En die doet dat in de vorm van armoede, ziekte en oorlogen. Zeker in het geval van wat technisch gezien een plaag is.quote:
Dan heb je er weinig van begrepen (afgezien van een schijnbaar gebrek aan compassie)quote:Op zaterdag 31 mei 2014 11:22 schreef persmaker het volgende:
Daarom sta ik altijd te juichen bij grote natuurrampen, oorlogsmisdaden, en ander onheil. Serieus.
Precies. Zelfs de wereldoorlogen hebben nooit tot een krimp van de wereldbevolking geleid. Op zijn best een vertraging in de groei.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 13:22 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dan heb je er weinig van begrepen (afgezien van een schijnbaar gebrek aan compassie)
Al die rampen bij elkaar is net een druppel op de gloeiende plaat.
Op wie reageer je?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 12:45 schreef thom_05 het volgende:
Als je in een onderwerp geïnteresseerd bent zoek eerst dingen zelf even op. Het probleem is niet dat het teveel mensen zouden zijn, het probleem is voedsel verdeling.
De 2e wereldoorlog heeft wel een impact gehad op Europa, net als de plaag en de Spaanse griep.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 13:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies. Zelfs de wereldoorlogen hebben nooit tot een krimp van de wereldbevolking geleid. Op zijn best een vertraging in de groei.
Met een groei van ongeveer 1% per jaar maakt het eigenlijk niet eens echt uit hoeveel voedsel er is.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 12:45 schreef thom_05 het volgende:
Als je in een onderwerp geïnteresseerd bent zoek eerst dingen zelf even op. Het probleem is niet dat het teveel mensen zouden zijn, het probleem is voedsel verdeling.
In Europa lokaal zou dat wel eens een bescheiden krimp opgeleverd kunnen hebben inderdaad, maar het mag geen naam hebben.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 13:31 schreef Individual het volgende:
[..]
De 2e wereldoorlog heeft wel een impact gehad op Europa, net als de plaag en de Spaanse griep.
Maar op de wereld idd en stuk minder.
Ik geloof op je.quote:
Als we als mensheid het zolang overleven dan neem ik aan dat wij technologisch ook vooruitgaan. Op dit moment en de nabije toekomst is overpopulatie geen issue.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 13:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Met een groei van ongeveer 1% per jaar maakt het eigenlijk niet eens echt uit hoeveel voedsel er is.
Voor de beeldvorming: 1% groei per jaar betekent een overbevolkte Melkweg in slechts 3000-4000 jaar. Dat is op de geschiedenis van de mens een periode van niks. Zie ook hierboven geposte lezing voor Albert Bartlett.
Die groei die zal moeten stoppen, ongeacht hoe we voedsel en resources verdelen. Hoe hard dit ook klinkt, voor het moment lijkt het me alleen maar goed dat er veel mensen aan honger en ziektes lijden: mensen moeten namelijk ergens aan overlijden. Dat is van levensbelang.
Bevolkingsgroei is helemaal geen technisch probleem. Het is een ethisch probleem. Zoals Bartlett zegt: het maakt niet uit welke oplossing je bedenkt, elke oplossing is per definitie onethisch.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 15:15 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Als we als mensheid het zolang overleven dan neem ik aan dat wij technologisch ook vooruitgaan. Op dit moment en de nabije toekomst is overpopulatie geen issue.
Dat is dus onzin wat hij zegt. Het is wel bekend waarom de rest van de wereld veel kinderen nemen. Nou dus...quote:Op zaterdag 31 mei 2014 15:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bevolkingsgroei is helemaal geen technisch probleem. Het is een ethisch probleem. Zoals Bartlett zegt: het maakt niet uit welke oplossing je bedenkt, elke oplossing is per definitie onethisch.
Er is geen enkele vorm van techniek die onze behoefte om te blijven groeien zomaar oplost. Het enige dat techniek voor ons kan doen is symptoombestrijding.
Dat vind ik wel heel makkelijk gezegd.quote:
Ik ben bekend met utopische denkbeelden die zeggen dat als iedereen maar te eten heeft dat we dan ineens op magische wijze onze behoefte aan voortplanting verliezen. Dat zou ik nou onzin noemen.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 16:06 schreef thom_05 het volgende:
Het is wel bekend waarom de rest van de wereld veel kinderen nemen. Nou dus...
Utopische? Serieus? Je bent bekend met nataliteitscijfers in de westerse wereld?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 16:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat vind ik wel heel makkelijk gezegd.
[..]
Ik ben bekend met utopische denkbeelden die zeggen dat als iedereen maar te eten heeft dat we dan ineens op magische wijze onze behoefte aan voortplanting verliezen. Dat zou ik nou onzin noemen.
Natuurlijk investeren rijke landen meer in minder kinderen. Maar dat mechanisme zal echt nooit gaan leiden tot krimp.
Jazeker. De fout die jij, denk ik, maakt is te denken dat de westerse wereld een soort geïsoleerd eiland is. De realiteit is dat wij verregaand afhankelijk zijn van de rest van de wereld. (Om nog maar te zwijgen van onze olieverslaving.)quote:Op zaterdag 31 mei 2014 16:16 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Utopische? Serieus? Je bent bekend met nataliteitscijfers in de westerse wereld?
Jazeker. Ik heb ook nergens gezegd of zelfs maar gesuggereerd dat dat te maken heeft met overheidsinvesteringen. Ik heb het woord "overheid" niet gebruikt.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 16:16 schreef thom_05 het volgende:
Minder kinderen heeft niets te maken met investering door de overheid maar met iets heel anders. Weet je wat dat is?
Je hebt het over rijke landen dus ik neem aan dat je daarmee overheden bedoelt of had je iets anders in gedachten?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 16:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jazeker. De fout die jij, denk ik, maakt is te denken dat de westerse wereld een soort geïsoleerd eiland is. De realiteit is dat wij verregaand afhankelijk zijn van de rest van de wereld. (Om nog maar te zwijgen van onze olieverslaving.)
[..]
Jazeker. Ik heb ook nergens gezegd of zelfs maar gesuggereerd dat dat te maken heeft met overheidsinvesteringen. Ik heb het woord "overheid" niet gebruikt.
Maar wat is nu precies je argument?
De hele wetenschappelijke wereld spreekt je totaal tegen.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 15:15 schreef thom_05 het volgende:
Als we als mensheid het zolang overleven dan neem ik aan dat wij technologisch ook vooruitgaan. Op dit moment en de nabije toekomst is overpopulatie geen issue.
Ik zou zeggen zoek beter.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 16:53 schreef ATON het volgende:
[..]
De hele wetenschappelijke wereld spreekt je totaal tegen.
Ok dan. Als je dat echt gelooft zal het wel zo zijn.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 19:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Moet niet zoeken. bestaat reeds algemeen consensus over. Doeiii
Het klinkt zo mooi... maar heb je ook rekening gehouden met het uitputten van de fossiele brandstoffen en de impact die dat gaat hebben op de welvaart, levensverwachting, etc?quote:Op woensdag 4 juni 2014 09:49 schreef Walvisjager het volgende:
Oke, het zit zo:
Het gemiddelde aantal geboren kinderen op de wereld zit nu op zo'n 2,5 per gezin. Dit komt vooral omdat in de ontwikkelingslanden veel projecten zijn waarbij moeders die kennis van zaken hebben langs gaan bij moeders die batsen voor t leven. Dit is dus goed. De daling zet trouwens door dus het gemiddelde zal 2 worden wat dus betekent dat we straks met z'n allen een gelijk aantal houden.
Nu zitten we op zo'n 7 miljard en dat groeit door tot 11. Dit komt doordat mensen steeds ouder worden en er dus "meer" van zullen zijn. Het stopt zo ongeveer bij de 11 miljard, omdat de generaties waarvan er eerst maar weinig van waren door de eerdere sterfte, die nu wel zo oud worden. Stel je voor er zijn 2 miljard jonge mensen, 2 miljard tussen 20 en 40 en 2 miljard tussen 40 en 70 en dan nog een miljard erboven. Dan gaat zich dat vereffenen door de hele oude mensen die je gaat krijgen en de 2 miljard die nog oud moeten worden. Als die ieder 2 kinderen krijgen (wat er wel zit aan te komen, gemiddeld) dan zal de groei stoppen.
bron: http://www.gapminder.org/(...)ts-about-population/
Dat is nogal een uitspraak. Wie bepaald wat de ''beste'' manier is om met het leven om te gaan ?quote:Op woensdag 4 juni 2014 11:36 schreef laforest het volgende:
Ja, wat kan men doen? Ik denk dat de oplossing gevonden kan worden in de filosofie van Aristoteles. Volgens Aristoteles geef je het beste aan de beste (beste piano voor de beste pianist). Als er te veel mensen zijn dan moet je wellicht het leven geven aan diegene die er het beste mee omgaan en er het meeste mee doen kunnen.
Ik denk wel dat zijn filosofie hier om zijn plaats is.quote:Op woensdag 4 juni 2014 14:38 schreef TheListener het volgende:
[..]
Dat is nogal een uitspraak. Wie bepaald wat de ''beste'' manier is om met het leven om te gaan ?
Ik ben een grote fan van Aristoteles maar ik denk niet dat deze filosofie hier op zijn plaats is.
Persoonlijk denk ik dat we hier een technische oplossing voor moeten vinden misschien bewoning op een andere planeet.
maar zonder piano ben je geen pianist, en zonder pianist te zijn, krijg je geen pianoquote:Op woensdag 4 juni 2014 11:36 schreef laforest het volgende:
Ja, wat kan men doen? Ik denk dat de oplossing gevonden kan worden in de filosofie van Aristoteles. Volgens Aristoteles geef je het beste aan de beste (beste piano voor de beste pianist). Als er te veel mensen zijn dan moet je wellicht het leven geven aan diegene die er het beste mee omgaan en er het meeste mee doen kunnen.
Altijd een mooie deze, personificatie van de natuur. Of nog mooier, de Aarde.quote:
Hoezo ben ik zonder piano geen pianist? Als pasgeboren baby ben ik toch ook een mens, zonder dat ik kan spreken, logisch na kan denken, etc?quote:Op woensdag 4 juni 2014 14:45 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
maar zonder piano ben je geen pianist, en zonder pianist te zijn, krijg je geen piano
dus niemand krijgt een piano
Okee hoe zie jij je dat voor je dan? Mensen een IQ test laten doen en degen die onder gemiddeld scoren laten inslapen (om het zo maar zachtjes te verwoorden). Ik ben er van overtuigd dat ondanks het mensen zijn met invloed en macht, wij als gewone mensen in zouden grijpen als zoiets gebeurd. Zelfs al is het om de ''goede'' redenen. We zouden alleen al een revolutie beginnen omdat we er niets van snappen waarom onze vrienden dood aan het gaan zijn.quote:Op woensdag 4 juni 2014 14:41 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik denk wel dat zijn filosofie hier om zijn plaats is.
Wie bepaald zijn diegene met de meeste invloed en macht over anderen. Zij kunnen dit opleggen aan anderen. De Westerse wereld kan Afrika iets opleggen, om een voorbeeld te geven. Ja, de consequenties van zo'n uitspraak zijn enorm, maar we moeten iets doen.
Wat nou als je landen financieel kapot maakt, ze onderwerpt met militaire macht?quote:Op woensdag 4 juni 2014 14:55 schreef TheListener het volgende:
[..]
Okee hoe zie jij je dat voor je dan? Mensen een IQ test laten doen en degen die onder gemiddeld scoren laten inslapen (om het zo maar zachtjes te verwoorden). Ik ben er van overtuigd dat ondanks het mensen zijn met invloed en macht, wij als gewone mensen in zouden grijpen als zoiets gebeurd. Zelfs al is het om de ''goede'' redenen. We zouden alleen al een revolutie beginnen omdat we er niets van snappen waarom onze vrienden dood aan het gaan zijn.
Er is geen goed alternatief voor kapitalisme (slechts andere varianten) en er zijn te veel mensen die veel baat hebben bij kapitalisme om tot een revolutie te komen denk ik. Maar dat is een andere discussie.quote:Op woensdag 4 juni 2014 14:58 schreef laforest het volgende:
[..]
Wat nou als je landen financieel kapot maakt, ze onderwerpt met militaire macht?
En komt het echt tot revolutie? Marx voorspelde revolutie tegen het kapitalism, maar feit is dat dit niet zo is. Nu zijn mensen makke lammetjes.
Eens maar in veel westerse landen zal je daar nooit mee weg komen. Ja, we kunnen de derde wereld landen aanpakken met de militaire hand maar lost dat het probleem op? Ik denk het niet landen waar de focus liggen (japan en china bv. ) kunnen we niet op deze manier aanpakken. Niet op de financiele manier want dat laat amerika nooit toe vanwege de schulden die ze daar hebben lopen. En al helemaal niet op de militaire manier. Dat zou gewoon onverantwoord zijn. Grote kans dat we de oorlog zouden winnen maar ten koste van wat...quote:Verder is het ook nog zo dat als ik iemand doodmaak in India, jij daar geen weet van hoeft te hebben. Genoeg zaken komen veel later pas aan het licht en sommige dingen nooit, dat de pers er niet over bericht. Feit is dat je dus mensen in plaats A kunt laten sterven, zonder dat jij het in plaats B weet.
Als het om leven en dood gaat, dan laat Amerika het zeker toe. Ik denk ook niet dat het om landen zal gaan. Het zal gaan om een wereldwijde elite die de normale bevolking zal laten uitsterven. Europe is ook maar een klein deel. Dit gaat wereldwijd en ik vind dat het niet onrealistisch is. We kunnen zo niet verder, er moet een drastische oplossing komen voor een drastisch probleem. Hard? Ja. Waar? Dat ook.quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:08 schreef TheListener het volgende:
[..]
Er is geen goed alternatief voor kapitalisme (slechts andere varianten) en er zijn te veel mensen die veel baat hebben bij kapitalisme om tot een revolutie te komen denk ik. Maar dat is een andere discussie.
[..]
Eens maar in veel westerse landen zal je daar nooit mee weg komen. Ja, we kunnen de derde wereld landen aanpakken met de militaire hand maar lost dat het probleem op? Ik denk het niet landen waar de focus liggen (japan en china bv. ) kunnen we niet op deze manier aanpakken. Niet op de financiele manier want dat laat amerika nooit toe vanwege de schulden die ze daar hebben lopen. En al helemaal niet op de militaire manier. Dat zou gewoon onverantwoord zijn. Grote kans dat we de oorlog zouden winnen maar ten koste van wat...
Verder zoals molurus al eerder aangaf. Stel er komt een oorlog en alle mensen in europa gaan dood dan duurt het alsnog maar 6 jaar tot we op hetzelfde aantal zitten. En dan praten we over de groei in europa dus niet over de groei in het land dat we zojuist met militaire hand onder de duim hebben gekregen.
Ik vind dat wel onrealistisch omdat je doet alsof dit een plotselinge beslissing tussen leven en dood gaat zijn. Terwijl dat me absoluut niet het geval lijkt, dit zal een probleem zijn dat met de tijd groter zal worden. Duhhhh de groei van de bevolking over de komende jarenquote:Op woensdag 4 juni 2014 15:11 schreef laforest het volgende:
[..]
Als het om leven en dood gaat, dan laat Amerika het zeker toe. Ik denk ook niet dat het om landen zal gaan. Het zal gaan om een wereldwijde elite die de normale bevolking zal laten uitsterven. Europe is ook maar een klein deel. Dit gaat wereldwijd en ik vind dat het niet onrealistisch is. We kunnen zo niet verder, er moet een drastische oplossing komen voor een drastisch probleem. Hard? Ja. Waar? Dat ook.
En met militaire macht bedoel ik niet een land onder de duim krijgen, maar het wegvagen van een land. Dat is een optie, brutaal? Ja, onethisch? Daar kan men over debateren.
omdat je bij geboorte dna hebtquote:Op woensdag 4 juni 2014 14:52 schreef laforest het volgende:
[..]
Hoezo ben ik zonder piano geen pianist? Als pasgeboren baby ben ik toch ook een mens, zonder dat ik kan spreken, logisch na kan denken, etc?
Leg me eens uit waarom je zonder piano geen pianist kunt zijn?
Je denkt nog steeds te klein. Europa is niets, het gaat niet om Europa, niet om China, etc.quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:28 schreef TheListener het volgende:
[..]
Ik vind dat wel onrealistisch omdat je doet alsof dit een plotselinge beslissing tussen leven en dood gaat zijn. Terwijl dat me absoluut niet het geval lijkt, dit zal een probleem zijn dat met de tijd groter zal worden. Duhhhh de groei van de bevolking over de komende jaren.
Waarom zal dit een probleem worden in het eerste geval ? Vanwege het voedsel te kort, grondstoffen te kort etc.. Ook dit zal dus over een periode van tijd uitgeput raken.
In die periode zal er een oplossing moeten worden gevonden. Is het weg vagen van landen dan die oplossing die we zoeken ? Ik denk het niet. Vanwege de argumenten die ik eerder al gaf.
Zelfs met een oorlog die alle mensen uit heel europa weg vaagt zitten we over 6 jaar op hetzelfde aantal. Verder het subtiel mensen die niet het ''beste'' uit hun leven halen af slachten, zal niet getolereerd worden door de mensen in de eerste wereld landen. (Dus derde wereld lander er buiten gelaten)
Volgens de wetten der evolutie hou je dan alleen mensen over die er geen ruk om geven en die fokken als konijnen.quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:40 schreef Salvad0R het volgende:
Als je werkelijk denkt dat er problematische overbevolking heerst moet je niet hypocriet doen en je eigen ass van kant maken.
En als in mijn DNA nou een talent voor muziek is opgeslagen? Lange vingers? Je kunt het zelf verder invullen.quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:37 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
omdat je bij geboorte dna hebt
ben je echt zo achterlijk?
..Als die het doen zonder zelfhaters die hun onvermogens op de hele mensheid durven te projecteren met hun misplaatst gevoel van superioriteit, dan schaar ik me in goed gezelschap.quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Volgens de wetten der evolutie hou je dan alleen mensen over die er geen ruk om geven en die fokken als konijnen.
Wat een aanname zeg, over hater gesproken.quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:45 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
..Als die het doen zonder zelfhaters die hun onvermogens op de hele mensheid durven te projecteren met hun misplaatst gevoel van superioriteit, dan schaar ik me in goed gezelschap.
Vuile pretentieuze genetisch achtergestelden die hun eigen falen op "overbevolking" durven te gooien. Bah.
Haten? Nee joh. Zware minachting gewoon.quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:47 schreef laforest het volgende:
[..]
Wat een aanname zeg, over hater gesproken.
Wat een gelimiteerde opvatting over overbevolking. In een wereld waar een gelimiteerde hoeveelheid aan grondstoffen is, daar kan een bevolking nooit ongelimiteerd groeien. Heeft niets met ruimte te maken.quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:46 schreef Salvad0R het volgende:
ga de stad eens uit ofzo, weekend guerilla kamperen ergens in een woud. Wat nou overbevolking.
Dat heb ik gedaan... in het enige stukje echt wilde natuur dat er nog over is op deze aardkloot: centraal/zuid Afrika.quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:46 schreef Salvad0R het volgende:
ga de stad eens uit ofzo, weekend guerilla kamperen ergens in een woud. Wat nou overbevolking.
Dat is een zwakte van je eigen geest. Minachting voor mensen die wellicht op een hoger niveau denken dan Salvad0r.quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:47 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Haten? Nee joh. Zware minachting gewoon.
quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:46 schreef Salvad0R het volgende:
Ik kom hier om te trollen, please ignore me![]()
Ik zou voorstellen dat de de overbevolking dan heerlijk Monsanto eet, dan hoeven wij niets meer te doen. Wellicht is Monsanto een onderdeel van dit plan TEGEN overbevolking.quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:48 schreef Salvad0R het volgende:
maar waar hebben we het over?
Monsanto Company ® en kornuiten hebben ons vast al steriel gerenderd met hun tyfusgeintjes ........
Er is genoeg ruimte om voedsel te produceren voor een triljoen mensen, zonder twijfel. Het gaat hier om de technische afhankelijkheid van grondstoffen zoals olie.quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:48 schreef laforest het volgende:
[..]
Wat een gelimiteerde opvatting over overbevolking. In een wereld waar een gelimiteerde hoeveelheid aan grondstoffen is, daar kan een bevolking nooit ongelimiteerd groeien. Heeft niets met ruimte te maken.
neequote:Op woensdag 4 juni 2014 15:44 schreef laforest het volgende:
[..]
En als in mijn DNA nou een talent voor muziek is opgeslagen? Lange vingers? Je kunt het zelf verder invullen.
Dan kan ik dus pianist zijn zonder piano, ik heb dan een a priori aanleg voor muziek, net zoals mijn taal. Ik heb dus geen piano nodig om een pianist te zijn. Ik kan dus op een later moment een piano bespelen, op basis van het talent en aanleg wat ik al voor muziek heb. Verder, omdat ik lange vingers heb, heb ik dus ook een voordeel om een betere pianist te zijn en op basis daarvan die betere piano claimen.
Leg het uit. Je komt alleen maar met holle kreten, zonder inhoud.quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:52 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
nee
ik ga dit niet eens uitleggen, denk maar eens na, het is niet eens vrijdag man
Nou, geef het goede voorbeeld en stop met het verbruiken van olie en gerelateerde producten.quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:52 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Er is genoeg ruimte om voedsel te produceren voor een triljoen mensen, zonder twijfel. Het gaat hier om de technische afhankelijkheid van grondstoffen zoals olie.
Zolang wij als mensheid afhankelijk worden gehouden van olie-gerelateerde tech, bestaat er sowieso geen noemenswaardige ontwikkeling en groei. Die afhankelijkheid wordt ons opgelegd, er zijn tegenwoordig genoeg technische middelen om de achtergestelde 19e eeuwse verbranding van olie-gerelateerde producten compleet over te slaan. Probleem is dat die patenten worden opgekocht door corporaties zoals.. Royal Dutch Shell, enzo. Die houden de mensheid in een technologische hostage situation, in feite.
Kutvolk bah.
Geef mij de GPS coordinaten van die uitgeholde NATO berg waar ze de UFO's verstopt hebben dan.quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:53 schreef laforest het volgende:
[..]
Nou, geef het goede voorbeeld en stop met het verbruiken van olie en gerelateerde producten.
Van alle andere oplossingen; een bewoonbare planeet zoeken, op een andere manier grondstoffen zoeken, overpopulatie proberen te reguleren noem maar op..quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:40 schreef laforest het volgende:
[..]
Je denkt nog steeds te klein. Europa is niets, het gaat niet om Europa, niet om China, etc.
Het gaat om een elite groep van mensen die geen nationalistische gevoelens hebben, en zich niet verbonden voelen met mensen. Deze groep roeit alles en iedereen uit, Europa, China, India, VS, etc.
Daar argumenteer ik voor en denk ik is de enige oplossing voor overpopulatie. Een groep van de beste mensen die de rest van de wereld onderwerpen en daar dan een grote deel van de wereldbevolking uitroeien.
Alleen die laatste daarvan is enigszins plausibel, en zoals je zelf zegt... dat vereist een wereld-dictatuur.quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:55 schreef TheListener het volgende:
[..]
Van alle andere oplossingen; een bewoonbare planeet zoeken, op een andere manier grondstoffen zoeken, overpopulatie proberen te reguleren noem maar op..
Wat ik voorstel is een vorm het reguleren van overpopulatie. De elite is voor mij de groep van betere mensen vergeleken met anderen mensen. Heeft niets met illuminatie te doen. Ik heb dit alles geschreven om mijn input van Aristoteles uit te leggen. Je moet deze elite dus hermeneutisch interpreteren.quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:55 schreef TheListener het volgende:
[..]
Van alle andere oplossingen; een bewoonbare planeet zoeken, op een andere manier grondstoffen zoeken, overpopulatie proberen te reguleren noem maar op..
Ga jij voor een elite wereldmacht die boven landen staan en die de rest van de wereld onderwerpen en een groot deel van de wereldbevolking uitroeien met als gedachte daarachter om overbevolking te voorkomen ?
Dit lijkt me erg sterk. Noem me kortzichtig maar ik kan me niet voorstellen hoe zo'n elite dat voor elkaar zou krijgen in de huidige wereld. Klinkt erg illuminatie achtig als ik zo vrij mag zijn dat te stellen.
Dat lijkt me helemaal niet eenvoudig. En de meeste vormen daarvan zijn regelrecht in strijd met menselijke ethiek.quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:59 schreef laforest het volgende:
[..]
Wat ik voorstel is een vorm het reguleren van overpopulatie.
Daar zijn er ook genoeg vanquote:Op woensdag 4 juni 2014 15:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Alleen die laatste daarvan is enigszins plausibel, en zoals je zelf zegt... dat vereist een wereld-dictatuur.
Andere bewoonbare planeten zoeken, als ons dat al lukt, gaat het probleem eenvoudig niet oplossen: als we aannemen dat *elke* ster in onze melkweg een lege bewoonbare planeet zoals de aarde heeft, en we gaan lekker door met 1% populatiegroei per jaar... dan is in slechts enkele duizenden jaren de volledige melkweg overbevolkt en hebben we een nieuw sterrenstelsel nodig.
Ja... alleen kost het, als je met de lichtsnelheid reist, wel 2,5 miljoen jaar om bij de dichtstbijzijnde te komen.quote:
Valt nog alleszins mee. En misschien hebben we wel warpdrives ofzoquote:Op woensdag 4 juni 2014 16:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja... alleen kost het, als je met de lichtsnelheid reist, wel 2,5 miljoen jaar om bij de dichtsbijzijnde te komen.
Ik denk dat het vooral gaat om tijd rekken. In die duizend jaar vol ontwikkeling hebben we hier waarschijnlijk (met de snelheid van technologische ontwikkeling in het achterhoofd) wel een oplossing voor gevonden.quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Alleen die laatste daarvan is enigszins plausibel, en zoals je zelf zegt... dat vereist een wereld-dictatuur.
Andere bewoonbare planeten zoeken, als ons dat al lukt, gaat het probleem eenvoudig niet oplossen: als we aannemen dat *elke* ster in onze melkweg een lege bewoonbare planeet zoals de aarde heeft, en we gaan lekker door met 1% populatiegroei per jaar... dan is in slechts enkele duizenden jaren de volledige melkweg overbevolkt en hebben we een nieuw sterrenstelsel nodig.
Ik duim met je mee, en mochten ze het niet redden. Ach dan lig ik al lekker in een kistje diep onder de grondquote:Op woensdag 4 juni 2014 16:03 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Valt nog alleszins mee. En misschien hebben we wel warpdrives ofzo!
En zoveel tijd hebben we helaas niet. Ik schat dat wij nog deze eeuw een groot probleem hebben. In dat opzicht sluit ik me aan bij de voorspellingen van Rosling: de bevolkingsgroei zal nog deze eeuw stoppen. Alleen denk ik in tegenstelling tot hem niet dat dat het resultaat van welvaart zal zijn.quote:Op woensdag 4 juni 2014 16:06 schreef TheListener het volgende:
[..]
Ik denk dat het vooral gaat om tijd rekken. In die duizend jaar vol ontwikkeling hebben we hier waarschijnlijk (met de snelheid van technologische ontwikkeling in het achterhoofd) wel een oplossing voor gevonden.
De bevolkingsgroei is, denk ik, meer een ethisch probleem dan een technisch probleem. Voortplanting is nu eenmaal heilig verklaard, en daar zullen we vroeg of laat vanaf moeten.quote:Op woensdag 4 juni 2014 16:06 schreef TheListener het volgende:
Maar inderdaad eenvoudig zal het niet zijn.
Het meest logische is inderdaad reguleren en ja dit zal puur symptoom bestrijding worden tot er een fatsoenlijke oplossing voor is gevonden.
Mee eens. Ik heb nog niets van rosling gezien of gelezen to be honest. Zal vanavond even kijken, ben wel benieuwd hoe hij dit in welvaart denkt om te toveren.quote:Op woensdag 4 juni 2014 16:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
En zoveel tijd hebben we helaas niet. Ik schat dat wij nog deze eeuw een groot probleem hebben. In dat opzicht sluit ik me aan bij de voorspellingen van Rosling: de bevolkingsgroei zal nog deze eeuw stoppen. Alleen denk ik in tegenstelling tot hem niet dat dat het resultaat van welvaart zal zijn.
Dat gaat nog lastig worden om daar vanaf te stappen. Ik vermoed dat je dan naar een vergelijkbare one child policy wil zoals china die heeft? Of zelfs restricties op voortplanten zetten in de vorm van IQ tests etc... Om zo de ''beste'' van ons ras zich te laten voort planten ?quote:De bevolkingsgroei is, denk ik, meer een ethisch probleem dan een technisch probleem. Voortplanting is nu eenmaal heilig verklaard, en daar zullen we vroeg of laat vanaf moeten.
Wellicht moet men ethiek verder nemen, een nieuwe tak van meta-ethiek?quote:Op woensdag 4 juni 2014 16:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat lijkt me helemaal niet eenvoudig. En de meeste vormen daarvan zijn regelrecht in strijd met menselijke ethiek.
Inderdaad. Eindelijk iemand met een meer realistische kijk op de zaak. Overbevolking zelf is geen probleem, we kunnen daar iets aan doen. We zijn dieren die de volgens een plan de wereld om ons heen kunnen veranderen, dus daar ligt niet het probleem. Het feit dat ik het kan bedenken geeft al aan dat het geen probleem is.quote:Op woensdag 4 juni 2014 16:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
De bevolkingsgroei is, denk ik, meer een ethisch probleem dan een technisch probleem. Voortplanting is nu eenmaal heilig verklaard, en daar zullen we vroeg of laat vanaf moeten.
quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:40 schreef Salvad0R het volgende:
Donder op met je mensenhaat en psychologische projectie vuile tyfusduivel.
Dat je denkt dat er "teveel mensen" zijn ligt eraan dat je in een stad woont met je pauper ass.
Ga eens op vakantie naar iets rustigs. Zal je goed doen.
Als je werkelijk denkt dat er problematische overbevolking heerst moet je niet hypocriet doen en je eigen ass van kant maken.
kun je meester zijn van iets dat niet bestaat?quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:53 schreef laforest het volgende:
[..]
Leg het uit. Je komt alleen maar met holle kreten, zonder inhoud.
Een piano bestaat, talent voor instrumenten ook, en genetische lange vingers ook.quote:Op woensdag 4 juni 2014 17:55 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
kun je meester zijn van iets dat niet bestaat?
Ik sta eerlijk gezegd open voor alle ideeën op dat punt.quote:Op woensdag 4 juni 2014 16:28 schreef TheListener het volgende:
[..]
Dat gaat nog lastig worden om daar vanaf te stappen. Ik vermoed dat je dan naar een vergelijkbare one child policy wil zoals china die heeft?
Dat doet denken aan de wereld van Nul-A, best een leuk SF boekje.quote:Op woensdag 4 juni 2014 16:28 schreef TheListener het volgende:
Of zelfs restricties op voortplanten zetten in de vorm van IQ tests etc... Om zo de ''beste'' van ons ras zich te laten voort planten ?
En dat is dus het grote probleem met alle oplossingen die je kunt bedenken.quote:Op woensdag 4 juni 2014 16:28 schreef TheListener het volgende:
Die oplossing zal zeer zeker worden afgekeurd door de maatschappij.
Dit inderdaad.quote:Op woensdag 4 juni 2014 16:39 schreef laforest het volgende:
[..]
Inderdaad. Eindelijk iemand met een meer realistische kijk op de zaak. Overbevolking zelf is geen probleem, we kunnen daar iets aan doen. We zijn dieren die de volgens een plan de wereld om ons heen kunnen veranderen, dus daar ligt niet het probleem. Het feit dat ik het kan bedenken geeft al aan dat het geen probleem is.
Het probleem ligt dus duidelijk bij ethische kant van het verhaal. Maar dan moet je je toch afvragen is de ethiek van vandaag nog wel geldig? Onze ethiek dateert van een heel andere tijd met heel andere problemen. Wellicht moet men openstaan voor andere ideeën. Wellicht radicale ideeën, maar ja, de ideeën ten tijde van de philosophes in Frankrijk waren ook radicaal, maar nu algemeen geaccepteerd in onze maatschappij.
Totaal mee eens !quote:Op woensdag 4 juni 2014 18:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit inderdaad.![]()
Een belangrijk probleem is ook dat 'korte termijn ethiek' altijd wel zwaarder zal wegen dan 'lange termijn ethiek'. Natuurlijk zullen wij door de toekomstige generaties vervloekt worden dat we er zo'n pestbende van hebben gemaakt.
Door daar nu op te wijzen zal echter niemand overtuigen. Niet als dat betekent dat wij nu tegen mensen moeten gaan zeggen: "jij en jij en jij mogen je niet voortplanten, en jij en jij moeten abortus plegen want je hebt nou eenmaal geen fokvergunning".
Maar helaas is de keerzijde wel een menselijk drama eind deze eeuw waarbij de holocaust totaal verbleekt.
Je bent wel een enorme doemdenker... Kijk naar oplossingen er zijn er genoeg. Bijvoorbeeld zonnepanelen, die hebben de potentie om de wereld van energie te voorzien. Heel schaars zijn de grondstoffen ervan niet en over een aantal jaar zal het verschrikkelijk cheap zijn om ermee energie op te wekken. Dit komt doordat de ontwikkelingen van zonnepanelen gaat volgens de wet van Moore. Het verdubbeld niet precies in efficientie maar het komt erg dichtbij met 80% efficienter iedere 2 jaar.quote:Het klinkt zo mooi... maar heb je ook rekening gehouden met het uitputten van de fossiele brandstoffen en de impact die dat gaat hebben op de welvaart, levensverwachting, etc?
Om even iets te noemen... de productiviteit van landbouwgrond is dankzij de inzet van kunstmest en gemotoriseerde landbouwmachines verviervoudigd. Als de olie opraakt, en dat valt zeker te verwachten ergens deze eeuw, wat denk je dat er dan gebeurt met de opbrengsten van landbouwgrond?
En dan denk ik nog niet eens aan de toenemende vraag naar biobrandstof, wat de produktie van voedsel alleen maar verder zal drukken.
Als je het mij vraagt zijn de voorspellingen van bijvoorbeeld Rosling in de OP (die een vreselijk irritante manier van presenteren heeft, maar dat terzijde) niet veel meer dan wensdenken.
okay laat maar, dit gaat uren kostenquote:Op woensdag 4 juni 2014 17:56 schreef laforest het volgende:
[..]
Een piano bestaat, talent voor instrumenten ook, en genetische lange vingers ook.
Wat bestaat er niet, waarvan ik geen meester kan zijn?
Even los van de plausibiliteit van je ideeën voor het oplossen van energie en resources - daar valt echt wel het een en ander op aan te merken - zolang onze populatie ongeveer elke 70 jaar verdubbelt maakt het praktisch gezien niet uit hoeveel resources je hebt of kunt produceren.quote:Op woensdag 4 juni 2014 19:14 schreef Walvisjager het volgende:
[..]
Je bent wel een enorme doemdenker... Kijk naar oplossingen er zijn er genoeg. Bijvoorbeeld zonnepanelen, die hebben de potentie om de wereld van energie te voorzien. Heel schaars zijn de grondstoffen ervan niet en over een aantal jaar zal het verschrikkelijk cheap zijn om ermee energie op te wekken. Dit komt doordat de ontwikkelingen van zonnepanelen gaat volgens de wet van Moore. Het verdubbeld niet precies in efficientie maar het komt erg dichtbij met 80% efficienter iedere 2 jaar.
Met een gebied de grootte van Frankrijk kunnen zonnepanelen de wereld voorzien van stroom, zonder het gebruik van het schaarse olie. Stamp zo'n zonnepanelenveld in de Sahara en klaar ben je. Wat nog niet eens nodig is, aangezien er voorspeld is dat de EROEI (energy return on energy investment) van olie niet meer rendabel is rond 2040.
Het voedselprobleem wordt ook veel onderzoek naar gedaan, bijvoorbeeld doormiddel van GM (genetische manipulatie) wat veelbelovend is. GM wordt ook al wereldwijd toegepast (behalve in Europa vanwege die onbekende lange termijn risico's). We eten nu al GM foods doordat het allemaal wordt geimporteerd vanuit landen als Colombia etc. Bijv. soja-producten, veel ervan zijn allemaal GM foods.
Het is allemaal niet zo slecht als het op het eerste gezicht lijkt. Voor veel is al een oplossing, het is alleen een kwestie van tijd tot dat geïntroduceerd wordt.
Kijk mn vorige post danquote:Op woensdag 4 juni 2014 19:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Even los van de plausibiliteit van je ideeën voor het oplossen van energie en resources - daar valt echt wel het een en ander op aan te merken - zolang onze populatie ongeveer elke 70 jaar verdubbelt maakt het praktisch gezien niet uit hoeveel resources je hebt of kunt produceren.
Wellicht dat je in het meest gunstige geval de ellende nog enkele decennia kunt rekken, maar dan is de koek toch echt op. Die groei zal linksom of rechtsom ergens moeten stoppen!
quote:
quote:Op woensdag 4 juni 2014 19:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar had ik, meen ik, al op gereageerd.
Ho sorry voor die dubbele reactie, maar dat is toch vrij overtuigend?quote:Op woensdag 4 juni 2014 19:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar had ik, meen ik, al op gereageerd.
Nee, dat is alles behalve overtuigend. Dat is puur wensdenken.quote:Op woensdag 4 juni 2014 19:31 schreef Walvisjager het volgende:
[..]
Ho sorry voor die dubbele reactie, maar dat is toch vrij overtuigend?
Wensdenken heeft daar niets mee te maken, het zijn feiten op een rij gezet. Het laat de actuele groei zien en dat bewijst gewoon dat het verdubbelen niet gaat gebeuren binnen 70 jaar. Daarbij komt natuurlijk dat de mensen in ontwikkelingslanden NOG beter voorgelicht gaan worden dan al nu het geval is en de populatiegroei van 2.5 zal gaan dalen. Dit heeft niets te maken met optimistisch denken of iets in die trant.quote:Op woensdag 4 juni 2014 19:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, dat is alles behalve overtuigend. Dat is puur wensdenken.
Bangelijk.quote:Op woensdag 4 juni 2014 19:25 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
Nog even wat cijfertjes, meten is weten:
[ afbeelding ]
Zo stevenen we af op een wereldschipbreuk. De rest zijn doekjes voor het bloeden.quote:Op woensdag 4 juni 2014 19:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Even los van de plausibiliteit van je ideeën voor het oplossen van energie en resources - daar valt echt wel het een en ander op aan te merken - zolang onze populatie ongeveer elke 70 jaar verdubbelt maakt het praktisch gezien niet uit hoeveel resources je hebt of kunt produceren.
Wellicht dat je in het meest gunstige geval de ellende nog enkele decennia kunt rekken, maar dan is de koek toch echt op. Die groei zal linksom of rechtsom ergens moeten stoppen!
Dat beweren ze ook al meer dan één generatie.quote:Op woensdag 4 juni 2014 19:34 schreef Walvisjager het volgende:
[..]
Wensdenken heeft daar niets mee te maken, het zijn feiten op een rij gezet. Het laat de actuele groei zien en dat bewijst gewoon dat het verdubbelen niet gaat gebeuren binnen 70 jaar. Daarbij komt natuurlijk dat de mensen in ontwikkelingslanden NOG beter voorgelicht gaan worden dan al nu het geval is en de populatiegroei van 2.5 zal gaan dalen. Dit heeft niets te maken met optimistisch denken of iets in die trant.
Heb je ook enig bewijs om je argument te backen?quote:Op woensdag 4 juni 2014 19:54 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat beweren ze ook al meer dan één generatie.
Ja , twee generaties. Hoeveel jij al ?quote:Op woensdag 4 juni 2014 19:56 schreef Walvisjager het volgende:
[..]
Heb je ook enig bewijs om je argument te backen?
Behalve het feit dat er in zonnepanelen grondstoffen gebruikt worden die schaars zijn zie je ook nog 1 ding over het hoofd: Wil jij in een wereld leven met zoveel mensen.quote:Op woensdag 4 juni 2014 19:14 schreef Walvisjager het volgende:
[..]
Je bent wel een enorme doemdenker... Kijk naar oplossingen er zijn er genoeg. Bijvoorbeeld zonnepanelen, die hebben de potentie om de wereld van energie te voorzien. Heel schaars zijn de grondstoffen ervan niet en over een aantal jaar zal het verschrikkelijk cheap zijn om ermee energie op te wekken. Dit komt doordat de ontwikkelingen van zonnepanelen gaat volgens de wet van Moore. Het verdubbeld niet precies in efficientie maar het komt erg dichtbij met 80% efficienter iedere 2 jaar.
Met een gebied de grootte van Frankrijk kunnen zonnepanelen de wereld voorzien van stroom, zonder het gebruik van het schaarse olie. Stamp zo'n zonnepanelenveld in de Sahara en klaar ben je. Wat nog niet eens nodig is, aangezien er voorspeld is dat de EROEI (energy return on energy investment) van olie niet meer rendabel is rond 2040.
Het voedselprobleem wordt ook veel onderzoek naar gedaan, bijvoorbeeld doormiddel van GM (genetische manipulatie) wat veelbelovend is. GM wordt ook al wereldwijd toegepast (behalve in Europa vanwege die onbekende lange termijn risico's). We eten nu al GM foods doordat het allemaal wordt geimporteerd vanuit landen als Colombia etc. Bijv. soja-producten, veel ervan zijn allemaal GM foods.
Het is allemaal niet zo slecht als het op het eerste gezicht lijkt. Voor veel is al een oplossing, het is alleen een kwestie van tijd tot dat geïntroduceerd wordt.
Het grote probleem voor politici is dat ze zo'n probleem niet *kunnen* benoemen zonder een geloofwaardige oplossing aan te dragen. Dat is eenvoudig politieke zelfmoord. En daarom houden ze hun mond erover.quote:Op donderdag 5 juni 2014 08:54 schreef TheListener het volgende:
Meest angstige vind ik dat ik niet het idee heb dat er hard naar een oplossing gezocht word.
Ja er zijn mensen die het roepen en ons proberen duidelijk te maken dat dit een probleem word maar word hier naar geluisterd?
Ik denk het niet.. Europa is leuk bezig met verkiezingen houden en dergelijke..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |