Het gaat mij er meer om dat op deze manier een paar wijze mannen bepalen hoe de wet eruit zou moeten zien. Dat lijkt mij nou niet echt een geweldige vorm wanneer er geen inspraak is behalve of je wel of niet eens bent met die wet, er is geen ruimte voor input. Dit neigt naar dictatuur, en dan niet eens van de meerderheid.quote:Op zondag 22 juni 2014 13:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dus toch die dictatuur van de meerderheid en het opleggen van je samenlevingsmodel aan anderen. Alles waar die libertariers tegen beweren te zijn wordt met voeten getreden om het eigen verhaal maar door te kunnen drukken
De enige manier is door de wil van het volk te veranderenquote:Op zondag 22 juni 2014 05:46 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik met je eens. Mijn vraag is hoe kan je een democratie hebben zonder dat die uitmond in gedwongen collectiviteit en paternalisme?
Jullie doen dan ook hard je best om dat beeld keer op keer te bevestigen...quote:
Dat is in feite wat in een parlementaire democratie ook gebeurt, al zou ik het woord 'wijze' weglaten.quote:Op zondag 22 juni 2014 13:14 schreef Tem het volgende:
[..]
Het gaat mij er meer om dat op deze manier een paar wijze mannen bepalen hoe de wet eruit zou moeten zien.
Ha, dat zei John Locke ook. Alleen begreep hij dat dat niet gaat werken.quote:Op zondag 22 juni 2014 13:15 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
De enige manier is door de wil van het volk te veranderen
Dat klopt, alleen kunnen wijzigingen wel door democratische gekozen partijen doorgang vinden. Bij het voorstel van P_T is er een vaststaande onveranderlijke grondwet waar niet duidelijk is wie dit samenstelt. Daarna ben ik dan eigenlijk ook benieuwd hoe dat zit met de "gewone" wetgeving en wie dit controleert. En waar worden die controleurs van betaald, is dat uit private funding of uit een soort belasting. Klinkt misschien allemaal wat vermoeiend voor jullie maar ik ben daar oprecht in geintereseerd aangezien de diverse stromingen daar nogal verschillend in zijn.quote:Op zondag 22 juni 2014 13:20 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dat is in feite wat nu ook gebeurt, al zou ik het woord wijs weglaten.
P_T schrijft dit: " Niemand mag stemmen over wat er in de grondwet komt want dan vervallen we weer in de betuttelende maatschappij waar we nu in leven en waar we meer en meer elkaar beknotten en daarmee ook onszelf."quote:Op zondag 22 juni 2014 13:28 schreef Tem het volgende:
Bij het voorstel van P_T is er een vaststaande onveranderlijke grondwet waar niet duidelijk is wie dit samenstelt.
Naja, dat weet ik dus niet. Vandaar de vraag aan P_T.quote:Op zondag 22 juni 2014 14:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
P_T schrijft dit: " Niemand mag stemmen over wat er in de grondwet komt want dan vervallen we weer in de betuttelende maatschappij waar we nu in leven en waar we meer en meer elkaar beknotten en daarmee ook onszelf."
Dus die grondwet moet dictatoriaal gemaakt worden en er door heen geramd worden door die kleine groep van dictators? En wie kiest die lieden volgens P_T? Hij zelf ?
Of een staatsgreep van libertaire generaals ?
Er mag niks veranderd worden van P_T. Zijn visie moet eeuwig dwingend zijn
Hij impliceert het wel zo.... als hij stelt dat er niet gestemd mag worden over de inhoud van de grondwet.quote:Op zondag 22 juni 2014 15:02 schreef Tem het volgende:
[..]
Naja, dat weet ik dus niet. Vandaar de vraag aan P_T.
Vermoeiend zeker niet, dit zijn juist de interessantere discussies binnen deze reeks als je het mij vraagt. Maar ik ben geen voorstander van dit systeem, dus het is niet aan mij om hier antwoord op te geven.quote:Op zondag 22 juni 2014 13:28 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat klopt, alleen kunnen wijzigingen wel door democratische gekozen partijen doorgang vinden. Bij het voorstel van P_T is er een vaststaande onveranderlijke grondwet waar niet duidelijk is wie dit samenstelt. Daarna ben ik dan eigenlijk ook benieuwd hoe dat zit met de "gewone" wetgeving en wie dit controleert. En waar worden die controleurs van betaald, is dat uit private funding of uit een soort belasting. Klinkt misschien allemaal wat vermoeiend voor jullie maar ik ben daar oprecht in geintereseerd aangezien de diverse stromingen daar nogal verschillend in zijn.
Dit laatste zal waarschijnlijk de uitkomst zijn als je het volk nu zou vragen om een grondwet op te stellen.quote:Op zondag 22 juni 2014 15:07 schreef Monolith het volgende:
De grondwet van P_T is natuurlijk net zo democratisch als een grondwet waarin verankerd staat dat onderwijs, zorg, energievoorziening, enzovoort taken van de overheid zijn waar de private sector zich niet mee mag bemoeien.
Lijkt me stug. Die zaken zijn nu al niet exclusief voorbehouden aan de publieke sector en ik zie niet direct in waarom een meerderheid dat zou willen afdwingen.quote:Op zondag 22 juni 2014 15:31 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dit laatste zal waarschijnlijk de uitkomst zijn als je het volk nu zou vragen om een grondwet op te stellen.
Lijkt me toch niet dat een meerderheid van de stemmers een verbod wilt op ondernemingen in " onderwijs, zorg, energievoorziening, enzovoort" Nog minder dat men dat in de grondwet wilt zetten,quote:Op zondag 22 juni 2014 15:31 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dit laatste zal waarschijnlijk de uitkomst zijn als je het volk nu zou vragen om een grondwet op te stellen.
Hoe zie jij wet en regelgeving dan voor je in een libertarische samenleving? Is het er überhaupt? en zo ja, wie stelt het samen, wie stel het vast en wie betaalt het toezicht?quote:Op zondag 22 juni 2014 15:10 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Vermoeiend zeker niet, dit zijn juist de interessantere discussies binnen deze reeks als je het mij vraagt. Maar ik ben geen voorstander van dit systeem, dus het is niet aan mij om hier antwoord op te geven.
Ik zie het meest in het systeem dat David Friedman beschrijft in z'n boek 'Machinery of freedom'.quote:Op zondag 22 juni 2014 19:29 schreef Tem het volgende:
[..]
Hoe zie jij wet en regelgeving dan voor je in een libertarische samenleving? Is het er überhaupt? en zo ja, wie stelt het samen, wie stel het vast en wie betaalt het toezicht?
Wat doen deze REA's dan daadwerkelijk voor hun "klanten"? Het klinkt alsof zij advocaten zijn, maar dan in een andere verpakking. Waarom is dit verkiesbaar boven de huidige situatie? Bovendien zie ik hier nogal grote haken en ogen aan: in principe betaal je dus om in het gelijk gesteld te worden. Worden mensen die meer betalen dan ook eerder in het gelijk gesteld?quote:Op zondag 22 juni 2014 21:52 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Ik zie het meest in het systeem dat David Friedman beschrijft in z'n boek 'Machinery of freedom'.
Hierin sluiten mensen zich vrijwillig aan bij een organisatie die hun rechten beschermt (genoemd R(ights)E(nforcement)A(gency) voor een bepaald bedrag per jaar, net zoals elk ander abonnement. De bedoeling is dat er binnen een jurisdictie meerdere van dit soort organisaties met elkaar concurreren en dus een goede service voor goede prijs willen leveren. Die organisaties stellen uiteraard zelf ook regels waaraan hun klanten zich moeten houden, zoals het respecteren van het eigendom van een ander.
Als klanten van verschillende REA's met elkaar in conflict komen en beiden vinden ze dat hun klant in zijn recht staat, moet er een vooraf gecontracteerde private rechtbank uitspraak doen en hebben ze zich daarbij neer te leggen.
De reden dat REA's eerder zullen kiezen voor arbitrage ipv het met elkaar uit te vechten in een gewapend conflict, is dat het goedkoper is (wat hogere winst betekent of een lagere prijs voor de klant), en dat mensen natuurlijk niet zitten te wachten op voortdurende oorlogssituatie, waarbij de uitkomst onzeker is dat hun rechten gewaarborgd zijn.
Meer als de huidige politie, maar dan in een iets andere verpakking en zonder een geweldsmonopolie.quote:Op zondag 22 juni 2014 23:39 schreef Belabor het volgende:
[..]
Wat doen deze REA's dan daadwerkelijk voor hun "klanten"? Het klinkt alsof zij advocaten zijn, maar dan in een andere verpakking.
Omdat er meer concurrentiedruk is wat tot een betere prijs/kwaliteit zou moeten leiden, net zoals in elke andere sector.quote:Waarom is dit verkiesbaar boven de huidige situatie?
Je betaalt om je rechten verdedigd te zien worden, bijvoorbeeld dat er als wat gestolen is, er iemand langs komt om dit op te lossen. Of bij zaken als geluidsoverlast, ed.quote:Bovendien zie ik hier nogal grote haken en ogen aan: in principe betaal je dus om in het gelijk gesteld te worden. Worden mensen die meer betalen dan ook eerder in het gelijk gesteld?
Dit is natuurlijk ook een compleet ander onderwerp. Waar we het nu over hebben is een rechtsstelsel en het NAP is een moreel principe.quote:Ik stel veel vragen opeens, maar net als met het NAP vind ik dit soort systemen nogal vaag en vol met grijze gebieden.
je koopt eigenlijk gewoon rechten, geschillenbeslechting en een verzekering voor je vrijheid en veiligheid in. als jij bv iemand zou ontvoeren en hij heeft een rea, dan krijg je met deze partij te maken.quote:Op zondag 22 juni 2014 23:39 schreef Belabor het volgende:
[..]
Wat doen deze REA's dan daadwerkelijk voor hun "klanten"? Het klinkt alsof zij advocaten zijn, maar dan in een andere verpakking.
vrijheid en concurrentie lijkt mij. keuzevrijheid voor zulke belangrijke zaken lijkt mij erg belangrijk en zal ook veel voordelen met zich meebrengen.quote:Waarom is dit verkiesbaar boven de huidige situatie?
waarom zou jij kiezen voor een aanbieder die dat zou doen? dat is alleen nadelig voor jezelfquote:Bovendien zie ik hier nogal grote haken en ogen aan: in principe betaal je dus om in het gelijk gesteld te worden. Worden mensen die meer betalen dan ook eerder in het gelijk gesteld?
Zonder geweldsdreiging kan het een boel politietaken niet doen.quote:Op maandag 23 juni 2014 00:14 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Meer als de huidige politie, maar dan in een iets andere verpakking en zonder een geweldsmonopolie.
Wat valt er op lossen? Als die parapolitie geen geweld of geweldsdreiging toepast om gestolen goed terug te krijgen. ?quote:Je betaalt om je rechten verdedigd te zien worden, bijvoorbeeld dat er als wat gestolen is, er iemand langs komt om dit op te lossen.
Aha oké, worden die (basis)rechten nog ergens vastgelegd? Wanneer zo'n REA naar een private rechtbank gaat is daar voor de dienstafnemer van zo'n REA geen vrije keuze. Of moet zo'n REA bij oprichting al een private rechtbank kiezen zodat de je daar je keuze voor een REA mede door laat bepalen. Als dat zo is en twee verschillende REA's hebben een conflict en zijn aangesloten bij verschillende private rechtbanken, welke rechtbank is dan doorslaggevend? Of is er maar één overkoepelende aanbieder van de private rechtbank (lijkt me niet als je een vrije markt voorstaat).quote:Op zondag 22 juni 2014 21:52 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Ik zie het meest in het systeem dat David Friedman beschrijft in z'n boek 'Machinery of freedom'.
Hierin sluiten mensen zich vrijwillig aan bij een organisatie die hun rechten beschermt (genoemd R(ights)E(nforcement)A(gency) voor een bepaald bedrag per jaar, net zoals elk ander abonnement. De bedoeling is dat er binnen een jurisdictie meerdere van dit soort organisaties met elkaar concurreren en dus een goede service voor goede prijs willen leveren. Die organisaties stellen uiteraard zelf ook regels waaraan hun klanten zich moeten houden, zoals het respecteren van het eigendom van een ander.
Als klanten van verschillende REA's met elkaar in conflict komen en beiden vinden ze dat hun klant in zijn recht staat, moet er een vooraf gecontracteerde private rechtbank uitspraak doen en hebben ze zich daarbij neer te leggen.
De reden dat REA's eerder zullen kiezen voor arbitrage ipv het met elkaar uit te vechten in een gewapend conflict, is dat het goedkoper is (wat hogere winst betekent of een lagere prijs voor de klant), en dat mensen natuurlijk niet zitten te wachten op voortdurende oorlogssituatie, waarbij de uitkomst onzeker is dat hun rechten gewaarborgd zijn.
En dan nog te de bedenken dat er een heleboel mensen zullen zijn die zo'n REA niet kunnen betalen. En in feite door niks worden beschermd behalve zichzelf, lijkt me niet echt wenselijk ook.quote:Op zondag 22 juni 2014 23:39 schreef Belabor het volgende:
[..]
Wat doen deze REA's dan daadwerkelijk voor hun "klanten"? Het klinkt alsof zij advocaten zijn, maar dan in een andere verpakking. Waarom is dit verkiesbaar boven de huidige situatie? Bovendien zie ik hier nogal grote haken en ogen aan: in principe betaal je dus om in het gelijk gesteld te worden. Worden mensen die meer betalen dan ook eerder in het gelijk gesteld?
Ik stel veel vragen opeens, maar net als met het NAP vind ik dit soort systemen nogal vaag en vol met grijze gebieden.
Mijns inziens gaat een dergelijk systeem ook uit van een simplificatie van het rechtssysteem. In het privaatrecht geldt wellicht dat er twee partijen zijn die een onderling conflict hebben dat opgelost moet worden. Je ziet bijvoorbeeld zelfs in ons huidige systeem al private alternatieven zoals bijvoorbeeld mediation, waarbij partijen middels een mediator proberen een conflict op te lossen zonder tussenkomst van een rechter.quote:Op maandag 23 juni 2014 10:40 schreef Tem het volgende:
[..]
Aha oké, worden die (basis)rechten nog ergens vastgelegd? Wanneer zo'n REA naar een private rechtbank gaat is daar voor de dienstafnemer van zo'n REA geen vrije keuze. Of moet zo'n REA bij oprichting al een private rechtbank kiezen zodat de je daar je keuze voor een REA mede door laat bepalen. Als dat zo is en twee verschillende REA's hebben een conflict en zijn aangesloten bij verschillende private rechtbanken, welke rechtbank is dan doorslaggevend? Of is er maar één overkoepelende aanbieder van de private rechtbank (lijkt me niet als je een vrije markt voorstaat).
Daar heb je inderdaad een goed punt. Ik neem aan dat er een aantal wetten zijn die voor de hele gemeenschap van kracht zijn. Zoals het strafbaar stellen van moord, alleen lijkt het er met de constructie die Wegenbouwer voor ogen heeft het er inderdaad op dat je niets met die rechten kan als je niet bent aangesloten bij een REA, eigenlijk heb je alleen rechten als je ervoor betaalt. Daarnaast wordt het natuurlijk een janboel als verschillende clubs er verschillende wetten op nahouden, lijkt me ook niet dat men zoiets nastreeft. Daarom ben ik ook wel benieuwd of er inderdaad een algemene wetgeving is en door wie die wordt samengesteld en onderhouden.quote:Op maandag 23 juni 2014 11:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mijns inziens gaat een dergelijk systeem ook uit van een simplificatie van het rechtssysteem. In het privaatrecht geldt wellicht dat er twee partijen zijn die een onderling conflict hebben dat opgelost moet worden. Je ziet bijvoorbeeld zelfs in ons huidige systeem al private alternatieven zoals bijvoorbeeld mediation, waarbij partijen middels een mediator proberen een conflict op te lossen zonder tussenkomst van een rechter.
In het strafrecht ligt dit echter niet zo simpel. Daar is niet slechts sprake van twee partijen die een onderling conflict hebben. Neem bijvoorbeeld moord. Daar heb je in de basis natuurlijk een slachtoffer en een dader. Stel bijvoorbeeld dat het slachtoffer uit financiële overwegingen niet is aangesloten bij zo'n REA (vergelijkbaar met b.v. het niet verzekerd zijn voor ziektekosten). Een samenleving wil over het algemeen moord niet onbestraft laten. Dan zou je nog kunnen zeggen dat vrienden, familie of kennissen bijvoorbeeld als benadeelde partij kunnen optreden, maar de vraag is wie daartoe dan gerechtigd zou zijn en hoe dat zit bij bijvoorbeeld een dakloze zonder mensen in zijn of haar omgeving die dit zouden willen doen of een bejaarde zonder familie. Belangrijk aan het strafrecht is natuurlijk het idee dat wij bepaalde misdaden ook zien als 'misdaden tegen de samenleving' in plaats van slechts een conflict tussen twee partijen.
Afgezien daarvan biedt een dergelijk systeem ook de mogelijkheid voor verschillende morele opvattingen en bijbehorende conflicten. Er is natuurlijk altijd wel een zekere basismoraal te vinden. Mensen vinden moord over het algemeen niet acceptabel. Echter, over specifieke details bestaat wel degelijk onenigheid. Kijk naar de VS met opvattingen over 'verdediging van eigendom', waarbij het acceptabel kan zijn om iemand overhoop te schieten als deze zonder jouw toestemming je land betreedt. Ben benieuwd hoe men de conflictresolutie in dat soort situaties ziet waarbij één partij dergelijke uitzonderingsgronden erkent, maar de andere niet.
Daarnaast krijg je ook nog eens een probleem waar men in de huidige Nederlandse maatschappij al over klaagt, zoals bijvoorbeeld 'Sharia rechtbanken'. Eerwraak vindt het overgrote deel van de maatschappij volstrekt niet acceptabel, maar er is wel degelijk een groep mensen die het hiermee eens is. Nou is het in een geïdealiseerde wereld natuurlijk zo dat b.v. vrouwen zich simpelweg aansluiten bij een organisatie die eerwraak gewoon als misdaad ziet. In de praktijk is die vrijheid er echter natuurlijk lang niet altijd. Daar komt nog bij dat je dan ook daar weer zit met conflicterende morele opvattingen.
Op dit moment zijn er ook heel veel landen met verschillende wetgeving, en dat gaat toch redelijk prima. Ik denk dat het die kant daarna ook opgaat d.m.v. clustervorming en centralisatie. Dat is immers een stuk efficiënter en dus goedkoper, bovendien heeft een grote REA veel meer middelen tot zijn beschikking om zijn klanten te beschermen.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:47 schreef Tem het volgende:
[..]
Daar heb je inderdaad een goed punt. Ik neem aan dat er een aantal wetten zijn die voor de hele gemeenschap van kracht zijn. Zoals het strafbaar stellen van moord, alleen lijkt het er met de constructie die Wegenbouwer voor ogen heeft het er inderdaad op dat je niets met die rechten kan als je niet bent aangesloten bij een REA, eigenlijk heb je alleen rechten als je ervoor betaalt. Daarnaast wordt het natuurlijk een janboel als verschillende clubs er verschillende wetten op nahouden, lijkt me ook niet dat men zoiets nastreeft. Daarom ben ik ook wel benieuwd of er inderdaad een algemene wetgeving is en door wie die wordt samengesteld en onderhouden.
natuurlijk niet helemaal status-quo, want al is een rea populair of gebruikelijk in je gemeenschap; je kan altijd kiezen voor iets andersquote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:25 schreef Euribob het volgende:
Het is echter maar de vraag of dat nou wel zo wenselijk is, want dan heb je weer de status-quo. Maar dan zónder democratie.
Vervolgens maakt de grote REA een wet die het lidmaatschap van andere REA's verbied in een bepaalde regio omwille van "veiligheid" en is het wel degelijk de status-quo.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:41 schreef wipes66 het volgende:
[..]
natuurlijk niet helemaal status-quo, want al is een rea populair of gebruikelijk in je gemeenschap; je kan altijd kiezen voor iets anders
Dat is een heel ander model. Een land heeft een territorium met bijbehorende jurisdictie. Natuurlijk zijn daar wel wat grensoverschrijdende zaken, maar die zijn marginaal. Nederland gaat bijvoorbeeld de onlangs bij verstek veroordeelde journaliste niet uitleveren aan Egypte en Egypte komt haar niet met geweld halen.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:25 schreef Euribob het volgende:
[..]
Op dit moment zijn er ook heel veel landen met verschillende wetgeving, en dat gaat toch redelijk prima. Ik denk dat het die kant daarna ook opgaat d.m.v. clustervorming en centralisatie. Dat is immers een stuk efficiënter en dus goedkoper, bovendien heeft een grote REA veel meer middelen tot zijn beschikking om zijn klanten te beschermen.
Het is echter maar de vraag of dat nou wel zo wenselijk is, want dan heb je weer de status-quo. Maar dan zónder democratie.
ja dat is leuk voor z'n rea, maar als je overstapt naar een grotere partij, omdat ze met zulke regels of voorwaarden aankomen, kunnen ze weinig doen natuurlijk.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:44 schreef Euribob het volgende:
[..]
Vervolgens maakt de grote REA een wet die het lidmaatschap van andere REA's verbied in een bepaalde regio omwille van "veiligheid" en is het wel degelijk de status-quo.
Die jurisdicties zijn niet wettelijk als de staat is afgeschaft .quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:54 schreef Monolith het volgende:
Het wordt heel anders als er binnen hetzelfde gebied allerlei jurisdicties door elkaar heen lopen
Dat wordt nog leuk dan. Deze manier van wetgeving gecombineerd met het feit dat er geen openbare ruimtes meer zijn levert hoogstwaarschijnlijk een paar hele typische confrontaties op. Lijkt me de samenleving niet echt ten goede te komen.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is een heel ander model. Een land heeft een territorium met bijbehorende jurisdictie. Natuurlijk zijn daar wel wat grensoverschrijdende zaken, maar die zijn marginaal. Nederland gaat bijvoorbeeld de onlangs bij verstek veroordeelde journaliste niet uitleveren aan Egypte en Egypte komt haar niet met geweld halen.
Het wordt heel anders als er binnen hetzelfde gebied allerlei jurisdicties door elkaar heen lopen en REA Sharia BV iemand oppakt vanwege belediging van de Islam en voorlegt aan Fatwa NV ter veroordeling en daaropvolgende steniging, terwijl betreffende persoon aangesloten is bij REA Terug naar eigen land BV.
Het enige argument dat ik altijd zie is het '(Gewapend) conflict is geldverspilling, dus dat doen private partijen niet'. Dat is natuurlijk wel een mooi sprookje, maar de realiteit is helaas een stuk weerbarstiger.
Alsof je die keuze straks daadwerkelijk hebt, je zult wel moeten.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:56 schreef wipes66 het volgende:
[..]
ja dat is leuk voor z'n rea, maar als je overstapt naar een grotere partij, omdat ze met zulke regels of voorwaarden aankomen, kunnen ze weinig doen natuurlijk.
Dat is een heuse nieuwe staat. Maar dan niet democratisch, dictatoriaal en corruptquote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:05 schreef Euribob het volgende:
. En na een paar decennia zit je dan weer in de huidige situatie. Maar dan met bedrijven met het geweldsmonopolie, in plaats van de overheid.
Natuurlijk, maar dat noemen we dan gewoon geen overheid maar een REA en dat maakt een dergelijke uitkomst het gevolg van marktwerking. En dan is het oké.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is een heuse nieuwe staat. Maar dan niet democratisch, dictatoriaal en corrupt
Nou ja, het hele concept 'wettelijk' bestaat natuurlijk niet echt meer in zo'n situatie.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die jurisdicties zijn niet wettelijk als de staat is afgeschaft .
Het argument is vaak meer, zoals ik al aangaf, dat het financiële belang van dergelijke organisaties er toe moet leiden dat men gewelddadige confrontatie mijdt.quote:Of die rea's gaan zich steeds meer gedragen als een staat, maken zelf de dwangwetten, inclusief mensen dwingen, dreigen met geweld, geweld toepassend, gevangen houden.. mishandeling.
Dan heb je meerdere concurrerende wannabeestaatjes. Als er een kartelvorming optreedt (hoe anti-lbertair) dan neigt het steeds meer naar één grote staat of de staatjes vechten elkaar de tent uit, desnoods met geweld en heuse wapens, want dat krijg je met wannabeestaatjes.
Het flauwe liberaire argument is : maar je kiest daar toch zelf voor? Je hebt alle vrijheid om je te laten koeioneren door een REA. Zoek dan een andere of vertrek uit de regio. Dit is het somalië-argument
Dat is natuurlijk wel volstrekt strijdig met het concept zoals dat geschetst wordt aangezien er dan weer een de facto monopolie heerst binnen een gebied en daarmee in wezen de 'dan verhuis je toch lekker naar Somalië als het je niet bevalt?' situatie ontstaat, maar dan met b.v. 'Limburg' in plaats van 'Somalië', wat op zich niet veel verschilt natuurlijk.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:05 schreef Euribob het volgende:
[..]
Dat wordt nog leuk dan. Deze manier van wetgeving gecombineerd met het feit dat er geen openbare ruimtes meer zijn levert hoogstwaarschijnlijk een paar hele typische confrontaties op. Lijkt me de samenleving niet echt ten goede te komen.
Het lijkt me logischer dat de REA's op een gegeven moment eisen dat ze per wijk/stad rechtsbescherming aanbieden, clustervorming dus. En na een paar decennia zit je dan weer in de huidige situatie. Maar dan met bedrijven met het geweldsmonopolie, in plaats van de overheid.
Ik heb dan ook het idee dat de grondbeginselen van het Libertarisme (decentralisatie en marktwerking) met elkaar in botsing zullen komen. Ze willen namelijk alles volledig zelf kunnen regelen (ultieme decentralisatie), maar dat is (in de geschiedenis in ieder geval) nooit een gevolg van marktwerking geweest. Ultieme marktwerking leidt juist tot monopolie vorming, het compleet omgekeerde van decentralisatie. Nu betogen libertariërs dat zonder overheid (dus met een "volledige" vrije markt, whatever that may be) de markt zichzelf in evenwicht houdt. Maar fatsoenlijke voorbeelden ontbreken.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:33 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel volstrekt strijdig met het concept zoals dat geschetst wordt aangezien er dan weer een de facto monopolie heerst binnen een gebied en daarmee in wezen de 'dan verhuis je toch lekker naar Somalië als het je niet bevalt?' situatie ontstaat, maar dan met b.v. 'Limburg' in plaats van 'Somalië', wat op zich niet veel verschilt natuurlijk.
Echter zou het heel goed een uitwerking kunnen zijn van het beleid zoals dat geschetst wordt. Dergelijke private partijen willen zo efficiënt mogelijk kunnen opereren en een verdeling zoals je die schetst werkt een stuk efficiënter dan al dat onderlinge gesteggel. En dan ben je mijns inziens ook een stuk minder af dan met een overheid in een parlementaire democratie. Daar heb je in ieder geval nog enige invloed, zeker wanneer je spreekt over de bevolking als geheel.
Het probleem met het idee van 'als er geen overheid is, dan zal er perfecte concurrentie zijn' is dat men even achterwege laat dat de voorwaarden voor een perfecte markt (met dus perfecte concurrentie) een heel stuk uitgebreider zijn dan enkel de afwezigheid van overheidsinterventie.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:47 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ik heb dan ook het idee dat de grondbeginselen van het Libertarisme (decentralisatie en marktwerking) met elkaar in botsing zullen komen. Ze willen namelijk alles volledig zelf kunnen regelen (ultieme decentralisatie), maar dat is (in de geschiedenis in ieder geval) nooit een gevolg van marktwerking geweest. Ultieme marktwerking leidt juist tot monopolie vorming, het compleet omgekeerde van decentralisatie. Nu betogen libertariërs dat zonder overheid (dus met een "volledige" vrije markt, whatever that may be) de markt zichzelf in evenwicht houdt. Maar fatsoenlijke voorbeelden ontbreken.
En daarom spreek ik van een toekomstige status-qo, omdat de gecreëerde decentralisatie en marktwerking (zonder tussenkomst van de overheid) onherroepelijk weer zullen leiden tot centralisatie en monopolievorming. En dan inderdaad zoals jij zegt, zonder de parlementaire democratie.
Volgens mij zou je met een overheid die zich richt op het perfectioneren van de markt zelfs een meer concurrerende markt hebben dan zonder overheid.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 14:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het probleem met het idee van 'als er geen overheid is, dan zal er perfecte concurrentie zijn' is dat men even achterwege laat dat de voorwaarden voor een perfecte markt (met dus perfecte concurrentie) een heel stuk uitgebreider zijn dan enkel de afwezigheid van overheidsinterventie.
Het is de kapitalistische overheid die met wetten kartels en monpolies wilt tegengaan.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 14:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het probleem met het idee van 'als er geen overheid is, dan zal er perfecte concurrentie zijn' is dat men even achterwege laat dat de voorwaarden voor een perfecte markt (met dus perfecte concurrentie) een heel stuk uitgebreider zijn dan enkel de afwezigheid van overheidsinterventie.
Er is natuurlijk ook geen (vrije markt) kapitalist die beweert dat individuele marktpartijen ook maar enige intentie hadden om zoveel mogelijk concurrentie te bewerkstelligen. Dat is ook niet het idee achter marktwerking.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 14:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is de kapitalistische overheid die met wetten kartels en monpolies wilt tegengaan.
Het argument is vooral: de vrije markt beschermen en concurrentie mogelijk maken..
De marktspelers ( aandeelhouders en managers) denken allereerst aan meer winst maken.
De zorg voor de concurrenten is niet hun zaak. Sterker nog... de concurrenten wilt,men wegconcureren.
Hier ligt de kiem van monopolievorming. .
Inderdaad.quote:Op zondag 22 juni 2014 13:15 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
De enige manier is door de wil van het volk te veranderen
Gezien het feit dat men hier in het topic al volkomen uiteenlopende denkbeelden heeft, lijkt me dat een weinig realistische optie.quote:
Eigenlijk meer aan een gelovige die er heilig van overtuigt is dat iedereen Jezus gaat vinden.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 19:34 schreef Tem het volgende:
Vroeger zei men bij kinderen dat het willetje nog moet worden gebroken, daar doet het mij een beetje aan denken eigenlijk.
Je doet me denken aan militaire dienstquote:Op dinsdag 24 juni 2014 19:34 schreef Tem het volgende:
Vroeger zei men bij kinderen dat het willetje nog moet worden gebroken, daar doet het mij een beetje aan denken eigenlijk.
Ik vind dat de libertariers mogen bewijzen datquote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:54 schreef Monolith het volgende:
lgende steniging, terwijl betreffende persoon aangesloten is bij REA Terug naar eigen land BV.
Het enige argument dat ik altijd zie is het '(Gewapend) conflict is geldverspilling, dus dat doen private partijen niet'. Dat is natuurlijk wel een mooi sprookje, maar de realiteit is helaas een stuk weerbarstiger.
Hoezo dat?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 20:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je doet me denken aan militaire dienst
En degenen die hen die rechten misgunnen roepen dat het op een zo laag mogelijk niveau geregeld moet worden zodat ze in hun eigen gemeenschap lekker kunnen blijven discrimineren op kleur, geslacht, geaardheid of andere willekeurige zaken. En dan noemen ze zichzelf 'libertarier'...quote:Op dinsdag 24 juni 2014 20:03 schreef Tem het volgende:
Net een goed verhaal bij het rtl nieuws wat me deed denken aan dit topic. In sommige staten in Amerika heb je geen berscherming als werknemer n.a.v je seksuele geaardheid terwijl in de democratische staten je gewoon mag trouwen en je dezelfde rechten hebt als hetroseksuele mensen. Nu zie je dus dat men steeds aan het bewegen is dit soort rechten nationaal te maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |