abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141787611
DEN HAAG -
Als het aan coalitiepartij PvdA ligt, heeft de politie binnenkort toestemming nodig om de smartphone van een verdachte te doorzoeken. Dit bevestigde PvdA-Kamerlid Jeroen Recourt dinsdag naar aanleiding van berichtgeving door Radio EenVandaag.

Recourt wil dat de politie alleen met toestemming van de rechter-commissaris de bestanden op de smartphone van een verdachte mag doorzoeken. De mobiele telefoon wordt dan gelijkgesteld met een huis, dat alleen mag worden doorzocht met een huiszoekingsbevel. „Het Wetboek van Strafvordering moet bij de tijd worden gebracht”, aldus de PvdA'er. Recourt wil dat er ook wettelijke bescherming komt voor andere moderne vormen van communicatie zoals e-mail.

Vorige week oordeelde het Amerikaanse hooggerechtshof unaniem dat een telefoon tegenwoordig meer is dan een communicatiemiddel en daarom ook meer bescherming verdient. De digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom (BOF) wil nu dat minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) zijn aangekondigde hervorming van het Wetboek van Strafvordering aangrijpt om digitale communicatie van Nederlandse burgers beter te beschermen.
In juni kondigde Opstelten aan dat hij nog deze kabinetsperiode het wetboek „een ander aanzien” wil geven.
http://www.telegraaf.nl/b(...)_smartphones___.html

Zoals altijd komt de PvdA op voor de criminelen.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 21:59:19 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_141787740
Goede zaak.
pi_141796145
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 21:59 schreef BasEnAad het volgende:
Goede zaak.
En dat van de PvdA
pi_141796306
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 21:59 schreef BasEnAad het volgende:
Goede zaak.
Dit.

Uit onverwachte hoek.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 23:43 schreef Casiotone het volgende:

[..]

En dat van de PvdA
Eens dus.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  dinsdag 1 juli 2014 @ 23:46:16 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141796394
Jullie hadden verwacht dat ons aller Fredje dit ging voorstellen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_141796408
Ivo en Freddie zullen wel weer moeilijk gaan doen
  Forum Admin woensdag 2 juli 2014 @ 13:07:40 #7
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_141812609
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 23:45 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dit.

Uit onverwachte hoek.

[..]

Eens dus.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_141813140
Goede zaak.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_141813596
Ik vind het geen goede zaak, het gaat namelijk om iemand die verdachte is, dan is het wat mij betreft geoorloofd om de tel te doorzoeken.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_141813755
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 23:46 schreef Casiotone het volgende:
Ivo en Freddie zullen wel weer moeilijk gaan doen
Natuurlijk. Want misdaad is alleen te bestrijden als je er meer geld en bevoegdheden tegenaan gooit. Zie hun falende softdrugsbeleid.
pi_141813787
quote:
7s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:31 schreef bedachtzaam het volgende:
Ik vind het geen goede zaak, het gaat namelijk om iemand die verdachte is, dan is het wat mij betreft geoorloofd om de tel te doorzoeken.
Ja, met een gerechtelijk bevel. Geldt ook voor je huis waar ook veel privézaken te vinden zijn. Of moet je daar eigenlijk ook zomaar binnen kunnen lopen, want iemand zal wel niet voor niets verdacht zijn, toch?
  woensdag 2 juli 2014 @ 13:38:52 #12
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_141813890
Een goed voorstel. Nu moeten ze de rest van onze privacy nog teruggeven.
  woensdag 2 juli 2014 @ 13:39:41 #13
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_141813921
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 21:57 schreef bierdrinker93 het volgende:
Zoals altijd komt de PvdA op voor de criminelen.
:')!
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_141813946
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:36 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ja, met een gerechtelijk bevel. Geldt ook voor je huis waar ook veel privézaken te vinden zijn. Of moet je daar eigenlijk ook zomaar binnen kunnen lopen, want iemand zal wel niet voor niets verdacht zijn, toch?
Iemand is niet zomaar verdachte en opgepakt, bovendien vind ik een telefoon iets heel anders dan een huis, mijn mening :)
pi_141814029
quote:
7s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:40 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Iemand is niet zomaar verdachte en opgepakt, bovendien vind ik een telefoon iets heel anders dan een huis, mijn mening :)
Prima, maar soms zijn mensen wel zomaar verdacht en opgepakt. En op een telefoon staat privé-informatie die niet zomaar iedereen wat aangaat. De pakkans wordt ook echt niet kleiner, bij goede redenen zal er gewoon een bevel worden afgegeven, net zoals dat nu met huiszoekingen gebeurt. Het is om te voorkomen dat, als iemand net is opgepakt, de politie direct in de telefoon gaat snuffelen terwijl er misschien nog helemaal geen zaak is opgebouwd.
pi_141814167
geld dit ook voor een computer die in je huis staat,
of mag die wel worden doorzocht met een huiszoekings bevel.
pi_141814214
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:43 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Prima, maar soms zijn mensen wel zomaar verdacht en opgepakt. En op een telefoon staat privé-informatie die niet zomaar iedereen wat aangaat. De pakkans wordt ook echt niet kleiner, bij goede redenen zal er gewoon een bevel worden afgegeven, net zoals dat nu met huiszoekingen gebeurt. Het is om te voorkomen dat, als iemand net is opgepakt, de politie direct in de telefoon gaat snuffelen terwijl er misschien nog helemaal geen zaak is opgebouwd.
Ben ik naïef om te denken dat een willekeurige politieman niet zomaar even in iemand zijn telefoon gaat zitten zoeken?
Het lijkt me namelijk dat dat zowiezo geldt als prive en dat er een gegronde rede moet zijn om een tel te doorzoeken door iemand van het reserche team.
pi_141814225
quote:
2s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:47 schreef kovenant het volgende:
geld dit ook voor een computer die in je huis staat,
of mag die wel worden doorzocht met een huiszoekings bevel.
Wordt een beetje lastig binnenkomen zonder huiszoekingsbevel, niet?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Forum Admin woensdag 2 juli 2014 @ 13:49:16 #19
pi_141814243
quote:
7s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:31 schreef bedachtzaam het volgende:
Dus als jij verdachte bent, ik neem aan dat je de definitie van verdachte kent, vind je het prima als de politie zonder bevel je huis overhoop komt halen? Want voor beiden zou een bevel nodig zijn, als dit plan van de PvdA doorgaat.

Bovendien is 9/10 een telefoon wel meer dan een telefoon tegenwoordig, het zijn vrijwel complete computers.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_141814245
quote:
7s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:48 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Ben ik naïef om te denken dat een willekeurige politieman niet zomaar even in iemand telefoon gaat zitten zoeken?
Het lijkt me namelijk dat dat zowiezo geldt als prive en dat er een gegronde rede moet zijn om een tel te doorzoeken door iemand van het reserche team.
Dat is best wel naïef ja. Als je gearresteerd wordt en in de cel moet, dan moet je je spullen afleveren. Er is geen wet of regel die nu verbiedt om dan in iemands telefoon te kijken.
pi_141814412
quote:
10s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:49 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dus als jij verdachte bent, ik neem aan dat je de definitie van verdachte kent, vind je het prima als de politie zonder bevel je huis overhoop komt halen? Want voor beiden zou een bevel nodig zijn, als dit plan van de PvdA doorgaat.

Bovendien is 9/10 een telefoon wel meer dan een telefoon tegenwoordig, het zijn vrijwel complete computers.
Nou ja, dat doen ze niet zomaar natuurlijk, daar moet een gegronde rede voor zijn en voor een huiszoeking is dat bevel nodig. :)
pi_141814476
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:49 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat is best wel naïef ja. Als je gearresteerd wordt en in de cel moet, dan moet je je spullen afleveren. Er is geen wet of regel die nu verbiedt om dan in iemands telefoon te kijken.
Als je het zo stelt dan is het idd een goede regel om te voorkomen dat ze zomaar in je telefoon gaan zitten neuzen.
  Forum Admin woensdag 2 juli 2014 @ 13:55:47 #23
pi_141814518
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:53 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Nou ja, dat doen ze niet zomaar natuurlijk, daar moet een gegronde rede voor zijn en voor een huiszoeking is dat bevel nodig. :)
Precies, als het aan de PvdA ligt is dat straks dus ook nodig als men in je telefoon wil kijken, dat vind ik niet meer dan terecht gezien de informatie die op telefoons (kunnen) staan. Als het echt nodig is, kan er zo'n bevel geregeld worden. Dit is puur en alleen tegen misbruik en vóór de privacy van mensen.
pi_141819834
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Een goed voorstel. Nu moeten ze de rest van onze privacy nog teruggeven.
Idd. Het is toch en beetje van het zotte dat je internet gedrag en je mails gescand worden ook als je niets misdaan hebt maar de politie niet in je telefoon mag kijken.
  woensdag 2 juli 2014 @ 16:50:54 #25
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141820323
Mag de NSA nou niet meer spioneren?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')