abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 31 mei 2014 @ 08:41:46 #1
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_140562261
De wereld heeft ruim 7 miljard mensen op aarde en het aantal stijgt nog steeds. Hoeveel mensen kan de aarde aan? Waar houdt het op?

Of is er toch iets aan de hand om de groei nog deze eeuw af te laten nemen?

http://www.economist.com/(...)fb/wl/dc/qualitytime

De eerste video is van een hysterische soccermom ..oh nee geen mom om de wereld te redden. De 2e video is van Hans Rosling, Professor of International Health, die toch een ander beeld laat zien, wat verder de toekomst in en met veel meer gefundeerde informatie.

Ik denk dat meneer Rosling een veel sterker punt maakt, maar dan komt het volgende punt. Hoe gaat de wereld dan om met een afnemende populatie? De mensheid en de commercie zijn gewend aan groei.

De schuld van Japan is enorm.. groter dan Griekenland percentueel gezien, maar zij lijken er ok mee om te gaan.. of komt er een Fukushima op sociaal niveau?

Als je op overpopulatie zoekt op youtube zijn er mensen die beide kanten laten zien. Overpopulatie totdat de wereld uit elkaar spat of gaat het toch wel vanuit zichzelf afnemen?
reset
  zaterdag 31 mei 2014 @ 09:12:15 #2
155345 vinnieboy
#deadprez4mod
pi_140562503
De natuur kan zichzelf prima reguleren ^O^
Op woensdag 25 juni 2014 19:08 schreef yvonne het volgende
dat doe ik alleen bij newbs zoals jij.
pi_140564695
Daarom sta ik altijd te juichen bij grote natuurrampen, oorlogsmisdaden, en ander onheil. Serieus. :{
pi_140565043
de planeet kan het prima volhouden het is de mensheid die het zwaar zal krijgen de komende 100 jaar als we op deze manier doorgaan
pi_140565059
Afrika wordt de komende decennia een ongekend menselijk drama. Hongersnood, conflicten, noem maar op. Miljoenen doden. Met de rest van de wereld zal het wel loslopen.
pi_140566703
Als je in een onderwerp geïnteresseerd bent zoek eerst dingen zelf even op. Het probleem is niet dat het teveel mensen zouden zijn, het probleem is voedsel verdeling.
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
pi_140567474
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 09:12 schreef vinnieboy het volgende:
En die doet dat in de vorm van armoede, ziekte en oorlogen. Zeker in het geval van wat technisch gezien een plaag is.

Dus ja, het probleem lost zich vanzelf op. Maar of het prettig is voor ons is maar zeer de vraag.

Een klassieker in deze:

Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_140567495
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 11:22 schreef persmaker het volgende:
Daarom sta ik altijd te juichen bij grote natuurrampen, oorlogsmisdaden, en ander onheil. Serieus. :{
Dan heb je er weinig van begrepen (afgezien van een schijnbaar gebrek aan compassie)

Al die rampen bij elkaar is net een druppel op de gloeiende plaat.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_140567540
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 13:22 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Dan heb je er weinig van begrepen (afgezien van een schijnbaar gebrek aan compassie)

Al die rampen bij elkaar is net een druppel op de gloeiende plaat.
Precies. Zelfs de wereldoorlogen hebben nooit tot een krimp van de wereldbevolking geleid. Op zijn best een vertraging in de groei.
  zaterdag 31 mei 2014 @ 13:28:35 #10
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_140567614
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 12:45 schreef thom_05 het volgende:
Als je in een onderwerp geïnteresseerd bent zoek eerst dingen zelf even op. Het probleem is niet dat het teveel mensen zouden zijn, het probleem is voedsel verdeling.
Op wie reageer je?
reset
  zaterdag 31 mei 2014 @ 13:31:04 #11
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_140567671
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 13:24 schreef Molurus het volgende:

[..]

Precies. Zelfs de wereldoorlogen hebben nooit tot een krimp van de wereldbevolking geleid. Op zijn best een vertraging in de groei.
De 2e wereldoorlog heeft wel een impact gehad op Europa, net als de plaag en de Spaanse griep.

Maar op de wereld idd en stuk minder.
reset
  zaterdag 31 mei 2014 @ 13:31:31 #12
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140567677
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 12:45 schreef thom_05 het volgende:
Met een groei van ongeveer 1% per jaar maakt het eigenlijk niet eens echt uit hoeveel voedsel er is.

Voor de beeldvorming: 1% groei per jaar betekent een overbevolkte Melkweg in slechts 3000-4000 jaar. Dat is op de geschiedenis van de mens een periode van niks. Zie ook hierboven geposte lezing voor Albert Bartlett.

Die groei die zal moeten stoppen, ongeacht hoe we voedsel en resources verdelen. Hoe hard dit ook klinkt, voor het moment lijkt het me alleen maar goed dat er veel mensen aan honger en ziektes lijden: mensen moeten namelijk ergens aan overlijden. Dat is van levensbelang.

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 31-05-2014 13:40:42 ]
  zaterdag 31 mei 2014 @ 13:32:52 #13
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140567704
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 13:31 schreef Individual het volgende:

[..]

De 2e wereldoorlog heeft wel een impact gehad op Europa, net als de plaag en de Spaanse griep.

Maar op de wereld idd en stuk minder.
In Europa lokaal zou dat wel eens een bescheiden krimp opgeleverd kunnen hebben inderdaad, maar het mag geen naam hebben.

Intussen komen er wereldwijd gewoon 80 miljoen mensen per jaar bij, netto. Dat is de volledige bevolking van Duitsland die er elk jaar, jaar in jaar uit, bij komt. Of in slechts 6 jaar de volledige bevolking van Europa.

Anders gezegd: als nu een nieuwe wereldoorlog uitbreekt waarbij de volledige bevolking van Europa komt te overlijden (= 100 holocausts tegelijk) is de wereldbevolking na slechts 6 jaar weer terug op het oude niveau.

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 31-05-2014 13:43:59 ]
  zaterdag 31 mei 2014 @ 15:12:31 #14
361899 thom_05
Ondertitel
pi_140569940
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 13:28 schreef Individual het volgende:

[..]

Op wie reageer je?
Ik geloof op je.
- Henry de Jouvenel
  zaterdag 31 mei 2014 @ 15:15:50 #15
361899 thom_05
Ondertitel
pi_140570000
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 13:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Met een groei van ongeveer 1% per jaar maakt het eigenlijk niet eens echt uit hoeveel voedsel er is.

Voor de beeldvorming: 1% groei per jaar betekent een overbevolkte Melkweg in slechts 3000-4000 jaar. Dat is op de geschiedenis van de mens een periode van niks. Zie ook hierboven geposte lezing voor Albert Bartlett.

Die groei die zal moeten stoppen, ongeacht hoe we voedsel en resources verdelen. Hoe hard dit ook klinkt, voor het moment lijkt het me alleen maar goed dat er veel mensen aan honger en ziektes lijden: mensen moeten namelijk ergens aan overlijden. Dat is van levensbelang.
Als we als mensheid het zolang overleven dan neem ik aan dat wij technologisch ook vooruitgaan. Op dit moment en de nabije toekomst is overpopulatie geen issue.
- Henry de Jouvenel
  zaterdag 31 mei 2014 @ 15:58:35 #16
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140570868
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 15:15 schreef thom_05 het volgende:

[..]

Als we als mensheid het zolang overleven dan neem ik aan dat wij technologisch ook vooruitgaan. Op dit moment en de nabije toekomst is overpopulatie geen issue.
Bevolkingsgroei is helemaal geen technisch probleem. Het is een ethisch probleem. Zoals Bartlett zegt: het maakt niet uit welke oplossing je bedenkt, elke oplossing is per definitie onethisch.

Er is geen enkele vorm van techniek die onze behoefte om te blijven groeien zomaar oplost. Het enige dat techniek voor ons kan doen is symptoombestrijding.
  zaterdag 31 mei 2014 @ 16:06:57 #17
361899 thom_05
Ondertitel
pi_140571034
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 15:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bevolkingsgroei is helemaal geen technisch probleem. Het is een ethisch probleem. Zoals Bartlett zegt: het maakt niet uit welke oplossing je bedenkt, elke oplossing is per definitie onethisch.

Er is geen enkele vorm van techniek die onze behoefte om te blijven groeien zomaar oplost. Het enige dat techniek voor ons kan doen is symptoombestrijding.
Dat is dus onzin wat hij zegt. Het is wel bekend waarom de rest van de wereld veel kinderen nemen. Nou dus...
- Henry de Jouvenel
  zaterdag 31 mei 2014 @ 16:13:13 #18
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140571206
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 16:06 schreef thom_05 het volgende:

[..]

Dat is dus onzin wat hij zegt.
Dat vind ik wel heel makkelijk gezegd.

quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 16:06 schreef thom_05 het volgende:

Het is wel bekend waarom de rest van de wereld veel kinderen nemen. Nou dus...
Ik ben bekend met utopische denkbeelden die zeggen dat als iedereen maar te eten heeft dat we dan ineens op magische wijze onze behoefte aan voortplanting verliezen. Dat zou ik nou onzin noemen.

Natuurlijk investeren rijke landen meer in minder kinderen. Maar dat mechanisme zal echt nooit gaan leiden tot krimp. Dat idee zal minimaal beargumenteerd moeten worden.
  zaterdag 31 mei 2014 @ 16:16:29 #19
361899 thom_05
Ondertitel
pi_140571273
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 16:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat vind ik wel heel makkelijk gezegd.

[..]

Ik ben bekend met utopische denkbeelden die zeggen dat als iedereen maar te eten heeft dat we dan ineens op magische wijze onze behoefte aan voortplanting verliezen. Dat zou ik nou onzin noemen.

Natuurlijk investeren rijke landen meer in minder kinderen. Maar dat mechanisme zal echt nooit gaan leiden tot krimp.
Utopische? Serieus? Je bent bekend met nataliteitscijfers in de westerse wereld?
Minder kinderen heeft niets te maken met investering door de overheid maar met iets heel anders. Weet je wat dat is?
- Henry de Jouvenel
  zaterdag 31 mei 2014 @ 16:19:21 #20
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140571346
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 16:16 schreef thom_05 het volgende:

[..]

Utopische? Serieus? Je bent bekend met nataliteitscijfers in de westerse wereld?
Jazeker. De fout die jij, denk ik, maakt is te denken dat de westerse wereld een soort geïsoleerd eiland is. De realiteit is dat wij verregaand afhankelijk zijn van de rest van de wereld. (Om nog maar te zwijgen van onze olieverslaving.)

quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 16:16 schreef thom_05 het volgende:

Minder kinderen heeft niets te maken met investering door de overheid maar met iets heel anders. Weet je wat dat is?
Jazeker. Ik heb ook nergens gezegd of zelfs maar gesuggereerd dat dat te maken heeft met overheidsinvesteringen. Ik heb het woord "overheid" niet gebruikt.

Maar wat is nu precies je argument?
  zaterdag 31 mei 2014 @ 16:28:15 #21
361899 thom_05
Ondertitel
pi_140571607
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 16:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jazeker. De fout die jij, denk ik, maakt is te denken dat de westerse wereld een soort geïsoleerd eiland is. De realiteit is dat wij verregaand afhankelijk zijn van de rest van de wereld. (Om nog maar te zwijgen van onze olieverslaving.)

[..]

Jazeker. Ik heb ook nergens gezegd of zelfs maar gesuggereerd dat dat te maken heeft met overheidsinvesteringen. Ik heb het woord "overheid" niet gebruikt.

Maar wat is nu precies je argument?
Je hebt het over rijke landen dus ik neem aan dat je daarmee overheden bedoelt of had je iets anders in gedachten?
Mijn argument is dus verdeling van de welvaart. Neem even voor de gein hoeveel er verspild wordt zowel met voedsel als energie en eigenlijk met alles in de 'eerste wereld'.
Nataliteit is verbonden met het Welvaarts niveau. Dus al die onethische onzin is gewoon bullshit om het echte probleem niet aan te pakken.
- Henry de Jouvenel
pi_140572413
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 15:15 schreef thom_05 het volgende:
De hele wetenschappelijke wereld spreekt je totaal tegen.
  zaterdag 31 mei 2014 @ 16:57:25 #23
361899 thom_05
Ondertitel
pi_140572531
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 16:53 schreef ATON het volgende:

[..]

De hele wetenschappelijke wereld spreekt je totaal tegen.
Ik zou zeggen zoek beter.
- Henry de Jouvenel
pi_140577025
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 16:57 schreef thom_05 het volgende:

[..]

Ik zou zeggen zoek beter.
Moet niet zoeken. bestaat reeds algemeen consensus over. Doeiii
  zaterdag 31 mei 2014 @ 21:53:01 #25
361899 thom_05
Ondertitel
pi_140581480
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 19:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Moet niet zoeken. bestaat reeds algemeen consensus over. Doeiii
Ok dan. Als je dat echt gelooft zal het wel zo zijn.
- Henry de Jouvenel
pi_140697976
Oke, het zit zo:
Het gemiddelde aantal geboren kinderen op de wereld zit nu op zo'n 2,5 per gezin. Dit komt vooral omdat in de ontwikkelingslanden veel projecten zijn waarbij moeders die kennis van zaken hebben langs gaan bij moeders die batsen voor t leven. Dit is dus goed. De daling zet trouwens door dus het gemiddelde zal 2 worden wat dus betekent dat we straks met z'n allen een gelijk aantal houden.

Nu zitten we op zo'n 7 miljard en dat groeit door tot 11. Dit komt doordat mensen steeds ouder worden en er dus "meer" van zullen zijn. Het stopt zo ongeveer bij de 11 miljard, omdat de generaties waarvan er eerst maar weinig van waren door de eerdere sterfte, die nu wel zo oud worden. Stel je voor er zijn 2 miljard jonge mensen, 2 miljard tussen 20 en 40 en 2 miljard tussen 40 en 70 en dan nog een miljard erboven. Dan gaat zich dat vereffenen door de hele oude mensen die je gaat krijgen en de 2 miljard die nog oud moeten worden. Als die ieder 2 kinderen krijgen (wat er wel zit aan te komen, gemiddeld) dan zal de groei stoppen.

bron: http://www.gapminder.org/(...)ts-about-population/
  woensdag 4 juni 2014 @ 11:30:39 #27
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140700382
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 09:49 schreef Walvisjager het volgende:
Oke, het zit zo:
Het gemiddelde aantal geboren kinderen op de wereld zit nu op zo'n 2,5 per gezin. Dit komt vooral omdat in de ontwikkelingslanden veel projecten zijn waarbij moeders die kennis van zaken hebben langs gaan bij moeders die batsen voor t leven. Dit is dus goed. De daling zet trouwens door dus het gemiddelde zal 2 worden wat dus betekent dat we straks met z'n allen een gelijk aantal houden.

Nu zitten we op zo'n 7 miljard en dat groeit door tot 11. Dit komt doordat mensen steeds ouder worden en er dus "meer" van zullen zijn. Het stopt zo ongeveer bij de 11 miljard, omdat de generaties waarvan er eerst maar weinig van waren door de eerdere sterfte, die nu wel zo oud worden. Stel je voor er zijn 2 miljard jonge mensen, 2 miljard tussen 20 en 40 en 2 miljard tussen 40 en 70 en dan nog een miljard erboven. Dan gaat zich dat vereffenen door de hele oude mensen die je gaat krijgen en de 2 miljard die nog oud moeten worden. Als die ieder 2 kinderen krijgen (wat er wel zit aan te komen, gemiddeld) dan zal de groei stoppen.

bron: http://www.gapminder.org/(...)ts-about-population/
Het klinkt zo mooi... maar heb je ook rekening gehouden met het uitputten van de fossiele brandstoffen en de impact die dat gaat hebben op de welvaart, levensverwachting, etc?

Om even iets te noemen... de productiviteit van landbouwgrond is dankzij de inzet van kunstmest en gemotoriseerde landbouwmachines verviervoudigd. Als de olie opraakt, en dat valt zeker te verwachten ergens deze eeuw, wat denk je dat er dan gebeurt met de opbrengsten van landbouwgrond?

En dan denk ik nog niet eens aan de toenemende vraag naar biobrandstof, wat de produktie van voedsel alleen maar verder zal drukken.

Als je het mij vraagt zijn de voorspellingen van bijvoorbeeld Rosling in de OP (die een vreselijk irritante manier van presenteren heeft, maar dat terzijde) niet veel meer dan wensdenken.
pi_140700559
Ja, wat kan men doen? Ik denk dat de oplossing gevonden kan worden in de filosofie van Aristoteles. Volgens Aristoteles geef je het beste aan de beste (beste piano voor de beste pianist). Als er te veel mensen zijn dan moet je wellicht het leven geven aan diegene die er het beste mee omgaan en er het meeste mee doen kunnen. :)
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_140705706
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 11:36 schreef laforest het volgende:
Ja, wat kan men doen? Ik denk dat de oplossing gevonden kan worden in de filosofie van Aristoteles. Volgens Aristoteles geef je het beste aan de beste (beste piano voor de beste pianist). Als er te veel mensen zijn dan moet je wellicht het leven geven aan diegene die er het beste mee omgaan en er het meeste mee doen kunnen. :)
Dat is nogal een uitspraak. Wie bepaald wat de ''beste'' manier is om met het leven om te gaan ?
Ik ben een grote fan van Aristoteles maar ik denk niet dat deze filosofie hier op zijn plaats is.
Persoonlijk denk ik dat we hier een technische oplossing voor moeten vinden misschien bewoning op een andere planeet.
pi_140705800
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 14:38 schreef TheListener het volgende:

[..]

Dat is nogal een uitspraak. Wie bepaald wat de ''beste'' manier is om met het leven om te gaan ?
Ik ben een grote fan van Aristoteles maar ik denk niet dat deze filosofie hier op zijn plaats is.
Persoonlijk denk ik dat we hier een technische oplossing voor moeten vinden misschien bewoning op een andere planeet.
Ik denk wel dat zijn filosofie hier om zijn plaats is.
Wie bepaald zijn diegene met de meeste invloed en macht over anderen. Zij kunnen dit opleggen aan anderen. De Westerse wereld kan Afrika iets opleggen, om een voorbeeld te geven. Ja, de consequenties van zo'n uitspraak zijn enorm, maar we moeten iets doen.
  woensdag 4 juni 2014 @ 14:44:25 #31
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_140705860
kanker
  woensdag 4 juni 2014 @ 14:45:52 #32
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_140705920
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 11:36 schreef laforest het volgende:
maar zonder piano ben je geen pianist, en zonder pianist te zijn, krijg je geen piano

dus niemand krijgt een piano
  woensdag 4 juni 2014 @ 14:50:10 #33
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_140706033
quote:
Altijd een mooie deze, personificatie van de natuur. Of nog mooier, de Aarde.

Verder vind ik het niet te voorspellen. Mocht het ooit een probleem worden, wat voor 'oplossing' ook gebruikt gaat worden zal leiden tot consequenties die wij niet eens kunnen bevatten.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_140706117
quote:
10s.gif Op woensdag 4 juni 2014 14:45 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

maar zonder piano ben je geen pianist, en zonder pianist te zijn, krijg je geen piano

dus niemand krijgt een piano
Hoezo ben ik zonder piano geen pianist? Als pasgeboren baby ben ik toch ook een mens, zonder dat ik kan spreken, logisch na kan denken, etc?
Leg me eens uit waarom je zonder piano geen pianist kunt zijn?
pi_140706196
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 14:41 schreef laforest het volgende:

[..]

Ik denk wel dat zijn filosofie hier om zijn plaats is.
Wie bepaald zijn diegene met de meeste invloed en macht over anderen. Zij kunnen dit opleggen aan anderen. De Westerse wereld kan Afrika iets opleggen, om een voorbeeld te geven. Ja, de consequenties van zo'n uitspraak zijn enorm, maar we moeten iets doen.
Okee hoe zie jij je dat voor je dan? Mensen een IQ test laten doen en degen die onder gemiddeld scoren laten inslapen (om het zo maar zachtjes te verwoorden). Ik ben er van overtuigd dat ondanks het mensen zijn met invloed en macht, wij als gewone mensen in zouden grijpen als zoiets gebeurd. Zelfs al is het om de ''goede'' redenen. We zouden alleen al een revolutie beginnen omdat we er niets van snappen waarom onze vrienden dood aan het gaan zijn.
pi_140706263
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 14:55 schreef TheListener het volgende:

[..]

Okee hoe zie jij je dat voor je dan? Mensen een IQ test laten doen en degen die onder gemiddeld scoren laten inslapen (om het zo maar zachtjes te verwoorden). Ik ben er van overtuigd dat ondanks het mensen zijn met invloed en macht, wij als gewone mensen in zouden grijpen als zoiets gebeurd. Zelfs al is het om de ''goede'' redenen. We zouden alleen al een revolutie beginnen omdat we er niets van snappen waarom onze vrienden dood aan het gaan zijn.
Wat nou als je landen financieel kapot maakt, ze onderwerpt met militaire macht?
En komt het echt tot revolutie? Marx voorspelde revolutie tegen het kapitalism, maar feit is dat dit niet zo is. Nu zijn mensen makke lammetjes. Verder is het ook nog zo dat als ik iemand doodmaak in India, jij daar geen weet van hoeft te hebben. Genoeg zaken komen veel later pas aan het licht en sommige dingen nooit, dat de pers er niet over bericht. Feit is dat je dus mensen in plaats A kunt laten sterven, zonder dat jij het in plaats B weet.
pi_140706539
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 14:58 schreef laforest het volgende:

[..]

Wat nou als je landen financieel kapot maakt, ze onderwerpt met militaire macht?
En komt het echt tot revolutie? Marx voorspelde revolutie tegen het kapitalism, maar feit is dat dit niet zo is. Nu zijn mensen makke lammetjes.
Er is geen goed alternatief voor kapitalisme (slechts andere varianten) en er zijn te veel mensen die veel baat hebben bij kapitalisme om tot een revolutie te komen denk ik. Maar dat is een andere discussie.

quote:
Verder is het ook nog zo dat als ik iemand doodmaak in India, jij daar geen weet van hoeft te hebben. Genoeg zaken komen veel later pas aan het licht en sommige dingen nooit, dat de pers er niet over bericht. Feit is dat je dus mensen in plaats A kunt laten sterven, zonder dat jij het in plaats B weet.
Eens maar in veel westerse landen zal je daar nooit mee weg komen. Ja, we kunnen de derde wereld landen aanpakken met de militaire hand maar lost dat het probleem op? Ik denk het niet landen waar de focus liggen (japan en china bv. ) kunnen we niet op deze manier aanpakken. Niet op de financiele manier want dat laat amerika nooit toe vanwege de schulden die ze daar hebben lopen. En al helemaal niet op de militaire manier. Dat zou gewoon onverantwoord zijn. Grote kans dat we de oorlog zouden winnen maar ten koste van wat...

Verder zoals molurus al eerder aangaf. Stel er komt een oorlog en alle mensen in europa gaan dood dan duurt het alsnog maar 6 jaar tot we op hetzelfde aantal zitten. En dan praten we over de groei in europa dus niet over de groei in het land dat we zojuist met militaire hand onder de duim hebben gekregen.
pi_140706630
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:08 schreef TheListener het volgende:

[..]

Er is geen goed alternatief voor kapitalisme (slechts andere varianten) en er zijn te veel mensen die veel baat hebben bij kapitalisme om tot een revolutie te komen denk ik. Maar dat is een andere discussie.

[..]

Eens maar in veel westerse landen zal je daar nooit mee weg komen. Ja, we kunnen de derde wereld landen aanpakken met de militaire hand maar lost dat het probleem op? Ik denk het niet landen waar de focus liggen (japan en china bv. ) kunnen we niet op deze manier aanpakken. Niet op de financiele manier want dat laat amerika nooit toe vanwege de schulden die ze daar hebben lopen. En al helemaal niet op de militaire manier. Dat zou gewoon onverantwoord zijn. Grote kans dat we de oorlog zouden winnen maar ten koste van wat...

Verder zoals molurus al eerder aangaf. Stel er komt een oorlog en alle mensen in europa gaan dood dan duurt het alsnog maar 6 jaar tot we op hetzelfde aantal zitten. En dan praten we over de groei in europa dus niet over de groei in het land dat we zojuist met militaire hand onder de duim hebben gekregen.
Als het om leven en dood gaat, dan laat Amerika het zeker toe. Ik denk ook niet dat het om landen zal gaan. Het zal gaan om een wereldwijde elite die de normale bevolking zal laten uitsterven. Europe is ook maar een klein deel. Dit gaat wereldwijd en ik vind dat het niet onrealistisch is. We kunnen zo niet verder, er moet een drastische oplossing komen voor een drastisch probleem. Hard? Ja. Waar? Dat ook.

En met militaire macht bedoel ik niet een land onder de duim krijgen, maar het wegvagen van een land. Dat is een optie, brutaal? Ja, onethisch? Daar kan men over debateren.
pi_140707184
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:11 schreef laforest het volgende:

[..]

Als het om leven en dood gaat, dan laat Amerika het zeker toe. Ik denk ook niet dat het om landen zal gaan. Het zal gaan om een wereldwijde elite die de normale bevolking zal laten uitsterven. Europe is ook maar een klein deel. Dit gaat wereldwijd en ik vind dat het niet onrealistisch is. We kunnen zo niet verder, er moet een drastische oplossing komen voor een drastisch probleem. Hard? Ja. Waar? Dat ook.

En met militaire macht bedoel ik niet een land onder de duim krijgen, maar het wegvagen van een land. Dat is een optie, brutaal? Ja, onethisch? Daar kan men over debateren.
Ik vind dat wel onrealistisch omdat je doet alsof dit een plotselinge beslissing tussen leven en dood gaat zijn. Terwijl dat me absoluut niet het geval lijkt, dit zal een probleem zijn dat met de tijd groter zal worden. Duhhhh de groei van de bevolking over de komende jaren :9 .

Waarom zal dit een probleem worden in het eerste geval ? Vanwege het voedsel te kort, grondstoffen te kort etc.. Ook dit zal dus over een periode van tijd uitgeput raken.

In die periode zal er een oplossing moeten worden gevonden. Is het weg vagen van landen dan die oplossing die we zoeken ? Ik denk het niet. Vanwege de argumenten die ik eerder al gaf.
Zelfs met een oorlog die alle mensen uit heel europa weg vaagt zitten we over 6 jaar op hetzelfde aantal. Verder het subtiel mensen die niet het ''beste'' uit hun leven halen af slachten, zal niet getolereerd worden door de mensen in de eerste wereld landen. (Dus derde wereld lander er buiten gelaten)
pi_140707227
Er zullen gewoon heel wat mensen kapot gaan :)
This is it, fuck it, it is what it is!
pi_140707373
Ik vraag me af.
Hoeveel van die 80 miljoen netto bevolkingsgroei zou door het westen veroorzaakt worden?
  woensdag 4 juni 2014 @ 15:37:04 #42
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_140707501
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 14:52 schreef laforest het volgende:

[..]

Hoezo ben ik zonder piano geen pianist? Als pasgeboren baby ben ik toch ook een mens, zonder dat ik kan spreken, logisch na kan denken, etc?
Leg me eens uit waarom je zonder piano geen pianist kunt zijn?
omdat je bij geboorte dna hebt

ben je echt zo achterlijk? :{
pi_140707603
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:28 schreef TheListener het volgende:

[..]

Ik vind dat wel onrealistisch omdat je doet alsof dit een plotselinge beslissing tussen leven en dood gaat zijn. Terwijl dat me absoluut niet het geval lijkt, dit zal een probleem zijn dat met de tijd groter zal worden. Duhhhh de groei van de bevolking over de komende jaren :9 .

Waarom zal dit een probleem worden in het eerste geval ? Vanwege het voedsel te kort, grondstoffen te kort etc.. Ook dit zal dus over een periode van tijd uitgeput raken.

In die periode zal er een oplossing moeten worden gevonden. Is het weg vagen van landen dan die oplossing die we zoeken ? Ik denk het niet. Vanwege de argumenten die ik eerder al gaf.
Zelfs met een oorlog die alle mensen uit heel europa weg vaagt zitten we over 6 jaar op hetzelfde aantal. Verder het subtiel mensen die niet het ''beste'' uit hun leven halen af slachten, zal niet getolereerd worden door de mensen in de eerste wereld landen. (Dus derde wereld lander er buiten gelaten)
Je denkt nog steeds te klein. Europa is niets, het gaat niet om Europa, niet om China, etc.
Het gaat om een elite groep van mensen die geen nationalistische gevoelens hebben, en zich niet verbonden voelen met mensen. Deze groep roeit alles en iedereen uit, Europa, China, India, VS, etc.
Daar argumenteer ik voor en denk ik is de enige oplossing voor overpopulatie. Een groep van de beste mensen die de rest van de wereld onderwerpen en daar dan een grote deel van de wereldbevolking uitroeien.
pi_140707625
Donder op met je mensenhaat en psychologische projectie vuile tyfusduivel.

Dat je denkt dat er "teveel mensen" zijn ligt eraan dat je in een stad woont met je pauper ass.

Ga eens op vakantie naar iets rustigs. Zal je goed doen.

Als je werkelijk denkt dat er problematische overbevolking heerst moet je niet hypocriet doen en je eigen ass van kant maken.
  woensdag 4 juni 2014 @ 15:43:13 #45
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140707685
quote:
6s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:40 schreef Salvad0R het volgende:

Als je werkelijk denkt dat er problematische overbevolking heerst moet je niet hypocriet doen en je eigen ass van kant maken.
Volgens de wetten der evolutie hou je dan alleen mensen over die er geen ruk om geven en die fokken als konijnen.
pi_140707721
quote:
9s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:37 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

omdat je bij geboorte dna hebt

ben je echt zo achterlijk? :{
En als in mijn DNA nou een talent voor muziek is opgeslagen? Lange vingers? Je kunt het zelf verder invullen.
Dan kan ik dus pianist zijn zonder piano, ik heb dan een a priori aanleg voor muziek, net zoals mijn taal. Ik heb dus geen piano nodig om een pianist te zijn. Ik kan dus op een later moment een piano bespelen, op basis van het talent en aanleg wat ik al voor muziek heb. Verder, omdat ik lange vingers heb, heb ik dus ook een voordeel om een betere pianist te zijn en op basis daarvan die betere piano claimen.
pi_140707744
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Volgens de wetten der evolutie hou je dan alleen mensen over die er geen ruk om geven en die fokken als konijnen.
..Als die het doen zonder zelfhaters die hun onvermogens op de hele mensheid durven te projecteren met hun misplaatst gevoel van superioriteit, dan schaar ik me in goed gezelschap.

Vuile pretentieuze genetisch achtergestelden die hun eigen falen op "overbevolking" durven te gooien. Bah.
pi_140707793
ga de stad eens uit ofzo, weekend guerilla kamperen ergens in een woud. Wat nou overbevolking.
pi_140707801
quote:
6s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:45 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

..Als die het doen zonder zelfhaters die hun onvermogens op de hele mensheid durven te projecteren met hun misplaatst gevoel van superioriteit, dan schaar ik me in goed gezelschap.

Vuile pretentieuze genetisch achtergestelden die hun eigen falen op "overbevolking" durven te gooien. Bah.
Wat een aanname zeg, over hater gesproken.
pi_140707821
quote:
10s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:47 schreef laforest het volgende:

[..]

Wat een aanname zeg, over hater gesproken.
Haten? Nee joh. Zware minachting gewoon.
pi_140707851
quote:
6s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:46 schreef Salvad0R het volgende:
ga de stad eens uit ofzo, weekend guerilla kamperen ergens in een woud. Wat nou overbevolking.
Wat een gelimiteerde opvatting over overbevolking. In een wereld waar een gelimiteerde hoeveelheid aan grondstoffen is, daar kan een bevolking nooit ongelimiteerd groeien. Heeft niets met ruimte te maken.
pi_140707860
maar waar hebben we het over?

Monsanto Company ® en kornuiten hebben ons vast al steriel gerenderd met hun tyfusgeintjes ........
  woensdag 4 juni 2014 @ 15:49:38 #53
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140707872
quote:
Dat heb ik gedaan... in het enige stukje echt wilde natuur dat er nog over is op deze aardkloot: centraal/zuid Afrika.

En ik krijg tranen in mijn ogen als ik de projecties voor de bevolking van Afrika zie. Die natuur bestaat over een eeuw niet meer.
pi_140707884
quote:
6s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:47 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Haten? Nee joh. Zware minachting gewoon.
Dat is een zwakte van je eigen geest. Minachting voor mensen die wellicht op een hoger niveau denken dan Salvad0r. :o
Ja, dat noemt men jaloezie. :Y Afgunst, :Y
Zoals de armen de rijken haten, omdat ze zelf niet rijk zijn.
pi_140707907
quote:
Ik kom hier om te trollen, please ignore me o|O
pi_140707931
quote:
6s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:48 schreef Salvad0R het volgende:
maar waar hebben we het over?

Monsanto Company ® en kornuiten hebben ons vast al steriel gerenderd met hun tyfusgeintjes ........
Ik zou voorstellen dat de de overbevolking dan heerlijk Monsanto eet, dan hoeven wij niets meer te doen. Wellicht is Monsanto een onderdeel van dit plan TEGEN overbevolking.
pi_140707962
quote:
10s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:48 schreef laforest het volgende:

[..]

Wat een gelimiteerde opvatting over overbevolking. In een wereld waar een gelimiteerde hoeveelheid aan grondstoffen is, daar kan een bevolking nooit ongelimiteerd groeien. Heeft niets met ruimte te maken.
Er is genoeg ruimte om voedsel te produceren voor een triljoen mensen, zonder twijfel. Het gaat hier om de technische afhankelijkheid van grondstoffen zoals olie.

Zolang wij als mensheid afhankelijk worden gehouden van olie-gerelateerde tech, bestaat er sowieso geen noemenswaardige ontwikkeling en groei. Die afhankelijkheid wordt ons opgelegd, er zijn tegenwoordig genoeg technische middelen om de achtergestelde 19e eeuwse verbranding van olie-gerelateerde producten compleet over te slaan. Probleem is dat die patenten worden opgekocht door corporaties zoals.. Royal Dutch Shell, enzo. Die houden de mensheid in een technologische hostage situation, in feite.

Kutvolk bah.
  woensdag 4 juni 2014 @ 15:52:41 #58
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_140707964
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:44 schreef laforest het volgende:

[..]

En als in mijn DNA nou een talent voor muziek is opgeslagen? Lange vingers? Je kunt het zelf verder invullen.
Dan kan ik dus pianist zijn zonder piano, ik heb dan een a priori aanleg voor muziek, net zoals mijn taal. Ik heb dus geen piano nodig om een pianist te zijn. Ik kan dus op een later moment een piano bespelen, op basis van het talent en aanleg wat ik al voor muziek heb. Verder, omdat ik lange vingers heb, heb ik dus ook een voordeel om een betere pianist te zijn en op basis daarvan die betere piano claimen.
nee

ik ga dit niet eens uitleggen, denk maar eens na, het is niet eens vrijdag man :{
pi_140707984
quote:
15s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:52 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

nee

ik ga dit niet eens uitleggen, denk maar eens na, het is niet eens vrijdag man :{
Leg het uit. Je komt alleen maar met holle kreten, zonder inhoud.
pi_140708015
quote:
6s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:52 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Er is genoeg ruimte om voedsel te produceren voor een triljoen mensen, zonder twijfel. Het gaat hier om de technische afhankelijkheid van grondstoffen zoals olie.

Zolang wij als mensheid afhankelijk worden gehouden van olie-gerelateerde tech, bestaat er sowieso geen noemenswaardige ontwikkeling en groei. Die afhankelijkheid wordt ons opgelegd, er zijn tegenwoordig genoeg technische middelen om de achtergestelde 19e eeuwse verbranding van olie-gerelateerde producten compleet over te slaan. Probleem is dat die patenten worden opgekocht door corporaties zoals.. Royal Dutch Shell, enzo. Die houden de mensheid in een technologische hostage situation, in feite.

Kutvolk bah.
Nou, geef het goede voorbeeld en stop met het verbruiken van olie en gerelateerde producten.
pi_140708060
quote:
6s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:53 schreef laforest het volgende:

[..]

Nou, geef het goede voorbeeld en stop met het verbruiken van olie en gerelateerde producten.
Geef mij de GPS coordinaten van die uitgeholde NATO berg waar ze de UFO's verstopt hebben dan.
pi_140708081
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:40 schreef laforest het volgende:

[..]

Je denkt nog steeds te klein. Europa is niets, het gaat niet om Europa, niet om China, etc.
Het gaat om een elite groep van mensen die geen nationalistische gevoelens hebben, en zich niet verbonden voelen met mensen. Deze groep roeit alles en iedereen uit, Europa, China, India, VS, etc.
Daar argumenteer ik voor en denk ik is de enige oplossing voor overpopulatie. Een groep van de beste mensen die de rest van de wereld onderwerpen en daar dan een grote deel van de wereldbevolking uitroeien.
Van alle andere oplossingen; een bewoonbare planeet zoeken, op een andere manier grondstoffen zoeken, overpopulatie proberen te reguleren noem maar op..

Ga jij voor een elite wereldmacht die boven landen staan en die de rest van de wereld onderwerpen en een groot deel van de wereldbevolking uitroeien met als gedachte daarachter om overbevolking te voorkomen ?

Dit lijkt me erg sterk. Noem me kortzichtig maar ik kan me niet voorstellen hoe zo'n elite dat voor elkaar zou krijgen in de huidige wereld. Klinkt erg illuminatie achtig als ik zo vrij mag zijn dat te stellen.
  woensdag 4 juni 2014 @ 15:58:55 #63
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140708199
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:55 schreef TheListener het volgende:

[..]

Van alle andere oplossingen; een bewoonbare planeet zoeken, op een andere manier grondstoffen zoeken, overpopulatie proberen te reguleren noem maar op..
Alleen die laatste daarvan is enigszins plausibel, en zoals je zelf zegt... dat vereist een wereld-dictatuur.

Andere bewoonbare planeten zoeken, als ons dat al lukt, gaat het probleem eenvoudig niet oplossen: als we aannemen dat *elke* ster in onze melkweg een lege bewoonbare planeet zoals de aarde heeft, en we gaan lekker door met 1% populatiegroei per jaar... dan is in slechts enkele duizenden jaren de volledige melkweg overbevolkt en hebben we een nieuw sterrenstelsel nodig.
pi_140708210
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:55 schreef TheListener het volgende:

[..]

Ga jij voor een elite wereldmacht die boven landen staan en die de rest van de wereld onderwerpen en een groot deel van de wereldbevolking uitroeien met als gedachte daarachter om overbevolking te voorkomen ?

Dit lijkt me erg sterk. Noem me kortzichtig maar ik kan me niet voorstellen hoe zo'n elite dat voor elkaar zou krijgen in de huidige wereld. Klinkt erg illuminatie achtig als ik zo vrij mag zijn dat te stellen.
Wat ik voorstel is een vorm het reguleren van overpopulatie. De elite is voor mij de groep van betere mensen vergeleken met anderen mensen. Heeft niets met illuminatie te doen. Ik heb dit alles geschreven om mijn input van Aristoteles uit te leggen. Je moet deze elite dus hermeneutisch interpreteren.
  woensdag 4 juni 2014 @ 16:01:06 #65
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140708270
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:59 schreef laforest het volgende:

[..]

Wat ik voorstel is een vorm het reguleren van overpopulatie.
Dat lijkt me helemaal niet eenvoudig. En de meeste vormen daarvan zijn regelrecht in strijd met menselijke ethiek.
  woensdag 4 juni 2014 @ 16:01:29 #66
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_140708279
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Alleen die laatste daarvan is enigszins plausibel, en zoals je zelf zegt... dat vereist een wereld-dictatuur.

Andere bewoonbare planeten zoeken, als ons dat al lukt, gaat het probleem eenvoudig niet oplossen: als we aannemen dat *elke* ster in onze melkweg een lege bewoonbare planeet zoals de aarde heeft, en we gaan lekker door met 1% populatiegroei per jaar... dan is in slechts enkele duizenden jaren de volledige melkweg overbevolkt en hebben we een nieuw sterrenstelsel nodig.
Daar zijn er ook genoeg van *O*.
  woensdag 4 juni 2014 @ 16:02:35 #67
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140708316
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juni 2014 16:01 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Daar zijn er ook genoeg van *O*.
Ja... alleen kost het, als je met de lichtsnelheid reist, wel 2,5 miljoen jaar om bij de dichtstbijzijnde te komen.
  woensdag 4 juni 2014 @ 16:03:49 #68
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_140708349
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 16:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja... alleen kost het, als je met de lichtsnelheid reist, wel 2,5 miljoen jaar om bij de dichtsbijzijnde te komen.
Valt nog alleszins mee. En misschien hebben we wel warpdrives ofzo *O*!
pi_140708411
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik denk dat het vooral gaat om tijd rekken. In die duizend jaar vol ontwikkeling hebben we hier waarschijnlijk (met de snelheid van technologische ontwikkeling in het achterhoofd) wel een oplossing voor gevonden.

Maar inderdaad eenvoudig zal het niet zijn.
Het meest logische is inderdaad reguleren en ja dit zal puur symptoom bestrijding worden tot er een fatsoenlijke oplossing voor is gevonden.
pi_140708584
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juni 2014 16:03 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Valt nog alleszins mee. En misschien hebben we wel warpdrives ofzo *O*!
Ik duim met je mee, en mochten ze het niet redden. Ach dan lig ik al lekker in een kistje diep onder de grond :+
  woensdag 4 juni 2014 @ 16:13:26 #71
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140708654
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 16:06 schreef TheListener het volgende:

[..]

Ik denk dat het vooral gaat om tijd rekken. In die duizend jaar vol ontwikkeling hebben we hier waarschijnlijk (met de snelheid van technologische ontwikkeling in het achterhoofd) wel een oplossing voor gevonden.
En zoveel tijd hebben we helaas niet. Ik schat dat wij nog deze eeuw een groot probleem hebben. In dat opzicht sluit ik me aan bij de voorspellingen van Rosling: de bevolkingsgroei zal nog deze eeuw stoppen. Alleen denk ik in tegenstelling tot hem niet dat dat het resultaat van welvaart zal zijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 16:06 schreef TheListener het volgende:

Maar inderdaad eenvoudig zal het niet zijn.
Het meest logische is inderdaad reguleren en ja dit zal puur symptoom bestrijding worden tot er een fatsoenlijke oplossing voor is gevonden.
De bevolkingsgroei is, denk ik, meer een ethisch probleem dan een technisch probleem. Voortplanting is nu eenmaal heilig verklaard, en daar zullen we vroeg of laat vanaf moeten.
pi_140709235
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 16:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

En zoveel tijd hebben we helaas niet. Ik schat dat wij nog deze eeuw een groot probleem hebben. In dat opzicht sluit ik me aan bij de voorspellingen van Rosling: de bevolkingsgroei zal nog deze eeuw stoppen. Alleen denk ik in tegenstelling tot hem niet dat dat het resultaat van welvaart zal zijn.
Mee eens. Ik heb nog niets van rosling gezien of gelezen to be honest. Zal vanavond even kijken, ben wel benieuwd hoe hij dit in welvaart denkt om te toveren.
quote:
De bevolkingsgroei is, denk ik, meer een ethisch probleem dan een technisch probleem. Voortplanting is nu eenmaal heilig verklaard, en daar zullen we vroeg of laat vanaf moeten.
Dat gaat nog lastig worden om daar vanaf te stappen. Ik vermoed dat je dan naar een vergelijkbare one child policy wil zoals china die heeft? Of zelfs restricties op voortplanten zetten in de vorm van IQ tests etc... Om zo de ''beste'' van ons ras zich te laten voort planten ?

Die oplossing zal zeer zeker worden afgekeurd door de maatschappij.
pi_140709303
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 16:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat lijkt me helemaal niet eenvoudig. En de meeste vormen daarvan zijn regelrecht in strijd met menselijke ethiek.
Wellicht moet men ethiek verder nemen, een nieuwe tak van meta-ethiek?
pi_140709572
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 16:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Inderdaad. Eindelijk iemand met een meer realistische kijk op de zaak. Overbevolking zelf is geen probleem, we kunnen daar iets aan doen. We zijn dieren die de volgens een plan de wereld om ons heen kunnen veranderen, dus daar ligt niet het probleem. Het feit dat ik het kan bedenken geeft al aan dat het geen probleem is.
Het probleem ligt dus duidelijk bij ethische kant van het verhaal. Maar dan moet je je toch afvragen is de ethiek van vandaag nog wel geldig? Onze ethiek dateert van een heel andere tijd met heel andere problemen. Wellicht moet men openstaan voor andere ideeën. Wellicht radicale ideeën, maar ja, de ideeën ten tijde van de philosophes in Frankrijk waren ook radicaal, maar nu algemeen geaccepteerd in onze maatschappij.
  woensdag 4 juni 2014 @ 16:44:51 #75
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_140709715
quote:
6s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:40 schreef Salvad0R het volgende:
Donder op met je mensenhaat en psychologische projectie vuile tyfusduivel.

Dat je denkt dat er "teveel mensen" zijn ligt eraan dat je in een stad woont met je pauper ass.

Ga eens op vakantie naar iets rustigs. Zal je goed doen.

:') Als je serieus denkt dat we NIET overbevolkt zijn moet je eens even bekijken hoeveel de aarde aan monden kan voeden zonder olie.
Als je de grafiek in de OP ziet weet je ongeveer hoeveel dat er zijn, namelijk 1 miljard.

Je merkt gewoon overal we met téveel mensen op deze aardbol leven maar omdat we nog goedkope energie hebben (olie) is het te overzien. Zodra dat wegvalt breekt echt de pleuris uit.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 4 juni 2014 @ 17:55:09 #76
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_140712124
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:53 schreef laforest het volgende:

[..]

Leg het uit. Je komt alleen maar met holle kreten, zonder inhoud.
kun je meester zijn van iets dat niet bestaat?
pi_140712163
quote:
15s.gif Op woensdag 4 juni 2014 17:55 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

kun je meester zijn van iets dat niet bestaat?
Een piano bestaat, talent voor instrumenten ook, en genetische lange vingers ook.
Wat bestaat er niet, waarvan ik geen meester kan zijn?
  woensdag 4 juni 2014 @ 18:37:51 #78
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140713405
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 16:28 schreef TheListener het volgende:

[..]

Dat gaat nog lastig worden om daar vanaf te stappen. Ik vermoed dat je dan naar een vergelijkbare one child policy wil zoals china die heeft?
Ik sta eerlijk gezegd open voor alle ideeën op dat punt.

quote:

Of zelfs restricties op voortplanten zetten in de vorm van IQ tests etc... Om zo de ''beste'' van ons ras zich te laten voort planten ?
Dat doet denken aan de wereld van Nul-A, best een leuk SF boekje. :)

Maar zelf denk ik niet dat het heel verstandig is om zelf actief het selectieproces te gaan sturen, puur omdat we niet volledig begrijpen waarop geselecteerd zou moeten worden.

quote:

Die oplossing zal zeer zeker worden afgekeurd door de maatschappij.
En dat is dus het grote probleem met alle oplossingen die je kunt bedenken.
  woensdag 4 juni 2014 @ 18:39:13 #79
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140713448
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 16:39 schreef laforest het volgende:

[..]

Inderdaad. Eindelijk iemand met een meer realistische kijk op de zaak. Overbevolking zelf is geen probleem, we kunnen daar iets aan doen. We zijn dieren die de volgens een plan de wereld om ons heen kunnen veranderen, dus daar ligt niet het probleem. Het feit dat ik het kan bedenken geeft al aan dat het geen probleem is.
Het probleem ligt dus duidelijk bij ethische kant van het verhaal. Maar dan moet je je toch afvragen is de ethiek van vandaag nog wel geldig? Onze ethiek dateert van een heel andere tijd met heel andere problemen. Wellicht moet men openstaan voor andere ideeën. Wellicht radicale ideeën, maar ja, de ideeën ten tijde van de philosophes in Frankrijk waren ook radicaal, maar nu algemeen geaccepteerd in onze maatschappij.
Dit inderdaad. ^O^

Een belangrijk probleem is ook dat 'korte termijn ethiek' altijd wel zwaarder zal wegen dan 'lange termijn ethiek'. Natuurlijk zullen wij door de toekomstige generaties vervloekt worden dat we er zo'n pestbende van hebben gemaakt.

Door daar nu op te wijzen zal echter niemand overtuigen. Niet als dat betekent dat wij nu tegen mensen moeten gaan zeggen: "jij en jij en jij mogen je niet voortplanten, en jij en jij moeten abortus plegen want je hebt nou eenmaal geen fokvergunning".

Maar helaas is de keerzijde wel een menselijk drama eind deze eeuw waarbij de holocaust totaal verbleekt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Molurus op 04-06-2014 18:44:27 ]
pi_140713827
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 18:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit inderdaad. ^O^

Een belangrijk probleem is ook dat 'korte termijn ethiek' altijd wel zwaarder zal wegen dan 'lange termijn ethiek'. Natuurlijk zullen wij door de toekomstige generaties vervloekt worden dat we er zo'n pestbende van hebben gemaakt.

Door daar nu op te wijzen zal echter niemand overtuigen. Niet als dat betekent dat wij nu tegen mensen moeten gaan zeggen: "jij en jij en jij mogen je niet voortplanten, en jij en jij moeten abortus plegen want je hebt nou eenmaal geen fokvergunning".

Maar helaas is de keerzijde wel een menselijk drama eind deze eeuw waarbij de holocaust totaal verbleekt.
Totaal mee eens !
pi_140714688
quote:
Het klinkt zo mooi... maar heb je ook rekening gehouden met het uitputten van de fossiele brandstoffen en de impact die dat gaat hebben op de welvaart, levensverwachting, etc?

Om even iets te noemen... de productiviteit van landbouwgrond is dankzij de inzet van kunstmest en gemotoriseerde landbouwmachines verviervoudigd. Als de olie opraakt, en dat valt zeker te verwachten ergens deze eeuw, wat denk je dat er dan gebeurt met de opbrengsten van landbouwgrond?

En dan denk ik nog niet eens aan de toenemende vraag naar biobrandstof, wat de produktie van voedsel alleen maar verder zal drukken.

Als je het mij vraagt zijn de voorspellingen van bijvoorbeeld Rosling in de OP (die een vreselijk irritante manier van presenteren heeft, maar dat terzijde) niet veel meer dan wensdenken.
Je bent wel een enorme doemdenker... Kijk naar oplossingen er zijn er genoeg. Bijvoorbeeld zonnepanelen, die hebben de potentie om de wereld van energie te voorzien. Heel schaars zijn de grondstoffen ervan niet en over een aantal jaar zal het verschrikkelijk cheap zijn om ermee energie op te wekken. Dit komt doordat de ontwikkelingen van zonnepanelen gaat volgens de wet van Moore. Het verdubbeld niet precies in efficientie maar het komt erg dichtbij met 80% efficienter iedere 2 jaar.
Met een gebied de grootte van Frankrijk kunnen zonnepanelen de wereld voorzien van stroom, zonder het gebruik van het schaarse olie. Stamp zo'n zonnepanelenveld in de Sahara en klaar ben je. Wat nog niet eens nodig is, aangezien er voorspeld is dat de EROEI (energy return on energy investment) van olie niet meer rendabel is rond 2040.

Het voedselprobleem wordt ook veel onderzoek naar gedaan, bijvoorbeeld doormiddel van GM (genetische manipulatie) wat veelbelovend is. GM wordt ook al wereldwijd toegepast (behalve in Europa vanwege die onbekende lange termijn risico's). We eten nu al GM foods doordat het allemaal wordt geimporteerd vanuit landen als Colombia etc. Bijv. soja-producten, veel ervan zijn allemaal GM foods.

Het is allemaal niet zo slecht als het op het eerste gezicht lijkt. Voor veel is al een oplossing, het is alleen een kwestie van tijd tot dat geïntroduceerd wordt.
  woensdag 4 juni 2014 @ 19:16:00 #82
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_140714749
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 17:56 schreef laforest het volgende:

[..]

Een piano bestaat, talent voor instrumenten ook, en genetische lange vingers ook.
Wat bestaat er niet, waarvan ik geen meester kan zijn?
okay laat maar, dit gaat uren kosten _O-
pi_140714883
Het probleem is naar mijn idee niet zo zeer overpopulatie maar het niet goed omgaan met beschikbare grondstoffen. Zoals we nu omgaan met onze flora en fauna zie ik het somber in.

Ik weet niet waar die point of no return ligt maar ik vermoed wel dat we dichterbij dan ooit zijn en we eigenlijk echt moeten aanpassen. Ik heb het vermoeden dat voor de huidige generatie alles nog wel okay zal zijn maar de volgende generatie al (grote) last gaat ondervinden.
  woensdag 4 juni 2014 @ 19:25:48 #84
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140715187
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 18:50 schreef ATON het volgende:

[..]

Totaal mee eens !
*;

Nog even wat cijfertjes, meten is weten:

woensdag 4 juni 2014 @ 19:28:32 #85
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140715297
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:14 schreef Walvisjager het volgende:

[..]

Je bent wel een enorme doemdenker... Kijk naar oplossingen er zijn er genoeg. Bijvoorbeeld zonnepanelen, die hebben de potentie om de wereld van energie te voorzien. Heel schaars zijn de grondstoffen ervan niet en over een aantal jaar zal het verschrikkelijk cheap zijn om ermee energie op te wekken. Dit komt doordat de ontwikkelingen van zonnepanelen gaat volgens de wet van Moore. Het verdubbeld niet precies in efficientie maar het komt erg dichtbij met 80% efficienter iedere 2 jaar.
Met een gebied de grootte van Frankrijk kunnen zonnepanelen de wereld voorzien van stroom, zonder het gebruik van het schaarse olie. Stamp zo'n zonnepanelenveld in de Sahara en klaar ben je. Wat nog niet eens nodig is, aangezien er voorspeld is dat de EROEI (energy return on energy investment) van olie niet meer rendabel is rond 2040.

Het voedselprobleem wordt ook veel onderzoek naar gedaan, bijvoorbeeld doormiddel van GM (genetische manipulatie) wat veelbelovend is. GM wordt ook al wereldwijd toegepast (behalve in Europa vanwege die onbekende lange termijn risico's). We eten nu al GM foods doordat het allemaal wordt geimporteerd vanuit landen als Colombia etc. Bijv. soja-producten, veel ervan zijn allemaal GM foods.

Het is allemaal niet zo slecht als het op het eerste gezicht lijkt. Voor veel is al een oplossing, het is alleen een kwestie van tijd tot dat geïntroduceerd wordt.
Even los van de plausibiliteit van je ideeën voor het oplossen van energie en resources - daar valt echt wel het een en ander op aan te merken - zolang onze populatie ongeveer elke 70 jaar verdubbelt maakt het praktisch gezien niet uit hoeveel resources je hebt of kunt produceren.

Wellicht dat je in het meest gunstige geval de ellende nog enkele decennia kunt rekken, maar dan is de koek toch echt op. Die groei zal linksom of rechtsom ergens moeten stoppen!
pi_140715345
Check mn vorige post dan @Molurus
  woensdag 4 juni 2014 @ 19:31:02 #87
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140715404
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:29 schreef Walvisjager het volgende:
Check mn vorige post dan
Daar had ik, meen ik, al op gereageerd.
pi_140715413
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Even los van de plausibiliteit van je ideeën voor het oplossen van energie en resources - daar valt echt wel het een en ander op aan te merken - zolang onze populatie ongeveer elke 70 jaar verdubbelt maakt het praktisch gezien niet uit hoeveel resources je hebt of kunt produceren.

Wellicht dat je in het meest gunstige geval de ellende nog enkele decennia kunt rekken, maar dan is de koek toch echt op. Die groei zal linksom of rechtsom ergens moeten stoppen!
Kijk mn vorige post dan
  woensdag 4 juni 2014 @ 19:31:43 #89
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140715429
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:31 schreef Walvisjager het volgende:

[..]

Kijk mn vorige post dan
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

pi_140715436
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ho sorry voor die dubbele reactie, maar dat is toch vrij overtuigend?
  woensdag 4 juni 2014 @ 19:32:14 #91
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140715447
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:31 schreef Walvisjager het volgende:

[..]

Ho sorry voor die dubbele reactie, maar dat is toch vrij overtuigend?
Nee, dat is alles behalve overtuigend. Dat is puur wensdenken.
pi_140715534
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, dat is alles behalve overtuigend. Dat is puur wensdenken.
Wensdenken heeft daar niets mee te maken, het zijn feiten op een rij gezet. Het laat de actuele groei zien en dat bewijst gewoon dat het verdubbelen niet gaat gebeuren binnen 70 jaar. Daarbij komt natuurlijk dat de mensen in ontwikkelingslanden NOG beter voorgelicht gaan worden dan al nu het geval is en de populatiegroei van 2.5 zal gaan dalen. Dit heeft niets te maken met optimistisch denken of iets in die trant.
pi_140716250
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

*;

Nog even wat cijfertjes, meten is weten:

[ afbeelding ]
Bangelijk. :')
pi_140716335
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zo stevenen we af op een wereldschipbreuk. De rest zijn doekjes voor het bloeden.
pi_140716407
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:34 schreef Walvisjager het volgende:

[..]

Wensdenken heeft daar niets mee te maken, het zijn feiten op een rij gezet. Het laat de actuele groei zien en dat bewijst gewoon dat het verdubbelen niet gaat gebeuren binnen 70 jaar. Daarbij komt natuurlijk dat de mensen in ontwikkelingslanden NOG beter voorgelicht gaan worden dan al nu het geval is en de populatiegroei van 2.5 zal gaan dalen. Dit heeft niets te maken met optimistisch denken of iets in die trant.
Dat beweren ze ook al meer dan één generatie.
pi_140716492
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:54 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat beweren ze ook al meer dan één generatie.
Heb je ook enig bewijs om je argument te backen?
pi_140719283
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:56 schreef Walvisjager het volgende:

[..]

Heb je ook enig bewijs om je argument te backen?
Ja , twee generaties. Hoeveel jij al ? :)
pi_140735478
Meest angstige vind ik dat ik niet het idee heb dat er hard naar een oplossing gezocht word.
Ja er zijn mensen die het roepen en ons proberen duidelijk te maken dat dit een probleem word maar word hier naar geluisterd?

Ik denk het niet.. Europa is leuk bezig met verkiezingen houden en dergelijke..
  donderdag 5 juni 2014 @ 08:58:24 #99
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_140735527
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:14 schreef Walvisjager het volgende:

[..]

Behalve het feit dat er in zonnepanelen grondstoffen gebruikt worden die schaars zijn zie je ook nog 1 ding over het hoofd: Wil jij in een wereld leven met zoveel mensen.

Een wereld waar je geen enkel stukje natuur meer hebt? Waar je mensen ziet zover het oog reikt? Altijd herrie? Altijd in de rij? Altijd een nummer? Huizenprijzen die onbetaalbaar zijn, voedselprijzen die torenhoog zijn? Autorijden? Vliegen? Vergeet het maar. Zitten in de trein? helaas, staan voortaan Een stukje vrijheid? Vergeet het maar: er komen steeds meer verboden en er zal streng gehandhaafd worden. Energieprijzen die torenhoog zijn etc etc. Je ziet het nu al overal ontstaan en dat wordt alleen nog maar erger.

Ik moet er niet aan denken en ik zal wel een doemdenker zijn maar ik zie het ook niet gebeuren.

Mensen zijn veel te kortzichtig en de olie zal eerder opraken dan wij op alternatieven over zijn gestapt en dan is het gewoon klaar met minstens de helft van de wereldbevolking.

Het is een hele simpele rekensom: er is X hoeveelheid grondstoffen en als er meer mensen zijn heeft iedereen minder per persoon. Komen er meer mensen dan zullen er meer mensen in armoede leven.

Je ziet nu al dat nu China en het verre oosten welvarender worden, we hier minder welvarend worden.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 5 juni 2014 @ 09:32:59 #100
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140736162
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 08:54 schreef TheListener het volgende:
Meest angstige vind ik dat ik niet het idee heb dat er hard naar een oplossing gezocht word.
Ja er zijn mensen die het roepen en ons proberen duidelijk te maken dat dit een probleem word maar word hier naar geluisterd?

Ik denk het niet.. Europa is leuk bezig met verkiezingen houden en dergelijke..
Het grote probleem voor politici is dat ze zo'n probleem niet *kunnen* benoemen zonder een geloofwaardige oplossing aan te dragen. Dat is eenvoudig politieke zelfmoord. En daarom houden ze hun mond erover.
  donderdag 5 juni 2014 @ 09:39:45 #101
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140736300
quote:

[..]

Wensdenken heeft daar niets mee te maken, het zijn feiten op een rij gezet. Het laat de actuele groei zien en dat bewijst gewoon dat het verdubbelen niet gaat gebeuren binnen 70 jaar.
Ik denk ook niet dat dat gaat gebeuren. Maar niet vanwege de welvaart - unwarrented extrapolation - maar gewoon, omdat het niet kan.

quote:

Daarbij komt natuurlijk dat de mensen in ontwikkelingslanden NOG beter voorgelicht gaan worden dan al nu het geval is en de populatiegroei van 2.5 zal gaan dalen. Dit heeft niets te maken met optimistisch denken of iets in die trant.
Als welvaart zo'n groot effect heeft dan is het einde van het olietijdperk alleen maar rampzaliger. Denken dat we dat wel gaan oplossen met zonnepanelen in de Sahara is echt ongelofelijk naief.

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 05-06-2014 09:52:06 ]
pi_140736313
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 18:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit inderdaad. ^O^

Het punt is dat we kunnen bedenken dat op een bepaald punt er te veel mensen zijn en te weinig voedsel, voorzieningen etc. Maakt niet uit wanneer, maar dat het komt is een feit.

Dus bepaalde ethische opvatting moeten we laten varen en veranderen om ons op de toekomst voor te bereiden. Vandaag zal men mij nog boos aankijken, mij van alles en nog wat beschuldigen, maar ooit zal men zelf inzien dat wat ik zeg de enige oplossing is. Als we dan de keuze MOETEN maken wie leeft en wie niet, wat geloof je dan? Dat de machtigste en meest intelligente op Aarde zeggen: 'Nou ik geef mijn leven voor dat kansloze kindje in Afrika of een fabrieksmedewerker in India'. Geloof je het zelf? Nee, als het om overleven gaat dan gaan de sterken (via kracht, macht of intelligentie) zich verenigen en zullen ze geen enkel probleem hebben voor zichzelf te kiezen, ook ten koste van miljarden mensen. Vergeet niet dan ethiek vaak buitenspel staat ten tijde van oorlog, men kan natuurlijk wel voorstellen dat bij zo'n gebeurtenis het nog sneller over boord gaat.
pi_140740264
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 09:40 schreef laforest het volgende:

[..]

Het punt is dat we kunnen bedenken dat op een bepaald punt er te veel mensen zijn en te weinig voedsel, voorzieningen etc. Maakt niet uit wanneer, maar dat het komt is een feit.

Dus bepaalde ethische opvatting moeten we laten varen en veranderen om ons op de toekomst voor te bereiden. Vandaag zal men mij nog boos aankijken, mij van alles en nog wat beschuldigen, maar ooit zal men zelf inzien dat wat ik zeg de enige oplossing is. Als we dan de keuze MOETEN maken wie leeft en wie niet, wat geloof je dan? Dat de machtigste en meest intelligente op Aarde zeggen: 'Nou ik geef mijn leven voor dat kansloze kindje in Afrika of een fabrieksmedewerker in India'. Geloof je het zelf? Nee, als het om overleven gaat dan gaan de sterken (via kracht, macht of intelligentie) zich verenigen en zullen ze geen enkel probleem hebben voor zichzelf te kiezen, ook ten koste van miljarden mensen. Vergeet niet dan ethiek vaak buitenspel staat ten tijde van oorlog, men kan natuurlijk wel voorstellen dat bij zo'n gebeurtenis het nog sneller over boord gaat.
He, nu denk ik hier automatisch aan Darwin. Staat het zoogdier ' mens ' daarbuiten ?
pi_140740389
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 11:59 schreef ATON het volgende:

[..]

He, nu denk ik hier automatisch aan Darwin. Staat het zoogdier ' mens ' daarbuiten ?
Waarom denk je aan Darwin? Darwin zei nooit dat de sterksten overwinnen. Darwin sprak over dat bepaalde eigenschappen genetisch overleven. Bijvoorbeeld als een vrouwtje een man kiest op basis van zijn veren, dan zullen de meeste aantrekkelijke veren dus prevaleren in latere generaties. Of als een mannetje het beste voedsel kan leveren bijvoorbeeld. Ja, bij zoogdieren kan het ook om dominatie gaan, maar dat kan ook zonder geweld. kijk maar bij Chimpansees, die copuleren allen met een vrouwtje en dan gaat het om sperma competitie, wie het meeste sperma produceert. Daarnaast kan ook de meest intelligente overleven, ik denk dan eerder richting Hobbes en latere filosofen zoals Nietzsche.

[ Bericht 3% gewijzigd door laforest op 05-06-2014 15:04:12 ]
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:10:18 #105
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_140740618
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:03 schreef laforest het volgende:
Ja, bij zoogdieren kan het ook om dominatie gaan, maar dat kan ook zonder geweld. kijk maar bij Chimpansees, die copuleren allen met een vrouwtje en dan gaat het om sperma competitie,
Er zijn weinig dieren zo intolerant en gewelddadig naar elkaar dan jonge mannelijke chimps.

Het zijn bijna mensen: ze brengen elkaar ernstige verwondingen toe, martelen elkaar en doden elkaar regelmatig. Ik heb een film gezien waarin een jonge mannelijke chimp zijn geslachtsdeel eraf getrokken werd door een ander, terwijl een paar anderen hem in bedwang hielden.

Ik neem aan det je de Bonobo, dwergchimpansee bedoelt?
pi_140741564
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Er zijn weinig dieren zo intolerant en gewelddadig naar elkaar dan jonge mannelijke chimps.

Het zijn bijna mensen: ze brengen elkaar ernstige verwondingen toe, martelen elkaar en doden elkaar regelmatig. Ik heb een film gezien waarin een jonge mannelijke chimp zijn geslachtsdeel eraf getrokken werd door een ander, terwijl een paar anderen hem in bedwang hielden.

Ik neem aan det je de Bonobo, dwergchimpansee bedoelt?
Onzin. Heb dit zelf bij natural psychology voor mijn studie gehad. Gorillas die doen aan alpha dominantie en chimpansees aan 'sperm competition'. Wat jij beschrijft heeft toch niks daar mee te maken.

http://www-personal.umich.edu/~phyl/anthro/malmal.html

Testes size
In this case, sexual selection is leading not to differences between sexes within a species, but differences in males between species. Sandy Harcourt is the one who first pointed out that a 400 lb. gorilla has smaller testes than an 80 lb. chimp. How come??
Usually, competition between males is to gain matings, but just having sex more doesn't automatically give you more kids. In species whose females have sex with several males, a female might have several males' sperm in her reproductive tract. A guy who releases more sperm will be more likely than the other guys to fertilize her, so they develop bigger and bigger testicles.

Competition between sperm while in the reproductive tract is called sperm competition (original, huh?). There are some interesting examples in other animals where sperm do all kinds of neat things. However, in primates it's pretty much just a matter of numbers. So, some species compete before copulation and some compete after copulation. In gorillas, all competition is over by the time mating actually occurs. The male has fought for the right to the women. In muirikis, woolly spider monkeys, or chimps, multiple males live together and they don't fight. They share access to females, so they compete after the copulation has taken place.
See the graph on pg. 40 of Krebs and Davies which has body weight plotted against testes weight. It is separated out by multi-male, monogamous, and single-male breeding systems. Farthest below the line are the monogamous guys. The highest are multi-male systems. In between are single-male/polygynous systems. This is because the ruling male can't always control access to all the females and other males sometimes sneak in so there's still a little encouragement to develop bigger testes. Based upon their testes size, humans seem to be tending towards monogamy but they are a little heavier than strictly monogamous species, showing that we're lightly polygynous. This is backed up by data from traditional cultures.
  donderdag 5 juni 2014 @ 13:57:13 #107
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_140744365
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:38 schreef laforest het volgende:
Onzin. Heb dit zelf bij natural psychology voor mijn studie gehad. Gorillas die doen aan alpha dominantie en chimpansees aan 'sperm competition'. Wat jij beschrijft heeft toch niks daar mee te maken.
Beschrijf dan eens waar het wel mee te maken heeft? Het betrof hier groepen jonge chimp-mannetjes die rovend en moordend rondtrekken.

Zie ook: http://www.wetenschap24.n(...)/Seks-en-geweld.html
pi_140744514
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:57 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Beschrijf dan eens waar het wel mee te maken heeft? Het betrof hier groepen jonge chimp-mannetjes die rovend en moordend rondtrekken.

Zie ook: http://www.wetenschap24.n(...)/Seks-en-geweld.html
Je geeft een link over sex en geweld tussen een man en vrouw, waar ik over schrijf gaat over man-man competitie. Appels en peren?
  donderdag 5 juni 2014 @ 14:36:29 #109
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_140745623
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:01 schreef laforest het volgende:

[..]

Je geeft een link over sex en geweld tussen een man en vrouw, waar ik over schrijf gaat over man-man competitie. Appels en peren?
Zucht.... Ik schreef "zie ook". Jij beweerde dat Chimp mannen tegenover vrouwtjes geen agressie hebben. Het tegendeel is vaak waar.

Maar wat ik gezien heb was pure agressie van mannetjes tegen mannetjes. Het was echt ongelofelijk wreed wat die dieren elkaar aandeden.

" Chimpanseemannen kunnen zelfs polyadische of ‘macro-coalities’ (Boehm, 1992) vormen die elkaar ‘beoorlogen’(bijv. Goodall, 1986; Van der Dennen, 1995; Wrangham & Peterson, 1996)"
pi_140745712
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:36 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zucht.... Ik schreef "zie ook".

Nee wat ik gezien heb was pure agressie van mannetjes tegen mannetjes. Het was echt ongelofelijk wreed wat die dieren elkaar aandeden.

" Chimpanseemannen kunnen zelfs polyadische of ‘macro-coalities’ (Boehm, 1992) vormen die elkaar ‘beoorlogen’(bijv. Goodall, 1986; Van der Dennen, 1995; Wrangham & Peterson, 1996)"
En, beste man, wat is dan het doel van zo'n oorlog? Ga het hier over voortplanten, strongest genes survive, etc. Of gaat het hier over een sociaal fenomeen? Mensen maken ook oorlog met elkaar, maar dat gaat vaak om land en macht, zelden gaan grote oorlogen over het voortplanten met een vrouw. Leg het mij uit, ik als kennelijk onwetende.
  donderdag 5 juni 2014 @ 14:49:18 #111
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_140746072
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:39 schreef laforest het volgende:
En, beste man, wat is dan het doel van zo'n oorlog? Ga het hier over voortplanten, strongest genes survive, etc. Of gaat het hier over een sociaal fenomeen?
Beide.

Chimps voeren strategische oorlogen waarbij mannetjes en jongen van een andere stam worden gedood en/of opgegeten. De vrouwtjes laten ze daarbij ongemoeid.

Ook apart: Vrouwtjes chimps (in het wild) delen vrijwel nooit voedsel met niet verwante anderen. Mannetjes doen dit , waarsch uit strategische dan wel reproductieve oogpunten, dan weer wel.
pi_140746146
quote:
Helemaal mee eens, dat heeft het met de Dino's ook gedaan.
Er komt vanzelf wel weer eens zo'n rotsblok uit de lucht vallen en daarna mogen de insecten het misschien eens een keer proberen.
pi_140746382
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:49 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Beide.

Chimps voeren strategische oorlogen waarbij mannetjes en jongen van een andere stam worden gedood en/of opgegeten. De vrouwtjes laten ze daarbij ongemoeid.

Ook apart: Vrouwtjes chimps (in het wild) delen vrijwel nooit voedsel met niet verwante anderen. Mannetjes doen dit , waarsch uit strategische dan wel reproductieve oogpunten, dan weer wel.
En dus als ze deze strategische oorlogen voeren en daarbij andere stammen doden, daarmee verhogen ze dan hun eigen 'fitness' (biologische, dus niet lichamelijk)? Je zegt beide, dus dan bedoel je dat het doel van de oorlog is dat hun fitness omhoog gaat en dat ze dus daardoor meer voortplanten met hun eigen vrouwen? Je geeft aan dat ze de vrouwen ongemoeid laten, daar uit lees ik dat het dus weinig met mijn oorzaak te doen heeft en dat het dus meer een sociaal fenomeen tussen verschillende stammen is? Of? Of spreek je over indirecte fitness wat hierdoor veranderd?

Dan mannen voedsel delen is logisch, dat heeft inderdaad met indirecte fitness te doen, maar ja, dat is nou niet bepaald geweldadig.

Mijn vraag blijft of de aggressie bij andere stammen zich dan voordoet uit voortplantings overwegingen of niet?

Mijn punt wordt verder onderbouwd door deze quote:

Al op het eerste gezicht zijn verschillen op sociaal organisatorisch niveau terug te zien. Chimpansees kennen bijvoorbeeld een gecoördineerde mannen broederschap. Binnen één groep gaan de mannetjes gemoedelijk met elkaar om, maar tussen de verschillende broederschappen is er veel agressie en gewelddadigheid.
http://www.sg.uu.nl/nieuw(...)je-aap-de-aap-in-jou

En:

Ook op basis van testikelgrootte kan sociale organisatie worden voorspeld. Als vrouwtjes niet monopoliseerbaar zijn, kunnen zij door meerdere mannetjes worden bevrucht. Dit gebeurt in een zogenaamde ‘multi-male’ organisatie, zoals de bonobo en de chimpansee die kennen. Selectie vindt dan niet plaats op basis van grootte en kracht, maar op de kwaliteit van het sperma. In een ‘one male’ organisatie, zoals bij de gorilla en de orang oetan, vindt selectie plaats op basis van dimorfie en zijn de testikels relatief klein.

Ik denk dat daar mee de discussie dan wel voorbij is. :)
  donderdag 5 juni 2014 @ 15:06:22 #114
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_140746601
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:58 schreef laforest het volgende:
In een ‘one male’ organisatie, zoals bij de gorilla en de orang oetan, vindt selectie plaats op basis van dimorfie en zijn de testikels relatief klein.
En bij de mens? Die heeft een relatief grote penis en testikels.
pi_140746738
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 15:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En bij de mens? Die heeft een relatief grote penis en testikels.
Penis heeft er weinig mee te doen. Mensen hebben een eigen sociale monogamie met daarbij soms een klein deel seksuele non-monogamie en dit ziet men terug in de testikels: de mens heeft een gematigd grote testikel ten opzichte van het lichaam, we hangen dus tussen Chimpansees en Gorillas in.
  donderdag 5 juni 2014 @ 15:18:20 #116
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_140746919
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 15:11 schreef laforest het volgende:

[..]

Penis heeft er weinig mee te doen. Mensen hebben een eigen sociale monogamie met daarbij soms een klein deel seksuele non-monogamie en dit ziet men terug in de testikels: de mens heeft een gematigd grote testikel ten opzichte van het lichaam, we hangen dus tussen Chimpansees en Gorillas in.
Er zijn (nog) veel vrouwen die selecteren op dimorfie. Voor meisjes van 16 is dit vaste prik, naarmate ze ouder worden kijken zo ook naar andere kwaliteiten.
pi_140747343
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 15:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Er zijn (nog) veel vrouwen die selecteren op dimorfie. Voor meisjes van 16 is dit vaste prik, naarmate ze ouder worden kijken zo ook naar andere kwaliteiten.
Je punt? Je vroeg net over de testikels, daar gaf ik een antwoord op.
Dimorfie is wat voor vissen en spinnen, of gorillas, toch niet zo voor ons mensen? Uit onderzoek blijkt juist dat dimorfie bij mensen om baardgroei gaat bijvoorbeeld. :)
Je kunt lichaamslengte niet als een dimorfie van de mens afdoen in de natuurlijke zin voor voortplanting zoals bij spinnen of gorillas, voor mensen is het een culturele voorkeur, niet een natuurlijke selectie. In India bijvoorbeeld zijn de vrouwen vaak langer dan de man.

Daarnaast zijn er ook genoeg langere vrouwen kleinere mannen trouwen (of daten), kijk maar naar koppels zoals Tom Cruise ooit met Katie Holmes, Rod Stewart en Penny Lancaster, of Seth Green met Clare Grant. Logisch als antwoord komt omdat deze mannen veel geld of macht hebben. Daar gaat het dus om, dimorfie gaat bij mensen natuurlijk NIET om lichaamslengte, voorkeur voor lichaamslengte is een sociale of culturele keuze op basis van gewoonte of koele calculatie zoals financieel gewin. Dat vrouwen hier een langere man kiezen is het resultaat van socialisatie, niet natuurlijke selectie.

[ Bericht 2% gewijzigd door laforest op 05-06-2014 15:40:53 ]
  donderdag 5 juni 2014 @ 15:57:49 #118
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_140748373
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 15:30 schreef laforest het volgende:

[..]

Je punt? Je vroeg net over de testikels, daar gaf ik een antwoord op.
Dimorfie is wat voor vissen en spinnen, of gorillas, toch niet zo voor ons mensen? Uit onderzoek blijkt juist dat dimorfie bij mensen om baardgroei gaat bijvoorbeeld. :)
Je kunt lichaamslengte niet als een dimorfie van de mens afdoen in de natuurlijke zin voor voortplanting zoals bij spinnen of gorillas, voor mensen is het een culturele voorkeur, niet een natuurlijke selectie. In India bijvoorbeeld zijn de vrouwen vaak langer dan de man.

Daarnaast zijn er ook genoeg langere vrouwen kleinere mannen trouwen (of daten), kijk maar naar koppels zoals Tom Cruise ooit met Katie Holmes, Rod Stewart en Penny Lancaster, of Seth Green met Clare Grant. Logisch als antwoord komt omdat deze mannen veel geld of macht hebben. Daar gaat het dus om, dimorfie gaat bij mensen natuurlijk NIET om lichaamslengte, voorkeur voor lichaamslengte is een sociale of culturele keuze op basis van gewoonte of koele calculatie zoals financieel gewin. Dat vrouwen hier een langere man kiezen is het resultaat van socialisatie, niet natuurlijke selectie.
Vraag mannen over de hele wereld hun ideale vrouw te schetsen en uiteindelijk komt er een gemiddelde; een rondborstige blonde Barbie met een smalle taille, brede heupen en lange benen. En waarom hebben mannen een voorkeur voor vrouwen met grote borsten, een smalle taille en brede heupen?

Socialisatie? Of ligt er toch nog wat anders aan ten grondslag? Brede heupen en grote borsten worden geassocieerd met goede voortplantingskansen?

Een een grote brede man, is (lijkt) die niet beter in beschermen, verdedigen èn voortplanten?
pi_140748778
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 15:57 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Vraag mannen over de hele wereld hun ideale vrouw te schetsen en uiteindelijk komt er een gemiddelde; een rondborstige blonde Barbie met een smalle taille, brede heupen en lange benen. En waarom hebben mannen een voorkeur voor vrouwen met grote borsten, een smalle taille en brede heupen?

Socialisatie? Of ligt er toch nog wat anders aan ten grondslag? Brede heupen en grote borsten worden geassocieerd met goede voortplantingskansen?

Een een grote brede man, is (lijkt) die niet beter in beschermen, verdedigen èn voortplanten?
Ik kan je ook onderzoeken laten zien waar de meeste mannen kleine borsten het meest aantrekkelijk vinden. Waar het hier om gaat is niet natuurlijke selectie, zoals bij de apen, maar om sociaal, culturele voorkeuren van welke veel vanaf de geboorte worden aangeleerd: de rol van man en vrouw en hoe wij denken dat ze er uit zouden moeten zien. Niks natuurlijks, niets biologisch, puur sociale constructie.
pi_140748903
Overigens, het gaat nu wel erg off-topic.Sorry daarvoor. Wellicht maar weer terug naar het onderwerp.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')