abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 juni 2014 @ 17:55:09 #76
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_140712124
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:53 schreef laforest het volgende:

[..]

Leg het uit. Je komt alleen maar met holle kreten, zonder inhoud.
kun je meester zijn van iets dat niet bestaat?
pi_140712163
quote:
15s.gif Op woensdag 4 juni 2014 17:55 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

kun je meester zijn van iets dat niet bestaat?
Een piano bestaat, talent voor instrumenten ook, en genetische lange vingers ook.
Wat bestaat er niet, waarvan ik geen meester kan zijn?
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
  woensdag 4 juni 2014 @ 18:37:51 #78
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140713405
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 16:28 schreef TheListener het volgende:

[..]

Dat gaat nog lastig worden om daar vanaf te stappen. Ik vermoed dat je dan naar een vergelijkbare one child policy wil zoals china die heeft?
Ik sta eerlijk gezegd open voor alle ideeën op dat punt.

quote:

Of zelfs restricties op voortplanten zetten in de vorm van IQ tests etc... Om zo de ''beste'' van ons ras zich te laten voort planten ?
Dat doet denken aan de wereld van Nul-A, best een leuk SF boekje. :)

Maar zelf denk ik niet dat het heel verstandig is om zelf actief het selectieproces te gaan sturen, puur omdat we niet volledig begrijpen waarop geselecteerd zou moeten worden.

quote:

Die oplossing zal zeer zeker worden afgekeurd door de maatschappij.
En dat is dus het grote probleem met alle oplossingen die je kunt bedenken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 4 juni 2014 @ 18:39:13 #79
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140713448
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 16:39 schreef laforest het volgende:

[..]

Inderdaad. Eindelijk iemand met een meer realistische kijk op de zaak. Overbevolking zelf is geen probleem, we kunnen daar iets aan doen. We zijn dieren die de volgens een plan de wereld om ons heen kunnen veranderen, dus daar ligt niet het probleem. Het feit dat ik het kan bedenken geeft al aan dat het geen probleem is.
Het probleem ligt dus duidelijk bij ethische kant van het verhaal. Maar dan moet je je toch afvragen is de ethiek van vandaag nog wel geldig? Onze ethiek dateert van een heel andere tijd met heel andere problemen. Wellicht moet men openstaan voor andere ideeën. Wellicht radicale ideeën, maar ja, de ideeën ten tijde van de philosophes in Frankrijk waren ook radicaal, maar nu algemeen geaccepteerd in onze maatschappij.
Dit inderdaad. ^O^

Een belangrijk probleem is ook dat 'korte termijn ethiek' altijd wel zwaarder zal wegen dan 'lange termijn ethiek'. Natuurlijk zullen wij door de toekomstige generaties vervloekt worden dat we er zo'n pestbende van hebben gemaakt.

Door daar nu op te wijzen zal echter niemand overtuigen. Niet als dat betekent dat wij nu tegen mensen moeten gaan zeggen: "jij en jij en jij mogen je niet voortplanten, en jij en jij moeten abortus plegen want je hebt nou eenmaal geen fokvergunning".

Maar helaas is de keerzijde wel een menselijk drama eind deze eeuw waarbij de holocaust totaal verbleekt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Molurus op 04-06-2014 18:44:27 ]
pi_140713827
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 18:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit inderdaad. ^O^

Een belangrijk probleem is ook dat 'korte termijn ethiek' altijd wel zwaarder zal wegen dan 'lange termijn ethiek'. Natuurlijk zullen wij door de toekomstige generaties vervloekt worden dat we er zo'n pestbende van hebben gemaakt.

Door daar nu op te wijzen zal echter niemand overtuigen. Niet als dat betekent dat wij nu tegen mensen moeten gaan zeggen: "jij en jij en jij mogen je niet voortplanten, en jij en jij moeten abortus plegen want je hebt nou eenmaal geen fokvergunning".

Maar helaas is de keerzijde wel een menselijk drama eind deze eeuw waarbij de holocaust totaal verbleekt.
Totaal mee eens !
pi_140714688
quote:
Het klinkt zo mooi... maar heb je ook rekening gehouden met het uitputten van de fossiele brandstoffen en de impact die dat gaat hebben op de welvaart, levensverwachting, etc?

Om even iets te noemen... de productiviteit van landbouwgrond is dankzij de inzet van kunstmest en gemotoriseerde landbouwmachines verviervoudigd. Als de olie opraakt, en dat valt zeker te verwachten ergens deze eeuw, wat denk je dat er dan gebeurt met de opbrengsten van landbouwgrond?

En dan denk ik nog niet eens aan de toenemende vraag naar biobrandstof, wat de produktie van voedsel alleen maar verder zal drukken.

Als je het mij vraagt zijn de voorspellingen van bijvoorbeeld Rosling in de OP (die een vreselijk irritante manier van presenteren heeft, maar dat terzijde) niet veel meer dan wensdenken.
Je bent wel een enorme doemdenker... Kijk naar oplossingen er zijn er genoeg. Bijvoorbeeld zonnepanelen, die hebben de potentie om de wereld van energie te voorzien. Heel schaars zijn de grondstoffen ervan niet en over een aantal jaar zal het verschrikkelijk cheap zijn om ermee energie op te wekken. Dit komt doordat de ontwikkelingen van zonnepanelen gaat volgens de wet van Moore. Het verdubbeld niet precies in efficientie maar het komt erg dichtbij met 80% efficienter iedere 2 jaar.
Met een gebied de grootte van Frankrijk kunnen zonnepanelen de wereld voorzien van stroom, zonder het gebruik van het schaarse olie. Stamp zo'n zonnepanelenveld in de Sahara en klaar ben je. Wat nog niet eens nodig is, aangezien er voorspeld is dat de EROEI (energy return on energy investment) van olie niet meer rendabel is rond 2040.

Het voedselprobleem wordt ook veel onderzoek naar gedaan, bijvoorbeeld doormiddel van GM (genetische manipulatie) wat veelbelovend is. GM wordt ook al wereldwijd toegepast (behalve in Europa vanwege die onbekende lange termijn risico's). We eten nu al GM foods doordat het allemaal wordt geimporteerd vanuit landen als Colombia etc. Bijv. soja-producten, veel ervan zijn allemaal GM foods.

Het is allemaal niet zo slecht als het op het eerste gezicht lijkt. Voor veel is al een oplossing, het is alleen een kwestie van tijd tot dat geïntroduceerd wordt.
  woensdag 4 juni 2014 @ 19:16:00 #82
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_140714749
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 17:56 schreef laforest het volgende:

[..]

Een piano bestaat, talent voor instrumenten ook, en genetische lange vingers ook.
Wat bestaat er niet, waarvan ik geen meester kan zijn?
okay laat maar, dit gaat uren kosten _O-
pi_140714883
Het probleem is naar mijn idee niet zo zeer overpopulatie maar het niet goed omgaan met beschikbare grondstoffen. Zoals we nu omgaan met onze flora en fauna zie ik het somber in.

Ik weet niet waar die point of no return ligt maar ik vermoed wel dat we dichterbij dan ooit zijn en we eigenlijk echt moeten aanpassen. Ik heb het vermoeden dat voor de huidige generatie alles nog wel okay zal zijn maar de volgende generatie al (grote) last gaat ondervinden.
  woensdag 4 juni 2014 @ 19:25:48 #84
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140715187
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 18:50 schreef ATON het volgende:

[..]

Totaal mee eens !
*;

Nog even wat cijfertjes, meten is weten:

woensdag 4 juni 2014 @ 19:28:32 #85
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140715297
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:14 schreef Walvisjager het volgende:

[..]

Je bent wel een enorme doemdenker... Kijk naar oplossingen er zijn er genoeg. Bijvoorbeeld zonnepanelen, die hebben de potentie om de wereld van energie te voorzien. Heel schaars zijn de grondstoffen ervan niet en over een aantal jaar zal het verschrikkelijk cheap zijn om ermee energie op te wekken. Dit komt doordat de ontwikkelingen van zonnepanelen gaat volgens de wet van Moore. Het verdubbeld niet precies in efficientie maar het komt erg dichtbij met 80% efficienter iedere 2 jaar.
Met een gebied de grootte van Frankrijk kunnen zonnepanelen de wereld voorzien van stroom, zonder het gebruik van het schaarse olie. Stamp zo'n zonnepanelenveld in de Sahara en klaar ben je. Wat nog niet eens nodig is, aangezien er voorspeld is dat de EROEI (energy return on energy investment) van olie niet meer rendabel is rond 2040.

Het voedselprobleem wordt ook veel onderzoek naar gedaan, bijvoorbeeld doormiddel van GM (genetische manipulatie) wat veelbelovend is. GM wordt ook al wereldwijd toegepast (behalve in Europa vanwege die onbekende lange termijn risico's). We eten nu al GM foods doordat het allemaal wordt geimporteerd vanuit landen als Colombia etc. Bijv. soja-producten, veel ervan zijn allemaal GM foods.

Het is allemaal niet zo slecht als het op het eerste gezicht lijkt. Voor veel is al een oplossing, het is alleen een kwestie van tijd tot dat geïntroduceerd wordt.
Even los van de plausibiliteit van je ideeën voor het oplossen van energie en resources - daar valt echt wel het een en ander op aan te merken - zolang onze populatie ongeveer elke 70 jaar verdubbelt maakt het praktisch gezien niet uit hoeveel resources je hebt of kunt produceren.

Wellicht dat je in het meest gunstige geval de ellende nog enkele decennia kunt rekken, maar dan is de koek toch echt op. Die groei zal linksom of rechtsom ergens moeten stoppen!
pi_140715345
Check mn vorige post dan @Molurus
  woensdag 4 juni 2014 @ 19:31:02 #87
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140715404
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:29 schreef Walvisjager het volgende:
Check mn vorige post dan
Daar had ik, meen ik, al op gereageerd.
pi_140715413
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Even los van de plausibiliteit van je ideeën voor het oplossen van energie en resources - daar valt echt wel het een en ander op aan te merken - zolang onze populatie ongeveer elke 70 jaar verdubbelt maakt het praktisch gezien niet uit hoeveel resources je hebt of kunt produceren.

Wellicht dat je in het meest gunstige geval de ellende nog enkele decennia kunt rekken, maar dan is de koek toch echt op. Die groei zal linksom of rechtsom ergens moeten stoppen!
Kijk mn vorige post dan
  woensdag 4 juni 2014 @ 19:31:43 #89
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140715429
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:31 schreef Walvisjager het volgende:

[..]

Kijk mn vorige post dan
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

pi_140715436
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ho sorry voor die dubbele reactie, maar dat is toch vrij overtuigend?
  woensdag 4 juni 2014 @ 19:32:14 #91
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140715447
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:31 schreef Walvisjager het volgende:

[..]

Ho sorry voor die dubbele reactie, maar dat is toch vrij overtuigend?
Nee, dat is alles behalve overtuigend. Dat is puur wensdenken.
pi_140715534
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, dat is alles behalve overtuigend. Dat is puur wensdenken.
Wensdenken heeft daar niets mee te maken, het zijn feiten op een rij gezet. Het laat de actuele groei zien en dat bewijst gewoon dat het verdubbelen niet gaat gebeuren binnen 70 jaar. Daarbij komt natuurlijk dat de mensen in ontwikkelingslanden NOG beter voorgelicht gaan worden dan al nu het geval is en de populatiegroei van 2.5 zal gaan dalen. Dit heeft niets te maken met optimistisch denken of iets in die trant.
pi_140716250
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

*;

Nog even wat cijfertjes, meten is weten:

[ afbeelding ]
Bangelijk. :')
pi_140716335
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zo stevenen we af op een wereldschipbreuk. De rest zijn doekjes voor het bloeden.
pi_140716407
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:34 schreef Walvisjager het volgende:

[..]

Wensdenken heeft daar niets mee te maken, het zijn feiten op een rij gezet. Het laat de actuele groei zien en dat bewijst gewoon dat het verdubbelen niet gaat gebeuren binnen 70 jaar. Daarbij komt natuurlijk dat de mensen in ontwikkelingslanden NOG beter voorgelicht gaan worden dan al nu het geval is en de populatiegroei van 2.5 zal gaan dalen. Dit heeft niets te maken met optimistisch denken of iets in die trant.
Dat beweren ze ook al meer dan één generatie.
pi_140716492
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:54 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat beweren ze ook al meer dan één generatie.
Heb je ook enig bewijs om je argument te backen?
pi_140719283
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:56 schreef Walvisjager het volgende:

[..]

Heb je ook enig bewijs om je argument te backen?
Ja , twee generaties. Hoeveel jij al ? :)
pi_140735478
Meest angstige vind ik dat ik niet het idee heb dat er hard naar een oplossing gezocht word.
Ja er zijn mensen die het roepen en ons proberen duidelijk te maken dat dit een probleem word maar word hier naar geluisterd?

Ik denk het niet.. Europa is leuk bezig met verkiezingen houden en dergelijke..
  donderdag 5 juni 2014 @ 08:58:24 #99
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_140735527
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 19:14 schreef Walvisjager het volgende:

[..]

Behalve het feit dat er in zonnepanelen grondstoffen gebruikt worden die schaars zijn zie je ook nog 1 ding over het hoofd: Wil jij in een wereld leven met zoveel mensen.

Een wereld waar je geen enkel stukje natuur meer hebt? Waar je mensen ziet zover het oog reikt? Altijd herrie? Altijd in de rij? Altijd een nummer? Huizenprijzen die onbetaalbaar zijn, voedselprijzen die torenhoog zijn? Autorijden? Vliegen? Vergeet het maar. Zitten in de trein? helaas, staan voortaan Een stukje vrijheid? Vergeet het maar: er komen steeds meer verboden en er zal streng gehandhaafd worden. Energieprijzen die torenhoog zijn etc etc. Je ziet het nu al overal ontstaan en dat wordt alleen nog maar erger.

Ik moet er niet aan denken en ik zal wel een doemdenker zijn maar ik zie het ook niet gebeuren.

Mensen zijn veel te kortzichtig en de olie zal eerder opraken dan wij op alternatieven over zijn gestapt en dan is het gewoon klaar met minstens de helft van de wereldbevolking.

Het is een hele simpele rekensom: er is X hoeveelheid grondstoffen en als er meer mensen zijn heeft iedereen minder per persoon. Komen er meer mensen dan zullen er meer mensen in armoede leven.

Je ziet nu al dat nu China en het verre oosten welvarender worden, we hier minder welvarend worden.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 5 juni 2014 @ 09:32:59 #100
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140736162
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 08:54 schreef TheListener het volgende:
Meest angstige vind ik dat ik niet het idee heb dat er hard naar een oplossing gezocht word.
Ja er zijn mensen die het roepen en ons proberen duidelijk te maken dat dit een probleem word maar word hier naar geluisterd?

Ik denk het niet.. Europa is leuk bezig met verkiezingen houden en dergelijke..
Het grote probleem voor politici is dat ze zo'n probleem niet *kunnen* benoemen zonder een geloofwaardige oplossing aan te dragen. Dat is eenvoudig politieke zelfmoord. En daarom houden ze hun mond erover.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')