abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141787611
DEN HAAG -
Als het aan coalitiepartij PvdA ligt, heeft de politie binnenkort toestemming nodig om de smartphone van een verdachte te doorzoeken. Dit bevestigde PvdA-Kamerlid Jeroen Recourt dinsdag naar aanleiding van berichtgeving door Radio EenVandaag.

Recourt wil dat de politie alleen met toestemming van de rechter-commissaris de bestanden op de smartphone van een verdachte mag doorzoeken. De mobiele telefoon wordt dan gelijkgesteld met een huis, dat alleen mag worden doorzocht met een huiszoekingsbevel. „Het Wetboek van Strafvordering moet bij de tijd worden gebracht”, aldus de PvdA'er. Recourt wil dat er ook wettelijke bescherming komt voor andere moderne vormen van communicatie zoals e-mail.

Vorige week oordeelde het Amerikaanse hooggerechtshof unaniem dat een telefoon tegenwoordig meer is dan een communicatiemiddel en daarom ook meer bescherming verdient. De digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom (BOF) wil nu dat minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) zijn aangekondigde hervorming van het Wetboek van Strafvordering aangrijpt om digitale communicatie van Nederlandse burgers beter te beschermen.
In juni kondigde Opstelten aan dat hij nog deze kabinetsperiode het wetboek „een ander aanzien” wil geven.
http://www.telegraaf.nl/b(...)_smartphones___.html

Zoals altijd komt de PvdA op voor de criminelen.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 21:59:19 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_141787740
Goede zaak.
pi_141796145
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 21:59 schreef BasEnAad het volgende:
Goede zaak.
En dat van de PvdA
pi_141796306
quote:
Goede zaak.
Dit.

Uit onverwachte hoek.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 23:43 schreef Casiotone het volgende:

[..]

En dat van de PvdA
Eens dus.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  dinsdag 1 juli 2014 @ 23:46:16 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141796394
Jullie hadden verwacht dat ons aller Fredje dit ging voorstellen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_141796408
Ivo en Freddie zullen wel weer moeilijk gaan doen
  Forum Admin woensdag 2 juli 2014 @ 13:07:40 #7
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_141812609
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 23:45 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dit.

Uit onverwachte hoek.

[..]

Eens dus.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_141813140
Goede zaak.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_141813596
Ik vind het geen goede zaak, het gaat namelijk om iemand die verdachte is, dan is het wat mij betreft geoorloofd om de tel te doorzoeken.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_141813755
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 23:46 schreef Casiotone het volgende:
Ivo en Freddie zullen wel weer moeilijk gaan doen
Natuurlijk. Want misdaad is alleen te bestrijden als je er meer geld en bevoegdheden tegenaan gooit. Zie hun falende softdrugsbeleid.
pi_141813787
quote:
7s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:31 schreef bedachtzaam het volgende:
Ik vind het geen goede zaak, het gaat namelijk om iemand die verdachte is, dan is het wat mij betreft geoorloofd om de tel te doorzoeken.
Ja, met een gerechtelijk bevel. Geldt ook voor je huis waar ook veel privézaken te vinden zijn. Of moet je daar eigenlijk ook zomaar binnen kunnen lopen, want iemand zal wel niet voor niets verdacht zijn, toch?
  woensdag 2 juli 2014 @ 13:38:52 #12
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_141813890
Een goed voorstel. Nu moeten ze de rest van onze privacy nog teruggeven.
  woensdag 2 juli 2014 @ 13:39:41 #13
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_141813921
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 21:57 schreef bierdrinker93 het volgende:
:')!
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_141813946
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:36 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ja, met een gerechtelijk bevel. Geldt ook voor je huis waar ook veel privézaken te vinden zijn. Of moet je daar eigenlijk ook zomaar binnen kunnen lopen, want iemand zal wel niet voor niets verdacht zijn, toch?
Iemand is niet zomaar verdachte en opgepakt, bovendien vind ik een telefoon iets heel anders dan een huis, mijn mening :)
pi_141814029
quote:
7s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:40 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Iemand is niet zomaar verdachte en opgepakt, bovendien vind ik een telefoon iets heel anders dan een huis, mijn mening :)
Prima, maar soms zijn mensen wel zomaar verdacht en opgepakt. En op een telefoon staat privé-informatie die niet zomaar iedereen wat aangaat. De pakkans wordt ook echt niet kleiner, bij goede redenen zal er gewoon een bevel worden afgegeven, net zoals dat nu met huiszoekingen gebeurt. Het is om te voorkomen dat, als iemand net is opgepakt, de politie direct in de telefoon gaat snuffelen terwijl er misschien nog helemaal geen zaak is opgebouwd.
pi_141814167
geld dit ook voor een computer die in je huis staat,
of mag die wel worden doorzocht met een huiszoekings bevel.
pi_141814214
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:43 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Prima, maar soms zijn mensen wel zomaar verdacht en opgepakt. En op een telefoon staat privé-informatie die niet zomaar iedereen wat aangaat. De pakkans wordt ook echt niet kleiner, bij goede redenen zal er gewoon een bevel worden afgegeven, net zoals dat nu met huiszoekingen gebeurt. Het is om te voorkomen dat, als iemand net is opgepakt, de politie direct in de telefoon gaat snuffelen terwijl er misschien nog helemaal geen zaak is opgebouwd.
Ben ik naïef om te denken dat een willekeurige politieman niet zomaar even in iemand zijn telefoon gaat zitten zoeken?
Het lijkt me namelijk dat dat zowiezo geldt als prive en dat er een gegronde rede moet zijn om een tel te doorzoeken door iemand van het reserche team.
pi_141814225
quote:
2s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:47 schreef kovenant het volgende:
geld dit ook voor een computer die in je huis staat,
of mag die wel worden doorzocht met een huiszoekings bevel.
Wordt een beetje lastig binnenkomen zonder huiszoekingsbevel, niet?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Forum Admin woensdag 2 juli 2014 @ 13:49:16 #19
pi_141814243
quote:
Dus als jij verdachte bent, ik neem aan dat je de definitie van verdachte kent, vind je het prima als de politie zonder bevel je huis overhoop komt halen? Want voor beiden zou een bevel nodig zijn, als dit plan van de PvdA doorgaat.

Bovendien is 9/10 een telefoon wel meer dan een telefoon tegenwoordig, het zijn vrijwel complete computers.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_141814245
quote:
7s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:48 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Ben ik naïef om te denken dat een willekeurige politieman niet zomaar even in iemand telefoon gaat zitten zoeken?
Het lijkt me namelijk dat dat zowiezo geldt als prive en dat er een gegronde rede moet zijn om een tel te doorzoeken door iemand van het reserche team.
Dat is best wel naïef ja. Als je gearresteerd wordt en in de cel moet, dan moet je je spullen afleveren. Er is geen wet of regel die nu verbiedt om dan in iemands telefoon te kijken.
pi_141814412
quote:
10s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:49 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dus als jij verdachte bent, ik neem aan dat je de definitie van verdachte kent, vind je het prima als de politie zonder bevel je huis overhoop komt halen? Want voor beiden zou een bevel nodig zijn, als dit plan van de PvdA doorgaat.

Bovendien is 9/10 een telefoon wel meer dan een telefoon tegenwoordig, het zijn vrijwel complete computers.
Nou ja, dat doen ze niet zomaar natuurlijk, daar moet een gegronde rede voor zijn en voor een huiszoeking is dat bevel nodig. :)
pi_141814476
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:49 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat is best wel naïef ja. Als je gearresteerd wordt en in de cel moet, dan moet je je spullen afleveren. Er is geen wet of regel die nu verbiedt om dan in iemands telefoon te kijken.
Als je het zo stelt dan is het idd een goede regel om te voorkomen dat ze zomaar in je telefoon gaan zitten neuzen.
  Forum Admin woensdag 2 juli 2014 @ 13:55:47 #23
pi_141814518
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:53 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Nou ja, dat doen ze niet zomaar natuurlijk, daar moet een gegronde rede voor zijn en voor een huiszoeking is dat bevel nodig. :)
Precies, als het aan de PvdA ligt is dat straks dus ook nodig als men in je telefoon wil kijken, dat vind ik niet meer dan terecht gezien de informatie die op telefoons (kunnen) staan. Als het echt nodig is, kan er zo'n bevel geregeld worden. Dit is puur en alleen tegen misbruik en vóór de privacy van mensen.
pi_141819834
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Een goed voorstel. Nu moeten ze de rest van onze privacy nog teruggeven.
Idd. Het is toch en beetje van het zotte dat je internet gedrag en je mails gescand worden ook als je niets misdaan hebt maar de politie niet in je telefoon mag kijken.
  woensdag 2 juli 2014 @ 16:50:54 #25
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141820323
Mag de NSA nou niet meer spioneren?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_141820698
quote:

reserche team.
:')
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  woensdag 2 juli 2014 @ 21:19:48 #27
403394 Tamabralski
forum hoppen
pi_141829584
Dit soort zaken moet je altijd erg nauwgezet en tussen de regels doorlezend bekijken. Wie weet wat voro nare gevolgen dit kan hebben voor de eigendom (in dit geval de smartphone) van een persoon of meerderen. Al klinkt dit voorstel nog zo mooi. Politici schetsten wel meer mooie dingen voor die rampzalig bleken te zijn (marktwerking bijv.). En bij de weg, ikzelf vertrouw Pvda voor geen meter.
  woensdag 2 juli 2014 @ 22:01:42 #28
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_141831853
Ik geloof nooit dat fredje en ivo dit laten gebeuren. Ik geloof ook nooit dat de pvda in de onderhandelingen dit punt echt belangrijk vindt. ''Niet meer privacy voor burgers, maar daar tegenover hebben we subsidies voor X geregeld!''
  woensdag 2 juli 2014 @ 22:14:23 #29
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_141832526
quote:
14s.gif Op woensdag 2 juli 2014 16:35 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Idd. Het is toch en beetje van het zotte dat je internet gedrag en je mails gescand worden ook als je niets misdaan hebt maar de politie niet in je telefoon mag kijken.
Maar op zich zijn we het wel eens hoor denk ik. Jij verwoordt alleen anders :)
Krekker is de bom!
pi_141842261
Voor het doorzoeken van een smartphone zou in de toekomst dus een huiszoekingsbevel nodig zijn, maar het dataverkeer van en naar die telefoon mag nog altijd onderschept worden door de stasi 2.0. Hebben we nu écht alleen maar digibeten als politici? :')
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_141842448
Gewoon de screenlock op je telefoon gebruiken.
  donderdag 3 juli 2014 @ 08:05:06 #32
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_141842521
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 07:53 schreef tjolder het volgende:
Gewoon de screenlock op je telefoon gebruiken.
Dan pakken ze een USB kabel uit de la en sluiten je telefoon aan op de computer.
  donderdag 3 juli 2014 @ 09:10:59 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_141843235
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 21:57 schreef bierdrinker93 het volgende:
DEN HAAG -
Als het aan coalitiepartij PvdA ligt, heeft de politie binnenkort toestemming nodig om de smartphone van een verdachte te doorzoeken. Dit bevestigde PvdA-Kamerlid Jeroen Recourt dinsdag naar aanleiding van berichtgeving door Radio EenVandaag.

Recourt wil dat de politie alleen met toestemming van de rechter-commissaris de bestanden op de smartphone van een verdachte mag doorzoeken. De mobiele telefoon wordt dan gelijkgesteld met een huis, dat alleen mag worden doorzocht met een huiszoekingsbevel. „Het Wetboek van Strafvordering moet bij de tijd worden gebracht”, aldus de PvdA'er. Recourt wil dat er ook wettelijke bescherming komt voor andere moderne vormen van communicatie zoals e-mail.

Vorige week oordeelde het Amerikaanse hooggerechtshof unaniem dat een telefoon tegenwoordig meer is dan een communicatiemiddel en daarom ook meer bescherming verdient. De digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom (BOF) wil nu dat minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) zijn aangekondigde hervorming van het Wetboek van Strafvordering aangrijpt om digitale communicatie van Nederlandse burgers beter te beschermen.
In juni kondigde Opstelten aan dat hij nog deze kabinetsperiode het wetboek „een ander aanzien” wil geven.
http://www.telegraaf.nl/b(...)_smartphones___.html

Zoals te verwachten. Sommige fokkers zien liever een politiestaat zodat ze zich in hun zolderkamer veiliger voelen.
pi_141843290
quote:

[..]

Ben ik naïef om te denken dat een willekeurige politieman niet zomaar even in iemand zijn telefoon gaat zitten zoeken?
Dan is er dus niks op tegen om dat ook even wettelijk vast te leggen.
pi_141854782
Een goed voorstel, Een verdachte is namelijk geen crimineel, we kunnen allemaal verdachte zijn. Het is aan de politie en justitie om te bewijzen of je crimineel bent. En zolang niet bewezen vind ik niet dat de privacywet mag worden geschonden, als dit het geval is. Dus laat eerst de rechter daar maar over oordelen.
pi_141856568
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 07:15 schreef DDDDDaaf het volgende:
Voor het doorzoeken van een smartphone zou in de toekomst dus een huiszoekingsbevel nodig zijn, maar het dataverkeer van en naar die telefoon mag nog altijd onderschept worden door de stasi 2.0. Hebben we nu écht alleen maar digibeten als politici? :')
ja maar dat is 'slechts metadata' :')
  donderdag 3 juli 2014 @ 17:16:24 #37
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_141857381
En wat als je geen mobiele telefoon hebt? wat gaan ze dan onderzoeken?
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_141857421
quote:
Goede zaak.
pi_141857442
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:16 schreef BaajGuardian het volgende:
Niets? :')
  donderdag 3 juli 2014 @ 17:22:19 #40
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_141857591
quote:
13s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:18 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Niets? :')
Dat is dus de maas in de wet! als je geen mobiel heb kunnen ze je niet pakken! snel alle mensen die geen mobiel hebben oppakken zeg ik.
pi_141857594
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:16 schreef BaajGuardian het volgende:
Dat wordt dan een intern onderzoek om te bepalen of je hem in bepaalde lichaamsdelen hebt verstopt.
pi_141857625
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:22 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Dat is dus de maas in de wet! als je geen mobiel heb kunnen ze je niet pakken! snel alle mensen die geen mobiel hebben oppakken zeg ik.
Je reactie is ze achterlijk dat ik niet eens weet hoe ik je nu uit moet leggen hoe het werkt :D
  donderdag 3 juli 2014 @ 17:25:23 #43
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_141857713
quote:
10s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:23 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Je reactie is ze achterlijk dat ik niet eens weet hoe ik je nu uit moet leggen hoe het werkt :D
kay
pi_141857728
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:22 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dat wordt dan een intern onderzoek om te bepalen of je hem in bepaalde lichaamsdelen hebt verstopt.
full cavity searches all around!
pi_143105303
quote:
7s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:40 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Rechtbanken en het justitieel systeem moeten gegarandeerd onafhankelijk zijn, en geen politiek instrument worden.

Zodra je mensen tot verdachte kunt bestempelen om ze vervolgenselke privacy af te nemen, creëer je een situatie waarin je dissidenten wel erg makkelijk een hak kunt zetten.

Strafrecht draait wel om iets meer dan boeven veroordelen. Er is een zekere mate van bescherming nodig om dat te garanderen.
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 22:32:05 #46
pi_143105393
quote:
Goede zaak.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 22:32:49 #47
pi_143105413
quote:
Nee, dat bepaald de rechter of officier van justitie.
pi_143105942
Oh god, nu moet Iv0 dit gaan regelen.
pi_143111632
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 22:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, dat bepaald de rechter of officier van justitie.
Ah, dus als ik de juwelier beroof en word gezien kunnen ze me niet oppakken want ik ben immers 'nog' geen verdachte, dat moet de rechter of officier van justitie eerst nog bepalen.
pi_143111775
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 01:06 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Ah, dus als ik de juwelier beroof en word gezien kunnen ze me niet oppakken want ik ben immers 'nog' geen verdachte, dat moet de rechter of officier van justitie eerst nog bepalen.
Wat een voorbeeld. :')
Passende username, NOT.
pi_143112330
quote:
[..] mobiele telefoon wordt dan gelijkgesteld met een huis [..]
Blijven vreemde snuiters die juristen.
pi_143114700
quote:
10s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 01:39 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Blijven vreemde snuiters die juristen.
Want? Gaat niet om je huis maar om je persoonlijke levenssfeer en privacy. Zoals gezegd is dat nodig in een rechtsstaat.
pi_143174404
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 21:19 schreef Tamabralski het volgende:
Dit soort zaken moet je altijd erg nauwgezet en tussen de regels doorlezend bekijken. Wie weet wat voro nare gevolgen dit kan hebben voor de eigendom (in dit geval de smartphone) van een persoon of meerderen. Al klinkt dit voorstel nog zo mooi. Politici schetsten wel meer mooie dingen voor die rampzalig bleken te zijn (marktwerking bijv.). En bij de weg, ikzelf vertrouw Pvda voor geen meter.
Het is jouw goed recht om een partij niet te vertrouwen. Maar vind je dat een goede reden om tegen dit voorstel te zijn? Stel, dat er tot nu toe geen huiszoekingsbevel nodig was om je huis te doorzoeken, dus dat de politie dat op elk moment mag doen als ze daar zin in hebben. En de PvdA zou voorstellen om dat bij wet zo te regelen als het nu is. Zou je daar dan ook tegen zijn?

Trouwens, dikke kans dat Teeven & Opstelten dit met die smartphones een slecht idee vinden. Vertrouw je die twee soms wel?
-- <br />Pinpoint
pi_143174498
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 08:05 schreef n00b13 het volgende:

[..]

Dan pakken ze een USB kabel uit de la en sluiten je telefoon aan op de computer.
Dan kun je er (althans bij sommige telefoons) nog steeds alleen bij als het scherm ontsloten is. En je kunt ook je hele inhoud versleutelen, incl. micro-SD kaart. Bij mijn toestel althans wel.
-- <br />Pinpoint
pi_143174678
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 01:06 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Als je bij zo'n roof wordt opgepakt, en ze willen huiszoeking doen, is daar gewoon een bevel voor nodig. En nog eentje om binnen te dringen ook, want je bent niet thuis als je in de cel zit. Zal beide wel snel geregeld zijn, maar het is goed dat ze dat niet zomaar mogen overslaan.
-- <br />Pinpoint
pi_143176481
quote:
Dus het huiszoekingsbevel maar helemaal afschaffen, als jij ergens van verdacht wordt om de meest onduidelijke redenen mogen agenten je hele huis meteen overhoop halen?
pi_143176811
quote:

[..]

Ben ik naïef als ik denk dat er nooit misbruik van gemaakt zal worden omdat iemand bij een bepaalde politieke partij hoort, een kleurtje heeft of iemand waaraan een hoger geplaatste ambtenaar een hekel aan heeft.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 20:57:50 #58
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_143177198
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 19:54 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Dan kun je er (althans bij sommige telefoons) nog steeds alleen bij als het scherm ontsloten is. En je kunt ook je hele inhoud versleutelen, incl. micro-SD kaart. Bij mijn toestel althans wel.
Wat is nou versleutelen? Dat hebben ze zo gekraakt hoor.

En die telefoons hebben speciale loopholes voor de politie volgens mij.
pi_143177848
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 20:43 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Dus het huiszoekingsbevel maar helemaal afschaffen, als jij ergens van verdacht wordt om de meest onduidelijke redenen mogen agenten je hele huis meteen overhoop halen?
Ik herken gewoon niet het beeld dat agenten bij iedere verdachte die ze aanhouden zomaar in de telefoon gaan zitten snuffelen, als dat wel gebeurt is dat kwalijk natuurlijk en bescherming dmv een bevel heel begrijpelijk.
"moeten we het hele huiszoekingsbevel maar helemaal afschaffen" is onzinnig natuurlijk.

quote:
Ben ik naïef als ik denk dat er nooit misbruik van gemaakt zal worden omdat iemand bij een bepaalde politieke partij hoort, een kleurtje heeft of iemand waaraan een hoger geplaatste ambtenaar een hekel aan heeft.
Ik vind het erg ver gezocht, natuurlijk komt het voor dat iemand last kan hebben van een gek.
Zo werd mijn collega dagelijks wel lastig gevallen door een agent die de pik op hem had, maar na een stevig onderonsje met zijn meerdere piepte die agent wel anders.
En dat was geen telefoon doorzoeken maar achtervolgen en in de gaten houden om iets te kunnen vinden waarvoor hij weer een bonnetje kon schrijven.
Maar denk jij dat dat ze zomaar iemand van de straat plukken omdat de hoge pief aldaar een hekel aan die persoon heeft en vervolgens lekker alles overhoop gaan halen?
Zou een hoger geplaatste ambtenaar zo achterlijk zijn dat hij de pik op een PvdAer heeft en ruikt hij wie PvdAer is? hoe?
pi_143177938
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 21:12 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Ik herken gewoon niet het beeld dat agenten bij iedere verdachte die ze aanhouden zomaar in de telefoon gaan zitten snuffelen, als dat wel gebeurt is dat kwalijk natuurlijk en bescherming dmv een bevel heel begrijpelijk.
"moeten we het hele huiszoekingsbevel maar helemaal afschaffen" is onzinnig natuurlijk.

[..]

Ik vind het erg ver gezocht, natuurlijk komt het voor dat iemand last kan hebben van een gek.
Zo werd mijn collega dagelijks wel lastig gevallen door een agent die de pik op hem had, maar na een stevig onderonsje met zijn meerdere piepte die agent wel anders.
En dat was geen telefoon doorzoeken maar achtervolgen en in de gaten houden om iets te kunnen vinden waarvoor hij weer een bonnetje kon schrijven.
Maar denk jij dat dat ze zomaar iemand van de straat plukken omdat de hoge pief aldaar een hekel aan die persoon heeft en vervolgens lekker alles overhoop gaan halen?
Zou een hoger geplaatste ambtenaar zo achterlijk zijn dat hij de pik op een PvdAer heeft en ruikt hij wie PvdAer is? hoe?
De kans is niet groot in Nederland omdat we hier niet al te corrupt zijn en er wetten zijn om de burger tegen dit soort willekeur te beschermen, maar dan moeten die wetten wel enigszins met de tijd meegaan.
pi_143185487
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 20:57 schreef n00b13 het volgende:

[..]

Wat is nou versleutelen? Dat hebben ze zo gekraakt hoor.

En die telefoons hebben speciale loopholes voor de politie volgens mij.
Zo gekraakt? Alleen als het opzettelijk zwak versleuteld is. Als dat zo is, wordt het (een stuk) moeilijker, maar niet onmogelijk. Zo niet, dan hebben ze het nakijken, of moeten ze per individu kapitalen besteden, en maanden op het resultaat wachten. Zolang er geen quantumcomputers zijn (en die zijn er niet), geeft de toename van rekenkracht de versleutelaars meer voordeel dan de ontsleutelaars (geniepige diensten).

Vooralsnog is de toename van rekenkracht dus in het voordeel van de gebruiker, en moeten overheden die jou versleuteling willen kraken, steeds meer middelen inzetten. Dat is, als je het puur technisch bekijkt. En aanneemt, dat onafhankelijke aanbieders van encryptiesoftware ook echt onafhankelijk zijn.

En loopholes? Wat zijn dat? Achterdeurtjes? Je moet natuurlijk geen versleuteling nemen van een in de VS gevestigd bedrijf. Want de wetgeving daar maakt het mogelijk dat zo'n firma door de rechter, in een geheim(!) proces wordt gedwongen om mee te werken, en een verbod krijgt om dat aan ook maar iemand te vertellen. Geheime rechtszaken, waarbij ook het vonnis geheim blijft op straffe van landverraad. De Spaanse Inquisitie zou er zijn vingers bij aflikken.
-- <br />Pinpoint
pi_143185857
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 21:12 schreef bedachtzaam het volgende:
Ik herken gewoon niet het beeld dat agenten bij iedere verdachte die ze aanhouden zomaar (...)
Als het aan hun ligt, blijft dat zo. Dus dat jij (en de rest) "het beeld niet herkent".
Hun motto is: hoe makkelijker je aan bewijs komt, hoe beter. Of het bewijs ook deugt, dat dondert niet.
-- <br />Pinpoint
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 20:28:36 #63
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_143211838
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 00:02 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Zo gekraakt? Alleen als het opzettelijk zwak versleuteld is. Als dat zo is, wordt het (een stuk) moeilijker, maar niet onmogelijk. Zo niet, dan hebben ze het nakijken, of moeten ze per individu kapitalen besteden, en maanden op het resultaat wachten. Zolang er geen quantumcomputers zijn (en die zijn er niet), geeft de toename van rekenkracht de versleutelaars meer voordeel dan de ontsleutelaars (geniepige diensten).

Vooralsnog is de toename van rekenkracht dus in het voordeel van de gebruiker, en moeten overheden die jou versleuteling willen kraken, steeds meer middelen inzetten. Dat is, als je het puur technisch bekijkt. En aanneemt, dat onafhankelijke aanbieders van encryptiesoftware ook echt onafhankelijk zijn.

En loopholes? Wat zijn dat? Achterdeurtjes? Je moet natuurlijk geen versleuteling nemen van een in de VS gevestigd bedrijf. Want de wetgeving daar maakt het mogelijk dat zo'n firma door de rechter, in een geheim(!) proces wordt gedwongen om mee te werken, en een verbod krijgt om dat aan ook maar iemand te vertellen. Geheime rechtszaken, waarbij ook het vonnis geheim blijft op straffe van landverraad. De Spaanse Inquisitie zou er zijn vingers bij aflikken.
Alles wat je schrijft gebeurt toch gewoon?

Er worden achterdeurtjes ingebouwd (ongetwijfeld ook voor NL diensten) en er worden (al dan niet bewust) relatief zwakke encryptie technieken gebruikt, en als een redelijk alternatief zich voordoet (TrueCrypt) wordt dat hevig tegengewerkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')