Die toen gedeporteerd zijn waren enkel de priesters en upper class van de Judeeërs. Het hoofd van de Judeese staat en niet de totale bevolking. Zer onwaarschijnlijk dat deze in enkele generaties het Hebreeuws zouden verleerd zijn. Zéér onwaarschijnlijk !quote:Op vrijdag 27 juni 2014 21:10 schreef Shokirbek85 het volgende:
de Joden hadden al 3 generaties doorgebracht in Babylonië. Daar waren ze opgehouden met het spreken van het Hebreeuws (ze spraken Aramees de meederheidstaal van de Babylonische cultuur)
Dat is op zijn minst gezegd wat kort door de bocht. Dan zijn Ezra en Nčchemia ook niet meer dan sprookjesfiguren ? Dat er tussen die rits profeten wel verzonnen figuren zitten, weet je ook wel.quote:Er heeft helemaal niks daadwerkelijk plaatsgevonden. Niets wat in de Tanakh ( OT) of in het Nieuwe testament staat geschreven. Geen pratende slang. Geen exodus. Geen joodse volk. Geen jezus geen kruis ect ect ect.
O maar, mij wel. Anders kan ik dan net zo goed de Harry Potter - reeks lezen of De Rode Ridder.quote:Het gaat mij hier ook helemaal niet om of het wel of niet gebeurd is.
http://en.wikipedia.org/wiki/Good_Shepherdquote:Op vrijdag 27 juni 2014 23:33 schreef Shokirbek85 het volgende:
Helemaal niet raar, juist wat ATON zegt. Verdiep je maar eens in de goden uit de Oudheid. Zo vloog schaapsherder Etana op een adelaar naar de hemel om de gave van het koningschap te ontvangen en naar de aarde te brengen. Lijkt Jezus niet?
Dan is het universum jouw God. Waarin jij dus "gelooft".quote:Op zaterdag 28 juni 2014 23:12 schreef Wilgekatje het volgende:
Terugkijkend naar die openingspost, je hebt van alles te verliezen als je in een God gaat geloven. Namelijk je open geest: 'is er wel of niet een God?' is een vraag waarvoor geen reproduceerbare bewijzen zijn geleverd en die dus nog als 'open' in je boekje hoort te staan. Zodra je open vragen gaat afsluiten als een gegeven, maak je de wereld kleiner dan dat deze wellicht is.
Verder: als ik me bedenk hoe gigantisch het universum is (klik hier voor de verhoudingen: http://htwins.net/scale2/ ) en zie hoeveel er bestaat, maakt me dat alleen al gelukkig. Het universum leren kennen en begrijpen is voor mij genoeg. Dan heb ik geen geloof meer nodig.
Dat zou je kunnen zeggen. In dat geval zijn levende wezens mijn 'heiligen', die het universum van zingeving voorzien door hun perceptie ervan. Maar dat klinkt weer zo leip.quote:Op zondag 29 juni 2014 02:16 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Dan is het universum jouw God. Waarin jij dus "gelooft".
Ik vind het wel goed klinken!quote:Op zondag 29 juni 2014 07:53 schreef Wilgekatje het volgende:
[..]
Dat zou je kunnen zeggen. In dat geval zijn levende wezens mijn 'heiligen', die het universum van zingeving voorzien door hun perceptie ervan. Maar dat klinkt weer zo leip.
Wat hebben jullie toch ook een beperkte kijk op "god" of deva of wat dan ook.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 13:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Precies, een god buiten het universum waar we geen interactie mee hebben, dat is geen god. Dan kun je dus ook niet bidden, dan heb je geen kerken of dominees nodig en je komt ook niet in de hemel. Zo'n scheppende entiteit is volstrekt irrelevant voor ons en heeft niks te maken met religie.
Waar komen die natuurwetten eigenlijk vandaan? Ik meen te begrijpen uit "universum uit het niets" dat die natuurwetten er al waren vanaf de oerknal. Maar is dat niet vreemd? Daar moet toch iets achter zitten? En daar moet ook weer iets achter zitten, en daar ook weer achter?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 22:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
En dat is ook de voornaamste conclusie die hij trekt: het ontstaan van een universum uit niets levert geen noemenswaardige conflicten op met de natuurwetten zoals wij die kennen. Er is bijvoorbeeld geen conflict met de wet van behoud van energie, zoals altijd gedacht. En die conclusie is op zich al heel opmerkelijk.
Maar dat is iets heel anders dan beweren dat de wetenschap ooit alle antwoorden zal gaan geven, of het antwoord op deze specifieke vraag werkelijk heeft. Dat is niet het geval en dat beweert Krauss ook niet.
Hoe fundamenteel onbepaaldheid en de daaruit voortvloeiende effecten precies zijn weet ik niet. Wellicht is het vergelijkbaar met priemgetallen: er is - zover ik kan zien - geen universum voor nodig om te spreken van priemgetallen, de waardes die ze hebben, en het feit dat het er een oneindig aantal zijn.quote:Op zondag 29 juni 2014 12:41 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Waar komen die natuurwetten eigenlijk vandaan? Ik meen te begrijpen uit "universum uit het niets" dat die natuurwetten er al waren vanaf de oerknal. Maar is dat niet vreemd? Daar moet toch iets achter zitten? En daar moet ook weer iets achter zitten, en daar ook weer achter?
Ze volgen, als ik het goed begrijp, direct uit het onzekerheidsprincipe van Heisenberg. Hoe vreemd dat wellicht ook klinkt: "geen energieveld" is een meer bepaalde toestand dan "een onbepaald energieveld". Dat laatste zit dan dichter bij 'niets' dan het eerste.quote:Op zondag 29 juni 2014 12:41 schreef BerjanII het volgende:
Zo heb ik begrepen dat men bij "niets" uit "universum uit het niets" men de energievelden of krachtvelden niet meerekent. Die was er al, of niet? Dus in feite was er niet niets. Maar waar kwamen die krachtvelden of energievelden dan vandaan?
Een natuurwet is een menselijke generalisatie ten aanzien van het gedrag van verschijnselen. Daarom vind ik het eigenlijk een beetje ongelukkige term... het wekt bij leken de indruk dat het zou gaan om 'een wet die onmogelijk kan worden geschonden'. Dat is niet de strekking van dit begrip in een wetenschappelijke context.quote:Op zondag 29 juni 2014 12:41 schreef BerjanII het volgende:
En zijn natuurwetten niet gewoon alles wat wij zien als in een verband. Een appel valt altijd naar beneden als je het loslaat DUS er moet een natuurwet achter zitten? En als een appel een keer niet naar de grond valt dan is er geen natuurwet?
Dat heb je denk ik gewoon verkeerd begrepen. Samengevat:quote:Op zondag 29 juni 2014 12:41 schreef BerjanII het volgende:
Eigenlijk zie ik het geloof in natuurwetten hetzelfde als geloven in een christelijke god. Die was er ook altijd al, geen idee hoe maar dat gelooft men. De natuurwetten waren er ook al van den beginne, geen idee hoe maar zo zit het wel (volgens wetenschappers), of ik moet het verkeerd begrepen hebben.
Nee, maar 'onzekerheid' dekt de lading ook niet. Het is niet zozeer dat we niet zeker zijn van de toestand van zo'n systeem of dat niet kunnen weten, maar dat de toestand van het systeem feitelijk ongedefinieerd is - los van kennis en onzekerheden.quote:Op zondag 29 juni 2014 13:04 schreef BerjanII het volgende:
@ Molurus:
bedankt
Maar totale onbepaaldheid vind ik een vaag begrip. Totaal onbepaald, wat is dat? Iets wat je niet weet of zo?
http://www.encyclo.nl/begrip/onbepaaldheid
Of is het de eerste term? Onbegrensdheid? Lijkt mij niet toch?
Het is gewoon complexe materie. Wil je dit allemaal bekijken in het wiskundige detail dat daar eigenlijk voor nodig is dan is dat - helaas - voor ons totaal niet te volgen. Je krijgt dan dit soort materie voorgeschoteld:quote:Op zondag 29 juni 2014 13:04 schreef BerjanII het volgende:
Dat hele boek uitgelezen, en ik had meer het idee dat kosmologie een soort fantasie was, met al hun vreemde berekeningen en dergelijke. Maar dit kan ook aan mijn beperkte kennis liggen.
Je kunt de Bijbelse God heel erg goed rationeel recht praten.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:14 schreef jogy het volgende:
Er bestaat een boek met dit soort loze kreten en nonsens 'argumentatie' die je krijgt bij de eerste meeting van de kerk of zo? Wat je allemaal zegt slaat gewoon helemaal nergens op. Dat jij gelooft is helemaal in orde maar probeer God niet te persen in een onderwerp waar hij niet thuis hoort. Je kan de Bijbelse God niet rationeel recht praten, hoe graag je dat ook wil.
Ik weet heel goed wat evolutie is. En je moet daarin verschil maken tussen de evolutie binnen een soort zelf, wat inderdaad bewezen is. En de ''echte'' evolutie waar we het over hebben dat de ene soort naar een andere soort evolueert.quote:Op woensdag 25 juni 2014 16:57 schreef The_stranger het volgende:
Que? Evolutie op korte en lange termijn is meerdere malen aangetoond. Daarnaast kun je bepaalde eigenschappen en uiterlijkheden bijzonder logisch zijn veranderen in opeenvolgende soorten...
Echter
Blijkbaar begrijp je niet wat evolutie nu werkelijk inhoudt, dan is het geen verrassing dat jouw versie van evolutie nooit is aangetoond.
Het verschil is dat jij een hele open voorspelling doet. De Bijbel noemt de naam van degene die Babylon zou veroveren en precies met welke strategie dat zou gebeuren en nog eens dat er totaal geen geweld aan te pas zou komen.quote:Op woensdag 25 juni 2014 16:57 schreef Life2.0 het volgende:
ik voorpel er 3, en zal wel geweld bij te pas komen
Iedereen snapt wel dat die dingen niet zo zeer met elkaar te maken hebben, niet direct dan.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:49 schreef Tijn het volgende:
Het verbaast me altijd dat veel gelovigen de theoriën over het ontstaan van het universum, het ontstaan van leven en de evolutie van leven op een grote hoop gooien. Alsof ze ook maar iets met elkaar te maken hebben. Ze bevinden zich niet eens in dezelfde takken van wetenschap.
Kom je weer stoken? Met je evolutie is volledig bewezen onzin haha....quote:Op woensdag 25 juni 2014 18:34 schreef hoatzin het volgende:
ha Bianconeri is er weer bij om met volslagen kletskoek weer wat reacties los te peuteren. Die altijd allemaal hetzelfde zijn.
LOL
Met toeval heb ik het niet over het evolueren van soortenquote:Op woensdag 25 juni 2014 19:08 schreef Xa1pt het volgende:
Al is het een jaar of 100, punt blijft hetzelfde. Maar als je evolutie ziet als 'toeval' heb je er weinig van begrepen,
Hoeveel bewijs wil je hebben? Het feit dat je d.m.v. DNA een heel mooi patroon ziet ontstaan als je verschillende opeenvolgende soorten bestudeerd? Dat je in de fossiele overblijfselen datzelfde patroon ziet in veranderingen qua botten en lichaam?quote:Op zondag 29 juni 2014 15:27 schreef bianconeri het volgende:
Ik weet heel goed wat evolutie is. En je moet daarin verschil maken tussen de evolutie binnen een soort zelf, wat inderdaad bewezen is. En de ''echte'' evolutie waar we het over hebben dat de ene soort naar een andere soort evolueert.
En daar is nog nooit enig bewijs voor gevonden.
God wordt in ieder geval steeds makkelijker recht te praten omdat er steeds minder overblijft waar god een handje in zou hebben gehad. Daar waar vroeger de hele bijbel nog letterlijk genomen moest worden, is nu wel duidelijk dat het niet meer dan een leuk bundeltje verhalen is, daar waar vroeger het heelal zo werd voorgesteld om god op een voetstuk te plaatsen, blijkt nu dat ons plekje een nietszeggend stukje heelal is waar werkelijk niets bijzonders aan is.quote:Je kunt de Bijbelse God heel erg goed rationeel recht praten.
Door de Bijbel en de natuur te bestuderen.
Onzin als de evolutie is niet recht te praten, prima dat je daarin gelooft (als je dat doet) maar het is absoluut geen feit.
Inderdaad onzin, want zo werkt(e) het niet. Of denk je ook dat we van de apen afstammen?quote:Met toeval heb ik het niet over het evolueren van soorten![]()
Dat de ene soort verdween en ineens een andere soort geworden is, lol wat een onzin.
Wat een onzin zeg....quote:Op woensdag 25 juni 2014 19:10 schreef OllieWilliams het volgende:
De enige keer dat ik mensen die de evolutietheorie onzin noemen omdat het "slechts" een theorie is wel kan waarderen is wanneer ze alle wetenschappelijke theorieën aan hun laars lappen en materieloos in de zesde dimensie door de lucht zweven.
Kan je het niet hebben dat niet iedereen een meelopertje is maar WEL zelf kan denken?quote:Op woensdag 25 juni 2014 19:37 schreef Semisane het volgende:
Dat is toch al vrij lang duidelijk dat hij er totaal niks van begrepen heeft? Het is me dan ook een raadsel waarom men nog op hem ingaat.
Ik weet niet wat voor fossielen jij bedacht hebt in je hoofd?quote:Op zondag 29 juni 2014 15:35 schreef The_stranger het volgende:
Hoeveel bewijs wil je hebben? Het feit dat je d.m.v. DNA een heel mooi patroon ziet ontstaan als je verschillende opeenvolgende soorten bestudeerd? Dat je in de fossiele overblijfselen datzelfde patroon ziet in veranderingen qua botten en lichaam?
De Bijbel is een heel belangrijk boek die verklaart hoe het leven is ontstaan, alles is ontstaan.quote:God wordt in ieder geval steeds makkelijker recht te praten omdat er steeds minder overblijft waar god een handje in zou hebben gehad. Daar waar vroeger de hele bijbel nog letterlijk genomen moest worden, is nu wel duidelijk dat het niet meer dan een leuk bundeltje verhalen is, daar waar vroeger het heelal zo werd voorgesteld om god op een voetstuk te plaatsen, blijkt nu dat ons plekje een nietszeggend stukje heelal is waar werkelijk niets bijzonders aan is.
God of the gaps is de term die je zoekt...
Wat de leer is is dat we uiteindelijk vanuit apen ontwikkelt zijn naar mensen. Dus van de ene soort (aap) naar een andere soort (de mens).quote:Inderdaad onzin, want zo werkt(e) het niet. Of denk je ook dat we van de apen afstammen?
Dat hangt er dus nogal vanaf wat je precies verstaat onder "soort".quote:Op zondag 29 juni 2014 15:36 schreef bianconeri het volgende:
Wat een onzin zeg....Alsof dat ook maar enig verband heeft. Ja een soort op zichzelf evolueert.Maar de ene soort zal nooit van zijn leven een andere soort worden.
dus jij gelooft mijn voorspelling niet omdat ik niet in de bijbel sta, nou dat lijkt mij voldoende bewijs danquote:Op zondag 29 juni 2014 15:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je kunt de Bijbelse God heel erg goed rationeel recht praten.
Onzin als de evolutie is niet recht te praten, prima dat je daarin gelooft (als je dat doet) maar het is absoluut geen feit.
God en de Bijbel horen sowieso thuis in een wetenschappelijk onderwerp.
En dat met de lego is maar een simpel vergelijk, maar is wel logisch. Een huis bouwt zichzelf niet door ineens vallende en botsende stenen. Net als dat deze prachtige planeet niet heel toevallig op de juiste locatie in het zonnestelsel is ontstaan na allemaal wat botsingen door rotsen.
[..]
Ik weet heel goed wat evolutie is. En je moet daarin verschil maken tussen de evolutie binnen een soort zelf, wat inderdaad bewezen is. En de ''echte'' evolutie waar we het over hebben dat de ene soort naar een andere soort evolueert.
[..]
Het verschil is dat jij een hele open voorspelling doet. De Bijbel noemt de naam van degene die Babylon zou veroveren en precies met welke strategie dat zou gebeuren en nog eens dat er totaal geen geweld aan te pas zou komen.
quote:Op zondag 29 juni 2014 15:36 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg....
Alsof dat ook maar enig verband heeft. Ja een soort op zichzelf evolueert.
Maar de ene soort zal nooit van zijn leven een andere soort worden.
Iemand die dat gelooft en dat nog eens bewezen noemt ook, die horen alle wetenschappelijke dingen aan hun laars te lappen en opgenomen te worden in een TBS kliniek. Dan heb je gewoon een gigantische bord op de kop en negeer je alle feiten.
Uiteraard zal ik je niet kunnen overtuigen, daarvoor zit je te diep in de loopgraaf, maar misschien krijg ik je zover om je eens te verdiepen in de evolutie van de groep equidae. Deze groep beslaat de familie van de hedendaagse paarden. Het si wel degelijk bewezen dat ze gerelateerd zijn en dat er een evolutionair verloop is van het allereerste "lid" van de familie en onze moderne paarden.quote:Ik weet niet wat voor fossielen jij bedacht hebt in je hoofd?
Maar in het fossielenbestand zie je totaal geen tussenvormen e.d. Of soorten die duidelijk na elkaar komen en ook echt andere soorten van elkaar zijn.
We stammen niet af van de "apen", apen en de mens hebben een gezamenlijke voorouder, zeg maar een proto aap.quote:Wat de leer is is dat we uiteindelijk vanuit apen ontwikkelt zijn naar mensen. Dus van de ene soort (aap) naar een andere soort (de mens).
En die aap is ooit ontstaan uit een bacterie en zegt het maar wat voor andere soorten daartussen.
Wat natuurlijk hilarische onzin is.
De wetenschappers die nog achter die (macro) evolutie staan en hoe dit alles ontwikkeld is (die theorie) hebben overduidelijk een zware drugs trip achter de rug.
Er zijn genoeg mensen die in beiden geloven. Er zijn zelfs wetenschappers die zeggen dat evolutie een mechanisme van God is.quote:Op zondag 29 juni 2014 15:32 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Iedereen snapt wel dat die dingen niet zo zeer met elkaar te maken hebben, niet direct dan.
Echter komt het al heel snel wel bij elkaar terecht. Iemand die de evolutie gelooft kan niet in de Bijbel en dus God geloven.
Ja, dit is dus een beetje wat ik bedoel met "alles op een grote hoop gooien".quote:En door die spontane knal ineens kwam het universum (zeggen een aantal dombo's dan) en door wat rotjes daar een prachtige planeet en ineens daar leven.
Hé daar is Bianconeri weer....quote:Op zondag 29 juni 2014 15:27 schreef bianconeri het volgende:
Dit is voor mij weer koeterwaals.quote:Op zondag 29 juni 2014 13:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, maar 'onzekerheid' dekt de lading ook niet. Het is niet zozeer dat we niet zeker zijn van de toestand van zo'n systeem of dat niet kunnen weten, maar dat de toestand van het systeem feitelijk ongedefinieerd is - los van kennis en onzekerheden.
Maar toegegeven: dit begrip is moeilijk intuītief te begrijpen. Wij zijn gewend aan een wereld waarin dingen wel of niet waar zijn, ongeacht of we dat weten. Onbepaaldheid betekent dat een gegeven stelling (welke stelling dan ook) tegelijk waar en onwaar is. In onze alledaagse wereld maken we dat niet mee.
Dat doe ik nu ook al niet. Geef mij dan maar Richard Dawkins, die praat tenminste normaal. Ligt ook aan de materie die ze behandelen natuurlijk.quote:Het is gewoon complexe materie. Wil je dit allemaal bekijken in het wiskundige detail dat daar eigenlijk voor nodig is dan is dat - helaas - voor ons totaal niet te volgen. Je krijgt dan dit soort materie voorgeschoteld:
Voor mij is dit in elk geval totaal niet te begrijpen.
En dan kan iemand als Krauss niet anders dan een samenvatting voor leken geven die dat soort detail mist. Gelukkig doet hij dat ook, anders zouden wij helemaal niets weten van waar de moderne natuurkunde mee bezig is.
Dus je denkt dat je met reductionisme kan weten hoe zaken werken? Je bedoelt toch je alles in eenheden uit pluist in plaats van via holistische manieren?quote:Op zondag 29 juni 2014 14:21 schreef Haushofer het volgende:
Via reductionisme proberen we natuurwetten en een mogelijke oorsprong daarvan wel te herleiden. De vergl. met God slaat dus de plank mis
Op kwantummechanisch niveau is er geen causaliteit.quote:Op zondag 29 juni 2014 16:44 schreef Manke het volgende:
Maar volgens de wetenschap kan niks uit zichzelf ontstaan, voor het leven en soorten heeft de wetenschap al theorieën, maar voor de geest geldt natuurlijke selectie niet door het gebrek aan DNA, ook kan het niet uit zichzelf standhouden door gebrek aan een energiebron, een eeuwige geest kan wetenschappelijk niet. De bijbel behandelt de geest uitvoerig.
Dan zou je moeten beginnen met het definiëren ervan. Wat is "de geest"?quote:Op zondag 29 juni 2014 16:37 schreef Manke het volgende:
Stel nou dat het bestaan van de geest wetenschappelijk bewezen wordt
Daarom is de kans ook klein dat het ooit wetenschappelijk bewezen gaat worden. Verder zal het niet de eerste keer zijn dat de wetenschap iets nieuws ontdekt. Dat is het leuke aan wetenschap; Als iets 'fout' is of verkeerd ingeschat wordt het simpelweg bijgesteld.quote:Op zondag 29 juni 2014 16:44 schreef Manke het volgende:
Maar volgens de wetenschap kan niks uit zichzelf ontstaan, voor het leven en soorten heeft de wetenschap al theorieën, maar voor de geest geldt natuurlijke selectie niet door het gebrek aan DNA, ook kan het niet uit zichzelf standhouden door gebrek aan een energiebron, een eeuwige geest kan wetenschappelijk niet.
Zonder enige argumentatie of wetenschappelijke ondersteuning. Wat dat betreft is het hebben over de geest in de bijbel hetzelfde als het speculeren over buitenaards leven buiten ons melkweg in de wetenschap. Veel meer dan speculatie zal het (vooralsnog) niet worden. Echter is er een zekere aannemelijkheid voor leven buiten ons 'zicht', waar voor de bijbelse beschrijving van geest niet meer bestaat dan wat regeltjes tekst.quote:De bijbel behandelt de geest uitvoerig.
Zucht....quote:Op zondag 29 juni 2014 15:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je kunt de Bijbelse God heel erg goed rationeel recht praten.
Alleen als je de bijbel op wetenschappelijke manier uitpluist. Wanneer is iets geschreven, waar is het geschreven. Waarom is het geschreven. Niet als je het maar gelooft omdat het in de bijbel staat en vervolgens alle onzin afdoet als waarheid.quote:God en de Bijbel horen sowieso thuis in een wetenschappelijk onderwerp.
En dat met de lego is maar een simpel vergelijk, maar is wel logisch. Een huis bouwt zichzelf niet door ineens vallende en botsende stenen. Net als dat deze prachtige planeet niet heel toevallig op de juiste locatie in het zonnestelsel is ontstaan na allemaal wat botsingen door rotsen.
Via genen en dna kunnen ze al heel goed onderzoeken en zien dat wezens uit een voorouder ontstaan zijn.quote:Ik weet heel goed wat evolutie is. En je moet daarin verschil maken tussen de evolutie binnen een soort zelf, wat inderdaad bewezen is. En de ''echte'' evolutie waar we het over hebben dat de ene soort naar een andere soort evolueert.
Dat is een achterspelling. Als ik nu schrijf dat er twee grote oorlogen zullen komen in de twintigste eeuw, met de hele wereld als decor en vervolgens zijn er mensen die beweren dat dit geschreven is in de zestiende eeuw dan is dit ook een "voorspelling". Lekker makkelijk.quote:Het verschil is dat jij een hele open voorspelling doet. De Bijbel noemt de naam van degene die Babylon zou veroveren en precies met welke strategie dat zou gebeuren en nog eens dat er totaal geen geweld aan te pas zou komen.
Ik denk dat je Richard Dawkins en zijn "the greatest show on earth" eens moet lezen. Die legt het zelfs voor leken zoals mij mooi en helder uit. Door verandering in genen veranderen dieren (wij zijn ook anders dan tienduizend jaar geleden, en zelfs dan onze ouders al zie dat je niet zo goed), en de meest aangepaste overleven en kunnen hun genen doorgeven aan hun nageslacht. Er zijn ook veranderingen die niet goed werken en die zullen dus uitsterven. Het mooiste voorbeeld vind ik nog van guppy's die in twee groepen verdeeld werden. De ene groep kreeg een roofdier erbij, de ander niet. Wat bleek? Bij die roofdier gingen de guppy's op in hun omgeving, en waar geen roofdier zat kregen de guppy's allerlei mooie heldere kleuren. Wat is de uitleg? Bij die roofdier werden de heldere guppy's opgegeten, en ze kregen geen kans die genen door te geven. De aangepaste guppy's bleven wel leven en hadden tijd genoeg om zich voort te planten.quote:Op zondag 29 juni 2014 15:32 schreef bianconeri het volgende:
Met toeval heb ik het niet over het evolueren van soorten![]()
Punt blijft niet hetzelfde, het is veel beledigender voor al dat prachtige leven als je zegt dat het maar wat door veranderingen gekomen is. Dat de ene soort verdween en ineens een andere soort geworden is, lol wat een onzin.
Het is veel prachtiger als dat doort iets Intelligents geschapen is. Zoals het nu nog zo fantastisch bestaat.
Wat heb jij toch voorspelbare opmerkingen zeg. Zo voorspelbaar dat Dawkins hier een volledig hoofdstuk aan gewijd heeft. Alles is tussenvorm, dat schijnen creationisten te vergeten. Over duizend jaar zijn wij zo veranderd dat wij een tussenvorm zijn van die wezens die dan leven. En toch doen wij het met de dingen die wij hebben, en goed ook anders waren we uitgestorven.quote:Op zondag 29 juni 2014 15:40 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik weet niet wat voor fossielen jij bedacht hebt in je hoofd?
Maar in het fossielenbestand zie je totaal geen tussenvormen e.d. Of soorten die duidelijk na elkaar komen en ook echt andere soorten van elkaar zijn.
De bijbel verklaart helemaal niks. De Heere God sprak en het was er... Goededag zeg, en je denkt dat dit wetenschappelijke feiten zijn?quote:De Bijbel is een heel belangrijk boek die verklaart hoe het leven is ontstaan, alles is ontstaan.
Waarom er zoveel ellende is in deze wereld en wat de toekomst is.
Daarnaast is de aarde zeker wel een zeer bijzondere plek, niet omdat het zoveel is binnen het universum.
De meeste wetenschappers staan achter macro evolutie. Het verschil dat jullie maken tussen macro en micro is hilarisch. Als je maar genoeg genetische veranderingen hebt maak je van de ene soort een andere soort. En soorten zijn menselijke ideeen, die graag in hokjes denken.quote:Wat de leer is is dat we uiteindelijk vanuit apen ontwikkelt zijn naar mensen. Dus van de ene soort (aap) naar een andere soort (de mens).
En die aap is ooit ontstaan uit een bacterie en zegt het maar wat voor andere soorten daartussen.
Wat natuurlijk hilarische onzin is.
De wetenschappers die nog achter die (macro) evolutie staan en hoe dit alles ontwikkeld is (die theorie) hebben overduidelijk een zware drugs trip achter de rug.
Wat bedoel je met vroeger? Vroeger als in vorig jaar?quote:Op zondag 29 juni 2014 12:22 schreef BerjanII het volgende:
Vroeger geloofden men in de onbekende god, die door het menselijk intellect nooit begrepen kon worden.
Inderdaad door de eeuwen heen werd het de joden verboden om de 4 letters bestaande naam van God uit te spreken. Slechts 1x per jaar op Yom kipur werd de naam gebruikt en dan alleen door de Hoge priester in de Tempel in Jeruzalem ( zie Talmud Joma 39b)quote:Priesters mochten de "naam" van die god een keer per jaar noemen, en mensen die die naam noemden werden gedood. Zo heilig was die naam.
Niet helemaal waar. Je zal eerst moeten weten hoe dat is ontstaan.quote:Ieder volk noemde die god overigens anders, want het ging de mensen niet om de naam maar om de gedachtenis aan die ene god of het begin van het ontstaan van alles.
Wat maakt jou dat nou uit? Moeten ze precies weten wat jij hier kauwt? Zijn ze dan goed? En ze denken dat god god heet maar god is geen god??? God = God. Het is maar taal. Of hem nou El , Adonai, Hashem, G-d, El Olam , Eloha , El roī , El El Jon , Hakadosh , of Avinu Shebashamaim noemt.quote:Maar helaas hebben de huidige gelovigen hier geen weet van. Ze denken dat god god heet, en praten voor god alsof ze het persoonlijk kennen.
Who cares???quote:Ze denken dat bidden helpt, of dat liedjes zingen ter ere van hem (want ze hebben god nog wel laten evolueren tot een mannelijk persoon) helpt en dat hij daar vreugde in heeft.
Als je bijvoorbeeld vloekt door te zeggen "godverdomme" dan komen de christenen uit alle gaten en kieren om te zeggen "wil je dat niet doen, want je beledigd mijn god".
Nou vertel het eens.quote:Maar de god van de joden heette YHWH, en niet God. En waarom?
Jawel kun je uitspreken. JHWH. Je hoort het niet maar ik spreek het gewoon uit. En JHWH komt later in de Torah voor.quote:Omdat de vroegste joden ook de traditie kenden van de onbekende godheid. En YHWH kun je niet uitspreken, dat was nou net het leuke daaraan.
Wat een onzin.quote:Maar nu zijn er mensen die er Yehovah van maken, of Yahweh. Terwijl we niet weten welke klinkers er tussen gevoegd zouden moeten worden want het vroegste Hebreeuws kende geen klinkers. Waarschijnlijk moesten er dus geen klinkers aan toegevoegd worden en was het de bedoeling om de naam onuitspreekbaar te houden. Omdat die naam te heilig was. Maar het heilige is wel weg uit de hedendaagse godsdiensten.
Het is watquote:Mensen die in een persoonlijke god geloven zijn niet te benijden. Ze houden ook vol dat god liefde is, terwijl je om je heen de meest verschrikkelijke dingen ziet gebeuren (niet enkel bij de mensen maar vooral in de dierenwereld) en daarom verzinnen ze de duivel. Terwijl de joden de duivel niet kenden, maar enkel satan als de tegenstrever van de mens (en niet van god!, denk daar goed aan christenen). Als de mens iets goed wilde doen, maar er kwamen problemen van dan was dit het werk van de tegenstrever. Maar als je die problemen overwon kwam je sterker uit de strijd. Dus was de rol van satan een goede rol. Zie het als tegenwind bij het fietsen. Als je enkel maar windje mee hebt dan groeien je spieren niet (of minder snel) maar als je tegen de wind in moet fietsen dan groeien die spieren behoorlijk snel. Of zie het als natuurlijke selectie. Zonder roofdieren zouden de zwakke broeders en zusters van een soort overleven en zwakke genen doorgeven waardoor de soort slechter zou worden. Maar door de roofdieren ontwikkelen soorten zich naar boven.
Momenteel echter zien gelovigen goed en kwaad als twee tegengestelde entiteiten en het ene noemen ze god en het andere satan of duivel (twee termen die ze per ongeluk gelijk stellen, terwijl duivel in het OT niet voor kwam).
Als je goed en kwaad ziet als natuurwetten is er niks aan de hand. Wat goed is voor de een is kwaad voor een ander. De een zijn dood is letterlijk het brood van de ander. Maar door goden te verzinnen die goed zijn moet je een verklaring hebben voor het kwaad in de wereld. En dan krijg je fabeltjes als de zondeval (die wel heel mooi is als je het symbolisch leest en weet dat de slang in de oudheid stond voor wijsheid) en de duivel die met zijn demonen de mensen van de goede god af probeert te krijgen. Als deze bijgelovige mensen dan ook nog beweren het allemaal te weten en dat de mensen die er anders tegenaan kijken arrogant zijn en de steekhoudende argumenten van atheisten en andersdenkenden negeren, dan is het hek helemaal van de dam. Dan is het te hopen dat de paus eens gaat zeggen dat een condoom verplicht is bij seksuele handelingen opdat de genen van die mensen niet doorgegeven worden.
Wel is het jammer dat mensen te snel van de ene idee op de andere komen. "het christendom heeft geen gelijk DUS is er niks" terwijl er nog vele wegen openstaan om bewandeld te worden op zoek naar een beetje meer waarheid.
Nee, als in de eerste helft. Nou goed?quote:Op zondag 29 juni 2014 17:37 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Wat bedoel je met vroeger? Vroeger als in vorig jaar?
Dat hebben de joden overgenomen van andere volkeren. Hoe sympathiekquote:Inderdaad door de eeuwen heen werd het de joden verboden om de 4 letters bestaande naam van God uit te spreken. Slechts 1x per jaar op Yom kipur werd de naam gebruikt en dan alleen door de Hoge priester in de Tempel in Jeruzalem ( zie Talmud Joma 39b)
Waar heb jij het in hemelsnaam over? En ook al die Hebreeuwse namen. Leer eens wat minder sektarisch te denken, in vredesnaam.quote:Niet helemaal waar. Je zal eerst moeten weten hoe dat is ontstaan.
En verder is was het heel gebruikelijk onder de volkeren uit de Oudheid om de namen van hun god te veranderen of hem een extra naam te geven. Lees eens werken van Sarna , van Abba Silver en van rabbijn Abba ben Mammel
Ik heb het dus niet over de stamgoden, maar over de ene onbekende godheid. Die wel aan de leden van de elite van elk volk bekend was, maar waarover men niet ging filosoferen omdat alles wat de mens zei die godheid naar beneden haalde.
En waarom zou ik ideeen van mensen gaan lezen die of joods zijn of zelfs zionist? De joden zijn maar een heel klein volkje. Nu, en vroeger ook.
[quote]
Wat maakt jou dat nou uit? Moeten ze precies weten wat jij hier kauwt? Zijn ze dan goed? En ze denken dat god god heet maar god is geen god??? God = God. Het is maar taal. Of hem nou El , Adonai, Hashem, G-d, El Olam , Eloha , El roī , El El Jon , Hakadosh , of Avinu Shebashamaim noemt.
Je begrijpt echt geen kloten van wat ik zeg he? Ik ken God persoonlijk? Natuurlijk niet, dat is nou juist de grap. Welk woord ken je niet van "onbekende god" waar ik het over heb. Het is volgens de oude volkeren iets waar geen mens ooit iets van kan weten. Het zijn juist de mensen die het woordje god telkens in de mond nemen die doen alsof ze er iets van begrijpen en hoeveel oorlogen zijn hier al niet om gevoerd? Stamgod tegen stamgod.quote:Dus jij kent God persoonlijk? En hoe luidt zijn echte naam? Eeuwenlang hebben ze Eheje en JHWH geprobeerd te ontcijferen en te begrijpen. Maar jij zal het vast wel weten lees ik.
Het cares mij zeker wel. Mensen die in gebouwen samenkomen om een onzichtbare god te eren, doen dit enkel voor zichzelf. Denk je dat bacterieen iedere week samenkomen om jou te eren? Terwijl zij ook in jou wonen en leven. En het verschil tussen de bacterieen en jij is lang niet zo groot als het verschil tussen jou en de almachtige godheid (als die al zou bestaan). Het is dus arrogantie ten top als je denkt dat jouw liedjes de godheid wel zullen smaken.quote:Who cares???
Dat heb ik al gezegd, en ik ga geen drie keer hetzelfde liedje zingen voor hetzelfde dubbeltje.quote:Nou vertel het eens.
Je kan geen medeklinkers uitspreken zonder klinkers. Dat snapt ieder kind. En natuurlijk komt YHWH in de Torah voor. Maar geen YAHWEH, of wel soms?quote:Jawel kun je uitspreken. JHWH. Je hoort het niet maar ik spreek het gewoon uit. En JHWH komt later in de Torah voor.
Als jij het zegt zal het wel zo zijn zekerquote:Wat een onzin.
Door het bijgeloof van mensen die geloven in een persoonlijke god is heel wat bloed vergoten. Denk daar maar eens over na.quote:Het is wat
Hahahahquote:Op zondag 29 juni 2014 17:53 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Nee, als in de eerste helft. Nou goed?
[..]
Dat hebben de joden overgenomen van andere volkeren. Hoe sympathiek
[..]
Waar heb jij het in hemelsnaam over? En ook al die Hebreeuwse namen. Leer eens wat minder sektarisch te denken, in vredesnaam.
[..]
Je begrijpt echt geen kloten van wat ik zeg he? Ik ken God persoonlijk? Natuurlijk niet, dat is nou juist de grap. Welk woord ken je niet van "onbekende god" waar ik het over heb. Het is volgens de oude volkeren iets waar geen mens ooit iets van kan weten. Het zijn juist de mensen die het woordje god telkens in de mond nemen die doen alsof ze er iets van begrijpen en hoeveel oorlogen zijn hier al niet om gevoerd? Stamgod tegen stamgod.
En dat ze Yhwh hebben proberen te ontcijferen is heel grappig. Het is juist de bedoeling dat je het niet ontcijferd, er valt niks te ontcijferen namelijk.
[..]
Het cares mij zeker wel. Mensen die in gebouwen samenkomen om een onzichtbare god te eren, doen dit enkel voor zichzelf. Denk je dat bacterieen iedere week samenkomen om jou te eren? Terwijl zij ook in jou wonen en leven. En het verschil tussen de bacterieen en jij is lang niet zo groot als het verschil tussen jou en de almachtige godheid (als die al zou bestaan). Het is dus arrogantie ten top als je denkt dat jouw liedjes de godheid wel zullen smaken.
[..]
Dat heb ik al gezegd, en ik ga geen drie keer hetzelfde liedje zingen voor hetzelfde dubbeltje.
Je zou eens wat minder geirriteerd moeten doen, en gewoon lezen.Tel eens tot tien, voordat je op mij reageert.
[..]
Je kan geen medeklinkers uitspreken zonder klinkers. Dat snapt ieder kind. En natuurlijk komt YHWH in de Torah voor. Maar geen YAHWEH, of wel soms?
[..]
Als jij het zegt zal het wel zo zijn zeker
[..]
Door het bijgeloof van mensen die geloven in een persoonlijke god is heel wat bloed vergoten. Denk daar maar eens over na.
Ik ga voetbal kijken.
Nee, jouw kennis over dit onderwerp is gewoon nul en je uitspraken over evolutie enkel wanhopig.quote:Op zondag 29 juni 2014 15:36 schreef bianconeri het volgende:
Kan je het niet hebben dat niet iedereen een meelopertje is maar WEL zelf kan denken?
Lees je eens in over de evolutietheorie voordat je er iets over zegt. Wat je nu zegt is simpelweg stompzinnige onzin.quote:Op zondag 29 juni 2014 15:36 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg....
Iemand die dat gelooft en dat nog eens bewezen noemt ook, die horen alle wetenschappelijke dingen aan hun laars te lappen en opgenomen te worden in een TBS kliniek. Dan heb je gewoon een gigantische bord op de kop en negeer je alle feiten.
Grappig dat gelovigen zo koppig blijven vasthouden aan deze stelling, die toch ca. al 150 jaar weerlegd is!quote:Op zondag 29 juni 2014 15:36 schreef bianconeri het volgende:
Wat een onzin zeg....
Kijk, evolutie:quote:Op zondag 29 juni 2014 15:36 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg....
[..]
Kan je het niet hebben dat niet iedereen een meelopertje is maar WEL zelf kan denken?
Soms kan je pas definieren nadat je geobserveerd hebt.quote:Op zondag 29 juni 2014 17:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dan zou je moeten beginnen met het definiëren ervan. Wat is "de geest"?
Hoe kun je een persoon die geen stoffelijk lichaam heeft tegenkomen?quote:Op maandag 30 juni 2014 00:37 schreef Manke het volgende:
Goeie vraag, moeilijk te beantwoorden
Wat ik ben tegengekomen is een persoon met intelligentie zonder stoffelijk lichaam. Ik denk dat wij dat ook zijn, maar met lichaam.
Is het je ook opgevallen dat andere mensen andere goden vonden in hun zoektocht, waar ze naderhand eveneens rotsvast of heilig in geloven? Geloof jij ook dat die andere goden "reëel" zijn, of is alleen jouw god de echte en hebben die anderen het mis?quote:Op maandag 30 juni 2014 00:15 schreef Manke het volgende:
Maar goed, ik heb het bestaan ervan voor mezelf bewezen toen ik er uit verveling naar zocht (niet Nature waardig), dat (en meer) is ook de reden dat ik nu heilig in God geloof.
Lekker simpel kerel, je gaat ergens naar op zoek en voila je gelooft heilig in god.. Ook nog precies de god van de bijbel, terwijl het bestaan van geesten en demonen in elke religie voor komt.quote:Op maandag 30 juni 2014 00:15 schreef Manke het volgende:
[..]
Soms kan je pas definieren nadat je geobserveerd hebt.
Om te bepalen of iets bijvoorbeeld rood is, hoef je niet te meten wat de golflengte van het licht is, tenzij je een computer bent.
Maar goed, ik heb het bestaan ervan voor mezelf bewezen toen ik er uit verveling naar zocht (niet Nature waardig), dat (en meer) is ook de reden dat ik nu heilig in God geloof. Met ingewikkelde wetenschappelijke wiskundige formuleringen ga je het iig nooit vinden, het is veel simpeler en je hoeft er geen wetenschapper voor te zijn.
Even doorzoeken nog, en je bent er weer vanaf.quote:Op maandag 30 juni 2014 00:15 schreef Manke het volgende:
[..]
Soms kan je pas definieren nadat je geobserveerd hebt.
Om te bepalen of iets bijvoorbeeld rood is, hoef je niet te meten wat de golflengte van het licht is, tenzij je een computer bent.
Maar goed, ik heb het bestaan ervan voor mezelf bewezen toen ik er uit verveling naar zocht (niet Nature waardig), dat (en meer) is ook de reden dat ik nu heilig in God geloof. Met ingewikkelde wetenschappelijke wiskundige formuleringen ga je het iig nooit vinden, het is veel simpeler en je hoeft er geen wetenschapper voor te zijn.
Ik kan er niet bij dat mensen bewust zo wíllen denken, maar ieder z'n ding I suppose.quote:Met ingewikkelde wetenschappelijke wiskundige formuleringen ga je het iig nooit vinden, het is veel simpeler en je hoeft er geen wetenschapper voor te zijn.
Omdat e.e.a. overeen moet komen met de feiten en logica. Ik wil best geloven in een geldboom, maar de werkelijkheid denkt daar toch anders over.quote:Op maandag 30 juni 2014 16:38 schreef BlackQuasarHole het volgende:
Wie zijn wij om te bepalen dat er überhaupt een begin of einde ergens van is, of dat er iets uit niets moet bestaan?
Waarom is onze redenatie van de werkelijkheid waar, en is er niet een andere onbegrijpelijke werkelijkheid die totaal verschilt van de onze.
Maar dan nog is het punt wat waar is en wat niet? Wie zijn wij om te zeggen dat er een soort van godheid (of anders) bestaat? Dat is alleen maar om voor onszelf te verklaren dat het er allemaal is!quote:Op maandag 30 juni 2014 19:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat e.e.a. overeen moet komen met de feiten en logica. Ik wil best geloven in een geldboom, maar de werkelijkheid denkt daar toch anders over.
Dat lijkt me bijna een zekerheid. Kijk maar naar zo'n 100 jaar geleden. Toen wist men nog niks van kwantummechanica of relativiteit. Door die twee theorieën hebben we nu een heel andere kijk op hoe het universum waarin we leven zich gedraagt op heel kleine en heel grote schalen.quote:Op maandag 30 juni 2014 20:37 schreef BlackQuasarHole het volgende:
Nog effe wachten dus...misschien...wie weet, is het heel anders en mooier dan we denken!?
En dat is het ook! Kennis is macht en geeft antwoorden! Oftewel we evolueren ons zelf!quote:Op maandag 30 juni 2014 20:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat lijkt me bijna een zekerheid. Kijk maar naar zo'n 100 jaar geleden. Toen wist men nog niks van kwantummechanica of relativiteit. Door die twee theorieën hebben we nu een heel andere kijk op hoe het universum waarin we leven zich gedraagt op heel kleine en heel grote schalen.
Over 100 jaar hebben we ongetwijfeld een nķg beter inzicht in de samenhang tussen beide theorieën (nu nog grotendeels een mysterie) en méér, bijvoorbeeld de werking van onze eigen hersenen en de samenhang tussen die werking en de menselijke geest zoals wij die zelf ervaren.
In mijn ogen kan er nauwelijks iets mooiers zijn dan dit soort kennis en inzicht.
Oh...had het al eerder op Fok gezet een tijdje geleden!quote:Op maandag 30 juni 2014 20:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat lijkt me bijna een zekerheid. Kijk maar naar zo'n 100 jaar geleden. Toen wist men nog niks van kwantummechanica of relativiteit. Door die twee theorieën hebben we nu een heel andere kijk op hoe het universum waarin we leven zich gedraagt op heel kleine en heel grote schalen.
Over 100 jaar hebben we ongetwijfeld een nķg beter inzicht in de samenhang tussen beide theorieën (nu nog grotendeels een mysterie) en méér, bijvoorbeeld de werking van onze eigen hersenen en de samenhang tussen die werking en de menselijke geest zoals wij die zelf ervaren.
In mijn ogen kan er nauwelijks iets mooiers zijn dan dit soort kennis en inzicht.
Dat maakt nogal veel uit als je een ijsje probeert te kopen met geld van je geldboom.quote:Op maandag 30 juni 2014 20:37 schreef BlackQuasarHole het volgende:
[..]
Maar dan nog is het punt wat waar is en wat niet?
Maar deze vergelijkingen vallen in de bestaande werkelijkheid. De antwoorden die je erop kan geven zijn dan ook gewoon te geven, mij gaat het om antwoorden die je niet kan geven met onze huidige werkelijkheid en denk vermogen!quote:Op maandag 30 juni 2014 21:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat maakt nogal veel uit als je een ijsje probeert te kopen met geld van je geldboom.
Kijk je hebt 2 soorten mensen. Mensen die alles willen weten om rustig te kunnen slapen, en mensen die echt alles willen weten. De eerste groep geef je een religie, de tweede groep wetenschap.
Nu wil je een land besturen of je hebt een apparaat nodig om het leven van je vrouw te redden, aan welke groep vraag je nu advies?
Hij volgt anders een wetenschappelijke studie hoor, hij weet echt wel waar hij over praat.quote:Op zondag 29 juni 2014 20:18 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nee, jouw kennis over dit onderwerp is gewoon nul en je uitspraken over evolutie enkel wanhopig.
Welke studie is dat dan?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 10:31 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hij volgt anders een wetenschappelijke studie hoor, hij weet echt wel waar hij over praat.
Dat heb ik hem al vaak gevraagd maar daar durft hij geen antwoord op te geven.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:02 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Welke studie is dat dan?
Een wetenschappelijke studie doen en tegelijkertijd gelovig blijven, levert doorgaans problemen op.
Een van de twee (studie of geloof) gaat er meestal aan.
Wanneer zo'n persoon krampachtig probeert beide (tegenstrijdige) discipline's overeind te houden, komt de frustratie er hoe dan ook op een andere manier uit.
Toch komt het wel vaker voor. Enkele jaren geleden waren er enkele hoogleraren (natuurkunde e.d.; namen ben ik even vergeten), die toch hun geloof hadden behouden.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:41 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat heb ik hem al vaak gevraagd maar daar durft hij geen antwoord op te geven.
Als je zijn redeneertrant analyseert en de volslagen kolderieke beweringen die hij aan de lopende band doet dan betwijfel ik het dan ook ten zeerste.
kans geeft op cadeaus en snoep.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 14:01 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Mensen blijken heel goed in staat te zijn om verschillende raamwerken van waarheid naast elkaar te laten bestaan. Bij kinderen kun je dat zien bij het sinterklaasfeest. Aan de ene kant weten ze op enig moment dat het onzin is, tegelijkertijd kunnen ze nog steeds prima in sinterklaas "geloven", omdat dit voor hen gewoon een andere werkelijkheid is.
Ah, God of the Gaps.quote:Op maandag 30 juni 2014 21:15 schreef BlackQuasarHole het volgende:
[..]
Maar deze vergelijkingen vallen in de bestaande werkelijkheid. De antwoorden die je erop kan geven zijn dan ook gewoon te geven, mij gaat het om antwoorden die je niet kan geven met onze huidige werkelijkheid en denk vermogen!
... ja, daar zeg je wat. Bijvoorbeeld als je in het hiernamaals 77 druiven maagden tot je beschikking krijgt.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 14:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
kans geeft op cadeaus en snoep.
Als de beloning voldoende is geloof je alles.
Leviticus is juist een prachtig medisch handboek. Heel bijzonder voor die tijd.quote:Op zondag 29 juni 2014 17:15 schreef BerjanII het volgende:
In de bijbel staan legio fouten. Prachtig dat een almachtige godheid dezelfde fouten maakt als de leken die in die tijd leefden. De ene keer staat de Aarde op pilaren, en dan zweeft het weer door de lucht. Als sommige schriften in India geschreven waren zou de Aarde op een schildpad rusten.
Mensen die melaats waren moesten twee vogels pakken en een slachten. Vervolgens zou de levende vogel in het bloed van de gedode vogel gedoopt worden en daarmee zou de melaatse dan aangeraakt worden. Dan zou de melaatse weer rein zijn en weer bij het volk kunnen komen.
Lees Leviticus maar, staan genoeg onzin regels in.
Een dode word opgewekt, water veranderd in wijn, twee mensen lopen over water. Lees het N.T. maar, staat genoeg onzin in. Onzin die je zou erkennen als Zeus dit zou zeggen, of Krishna, of Boeddha. Maar nu jouw god dit zegt is het ineens goed?
Niemand die echt grondig christelijk is zal zo maar iets uit de Bijbel aannemen.quote:Alleen als je de bijbel op wetenschappelijke manier uitpluist. Wanneer is iets geschreven, waar is het geschreven. Waarom is het geschreven. Niet als je het maar gelooft omdat het in de bijbel staat en vervolgens alle onzin afdoet als waarheid.
En hoezo staat deze prachtige planeet heel toevallig op de juiste locatie? Alsof er alleen op Aarde leven kan ontstaan? We weten nog heel weinig van leven, want zelfs op Aarde worden wezentjes ontdekt die leven op plekken waar men eerst dacht dat daar geen leven kon ontstaan. Dat het voor ons te warm is om te leven op sommige plekken, of te koud, wil nog niet zeggen dat andere levensvormen hier last van hebben. Wij zijn zo geevolueerd (vies woord he) dat wij op onze planeet kunnen leven, onder onze omstandigheden. Waarom zou dit elders niet gelden voor leven dat daar ontstaan is? Geef mij een reden.
Een voorspelling die uitgekomen is, klopt.quote:Dat is een achterspelling. Als ik nu schrijf dat er twee grote oorlogen zullen komen in de twintigste eeuw, met de hele wereld als decor en vervolgens zijn er mensen die beweren dat dit geschreven is in de zestiende eeuw dan is dit ook een "voorspelling". Lekker makkelijk.
Evolutionisten zijn voorspelbaar. Oh ja dan is alles een tussenvorm....quote:Wat heb jij toch voorspelbare opmerkingen zeg. Zo voorspelbaar dat Dawkins hier een volledig hoofdstuk aan gewijd heeft. Alles is tussenvorm, dat schijnen creationisten te vergeten. Over duizend jaar zijn wij zo veranderd dat wij een tussenvorm zijn van die wezens die dan leven. En toch doen wij het met de dingen die wij hebben, en goed ook anders waren we uitgestorven.
Komt nog bij de je enkel kan fossiliseren onder omstandigheden die precies goed moeten zijn dus de meeste vormen die ooit geleefd hebben zijn weg.
We hebben bijvoorbeeld weinig fossielen van apen. Apen leven vooral in Afrika, en daar is het zo warm dat ze wegteren voor ze gefossiliseerd zijn. Waar komen de eerste mensachtigen vandaan? Juist Afrika. Nou, de rest kun je wel snappen zeker?
Sprak en het was er. Waarom zou dat zo tegenstrijdig met de wetenschap zijn?quote:De bijbel verklaart helemaal niks. De Heere God sprak en het was er... Goededag zeg, en je denkt dat dit wetenschappelijke feiten zijn?
De bijbel verzint een wezen die rebelleert tegen God, terwijl er in die tijd geen zonde was. Allemaal sprookjes, en jij doet alsof dit een verklaring is waarom er ellende in de wereld is? Soms gedraag je je als een troll.
Tevens kun je aan kosmologische programma's zien dat de zon maar een stipje is in het universum, en de Aarde is nog zoveel keer kleiner. Een beetje minder arrogantie zou de mens sieren.
Als er genoeg genetische veranderingen zijn inderdaad!quote:De meeste wetenschappers staan achter macro evolutie. Het verschil dat jullie maken tussen macro en micro is hilarisch. Als je maar genoeg genetische veranderingen hebt maak je van de ene soort een andere soort. En soorten zijn menselijke ideeen, die graag in hokjes denken.
Als dieren van hetzelfde soort niet meer met elkaar kunnen paren spreekt men van verschillende soorten.
quote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:02 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Welke studie is dat dan?
Een wetenschappelijke studie doen en tegelijkertijd gelovig blijven, levert doorgaans problemen op.
Een van de twee (studie of geloof) gaat er meestal aan.
Wanneer zo'n persoon krampachtig probeert beide (tegenstrijdige) discipline's overeind te houden, komt de frustratie er hoe dan ook op een andere manier uit.
Geloof en een wetenschappelijke studie in de archeologie, biologie, ecologie en milieukundequote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:41 schreef hoatzin het volgende:
Dat heb ik hem al vaak gevraagd maar daar durft hij geen antwoord op te geven.
Als je zijn redeneertrant analyseert en de volslagen kolderieke beweringen die hij aan de lopende band doet dan betwijfel ik het dan ook ten zeerste.
Wonderlijk. Hoe dan?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 14:08 schreef bianconeri het volgende:
Juist een wetenschappelijke studie versterkt je geloof.
Kraken evolutie niet op alles af. Alleen dat domme soort wordt andere soort onzin.quote:Op zondag 29 juni 2014 17:25 schreef ems. het volgende:
Sowieso is het wat vreemd om evolutie op elk punt af te kraken maar als er in een boekje staat dat een of andere maagd opeens kinderen begint te werpen is dat zonder blikken of blozen aangenomen.
Van selectief kritisch zijn is nooit wat goeds gekomen.
De joden inderdaad. Maar de Bijbel gebruikt veelvuldig gewoon Gods naam. En christenen zouden die naam net zo moeten gebruiken.quote:Op zondag 29 juni 2014 17:37 schreef Shokirbek85 het volgende:
Inderdaad door de eeuwen heen werd het de joden verboden om de 4 letters bestaande naam van God uit te spreken. Slechts 1x per jaar op Yom kipur werd de naam gebruikt en dan alleen door de Hoge priester in de Tempel in Jeruzalem ( zie Talmud Joma 39b)
Grotere kennis dan jij toontquote:Op zondag 29 juni 2014 20:18 schreef Semisane het volgende:
Nee, jouw kennis over dit onderwerp is gewoon nul en je uitspraken over evolutie enkel wanhopig.
Nogmaals het enige wat ik over evolutie zeg is dat er 0,0 bewijs is dat een soort een andere soort werd.quote:Op zondag 29 juni 2014 20:23 schreef OllieWilliams het volgende:
Lees je eens in over de evolutietheorie voordat je er iets over zegt. Wat je nu zegt is simpelweg stompzinnige onzin.
Lees jij je eens in in wat Darwin in die tijd zelf al zei.quote:Op zondag 29 juni 2014 21:02 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Grappig dat gelovigen zo koppig blijven vasthouden aan deze stelling, die toch ca. al 150 jaar weerlegd is!
Dan is 'God' zo'n dikke tiran dat hij mensen laat branden in de hel als mensen niet voor hem knielen. Sowieso laat die zgn. 'God' heel wat mensen hier op aarde stikken. Ķf hij is niet capabel om er iets tegen te doen, ķf hij geeft er geen zak om.quote:Maar als je niet in God gelooft dan ga je branden in hel als God bestaat. Je verliest dus alleen maar als ongelovige.
Dit is voor jou alleen maar belangrijk omdat je krampachtig in dat duizenden jaren oude scheppingsverhaal wil blijven geloven.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 14:14 schreef bianconeri het volgende:
Lees jij je eens in in wat Darwin in die tijd zelf al zei.
Er is nog geen enkel stukje bewijs dat de ene soort een andere soort geworden is.
Iets wat ook Darwin duidelijk zag. En sinds zijn tijd is er nooit enig bewijs gevonden dat een soort een andere soort wordt.
Het enige wat Darwin duidelijk maakte was dat een soort zich aanpast.
Wat is daar onzin aan?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 14:12 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Kraken evolutie niet op alles af. Alleen dat domme soort wordt andere soort onzin.
Er is geen één aantoonbaar bewijs dat god bestaat.quote:Dat heeft toch te maken met dat er door genoeg aantoonbare bewijzen aangenomen kan worden dat God bestaat. Als je zo ver bent dan is zoiets niet raar.
En dan steeds maar zeuren dat anderen liegen.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 14:12 schreef bianconeri het volgende:
Daarnaast het enige wat ik over evolutie zeg is dat er nog nooit het kleinste beetje bewijs is dat een soort in een andere soort veranderde.
Dat is gewoon een feit. Meer zeg ik niet eens
quote:Nogmaals het enige wat ik over evolutie zeg is dat er 0,0 bewijs is dat een soort een andere soort werd.
Dat dat onderdeel van die evolutie compleet uit de duim gezogen is. En dat is gewoon een feit en meer daarover zeg ik niet eens.
Dat heb ik hem al zeker 20 keer gevraagd. Ik vrees dat je daar geen antwoord op gaat krijgen.quote:
Ik heb medelijden met je! Maar als jij je goed voelt hierbij, dan moet je vooral die oogkleppen ophouden en niet verder denken dan je neus lang is.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 14:12 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Kraken evolutie niet op alles af. Alleen dat domme soort wordt andere soort onzin.
Dat heeft toch te maken met dat er door genoeg aantoonbare bewijzen aangenomen kan worden dat God bestaat. Als je zo ver bent dan is zoiets niet raar.
[..]
De joden inderdaad. Maar de Bijbel gebruikt veelvuldig gewoon Gods naam. En christenen zouden die naam net zo moeten gebruiken.
[..]
Grotere kennis dan jij toont![]()
Daarnaast het enige wat ik over evolutie zeg is dat er nog nooit het kleinste beetje bewijs is dat een soort in een andere soort veranderde.
Dat is gewoon een feit. Meer zeg ik niet eens
Volgens mij wordt er juist hier en op de rest van het internet ook genoeg bewijzen aangeboden dat er juist wel een God bestaat, maar dat jij die niet wilt zien en of geloven door de oogkleppen die jij op hebt.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 14:34 schreef BlackQuasarHole het volgende:
[..]
Ik heb medelijden met je! Maar als jij je goed voelt hierbij, dan moet je vooral die oogkleppen ophouden en niet verder denken dan je neus lang is.
Het is alleen jammer dat deze onzin zo opgedrongen wordt, terwijl er geen enkel bewijs is dat god bestaat, of in ieder geval er een soort van schepper is?!
Kan je gewoon niet openstaan voor iets wat je niet begrijpt, maar wel lekker over kan nadenken hoe op te lossen dat je het wel begrijpt?!
Of blijf je boeken lezen die gewoon door de mens geschreven is?
Noem eens een concreet bewijs dan?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 15:20 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Volgens mij wordt er juist hier en op de rest van het internet ook genoeg bewijzen aangeboden dat er juist wel een God bestaat, maar dat jij die niet wilt zien en of geloven door de oogkleppen die jij op hebt.
Lijkt me dan een goede start om eens enkele van deze bewijzen op tafel te leggen.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 15:20 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Volgens mij wordt er juist hier en op de rest van het internet ook genoeg bewijzen aangeboden dat er juist wel een God bestaat, maar dat jij die niet wilt zien en of geloven door de oogkleppen die jij op hebt.
quote:Op dinsdag 1 juli 2014 15:25 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Lijkt me dan een goede start om eens enkele van deze bewijzen op tafel te leggen.
nee.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 15:21 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar denken jullie dat er ook een absolute moraal bestaat?
Het Jainisme?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 15:21 schreef sjoemie1985 het volgende:
De enige die ik zie zijn drogredeneringen. En (zoals je weet) die gelden niet als bewijs.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 15:20 schreef sjoemie1985 het volgende:
De enige godsbewijzen die ik ken worden hier aardig opgesomd:quote:Op dinsdag 1 juli 2014 15:20 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Nee.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 15:21 schreef sjoemie1985 het volgende:
Mooie tendentieuze naam voor een website ook 'verzwegen wetenschap'.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 15:59 schreef sjoemie1985 het volgende:
ik vind wat hier staat anders aardige bewijzen
http://www.verzwegenwetenschap.nl/h3.html
Je snapt niet dat de reguliere wetenschap dat niet door heeft he?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 15:59 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als we even het hele systeem van collegiale toetsing in de wetenschap vergeten (liegen wordt dan lastig), waarom zou men hier op grote schaal over liegen volgens jou?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 16:12 schreef sjoemie1985 het volgende:
hadden ze het maar door dat die hele evolutie gewoon een leugen is.
Heb je daar ook daadwerkelijk bewijs voor? Nee? Jammer dan.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 16:12 schreef sjoemie1985 het volgende:
hadden ze het maar door dat die hele evolutie gewoon een leugen is.
ik zou wel iemand kunnen noemen maar ja, daar geloven jullie ook niet in dus.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 16:16 schreef Syntos het volgende:
[..]
Heb je daar ook daadwerkelijk bewijs voor? Nee? Jammer dan.
Wie zou er in vredesnaam baat bij hebben om de gehele wereldbevolking voor te liegen over evolutie?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
quote:Op dinsdag 1 juli 2014 16:21 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
ik zou wel iemand kunnen noemen maar ja, daar geloven jullie ook niet in dus.Klinkt niet heel aannemelijk nee. Zeker niet aangezien er zo ontzettend veel gelovige biologen 'in dienst van de duivel' zouden zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer aanwezig in dit forum.
Heb me door de onzin van de eerste twee secties heen weten te worstelen. Evolutie is niet in strijd met de eerste wet van de thermodynamica. De totale energie van het universum bestaat uit kinetische energie (door beweging van deeltjes), potentiele energie (door gravitatiekracht tussen deeltjes) en de rustenergie van deeltjes (door de rustmassa van deeltjes). Die potentiele energie is negatief (denk aan het opstijgen van een raket; die verbruikt veel energie in de vorm van brandstof om de gravitatiekracht te overstijgen). Als je, zoals Stephen Hawking in A Brief History of Time, stelt dat het universum redelijk gelijkmatig verdeeld is, kun je aantonen dat deze negatieve energie de positieve energie exact wegstreept. De totale energie van het universum is dus 0, en is dat altijd geweest.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 15:59 schreef sjoemie1985 het volgende:
Snap je niet dat de duivel HET excuus is voor :quote:Op dinsdag 1 juli 2014 16:21 schreef sjoemie1985 het volgende:
ik zou wel iemand kunnen noemen maar ja, daar geloven jullie ook niet in dus.
Heb je de reacties van mij en OllieWilliams niet gelezen?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 16:35 schreef sjoemie1985 het volgende:
wat dacht je dan van deze tekst?
FEIT: De eerste wet van de thermodynamica zegt dat er nooit energie bijkomt of verloren gaat in het universum; de hoeveelheid energie blijft constant. Toch zegt de evolutionistische wetenschap dat alle tijd, materie (energie) en ruimte zijn ontstaan tijdens de big-bang en sindsdien is blijven uitdijen. Dit is onmogelijk als de energie altijd constant zou zijn geweest. Energie kan niet uit zichzelf ontstaan.
Die wet gaat dus in tegen de oerknal.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |