Loslaten...zelfstandigheid en onafhankelijkheid. Bij ieder nieuw ding dat ze weer zelfstandig kan en wil doen, ben ik heel blij voor haar, maar o jeetje, dat loslaten, he...quote:Op dinsdag 17 juni 2014 16:01 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Ik zat net met oudste een test (CITO-achtig, zeg maar) van haar te analyseren en we kwamen erop uit dat haar schrijven achteruit is gegaan dit jaar, en dat we dat zowel in die test als in haar schoolresultaten zien. Dus ik zei "ik zal Ms Berry (die over twee dagen naar Laos verhuist, dus het moet wel snel) even mailen". Waarop oudste zegt "nee is ok mam, dat doe ik wel"O+ Oh ja.... loslaten
Aw, zieligquote:Op dinsdag 17 juni 2014 16:14 schreef She-Wolf het volgende:
Niet leuk natuurlijk en ze had ontzettend veel spijt. Ze moest heel erg huilen omdat ze het zo erg vond en zelfs 's avonds kwam ze nog haar bed uit om te vertellen dat ze iedere keer moest huilen als ze eraan dacht. Maar ik vond het wel heel fijn dat ze gewoon eerlijk was en dat heb ik haar ook gezegd. Nu kan zij ook absoluut niet liegen, ze maakt dan altijd een bepaalde beweging met haar mond waar ik aan zie dat ze liegt en dat zeg ik dan ook tegen haar.
Ja, de jongste was nog eerder over hele gebeuren heen dan zij. Maar goed, het was niet expres gegaan en ik ben ook niet boos op haar geworden. Wel even benadrukt wat voorzichtiger met elkaar om te gaan.quote:
quote:Op dinsdag 17 juni 2014 16:49 schreef miss_sly het volgende:
En niet alleen ieder kind, maar ook ieders omstandigheden. Wij zijn heel gemakkelijk met alleen buiten spelen bij ons in de buurt. De buurt leent zich daar ook uitstekend voor, dus dat is prima mogelijk. In onze oude buurt hadden we dat echt niet kunnen doen, bijvoorbeeld.
Ook dat, wij wonen ook in een heel kindveilige buurt in een dorp dus alleen buiten spelen is prima. De jongstevan 3 mag ook met haar zusje van 5 alleen buiten spelen. Waar ik vroeger woonde, had dat inderdaad niet gekund.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 16:49 schreef miss_sly het volgende:
En niet alleen ieder kind, maar ook ieders omstandigheden. Wij zijn heel gemakkelijk met alleen buiten spelen bij ons in de buurt. De buurt leent zich daar ook uitstekend voor, dus dat is prima mogelijk. In onze oude buurt hadden we dat echt niet kunnen doen, bijvoorbeeld.
Dat doet S ookquote:Op vrijdag 20 juni 2014 14:35 schreef -Spring het volgende:
Snel gegaan, hè? Bizar!
L geeft tegenwoordig al dr spullen weg.Hoe mooier en bijzonderder ze het zelf vindt, hoe eerder ze het weggeeft. Een mooi kristal dat ze van oma heeft gekregen, dr nieuwste jurk, dr mooiste armband, you name it.
N dacht dat ze het deed om vriendjes te 'kopen' en verbood het r simpelweg, maar ik heb niet het idee dat dat de reden is. Ze lijkt het oprecht leuk te vinden on anderen blij te maken. Daarnaast is ze echt geen allemansvriend en durft ze goed van zich af te bijten.
nog 17 dagen naar school waarvan 1 dag schoolreisje en 1 dag juffendag..quote:Op vrijdag 20 juni 2014 14:21 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het ook een hele mijlpaal dat het eerste schooljaar bijna om is
Vandaag het 'rapport' gekregen: ze doet het prima, heeft een vriendengroepje en kan het met iedereen goed vinden, doet goed mee, etc. Nog twee weken school en het is zomervakantie.
Ik vind het wel echt leuk, een schoolkindIn het begin moest ik even wennen, maar het is leuk!
Mja, dat dacht ik dus ook, maar bij Isa is er een jongen die een jaar langer gekleuterd heeft en is blijven zitten in groep 4.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 21:03 schreef mikoxx het volgende:
ongeacht wat daarin de keuze wordt,nu of tzt, je kiest natuurlijk altijd wat cognitief en emotioneel de beste keuze lijkt te zijn.... realiseer je alleen wel dat t en doublure is dan, en dat mag slechts één x in je basisschool carrière.. (ofwel, in t jaarje 14 wordt moet je de basisschool verlaten...) Vroeger was dat anders.... officieel heette het toen ook niet 'doubleren' maar 'kleuterverlenging'.
En dat zou erg zijn omdat?quote:Op vrijdag 20 juni 2014 21:24 schreef mikoxx het volgende:
Dat kan, maar dan zal hij dus veertien worden in groep acht....
ik heb daar onlangs een gesprek over gehad over mijn kleuter, en die ging ook meteen door naar groep 2. Dat schijnt te "moeten" , en ondanks dat ze in groep twee zitten (waarschijnlijk omdat ze anders te veel 1e groepers krijgen) krijgen ze gewoon datgene aangeboden wat bij hun leeftijd past. Dus al zit hij in groep twee, hij krijgt gewoon groep 1 werk aangeboden. Jan is van 28-12 en moet ook een extra jaar kleuteren. dus die moet groep 2 idd ook overdoen.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 20:46 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Mijn jongste is van december en gaat dus nu, na een half jaartje groep 1, al naar groep 2. En hoewel ik daar cognitief geen enkel probleem voorzie, vind ik het toch nogal wat. Mijn kleintje, net op school, pfff. (Zelf ben ik ook van december en ik heb 2,5 jaar gekleuterd.)
volledig mee eens.... niet invullen voor de gedachten van een ander .. ;-)quote:Op vrijdag 20 juni 2014 21:27 schreef Moonah het volgende:
[..]
En dat zou erg zijn omdat?
Bij twijfel langer kleuteren zeg ik altijd! Laat je kind maar stevig worden, groeien op allerlei vlakken. En spelen. Daar leren ze zó veel van (op sociaal, emotioneel, cognitief, creatief gebied). Laat ze maar ontdekken. De rest van hun schoolcarrière moeten ze nog lang genoeg stil zitten en werkjes maken.
bij een grote leerachterstand na een keer zittenblijven kan een kind oa meteen van groep 7 doorgaan naar de brugklas van bv praktijkonderwijs. http://www.aandachtplus.nl/formulieren/plaatsinglwoo-po.docquote:Op vrijdag 20 juni 2014 21:24 schreef mikoxx het volgende:
Dat kan, maar dan zal hij dus veertien worden in groep acht....
de grens is in 1984 van oktober naar januari gegaan. Ik heb ook 2,5 gekleuterd (helaas)quote:Op vrijdag 20 juni 2014 20:46 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Mijn jongste is van december en gaat dus nu, na een half jaartje groep 1, al naar groep 2. En hoewel ik daar cognitief geen enkel probleem voorzie, vind ik het toch nogal wat. Mijn kleintje, net op school, pfff. (Zelf ben ik ook van december en ik heb 2,5 jaar gekleuterd.)
Ik vind het lastig te beslissen of het inderdaad het beste voor hem is. Op deze school is het zo dat de kindjes van okt t/m dec dus inderdaad doorgaan naar groep 2 en dat daar dan aan het einde van groep 2 gekeken wordt of ze toe zijn aan groep 3. Dat is dan in overleg met de ouders. En dat lijkt me een lastige beslissing. Het gaat ook meteen over een heel jaar, al het nou om een paar maandjes gingquote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:20 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
de grens is in 1984 van oktober naar januari gegaan. Ik heb ook 2,5 gekleuterd (helaas)
Waarom is dat lastig als het voor je kind geen enkel probleem is?
maar het is een jaar kleuteren. Die je eventueel dus volgend jaar nog een jaar kunt verlengen. Dan zou voor mij de keuze niet zo moeilijk zijn. Lekker naar groep 2 en van daaruit wel verder zien. Zo groot vind ik het verschil niet.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 14:10 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Ik vind het lastig te beslissen of het inderdaad het beste voor hem is. Op deze school is het zo dat de kindjes van okt t/m dec dus inderdaad doorgaan naar groep 2 en dat daar dan aan het einde van groep 2 gekeken wordt of ze toe zijn aan groep 3. Dat is dan in overleg met de ouders. En dat lijkt me een lastige beslissing. Het gaat ook meteen over een heel jaar, al het nou om een paar maandjes ging.Maar zoals ik al zei, ik ga er gewoon zo ontspannen mogelijk instaan, dat lijkt me voor iedereen het beste, en de tijd zal het dus leren.
Lily, R is ook van december, ook 6 januari begonnen, en dus wel door naar groep 2, net zoals alle decemberkindjes trouwens.
S is een maandje jonger, maar verder geldt precies hetzelfde. Ze heeft een uurtje extra uitdaging in de week bij een andere juf, maar ik heb de indruk dat ze daar zelf verder niet echt op zit te wachten. Haar opmerking daarover: "maar dan moet je doen wat die juf zegt en mag je niet zelf kiezen wat je gaat spelen"... Nu is ze er klaar voor denk ik. Ze speelt nogsteeds heel graag (buiten, met poppen, en allerlei fantasiespelen), maar toch zie ik dat ze echt een basisschoolkind is nu.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 14:36 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Mijn dochter is van eind februari dus die heeft ook 2,5 jaar gekleuterd. Qua werkjes had ze prima na dat eerste half jaar door kunnen gaan naar groep 2 en nu in 3 kunnen zitten want ze leest en schrijft al avi 3 en rekent als de beste.
Ze wil alleen nog heel graag spelen en wordt heel verdrietig bij het idee dat daar vanaf groep 3 niet zoveel tijd mee voor is.
Ik ben blij dat we het toen lekker hebben zo gelaten
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
wat heerlijk! vakantiequote:Op zondag 22 juni 2014 12:17 schreef Gaoxing het volgende:
Hier is het vakantie![]()
Het grut is niet vooruit te branden
Oudste is zich een weg aan het banen door haar schoolpapieren. Die heeft een knappe overgang gemaakt naar middelbaar onderwijs en van het ene naar het andere land. Keurig rapport, en vooral door hard werken. Zo af en toe een misser, maar daar heeft ze ook van geleerd (denk ik
).
Jongste zit stripboeken te lezen in zijn nieuwe stoel. Daar hadden we maanden -bijna een jaar- omheen lopen draaien: het is een soort ei van gepotnageld roestvrij staal. Hij vond 'm gaaf, wij ook, en nu de prijs een stuk lager was hebben we 'm maar voor hem gekocht. En sindsdien zit 'ie dus in z'n ei
Zo maar eens proberen ze mee te trekken naar het zwembad voor wat beweging. De neiging om maar helemaal niets te doen hier in de hitte is vrij groot.
ja! Zo'n stoel waar je letterlijk in kunt kruipen, als een coconnetje. Lijkt me heerlijkquote:Op zondag 22 juni 2014 14:59 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
wat heerlijk! vakantie
(ik ben wel heel nieuwsgierig naar die stoel![]()
toevallig had ik het er gisteren over dat ik best wel een egg-chair zou willen en dit klinkt wel een beetje hetzelfde)
gaaaaaf dat is nou precies de stoel waar ik het over had.quote:Op zondag 22 juni 2014 16:36 schreef Gaoxing het volgende:
[ afbeelding ]
Deze, maar dan zijn de eigenlijke kussens wit. Maar die heeft hij er al uitgehaald om er zachtere in te leggenEn er zitten meer nagels in.
Okay.quote:Op zondag 22 juni 2014 22:07 schreef _evenstar_ het volgende:
J is de pa van M. Oftewel opa van haar vaders kant.
Praat ze met iemand anders dan jullie? Een psycholoog? Een moeder van een vriendinnetje?quote:Op zondag 22 juni 2014 22:17 schreef _evenstar_ het volgende:
En nee dit verzint ze niet. Ik heb haar gefilmd zonder dat ze wist toen ze vertelde.. de angst in haar stem was zeer duidelijk dat Dan er van verschoot. Hij weet ook niet goed wat wijsheid is..
Nee.. mijn beste vriendin ziet zw wel als grote zus dus misschien als we daar zijn dat zij misschien erns met haar kan praten?quote:Op zondag 22 juni 2014 22:18 schreef Tally het volgende:
[..]
Praat ze met iemand anders dan jullie? Een psycholoog? Een moeder van een vriendinnetje?
Geloof mij die komt nimmer in haar buurt moet hij eerst langs mijquote:Op zondag 22 juni 2014 22:20 schreef simmu het volgende:
ik zou meegaan met de onderbuik en haar gewoon nevernooitniet alleen laten met die man. andere kleren, ander haar, verhalen over bij haar in bed, nare shit over de mama. hell no dat ik zo'n man alleen laat met mijn kind.
Ik zou het in ieder geval proberen. Ik krijg er een naar gevoel van als ik het leest. Ik zou waarschijnlijk gek worden als ik het zou horen van mijn dochtertje. Opa en Oma moet je kunnen vertrouwen. Veilig bij voelen. Geborgen.quote:Op zondag 22 juni 2014 22:22 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Nee.. mijn beste vriendin ziet zw wel als grote zus dus misschien als we daar zijn dat zij misschien erns met haar kan praten?
Dat stukje samen met t eerdere stukje over het niet luisteren als zij aangeeft het niet leuk te vinden...quote:Op zondag 22 juni 2014 22:04 schreef _evenstar_ het volgende:
Haai ik lurk vooral. Maar zit toch met e.e.a. omtrent oudste..
1.5 jaar terug om meerdere redenen besloten om contact met de ouders van M. Te breken. Echter nu wareb laatst mijn iuders hier en nu had mijn moeder met haar over J. Gepraat. Sindsdien ging het helemaal mis en uiteindelijk kwam de aap uit de mouw..
Kind heeft nachtmerries dat hij haar meeneemt want ik lig in zkh en dan komt ze er achter dat dit niet zo is want J. heeft mij weggestopt zodat ik haar niet kan zien en spreken...
Verder gepraat waarom ze dit niet verteld heeft ( ze is sowieso gesloten naar mij toe) en vertelde ze dus dat ze niet met mij mocht praten want ik zou een vreg kreng zijn en alleen boos worden..
Ik heb gevraagd waatom ze dat dacht, en snikkend vertelde ze dus dat J. Dat telkens zei en nu vertelde ze dus ook dat als ze daar was ze gelijk andere kleding aan moest en haar anders etc. Dat hij nooit luisterde als ze zei dat vind ik niet leuk etc..
Ik heb rustig gezegd dat ze mij alrijd alles mag zeggen maar niet mag jokken dat ik dan wel boos wordt maar dat mamas ook soms moeten mopperen als iemand stout is.
Het gaat nu redelijk en ze praat nu ook! Maar ze is heel erg bang dat wanneer we naar nl gaan in de vakantie hij iets gaat doen. Ik heb al geprobeerd haar gerust te stellen dat wij haar beschermen enz.
Toch blijft ze erg bang en misschien zie ik wel teveel spoken.. maar toch.. heb ik een enorm naar onderbuik gevoel
En weet dus niet goed wat ik er mee moet.. moet ik door vragen? Of beter even voor nu laten rusten en proberen de angst weg te nemen of op zijn minst haar zo veilig mogelijk te laten voelen?
Maar wat als se oorzaak idd nog dieper ligt..?
Intussen heb ik nachtmerries er over... en kan ik het maar moeilijker relativeren want is mijn angst groter dan of ben ik terecht bang.. wat is juist..![]()
En hoop dat een beetje een gedachte van een buitenstaander me weer even op juiste gedavhten en handelingspad kan helpen.
Ja dit! Schakel een psych of een speltherapeut in en laat die met haar aan de slag gaan.quote:Op zondag 22 juni 2014 22:26 schreef -Spring het volgende:
Ik zou zelf nu niet door gaan vragen (dit kun je niet zonder suggestief te worden) maar heel snel met r naar een kinderpsychiater gaan.
Omdat jij zegt dat ze niet makkelijk praat lijkt me dit op zich een goede manier omdat ze door middel van spel op haar gemak gesteld wordt waardoor er ruimte ontstaat voor een gesprek.quote:What is Play Therapy?
Play Therapy helps children understand muddled feelings and upsetting events that they haven't had the chance to sort out properly. Rather than having to explain what is troubling them, as adult therapy usually expects, children use play to communicate at their own level and at their own pace, without feeling interrogated or threatened.
How can Play Therapy help my child?
Play is vital to every child's social, emotional, cognitive, physical, creative and language development. It helps make learning concrete for all children and young people including those for whom verbal communication may be difficult.
Play Therapy helps children in a variety of ways. Children receive emotional support and can learn to understand more about their own feelings and thoughts. Sometimes they may re-enact or play out traumatic or difficult life experiences in order to make sense of their past and cope better with their future. Children may also learn to manage relationships and conflicts in more appropriate ways.
The outcomes of Play Therapy may be general e.g. a reduction in anxiety and raised self-esteem, or more specific such as a change in behaviour and improved relations with family and friends.
Dat. Of er met die opa nou wel of niet (dat het liefst!!) iets is gebeurd, ze heeft sowieso het nodige achter haar kiezen. En 'oppassen' met doorvragen. Kinderen geven heel snel een antwoord waarvan ze denken dat je het wil horen. Er zijn niet voor niets mensen die hiervoor speciaal getraind zijn. Sterkte hoor Evenstar.quote:Op maandag 23 juni 2014 20:44 schreef debuurvrouw het volgende:
Lijkt me heel goed voor A om alles wat ze in haar leven mee heeft gemaakt een plekje te geven. Ik zou er niet mee wachten.
Ligt eraan, Isa krijgt meestal een globale tijd waarop ze thuis moet komen, heeft zelden een horloge om en ik heb het eten nooit klaar dan. Ik kan me voorstellen dat je anders reageert als er een specifiek tijd is afgesproken, een horloge gedragen wordt en het eten op dat moment klaar staat.quote:Op maandag 23 juni 2014 21:27 schreef Ticootje het volgende:
Dingetje: hoe reageren jullie op te laat komen voor het eten?
Ik was best pissig dat madam zich niet aan de regels hield; ze zou nog even bij een vriendin, dus ik vraag waar het vriendinnetje woont, waarop de dame zei dat ze terug zou komen met het huisnummer. Dat deed ze niet. Bovendien zei ik je mag nog 15 minuten spelen en dan gaan we eten en de dame kwam ruim 30 minuten later.quote:Op maandag 23 juni 2014 21:36 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ligt eraan, Isa krijgt meestal een globale tijd waarop ze thuis moet komen, heeft zelden een horloge om en ik heb het eten nooit klaar dan. Ik kan me voorstellen dat je anders reageert als er een specifiek tijd is afgesproken, een horloge gedragen wordt en het eten op dat moment klaar staat.
Heeft ze al wel besef van tijd?quote:Op maandag 23 juni 2014 21:52 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik was best pissig dat madam zich niet aan de regels hield; ze zou nog even bij een vriendin, dus ik vraag waar het vriendinnetje woont, waarop de dame zei dat ze terug zou komen met het huisnummer. Dat deed ze niet. Bovendien zei ik je mag nog 15 minuten spelen en dan gaan we eten en de dame kwam ruim 30 minuten later.
Ik schep dan wel het eten op en zet een bord erover om het zo goed mogelijk warm te houden. J is strenger, hij vindt niet thuis voor het eten dan gewoon pech en geen eten.
Wat is de middenweg? Want dit zijn echt typische dingen waar we samen niet goed uitkomen. Ik vind het te zwaar om meteen zonder eten naar bed te sturen, maar ik wil ook niet de boodschap geven dat het wel ok is en dat mama het eten wel warm houdt.
Bep kan al heel behoorlijk klokkijken maar ze is ook pas 6. Ze is heel snel afgele oh hey kijk een vlinderquote:Op maandag 23 juni 2014 21:52 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik was best pissig dat madam zich niet aan de regels hield; ze zou nog even bij een vriendin, dus ik vraag waar het vriendinnetje woont, waarop de dame zei dat ze terug zou komen met het huisnummer. Dat deed ze niet. Bovendien zei ik je mag nog 15 minuten spelen en dan gaan we eten en de dame kwam ruim 30 minuten later.
Ik schep dan wel het eten op en zet een bord erover om het zo goed mogelijk warm te houden. J is strenger, hij vindt niet thuis voor het eten dan gewoon pech en geen eten.
Wat is de middenweg? Want dit zijn echt typische dingen waar we samen niet goed uitkomen. Ik vind het te zwaar om meteen zonder eten naar bed te sturen, maar ik wil ook niet de boodschap geven dat het wel ok is en dat mama het eten wel warm houdt.
Nou, ze mag nu morgen dus niet meer weg voor het eten idd. Opwarmen van eten gaat wat lastig, ik heb geen magnetron.quote:Op maandag 23 juni 2014 21:58 schreef Sjeen het volgende:
Geen eten vind ik persoonlijk een regel waar ik me niet in kan vinden. Maar ik zou het ook niet warmhouden, als je te laat komt op die manier, dan eet je maar koud of je regelt zelf maar dat het opgewarmd wordt. En voor een volgende keer de waarschuwing dat nog eens te laat komen betekent dat ze dan dus niet meer weg mag voor het eten.
nja, ik vind het soms echt heel lastig hoor. dan zit zo'n kind hier en dan weet ik niet wat van mij verwacht wordtr=quote:Op maandag 23 juni 2014 22:07 schreef Ticootje het volgende:
Ik schrijf het voortaan wel op dr armdan kunnen andere ouders haar gewoon naar huis sturen
Zal ik dat erbij schrijven: "wilt u mij om 17:45 naar huis sturen?"quote:Op maandag 23 juni 2014 22:09 schreef simmu het volgende:
[..]
nja, ik vind het soms echt heel lastig hoor. dan zit zo'n kind hier en dan weet ik niet wat van mij verwacht wordtr=
Hier in de wijk is het eigenlijk wel altijd zo dat kinderen naar huis gaan als het vriendje/vriendinnetje waarmee ze aan het spelen zijn moet gaan eten. En ik hanteer 'rond zes uur thuis', ze is er dan ergens tussen kwart voor en kwart over. Gaat over het algemeen prima, juist omdat die speling er is.quote:Op maandag 23 juni 2014 22:09 schreef simmu het volgende:
[..]
nja, ik vind het soms echt heel lastig hoor. dan zit zo'n kind hier en dan weet ik niet wat van mij verwacht wordtr=
de volgende dag eerder thuiskomen en als het dan weer niet gaat, maar eens een dagje binnenblijven om na te denken waarom het nuttig is om op tijd thuis te komenquote:Op maandag 23 juni 2014 21:52 schreef Ticootje het volgende:
[..]
O, dat vond ik vroeger zo suf en vervelend: als ik een kwartier te laat thuis was, moest ik de volgende keer een kwartier weer thuis zijn. Ik heb me voorgenomen dat niet te gaan doen.quote:Op maandag 23 juni 2014 22:30 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
de volgende dag eerder thuiskomen en als het dan weer niet gaat, maar eens een dagje binnenblijven om na te denken waarom het nuttig is om op tijd thuis te komen
o bij mij was dat vroeger nog erger hoor. voor elke 5 minuten te laat moest ik een uur eerder thuiskomen. L. kwam in het begin wel af en toe te laat, maar ik heb daar nooit zo'n punt van gemaakt. hij moet sowieso voor donker thuis zijn en in de winter gaat hij sowieso minder op pad. hij is beter in op tijd komen dan ik. (hij raakt juist erg van streek als hij ergens te laat komt)quote:Op maandag 23 juni 2014 22:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
O, dat vond ik vroeger zo suf en vervelend: als ik een kwartier te laat thuis was, moest ik de volgende keer een kwartier weer thuis zijn. Ik heb me voorgenomen dat niet te gaan doen.
Wij eten vrij laat, dus meestal komt S vanzelf wel weer binnenwandelen omdat iedereen aan het eten is. Te laat is ze nog niet geweest, dus ik weet het niet. Ik denk dat ik haar zou wennen aan de logische consequentie van koud eten als je te laat thuiskomt.
Dat deed mijn moeder inderdaadquote:Op maandag 23 juni 2014 22:07 schreef Ticootje het volgende:
Ik schrijf het voortaan wel op dr armdan kunnen andere ouders haar gewoon naar huis sturen
Mijn ouders waren eigenlijk helemaal niet flauw en veel straf deelden ze niet uit, maar dit vond ik gewoon suf.quote:Op maandag 23 juni 2014 22:44 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
o bij mij was dat vroeger nog erger hoor. voor elke 5 minuten te laat moest ik een uur eerder thuiskomen. L. kwam in het begin wel af en toe te laat, maar ik heb daar nooit zo'n punt van gemaakt. hij moet sowieso voor donker thuis zijn en in de winter gaat hij sowieso minder op pad. hij is beter in op tijd komen dan ik. (hij raakt juist erg van streek als hij ergens te laat komt)
hij raakte onlangs helemaal over de kook toen hij bij huiswerkbegeleiding te laat wegging en te laat bij de volgende les (een toets) aankwam, waarna hij ook nog eens een briefje moest halen. toets verprutstdaar moet hij eens aan gaan werken
L is gewoon altijd op tijd. ik vind het knap. van mij heeft hij dat niet. ik was altijd te laat vroeger. ik heb wat keren vroeg op school moeten komen om de planten water te geven. die planten zijn echt doodgegaan toen ik mijn diploma hadquote:Op maandag 23 juni 2014 22:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijn ouders waren eigenlijk helemaal niet flauw en veel straf deelden ze niet uit, maar dit vond ik gewoon suf.
Wat rot van de toets! Ik vind op tijd komen ook wel belangrijk, hoor, voor mijn eigen afspraken, maar niet zo erg.
Hehehequote:Op maandag 23 juni 2014 22:59 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
L is gewoon altijd op tijd. ik vind het knap. van mij heeft hij dat niet. ik was altijd te laat vroeger. ik heb wat keren vroeg op school moeten komen om de planten water te geven. die planten zijn echt doodgegaan toen ik mijn diploma had
daar ben ik het eerlijk gezegd wel mee eens.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 19:05 schreef -Spring het volgende:
Hmz, ik vind het wel wat voorbarig van die ha. Is ie gespecialiseerd is dergelijke gesprekken? If not, dan heeft ie het mss (onbewust) zo gestuurd. (En heeft ie het de volgende echte specialist straks onnodig moeilijk gemaakt.)
Die weet ook wel wat ze uitdeeltquote:Op donderdag 26 juni 2014 16:48 schreef Sjeen het volgende:
Gaaf miss_sly! Ik vond de klassen rond gaan vroeger ook altijd heel spannendBij Isa op school doen ze dat jammergenoeg niet.
Isa wil graag loom trakteren, gelukkig heb ik iets betaalbaars gevonden
ach, voor 99 cent per traktatie ben ik klaar. Dat vind ik te doenquote:
Ja zij liever dan ikquote:
Ik heb geen idee hoeveel volwassenen er zijn. Ik gok een stuk of 3/4 voor 11 of 12 kinderen.quote:Op donderdag 26 juni 2014 19:12 schreef Gaoxing het volgende:
Oh dat scheelt. Zeker als ze een partner of wat grote kinderen heeft ofzo, is het eigenlijk niet veel anders dan een schoolreisje natuurlijk. Maar toch..... ik vind logeerpartijen heel leuk, maar ik trek de grens bij een kind of vijf
Dit is groep 1, 2 en 3 en dat zijn in totaal 11 of 12 kindjes.quote:Op donderdag 26 juni 2014 19:25 schreef Gaoxing het volgende:
Bij een groep van 11/12 kan ik me er weer veel meer bij voorstellen. Oudste heeft op een school gezeten waar de oudste kleuters een slaapfeestje op school hadden aan het eind van het jaar, als een soort overgangsritueel. Dat waren ook hele kleine klasjes. Daar doe je dat soort dingen toch sneller mee, denk ik.
Dat wordt niet zo door één persoon geïnitieerd. Maar sec bekeken zit daar een vergelijkbaar risico aan vast idd.quote:
Ik zou dan wel willen weten welke volwassenen er bij zijn. Zijn dat een paar moeders of de buurman bijvoorbeeld?quote:Op donderdag 26 juni 2014 19:27 schreef She-Wolf het volgende:
Ik zou me ook niet druk maken wat dat betreft. Tenslotte zit ze dagelijks bij de juf in de klas en laat je ze daar ook met een gerust hart achter, neem ik aan.
Dat inderdaad.quote:Op donderdag 26 juni 2014 20:11 schreef -Spring het volgende:
[..]
Ik zou dan wel willen weten welke volwassenen er bij zijn. Zijn dat een paar moeders of de buurman bijvoorbeeld?
Was ook het eerste waar ik aan dacht.quote:Op donderdag 26 juni 2014 19:17 schreef -Spring het volgende:
Ik zou dat denk ik niet zo'n fijn idee vinden, denk ik, als L bij/met onbekende volwassenen zou slapen.
Geen verwijt, hoor. Ik herinner me alleen een zedenzaak van een tijdje terug waarin een groep kinderen bij een meester/trainer/weetikwat bleef slapen en ik me toen afvroeg of ik dat had toegestaan als het L betrof.
L ook. Ze weigert werkjes maar bemoeit zich wel met de werkjes van anderen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:41 schreef miss_sly het volgende:
Met S gaat het ook heel goed op school. Ze kan goed meekomen, heeft er veel plezier in, heeft goede aansluiting bij de andere kindjes en is heel lief en gezellig in de klas. Ze kan gemakkelijk de werkjes doen, maar ze doet ze niet, want ze wil liever spelenGelukkig heeft ze die keuze in groep 1 nog. Volgend jaar wordt er wel verwacht dat ze dingen ook echt doet, dit jaar was het optioneel
hebben ze ook cito's gemaakt? Deed ze dat wel?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:52 schreef -Spring het volgende:
[..]
L ook. Ze weigert werkjes maar bemoeit zich wel met de werkjes van anderen.
Ik heb het idee dat ze het lastig vindt om beoordeeld worden, zodra ze dat merkt doet ze dr best niet meer. Als de de juf r bijv vraagt om een mooie tekening voor op dr map te maken, gaat ze expres nonchalant zitten krassen.
Tijdens het eindgesprek zeiden ze dan ook dat ze moeilijk te beoordelen is, ze moeten het echt van de stiekene observaties hebben.
Verder alles prima.
Nee, ze gebruiken een ander systeem. Ik weet ff niet meer hoe het heet. Het is iig geënt op observaties van de leerkrachten over het gehele jaar. Geen momentopname iig.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
hebben ze ook cito's gemaakt? Deed ze dat wel?
S heeft wel cito's gemaakt, in januari en in mei, geloof ik. Ze vond het wel leuk om te doen, maar ze vond het wel een beetje jammer dat ze tijdens de cito niet mocht kletsenquote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:15 schreef -Spring het volgende:
[..]
Nee, ze gebruiken een ander systeem. Ik weet ff niet meer hoe het heet. Het is iig geënt op observaties van de leerkrachten over het gehele jaar. Geen momentopname iig.
quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
S heeft wel cito's gemaakt, in januari en in mei, geloof ik. Ze vond het wel leuk om te doen, maar ze vond het wel een beetje jammer dat ze tijdens de cito niet mocht kletsen
Dat stond ook in het verslagje, dat als soort van rapport dient: alles goed, complimenten all over, "...toch zie ik je zo af en toe lekker met je vriendjes kletsen. Dat geeft niet, je hoeft niet altijd goed naar de juf te luisteren"quote:
Is het Kijk ?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:15 schreef -Spring het volgende:
[..]
Nee, ze gebruiken een ander systeem. Ik weet ff niet meer hoe het heet. Het is iig geënt op observaties van de leerkrachten over het gehele jaar. Geen momentopname iig.
Tot ze in gr3 komt, en de juf verwacht dat ze altijd luistert ;-)quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat stond ook in het verslagje, dat als soort van rapport dient: alles goed, complimenten all over, "...toch zie ik je zo af en toe lekker met je vriendjes kletsen. Dat geeft niet, je hoeft niet altijd goed naar de juf te luisteren"
Ik denk dat dit in haar verslag staat, omdat ze eigenlijk vreselijk goed luistertquote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:39 schreef amaranta het volgende:
[..]
Tot ze in gr3 komt, en de juf verwacht dat ze altijd luistert ;-)
Oh okequote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat dit in haar verslag staat, omdat ze eigenlijk vreselijk goed luistert
Dat ze een beetje los komt, vriendjes/vriendinnetjes heeft en soms even het gezag van juf durft te trotserenquote:
ik denk het kindvolgsysteem of zo.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:37 schreef amaranta het volgende:
[..]
Is het Kijk ?
Iniminime is wel getoetst, maar scoort overal laag. Denk echter dat dit komt omdat hij nog helemaal niet toetsbaar is.
Op een stoeltje, aan een tafeltje, en dan luisteren en streepjes zetten in een boekje.
Dat komt nog wel.
Minime scoorde in Gr. 1 volgens mij ook overal een D.
En nu scoort ze meer dan goed. Is haar werkhouding meer dan goed en de rest ook.
Ja, dat heet kijk!quote:Op vrijdag 27 juni 2014 18:04 schreef -Spring het volgende:
[..]
ik denk het kindvolgsysteem of zo.
L kletst ook vaak als de juf aan het praten is, maar ze weet daarna wel precies te vertellen wat ze gezegd heeft en er verwacht wordt. Multitasken ftw. :'D
dat gebruiken ze bij R op school ook. Hij scoort overal braaf zn leeftijd of (ver) daarboven, maar toch blijft hij in groep 1. Eerst baalde ik daarvan, maar na een goed gesprek komt het wel goed. Hij mag het werk van groep 2 doen, maar mag nog spelen naar de groep 1 stijl. Dat heeft hij nu nog nodig, hij leert van het spelen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 19:15 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ja, dat heet kijk!
http://www.bazalt.nl/educ(...)ie-2012#.U62mgokayc0
Volgens mij is ook uit onderzoek gebleken dat citoscores bij kleuters nog niet heel stabiel (hoeven te) zijn en als op zich staande resultaten nog weinig zeggen. De toetsen worden op die leeftijd meer afgenomen om de grote lijn te starten en ze ook gewoon te laten wennen enzo. Toch?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:37 schreef amaranta het volgende:
[..]
Is het Kijk ?
Iniminime is wel getoetst, maar scoort overal laag. Denk echter dat dit komt omdat hij nog helemaal niet toetsbaar is.
Op een stoeltje, aan een tafeltje, en dan luisteren en streepjes zetten in een boekje.
Dat komt nog wel.
Minime scoorde in Gr. 1 volgens mij ook overal een D.
En nu scoort ze meer dan goed. Is haar werkhouding meer dan goed en de rest ook.
ik vind het zo sneu. Arme Henk. Hij zou hier op school moeten. Gewoon. En dat puberen maakt het niet beter hè.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 19:31 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Oh fijn buuf!
Ik voorzie hier een laaaaaaaaaaaaaaaaaang jaar groep 8
Omdat henkie geen aansluiting heeft in de klas, omdat hij zich de blubber verveelt, omdat hij keihard aan het puberen is en meer van dat
wat hoop ik dan voor henkie dat de leerkracht van groep 8 wel weet hoe hij dat aan moet pakken en er serieus werk van maakt.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 19:31 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Oh fijn buuf!
Ik voorzie hier een laaaaaaaaaaaaaaaaaang jaar groep 8
Omdat henkie geen aansluiting heeft in de klas, omdat hij zich de blubber verveelt, omdat hij keihard aan het puberen is en meer van dat
Het liefste zou ik zien dat hij bij zijn eigen groepsstof blijft, maar dat gaat verdiepen ofzo. Versnellen gaat echt niet veel goeds brengen. Het mooiste zou zijn dat er door te verdiepen ook aandacht besteed wordt aan de punten waar hij minder goed in is. Maar ja, dat vereist natuurlijk wel heel erg maatwerk.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 10:22 schreef Ticootje het volgende:
Lastig is dat. Hier op school werken kinderen gewoon op hun eigen niveau. Je kan gewoon door als je verder bent dan de groep waar je in zit. Voordeel van dalton onderwijs. Groep 1 tm 3 zit bij elkaar en dan 4 en 5 bij elkaar en 6,7 en 8 ook weer. Maar als je dus in groep 3 zit en de stof uit groep 4 nodig hebt dan is dat geen probleem. Je werkt namelijk toch individueel aan je taken.
Dat zou ik zeer tof vinden. Wanneer het lukt, no pressurequote:Op vrijdag 27 juni 2014 20:39 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
ik vind het zo sneu. Arme Henk. Hij zou hier op school moeten. Gewoon. En dat puberen maakt het niet beter hè.
Ik zal eens kijken of ik het eens voor elkaar krijg je kant op te komen (inclusief lunch enzo. Want ik weet.) pin me er niet op vast. Maar onze Tony testosteroni past goed bij uw Henk.
rekentijgers vonden mijn jongens ook echt heel erg stom. Die methode gebruiken ze ook niet meer bij ons op school. Nu iets anders en dat slaat wel aan.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 22:20 schreef p_iglet het volgende:
al dat soort dingen staan of vallen helaas nog steeds met de betrokkenheid van de leerkracht en de motivatie van het kind... Al is er gelukkig stukken meer mogelijk dan 20/25 jaar geleden toen ik op de basisschool zat. Damn wat heb ik me verveeld.
hier in groep 4 dit jaar rekentijgers, kien en compacting voor rekenen.
en voor taal en spelling soortgelijke zaken. Maar Pepijn heeft gewoon geen enkele belangstelling voor verrijkingstof op papier. Voor rekenen speelt hij als verrijking dus vaak een rekenspel uit de rekenkast, en voor taal en spelling zijn er ook dingen... Maar het blijft lastig.
Hier is gewoon GEEN belangstelling voor puur taal en rekenen. Er wordt wel enorm uitgekeken naar groep 5, want dan krijg je geschiedenis en aardrijkskunde!
We hopen ook dat een muziekinstrument voldoende uitdaging biedt. Het is in ieder geval goed voor de frustratietollerantie, want het is hopeloos frustrerend dat het niet in 1x lukt.
Dat dalton onderwijs met kleine gemengde klasjes klinkt ook erg fijn!!
hier gebruiken ze pittige plus torens.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 22:43 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
rekentijgers vonden mijn jongens ook echt heel erg stom. Die methode gebruiken ze ook niet meer bij ons op school. Nu iets anders en dat slaat wel aan.
Welnee, je bent gewoon lekker jong aan kinderen begonnen. Lijkt me wel weer een bijzondere fase, geen basisschool meer.quote:Op zondag 29 juni 2014 09:57 schreef Spuuglokje het volgende:
Mijn oudste gaat straks naar de 5e, de middelste naar de 4e en de jongste naar de 1e. Van het gymnasium, dus geen bassisschoolkinderen meer. Dán word je oud!![]()
Welnee, oud zit niet in je leeftijd (quote:Op zondag 29 juni 2014 09:57 schreef Spuuglokje het volgende:
Mijn oudste gaat straks naar de 5e, de middelste naar de 4e en de jongste naar de 1e. Van het gymnasium, dus geen bassisschoolkinderen meer. Dán word je oud!![]()
oh wat heerlijk!!quote:Op zondag 29 juni 2014 00:03 schreef Brighteyes het volgende:
Die gemengde klassen is niet standaard voor Dalton. Wel voor Montessori. Bij onze Dalton is het niet zo, dat is een keuze per school.
S komt volgend jaar in een klas met 23 leerlingen, en daar komen er nog max 2 bij. Heerlijk!
Die heb ik laatst gekregen voor oudste. Zo gek om zijn naam op zo'n lijstje te zien staan.quote:Op zondag 29 juni 2014 09:26 schreef Saffier het volgende:
Ik zou het even navragen Lijnloos of er nog een gesprekje komt.
Ik heb in de wandelgangen al gehoord welke leerkracht de oudste volgend jaar krijgt. De leerlingen zelf hebben het nog niet gehoord dus ik zeg maar even niets nog thuis ;-)
Ik ben vooral heel erg benieuwd bij wie de jongste straks in de klas komt. Zowel leerkracht als klasgenootjes. Als het goed is krijg ik daar komende week een brief over. M'n mini! Naar de basisschool!!
Hier is het ook een noodzaak. De hele school is 45 leerlingen groot.quote:Op zondag 29 juni 2014 00:03 schreef Brighteyes het volgende:
Die gemengde klassen is niet standaard voor Dalton. Wel voor Montessori. Bij onze Dalton is het niet zo, dat is een keuze per school.
S komt volgend jaar in een klas met 23 leerlingen, en daar komen er nog max 2 bij. Heerlijk!
Gaat Chris groep 3 nog een keer doen?quote:Op zondag 29 juni 2014 13:00 schreef Deepfreeze het volgende:
Ze hebben hier vorige week woensdag een wendag gehad. Schoven alle kindjes een groep op en groep 8 had vrij.
Voor Chris weinig verschil, maar wel even kennismaken met de nieuwe groep 3.
Oh nee, dat zou wat worden. Hij rekent en leest al in groep 4 werkjes de laatste tijd.quote:Op zondag 29 juni 2014 16:24 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Gaat Chris groep 3 nog een keer doen?
(Ik klik dit topic heel sons open en zag dit.)
Ik snap wel waarom C naar een andere school gaatquote:Op zondag 29 juni 2014 22:46 schreef miss_sly het volgende:
"Omdat C naar de vrije school gaat en dan ziek ik hem nooit meer!"
Whehehequote:Op zondag 29 juni 2014 22:53 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik snap wel waarom C naar een andere school gaat![]()
Ik dacht alquote:Op zondag 29 juni 2014 16:28 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Oh nee, dat zou wat worden. Hij rekent en leest al in groep 4 werkjes de laatste tijd.
Chris gaat gewoon naar groep 4, de nieuwe groep 3 zijn kinderen uit de huidige kleuterklas. Stuk of 10 kleintjes erbij. Hij zit in een combi 3-4-5(montessori)
Hoe gaat het met Eli en Aviva?
Ik heb al contact gehad met de huisarts, maar helaas kan hij weinig doen. Als Damian niet reageert op de normale wormenkuur dan zal het vanzelf over moeten gaan. Dus extra hygiënemaatregelen treffen, net zo lang tot hij niks meer heeft.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 21:11 schreef Tinuviel het volgende:
Wat naar appelsap. En nu naar de dokter voor andere medicatie of wat ga je doen? Beterschap!
quote:Op woensdag 2 juli 2014 14:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind dat een heel goed punt. Zo is Ivan erg perfectionistisch en wil hij liever geen dingen doen die hij in zijn beleving niet kan. Daar komt bij dat hij erg verlegen kan zijn. Als gevolg daarvan ziet zijn juf op school een schim van hoe hij thuis is (en op de buitenschoolse opvang, waar hij zich vrijer voelt omdat niks moet).
Ik denk dat het enige antwoord hierop kan zijn dat een enkele test nooit kan bepalen wat de beste strategie is voor een individueel kind. Een test kan je helpen om inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van je kind, maar andere informatie zoals de ervaring van de ouders (hoe is het kind thuis?) en ook de juf (welke obstakels ervaart een kind op school?) zal ook meewegen.
Daarom hebben wij ook in een gesprek met de juf een keer op een rijtje gezet wat ze wel of niet kan en waar ze dat laat zien. Er bleek nogal een discrepantie te zijn in wat ze op school laat zien en thuis. Nu we dat duidelijk hebben, weet juf ook wat ze van S kan verwachten en dat zal ze volgend jaar dan ook wat meer gaan doenquote:Op woensdag 2 juli 2014 18:57 schreef -Spring het volgende:
Even een nieuwe post, want ik krijg de cursor niet onder de quote.
Zoals je Ivan in je eerste alinea schetst, da's precies L. Zodra ze ook maar het gevoel heeft dat ze geobserveerd wordt, doet ze een stapje terug. Thuis is dat een stuk minder, maar zelfs als ik r expliciet vraag om iets te 'laten zien' wat ik r eerder (toevallig) heb zien doen, weigert ze of doet ze het bewust heel nonchalant.
In dr eindverslag schreef de juf ook dat ze werkjes ontwijkt, maar zich wel bemoeit met die van anderen. (Oa) daaruit is geconcludeerd dat ze op cognitief gebied goed scoort.
De juf was dan ook verbaasd toen ze hoorde dat L thuis woorden legt met losse letters en binnen drie seconden in het topje van een lantaarnpaal zit. Op school toont ze geen interesse in letters en met gym is ze heel behouden. Ze durft daar net aan het handje over een balk te lopen.
Volgend jaar zit ze met een klein clubje groep tweeërs bij een grotere groep eners. Ik hoop dat dat dr zelfbeeld ten goede komt.
Bodpa hij is van 2 februari, dus je zat er heel vlakbij. En ja hij gaat volgend jaar naar groep 2 en mag plussen. Bodpa, ik duim, dat hij vanzelf op school ook meer wil doen.quote:Op woensdag 2 juli 2014 21:17 schreef bodpa09 het volgende:
Hij vindt letters en cijfers hartstikke leuk. Thuis. :-)
Hij leest en schrijft korte woordjes, haalt leesboekjes uit de bieb om te oefenen, maar wilde liever niet dat ik op school vertelde wat hij kan. "Dan moet ik andere werkjes doen mam!"
Idem met rekenen, dat gaat ook gewoon goed, hij doet niet onder voor kinderen die wel naar groep 3 gaan. Zoals zijn juf zei, het zit niet in het intellectuele. En hij maakt wel werkjes, hoor, als het moet en hij er niet onderuit kan komen.![]()
Fijn dat J het zo goed doet Tinuviel! Hij is van januari dacht ik he, gaat hij volgend jaar ook naar groep 2? Mooie eigenschap wel, dat rechtvaardigheidsgevoel.
Ik blijf het toch opvallend vinden, dat verschil tussen school & thuis. Misschien is het idd goed om het expliciet te benoemen, zoals jij hebt gedaan Sly.
Spring, het is erg herkenbaar, zelfs het gymen! De juf van Ivan schreef dat ze niet zo goed begreep waarom hij met gym niet altijd meedeed. Was hij soms bang? Nou, daar is geen sprake van. Hij houdt thuis enorm van stunten. Hij is op school gewoon veel teruggetrokkener. De voornaamste factor die daarbij voor hem een rol lijkt te spelen, is dat op school van alles moet. Hij houdt niet van dingen die moeten. En hij is nog steeds vrij verlegen in (grote) groepen kinderen die hij niet heel goed kent.quote:Op woensdag 2 juli 2014 18:57 schreef -Spring het volgende:
Even een nieuwe post, want ik krijg de cursor niet onder de quote.
Zoals je Ivan in je eerste alinea schetst, da's precies L. Zodra ze ook maar het gevoel heeft dat ze geobserveerd wordt, doet ze een stapje terug. Thuis is dat een stuk minder, maar zelfs als ik r expliciet vraag om iets te 'laten zien' wat ik r eerder (toevallig) heb zien doen, weigert ze of doet ze het bewust heel nonchalant.
In dr eindverslag schreef de juf ook dat ze werkjes ontwijkt, maar zich wel bemoeit met die van anderen. (Oa) daaruit is geconcludeerd dat ze op cognitief gebied goed scoort.
De juf was dan ook verbaasd toen ze hoorde dat L thuis woorden legt met losse letters en binnen drie seconden in het topje van een lantaarnpaal zit. Op school toont ze geen interesse in letters en met gym is ze heel behouden. Ze durft daar net aan het handje over een balk te lopen.
Volgend jaar zit ze met een klein clubje groep tweeërs bij een grotere groep eners. Ik hoop dat dat dr zelfbeeld ten goede komt.
Voor aarsmaden moet je die pillen met een tussenpose van 14 dagen slikken, maar als je ze voor andere dingen zoals spoelwormen en zweepwormen gebruikt dan 3 op een volgende dagen 2, dus het kan geen kwaad die dingen meerdere dagen achter elkaar te gebruiken.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 21:47 schreef appelsap het volgende:
[..]
Ik heb al contact gehad met de huisarts, maar helaas kan hij weinig doen. Als Damian niet reageert op de normale wormenkuur dan zal het vanzelf over moeten gaan. Dus extra hygiënemaatregelen treffen, net zo lang tot hij niks meer heeft.
Ik ga het morgen op advies van de huisarts nog maar een keer proberen met de wormenkuur en dan dubbele dosis in de hoop dat het toch nog aanslaat, maar waarschijnlijk zal dat niet gebeuren.
bij ons hebben we geen rapporten. Ze werken bij ons met leerlijnen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:26 schreef mignonne het volgende:
oh grappig die verschillende vakantie-regio's weerhier moeten we nog 2 weken. Rapport komt ook dan mee. Ben benieuwd. Heb het hele jaar niets gehoord behalve normaal-positieve berichten dus ga er vanuit dat het allemaal wel okay zal zijn.
Ergens kijk k ook een beetje dubbel naar dat rapport. Voor mij hoeft het niet zo nodig zeg maar. Ik zie een blij kind en tevreden juf dus mja. Maar goed, we maken dr wat moois van, kan ze mooi langs de opa's en oma's ermee
leuk!quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:27 schreef mignonne het volgende:
oh ze hebben hier vrijdag badjes-dagalle kinderen moeten hun zwempak aan onder de kleding en school heeft allemaal kleine zwembadjes geregeld. Ik ben benieuwd
vindt ze vast prachtig.
Ze liggen thuis meer dan vaak in de clinch.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:19 schreef mignonne het volgende:
Hoe gaat dat in de praktijk BE? lagen/liggen ze thuis wel eens in de clinch met elkaar en gebeurd dat ook op school of valt dat wel mee?
A. zit nu in groep 1/2 en gaat volgend jaar naar groep 2 maar wel in dezelfde klas dus nog zeg maar. Maar E. komt vanaf volgend jaar ook in groep 1/2 alleen dan in groep 1 dus. Ze komen niet bij elkaar in de klas, school gaf zelf aan dat nooit te doen, maar anders had ik het zelf wel verzocht om ze niet bij elkaar te plaatsen. Ik ben benieuwd hoe dat hier in de praktijk zal uitpakken, E. laat zich de kaas niet van t brood eten zeg maar, maar A. heeft met name in bijzijn van vriendinnetjes nog wel eens de behoefte om te laten zien dat E. haar KLEINE zusje is. --> IK BEN NIET KLEIN!!*sla* <krab> *huil* <krijs>
Ohja daar hoop ik dan ook maar op. Verdeel en heers zeg maarquote:Op donderdag 3 juli 2014 11:29 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ze liggen thuis meer dan vaak in de clinch.2 testosteronbommetjes met 20 maanden verschil in leeftijd maar maar 3-4cm verschil in lengte, tel uit je winst!
Maar ik hoor ze daar eigenlijk nooit over op school en ook van de juffen krijg ik daar geen feedback over. Volgens mij spelen ze daar toch vaker met eigen vriendjes of als wel samen, dan in een grotere groep waardoor dat gehakketak over en weer niet voor komt.
Laatst was er bij ons ook een vriendje van S. en die wilde met de Planes spelen en S niet, zijn vriendinnetje kwam ook aanwaaien en ze wilden spinnen vangen. Toen ging O dus met dat vriendje spelen met de Planes en de auto's en Sasha was in de tuin.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:30 schreef mefke79 het volgende:
Die van ons zitten nu ook nog in 1 groep. Al nemen ze de 3+ kindjes in de middag geloof ik wel apart. Ze lopen samen de groep in, maar als ik ze uitzwaai bij het raam is het vaak al zo dat ze niet meer samen zijn. De groep is natuurlijk ook vrij groot, dus het is ook makkelijk elkaar te verliezen. Wel was oudste heel lief bij jongste gaan kijken toen hij op de eerste dag naar de wc ging. "Want mama, T. kan nog niet zo goed plassen met zijn piemeltje omlaag he, dus ik ging kijken of het goed ging."
De kans zit erin dat ze in de loop van volgend jaar de grote groep 3-6 jarigen gaan splitsen in twee groepen. Dat kan nu niet, maar in het nieuwe gebouw wel. En anders is het sowieso na dat jaar afgelopen omdat de oudste dan naar domijn drie gaat.
Wat ik wel merk is dat als er dan vriendjes van oudste komen spelen, het wat lastiger is om de jongste weg te houden. Die kent het vriendje dan ook van school en wil mee doen. Dat gaat soms goed en soms niet.
Dankquote:Op donderdag 3 juli 2014 11:34 schreef miss_sly het volgende:
Noord dit jaar als eerste, dan Zuid, dan Midden.
Oudste heeft jongste wel eens omgekocht om een jongetje uit haar klas uit te nodigen waarmee bij basketbalde. Want zij kon toch zeker geen jongetje uitnodigen, dat zou niet cool zijn..quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:34 schreef Brighteyes het volgende:
Laatst was er bij ons ook een vriendje van S. en die wilde met de Planes spelen en S niet, zijn vriendinnetje kwam ook aanwaaien en ze wilden spinnen vangen. Toen ging O dus met dat vriendje spelen met de Planes en de auto's en S. was in de tuin.
quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:28 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Oudste heeft jongste wel eens omgekocht om een jongetje uit haar klas uit te nodigen waarmee bij basketbalde. Want zij kon toch zeker geen jongetje uitnodigen, dat zou niet cool zijn..
Bij ons gebruiken ze ook het leerlingvolgsysteem. Ze doen geen CITO in groep 1 en ook niet in groep 8. Omdat het LVS gebruikt wordt krijgen ze over de hele schoolperiode, van groep 1 tot groep 8, een heel goed beeld van elke leerling. Afhankelijk daarvan wordt een schooladvies gegeven. Er wordt wel gebruik gemaakt van het NIO (nationaal intelligentie onderzoek).quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:32 schreef mignonne het volgende:
oh dat klinkt ook goed Vicks. De scholen die we hier bekeken hebben werken wel allemaal met het leerlingvolgsysteem ofzoiets? en met rapporten dus. Geen CITO in groep 1, dat dan weer niet. Of in elk geval niet halverwege groep 1, ik weet het niet precies. Pas in groep 2 wordt er geCITO'd.
[..]
Ohja daar hoop ik dan ook maar op. Verdeel en heers zeg maar
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wij hebben 2x per jaar een portfoliogesprek. Het portfolio gaat de hele onderbouwperiode mee. Dus groep 1, 2 en 3 staan in hetzelfde portfolio. In de middenbouw wordt er weer een nieuwe portfolio map gemaakt.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:32 schreef mefke79 het volgende:
Vicky krijgen jullie dan wel echt aan het einde van het jaar zo'n verslag? Omdat de oudste in oktober begon, kregen we het eerste verslag in april. En nu pas weer in oktober. Loopt dus niet synchroon met het schooljaar.
Overigens wel de CITO gemaakt, maar die kan ik nu gewoon inzien.♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij ons dus wel CITO maar dat is ook omdat ze daarmee de groep als geheel willen beoordelen. Het is al gedoe genoeg nu met de onderwijsinspectie omdat ze niet volgens de geldende hokjes werken.* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |