abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 juni 2014 @ 19:17:00 #151
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141733150
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 16:38 schreef BlackQuasarHole het volgende:
Wie zijn wij om te bepalen dat er überhaupt een begin of einde ergens van is, of dat er iets uit niets moet bestaan?

Waarom is onze redenatie van de werkelijkheid waar, en is er niet een andere onbegrijpelijke werkelijkheid die totaal verschilt van de onze.
Omdat e.e.a. overeen moet komen met de feiten en logica. Ik wil best geloven in een geldboom, maar de werkelijkheid denkt daar toch anders over.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 30 juni 2014 @ 20:37:24 #152
408230 BlackQuasarHole
To far for us to understand
pi_141737363
quote:
7s.gif Op maandag 30 juni 2014 19:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Omdat e.e.a. overeen moet komen met de feiten en logica. Ik wil best geloven in een geldboom, maar de werkelijkheid denkt daar toch anders over.
Maar dan nog is het punt wat waar is en wat niet? Wie zijn wij om te zeggen dat er een soort van godheid (of anders) bestaat? Dat is alleen maar om voor onszelf te verklaren dat het er allemaal is!

Ik begrijp wel dat we voor onze visuele en gevoelsmatige werkelijkheid een verklaring proberen te vinden, maar ik vind eigenlijk dat we helemaal niet dat we zo ver gevorderd zijn daarvoor. Ik doel dan weer op oneindigheid, tijd, enz enz (zelf bedachte systemen voor verklaringen)

Zoals de beroemde verschillende paradoxen! We lullen ons zelf zo vast in allerlei wiskundige, natuurkundige oneindig heden, dat we eigenlijk (vraag ik me af) pas daar een antwoord op weten als (het ooit zo ver komt) we een andere werkelijkheid gaan begrijpen.

En waarom zo die verbondenheid met de hemel? Waarom zijn wij zo apart dat er al een hemel is! Is die er alleen voor ons, of ook voor andere levensvormen (zowel op aarde als ergens anders..)

En waarom als god bestaat, zou hij zo met ons bezig zijn? Is zijn bewustzijn (als je het zo kan noemen) zo groot dat hij met alles tegelijk in het universum bezig kan zijn. Is het woord nietig niet in zijn belang, en is elke materie dan belangrijk? Is een creatie van een ster dan niet veel belangrijker dan een miljard maal een miljoen kleinere levensvormenen die elkaar naar het leven staan?

Ik denk (zeg niet dat het zo is) dat we niet genoeg geëvolueerd zijn om alles te bevatten?

Mensen waren technisch en sociaal gezien ook anders een paar honderdduizend jaar geleden.

Nog effe wachten dus...misschien...wie weet, is het heel anders en mooier dan we denken!?

[ Bericht 0% gewijzigd door BlackQuasarHole op 30-06-2014 21:01:18 ]
  maandag 30 juni 2014 @ 20:50:57 #153
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_141737955
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 20:37 schreef BlackQuasarHole het volgende:

Nog effe wachten dus...misschien...wie weet, is het heel anders en mooier dan we denken!?
Dat lijkt me bijna een zekerheid. Kijk maar naar zo'n 100 jaar geleden. Toen wist men nog niks van kwantummechanica of relativiteit. Door die twee theorieën hebben we nu een heel andere kijk op hoe het universum waarin we leven zich gedraagt op heel kleine en heel grote schalen.

Over 100 jaar hebben we ongetwijfeld een nóg beter inzicht in de samenhang tussen beide theorieën (nu nog grotendeels een mysterie) en méér, bijvoorbeeld de werking van onze eigen hersenen en de samenhang tussen die werking en de menselijke geest zoals wij die zelf ervaren.

In mijn ogen kan er nauwelijks iets mooiers zijn dan dit soort kennis en inzicht.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 30 juni 2014 @ 20:59:42 #154
408230 BlackQuasarHole
pi_141738442
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 20:50 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dat lijkt me bijna een zekerheid. Kijk maar naar zo'n 100 jaar geleden. Toen wist men nog niks van kwantummechanica of relativiteit. Door die twee theorieën hebben we nu een heel andere kijk op hoe het universum waarin we leven zich gedraagt op heel kleine en heel grote schalen.

Over 100 jaar hebben we ongetwijfeld een nóg beter inzicht in de samenhang tussen beide theorieën (nu nog grotendeels een mysterie) en méér, bijvoorbeeld de werking van onze eigen hersenen en de samenhang tussen die werking en de menselijke geest zoals wij die zelf ervaren.

In mijn ogen kan er nauwelijks iets mooiers zijn dan dit soort kennis en inzicht.
En dat is het ook! Kennis is macht en geeft antwoorden! Oftewel we evolueren ons zelf!

Kwantummechanica is trouwens een zeer moeilijk begrip! Zijn maar een handje vol mensen die het enigzins begrijpen, maar het alleen in wiskundige termen en taal kunnen uitleggen.

Ik vind nog altijd de beroemde split theorie en verstrengeling een machtige mind fuck....heerlijk!
  maandag 30 juni 2014 @ 21:05:30 #155
408230 BlackQuasarHole
pi_141738779
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 20:50 schreef Perrin het volgende:

[..]

Oh...had het al eerder op Fok gezet een tijdje geleden!

Maar dit is ook wel een typische mind fuck...haha!

http://www.wanttoknow.nl/(...)basis-voor-wonderen/

Ik bedoel maar?! Je kan het zo gek niet bedenken of we weten wel weer een andere (misschien wel ware) theorie uit de mouw te schudden :D
  maandag 30 juni 2014 @ 21:06:12 #156
pi_141738812
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 20:37 schreef BlackQuasarHole het volgende:

[..]

Maar dan nog is het punt wat waar is en wat niet?
Dat maakt nogal veel uit als je een ijsje probeert te kopen met geld van je geldboom.

Kijk je hebt 2 soorten mensen. Mensen die alles willen weten om rustig te kunnen slapen, en mensen die echt alles willen weten. De eerste groep geef je een religie, de tweede groep wetenschap.

Nu wil je een land besturen of je hebt een apparaat nodig om het leven van je vrouw te redden, aan welke groep vraag je nu advies?
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  maandag 30 juni 2014 @ 21:09:40 #157
408230 BlackQuasarHole
pi_141738959
Ik wil wel eens weten hoe iemand denkt over de wereld die blind is geboren? Hoe het zit met de ruimtelijk inzicht van die persoon (als die er al is) en eventueel ook iemand die blind en doof is geboren?! Daar zou je (banaal genoeg) interessante resultaten mee kunnen bereiken als die gene niet vergiftigd is met de lering van de godsdienst, en eigenlijk...een test persoon die wel in god gelooft! Anders heb je geen vergelijkingsmateriaal in je onderzoek!

Hmm...erg interessant onderzoek lijkt me dat als het er al ooit van komt?
  maandag 30 juni 2014 @ 21:15:23 #158
408230 BlackQuasarHole
pi_141739258
quote:
7s.gif Op maandag 30 juni 2014 21:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat maakt nogal veel uit als je een ijsje probeert te kopen met geld van je geldboom.

Kijk je hebt 2 soorten mensen. Mensen die alles willen weten om rustig te kunnen slapen, en mensen die echt alles willen weten. De eerste groep geef je een religie, de tweede groep wetenschap.

Nu wil je een land besturen of je hebt een apparaat nodig om het leven van je vrouw te redden, aan welke groep vraag je nu advies?
Maar deze vergelijkingen vallen in de bestaande werkelijkheid. De antwoorden die je erop kan geven zijn dan ook gewoon te geven, mij gaat het om antwoorden die je niet kan geven met onze huidige werkelijkheid en denk vermogen!

Laten we het erop houden dat ik blij ben dat er mensen zijn die verder kijken dan zijn neus lang is (en hoever weet ik niet), en dat er mensen zijn die het wel best vinden zo!

Dat maakt ons ook zo uniek en interessant (voor onze werkelijkheid)

Hoe kijkt een hond of kat tegen de werkelijkheid aan? Een koolmees ziet in infrarood, als wij zo zouden zijn, waar zouden we nu dan staan in de evolutie en technologische vooruitgang?

Het is allemaal zulke complexe materie en komt zoveel bij kijken, dat rekenen we niet even uit in een paar duizend jaar! Dat kost tijd....de aarde heeft (zoals ze zeggen) 4,5 miljard jaar erover gedaan om te bereiken waar we nu zitten, wie zijn wij dat we dat allemaal even uitvogelen in een paar honder jaar? En dan heb ik het nog alleen over onze planeet....er zijn er meer, erg veel meer!
  dinsdag 1 juli 2014 @ 10:31:59 #159
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_141756871
quote:
10s.gif Op zondag 29 juni 2014 20:18 schreef Semisane het volgende:

[..]

Nee, jouw kennis over dit onderwerp is gewoon nul en je uitspraken over evolutie enkel wanhopig. :')
Hij volgt anders een wetenschappelijke studie hoor, hij weet echt wel waar hij over praat.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 12:02:57 #160
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141759174
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 10:31 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hij volgt anders een wetenschappelijke studie hoor, hij weet echt wel waar hij over praat.
Welke studie is dat dan?

Een wetenschappelijke studie doen en tegelijkertijd gelovig blijven, levert doorgaans problemen op.

Een van de twee (studie of geloof) gaat er meestal aan.

Wanneer zo'n persoon krampachtig probeert beide (tegenstrijdige) discipline's overeind te houden, komt de frustratie er hoe dan ook op een andere manier uit.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 12:41:36 #161
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_141760396
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 12:02 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Welke studie is dat dan?

Een wetenschappelijke studie doen en tegelijkertijd gelovig blijven, levert doorgaans problemen op.

Wanneer zo'n persoon krampachtig probeert beide (tegenstrijdige) discipline's overeind te houden, komt de frustratie er hoe dan ook op een andere manier uit.
Dat heb ik hem al vaak gevraagd maar daar durft hij geen antwoord op te geven.

Als je zijn redeneertrant analyseert en de volslagen kolderieke beweringen die hij aan de lopende band doet dan betwijfel ik het dan ook ten zeerste.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 14:01:03 #162
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141763267
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 12:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Als je zijn redeneertrant analyseert en de volslagen kolderieke beweringen die hij aan de lopende band doet dan betwijfel ik het dan ook ten zeerste.
Toch komt het wel vaker voor. Enkele jaren geleden waren er enkele hoogleraren (natuurkunde e.d.; namen ben ik even vergeten), die toch hun geloof hadden behouden.

Maar zoals ik als schreef: de interne conflicten en frustraties komen er dan wel op een andere manier uit; bijv. slaapproblemen of stotteren heb ik in de praktijk gezien bij zulke gevallen.

Een mooie uitweg heb ik eens gelezen in een boek van een theoloog. Deze man, die bepaald niet dom was en heel goed snapte dat de helft van de bijbel lariekoek is, kwam met het begrip "geloofswaarheid", naast de gewone alledaagse "waarheid".

Geloofswaarheid en waarheid kunnen verschillen, zelfs tegenstrijdig zijn. Voorbeeld: Jezus liep over het water. Dit is onmogelijk, dus geen waarheid in de gewone wereld. Maar tegelijkertijd wel een geloofswaarheid.

Mensen blijken heel goed in staat te zijn om verschillende raamwerken van waarheid naast elkaar te laten bestaan. Bij kinderen kun je dat zien bij het sinterklaasfeest. Aan de ene kant weten ze op enig moment dat het onzin is, tegelijkertijd kunnen ze nog steeds prima in sinterklaas "geloven", omdat dit voor hen gewoon een andere werkelijkheid is.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 14:04:13 #163
pi_141763373
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 14:01 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

Mensen blijken heel goed in staat te zijn om verschillende raamwerken van waarheid naast elkaar te laten bestaan. Bij kinderen kun je dat zien bij het sinterklaasfeest. Aan de ene kant weten ze op enig moment dat het onzin is, tegelijkertijd kunnen ze nog steeds prima in sinterklaas "geloven", omdat dit voor hen gewoon een andere werkelijkheid is.
kans geeft op cadeaus en snoep.

Als de beloning voldoende is geloof je alles. ;)
  dinsdag 1 juli 2014 @ 14:05:00 #164
pi_141763396
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 21:15 schreef BlackQuasarHole het volgende:

[..]

Maar deze vergelijkingen vallen in de bestaande werkelijkheid. De antwoorden die je erop kan geven zijn dan ook gewoon te geven, mij gaat het om antwoorden die je niet kan geven met onze huidige werkelijkheid en denk vermogen!

Ah, God of the Gaps.

Duidelijk.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 14:05:44 #165
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141763426
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 14:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

kans geeft op cadeaus en snoep.

Als de beloning voldoende is geloof je alles. ;)
... ja, daar zeg je wat. Bijvoorbeeld als je in het hiernamaals 77 druiven maagden tot je beschikking krijgt.
pi_141763477
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 17:15 schreef BerjanII het volgende:

In de bijbel staan legio fouten. Prachtig dat een almachtige godheid dezelfde fouten maakt als de leken die in die tijd leefden. De ene keer staat de Aarde op pilaren, en dan zweeft het weer door de lucht. Als sommige schriften in India geschreven waren zou de Aarde op een schildpad rusten.
Mensen die melaats waren moesten twee vogels pakken en een slachten. Vervolgens zou de levende vogel in het bloed van de gedode vogel gedoopt worden en daarmee zou de melaatse dan aangeraakt worden. Dan zou de melaatse weer rein zijn en weer bij het volk kunnen komen.
Lees Leviticus maar, staan genoeg onzin regels in.
Een dode word opgewekt, water veranderd in wijn, twee mensen lopen over water. Lees het N.T. maar, staat genoeg onzin in. Onzin die je zou erkennen als Zeus dit zou zeggen, of Krishna, of Boeddha. Maar nu jouw god dit zegt is het ineens goed?

Leviticus is juist een prachtig medisch handboek. Heel bijzonder voor die tijd.
Daarbij leert de Bijbel dat de aarde aan niets hangt en rond is, wat in die tijd niet de algemene denkwijze was.

Waarom zouden die wonderen onzin zijn? De gehele Bijbel staat vol prachtige dingen.
Denk aan vele profetieën die gewoon uitgekomen zijn. Daardoor blijkt de Goddelijke inspiratie, wat je niet van andere boeken kunt zeggen.

quote:
Alleen als je de bijbel op wetenschappelijke manier uitpluist. Wanneer is iets geschreven, waar is het geschreven. Waarom is het geschreven. Niet als je het maar gelooft omdat het in de bijbel staat en vervolgens alle onzin afdoet als waarheid.
En hoezo staat deze prachtige planeet heel toevallig op de juiste locatie? Alsof er alleen op Aarde leven kan ontstaan? We weten nog heel weinig van leven, want zelfs op Aarde worden wezentjes ontdekt die leven op plekken waar men eerst dacht dat daar geen leven kon ontstaan. Dat het voor ons te warm is om te leven op sommige plekken, of te koud, wil nog niet zeggen dat andere levensvormen hier last van hebben. Wij zijn zo geevolueerd (vies woord he) dat wij op onze planeet kunnen leven, onder onze omstandigheden. Waarom zou dit elders niet gelden voor leven dat daar ontstaan is? Geef mij een reden.
Niemand die echt grondig christelijk is zal zo maar iets uit de Bijbel aannemen.
Ja het is heel toevallig dat het precies goed staat, wij zouden nergens anders kunnen leven.
Wij zijn ongeveer in onze huidige vorm op de aarde gekomen, dus wat klets je nou over dat wij door evolutie zo zijn als nu?

quote:
Dat is een achterspelling. Als ik nu schrijf dat er twee grote oorlogen zullen komen in de twintigste eeuw, met de hele wereld als decor en vervolgens zijn er mensen die beweren dat dit geschreven is in de zestiende eeuw dan is dit ook een "voorspelling". Lekker makkelijk.
Een voorspelling die uitgekomen is, klopt.
Maar voor de miljoenste keer zie de voorspelling over de val van Babylon. De naam van de veroveraar bv noemen terwijl die nog lang niet leefde. Dat is wat anders dan heel globaal iets omschrijven zoals jij nu deed.

quote:
Wat heb jij toch voorspelbare opmerkingen zeg. Zo voorspelbaar dat Dawkins hier een volledig hoofdstuk aan gewijd heeft. Alles is tussenvorm, dat schijnen creationisten te vergeten. Over duizend jaar zijn wij zo veranderd dat wij een tussenvorm zijn van die wezens die dan leven. En toch doen wij het met de dingen die wij hebben, en goed ook anders waren we uitgestorven.
Komt nog bij de je enkel kan fossiliseren onder omstandigheden die precies goed moeten zijn dus de meeste vormen die ooit geleefd hebben zijn weg.
We hebben bijvoorbeeld weinig fossielen van apen. Apen leven vooral in Afrika, en daar is het zo warm dat ze wegteren voor ze gefossiliseerd zijn. Waar komen de eerste mensachtigen vandaan? Juist Afrika. Nou, de rest kun je wel snappen zeker?
Evolutionisten zijn voorspelbaar. Oh ja dan is alles een tussenvorm....
Wat een onzin zeg. Als er een opvolgingslijn is in die evolutie dan zou dat toch echt eens ontdekt moeten worden. Nou zie je de mens compleet op zichzelf in de lijn staan, zonder enige voorouders die er wat mee te maken hebben. Geen lijn naar eerdere omstandigheden waar wij als mens nog een andere soort waren.

quote:
De bijbel verklaart helemaal niks. De Heere God sprak en het was er... Goededag zeg, en je denkt dat dit wetenschappelijke feiten zijn?
De bijbel verzint een wezen die rebelleert tegen God, terwijl er in die tijd geen zonde was. Allemaal sprookjes, en jij doet alsof dit een verklaring is waarom er ellende in de wereld is? Soms gedraag je je als een troll.
Tevens kun je aan kosmologische programma's zien dat de zon maar een stipje is in het universum, en de Aarde is nog zoveel keer kleiner. Een beetje minder arrogantie zou de mens sieren.
Sprak en het was er. Waarom zou dat zo tegenstrijdig met de wetenschap zijn?
Juist die geliefde wetenschap laat zien dat soorten er ineens waren en niet uit 1 gemeenschappelijke voorouder is gekomen.

Als je de Bijbel kende wist je genoeg over die rebellerende engel en hoe die onder ''alles was goed'' heeft kunnen ontstaan. Net als dat je zegt Heere God, serieus wat een onkunde over de Bijbel.
Nooit van JHWH gehoord zeker.....

quote:
De meeste wetenschappers staan achter macro evolutie. Het verschil dat jullie maken tussen macro en micro is hilarisch. Als je maar genoeg genetische veranderingen hebt maak je van de ene soort een andere soort. En soorten zijn menselijke ideeen, die graag in hokjes denken.
Als dieren van hetzelfde soort niet meer met elkaar kunnen paren spreekt men van verschillende soorten.
Als er genoeg genetische veranderingen zijn inderdaad!
Maar gek genoeg hebben ze dat nog nooit kunnen aantonen. Is er geen enkele fossielenbestand die dat laat zien. Gek he dat al die soorten wel aanpassen maar nooit een andere soort worden.
pi_141763526
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 12:02 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

Welke studie is dat dan?

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 12:41 schreef hoatzin het volgende:

Geloof en een wetenschappelijke studie in de archeologie, biologie, ecologie en milieukunde
is anders fantastisch te combineren. Juist een wetenschappelijke studie versterkt je geloof.

En Hoatzin niet tegen anderen gaan liegen he, het is allang eens gezegd hier op FOK.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 14:09:51 #168
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141763573
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 14:08 schreef bianconeri het volgende:
Juist een wetenschappelijke studie versterkt je geloof.
Wonderlijk. Hoe dan?
pi_141763660
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 17:25 schreef ems. het volgende:
Sowieso is het wat vreemd om evolutie op elk punt af te kraken maar als er in een boekje staat dat een of andere maagd opeens kinderen begint te werpen is dat zonder blikken of blozen aangenomen.

Van selectief kritisch zijn is nooit wat goeds gekomen.
Kraken evolutie niet op alles af. Alleen dat domme soort wordt andere soort onzin.
Dat heeft toch te maken met dat er door genoeg aantoonbare bewijzen aangenomen kan worden dat God bestaat. Als je zo ver bent dan is zoiets niet raar.

quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 17:37 schreef Shokirbek85 het volgende:

Inderdaad door de eeuwen heen werd het de joden verboden om de 4 letters bestaande naam van God uit te spreken. Slechts 1x per jaar op Yom kipur werd de naam gebruikt en dan alleen door de Hoge priester in de Tempel in Jeruzalem ( zie Talmud Joma 39b)
De joden inderdaad. Maar de Bijbel gebruikt veelvuldig gewoon Gods naam. En christenen zouden die naam net zo moeten gebruiken.

quote:
10s.gif Op zondag 29 juni 2014 20:18 schreef Semisane het volgende:

Nee, jouw kennis over dit onderwerp is gewoon nul en je uitspraken over evolutie enkel wanhopig. :')
Grotere kennis dan jij toont ^O^

Daarnaast het enige wat ik over evolutie zeg is dat er nog nooit het kleinste beetje bewijs is dat een soort in een andere soort veranderde.
Dat is gewoon een feit. Meer zeg ik niet eens :')
pi_141763729
quote:
10s.gif Op zondag 29 juni 2014 20:23 schreef OllieWilliams het volgende:

Lees je eens in over de evolutietheorie voordat je er iets over zegt. Wat je nu zegt is simpelweg stompzinnige onzin.
Nogmaals het enige wat ik over evolutie zeg is dat er 0,0 bewijs is dat een soort een andere soort werd.
Dat dat onderdeel van die evolutie compleet uit de duim gezogen is. En dat is gewoon een feit en meer daarover zeg ik niet eens.

quote:
10s.gif Op zondag 29 juni 2014 21:02 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

Grappig dat gelovigen zo koppig blijven vasthouden aan deze stelling, die toch ca. al 150 jaar weerlegd is!
Lees jij je eens in in wat Darwin in die tijd zelf al zei.
Er is nog geen enkel stukje bewijs dat de ene soort een andere soort geworden is.
Iets wat ook Darwin duidelijk zag. En sinds zijn tijd is er nooit enig bewijs gevonden dat een soort een andere soort wordt.
Het enige wat Darwin duidelijk maakte was dat een soort zich aanpast.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 14:16:34 #171
12221 Tijn