abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141638073
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 21:10 schreef Shokirbek85 het volgende:
de Joden hadden al 3 generaties doorgebracht in Babylonië. Daar waren ze opgehouden met het spreken van het Hebreeuws (ze spraken Aramees de meederheidstaal van de Babylonische cultuur)
Die toen gedeporteerd zijn waren enkel de priesters en upper class van de Judeeërs. Het hoofd van de Judeese staat en niet de totale bevolking. Zer onwaarschijnlijk dat deze in enkele generaties het Hebreeuws zouden verleerd zijn. Zéér onwaarschijnlijk !

quote:
Er heeft helemaal niks daadwerkelijk plaatsgevonden. Niets wat in de Tanakh ( OT) of in het Nieuwe testament staat geschreven. Geen pratende slang. Geen exodus. Geen joodse volk. Geen jezus geen kruis ect ect ect.
Dat is op zijn minst gezegd wat kort door de bocht. Dan zijn Ezra en Nčchemia ook niet meer dan sprookjesfiguren ? Dat er tussen die rits profeten wel verzonnen figuren zitten, weet je ook wel.

quote:
Het gaat mij hier ook helemaal niet om of het wel of niet gebeurd is.
O maar, mij wel. Anders kan ik dan net zo goed de Harry Potter - reeks lezen of De Rode Ridder.
pi_141638089
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 23:33 schreef Shokirbek85 het volgende:

Helemaal niet raar, juist wat ATON zegt. Verdiep je maar eens in de goden uit de Oudheid. Zo vloog schaapsherder Etana op een adelaar naar de hemel om de gave van het koningschap te ontvangen en naar de aarde te brengen. Lijkt Jezus niet?
http://en.wikipedia.org/wiki/Good_Shepherd

Waar hebben we dat nog gezien.... ;)
pi_141638615
De schaap als (onbedoeld?) symbool voor de volgers van Jezus heb ik altijd een geweldig goede grap gevonden. If there is a God, he definitly has a sense of humor.
  zaterdag 28 juni 2014 @ 23:12:05 #104
424509 Wilgekatje
niet uit de wilg te kijken
pi_141665672
Terugkijkend naar die openingspost, je hebt van alles te verliezen als je in een God gaat geloven. Namelijk je open geest: 'is er wel of niet een God?' is een vraag waarvoor geen reproduceerbare bewijzen zijn geleverd en die dus nog als 'open' in je boekje hoort te staan. Zodra je open vragen gaat afsluiten als een gegeven, maak je de wereld kleiner dan dat deze wellicht is.

Verder: als ik me bedenk hoe gigantisch het universum is (klik hier voor de verhoudingen: http://htwins.net/scale2/ ) en zie hoeveel er bestaat, maakt me dat alleen al gelukkig. Het universum leren kennen en begrijpen is voor mij genoeg. Dan heb ik geen geloof meer nodig.
  zondag 29 juni 2014 @ 02:16:30 #105
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141671724
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 23:12 schreef Wilgekatje het volgende:
Terugkijkend naar die openingspost, je hebt van alles te verliezen als je in een God gaat geloven. Namelijk je open geest: 'is er wel of niet een God?' is een vraag waarvoor geen reproduceerbare bewijzen zijn geleverd en die dus nog als 'open' in je boekje hoort te staan. Zodra je open vragen gaat afsluiten als een gegeven, maak je de wereld kleiner dan dat deze wellicht is.

Verder: als ik me bedenk hoe gigantisch het universum is (klik hier voor de verhoudingen: http://htwins.net/scale2/ ) en zie hoeveel er bestaat, maakt me dat alleen al gelukkig. Het universum leren kennen en begrijpen is voor mij genoeg. Dan heb ik geen geloof meer nodig.
Dan is het universum jouw God. Waarin jij dus "gelooft".
  zondag 29 juni 2014 @ 07:53:42 #106
424509 Wilgekatje
niet uit de wilg te kijken
pi_141673473
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 02:16 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Dan is het universum jouw God. Waarin jij dus "gelooft".
Dat zou je kunnen zeggen. In dat geval zijn levende wezens mijn 'heiligen', die het universum van zingeving voorzien door hun perceptie ervan. Maar dat klinkt weer zo leip.
  zondag 29 juni 2014 @ 09:12:09 #107
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141673838
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 07:53 schreef Wilgekatje het volgende:

[..]

Dat zou je kunnen zeggen. In dat geval zijn levende wezens mijn 'heiligen', die het universum van zingeving voorzien door hun perceptie ervan. Maar dat klinkt weer zo leip.
Ik vind het wel goed klinken!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pande%C3%AFsme
pi_141676674
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 13:55 schreef Tijn het volgende:

[..]

Precies, een god buiten het universum waar we geen interactie mee hebben, dat is geen god. Dan kun je dus ook niet bidden, dan heb je geen kerken of dominees nodig en je komt ook niet in de hemel. Zo'n scheppende entiteit is volstrekt irrelevant voor ons en heeft niks te maken met religie.
Wat hebben jullie toch ook een beperkte kijk op "god" of deva of wat dan ook.
Alle godsdienst is overdreven en dom, want "god" of "deva" interesseert het geen reet wat de mensen en dieren en planten en bomen doen. Die is gewoon, in plaats van de menselijke beelden die mensen maken van "god" of deva...
Religie daarentegen is mensen weer verbinden met die ene realiteit, die elk menselijk begrip te boven zou gaan (als het bestaat).

Vroeger geloofden men in de onbekende god, die door het menselijk intellect nooit begrepen kon worden. Priesters mochten de "naam" van die god een keer per jaar noemen, en mensen die die naam noemden werden gedood. Zo heilig was die naam. Ieder volk noemde die god overigens anders, want het ging de mensen niet om de naam maar om de gedachtenis aan die ene god of het begin van het ontstaan van alles.
Maar helaas hebben de huidige gelovigen hier geen weet van. Ze denken dat god god heet, en praten voor god alsof ze het persoonlijk kennen. Ze denken dat bidden helpt, of dat liedjes zingen ter ere van hem (want ze hebben god nog wel laten evolueren tot een mannelijk persoon) helpt en dat hij daar vreugde in heeft.
Als je bijvoorbeeld vloekt door te zeggen "godverdomme" dan komen de christenen uit alle gaten en kieren om te zeggen "wil je dat niet doen, want je beledigd mijn god". Maar de god van de joden heette YHWH, en niet God. En waarom? Omdat de vroegste joden ook de traditie kenden van de onbekende godheid. En YHWH kun je niet uitspreken, dat was nou net het leuke daaraan. Maar nu zijn er mensen die er Yehovah van maken, of Yahweh. Terwijl we niet weten welke klinkers er tussen gevoegd zouden moeten worden want het vroegste Hebreeuws kende geen klinkers. Waarschijnlijk moesten er dus geen klinkers aan toegevoegd worden en was het de bedoeling om de naam onuitspreekbaar te houden. Omdat die naam te heilig was. Maar het heilige is wel weg uit de hedendaagse godsdiensten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hebreeuws_alfabet

Dit is een mooie tekst over "god"

http://www.theosofie.net/(...)apr2006/overgod.html

Mensen die in een persoonlijke god geloven zijn niet te benijden. Ze houden ook vol dat god liefde is, terwijl je om je heen de meest verschrikkelijke dingen ziet gebeuren (niet enkel bij de mensen maar vooral in de dierenwereld) en daarom verzinnen ze de duivel. Terwijl de joden de duivel niet kenden, maar enkel satan als de tegenstrever van de mens (en niet van god!, denk daar goed aan christenen). Als de mens iets goed wilde doen, maar er kwamen problemen van dan was dit het werk van de tegenstrever. Maar als je die problemen overwon kwam je sterker uit de strijd. Dus was de rol van satan een goede rol. Zie het als tegenwind bij het fietsen. Als je enkel maar windje mee hebt dan groeien je spieren niet (of minder snel) maar als je tegen de wind in moet fietsen dan groeien die spieren behoorlijk snel. Of zie het als natuurlijke selectie. Zonder roofdieren zouden de zwakke broeders en zusters van een soort overleven en zwakke genen doorgeven waardoor de soort slechter zou worden. Maar door de roofdieren ontwikkelen soorten zich naar boven.
Momenteel echter zien gelovigen goed en kwaad als twee tegengestelde entiteiten en het ene noemen ze god en het andere satan of duivel (twee termen die ze per ongeluk gelijk stellen, terwijl duivel in het OT niet voor kwam).
Als je goed en kwaad ziet als natuurwetten is er niks aan de hand. Wat goed is voor de een is kwaad voor een ander. De een zijn dood is letterlijk het brood van de ander. Maar door goden te verzinnen die goed zijn moet je een verklaring hebben voor het kwaad in de wereld. En dan krijg je fabeltjes als de zondeval (die wel heel mooi is als je het symbolisch leest en weet dat de slang in de oudheid stond voor wijsheid) en de duivel die met zijn demonen de mensen van de goede god af probeert te krijgen. Als deze bijgelovige mensen dan ook nog beweren het allemaal te weten en dat de mensen die er anders tegenaan kijken arrogant zijn en de steekhoudende argumenten van atheisten en andersdenkenden negeren, dan is het hek helemaal van de dam. Dan is het te hopen dat de paus eens gaat zeggen dat een condoom verplicht is bij seksuele handelingen opdat de genen van die mensen niet doorgegeven worden.

Wel is het jammer dat mensen te snel van de ene idee op de andere komen. "het christendom heeft geen gelijk DUS is er niks" terwijl er nog vele wegen openstaan om bewandeld te worden op zoek naar een beetje meer waarheid.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_141677052
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 22:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

En dat is ook de voornaamste conclusie die hij trekt: het ontstaan van een universum uit niets levert geen noemenswaardige conflicten op met de natuurwetten zoals wij die kennen. Er is bijvoorbeeld geen conflict met de wet van behoud van energie, zoals altijd gedacht. En die conclusie is op zich al heel opmerkelijk.

Maar dat is iets heel anders dan beweren dat de wetenschap ooit alle antwoorden zal gaan geven, of het antwoord op deze specifieke vraag werkelijk heeft. Dat is niet het geval en dat beweert Krauss ook niet.
Waar komen die natuurwetten eigenlijk vandaan? Ik meen te begrijpen uit "universum uit het niets" dat die natuurwetten er al waren vanaf de oerknal. Maar is dat niet vreemd? Daar moet toch iets achter zitten? En daar moet ook weer iets achter zitten, en daar ook weer achter?

Zo heb ik begrepen dat men bij "niets" uit "universum uit het niets" men de energievelden of krachtvelden niet meerekent. Die was er al, of niet? Dus in feite was er niet niets. Maar waar kwamen die krachtvelden of energievelden dan vandaan?

En zijn natuurwetten niet gewoon alles wat wij zien als in een verband. Een appel valt altijd naar beneden als je het loslaat DUS er moet een natuurwet achter zitten? En als een appel een keer niet naar de grond valt dan is er geen natuurwet?

Eigenlijk zie ik het geloof in natuurwetten hetzelfde als geloven in een christelijke god. Die was er ook altijd al, geen idee hoe maar dat gelooft men. De natuurwetten waren er ook al van den beginne, geen idee hoe maar zo zit het wel (volgens wetenschappers), of ik moet het verkeerd begrepen hebben.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  zondag 29 juni 2014 @ 12:51:01 #110
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_141677263
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 12:41 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Waar komen die natuurwetten eigenlijk vandaan? Ik meen te begrijpen uit "universum uit het niets" dat die natuurwetten er al waren vanaf de oerknal. Maar is dat niet vreemd? Daar moet toch iets achter zitten? En daar moet ook weer iets achter zitten, en daar ook weer achter?
Hoe fundamenteel onbepaaldheid en de daaruit voortvloeiende effecten precies zijn weet ik niet. Wellicht is het vergelijkbaar met priemgetallen: er is - zover ik kan zien - geen universum voor nodig om te spreken van priemgetallen, de waardes die ze hebben, en het feit dat het er een oneindig aantal zijn.

Wellicht zijn kwantumverschijnselen net zo fundamenteel / onafhankelijk van het bestaan van universa. Op dit moment weten we dat, zover ik weet, niet.

quote:

Zo heb ik begrepen dat men bij "niets" uit "universum uit het niets" men de energievelden of krachtvelden niet meerekent. Die was er al, of niet? Dus in feite was er niet niets. Maar waar kwamen die krachtvelden of energievelden dan vandaan?
Ze volgen, als ik het goed begrijp, direct uit het onzekerheidsprincipe van Heisenberg. Hoe vreemd dat wellicht ook klinkt: "geen energieveld" is een meer bepaalde toestand dan "een onbepaald energieveld". Dat laatste zit dan dichter bij 'niets' dan het eerste.

quote:

En zijn natuurwetten niet gewoon alles wat wij zien als in een verband. Een appel valt altijd naar beneden als je het loslaat DUS er moet een natuurwet achter zitten? En als een appel een keer niet naar de grond valt dan is er geen natuurwet?
Een natuurwet is een menselijke generalisatie ten aanzien van het gedrag van verschijnselen. Daarom vind ik het eigenlijk een beetje ongelukkige term... het wekt bij leken de indruk dat het zou gaan om 'een wet die onmogelijk kan worden geschonden'. Dat is niet de strekking van dit begrip in een wetenschappelijke context.

quote:

Eigenlijk zie ik het geloof in natuurwetten hetzelfde als geloven in een christelijke god. Die was er ook altijd al, geen idee hoe maar dat gelooft men. De natuurwetten waren er ook al van den beginne, geen idee hoe maar zo zit het wel (volgens wetenschappers), of ik moet het verkeerd begrepen hebben.
Dat heb je denk ik gewoon verkeerd begrepen. Samengevat:

1) niemand zegt dat natuurwetten nooit zijn veranderd.
2) de natuurwetten zoals we ze nu kennen zijn volledig consistent met een universum dat uit niets (een toestand van totale onbepaaldheid) ontstaat. Dit is waar Lawrence Krauss op doelt, niets meer en niets minder.

Dingen die we niet weten:

1) zijn de natuurwetten zoals wij die nu denken te kennen ooit veranderd?
2) zijn de natuurwetten fundamenteel zoals priemgetallen fundamenteel zijn?

Wellicht dat we deze vragen in de toekomst kunnen beantwoorden, maar zover zijn we nog lang niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_141677545
@ Molurus:

bedankt :D

Maar totale onbepaaldheid vind ik een vaag begrip. Totaal onbepaald, wat is dat? Iets wat je niet weet of zo?

http://www.encyclo.nl/begrip/onbepaaldheid

Of is het de eerste term? Onbegrensdheid? Lijkt mij niet toch?

Dat hele boek uitgelezen, en ik had meer het idee dat kosmologie een soort fantasie was, met al hun vreemde berekeningen en dergelijke. Maar dit kan ook aan mijn beperkte kennis liggen.
Friedrich Nietzsche
  zondag 29 juni 2014 @ 13:48:28 #112
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_141678663
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 13:04 schreef BerjanII het volgende:
@ Molurus:

bedankt :D

Maar totale onbepaaldheid vind ik een vaag begrip. Totaal onbepaald, wat is dat? Iets wat je niet weet of zo?

http://www.encyclo.nl/begrip/onbepaaldheid

Of is het de eerste term? Onbegrensdheid? Lijkt mij niet toch?
Nee, maar 'onzekerheid' dekt de lading ook niet. Het is niet zozeer dat we niet zeker zijn van de toestand van zo'n systeem of dat niet kunnen weten, maar dat de toestand van het systeem feitelijk ongedefinieerd is - los van kennis en onzekerheden.

Maar toegegeven: dit begrip is moeilijk intuītief te begrijpen. Wij zijn gewend aan een wereld waarin dingen wel of niet waar zijn, ongeacht of we dat weten. Onbepaaldheid betekent dat een gegeven stelling (welke stelling dan ook) tegelijk waar en onwaar is. In onze alledaagse wereld maken we dat niet mee.

quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 13:04 schreef BerjanII het volgende:

Dat hele boek uitgelezen, en ik had meer het idee dat kosmologie een soort fantasie was, met al hun vreemde berekeningen en dergelijke. Maar dit kan ook aan mijn beperkte kennis liggen.
Het is gewoon complexe materie. Wil je dit allemaal bekijken in het wiskundige detail dat daar eigenlijk voor nodig is dan is dat - helaas - voor ons totaal niet te volgen. Je krijgt dan dit soort materie voorgeschoteld:

Voor mij is dit in elk geval totaal niet te begrijpen.

En dan kan iemand als Krauss niet anders dan een samenvatting voor leken geven die dat soort detail mist. Gelukkig doet hij dat ook, anders zouden wij helemaal niets weten van waar de moderne natuurkunde mee bezig is. :)
pi_141679647
Via reductionisme proberen we natuurwetten en een mogelijke oorsprong daarvan wel te herleiden. De vergl. met God slaat dus de plank mis :)
pi_141681665
quote:
14s.gif Op woensdag 25 juni 2014 17:14 schreef jogy het volgende:

Er bestaat een boek met dit soort loze kreten en nonsens 'argumentatie' die je krijgt bij de eerste meeting van de kerk of zo? Wat je allemaal zegt slaat gewoon helemaal nergens op. Dat jij gelooft is helemaal in orde maar probeer God niet te persen in een onderwerp waar hij niet thuis hoort. Je kan de Bijbelse God niet rationeel recht praten, hoe graag je dat ook wil.
Je kunt de Bijbelse God heel erg goed rationeel recht praten.
Door de Bijbel en de natuur te bestuderen.
Onzin als de evolutie is niet recht te praten, prima dat je daarin gelooft (als je dat doet) maar het is absoluut geen feit.

God en de Bijbel horen sowieso thuis in een wetenschappelijk onderwerp.
En dat met de lego is maar een simpel vergelijk, maar is wel logisch. Een huis bouwt zichzelf niet door ineens vallende en botsende stenen. Net als dat deze prachtige planeet niet heel toevallig op de juiste locatie in het zonnestelsel is ontstaan na allemaal wat botsingen door rotsen.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 16:57 schreef The_stranger het volgende:

Que? Evolutie op korte en lange termijn is meerdere malen aangetoond. Daarnaast kun je bepaalde eigenschappen en uiterlijkheden bijzonder logisch zijn veranderen in opeenvolgende soorten...

Echter

Blijkbaar begrijp je niet wat evolutie nu werkelijk inhoudt, dan is het geen verrassing dat jouw versie van evolutie nooit is aangetoond.
Ik weet heel goed wat evolutie is. En je moet daarin verschil maken tussen de evolutie binnen een soort zelf, wat inderdaad bewezen is. En de ''echte'' evolutie waar we het over hebben dat de ene soort naar een andere soort evolueert.
En daar is nog nooit enig bewijs voor gevonden.

quote:
7s.gif Op woensdag 25 juni 2014 16:57 schreef Life2.0 het volgende:

ik voorpel er 3, en zal wel geweld bij te pas komen

Het verschil is dat jij een hele open voorspelling doet. De Bijbel noemt de naam van degene die Babylon zou veroveren en precies met welke strategie dat zou gebeuren en nog eens dat er totaal geen geweld aan te pas zou komen.
pi_141681827
quote:
2s.gif Op woensdag 25 juni 2014 17:49 schreef Tijn het volgende:
Het verbaast me altijd dat veel gelovigen de theoriën over het ontstaan van het universum, het ontstaan van leven en de evolutie van leven op een grote hoop gooien. Alsof ze ook maar iets met elkaar te maken hebben. Ze bevinden zich niet eens in dezelfde takken van wetenschap.
Iedereen snapt wel dat die dingen niet zo zeer met elkaar te maken hebben, niet direct dan.
Echter komt het al heel snel wel bij elkaar terecht. Iemand die de evolutie gelooft kan niet in de Bijbel en dus God geloven.
En door die spontane knal ineens kwam het universum (zeggen een aantal dombo's dan) en door wat rotjes daar een prachtige planeet en ineens daar leven.

Niet direct met elkaar maar indirect zeer zeker.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 18:34 schreef hoatzin het volgende:
ha Bianconeri is er weer bij om met volslagen kletskoek weer wat reacties los te peuteren. Die altijd allemaal hetzelfde zijn.

LOL _O-
Kom je weer stoken? Met je evolutie is volledig bewezen onzin haha....

Ga toch lekker weg met je evolutie geloofsbeweging.

quote:
7s.gif Op woensdag 25 juni 2014 19:08 schreef Xa1pt het volgende:

Al is het een jaar of 100, punt blijft hetzelfde. Maar als je evolutie ziet als 'toeval' heb je er weinig van begrepen,
Met toeval heb ik het niet over het evolueren van soorten ;)
Punt blijft niet hetzelfde, het is veel beledigender voor al dat prachtige leven als je zegt dat het maar wat door veranderingen gekomen is. Dat de ene soort verdween en ineens een andere soort geworden is, lol wat een onzin.

Het is veel prachtiger als dat doort iets Intelligents geschapen is. Zoals het nu nog zo fantastisch bestaat.
pi_141681907
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:27 schreef bianconeri het volgende:
Ik weet heel goed wat evolutie is. En je moet daarin verschil maken tussen de evolutie binnen een soort zelf, wat inderdaad bewezen is. En de ''echte'' evolutie waar we het over hebben dat de ene soort naar een andere soort evolueert.
Hoeveel bewijs wil je hebben? Het feit dat je d.m.v. DNA een heel mooi patroon ziet ontstaan als je verschillende opeenvolgende soorten bestudeerd? Dat je in de fossiele overblijfselen datzelfde patroon ziet in veranderingen qua botten en lichaam?

quote:
Onzin als de evolutie is niet recht te praten, prima dat je daarin gelooft (als je dat doet) maar het is absoluut geen feit.
God wordt in ieder geval steeds makkelijker recht te praten omdat er steeds minder overblijft waar god een handje in zou hebben gehad. Daar waar vroeger de hele bijbel nog letterlijk genomen moest worden, is nu wel duidelijk dat het niet meer dan een leuk bundeltje verhalen is, daar waar vroeger het heelal zo werd voorgesteld om god op een voetstuk te plaatsen, blijkt nu dat ons plekje een nietszeggend stukje heelal is waar werkelijk niets bijzonders aan is.
God of the gaps is de term die je zoekt...
quote:
Met toeval heb ik het niet over het evolueren van soorten ;)
Dat de ene soort verdween en ineens een andere soort geworden is, lol wat een onzin.
Inderdaad onzin, want zo werkt(e) het niet. Of denk je ook dat we van de apen afstammen?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_141681937
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juni 2014 19:10 schreef OllieWilliams het volgende:
De enige keer dat ik mensen die de evolutietheorie onzin noemen omdat het "slechts" een theorie is wel kan waarderen is wanneer ze alle wetenschappelijke theorieën aan hun laars lappen en materieloos in de zesde dimensie door de lucht zweven.
Wat een onzin zeg....
Alsof dat ook maar enig verband heeft. Ja een soort op zichzelf evolueert.
Maar de ene soort zal nooit van zijn leven een andere soort worden.

Iemand die dat gelooft en dat nog eens bewezen noemt ook, die horen alle wetenschappelijke dingen aan hun laars te lappen en opgenomen te worden in een TBS kliniek. Dan heb je gewoon een gigantische bord op de kop en negeer je alle feiten.

quote:
10s.gif Op woensdag 25 juni 2014 19:37 schreef Semisane het volgende:

Dat is toch al vrij lang duidelijk dat hij er totaal niks van begrepen heeft? Het is me dan ook een raadsel waarom men nog op hem ingaat. 8)7
Kan je het niet hebben dat niet iedereen een meelopertje is maar WEL zelf kan denken?
pi_141682090
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:35 schreef The_stranger het volgende:

Hoeveel bewijs wil je hebben? Het feit dat je d.m.v. DNA een heel mooi patroon ziet ontstaan als je verschillende opeenvolgende soorten bestudeerd? Dat je in de fossiele overblijfselen datzelfde patroon ziet in veranderingen qua botten en lichaam?
Ik weet niet wat voor fossielen jij bedacht hebt in je hoofd?
Maar in het fossielenbestand zie je totaal geen tussenvormen e.d. Of soorten die duidelijk na elkaar komen en ook echt andere soorten van elkaar zijn.

quote:
God wordt in ieder geval steeds makkelijker recht te praten omdat er steeds minder overblijft waar god een handje in zou hebben gehad. Daar waar vroeger de hele bijbel nog letterlijk genomen moest worden, is nu wel duidelijk dat het niet meer dan een leuk bundeltje verhalen is, daar waar vroeger het heelal zo werd voorgesteld om god op een voetstuk te plaatsen, blijkt nu dat ons plekje een nietszeggend stukje heelal is waar werkelijk niets bijzonders aan is.
God of the gaps is de term die je zoekt...
De Bijbel is een heel belangrijk boek die verklaart hoe het leven is ontstaan, alles is ontstaan.
Waarom er zoveel ellende is in deze wereld en wat de toekomst is.
Daarnaast is de aarde zeker wel een zeer bijzondere plek, niet omdat het zoveel is binnen het universum.

quote:
Inderdaad onzin, want zo werkt(e) het niet. Of denk je ook dat we van de apen afstammen?
Wat de leer is is dat we uiteindelijk vanuit apen ontwikkelt zijn naar mensen. Dus van de ene soort (aap) naar een andere soort (de mens).
En die aap is ooit ontstaan uit een bacterie en zegt het maar wat voor andere soorten daartussen.

Wat natuurlijk hilarische onzin is.
De wetenschappers die nog achter die (macro) evolutie staan en hoe dit alles ontwikkeld is (die theorie) hebben overduidelijk een zware drugs trip achter de rug.
  zondag 29 juni 2014 @ 15:44:35 #119
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_141682209
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:36 schreef bianconeri het volgende:
Wat een onzin zeg....Alsof dat ook maar enig verband heeft. Ja een soort op zichzelf evolueert.Maar de ene soort zal nooit van zijn leven een andere soort worden.
Dat hangt er dus nogal vanaf wat je precies verstaat onder "soort".

De manier waarop biologen soorten indelen is vaak nogal arbitrair, en daarmee is het onderscheid tussen soorten dat ook. (En daarmee datgene waarvan jij veronderstelt dat het nooit zal gebeuren.)

Dus als we de biologische definities hanteren is je stelling een uitspraak over wat biologen doen, niet over leven. Maar als je een andere invulling geeft aan het begrip dan hoor ik dat nog steeds graag. :)
  zondag 29 juni 2014 @ 15:44:48 #120
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_141682215
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:27 schreef bianconeri het volgende:

[..]

God en de Bijbel horen sowieso thuis in een wetenschappelijk onderwerp.
En dat met de lego is maar een simpel vergelijk, maar is wel logisch. Een huis bouwt zichzelf niet door ineens vallende en botsende stenen. Net als dat deze prachtige planeet niet heel toevallig op de juiste locatie in het zonnestelsel is ontstaan na allemaal wat botsingen door rotsen.

[..]

[..]

Het verschil is dat jij een hele open voorspelling doet. De Bijbel noemt de naam van degene die Babylon zou veroveren en precies met welke strategie dat zou gebeuren en nog eens dat er totaal geen geweld aan te pas zou komen.
dus jij gelooft mijn voorspelling niet omdat ik niet in de bijbel sta, nou dat lijkt mij voldoende bewijs dan
pi_141682226
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:36 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Wat een onzin zeg....
Alsof dat ook maar enig verband heeft. Ja een soort op zichzelf evolueert.
Maar de ene soort zal nooit van zijn leven een andere soort worden.

Iemand die dat gelooft en dat nog eens bewezen noemt ook, die horen alle wetenschappelijke dingen aan hun laars te lappen en opgenomen te worden in een TBS kliniek. Dan heb je gewoon een gigantische bord op de kop en negeer je alle feiten.
quote:
Ik weet niet wat voor fossielen jij bedacht hebt in je hoofd?
Maar in het fossielenbestand zie je totaal geen tussenvormen e.d. Of soorten die duidelijk na elkaar komen en ook echt andere soorten van elkaar zijn.
Uiteraard zal ik je niet kunnen overtuigen, daarvoor zit je te diep in de loopgraaf, maar misschien krijg ik je zover om je eens te verdiepen in de evolutie van de groep equidae. Deze groep beslaat de familie van de hedendaagse paarden. Het si wel degelijk bewezen dat ze gerelateerd zijn en dat er een evolutionair verloop is van het allereerste "lid" van de familie en onze moderne paarden.
Van een vos/hond achtig type dier is door evolutie "uitgegroeid" tot het paard wat we nu kennen.

quote:
Wat de leer is is dat we uiteindelijk vanuit apen ontwikkelt zijn naar mensen. Dus van de ene soort (aap) naar een andere soort (de mens).
En die aap is ooit ontstaan uit een bacterie en zegt het maar wat voor andere soorten daartussen.

Wat natuurlijk hilarische onzin is.
De wetenschappers die nog achter die (macro) evolutie staan en hoe dit alles ontwikkeld is (die theorie) hebben overduidelijk een zware drugs trip achter de rug.
We stammen niet af van de "apen", apen en de mens hebben een gezamenlijke voorouder, zeg maar een proto aap.
Dus niet van de ene soort aap naar de mens, maar van de proto aap naar de vele apen die we kennen en de mens...

Los daarvan zou je wat minder vaak met onnodige termen als drugs, tbs, opname kunnen strooien zodat de discussie een wat meer volwassen sfeer krijgt..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zondag 29 juni 2014 @ 15:45:31 #122
12221 Tijn