zeker. Soms zit je als team op het verkeerde moment op de verkeerde plaats en ga je daardoor ten onder ...quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:01 schreef Beach het volgende:
http://www.f1rejects.com/(...)eedyamaha/index.html
interessant om te lezen
Geheel mee eens. Ik zit compleet niet met het geluid, maar ik denk dat ze zich wat vergist hebben in de impact van de turbo op het geluid. Van 2.4 @ 18.000 rpm naar 1.6 @ 12.000-15.000 is denk ik prima te slikken, maar de turbo zuigt ook een hoop geluid op en dat is dubbel wennen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:30 schreef Rodawa het volgende:
[..]
Het maximale halen uit nieuwe technologische ontwikkelingen, dat is inderdaad zeer belangrijk in de Formule 1. Met 'kunstmatige rommel' doel ik dan ook op dingen als DRS, de megafoon-uitlaat en dubbele punten in de laatste race. Het eerste moet op kunstmatige wijze het inhalen bevorderen, het tweede moet het geluid sterker maken dan het is en het derde is puur om meer kans te hebben op een spannende slotrace. Wat mij betreft is dat stuk voor stuk artificieel en niet F1-waardig.
Wat te denken van de minardi mugen die er nooit kwam..quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:01 schreef Beach het volgende:
http://www.f1rejects.com/(...)eedyamaha/index.html
interessant om te lezen
DRS vind ik juist wel tof, die is bedoeld om het nadeel van de 'dirty air' weg te nemen. Door de dirty air leidt een wagen die dichter bijkomt dan een seconde veel snelheidsverlies. DRS compenseert dat.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:30 schreef Rodawa het volgende:
Met 'kunstmatige rommel' doel ik dan ook op dingen als DRS
En overcompenseert dat in veel gevallen. Vandaar dat ik liever zie dat coureurs een X aantal keer een 'push to pass'-knop kunnen gebruiken. Op die manier is het mogelijk om degene voor je te verrassen, maar anderzijds ook om daarmee je positie te verdedigen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 18:34 schreef Wombcat het volgende:
[..]
DRS vind ik juist wel tof, die is bedoeld om het nadeel van de 'dirty air' weg te nemen. Door de dirty air leidt een wagen die dichter bijkomt dan een seconde veel snelheidsverlies. DRS compenseert dat.
Bijna 100% met je eens. Eigenlijk het enige waar ik het niet zo mee eens ben is de banden: niet dat ik terugwil naar de tijd dat ze de hele race deden met de banden, maar naar mijn idee zouden ze dat wat meer vrij moeten geven: geen verplichte bandenwissels.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:05 schreef twiFight het volgende:
[..]
Integendeel. Als het op geluid aankomt is het tot nu toe eigenlijk kunstmatige rommel geweest. Energie verspillen ten koste van kracht/snelheid, dat is de F1 toch onwaardig? Er wordt nu juist veel méér performance gehaald uit een motor, dat is juist F1 waardig!
[..]
Tsja, iedereen zeikt wel over dat F1 kut is en "ik ben opgehouden met kijken" (waarom reageren die mensen dan nog?), maar feit is dat de kans zeer reeel was dat meerdere teams de F1 zouden verlaten als er niet snel iets veranderde en met 3-4 teams op de grid kijkt pas helemaal niemand meer.
[..]
Kan (alhoewel ik het meer roeptoeteren vind, zonder actie). Maar we zitten ook in een crisis én Ecclestone wil nog altijd achterlijke bedragen hebben van de circuits. Als geluid al een factor is, dan zal het een hele kleine factor zijn, niet meer. Bovendien heeft F1 tientallen miljoenen tv kijkers, waar pas het echte geld in om gaat. Die paar tienduizenden bezoekers maken voor de sport het verschil niet. Wel voor het circuit, maar die kunnen beter Ecclestone aan de galg hangen.
[..]
Geheel mee eens, de uitlaattoeter is onzinnig. De sport heeft geen verandering van het geluid nodig.
[..]
Wat je zegt klopt wel, maar ik weet niet of we terug moeten willen naar motoren die hooguit één weekend mee gaan. Ondanks dat de spanning van een ploffende motor in een race leuk is, vind ik zelfs voor een sport als de F1 motoren die maar één weekend mee gaan wat extreem.
Punt 2: vergeet niet dat die fuel flow restrictie een wens van de teams was. Dat komt omdat je zonder restrictie een erg grillige en wisselende race krijgt. Dat is geen zak aan, want dan rijden 22 mensen een privérace op dezelfde baan, maar niemand racet dan tegen elkaar.
[..]
Ik zou echt niet terug willen naar de tijd dat ze een race op een setje banden konden doen hoor. De banden werden bij een pitstop nog verwisseld omdat het tanken toch langer duurde, maar de banden waren een tijd lang geen enkele factor en dat is ook saai.
[..]
Zoals al gezegd werd was dat een bewuste keuze. Het klinkt leuk dat F1 autos anders waarschijnlijk 400+ km/u konden halen inmiddels, maar vroeger of later crasht een F1 wagen en de energie die dan vrij komt kost gewoon mensenlevens.
[..]
Het kan een optie zijn. Vergeet niet dat we pas 5 races gezien hebben waarbij een fuel flow limiet geldt. De FIA is ondertussen echt wel bezig om te kijken of bepaalde zaken spannender kunnen.
Maar het blijft lastig, want bij elke aanpassing flippen er weer een paar miljoen autisten die niet tegen verandering kunnen.
[..]
Klopt. Met de V10 vond men de V12 toffer. Toen de V8 werd ingevoerd klaagde iedereen steen en been dat het niks was. Nu hebben we een V6 en klaagt men dat die kut is en men weer terug wil naar de V8, die mensen een tijdje geleden nog verafschuwden. Men is gewoon bang voor verandering en vooral in nederland willen we alleen maar de negatieve dingen zien, want daar zeiken we nou eenmaal graag over.
[..]
Ik weet niet. Vrij klinkt leuk, maar vergeet niet dat in de tijden dat het vrijer was er ook veel grotere verschillen waren, vooral aan kop. 20+ seconden tussen de wagens levert gewoon 0,0 spanning op. Dit hebben we nu ook deels met Mercedes, maar gelukkig strijden die nog met elkaar.
Een push-to-pass knop gebruiken om je positie te verdedigen gaat natuurlijk voorbij aan het idee dat het 't nadeel van de vuile lucht moet compenseren.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 18:37 schreef Rodawa het volgende:
[..]
En overcompenseert dat in veel gevallen. Vandaar dat ik liever zie dat coureurs een X aantal keer een 'push to pass'-knop kunnen gebruiken. Op die manier is het mogelijk om degene voor je te verrassen, maar anderzijds ook om daarmee je positie te verdedigen.
Hoeveel echte gevechten waren er vroeger dan? Het is niet dat het toen standaard was, sterker nog: meestal was er vroeger nog veel meer spreiding over het circuit dan nu. Dit komt overigens deels door de invoering van de Safetycar.quote:Daarnaast: hoeveel echte gevechten zijn er eigenlijk nog? Verdedigen zit er zelden nog in omdat degene achter je er op het rechte stuk al voorbij is gevlogen met DRS. De enige auto's die dat niet lukken zijn de auto's met Renaultmotoren.
True, maar het is in mijn ogen wel de perfecte middenweg. Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat de verdedigende partij push-to-pass gebruikt op het moment dat de aanvallende partij dit wel doet. Aangezien je een beperkte hoeveel push-to-passes hebt gedurende de race komt er meteen een stukje tactiek bij kijken. Je kan je voorganger op elk punt op het circuit verrassen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 18:42 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Een push-to-pass knop gebruiken om je positie te verdedigen gaat natuurlijk voorbij aan het idee dat het 't nadeel van de vuile lucht moet compenseren.
Wellicht is het deels een gevoelskwestie. Ik baal er gewoon van dat wanneer er kans is op een gevecht, iemand er opeens weer voorbij vliegt met DRS. Zo zagen we in Spanje eigenlijk ook alleen Vettel op een ongebruikelijke plek inhaalacties plaatsen, omdat hij zelfs met DRS niet genoeg topsnelheid had.quote:Hoeveel echte gevechten waren er vroeger dan? Het is niet dat het toen standaard was, sterker nog: meestal was er vroeger nog veel meer spreiding over het circuit dan nu. Dit komt overigens deels door de invoering van de Safetycar.
En toch klonk de V8 toffer dan de V6. En de V10 klonk toffer dan de V8. en de V12 klonk toffer dan de V10.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 14:21 schreef twiFight het volgende:
[..]
Geheel mee eens. Ik zit compleet niet met het geluid, maar ik denk dat ze zich wat vergist hebben in de impact van de turbo op het geluid. Van 2.4 @ 18.000 rpm naar 1.6 @ 12.000-15.000 is denk ik prima te slikken, maar de turbo zuigt ook een hoop geluid op en dat is dubbel wennen.
Toch blijf ik er bij dat het een kwestie van gewenning is. Toen de autos van V12 naar V10 gegaan is is de sport niet gestorven, toen men van V10 naar V8 ging is de sport niet gestorven en nu men van V8 naar V6 gaat denk ik dat men het ook wel overleeft. Ja, 5 races na het verdwijnen van de V10 wil men niet wennen, maar over een paar jaar herinnert men zich het V8 geluid alleen nog maar wanneer men op youtube zit te sneupen.
Of het grondeffect moet weer terugkomenquote:Op vrijdag 16 mei 2014 18:34 schreef Wombcat het volgende:
[..]
DRS vind ik juist wel tof, die is bedoeld om het nadeel van de 'dirty air' weg te nemen. Door de dirty air leidt een wagen die dichter bijkomt dan een seconde veel snelheidsverlies. DRS compenseert dat.
Dit jaar zijn er een stuk minder inhaalacties geweest in de eerste 5 races tov vorig jaar.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 19:10 schreef Fir3fly het volgende:
DRS is juist wel het enige goede wat ze bedacht hebben in al die jaren. Simpel probleem, opgelost met een simpele doch elegante oplossing. Ja inhaalacties werden vaak te makkelijk maar dat is nog altijd beter dan het alternatief: er maar 2 seconden achter blijven hangen omdat je motor/banden anders te warm wordt. Zoals nu dus weer het geval is.
Voor alle inhaalacties die veel te makkelijk waren gaf DRS er ook een aantal bij die niet zo makkelijk waren en zonder dat systeem nooit hadden kunnen gebeuren.
Die banden gaan niet zozeer het probleem oplossen van het gebrek aan downforce als je achter een andere auto aanrijdt hoorquote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:04 schreef Nattekat het volgende:
Er is één oplossing voor dit probleem: Betere banden en weet ik veel wat puur om er voor te zorgen dat je dichter achter je voorganger kan blijven. Dat is gewoon het grootste probleem van dit seizoen.
Maar ze zijn wel zo op. Kijk maar naar Massa en Bottas zaterdag; Bottas in vrije lucht en Massa de hele race in verkeer.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:10 schreef Geralt het volgende:
[..]
Die banden gaan niet zozeer het probleem oplossen van het gebrek aan downforce als je achter een andere auto aanrijdt hoor
Daar hebben we Maldonado toch voor, PVDSA legt er genoeg voor neer om wekelijks koprollen te zien.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:24 schreef Geralt het volgende:
En af en toe een koprol in de grindbak. Dat wil ik ook weer terug
Ja okay, maar de grindbak wil ik ook weer terug. En coureurs met enorme kloten. Want die hebben ze nu zo goed als allemaal niet meer als je ze op een baan met grindbakken zou laten rijden.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:26 schreef Fer het volgende:
[..]
Daar hebben we Maldonado toch voor, PVDSA legt er genoeg voor neer om wekelijks koprollen te zien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |