Hoeveel lesuren heb je er inmiddels opzitten?quote:Op woensdag 9 juli 2014 19:38 schreef Friek_ het volgende:
Ik mag hopen dat ik het morgen haal. Geen zin om weer zoveel euro's erbij te lappen voor die dure rijlessen.
40. Hopelijk is het genoeg.quote:Op woensdag 9 juli 2014 19:42 schreef Messina het volgende:
[..]
Hoeveel lesuren heb je er inmiddels opzitten?
Als je instructeur denkt dat jij er klaar voor bent, zul je dat ook zijnquote:
kutexaminatorquote:Op donderdag 10 juli 2014 10:36 schreef Friek_ het volgende:
Helaas pindakaas, gezakt. Ik reed perfect volgens de examinator, op één ding na: ik keek niet ver genoeg vooruit. Daarop besloot hij me te laten zakken.
Vond dat hij het nog wel goed kon onderbouwen, dus zijn keuze begrijp ik wel. 't Is alleen een beetje zuur dat hij erover kan vallen, maar de volgende examinator me laat slagen.quote:
Welkom bij de geldzuigers van het CBR.quote:Op donderdag 10 juli 2014 10:36 schreef Friek_ het volgende:
Helaas pindakaas, gezakt. Ik reed perfect volgens de examinator, op één ding na: ik keek niet ver genoeg vooruit. Daarop besloot hij me te laten zakken. Oftewel, ik mag wederom een koffer geld gaan afleveren bij de rijschool en het CBR.
Ik keek bij mijn examen ook niet goed genoeg vooruit.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:34 schreef vannelle het volgende:
Vooruit kijken is nou eenmaal belangrijk.
Doe je dat niet tijdens een examen dan zak je terecht. Klaar.
Jammer.quote:Op donderdag 10 juli 2014 10:36 schreef Friek_ het volgende:
Helaas pindakaas, gezakt. Ik reed perfect volgens de examinator, op één ding na: ik keek niet ver genoeg vooruit. Daarop besloot hij me te laten zakken.
Het is wél heel belangrijk.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:41 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
Ik keek bij mijn examen ook niet goed genoeg vooruit.Maar heb me er met een smoesje uit kunnen lullen. En nog steeds kijk ik niet altijd ver vooruit. Maar nog nooit een (bijna) ongeluk gehad daardoor, dus zó belangrijk is het nu ook weer niet. (Ik zeg hiermee dus niet dat het niet belangrijk is.)
Is op de fiets ook heel belangrijk. Ik heb steeds meer het idee dat ik van mijn rijbewijs ook een betere fietser geworden ben.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:45 schreef vannelle het volgende:
[..]
Het is wél heel belangrijk.
Autorijden In het verkeer deelnemen bestaat voornamelijk uit het reageren op situaties om je heen, en als je die situaties niet of te laat door hebt heb je ook minder tijd om te reageren.
Je hebt gelijk, maar ik noemde het zo omdat dit topic nou eenmaal over autorijden gaat.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:59 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Is op de fiets ook heel belangrijk. Ik heb steeds meer het idee dat ik van mijn rijbewijs ook een betere fietser geworden ben.
Ik vind dat wel een vage reden. Want in wat voor potentieel gevaarlijke situaties was je gekomen waardoor bleek dat je niet ver genoeg vooruit keek? Als je zei dat het een perfectr rit was kan ik me namelijk niet voorstellen dat je bent gezakt...quote:Op donderdag 10 juli 2014 10:39 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Vond dat hij het nog wel goed kon onderbouwen, dus zijn keuze begrijp ik wel. 't Is alleen een beetje zuur dat hij erover kan vallen, maar de volgende examinator me laat slagen.
Hij somde een aantal situaties op waarbij ik te laat geanticipeerd had. Ik bracht verder niemand in gevaar of iets dergelijks, maar zo zag ik bijvoorbeeld ietwat laat dat ik op de rechterrijstrook moest bij een stoplicht (er was een dubbele rijstrook en dan is het netjes om alvast rechts voor te sorteren). Toen snel nog gewisseld, inclusief netjes kijken. Er was verder niemand op die weg destijds. Maar volgens hem moest ik dat al véél eerder zien. Plus een aantal vergelijkbare situaties (invoegen op een lege snelweg ergens) waarbij niemand betrokken was, maar waarbij ik volgens hem toch alles eerder moest zien. Ook nul ingrepen gehad verder.quote:Op donderdag 10 juli 2014 12:29 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Je zei dat de examinator het goed onderbouwde, dus ik ben wel nieuwsgierig wat dan zijn beweegredenen waren?
Nu ben ik wel benieuwd wat je smoesje was.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:41 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
Ik keek bij mijn examen ook niet goed genoeg vooruit.Maar heb me er met een smoesje uit kunnen lullen. En nog steeds kijk ik niet altijd ver vooruit. Maar nog nooit een (bijna) ongeluk gehad daardoor, dus zó belangrijk is het nu ook weer niet. (Ik zeg hiermee dus niet dat het niet belangrijk is.)
quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:41 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
Ik keek bij mijn examen ook niet goed genoeg vooruit.Maar heb me er met een smoesje uit kunnen lullen. En nog steeds kijk ik niet altijd ver vooruit. Maar nog nooit een (bijna) ongeluk gehad daardoor, dus zó belangrijk is het nu ook weer niet. (Ik zeg hiermee dus niet dat het niet belangrijk is.)
Jij bent dus zo'n type dat kruispunten blokkeert als alles vast zit.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:41 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
Ik keek bij mijn examen ook niet goed genoeg vooruit.Maar heb me er met een smoesje uit kunnen lullen. En nog steeds kijk ik niet altijd ver vooruit. Maar nog nooit een (bijna) ongeluk gehad daardoor, dus zó belangrijk is het nu ook weer niet. (Ik zeg hiermee dus niet dat het niet belangrijk is.)
Examinator zei dat ik na de bocht onder de brug door de eerste weg links moest. Dus ik wil na de brug de eerste links gaan, maar dat was een parkeerplaats. Examinator zei dat ik de volgende maar links moest gaan. Daarna even gestopt en ondervroeg hij me. Hij vroeg o.a of ik de echte weg links wel gezien had en toen heb ik ja gezegd, terwijl dat eigenlijk niet zo was. Pas op het moment dat hij zei dat ik de volgende links moest gaan ipv de parkeerplaats op, zag ik de weg waar ik in moest.quote:Op donderdag 10 juli 2014 13:02 schreef Loll het volgende:
[..]
Nu ben ik wel benieuwd wat je smoesje was.
quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:45 schreef vannelle het volgende:
[..]
Het is wél heel belangrijk.
Autorijden bestaat voornamelijk uit het reageren op situaties om je heen, en als je die situaties niet of te laat door hebt heb je ook minder tijd om te reageren.
quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:41 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
(Ik zeg hiermee dus niet dat het niet belangrijk is.)
Ik kan ook selectief quoten.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:41 schreef Brummetje2.0 het volgende:
dus zó belangrijk is het nu ook weer niet.
Ik snap 't, mijn post was ook meer een aanvulling dan een correctie.quote:Op donderdag 10 juli 2014 12:07 schreef vannelle het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar ik noemde het zo omdat dit topic nou eenmaal over autorijden gaat.
Wat denk je dat "zó" in die zin betekent?quote:
Ik denk dat je geluk hebt dat de rest van Nederland wél oplet.quote:Op donderdag 10 juli 2014 22:55 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
Wat denk je dat "zó" in die zin betekent?
Het is belangrijk ja, maar niet zó belangrijk (als iedereen maar loopt te roepen). Anders had ik nml allang een ongeluk gehad. Ik rijd nml nog steeds veel, maar ik blijf moeite houden met ver vooruit kijken.
Mijn godquote:Op donderdag 10 juli 2014 22:55 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
Wat denk je dat "zó" in die zin betekent?
Het is belangrijk ja, maar niet zó belangrijk (als iedereen maar loopt te roepen). Anders had ik nml allang een ongeluk gehad. Ik rijd nml nog steeds veel, maar ik blijf moeite houden met ver vooruit kijken.
Sommige mensen krijgen ineens eng veel zelfvertrouwen als ze dat roze pasje hebben.quote:Op donderdag 10 juli 2014 23:13 schreef Louboutin het volgende:
[..]
Mijn god![]()
Het is wél ontzettend belangrijk. Als je goed vooruit kijkt, kan je veel beter anticiperen op de rest van het verkeer. Dat jij nog geen ongeluk hebt gehad betekend niet dat het onbelangrijk is.
Er kan er maar 1 de beste zijn en dat ben ik.quote:Op donderdag 10 juli 2014 23:28 schreef dick_laurent het volgende:
Echt wat een gemiereneuk om een opmerking zeg. Want iedereen hier is de beste automobilist van de wereld natuurlijk... Lekker met het vingertje wijzen allemaal.
Het gaat er om dat zij zegt dat het 'niet zó belangrijk is'. Ik zie niemand zeggen dat ze perfect rijden hoor?quote:Op donderdag 10 juli 2014 23:28 schreef dick_laurent het volgende:
Echt wat een gemiereneuk om een opmerking zeg. Want iedereen hier is de beste automobilist van de wereld natuurlijk... Lekker met het vingertje wijzen allemaal.
Dit dus...Ik rij me op de snelweg ook regelmatig klem achter een vrachtauto omdat ik amper 300m vooruit kijk.quote:Op donderdag 10 juli 2014 23:45 schreef Louboutin het volgende:
[..]
Het gaat er om dat zij zegt dat het 'niet zó belangrijk is'. Ik zie niemand zeggen dat ze perfect rijden hoor?
Het is heel simpel, je kunt pas reageren als je weet wat er aan de hand is.quote:Op donderdag 10 juli 2014 23:45 schreef Louboutin het volgende:
[..]
Het gaat er om dat zij zegt dat het 'niet zó belangrijk is'. Ik zie niemand zeggen dat ze perfect rijden hoor?
Wat is het verhaalquote:Op donderdag 10 juli 2014 23:53 schreef vannelle het volgende:
[..]
Het is heel simpel, je kunt pas reageren als je weet wat er aan de hand is.
En hoe kom je dat te weten? Juist, door te kijken.
En ik ben ook geen perfecte chauffeur hoor, sterker nog: Ik heb wel eens een lesauto total loss gereden door mijn eigen schuld.
Niemand is of rijdt perfect, degene die dát beweert liegt.
Een combinatie van 2 nachten niet slapen en tóch naar huis willen.quote:
Maar een lesauto?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 00:10 schreef vannelle het volgende:
[..]
Een combinatie van 2 nachten niet slapen en tóch naar huis willen.
Was in slaap gevallen, eerst links de vangrail geraakt, toen rechts er overheen, over een sloot heen en tegen een boom aan.
Auto was nog geen 6 maanden oud.![]()
Maar het was wel mijn eigen schuld, geef ik eerlijk toe.
Ik was de instructeur en er zat geen leerling naast.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 00:11 schreef LompeWorst het volgende:
[..]
Maar een lesauto?
Zat er geen instructeur naast?
Jezus wat domquote:Op vrijdag 11 juli 2014 00:12 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik was de instructeur en er zat geen leerling naast.
Uhm zijn dit niet dingen die je gewoon leert als je een paar jaar op de weg zit? Ervaring dus die je simpelweg met rijlessen niet kan leren omdat iemand dan 2 jaar rijlessen zou moeten hebben?quote:Op donderdag 10 juli 2014 12:35 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Hij somde een aantal situaties op waarbij ik te laat geanticipeerd had. Ik bracht verder niemand in gevaar of iets dergelijks, maar zo zag ik bijvoorbeeld ietwat laat dat ik op de rechterrijstrook moest bij een stoplicht (er was een dubbele rijstrook en dan is het netjes om alvast rechts voor te sorteren). Toen snel nog gewisseld, inclusief netjes kijken. Er was verder niemand op die weg destijds. Maar volgens hem moest ik dat al véél eerder zien. Plus een aantal vergelijkbare situaties (invoegen op een lege snelweg ergens) waarbij niemand betrokken was, maar waarbij ik volgens hem toch alles eerder moest zien. Ook nul ingrepen gehad verder.
Hoe ik dit bovenstaande moet verbeteren weet ik niet zo goed. Het enige advies dat hij me gaf is dat ik gewoon meer meters moest maken. Het was een behoorlijk jonge kerel trouwens; zal me niets verbazen dat hij juist iets strenger is in zijn beginjaren.
Nee, de basis voor goed kijkgedrag moet worden gelegd in de rijlessen. Als dit niet wordt gedaan, krijg je een chauffeur die niets ziet aankomen.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 01:41 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Uhm zijn dit niet dingen die je gewoon leert als je een paar jaar op de weg zit? Ervaring dus die je simpelweg met rijlessen niet kan leren omdat iemand dan 2 jaar rijlessen zou moeten hebben?
Net ook m'n rij-instructeur gesproken erover en die zei ongeveer hetzelfde. De eisen die de examinator stelde waren volgens hem erg, erg streng. Gewoon pech gehad, volgende keer beter.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 01:41 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Uhm zijn dit niet dingen die je gewoon leert als je een paar jaar op de weg zit? Ervaring dus die je simpelweg met rijlessen niet kan leren omdat iemand dan 2 jaar rijlessen zou moeten hebben?
Is je instructeur erbij geweest?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 10:53 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Net ook m'n rij-instructeur gesproken erover en die zei ongeveer hetzelfde. De eisen die de examinator stelde waren volgens hem erg, erg streng. Gewoon pech gehad, volgende keer beter.
Hmmm... En de examinator had het niet te druk met ouwehoeren met de instructeur? Bijzonderquote:
Oh jawel, maakte gewoon een praatje ermee, met mij ook. Wil je soms een bepaald antwoord horen?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 11:11 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Hmmm... En de examinator had het niet te druk met ouwehoeren met de instructeur? Bijzonder
quote:Op vrijdag 11 juli 2014 01:43 schreef Pizza_Boom het volgende:
Vooruit kijken is het verschil tussen jezelf vastrijden achter een vrachtwagen of gas bijgeven en vloeiend naar links.
Dat heb ik dus nooit. Ik heb geleerd om rúim achter een (vracht)auto al naar links te gaan om in te halen.
Vooruit kijken is het verschil tussen vol op de rem hangen of je gas los laten en het alvast uit laten rollen.
Ik hoef nóóit vol op de rem...
Vooruit kijken is het verschil tussen in een treintje dat nipt 90 haalt op de snelweg terecht komen, of gas bijgeven en er nog net voor zitten.
Mijn Aygo'tje trekt snel genoeg op om bij zoiets er voor te komen.
Vooruit kijken is het verschil tussen een boete oplopen vanwege een langzaam voertuig voor je en die inhalen waar het niet is toegestaan of geen boete doordat je wacht tot het punt waar het wel kan.
Ik haal nooit in als het niet mag, dan maar even wachten.
Vooruit kijken is het verschil tussen inhalen waar mogelijk of dankzij dom inhaalgedrag overal doorgetrokken strepen zien verschijnen.
Zie boven.
Vooruit kijken is het verschil tussen een boete oplopen of zien dat het voor je remt en dan bedenken waarom dat zou zijn.
Als er voor je geremd wordt, dan is dat geen 300 meter verder, maar eerder een meter of 50-75. En als er een grotere auto voor je zit kun je uberhaupt niet zien wat er verder voor je gebeurd. Óók als je niet bumperkleeft, want dat doe ik ook nooit.
[..]
Nee, de basis voor goed kijkgedrag moet worden gelegd in de rijlessen. Als dit niet wordt gedaan, krijg je een chauffeur die niets ziet aankomen.
Mijn examinator zat soms half omgedraaid naar achter om met m'n instructeur te praten.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 11:11 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Hmmm... En de examinator had het niet te druk met ouwehoeren met de instructeur? Bijzonder
Nee, maar het gebeurt wel eens dat instructeurs van alles roepen, terwijl een kandidaat gewoon door zenuwen kut reed en niet het niveau van de rijlessen haalde.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 11:12 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Oh jawel, maakte gewoon een praatje ermee, met mij ook. Wil je soms een bepaald antwoord horen?
Das mooi, kan ik je nog rechts voorbij.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 11:17 schreef Brummetje2.0 het volgende:
Dat heb ik dus nooit. Ik heb geleerd om rúim achter een (vracht)auto al naar links te gaan om in te halen.
Als je dat maar niet probeert als ik achter je rijd, want dat win je toch niet van me. Ook niet als ik mijn trage bak bij me heb.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 11:17 schreef Brummetje2.0 het volgende:
Mijn Aygo'tje trekt snel genoeg op om bij zoiets er voor te komen.
Niet zo vaak, maar als het echt duidelijk onder de vmax zit, ga ik er voorbij, wanneer het veilig kan, voorbij.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 11:17 schreef Brummetje2.0 het volgende:
Ik haal nooit in als het niet mag, dan maar even wachten.
75 Meter op de snelweg is echt niet zoveel hoor.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 11:17 schreef Brummetje2.0 het volgende:
Als er voor je geremd wordt, dan is dat geen 300 meter verder, maar eerder een meter of 50-75. En als er een grotere auto voor je zit kun je uberhaupt niet zien wat er verder voor je gebeurd. Óók als je niet bumperkleeft, want dat doe ik ook nooit.
De bron die je hiervoor hebt is zeker je dikke duim?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 11:27 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, maar het gebeurt wel eens dat instructeurs van alles roepen, terwijl een kandidaat gewoon door zenuwen kut reed en niet het niveau van de rijlessen haalde.
Nope.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 11:28 schreef Friek_ het volgende:
[..]
De bron die je hiervoor hebt is zeker je dikke duim?
Als er een vrachtauto of langzamer rijdende auto voor je zit en als je in de spiegels en over je schouder hebt gekeken en het veilig is om in te halen.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:23 schreef Louboutin het volgende:
Op vrijdag 11 juli 2014 11:17 schreef Brummetje2.0 het volgende:
Dat heb ik dus nooit. Ik heb geleerd om rúim achter een (vracht)auto al naar links te gaan om in te halen.
Ik doe het even zo want quoten lukt me nu nietmaar de trucjes uitvoeren die je tijdens je rijlessen hebt geleerd, is heel wat anders dan zelf het inzicht hebben om te bepalen wanneer je het beste naar links kan gaan.
Ook op de snelweg heb ik er geen problemen mee om achter een vrachtwagen te zitten. Tsja, dan maar even wat langzamer... Als het druk is kan het soms niet anders.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 22:30 schreef Loll het volgende:
Je kan toch prima achter en vrachtwagen blijven rijden in de stad?
Mijn instructeur wilt altijd inhalen maar wat is daar dan de reden van? en is dat een regel of is het gewoon handig.
Ik had net mijn rijbewijs, in een afgetrapte benzine gestapt die om de haverklap afsloeg.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 22:50 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
Ook op de snelweg heb ik er geen problemen mee om achter een vrachtwagen te zitten. Tsja, dan maar even wat langzamer... Als het druk is kan het soms niet anders.
Ik heb vandaag voor het eerst file-gereden, wat is dat toch héérlijk met een automaat!
Omdat het CBR wil zien dat je vlot, veilig en zelfstandig rijdt.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 22:30 schreef Loll het volgende:
Mijn instructeur wilt altijd inhalen maar wat is daar dan de reden van? en is dat een regel of is het gewoon handig.
Er zit sowieso aardig wat verschil tussen een lege of volle vrachtwagen en dat kun je aan de buitenkant niet zien.quote:Op zondag 13 juli 2014 05:53 schreef vannelle het volgende:
Maar de eis om binnen bebouwde kom een vrachtwagen in te halen kan ik eerlijk gezegd niet verklaren, tenzij ie stil staat maar dan heet het voorbij rijden.
Het is normaal om een beetje gespannen te zijn, hoorquote:Op dinsdag 15 juli 2014 12:39 schreef Muisraket het volgende:
Ik heb morgen mijn eerste rijles en ik ben nu al behoorlijk gespannen. En dat terwijl ik 21 ben.Heeft iemand toevallig tips voor een eerste rijles?
Gewoon vertrouwen op je rijinstructeur en ervan genieten.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 12:39 schreef Muisraket het volgende:
Ik heb morgen mijn eerste rijles en ik ben nu al behoorlijk gespannen. En dat terwijl ik 21 ben.Heeft iemand toevallig tips voor een eerste rijles?
Leeftijd heeft daar weinig mee te maken, of je gespannen bent of niet. Wat je misschien kan doen is even in de auto zitten, de verschillende pedalen intrappen en een beetje met versnellingspook spelen.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 12:39 schreef Muisraket het volgende:
Ik heb morgen mijn eerste rijles en ik ben nu al behoorlijk gespannen. En dat terwijl ik 21 ben.Heeft iemand toevallig tips voor een eerste rijles?
Deze video somt wel op wat het grootste voordeel is van vooruit kijken / anticiperen. Het maakt het verschil tussen een botsing met een stilstaand object, er chill omheen kunnen rijden óf op tijd kunnen stoppen. Ja, ook overdag.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 00:39 schreef vannelle het volgende:
En over vooruit kijken gesproken en dat dat best wel handig is:
http://www.dumpert.nl/med(...)esta_op_snelweg.html
Overdag zie je zoiets natuurlijk wel een stuk beter dan 's nachts. Vooral de eerste, als de auto nog op zijn zijkant ligt en de lichten dus niet (goed) zichtbaar zijn voor aankomend verkeer, is gewoon lastig te zien (zeker als je hard rijdt, dan zie je zoiets gewoon te laat).quote:Op dinsdag 15 juli 2014 18:19 schreef Justinn het volgende:
[..]
Deze video somt wel op wat het grootste voordeel is van vooruit kijken / anticiperen. Het maakt het verschil tussen een botsing met een stilstaand object, er chill omheen kunnen rijden óf op tijd kunnen stoppen. Ja, ook overdag.
Het ging mij eerder om het punt dat er op de openbare weg altijd een redelijke kans is op ongewone/onvoorspelbare situaties zoals een stilstaand object (denk aan voertuig, omgevallen boom, fietser, dier, etc..). Goed vooruit kijken en die extra seconde tijdwinst daarbij kán dan van levensbelang zijn. Zeker als je zelf in een miniklasse-auto (las ergens iets over een Aygo in dit topic) rijdt, waarbij de kans op overleven bij voorbaat al stuk minder is bij een botsing. In het donker zie je minder, en dan is het misschien wel nóg belangrijker om goed vooruit te kijken omdat het langer duurt voordat je 'iets' als zodanig herkent dat je moet remmen/stoppen/uitwijken. Dit onderstreept toch wel een beetje het belang van goed vooruit kijken / anticiperen? Ik vind niet dat je het moet onderschatten. Hierop zakken is terecht en belangrijker (lees: erger) dan een moter die per ongeluk afslaat (tenzij in onveilige situatie natuurlijk).quote:Op dinsdag 15 juli 2014 19:02 schreef Messina het volgende:
[..]
Overdag zie je zoiets natuurlijk wel een stuk beter dan 's nachts. Vooral de eerste, als de auto nog op zijn zijkant ligt en de lichten dus niet (goed) zichtbaar zijn voor aankomend verkeer, is gewoon lastig te zien (zeker als je hard rijdt, dan zie je zoiets gewoon te laat).
Remmen, en net voordat de motor begint te stutteren koppeling in direct terug naar zn 1.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 21:09 schreef terrorsjaak het volgende:
Hoe hebben jullie bij rijles leren remmen? Terugschakelen 5-4-3-2-1 of rem in en als die bijna stilstaat koppeling in en naar zn 1?
Ik snap je punt wel hoor, en ik ben het helemaal met je eens dat vooruit kijken wél belangrijk is, maar mijn punt is; 's nachts zie je niet ver vooruit.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 19:12 schreef Justinn het volgende:
[..]
Het ging mij eerder om het punt dat er op de openbare weg altijd een redelijke kans is op ongewone/onvoorspelbare situaties zoals een stilstaand object (denk aan voertuig, omgevallen boom, fietser, dier, etc..). Goed vooruit kijken en die extra seconde tijdwinst daarbij kán dan van levensbelang zijn. Zeker als je zelf in een miniklasse-auto (las ergens iets over een Aygo in dit topic) rijdt, waarbij de kans op overleven bij voorbaat al stuk minder is bij een botsing. In het donker zie je minder, en dan is het misschien wel nóg belangrijker om goed vooruit te kijken omdat het langer duurt voordat je 'iets' als zodanig herkent dat je moet remmen/stoppen/uitwijken. Dit onderstreept toch wel een beetje het belang van goed vooruit kijken / anticiperen? Ik vind niet dat je het moet onderschatten. Hierop zakken is terecht en belangrijker (lees: erger) dan een moter die per ongeluk afslaat (tenzij in onveilige situatie natuurlijk).
Wat De_Dakgoot zegt. Nu ligt het natuurlijk helemaal aan de situatie, maar alle versnellingen langs met het terugschakelen is mij nog niet voorgekomen. Doorgaans van 5 naar 2 (afslag met U-bocht), en dan naar zijn 1 voor het stoplicht als die op rood staatquote:Op dinsdag 15 juli 2014 21:09 schreef terrorsjaak het volgende:
Hoe hebben jullie bij rijles leren remmen? Terugschakelen 5-4-3-2-1 of rem in en als die bijna stilstaat koppeling in en naar zn 1?
Dat doe ik en dat heb ik altijd zo geleerd. maar dan worden mijn ouders de heletijd kwaadquote:Op dinsdag 15 juli 2014 21:11 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Remmen, en net voordat de motor begint te stutteren koppeling in direct terug naar zn 1.
En alle versnellingen langs gaan is imo onnodig schakelen.
Hier was het overdag tot drie uur. Wat ze daarna inplannen, is "overwerk", maar aangezien om vijf uur de files storend worden, doen ze niks later dan vijf uur.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 22:51 schreef Messina het volgende:
Worden CBR examens eigenlijk ook 's avonds afgenomen, of alleen overdag?
op basis van mijn eigen examen (waarvoor geslaagd):quote:Op woensdag 16 juli 2014 11:17 schreef Loll het volgende:
Ik morgen mijn examen in Zwolle.
Heeft iemand nog tips en verhalen over zijn eigen examen?
Verder nog een vraag je mijn instructeur had het over aanvaardbare fouten en niet aanvaardbare fouten hij benoemde de niet aanvaardbare wel maar nu denk ik opeens wat zijn dan wel aanvaardbare fouten?
Ik heb geen idee wat je instructeur precies met die fouten bedoelt, maar ik vermoed dat 'ie probeert duidelijk te maken dat een fout maken niet erg is, als je 't maar goed oplost. Dus ook niet direct in paniek raken als er iets mis gaat, maar probeer het rustig, goed en beheerst op te lossen. Laat zien dat je de bediening van de auto beheerst, en dat je de regels kent. Straal zelfverzekerdheid uit. Dat zijn mijn tips. Succes morgenquote:Op woensdag 16 juli 2014 22:44 schreef Loll het volgende:
Zou iemand nog ff kunnen reageren op mijn posts ik wordt wel gek van de zenuwen.
Bleh
Waarom niet direct je koppeling in eigenlijk? Zo doe ik dat.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 21:11 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Remmen, en net voordat de motor begint te stutteren koppeling in direct terug naar zn 1.
En alle versnellingen langs gaan is imo onnodig schakelen.
Omdat je nogal vaak door kan rijden maarja heb het zo geleerd tijdens het lessen. zal wel veranderen als ik hem in de zak hebquote:Op woensdag 16 juli 2014 23:26 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Waarom niet direct je koppeling in eigenlijk? Zo doe ik dat.
Maarja, bochten rij ik ook met koppeling in.
Waarom bochten met koppeling in?quote:Op woensdag 16 juli 2014 23:26 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Waarom niet direct je koppeling in eigenlijk? Zo doe ik dat.
Maarja, bochten rij ik ook met koppeling in.
Ik laat hem uitrollen (icm remmen) en schakel vervolgens naar de 2/3 als ik direct door kan. Manier hoe jij het doet zal de auto afremmen om de motor, dus je gebruikt je rem (en remlichten) minder waardoor degene achter je niet steeds vol op de rem hoeft.quote:Op woensdag 16 juli 2014 23:33 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Omdat je nogal vaak door kan rijden maarja heb het zo geleerd tijdens het lessen. zal wel veranderen als ik hem in de zak heb
Minder handelingen voor de bocht, makkelijker en sneller dus. Al moet ik het mijzelf wel afleren, het is gevaarlijk en schadelijk voor de auto.quote:Op woensdag 16 juli 2014 23:38 schreef alors het volgende:
[..]
Waarom bochten met koppeling in?
Ik doe meestal eerst nog even terug naar twee, hangt een beetje van de situatie af natuurlijk. En vanaf de snelweg soms eerst nog even naar zijn 4 op de afrit
Dejavuquote:Op donderdag 17 juli 2014 00:12 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Ik laat hem uitrollen (icm remmen) en schakel vervolgens naar de 2/3 als ik direct door kan. Manier hoe jij het doet zal de auto afremmen om de motor, dus je gebruikt je rem (en remlichten) minder waardoor degene achter je niet steeds vol op de rem hoeft.
Dat is waarom ze het je zo aanleren. Even opgezocht.
Afremmen (eventueel op de motor) en pas op het laatst koppeling in en naar z'n 1 of 2.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 21:09 schreef terrorsjaak het volgende:
Hoe hebben jullie bij rijles leren remmen? Terugschakelen 5-4-3-2-1 of rem in en als die bijna stilstaat koppeling in en naar zn 1?
Stel dat je uit moet voegen op de snelweg en 600 meter voor de uitrit, hobbel je nog ff fijn achter een vrachtwagen aan, dan is het beter om erachter te blijven hobbelen, nou ja hobbelen... rijden eigenlijkquote:Op vrijdag 11 juli 2014 11:17 schreef Brummetje2.0 het volgende:
Vooruit kijken is het verschil tussen jezelf vastrijden achter een vrachtwagen of gas bijgeven en vloeiend naar links.
Dat heb ik dus nooit. Ik heb geleerd om rúim achter een (vracht)auto al naar links te gaan om in te halen.
Daar had ik door mijn lengte (1.50m) ook last van met de koppeling. En nu ook met het gas eigenlijk. Mijn been zweeft eigenlijk altijd in de lucht.quote:Op donderdag 17 juli 2014 14:51 schreef mizzaardbei het volgende:
[..]
Ik ben al drie keer gezakt en de laatste keer zakte ik omdat ik ook niet voldoende vooruit keek bij het uitvoeren van bijzondere verrichtingen.
Maar 1 ding is zeker: ik ga niet voorruit inparkeren bij mijn volgende examen, want dan zie je zo weinig als je weer wilt uitrijden. Ik ben al klein van stuk (1.52m lang en ik kan nét bij de koppeling) en ik kom net boven het stuur uit.
Nee, goed de omgevingsvariabelen bekijken.quote:Op donderdag 17 juli 2014 16:15 schreef De_Dakgoot het volgende:
Echt geen zin in het theorie examen dinsdag , met gevaarherkenning kun je soms remmen en gas loslaten
Tenminste in de praktijk dan.
Gevarenherkenning zakt niemand op dus ik zou je richten op het tweede deelquote:Op donderdag 17 juli 2014 16:15 schreef De_Dakgoot het volgende:
Echt geen zin in het theorie examen dinsdag , met gevaarherkenning kun je soms remmen en gas loslaten
Tenminste in de praktijk dan.
En toch is het gros in mijn ogen onzin. Laatst die test van de Quest gedaan. Rijd je links met 120, moet je gas loslaten omdat er rechts een auto met sleurhut rijdt?quote:Op donderdag 17 juli 2014 16:21 schreef xzaz het volgende:
[..]
Nee, goed de omgevingsvariabelen bekijken.
Gevarenherkenning is volgens mij ook niet te leren, kwestie van logisch nadenken. Voor mijn theorie examen had ik al 8 praktijk lessen gehad, dat maakt het ook wat makkelijker.quote:Op donderdag 17 juli 2014 16:32 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Gevarenherkenning zakt niemand op dus ik zou je richten op het tweede deel
"Wat doe je?"quote:Op vrijdag 18 juli 2014 09:47 schreef LintuxCx het volgende:
En hoe gaat dat gedeelte nou in Nederland?
In Engeland is het redelijk berucht en ben ik juist daarop gezakt de eerste keer. Het zijn allemaal filmpjes met leuke (matige) situaties in het verkeer, en je moet klikken op elk moment dat een situatie verergert. En waar dat op neer komt is dat je voor elke fietser, voetganger of tegenligger moet klikken zo ongeveer, en dan nog tig keer als die personen wat geks beginnen te doen.
De eerste keer dat ik de test deed, volgde ik die regel niet en probeerde ik specifiek de situatie eruit te pikken waar zij op doelden (er is maar één ding in elk filmpje wat écht fout gaat), maar dat lukte me niet altijd op tijd waardoor ik net een puntje miste.Volgende keer idd gewoon als een wilde geklikt en hoppa, ruim geslaagd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |