Game on!quote:Op maandag 7 juli 2014 13:13 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Dank je! Dat klopt inderdaad. Het klinkt vrij positief, alleen wordt er niet verteld over de beeldkwaliteit en er worden ook geen beelden laten zien.
Dat is nou dus net waar ik naar op zoek ben; samples! Ik vind wel van alles van de gewone 35mm 1.4 van Sigma, maar niet van die nieuwe Art collectie en dat is nou net wat je wil zien, aangezien die nogal wat prijziger is. Wat ik er best voorover heb; als ik maar kan zien dat hij qua beeld geschikt is voor wat ik zoek. Erg vervelend en lastig dus!
Daarnaast vind ik ook nog geen NL webshop waar deze Art wordt verkocht
Verder; andere suggesties en ervaringen zijn zéker ook welkom hoor!
Dan heb je inderdaad iets nodig met een kleinere brandpuntsafstand. Die Sigma 35 ziet er inderdaad prima uit, maar persoonlijk zou ik niet maar één prime meenemen en verder eigenlijk niks.quote:Op maandag 7 juli 2014 12:24 schreef VeerEli het volgende:
Ik wil iets meer afstand (dus 50mm vind ik soms, zeker als ik mensen wil fotograferen, het onderwerp te dichtbij brengen) leg ik het zo goed uit? Ik wil dus, op korte afstand van mijn onderwerp, iets meer ruimte erom heen krijgen op beeld.
Slechts tot op zekere hoogte. Heel veel is afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Eigenlijk alles.. Maar je schrijft dat je ook een kitlens bezit. Wat vind je van het bereik daarvan?quote:...
En tja, een vraag die ik alleen kan beantwoorden, lijkt me niet. Een ander moet toch iets kunnen aanraden op basis van iemands wensen?
Dan is het niet echt een portret, niet?quote:Op maandag 7 juli 2014 14:10 schreef Xilantof het volgende:
35 mm kan prima voor een portret, alleen misschien niet een hoofd/schouder portret, maar zodra je meer omgeving erbij pakt gaat dat juist heerlijk.
"omgevingsportret" is gewoon geaccepteerd. Kijk bijv. naar die gast van Humans of New York. Vaak ook ruimtelijke portretfoto's.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan is het niet echt een portret, niet?
Wat jij wilt joh, als jij gewoon de definitie wilt aanpassen " to fit the bill" primaquote:Op maandag 7 juli 2014 14:12 schreef Xilantof het volgende:
[..]
"omgevingsportret" is gewoon geaccepteerd. Kijk bijv. naar die gast van Humans of New York. Vaak ook ruimtelijke portretfoto's.
Net als dat een foto van kruin tot teen ook nog steeds een portretfoto is.
"portretfoto" is echt niet alleen "hoofd".
Begin nou niet over z/w-definities, daar gaat de discussie toch niet over?quote:Op maandag 7 juli 2014 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat jij wilt joh, als jij gewoon de definitie wilt aanpassen " to fit the bill" prima
Dit zegt helemaal niets over "hoeveel" of "hoe weinig" mens. M.a.w.: als de mens het hoofdonderwerp is, is het een portret.quote:por·tret (het; o; meervoud: portretten)
1
geschilderde, getekende of gefotografeerde afbeelding van een mens
Sorry maar wat is APS-C en FF?quote:Op maandag 7 juli 2014 13:28 schreef Nalbandian het volgende:
Google maar eens op "Sigma 35 1.4" en "dpreview" dan vind je een uitgebreide review met foto's. Scherpte van deze lens schijnt echt top te zijn. Hou wel rekening dat het op APS-C een ander beeld geeft als op FF. Ik ben zelf ook op zoek naar deze lens, maar op dit moment is ie nergens te krijgen (canon mount) .
APS-C = Crop sensorquote:
Ik zag dat CrashO al het verschil tussen APS-C en FF heeft uitgelegd. Die Sigma 35 1.4 is echt een toplens! Alleen op dit moment inderdaad erg lastig te krijgen voor Canon camera's.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:22 schreef VeerEli het volgende:
https://www.flickr.com/ph(...)in/pool-2064616@N24/
Deze foto bijv is dus kennelijk met de 35mm Sigma Art gemaakt (mag ik tenminste hopen gezien hij het in die group gepost had) en dit is toch prima? Geen rare vervorming en dit is nou juist de afstand die ik ong wil kunnen doen.
Dan kan ik m'n 50mm altijd nog gebruiken voor echte portretten van dichtbij.
Alleen ik zit er dus mee dat deze lens kwalitatief kennelijk fantastisch is, maar dat hij 1. niet leverbaar is momenteel en 2. hier werd gezegd dat het niet handig is om alleen een prime lens mee te nemen naar een reis (in mijn geval 2 prime lenzen dan; de 35mm en de 50mm)
Thanks, er is dus geen zicht op de Sigma 35mm 1.4 op korte termijn? (Tussen nu en begin oktober?)quote:Op maandag 7 juli 2014 19:53 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Ik zag dat CrashO al het verschil tussen APS-C en FF heeft uitgelegd. Die Sigma 35 1.4 is echt een toplens! Alleen op dit moment inderdaad erg lastig te krijgen voor Canon camera's.
Waarom zou het niet handig zijn om 2 prime lenzen mee te nemen? Dat is simpelweg de keuze die jezelf maakt. Je dient alleen met de beperkingen rekening te houden. Als je architectuur met een 50mm op een crop-camera (APS-C) wil gaan vastleggen....tja, dan is de vraag gerechtigd of dit verstandig is. Bv. wilde dieren fotograferen met een 35mm is ook niet echt handig. Henri Cartier-Bresson is een wereldberoemd fotograaf geworden die voornamelijk schoot met een 50mm lens (weliswaar op fullframe, maar toch).
Moraal van het verhaal: als jij de beperkingen van je prime lenzen kent en accepteert, dan kun je er prachtige foto's (incl. portretten) mee schieten. Aangezien primes veel licht vangen (laag F-getal) kun je er ook in mindere lichtomstandigheden prachtige foto's mee maken.
Als je trouwens een Sigma 35 1.4 weet te vinden tegen een "redelijke" prijs, dan hoor ik graag van je .
Merendeel van de prijzen in NL ligt op ¤ 729 (Klik!), dus ik zou gewoon even 2-4 weken wachten .quote:Op maandag 7 juli 2014 19:58 schreef Pietverdriet het volgende:
De 35mm 1.4 art?
http://www.photozone.de/canon-eos/857-sigma35f14eosapsc
813 euro bij www.amazon.de
Dit objectief schijnt wel erg goede reviews te krijgen. Zie ook deze deze review.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:55 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Thanks, er is dus geen zicht op de Sigma 35mm 1.4 op korte termijn? (Tussen nu en begin oktober?)
Wat irritant zeg.
En ik begrijp inderdaad je verhaal ja... Nog een vraag dan:
Wat zou een goeie zoomlens zijn met wél laag F-getal (liefst toch sowieso f/2) en de kwaliteiten die ik hierboven zo goed mogelijk probeer uit te leggen? Met budget dus 600/750 euro?
Maar zit je dan niet met hetzelfde probleem, namelijk dat je niet ver in kunt zoomen? Voor bijv dieren etc?quote:Op maandag 7 juli 2014 20:06 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Dit objectief schijnt wel erg goede reviews te krijgen. Zie ook deze deze review.
Ik zit zelf ook nog op een ragscherpe 14-500 1.2 lens te wachten die 350 gram weegt, en max. 500 Euro kost. Alle gekheid op een stokje....fotografie is helaas compromissen sluiten. Je dient na te gaan wat je hoofdzakelijk wil fotograferen. Wil je vogels fotograferen? Dan moet je voor een telephotozoom gaan (bij voorkeur vanaf 400mm). Wil je portretten fotograferen? Dan kies je voor 85mm (op fullframe). Daarmee wil ik niet zeggen dat je geen prachtig portret op 18mm kan schieten, maar het is niet echt ideaal. Wil je in low light fotograferen? Kies dan voor een lens met een laag F-getal.quote:
best leuk, zo'n plaatje met de sensorgrootte, maar als je niet weet dat dat ook inhoudt dat je lenzen zich net iets anders gedragen heb je er nog niks aan.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:07 schreef CrashO het volgende:
[..]
APS-C = Crop sensor
FF = Full Frame sensor
Gezien je het verschil niet weet gok ik dat je APS-C hebt
[ afbeelding ]
daarom waren er ook nog een stuk of 8 DM's over-en-weer ter verduidelijkingquote:Op maandag 7 juli 2014 21:27 schreef Tokus het volgende:
[..]
best leuk, zo'n plaatje met de sensorgrootte, maar als je niet weet dat dat ook inhoudt dat je lenzen zich net iets anders gedragen heb je er nog niks aan.
quote:Op maandag 7 juli 2014 21:39 schreef CrashO het volgende:
[..]
daarom waren er ook nog een stuk of 8 DM's over-en-weer ter verduidelijking
Met de 35mm kun je die prima in een scène vastleggen, met wat omgeving als context erbij. 35mm is niet voor niks een veelgebruikte lens, geeft je nog vrij flexibele mogelijkheden.quote:Ik wil dus, op korte afstand van mijn onderwerp, iets meer ruimte erom heen krijgen op beeld.
Deze man weet.quote:Op maandag 7 juli 2014 20:06 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Dit objectief schijnt wel erg goede reviews te krijgen. Zie ook deze deze review.
Ja, maar dan zoek je opeens twee verschillende dingen.quote:Op maandag 7 juli 2014 20:09 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Maar zit je dan niet met hetzelfde probleem, namelijk dat je niet ver in kunt zoomen? Voor bijv dieren etc?
! Keep us posted.quote:Op maandag 7 juli 2014 21:29 schreef Lampje_NL het volgende:
In het vorig topic reageerde ik met advies over: Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM.
Ik lees op andere website's ook positieven reactie's en ook van jullie.
Bedankt, ik denk dat het een mooie aanvulling word op mijn super amateur fotografie werk
Vrijdag of zaterdag even bij een foto winkel kijken (Foto de Vakman of Konijnenberg)
Je hoort eigenlijk alleen maar goede dingen over die lens...quote:Op zondag 13 juli 2014 12:30 schreef Nalbandian het volgende:
[ link | afbeelding ]
Butterfly by EL-DE, on Flickr
De Sigma 35 1.4 is binnen! Boh, wat een lens !
Ik gebruik hem op een Canon FF camera.quote:Op zondag 13 juli 2014 14:39 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Je hoort eigenlijk alleen maar goede dingen over die lens...
Toch blijf ik "huiverig" voor third party lenzen
op welke cam gebruik je hem?
Gefeliciteerd met je aanschaf!
Ben benieuwd wat voor moois je eruit weet te halen!quote:Op zondag 13 juli 2014 16:05 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Ik gebruik hem op een Canon FF camera.
Thanks, erg blij mee !
thanks, alsnog goedkoper kennelijk, al is t wel minder, nog maar ff paar nachtjes over slapenquote:Op zondag 13 juli 2014 18:39 schreef Tokus het volgende:
sowieso is de btw hier 21%, niet 20.
en wellicht komen er invoerheffingen bij, en inklaringskosten.
plus, probeer www.invoercalculator.nl eens.
15mm en 35mmquote:Op zondag 13 juli 2014 19:08 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Over welke Voigtländers hebben we het hier?
we zien de foto's wel verschijnen!quote:Op zondag 13 juli 2014 20:46 schreef VeerEli het volgende:
Oeeeeeh ik heb ook de Sigma 35mm 1.4 Art besteld
Komt morgen als het goed is binnen. Ben zoooo benieuwd. Best heftig voor mij, zo'n bedrag voor alleen een lens. Rib uit m'n lijf.
Maar ik ga er vanuit dat hij het 't waard gaat maken. Kan niet wachten!
Heb nu ook voor m'n reis naar Indo (waar ik in eerste instantie om aanraders voor vroeg) de 50mm 1.8 van Canon, de 18-55 f/3.5-5.6 DC III van Canon en dan dus de 35mm Art van Sigma
Gaat nog wel even duren, ik ga in Oktober pasquote:
Dat is uiteraard net zo welkom!quote:Op zondag 13 juli 2014 20:50 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Gaat nog wel even duren, ik ga in Oktober pas
Maar ik zal zeker wat shots delen als ik m'n Sigma lens goed getest heb!
Komt vast goed! Ga je veel plezier aan beleven.quote:Op zondag 13 juli 2014 20:50 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Gaat nog wel even duren, ik ga in Oktober pas
Maar ik zal zeker wat shots delen als ik m'n Sigma lens goed getest heb!
Yes, m mount idd, thanks voor rekenen, dan ga ik m na de vakantie bestellen, eerst nog even geld genererenquote:Op zondag 13 juli 2014 20:19 schreef Iemand91 het volgende:
De M-mount neem ik aan?
Voor de 15mm van Amazon.com komt uit op $683.95 / ¤522.37 (in dollars afrekenen is dus gunstiger; bij mij is shipping $84.95 bij deze lens)
Daar komt 21% BTW bij op en dan nog ¤13 PostNL kosten bij.
Dat maakt $621 / ¤456 of in het geval van in euro's afrekenen ¤645.
De 35mm van Amazon.com komt uit op $1218.98 / ¤930.99
Daar komt 21% BTW bij op en dan nog ¤13 PostNL kosten bij.
Dat maakt $1475 / ¤1097 of in het geval van in euro's afrekenen ¤1140.
Als ik geen rekenfouten heb gemaakt (zou best kunnen) dan zou het inderdaad wel lonen...
Wat mis je in je huidige lens?quote:Op woensdag 10 september 2014 20:26 schreef Slimey het volgende:
Na een paar jaartjes op Fok! rond te kijken, toch maar een account aangemaakt. Heb zelf een Nikon D3200 (met standaard 18-55 VR lens), toch ben ik op zoek naar een betere lens.
Ik wil graag naar dierenparken en mooie foto's maken van dieren (bv. Rhenen of Artis). Wie kan mij adviseren wat voor lens geschikt is? Graag redelijk betaalbaar (150-300 euro, ben een arme studente).
Vooral 't scherpte van het zoomen, veel dieren zijn van ver en daardoor kan ik geen mooie foto's maken.quote:Op woensdag 10 september 2014 20:42 schreef DonJames het volgende:
[..]
Wat mis je in je huidige lens?
Dus je bent op zoek naar een telelens (iets wat ver is dichterbij halen)?quote:Op woensdag 10 september 2014 20:52 schreef Slimey het volgende:
[..]
Vooral 't scherpte van het zoomen, veel dieren zijn van ver en daardoor kan ik geen mooie foto's maken.
Correctquote:Op woensdag 10 september 2014 21:17 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dus je bent op zoek naar een telelens (iets wat ver is dichterbij halen)?
Samyang 14mm f/2.8 dan. Geen autofocus, maar dat mis je toch niet op een groothoek.quote:Op maandag 15 september 2014 11:49 schreef MoChe het volgende:
Ik ga binnenkort naar Noorwegen (Tromso) en ben dan van plan om wat kekke foto's te nemen van het landschap en van het noorderlicht. Daarvoor zoek ik een snelle groothoek lens. Los daar van wil ik ook meer uitproberen met groothoeklens. Ik heb een 550D dus dat maakt het lastig om een echte groothoek lens te vinden die ook nog eens betaalbaar is. Hebben jullie wellicht tips? Ik zat zelf te denken aan iets zo rond de 10mm en 20mm Budget is rond de 200 à 300 euro. Heb op dit moment de volgende lenzen:
- 50mm f1.8
- 18-200mm f3.5-5.6
- 28mm f2.8 (M42 met EOS adapter)
De 18-200mm zou in principe wel gebruikt kunnen worden voor dit soort foto's maar ik moet hem afstoppen tot f5.6 of f8.0 voor een goed resultaat. Dat is dus te langzaam.
Lijkt mij de beste keuze.quote:Op maandag 15 september 2014 11:58 schreef DonJames het volgende:
[..]
Samyang 14mm f/2.8 dan. Geen autofocus, maar dat mis je toch niet op een groothoek.
Het je die nieuwe groothoekzoom van Canon(ef-s 10-18mm f/4.5-5.6 is stm) al overwogen ? Die zit volgens mij nog net ergens in je budget(+/- 270) en zoomt ergens tussen de heel veel groothoek en de het begin van je 18-200mm.quote:Op maandag 15 september 2014 11:49 schreef MoChe het volgende:
Ik ga binnenkort naar Noorwegen (Tromso) en ben dan van plan om wat kekke foto's te nemen van het landschap en van het noorderlicht. Daarvoor zoek ik een snelle groothoek lens. Los daar van wil ik ook meer uitproberen met groothoeklens. Ik heb een 550D dus dat maakt het lastig om een echte groothoek lens te vinden die ook nog eens betaalbaar is. Hebben jullie wellicht tips? Ik zat zelf te denken aan iets zo rond de 10mm en 20mm Budget is rond de 200 à 300 euro. Heb op dit moment de volgende lenzen:
- 50mm f1.8
- 18-200mm f3.5-5.6
- 28mm f2.8 (M42 met EOS adapter)
De 18-200mm zou in principe wel gebruikt kunnen worden voor dit soort foto's maar ik moet hem afstoppen tot f5.6 of f8.0 voor een goed resultaat. Dat is dus te langzaam.
Die heb ik inderdaad voorbij zien komen. Echter lees ik dat je ook deze af moet stoppen tot f11 voor een scherp beeld over. Heb je hier ervaring mee wellicht?quote:Op maandag 15 september 2014 12:25 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het je die nieuwe groothoekzoom van Canon(ef-s 10-18mm f/4.5-5.6 is stm) al overwogen ? Die zit volgens mij nog net ergens in je budget(+/- 270) en zoomt ergens tussen de heel veel groothoek en de het begin van je 18-200mm.
Een groothoek moet je sowieso flink doordiafragmeren voor het beste plaatje, zal met die Canon niet veel anders zijn.quote:Op maandag 15 september 2014 12:55 schreef MoChe het volgende:
[..]
Die heb ik inderdaad voorbij zien komen. Echter lees ik dat je ook deze af moet stoppen tot f11 voor een scherp beeld over. Heb je hier ervaring mee wellicht?
De Samyang heb ik inderdaad ook voorbij zien komen. Die is echter wat buiten mijn budget. Zie 'm voor 375e
EUR 287,41 bij OnestopDigital.quote:Op maandag 15 september 2014 12:55 schreef MoChe het volgende:
[..]
Die heb ik inderdaad voorbij zien komen. Echter lees ik dat je ook deze af moet stoppen tot f11 voor een scherp beeld over. Heb je hier ervaring mee wellicht?
De Samyang heb ik inderdaad ook voorbij zien komen. Die is echter wat buiten mijn budget. Zie 'm voor 375e
Cool ga ik even checken!quote:
Ja dat is dan ook weer zo. Ik ga kijken of ik 'm ergens kan testen/huren!quote:Op maandag 15 september 2014 12:59 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Een groothoek moet je sowieso flink doordiafragmeren voor het beste plaatje, zal met die Canon niet veel anders zijn.
Bedenk daarbij wel dat niet alles wat je op internet leest zo waar is als het denkt te zijn. Maken we in het dagelijks leven soms van een mug een olifant, internet'reviewers' maken van een vlo een mammoet waarbij ze in theorie misschien gelijk hebben maar je er in de praktijk, behoudens die paar mensen die alleen testkaarten fotograferen, hoegenaamd niks van gaat merken.
Wat ook al redelijk vertrouwen kan geven is eens op Flickr te zoeken naar die lens, je krijgt dan meestal wel een gigantische hoeveelheid plaatjes waarvan je al dan niet enthousiast kunt worden. Scheelt je de huurkosten.quote:Op maandag 15 september 2014 13:34 schreef MoChe het volgende:
[..]
Cool ga ik even checken!
[..]
Ja dat is dan ook weer zo. Ik ga kijken of ik 'm ergens kan testen/huren!
http://metku.net/index.html?path=mods/efs/index_engquote:Op maandag 15 september 2014 14:47 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Zou je die 24 EF-S ook kunnen 'ombouwen' naar EF ?
quote:Op maandag 15 september 2014 14:54 schreef MoChe het volgende:
[..]
http://metku.net/index.html?path=mods/efs/index_eng
Och, mijn mening is dat wanneer je een fullframe hebt, je niet moet gaan beknibbelen op lenzen.quote:Op maandag 15 september 2014 14:59 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Als dit ook werkt bij die 24mm lijkt me het een leuke lens voor erbij !
Daar is mijn 4 euro kostende Chinon 135mm f2.8 het mee oneens !quote:Op maandag 15 september 2014 15:13 schreef DonJames het volgende:
[..]
Och, mijn mening is dat wanneer je een fullframe hebt, je niet moet gaan beknibbelen op lenzen.
Samyang, om 18:00 op Amazon als Blitzangebot: http://www.amazon.de/b?_e(...)JM0GKEGQR_B009A8Z8I2 .quote:Op maandag 15 september 2014 12:55 schreef MoChe het volgende:
[..]
Die heb ik inderdaad voorbij zien komen. Echter lees ik dat je ook deze af moet stoppen tot f11 voor een scherp beeld over. Heb je hier ervaring mee wellicht?
De Samyang heb ik inderdaad ook voorbij zien komen. Die is echter wat buiten mijn budget. Zie 'm voor 375e
Is nu ¤393.42. Die gaat dus hooguit tot zo'n ¤350 zakken, zeker niet lager.quote:Op woensdag 17 september 2014 00:35 schreef shiznuts het volgende:
Samyang, om 18:00 op Amazon als Blitzangebot: http://www.amazon.de/b?_e(...)JM0GKEGQR_B009A8Z8I2 .
Dus laat straks alle Mark I eigenaren maar massaal hun 100-400mm op de markt gooien; dan wil ik 'm wel voor een leuke prijs overnemenquote:At Photokina 2014, Canon’s Chuck Westfall has confirmed to CNET that Canon is working on the replacement of EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM Lens. Though the release date for new EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM lens is not available yet, Chuck Westfall said ”It’s definitely on the boards for replacement”.
According to CNET, Canon will release more EF DO lenses in the furture, the new announced EF 400mm f/4 DO IS II USM lens is a great lens, see sample images.
And for Canon Mirrorless cameras, Canon committed to add more EF-M lenses in the furture.
quote:Op woensdag 17 september 2014 13:37 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Is nu ¤393.42. Die gaat dus hooguit tot zo'n ¤350 zakken, zeker niet lager.
~ http://www.zyoptics.net/u(...)-mirrorless-cameras/quote:Zhongyi Mitakon 42.5mm f/1.2 & Zhongyi Mitakon 24mm f/1.7 will be available in this winter at ZY optics authorized resellers and at the new official website (http://www.zyoptics.net/). Pre-order will start in the end of Sept in our official website. The recommended retail price of 42.5mm f/1.2 will be at USD 359 and 24mm f/1.7 will be at USD 289. Both lenses are priced at a highly affordable price to make these excellent lenses available for every mirrorless camera user.
Dat betekent 500 euro voor 1 product. Dat is echter niet waar. Er is maximaal 200 terug te krijgen op 1 product.quote:TOT 500 EURO CASHBACK OP EEN NIKON FX-ACTIEPRODUCT
Kun je hem niet huren en testen? Dan kun je daarna een betere afweging maken. Ik heb zelf geen ervaring met deze lens.quote:Op donderdag 11 juni 2015 09:25 schreef over_hedge het volgende:
Even een kick na 250 dagen. Lijkt mij ook wel een handig topic om wat actiever te hebben?
Ik sta op het punt om een Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG HSM II 70-200 2.8 te kopen. Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met deze lens?? Ik heb namelijk geen geld voor de Canon variant en ik wil graag een lens met wat meer zoombereik dan de 105 die ik nu heb. En ook 1tje die wat lichtsterker is dan de F4 die ik nu heb.
Enige tips? Of gewoon deze kopen
Ik kan hem daar wel even testen voor dat ik hem koop. (is 2e hands, maar wel via een winkel)quote:Op donderdag 11 juni 2015 10:20 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Kun je hem niet huren en testen? Dan kun je daarna een betere afweging maken. Ik heb zelf geen ervaring met deze lens.
hnggggggggggquote:Op zaterdag 20 juni 2015 12:02 schreef CrashO het volgende:
SIGMA heeft weer een nieuw speeltje in de ART serie aangekondigd.
Ben benieuwd naar de resultaten als hij uit komt.
SIGMA Announces the 24-35mm F2 DG HSM Art
[ afbeelding ]
The Sigma Corporation is pleased to announce that we are going to introduce the SIGMA 24-35mm F2 DG HSM | Art, the world’s first large-aperture full-frame wide-angle zoom lens offering F2 brightness throughout the zoom range.
While offering the premier optics of the Art line, this lens covers 24mm, 28mm and 35mm focal lengths. Incredible performance overturns the conventional perception of a zoom lens.
SIGMA was determined to create a zoom lens that offers the same brightness and resolution as a fixed focal length lens: in other words, the highest level of optical performance. The result of this challenge was the SIGMA 18-35mm F1.8 DC HSM | Art, the world’s first zoom to offer a fast F1.8 aperture value throughout the zoom range. Building on this concept, SIGMA has developed the new SIGMA 24-35mm F2 DG HSM | Art for 35mm full frame sensor. It allows photographers to carry one lens to do the work of three fixed focal length lenses, a 24mm, 28mm and 35mm — with F2 brightness and top optical performance. One package delivers flexible functionality and high convenience. In particular, at the 24mm and 35mm focal lengths, this lens offers the performance that is equivalent to that of two prime lenses in the Art line. Instead of changing one high-performance fixed focal length lens for another, simply zoom. This is a new zoom lens for 35mm full frame sensor SLRs that offers the quality of a fixed focal length lens at various angles of view.
The world’s first large-aperture full-frame zoom lens offering a wide open aperture of F2 throughout the zoom range
A large-diameter zoom lens covering the full frame image sensor. Optical performance equivalent to a fixed focal length lens throughout the entire zoom range. These are the concepts the SIGMA 24-35mm F2 DG HSM embodies. It covers three of the most commonly used prime lenses, 24mm, 28mm and 35mm all in one lens. In order to achieve an attractive bokeh effect at wide aperture, we have developed the world’s first zoom lens for the 35mm full frame sensor with an F2 aperture value throughout the zoom range.
Outstanding optical performance of the fixed focal length lenses in SIGMA’s Art line
The SIGMA 24-35mm F2 DG HSM builds on the concept of the SIGMA 18-35mm F1.8 DC HSM | Art, the world’s first zoom lens to offer F1.8 brightness throughout the zoom range. Thanks to the outstanding optical performance, the lens provides the quality of high performance fixed focal length lenses in the Art line.
Covering the range of three fixed focal length wide-angle lenses
Delivering excellent functionality and convenience, one lens offers the equivalent quality of three high-performance fixed focal length lenses at F2 brightness: 24mm, 28mm and 35mm. With a minimum focusing distance of 28cm and a maximum magnification ratio of 1:4.4, this lens is suitable for close-up shooting, portraits with an attractive bokeh and deep-focus landscape photography. Photographers have access to the angle of view equivalent to that of three wide-angle lenses without having to switch them. While achieving the desired background effect can be difficult with a conventional wide-angle lens, the large diameter of this lens allows photographers to open the aperture wide and use the shallow focus to achieve stunning results.
Incorporating SIGMA’s latest technologies
To realize a large-diameter zoom lens for full frame cameras with F2 brightness, SIGMA designed each and every part with uncompromising care and quality. The lens incorporates large-diameter aspherical lens elements, which require advanced technologies to manufacture, one FLD (“F” Low Dispersion)*2 glass and seven SLD (Special Low Dispersion) glass elements, of which two are aspherical lenses. The advanced optics and optimized lens power distribution minimize spherical aberration, axial chromatic aberration and field curvature, resulting in outstanding optical performance. Even at widest aperture, this lens delivers breathtaking image quality.
Convenient handling
The inner focusing system eliminates front lens rotation, enhancing the lens’ stability and allowing use of Circular Polarizing filters. This specification is particularly convenient for shooting video.
Minimum focusing distance of 28cm
With a minimum focusing distance of 28cm and a maximum magnification ratio of 1:4.4, this lens is excellent for close-up photography.
Designed to minimize flare and ghosting
From an early stage in the lens design process, flare and ghosting have been measured to establish an optical design resistant to strong incident light sources such as backlighting. The Super Multi-Layer Coating reduces flare and ghosting and provides sharp and high contrast images even in backlit conditions. The included lens hood can be attached to block out extraneous light, which can have a negative effect on rendering performance.
Hyper Sonic Motor ensures High AF Speed
The HSM (Hyper Sonic Motor) ensures a silent, high-speed AF function. By optimizing the AF algorithm, smoother AF is achieved. Also, this lens offers full-time MF by rotating the focus ring of the lens while auto focusing*3. Without changing the AF/MF Focus Mode Switch, it allows faster focus adjustment.
Rounded Diaphragm
The 9 blade-rounded diaphragm creates an attractive blur to the out-of-focus areas of the image.
Brass bayonet mount
This lens incorporates a brass bayonet mount which has both high accuracy and durability. A special treatment to reinforce its strength is applied to the surface giving it greater strength and making it highly resistant to long-term use.
Applicable for the Mount Conversion Service
As an experienced lens manufacturer that has been creating a diverse range of interchangeable lenses, we have started the innovative “Mount Conversion Service*4″. With this chargeable service, the mount of your current SIGMA lenses can be changed to another mount of your choice. It gives new life to your favorite lenses when you wish to use them on a different camera body.
Art line delivers high-level artistic expression
SIGMA is organizing all its interchangeable lenses into three product lines; Contemporary, Art, and Sports, where each line has a distinctive concept. Designed with a focus on sophisticated optical performance and abundant expressive power, our Art line delivers high-level artistic expression. With the astonishing rendering performance that meets the highest standard, along with landscapes, portraits, still-lifes, close-ups, and general snaps, they are perfect for the kind of photography that unleashes the inner artist. Ideal for studio photography, they offer just as much expressive scope when capturing architecture and starry skies and many other scenes.
Customization and flexible adjustment for convenience or a specific purpose is possible. SIGMA USB DOCK that is designed exclusively for the new lens line-ups.
With the optional SIGMA USB DOCK, you can update your lens firmware, adjust focus points and customize Full-time MF function settings as well as the timing to operate the Full-time MF function. By attaching this lens to a SIGMA USB DOCK, which is connected to a computer, the dedicated software “SIGMA Optimization Pro” offers various types of customization and adjustment.
Design Concept
With the new product lines, supplied hoods incorporate rubber for the connected part. Lens caps and AF/MF switches are also newly designed in order to improve usability. For the internal parts, various metals and a new material called TSC (Thermally Stable Composite)*5, which works well with metal, are located to achieve products with high accuracy. The lens barrel includes the year of release, engraved for users to recognize when the lens was released.
Evaluation with SIGMA’s own MTF measuring system “A1″
We used to measure lens performance with an MTF measuring system using conventional sensors. However, we’ve now developed our own proprietary MTF (modulation transfer function) measuring system (A1) using 46-megapixel Foveon direct image sensors. Even previously undetectable high-frequency details are now within the scope of our quality control inspections. All SIGMA 24-35mm F2 DG HSM lenses will all be checked using “A1*6″ before they are shipped.
Made in Japan
All SIGMA’s manufacturing – right down to molds and parts – with a few exceptions, are carried out under a single integrated production system, entirely in Japan. We are now one of the very few manufacturers whose products are solely “made in Japan”. We like to think our products are somehow imbued with the essence of our homeland, blessed as it is with clean air and water, and focused, hard-working people. We pride ourselves on the authentic quality of SIGMA products, born of a marriage between highly attuned expertise and intelligent, advanced technology. Our sophisticated products have satisfied professionals and lovers of photography all over the world, because our manufacturing is based on genuine craftsmanship, underpinned by the passion and pride of our experts.
Bron: http://www.canonrumors.co(...)-35mm-f2-dg-hsm-art/
Samyang heeft volgens mij wel iets aardigs als je MF geen probleem vindt. Hoe goed ie is kan ik weinig over zeggen maar voor zover ik van gebruikers van Samyang mag vernemen weten ze daar inmiddels best aardige dingen te maken die niet overdreven duur zijn.quote:Op zondag 2 augustus 2015 21:43 schreef ACT-F het volgende:
Weet iemand een aantrekkelijk geprijsde prime lens van c.a. 10 à 12mm voor een Nikon camera? Het model weet ik (nog) niet, maar het is in elk geval een ASP-C sensor. Diafgrama maakt niet zo gek veel uit, evenals AF/MF.
Die is nog flink aan de prijs voor degene voor wie ik de lens zoek. Ik, als Canoniaan, ben vrij onbekend met Nikon mounts, maar wat moet ik me voorstellen bij een Nikkor 1 lens? Deze is scherp geprijsd:quote:Op zondag 2 augustus 2015 21:57 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Samyang heeft volgens mij wel iets aardigs als je MF geen probleem vindt. Hoe goed ie is kan ik weinig over zeggen maar voor zover ik van gebruikers van Samyang mag vernemen weten ze daar inmiddels best aardige dingen te maken die niet overdreven duur zijn.
Een 10mm voor cropsensors dus
Als je MF prima vindt; op Amazon.de komen zeer regelmatig dergelijke primes van Samyang/Walimex langs.quote:Op zondag 2 augustus 2015 21:43 schreef ACT-F het volgende:
Weet iemand een aantrekkelijk geprijsde prime lens van c.a. 10 à 12mm voor een Nikon camera? Het model weet ik (nog) niet, maar het is in elk geval een ASP-C sensor. Diafgrama maakt niet zo gek veel uit, evenals AF/MF.
Juist een hoger getal, omdat dat de prijs drukt. De scherptediepte mag sowieso niet te klein worden bij binnenhuis-/architectuurforografie. Licht is er meestal voldoende. Anders is een statief altijd een optie omdat het toch om statische onderwerpen gaat.quote:Op zondag 2 augustus 2015 22:15 schreef shiznuts het volgende:
Je bedoelt, met een lager getal en betere lichtsterkte?
Denk dat dat weinig uitmaakt. Bij zulk soort fotografie ga je toch eerder het diafragma knijpen zodat er meer in focus is. En dan ga je ook willen zorgen dat je de boel attractief belicht (lampen/flitsers).
Nee.quote:Op zondag 2 augustus 2015 22:13 schreef ACT-F het volgende:
Ik zie vooralsnog f2.8 voorbij komen. Zijn er prime lenzen met een kleiner diafragma? Het is bedoeld voor binnenhuis-/architectuurforografie.
So basically de 70-200mm equivalent voor de crop-DSLR.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 16:53 schreef shiznuts het volgende:
[ afbeelding ]
Voor bij je 18-35mm f/1.8... een 50-100mm f/1.8.
~ http://www.sonyalpharumor(...)-50-100mm-f1-8-lens/
Ook een Canon EF naar E-mount e-adapter:
[ afbeelding ]
~ http://www.sonyalpharumor(...)-electronic-adapter/
Mooi setje voor de A6300...
En dan vallen de 'lichtjes' uit omdat stroom op is, tuimelt de boom voorover omdat het te zwaar beladen is en bezwijken de 'takken' omdat ze de boel niet meer goed kunnen houdenquote:Op vrijdag 19 februari 2016 17:08 schreef shiznuts het volgende:
Als een kerstboom in 't bos. Gaat op in de massa, geen poespas en dan whop, omgezaagd en meegenomen en dan helemaal opgesmukt met lichtslangen, kerstballen en slingers. Zelfde boom, dubbelleven. Niks mis mee. En dan nog zal het vast vrij schelen met een vergelijkbare ander set-up op groter sensor cameras.
Het nut van die systeemcamera's is dat je nagenoeg elk denkbaar stuk glas pas kunt maken.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 17:03 schreef Iemand91 het volgende:
En ik dacht dat het nut van die kleine systeemcamera's was dat ze zo compact waren?
Denk dat je die met die range sowieso op een tri- of monopod gaat willen hebben. Dus dan ben je sowieso wat serieuzer onderweg. Maar voor corporate videos draaien ofzo... een S35 covering lens, die wijd open rond de Hollywood f/2 zit en scherp as fuck is. Mooi rendert. Dat is een aardig kunstje. Echte ART dus. De 18-35mm voorkomt de noodzaak meerdere primes te moeten gebruiken. Na 35mm komt toch de 50mm eraan. Dan 85mm en 135mm. Die laatste kun je dan net niet meepikken, maar dat is de concessie als je kwaliteit wilt. Denk alleen niet dat 'ie image stabilization dus heeft helaas.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 17:16 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
En dan vallen de 'lichtjes' uit omdat stroom op is, tuimelt de boom voorover omdat het te zwaar beladen is en bezwijken de 'takken' omdat ze de boel niet meer goed kunnen houden
(lees: beroerde grip)
Vooral dat laatste; 't is dat ik geen geschikte tas heb maar anders had ik allang een grip besteld.
Ik heb de 18-35mm f/1.8 al in Nikon mount en ik zie me eerder ooit nog een Nikon camera halen dan een Canon alleen ben ik idd wel bang dat je dan mindere prestaties krijgt. Er is wel een e-adapter, maar iedereen legt eigenlijk focus op het adapteren van Canon lenzen. Met Nikon-mount kun je in ieder geval het diafragma nog verstellen met een goedkope adapter (al dat niet focal reducer/lens turbo). Moet nog ff researchen hoe de Commlite 't doet: http://www.commlite.com/e(...)itle=CM-ENF-E%281%29 .quote:Op vrijdag 19 februari 2016 17:20 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het nut van die systeemcamera's is dat je nagenoeg elk denkbaar stuk glas pas kunt maken.
Als Sigma erin slaagt een goed smartadapter voor EF naar Emount te maken sta ik waarschijnlijk vooraan in de rij
Dat is waar.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 17:20 schreef Ouwesok het volgende:
Het nut van die systeemcamera's is dat je nagenoeg elk denkbaar stuk glas pas kunt maken.
Met 200mm kun je (mits voldoende licht) prima zonder tri- monopod werken.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 17:26 schreef shiznuts het volgende:
Denk dat je die met die range sowieso op een tri- of monopod gaat willen hebben. Dus dan ben je sowieso wat serieuzer onderweg.
Ach, verkopen zal die toch wel inderdaad.quote:Maar voor corporate videos draaien ofzo... een S35 covering lens, die wijd open rond de Hollywood f/2 zit en scherp as fuck is. Mooi rendert. Dat is een aardig kunstje. Echte ART dus. De 18-35mm voorkomt de noodzaak meerdere primes te moeten gebruiken. Na 35mm komt toch de 50mm eraan. Dan 85mm en 135mm. Die laatste kun je dan net niet meepikken, maar dat is de concessie als je kwaliteit wilt. Denk alleen niet dat 'ie image stabilization dus heeft helaas.
Ik hoop eigenlijk op een 85 Artquote:Op maandag 22 februari 2016 08:37 schreef Ener-G het volgende:
Mooie ontwikkelingen inderdaad, ben benieuwd of ze die 50-100/1.8 ook uit kunnen brengen in een 55-100/2.0 versie voor fullframe, net zoals ze met de 18-35/1.8 hebben gedaan (dat werd de 24-35/2.0).
Ik hoop met je meequote:Op maandag 22 februari 2016 09:25 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Ik hoop eigenlijk op een 85 Art
quote:Transcontinenta, de importeur van Tamron in Nederland, kondigt twee nieuwe objectieven uit de SP-serie objectieven aan: Tamron SP 85mm f/1.8 Di VC USD en Tamron SP 90mm f/2.8 MACRO 1:1 Di VC USD.
quote:Full-Frame SP 85mm f/1.8 objectief
De Tamron 85mm f/1.8, een lichtsterk en kort tele-objectief, is een objectief met goede correctie van aberraties, een goed oplossend vermogen en VC beeldstabilisatie. Door de VC (Vibration Compensation) kun je gemakkelijk vanuit de hand fotograferen. De beeldstabilisatie is ook handig bij weinig licht of nachtfotografie. Door de LD (Low Dispersion) en XLD (Extra Low Dispersion) glaselementen minimaliseren kleurranden en leveren scherpe en gedetailleerde opnamen op. Het objectief geeft ook een aantrekkelijke bokeh dat de aandacht vestigt op het hoofdonderwerp op de voorgrond
De vochtbestendige constructie voorkomt het binnendringen van vocht en de Fluorine coating op de frontlens stoot vuil af en gaat condensvorming tegen. Dit nieuwe Tamron SP objectief voegt zich naast de andere objectieven uit de nieuwe Tamron SP serie, onder meer bestaande uit: SP 35mm f/1.8, de SP 45mm f/1.8 en de SP 90mm f/2.8 Macro. Daarnaast is ook het elektromagnetisch diafragma van de SP-serie erg aantrekkelijk. Hierdoor is een nauwkeurige diafragmaregeling mogelijk.
Specificaties
Model : F016
Brandpuntsafstand : 85mm
Maximaal diafragma : f/1.8
Beeldhoek (diagonaal) : 28°33' (voor Full-Frame) 18°39' (voor APS-C)
Minimale scherpstelafstand : 0,8m
Lengte : voor Canon 91,3mm, voor Nikon 88,8mm
Gewicht : voor Canon 700 gram, voor Nikon 660 gram
Beschikbare vattingen : Canon, Nikon, Sony
quote:Tamron SP 90mm f/2.8 macro objectief
De Tamron 90mm Marco deelt dezelfde VC functionaliteit als de SP 85mm. Een XY-Shift compensatie is toegevoegd bij dit objectief, ter ondersteuning van de VC-beeldstabilisatie van oneindig tot macro. Het objectief behoudt hetzelfde optische ontwerp van zijn voorganger, de Tamron 90mm Macro (Model F004).
De SP 90mm deelt de LD- en XLD-elementen met de SP 85mm. De SP 90mm heeft naast een LD-element ook twee XLD-glaselementen om de verstrooiing van licht tegen te gaan. Het objectief levert een opmerkelijk zachte achtergrond vervagingen op, beter bekend als bokeh. Net als andere Tamron modellen heeft het objectief een water- en vuilafstotende constructie. De USD (Ultra Silent Drive) scherpstelling controle-software is een update en stimuleert fotograferen op korte afstanden.
Specificaties
Model : F017
Brandpuntsafstand : 90mm
Maximaal diafragma : f/2.8
Beeldhoek (diagonaal) : 27°2' (voor Full-Frame) 17°37' (voor APS-C)
Lengte* : voor Canon 117,1mm, voor Nikon 114,6mm, Gewicht : voor Canon 610 gram, voor Nikon 600 gram
Minimum diafragma : f/32
Beeldstabilisatie sterkte : 3,5 stops
(Gemeten met Canon : EOS-5D Mark III en Nikon : D810)
Nope... de aansluiting voor de "schroevendraaier" mistquote:Op zondag 6 maart 2016 23:29 schreef crimescene het volgende:
Weet iemand misschien of je een lens met een defecte af-motor wel kan gebruiken op een body met ingebouwde af-motor?
Bedankt.quote:Op maandag 7 maart 2016 06:55 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Nope... de aansluiting voor de "schroevendraaier" mist
En toch, als je de voorbeelden ziet.. je leest mensen soms ook wel over 'Zeiss 3d', ben benieuwd hoe de lenzen die dat hebben bij Zeiss (niet alle doen dat nl.) inelkaar zitten.quote:Op maandag 7 maart 2016 09:04 schreef Uncle het volgende:
Zijn zelf bedachte 'line of realism' heb ik al vaker voorbij zien komen
Gewoon even Sigma Benelux contacten. Die kunnen zo een indicatie geven.quote:Op maandag 7 maart 2016 08:48 schreef crimescene het volgende:
[..]
Bedankt.
Mischien ook enig idee wat dat kost om zo een lens te laten repareren? Het gaat om een sigma 70-200 2.8 lens.
Ga ik vanavond maar eens doen ja, alvast bedankt.quote:Op maandag 7 maart 2016 14:55 schreef Uncle het volgende:
[..]
Gewoon even Sigma Benelux contacten. Die kunnen zo een indicatie geven.
Wellicht heb je hier iets aan: http://www.sigma-imaging-uk.com/service-tarrif ?
Dat soort "allround'-lenzen zijn niet zo best, in elk geval niet beter dan je kitlens. Verder zijn ze groot en zwaar. Die zou ik dus afraden. Ik denk dat je beter een keuze moet maken: heb je nu een lens nodig die betere kwaliteit geeft dan je kitlens (met ongeveer dat bereik), of wil je een lens die het bereik opvult tussen je kitlens en je supertele. Beide tegelijkertijd kan eigenlijk niet, en zeker niet voor 400 euro. Keuze's, keuze'squote:Op zondag 10 april 2016 12:31 schreef Blistering het volgende:
Hopelijk is dit het goeie topic, anders alvast excuus
Momenteel gebruik ik een Nikon D5300 i.c.m. een Tamron 150-600mm telelens voor vliegtuigspotten. Daarnaast heb ik nog een standaard Nikon 18-55mm kitlensje. Ik merk dat de Tamron soms iets teveel van het goeie is in bepaalde situaties (soms sta je te dicht bij de baan, dan kun je prima uit de voeten met wat minder mm's), en de kitlens is ook niet je van het.
Graag zou ik het ''gat'' tussen beide lenzen willen opvullen met een mooie allround lens die ik ook kan gaan gebruiken voor bijvoorbeeld natuurfotografie en stedentripjes. Uiteraard heb ik al even rondgekeken, en er zijn wel enkele lenzen die mij kunnen bekoren.
De Tamron 16-300 f3.5-6.3 oogt als een mooie middenmotor door het grote bereik van groothoek 16mm tot tele 300mm. Nadeel is weer dat deze lens ruim 500 euro kost, en dat is eigenlijk ietwat buiten mijn budget (~400 euro).
Een andere optie is wellicht de Sigma 18-250 f3.5-6.3 of 18-200 f3.5-6.3 (even duur, maar de 18-200mm heeft intern focus en de 18-250mm niet).
Ook mogelijk is de Tamron 18-270mm, die is in ieder geval een stuk goedkoper dan de 16-300mm.
Heel eerlijk zie ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer, dus wellicht hebben jullie nog tips/aanvullingen waar ik wat mee kan Ik ben verder ook absoluut geen expert op het gebied van fotografie. Vliegtuigspotten doe ik puur hobbymatig, waarbij de focus vooral op de vliegtuigen en minder op de fotografie ligt. Dit zou ik wel willen veranderen, daarom wil ik ook wat meer aan natuurfotografie gaan doen
In dat geval wil ik een lens die het bereik zo goed mogelijk opvult tussen beide lenzen. Eventueel iets meer dan 400 euro moet overigens ook wel lukkenquote:Op zondag 10 april 2016 12:49 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat soort "allround'-lenzen zijn niet zo best, in elk geval niet beter dan je kitlens. Verder zijn ze groot en zwaar. Die zou ik dus afraden. Ik denk dat je beter een keuze moet maken: heb je nu een lens nodig die betere kwaliteit geeft dan je kitlens (met ongeveer dat bereik), of wil je een lens die het bereik opvult tussen je kitlens en je supertele. Beide tegelijkertijd kan eigenlijk niet, en zeker niet voor 400 euro. Keuze's, keuze's
Dan zou ik op zoek gaan naar iets van een 55-200. De 55-200 VR van Nikon doet het zo te zien OK en valt (ruim) binnen je budget.quote:Op zondag 10 april 2016 12:56 schreef Blistering het volgende:
[..]
In dat geval wil ik een lens die het bereik zo goed mogelijk opvult tussen beide lenzen. Eventueel iets meer dan 400 euro moet overigens ook wel lukken
quote:De Zuid-Koreaanse objectievenfabrikant Samyang heeft zijn eerste objectieven met autofocus aangekondigd. Het gaat om een 14mm f/2.8 en 50mm f/1.4 met Sony FE-vatting. De objectieven zijn geschikt voor de camera's in de Sony A7-serie met fullframe-sensor.
Samyang maakte de afgelopen jaren naam met objectieven die vaak een goede prijsprestatieverhouding bieden. Tot nu toe ging het echter altijd om glaswerk dat enkel over handmatige focus beschikt. Met de introductie van de 14mm f/2.8 ED AS IF UMC en 50mm f/1.4 AS IF UMC komt daar verandering in. De ultragroothoek en het standaardobjectief zijn te gebruiken op alle Sony-camera's met E-vatting en geoptimaliseerd voor de fullframe-modellen uit de A7-serie, zegt Samyang.
He 50mm-objectief heeft een filterdraad van 67mm. De 14mm heeft een bol lenselement en geïntegreerde zonnekap. Samyang heeft nog niet alle specificaties bekendgemaakt en geeft geen verdere informatie over de gebruikte autofocustechniek. Wel zegt de fabrikant dat de autofocus zowel werkt met fasedetectie als met contrastdetectie.
Volgens Transcontinenta, importeur van Samyang in de Benelux, komen de objectieven vanaf juli 'beperkt' beschikbaar. Adviesprijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
quote:Canon komt met een macro-objectief voor zijn compacte systeemcamera's in de EOS M-serie. De 28mm f/2.8 Macro is voorzien van IS-beeldstabilisatie, een STM-stappenmotor en beschikt over een ingebouwde ledflitser.
In de voorkant van de lens zijn twee ledlampen verwerkt, die onafhankelijk van elkaar of tegelijkertijd het onderwerp kunnen verlichten. De helderheid kan op twee standen ingesteld worden. Het optische ontwerp van de EF-M 28mm f/2.8 Macro IS STM bestaat uit elf elementen in tien groepen en bevat twee asferische lenselementen. De minimale scherpstelafstand is 9cm en de vergrotingsfactor is 1:1. Ook heeft de lens een Super Macro-modus, met vergroting van 1,2x. Volgens Canon maakt het objectief gebruik van hetzelfde Hybrid IS-systeem als de Canon EF 100mm f/2.8L Macro.
De 28mm-macrolens heeft een EF-M-lensvatting en kan daarom alleen gebruikt worden op de compacte systeemcamera's in de Canon EOS M-serie. Het geheel weegt 130 gram. Vanaf juni is het objectief te koop voor een adviesprijs van 379,99 euro.
quote:Op zondag 10 april 2016 12:31 schreef Blistering het volgende:
Hopelijk is dit het goeie topic, anders alvast excuus
Momenteel gebruik ik een Nikon D5300 i.c.m. een Tamron 150-600mm telelens voor vliegtuigspotten. Daarnaast heb ik nog een standaard Nikon 18-55mm kitlensje. Ik merk dat de Tamron soms iets teveel van het goeie is in bepaalde situaties (soms sta je te dicht bij de baan, dan kun je prima uit de voeten met wat minder mm's), en de kitlens is ook niet je van het.
Graag zou ik het ''gat'' tussen beide lenzen willen opvullen met een mooie allround lens die ik ook kan gaan gebruiken voor bijvoorbeeld natuurfotografie en stedentripjes. Uiteraard heb ik al even rondgekeken, en er zijn wel enkele lenzen die mij kunnen bekoren.
De Tamron 16-300 f3.5-6.3 oogt als een mooie middenmotor door het grote bereik van groothoek 16mm tot tele 300mm. Nadeel is weer dat deze lens ruim 500 euro kost, en dat is eigenlijk ietwat buiten mijn budget (~400 euro).
Een andere optie is wellicht de Sigma 18-250 f3.5-6.3 of 18-200 f3.5-6.3 (even duur, maar de 18-200mm heeft intern focus en de 18-250mm niet).
Ook mogelijk is de Tamron 18-270mm, die is in ieder geval een stuk goedkoper dan de 16-300mm.
Heel eerlijk zie ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer, dus wellicht hebben jullie nog tips/aanvullingen waar ik wat mee kan Ik ben verder ook absoluut geen expert op het gebied van fotografie. Vliegtuigspotten doe ik puur hobbymatig, waarbij de focus vooral op de vliegtuigen en minder op de fotografie ligt. Dit zou ik wel willen veranderen, daarom wil ik ook wat meer aan natuurfotografie gaan doen
quote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:31 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik zit voor mijn D5200 al een beetje rond te kijken naar een prime lens voor portraits en voor beter licht, etc. Ik overweeg hier momenteel deze voor: https://www.camerashop.nl(...)-8g-dx.html?pagina=3
Mijn vraag is...kan die lens gewoon gebruikt worden op de D5200? Ik lees soms verhalen dat bepaalde lenzen niet gebruikt kunnen worden met de D5200 en ik vraag me af of deze er een van is. Liefst wel met auto focus btw.
Als ik het goed begrijp is de D5200 niet een Full frame camera, dus een 35mm is eigenlijk een 52mm oid. Momenteel een 18-55 kitlens en ik vind de 35mm daar wel beter werken dan de 50-55mm, dus ik gok dat ik hier dan ook de 35mm moet hebben?
Ja, maar dan betaal je heel wat meer volgens mij? Voor mij is het echt puur een hobby, dus voornamelijk tripjes/vakanties/random portraits. Dan heb ik niet echt 500+ over voor een lens Maar degene die ik linkte kan wel gewoon gebruikt worden met auto focus op de D5200? En bedankt voor het advies btwquote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:02 schreef merry77 het volgende:
Ik ben eerst ook met een DX camera begonnen (D70, daarna D90), maar heb nu full frame.
Daar zou ik achteraf gezien rekening mee gehouden hebben bij de aanschaf van lenzen.
Persoonlijk zou ik dus geen DX lenzen kopen omdat je die niet mee kan nemen naar een full frame camera. En geloof me, als je full frame hebt wil je niet meer terug.
Beter een goede lens die je ook nog later kan gebruiken.
[..]
Ik blijf dat altijd een ontzettend non-argument vinden. 90% van de mensen die beginnen en een DX camera kopen maken ubehaubt nooit de stap naar een FX body. Die hebben dan allemaal met onnodig duurdere en zwaardere lenzen gelopen...quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:02 schreef merry77 het volgende:
Persoonlijk zou ik dus geen DX lenzen kopen omdat je die niet mee kan nemen naar een full frame camera.
Precies!! En dat geldt ook voor goede DX objectieven. Helemaal als je ze tweedehands koopt. Er is dus helemaal geen reden om gelijk FX objectieven te kopenquote:
Uhm, dat kan gewoon? Je kunt DX-lenzen gewoon op een FX-body zetten bij Nikon. De camera regelt de rest in software. Natuurlijk, een ultra wide krijgt als bonus vignettering want de sensor in de body is groter dan het licht dat de lens kan geven, maar het kan dus welquote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:02 schreef merry77 het volgende:
Ik ben eerst ook met een DX camera begonnen (D70, daarna D90), maar heb nu full frame.
Daar zou ik achteraf gezien rekening mee gehouden hebben bij de aanschaf van lenzen.
Persoonlijk zou ik dus geen DX lenzen kopen omdat je die niet mee kan nemen naar een full frame camera.
Dit geldt dus ook voor mij. Ik vind fotografie leuk en wil er echt meer mee gaan kunnen doen, maar ik zie me de komende jaren alleen maar lenzen etc halen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 12:32 schreef Uncle het volgende:
[..]
Ik blijf dat altijd een ontzettend non-argument vinden. 90% van de mensen die beginnen en een DX camera kopen maken ubehaubt nooit de stap naar een FX body. Die hebben dan allemaal met onnodig duurdere en zwaardere lenzen gelopen...
quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:25 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dit geldt dus ook voor mij. Ik vind fotografie leuk en wil er echt meer mee gaan kunnen doen, maar ik zie me de komende jaren alleen maar lenzen etc halen.
Het is me met alle antwoorden nog steeds een beetje onduidelijk. Ik wou alleen weten of deze lens (Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX) op mijn D5200 gebruikt kan worden met auto-focus en het of het een goede lens is voor wat scherpere plaatjes (helemaal met weinig licht) en voor portraits/landscapes.
Heb nu alleen nog maar een 18-55 lens namelijk. Als de genoemde lens (35mm) niet goed genoeg is voor landscapes is dat ook prima (ik zou hem alleen al halen voor betere plaatjes met weinig licht en portraits), maar welke lens raden jullie over het algemeen aan voor landscapes/sunsets?
ALLE objectieven met 'AF-S' in de naam bieden autofocus op jouw body. (lenzen met 'AF-D', Ai-S, etc bieden dat niet.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:25 schreef AlwaysHappy het volgende:
Het is me met alle antwoorden nog steeds een beetje onduidelijk. Ik wou alleen weten of deze lens (Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX) op mijn D5200 gebruikt kan worden met auto-focus
Wua scherpte zeker een stap vooruit. Al is de 18-55mm qua scherpte echt niet zo slecht. Het 1.8 diafragma bied uiteraard meer creatieve mogelijkheden en mogelijkheden bij slecht licht.quote:en het of het een goede lens is voor wat scherpere plaatjes (helemaal met weinig licht) en voor portraits/landscapes.
Als je nog vroeg in je fotografische 'carriere' zit zou je kunnen volstaan met een standaardzoom (in goed Nederlands een 'kitlens') en een niet te dure telezoom om in elk geval aan al die verschillende beeldhoeken te kunnen snuffelen en te zien waar je voorkeuren liggen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:25 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dit geldt dus ook voor mij. Ik vind fotografie leuk en wil er echt meer mee gaan kunnen doen, maar ik zie me de komende jaren alleen maar lenzen etc halen.
Het is me met alle antwoorden nog steeds een beetje onduidelijk. Ik wou alleen weten of deze lens (Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX) op mijn D5200 gebruikt kan worden met auto-focus en het of het een goede lens is voor wat scherpere plaatjes (helemaal met weinig licht) en voor portraits/landscapes.
Heb nu alleen nog maar een 18-55 lens namelijk. Als de genoemde lens (35mm) niet goed genoeg is voor landscapes is dat ook prima (ik zou hem alleen al halen voor betere plaatjes met weinig licht en portraits), maar welke lens raden jullie over het algemeen aan voor landscapes/sunsets?
Voor wild en vogels geldt dat je eigenlijk nooit millimeters genoeg hebt. Toch is het het beste om met een zoom tot 300mm te starten om aan lange lenzen gewend te raken. Vind je het na een tijdje nog leuk, dan is voor wild een zoom tot zo'n 500 a 600mm ideaal.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:02 schreef AlwaysHappy het volgende:
Bedankt allen! Ik ben natuurlijk al wel flink aan het fotograferen geweest. Over het algemeen maak ik niet echt foto's van puur het gezicht. Meer van een compleet lichaam, of op z'n minst de borst er ook bij. Dat soort foto's maak ik voornamelijk op 35mm op dit moment (wat bij een full frame camera boven de 50mm ligt dan inderdaad). Vandaar dat ik dus neigde naar de genoemde 35mm camera, omdat ik die stand nu ook veel gebruik.
Voor landschappen/straten e.d. gebruik ik momenteel de 18mm grens. Dus ik denk dat de 35mm daar dan niet geschikt voor is (straat shots op zich wel, maar vooral natuurshots niet).
Maar eens beginnen met die 35mm dan en voorlopig gewoon de kitlens blijven gebruiken voor landscapes. Of heeft iemand een betaalbaar advies (onder de 400 euro wel het liefst :p)?
Telezoom haal ik op een gegeven moment waarschijnlijk ook wel, maar heeft minder haast. Vooral voor wildlife e.d. (goed kunnen zoomen) volgens mij en dat doe ik niet heel veel op dagelijkse basis. Wat is dan een goede lens om op te richten? Tot 200mm of zo?
Bedankt.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:02 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Voor wild en vogels geldt dat je eigenlijk nooit millimeters genoeg hebt. Toch is het het beste om met een zoom tot 300mm te starten om aan lange lenzen gewend te raken. Vind je het na een tijdje nog leuk, dan is voor wild een zoom tot zo'n 500 a 600mm ideaal.
Hoewel in een lenzentopic enigszins offtopic toch het advies om op een statief niet te bezuinigen, een goed statief gaat met gemak drie decennia mee. Koop je het verkeerde statief, dan gaat ie nog langer mee maar dan wel ergens in een hoek van de vergeetkast.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:06 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Bedankt.
Eerst maar eens starten met die 35mm lens en inderdaad een goed statief. Sowieso moet ik ook nog een officiele licentie van Lightroom halen (nu een trial versie), dus dan is het ook wel even mooi geweest met uitgaven voor fotografie. Iemand een tip waar ik het beste kan gaan zoeken voor een statief? Heb er wel 100-200 euro voor over als je daar een redelijke voor kan vinden.
Ach, uiteindelijk gaat het om de foto, niet de megapixelsquote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:36 schreef merry77 het volgende:
Een 35 mm lens op een DX camera zal eruit zien (crop factor) alsof het een 1,5 x 35 = 52,5mm is op een kleinbeeld (of Full frame) camera.
50mm is een beetje een standaard objectief.
Voor landschap is het niet wide genoeg.
Afgelopen vakantie heb ik watervallen gefotografeerd, dan gebruik ik het liefst zo rond de 20-24mm.
Op een DX camera betekent dat dus zo rond de 18mm (want dat lijkt 27 mm).
Voor portrtetten gebruikte men het liefst zo rond de 80mm.
Dus op DX wordt dat dus een 50mm lens. Kleine F waarde maakt dat de scherptediepte klein is en dus snel een geblurde achtergrond.
NB: een DX lens op een full frame camera betekent dat er een veel kleiner gedeelte van de ccd gebruikt wordt. Dus mijn 36 MPixel wordt dan nog maar 12 MP. dat is zonde.
[..]
quote:Nikon introduceert een nieuwe versie van zijn 70-200mm f/2.8 VR-objectief. De zoomlens krijgt een nieuw optisch ontwerp en verbeterde beeldstabilisatie. Ook komt de fabrikant met de PC Nikkor 19mm f/4, een tilt-shiftobjectief voor architectuurfotografie.
Het nieuwe zoomobjectief heet voluit AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8E FL ED VR. Nikon belooft verbeterde VR-beeldstabilisatie, die tot vier stops moet compenseren. Het nieuwe optische ontwerp bestaat uit 22 elementen in 18 groepen. Nikon past zes ED-elementen met lage dispersie en één fluorietelement toe in het ontwerp. De zoom is uitgerust met een elektromagnetisch diafragma en het glas is afgewerkt met Nikon's Nano Crystal-coating.
De behuizing van de nieuwe 70-200mm f/2.8 VR is afgedicht tegen stof en vocht. Het objectief is 203mm lang, heeft een diameter van 89mm en weegt 1430 gram. Er kunnen filters van 77mm gebruikt worden en de minimale focusafstand is 1,1 meter. Vanaf 10 november is het objectief te koop voor een adviesprijs van 3179 euro.
quote:Nikon presenteert ook een ultragroothoek met tilt-shiftfunctionaliteit: de PC Nikkor 19mm f/4E ED. Het shiftbereik is 12mm en de maximale tilt is 7,5 graden. De tilt- en shiftmechanismen kunnen onafhankelijk van elkaar geroteerd worden, iets dat niet mogelijk was bij eerdere tilt-shiftobjectieven van Nikon. Het objectief moet concurreren met de Canon 17mm f/4 TS-E, lange tijd was dat de enige ultragroothoek voor dslr's met perspectiefcorrectie.
Het 19mm-objectief bestaat uit 17 elementen in 13 groepen en het gewicht bedraagt 885 gram. Vanwege de mechanische constructie kan het objectief alleen op de Nikon D4, D3, D810 en D500 zonder beperkingen gebruikt worden. Op andere Nikon-dslr's past het objectief wel, maar kan de behuizing in de weg zitten waardoor het niet mogelijk is om de lens in alle richtingen volledig te verstellen. De PC Nikkor 19mm f/4 is vanaf 27 oktober te koop voor een adviesprijs van 3949 euro.
Ik denk dat ik 'n witte L-lenzen maar Nikonzwart ga spuiten om te pimpenquote:Op woensdag 19 oktober 2016 14:00 schreef Uncle het volgende:
Arme Canon sloebers
Nikon voor de elite
Appels met peren vergelijken !quote:Op woensdag 19 oktober 2016 15:15 schreef Uncle het volgende:
'Jullie' 11-24mm kost ook ¤3100... Voor een f/4.
De f/2.8 14-24mm gaat dan weer voor ¤2050
Ging me niet eens zo zeer om de 1:1 vergelijking maar het feit dat de trend bij beide merken is dat de prijzen aanzienlijk de hoogte ingaan. Nikon loopt daarin altijd een beetje voorop, maar Canon zal wederom niet achter blijven vrees ik voor julliequote:Op woensdag 19 oktober 2016 15:18 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Appels met peren vergelijken !
Qua prijsbeleid ben ik het volledig met je eens. Echter een 70-200 f/2.8 is een redelijk "standaard" teleobjectief . Een 11-24 f/4 is voor een veel specifiekere doelgroep bedoeld, daar is de 16-35 f/4 weer de "standaard" versie voor de consument/prosumer. En bijna 3200 Euro voor een "standaard" teleobjectief vind ik toch een heel groot contrast met bijna 2200 Euro voor het Canon-equivalent.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 19:05 schreef Uncle het volgende:
[..]
Ging me niet eens zo zeer om de 1:1 vergelijking maar het feit dat de trend bij beide merken is dat de prijzen aanzienlijk de hoogte ingaan. Nikon loopt daarin altijd een beetje voorop, maar Canon zal wederom niet achter blijven vrees ik voor jullie
Dat is ook een beetje appels en peren Ik heb sowieso het idee dat de verschillen tussen de f/4 en de 2.8 zooms de laatste tijd steeds hoger wordt. Alsof 2.8 alleen nog voor de (rijke) professionals moet zijn. Dat is bij Canon niet anders. Als we over de 16-35mm praten...quote:Op woensdag 19 oktober 2016 19:13 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Qua prijsbeleid ben ik het volledig met je eens. Echter een 70-200 f/2.8 is een redelijk "standaard" teleobjectief . Een 11-24 f/4 is voor een veel specifiekere doelgroep bedoeld, daar is de 16-35 f/4 weer de "standaard" versie voor de consument/prosumer. En bijna 3200 Euro voor een "standaard" teleobjectief vind ik toch een heel groot contrast met bijna 2200 Euro voor het Canon-equivalent.
Daarom Sigma
dat niet.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 08:10 schreef Nalbandian het volgende:
Ik ga in ieder geval beleggen in objectieven, die worden alleen maar meer waard !
Nooit genoeg bokeh!!!quote:Op woensdag 19 oktober 2016 22:33 schreef ultra_ivo het volgende:
Bij 200mm is sowieso de scherptediepte wat krap op 2.8.
Mwah, ik denk dat de eigenaren van de huidige Nikon 70-200mm in hun handen kunnen wrijven met die enorme prijsverhogen van het nieuwe model.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 08:36 schreef Tokus het volgende:
dat niet.
Maar ze behouden hun waarde meestal wel redelijk, vooral totdat er een nieuwer model uitkomt.
Ik zou op mijn APC-C graag wat meer dan 200mm (of in mijn geval; 210mm) willen hebben. Maar tegelijkertijd zou ik ook wel lichtsterker willen hebben.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 22:33 schreef ultra_ivo het volgende:
De vraag is ook of je bij APS C wel 70-200 nodig hebt of dat 50-135 handiger is. Ik gebruik zelf de 2.8/50-135, in de zaaltjes waar ik sta is die meestal voldoende op een APS-C sensor. Bij 200mm is sowieso de scherptediepte wat krap op 2.8.
Ik wrijf me rot maar zie het voordeel niet... want als ik hem zou verkopen dan heb ik geen 70-200 meer. En dan...?quote:Op donderdag 20 oktober 2016 11:11 schreef Iemand91 het volgende:
Mwah, ik denk dat de eigenaren van de huidige Nikon 70-200mm in hun handen kunnen wrijven met die enorme prijsverhogen van het nieuwe model.
Die kunnen hun huidige met weinig verlies verkopen als ze dat willen.
300mm 2.8 of 400mm 2.8quote:Ik zou op mijn APC-C graat wat meer dan 200mm (of in mijn geval; 210mm) willen hebben. Maar tegelijkertijd zou ik ook wel lichtsterker willen hebben.
En dat is nu mijn grootste 'probleem' qua gear. Zou best graag willen upgraden maar ik zou niet weten hoe/wat...
Dagobert Duck met je dure Nikon-glasquote:Op donderdag 20 oktober 2016 14:10 schreef Uncle het volgende:
[..]
Ik wrijf me rot maar zie het voordeel niet... want als ik hem zou verkopen dan heb ik geen 70-200 meer. En dan...?
70-200's zijn niet de typische lenzen die vaak van hand tot hand gaan op marktplaats e.d. Blijft toch een beetje de standaard telezoom. Als je hem hebt dan laat je hem meestal niet meer gaan.
[..]
300mm 2.8 of 400mm 2.8
Sigma en Tamron hebben ook een 300mm 2.8quote:Op donderdag 20 oktober 2016 14:31 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Dagobert Duck met je dure Nikon-glas
Sigma heeft ook de 200-500mm 2.8 nog, maar die is niet goedkoper (eerder dit jaar wel kortstondig voor ¤3000,- als dumpprijs tekoop geweest)quote:Op donderdag 20 oktober 2016 14:44 schreef Uncle het volgende:
[..]
Sigma en Tamron hebben ook een 300mm 2.8
Daar heb je een punt. Maar stel dat de nieuwe 70-200mm net zo duur werd als de huidige.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 14:10 schreef Uncle het volgende:
Ik wrijf me rot maar zie het voordeel niet... want als ik hem zou verkopen dan heb ik geen 70-200 meer. En dan...?
70-200's zijn niet de typische lenzen die vaak van hand tot hand gaan op marktplaats e.d. Blijft toch een beetje de standaard telezoom. Als je hem hebt dan laat je hem meestal niet meer gaan.
Betaal jij ff?quote:300mm 2.8 of 400mm 2.8
*ahem*quote:Op woensdag 19 oktober 2016 19:13 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Qua prijsbeleid ben ik het volledig met je eens. Echter een 70-200 f/2.8 is een redelijk "standaard" teleobjectief . Een 11-24 f/4 is voor een veel specifiekere doelgroep bedoeld, daar is de 16-35 f/4 weer de "standaard" versie voor de consument/prosumer. En bijna 3200 Euro voor een "standaard" teleobjectief vind ik toch een heel groot contrast met bijna 2200 Euro voor het Canon-equivalent.
Daarom Sigma
Da's voor video man !quote:Op donderdag 20 oktober 2016 16:01 schreef Ener-G het volgende:
[..]
*ahem*
https://www.dpreview.com/(...)100mm-t2-cine-lenses
Het zijn letterlijk dezelfde lenzen qua glaswerk, alleen andere behuizing eromheen. Optisch is er niks veranderd...quote:
Sigmaquote:Op donderdag 20 oktober 2016 16:01 schreef Ener-G het volgende:
[..]
*ahem*
https://www.dpreview.com/(...)100mm-t2-cine-lenses
Daar zat ik stiekem ook naar te loeren, maar ik heb net een huis gekocht, dus financieel even andere prioriteiten...quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 13:27 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Sigma
Ik mag nu al een paar maand van hun 24-35 f/2 genieten, wat een pracht lens !
De 24 1.4 mag er ook zijn hoor Mijn enige sloeberlensquote:Op vrijdag 21 oktober 2016 13:27 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Sigma
Ik mag nu al een paar maand van hun 24-35 f/2 genieten, wat een pracht lens !
Even geduld hebben !quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 14:15 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Daar zat ik stiekem ook naar te loeren, maar ik heb net een huis gekocht, dus financieel even andere prioriteiten...
Lang naar gekeken maar uiteindelijk voor de 24-35 gekozen omdat het net wat makkelijker is in reportage werk (wat ik voornamelijk doe)quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 16:31 schreef Uncle het volgende:
[..]
De 24 1.4 mag er ook zijn hoor Mijn enige sloeberlens
Om maar eens een beginnetje te maken: Wat is voor jouw praktijk betaalbaarquote:Op zaterdag 29 oktober 2016 09:11 schreef ClintOosthout het volgende:
Wat is een beetje betaalbare (tweedehands eventueel) groothoeklens voor een amateur met een Nikon D7000?
Wil er mee gaan spelen voor landschap foto's, maar heb eigenlijk geen kaas gegeten van groothoeklenzen.
Rond de ¤ 400,- zou mooi zijn. Ik weet niet of dat reëel is.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 12:24 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Om maar eens een beginnetje te maken: Wat is voor jouw praktijk betaalbaar
Voor dat geld heb je een Sigma of Tamron groothoekzoom, pakweg zo'n 10-24mm.quote:Op zondag 30 oktober 2016 12:05 schreef ClintOosthout het volgende:
[..]
Rond de ¤ 400,- zou mooi zijn. Ik weet niet of dat reëel is.
Ik zie door de groothoekbomen het bos niet meer.
quote:A new Sigma lens price increase is coming to Europe on January 1, 2017. Almost all lenses for all mounts (MFT, Sony, Nikon, Canon) will be impacted. The new prices will be between 9% and 28% higher - the list above shows some of the price increases (please note that these are dealer's prices, you can check the actual retail prices on Amazon.de or Amazon.fr).
RRS will also have a 5-10% price increase on tripods and heads effective January 1st, 2017 (RRS are now sold at B&H).
quote:Tamron has announced updates to two of its zoom lenses. The full-frame Tamron SP 70-200mm F2.8 Di VC USD G2 improves on its predecessor with faster autofocus and better stabilization. Tamron claims its boosted Vibration Correction provides 5 stops of stabilization. The lens is moisture and dust-resistant, and has received a thorough overhaul of optical and mechanical designs. The new optical design consists of 23 elements in 17 groups, and includes extra low dispersion and low dispersion elements to reduce chromatic aberrations. Tamron claims the inclusion of two microcomputers and a new AF algorithm has improved focus speed and accuracy. Minimum focus distance is also improved, reduced to 37.4in from the previous model's 50.7in. The 70-200 also supports Tamron's 1.4x and 2x teleconverters/
Meanwhile, the Tamron 10-24mm F3.5-4.5 Di II VC HLD adds stabilization and refined optics to the company's wide-angle zoom for APS-C introduced in 2008. It features LD, XLD, aspherical and hybrid aspherical elements, as well as a Broad-Band Anti-Reflection coating. Tamron was able to add Vibration Correction without increasing the size of the lens, and the company claims up to 4 stops of shake reduction. It also uses a new HLD (high/low torque-modulated drive) motor that allow for smooth control over the lens' heavy elements. The lens is sealed against moisture and has a fluorine coating to keep oil and water off of the front elements.
Both of the new lenses use electromagnetic diaphragm control on Nikon mounts.
The Tamron 70-200mm F2.8 Di VC USD G2 is expected to arrive in March for $1299. The Tamron 10-24mm F3.5-4.5 Di II VC HLD is slated for availability this spring for $499.
quote:Er zijn foto's online verschenen van vier nieuwe Sigma-objectieven voor spiegelreflexcamera's. Het gaat om een 14mm f/1.8, 135mm f/1.8, een 24-70mm f/2.8 en een 100-400mm f/5-6.3. De twee zoomlenzen hebben optische beeldstabilisatie.
Het Japanse Nokishita-blog heeft de foto's online gezet. Vermoedelijk zal Sigma het glaswerk officieel aankondigen op de CP+-fotobeurs, die woensdag van start gaat in Japan. Op de foto's staan de vier objectieven met Sigma SA-vatting en worden ze afgebeeld in combinatie met de spiegelloze Sigma sd-camera's. Gebruikelijk brengt Sigma de SA-objectieven ook uit met Canon EF- en Nikon F-vatting.
Uit de naamgeving is op te maken dat alle vier de lenzen geschikt zijn voor gebruik in combinatie met fullframecamera's. De lichtsterke 14mm en 135mm met een maximale diafragmaopening van f/1.8 maken onderdeel uit van de Sigma Art-serie, net als de nieuwe 24-70mm f/2.8 met OS-beeldstabilisatie. In die reeks schaart Sigma zijn best presterende objectieven. Het 100-400mm-objectief is onderdeel van de Contemporary-serie, waarmee Sigma mikt op de enthousiaste amateurfotograaf.
Hij kwam op de laatste post van de vorige pagina, waar mensen het waarschijnlijk niet zullen opmerken.quote:Op zondag 26 februari 2017 00:40 schreef CrashO het volgende:
Deze is nieuw
Je bericht verwijderen en dan (2 uur later) opnieuw (onder een reactie) plaatsen en net doen alsof die niet bestaat?
Geen ervaring mee. Ik heb zelf een Sigma 120-300 f2.8, een prachtlens! Nadeel van die lens is het gewicht, zonder monopod is dat niet te doen. Een Canon 300 f2.8 is wel lichter, maar ik vermoed niet dat je die een hele dag handheld vasthoudt. Kwaliteit van zo'n Canon/Nikon 300 2.8 is uitmuntend, maar daar betaal je ook voor. Kun je niet eens die lens een dagje huren, dan krijg je een realistisch idee wat het is om hem de hele dag mee te slepen? Uncle heeft een Nikon 300 f2.8, wellicht dat hij iets meer kan vertellen over het gebruik in de praktijk.quote:Op zaterdag 11 maart 2017 22:59 schreef Lampionnenoptocht het volgende:
Ik overweeg om de 300mm f2.8 van canon te kopen, emand hier ervaring mee?
Had. Ingeruild op een 200 f2quote:Op zondag 12 maart 2017 19:59 schreef Nalbandian het volgende:
Uncle heeft een Nikon 300 f2.8, wellicht dat hij iets meer kan vertellen over het gebruik in de praktijk.
Ik heb al de 100-400 van canon dus gewicht zal niet het probleem zijn, ik bedoelde meer de dingen waar je tegen aan loopt. Plus en minpuntjesquote:Op zondag 12 maart 2017 19:59 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Geen ervaring mee. Ik heb zelf een Sigma 120-300 f2.8, een prachtlens! Nadeel van die lens is het gewicht, zonder monopod is dat niet te doen. Een Canon 300 f2.8 is wel lichter, maar ik vermoed niet dat je die een hele dag handheld vasthoudt. Kwaliteit van zo'n Canon/Nikon 300 2.8 is uitmuntend, maar daar betaal je ook voor. Kun je niet eens die lens een dagje huren, dan krijg je een realistisch idee wat het is om hem de hele dag mee te slepen? Uncle heeft een Nikon 300 f2.8, wellicht dat hij iets meer kan vertellen over het gebruik in de praktijk.
Dat scheelt een factor 2 in gewicht. Dat is wel een significant verschil denk ikquote:Op zondag 12 maart 2017 22:53 schreef Lampionnenoptocht het volgende:
[..]
Ik heb al de 100-400 van canon dus gewicht zal niet het probleem zijn, ik bedoelde meer de dingen waar je tegen aan loopt. Plus en minpuntjes
Dit dus. Met name het gewicht zou ik niet onderschatten.quote:Op maandag 13 maart 2017 09:05 schreef Uncle het volgende:
[..]
Dat scheelt een factor 2 in gewicht. Dat is wel een significant verschil denk ik
Voordelen zijn duidelijk. Lichtsterke, scherpte, snelheid autofocus, scherptediepte. kwaliteit onscherpte, nog prima te hanteren (tov 400 2.8).
Nadelen. Formaat (nieuwe tas?) Gewicht. Geen zoom. Prijs. Aandachttrekker (voor sommigen een voordeel). Geen beschermfilter mogelijk (mocht je dat belangrijk vinden)
Ik schoot de 300mm altijd nog gewoon uit het handje maar ken ik ook mensen die dat niet kunnen volhouden. Monopod kan soms handig zijn dus. Bedenk wel dat dit ook een belemmering is in bewegingsvrijheid.quote:Op maandag 13 maart 2017 10:51 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Dit dus. Met name het gewicht zou ik niet onderschatten.
Wauw, wat een antwoord. Daar kan ik nog eens wat mee, bedankt! Een lens van 70mm-200mm, of 70-300 vind ik uiteraard ook helemaal prima als je daarmee wel betere kwaliteit in huis haalt. Haal het liefst één echt goede lens, dan allemaal net niet lenzen.quote:Op dinsdag 14 maart 2017 18:04 schreef shiznuts het volgende:
Ben niet zo'n kenner van de langere Nikon mount opties (heb zelf de Nikon 80-200mm f/2.8 D en Tokina 50-135mm f/2.8, maar da's eerder om te adapten voor video naar M43 cameras). Volgens ome Ken zou de combi 35mm f/1.8 met 18-300mm VR het enige zijn wat je nodig zou hebben: http://www.kenrockwell.com/nikon/18-300mm-vr.htm . Sigma heeft ook een 18-300mm, die komt uit de C-badge (Contemporary) range. Sigma is zo'n beetje de nieuwe benchmark in optics met kwalitatieve lenzen in de ART en Contemporary reeksen; heb alleen geen idee hoe die lens in het bijzonder uitpakt. Tamron lenzen zijn vroeger eigenlijk niet zo op m'n radar geweest. De nieuwe SP-reeks schijnt erg goed te zijn.
Maar om eerlijk te zijn, ik heb het zelf niet zo op megazooms. 't Is doorgaans een goed idee je lenzen rond 3 á 4x zoom te houden. Zo is een standaard kitlens 18-55mm of jouw 17-50mm rond de 3x zoom. Dat is zo'n beetje ook wat mij betreft de optimale verhouding tussen kwaliteit en range. Het idee is dan dat je een tweede lens haalt die bij of 55mm begint of bij 70mm. Dan krijg je dus een 55-200/55-300mm of 70-200/70-300mm. Ga je naar een 16-300mm kijken, dan heb je het over een factor richting de 20x. Dan kan 'ie ook niet supergoed zijn. Je gaat voor de range en dat gaat dan af van de kwaliteit, of je zou een gigantische lens moeten maken die wel de range en kwaliteit heeft, maar dan haalt ook niemand die omdat 'ie dan dus gigantisch en duur is. Zo'n 16- of 18-300mm is dan toch ergens concessies doen voor het gemak geen lenzen te willen hoeven wisselen. Natuurlijk kun je dan alsnog prima tevreden zijn met de kwaliteit, maar dat ligt dan een beetje aan je eisen en verwachtingen. Een 70-200mm is eerder een standaard zoomlens. Denk dat zoiets geen gek idee zou zijn. 't Gerucht ging vorig jaar dat er een nieuwe Sigma 70-200mm f/2.8 OS zou komen... maar 't is nu alweer 2017. Laatste geruchten noemen Q3/Q4 2017 de aankondiging. Maar goed, zoiets is dan waarschijnlijk ook eerder 999 dan 399. Bij lenzen is het veelal ook: je betaalt voor wat je krijgt.
Anyways. Dat is de richting waarin ik het zou zoeken. Nieuwe Nikon AF-P DX NIKKOR 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR misschien?
-- Hier nog wat hulplinkjes:
• http://lenshero.com/lense(...)m-lens-less-than-830
• http://geizhals.eu/?cat=a(...)il=&sort=n&bl1_id=30
• https://www.dpreview.com/(...)axFocalLengthMax=300
• https://www.dxomark.com/l(...)ist&yDataType=global
• http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests
• http://www.imaging-resource.com/lenses/tag/dx/
• http://www.mir.com.my/rb/(...)s/AFNikkor/index.htm
Van die drie zijn er twee superzooms. In combinatie met die 17-50 die je al had niet zo'n denderend idee. Van die drie die je aangeeft is dus die 70-300 de beste keuze omdat die niet een compromis hoeft te vormen tussen enerzijds een vrij sterke groothoek en anderszijds een langere tele.quote:Op dinsdag 14 maart 2017 22:36 schreef AlwaysHappy het volgende:
----8<----
Ik heb er nu drie op het oog, maar ze worden allemaal vrij goed ontvangen, dus geen idee wat ik het beste kan doen.
https://www.camerashop.nl(...)747053223.1486745685
https://www.camerashop.nl(...)747053223.1486745685
https://www.camerashop.nl(...)5-6-3g-ed-vr-dx.html
Even goed die artikelen lezen dus.
Heb inmiddels besloten om inderdaad voor die zin lens (met VR) te gaan. Ook nog eens een smak goedkoper inderdaad. Bedankt voor alle hulp! Ik haal er ook meteen wat filters bij. Totaal geen ervaring mee, maar ND filters en polarisatie filters schijnen erg handig te zijn.quote:Op donderdag 16 maart 2017 00:52 schreef shiznuts het volgende:
Agreed. Vandaar ook het genoemde ' Nieuwe Nikon AF-P DX NIKKOR 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR misschien?'.
70-300mm in de verse smaak AF-P VR krijgt goeie meldingen. Is gloednieuw in de line-up, werkt alleen beperkt met de D5200, er zitten geen knopjes op de lens en met nieuwere cameras kun je dan via het menu de stabilisatie uitschakelen mocht je dat ooit willen, die optie heb je dan verder niet in de D5200, dus staat altijd aan (zie het probleem zelf niet zo, misschien is er ook een firmware update voor inmiddels?), verder zou alles prima moeten zijn. ePhotoZine, Ken Rockwell en zo'n beetje alle Amazon (.de / .co.uk / .com) & B&H users reviews die ik las spraken over de beste in z'n categorie. Was ook eentje op DPReview die er een thread met tests tegenaangegooid had: https://www.dpreview.com/(...)#forum-post-58977580 . Let wel op: er is ook een non-VR (stabilisatieloze) versie, maar die wil je niet hebben. Voor prijzen van de AF-P VR zie: https://tweakers.net/pric(...)-f-45-63g-ed-vr.html . Nog goedkoper dan de andere opties ook.
Nice.quote:Op donderdag 16 maart 2017 11:53 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Heb inmiddels besloten om inderdaad voor die zin lens (met VR) te gaan. Ook nog eens een smak goedkoper inderdaad. Bedankt voor alle hulp! Ik haal er ook meteen wat filters bij. Totaal geen ervaring mee, maar ND filters en polarisatie filters schijnen erg handig te zijn.
Lijkt me lastig om precies te bepalen wanneer ze nodig zijn, want foto's zijn vaak spontaan (m.u.v. specifieke landscape of portrait foto's uiteraard) en je moet dus snel beslissen. Je wil ze er niet op hebben bij elke foto inderdaad, dus sowieso wel een leuke uitdaging. Zo'n foto van een waterval met lange sluitertijd heb ik altijd al willen maken, maar wist voor het lezen over filters niet eens dat dat enkel kon op die manier.quote:Op donderdag 16 maart 2017 12:15 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Nice.
UV filters is meer dat mocht je lens vallen of iets puntigs raken... of misschien ben je aan het strand plaatjes schieten en is er overal zand, dat je voorste element niet aan gort gaat. Optisch haalt het niet echt wat uit... als het al wat doet heb je bij slechte filters voornamelijk dat de plaatjes waziger eindigen ook nog.
Terugkomend op dat laatste, haal merk filters. Hama doet van alles en nog wat aan accessoires, maar heeft nou niet echt verstand van zaken. Vermijd zulke prut. Als je dan al filters haalt, haal ze met kwaliteits glas. Denk aan merken als Hoya, Tiffen, B+W, Breakthrough Photography, Formatt Hightech, Heliopan, Lee Filters, SLR Magic, etc. Goedkoop is natuurlijk goed voor je portemonnee, maar niet zozeer voor je fotografie. Je kunt letten op het gebruikte materiaal. Hebben ze het over een of andere 'resin' dan gaat het eigenlijk om een soort van plastic. De goede merken hebben vaak Duits geïmporteerd glas gebruikt van 'Schott' en hebben vaak multicoatings. Ook zijn goede filters dun gehouden. Als je een filter mount op je lens, dan monteer je eigenlijk een klein stukje tunnel voor je lens. Stack/stapel je meerdere filters dan wordt die tunnel langer en langer. Vooral met wijde lenzen krijg je dan dat je die wanden van die tunnel gaat zien en treedt er vignetting op. Over stacking gesproken, het kan zo dus ook geen kwaad te letten op filters die tevens nog een filterdraad hebben om andere filters op te bevestigen.
ND. Waarom? Nou, je kiest waarschijnlijk eerst je dieptescherpte/depth of field en daarna hoe lang je de belichting zou willen hebben. Dan wil je het liefst je ISO gevoeligheid zo laag mogelijk houden om ruis te voorkomen. Het kan echter zijn dat zelfs bij de snelste sluitertijd van je camera en de laagste ISO setting de camera je tafereeltje nog overbelicht als je voor weinig dieptescherpte gaat/shallow depth of field/bokehlicious. Dan gooi je dus een ND filter... in feite een zonnebril, voor je lens. Nu kan het ook zijn dat je als creatief effect graag overdag bijvoorbeeld een waterval of stroom water als het ware 'vloeiend' wilt weergeven. Hiervoor gebruik je een lange sluitertijd. Daardoor open je natuurlijk een sluis van licht die je plaatje zou overbelichten. Dus ook daar grijp je naar ND filters.
Polarisatiefilters (C-PL, circular polarizing filters) geven je controlle of lichtreflecties en de hoeken waaruit ze komen. Deze is dan ook het meest effectief 90 graden op je lichtbron. Je kunt de filter draaien om de verschillende hoeken weg te filteren. Hierdoor wordt het o.a. mogelijk reflecties te minimeren. Als je een auto fotografeert of een wateroppervlak, heb je vaak te maken met sterke reflecties. Met een polariser filter kun je er als het ware doorheen kijken. Verder hebben deze filters ook een effect op kleuren, vooral blauwe hemels met witte wolken, die het meer 'pop' geeft.
Als je twee polarisatie filters op elkaar gebruikt blokkeer je op twee fronten licht. Men kan dit gebruiken om een ND filter in variabele sterkte te maken. Een vND (variable ND filter) gebruikt deze methode. Het nadeel tegenover een normale ND filter is, dat je mogelijk ongewenste bijwerkingen van de polarisatiefilter krijgt.
Zeker waard eens wat mee te experimenteren, naar te kijken en meer over te weten te komen.
fullframe, inderdaad.quote:Op donderdag 16 maart 2017 11:52 schreef shiznuts het volgende:
Qua range misschien wel. Fullframe? Da's wat lastiger dan APS-C, maar ook dan heb je nog Sigma bijvoorbeeld (anders had ik gezegd: kijk naar Tokina). Met de andere opties verlies je wel qua lichtsterkte, maar als het hoofdzakelijk om range gaat... verder is de Nikon natuurlijk vrij legendarisch en een klasse apart.
F4 doet het prima als je body 2 stops omhoog kan. Dus vanaf een D750 / 800 / 810. Al blijft die 14-24 een prachtige lensquote:Op donderdag 16 maart 2017 15:25 schreef Tokus het volgende:
[..]
fullframe, inderdaad.
En het gaat me om zowel de range als de lichtsterkte, want het is vooral voor concerten. Sigma heeft een f/4 in een soortgelijke range geloof ik, dat volstaat wellicht ook nog wel.
ja, zoiets lijkt me ook wel. Thanks chefquote:Op donderdag 16 maart 2017 15:29 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
F4 doet het prima als je body 2 stops omhoog kan. Dus vanaf een D750 / 800 / 810.
Er zijn genoeg opties. Tamron heeft de 15-30mm f/2.8, Tokina heeft een 16-28mm f/2.8, etcquote:Op donderdag 16 maart 2017 17:47 schreef Tokus het volgende:
[..]
ja, zoiets lijkt me ook wel. Thanks chef
quote:Op donderdag 16 maart 2017 19:46 schreef Lampionnenoptocht het volgende:
Als het goed is zaterdag de 300mm f2.8 ophalen, wordt vervolgd!
Grote lenzenquote:Op donderdag 16 maart 2017 19:46 schreef Lampionnenoptocht het volgende:
Als het goed is zaterdag de 300mm f2.8 ophalen, wordt vervolgd!
Heb de lens net binnen gekregen. Ik ben er nog niet heel erg over te spreken eigenlijk. Mijn firmware is up to date, maar ik krijg ingezoomd maar geen scherpe plaatjes. Alsof VR niet aanstaat of zo. Maar ik zie ook geen opties staan om het aan te zetten (ik dacht dat het sowieso altijd aan stond?). Daarnaast is het even wennen dat hij niet heel lichtsterk is, dus vrij veel ISO/ruis. Hoort dat bij zo'n zoomlens? Mijn plaatjes met de 17-50 zijn zoveel scherper, zelfs als je nog inzoomt in de foto zelf.quote:
Ik schiet vaak in Apeture mode en dan pakt hij zelf de gepaste sluitertijd erbij, dus zal daar wel door komen.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 13:18 schreef CrashO het volgende:
Volgens de EXIF zat die foto op 1/30 @ 240mm.
Zonder oefening met stilhouden van teletoeters, lijkt me dat (zelfs met VR) een beetje optimistisch.
Het hele idee van VR/IS is natuurlijk dat je daar (afhankelijk van het type/de generatie vibratie reductie) toch wel een flink aantal stops onder kunt gaan zitten. Nieuwe generaties VR/IS gaan al tot 4 stops of zelfs meer. Dan hoef je niet op 1/400e maar kun je op 1/25 schieten uit de handquote:Op vrijdag 17 maart 2017 13:38 schreef shiznuts het volgende:
Jup. Als vuistregel kun je nemen 1/x waarbij x de 35mm-equivalent (cropfactor gecorrigeerde brandpuntsafstand) is.
70mm (DX crop = 1.5, dus 70x1.5=105) -> ~1/100e of sneller
300mm (zelfde verhaal) -> ~1/400e of sneller
Met 1/30e zit je daar idd ruim onder dan en is er veel ruimte voor verbetering.
Thanks Zit nu mezelf aan te leren gewoon manual te gebruiken en dan werkt het inderdaad al beter. Twee filters erbij gekocht en al uitgeprobeerd, werkt uitstekend! Even aftasten hoe instellingen op elkaar aansluiten (vooral hoeveel stops de ND filter moet per foto), maar het leerproces is sowieso leukquote:Op vrijdag 17 maart 2017 13:38 schreef shiznuts het volgende:
Jup. Als vuistregel kun je nemen 1/x waarbij x de 35mm-equivalent (cropfactor gecorrigeerde brandpuntsafstand) is.
70mm (DX crop = 1.5, dus 70x1.5=105) -> ~1/100e of sneller
300mm (zelfde verhaal) -> ~1/400e of sneller
Met 1/30e zit je daar idd ruim onder dan en is er veel ruimte voor verbetering.
quote:
Sigma brengt 135mm f/1.8-objectief in mei uit voor 1599 euroquote:Op dinsdag 21 februari 2017 11:54 schreef Iemand91 het volgende:
En officieel aangekondigd; prijzen zijn nog niet bekend.
Announced: Sigma 14mm f/1.8 & 135mm f/1.8 DG HSM Art, 24-70mm f/2.8 DG HSM OS Art, 100-400mm f/5-6.3 DG HSM OS
Sigma lijkt een soort obsessie voor 1.8/135's te hebben.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 17:50 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
[..]
Sigma brengt 135mm f/1.8-objectief in mei uit voor 1599 euro
[ afbeelding ]
En en en en en...?quote:Op donderdag 16 maart 2017 19:46 schreef Lampionnenoptocht het volgende:
Als het goed is zaterdag de 300mm f2.8 ophalen, wordt vervolgd!
Wreed glasquote:Op zaterdag 18 maart 2017 20:46 schreef shiznuts het volgende:
De ziekste 135mm is mogelijk de Zhong Yi? f/1.4!
[ afbeelding ]
500 dollar pre-deposit voor een 2999,- dollar lens. Limited 100pcs run.
3kg voor 135mm.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 20:46 schreef shiznuts het volgende:
De ziekste 135mm is mogelijk de Zhong Yi? f/1.4!
[ afbeelding ]
500 dollar pre-deposit voor een 2999,- dollar lens. Limited 100pcs run.
Het houdt de kiloprijs redelijk acceptabel.quote:
Check, wat een toeter zeg!quote:
Mooi hoor!quote:Op maandag 17 april 2017 13:05 schreef Ouwesok het volgende:
Gisteren voor het eerst eens wat drukker met mijn groothoekzoom, de Canon EF-S 10-18mm STM gefotografeerd.
Juist deze genomen omdat ik niet zo heel veel met groothoeken doe, maar er toch eigenlijk best wel een wilde hebben.
Qua bang for ze buck een van de beste lenzen. Snel, scherp, mooi contrast, kortom alles wat je wilt. Het enige dat zijn prijskaartje verraadt is zijn plastic look&feel
Maar hey, een tweedehands Tamron of Sigma is al duurder en niet perse veel beter
[ link | afbeelding ]Windturbines by Ouwesok, on Flickr
quote:Tamron komt met een nieuwe versie van zijn 24-70mm f/2.8-objectief voor fullframe-dslr's. Net als de voorganger heeft de zoom beeldstabilisatie. Volgens de fabrikant is de autofocus sneller en de beeldkwaliteit beter dan bij de voorganger. Het nieuwe objectief kost 1399 euro.
Volgens Tamron beschikt de SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2 over Dual Micro-Processing Units voor de aansturing van de autofocus en optische beeldstabilisatie. De autofocus zou daardoor nauwkeuriger en sneller zijn en de stabilisatie effectiever. Tamron belooft tot vijf stops winst dankzij de VC-stabilisatie.
Er komen versies voor de Canon EF- en Nikon F-vatting. De minimale scherpstelafstand is 38cm en er kunnen filters van 82mm op het objectief geschroefd worden. De optische constructie bestaat uit 17 elementen in 12 groepen, gelijk aan de eerste versie van het objectief dat in 2012 verscheen.
Het diafragma bestaat uit negen afgeronde lamellen en kan ingesteld worden van f/2.8 tot f/22. De G2-versie van de Tamron 24-70mm f/2.8 VC G2 heeft een diameter van 88,4mm en is 111mm lang. Bij het zoomen schuift het objectief nog uit. Het gewicht is ongeveer 900 gram en de behuizing is afgedicht tegen stof en vocht.
Tamron meldt dat de Nikon-versie begin augustus wordt uitgebracht en dat de Canon-variant begin september volgt. De Nederlandse importeur noemt een adviesprijs van 1399 euro.
Ach, de Canon kost ¤2000 en de Nikon ¤2200... dus als deze werkt voor je dan hou je toch een aanzienlijk bedrag in je zakquote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:28 schreef Iemand91 het volgende:
Tamron komt met verbeterd 24-70mm f/2.8-objectief voor fullframe-dslr's
[..]
[ afbeelding ]
Mozes kriebel; versie 1 haal je met wat geduld voor ongeveer de helft ...
quote:We’re told that Canon will finally unveil their new 70-200mm lenses with an early June announcement. Yes, that’s plural.
We can 100% confirm that one of the new lenses will be an EF 70-200mm f/4L IS II.
We can also 95% confirm that the second lens will be a EF 70-200mm f/2.8L IS III. All of the tips we’ve seen point to this lens coming, but we haven’t actually seen the “f/2.8L IS III” in writing.
We do not know pricing or when these new 70-200mm lenses will begin shipping.
Please keep in mind that lens announcement dates can change, even at the last minute.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |