Het gaat mij er meer om dat op deze manier een paar wijze mannen bepalen hoe de wet eruit zou moeten zien. Dat lijkt mij nou niet echt een geweldige vorm wanneer er geen inspraak is behalve of je wel of niet eens bent met die wet, er is geen ruimte voor input. Dit neigt naar dictatuur, en dan niet eens van de meerderheid.quote:Op zondag 22 juni 2014 13:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dus toch die dictatuur van de meerderheid en het opleggen van je samenlevingsmodel aan anderen. Alles waar die libertariers tegen beweren te zijn wordt met voeten getreden om het eigen verhaal maar door te kunnen drukken
De enige manier is door de wil van het volk te veranderenquote:Op zondag 22 juni 2014 05:46 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik met je eens. Mijn vraag is hoe kan je een democratie hebben zonder dat die uitmond in gedwongen collectiviteit en paternalisme?
Jullie doen dan ook hard je best om dat beeld keer op keer te bevestigen...quote:
Dat is in feite wat in een parlementaire democratie ook gebeurt, al zou ik het woord 'wijze' weglaten.quote:Op zondag 22 juni 2014 13:14 schreef Tem het volgende:
[..]
Het gaat mij er meer om dat op deze manier een paar wijze mannen bepalen hoe de wet eruit zou moeten zien.
Ha, dat zei John Locke ook. Alleen begreep hij dat dat niet gaat werken.quote:Op zondag 22 juni 2014 13:15 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
De enige manier is door de wil van het volk te veranderen
Dat klopt, alleen kunnen wijzigingen wel door democratische gekozen partijen doorgang vinden. Bij het voorstel van P_T is er een vaststaande onveranderlijke grondwet waar niet duidelijk is wie dit samenstelt. Daarna ben ik dan eigenlijk ook benieuwd hoe dat zit met de "gewone" wetgeving en wie dit controleert. En waar worden die controleurs van betaald, is dat uit private funding of uit een soort belasting. Klinkt misschien allemaal wat vermoeiend voor jullie maar ik ben daar oprecht in geintereseerd aangezien de diverse stromingen daar nogal verschillend in zijn.quote:Op zondag 22 juni 2014 13:20 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dat is in feite wat nu ook gebeurt, al zou ik het woord wijs weglaten.
P_T schrijft dit: " Niemand mag stemmen over wat er in de grondwet komt want dan vervallen we weer in de betuttelende maatschappij waar we nu in leven en waar we meer en meer elkaar beknotten en daarmee ook onszelf."quote:Op zondag 22 juni 2014 13:28 schreef Tem het volgende:
Bij het voorstel van P_T is er een vaststaande onveranderlijke grondwet waar niet duidelijk is wie dit samenstelt.
Naja, dat weet ik dus niet. Vandaar de vraag aan P_T.quote:Op zondag 22 juni 2014 14:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
P_T schrijft dit: " Niemand mag stemmen over wat er in de grondwet komt want dan vervallen we weer in de betuttelende maatschappij waar we nu in leven en waar we meer en meer elkaar beknotten en daarmee ook onszelf."
Dus die grondwet moet dictatoriaal gemaakt worden en er door heen geramd worden door die kleine groep van dictators? En wie kiest die lieden volgens P_T? Hij zelf ?
Of een staatsgreep van libertaire generaals ?
Er mag niks veranderd worden van P_T. Zijn visie moet eeuwig dwingend zijn
Hij impliceert het wel zo.... als hij stelt dat er niet gestemd mag worden over de inhoud van de grondwet.quote:Op zondag 22 juni 2014 15:02 schreef Tem het volgende:
[..]
Naja, dat weet ik dus niet. Vandaar de vraag aan P_T.
Vermoeiend zeker niet, dit zijn juist de interessantere discussies binnen deze reeks als je het mij vraagt. Maar ik ben geen voorstander van dit systeem, dus het is niet aan mij om hier antwoord op te geven.quote:Op zondag 22 juni 2014 13:28 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat klopt, alleen kunnen wijzigingen wel door democratische gekozen partijen doorgang vinden. Bij het voorstel van P_T is er een vaststaande onveranderlijke grondwet waar niet duidelijk is wie dit samenstelt. Daarna ben ik dan eigenlijk ook benieuwd hoe dat zit met de "gewone" wetgeving en wie dit controleert. En waar worden die controleurs van betaald, is dat uit private funding of uit een soort belasting. Klinkt misschien allemaal wat vermoeiend voor jullie maar ik ben daar oprecht in geintereseerd aangezien de diverse stromingen daar nogal verschillend in zijn.
Dit laatste zal waarschijnlijk de uitkomst zijn als je het volk nu zou vragen om een grondwet op te stellen.quote:Op zondag 22 juni 2014 15:07 schreef Monolith het volgende:
De grondwet van P_T is natuurlijk net zo democratisch als een grondwet waarin verankerd staat dat onderwijs, zorg, energievoorziening, enzovoort taken van de overheid zijn waar de private sector zich niet mee mag bemoeien.
Lijkt me stug. Die zaken zijn nu al niet exclusief voorbehouden aan de publieke sector en ik zie niet direct in waarom een meerderheid dat zou willen afdwingen.quote:Op zondag 22 juni 2014 15:31 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dit laatste zal waarschijnlijk de uitkomst zijn als je het volk nu zou vragen om een grondwet op te stellen.
Lijkt me toch niet dat een meerderheid van de stemmers een verbod wilt op ondernemingen in " onderwijs, zorg, energievoorziening, enzovoort" Nog minder dat men dat in de grondwet wilt zetten,quote:Op zondag 22 juni 2014 15:31 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dit laatste zal waarschijnlijk de uitkomst zijn als je het volk nu zou vragen om een grondwet op te stellen.
Hoe zie jij wet en regelgeving dan voor je in een libertarische samenleving? Is het er überhaupt? en zo ja, wie stelt het samen, wie stel het vast en wie betaalt het toezicht?quote:Op zondag 22 juni 2014 15:10 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Vermoeiend zeker niet, dit zijn juist de interessantere discussies binnen deze reeks als je het mij vraagt. Maar ik ben geen voorstander van dit systeem, dus het is niet aan mij om hier antwoord op te geven.
Ik zie het meest in het systeem dat David Friedman beschrijft in z'n boek 'Machinery of freedom'.quote:Op zondag 22 juni 2014 19:29 schreef Tem het volgende:
[..]
Hoe zie jij wet en regelgeving dan voor je in een libertarische samenleving? Is het er überhaupt? en zo ja, wie stelt het samen, wie stel het vast en wie betaalt het toezicht?
Wat doen deze REA's dan daadwerkelijk voor hun "klanten"? Het klinkt alsof zij advocaten zijn, maar dan in een andere verpakking. Waarom is dit verkiesbaar boven de huidige situatie? Bovendien zie ik hier nogal grote haken en ogen aan: in principe betaal je dus om in het gelijk gesteld te worden. Worden mensen die meer betalen dan ook eerder in het gelijk gesteld?quote:Op zondag 22 juni 2014 21:52 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Ik zie het meest in het systeem dat David Friedman beschrijft in z'n boek 'Machinery of freedom'.
Hierin sluiten mensen zich vrijwillig aan bij een organisatie die hun rechten beschermt (genoemd R(ights)E(nforcement)A(gency) voor een bepaald bedrag per jaar, net zoals elk ander abonnement. De bedoeling is dat er binnen een jurisdictie meerdere van dit soort organisaties met elkaar concurreren en dus een goede service voor goede prijs willen leveren. Die organisaties stellen uiteraard zelf ook regels waaraan hun klanten zich moeten houden, zoals het respecteren van het eigendom van een ander.
Als klanten van verschillende REA's met elkaar in conflict komen en beiden vinden ze dat hun klant in zijn recht staat, moet er een vooraf gecontracteerde private rechtbank uitspraak doen en hebben ze zich daarbij neer te leggen.
De reden dat REA's eerder zullen kiezen voor arbitrage ipv het met elkaar uit te vechten in een gewapend conflict, is dat het goedkoper is (wat hogere winst betekent of een lagere prijs voor de klant), en dat mensen natuurlijk niet zitten te wachten op voortdurende oorlogssituatie, waarbij de uitkomst onzeker is dat hun rechten gewaarborgd zijn.
Meer als de huidige politie, maar dan in een iets andere verpakking en zonder een geweldsmonopolie.quote:Op zondag 22 juni 2014 23:39 schreef Belabor het volgende:
[..]
Wat doen deze REA's dan daadwerkelijk voor hun "klanten"? Het klinkt alsof zij advocaten zijn, maar dan in een andere verpakking.
Omdat er meer concurrentiedruk is wat tot een betere prijs/kwaliteit zou moeten leiden, net zoals in elke andere sector.quote:Waarom is dit verkiesbaar boven de huidige situatie?
Je betaalt om je rechten verdedigd te zien worden, bijvoorbeeld dat er als wat gestolen is, er iemand langs komt om dit op te lossen. Of bij zaken als geluidsoverlast, ed.quote:Bovendien zie ik hier nogal grote haken en ogen aan: in principe betaal je dus om in het gelijk gesteld te worden. Worden mensen die meer betalen dan ook eerder in het gelijk gesteld?
Dit is natuurlijk ook een compleet ander onderwerp. Waar we het nu over hebben is een rechtsstelsel en het NAP is een moreel principe.quote:Ik stel veel vragen opeens, maar net als met het NAP vind ik dit soort systemen nogal vaag en vol met grijze gebieden.
je koopt eigenlijk gewoon rechten, geschillenbeslechting en een verzekering voor je vrijheid en veiligheid in. als jij bv iemand zou ontvoeren en hij heeft een rea, dan krijg je met deze partij te maken.quote:Op zondag 22 juni 2014 23:39 schreef Belabor het volgende:
[..]
Wat doen deze REA's dan daadwerkelijk voor hun "klanten"? Het klinkt alsof zij advocaten zijn, maar dan in een andere verpakking.
vrijheid en concurrentie lijkt mij. keuzevrijheid voor zulke belangrijke zaken lijkt mij erg belangrijk en zal ook veel voordelen met zich meebrengen.quote:Waarom is dit verkiesbaar boven de huidige situatie?
waarom zou jij kiezen voor een aanbieder die dat zou doen? dat is alleen nadelig voor jezelfquote:Bovendien zie ik hier nogal grote haken en ogen aan: in principe betaal je dus om in het gelijk gesteld te worden. Worden mensen die meer betalen dan ook eerder in het gelijk gesteld?
Zonder geweldsdreiging kan het een boel politietaken niet doen.quote:Op maandag 23 juni 2014 00:14 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Meer als de huidige politie, maar dan in een iets andere verpakking en zonder een geweldsmonopolie.
Wat valt er op lossen? Als die parapolitie geen geweld of geweldsdreiging toepast om gestolen goed terug te krijgen. ?quote:Je betaalt om je rechten verdedigd te zien worden, bijvoorbeeld dat er als wat gestolen is, er iemand langs komt om dit op te lossen.
Aha oké, worden die (basis)rechten nog ergens vastgelegd? Wanneer zo'n REA naar een private rechtbank gaat is daar voor de dienstafnemer van zo'n REA geen vrije keuze. Of moet zo'n REA bij oprichting al een private rechtbank kiezen zodat de je daar je keuze voor een REA mede door laat bepalen. Als dat zo is en twee verschillende REA's hebben een conflict en zijn aangesloten bij verschillende private rechtbanken, welke rechtbank is dan doorslaggevend? Of is er maar één overkoepelende aanbieder van de private rechtbank (lijkt me niet als je een vrije markt voorstaat).quote:Op zondag 22 juni 2014 21:52 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Ik zie het meest in het systeem dat David Friedman beschrijft in z'n boek 'Machinery of freedom'.
Hierin sluiten mensen zich vrijwillig aan bij een organisatie die hun rechten beschermt (genoemd R(ights)E(nforcement)A(gency) voor een bepaald bedrag per jaar, net zoals elk ander abonnement. De bedoeling is dat er binnen een jurisdictie meerdere van dit soort organisaties met elkaar concurreren en dus een goede service voor goede prijs willen leveren. Die organisaties stellen uiteraard zelf ook regels waaraan hun klanten zich moeten houden, zoals het respecteren van het eigendom van een ander.
Als klanten van verschillende REA's met elkaar in conflict komen en beiden vinden ze dat hun klant in zijn recht staat, moet er een vooraf gecontracteerde private rechtbank uitspraak doen en hebben ze zich daarbij neer te leggen.
De reden dat REA's eerder zullen kiezen voor arbitrage ipv het met elkaar uit te vechten in een gewapend conflict, is dat het goedkoper is (wat hogere winst betekent of een lagere prijs voor de klant), en dat mensen natuurlijk niet zitten te wachten op voortdurende oorlogssituatie, waarbij de uitkomst onzeker is dat hun rechten gewaarborgd zijn.
En dan nog te de bedenken dat er een heleboel mensen zullen zijn die zo'n REA niet kunnen betalen. En in feite door niks worden beschermd behalve zichzelf, lijkt me niet echt wenselijk ook.quote:Op zondag 22 juni 2014 23:39 schreef Belabor het volgende:
[..]
Wat doen deze REA's dan daadwerkelijk voor hun "klanten"? Het klinkt alsof zij advocaten zijn, maar dan in een andere verpakking. Waarom is dit verkiesbaar boven de huidige situatie? Bovendien zie ik hier nogal grote haken en ogen aan: in principe betaal je dus om in het gelijk gesteld te worden. Worden mensen die meer betalen dan ook eerder in het gelijk gesteld?
Ik stel veel vragen opeens, maar net als met het NAP vind ik dit soort systemen nogal vaag en vol met grijze gebieden.
Mijns inziens gaat een dergelijk systeem ook uit van een simplificatie van het rechtssysteem. In het privaatrecht geldt wellicht dat er twee partijen zijn die een onderling conflict hebben dat opgelost moet worden. Je ziet bijvoorbeeld zelfs in ons huidige systeem al private alternatieven zoals bijvoorbeeld mediation, waarbij partijen middels een mediator proberen een conflict op te lossen zonder tussenkomst van een rechter.quote:Op maandag 23 juni 2014 10:40 schreef Tem het volgende:
[..]
Aha oké, worden die (basis)rechten nog ergens vastgelegd? Wanneer zo'n REA naar een private rechtbank gaat is daar voor de dienstafnemer van zo'n REA geen vrije keuze. Of moet zo'n REA bij oprichting al een private rechtbank kiezen zodat de je daar je keuze voor een REA mede door laat bepalen. Als dat zo is en twee verschillende REA's hebben een conflict en zijn aangesloten bij verschillende private rechtbanken, welke rechtbank is dan doorslaggevend? Of is er maar één overkoepelende aanbieder van de private rechtbank (lijkt me niet als je een vrije markt voorstaat).
Daar heb je inderdaad een goed punt. Ik neem aan dat er een aantal wetten zijn die voor de hele gemeenschap van kracht zijn. Zoals het strafbaar stellen van moord, alleen lijkt het er met de constructie die Wegenbouwer voor ogen heeft het er inderdaad op dat je niets met die rechten kan als je niet bent aangesloten bij een REA, eigenlijk heb je alleen rechten als je ervoor betaalt. Daarnaast wordt het natuurlijk een janboel als verschillende clubs er verschillende wetten op nahouden, lijkt me ook niet dat men zoiets nastreeft. Daarom ben ik ook wel benieuwd of er inderdaad een algemene wetgeving is en door wie die wordt samengesteld en onderhouden.quote:Op maandag 23 juni 2014 11:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mijns inziens gaat een dergelijk systeem ook uit van een simplificatie van het rechtssysteem. In het privaatrecht geldt wellicht dat er twee partijen zijn die een onderling conflict hebben dat opgelost moet worden. Je ziet bijvoorbeeld zelfs in ons huidige systeem al private alternatieven zoals bijvoorbeeld mediation, waarbij partijen middels een mediator proberen een conflict op te lossen zonder tussenkomst van een rechter.
In het strafrecht ligt dit echter niet zo simpel. Daar is niet slechts sprake van twee partijen die een onderling conflict hebben. Neem bijvoorbeeld moord. Daar heb je in de basis natuurlijk een slachtoffer en een dader. Stel bijvoorbeeld dat het slachtoffer uit financiële overwegingen niet is aangesloten bij zo'n REA (vergelijkbaar met b.v. het niet verzekerd zijn voor ziektekosten). Een samenleving wil over het algemeen moord niet onbestraft laten. Dan zou je nog kunnen zeggen dat vrienden, familie of kennissen bijvoorbeeld als benadeelde partij kunnen optreden, maar de vraag is wie daartoe dan gerechtigd zou zijn en hoe dat zit bij bijvoorbeeld een dakloze zonder mensen in zijn of haar omgeving die dit zouden willen doen of een bejaarde zonder familie. Belangrijk aan het strafrecht is natuurlijk het idee dat wij bepaalde misdaden ook zien als 'misdaden tegen de samenleving' in plaats van slechts een conflict tussen twee partijen.
Afgezien daarvan biedt een dergelijk systeem ook de mogelijkheid voor verschillende morele opvattingen en bijbehorende conflicten. Er is natuurlijk altijd wel een zekere basismoraal te vinden. Mensen vinden moord over het algemeen niet acceptabel. Echter, over specifieke details bestaat wel degelijk onenigheid. Kijk naar de VS met opvattingen over 'verdediging van eigendom', waarbij het acceptabel kan zijn om iemand overhoop te schieten als deze zonder jouw toestemming je land betreedt. Ben benieuwd hoe men de conflictresolutie in dat soort situaties ziet waarbij één partij dergelijke uitzonderingsgronden erkent, maar de andere niet.
Daarnaast krijg je ook nog eens een probleem waar men in de huidige Nederlandse maatschappij al over klaagt, zoals bijvoorbeeld 'Sharia rechtbanken'. Eerwraak vindt het overgrote deel van de maatschappij volstrekt niet acceptabel, maar er is wel degelijk een groep mensen die het hiermee eens is. Nou is het in een geïdealiseerde wereld natuurlijk zo dat b.v. vrouwen zich simpelweg aansluiten bij een organisatie die eerwraak gewoon als misdaad ziet. In de praktijk is die vrijheid er echter natuurlijk lang niet altijd. Daar komt nog bij dat je dan ook daar weer zit met conflicterende morele opvattingen.
Op dit moment zijn er ook heel veel landen met verschillende wetgeving, en dat gaat toch redelijk prima. Ik denk dat het die kant daarna ook opgaat d.m.v. clustervorming en centralisatie. Dat is immers een stuk efficiënter en dus goedkoper, bovendien heeft een grote REA veel meer middelen tot zijn beschikking om zijn klanten te beschermen.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:47 schreef Tem het volgende:
[..]
Daar heb je inderdaad een goed punt. Ik neem aan dat er een aantal wetten zijn die voor de hele gemeenschap van kracht zijn. Zoals het strafbaar stellen van moord, alleen lijkt het er met de constructie die Wegenbouwer voor ogen heeft het er inderdaad op dat je niets met die rechten kan als je niet bent aangesloten bij een REA, eigenlijk heb je alleen rechten als je ervoor betaalt. Daarnaast wordt het natuurlijk een janboel als verschillende clubs er verschillende wetten op nahouden, lijkt me ook niet dat men zoiets nastreeft. Daarom ben ik ook wel benieuwd of er inderdaad een algemene wetgeving is en door wie die wordt samengesteld en onderhouden.
natuurlijk niet helemaal status-quo, want al is een rea populair of gebruikelijk in je gemeenschap; je kan altijd kiezen voor iets andersquote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:25 schreef Euribob het volgende:
Het is echter maar de vraag of dat nou wel zo wenselijk is, want dan heb je weer de status-quo. Maar dan zónder democratie.
Vervolgens maakt de grote REA een wet die het lidmaatschap van andere REA's verbied in een bepaalde regio omwille van "veiligheid" en is het wel degelijk de status-quo.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:41 schreef wipes66 het volgende:
[..]
natuurlijk niet helemaal status-quo, want al is een rea populair of gebruikelijk in je gemeenschap; je kan altijd kiezen voor iets anders
Dat is een heel ander model. Een land heeft een territorium met bijbehorende jurisdictie. Natuurlijk zijn daar wel wat grensoverschrijdende zaken, maar die zijn marginaal. Nederland gaat bijvoorbeeld de onlangs bij verstek veroordeelde journaliste niet uitleveren aan Egypte en Egypte komt haar niet met geweld halen.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:25 schreef Euribob het volgende:
[..]
Op dit moment zijn er ook heel veel landen met verschillende wetgeving, en dat gaat toch redelijk prima. Ik denk dat het die kant daarna ook opgaat d.m.v. clustervorming en centralisatie. Dat is immers een stuk efficiënter en dus goedkoper, bovendien heeft een grote REA veel meer middelen tot zijn beschikking om zijn klanten te beschermen.
Het is echter maar de vraag of dat nou wel zo wenselijk is, want dan heb je weer de status-quo. Maar dan zónder democratie.
ja dat is leuk voor z'n rea, maar als je overstapt naar een grotere partij, omdat ze met zulke regels of voorwaarden aankomen, kunnen ze weinig doen natuurlijk.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:44 schreef Euribob het volgende:
[..]
Vervolgens maakt de grote REA een wet die het lidmaatschap van andere REA's verbied in een bepaalde regio omwille van "veiligheid" en is het wel degelijk de status-quo.
Die jurisdicties zijn niet wettelijk als de staat is afgeschaft .quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:54 schreef Monolith het volgende:
Het wordt heel anders als er binnen hetzelfde gebied allerlei jurisdicties door elkaar heen lopen
Dat wordt nog leuk dan. Deze manier van wetgeving gecombineerd met het feit dat er geen openbare ruimtes meer zijn levert hoogstwaarschijnlijk een paar hele typische confrontaties op. Lijkt me de samenleving niet echt ten goede te komen.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is een heel ander model. Een land heeft een territorium met bijbehorende jurisdictie. Natuurlijk zijn daar wel wat grensoverschrijdende zaken, maar die zijn marginaal. Nederland gaat bijvoorbeeld de onlangs bij verstek veroordeelde journaliste niet uitleveren aan Egypte en Egypte komt haar niet met geweld halen.
Het wordt heel anders als er binnen hetzelfde gebied allerlei jurisdicties door elkaar heen lopen en REA Sharia BV iemand oppakt vanwege belediging van de Islam en voorlegt aan Fatwa NV ter veroordeling en daaropvolgende steniging, terwijl betreffende persoon aangesloten is bij REA Terug naar eigen land BV.
Het enige argument dat ik altijd zie is het '(Gewapend) conflict is geldverspilling, dus dat doen private partijen niet'. Dat is natuurlijk wel een mooi sprookje, maar de realiteit is helaas een stuk weerbarstiger.
Alsof je die keuze straks daadwerkelijk hebt, je zult wel moeten.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:56 schreef wipes66 het volgende:
[..]
ja dat is leuk voor z'n rea, maar als je overstapt naar een grotere partij, omdat ze met zulke regels of voorwaarden aankomen, kunnen ze weinig doen natuurlijk.
Dat is een heuse nieuwe staat. Maar dan niet democratisch, dictatoriaal en corruptquote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:05 schreef Euribob het volgende:
. En na een paar decennia zit je dan weer in de huidige situatie. Maar dan met bedrijven met het geweldsmonopolie, in plaats van de overheid.
Natuurlijk, maar dat noemen we dan gewoon geen overheid maar een REA en dat maakt een dergelijke uitkomst het gevolg van marktwerking. En dan is het oké.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is een heuse nieuwe staat. Maar dan niet democratisch, dictatoriaal en corrupt
Nou ja, het hele concept 'wettelijk' bestaat natuurlijk niet echt meer in zo'n situatie.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die jurisdicties zijn niet wettelijk als de staat is afgeschaft .
Het argument is vaak meer, zoals ik al aangaf, dat het financiële belang van dergelijke organisaties er toe moet leiden dat men gewelddadige confrontatie mijdt.quote:Of die rea's gaan zich steeds meer gedragen als een staat, maken zelf de dwangwetten, inclusief mensen dwingen, dreigen met geweld, geweld toepassend, gevangen houden.. mishandeling.
Dan heb je meerdere concurrerende wannabeestaatjes. Als er een kartelvorming optreedt (hoe anti-lbertair) dan neigt het steeds meer naar één grote staat of de staatjes vechten elkaar de tent uit, desnoods met geweld en heuse wapens, want dat krijg je met wannabeestaatjes.
Het flauwe liberaire argument is : maar je kiest daar toch zelf voor? Je hebt alle vrijheid om je te laten koeioneren door een REA. Zoek dan een andere of vertrek uit de regio. Dit is het somalië-argument
Dat is natuurlijk wel volstrekt strijdig met het concept zoals dat geschetst wordt aangezien er dan weer een de facto monopolie heerst binnen een gebied en daarmee in wezen de 'dan verhuis je toch lekker naar Somalië als het je niet bevalt?' situatie ontstaat, maar dan met b.v. 'Limburg' in plaats van 'Somalië', wat op zich niet veel verschilt natuurlijk.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:05 schreef Euribob het volgende:
[..]
Dat wordt nog leuk dan. Deze manier van wetgeving gecombineerd met het feit dat er geen openbare ruimtes meer zijn levert hoogstwaarschijnlijk een paar hele typische confrontaties op. Lijkt me de samenleving niet echt ten goede te komen.
Het lijkt me logischer dat de REA's op een gegeven moment eisen dat ze per wijk/stad rechtsbescherming aanbieden, clustervorming dus. En na een paar decennia zit je dan weer in de huidige situatie. Maar dan met bedrijven met het geweldsmonopolie, in plaats van de overheid.
Ik heb dan ook het idee dat de grondbeginselen van het Libertarisme (decentralisatie en marktwerking) met elkaar in botsing zullen komen. Ze willen namelijk alles volledig zelf kunnen regelen (ultieme decentralisatie), maar dat is (in de geschiedenis in ieder geval) nooit een gevolg van marktwerking geweest. Ultieme marktwerking leidt juist tot monopolie vorming, het compleet omgekeerde van decentralisatie. Nu betogen libertariërs dat zonder overheid (dus met een "volledige" vrije markt, whatever that may be) de markt zichzelf in evenwicht houdt. Maar fatsoenlijke voorbeelden ontbreken.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:33 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel volstrekt strijdig met het concept zoals dat geschetst wordt aangezien er dan weer een de facto monopolie heerst binnen een gebied en daarmee in wezen de 'dan verhuis je toch lekker naar Somalië als het je niet bevalt?' situatie ontstaat, maar dan met b.v. 'Limburg' in plaats van 'Somalië', wat op zich niet veel verschilt natuurlijk.
Echter zou het heel goed een uitwerking kunnen zijn van het beleid zoals dat geschetst wordt. Dergelijke private partijen willen zo efficiënt mogelijk kunnen opereren en een verdeling zoals je die schetst werkt een stuk efficiënter dan al dat onderlinge gesteggel. En dan ben je mijns inziens ook een stuk minder af dan met een overheid in een parlementaire democratie. Daar heb je in ieder geval nog enige invloed, zeker wanneer je spreekt over de bevolking als geheel.
Het probleem met het idee van 'als er geen overheid is, dan zal er perfecte concurrentie zijn' is dat men even achterwege laat dat de voorwaarden voor een perfecte markt (met dus perfecte concurrentie) een heel stuk uitgebreider zijn dan enkel de afwezigheid van overheidsinterventie.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:47 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ik heb dan ook het idee dat de grondbeginselen van het Libertarisme (decentralisatie en marktwerking) met elkaar in botsing zullen komen. Ze willen namelijk alles volledig zelf kunnen regelen (ultieme decentralisatie), maar dat is (in de geschiedenis in ieder geval) nooit een gevolg van marktwerking geweest. Ultieme marktwerking leidt juist tot monopolie vorming, het compleet omgekeerde van decentralisatie. Nu betogen libertariërs dat zonder overheid (dus met een "volledige" vrije markt, whatever that may be) de markt zichzelf in evenwicht houdt. Maar fatsoenlijke voorbeelden ontbreken.
En daarom spreek ik van een toekomstige status-qo, omdat de gecreëerde decentralisatie en marktwerking (zonder tussenkomst van de overheid) onherroepelijk weer zullen leiden tot centralisatie en monopolievorming. En dan inderdaad zoals jij zegt, zonder de parlementaire democratie.
Volgens mij zou je met een overheid die zich richt op het perfectioneren van de markt zelfs een meer concurrerende markt hebben dan zonder overheid.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 14:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het probleem met het idee van 'als er geen overheid is, dan zal er perfecte concurrentie zijn' is dat men even achterwege laat dat de voorwaarden voor een perfecte markt (met dus perfecte concurrentie) een heel stuk uitgebreider zijn dan enkel de afwezigheid van overheidsinterventie.
Het is de kapitalistische overheid die met wetten kartels en monpolies wilt tegengaan.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 14:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het probleem met het idee van 'als er geen overheid is, dan zal er perfecte concurrentie zijn' is dat men even achterwege laat dat de voorwaarden voor een perfecte markt (met dus perfecte concurrentie) een heel stuk uitgebreider zijn dan enkel de afwezigheid van overheidsinterventie.
Er is natuurlijk ook geen (vrije markt) kapitalist die beweert dat individuele marktpartijen ook maar enige intentie hadden om zoveel mogelijk concurrentie te bewerkstelligen. Dat is ook niet het idee achter marktwerking.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 14:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is de kapitalistische overheid die met wetten kartels en monpolies wilt tegengaan.
Het argument is vooral: de vrije markt beschermen en concurrentie mogelijk maken..
De marktspelers ( aandeelhouders en managers) denken allereerst aan meer winst maken.
De zorg voor de concurrenten is niet hun zaak. Sterker nog... de concurrenten wilt,men wegconcureren.
Hier ligt de kiem van monopolievorming. .
Inderdaad.quote:Op zondag 22 juni 2014 13:15 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
De enige manier is door de wil van het volk te veranderen
Gezien het feit dat men hier in het topic al volkomen uiteenlopende denkbeelden heeft, lijkt me dat een weinig realistische optie.quote:
Eigenlijk meer aan een gelovige die er heilig van overtuigt is dat iedereen Jezus gaat vinden.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 19:34 schreef Tem het volgende:
Vroeger zei men bij kinderen dat het willetje nog moet worden gebroken, daar doet het mij een beetje aan denken eigenlijk.
Je doet me denken aan militaire dienstquote:Op dinsdag 24 juni 2014 19:34 schreef Tem het volgende:
Vroeger zei men bij kinderen dat het willetje nog moet worden gebroken, daar doet het mij een beetje aan denken eigenlijk.
Ik vind dat de libertariers mogen bewijzen datquote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:54 schreef Monolith het volgende:
lgende steniging, terwijl betreffende persoon aangesloten is bij REA Terug naar eigen land BV.
Het enige argument dat ik altijd zie is het '(Gewapend) conflict is geldverspilling, dus dat doen private partijen niet'. Dat is natuurlijk wel een mooi sprookje, maar de realiteit is helaas een stuk weerbarstiger.
Hoezo dat?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 20:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je doet me denken aan militaire dienst
En degenen die hen die rechten misgunnen roepen dat het op een zo laag mogelijk niveau geregeld moet worden zodat ze in hun eigen gemeenschap lekker kunnen blijven discrimineren op kleur, geslacht, geaardheid of andere willekeurige zaken. En dan noemen ze zichzelf 'libertarier'...quote:Op dinsdag 24 juni 2014 20:03 schreef Tem het volgende:
Net een goed verhaal bij het rtl nieuws wat me deed denken aan dit topic. In sommige staten in Amerika heb je geen berscherming als werknemer n.a.v je seksuele geaardheid terwijl in de democratische staten je gewoon mag trouwen en je dezelfde rechten hebt als hetroseksuele mensen. Nu zie je dus dat men steeds aan het bewegen is dit soort rechten nationaal te maken.
Mee eensquote:Op dinsdag 24 juni 2014 20:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik vind dat de libertariers mogen bewijzen dat
Ik denk het ook.quote:1. Geweld duurder is.
Denk je ?quote:2. In een libertarische samenleving geld zo leidend is dat er nooit geweld gebruikt gaat worden omdat dat duurder is.
Kwam ik net tegen, leek me wel goed om hier even te delen want dit beschrijft een belangrijk onderscheid.quote:Those who believe that libertarian anarchy is bound to degenerate into warlord conflict over power vacuum make the error of thinking of libertarian anarchy as "statism without the state", i.e., the situation where a territorial monopoly of violence disappears, but everything else, including the mentality that legitimizes and supports its existence, stays the same.
However, what practically every libertarian anarchist claims is that a successful, permanent withering away of territorial monopolies of violence and all the attendant, unnecessary evils can take place only if statism - the world view that condones or even praises their existence - is sufficiently eroded.
Think of "abolition without abolitionism" as a logically parallel scenario, where the toppling of old slave masters immediately gives rise to the appearance of new would-be slave masters, vying for control of newly liberated slaves. And think of how such a scenario differs from the one that we actually experienced in history - i.e., the one in which the widespread acceptance of abolitionism was recognized as a necessary condition of successful abolition.
In sum, while clearly recognizing the inherent instability of statism without the state (also known as "failed state"), libertarian anarchists are the only ones who do not fail to appreciate the fact that non-statism without the state is something qualitatively altogether different, especially in terms of stability.
Geen geweldsmonopolie, wel een geweldsdreiging.quote:Op maandag 23 juni 2014 00:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zonder geweldsdreiging kan het een boel politietaken niet doen.
Dan is het een advocaten-arbitrage-maatschappelijkwerkclub.
[..]
Wat valt er op lossen? Als die parapolitie geen geweld of geweldsdreiging toepast om gestolen goed terug te krijgen. ?
Lijkt me wel ja, anders weet je niet waarvoor je tekent.quote:Op maandag 23 juni 2014 10:40 schreef Tem het volgende:
Aha oké, worden die (basis)rechten nog ergens vastgelegd?
Dat laatste lijkt me het meest logisch.quote:Wanneer zo'n REA naar een private rechtbank gaat is daar voor de dienstafnemer van zo'n REA geen vrije keuze. Of moet zo'n REA bij oprichting al een private rechtbank kiezen zodat de je daar je keuze voor een REA mede door laat bepalen.
Als ze geen rechtbank kunnen overeenkomen, dan krijgt waarschijnlijk een van de klanten, om wie het conflict draait, niet zijn zin.quote:Als dat zo is en twee verschillende REA's hebben een conflict en zijn aangesloten bij verschillende private rechtbanken, welke rechtbank is dan doorslaggevend?
Zou kunnen (vooral in een klein gebied met mensen met ongeveer dezelfde wensen), zolang het een natuurlijk monopolie betreft.quote:Of is er maar één overkoepelende aanbieder van de private rechtbank (lijkt me niet als je een vrije markt voorstaat).
Waarom zullen opeens een heleboel mensen straatarm zijn?quote:Op maandag 23 juni 2014 11:19 schreef Euribob het volgende:
[..]
En dan nog te de bedenken dat er een heleboel mensen zullen zijn die zo'n REA niet kunnen betalen. En in feite door niks worden beschermd behalve zichzelf, lijkt me niet echt wenselijk ook.
Zo zit er ik niet in, wie is 'wij'? En wat is dan een misdaad tegen de samenleving, je geeft verder alleen voorbeelden aan waarbij duidelijk een slachtoffer en een dader is.quote:Belangrijk aan het strafrecht is natuurlijk het idee dat wij bepaalde misdaden ook zien als 'misdaden tegen de samenleving' in plaats van slechts een conflict tussen twee partijen.
De bedoeling is nu juist om groepen mensen met verschillende opvattingen over wat goede en slechte regels zijn niet onder een monopolist te stoppen.quote:Afgezien daarvan biedt een dergelijk systeem ook de mogelijkheid voor verschillende morele opvattingen en bijbehorende conflicten.
Groepen mensen met totaal uiteenlopende morele opvattingen die vlak bij elkaar leven, geven natuurlijk altijd conflicten. Per definitie is dan geen oplossing mogelijk die gunstig is voor beide groepen. Maar dat is niet anders in de huidige situatie, waarbij simpelweg de minderheid zich moet schikken en eerwraak verboden is.quote:Daarnaast krijg je ook nog eens een probleem waar men in de huidige Nederlandse maatschappij al over klaagt, zoals bijvoorbeeld 'Sharia rechtbanken'. Eerwraak vindt het overgrote deel van de maatschappij volstrekt niet acceptabel, maar er is wel degelijk een groep mensen die het hiermee eens is. Nou is het in een geïdealiseerde wereld natuurlijk zo dat b.v. vrouwen zich simpelweg aansluiten bij een organisatie die eerwraak gewoon als misdaad ziet. In de praktijk is die vrijheid er echter natuurlijk lang niet altijd. Daar komt nog bij dat je dan ook daar weer zit met conflicterende morele opvattingen.
Dat zijn de wetten/regels die de verschillende REA's gemeen hebben. En er is geen reden om te denken dat, iig bij een vrij homogene bevolking, die regels erg ver uiteen liggen.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:47 schreef Tem het volgende:
Daar heb je inderdaad een goed punt. Ik neem aan dat er een aantal wetten zijn die voor de hele gemeenschap van kracht zijn.
Het lijkt me dat een klant zich ook verplicht aan de regels te houden waarmee ze beschermd worden door die REA, zoals het voorbeeld dat je geeft. Dus dan kun je als je niet bent aangesloten, ook aankloppen bij de REA van de dader (nouja, in dit geval de familie dan).quote:Zoals het strafbaar stellen van moord, alleen lijkt het er met de constructie die Wegenbouwer voor ogen heeft het er inderdaad op dat je niets met die rechten kan als je niet bent aangesloten bij een REA, eigenlijk heb je alleen rechten als je ervoor betaalt.
Er is weinig reden om te denken dat de wetten erg veel verschillen/quote:Daarnaast wordt het natuurlijk een janboel als verschillende clubs er verschillende wetten op nahouden, lijkt me ook niet dat men zoiets nastreeft.
Zolang klanten tevreden zijn over de service en prijs, lijkt dit me geen probleem.quote:Op dit moment zijn er ook heel veel landen met verschillende wetgeving, en dat gaat toch redelijk prima. Ik denk dat het die kant daarna ook opgaat d.m.v. clustervorming en centralisatie. Dat is immers een stuk efficiënter en dus goedkoper, bovendien heeft een grote REA veel meer middelen tot zijn beschikking om zijn klanten te beschermen.
De status-quo ligt nogal wat anders, daarin heb je immers geen keuze om geen lid te worden.quote:Het is echter maar de vraag of dat nou wel zo wenselijk is, want dan heb je weer de status-quo.
Als het terugkeren naar de status-quo het ergste is wat zou kunnen gebeuren, vind ik het prima.quote:Vervolgens maakt de grote REA een wet die het lidmaatschap van andere REA's verbied in een bepaalde regio omwille van "veiligheid" en is het wel degelijk de status-quo.
De praktijk is dat private partijen gewelddadiger zijn dan overheden? Dat is dan nieuw voor mij.quote:Het enige argument dat ik altijd zie is het '(Gewapend) conflict is geldverspilling, dus dat doen private partijen niet'. Dat is natuurlijk wel een mooi sprookje, maar de realiteit is helaas een stuk weerbarstiger.
Kijk nog eens naar de geschedenis van de mensheid.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:19 schreef Wegenbouwer het volgende:
De praktijk is dat private partijen gewelddadiger zijn dan overheden? Dat is dan nieuw voor mij.
Irak is een staat en ISIS is uit op een nieuwe staat. Inderdaad een mooi voorbeeld dat staten niet werken.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 22:26 schreef Monolith het volgende:
Afrika kent anders toch behoorlijk heftige conflicten waarbij niet echt sprake was van overheden. Ook Irak is op dit moment een mooi voorbeeld.
Hij vergeet voor het gemak zeker even de tweede wereldoorlog? Onee, dat was natuurlijk geen 'echte' democratie. En hoe verklaart hij al het geweld van de VS in Vietnam en Irak en weet ik waar nog allemaal?quote:The better angels of our nature van Steven Pinker blijft een aanrader wat betreft de ontwikkeling van geweld gedurende de laatste millennia. Hij beargumenteerd daarin onder andere ook waarom de democratische rechtsstaat een belangrijke rol heeft gespeeld in de gestage afname van geweld.
En natuurlijk totaal geen argument tegen de parlementaire democratiequote:Op dinsdag 24 juni 2014 23:13 schreef Bluesdude het volgende:
De nazi's kwamen via democratische verkiezingen aan de macht en toen schaften zij de democratie af.
Het was dus een private partij in beginsel.
Het is een voorbeeld om te laten zien dat private partijen de baas willen zijn... met afschuwelijke gevolgen en dat kan ook gebeuren in een situatie van een gezagsvacuum, wat libertairen verheerlijken.quote:Op woensdag 25 juni 2014 00:21 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
En natuurlijk totaal geen argument tegen de parlementaire democratie
Het belangrijke punt hier is natuurlijk dat dit soort private partijen een 'staat' willen. Het gaat ook niet zozeer om dat dit soort partijen fungeren in een systeem van 'privaat recht'. Het gaat meer om het idee dat partijen niet 'overheid' hoeven te zijn om op ideologische gronden hun gedachtengoed of visie op te willen leggen aan anderen. Ook in Afrika zijn het vaak puur etnische botsingen. Soms zijn daar staten bij betrokken, maar vaak genoeg zijn het ook gewoon 'rebellen'.quote:Op woensdag 25 juni 2014 00:17 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Irak is een staat en ISIS is uit op een nieuwe staat. Inderdaad een mooi voorbeeld dat staten niet werken.
Volgens mij zijn in al die voorbeelden die je noemt, amper kenmerken te vinden van het systeem van privaat recht waar we het hier over hebben.
Nee, dat vergeet hij helemaal niet. Het boek bevat 800 pagina's vol met empirische data over allerhande zaken van conflicten. Het wijzen naar enkele gebeurtenissen om te claimen dat geweld 'erger' is dan 100 jaar geleden is natuurlijk weinig zinvol. Pinker bekijkt o.a. aantallen conflicten, slachtoffers per capita, enzovoort. Een samenleving van 100 mensen waarin jaarlijks 10 mensen om komen door geweld is een stuk gewelddadiger dan een samenleving van 1.000.000 mensen waar er jaarlijks 1000 om komen door geweld.quote:[..]
Hij vergeet voor het gemak zeker even de tweede wereldoorlog? Onee, dat was natuurlijk geen 'echte' democratie. En hoe verklaart hij al het geweld van de VS in Vietnam en Irak en weet ik waar nog allemaal?
Dat noem ik geen private partijen. Daaronder versta ik gericht op winst en niet gericht op algemeen belang voor een collectief.quote:Op woensdag 25 juni 2014 09:53 schreef Monolith het volgende:
Het belangrijke punt hier is natuurlijk dat dit soort private partijen een 'staat' willen.
En dus? Laten we maar iemand de baas van de hele wereld maken, dan zijn we van het gezeik af? Nee bedanktquote:Wat men in bredere zin, zoals ook uit het citaat van Heiden blijkt, is het laten verdwijnen van de mentaliteit van 'de baas spelen' of 'groepsdenken'. Dat zijn echter zaken die nou eenmaal ingebakken zitten in de menselijke natuur.
Dat klopt, en ik denk dat het systeem van privaat recht een betere buffer kan bieden. Ook omdat mensen met verschillende ideologieën bij verschillende rechtsproviders terecht kunnen ipv onder een monopolist.quote:Etnische of ideologische spanningen zijn niet gebonden aan het concept 'staat' en, sterker nog, een stabiele democratische rechtsstaat biedt een zekere buffer tegen dergelijke spanningen.
Je bedoelt dus iemand zoals de massamoordenaar Soeharto ?quote:Op woensdag 25 juni 2014 12:08 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dat noem ik geen private partijen. Daaronder versta ik gericht op winst en niet gericht op algemeen belang voor een collectief.
Was die kerel geen leider van een staat? Je bewijst wederom het tegendeelquote:Op woensdag 25 juni 2014 12:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je bedoelt dus iemand zoals de massamoordenaar Soeharto ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Soeharto
Dat is schattig, maar vooralsnog staat het een private partij volledig vrij om te bepalen welk doel zij dienen. Dat kan een winstoogmerk zijn, maar er is niemand die hen kan dwingen om niet als oogmerk te hebben om iedereen in een zo groot mogelijk gebied hun religieus fundamentalistische ideologie op te leggen of dat gebied te zuiveren van ongewenste etnische of religieuze elementen. Een privaat partij is het tegenovergestelde van een publieke partij. Nu kun je elke private partij die geen winstoogmerk heeft wel wegdefiniëren als 'niet privaat', en daarbij volgens de negatie dus publiek, maar dat doet dan niets af aan het feit dat in een libertarisch systeem dergelijke partijen prima kunnen ontstaan.quote:Op woensdag 25 juni 2014 12:08 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dat noem ik geen private partijen. Daaronder versta ik gericht op winst en niet gericht op algemeen belang voor een collectief.
Nee, dus we hebben een systeem met enige inspraak en de nodige checks en balances om al te erge zaken te voorkomen. Werkt dat perfect? Nee natuurlijk niet, maar het gaat hier meer om pragmatisme dan utopisme.quote:[quote]
[..]
En dus? Laten we maar iemand de baas van de hele wereld maken, dan zijn we van het gezeik af? Nee bedankt
Daar heb ik een paar posts geleden ook al mijn bedenken bij geplaatst. Er wordt maar steeds achteloos en zonder enige onderbouwing gesteld dat de uitkomst van een dergelijk systeem perfecte concurrentie. Er zijn genoeg redenen om aan te nemen dat er zonder overheid best een mono- of oligopolie ontstaat of een opdeling naar handhavingsgebieden zoals geschetst.quote:[..]
Dat klopt, en ik denk dat het systeem van privaat recht een betere buffer kan bieden. Ook omdat mensen met verschillende ideologieën bij verschillende rechtsproviders terecht kunnen ipv onder een monopolist.
Laat ik het er maar op houden dat dit model van privaat recht:
1 De grootste kans biedt op een enigszins libertarische samenleving.
2 Consequent is met het libertarische principe om niet gedwongen te worden om je bij een organisatie aan te sluiten en hieraan mee te betalen.
Nee. ik bewijs dat winstlust kan leiden tot smerig gedrag. Bijv een staat veroveren of manipuleren.quote:Op woensdag 25 juni 2014 12:15 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Was die kerel geen leider van een staat? Je bewijst wederom het tegendeel
Dat er sprake zou zijn van 'perfecte concurrentie' heb ik niet verzonnen, dat kan in praktijk überhaupt niet.quote:Op woensdag 25 juni 2014 12:53 schreef Monolith het volgende:
Daar heb ik een paar posts geleden ook al mijn bedenken bij geplaatst. Er wordt maar steeds achteloos en zonder enige onderbouwing gesteld dat de uitkomst van een dergelijk systeem perfecte concurrentie.
Dat kan inderdaad, vanwege efficiency argumentenquote:Er zijn genoeg redenen om aan te nemen dat er zonder overheid best een mono- of oligopolie ontstaat of een opdeling naar handhavingsgebieden zoals geschetst.
Dit geeft eigenlijk mooi aan waarom dit soort discussies nogal nutteloos zijn. De status quo bias is te groot om iets nieuws te overwegen.quote:Nee, dus we hebben een systeem met enige inspraak en de nodige checks en balances om al te erge zaken te voorkomen. Werkt dat perfect? Nee natuurlijk niet, maar het gaat hier meer om pragmatisme dan utopisme.
Dat heb jij ook niet verzonnen. Het is meer dat een dergelijk systeem met bijvoorbeeld volledige transparantie en geen of nauwelijks instapkosten voorwaarden zijn om een pluriforme markt te garanderen. Zonder dergelijke garanties kunnen er prima monopolies of oligopolies ontstaan. In dat geval vervallen natuurlijk de riedeltjes over overstappen naar een concurrent en dergelijke.quote:Op woensdag 25 juni 2014 13:11 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dat er sprake zou zijn van 'perfecte concurrentie' heb ik niet verzonnen, dat kan in praktijk überhaupt niet.
Tja, dat is natuurlijk nogal tautologisch. In een systeem dat de volledige afschaffing van een overheid voorstaat is een overheid onwenselijk. De vraag is natuurlijk wel in hoeverre een systeem met daarin een dergelijk monopolie nog verschilt van die met een overheid in een parlementaire democratie. De invloed die kan worden uitgeoefend verschuift in een dergelijk systeem in ieder geval van het volk naar de grootaandeelhouders.quote:[..]
Dat kan inderdaad, vanwege efficiency argumenten
Neemt niet weg dat het huidige staatsmodel voor een libertarier zeker niet wenselijk is.
Dat valt wel mee, ik poneer het niet als een dogma, maar heb hier al aangegeven welke bezwaren ik zie tegen het geschetste model met REAs.quote:Dit geeft eigenlijk mooi aan waarom dit soort discussies nogal nutteloos zijn. De status quo bias is te groot om iets nieuws te overwegen.
Er hoeft niet per se sprake te zijn van perfecte concurrentie om een vorm van concurrentie te hebben. Je doet nu net of er niets tussenin zit, dat er ofwel sprake moet zijn van een monopolie of van volledige concurrentie.quote:Op woensdag 25 juni 2014 13:23 schreef Monolith het volgende:
Dat heb jij ook niet verzonnen. Het is meer dat een dergelijk systeem met bijvoorbeeld volledige transparantie en geen of nauwelijks instapkosten voorwaarden zijn om een pluriforme markt te garanderen. Zonder dergelijke garanties kunnen er prima monopolies of oligopolies ontstaan. In dat geval vervallen natuurlijk de riedeltjes over overstappen naar een concurrent en dergelijke.
Ik doelde meer op hoe onze overheid met eigendomsrechten, vrije markt, persoonlijke vrijheden omgaat.quote:Tja, dat is natuurlijk nogal tautologisch. In een systeem dat de volledige afschaffing van een overheid voorstaat is een overheid onwenselijk.
De manier waarop deze tot stand is gekomen is totaal anders, en dus waarschijnlijk ook de gehanteerde regels en de manier van handhaven. Plus dat er een grens zit aan het voordeel dat gehaald wordt met schaalvergroting, steeds groter betekent niet automatisch steeds efficiënter.quote:De vraag is natuurlijk wel in hoeverre een systeem met daarin een dergelijk monopolie nog verschilt van die met een overheid in een parlementaire democratie.
Een goed bewapende bevolkingquote:Wat biedt in een dergelijk systeem bescherming tegen partijen die zich als overheid gaan gedragen?
Over dezelfde uitgangspunten gesproken, wat als ik zou vragen: Wat zou je doen als de overheid een wet invoert waar je het niet mee eens bent? PS. naar Somalië verhuizen is geen geldig antwoord.quote:Met de bewering dat discussies nutteloos zijn wanneer men niet dezelfde uitgangspunten hanteert kun je elke discussie in POL doodslaan. Er worden echter genoeg inhoudelijke punten ter discussie aangedragen, ook al deel ik wellicht niet de opvatting met veel libertariërs dat een overheid per definitie onwenselijk is.
Is dat niet hetzelfde antwoord wat je krijgt wanneer je het niet eens bent met de voorgestelde libertarische heilstaat? Heb je er geen trek in, dan rot je maar op... (of je noemt het dat je dan een andere REA of andere organisatie kiest, komt gewoon op hetzelfde neer...)quote:Op woensdag 25 juni 2014 14:30 schreef Wegenbouwer het volgende:
PS. naar Somalië verhuizen is geen geldig antwoord.
Het probleem zit hem niet in de schaal, maar in het onderwerp. Hoe wil je op dorpsniveau de vervuiling van de oceanen aanpakken? En je hebt geen EU nodig om te regelen hoe je je tuin in richt. Dus het is nogal nutteloos om het te hebben over efficiëntie voordelen dmv schaalvergroting, dat is per onderwerp anders.quote:Op woensdag 25 juni 2014 14:30 schreef Wegenbouwer het volgende:
De manier waarop deze tot stand is gekomen is totaal anders, en dus waarschijnlijk ook de gehanteerde regels en de manier van handhaven. Plus dat er een grens zit aan het voordeel dat gehaald wordt met schaalvergroting, steeds groter betekent niet automatisch steeds efficiënter.
Slechter dan nu kan het niet gaan in een vrije wereld. Vervuiling van oceanen, ontbossing etc. zijn typische voorbeelden van een tragedy of the commons. Het probleem zit hem erin dat er geen eigenaar is.quote:Op woensdag 25 juni 2014 14:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het probleem zit hem niet in de schaal, maar in het onderwerp. Hoe wil je op dorpsniveau de vervuiling van de oceanen aanpakken? En je hebt geen EU nodig om te regelen hoe je je tuin in richt. Dus het is nogal nutteloos om het te hebben over efficiëntie voordelen dmv schaalvergroting, dat is per onderwerp anders.
Ook een stichting of een vereniging die niet gericht is op winst maken maar geen subsidie ontvangt, is een private partij.quote:Op woensdag 25 juni 2014 12:08 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dat noem ik geen private partijen. Daaronder versta ik gericht op winst en niet gericht op algemeen belang voor een collectief.
Een eigenaar garandeert geen milieubewustzijn.quote:Op woensdag 25 juni 2014 16:41 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Slechter dan nu kan het niet gaan in een vrije wereld. Vervuiling van oceanen, ontbossing etc. zijn typische voorbeelden van een tragedy of the commons. Het probleem zit hem erin dat er geen eigenaar is.
Dat hoeft ook niet, het zorgt wel voor de juiste incentives.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een eigenaar garandeert geen milieubewustzijn.
Dat zeiden ze ook over bankiers-bunussen.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:21 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet, het zorgt wel voor de juiste incentives.
Korte antwoord: de markt. Hetzelfde antwoord dat je krijgt als je vraagt wie initieel bepaalt en vaststelt welke kleur schoenen er moeten worden gemaaktquote:Op woensdag 25 juni 2014 17:01 schreef Tem het volgende:
Oké, bedankt voor de informatie wegenbouwer. Ik ben wel een beetje klaar in dit topic.
Jammer dat ik van eigenlijk alle vaste libertariers in dit topic geen helder antwoord kan krijgen wie initieel die wetten samenstelt en vaststelt. Dit lijkt mij namelijk het fundament van je samenleving, al het andere zijn details.
Als dat niet helder is vind ik de discussie ook niet interessant eigenlijk.
Dat is een zaak tussen werkgever en werknemer.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zeiden ze ook over bankiers-bunussen.
Je hebt gelijk ja, zat ik later ook te denken. Maar hoe definieer je dan private en publieke partijen zonder staat?quote:Op woensdag 25 juni 2014 16:44 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ook een stichting of een vereniging die niet gericht is op winst maken maar geen subsidie ontvangt, is een private partij.
Publiek bestaat sowieso niet.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:34 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Je hebt gelijk ja, zat ik later ook te denken. Maar hoe definieer je dan private en publieke partijen zonder staat?
De vraag is niet zozeer of de EU (of een dergelijke organisatie) een probleem kan oplossen, maar hoe jij ze zover krijgt dat ze doen wat jij wil.quote:Op woensdag 25 juni 2014 14:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het probleem zit hem niet in de schaal, maar in het onderwerp. Hoe wil je op dorpsniveau de vervuiling van de oceanen aanpakken? En je hebt geen EU nodig om te regelen hoe je je tuin in richt. Dus het is nogal nutteloos om het te hebben over efficiëntie voordelen dmv schaalvergroting, dat is per onderwerp anders.
Ok. Dan discussieer je toch niet?quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:34 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat is een zaak tussen werkgever en werknemer.
In theorie zou de EU democratisch kunnen zijn en zou ik kunnen gaan stemmen.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:36 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
De vraag is niet zozeer of de EU (of een dergelijke organisatie) een probleem kan oplossen, maar hoe jij ze zover krijgt dat ze doen wat jij wil.
De bedoeling is nu juist dat je niet hoeft te verhuizen om je rechten verdedigd te hebben door een andere organisatie.quote:Op woensdag 25 juni 2014 14:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is dat niet hetzelfde antwoord wat je krijgt wanneer je het niet eens bent met de voorgestelde libertarische heilstaat? Heb je er geen trek in, dan rot je maar op... (of je noemt het dat je dan een andere REA of andere organisatie kiest, komt gewoon op hetzelfde neer...)
Jouw stem is een van de vele miljoenen, dus dat beantwoordt de vraag niet. Ik denk dat die 24 multinationals meer invloed hebben op wat die EU doet dan de stemmers.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In theorie zou de EU democratisch kunnen zijn en zou ik kunnen gaan stemmen.
Maar hoe laat ik 24 verschillende multinationals doen wat ik wil?
Sla jij ook radioactief afval op in je tuin?quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ok. Dan discussieer je toch niet?
Ik heb een oceaan. Ik kan miljardair worden door daar grote hoeveelheden chemisch en radioactief afval in te storten. Waarom zou ik het NIET doen?
Ik woon natuurlijk niet in mijn oceaan, NIMBY.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:39 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Sla jij ook radioactief afval op in je tuin?
Het is vooral big government die dit heeft gedaan en doet, dus zie niet waarom dit hier een argument is tegen mensen die twijfelen aan big governmentquote:Op woensdag 25 juni 2014 17:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ok. Dan discussieer je toch niet?
Ik heb een oceaan. Ik kan miljardair worden door daar grote hoeveelheden chemisch en radioactief afval in te storten. Waarom zou ik het NIET doen?
Maar Big Government is nu de enigste die de troep opruimt.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is vooral big government die dit heeft gedaan en doet, dus zie niet waarom dit hier een argument is tegen mensen die twijfelen aan big government
tenzij je het niet eens bent met die organisatie die het in je polder voor het zeggen heeft? Of hoef je aan die VVE niet mee te doen en mag je dan lekker freeriden op de infrastructuur?quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:38 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
De bedoeling is nu juist dat je niet hoeft te verhuizen om je rechten verdedigd te hebben door een andere organisatie.
Niet de schattigste?quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar Big Government is nu de enigste die de troep opruimt.
Nee, je mag niet zo maar van de wegen van die VVE gebruik maken natuurlijk. Maar je kan gewoon thuis blijven? Of een helicopter huren?quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
tenzij je het niet eens bent met die organisatie die het in je polder voor het zeggen heeft? Of hoef je aan die VVE niet mee te doen en mag je dan lekker freeriden op de infrastructuur?
Of je maakt een deal, waarbij beide partijen beter af zijn.quote:Op woensdag 25 juni 2014 18:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, je mag niet zo maar van de wegen van die VVE gebruik maken natuurlijk. Maar je kan gewoon thuis blijven? Of een helicopter huren?
Aha, dus toch (de opgelegde ellende) slikken of verhuizen?quote:Op woensdag 25 juni 2014 18:29 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Of je maakt een deal, waarbij beide partijen beter af zijn.
Het is beter voor iedereen dat ik mijn zin krijg. De VVE en al zijn leden zullen zich aan mij aan moeten passen.quote:Op woensdag 25 juni 2014 18:29 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Of je maakt een deal, waarbij beide partijen beter af zijn.
Iedereen moet zich aanpassen aan 99999, anders moet hij verhuizenquote:Op woensdag 25 juni 2014 18:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is beter voor iedereen dat ik mijn zin krijg. De VVE en al zijn leden zullen zich aan mij aan moeten passen.
Nee, maar je claim dat 'dan verhuis je maar naar Somalië' geen antwoord is kan wel de prullenmand in. Je doet vanuit je ideologie zelf immers niet anders.quote:Op woensdag 25 juni 2014 18:44 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Iedereen moet zich aanpassen aan 99999, anders moet hij verhuizen
Hij MOET iets?quote:Op woensdag 25 juni 2014 18:44 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Iedereen moet zich aanpassen aan 99999, anders moet hij verhuizen
Dat is het mooie aan dit volkje, ze leggen altijd met heel voor woorden en drogredenen uit waarom wanneer het in hun straatje past je plots wel allerlei zaken aan anderen op mag leggen . Maar oh wee wanneer je zelf goed onderbouwd uitlegt waarom voor sommige zaken een overheid toch wel verdomde praktisch is en de voorgestelde 'vrijheid' toch niet zo vrij. Dan ben je een nare socialist .quote:
De overheid is vooral praktisch voor mensen die iets willen hebben en er een ander voor willen laten betalen. Jij hebt blijkbaar moeite met onderscheid te maken tussen jouw eigendom en andermans eigendom. Die laatste groep moet zich altijd aanpassen aan jouw wensen.quote:Op woensdag 25 juni 2014 19:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is het mooie aan dit volkje, ze leggen altijd met heel voor woorden en drogredenen uit waarom wanneer het in hun straatje past je plots wel allerlei zaken aan anderen op mag leggen . Maar oh wee wanneer je zelf goed onderbouwd uitlegt waarom voor sommige zaken een overheid toch wel verdomde praktisch is en de voorgestelde 'vrijheid' toch niet zo vrij. Dan ben je een nare socialist .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |