abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 mei 2014 @ 12:42:54 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_139901706


Teams:

- Ferrari
- Force India
- Lotus F1 Team
- McLaren
- Mercedes AMG
- Red Bull Racing
- Sauber
- Scuderia Toro Rosso
- Caterham F1 Team
- Marussia F1 Team
- Williams


WCC 2013
Chassis/Motor: RB10 - Renault V6 turbo
01. Sebastian Vettel WDC 2010/11/12/13
03. Daniel Ricciardo


Chassis/Motor: Mercedes F1 W05 - Mercedes V6 turbo
44. Lewis Hamilton WDC 2008
06. Nico Rosberg


Chassis/Motor: Ferrari F14-T - Ferrari V6
14. Fernando Alonso WDC 2005/06
07. Kimi Räikkönen WDC 2007


Chassis/Motor: Lotus E22 - Renault V6 Turbo
08. Romain Grosjean
13. Pastor Maldonado


Chassis/Motor: McLaren MP4-29 - Mercedes V6 Turbo
22. Jenson Button WDC 2009
20. Kevin Magnussen


Chassis/Motor: Force India VJM07 - Mercedes V6 Turbo
27. Nico Hulkenberg
11. Sergio Perez


Chassis/Motor: Sauber C33 - Ferrari V6 Turbo
99. Adrian Sutil
21. Esteban Gutierrez


Chassis/Motor: Toro Rosso STR9 - Renault V6 Turbo
25. Jean-Éric Vergne
26. Daniil Kvyat


Chassis/Motor: Williams FW36 - Mercedes V6 Turbo
19. Felipe Massa
77. Valteri Bottas


Chassis/Motor: Marussia MR-03 - Ferrari V6 Turbo
17. Jules Bianchi
04. Max Chilton


Chassis/Motor: Caterham CT04 - Renault V6 Turbo
10. Kamui Kobayashi
09. Marcus Ericsson

Voor meer info zie de [F1] Silly season topics

F1 nieuws portal:
- FOK!sport, Formule 1-gedeelte
- NewsNow
- NewsNow NL
- Formule1.nl
- F1 Racing
- F1 Today
- Autosport.com
- Blog James Allen
- Auto Motor und Sport
- BBC F1

(Aankomende) Nederlandse coureurs:
- Ho-Pin Tung
- Beitske Visser
- Giedo van der Garde
- Nigel Melker
- Robin Frijns
- Max & Jos Verstappen
- Nyck de Vries
- Jeroen Slaghekke
- Kelvin Snoeks
- Daniël de Jong

Zie verder de topics over Nederlandse Talenten.

Official F1 Sites:
- The Official Formula 1 Site
- FIA
- Live Timing (F1.com)

Sporting & Technical Regulations + gerelateerden (o.a. apendices)
Regulations pagina van FIA

Testkalender 2014


Racekalender 2014, bestaande uit 19 races


Wijzigingen 2014 uitgelegd


De wagens van 2014

MP4-29


E22
140124_122036_LotusE22_610_390.png

F14 T
140125_122036_FerrariF14T1_610_261.jpg

C33
140126_122036_SauberC331_1024_724_610_431.jpg

STR9
140127_122036_ToroRossoSTR91_1024_705.jpg

FW36


VJM07
140225_178444_jm1425ja07.jpg

Mercedes W05
140128_122036_MercedesW051_1024_683.jpg

CT05


RB10
140128_122036_RedBullRB10_1024_633.jpg

[ Bericht 1% gewijzigd door Peterselieman op 13-05-2014 12:52:31 ]
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:04:43 #2
427247 Erwin026
Facebook.com/F1anatic
pi_139911327
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:39:05 #3
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_139912411
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:57:09 #4
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_139912911
Die formule auto door Lelystad is trouwens ons Joske in een oude A1GP

:')
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_139913205
Kunnen die auto's niet uit de OP? We zijn al 5gp's onderweg...
pi_139913500
Kunnen dit kunnen dat kunnen zus kunnen zo DOE HET GODVERDOEME ZELF!!!!!!
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 mei 2014 @ 18:40:49 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_139914190
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 18:09 schreef JohnB52 het volgende:
Kunnen die auto's niet uit de OP? We zijn al 5gp's onderweg...
zet hem op vier posts per pagina. Heb je nergens last van :7
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 13 mei 2014 @ 19:10:17 #8
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_139915366
Lol: Chilton heads times for Marussia on damp test day. Dat zou zaterdag nog goed zijn voor P4 op de grid. Heeft ie de chicane afgesneden ofzo?


http://www.formula1.com/news/headlines/2014/5/15828.html
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 19:34:34 #9
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_139916594
Lol en Guido hangt maar 5,3 seconden achter een Marussia :P Aan de andere kant, slecht 0,3 seconden achter de Red Bull. Maar toch denk ik dat ie niet echt tevreden is over deze testdag, hoewel je uiteraard nooit weet wat er getest wordt. In het verleden behaalde resultaten bla bla bla enzo.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_139916964
Giedo deed een pirelli-bandentest met de Sauber.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 mei 2014 @ 19:43:03 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_139917041
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 19:10 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Lol: Chilton heads times for Marussia on damp test day. Dat zou zaterdag nog goed zijn voor P4 op de grid. Heeft ie de chicane afgesneden ofzo?

[ afbeelding ]
http://www.formula1.com/news/headlines/2014/5/15828.html
met superzacht gereden en het extra gewicht eruit gehaald?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_139917276
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 18:40 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zet hem op vier posts per pagina. Heb je nergens last van :7
Ja handig.
Op mobiel werkt dat niet...
  dinsdag 13 mei 2014 @ 20:16:42 #13
369251 Geralt
of Rivia
pi_139918476
quote:
Misère bij McLaren motiveert Button om door te gaan

Jenson Button laat McLaren niet in de steek nu de Britse renstal in zwaar weer verkeert. De 34-jarige Brit is een van oudere coureurs op de grid, maar van een naderend pensioen wil hij niets weten. De huidige situatie van McLaren zou makkelijk een demotiverende werking kunnen hebben, maar voor de wereldkampioen van 2009 heeft het juist het tegenovergestelde effect.

Button legt uit: "Ik wil absoluut in de Formule 1 verder. Een seizoen als dit doet me niet naar mijn pensioen verlangen. Je stopt liever op je hoogtepunt. Als die mogelijkheid ook maar enigszins bestaat, ga je door totdat het zover is. Het probleem is alleen dat je op je hoogtepunt ook alleen maar door wil gaan, zodat je nog jaren kan blijven racen. Maar ik voel me niet aan het einde van mijn Latijn. Ik ben blij over mijn toekomst, die ziet er opwindend uit."

"Ik ga ervan uit dat het team aan het einde van het seizoen een competitieve vorm heeft gevonden en dat zou me dan een goede reden geven om bij McLaren te blijven. We moeten eind dit jaar snel zijn omdat de regels niet of nauwelijks veranderen. En om twee seconden te vinden in de winter is een onmogelijke opgave. Ron Dennis wil dit jaar nog races winnen, maar dat wordt een moeilijk verhaal.
Maar we gooien de handdoek niet in de ring, tenzij Mercedes op een gegeven moment een voorsprong van 300 punten heeft."
Mercedes 197 punten; McLaren 43.

Die zijn dus al ruim over de helft :')
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  dinsdag 13 mei 2014 @ 20:26:11 #14
369251 Geralt
of Rivia
pi_139918871
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 19:34 schreef flipsen het volgende:
Lol en Guido hangt maar 5,3 seconden achter een Marussia :P Aan de andere kant, slecht 0,3 seconden achter de Red Bull. Maar toch denk ik dat ie niet echt tevreden is over deze testdag, hoewel je uiteraard nooit weet wat er getest wordt. In het verleden behaalde resultaten bla bla bla enzo.
quote:
De naam van Giedo van der Garde prijkte onderaan de tijdenlijst na de eerste testdag in Barcelona, maar dat had een reden. Sauber reed namelijk een bandentest en de C33 was de hele dag tot de nok toe gevuld met benzine. Ook was Van der Garde eigenlijk alleen maar onderweg met harde banden.

Een 'gloryrun', die bijvoorbeeld Max Chilton bovenaan zette, zat er dan ook niet in voor Van der Garde. "We kregen een Pirelli-test toegewezen", zei hij tegen GPUpdate.net. "En dan rij je de hele dag op high fuel en met harde banden. Dat was de planning en die hebben we dan ook gevolgd. Uiteindelijk hebben we het programma kunnen afwerken en was Pirelli blij met ons commentaar en dan zijn wij op onze beurt weer blij met het gedane werk."

"Morgen blijf ik op het circuit. Gutierrez rijdt en het team gaat verder met het geplande programma. Het nieuwe pakket werkt nog niet helemaal honderd procent en hopelijk kunnen we wat laptime vinden. Daar ben ik overigens van overtuigd. Iedereen werkt keihard om een stap te kunnen zetten en de motivatie is enorm. Vandaag voelde ik alweer dat de auto beter was en dat gaan we dan ook doorzetten."
:)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_139920028
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 20:16 schreef Geralt het volgende:

[..]

Mercedes 197 punten; McLaren 43.

Die zijn dus al ruim over de helft :')
Vorig jaar waren ze al 5e bij de constructeurs wat McLaren onwaardig is, momenteel zitten ze kwa snelheid zelfs achter Williams en Force India. Vechten om de puntjes met Torro Rosso.

Alleen de 2/3 vertekend het beeld.

Morgen Stoffel VanDoorne en Susie Wolff in actie.

[ Bericht 3% gewijzigd door Fer op 13-05-2014 20:58:19 ]
.
pi_139922435
Stoffel gaat een pirelli-bandentest doen.
pi_139922919
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 19:43 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

met superzacht gereden en het extra gewicht eruit gehaald?
Yep: http://www.gpupdate.net/n(...)onverwachte-toptijd/
pi_139922967
Is er al beeld en geluid van de nieuwe uitlaten die getest zouden gaan worden vandaag?
  woensdag 14 mei 2014 @ 08:54:58 #19
131800 Tarado
capô de fusca
pi_139936320
GPUpdate twitterde op woensdag 14-05-2014 om 08:41:33 Frijns misses out due to Kobayashi crash #F1 http://t.co/bIUoeoCl7s reageer retweet
  Redactie Sport woensdag 14 mei 2014 @ 09:04:01 #20
274204 crew  Mexicanobakker
pi_139936451
Button weet wat het is om bij een waardeloos team te rijden voor 2 jaar en daarna WK te worden met een nieuwe motor...

Helaas gaat het nu precies om de omgekeerde motorwissel als de vorige keer.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  woensdag 14 mei 2014 @ 09:08:40 #21
87936 Rossdale
#MaximumAttack
pi_139936503
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 08:54 schreef Tarado het volgende:
GPUpdate twitterde op woensdag 14-05-2014 om 08:41:33 Frijns misses out due to Kobayashi crash #F1 http://t.co/bIUoeoCl7s reageer retweet
Kobacrashi :'(
Please sir. When moon? When Mustang?
  woensdag 14 mei 2014 @ 09:09:02 #22
131800 Tarado
capô de fusca
pi_139936510
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 09:04 schreef Mexicanobakker het volgende:
Button weet wat het is om bij een waardeloos team te rijden voor 2 jaar en daarna WK te worden met een nieuwe motor...

Helaas gaat het nu precies om de omgekeerde motorwissel als de vorige keer.
Dat weet je nooit, Honda weet iig wat ze moeten bouwen
  Redactie Sport woensdag 14 mei 2014 @ 09:10:13 #23
274204 crew  Mexicanobakker
pi_139936521
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 09:09 schreef Tarado het volgende:

[..]

Dat weet je nooit, Honda weet iig wat ze moeten bouwen
Ja, alleen was de Honda toentertijd erg zwak en de Merc nu erg sterk.. kan wel dat de Honda nog sterker wordt. Hebben natuurlijk een goede historie met McLaren en de turbo
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_139938508
En Honda heeft natuurlijk ervaring in de IndyCar met de turbo motor. :)
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_139941294
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 21:40 schreef Ferry_76 het volgende:
Is er al beeld en geluid van de nieuwe uitlaten die getest zouden gaan worden vandaag?
http://www.gpupdate.net/n(...)-harder-motorgeluid/

_O-
  woensdag 14 mei 2014 @ 12:41:07 #26
131800 Tarado
capô de fusca
  woensdag 14 mei 2014 @ 13:27:14 #27
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_139943888
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:57 schreef Fiorano het volgende:
Die formule auto door Lelystad is trouwens ons Joske in een oude A1GP

:')
Dit ja. Wat een teleurstelling. Wat een deceptie.

En de eerste boete hebben ze ook al te pakken.



Grapje, hoort vast bij het escorte
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_139944007
Verkeerd parkeren, geen nummerborden, geen deugdelijke verlichting, geen richtingaanwijzers, ruitenwisservloeistof op. Dat wordt een flinke prent meneer.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 mei 2014 @ 13:33:02 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_139944082
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 13:30 schreef Wombcat het volgende:
Verkeerd parkeren, geen nummerborden, geen deugdelijke verlichting, geen richtingaanwijzers, ruitenwisservloeistof op. Dat wordt een flinke prent meneer.
je vergeet nog de scherpe randen van de uitstekende delen en de niet goedgekeurde uitlaat :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_139944112
quote:
14s.gif Op woensdag 14 mei 2014 13:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

je vergeet nog de scherpe randen van de uitstekende delen en de niet goedgekeurde uitlaat :P
Waarschijnlijk zijn kentekenbewijs ook niet bij zich.
  woensdag 14 mei 2014 @ 13:41:49 #31
87936 Rossdale
#MaximumAttack
pi_139944419
Hij zal ook wel te veel decibel produceren, want tsja.. het is natuurlijk geen F1 auto hè
Please sir. When moon? When Mustang?
pi_139944964
quote:
Nu ook een filmpje erbij..
Wel opvallend hoe geblakerd die airbox lijkt/is :o
pi_139945046
Nog een duidelijke foto van de megafoon-uitlaat.



Godverdomme wat triest. :') Ze zijn de afgelopen jaar goed bezig om de sport te verneuken met al die kunstmatige rommel, binnenkort dus de volgende stap.
  woensdag 14 mei 2014 @ 14:03:14 #34
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_139945143
quote:
10s.gif Op woensdag 14 mei 2014 13:27 schreef Twieki het volgende:

[..]

Dit ja. Wat een teleurstelling. Wat een deceptie.

En de eerste boete hebben ze ook al te pakken.

[ afbeelding ]

Grapje, hoort vast bij het escorte
Je ziet die agent ook echt zo kijken van :')
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  woensdag 14 mei 2014 @ 14:06:42 #35
131800 Tarado
capô de fusca
pi_139945255
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 14:00 schreef Rodawa het volgende:
Nog een duidelijke foto van de megafoon-uitlaat.

[ afbeelding ]

Godverdomme wat triest. :') Ze zijn de afgelopen jaar goed bezig om de sport te verneuken met al die kunstmatige rommel, binnenkort dus de volgende stap.
Niet helemaal met je eens, qua techniek is dit wel een enorme stap voorwaarts (die motoren dan, niet die toeter ;) )
pi_139946052
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 14:06 schreef Tarado het volgende:

[..]

Niet helemaal met je eens, qua techniek is dit wel een enorme stap voorwaarts (die motoren dan, niet die toeter ;) )
Tuurlijk, zo'n stap moest gezet worden, hoe jammer het ook is. Overigens is het racen allang niet meer op de limiet, zoals ik het zelf graag zie. Het doet mij oprecht pijn om een raceauto in de hoogste klasse van de autosport te horen liften voor het rempunt, of bij lage toeren al horen opschakelen. Je ziet ook dat er minder publiek op de races afkomt en ik ben bang dat dat alleen nog maar verder af zal nemen nu het klinkt of er 22 Dysons voorbij komen.

Los daarvan heb ik het meer over het écht kunstmatige vlak. DRS bijvoorbeeld, naar mijn mening is dat geen stap vooruit, in ieder geval niet op de manier waarop het wordt toegepast. Als er dan zo'n systeem geïmplementeerd wordt, gebruik dan liever een X aantal keer 'push-to-pass' gedurende de race, zoals in Indycars werd/wordt(?) gebruikt. Naar mijn mening is dat een veel eerlijkere manier, omdat het een voordeel op kan leveren, maar de verdedigende partij kan het dan ook gebruiken.

Hetzelfde geldt nu voor die megafoon-uitlaat. Men is niet tevreden over het geluid, dus testen ze een toetertje waardoor de auto's luider moeten worden. :') Ik ben bang dat er meer van zulke onzinnige dingen bij gaan komen de komende jaren.
  woensdag 14 mei 2014 @ 14:31:19 #37
131800 Tarado
capô de fusca
pi_139946187
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 14:27 schreef Rodawa het volgende:

[..]

Tuurlijk, zo'n stap moest gezet worden, hoe jammer het ook is. Overigens is het racen allang niet meer op de limiet, zoals ik het zelf graag zie. Het doet mij oprecht pijn om een raceauto in de hoogste klasse van de autosport te horen liften voor het rempunt, of bij lage toeren al horen opschakelen. Je ziet ook dat er minder publiek op de races afkomt en ik ben bang dat dat alleen nog maar verder af zal nemen nu het klinkt of er 22 Dysons voorbij komen.

Los daarvan heb ik het meer over het écht kunstmatige vlak. DRS bijvoorbeeld, naar mijn mening is dat geen stap vooruit, in ieder geval niet op de manier waarop het wordt toegepast. Als er dan zo'n systeem geïmplementeerd wordt, gebruik dan liever een X aantal keer 'push-to-pass' gedurende de race, zoals in Indycars werd/wordt(?) gebruikt. Naar mijn mening is dat een veel eerlijkere manier, omdat het een voordeel op kan leveren, maar de verdedigende partij kan het dan ook gebruiken.

Hetzelfde geldt nu voor die megafoon-uitlaat. Men is niet tevreden over het geluid, dus testen ze een toetertje waardoor de auto's luider moeten worden. :') Ik ben bang dat er meer van zulke onzinnige dingen bij gaan komen de komende jaren.
Ik vind het ook wel jammer dat de limiet niet meer op snelheid ligt maar in dit geval brandstof gebruik, dat er minder mensen komen zal toch ook te maken hebben met de landen waar ze racen en toch absurde prijzen die betaald moeten worden, ik weet niet of de gevolgen van die geluidsafname al zichtbaar zijn in die zin.
  woensdag 14 mei 2014 @ 14:44:58 #38
87936 Rossdale
#MaximumAttack
pi_139946594
Brandstof sparen is ook nog niet echt een issue eigenlijk, als je ziet hoeveel reserve de Mercedessen bijvoorbeeld nog over hebben na de race. Die lopen maar op een gebruik van 90% ofzo.

Het grote nadeel vind ik nog steeds het feit dat er een brandstofrestrictie is in combinatie met een maximaal aantal te gebruiken motoren per seizoen. Dat betekend dat motoren niet meer tot de limiet gepushed worden. De toeren worden teruggeschroefd tot wat er hoognodig is om de motoren zo min mogelijk te belasten. Ook de limiet in brandstof zorgt ervoor dat de motoren niet tot in de hoge toeren getrapt worden.

De banden daarentegen verpesten weer het rijgedrag van de rijders. Waar je eerst races kon winnen door hard te rammen, win je ze nu door zo netjes mogelijk over de baan te rijden waardoor je slijtage zo minimaal mogelijk is.

Eigenlijk zijn het tegenwoordig meer endurance-races dan snelheidsraces.
Please sir. When moon? When Mustang?
pi_139946744
quote:
3s.gif Op woensdag 14 mei 2014 14:44 schreef Rossdale het volgende:

Eigenlijk zijn het tegenwoordig meer endurance-races dan snelheidsraces.
Wat het vroeger eigenlijk ook was. Tot in de jaren 80 deden ze gewoon de hele race met een setje banden, uitzonderingen daargelaten, je mag er rustig vanuit gaan dat ze toen echt niet de hele race kwalificatierondjes aan het rijden waren.
  woensdag 14 mei 2014 @ 14:54:25 #40
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_139946875
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 14:50 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Wat het vroeger eigenlijk ook was. Tot in de jaren 80 deden ze gewoon de hele race met een setje banden, uitzonderingen daargelaten, je mag er rustig vanuit gaan dat ze toen echt niet de hele race kwalificatierondjes aan het rijden waren.
Terug naar de jaren 80 dus. Hoera.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_139946914
quote:
9s.gif Op woensdag 14 mei 2014 14:54 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Terug naar de jaren 80 dus. Hoera.
Een seizoen als 1982, maar dan zonder de doden, lijkt me best leuk. 11 verschillende winnaars. Beslissing van het kampioenschap in de laatste race, met nog 3 kanshebbers. Kan slechter.
  woensdag 14 mei 2014 @ 14:59:26 #42
131800 Tarado
capô de fusca
pi_139947043
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 14:50 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Wat het vroeger eigenlijk ook was. Tot in de jaren 80 deden ze gewoon de hele race met een setje banden, uitzonderingen daargelaten, je mag er rustig vanuit gaan dat ze toen echt niet de hele race kwalificatierondjes aan het rijden waren.
Natuurlijk er zijn altijd zaken die limiteren maar het is wel zo dat de ronde records in veel gevallen 10 jaar oud zijn
pi_139949895
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 14:59 schreef Tarado het volgende:

[..]

Natuurlijk er zijn altijd zaken die limiteren maar het is wel zo dat de ronde records in veel gevallen 10 jaar oud zijn
Dat klopt inderdaad. Toen reden ze met de V10. Doordat de FIA vond dat de F1 te snel begon te worden (net zoals met de turbomotor eind jaren '80) zijn ze overgestapt op de V8 (die de afgelopen jaren op sommige circuits dicht bij die snelheden in de buurt kwam). Nu zijn ze weer op een andere motor overgestapt en zullen de we komende jaren de snelheden wel weer zien stijgen (en de tijden dalen). :)
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  Redactie Sport woensdag 14 mei 2014 @ 16:24:14 #44
274204 crew  Mexicanobakker
pi_139949972
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 14:55 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Een seizoen als 1982, maar dan zonder de doden, lijkt me best leuk. 11 verschillende winnaars. Beslissing van het kampioenschap in de laatste race, met nog 3 kanshebbers. Kan slechter.
Met de kanttekening dat pironi wel kampioen was geworden als ie niet was gecrashed
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_139950004
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2014 16:24 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Met de kanttekening dat pironi wel kampioen was geworden als ie niet was gecrashed
Of Villeneuve natuurlijk, als die ook niet was gecrasht.
  Redactie Sport woensdag 14 mei 2014 @ 16:30:23 #46
274204 crew  Mexicanobakker
pi_139950168
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 16:25 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Of Villeneuve natuurlijk, als die ook niet was gecrasht.
Dat valt niet te zeggen aangezien hij pas zes punten had uit vier races, waarbij alle punten uit die Imolafarce kwamen...

Hij was wel sneller dan Pironi in 81, maar ik durf niet te zeggen of hij het had gehaald. Zelfde geldt voor Reutemann.

Pironi had echter een duidelijke voorsprong in het kampioenschap toen hij zwaar crashte
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_139950344
In de 1e 4 races was Villeneuve ook sneller dan Pironi, die Imola ook alleen maar had gewonnen omdat hij in de laatste paar ronden de teamafspraken aan zijn laars lapte. Daar was Villeneuve laaiend over.

Maar is idd niets definitiefs over te zeggen.
pi_139951641
Als ze gewoon die toeren eens opschroeven tot 21.000rpm dan hoeven ze heel zo een toeter niet achterop hun auto te zetten.

Persoonlijk denk ik dat het gebrek aan zeer hoge toeren veel meer doet voor de beleving van het geluid dan daadwerkelijk het aantal decibellen.

Of het zou allicht al meer helpen dan zo een toeter. Geluid van de afgelopen jaren krijgen we toch niet meer terug helaas. Gelukkig vorig jaar nog een GPtje meegepikt :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 mei 2014 @ 17:31:10 #49
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_139952228
quote:
7s.gif Op woensdag 14 mei 2014 17:15 schreef Geralt het volgende:
Als ze gewoon die toeren eens opschroeven tot 21.000rpm dan hoeven ze heel zo een toeter niet achterop hun auto te zetten.

Persoonlijk denk ik dat het gebrek aan zeer hoge toeren veel meer doet voor de beleving van het geluid dan daadwerkelijk het aantal decibellen.

Of het zou allicht al meer helpen dan zo een toeter. Geluid van de afgelopen jaren krijgen we toch niet meer terug helaas. Gelukkig vorig jaar nog een GPtje meegepikt :)
Was het maar zo simpel. De motoren draaien op dit moment niet meer dan 12.000 toeren ondanks dat ze tot 15.000 mogen draaien. Het komt door de limiet op de stroomsnelheid van de brandstof dat ze nu niet hoger gaan
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_139952267
Dan tiefen ze die limiet er maar vanaf. F1 moet helemaal niet zuinig en milieubewust zijn.

F1 moet hard en vies en goor en smerig zijn en slecht voor het milieu en stinken naar benzine en verbrand rubber!

Godverdomme!!
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 mei 2014 @ 17:35:29 #51
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_139952371
quote:
14s.gif Op woensdag 14 mei 2014 17:32 schreef Geralt het volgende:
Dan tiefen ze die limiet er maar vanaf. F1 moet helemaal niet zuinig en milieubewust zijn.

F1 moet hard en vies en goor en smerig zijn en slecht voor het milieu en stinken naar benzine en verbrand rubber!

Godverdomme!!
Dat past niet meer helemaal in deze tijd, maar meer lawaai en een betere show ben ik wel voor
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_139952386
quote:
14s.gif Op woensdag 14 mei 2014 17:35 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat past niet meer helemaal in deze tijd, maar meer lawaai en een betere show ben ik wel voor
Zie je wel dat vroeger alles beter was :'(!!!
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 mei 2014 @ 17:37:45 #53
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_139952448
quote:
11s.gif Op woensdag 14 mei 2014 17:36 schreef Geralt het volgende:

[..]

Zie je wel dat vroeger alles beter was :'(!!!
nee

Speciaal voor jou hebben ze trouwens de Formule E uitgevonden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_139952458
quote:
10s.gif Op woensdag 14 mei 2014 17:37 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

nee

Speciaal voor jou hebben ze trouwens de Formule E uitgevonden.
:X :X :X
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 mei 2014 @ 17:39:44 #55
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_139952525
quote:
7s.gif Op woensdag 14 mei 2014 17:38 schreef Geralt het volgende:

[..]

:X :X :X
Ik had hardere bewoordingen verwacht _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_139952549
quote:
10s.gif Op woensdag 14 mei 2014 17:39 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ik had hardere bewoordingen verwacht _O-
Nee ik ben tegenwoordig heel rustig en terughoudend in mijn reacties op FOK! om zodoende geen andere users onnodig te kwetsen 8-)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 mei 2014 @ 17:42:44 #57
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_139952629
quote:
6s.gif Op woensdag 14 mei 2014 17:40 schreef Geralt het volgende:

[..]

Nee ik ben tegenwoordig heel rustig en terughoudend in mijn reacties op FOK! om zodoende geen andere users onnodig te kwetsen 8-)
Ik ga stuk hier _O- _O- _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_139952690
Als ze die Formule E nou nog meer in de tijd vooruit laten gaan, kunnen ze misschien de auto's met je hersens laten besturen. Zou eventueel Schumacher misschien ooit ook nog een race kunnen rijden :+
pi_139955228
edit : nvm ... dan maar iets anders:

quote:
New louder exhaust didnt work Rosberg
2014 F1 season

May 14, 2014 at 6:00 pm by Keith Collantine
Mercedes exhaust test, Circuit de Catalunya, 2014

Nico Rosberg says the new exhaust tried by Mercedes which was intended to amplify the volume of the V6 turbo engines didnt work.

Mercedes ran a wider exhaust on their car during todays test at the Circuit de Catalunya in an attempt to address criticism that the new engines are too quiet.

We tried the new exhaust today, just as a team we want to do good for the sport, he said in a video posted on Twitter.

Unfortunately, though, it wasnt a great solution, it just didnt work, it didnt make it much louder.

So well just have to try for another solution, well try pushing.

Rosberg covered 102 laps of the track and ended the day with the second-fastest time.
Calm down, please!
  Redactie Sport woensdag 14 mei 2014 @ 19:26:15 #61
109131 crew  sportfreak
pi_139955836
quote:
14s.gif Op woensdag 14 mei 2014 17:32 schreef Geralt het volgende:
Dan tiefen ze die limiet er maar vanaf. F1 moet helemaal niet zuinig en milieubewust zijn.

F1 moet hard en vies en goor en smerig zijn en slecht voor het milieu en stinken naar benzine en verbrand rubber!

Godverdomme!!
De F1 die milieubewust probeert te doen slaat sowieso nergens op. Elke twee weken dat hele circus weer de wereld over laten vliegen is ook niet bepaald gunstig.

Het seizoen met één race inkorten bespaard meer dan al die regels voor 22 auto's.
pi_139955968
quote:
14s.gif Op woensdag 14 mei 2014 17:31 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Was het maar zo simpel. De motoren draaien op dit moment niet meer dan 12.000 toeren ondanks dat ze tot 15.000 mogen draaien. Het komt door de limiet op de stroomsnelheid van de brandstof dat ze nu niet hoger gaan
Wellicht DRS vervangen met push to pass button, dat ze een paar keer 10 seconden 125l/uur mogen verbruiken, hebben ze gelijk weer een reden om wel 15000 rpm te draaien. Dan krijgt push to pass ook gelijk meer lawaai ipv een stom gat in de achtervleugel.

De prestaties van Honda zijn altijd wisselend geweest, de V6 Turbo van toen was geweldig. De V10 was ook heel sterk. De V8 was echter minder en het is twijfelachtig of Brawn ook zo sterk was in 2009 met een Honda achterin.

Susie en Stoffel hebben het vandaag goed gedaan, Susie zelfs sneller dan Vettel *O*
.
pi_139956522
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 19:26 schreef sportfreak het volgende:

Het seizoen met één race inkorten bespaardt meer dan al die regels voor 22 auto's.
Het seizoen 15 races inkorten maakt het allemaal nog goedkoper :N

F1 is technologische voorloper van de auto-industrie. Dat maakt het ook interessant voor de grote teams en dat is waarom Honda toch ook weer om het hoekje komt kijken.

Zint dat niet dan kun je altijd nog Indycar gaan kijken, toch? Je verplicht ergeren is er niet bij, hoor :)

Maargoed ... NL is het land van de klagers en F1 is de sport van de klagers. Ik heb dan ook nooit meegemaakt dat er niet iets te klagen viel over F1.
Of het was Schumacher die alles won, of het was Vettel die alles won, of de spoilers niet mooi, of er werd niet genoeg ingehaald, of DRS is helemaal niets, of Lauda is een mietje, of de F1 is gevaarlijk omdat Lauda verbrandt, of het HANS-systeem is foeilelijk, of het is niet hard genoeg, of het moet zachter zodat Zandvoort weer in aanmerking komt, of Tilke-banen zijn ruk ... of ... of ...

Lekker een seizoen ergeren zonder er de positieven in te zien en daarna weer net doen alsof je er zin an hebt om volgend jaar weer keihard te kunnen klagen. :')

Ja, dit is in het algemeen en dus niet een persoonlijke aanval. Ik kijk iig nog met plezier. (8>
Calm down, please!
  donderdag 15 mei 2014 @ 09:11:29 #64
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_139975164
Ik ben wel voor innovatie.
Wat ik alleen jammer vind is dat ze de regels in de F1 moeten aanpassen omdat er anders geen (of weinig) revolutionaire innovatie plaats vind.

Al met al met die Hybrides waren ze niet gaan rijden als ze de regels niet hadden aangepast.

Het mag wel wat "vrijer" vind ik.
Als iemand denkt dat ie sneller en groener is met een V10 en een KERS systeem nou ja prima laat m dat proberen.
Maar dat is lastig met de weg die nu is ingeslagen.

Ik denk dat er wel ruimte is voor een Formule 0. Minder regels en de aandrijving/motor vrij laten zolang het maar 0% schadelijke emissie (vandaar de 0).
Het klopt dat de Formule E dat voor een groot deel is maar dat zijn allemaal "stock" auto's en elektrische aandrijving maar er zijn legio andere mogelijkheden om 0 emissie te behalen ipv alleen elektrische motoren.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_139975339
Probleem bij de f1 is dat ze te veel geilen op regeltjes en regeltjes veranderen. Gewoon eens in de 4 jaar regels veranderen en tussendoor alleen wat kleine aanpassingen in het f1 wetboek wat betreft uiterlijk van de wagens, zoals nu die piemelneuzen en geluid. Eens in de 4 jaar een paar echte wijzigingen en dan de teams weer laten evolueren en de kleinere teams de tijd geven om aan te haken bij de (sub) toppers.

Korte versie: Elk jaar wijzigen van regels, nee dat helpt om kosten omlaag te brengen :')
pi_139986135
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 09:23 schreef Meike26 het volgende:
Probleem bij de f1 is dat ze te veel geilen op regeltjes en regeltjes veranderen. Gewoon eens in de 4 jaar regels veranderen en tussendoor alleen wat kleine aanpassingen in het f1 wetboek wat betreft uiterlijk van de wagens, zoals nu die piemelneuzen en geluid. Eens in de 4 jaar een paar echte wijzigingen en dan de teams weer laten evolueren en de kleinere teams de tijd geven om aan te haken bij de (sub) toppers.

Korte versie: Elk jaar wijzigen van regels, nee dat helpt om kosten omlaag te brengen :')
Dat is al min of meer zoals de FIA het doet. De vorige grote regelwijziging was in 2009, dus 5 jaar geleden. De wijzigingen de afgelopen jaren waren niet substantieel, maar alleen om gaten in de regelgeving te dichten zoals de dubbele diffuser, de geblazen diffuser, f-duct, etc.

Dit jaar zijn er weer grote wijzigingen, die weer een aantal jaar (min of meer) hetzelfde moeten blijven, behoudens wijzigingen om gaten in de regelgeving te dichten en uiterlijkheden, etc.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  donderdag 15 mei 2014 @ 16:25:49 #67
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_139987020
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 15:55 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Dat is al min of meer zoals de FIA het doet. De vorige grote regelwijziging was in 2009, dus 5 jaar geleden. De wijzigingen de afgelopen jaren waren niet substantieel, maar alleen om gaten in de regelgeving te dichten zoals de dubbele diffuser, de geblazen diffuser, f-duct, etc.

Dit jaar zijn er weer grote wijzigingen, die weer een aantal jaar (min of meer) hetzelfde moeten blijven, behoudens wijzigingen om gaten in de regelgeving te dichten en uiterlijkheden, etc.
En het werkt totaal niet. Tijd voor weer iets anders dus.

Lossere regels, zodat noodoplossingen niet meer nodig zijn. Een langetermijnplan met elk jaar nieuwe toevoegingen. Dus in 2014 turbomotoren, in 2015 ERS en dan in 2016 minder downforce etc. Constante ontwikkeling. Zoals het hoort.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_139997281
AMuS berichtte dat het vorige chassis van Vettel krom was:
http://www.auto-motor-und(...)r-krumm-8362176.html

Red Bull ontkent:
http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cnt/dmf20140515_023
  donderdag 15 mei 2014 @ 21:40:40 #69
34586 kepler
No bounce, no play
pi_139999730
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 20:45 schreef wimderon het volgende:
AMuS berichtte dat het vorige chassis van Vettel krom was:
http://www.auto-motor-und(...)r-krumm-8362176.html

Red Bull ontkent:
http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cnt/dmf20140515_023
Right :D Als het krom is dan hadden ze dat echt wel eerder gemerkt, het lijkt mij sterk dat ze geen controle hebben na de productie. Het zou misschien na de eerste race gebeurt kunnen zijn, maar ook dat is mijn inziens snel gecheckt. Je moet hem alleen ff terug vliegen naar de fabriek :P
The line is a dot to you!
pi_140001930
quote:
Unofficial Wednesday times from Barcelona:
1. Pastor Maldonado, Lotus, 1m 24.871s, 102 laps
2. Nico Rosberg, Mercedes, 1m 25.805, 102 laps
3. Kimi Raikkonen, Ferrari, 1m 26.480, 94 laps
4. Esteban Gutierrez, Sauber, 1m 26.972s, 85 laps
5. Susie Wolff, Williams, 1m 27.280s, 55 laps
6. Jules Bianchi, Marussia, 1m 27.718s, 55 laps
7. Sebastian Vettel, Red Bull, 1m 27.973s, 73 laps
8. Daniel Juncadella, Force India, 1m 28.278s, 91 laps
9. Stoffel Vandoorne, McLaren, 1m 28.441s, 136 laps
10. Daniil Kvyat, Toro Rosso, 1m 28.910s, 21 laps
pi_140003794
Susie Wolff is dus volgens de logica van sommigen hier sneller dan Vettel en zou dus naast Hamilton op de eerst startrij moeten staan in een Mercedes. You go girl...

Hoewel de uitvoering ervan niet zo super is, is de turbo, ers icm fuel limiter wel een toffe combi. Nu moeten de fabrikanten ineens de motoren efficienter maken om meer vermogen te genereren, ipv zoveel mogelijk brandstof proberen te verbranden. Dat is opeens een heel andere manier van ontwikkelen.

Ze zouden alleen iets moeten bedenken dat de waste gate, als ie er nog in zit, vaker open gaat en meer toeren gemaakt worden. Enige wat ik kan bedenken is minder cc's of meer brandstof toestaan.
.
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2014 @ 09:51:48 #72
274204 crew  Mexicanobakker
pi_140011108
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 23:06 schreef Fer het volgende:
Susie Wolff is dus volgens de logica van sommigen hier sneller dan Vettel en zou dus naast Hamilton op de eerst startrij moeten staan in een Mercedes. You go girl...

Hoewel de uitvoering ervan niet zo super is, is de turbo, ers icm fuel limiter wel een toffe combi. Nu moeten de fabrikanten ineens de motoren efficienter maken om meer vermogen te genereren, ipv zoveel mogelijk brandstof proberen te verbranden. Dat is opeens een heel andere manier van ontwikkelen.

Ze zouden alleen iets moeten bedenken dat de waste gate, als ie er nog in zit, vaker open gaat en meer toeren gemaakt worden. Enige wat ik kan bedenken is minder cc's of meer brandstof toestaan.
Whut? :')
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  vrijdag 16 mei 2014 @ 10:05:37 #73
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_140011425
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 14:00 schreef Rodawa het volgende:
Godverdomme wat triest. :') Ze zijn de afgelopen jaar goed bezig om de sport te verneuken met al die kunstmatige rommel, binnenkort dus de volgende stap.
Integendeel. Als het op geluid aankomt is het tot nu toe eigenlijk kunstmatige rommel geweest. Energie verspillen ten koste van kracht/snelheid, dat is de F1 toch onwaardig? Er wordt nu juist veel méér performance gehaald uit een motor, dat is juist F1 waardig!

quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 14:27 schreef Rodawa het volgende:

[..]

Tuurlijk, zo'n stap moest gezet worden, hoe jammer het ook is.
Tsja, iedereen zeikt wel over dat F1 kut is en "ik ben opgehouden met kijken" (waarom reageren die mensen dan nog?), maar feit is dat de kans zeer reeel was dat meerdere teams de F1 zouden verlaten als er niet snel iets veranderde en met 3-4 teams op de grid kijkt pas helemaal niemand meer.

quote:
Je ziet ook dat er minder publiek op de races afkomt en ik ben bang dat dat alleen nog maar verder af zal nemen nu het klinkt of er 22 Dysons voorbij komen.
Kan (alhoewel ik het meer roeptoeteren vind, zonder actie). Maar we zitten ook in een crisis én Ecclestone wil nog altijd achterlijke bedragen hebben van de circuits. Als geluid al een factor is, dan zal het een hele kleine factor zijn, niet meer. Bovendien heeft F1 tientallen miljoenen tv kijkers, waar pas het echte geld in om gaat. Die paar tienduizenden bezoekers maken voor de sport het verschil niet. Wel voor het circuit, maar die kunnen beter Ecclestone aan de galg hangen.

quote:
Hetzelfde geldt nu voor die megafoon-uitlaat. Men is niet tevreden over het geluid, dus testen ze een toetertje waardoor de auto's luider moeten worden. :') Ik ben bang dat er meer van zulke onzinnige dingen bij gaan komen de komende jaren.
Geheel mee eens, de uitlaattoeter is onzinnig. De sport heeft geen verandering van het geluid nodig.

quote:
3s.gif Op woensdag 14 mei 2014 14:44 schreef Rossdale het volgende:
Het grote nadeel vind ik nog steeds het feit dat er een brandstofrestrictie is in combinatie met een maximaal aantal te gebruiken motoren per seizoen. Dat betekend dat motoren niet meer tot de limiet gepushed worden. De toeren worden teruggeschroefd tot wat er hoognodig is om de motoren zo min mogelijk te belasten. Ook de limiet in brandstof zorgt ervoor dat de motoren niet tot in de hoge toeren getrapt worden.
Wat je zegt klopt wel, maar ik weet niet of we terug moeten willen naar motoren die hooguit één weekend mee gaan. Ondanks dat de spanning van een ploffende motor in een race leuk is, vind ik zelfs voor een sport als de F1 motoren die maar één weekend mee gaan wat extreem.

Punt 2: vergeet niet dat die fuel flow restrictie een wens van de teams was. Dat komt omdat je zonder restrictie een erg grillige en wisselende race krijgt. Dat is geen zak aan, want dan rijden 22 mensen een privérace op dezelfde baan, maar niemand racet dan tegen elkaar.

quote:
De banden daarentegen verpesten weer het rijgedrag van de rijders. Waar je eerst races kon winnen door hard te rammen, win je ze nu door zo netjes mogelijk over de baan te rijden waardoor je slijtage zo minimaal mogelijk is.

Eigenlijk zijn het tegenwoordig meer endurance-races dan snelheidsraces.
Ik zou echt niet terug willen naar de tijd dat ze een race op een setje banden konden doen hoor. De banden werden bij een pitstop nog verwisseld omdat het tanken toch langer duurde, maar de banden waren een tijd lang geen enkele factor en dat is ook saai.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 14:59 schreef Tarado het volgende:

[..]

Natuurlijk er zijn altijd zaken die limiteren maar het is wel zo dat de ronde records in veel gevallen 10 jaar oud zijn
Zoals al gezegd werd was dat een bewuste keuze. Het klinkt leuk dat F1 autos anders waarschijnlijk 400+ km/u konden halen inmiddels, maar vroeger of later crasht een F1 wagen en de energie die dan vrij komt kost gewoon mensenlevens.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 19:28 schreef Fer het volgende:

[..]

Wellicht DRS vervangen met push to pass button, dat ze een paar keer 10 seconden 125l/uur mogen verbruiken, hebben ze gelijk weer een reden om wel 15000 rpm te draaien. Dan krijgt push to pass ook gelijk meer lawaai ipv een stom gat in de achtervleugel.
Het kan een optie zijn. Vergeet niet dat we pas 5 races gezien hebben waarbij een fuel flow limiet geldt. De FIA is ondertussen echt wel bezig om te kijken of bepaalde zaken spannender kunnen.

Maar het blijft lastig, want bij elke aanpassing flippen er weer een paar miljoen autisten die niet tegen verandering kunnen.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 19:41 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Maargoed ... NL is het land van de klagers en F1 is de sport van de klagers. Ik heb dan ook nooit meegemaakt dat er niet iets te klagen viel over F1.
Klopt. Met de V10 vond men de V12 toffer. Toen de V8 werd ingevoerd klaagde iedereen steen en been dat het niks was. Nu hebben we een V6 en klaagt men dat die kut is en men weer terug wil naar de V8, die mensen een tijdje geleden nog verafschuwden. Men is gewoon bang voor verandering en vooral in nederland willen we alleen maar de negatieve dingen zien, want daar zeiken we nou eenmaal graag over.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 09:11 schreef nils7 het volgende:
Ik ben wel voor innovatie.
Wat ik alleen jammer vind is dat ze de regels in de F1 moeten aanpassen omdat er anders geen (of weinig) revolutionaire innovatie plaats vind.

Het mag wel wat "vrijer" vind ik.
Als iemand denkt dat ie sneller en groener is met een V10 en een KERS systeem nou ja prima laat m dat proberen.
Maar dat is lastig met de weg die nu is ingeslagen.
Ik weet niet. Vrij klinkt leuk, maar vergeet niet dat in de tijden dat het vrijer was er ook veel grotere verschillen waren, vooral aan kop. 20+ seconden tussen de wagens levert gewoon 0,0 spanning op. Dit hebben we nu ook deels met Mercedes, maar gelukkig strijden die nog met elkaar.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_140016268
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_140017195
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 10:05 schreef twiFight het volgende:

[..]

Integendeel. Als het op geluid aankomt is het tot nu toe eigenlijk kunstmatige rommel geweest. Energie verspillen ten koste van kracht/snelheid, dat is de F1 toch onwaardig? Er wordt nu juist veel méér performance gehaald uit een motor, dat is juist F1 waardig!

[..]

Tsja, iedereen zeikt wel over dat F1 kut is en "ik ben opgehouden met kijken" (waarom reageren die mensen dan nog?), maar feit is dat de kans zeer reeel was dat meerdere teams de F1 zouden verlaten als er niet snel iets veranderde en met 3-4 teams op de grid kijkt pas helemaal niemand meer.

[..]

Kan (alhoewel ik het meer roeptoeteren vind, zonder actie). Maar we zitten ook in een crisis én Ecclestone wil nog altijd achterlijke bedragen hebben van de circuits. Als geluid al een factor is, dan zal het een hele kleine factor zijn, niet meer. Bovendien heeft F1 tientallen miljoenen tv kijkers, waar pas het echte geld in om gaat. Die paar tienduizenden bezoekers maken voor de sport het verschil niet. Wel voor het circuit, maar die kunnen beter Ecclestone aan de galg hangen.

[..]

Geheel mee eens, de uitlaattoeter is onzinnig. De sport heeft geen verandering van het geluid nodig.
Het maximale halen uit nieuwe technologische ontwikkelingen, dat is inderdaad zeer belangrijk in de Formule 1. Met 'kunstmatige rommel' doel ik dan ook op dingen als DRS, de megafoon-uitlaat en dubbele punten in de laatste race. Het eerste moet op kunstmatige wijze het inhalen bevorderen, het tweede moet het geluid sterker maken dan het is en het derde is puur om meer kans te hebben op een spannende slotrace. Wat mij betreft is dat stuk voor stuk artificieel en niet F1-waardig.

De technologie waar je het over hebt is dat natuurlijk wel, en ze moeten die kant ook wel op, anders verdwijnen er fabrikanten uit de F1. Het geluid vind ik echter wel een nadeel. Niet per se wanneer ik naar de race kijk, maar des te meer wanneer ik video's terugzie van auto's met V12 of V10-motoren (wetende dat het achterhaalde technologie is).


Ik denk dan ook dat het voor de fans bij het circuit wel degelijk een groot gemis is. Je krijgt daar al minder mee van de race dan wanneer je het via de tv volgt, maar de hele sfeer gecreëerd door het geluid is ook verdwenen. Die geweldige teringherrie van V10-motoren geeft een adrenalinekick, dat gevoel zal nu grotendeels verdwenen zijn.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 mei 2014 @ 13:33:37 #76
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_140017283
quote:
zeker. Soms zit je als team op het verkeerde moment op de verkeerde plaats en ga je daardoor ten onder ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 16 mei 2014 @ 14:21:26 #77
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_140018935
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 13:30 schreef Rodawa het volgende:

[..]

Het maximale halen uit nieuwe technologische ontwikkelingen, dat is inderdaad zeer belangrijk in de Formule 1. Met 'kunstmatige rommel' doel ik dan ook op dingen als DRS, de megafoon-uitlaat en dubbele punten in de laatste race. Het eerste moet op kunstmatige wijze het inhalen bevorderen, het tweede moet het geluid sterker maken dan het is en het derde is puur om meer kans te hebben op een spannende slotrace. Wat mij betreft is dat stuk voor stuk artificieel en niet F1-waardig.
Geheel mee eens. Ik zit compleet niet met het geluid, maar ik denk dat ze zich wat vergist hebben in de impact van de turbo op het geluid. Van 2.4 @ 18.000 rpm naar 1.6 @ 12.000-15.000 is denk ik prima te slikken, maar de turbo zuigt ook een hoop geluid op en dat is dubbel wennen.

Toch blijf ik er bij dat het een kwestie van gewenning is. Toen de autos van V12 naar V10 gegaan is is de sport niet gestorven, toen men van V10 naar V8 ging is de sport niet gestorven en nu men van V8 naar V6 gaat denk ik dat men het ook wel overleeft. Ja, 5 races na het verdwijnen van de V10 wil men niet wennen, maar over een paar jaar herinnert men zich het V8 geluid alleen nog maar wanneer men op youtube zit te sneupen.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2014 @ 14:37:10 #78
274204 crew  Mexicanobakker
pi_140019469
quote:
Wat te denken van de minardi mugen die er nooit kwam.. ;(
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_140027391
Geluid is momenteel een dilemma. Aan de ene kant is de brandstoflimiet en ers voor de technische ontwikkeling ontzettend interessant. Het trekt ook weer fabrikanten aan zoals Honda nu en Renault was misschien wel weggegaan als ze nog een paar jaar met V8 blokken moesten gaan. F1 heeft de fabrikanten keihard nodig.

Aan de andere kant zorgt de brandstoflimiet voor een veel lager toerental (12000 rpm) en de ERS dempt enorm het geluid, nog veel meer dan de turbo normaal zou doen.

Wat ook gek is, de eerste keren dat Audi met de TDI geen meedoen aan Le Mans, je ziet op de onboard de R18 keihard optrekken, maar zonder enig gebrul. Het is indrukwekkend.
.
pi_140028077
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 13:30 schreef Rodawa het volgende:
Met 'kunstmatige rommel' doel ik dan ook op dingen als DRS
DRS vind ik juist wel tof, die is bedoeld om het nadeel van de 'dirty air' weg te nemen. Door de dirty air leidt een wagen die dichter bijkomt dan een seconde veel snelheidsverlies. DRS compenseert dat.
pi_140028148
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 18:34 schreef Wombcat het volgende:

[..]

DRS vind ik juist wel tof, die is bedoeld om het nadeel van de 'dirty air' weg te nemen. Door de dirty air leidt een wagen die dichter bijkomt dan een seconde veel snelheidsverlies. DRS compenseert dat.
En overcompenseert dat in veel gevallen. Vandaar dat ik liever zie dat coureurs een X aantal keer een 'push to pass'-knop kunnen gebruiken. Op die manier is het mogelijk om degene voor je te verrassen, maar anderzijds ook om daarmee je positie te verdedigen.

Daarnaast: hoeveel echte gevechten zijn er eigenlijk nog? Verdedigen zit er zelden nog in omdat degene achter je er op het rechte stuk al voorbij is gevlogen met DRS. De enige auto's die dat niet lukken zijn de auto's met Renaultmotoren.
pi_140028155
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 10:05 schreef twiFight het volgende:

[..]

Integendeel. Als het op geluid aankomt is het tot nu toe eigenlijk kunstmatige rommel geweest. Energie verspillen ten koste van kracht/snelheid, dat is de F1 toch onwaardig? Er wordt nu juist veel méér performance gehaald uit een motor, dat is juist F1 waardig!

[..]

Tsja, iedereen zeikt wel over dat F1 kut is en "ik ben opgehouden met kijken" (waarom reageren die mensen dan nog?), maar feit is dat de kans zeer reeel was dat meerdere teams de F1 zouden verlaten als er niet snel iets veranderde en met 3-4 teams op de grid kijkt pas helemaal niemand meer.

[..]

Kan (alhoewel ik het meer roeptoeteren vind, zonder actie). Maar we zitten ook in een crisis én Ecclestone wil nog altijd achterlijke bedragen hebben van de circuits. Als geluid al een factor is, dan zal het een hele kleine factor zijn, niet meer. Bovendien heeft F1 tientallen miljoenen tv kijkers, waar pas het echte geld in om gaat. Die paar tienduizenden bezoekers maken voor de sport het verschil niet. Wel voor het circuit, maar die kunnen beter Ecclestone aan de galg hangen.

[..]

Geheel mee eens, de uitlaattoeter is onzinnig. De sport heeft geen verandering van het geluid nodig.

[..]

Wat je zegt klopt wel, maar ik weet niet of we terug moeten willen naar motoren die hooguit één weekend mee gaan. Ondanks dat de spanning van een ploffende motor in een race leuk is, vind ik zelfs voor een sport als de F1 motoren die maar één weekend mee gaan wat extreem.

Punt 2: vergeet niet dat die fuel flow restrictie een wens van de teams was. Dat komt omdat je zonder restrictie een erg grillige en wisselende race krijgt. Dat is geen zak aan, want dan rijden 22 mensen een privérace op dezelfde baan, maar niemand racet dan tegen elkaar.

[..]

Ik zou echt niet terug willen naar de tijd dat ze een race op een setje banden konden doen hoor. De banden werden bij een pitstop nog verwisseld omdat het tanken toch langer duurde, maar de banden waren een tijd lang geen enkele factor en dat is ook saai.

[..]

Zoals al gezegd werd was dat een bewuste keuze. Het klinkt leuk dat F1 autos anders waarschijnlijk 400+ km/u konden halen inmiddels, maar vroeger of later crasht een F1 wagen en de energie die dan vrij komt kost gewoon mensenlevens.

[..]

Het kan een optie zijn. Vergeet niet dat we pas 5 races gezien hebben waarbij een fuel flow limiet geldt. De FIA is ondertussen echt wel bezig om te kijken of bepaalde zaken spannender kunnen.

Maar het blijft lastig, want bij elke aanpassing flippen er weer een paar miljoen autisten die niet tegen verandering kunnen.

[..]

Klopt. Met de V10 vond men de V12 toffer. Toen de V8 werd ingevoerd klaagde iedereen steen en been dat het niks was. Nu hebben we een V6 en klaagt men dat die kut is en men weer terug wil naar de V8, die mensen een tijdje geleden nog verafschuwden. Men is gewoon bang voor verandering en vooral in nederland willen we alleen maar de negatieve dingen zien, want daar zeiken we nou eenmaal graag over.

[..]

Ik weet niet. Vrij klinkt leuk, maar vergeet niet dat in de tijden dat het vrijer was er ook veel grotere verschillen waren, vooral aan kop. 20+ seconden tussen de wagens levert gewoon 0,0 spanning op. Dit hebben we nu ook deels met Mercedes, maar gelukkig strijden die nog met elkaar.
Bijna 100% met je eens. Eigenlijk het enige waar ik het niet zo mee eens ben is de banden: niet dat ik terugwil naar de tijd dat ze de hele race deden met de banden, maar naar mijn idee zouden ze dat wat meer vrij moeten geven: geen verplichte bandenwissels.
pi_140028292
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 18:37 schreef Rodawa het volgende:

[..]

En overcompenseert dat in veel gevallen. Vandaar dat ik liever zie dat coureurs een X aantal keer een 'push to pass'-knop kunnen gebruiken. Op die manier is het mogelijk om degene voor je te verrassen, maar anderzijds ook om daarmee je positie te verdedigen.
Een push-to-pass knop gebruiken om je positie te verdedigen gaat natuurlijk voorbij aan het idee dat het 't nadeel van de vuile lucht moet compenseren.
quote:
Daarnaast: hoeveel echte gevechten zijn er eigenlijk nog? Verdedigen zit er zelden nog in omdat degene achter je er op het rechte stuk al voorbij is gevlogen met DRS. De enige auto's die dat niet lukken zijn de auto's met Renaultmotoren.
Hoeveel echte gevechten waren er vroeger dan? Het is niet dat het toen standaard was, sterker nog: meestal was er vroeger nog veel meer spreiding over het circuit dan nu. Dit komt overigens deels door de invoering van de Safetycar.
pi_140028408
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 18:42 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Een push-to-pass knop gebruiken om je positie te verdedigen gaat natuurlijk voorbij aan het idee dat het 't nadeel van de vuile lucht moet compenseren.
True, maar het is in mijn ogen wel de perfecte middenweg. Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat de verdedigende partij push-to-pass gebruikt op het moment dat de aanvallende partij dit wel doet. Aangezien je een beperkte hoeveel push-to-passes hebt gedurende de race komt er meteen een stukje tactiek bij kijken. Je kan je voorganger op elk punt op het circuit verrassen.

quote:
Hoeveel echte gevechten waren er vroeger dan? Het is niet dat het toen standaard was, sterker nog: meestal was er vroeger nog veel meer spreiding over het circuit dan nu. Dit komt overigens deels door de invoering van de Safetycar.
Wellicht is het deels een gevoelskwestie. Ik baal er gewoon van dat wanneer er kans is op een gevecht, iemand er opeens weer voorbij vliegt met DRS. Zo zagen we in Spanje eigenlijk ook alleen Vettel op een ongebruikelijke plek inhaalacties plaatsen, omdat hij zelfs met DRS niet genoeg topsnelheid had.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 19:10:08 #85
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_140029181
DRS is juist wel het enige goede wat ze bedacht hebben in al die jaren. Simpel probleem, opgelost met een simpele doch elegante oplossing. Ja inhaalacties werden vaak te makkelijk maar dat is nog altijd beter dan het alternatief: er maar 2 seconden achter blijven hangen omdat je motor/banden anders te warm wordt. Zoals nu dus weer het geval is.

Voor alle inhaalacties die veel te makkelijk waren gaf DRS er ook een aantal bij die niet zo makkelijk waren en zonder dat systeem nooit hadden kunnen gebeuren.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_140029278
Hey, ik ben niet de enige die zo denkt over DRS *O*
  vrijdag 16 mei 2014 @ 19:37:53 #87
369251 Geralt
of Rivia
pi_140030223
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 14:21 schreef twiFight het volgende:

[..]

Geheel mee eens. Ik zit compleet niet met het geluid, maar ik denk dat ze zich wat vergist hebben in de impact van de turbo op het geluid. Van 2.4 @ 18.000 rpm naar 1.6 @ 12.000-15.000 is denk ik prima te slikken, maar de turbo zuigt ook een hoop geluid op en dat is dubbel wennen.

Toch blijf ik er bij dat het een kwestie van gewenning is. Toen de autos van V12 naar V10 gegaan is is de sport niet gestorven, toen men van V10 naar V8 ging is de sport niet gestorven en nu men van V8 naar V6 gaat denk ik dat men het ook wel overleeft. Ja, 5 races na het verdwijnen van de V10 wil men niet wennen, maar over een paar jaar herinnert men zich het V8 geluid alleen nog maar wanneer men op youtube zit te sneupen.
En toch klonk de V8 toffer dan de V6. En de V10 klonk toffer dan de V8. en de V12 klonk toffer dan de V10.

Minder minder minder ;(
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_140030261
Dat roepen wel meer Limburgers :D
  vrijdag 16 mei 2014 @ 19:44:20 #89
369251 Geralt
of Rivia
pi_140030472
Dat geluid is simpel op te lossen. Lepel er een V16 BRM in.
Dat was maar anderhalve liter; dus dat moet wel zuinig zijn.

Bovendien klinkt dat ubergeil _O_
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 mei 2014 @ 20:05:44 #90
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_140031367
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 18:34 schreef Wombcat het volgende:

[..]

DRS vind ik juist wel tof, die is bedoeld om het nadeel van de 'dirty air' weg te nemen. Door de dirty air leidt een wagen die dichter bijkomt dan een seconde veel snelheidsverlies. DRS compenseert dat.
Of het grondeffect moet weer terugkomen
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 16 mei 2014 @ 21:01:17 #91
369251 Geralt
of Rivia
pi_140033340
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 19:10 schreef Fir3fly het volgende:
DRS is juist wel het enige goede wat ze bedacht hebben in al die jaren. Simpel probleem, opgelost met een simpele doch elegante oplossing. Ja inhaalacties werden vaak te makkelijk maar dat is nog altijd beter dan het alternatief: er maar 2 seconden achter blijven hangen omdat je motor/banden anders te warm wordt. Zoals nu dus weer het geval is.

Voor alle inhaalacties die veel te makkelijk waren gaf DRS er ook een aantal bij die niet zo makkelijk waren en zonder dat systeem nooit hadden kunnen gebeuren.
Dit jaar zijn er een stuk minder inhaalacties geweest in de eerste 5 races tov vorig jaar.

Ergo: de V6 is kut :P
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 16 mei 2014 @ 21:04:51 #92
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_140033515
Er is één oplossing voor dit probleem: Betere banden en weet ik veel wat puur om er voor te zorgen dat je dichter achter je voorganger kan blijven. Dat is gewoon het grootste probleem van dit seizoen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 16 mei 2014 @ 21:10:03 #93
369251 Geralt
of Rivia
pi_140033713
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:04 schreef Nattekat het volgende:
Er is één oplossing voor dit probleem: Betere banden en weet ik veel wat puur om er voor te zorgen dat je dichter achter je voorganger kan blijven. Dat is gewoon het grootste probleem van dit seizoen.
Die banden gaan niet zozeer het probleem oplossen van het gebrek aan downforce als je achter een andere auto aanrijdt hoor :P
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 16 mei 2014 @ 21:13:07 #94
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_140033840
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:10 schreef Geralt het volgende:

[..]

Die banden gaan niet zozeer het probleem oplossen van het gebrek aan downforce als je achter een andere auto aanrijdt hoor :P
Maar ze zijn wel zo op. Kijk maar naar Massa en Bottas zaterdag; Bottas in vrije lucht en Massa de hele race in verkeer.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_140034065
Dat was vooral een probleem met de <2009 regelgeving. Met de >2014 regelgeving is dat nauwelijks echt een probleem meer. Het grote probleem nu ligt bij de zachtere banden. Dat probleem ontstond al toen er maar 1 bandenleverancier overbleef er regelgeving kwam dat je beide compounds in 1 race moest gebruiken.
pi_140034253
Grondeffect, aktieve vering en compounds dichter bij elkaar of gewoon 1 compound per race. Het rijden op "verkeerde" compounds werkt gewoon niet. Of de band nu te hard of te zacht is, hij komt niet in zijn ideale werktemperatuur, heeft te weinig grip en verbrand daardoor weer.

En dan kijken wat voor bezwaren we dan weer krijgen. We wilden immers meer inhalingen en meer pitstops. Die hebben we met drs en slechte banden gekregen. Het geeft echter niet resultaat wat we graag willen zien.

We willen gewoon auto;s zien die rondenlang met elkaar in gevecht zijn om de positie, zonder "save these tyres" "Raikonnen is faster then you" of "We'll pass him during pitstops"
.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 21:24:50 #97
369251 Geralt
of Rivia
pi_140034312
En af en toe een koprol in de grindbak. Dat wil ik ook weer terug :(
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_140034405
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:24 schreef Geralt het volgende:
En af en toe een koprol in de grindbak. Dat wil ik ook weer terug :(
Daar hebben we Maldonado toch voor, PVDSA legt er genoeg voor neer om wekelijks koprollen te zien.
.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 21:28:22 #99
369251 Geralt
of Rivia
pi_140034478
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:26 schreef Fer het volgende:

[..]

Daar hebben we Maldonado toch voor, PVDSA legt er genoeg voor neer om wekelijks koprollen te zien.
Ja okay, maar de grindbak wil ik ook weer terug. En coureurs met enorme kloten. Want die hebben ze nu zo goed als allemaal niet meer als je ze op een baan met grindbakken zou laten rijden.

Fouten worden niet meer keihard afgestraft; hooguit met een paar plekjes verlies.

De huidige generatie zou niet eens meer iemand buitenom durven inhalen op een circuit met grindbakken.

Huilies :'(
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_140034523
Ik denk dat jij een tijdmachine wil.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 16 mei 2014 @ 21:30:57 #101
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_140034575
Als er geen grindbakken zijn, op z'n minst iets meer gras. Alles is beter dan asfalt.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 16 mei 2014 @ 21:41:36 #102
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_140034984
Dat asfalt is juist beter. Het nodigt meer acties uit, juist omdat als het niet goed gaat het minder afgestraft wordt. Als je weet dat je slechts een paar seconden verliest in plaats van de hele race ben je meer geneigd om toch de actie te maken.

En het is veiliger. Win/win dus.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_140036314
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:41 schreef Fir3fly het volgende:
Dat asfalt is juist beter. Het nodigt meer acties uit, juist omdat als het niet goed gaat het minder afgestraft wordt. Als je weet dat je slechts een paar seconden verliest in plaats van de hele race ben je meer geneigd om toch de actie te maken.

En het is veiliger. Win/win dus.
Het nodigt meer stomme en nutteloze acties uit ja. Van die acties waar niemand ook maar een moment van dacht dat het ging lukken. Want stel nou dat die ander daardoor een foutje maakt omdat ie jou moet ontwijken, dan zit je er dus voor. En zo niet, dan sluit je toch weer onder z'n vleugel aan, dus niks verloren.

Dan zie ik liever een actie waarbij je echt met zelfvertrouwen de actie inzet, met slechts 2 mogelijke resultaten: een plaats winst, of een uitvalbeurt. Die zijn er misschien wat minder, maar degene die er zijn betekenen zo veel meer voor de coureur en de kijker.

Helaas zit de F1 vol met jonge honden die blijkbaar geen ballen meer nodig hebben om het tot de F1 te schoppen...

Ach ja, vroegah was alles beter. ;)
  zaterdag 17 mei 2014 @ 08:41:44 #104
34586 kepler
No bounce, no play
pi_140047089
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 22:17 schreef TagForce het volgende:

[..]

Het nodigt meer stomme en nutteloze acties uit ja. Van die acties waar niemand ook maar een moment van dacht dat het ging lukken. Want stel nou dat die ander daardoor een foutje maakt omdat ie jou moet ontwijken, dan zit je er dus voor. En zo niet, dan sluit je toch weer onder z'n vleugel aan, dus niks verloren.

Dan zie ik liever een actie waarbij je echt met zelfvertrouwen de actie inzet, met slechts 2 mogelijke resultaten: een plaats winst, of een uitvalbeurt. Die zijn er misschien wat minder, maar degene die er zijn betekenen zo veel meer voor de coureur en de kijker.

Helaas zit de F1 vol met jonge honden die blijkbaar geen ballen meer nodig hebben om het tot de F1 te schoppen...

Ach ja, vroegah was alles beter. ;)
maar dan worden de races wel weer saaier :P
The line is a dot to you!
pi_140047728
Hoeft niet, ik denk dat je beter racewerk gaat zien. Meer uitvallers per race zal de sport tevens ook aantrekkelijker maken. Het is nu toch veel te saai dat elke race minimaal 80% van het veld over de finish komt. Niet leuk voor onze f1 manager, maar er gebeurt wel weer wat. En niet alleen in het achterveld, ook de toppers maken wel eens een remfoutje, hup over de uitloopstroken en kunnen zo weer doorrijden. Ik zou wel willen zien dat hier meer 'pijn' word gedaan ipv alleen maar een seconde of 8 tijdsverlies.

En ik ben nog steeds voor een systeem/regel waarbij DRS slechts een aantal keer gebruikt mag worden, zeg 15 keer. En ook geen DRS meer op iemand die ronde achter ligt. Als je toch al sneller bent dan zo'n achterligger, mag je er ook wel met iets meer moeite voorbij.
  zaterdag 17 mei 2014 @ 09:42:13 #106
131800 Tarado
capô de fusca
pi_140047761
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 09:39 schreef Meike26 het volgende:
Hoeft niet, ik denk dat je beter racewerk gaat zien. Meer uitvallers per race zal de sport tevens ook aantrekkelijker maken. Het is nu toch veel te saai dat elke race minimaal 80% van het veld over de finish komt. Niet leuk voor onze f1 manager, maar er gebeurt wel weer wat. En niet alleen in het achterveld, ook de toppers maken wel eens een remfoutje, hup over de uitloopstroken en kunnen zo weer doorrijden. Ik zou wel willen zien dat hier meer 'pijn' word gedaan ipv alleen maar een seconde of 8 tijdsverlies.

En ik ben nog steeds voor een systeem/regel waarbij DRS slechts een aantal keer gebruikt mag worden, zeg 15 keer. En ook geen DRS meer op iemand die ronde achterlicht. Als je toch al sneller bent dan zo'n achterligger, mag je er ook wel met iets meer moeite voorbij.
Dat laatste ben ik het niet mee eens, DRS zou eerder alleen voor het inhalen van achterblijvers gebruikt moeten worden, rijdende chicanes zitten we toch ook niet op te wachten?
pi_140047845
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 09:42 schreef Tarado het volgende:

[..]

Dat laatste ben ik het niet mee eens, DRS zou eerder alleen voor het inhalen van achterblijvers gebruikt moeten worden, rijdende chicanes zitten we toch ook niet op te wachten?
Rijdende chicanes hadden we zo'n 10 jaar geleden nog, nu zitten de Caterhams en Marussias slechts op 4 seconden. Als top coureur kom je maar een paar keer een langzamere coureur tegen. Natuurlijk krijgen ze blauwe vlaggen, maar ik vind niet dat je als top coureur recht hebt op drs bij iemand die ronde achter ligt.
  zaterdag 17 mei 2014 @ 09:57:55 #108
131800 Tarado
capô de fusca
pi_140047976
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 09:48 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Rijdende chicanes hadden we zo'n 10 jaar geleden nog, nu zitten de Caterhams en Marussias slechts op 4 seconden. Als top coureur kom je maar een paar keer een langzamere coureur tegen. Natuurlijk krijgen ze blauwe vlaggen, maar ik vind niet dat je als top coureur recht hebt op drs bij iemand die ronde achter ligt.
Het is volgens mij ook in het belang van de achterblijver, blauwe vlag krijgt hij toch dan kan het maar beter snel voorbij zijn.
  Redactie Sport zaterdag 17 mei 2014 @ 10:07:44 #109
274204 crew  Mexicanobakker
pi_140048089
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:23 schreef Fer het volgende:
Grondeffect, aktieve vering en compounds dichter bij elkaar of gewoon 1 compound per race. Het rijden op "verkeerde" compounds werkt gewoon niet. Of de band nu te hard of te zacht is, hij komt niet in zijn ideale werktemperatuur, heeft te weinig grip en verbrand daardoor weer.

En dan kijken wat voor bezwaren we dan weer krijgen. We wilden immers meer inhalingen en meer pitstops. Die hebben we met drs en slechte banden gekregen. Het geeft echter niet resultaat wat we graag willen zien.

We willen gewoon auto;s zien die rondenlang met elkaar in gevecht zijn om de positie, zonder "save these tyres" "Raikonnen is faster then you" of "We'll pass him during pitstops"
Dit is het probleem ja. Ik kijk veel oude races terug, gisteren naar Duitsland '96 en daar zit dat fantastische, rondenlange gevecht tussen Berger en Hill in. 6, 7 ronden actie en ik denk dat Hill er ook wel voorbij was gekomen ( ware het niet dat berger 2 ronden voor het eind al een motorplof kreeg)

Ik vind dat veel spannender dan DRS. Ik denk dat tankstops daar ook een aandeel in hadden. 2008 was daarom ook een van de leukste seizoenen.. Geen gezeik met teveel banden sparen, tankstops en een veld dat dicht bij elkaar zat. Het afschaffen van tankstops zorgde dat één stop voldeed, dus moesten ze dat compenseren met de banden.

En vroeger had je gewoon meer land op uitvallers. Dat is helaas gewoon niet meer zo, dus is iemand die ver voor op de eerste plaats ligt duidelijk eerste. Logisch, want teams willen finishen
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_140048178
Die betrouwbaarheid maakt het ook wel saai ja, vroeger kon de koploper zo uitvallen met een motorplof of kapotte bak. Of zoals de laatste bocht van Australie in 2006, die gewoon flink aantal rijders eruit gooit tijdens de race. Toppers zoals Schumacher en Montoya die er gewoon af gingen op een stomme bocht en wat smalle kerb.
.
  Redactie Sport zaterdag 17 mei 2014 @ 10:56:52 #111
274204 crew  Mexicanobakker
pi_140048831
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 10:13 schreef Fer het volgende:
Die betrouwbaarheid maakt het ook wel saai ja, vroeger kon de koploper zo uitvallen met een motorplof of kapotte bak. Of zoals de laatste bocht van Australie in 2006, die gewoon flink aantal rijders eruit gooit tijdens de race. Toppers zoals Schumacher en Montoya die er gewoon af gingen op een stomme bocht en wat smalle kerb.
Dat is natuurlijk ook wel sentiment, in 1994 was er buiten startcrashes om maar 3x de situatie dat iemand vanuit leidende positie uitviel (imola uiteraard :{ het gevecht tussen Schumacher en Hill in Adelaide en Alesi die zn versnelling verneukte in Italië), overigens allemaal eigen fouten buiten Senna. Alleen Schumi die vier punten verloor in Spanje lag aan het materiaal.

Maar het is het gevoel. Nu kan het voor je gevoel gewoon niet meer, terwijl je vroeger dacht " hmm wat kan er gebeuren "
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_140049775
Het probleem is ook gewoon heel lastig. Vroeger maakten ze 1 pitstop en dan was dat gelijk het moment waarop "ingehaald" werd. Verder zonder actie op de baan.

Nu volgt een voor de meesten onzichtbare pitstop strategie, waardoor aan het einde van de race opeens de ander met drs ingehaald word. Ook zonder de lange strijd op de baan.

En kijk je in andere raceklasses met gelijkwaardig materiaal, kan er vaak ook niet ingehaald worden en blijven de rijders rondenlang achter elkaar racen.

Eigenlijk is de strijd tussen Hamilton en Rosberg het spannendste van de afgelopen jaren wat er te zien valt. Schumacher-Alonso was alweer bijna 9 jaar terug.
.
pi_140054045
Als ik jullie was, zou ik stoppen met kijken en ipv de live races een oud seizoen uitpikken en dat maar kijken. Neem 2002 maar of zo, dat was pas saai :{
  zaterdag 17 mei 2014 @ 15:25:47 #114
34586 kepler
No bounce, no play
pi_140054393
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 15:09 schreef Wombcat het volgende:
Als ik jullie was, zou ik stoppen met kijken en ipv de live races een oud seizoen uitpikken en dat maar kijken. Neem 2002 maar of zo, dat was pas saai :{
Inderdaad, het is wel een kwestie van 'vroeger' was alles beter. Ik kan me niet herinneren dat er een seizoen is geweest waarin elke wedstrijd superspannend was. Dat gaat gewoon niet. Tuurlijk waren er fantastische gevechten, maar volgens mij kwamen die ook niet vaak voor. Afgelopen seizoenen waren er best een flink aantal hele leuke races, met mooie gevechten (al dan niet in de achterhoede). Zonder saaie races zijn de leuke races ook minder leuk :P
The line is a dot to you!
  Redactie Sport zaterdag 17 mei 2014 @ 15:54:57 #115
274204 crew  Mexicanobakker
pi_140055019
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 15:09 schreef Wombcat het volgende:
Als ik jullie was, zou ik stoppen met kijken en ipv de live races een oud seizoen uitpikken en dat maar kijken. Neem 2002 maar of zo, dat was pas saai :{
Zo saai was 2002 niet. Montoya had meer pole positions dan Schumacher meen ik _O- Of minimaal evenveel dan toch.

Ik vind juist dat DRS kunstmatig is.. ik snap dat je niets kunt doen aan een race waar geen gevechten zijn, maar ik vind dat gevechten snel afgehandeld zijn door DRS..
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  zaterdag 17 mei 2014 @ 15:57:27 #116
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_140055071
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 15:54 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Zo saai was 2002 niet. Montoya had meer pole positions dan Schumacher meen ik _O- Of minimaal evenveel dan toch.

Ik vind juist dat DRS kunstmatig is.. ik snap dat je niets kunt doen aan een race waar geen gevechten zijn, maar ik vind dat gevechten snel afgehandeld zijn door DRS..
Schumacher had bijna 2 maal zoveel punten als Barrichello, en 2 races werden niet door Ferrari gewonnen. Als niet Schumacher/Ferrari fan was dat seizoen waarschijnlijk heel erg saai :D
Xbox Live Gamertag : ThaD16
  Redactie Sport zaterdag 17 mei 2014 @ 16:34:44 #117
274204 crew  Mexicanobakker
pi_140055899
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 15:57 schreef GotenSSJ het volgende:

[..]

Schumacher had bijna 2 maal zoveel punten als Barrichello, en 2 races werden niet door Ferrari gewonnen. Als niet Schumacher/Ferrari fan was dat seizoen waarschijnlijk heel erg saai :D
Ferrari had precies evenveel punten als de rest.

Kwam omdat Williams alle kansen die ze hadden gruwelijk hard verneukten. Lag niet aan Ferrari
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_140065833
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 15:54 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Zo saai was 2002 niet. Montoya had meer pole positions dan Schumacher meen ik _O- Of minimaal evenveel dan toch.

Ik vind juist dat DRS kunstmatig is.. ik snap dat je niets kunt doen aan een race waar geen gevechten zijn, maar ik vind dat gevechten snel afgehandeld zijn door DRS..
Het probleem van de huidige auto's is de aerodynamica waardoor je niet in de slipstream door een bocht kan. DRS moet dat nadeel opheffen, maar maakt het inhalen vaak te gemakkelijk.

Liever had ik de terugkeer van grondeffect gezien, waardoor dat hele DRS niet nodig is.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  Redactie Sport zaterdag 17 mei 2014 @ 20:44:08 #119
274204 crew  Mexicanobakker
pi_140065901
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 20:43 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Het probleem van de huidige auto's is de aerodynamica waardoor je niet in de slipstream door een bocht kan. DRS moet dat nadeel opheffen, maar maakt het inhalen vaak te gemakkelijk.

Liever had ik de terugkeer van grondeffect gezien, waardoor dat hele DRS niet nodig is.
Dat quotede ik al ergens. DRS overcompenseert.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  zondag 18 mei 2014 @ 00:50:50 #120
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_140077621
Groundeffect zou mooi zijn want dan is er ook meer mogelijk tot close racing jammer dat ze sinds 1998 al bezig zijn de downforce in te perken.
Het laatste jaar (moet wel zeggen mijn eerste volledige seizoen wat ik volgde) 1997 was een prima seizoen.
Die regels moeten ze weer uit de kast halen, wagens waren veilig en goed op snelheid.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')