zet hem op vier posts per pagina. Heb je nergens last vanquote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:09 schreef JohnB52 het volgende:
Kunnen die auto's niet uit de OP? We zijn al 5gp's onderweg...
met superzacht gereden en het extra gewicht eruit gehaald?quote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:10 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Lol: Chilton heads times for Marussia on damp test day. Dat zou zaterdag nog goed zijn voor P4 op de grid. Heeft ie de chicane afgesneden ofzo?
[ afbeelding ]
http://www.formula1.com/news/headlines/2014/5/15828.html
Ja handig.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
zet hem op vier posts per pagina. Heb je nergens last van
Mercedes 197 punten; McLaren 43.quote:Misère bij McLaren motiveert Button om door te gaan
Jenson Button laat McLaren niet in de steek nu de Britse renstal in zwaar weer verkeert. De 34-jarige Brit is een van oudere coureurs op de grid, maar van een naderend pensioen wil hij niets weten. De huidige situatie van McLaren zou makkelijk een demotiverende werking kunnen hebben, maar voor de wereldkampioen van 2009 heeft het juist het tegenovergestelde effect.
Button legt uit: "Ik wil absoluut in de Formule 1 verder. Een seizoen als dit doet me niet naar mijn pensioen verlangen. Je stopt liever op je hoogtepunt. Als die mogelijkheid ook maar enigszins bestaat, ga je door totdat het zover is. Het probleem is alleen dat je op je hoogtepunt ook alleen maar door wil gaan, zodat je nog jaren kan blijven racen. Maar ik voel me niet aan het einde van mijn Latijn. Ik ben blij over mijn toekomst, die ziet er opwindend uit."
"Ik ga ervan uit dat het team aan het einde van het seizoen een competitieve vorm heeft gevonden en dat zou me dan een goede reden geven om bij McLaren te blijven. We moeten eind dit jaar snel zijn omdat de regels niet of nauwelijks veranderen. En om twee seconden te vinden in de winter is een onmogelijke opgave. Ron Dennis wil dit jaar nog races winnen, maar dat wordt een moeilijk verhaal.
Maar we gooien de handdoek niet in de ring, tenzij Mercedes op een gegeven moment een voorsprong van 300 punten heeft."
quote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:34 schreef flipsen het volgende:
Lol en Guido hangt maar 5,3 seconden achter een MarussiaAan de andere kant, slecht 0,3 seconden achter de Red Bull. Maar toch denk ik dat ie niet echt tevreden is over deze testdag, hoewel je uiteraard nooit weet wat er getest wordt. In het verleden behaalde resultaten bla bla bla enzo.
quote:De naam van Giedo van der Garde prijkte onderaan de tijdenlijst na de eerste testdag in Barcelona, maar dat had een reden. Sauber reed namelijk een bandentest en de C33 was de hele dag tot de nok toe gevuld met benzine. Ook was Van der Garde eigenlijk alleen maar onderweg met harde banden.
Een 'gloryrun', die bijvoorbeeld Max Chilton bovenaan zette, zat er dan ook niet in voor Van der Garde. "We kregen een Pirelli-test toegewezen", zei hij tegen GPUpdate.net. "En dan rij je de hele dag op high fuel en met harde banden. Dat was de planning en die hebben we dan ook gevolgd. Uiteindelijk hebben we het programma kunnen afwerken en was Pirelli blij met ons commentaar en dan zijn wij op onze beurt weer blij met het gedane werk."
"Morgen blijf ik op het circuit. Gutierrez rijdt en het team gaat verder met het geplande programma. Het nieuwe pakket werkt nog niet helemaal honderd procent en hopelijk kunnen we wat laptime vinden. Daar ben ik overigens van overtuigd. Iedereen werkt keihard om een stap te kunnen zetten en de motivatie is enorm. Vandaag voelde ik alweer dat de auto beter was en dat gaan we dan ook doorzetten."
Vorig jaar waren ze al 5e bij de constructeurs wat McLaren onwaardig is, momenteel zitten ze kwa snelheid zelfs achter Williams en Force India. Vechten om de puntjes met Torro Rosso.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 20:16 schreef Geralt het volgende:
[..]
Mercedes 197 punten; McLaren 43.
Die zijn dus al ruim over de helft
Yep: http://www.gpupdate.net/n(...)onverwachte-toptijd/quote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:43 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
met superzacht gereden en het extra gewicht eruit gehaald?
twitter:GPUpdate twitterde op woensdag 14-05-2014 om 08:41:33Frijns misses out due to Kobayashi crash #F1 http://t.co/bIUoeoCl7s reageer retweet
Kobacrashiquote:Op woensdag 14 mei 2014 08:54 schreef Tarado het volgende:
twitter:GPUpdate twitterde op woensdag 14-05-2014 om 08:41:33Frijns misses out due to Kobayashi crash #F1 http://t.co/bIUoeoCl7s reageer retweet
Dat weet je nooit, Honda weet iig wat ze moeten bouwenquote:Op woensdag 14 mei 2014 09:04 schreef Mexicanobakker het volgende:
Button weet wat het is om bij een waardeloos team te rijden voor 2 jaar en daarna WK te worden met een nieuwe motor...
Helaas gaat het nu precies om de omgekeerde motorwissel als de vorige keer.
Ja, alleen was de Honda toentertijd erg zwak en de Merc nu erg sterk.. kan wel dat de Honda nog sterker wordt. Hebben natuurlijk een goede historie met McLaren en de turboquote:Op woensdag 14 mei 2014 09:09 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat weet je nooit, Honda weet iig wat ze moeten bouwen
http://www.gpupdate.net/n(...)-harder-motorgeluid/quote:Op dinsdag 13 mei 2014 21:40 schreef Ferry_76 het volgende:
Is er al beeld en geluid van de nieuwe uitlaten die getest zouden gaan worden vandaag?
Dit ja. Wat een teleurstelling. Wat een deceptie.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:57 schreef Fiorano het volgende:
Die formule auto door Lelystad is trouwens ons Joske in een oude A1GP
je vergeet nog de scherpe randen van de uitstekende delen en de niet goedgekeurde uitlaatquote:Op woensdag 14 mei 2014 13:30 schreef Wombcat het volgende:
Verkeerd parkeren, geen nummerborden, geen deugdelijke verlichting, geen richtingaanwijzers, ruitenwisservloeistof op. Dat wordt een flinke prent meneer.
Waarschijnlijk zijn kentekenbewijs ook niet bij zich.quote:Op woensdag 14 mei 2014 13:33 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
je vergeet nog de scherpe randen van de uitstekende delen en de niet goedgekeurde uitlaat
Nu ook een filmpje erbij..quote:Op woensdag 14 mei 2014 12:41 schreef Tarado het volgende:
Hier een fragment met geluid
http://www.rtl.de/video/channelplayer/index/id/324572/channel/344
Je ziet die agent ook echt zo kijken vanquote:Op woensdag 14 mei 2014 13:27 schreef Twieki het volgende:
[..]
Dit ja. Wat een teleurstelling. Wat een deceptie.
En de eerste boete hebben ze ook al te pakken.
[ afbeelding ]
Grapje, hoort vast bij het escorte
Niet helemaal met je eens, qua techniek is dit wel een enorme stap voorwaarts (die motoren dan, niet die toeterquote:Op woensdag 14 mei 2014 14:00 schreef Rodawa het volgende:
Nog een duidelijke foto van de megafoon-uitlaat.
[ afbeelding ]
Godverdomme wat triest.Ze zijn de afgelopen jaar goed bezig om de sport te verneuken met al die kunstmatige rommel, binnenkort dus de volgende stap.
Tuurlijk, zo'n stap moest gezet worden, hoe jammer het ook is. Overigens is het racen allang niet meer op de limiet, zoals ik het zelf graag zie. Het doet mij oprecht pijn om een raceauto in de hoogste klasse van de autosport te horen liften voor het rempunt, of bij lage toeren al horen opschakelen. Je ziet ook dat er minder publiek op de races afkomt en ik ben bang dat dat alleen nog maar verder af zal nemen nu het klinkt of er 22 Dysons voorbij komen.quote:Op woensdag 14 mei 2014 14:06 schreef Tarado het volgende:
[..]
Niet helemaal met je eens, qua techniek is dit wel een enorme stap voorwaarts (die motoren dan, niet die toeter)
Ik vind het ook wel jammer dat de limiet niet meer op snelheid ligt maar in dit geval brandstof gebruik, dat er minder mensen komen zal toch ook te maken hebben met de landen waar ze racen en toch absurde prijzen die betaald moeten worden, ik weet niet of de gevolgen van die geluidsafname al zichtbaar zijn in die zin.quote:Op woensdag 14 mei 2014 14:27 schreef Rodawa het volgende:
[..]
Tuurlijk, zo'n stap moest gezet worden, hoe jammer het ook is. Overigens is het racen allang niet meer op de limiet, zoals ik het zelf graag zie. Het doet mij oprecht pijn om een raceauto in de hoogste klasse van de autosport te horen liften voor het rempunt, of bij lage toeren al horen opschakelen. Je ziet ook dat er minder publiek op de races afkomt en ik ben bang dat dat alleen nog maar verder af zal nemen nu het klinkt of er 22 Dysons voorbij komen.
Los daarvan heb ik het meer over het écht kunstmatige vlak. DRS bijvoorbeeld, naar mijn mening is dat geen stap vooruit, in ieder geval niet op de manier waarop het wordt toegepast. Als er dan zo'n systeem geïmplementeerd wordt, gebruik dan liever een X aantal keer 'push-to-pass' gedurende de race, zoals in Indycars werd/wordt(?) gebruikt. Naar mijn mening is dat een veel eerlijkere manier, omdat het een voordeel op kan leveren, maar de verdedigende partij kan het dan ook gebruiken.
Hetzelfde geldt nu voor die megafoon-uitlaat. Men is niet tevreden over het geluid, dus testen ze een toetertje waardoor de auto's luider moeten worden.Ik ben bang dat er meer van zulke onzinnige dingen bij gaan komen de komende jaren.
Wat het vroeger eigenlijk ook was. Tot in de jaren 80 deden ze gewoon de hele race met een setje banden, uitzonderingen daargelaten, je mag er rustig vanuit gaan dat ze toen echt niet de hele race kwalificatierondjes aan het rijden waren.quote:Op woensdag 14 mei 2014 14:44 schreef Rossdale het volgende:
Eigenlijk zijn het tegenwoordig meer endurance-races dan snelheidsraces.
Terug naar de jaren 80 dus. Hoera.quote:Op woensdag 14 mei 2014 14:50 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Wat het vroeger eigenlijk ook was. Tot in de jaren 80 deden ze gewoon de hele race met een setje banden, uitzonderingen daargelaten, je mag er rustig vanuit gaan dat ze toen echt niet de hele race kwalificatierondjes aan het rijden waren.
Een seizoen als 1982, maar dan zonder de doden, lijkt me best leuk. 11 verschillende winnaars. Beslissing van het kampioenschap in de laatste race, met nog 3 kanshebbers. Kan slechter.quote:
Natuurlijk er zijn altijd zaken die limiteren maar het is wel zo dat de ronde records in veel gevallen 10 jaar oud zijnquote:Op woensdag 14 mei 2014 14:50 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Wat het vroeger eigenlijk ook was. Tot in de jaren 80 deden ze gewoon de hele race met een setje banden, uitzonderingen daargelaten, je mag er rustig vanuit gaan dat ze toen echt niet de hele race kwalificatierondjes aan het rijden waren.
Dat klopt inderdaad. Toen reden ze met de V10. Doordat de FIA vond dat de F1 te snel begon te worden (net zoals met de turbomotor eind jaren '80) zijn ze overgestapt op de V8 (die de afgelopen jaren op sommige circuits dicht bij die snelheden in de buurt kwam). Nu zijn ze weer op een andere motor overgestapt en zullen de we komende jaren de snelheden wel weer zien stijgen (en de tijden dalen).quote:Op woensdag 14 mei 2014 14:59 schreef Tarado het volgende:
[..]
Natuurlijk er zijn altijd zaken die limiteren maar het is wel zo dat de ronde records in veel gevallen 10 jaar oud zijn
Met de kanttekening dat pironi wel kampioen was geworden als ie niet was gecrashedquote:Op woensdag 14 mei 2014 14:55 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Een seizoen als 1982, maar dan zonder de doden, lijkt me best leuk. 11 verschillende winnaars. Beslissing van het kampioenschap in de laatste race, met nog 3 kanshebbers. Kan slechter.
Of Villeneuve natuurlijk, als die ook niet was gecrasht.quote:Op woensdag 14 mei 2014 16:24 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Met de kanttekening dat pironi wel kampioen was geworden als ie niet was gecrashed
Dat valt niet te zeggen aangezien hij pas zes punten had uit vier races, waarbij alle punten uit die Imolafarce kwamen...quote:Op woensdag 14 mei 2014 16:25 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Of Villeneuve natuurlijk, als die ook niet was gecrasht.
Was het maar zo simpel. De motoren draaien op dit moment niet meer dan 12.000 toeren ondanks dat ze tot 15.000 mogen draaien. Het komt door de limiet op de stroomsnelheid van de brandstof dat ze nu niet hoger gaanquote:Op woensdag 14 mei 2014 17:15 schreef Geralt het volgende:
Als ze gewoon die toeren eens opschroeven tot 21.000rpm dan hoeven ze heel zo een toeter niet achterop hun auto te zetten.
Persoonlijk denk ik dat het gebrek aan zeer hoge toeren veel meer doet voor de beleving van het geluid dan daadwerkelijk het aantal decibellen.
Of het zou allicht al meer helpen dan zo een toeter. Geluid van de afgelopen jaren krijgen we toch niet meer terug helaas. Gelukkig vorig jaar nog een GPtje meegepikt
Dat past niet meer helemaal in deze tijd, maar meer lawaai en een betere show ben ik wel voorquote:Op woensdag 14 mei 2014 17:32 schreef Geralt het volgende:
Dan tiefen ze die limiet er maar vanaf. F1 moet helemaal niet zuinig en milieubewust zijn.
F1 moet hard en vies en goor en smerig zijn en slecht voor het milieu en stinken naar benzine en verbrand rubber!
Godverdomme!!
Zie je wel dat vroeger alles beter wasquote:Op woensdag 14 mei 2014 17:35 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat past niet meer helemaal in deze tijd, maar meer lawaai en een betere show ben ik wel voor
neequote:Op woensdag 14 mei 2014 17:36 schreef Geralt het volgende:
[..]
Zie je wel dat vroeger alles beter was!!!
quote:Op woensdag 14 mei 2014 17:37 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
nee
Speciaal voor jou hebben ze trouwens de Formule E uitgevonden.
Nee ik ben tegenwoordig heel rustig en terughoudend in mijn reacties op FOK! om zodoende geen andere users onnodig te kwetsenquote:Op woensdag 14 mei 2014 17:39 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik had hardere bewoordingen verwacht
Ik ga stuk hierquote:Op woensdag 14 mei 2014 17:40 schreef Geralt het volgende:
[..]
Nee ik ben tegenwoordig heel rustig en terughoudend in mijn reacties op FOK! om zodoende geen andere users onnodig te kwetsen
quote:New louder exhaust didnt work Rosberg
2014 F1 season
May 14, 2014 at 6:00 pm by Keith Collantine
Mercedes exhaust test, Circuit de Catalunya, 2014
Nico Rosberg says the new exhaust tried by Mercedes which was intended to amplify the volume of the V6 turbo engines didnt work.
Mercedes ran a wider exhaust on their car during todays test at the Circuit de Catalunya in an attempt to address criticism that the new engines are too quiet.
We tried the new exhaust today, just as a team we want to do good for the sport, he said in a video posted on Twitter.
Unfortunately, though, it wasnt a great solution, it just didnt work, it didnt make it much louder.
So well just have to try for another solution, well try pushing.
Rosberg covered 102 laps of the track and ended the day with the second-fastest time.
De F1 die milieubewust probeert te doen slaat sowieso nergens op. Elke twee weken dat hele circus weer de wereld over laten vliegen is ook niet bepaald gunstig.quote:Op woensdag 14 mei 2014 17:32 schreef Geralt het volgende:
Dan tiefen ze die limiet er maar vanaf. F1 moet helemaal niet zuinig en milieubewust zijn.
F1 moet hard en vies en goor en smerig zijn en slecht voor het milieu en stinken naar benzine en verbrand rubber!
Godverdomme!!
Wellicht DRS vervangen met push to pass button, dat ze een paar keer 10 seconden 125l/uur mogen verbruiken, hebben ze gelijk weer een reden om wel 15000 rpm te draaien. Dan krijgt push to pass ook gelijk meer lawaai ipv een stom gat in de achtervleugel.quote:Op woensdag 14 mei 2014 17:31 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Was het maar zo simpel. De motoren draaien op dit moment niet meer dan 12.000 toeren ondanks dat ze tot 15.000 mogen draaien. Het komt door de limiet op de stroomsnelheid van de brandstof dat ze nu niet hoger gaan
Het seizoen 15 races inkorten maakt het allemaal nog goedkoperquote:Op woensdag 14 mei 2014 19:26 schreef sportfreak het volgende:
Het seizoen met één race inkorten bespaardt meer dan al die regels voor 22 auto's.
Dat is al min of meer zoals de FIA het doet. De vorige grote regelwijziging was in 2009, dus 5 jaar geleden. De wijzigingen de afgelopen jaren waren niet substantieel, maar alleen om gaten in de regelgeving te dichten zoals de dubbele diffuser, de geblazen diffuser, f-duct, etc.quote:Op donderdag 15 mei 2014 09:23 schreef Meike26 het volgende:
Probleem bij de f1 is dat ze te veel geilen op regeltjes en regeltjes veranderen. Gewoon eens in de 4 jaar regels veranderen en tussendoor alleen wat kleine aanpassingen in het f1 wetboek wat betreft uiterlijk van de wagens, zoals nu die piemelneuzen en geluid. Eens in de 4 jaar een paar echte wijzigingen en dan de teams weer laten evolueren en de kleinere teams de tijd geven om aan te haken bij de (sub) toppers.
Korte versie: Elk jaar wijzigen van regels, nee dat helpt om kosten omlaag te brengen
En het werkt totaal niet. Tijd voor weer iets anders dus.quote:Op donderdag 15 mei 2014 15:55 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dat is al min of meer zoals de FIA het doet. De vorige grote regelwijziging was in 2009, dus 5 jaar geleden. De wijzigingen de afgelopen jaren waren niet substantieel, maar alleen om gaten in de regelgeving te dichten zoals de dubbele diffuser, de geblazen diffuser, f-duct, etc.
Dit jaar zijn er weer grote wijzigingen, die weer een aantal jaar (min of meer) hetzelfde moeten blijven, behoudens wijzigingen om gaten in de regelgeving te dichten en uiterlijkheden, etc.
Rightquote:Op donderdag 15 mei 2014 20:45 schreef wimderon het volgende:
AMuS berichtte dat het vorige chassis van Vettel krom was:
http://www.auto-motor-und(...)r-krumm-8362176.html
Red Bull ontkent:
http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cnt/dmf20140515_023
quote:Unofficial Wednesday times from Barcelona:
1. Pastor Maldonado, Lotus, 1m 24.871s, 102 laps
2. Nico Rosberg, Mercedes, 1m 25.805, 102 laps
3. Kimi Raikkonen, Ferrari, 1m 26.480, 94 laps
4. Esteban Gutierrez, Sauber, 1m 26.972s, 85 laps
5. Susie Wolff, Williams, 1m 27.280s, 55 laps
6. Jules Bianchi, Marussia, 1m 27.718s, 55 laps
7. Sebastian Vettel, Red Bull, 1m 27.973s, 73 laps
8. Daniel Juncadella, Force India, 1m 28.278s, 91 laps
9. Stoffel Vandoorne, McLaren, 1m 28.441s, 136 laps
10. Daniil Kvyat, Toro Rosso, 1m 28.910s, 21 laps
Whut?quote:Op donderdag 15 mei 2014 23:06 schreef Fer het volgende:
Susie Wolff is dus volgens de logica van sommigen hier sneller dan Vettel en zou dus naast Hamilton op de eerst startrij moeten staan in een Mercedes. You go girl...
Hoewel de uitvoering ervan niet zo super is, is de turbo, ers icm fuel limiter wel een toffe combi. Nu moeten de fabrikanten ineens de motoren efficienter maken om meer vermogen te genereren, ipv zoveel mogelijk brandstof proberen te verbranden. Dat is opeens een heel andere manier van ontwikkelen.
Ze zouden alleen iets moeten bedenken dat de waste gate, als ie er nog in zit, vaker open gaat en meer toeren gemaakt worden. Enige wat ik kan bedenken is minder cc's of meer brandstof toestaan.
Integendeel. Als het op geluid aankomt is het tot nu toe eigenlijk kunstmatige rommel geweest. Energie verspillen ten koste van kracht/snelheid, dat is de F1 toch onwaardig? Er wordt nu juist veel méér performance gehaald uit een motor, dat is juist F1 waardig!quote:Op woensdag 14 mei 2014 14:00 schreef Rodawa het volgende:
Godverdomme wat triest.Ze zijn de afgelopen jaar goed bezig om de sport te verneuken met al die kunstmatige rommel, binnenkort dus de volgende stap.
Tsja, iedereen zeikt wel over dat F1 kut is en "ik ben opgehouden met kijken" (waarom reageren die mensen dan nog?), maar feit is dat de kans zeer reeel was dat meerdere teams de F1 zouden verlaten als er niet snel iets veranderde en met 3-4 teams op de grid kijkt pas helemaal niemand meer.quote:Op woensdag 14 mei 2014 14:27 schreef Rodawa het volgende:
[..]
Tuurlijk, zo'n stap moest gezet worden, hoe jammer het ook is.
Kan (alhoewel ik het meer roeptoeteren vind, zonder actie). Maar we zitten ook in een crisis én Ecclestone wil nog altijd achterlijke bedragen hebben van de circuits. Als geluid al een factor is, dan zal het een hele kleine factor zijn, niet meer. Bovendien heeft F1 tientallen miljoenen tv kijkers, waar pas het echte geld in om gaat. Die paar tienduizenden bezoekers maken voor de sport het verschil niet. Wel voor het circuit, maar die kunnen beter Ecclestone aan de galg hangen.quote:Je ziet ook dat er minder publiek op de races afkomt en ik ben bang dat dat alleen nog maar verder af zal nemen nu het klinkt of er 22 Dysons voorbij komen.
Geheel mee eens, de uitlaattoeter is onzinnig. De sport heeft geen verandering van het geluid nodig.quote:Hetzelfde geldt nu voor die megafoon-uitlaat. Men is niet tevreden over het geluid, dus testen ze een toetertje waardoor de auto's luider moeten worden.Ik ben bang dat er meer van zulke onzinnige dingen bij gaan komen de komende jaren.
Wat je zegt klopt wel, maar ik weet niet of we terug moeten willen naar motoren die hooguit één weekend mee gaan. Ondanks dat de spanning van een ploffende motor in een race leuk is, vind ik zelfs voor een sport als de F1 motoren die maar één weekend mee gaan wat extreem.quote:Op woensdag 14 mei 2014 14:44 schreef Rossdale het volgende:
Het grote nadeel vind ik nog steeds het feit dat er een brandstofrestrictie is in combinatie met een maximaal aantal te gebruiken motoren per seizoen. Dat betekend dat motoren niet meer tot de limiet gepushed worden. De toeren worden teruggeschroefd tot wat er hoognodig is om de motoren zo min mogelijk te belasten. Ook de limiet in brandstof zorgt ervoor dat de motoren niet tot in de hoge toeren getrapt worden.
Ik zou echt niet terug willen naar de tijd dat ze een race op een setje banden konden doen hoor. De banden werden bij een pitstop nog verwisseld omdat het tanken toch langer duurde, maar de banden waren een tijd lang geen enkele factor en dat is ook saai.quote:De banden daarentegen verpesten weer het rijgedrag van de rijders. Waar je eerst races kon winnen door hard te rammen, win je ze nu door zo netjes mogelijk over de baan te rijden waardoor je slijtage zo minimaal mogelijk is.
Eigenlijk zijn het tegenwoordig meer endurance-races dan snelheidsraces.
Zoals al gezegd werd was dat een bewuste keuze. Het klinkt leuk dat F1 autos anders waarschijnlijk 400+ km/u konden halen inmiddels, maar vroeger of later crasht een F1 wagen en de energie die dan vrij komt kost gewoon mensenlevens.quote:Op woensdag 14 mei 2014 14:59 schreef Tarado het volgende:
[..]
Natuurlijk er zijn altijd zaken die limiteren maar het is wel zo dat de ronde records in veel gevallen 10 jaar oud zijn
Het kan een optie zijn. Vergeet niet dat we pas 5 races gezien hebben waarbij een fuel flow limiet geldt. De FIA is ondertussen echt wel bezig om te kijken of bepaalde zaken spannender kunnen.quote:Op woensdag 14 mei 2014 19:28 schreef Fer het volgende:
[..]
Wellicht DRS vervangen met push to pass button, dat ze een paar keer 10 seconden 125l/uur mogen verbruiken, hebben ze gelijk weer een reden om wel 15000 rpm te draaien. Dan krijgt push to pass ook gelijk meer lawaai ipv een stom gat in de achtervleugel.
Klopt. Met de V10 vond men de V12 toffer. Toen de V8 werd ingevoerd klaagde iedereen steen en been dat het niks was. Nu hebben we een V6 en klaagt men dat die kut is en men weer terug wil naar de V8, die mensen een tijdje geleden nog verafschuwden. Men is gewoon bang voor verandering en vooral in nederland willen we alleen maar de negatieve dingen zien, want daar zeiken we nou eenmaal graag over.quote:Op woensdag 14 mei 2014 19:41 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Maargoed ... NL is het land van de klagers en F1 is de sport van de klagers. Ik heb dan ook nooit meegemaakt dat er niet iets te klagen viel over F1.
Ik weet niet. Vrij klinkt leuk, maar vergeet niet dat in de tijden dat het vrijer was er ook veel grotere verschillen waren, vooral aan kop. 20+ seconden tussen de wagens levert gewoon 0,0 spanning op. Dit hebben we nu ook deels met Mercedes, maar gelukkig strijden die nog met elkaar.quote:Op donderdag 15 mei 2014 09:11 schreef nils7 het volgende:
Ik ben wel voor innovatie.
Wat ik alleen jammer vind is dat ze de regels in de F1 moeten aanpassen omdat er anders geen (of weinig) revolutionaire innovatie plaats vind.
Het mag wel wat "vrijer" vind ik.
Als iemand denkt dat ie sneller en groener is met een V10 en een KERS systeem nou ja prima laat m dat proberen.
Maar dat is lastig met de weg die nu is ingeslagen.
Het maximale halen uit nieuwe technologische ontwikkelingen, dat is inderdaad zeer belangrijk in de Formule 1. Met 'kunstmatige rommel' doel ik dan ook op dingen als DRS, de megafoon-uitlaat en dubbele punten in de laatste race. Het eerste moet op kunstmatige wijze het inhalen bevorderen, het tweede moet het geluid sterker maken dan het is en het derde is puur om meer kans te hebben op een spannende slotrace. Wat mij betreft is dat stuk voor stuk artificieel en niet F1-waardig.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:05 schreef twiFight het volgende:
[..]
Integendeel. Als het op geluid aankomt is het tot nu toe eigenlijk kunstmatige rommel geweest. Energie verspillen ten koste van kracht/snelheid, dat is de F1 toch onwaardig? Er wordt nu juist veel méér performance gehaald uit een motor, dat is juist F1 waardig!
[..]
Tsja, iedereen zeikt wel over dat F1 kut is en "ik ben opgehouden met kijken" (waarom reageren die mensen dan nog?), maar feit is dat de kans zeer reeel was dat meerdere teams de F1 zouden verlaten als er niet snel iets veranderde en met 3-4 teams op de grid kijkt pas helemaal niemand meer.
[..]
Kan (alhoewel ik het meer roeptoeteren vind, zonder actie). Maar we zitten ook in een crisis én Ecclestone wil nog altijd achterlijke bedragen hebben van de circuits. Als geluid al een factor is, dan zal het een hele kleine factor zijn, niet meer. Bovendien heeft F1 tientallen miljoenen tv kijkers, waar pas het echte geld in om gaat. Die paar tienduizenden bezoekers maken voor de sport het verschil niet. Wel voor het circuit, maar die kunnen beter Ecclestone aan de galg hangen.
[..]
Geheel mee eens, de uitlaattoeter is onzinnig. De sport heeft geen verandering van het geluid nodig.
zeker. Soms zit je als team op het verkeerde moment op de verkeerde plaats en ga je daardoor ten onder ...quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:01 schreef Beach het volgende:
http://www.f1rejects.com/(...)eedyamaha/index.html
interessant om te lezen
Geheel mee eens. Ik zit compleet niet met het geluid, maar ik denk dat ze zich wat vergist hebben in de impact van de turbo op het geluid. Van 2.4 @ 18.000 rpm naar 1.6 @ 12.000-15.000 is denk ik prima te slikken, maar de turbo zuigt ook een hoop geluid op en dat is dubbel wennen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:30 schreef Rodawa het volgende:
[..]
Het maximale halen uit nieuwe technologische ontwikkelingen, dat is inderdaad zeer belangrijk in de Formule 1. Met 'kunstmatige rommel' doel ik dan ook op dingen als DRS, de megafoon-uitlaat en dubbele punten in de laatste race. Het eerste moet op kunstmatige wijze het inhalen bevorderen, het tweede moet het geluid sterker maken dan het is en het derde is puur om meer kans te hebben op een spannende slotrace. Wat mij betreft is dat stuk voor stuk artificieel en niet F1-waardig.
Wat te denken van de minardi mugen die er nooit kwam..quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:01 schreef Beach het volgende:
http://www.f1rejects.com/(...)eedyamaha/index.html
interessant om te lezen
DRS vind ik juist wel tof, die is bedoeld om het nadeel van de 'dirty air' weg te nemen. Door de dirty air leidt een wagen die dichter bijkomt dan een seconde veel snelheidsverlies. DRS compenseert dat.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:30 schreef Rodawa het volgende:
Met 'kunstmatige rommel' doel ik dan ook op dingen als DRS
En overcompenseert dat in veel gevallen. Vandaar dat ik liever zie dat coureurs een X aantal keer een 'push to pass'-knop kunnen gebruiken. Op die manier is het mogelijk om degene voor je te verrassen, maar anderzijds ook om daarmee je positie te verdedigen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 18:34 schreef Wombcat het volgende:
[..]
DRS vind ik juist wel tof, die is bedoeld om het nadeel van de 'dirty air' weg te nemen. Door de dirty air leidt een wagen die dichter bijkomt dan een seconde veel snelheidsverlies. DRS compenseert dat.
Bijna 100% met je eens. Eigenlijk het enige waar ik het niet zo mee eens ben is de banden: niet dat ik terugwil naar de tijd dat ze de hele race deden met de banden, maar naar mijn idee zouden ze dat wat meer vrij moeten geven: geen verplichte bandenwissels.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:05 schreef twiFight het volgende:
[..]
Integendeel. Als het op geluid aankomt is het tot nu toe eigenlijk kunstmatige rommel geweest. Energie verspillen ten koste van kracht/snelheid, dat is de F1 toch onwaardig? Er wordt nu juist veel méér performance gehaald uit een motor, dat is juist F1 waardig!
[..]
Tsja, iedereen zeikt wel over dat F1 kut is en "ik ben opgehouden met kijken" (waarom reageren die mensen dan nog?), maar feit is dat de kans zeer reeel was dat meerdere teams de F1 zouden verlaten als er niet snel iets veranderde en met 3-4 teams op de grid kijkt pas helemaal niemand meer.
[..]
Kan (alhoewel ik het meer roeptoeteren vind, zonder actie). Maar we zitten ook in een crisis én Ecclestone wil nog altijd achterlijke bedragen hebben van de circuits. Als geluid al een factor is, dan zal het een hele kleine factor zijn, niet meer. Bovendien heeft F1 tientallen miljoenen tv kijkers, waar pas het echte geld in om gaat. Die paar tienduizenden bezoekers maken voor de sport het verschil niet. Wel voor het circuit, maar die kunnen beter Ecclestone aan de galg hangen.
[..]
Geheel mee eens, de uitlaattoeter is onzinnig. De sport heeft geen verandering van het geluid nodig.
[..]
Wat je zegt klopt wel, maar ik weet niet of we terug moeten willen naar motoren die hooguit één weekend mee gaan. Ondanks dat de spanning van een ploffende motor in een race leuk is, vind ik zelfs voor een sport als de F1 motoren die maar één weekend mee gaan wat extreem.
Punt 2: vergeet niet dat die fuel flow restrictie een wens van de teams was. Dat komt omdat je zonder restrictie een erg grillige en wisselende race krijgt. Dat is geen zak aan, want dan rijden 22 mensen een privérace op dezelfde baan, maar niemand racet dan tegen elkaar.
[..]
Ik zou echt niet terug willen naar de tijd dat ze een race op een setje banden konden doen hoor. De banden werden bij een pitstop nog verwisseld omdat het tanken toch langer duurde, maar de banden waren een tijd lang geen enkele factor en dat is ook saai.
[..]
Zoals al gezegd werd was dat een bewuste keuze. Het klinkt leuk dat F1 autos anders waarschijnlijk 400+ km/u konden halen inmiddels, maar vroeger of later crasht een F1 wagen en de energie die dan vrij komt kost gewoon mensenlevens.
[..]
Het kan een optie zijn. Vergeet niet dat we pas 5 races gezien hebben waarbij een fuel flow limiet geldt. De FIA is ondertussen echt wel bezig om te kijken of bepaalde zaken spannender kunnen.
Maar het blijft lastig, want bij elke aanpassing flippen er weer een paar miljoen autisten die niet tegen verandering kunnen.
[..]
Klopt. Met de V10 vond men de V12 toffer. Toen de V8 werd ingevoerd klaagde iedereen steen en been dat het niks was. Nu hebben we een V6 en klaagt men dat die kut is en men weer terug wil naar de V8, die mensen een tijdje geleden nog verafschuwden. Men is gewoon bang voor verandering en vooral in nederland willen we alleen maar de negatieve dingen zien, want daar zeiken we nou eenmaal graag over.
[..]
Ik weet niet. Vrij klinkt leuk, maar vergeet niet dat in de tijden dat het vrijer was er ook veel grotere verschillen waren, vooral aan kop. 20+ seconden tussen de wagens levert gewoon 0,0 spanning op. Dit hebben we nu ook deels met Mercedes, maar gelukkig strijden die nog met elkaar.
Een push-to-pass knop gebruiken om je positie te verdedigen gaat natuurlijk voorbij aan het idee dat het 't nadeel van de vuile lucht moet compenseren.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 18:37 schreef Rodawa het volgende:
[..]
En overcompenseert dat in veel gevallen. Vandaar dat ik liever zie dat coureurs een X aantal keer een 'push to pass'-knop kunnen gebruiken. Op die manier is het mogelijk om degene voor je te verrassen, maar anderzijds ook om daarmee je positie te verdedigen.
Hoeveel echte gevechten waren er vroeger dan? Het is niet dat het toen standaard was, sterker nog: meestal was er vroeger nog veel meer spreiding over het circuit dan nu. Dit komt overigens deels door de invoering van de Safetycar.quote:Daarnaast: hoeveel echte gevechten zijn er eigenlijk nog? Verdedigen zit er zelden nog in omdat degene achter je er op het rechte stuk al voorbij is gevlogen met DRS. De enige auto's die dat niet lukken zijn de auto's met Renaultmotoren.
True, maar het is in mijn ogen wel de perfecte middenweg. Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat de verdedigende partij push-to-pass gebruikt op het moment dat de aanvallende partij dit wel doet. Aangezien je een beperkte hoeveel push-to-passes hebt gedurende de race komt er meteen een stukje tactiek bij kijken. Je kan je voorganger op elk punt op het circuit verrassen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 18:42 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Een push-to-pass knop gebruiken om je positie te verdedigen gaat natuurlijk voorbij aan het idee dat het 't nadeel van de vuile lucht moet compenseren.
Wellicht is het deels een gevoelskwestie. Ik baal er gewoon van dat wanneer er kans is op een gevecht, iemand er opeens weer voorbij vliegt met DRS. Zo zagen we in Spanje eigenlijk ook alleen Vettel op een ongebruikelijke plek inhaalacties plaatsen, omdat hij zelfs met DRS niet genoeg topsnelheid had.quote:Hoeveel echte gevechten waren er vroeger dan? Het is niet dat het toen standaard was, sterker nog: meestal was er vroeger nog veel meer spreiding over het circuit dan nu. Dit komt overigens deels door de invoering van de Safetycar.
En toch klonk de V8 toffer dan de V6. En de V10 klonk toffer dan de V8. en de V12 klonk toffer dan de V10.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 14:21 schreef twiFight het volgende:
[..]
Geheel mee eens. Ik zit compleet niet met het geluid, maar ik denk dat ze zich wat vergist hebben in de impact van de turbo op het geluid. Van 2.4 @ 18.000 rpm naar 1.6 @ 12.000-15.000 is denk ik prima te slikken, maar de turbo zuigt ook een hoop geluid op en dat is dubbel wennen.
Toch blijf ik er bij dat het een kwestie van gewenning is. Toen de autos van V12 naar V10 gegaan is is de sport niet gestorven, toen men van V10 naar V8 ging is de sport niet gestorven en nu men van V8 naar V6 gaat denk ik dat men het ook wel overleeft. Ja, 5 races na het verdwijnen van de V10 wil men niet wennen, maar over een paar jaar herinnert men zich het V8 geluid alleen nog maar wanneer men op youtube zit te sneupen.
Of het grondeffect moet weer terugkomenquote:Op vrijdag 16 mei 2014 18:34 schreef Wombcat het volgende:
[..]
DRS vind ik juist wel tof, die is bedoeld om het nadeel van de 'dirty air' weg te nemen. Door de dirty air leidt een wagen die dichter bijkomt dan een seconde veel snelheidsverlies. DRS compenseert dat.
Dit jaar zijn er een stuk minder inhaalacties geweest in de eerste 5 races tov vorig jaar.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 19:10 schreef Fir3fly het volgende:
DRS is juist wel het enige goede wat ze bedacht hebben in al die jaren. Simpel probleem, opgelost met een simpele doch elegante oplossing. Ja inhaalacties werden vaak te makkelijk maar dat is nog altijd beter dan het alternatief: er maar 2 seconden achter blijven hangen omdat je motor/banden anders te warm wordt. Zoals nu dus weer het geval is.
Voor alle inhaalacties die veel te makkelijk waren gaf DRS er ook een aantal bij die niet zo makkelijk waren en zonder dat systeem nooit hadden kunnen gebeuren.
Die banden gaan niet zozeer het probleem oplossen van het gebrek aan downforce als je achter een andere auto aanrijdt hoorquote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:04 schreef Nattekat het volgende:
Er is één oplossing voor dit probleem: Betere banden en weet ik veel wat puur om er voor te zorgen dat je dichter achter je voorganger kan blijven. Dat is gewoon het grootste probleem van dit seizoen.
Maar ze zijn wel zo op. Kijk maar naar Massa en Bottas zaterdag; Bottas in vrije lucht en Massa de hele race in verkeer.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:10 schreef Geralt het volgende:
[..]
Die banden gaan niet zozeer het probleem oplossen van het gebrek aan downforce als je achter een andere auto aanrijdt hoor
Daar hebben we Maldonado toch voor, PVDSA legt er genoeg voor neer om wekelijks koprollen te zien.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:24 schreef Geralt het volgende:
En af en toe een koprol in de grindbak. Dat wil ik ook weer terug
Ja okay, maar de grindbak wil ik ook weer terug. En coureurs met enorme kloten. Want die hebben ze nu zo goed als allemaal niet meer als je ze op een baan met grindbakken zou laten rijden.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:26 schreef Fer het volgende:
[..]
Daar hebben we Maldonado toch voor, PVDSA legt er genoeg voor neer om wekelijks koprollen te zien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |