Loslaten...zelfstandigheid en onafhankelijkheid. Bij ieder nieuw ding dat ze weer zelfstandig kan en wil doen, ben ik heel blij voor haar, maar o jeetje, dat loslaten, he...quote:Op dinsdag 17 juni 2014 16:01 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Ik zat net met oudste een test (CITO-achtig, zeg maar) van haar te analyseren en we kwamen erop uit dat haar schrijven achteruit is gegaan dit jaar, en dat we dat zowel in die test als in haar schoolresultaten zien. Dus ik zei "ik zal Ms Berry (die over twee dagen naar Laos verhuist, dus het moet wel snel) even mailen". Waarop oudste zegt "nee is ok mam, dat doe ik wel"O+ Oh ja.... loslaten
Aw, zieligquote:Op dinsdag 17 juni 2014 16:14 schreef She-Wolf het volgende:
Niet leuk natuurlijk en ze had ontzettend veel spijt. Ze moest heel erg huilen omdat ze het zo erg vond en zelfs 's avonds kwam ze nog haar bed uit om te vertellen dat ze iedere keer moest huilen als ze eraan dacht. Maar ik vond het wel heel fijn dat ze gewoon eerlijk was en dat heb ik haar ook gezegd. Nu kan zij ook absoluut niet liegen, ze maakt dan altijd een bepaalde beweging met haar mond waar ik aan zie dat ze liegt en dat zeg ik dan ook tegen haar.
Ja, de jongste was nog eerder over hele gebeuren heen dan zij. Maar goed, het was niet expres gegaan en ik ben ook niet boos op haar geworden. Wel even benadrukt wat voorzichtiger met elkaar om te gaan.quote:
quote:Op dinsdag 17 juni 2014 16:49 schreef miss_sly het volgende:
En niet alleen ieder kind, maar ook ieders omstandigheden. Wij zijn heel gemakkelijk met alleen buiten spelen bij ons in de buurt. De buurt leent zich daar ook uitstekend voor, dus dat is prima mogelijk. In onze oude buurt hadden we dat echt niet kunnen doen, bijvoorbeeld.
Ook dat, wij wonen ook in een heel kindveilige buurt in een dorp dus alleen buiten spelen is prima. De jongstevan 3 mag ook met haar zusje van 5 alleen buiten spelen. Waar ik vroeger woonde, had dat inderdaad niet gekund.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 16:49 schreef miss_sly het volgende:
En niet alleen ieder kind, maar ook ieders omstandigheden. Wij zijn heel gemakkelijk met alleen buiten spelen bij ons in de buurt. De buurt leent zich daar ook uitstekend voor, dus dat is prima mogelijk. In onze oude buurt hadden we dat echt niet kunnen doen, bijvoorbeeld.
Dat doet S ookquote:Op vrijdag 20 juni 2014 14:35 schreef -Spring het volgende:
Snel gegaan, hè? Bizar!
L geeft tegenwoordig al dr spullen weg.Hoe mooier en bijzonderder ze het zelf vindt, hoe eerder ze het weggeeft. Een mooi kristal dat ze van oma heeft gekregen, dr nieuwste jurk, dr mooiste armband, you name it.
N dacht dat ze het deed om vriendjes te 'kopen' en verbood het r simpelweg, maar ik heb niet het idee dat dat de reden is. Ze lijkt het oprecht leuk te vinden on anderen blij te maken. Daarnaast is ze echt geen allemansvriend en durft ze goed van zich af te bijten.
nog 17 dagen naar school waarvan 1 dag schoolreisje en 1 dag juffendag..quote:Op vrijdag 20 juni 2014 14:21 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het ook een hele mijlpaal dat het eerste schooljaar bijna om is
Vandaag het 'rapport' gekregen: ze doet het prima, heeft een vriendengroepje en kan het met iedereen goed vinden, doet goed mee, etc. Nog twee weken school en het is zomervakantie.
Ik vind het wel echt leuk, een schoolkindIn het begin moest ik even wennen, maar het is leuk!
Mja, dat dacht ik dus ook, maar bij Isa is er een jongen die een jaar langer gekleuterd heeft en is blijven zitten in groep 4.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 21:03 schreef mikoxx het volgende:
ongeacht wat daarin de keuze wordt,nu of tzt, je kiest natuurlijk altijd wat cognitief en emotioneel de beste keuze lijkt te zijn.... realiseer je alleen wel dat t en doublure is dan, en dat mag slechts één x in je basisschool carrière.. (ofwel, in t jaarje 14 wordt moet je de basisschool verlaten...) Vroeger was dat anders.... officieel heette het toen ook niet 'doubleren' maar 'kleuterverlenging'.
En dat zou erg zijn omdat?quote:Op vrijdag 20 juni 2014 21:24 schreef mikoxx het volgende:
Dat kan, maar dan zal hij dus veertien worden in groep acht....
ik heb daar onlangs een gesprek over gehad over mijn kleuter, en die ging ook meteen door naar groep 2. Dat schijnt te "moeten" , en ondanks dat ze in groep twee zitten (waarschijnlijk omdat ze anders te veel 1e groepers krijgen) krijgen ze gewoon datgene aangeboden wat bij hun leeftijd past. Dus al zit hij in groep twee, hij krijgt gewoon groep 1 werk aangeboden. Jan is van 28-12 en moet ook een extra jaar kleuteren. dus die moet groep 2 idd ook overdoen.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 20:46 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Mijn jongste is van december en gaat dus nu, na een half jaartje groep 1, al naar groep 2. En hoewel ik daar cognitief geen enkel probleem voorzie, vind ik het toch nogal wat. Mijn kleintje, net op school, pfff. (Zelf ben ik ook van december en ik heb 2,5 jaar gekleuterd.)
volledig mee eens.... niet invullen voor de gedachten van een ander .. ;-)quote:Op vrijdag 20 juni 2014 21:27 schreef Moonah het volgende:
[..]
En dat zou erg zijn omdat?
Bij twijfel langer kleuteren zeg ik altijd! Laat je kind maar stevig worden, groeien op allerlei vlakken. En spelen. Daar leren ze zó veel van (op sociaal, emotioneel, cognitief, creatief gebied). Laat ze maar ontdekken. De rest van hun schoolcarrière moeten ze nog lang genoeg stil zitten en werkjes maken.
bij een grote leerachterstand na een keer zittenblijven kan een kind oa meteen van groep 7 doorgaan naar de brugklas van bv praktijkonderwijs. http://www.aandachtplus.nl/formulieren/plaatsinglwoo-po.docquote:Op vrijdag 20 juni 2014 21:24 schreef mikoxx het volgende:
Dat kan, maar dan zal hij dus veertien worden in groep acht....
de grens is in 1984 van oktober naar januari gegaan. Ik heb ook 2,5 gekleuterd (helaas)quote:Op vrijdag 20 juni 2014 20:46 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Mijn jongste is van december en gaat dus nu, na een half jaartje groep 1, al naar groep 2. En hoewel ik daar cognitief geen enkel probleem voorzie, vind ik het toch nogal wat. Mijn kleintje, net op school, pfff. (Zelf ben ik ook van december en ik heb 2,5 jaar gekleuterd.)
Ik vind het lastig te beslissen of het inderdaad het beste voor hem is. Op deze school is het zo dat de kindjes van okt t/m dec dus inderdaad doorgaan naar groep 2 en dat daar dan aan het einde van groep 2 gekeken wordt of ze toe zijn aan groep 3. Dat is dan in overleg met de ouders. En dat lijkt me een lastige beslissing. Het gaat ook meteen over een heel jaar, al het nou om een paar maandjes gingquote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:20 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
de grens is in 1984 van oktober naar januari gegaan. Ik heb ook 2,5 gekleuterd (helaas)
Waarom is dat lastig als het voor je kind geen enkel probleem is?
maar het is een jaar kleuteren. Die je eventueel dus volgend jaar nog een jaar kunt verlengen. Dan zou voor mij de keuze niet zo moeilijk zijn. Lekker naar groep 2 en van daaruit wel verder zien. Zo groot vind ik het verschil niet.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 14:10 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Ik vind het lastig te beslissen of het inderdaad het beste voor hem is. Op deze school is het zo dat de kindjes van okt t/m dec dus inderdaad doorgaan naar groep 2 en dat daar dan aan het einde van groep 2 gekeken wordt of ze toe zijn aan groep 3. Dat is dan in overleg met de ouders. En dat lijkt me een lastige beslissing. Het gaat ook meteen over een heel jaar, al het nou om een paar maandjes ging.Maar zoals ik al zei, ik ga er gewoon zo ontspannen mogelijk instaan, dat lijkt me voor iedereen het beste, en de tijd zal het dus leren.
Lily, R is ook van december, ook 6 januari begonnen, en dus wel door naar groep 2, net zoals alle decemberkindjes trouwens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |