ChevyCaprice | woensdag 9 juli 2014 @ 16:22 |
Meld hier: • Wanneer je begonnen bent of wanneer je gaat beginnen met lessen. • Hoeveel lessen je hebt gehad. • Hoe vaak je instructeur al heeft moeten ingrijpen en wat je denkt daaraan te gaan doen. • Wanneer je examen hebt en mentale steun kan gebruiken. • Wanneer je geslaagd bent. De geslaagden van 2004 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2005 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2006 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2007 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2008 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2009 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2010 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2011 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2012 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2013 zijn o.a. hier te vinden. Geslaagden 2014: * Neraice (7 januari) * dick_laurent (6 februari) * ChevyCaprice (13 februari) * SgtPorkbeans (24 maart) * iFrost (24 maart) * Nystiq (8 april) * Brummetje2.0 (25 april) * Messina (28 april) * KaoloJoeka (29 april) * NanaMidi (1 mei) * StefanKollaart (6 mei) * Doorzettertje (6 mei) * terrorsjaak (4 juli) Iedereen die de komende tijd theorie en/of praktijkexamen heeft. Succes! ![]() PS: TS kan je alleen de eerste 48 uur na het maken van dit topic in de OP zetten. Daarna is bewerken van de OP niet meer mogelijk. | |
#ANONIEM | woensdag 9 juli 2014 @ 19:38 |
Ik mag hopen dat ik het morgen haal. Geen zin om weer zoveel euro's erbij te lappen voor die dure rijlessen. | |
Messina | woensdag 9 juli 2014 @ 19:42 |
Hoeveel lesuren heb je er inmiddels opzitten? | |
#ANONIEM | woensdag 9 juli 2014 @ 19:42 |
40. Hopelijk is het genoeg. | |
Messina | woensdag 9 juli 2014 @ 22:09 |
Als je instructeur denkt dat jij er klaar voor bent, zul je dat ook zijn ![]() Heel veel succes in ieder geval, en laat het allemaal gewoon over je heen komen. Een fout maken is menselijk, zo lang je ze maar goed oplost zonder jezelf of anderen in gevaar te brengen. | |
#ANONIEM | donderdag 10 juli 2014 @ 10:36 |
Helaas pindakaas, gezakt. Ik reed perfect volgens de examinator, op één ding na: ik keek niet ver genoeg vooruit. Daarop besloot hij me te laten zakken. Oftewel, ik mag wederom een koffer geld gaan afleveren bij de rijschool en het CBR. [ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2014 10:37:26 ] | |
zeefje | donderdag 10 juli 2014 @ 10:37 |
kutexaminator | |
#ANONIEM | donderdag 10 juli 2014 @ 10:39 |
Vond dat hij het nog wel goed kon onderbouwen, dus zijn keuze begrijp ik wel. 't Is alleen een beetje zuur dat hij erover kan vallen, maar de volgende examinator me laat slagen. | |
alors | donderdag 10 juli 2014 @ 10:39 |
Welkom bij de geldzuigers van het CBR. | |
vannelle | donderdag 10 juli 2014 @ 11:34 |
Vooruit kijken is nou eenmaal belangrijk. Doe je dat niet tijdens een examen dan zak je terecht. Klaar. | |
Brummetje2.0 | donderdag 10 juli 2014 @ 11:41 |
Ik keek bij mijn examen ook niet goed genoeg vooruit. ![]() | |
Brummetje2.0 | donderdag 10 juli 2014 @ 11:42 |
Jammer. ![]() | |
vannelle | donderdag 10 juli 2014 @ 11:45 |
Het is wél heel belangrijk. Autorijden bestaat voornamelijk uit het reageren op situaties om je heen, en als je die situaties niet of te laat door hebt heb je ook minder tijd om te reageren. | |
LintuxCx | donderdag 10 juli 2014 @ 11:59 |
Is op de fiets ook heel belangrijk. Ik heb steeds meer het idee dat ik van mijn rijbewijs ook een betere fietser geworden ben. ![]() | |
vannelle | donderdag 10 juli 2014 @ 12:07 |
Je hebt gelijk, maar ik noemde het zo omdat dit topic nou eenmaal over autorijden gaat. ![]() | |
dick_laurent | donderdag 10 juli 2014 @ 12:29 |
Ik vind dat wel een vage reden. Want in wat voor potentieel gevaarlijke situaties was je gekomen waardoor bleek dat je niet ver genoeg vooruit keek? Als je zei dat het een perfectr rit was kan ik me namelijk niet voorstellen dat je bent gezakt... Ik reed zelf namelijk niet eens 100% foutloos en toch was ik de eerste keer meteen geslaagd. Je zei dat de examinator het goed onderbouwde, dus ik ben wel nieuwsgierig wat dan zijn beweegredenen waren? | |
#ANONIEM | donderdag 10 juli 2014 @ 12:35 |
Hij somde een aantal situaties op waarbij ik te laat geanticipeerd had. Ik bracht verder niemand in gevaar of iets dergelijks, maar zo zag ik bijvoorbeeld ietwat laat dat ik op de rechterrijstrook moest bij een stoplicht (er was een dubbele rijstrook en dan is het netjes om alvast rechts voor te sorteren). Toen snel nog gewisseld, inclusief netjes kijken. Er was verder niemand op die weg destijds. Maar volgens hem moest ik dat al véél eerder zien. Plus een aantal vergelijkbare situaties (invoegen op een lege snelweg ergens) waarbij niemand betrokken was, maar waarbij ik volgens hem toch alles eerder moest zien. Ook nul ingrepen gehad verder. Hoe ik dit bovenstaande moet verbeteren weet ik niet zo goed. Het enige advies dat hij me gaf is dat ik gewoon meer meters moest maken. Het was een behoorlijk jonge kerel trouwens; zal me niets verbazen dat hij juist iets strenger is in zijn beginjaren. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2014 12:41:34 ] | |
Loll | donderdag 10 juli 2014 @ 13:02 |
Nu ben ik wel benieuwd wat je smoesje was. | |
iFrost | donderdag 10 juli 2014 @ 18:55 |
![]() | |
Van_Poppel | donderdag 10 juli 2014 @ 19:30 |
Jij bent dus zo'n type dat kruispunten blokkeert als alles vast zit. ![]() | |
Brummetje2.0 | donderdag 10 juli 2014 @ 20:57 |
Examinator zei dat ik na de bocht onder de brug door de eerste weg links moest. Dus ik wil na de brug de eerste links gaan, maar dat was een parkeerplaats. Examinator zei dat ik de volgende maar links moest gaan. Daarna even gestopt en ondervroeg hij me. Hij vroeg o.a of ik de echte weg links wel gezien had en toen heb ik ja gezegd, terwijl dat eigenlijk niet zo was. Pas op het moment dat hij zei dat ik de volgende links moest gaan ipv de parkeerplaats op, zag ik de weg waar ik in moest. Ik dacht dat ik een bijzondere verrichting moest gaan doen op die parkeerplaats. | |
Brummetje2.0 | donderdag 10 juli 2014 @ 20:59 |
| |
vannelle | donderdag 10 juli 2014 @ 21:21 |
Ik kan ook selectief quoten. | |
LintuxCx | donderdag 10 juli 2014 @ 21:53 |
Ik snap 't, mijn post was ook meer een aanvulling dan een correctie. ![]() Omgekeerd hetzelfde, automobilisten zouden ook een stuk beter worden als ze wat meer (en recente) ervaring als fietser hebben. Nog veel te veel korte autoritjes hier, stelletje lapzwansen. ![]() | |
Brummetje2.0 | donderdag 10 juli 2014 @ 22:55 |
Wat denk je dat "zó" in die zin betekent? ![]() Het is belangrijk ja, maar niet zó belangrijk (als iedereen maar loopt te roepen). Anders had ik nml allang een ongeluk gehad. Ik rijd nml nog steeds veel, maar ik blijf moeite houden met ver vooruit kijken. | |
iFrost | donderdag 10 juli 2014 @ 23:07 |
het punt is dat het WEL zó belangrijk is. | |
vannelle | donderdag 10 juli 2014 @ 23:10 |
Ik denk dat je geluk hebt dat de rest van Nederland wél oplet. | |
Louboutin | donderdag 10 juli 2014 @ 23:13 |
Mijn god ![]() Het is wél ontzettend belangrijk. Als je goed vooruit kijkt, kan je veel beter anticiperen op de rest van het verkeer. Dat jij nog geen ongeluk hebt gehad betekend niet dat het onbelangrijk is. | |
Messina | donderdag 10 juli 2014 @ 23:20 |
Sommige mensen krijgen ineens eng veel zelfvertrouwen als ze dat roze pasje hebben. ![]() | |
dick_laurent | donderdag 10 juli 2014 @ 23:28 |
Echt wat een gemiereneuk om een opmerking zeg. Want iedereen hier is de beste automobilist van de wereld natuurlijk... Lekker met het vingertje wijzen allemaal. | |
vannelle | donderdag 10 juli 2014 @ 23:34 |
Er kan er maar 1 de beste zijn en dat ben ik. ![]() | |
Louboutin | donderdag 10 juli 2014 @ 23:45 |
Het gaat er om dat zij zegt dat het 'niet zó belangrijk is'. Ik zie niemand zeggen dat ze perfect rijden hoor? | |
Van_Poppel | donderdag 10 juli 2014 @ 23:50 |
Dit dus...Ik rij me op de snelweg ook regelmatig klem achter een vrachtauto omdat ik amper 300m vooruit kijk. ![]() Beetje verder vooruitkijken is gewoon veel veiliger en rijdt ook prettiger. | |
vannelle | donderdag 10 juli 2014 @ 23:53 |
Het is heel simpel, je kunt pas reageren als je weet wat er aan de hand is. En hoe kom je dat te weten? Juist, door te kijken. En ik ben ook geen perfecte chauffeur hoor, sterker nog: Ik heb wel eens een lesauto total loss gereden door mijn eigen schuld. Niemand is of rijdt perfect, degene die dát beweert liegt. ![]() | |
LompeWorst | vrijdag 11 juli 2014 @ 00:04 |
Wat is het verhaal ![]() | |
vannelle | vrijdag 11 juli 2014 @ 00:10 |
Een combinatie van 2 nachten niet slapen en tóch naar huis willen. ![]() Was in slaap gevallen, eerst links de vangrail geraakt, toen rechts er overheen, over een sloot heen en tegen een boom aan. Auto was nog geen 6 maanden oud. ![]() Maar het was wel mijn eigen schuld, geef ik eerlijk toe. | |
LompeWorst | vrijdag 11 juli 2014 @ 00:11 |
Maar een lesauto? Zat er geen instructeur naast? | |
vannelle | vrijdag 11 juli 2014 @ 00:12 |
Ik was de instructeur en er zat geen leerling naast. ![]() | |
LompeWorst | vrijdag 11 juli 2014 @ 00:12 |
Jezus wat dom ![]() | |
vannelle | vrijdag 11 juli 2014 @ 00:14 |
Absoluut! Zie je wel dat niemand foutloos is? ![]() | |
vannelle | vrijdag 11 juli 2014 @ 00:39 |
En over vooruit kijken gesproken en dat dat best wel handig is: http://www.dumpert.nl/med(...)esta_op_snelweg.html | |
Oceanview | vrijdag 11 juli 2014 @ 01:15 |
Vooruitkijken is de key op de snelweg, als je het beheerst heb je nooit je remmen nodig. | |
vannelle | vrijdag 11 juli 2014 @ 01:18 |
Niet alleen op de snelweg maar gewoon altijd in het verkeer. Iemand kan er over klagen dat hij of zij gezakt is op dat punt maar dat is gewoon terecht. Zakken is nooit leuk maar de schuld ligt bijna nooit bij de examinator al denken veel mensen daar anders over.... | |
BlueMage | vrijdag 11 juli 2014 @ 01:41 |
Uhm zijn dit niet dingen die je gewoon leert als je een paar jaar op de weg zit? Ervaring dus die je simpelweg met rijlessen niet kan leren omdat iemand dan 2 jaar rijlessen zou moeten hebben? | |
Pizza_Boom | vrijdag 11 juli 2014 @ 01:43 |
Vooruit kijken is het verschil tussen jezelf vastrijden achter een vrachtwagen of gas bijgeven en vloeiend naar links. Vooruit kijken is het verschil tussen vol op de rem hangen of je gas los laten en het alvast uit laten rollen. Vooruit kijken is het verschil tussen in een treintje dat nipt 90 haalt op de snelweg terecht komen, of gas bijgeven en er nog net voor zitten. Vooruit kijken is het verschil tussen een boete oplopen vanwege een langzaam voertuig voor je en die inhalen waar het niet is toegestaan of geen boete doordat je wacht tot het punt waar het wel kan. Vooruit kijken is het verschil tussen inhalen waar mogelijk of dankzij dom inhaalgedrag overal doorgetrokken strepen zien verschijnen. Vooruit kijken is het verschil tussen een boete oplopen of zien dat het voor je remt en dan bedenken waarom dat zou zijn. Nee, de basis voor goed kijkgedrag moet worden gelegd in de rijlessen. Als dit niet wordt gedaan, krijg je een chauffeur die niets ziet aankomen. | |
#ANONIEM | vrijdag 11 juli 2014 @ 10:53 |
Net ook m'n rij-instructeur gesproken erover en die zei ongeveer hetzelfde. De eisen die de examinator stelde waren volgens hem erg, erg streng. Gewoon pech gehad, volgende keer beter. | |
Pizza_Boom | vrijdag 11 juli 2014 @ 11:07 |
Is je instructeur erbij geweest? | |
#ANONIEM | vrijdag 11 juli 2014 @ 11:08 |
Yup, zat achterin. | |
Pizza_Boom | vrijdag 11 juli 2014 @ 11:11 |
Hmmm... En de examinator had het niet te druk met ouwehoeren met de instructeur? Bijzonder ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 11 juli 2014 @ 11:12 |
Oh jawel, maakte gewoon een praatje ermee, met mij ook. Wil je soms een bepaald antwoord horen? | |
Brummetje2.0 | vrijdag 11 juli 2014 @ 11:17 |
| |
Brummetje2.0 | vrijdag 11 juli 2014 @ 11:20 |
Mijn examinator zat soms half omgedraaid naar achter om met m'n instructeur te praten. ![]() | |
Pizza_Boom | vrijdag 11 juli 2014 @ 11:27 |
Nee, maar het gebeurt wel eens dat instructeurs van alles roepen, terwijl een kandidaat gewoon door zenuwen kut reed en niet het niveau van de rijlessen haalde. Das mooi, kan ik je nog rechts voorbij. ![]() Als je dat maar niet probeert als ik achter je rijd, want dat win je toch niet van me. Ook niet als ik mijn trage bak bij me heb. Niet zo vaak, maar als het echt duidelijk onder de vmax zit, ga ik er voorbij, wanneer het veilig kan, voorbij. 75 Meter op de snelweg is echt niet zoveel hoor. | |
#ANONIEM | vrijdag 11 juli 2014 @ 11:28 |
De bron die je hiervoor hebt is zeker je dikke duim? | |
Pizza_Boom | vrijdag 11 juli 2014 @ 11:30 |
Nope. | |
Louboutin | vrijdag 11 juli 2014 @ 13:23 |
Op vrijdag 11 juli 2014 11:17 schreef Brummetje2.0 het volgende: Dat heb ik dus nooit. Ik heb geleerd om rúim achter een (vracht)auto al naar links te gaan om in te halen. Ik doe het even zo want quoten lukt me nu niet ![]() | |
Brummetje2.0 | vrijdag 11 juli 2014 @ 13:59 |
Als er een vrachtauto of langzamer rijdende auto voor je zit en als je in de spiegels en over je schouder hebt gekeken en het veilig is om in te halen. Als er een eindeloze stroom auto's aankomt op de linkerbaan, vind ik het niet verantwoord om me daar tussen te proppen, maar zie genoeg mensen die dat wel doen. Dan maar even wachten tot de ruimte er wel is. | |
Loll | zaterdag 12 juli 2014 @ 22:30 |
Je kan toch prima achter en vrachtwagen blijven rijden in de stad? Mijn instructeur wilt altijd inhalen maar wat is daar dan de reden van? en is dat een regel of is het gewoon handig. | |
Brummetje2.0 | zaterdag 12 juli 2014 @ 22:50 |
Ook op de snelweg heb ik er geen problemen mee om achter een vrachtwagen te zitten. Tsja, dan maar even wat langzamer... Als het druk is kan het soms niet anders. Ik heb vandaag voor het eerst file-gereden, wat is dat toch héérlijk met een automaat! ![]() | |
LompeWorst | zondag 13 juli 2014 @ 04:51 |
Ik had net mijn rijbewijs, in een afgetrapte benzine gestapt die om de haverklap afsloeg. Stond ik vervolgens 25 minuten in een sta stil-rijd twee meter verhaal. Daarna wel beter kunnen wegrijden ![]() | |
vannelle | zondag 13 juli 2014 @ 05:53 |
Omdat het CBR wil zien dat je vlot, veilig en zelfstandig rijdt. En als je de maximumsnelheid kán rijden moet je dat ook doen voor de doorstroming. Maar de eis om binnen bebouwde kom een vrachtwagen in te halen kan ik eerlijk gezegd niet verklaren, tenzij ie stil staat maar dan heet het voorbij rijden. | |
#ANONIEM | zondag 13 juli 2014 @ 05:58 |
Er zit sowieso aardig wat verschil tussen een lege of volle vrachtwagen en dat kun je aan de buitenkant niet zien. | |
vannelle | zondag 13 juli 2014 @ 18:13 |
Vol of leeg zie je niet altijd idd maar dan nog zie ik de noodzaak van inhalen niet. Ook al zijn er meerdere stroken maar de Vmax is 70 of zelfs 80 dan hoef je alleen maar even te wachten tot dat ding op snelheid is. Dat geeft toch niet? Op de snelweg of een autoweg is het wél een issue, het CBR wil graag dat als je de maximumsnelheid kán rijden je dat ook moet doen. | |
Muisraket | dinsdag 15 juli 2014 @ 12:39 |
Ik heb morgen mijn eerste rijles en ik ben nu al behoorlijk gespannen. En dat terwijl ik 21 ben. ![]() ![]() | |
Messina | dinsdag 15 juli 2014 @ 12:44 |
Het is normaal om een beetje gespannen te zijn, hoor ![]() Maar tips? Gewoon doen, een goede rij-instructeur gaat op jouw niveau/kunnen met je werken. ![]() | |
Wijnand_Bierenstein | dinsdag 15 juli 2014 @ 16:10 |
Gewoon vertrouwen op je rijinstructeur en ervan genieten. | |
ajacied4lf | dinsdag 15 juli 2014 @ 17:33 |
Leeftijd heeft daar weinig mee te maken, of je gespannen bent of niet. Wat je misschien kan doen is even in de auto zitten, de verschillende pedalen intrappen en een beetje met versnellingspook spelen. Al zal je rij-instructeur daar morgen ook mee beginnen. ![]() | |
Justinn | dinsdag 15 juli 2014 @ 18:19 |
Deze video somt wel op wat het grootste voordeel is van vooruit kijken / anticiperen. Het maakt het verschil tussen een botsing met een stilstaand object, er chill omheen kunnen rijden óf op tijd kunnen stoppen. Ja, ook overdag. | |
Messina | dinsdag 15 juli 2014 @ 19:02 |
Overdag zie je zoiets natuurlijk wel een stuk beter dan 's nachts. Vooral de eerste, als de auto nog op zijn zijkant ligt en de lichten dus niet (goed) zichtbaar zijn voor aankomend verkeer, is gewoon lastig te zien (zeker als je hard rijdt, dan zie je zoiets gewoon te laat). | |
Justinn | dinsdag 15 juli 2014 @ 19:12 |
Het ging mij eerder om het punt dat er op de openbare weg altijd een redelijke kans is op ongewone/onvoorspelbare situaties zoals een stilstaand object (denk aan voertuig, omgevallen boom, fietser, dier, etc..). Goed vooruit kijken en die extra seconde tijdwinst daarbij kán dan van levensbelang zijn. Zeker als je zelf in een miniklasse-auto (las ergens iets over een Aygo in dit topic) rijdt, waarbij de kans op overleven bij voorbaat al stuk minder is bij een botsing. In het donker zie je minder, en dan is het misschien wel nóg belangrijker om goed vooruit te kijken omdat het langer duurt voordat je 'iets' als zodanig herkent dat je moet remmen/stoppen/uitwijken. Dit onderstreept toch wel een beetje het belang van goed vooruit kijken / anticiperen? Ik vind niet dat je het moet onderschatten. Hierop zakken is terecht en belangrijker (lees: erger) dan een moter die per ongeluk afslaat (tenzij in onveilige situatie natuurlijk). [ Bericht 2% gewijzigd door Justinn op 15-07-2014 19:21:11 ] | |
terrorsjaak | dinsdag 15 juli 2014 @ 21:09 |
Hoe hebben jullie bij rijles leren remmen? Terugschakelen 5-4-3-2-1 of rem in en als die bijna stilstaat koppeling in en naar zn 1? | |
De_Dakgoot | dinsdag 15 juli 2014 @ 21:11 |
Remmen, en net voordat de motor begint te stutteren koppeling in direct terug naar zn 1. En alle versnellingen langs gaan is imo onnodig schakelen. | |
Messina | dinsdag 15 juli 2014 @ 22:51 |
Ik snap je punt wel hoor, en ik ben het helemaal met je eens dat vooruit kijken wél belangrijk is, maar mijn punt is; 's nachts zie je niet ver vooruit. Nu staan er nog lampen aan op jouw voorbeeldfilmpje, maar het komt vaak zat voor dat snelwegen niet of nauwelijks verlicht zijn, en dan zie je (nou ja, ik in ieder geval) niet lekker in de verte. ![]() Worden CBR examens eigenlijk ook 's avonds afgenomen, of alleen overdag? Wat De_Dakgoot zegt. Nu ligt het natuurlijk helemaal aan de situatie, maar alle versnellingen langs met het terugschakelen is mij nog niet voorgekomen. Doorgaans van 5 naar 2 (afslag met U-bocht), en dan naar zijn 1 voor het stoplicht als die op rood staat ![]() | |
replay11nl | woensdag 16 juli 2014 @ 11:02 |
Ik ben zojuist geslaagd voor m'n rijbewijs B ![]() | |
dick_laurent | woensdag 16 juli 2014 @ 11:04 |
Gefeliciteerd!! Mijn vriendin rijdt overmorgen (vrijdag) af. Damn ik hoop dat ze het in een keer haalt, ik begin het zat te worden dat ik altijd de chauffeur moet zijn en nooit eens lekker kan chillen in de auto als bijrijder ![]() | |
Loll | woensdag 16 juli 2014 @ 11:17 |
Ik morgen mijn examen in Zwolle. Heeft iemand nog tips en verhalen over zijn eigen examen? Verder nog een vraag je mijn instructeur had het over aanvaardbare fouten en niet aanvaardbare fouten hij benoemde de niet aanvaardbare wel maar nu denk ik opeens wat zijn dan wel aanvaardbare fouten? | |
terrorsjaak | woensdag 16 juli 2014 @ 12:34 |
Dat doe ik en dat heb ik altijd zo geleerd. maar dan worden mijn ouders de heletijd kwaad | |
exelletor | woensdag 16 juli 2014 @ 14:57 |
Hier was het overdag tot drie uur. Wat ze daarna inplannen, is "overwerk", maar aangezien om vijf uur de files storend worden, doen ze niks later dan vijf uur. | |
Loll | woensdag 16 juli 2014 @ 22:44 |
Zou iemand nog ff kunnen reageren op mijn posts ik wordt wel gek van de zenuwen. Bleh ![]() | |
rumiii | woensdag 16 juli 2014 @ 22:56 |
op basis van mijn eigen examen (waarvoor geslaagd): te laat tot stilstand gekomen bij verkeerslicht (over de doorgetrokken streep, hersteld door achteruit te rijden uiteraard stoeprand geraakt met achterband (laatste bocht die ik moest maken) | |
Hinder | woensdag 16 juli 2014 @ 22:58 |
Ik heb geen idee wat je instructeur precies met die fouten bedoelt, maar ik vermoed dat 'ie probeert duidelijk te maken dat een fout maken niet erg is, als je 't maar goed oplost. Dus ook niet direct in paniek raken als er iets mis gaat, maar probeer het rustig, goed en beheerst op te lossen. Laat zien dat je de bediening van de auto beheerst, en dat je de regels kent. Straal zelfverzekerdheid uit. Dat zijn mijn tips. Succes morgen ![]() | |
Loll | woensdag 16 juli 2014 @ 23:07 |
Dankjewel hoop echt dat ik het haal morgen scheelt een hoop geld ![]() Hoe zit het eigenlijk met cbr geslaagden quota? | |
ajacied4lf | woensdag 16 juli 2014 @ 23:26 |
Waarom niet direct je koppeling in eigenlijk? Zo doe ik dat. Maarja, bochten rij ik ook met koppeling in. ![]() | |
De_Dakgoot | woensdag 16 juli 2014 @ 23:33 |
Omdat je nogal vaak door kan rijden maarja heb het zo geleerd tijdens het lessen. zal wel veranderen als ik hem in de zak heb ![]() | |
alors | woensdag 16 juli 2014 @ 23:38 |
Waarom bochten met koppeling in? Ik doe meestal eerst nog even terug naar twee, hangt een beetje van de situatie af natuurlijk. En vanaf de snelweg soms eerst nog even naar zijn 4 op de afrit | |
ajacied4lf | donderdag 17 juli 2014 @ 00:12 |
Ik laat hem uitrollen (icm remmen) en schakel vervolgens naar de 2/3 als ik direct door kan. Manier hoe jij het doet zal de auto afremmen om de motor, dus je gebruikt je rem (en remlichten) minder waardoor degene achter je niet steeds vol op de rem hoeft. Dat is waarom ze het je zo aanleren. Even opgezocht. Minder handelingen voor de bocht, makkelijker en sneller dus. Al moet ik het mijzelf wel afleren, het is gevaarlijk en schadelijk voor de auto. ![]() Het is maar goed dat mijn eigen auto een automaat is. | |
LompeWorst | donderdag 17 juli 2014 @ 01:54 |
Dejavu | |
Brummetje2.0 | donderdag 17 juli 2014 @ 06:28 |
Afremmen (eventueel op de motor) en pas op het laatst koppeling in en naar z'n 1 of 2. | |
mizzaardbei | donderdag 17 juli 2014 @ 14:51 |
Stel dat je uit moet voegen op de snelweg en 600 meter voor de uitrit, hobbel je nog ff fijn achter een vrachtwagen aan, dan is het beter om erachter te blijven hobbelen, nou ja hobbelen... rijden eigenlijk ![]() Ik ben al drie keer gezakt en de laatste keer zakte ik omdat ik ook niet voldoende vooruit keek bij het uitvoeren van bijzondere verrichtingen. Maar 1 ding is zeker: ik ga niet voorruit inparkeren bij mijn volgende examen, want dan zie je zo weinig als je weer wilt uitrijden. Ik ben al klein van stuk (1.52m lang en ik kan nét bij de koppeling) en ik kom net boven het stuur uit. ![]() | |
Brummetje2.0 | donderdag 17 juli 2014 @ 15:24 |
Daar had ik door mijn lengte (1.50m) ook last van met de koppeling. En nu ook met het gas eigenlijk. Mijn been zweeft eigenlijk altijd in de lucht. Volgende keer slaag je hopelijk wel. | |
De_Dakgoot | donderdag 17 juli 2014 @ 16:15 |
Echt geen zin in het theorie examen dinsdag , met gevaarherkenning kun je soms remmen en gas loslaten ![]() Tenminste in de praktijk dan. | |
xzaz | donderdag 17 juli 2014 @ 16:21 |
Nee, goed de omgevingsvariabelen bekijken. | |
ChevyCaprice | donderdag 17 juli 2014 @ 16:32 |
Gevarenherkenning zakt niemand op dus ik zou je richten op het tweede deel | |
Messina | donderdag 17 juli 2014 @ 17:29 |
Kinderen, een ballon / bal vanachter een auto, stukje kinderwagen achter een busje? Remmen. ![]() | |
BazZz2 | donderdag 17 juli 2014 @ 20:29 |
8 september is het dan zover, dan heeft ook deze jongen praktijkexamen ![]() Eindelijk! Nu nog een aantal weken hard werken om ook daadwerkelijk te slagen! | |
Pizza_Boom | donderdag 17 juli 2014 @ 21:58 |
En toch is het gros in mijn ogen onzin. Laatst die test van de Quest gedaan. Rijd je links met 120, moet je gas loslaten omdat er rechts een auto met sleurhut rijdt? ![]() | |
ajacied4lf | vrijdag 18 juli 2014 @ 00:47 |
Gevarenherkenning is volgens mij ook niet te leren, kwestie van logisch nadenken. Voor mijn theorie examen had ik al 8 praktijk lessen gehad, dat maakt het ook wat makkelijker. Maar oke, dat is alweer een paar jaar geleden. Misschien dat het nu veranderd is. | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 18 juli 2014 @ 08:47 |
Gelukkig mag je bij gevaarherkenning ook bijna de helft fout hebben om toch te slagen! | |
LintuxCx | vrijdag 18 juli 2014 @ 09:47 |
En hoe gaat dat gedeelte nou in Nederland? In Engeland is het redelijk berucht en ben ik juist daarop gezakt de eerste keer. Het zijn allemaal filmpjes met leuke (matige) situaties in het verkeer, en je moet klikken op elk moment dat een situatie verergert. En waar dat op neer komt is dat je voor elke fietser, voetganger of tegenligger moet klikken zo ongeveer, en dan nog tig keer als die personen wat geks beginnen te doen. De eerste keer dat ik de test deed, volgde ik die regel niet en probeerde ik specifiek de situatie eruit te pikken waar zij op doelden (er is maar één ding in elk filmpje wat écht fout gaat), maar dat lukte me niet altijd op tijd waardoor ik net een puntje miste. ![]() | |
Messina | vrijdag 18 juli 2014 @ 09:59 |
"Wat doe je?" ![]() | |
De_Dakgoot | vrijdag 18 juli 2014 @ 10:20 |
kind = remmen | |
mizzaardbei | vrijdag 18 juli 2014 @ 10:54 |
Ik zou remmen, want het ziet er naar uit dat het kind de straat op rent. Phoe dit soort dingen moet ik ook goed onthouden. Ik ben bang dat ik dit soort situaties over het hoofd ga zien. | |
LintuxCx | vrijdag 18 juli 2014 @ 11:06 |
Dankje. ![]() WTF. Ik vrees het ergste voor dat fictieve kind, gezien de 50 op het dashboard. ![]() Gaat dus niet echt om reactievermogen, puur om gezond verstand. | |
mizzaardbei | vrijdag 18 juli 2014 @ 11:21 |
Ik vind dat je dit soort dingen heel moeilijk kan toetsen met plaatjes en animatiefilmpjes. In de auto tijdens je rijles leer je er veel meer van. Tenminste dat heb ik, want dan kan ik in een fractie van een seconde beter reageren. | |
Hinder | vrijdag 18 juli 2014 @ 11:29 |
Praktijksituaties hebben mij ook meer inzicht gegeven in die gevaarherkenning-vragen. Als je wat ervaringssituaties hebt, gaat dat wel een stuk makkelijker, en begrijp je ook waarom je welke handeling moet ondernemen. Met kinderen of mensen op of dichtbij de weg is het meestal remmen, bij bijvoorbeeld tegenliggers of een onoverzichtelijke bocht is dit soms ook het geval. Dat hangt soms ook af van je snelheid, als deze laag is voldoet gas loslaten soms ook. Anders remmen. Kom in 't bezit van zo'n Vekabest oefen-cd, daarmee kun je onbeperkt deze vragen oefenen. En een groot deel van die geoefende situaties kwamen bij mij al dan niet in een iets andere context voorbij bij het examen. | |
ajacied4lf | vrijdag 18 juli 2014 @ 11:30 |
Het is wel handig om te weten hoe snel 50 km/u precies is, dat je je het een beetje kan voorstellen, anders is het inderdaad heel moeilijk. Goed kijken naar alle details: doorgetrokken lijn, kind heeft een ballon, je rijdt 50, je hebt geen auto achter je, dus je kan vol op de rem. | |
Pizza_Boom | vrijdag 18 juli 2014 @ 17:27 |
Praktijkervaring heeft mij vooral geleerd dat die vragen van het CBR nogal onzinnig zijn. | |
mizzaardbei | maandag 21 juli 2014 @ 12:09 |
Ik heb een vraagje voor de geslaagden onder ons: Stel dat je van een snelweg afkomt en vlak na de uitrit moet je eerst naar links en daarna naar rechts. Aan het eind van de uitrit zie je een stoplicht met twee rijstroken naar links. Voor je rijd er een vrachtwagen die ook net is uitgevoegd en wilt ook naar links en bij de volgende stoplichten naar rechts wilt. Mijn rijinstructeur zei dat ik dan ook op de meest linkerrijstrook zou kunnen staan. Maar dat snap ik niet helemaal. Want ik in een auto achter zo'n groot ding, dan zou ik me wel onveilig door voelen. Wat is de beste optie (als ik niet wil zakken voor mn volgende examen)? | |
DX11 | maandag 21 juli 2014 @ 12:15 |
Je kan beide doen. Je beschrijft het alleen verkeerd, want de vrachtwagen zou nooit op de meest linkse gaan staan als er 2 naar links gaan. Maargoed, de vrachtwagen staat dus op de meest rechtse baan, van de 2 banen die naar links gaan, neem ik aan. Dan kan je 2 dingen doen: -Als beginner, er achter gaan staan, lekker rustig mee optrekken en hem volgen. -Als je iets betere controle hebt over de auto, links gaan staan, en sneller optrekken dan hem (dat is niet moeilijk) en hem er vervolgens voor gooien voordat je naar rechts moet. | |
Brummetje2.0 | maandag 21 juli 2014 @ 12:28 |
Links ernaast gaan staan en sneller optrekken dan de vrachtwagen. Vervolgens voor hem naar de rechterrijstrook, zonder af te snijden uiteraard. | |
dick_laurent | maandag 21 juli 2014 @ 15:03 |
Nou, mijn vriendin is afgelopen vrijdag helaas gezakt. Omdat ze bij het invoegen de 3e keer (sowieso dat ze drie keer heeft moeten invoegen verbaasde mij, ik heb met mijn examen maar 1X hoeven invoegen) omdat het druk was iets te dicht achter een auto invoegde waardoor de examinator een beetje bij remde. Dat was dus reden genoeg voor zakken. Tja, ik vind het vrij streng. Anderzijds, ik was er niet bij en misschien was het toch een potentieel gevaarlijke situatie. Maar goed dan vind ik het wel flauw dat je 3x moet invoegen waarvan twee keer foutloos gaat en dan die ene keer is het door drukte een beetje dicht achter iemand en dan is het meteen gedaan. Pff hoevaak ik wel niet door de drukte vrij kort achter mijn voorligger heb moeten invoegen... soms kan je gewoon niet anders. Maar ach, niks aan de monopolie positie van het cbr te doen.... [ Bericht 28% gewijzigd door dick_laurent op 21-07-2014 15:24:41 ] | |
mizzaardbei | maandag 21 juli 2014 @ 15:14 |
Misschien had ze net een stukje snel weg genomen waarbij je drie keer moet invoegen? Misschien wil de examinator weten hoe ze er mee omgaat. Ik zakte ook de 2e keer omdat ik niet voldoende afstand hield. Dat is erg belangrijk. Je wordt niet voor niets doodgegooid met die 2 seconden-afstand op radio of tv. Als automobilist moet je op tijd kunnen reageren op gevaarlijke situaties, zoals een kettingbotsing bijvoorbeeld. Dan is die 2 seconden voldoende. Dit heeft dus te maken met een stukje veiligheid en gevaarherkenning. Ik denk niet dat ze alleen hierom gezakt is, de examinator zal ook vast veel andere redenen hebben benoemd. Waarschijnlijk was ze zo overdonderd door het slechte nieuws dat ze alleen dit punt heeft kunnen onthouden. Een paar extra lesjes en een examen erachter aan plannen, om het vertrouwen weer terug te krijgen. Zo te horen kan ze wel goed rijden, maar schiet een stukje veiligheid er een beetje bij in. Zal vast goed komen de volgende keer! ![]() | |
Pizza_Boom | maandag 21 juli 2014 @ 23:13 |
Not! Bij een kettingbotsing ben je meestal gewoon te laat als je 2 seconde afstand houdt, verkeer voor je staat dan zo rap stil dat je gewoon gezellig aanschuift. Maar dat mag niet van het CBR... Denk dat velen het wel eens doen hoor, op 2 meter van hun voorganger invoegen. Ik gister nog (staat in irritaties), eentje die van linksachter kwam en me terugduwde de vluchtstrook op om vervolgens van het gas af te gaan. Zit je er dus ook echt te dicht achter. | |
DX11 | dinsdag 22 juli 2014 @ 01:00 |
Valt het jullie trouwens ook op dat dit topic 100x langzamer loopt sinds braddie weg is ![]() | |
Messina | dinsdag 22 juli 2014 @ 02:03 |
Ik kan dit uit persoonlijke ervaring (als bijrijdster) bevestigen. ![]() Twee seconden is niet genoeg om te remmen als het verkeer voor je zeer plotseling stil staat, maar volgens mij is daar sowieso de 2-seconden-regel niet voor, volgens mij is het reactietijd + een beetje (correct me if I'm wrong). Het zal op dit moment ook wel met vakantieperiode te maken hebben. ![]() | |
Delirio | dinsdag 22 juli 2014 @ 11:23 |
omg geslaagd voor mijn rijbewijs kreeg 10 minuten van te voren te horen dat ik moest afrijden ahaa | |
#ANONIEM | dinsdag 22 juli 2014 @ 11:23 |
Wat? | |
DX11 | dinsdag 22 juli 2014 @ 11:35 |
Ehm wat? | |
Brummetje2.0 | dinsdag 22 juli 2014 @ 12:06 |
Dat kan/mag volgens mij niet eens... | |
Brummetje2.0 | dinsdag 22 juli 2014 @ 12:08 |
Of je moet zo'n ontzettende zenuwpees zijn, maar goed in 10 minuten kunnen zenuwen ook heel goed opspelen. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 juli 2014 @ 12:45 |
Want? | |
De_Dakgoot | dinsdag 22 juli 2014 @ 15:13 |
Theorie net in 1 keer gehaald ![]() ![]() 19 / 36 goed | |
mizzaardbei | dinsdag 22 juli 2014 @ 17:47 |
Yes! Ik ben geslaagd voor mn rijbewijs! Ik moest er 4 keer over doen, maar het is me gelukt! ![]() | |
mizzaardbei | dinsdag 22 juli 2014 @ 17:48 |
Nee, joh. Die persoon wist gewoon niet dat hij diezelfde dag op moest voor zn rijexamen. | |
Reemi | dinsdag 22 juli 2014 @ 17:52 |
Van harte ![]() | |
Brummetje2.0 | dinsdag 22 juli 2014 @ 18:42 |
Ik vind overigens dat ik beter rij dan mijn vriend. Wat betreft de snelheid (ik hou me vrijwel altijd aan de maximum snelheid), bumperkleven en inhalen op de snelweg dan. Laatst reed vriend weer eens en zat meteen op een 50-weg pal achter een auto, die ietsjes langzamer dan 50 reed. Op zo'n moment hoef ik alleen maar z'n naam te zeggen en hij weet genoeg. Zijn excuus? "Ja ik rijd gewoon 50 hoor." ![]() En wat betreft inhalen op de snelweg: Mijn vriend haalt pas in als hij 2 meter achter de auto zit. Ik heb geleerd om eerder al te gaan kijken en in te halen. | |
Brummetje2.0 | woensdag 23 juli 2014 @ 20:13 |
Pfff lastig als je zo klein bent. Ik heb eerder dan menig ander last van de zon, waarbij dat zonneklepje al snel niet meer helpt. Zonnebril kan niet, heb zelf een bril en geen zonnebril op sterkte. | |
DX11 | woensdag 23 juli 2014 @ 20:17 |
Clip on zonnebril? | |
RockNijntje | woensdag 23 juli 2014 @ 23:05 |
Hee een rijlesreeks. Ik heb vandaag tegen alle verwachtingen in in een keer mijn theorie gehaald. Praktijk gaat iets minder ![]() Auto trouwens. | |
Reemi | donderdag 24 juli 2014 @ 00:03 |
Op hoeveel lessen zit je? | |
RockNijntje | donderdag 24 juli 2014 @ 00:19 |
20 of 21. | |
Reemi | donderdag 24 juli 2014 @ 00:25 |
Zoveel is dat toch nog niet? ![]() | |
ajacied4lf | donderdag 24 juli 2014 @ 00:28 |
Je hebt nog wel even. | |
RockNijntje | donderdag 24 juli 2014 @ 01:19 |
Zijn er 12 van 1,5 uur of zo ![]() | |
LompeWorst | donderdag 24 juli 2014 @ 02:06 |
Je instructeur is een klootzak. | |
pijltjegooien | donderdag 24 juli 2014 @ 08:13 |
| |
alors | donderdag 24 juli 2014 @ 09:16 |
![]() Mijn instructeur kreeg nogal vaak 'kneusjes' die van andere rijdscholen kwamen, omdat hij daar heel goed mee om kan gaan, en wat ik van hem hoorde wat sommige ex-instructeurs tegen die leerlingen hadden gezegd ![]() | |
ajacied4lf | donderdag 24 juli 2014 @ 09:48 |
Zo'n ongeduldige had ik destijds ook. Kon daar slecht tegen. Ben na 5 lessen van instructeur veranderd en kwam bij een terecht die wel rustig kon uitleggen en je de tijd gaf om te leren. Uiteindelijk best weinig lessen nodig gehad. Misschien moet jij dat ook doen. | |
dick_laurent | donderdag 24 juli 2014 @ 09:50 |
Een instructeur hoort gewoon geduldig te blijven en ook al gaat iets tig keer op dezelfde manier mis, gewoon kalm blijven en opnieuw proberen. Op het moment dat zo'n instructeur boos gaat lopen doen of dingen gaat roepen als "jij bent echt sloom" dan zal dat de leerling alleen nog maar meer onzeker maken. Gelukkig hoefde mijn instructeur bij mij niet veel te doen, ik was van mezelf al meteen keigoed! ![]() I wish... | |
RockNijntje | donderdag 24 juli 2014 @ 12:09 |
Echt iedereen haat op mijn instructeur, maar ik vind hem best wel fijn ![]() ![]() | |
Froyo | donderdag 24 juli 2014 @ 12:13 |
Deze week geslaagd voor praktijk!! Meteen de eerste keer! ![]() Het rijden ging superchill ondanks dat ik door een drukke winkelstraat moest en en het op de snelweg best druk was. Mijn examinator was een leuk oud vrouwtje dat me op het begin al geruststelde. Heb gewoon een praatje met haar gehouden in de auto. Foutjes die ik maakte was: geen voorrang nemen op een gelijkwaardig kruispunt. (Dacht dat ik van een uitrit kwam. Weet niet waarom ik dat dacht. ![]() Totale kosten: pakket van 30 lessen incl praktijk - 1000 euro + theorie = 1025 Ben echt blij dat het me zo weinig heeft gekost. ![]() | |
mizzaardbei | donderdag 24 juli 2014 @ 13:27 |
Ah een geldvanger, zo te horen. Een instructeur helpt je bij het onder de knie krijgen van je rijvaardigheid. Dat je langzaam leert moet hem niet eens interesseren. Die snapt ook wel dat de één anders leert rijden dan de ander. Het is aan hem om uit te zoeken hoe jij zo snel en goed mogelijk je rijbewijs kan zien te halen. Natuurlijk zul jij ook het 1 en ander zien bij te dragen. Ik zou eens rondkijken bij een andere rijschool. Een rijschool die je daadwerkelijk leert autorijden. Ik heb gelest bij de ANWB, wat mij betreft een aanrader maar het kost iets meer dan de gemiddelde rijles. Maar al met al heb ik wel mijn rijbewijs twee dagen geleden behaald. | |
RockNijntje | donderdag 24 juli 2014 @ 13:28 |
Nee. | |
Poepz0r | donderdag 24 juli 2014 @ 15:03 |
Gezakt voor het rijexamen, achja volgende keer beter. Maakte kleine foutjes (opzich niet erg), maar was onrustig rondom kruispunten, rest was alles prima eigenlijk. | |
RockNijntje | donderdag 24 juli 2014 @ 15:20 |
Komt de volgende keer wel goed dan! | |
Poepz0r | donderdag 24 juli 2014 @ 15:47 |
Ja alleen dat onrustig zijn dat zit in het aard van het beestje een beetje dus of dat er echt uit gaat geen idee. | |
roos94 | donderdag 24 juli 2014 @ 18:07 |
Bij mijn eerste proefles(voor het eerst achter het stuur) had ik echt een rare instructeur. Bij de eerste bocht die ik in mijn leven nam ging ie gelijk trippen dat ie verkeerd ging( te ruim ) hij was echt helemaal opgefokt. Dacht echt van jezus, het is mijn eerste keer zeg ![]() | |
BazZz2 | donderdag 24 juli 2014 @ 18:13 |
Klinkt inderdaad als een echt motivator! Mijn eerste instructeur was ook niet echt onder de indruk en zat de hele tijd op me te zeiken. na 7 lessen had ik er genoeg van en ben weggegaan. mijn instructeur nu is in 1 woord: GENIAAL! ik had het niet beter kunnen treffen. lekker de hele les slap ouwehoeren en grappen maken. ik heb 8 september m'n praktijkexamen en mocht ik hem in 1 keer halen, dan ga ik de lessen ook zeker missen. | |
Messina | donderdag 24 juli 2014 @ 18:16 |
Het zal er helemaal aan liggen HOE iemand zegt dat je sloom of slomer bent dan gemiddeld. De algemene aanname hier dat het wel een kutinstructeur zal zijn is vermoeiend. | |
BazZz2 | donderdag 24 juli 2014 @ 18:19 |
mijn eerste instructeur was net zo, ik ben toen ook weggegaan. zaten we toevallig bij dezelfde? Ik rijd nu bij De Hoog (doet ook in Rotterdam) met een fantastische instructeur. heel relaxed en we lachen ons elke les helemaal dood. probeer die eens. Hij is niet goedkoop, maar je krijgt wel waar voor je geld. vind ik dan! | |
RockNijntje | donderdag 24 juli 2014 @ 18:26 |
Je haalt me de woorden uit de mond ![]() Hij doet alles wat een instructeur hoort te doen en is ook gewoon gezellig en zo. Feiten als dat je langzamer bent dan de gemiddelde leerling mogen ook wel verteld worden toch ![]() | |
Toekito | donderdag 24 juli 2014 @ 18:28 |
Ik ben sinds deze week geld opzij aan het zetten ![]() | |
IkeDubaku99 | donderdag 24 juli 2014 @ 19:42 |
Dat klinkt precies als mijn eerste rijinstructeur. Na een proefles en een reguliere rijles had ik er schoon genoeg van. Ik had meteen om een andere rijinstructeur gevraagd. Ik ben nu nog bezig (wel met een stop aangezien de rijinstructeur nog op vakantie is), maar wel al over een maand afrijden. Ik zit zelf bij Hers. Ze zijn niet duur, maar zeker niet de goedkoopste. | |
mizzaardbei | vrijdag 25 juli 2014 @ 10:19 |
Dat onrustig zijn he? Heeft dat te maken met de zenuwen? Anders heb ik nog wel een goede tip | |
IkeDubaku99 | vrijdag 25 juli 2014 @ 10:30 |
Die wil ik ook wel horen. Bij mijn TTT speelden de zenuwen erg op bij mij. Daar reed ik slechter dan ik ooit in rijlessen deed. | |
Brummetje2.0 | vrijdag 25 juli 2014 @ 10:31 |
Valdispert helpt tegen de zenuwen! | |
mizzaardbei | vrijdag 25 juli 2014 @ 11:42 |
Oh die heb ik nog niet gehoord Brummetje2.0. IkeDubaku99: Ik heb valeriaanpilletjes gebruikt. Die werken best wel goed. De avond voor mn rijexamen heb ik drie voor het slapen ingenomen, zodat ik een buffer heb voor de volgende dag. Ik heb ook heerlijk geslapen die nacht trouwens. Op de dag zelf heb k er ook drie ingenomen. Ik heb die van de etos gebruikt, die zijn wat makkelijker in te nemen dan die van de kruidvat. | |
De_Dakgoot | vrijdag 25 juli 2014 @ 20:34 |
Dat zijn er maar 12, ik zit al op 20 van anderhalf uur. Liever meer lessen en in 1 keer slagen dan minder lessen en pas na zoveel keer slagen. | |
Poepz0r | vrijdag 25 juli 2014 @ 22:43 |
Nee geen zenuwen. Meer dat het ineens heel druk wordt op een kruispunt dus voetgangers, tegenliggers, schakelen etc dan komt de stoom even uit de oren ![]() ik vraag me af of ik bij een herexamen opnieuw die bijzondere verrichting moet doen? Want als je tussentijdse toets doet en het dan haalt hoeft het bij examen ook niet | |
Messina | vrijdag 25 juli 2014 @ 23:39 |
Jup, die bijzondere verrichtingen zul je weer moeten doen. Geldt alleen voor eerste examen na de TTT. | |
roos94 | zondag 27 juli 2014 @ 18:39 |
ah oke! ik keek net even op die site van de Hoog maar nondeju, 48 euro per les? ![]() aah oke, van Hers heb ik juist slechte ervaringen gehoord. maar het ligt enorm aan je instructeur denk ik Even een vraagje; is het echt zo belangrijk om de áller nieuwste theorie boeken te hebben? bij een proefles zei ik dat ik boeken uit 2012 had, maar die man zei van nee nee dat kan echt niet je moet echt de nieuwe hebben enzo. | |
DX11 | zondag 27 juli 2014 @ 18:45 |
Pfff lekker boeiend die ene regel die veranderd is per jaar die gaan ze echt niet toevallig vragen ![]() PS leren IN de bieb (dus het boek niet mee naar buiten nemen) is voor iedereen gratis, en lekker stil, en de nieuwste versie ![]() | |
Pizza_Boom | maandag 28 juli 2014 @ 22:12 |
Eens kijken wat we hebben gehad de afgelopen jaren: - Je mag je niet meer links van de middenstreep bevinden bij een doorgetrokken streep (daar ging mijn mogelijkheid om tussen 2 uitritten in te halen zonder de doorgetrokken streep over te gaan) - Snelheid 130 - B/B+/BE regelgeving is compleet onderste boven getrokken begin 2013 - Snelheid op een erf van stapvoets naar 15 km/h - Nieuw bord: beweegbaar obstakel Er zijn wat borden bijgekomen, veranderd of vernieuwd en nog e.e.a. voor voertuigen die je toch niet met je B mag besturen. | |
ShevaJB | dinsdag 29 juli 2014 @ 14:55 |
Pfffffffff zojuist m'n praktijkexamen (B) de eerste keer behaald. Damn wat was ik zenuwachtig van te voren! Toen ik echter begon te rijden nam dat gelukkig af. De rit ging goed, stukje snelweg, wat stroomwegen, navigatie rijden in een 30 zone. De examinator zij naderhand dat ik me niet moet ergeren aan het overige verkeer, dat is een grote "no". Dat klopt ook wel, ik ben van nature vrij rustig. Op de snelweg reed ik echter onder de max snelheid en links reed iemand onnodig links, ook ver onder de max snelheid. Ik bleef er dus rechts een tijd achter rijden en ik zij op een gegeven moment: "ga in hemelsnaam naar rechts" ![]() ![]() Nou goed dat wilde ik ff kwijt. [ Bericht 0% gewijzigd door ShevaJB op 29-07-2014 15:09:49 ] | |
#ANONIEM | dinsdag 29 juli 2014 @ 15:16 |
Iedereen ergert zich aan ander verkeer. ![]() | |
BazZz2 | dinsdag 29 juli 2014 @ 17:58 |
van harte! ![]() | |
roosszz | dinsdag 29 juli 2014 @ 18:04 |
whaaaaa praktijk examen is gepland !!! | |
ShevaJB | dinsdag 29 juli 2014 @ 18:16 |
Bedankt, het voelt echt als een enorme opluchting dat ik dit hoofdstuk heb afgesloten. ![]() | |
zeefje | woensdag 30 juli 2014 @ 11:15 |
Ben zojuist gezakt voor mijn praktijk. Eerste keer. Eind september opnieuw afrijden | |
Toekito | woensdag 30 juli 2014 @ 11:40 |
![]() | |
Flitskikker | woensdag 30 juli 2014 @ 12:03 |
Ik moet 5 augustus afrijden, maar ik heb het gevoel dat het geen succes gaat worden. Ik zie nog dingen te laat en ik ben kennelijk te veel gefocust op wat er voor mij gebeurt in plaats van ook links en rechts. Bij invoegen blijkt er dan de hele tijd al een vrachtwagen naast te hebben gereden enzovoort. Iemand tips? Ik heb nog twee lessen te gaan. ![]() | |
Toekito | woensdag 30 juli 2014 @ 12:25 |
Heb me aangemeld voor lessen ![]() | |
IkeDubaku99 | woensdag 30 juli 2014 @ 12:37 |
Zelf is dat bij mij een van de weinige zwakke punten momenteel. Op mijn TTT had ik te horen gekregen dat ik mijn kijkhandelingen voor bijvoorbeeld het afslaan overdreven goed deed, maar dat ik tussendoor te weinig keek. Ik moest volgens haar meer kijken tussendoor en 'plannetjes' maken voor het benaderen van een situatie om zo ervoor te zorgen dat ik niet pas op het allerlaatst een plan maak. Mijn rijinstructeur zei als tip dat ik voor het kijken de dingen moest benoemen. | |
Hinder | woensdag 30 juli 2014 @ 12:37 |
Probeer niet alleen recht voor je vooruit te kijken, maar kijk ook in de richtingen van kruisende wegen voor je. Houd continu het overzicht door op deze manier telkens rond te kijken om te scannen op overige weggebruikers. Situaties waar je mogelijk actie moet gaan ondernemen merk je dan veel sneller op, waardoor je rustig en beheerst volgens de regels kunt handelen. Neem als voorbeeld een onoverzichtelijk gelijkwaardig kruispunt. Houd er sterk rekening mee dat er bestuurders van rechts kunnen komen, en pas je snelheid daar dus ook op aan. Als je ver genoeg vooruit kijkt, zal dit geen probleem moeten zijn. Bij invoegen is het van belang dat je goed op het overige verkeer op de rijbaan let. Probeer dus voordat je invoegt al een beeld te hebben van de situatie, en probeer al te bepalen tussen welke voertuigen je wilt invoegen. Door enkele keren kort op de rijbaan te kijken, kom je hier achter. | |
De_Dakgoot | woensdag 30 juli 2014 @ 12:54 |
Hoe dichter die TTT en praktijk komen des te kutter het lessen gaat bij mij ![]() | |
zeefje | woensdag 30 juli 2014 @ 12:57 |
Herkenbaar | |
ChevyCaprice | woensdag 30 juli 2014 @ 12:58 |
Wat deed je fout als ik vragen mag? | |
zeefje | woensdag 30 juli 2014 @ 13:02 |
-Bij over schouder kijken op snelweg ging mijn auto een klein beetje op de andere rijbaan. -Doorrijden bij oranje, wat makkelijk kon. -Niet na controle bij scannen (gezeik ![]() -Bij situatie bevragen vertelde ik dat er geen andere auto's waren terwijl er wel een grijze auto was. Ik heb heel die auto niet gezien ![]() Ik had het wel de afgelopen dagen al verwacht dat ik ging zakken, maar toen ik ging rijden vond ik dat het wel goed ging ![]() | |
IkeDubaku99 | woensdag 30 juli 2014 @ 13:14 |
Zijn dat dingen die je ook tijdens je rijlessen 'fout' deed? Tijdens mijn TTT maakte ik fouten die ik in mijn rijlessen bijna nooit zou maken. Dat waren dingen zoals je knipperlicht op de snelweg aanstaan bij het opschuiven van rijstroken en ruime bochten nemen. Ik weet van mezelf dat ik goed moet oefenen op kijken. Zoals ik al eerder zei moet ik meer tussendoor kijken en eerder plannetjes maken. Volgende keer beter. ![]() | |
Flitskikker | woensdag 30 juli 2014 @ 13:19 |
Klinkt wel heel streng. Doorrijden bij oranje als het makkelijk kon moet je toch niet op kunnen zakken. ![]() | |
Flitskikker | woensdag 30 juli 2014 @ 13:21 |
Dat plannetjes maken heb ik nooit echt begrepen/gekund. Wat houdt dat bij jou in? Het probleem is dat ik onbewust niet kijk zeg maar. Ik zag opeens die vrachtwagen links van me en dan pas denk ik "o ja, shit, vergeten te kijken". Bedankt voor jullie reacties in ieder geval. ![]() | |
alors | woensdag 30 juli 2014 @ 13:24 |
Is lachen joh, eerste keer rijden is zo apart ![]() | |
zeefje | woensdag 30 juli 2014 @ 13:25 |
Bij de lessen gebeurd dit niet. Waarschijnlijk Door de zenuwen Ik ben voornamelijk gezakt op auto niet zien (slecht scannen) en auto op andere rijbaan (gevaarlijk) | |
dick_laurent | woensdag 30 juli 2014 @ 13:26 |
Sowieso is dat hele examen zo inconsistent als de pest. Ik heb zelf bijvoorbeeld bij mijn examen niet eens een situatie bevraging gehad.... is gewoon niet gebeurd. Ook parkeren heb ik min of meer alleen moeten doen bij terugkomst bij t cbr. Wat pretty much inhield dat ik hem vooruit in een vak naar keuze mocht zetten. Invoegen heb ik maar 1x hoeven doen. Ter vergelijk, mijn vriendin die onlangs gezakt is, moest 3x invoegen waarbij het op de derde keer dus niet helemaal precies volgens 't boekje ging, en daar zakte ze op ![]() Nee, ik vertrouw dat hele cbr voor geen meter, blij dat ik zo snel al van ze af was. | |
Hinder | woensdag 30 juli 2014 @ 13:26 |
Wanneer het oranje wordt bij een verkeerslicht, dien je te stoppen, tenzij dit niet meer mogelijk is. | |
alors | woensdag 30 juli 2014 @ 13:30 |
Zo is het mij ook geleerd. Het is meer dat je gaat vooruitkijken, als je bv wilt invoegen, eerst al kijken hoe druk het is, blijven kijken in je spiegels en denken, na die auto kan het, of als er ruimte is juist gas bij en er voor gaan. Of als je een invoegstrook nadert en je ziet dat het druk is, zelf bedenken, ik ga rechts rijden om ruimte te geven. En dan van tevoren natuurlijk kijken of dat ook kan. Als je op een rotonde afkomt die druk is, op tijd terugschakelen zodat je tijd hebt om te kijken en eventueel rustig af te remmen. Bij parkeren van tevoren een vak uitkiezen en de manier bedenken waarop je wilt parkeren. Etc, etc. | |
IkeDubaku99 | woensdag 30 juli 2014 @ 13:32 |
Ik moest volgens haar meer gebruik maken van de spiegels en mij meer bewust zijn van wat er om mij heen gebeurde. Dit stond er op mijn formulier van het TTT. Wat ze na de TTT verder had gezegd was dat ik eerst moest bekijken in wat voor situatie ik naderde en dan moest ik een plan maken hoe ik moest handelen. Inmiddels is het nodige van weggezakt. Gelukkig dat ik vrijdag weer rijles heb. | |
IkeDubaku99 | woensdag 30 juli 2014 @ 13:35 |
Zo herkenbaar die zenuwen. Tijdens mijn TTT liet ik de auto belachelijk veel afslaan (de auto waarmee ik normaal mee reed had een kapotte versnellingsbak, dus ik had nog maar een paar lessen met die nieuwe auto gereden). Nog een wereldwonder dat ik een vrijstelling kreeg, blijkbaar gunde zij mij toch die vrijstelling. | |
ChevyCaprice | woensdag 30 juli 2014 @ 13:35 |
Bij dat oranje zeg je dat het makkelijk kon, maar dan is de vraag: kon je ook makkelijk nog stoppen? Oranje is namelijk alleen als je ECHT niet meer kan stoppen. | |
mizzaardbei | woensdag 30 juli 2014 @ 13:51 |
Wat ChevyCaprice en Hinder zeggen: bij oranje moet je stoppen als dat nog mogelijk is. Als ik het stoplicht van 15 meter afstand ongeveer, oranje zien worden dan stop ik. Ben ik al over de streep dan rij ik door. Zo heb ik het geleerd. Voor jou heb ik misschien nog wel een goede tip voor je kijktechniek. Als je vooruit kijkt moet je ook bewust vooruit kijken. Wat zie je op de weg en wat ga je doen? Het gaat om dit document: http://www.rijschooldenk.nl/gr/Kijkoefening.pdf Dit heeft me een beetje geholpen met het vooruit kijken. Maar het is natuurlijk belangrijk dat je dit ook de komende weken kan oefenen. Zoek ook eens wat filmpjes op op youtube. | |
ChesterPerry | woensdag 30 juli 2014 @ 14:56 |
Tussentijdse toets is alleen maar geldklopperij, niet aan beginnen, als je kan rijden kan je rijden... | |
dick_laurent | woensdag 30 juli 2014 @ 15:19 |
Mee eens. Heb 'm ook geskipped, niks van gemerkt gewoon de 1e keer geslaagd. | |
Louboutin | woensdag 30 juli 2014 @ 15:42 |
Bij mij zat de ttt standaard in het pakket, maar ik vond het ook erg fijn. Ik ben altijd heel erg zenuwachtig voor examens en nu was dat bij mijn praktijkexamen minder, omdat ik wist wat ik kon verwachten. | |
ChesterPerry | woensdag 30 juli 2014 @ 16:17 |
Ben wel benieuwd hoeveel iedereen kwijt was voor zen rijbewijs, ik was wel veel kwijt ook omdat ik niet snel leerde, 2-3 maanden moest wachten voordat ik op praktijk kon en 5x theorie gedaan wel in 1x praktijk gehaald. Alles bij elkaar zo'n 1800 ¤ | |
ajacied4lf | woensdag 30 juli 2014 @ 16:37 |
Men maakt meer fouten tijdens het rijden zelf dan tijdens het parkeren, dat zei mijn instructeur destijds. Daarom heb ik geen ttt gedaan en daar ben ik achteraf wel blij mee. Ik faalde trouwens wel hard tijdens mijn examen, geen van de parkeeropdrachten lukte. Gelukkig werd er niet zo moeilijk over gedaan. ![]() Ik zat op de 1000,- euro dacht ik, theorie en praktijk in een keer en een pakket van 20 lessen. | |
ChesterPerry | woensdag 30 juli 2014 @ 17:34 |
20 lessen is wel fucking snel :0 | |
ajacied4lf | woensdag 30 juli 2014 @ 17:43 |
Het moet ook wel een beetje mee zitten. Had ik 1 fout meer bij mijn theorie dan zouden er al snel meer lessen bij op komen. Daarnaast hangt het ook af waar je rijdt, in een drukke stad had ik nooit genoeg gehad aan 20 lessen. | |
ChesterPerry | woensdag 30 juli 2014 @ 18:02 |
O ja dat klopt ook nog idd, ik heb in arnhem gelest maar geloof dat als je in de polder afrijd het je gemakkelijk afgaat :p | |
Flitskikker | woensdag 30 juli 2014 @ 22:22 |
Maar wel gezakt? Ik woon in de polder maar rijden en examen en zo is in Leiden, en daar is het wel errug druk soms. ![]() | |
De_Dakgoot | woensdag 30 juli 2014 @ 22:26 |
Die rotonde bij het cbr, als je die verkeerd pakt ben je meteen gezakt ![]() | |
ajacied4lf | woensdag 30 juli 2014 @ 22:33 |
Geslaagd. Waarom in Leiden? Dat is een stuk moeilijker rijden dan in de polder lijkt me. ![]() | |
Flitskikker | woensdag 30 juli 2014 @ 22:34 |
Die eerste of die daarna met fietsstrook? En 1 foutje moet kunnen toch? Beetje triest om bij eerst/tweede rotonde bij vertrek gelijk gezakt te zijn. | |
Flitskikker | woensdag 30 juli 2014 @ 22:35 |
Raar dat als parkeren flink faalt je slaagt maar met één foutje op een rotonde dan zakt (zie hierboven). ![]() Dichtstbijzijnde CBR zit in Leiden, dus daar in de omgeving afrijden. | |
De_Dakgoot | woensdag 30 juli 2014 @ 22:37 |
Die 1e rotonde volgens mij als je rechts gaat bij het cbr. Fietsers van rechts zie je daar niet. Maar heb het ook maar gehoord van mijn instructeur. Als je het goed herstelt zal er wel niks aan de hand zijn. | |
Flitskikker | woensdag 30 juli 2014 @ 22:43 |
Juist ja. We gaan het beleven dinsdag ![]() | |
padlarf | woensdag 30 juli 2014 @ 22:45 |
Je kunt zo hard falen als je wilt bij het parkeren, als je goed om je heen blijft kijken en geen onveilige situatie veroorzaakt zak je daar niet op. En dat ene foutje waar je op zakt kan natuurlijk ook gewoon iets gevaarlijks zijn. MIjn instructeur vertelde over een van zijn leerlingen die hier naar links moest. Ze ging naar links, maar vergat eerst onder het viaduct door te gaan. Die was op dat moment al meteen gezakt. [ Bericht 21% gewijzigd door padlarf op 30-07-2014 22:51:08 ] | |
ajacied4lf | woensdag 30 juli 2014 @ 23:03 |
Een foutje op de rotonde zorgt misschien voor meer gevaar dan een parkeerfoutje. Bij het parkeren is het vooral belangrijk dat je goed kijkt en weet wat er om je heen gebeurt. Dat deed ik prima. Ik stond alleen niet zo netjes. ![]() Ah oke. Daar had ik gelukkig geen last van. | |
jeroen25 | donderdag 31 juli 2014 @ 00:50 |
Of de spreekwoordelijke druppel. Ook als dat dat ene oranje licht dat je 'nog even meepakt' geen direct gevaar oplevert kan het wel het punt zijn waarop de examinator besluit dat je gezakt bent omdat je het voorgaande halfuur vooral met het gaspedaal bezig was. | |
Brummetje2.0 | donderdag 31 juli 2014 @ 05:41 |
Je zakt niet op één enkel foutje. Een examinator kijkt naar het geheel. Fouten maken mag, het gaat erom hoe je het oplost. Het zal dus niet enkel aan bijv het doorrijden bij oranje te maken hebben, maar wellicht verminder je bij andere situaties ook (te) laat de snelheid. Ja dan zak je daarop. | |
Reemi | donderdag 31 juli 2014 @ 12:27 |
Theorie is binnen ![]() | |
De_Dakgoot | donderdag 31 juli 2014 @ 12:34 |
Dus je kan ook gewoon tusen de lijnen staan en niet helemaal recht staan? Dat ze geneens dat richtingsboord hebben gezien ![]() | |
Brummetje2.0 | donderdag 31 juli 2014 @ 13:11 |
Ik heb zo'n zonnebril wat over je eigen bril kan gekocht. ![]() | |
Flitskikker | donderdag 31 juli 2014 @ 14:08 |
Gefeliciteerd ![]() | |
BazZz2 | donderdag 31 juli 2014 @ 18:13 |
Van Harte! ![]() gewoon uit nieuwschierigheid: hoeveel fout? | |
#ANONIEM | donderdag 31 juli 2014 @ 19:01 |
Gisteren proefles gehad en voor het eerst achter het stuur. Een beetje gezonde spanning halfuur van te voren, maar toen ik eenmaal in de auto zat had ik geen spanning/angst. Eerst alleen sturen, daarna gas/rem erbij en gereden naar een rustig stuk om het schakelen te oefenen. Tijd vloog voorbij en vond het erg leuk. Zal wel even wennen worden om al die verschillende handelingen te moeten doen, maar dat zal wel komen met de aankomende lessen. Nu reed ik vaak te hard omdat ik niet lette op mijn kilometer meter ![]() | |
Reemi | donderdag 31 juli 2014 @ 19:02 |
Dank! Bij beide onderdelen 2 fout. ![]() | |
BazZz2 | donderdag 31 juli 2014 @ 19:04 |
Heel erg netjes hoor! | |
Brummetje2.0 | donderdag 31 juli 2014 @ 19:05 |
Gefeliciteerd. En goed hoor. ![]() | |
Toekito | donderdag 31 juli 2014 @ 19:08 |
![]() | |
ShevaJB | donderdag 31 juli 2014 @ 19:51 |
Dat is normaal, had ik ook. Dat komt zeker goed na een aantal lessen. | |
#ANONIEM | donderdag 31 juli 2014 @ 23:01 |
Ik heb wel een fout gemaakt. Eigenlijk heb ik te snel getekend en dacht er eigenlijk helemaal niet bij na. Ik heb even op internet gelezen over die rijschool en ze hebben (hele) lage slagingspercentage en veel negatieve recensies. Ik kon geen contact ook krijgen met mijn begeleider ondanks dat ik had aangegeven meteen te willen beginnen. Het is erg dom van me en begin spijt te krijgen. Er staat op de overeenkomst dat het contract opzegbaar is binnen twee weken na ondertekening, dus ik zou nog kunnen opzeggen? Er is nog geen geld afgeschreven. Ik weet het, heel erg dom van me. Ik wil liever bij een regionale verkeersschool dan landelijk. | |
ChevyCaprice | donderdag 31 juli 2014 @ 23:04 |
hoe laag slagingspercentage | |
#ANONIEM | donderdag 31 juli 2014 @ 23:17 |
Het is een landelijke organisatie die mensen inhuurt om lessen te geve . Het is dus erg afhankelijk, maar van wat ik gezien heb is het gemiddeld gezien rond de 30%. Het begint ook niet lekker dat ik iemand krijg toegewezen die helemaal niet opneemt wat ook conform is aan datgene wat ik lees op internet + duur. Ik ga ze morgenochtend wel bellen, maar als ze het bovenstaande in de voorwaarden hebben dan moeten ze het inwilligen toch? Ik had met mijn stomme kop nooit gelijk moeten tekenen. Bah [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2014 23:18:19 ] | |
Pizza_Boom | donderdag 31 juli 2014 @ 23:50 |
ANWB? | |
#ANONIEM | donderdag 31 juli 2014 @ 23:59 |
Nee, All in Solo | |
De_Dakgoot | vrijdag 1 augustus 2014 @ 00:55 |
Dat is wel erg laag, de meeste rijscholen bij mij in de omgeving zitten allemaal op 60-75% | |
#ANONIEM | vrijdag 1 augustus 2014 @ 04:45 |
Klopt. Bij nader inzien heb ik liever een regionale rijschool. Ik heb er helemaal geen goed gevoel bij. Al ging de proefles verder wel prima, maar na alles wat ik gelezen heb erover en het feit dat mijn begeleider al gelijk niet opneemt/terugbelt maakt het dat me niet lekker zit. Wel erg dom van mij natuurlijk om gelijk al te tekenen. Hoop dat ik die clausule gewoon kan inwilligen zonder verdere problemen. | |
TheRealBraddie | vrijdag 1 augustus 2014 @ 08:46 |
Nieuwe instructeur had in 1 les al door waarom die andere instructeur mij geen TTT liet doen En mijn nieuwe instructeur heeft direct met mijn rijschool gebeld en gezegd dat ik z.s.m een TTT wil doen, en dat is 3 oktober geworden! Het duurde even ( understatement ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 augustus 2014 @ 08:54 |
Waarom nieuw account | |
DX11 | vrijdag 1 augustus 2014 @ 09:13 |
Dacht dat je een permban had Braddie ![]() ![]() | |
Leafeon672 | vrijdag 1 augustus 2014 @ 09:23 |
![]() | |
ajacied4lf | vrijdag 1 augustus 2014 @ 11:07 |
http://fok.nl/sherlock/?by=toto69&about=braddie¬intopic=0 Beetje eng, vind je niet? ![]() | |
alors | vrijdag 1 augustus 2014 @ 11:10 |
![]() | |
TheRealBraddie | vrijdag 1 augustus 2014 @ 11:29 |
| |
ajacied4lf | vrijdag 1 augustus 2014 @ 11:35 |
Je vraagt er wel zelf om met je kanjerposts. Zo erg zal je deze aandacht dus waarschijnlijk niet vinden. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 augustus 2014 @ 11:52 |
Zsm: 3 oktober![]() | |
TheRealBraddie | vrijdag 1 augustus 2014 @ 11:58 |
Ja, dat was inderdaad wel een domper, ze hadden eerder geen plekje vrij helaas, maar goed.. Het is allang fijn dat dat examen nu is ingeplanned, toch weer een stap dichterbij het afrijden (Wat volgens mijn instructeur ook meteen na mijn TTT kan ingeplanned worden, het rijden zelf gaat goed, het is alleen het onzekere en dus het voorzichtige, en dat is er volgens hem met een paar lesjes en rustige aanpak wel uit) | |
Reemi | vrijdag 1 augustus 2014 @ 12:02 |
Op hoeveel lessen zit je? | |
TheRealBraddie | vrijdag 1 augustus 2014 @ 12:09 |
Ik zit rond de 55 les uur... | |
ajacied4lf | vrijdag 1 augustus 2014 @ 14:14 |
Het loopt een klein beetje uit volgens mij? | |
#ANONIEM | vrijdag 1 augustus 2014 @ 14:29 |
Alsof een TTT iets betekent ![]() | |
TheRealBraddie | vrijdag 1 augustus 2014 @ 14:53 |
Ja... ik zit als ik mijn TTT heb gehad zo rond de 80-85 les uur.... En na het afrijden rond de 90-100. Ben door mijn vorige instructeur enorm onzeker gemaakt, hij had 2 mogelijkheden, óf heel rustig fluisteren, óf heel overdreven hard schreeuwen, er mocht ook niet gepraat worden tijdens de rijlessen, er is 1x muziek aan geweest maar toen ik ging meetikken op m`n stuur ging dat weer uit "Dat leid af, je word er onrustig van " ![]() Mijn nieuwe instructeur had al meteen door wat mijn probleem is, dat ik te voorzichtig rij, en dat was er volgens hem wel snel uit te krijgen, dus dat is fijn! ![]() Ik heb dus het dubbele qua les uren gehad dan gemiddeld als ik afrij, maar goed... Het is helaas niet anders, kan er wel over blijven zeiken dat ik zo traag leer, en dat ik al 2 instructeurs gehad heb en dat mijn theorie zo klote verliep, maar daar schiet ik niks mee op, ben nu op weg naar de TTT (nog 17 rijlessen) en daarna het afrijden, en dan is dat hoofdstuk afgesloten na 1,5 jaar. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 augustus 2014 @ 15:45 |
Moet je wel je examen halen Bradley | |
#ANONIEM | vrijdag 1 augustus 2014 @ 15:49 |
Heeft wel wat gekost zkr | |
#ANONIEM | vrijdag 1 augustus 2014 @ 16:13 |
Heb inmiddels een andere rijschool gevonden en maandag proefles! | |
ChesterPerry | vrijdag 1 augustus 2014 @ 17:11 |
Wou net zeggen ook weer 200 euro + lessen tot de aanvraag, kerel 100 lessen dat is minimaal 3000 ¤ ![]() | |
De_Dakgoot | vrijdag 1 augustus 2014 @ 17:44 |
zoveel lesuren ![]() dat word een automaatje | |
1410 | vrijdag 1 augustus 2014 @ 22:21 |
Het hoeft niet perse nee, maar ik had mijn TTT gehaald, dus hoefde de bijzondere verrichtingen niet meer te doen tijdens het echte examen. Scheelt iets aan stress. Vervolgens ben ik wel in één keer geslaagd. Het gaf mij wel een beetje meer zelfvertrouwen. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 augustus 2014 @ 22:23 |
Ik vond die bijzondere verrichtingen eigenlijk altijd wel simpel. ![]() Alleen omkeeropdracht was altijd kut omdat je daarvoor niet iemand z'n inrit mocht gebruiken. ![]() | |
RockNijntje | vrijdag 1 augustus 2014 @ 22:25 |
Want het eerstvolgende straatje van rechts (of links) is in zulke gebieden ook echt kilometers ver weg... Jij zou ook niet willen dat er de hele dag les-/examenauto's je inrit gebruiken ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 augustus 2014 @ 22:26 |
Ja maar dat is kut keren. En aangezien ik geen inrit heb interesseert mij dat niks, stel dat ik wel een inrit had zou ik die één of twee lesauto's per dag nou ook niet zo erg vinden. [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 01-08-2014 22:27:18 ] | |
RockNijntje | vrijdag 1 augustus 2014 @ 22:29 |
Examenroutes ditdat. Doorlopende voorstelling ditdat. Ik zou het niet kunnen handlen in ieder geval ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 augustus 2014 @ 22:32 |
Weet je wat mijn examenroutes nu zijn? De Knegselse Heide, Molenvelden en Wolfshoekse Heide. ![]() Lekker door de stad bommelen met die auto's ![]() | |
mizzaardbei | zaterdag 2 augustus 2014 @ 22:40 |
Ik heb iets meer dan een week mijn rijbewijs. Ik heb al mn rijlessen overdags in daglicht gevolgd. Ik heb net pas voor de tweede keer in het donker gereden. Dat vind ik zo anders. Heeft iemand anders die ook al haar of zijn rijbewijs heeft hier ook moeite mee? | |
princess-a | zondag 3 augustus 2014 @ 00:32 |
Ik had dit in het begin ook. Heb wel ook in de avonden les gehad maar toen ik mn rijbewijs had en in het nachtelijke donker moest rijden overviel me een soort nachtblindheid en een wat vervelend gevoel dat ik niet alles overzag omdat je natuurlijk ook echt minder ziet. Wat mij heel erg hielp was overdag minder focussen op dingen die je savonds ook niet ziet, zo hield ik altijd bij het inhalen in mn zijspiegels de strepen op de weg in de gaten om te zien waar op de weg ik me bevond, dit 'mocht' ik van mezelf niet meer doen want savonds zie je die strepen niet in je spiegels en zul je toch ook wel eens ergens omheen moeten rijden. Hierdoor verlegde ik mijn focuspunten naar dingen die ik savonds ook zou kunnen zien en begon ik te vertrouwen op mn 'rijkunsten' waardoor ik het al snel geen probleem meer vond om in het donker te rijden. Geef jezelf wat tijd om er aan te wennen en probeer te achterhalen wat je zo 'anders' vindt zodat je het z.s.m. kunt ombuigen naar iets waardoor je je er prettig bij gaat voelen | |
DX11 | zondag 3 augustus 2014 @ 00:41 |
Sommige mensen hebben in het donker het gevoel dat er veel te veel felle irriterende lichten om je heen zijn. Mocht je daar last van hebben werkt zon geel brilletje van de action (nachtzichtbril oid) echt perfect en het kost 2 euro ofzo. Heb hem altijd in de auto liggen, over het algemeen niet nodig maar het kan fijn zijn, veel rustiger voor je ogen. | |
ShevaJB | zondag 3 augustus 2014 @ 13:19 |
Goeie tip! Dinsdag haal ik m'n rijbewijs op. | |
Brummetje2.0 | zondag 3 augustus 2014 @ 19:45 |
Wat een kutmongool vandaag zeg. Ik kom de snelweg op, geef gas tot 120, maar autootje wilde even niet. Zat tegen de 110. Blijft er een Volkswagenmongool lekker rechts rijden, zonder ff ruimte te maken. En ja, dat had gekund en nee, dat is hij niet verplicht. Ik heb de rem ff kort aangetikt en ben erachter geschoten, want was al aan het einde van de invoegstrook. Eigenlijk had ik gewoon mijn richting aan moeten doen en voorzichtig naar links moeten gaan, dan had ie maar lekker op de rem gegaan. [ Bericht 1% gewijzigd door Brummetje2.0 op 03-08-2014 21:43:50 ] | |
Hinder | zondag 3 augustus 2014 @ 20:09 |
![]() | |
Pizza_Boom | zondag 3 augustus 2014 @ 20:23 |
Dit is geen irritatie, maar een teken dat ze nog in dit topic thuis hoort. | |
Hinder | zondag 3 augustus 2014 @ 20:36 |
Dat laatste valt niet te ontkennen. | |
Brummetje2.0 | zondag 3 augustus 2014 @ 21:33 |
Klopt, het heet dan ook rijbewijstopic. Zie het streepje achter rijbewijs in de TT. | |
Pizza_Boom | zondag 3 augustus 2014 @ 21:35 |
Eigenlijk had je gewoon al veel eerder de situatie goed moeten inschatten. | |
Pizza_Boom | zondag 3 augustus 2014 @ 21:38 |
En vooral rijlestopic. Hetgeen jij duidelijk nog nodig hebt. De OP begint immers hiermee:
| |
Brummetje2.0 | zondag 3 augustus 2014 @ 21:43 |
Nee, heb ik zeker niet meer nodig! Ik rijd goed. Iedereen heeft irritaties in het verkeer. Jij ook. | |
Pizza_Boom | zondag 3 augustus 2014 @ 22:01 |
Als je goed zou rijden, zou je niet aan het einde van de invoegstrook naast een andere auto rijden, terwijl je 110 rijdt, om vervolgens te zeggen dat je diegene de volgende keer maar gewoon van de weg af moet rijden. Iemand bewust van de weg willen rijden (want dat is het, of je het nou voorzichtig doet of niet) is geen teken van goed rijden, maar een bevestiging van het feit dat je dan als een totale mongool bezig bent zodra je je op de weg bevindt en iets niet gaat zoals jij wilt. Afgezien van of je een mongool op de weg bent of niet, je hebt je rijbewijs nog maar 3 maanden (link), je kan nog niet eens rijden. Je mag rijden, je weet hoe je een auto moet bedienen, maar echt kunnen rijden? Dat kan je pas als je een paar jaar verder bent en dan ook ten minste een tonnetje, maar het liefst nog wel wat meer, weg hebt gedraaid achter het stuur in allerhande verkeerssituaties. En ja, iedereen heeft het moeten leren, iedereen maakt wel eens foutjes en dat is ook allemaal helemaal niet erg (mits het niet te vaak gebeurt natuurlijk) maar bewust iemand van de weg willen rijden én dan nog claimen dat je een goede bestuurder bent? Zeker in de situatie die jij beschrijft, is dat gewoon een teken dat je te weinig ervaring hebt. En als het dan nog een situatie was van iemand die terug naar rechts kwam terwijl jij de hoofdrijbaan op wilde, a la. En oja, blijf alsjeblieft niet volhouden dat jij wel kan rijden, tenzij je geen progressie meer zult maken, zul je binnen een jaar al vinden dat je rijden nu volslagen debiel is. En ja, dat is ook normaal. En nogmaals:
| |
Brummetje2.0 | zondag 3 augustus 2014 @ 22:11 |
Ik kan goed rijden en ja je leert pas echt rijden als je je rijbewijs hebt. Ik heb het trouwens nergens gehad over hem van de weg drukken!! Als ik naar links zou zijn gegaan met richting was dat - uiteraard - nog toen hij van achter op me af kwam rijden. Dan had hij hoogstens even moeten remmen, meer niet. Ik zal NOOIT iemand van de weg rijden!! NOOIT! | |
Brummetje2.0 | zondag 3 augustus 2014 @ 22:45 |
Even een discussie: Wat is er trouwens mis met zeggen dat je goed kan rijden? Ik zeg niet dat ik perfect rijd, verwar het daar dus niet mee(!). Wat is er mis met die zelfverzekerdheid? ![]() ![]() ![]() ![]() Als ik niet goed zou rijden had ik allang : - schade gereden, - een (bijna)ongeluk veroorzaakt, - getoeter gehad, - een middelvinger gehad, - een scheldkanonnade naar m'n hoofd geslingerd gekregen, - boze mensen aan m'n raampje gehad, - asociale mensen die voor je vol op de rem gaan staan gehad, - een noodremactie uit moeten voeren, - enz. Geen van allen is ooit gebeurd. | |
padlarf | zondag 3 augustus 2014 @ 23:16 |
Zelfs al rij je perfect zal dat allemaal (tweede punt uitgezonderd) ooit wel eens gebeuren hoor. Dit zegt echt vrijwel niks. (tenzij iemand natuurlijk een of meerdere punten van die lisjt regelmatig meemaakt) [ Bericht 3% gewijzigd door padlarf op 03-08-2014 23:21:59 ] | |
Hinder | zondag 3 augustus 2014 @ 23:32 |
Dat zegt inderdaad niet veel. Als bestuurder dien je gewoon te anticiperen op wat er om je heen gebeurt, want er worden zo veel fouten gemaakt, al dan niet onbewust. Met die zelfverzekerdheid op zichzelf is niets mis. Sla er alleen niet in door, en houd je gewoon aan de verkeersregels. | |
Louboutin | maandag 4 augustus 2014 @ 10:21 |
Hij had helemaal niet moeten remmen. Jij moet anticiperen en voor of achter hem invoegen. En dit noem jij goed rijden? | |
#ANONIEM | maandag 4 augustus 2014 @ 10:38 |
Kun jij gewoon opflikkeren? ![]() | |
DX11 | maandag 4 augustus 2014 @ 10:40 |
Gezellig hier ![]() | |
xzaz | maandag 4 augustus 2014 @ 10:47 |
Braddie serieus,Doe geen TTT je krijgt er niks voor. Fck die uren lessen. Ik ging gewoon meezingen en ze had er totaal geen last van, zolang je maar op de weg blijft letten natuurlijk. Gassen man! Doe die TTT nou niet. | |
Mitsu | maandag 4 augustus 2014 @ 12:18 |
Ik ben een weekje of twee geleden begonnen met rijden, snap nu echt niet dat ik er zo tegenop zag en het bijna twee jaar uitgesteld heb. Kan nu telkens niet wachten op mn volgende les ![]() Moet beginnen aan theorie nu van mn instructeur maar zo geeen zin in. Is er iemand die het boek ook echt aandachtig bestudeerd heeft, of is oefen examens maken wel voldoende? | |
ajacied4lf | maandag 4 augustus 2014 @ 12:27 |
Ik heb het vooral met oefen examens gedaan en tijdens het rijden heel veel vragen over borden en regels. Dat boek heb ik nog even snel in de bus bekeken net voor mijn examen. | |
Hinder | maandag 4 augustus 2014 @ 12:28 |
Ik had het theorieboek één keer helemaal doorgenomen, voordat ik aan oefenexamens (Vekabest) begon. Als basis voor de regels en borden is dat wel handig. Had 't examen zelf in één keer gehaald op deze manier. | |
Mitsu | maandag 4 augustus 2014 @ 12:39 |
Aja danku! Vekabest werd me ook aangeraden door een vriend, ga denk ik vooral examens maken en boek gebruiken als naslagwerk ![]() | |
xzaz | maandag 4 augustus 2014 @ 13:03 |
Wat ajacied zegt; combineer praktijk en theorie ook. Vraag gewoon borden die je niet weet. Heb je ook gespreksstof ![]() | |
Brummetje2.0 | maandag 4 augustus 2014 @ 14:47 |
En dat anticiperen lukt me heel goed. ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 4 augustus 2014 @ 15:03 |
Wat je hier beschrijft is gewoon normaal weggedrag. De tering houd nu eens op met jezelf voor lul zetten. Het feit dat je automaat moet rijden zegt wel genoeg. | |
Brummetje2.0 | maandag 4 augustus 2014 @ 16:31 |
Schakel lukt mij ook prima. ![]() | |
#ANONIEM | maandag 4 augustus 2014 @ 16:56 |
Ga er dan examen in doen. | |
Pizza_Boom | maandag 4 augustus 2014 @ 18:14 |
Snap je nou echt niet dat je alleen jezelf hier in de maling staat te nemen en bovendien ook nog ontzettend voor lul zet? Zomaar een paar van jouw uitspraken die je laatste stelling compleet ontkrachten:
Klein advies (dat je natuurlijk toch gewoon in de wind gaat slaan, want jij bent de enige hier die wel kan rijden, de enige die goed rijdt, de rest is gek en is net pas begonnen met rijlessen): "Houd je mond, accepteer dat je fout zat en dat jij degene bent die moet zorgen voor een geschikt invoegmoment zonder verkeer op de hoofdrijbaan te hinderen (dus niet met 60 naar links gaan omdat daar toevallig een gaatje zit, terwijl de rest 100 rijdt). Maar stop in godsnaam met jezelf zo ontzettend voor lul zetten!!!" Een fout maken mag, zo dom lullen over iemand van de weg rijden of hem ervoor flikkeren zodat hij moet remmen is not done en dat in praktijk uitvoeren is een mongolide actie. | |
Brummetje2.0 | maandag 4 augustus 2014 @ 19:00 |
Zet jezelf alsjeblieft niet zo voor lul. Dat was jaaaren geleden dat ik in een schakelauto leste. In een periode dat het met mij ook niet goed ging. Ik heb inmiddels zelf ondervonden dat schakel prima lukt en ja, daar gaat een examen in komen. Ik heb nergens gezegd dat ik niet fout ben! Lees die eerste post erover nóg maar eens goed, want lezen kun je niet. Ik vind alleen dat die Volkswagenlul mij best wat ruimte had kunnen gunnen, dat is alles. Ik heb ook nergens gezegd dat ik met 60 km per uur invoeg, terwijl de rest 100 rijdt. Je haalt er dingen bij die ik NOOIT gezegd heb, en dat is best triest. En laf, omdat je het zonder blijkbaar niet kan winnen. Maar je wint sowieso niet. ![]() Ik heb ook nooit gezegd dat ik als enige goed rijd, en nogmaals: Verwar het niet met het woord "perfect", niemand rijdt nml perfect, niemand! En maar goed dat ik dat beide niet gedaan heb he, ik heb dus geen mongolide actie uitgevoerd. ![]() ![]() | |
DX11 | maandag 4 augustus 2014 @ 19:15 |
Jezus wat ben jij zielig zeg, ga ergens anders zitten trollen ofzo, je word echt heel vervelend nu.. | |
Brummetje2.0 | maandag 4 augustus 2014 @ 19:27 |
![]() Ik trol niet, ik verdedig mezelf alleen omdat hij dingen erbij haalt die ik nooit gezegd heb. En gefeliciteerd dat je dat vind, koop een taart en ga het vieren, het kan me werkelijk geen hol schelen. (En het is: Je wordT. ![]() | |
DX11 | maandag 4 augustus 2014 @ 19:28 |
Oh wat stoer dat je mijn spelling verbeterd, je zal je nu wel geweldig voelen. /care. Snap je nou niet dat als niemand het met je eens is, het probleem misschien wel bij jou zou kunnen liggen? | |
Brummetje2.0 | maandag 4 augustus 2014 @ 19:30 |
Het probleem ligt niet bij mij. Niemand van jullie was erbij, tenzij je zelf de Volkswagenlul was. ![]() | |
ajacied4lf | maandag 4 augustus 2014 @ 19:33 |
Prima dat je iemand wijst op een fout, maar als je zelf dezelfde fout maakt is het wel een beetje zielig. Het is: Je vindT. ![]() | |
mizzaardbei | maandag 4 augustus 2014 @ 19:34 |
Ik snap nog steeds niet waarom er hier mensen zijn die in een automaat hun praktijk examen doen, na een aantal jaar lessen in een schakelbak. Ben ik de enige die het niet snapt? Zo moeilijk vind ik het niet. Maar ja, ach... | |
Brummetje2.0 | maandag 4 augustus 2014 @ 19:34 |
Boeiuh! | |
DX11 | maandag 4 augustus 2014 @ 19:35 |
Het probleem ligt 100% zeker wel bij jou als jij niet genoeg snelheid kan maken OF gas los laten om in te kunnen voegen. Dan moet je ook niet zeggen dat je goed rijd. | |
Brummetje2.0 | maandag 4 augustus 2014 @ 19:39 |
Ik heb het goed opgelost. En ik kan goed rijden en dat blijf ik volhouden. ![]() Ik hou er zelf iig wel rekening mee en geef mensen zo nodig de ruimte. Maar goed, weet alweer dat ik dat beter niet kan doen en gewoon stug door moet blijven rijden. ![]() ![]() | |
DX11 | maandag 4 augustus 2014 @ 19:40 |
Wat voor auto heb je? En welke kleur? | |
Flitskikker | maandag 4 augustus 2014 @ 19:48 |
Hoeveel tijd zit tussen de eerste keer afrijden en de herkansing? Ik heb morgen de eerste keer maar ik heb niet het gevoel dat ik er klaar voor ben. Desondanks; iemand nog specifieke tips? | |
Brummetje2.0 | maandag 4 augustus 2014 @ 19:49 |
Ligt aan waar je afrijdt. Ik had in de Randstad dat er wel 2 maanden tussen kon zitten. | |
alors | maandag 4 augustus 2014 @ 19:55 |
Buiten de Randstad is het meestal ook wel minimaal 5-6 weken. Hier zijn nog indicatiewachttijden van deze week, lijkt wel rustig te zijn momenteel. http://www.cbr.nl/downloa(...)0auto%20-%20wk31.pdf | |
Hinder | maandag 4 augustus 2014 @ 19:58 |
Ik zou beginnen wat zelfvertrouwen te krijgen. Doe gewoon je best, pas rustig en beheerst toe wat je tijdens de lessen geleerd hebt, en laat zien wat je kunt. Je bent immers pas gezakt wanneer dit daadwerkelijk na afloop wordt uitgesproken. Ga er gewoon voor, en denk nog niet aan een eventuele herkansing, dan benadeel je je kansen alleen maar en houd je jezelf voor de gek. | |
Flitskikker | maandag 4 augustus 2014 @ 20:08 |
Ik ben altijd bang dat als ik positief ga doen het eventuele negatieve resultaat nog harder aankomt. Bovendien heb ik dus het gevoel dat hetgeen ik kan laten zien niet voldoende is. | |
Hinder | maandag 4 augustus 2014 @ 20:18 |
Ik bedoel niet direct dat je er vanuit moet gaan dat je zeker gaat slagen, maar doe in ieder geval je best. Uit je eerdere post krijg ik namelijk de indruk dat je je al aan het focussen bent op een herkansing. Daar zou ik nog mee wachten tot je dat zeker weet. Bovendien kan een gebrek aan zelfverzekerdheid ook resulteren in 'voorzichtig en afwachtend rijden', waar men bij het CBR ook niet echt van houdt, en waar je dus op kunt zakken. |