Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 23:27 |
-banner hier- Hallo, en welkom in het grote β-studenten topic van FOK! ![]() Hier kan je praten over die ene proef die fout ging, die ene berekening die toch niet helemaal blijkt te kloppen, die gave ontdekking die net ergens is gedaan, of gewoon over andere β-topics. ![]() Voor hulp bij wiskunde en overige bèta-problemen kan je in de volgende topics terecht: - SES / [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic - SES / [Bèta overig] Huiswerk- en vragentopic Maar je mag je vraag natuurlijk ook hier stellen, waarschijnlijk zijn er wel mensen hier die je kunnen en willen helpen. ![]() Oh ja, wat verstaan we nou eigenlijk onder bèta hier? Dat dus. ![]() Wie doet wat waar en hoelang? TU Delft: - Rezania (Life Science & Technology, 1e jaars) - MrStalin (Lucht- & Ruimtevaarttechniek, 2de jaars) - OllieWilliams (Lucht- & Ruimtevaarttechniek, 2de jaars). - Mitsu (Industrieel Ontwerpen, 1e jaars) Universiteit Leiden: - Rezania (Life Science & Technology, 1e jaars) - Anoonumos (Wiskunde en Natuurkunde, 3de jaars) Universiteit Utrecht: - Lokasenna (Aardwetenschappen, 2de jaars) Rijksuniversiteit Groningen: - Novermars (Econometrics & Operations Research, 1e jaars, Theoretische Natuurkunde, nuldejaars) - Lilliesleaf (Scheikundige Technologie, Technische Bedrijfskunde, 2de jaars) TU Eindhoven: - Amoebe (Wiskunde, 1e jaars) - Dale. (System Control, 6de jaars) Degene die het topic opent mag een nieuw plaatje in de OP zetten. ![]() ![]() ![]() PS: Onder constructie. | |
Rezania | maandag 14 april 2014 @ 23:29 |
Maar ik was eigenlijk opzoek naar de afstand tussen mijn huis en de Leidse faculteit, de extra info kreeg ik er zomaar bij. Het is wel zo. Suiker en chocolade zijn verslavend. Aspartaam en andere zoetstoffen kan je amper energie uit halen, en smaken veel zoeter dan suikers. Als je alleen op de calorieën let kan je beter aspartaam dan suiker nemen, maar ik weet het fijne er niet van. Moet je een voedingsdeskundige vragen. Zelf vermoed ik dat je gaat compenseren met ander eten om dezelfde suiker-intake te behouden. ![]() Er is naar geen enkele kunstmatige voedingsstof zo veel onderzoek gedaan als naar aspartaam. Alle onderzoeken waarbij er echt kwalijke bijwerkingen aan het licht zijn gekomen, zoals de vorming van kankercellen, zijn door de meeste wetenschappers verworpen door slechte methoden en manipulatie van de resultaten. Aspartaam is misschien nog wel één van de veiligste stoffen op de markt. Je moet er natuurlijk niet te veel van consumeren, maar dat geldt voor iedere stof. | |
Rezania | maandag 14 april 2014 @ 23:30 |
Moet er trouwens even bij zeggen dat ik het kapot moeilijk vond om aspartaam te maken, ging een paar keer goed fout. ![]() | |
Bravebart | maandag 14 april 2014 @ 23:33 |
Holy! Diabetes type II olé olé? | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 23:36 |
Gewoon Google Maps gebruiken. Vervolgens een aparte site gebruiken om het calorieënverbruik te schatten. Zelfs de geschatte tijden zijn best wel goed, er wordt rekening gehouden met heuvels en mogelijk ook met het aantal kruispunten. Ze houden wel wat te weinig rekening met de verkeerslichten en het de totale afstand. Dat niet teveel is het probleem gezien de hoeveelheden frisdrank en andere lightproducten en troep (in chips zit het bijv. ook al vaak) die die mensen innemen. ![]() | |
Plofkipje | maandag 14 april 2014 @ 23:36 |
Het baart me wel 's zorgen. Snoepautomaten bij collegezalen zijn gewoon verleidelijk ![]() | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 23:37 |
http://news.softpedia.com(...)n-Weight-78370.shtml Light Diet Products Can in Fact Make You Gain Weight! Drinking only "zero" beverages and gorging only on the "lightest" yogurts and diet bars, and still having a seal line? No wonder, as a new research published in the journal "Behavioral Neuroscience" has revealed that rats fed on artificial sweetener put more weight compared to sugar-fed rats, a finding challenging common concepts saying that artificial sweeteners can help people lose weight or keep it off while following a diet. The American team from Purdue University in the US can only guess that a sweet taste followed by no calories may induce into the body a crave for supplementary food. The investigations revealed that sugar-fed rats subsequently had decreased appetite compared to mice that consumed sweeteners. The research team offered yogurts to different groups of rats, some sweetened with sugar, others with saccharin. The mice could eat as much as they wanted, not being restricted in their food intake. Surprisingly, the saccharin-fed mice ate higher amounts of food, put on more fat, and got more extra-weight than the sugar-fed individuals. "The data clearly indicate that consuming a food sweetened with no-calorie saccharin can lead to greater body-weight gain and adiposity than would consuming the same food sweetened with higher calorie sugar. One theory was that, in normal conditions, the arrival of a sweet taste in the mouth helped prime the metabolism for the arrival of a calorie-heavy, sweet meal into the digestive system," wrote the authors. "When the meal does not arrive the body may get confused and have more trouble regulating its appetite when other food is around. If this were the case, other low-calorie sweeteners such as aspartame, sucralose and acesulfame could have a similar effect," they added. Old ideas are hard to change, and some people are not convinced so easily. "This needs far more research - as studies in humans have shown that low-calorie sweeteners can help people lose weight," a spokesman for the British Nutrition Foundation told BBC News. Doe er je voordeel mee. ![]() | |
Mitsu | maandag 14 april 2014 @ 23:39 |
Dat klinkt niet al te best voor light producten. | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 23:39 |
Ja, je krijgt het op een gegeven moment voordat je er erg in hebt als je te vet bent. Letterlijk, want tegen de tijd dat je het opmerkt is je pancreas (alvleesklier) al flink beschadigd, word je wakker met een uitgedroogde mond en het je elke 2 uur een volle blaas. Het goede nieuws, het is reversibel, als je vet verliest en sport dan kan je genezen van diabetes II al komt het misschien wel sneller terug als je het weer verwaarloost (dat weet ik niet zeker). | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 23:42 |
Nee, het is al best wel oud nieuws, veel onderzoeken hebben een soortgelijke conclusie opgeleverd. Dat light is vooral een goede marketingstunt, de klant stopt extra troep in zijn lichaam en koopt dus extra troep (dieetspul in plaats van gewoon spul maar ook nog eens extra bronnen van suikers en vetten omdat de mensen daar toch behoefte aan hebben). Al die regelmechanismes die je drijven tot die inname schakel je niet uit door lightshit in te nemen. Gewoon gezond eten en goed bewegen is dus het advies, als je goed sport kan je ook nog eens een beetje snoepen met echt suiker. ![]() | |
Rezania | maandag 14 april 2014 @ 23:42 |
Ik weet niet precies wat de MAC-waarde (of hoe het tegenwoordig ook heet) is van aspartaam, dus ik kan hier geen uitspraken over doen. Ik kan wel beredeneren dat doordat de stof zoveel zoeter is dan suiker, mensen maar een hele kleine hoeveelheid ervan per dag consumeren, ook al eten ze normaal. Daarbij, westerse landen zijn er dol op en we consumeren het gretig, als er een direct verband was tussen aspartaam en problemen hadden we het nu wel ontdekt denk ik. Misschien dat er een indirect effect is, of dat het een groep van probleemveroorzakers is. Dat zou moeilijker zijn om aan te tonen. Dat is niet meer dan logisch. Als je lichaam minder brandstof binnenkrijgt dan normaal zet het zichzelf op standje zuinig. ![]() | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 23:42 |
Leg uit? | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 23:43 |
Niet voor mij. Het enige snoep wat ik eet verkopen ze niet (chocolade met een hoog cacaopercentage). Ik eet trouwens ook graag druiven, daar zit ook veel suiker in. ![]() | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 23:44 |
Hebben jullie de nieuwe pics al gezien? Wat een schoonheid. ![]() | |
Fierce. | maandag 14 april 2014 @ 23:45 |
Maar ook echt. Ik verlang serieus naar chocolade. Iedere dag weer. En ik koop het dan ook altijd weer. Iemand zei hier dat hij 13 kilo was aangekomen. Ik ben inmiddels 7 kilo aangekomen ofzo. ![]() Ik reageer overigens nog wel op andere inhoudelijke berichtjes hoor. ![]() | |
Rezania | maandag 14 april 2014 @ 23:45 |
Ik weet niet precies wat er fout ging, want ik moest het echt in de vierde week van mijn studie doen. Wist dus nog niks over reactiemechanismen en orbitalen en zo (de theorie kwam pas halverwege het practicum ![]() | |
Rezania | maandag 14 april 2014 @ 23:46 |
Die tweede vind ik vooral erg tof. ![]() ![]() | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 23:48 |
Juist bij het grootschalig industrieel uitvoerern kan je alles perfect controleren dankzij sensoren, computers, zeer precieze machines etc. Zoek voor de grap eens op hoe het platform van een wafermachine kan bewegen: een precisie van nanometers, de snelheid en het accelleratievermogen van een auto op een snelweg. ![]() Een ander type machine maar het is maar om te illustreren dat wij mensen prutsers zijn in vergelijking met machines als het gaat om precies en nauwkeurig werken. | |
Bravebart | maandag 14 april 2014 @ 23:50 |
Ik was een deel ook weer zo kwijt hoor, toen ik wat gezonden begon te eten ![]() ![]() | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 23:50 |
Mijn gedachte ook, daarom moest ik die erbij zetten en koos ik voor deze in plaats van een met de SRB's en tank er aan. Al ken ik deze constructie al vele jaren aangezien ik een beetje ruimtevaartgestoord ben. ![]() | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 23:52 |
70% cacao of liefst meer nemen, dan eet je er minder van en krijg je minder suiker binnen. ![]() Het blijft calorierijk maar het scheelt wel al wat. Idem voor hagelslag/pasta, neem er een die +50% cacao bevat. | |
Bram_van_Loon | maandag 14 april 2014 @ 23:54 |
Oh ja, nog eventjes een woordje uitleg. Deze constructie is nodig omdat de Space Shuttle slechts zelfstandig kon landen, niet zelfstandig kon opstijgen. Op zich een bedenkelijk iets maar gezien deze oplossing moeten we er misschien maar blij mee zijn. ![]() | |
Fierce. | maandag 14 april 2014 @ 23:56 |
Yey, even doorzetten dan maar! Ooit. Ik fietste de laatste tijd ook vrij weinig - want gejat - dus ging altijd met de bus/auto. Misschien dat dat ook gaat helpen. ![]() Ik moet gewoon helemaal stoppen. ![]() | |
Bram_van_Loon | dinsdag 15 april 2014 @ 00:02 |
Mijn fiets is nog nooit gejat, als je twee goede sloten gebruikt en het frame en het wiel vastzet aan iets wat je moeilijk sloopt dan is het risico laag. Tenzij je een blingblingfiets wekenlang op het station of op een plaats zonder enig toezicht laat staan of iets dergelijks. ![]() Alleen doen weinig studenten dat omdat ze een fiets hebben die goedkoper kost dan die twee sloten maar het is toch wel aan te raden gezien de kosten die je bespaart. ![]() Ik ben redelijk een gezondheidsfreak qua voeding en sporten maar ik kan dat niet! | |
Rezania | dinsdag 15 april 2014 @ 00:32 |
Even zo'n "calorie burn meter" opgezocht. Blijkbaar verbrand ik bijna 900 kcal extra per dag als ik naar Leiden fiets, dat is toch nog wel behoorlijk wat zo vind ik. Vooral omdat ik het echt totaal geen moeite vind. ![]() Als ik naar Delft moet maar 200 kcal extra, dat is wat minder. ![]() Als ik zou gaan wielrennen naar Leiden verbrand ik gewoon bijna 50% meer dan mijn dagelijkse aanbevolen hoeveelheid calorieën. Dat is misschien nog wel het overwegen waard. ![]() | |
Lilliesleaf | dinsdag 15 april 2014 @ 01:23 |
Mooie borrel. Ik denk dat ik maar niet naar college ga om 9 uur. ![]() | |
Bram_van_Loon | dinsdag 15 april 2014 @ 01:26 |
Met de fiets op en neer tussen Leiden en Delft raad ik zeker aan als je tijd hebt. Het is de moeite waard qua afstand en het is prima te doen qua tijd (ongeveer een uur fietsen vs. minstens 20-25 minuten met ander vervoer, je moet immers van deur naar deur rekenen). Dit met een racefiets doen zou helemaal vet zijn, zelfs met een eenvoudige racefiets ga je al heel wat sneller dankzij de veel lagere rol- (smalle bandjes) en luchtweerstand, de zware versnelling helpt ook als je voldoende sterke beenspieren hebt. Bij een goede fietser kan het zo 10 km/uur schelen, bijv. 38 gemiddeld in plaats van 28. | |
yosander | dinsdag 15 april 2014 @ 01:30 |
Aspartaam en andere light-producten zijn inderdaad troep. Door de zoete smaak anticipeert je lichaam op een inname van suiker (vrijmaken van insuline). Echter komen die suikers niet, maar stijgt je insulinespiegel wel waardoor je honger gevoel/voedselinname toeneemt ![]() | |
yosander | dinsdag 15 april 2014 @ 01:30 |
Lugus borrel? | |
Lilliesleaf | dinsdag 15 april 2014 @ 01:33 |
Nee toevallig niet! Wel benieuwd wie er bestuur is, ff uitzoeken of het al online staat. | |
yosander | dinsdag 15 april 2014 @ 01:35 |
Ah, een vriend van mij is actief bij Lugus. Ken die vereniging verder niet ![]() | |
themole | dinsdag 15 april 2014 @ 08:57 |
Zometeen maar weer eens studeren. Klassieke muziek op en gaan. ![]() | |
Novermars | dinsdag 15 april 2014 @ 09:45 |
Hmm, tot nu toe 2/2 colleges gemist van dit blok ![]() | |
SiIk | dinsdag 15 april 2014 @ 10:48 |
Ik zou zelfs dat er niet van durven te maken op het internet. | |
themole | dinsdag 15 april 2014 @ 10:54 |
#goebezig ![]() Ik hoorde laatst dat ze op de Radboud Universiteit bij engels soms verplichte aanwezigheid bij colleges hebben. Gelukkig heeft de TU Delft dat niet. ![]() | |
Novermars | dinsdag 15 april 2014 @ 11:01 |
In semester één waren onze wiskunde colleges verplicht. Enige vak waar ik alle 34 lectures ben geweest ![]() Maar daar moest je wel, na twee weken kende de docente al onze namen... | |
themole | dinsdag 15 april 2014 @ 11:06 |
Waarschijnlijk niet onterecht dat ze het eerste semester wiskundecolleges verplichten. Anders krijg je allemaal van die studenten die denken dat het niveau en het tempo van het vak hetzelfde is als op het VWO. ![]() | |
Novermars | dinsdag 15 april 2014 @ 11:07 |
Na lecture twee, toen we inductie gingen behandelen, had niemand meer die illusies haha | |
SiIk | dinsdag 15 april 2014 @ 12:21 |
Tijdens m'n eerste wiskundevak werden wel steeds aanwezigen geregistreerd. Dus tijdens t tweede college vraag ik zo of het verplicht is 'Nee, dat niet. Maar we raden het wel erg aan, want het blijkt dat er een veel hoger slagingsprecentage is onder de mensen die wel komen blabla'. Ik ben nooit meer geweest ![]()
| |
OllieWilliams | dinsdag 15 april 2014 @ 12:32 |
straks tentamentje maken | |
themole | dinsdag 15 april 2014 @ 16:21 |
Wat is iedereen lief aan het studeren. ![]() | |
Lilliesleaf | dinsdag 15 april 2014 @ 17:08 |
Geweldig weer als er een nieuw vak begint en de eerste 2 colleges alleen maar herhaling bevatten.... Vooral leuk als er maar 12 hoorcolleges zijn ofzo. | |
yosander | dinsdag 15 april 2014 @ 17:32 |
Ik heb een feest afgezegd omdat ik morgen naar college wil, wat gebeurt er met mij. | |
Platina | dinsdag 15 april 2014 @ 17:38 |
Nu nog daadwerkelijk gaan morgen ![]() | |
yosander | dinsdag 15 april 2014 @ 17:42 |
Dat moet lukken, anders kan ik het mezelf niet verantwoorden dat ik niet naar het feest ben gegaan (onbeperkt wijn de hele avond ![]() | |
themole | dinsdag 15 april 2014 @ 18:57 |
Ik zou gewoon zijn gegaan en morgen brak in het college hebben gezeten. ![]() | |
SiIk | dinsdag 15 april 2014 @ 20:34 |
| |
yosander | dinsdag 15 april 2014 @ 20:39 |
Kan ik net zo goed thuis blijven, vorig jaar was ik zo slecht de dag na dat feest. Lag er ook aan dat ik wijn op het tempo van bier dronk ![]() | |
themole | dinsdag 15 april 2014 @ 20:50 |
Gewoon goed blijven eten en voor het slapengaan een pul water wegzetten. Dan overleef ik het meestal wel. ![]() | |
Bravebart | dinsdag 15 april 2014 @ 20:51 |
Thuis ff alles eruit gooien, dan slaap je als een roosje! | |
yosander | dinsdag 15 april 2014 @ 21:00 |
Met bier overleef ik het dan ook wel inderdaad, maar wijn of sterk nee ![]() Vorig jaar sprong ik 's nachts uit bed en rende naar de keuken, er wilde alleen niets uitkomen. Een minuut later kwam m'n vriendin eraan met m'n boxer. Ze was bang dat d'r huisgenoten me zouden zien ![]() | |
Mitsu | dinsdag 15 april 2014 @ 22:59 |
Heujjjjj een tentamen wss met een 8,0 gehaald ![]() | |
Lilliesleaf | dinsdag 15 april 2014 @ 23:13 |
En nu gaat het topic plotseling langzaam.... ![]() | |
Mitsu | dinsdag 15 april 2014 @ 23:16 |
Tentamenperiode is weer over idd. | |
OllieWilliams | dinsdag 15 april 2014 @ 23:17 |
Niet ![]() | |
OllieWilliams | dinsdag 15 april 2014 @ 23:17 |
Rezania is er niet ![]() ![]() | |
Mitsu | dinsdag 15 april 2014 @ 23:18 |
Tot wanneer moet je nog? | |
Mitsu | dinsdag 15 april 2014 @ 23:19 |
Lol ![]() | |
OllieWilliams | dinsdag 15 april 2014 @ 23:24 |
Donderdagavond m'n laatste tentamen ![]() | |
OllieWilliams | dinsdag 15 april 2014 @ 23:25 |
lol quote mezelf per ongeluk ![]() Maar donderdagavond dus m'n laatste tentamen | |
Mitsu | dinsdag 15 april 2014 @ 23:31 |
Lol. Ah is nog vol te houden. | |
OllieWilliams | dinsdag 15 april 2014 @ 23:34 |
Vak is wel interessant gelukkig, heb ook wel eens mindere vakken helemaal op het eind gehad maar dan is het echt een hel die laatste dagen ![]() | |
Mitsu | dinsdag 15 april 2014 @ 23:40 |
Kan ik me voorstellen ja. Ik krijg morgen een projectcijfer terug, echt ik hoop zo erg op een 5,2 want dan heb ik mn vak gehaald ![]() ![]() | |
Bram_van_Loon | dinsdag 15 april 2014 @ 23:47 |
Ze zouden beter in juli een verplichte test afnemen waarin de monovariabele calculus moet worden beheerst en die mensen die een onvoldoende halen niet toelaten. Ik vind dat er ook niets mis mee is om wat mee te eisen dan dat een onderdeel van het VWO-curriculum is, het is niet omdat het VWO de lat zo laag legt dat de universiteiten zich daar maar bij neer moeten leggen: gewoon zelf je eisen bepalen en hiermee de studenten selecteren voordat de opleiding start. Dan hoef je al die basiswiskunde en basisnatuurkunde niet meer te behandelen. Het is algemeen bekend dat je de schade van jarenlang niets met de hand doen niet in een kwartiel, trimester of semester inhaalt en dat als je die achterstand met calculus hebt dat die achterstand zich ophoopt via andere vakken waarvoor je dat moet beheersen. Dan kan je dus beter maar ervoor zorgen dat alle studenten die starten een bepaald minimumniveau hebben, aangezien dat van het VWO onvoldoende garanties geeft... | |
Bram_van_Loon | dinsdag 15 april 2014 @ 23:49 |
Idem voor dit. Na 6 jaar VWO-onderwijs moet je het Engels beheersen, selecteer de studenten er maar op voordat de opleiding begint zodat je niet met dit soort lapwerk hoeft te beginnen. | |
Bram_van_Loon | dinsdag 15 april 2014 @ 23:54 |
TBK of TS? Nogal raar, shit herhalen. Ik heb het bij mijn universiteit ook gemerkt dat dit voorkomt, de vraag is of dat dit komt door een gebrekkige communicatie of doordat de docent per se zelf die shit wil herhalen. Best belachelijk trouwens: geen een keer wordt bijv. fourier of laplace fatsoenlijk behandeld (zoals wiskundestudenten het leren) omdat ze eerstejaarsstudenten niet willen afschrikken met een extra wiskundevak waarin dit soort zaken (ook bijv. ook diff. vgl. en stelsels hiervan worden behandeld) maar ondertussen wordt het wel 3 of 4 keer oppervlakkig behandeld. Lekker zinvol. ![]() | |
Lilliesleaf | woensdag 16 april 2014 @ 01:24 |
Beide stom genoeg! | |
Lilliesleaf | woensdag 16 april 2014 @ 01:27 |
Wordt gedaan aan de RuG! Gelijk op dag 2 of 3 naar de tentamenhal om zonder rekenmachine dit soort vaardigheden te testen. Haal je het? Prima! Haal je het niet? Verplichte extra colleges en na een paar weken een nieuwe toets die je moet halen om geen aftrek te krijgen op je Calculus 1 tentamen, waardoor, als je al slecht bent in wiskunde, dat tentamen praktisch onmogelijk wordt om te halen waardoor je na een paar weken al een stap dichter bij een negatieve BSA bent. ![]() | |
Bravebart | woensdag 16 april 2014 @ 03:00 |
Ik neem aan dat hij de studie Engels bedoeld? | |
Bram_van_Loon | woensdag 16 april 2014 @ 03:10 |
Nee, want ze doen dat pas nadat je al bent ingeschreven en toegelaten, niet voordat je wordt toegelaten. Dit doen ze in heel Nederland. Bovendien ligt het niveau van wat ze testen veel te laag, anders zouden ze geen monovariabele calculus hoeven te geven. Serieus, het is om je dood te schamen dat je überhaupt bij de eerstejaarsstudenten nog dit vak geeft, dit hoor je na 6 jaar VWO-onderwijs te beheersen. Dat dit niet zo is ligt natuurlijk niet alleen aan de leerlingen maar je kan wel de verantwoordelijkheid bij de leerlingen leggen aangezien dat zeer effectief is. Je verandert niet zomaar even het currciulum van de vakken op het VWO, je kan wel als universiteit aanvullende eisen stellen aan die leerlingen zodat ze uit zichzelf wat verder gaan dan dat nodig is. Wat mij betreft zou je een toelatingsexamen moeten organiseren met calculus, een basis van lineaire algebra, natuurkunde en eventueel programmeervaardigheden. Niets mis mee. In België hadden ze jarenlang een toelatingsexamen voor burgerlijk ingenieur (polyvalente start van alle technische opleidingen), het werkte prima! Waarom? Niet omdat ik de lat zo hoog mogelijk wil leggen, wel omdat dit essentiële middelen zijn om soepel te kunnen starten en zodoende vanaf het begin goed mee te zijn. Net als jij viel ik in slaap bij de calculuslessen en ergerde ik mij er aan dat ik hiermee lastig werd gevallen omdat medestudenten niet hun verantwoordelijkheid namen. Het werd allemaal, zij het zeer oppervlakkig en sterk onvolledig, behandeld op het VWO en toch werd het nog eens even over gedaan. ![]() Dat is niet nodig door het te toetsen voordat iemand aan zo'n opleiding start. | |
Bram_van_Loon | woensdag 16 april 2014 @ 03:14 |
Dat klinkt inderdaad al heel wat logischer. ![]() Het is natuurlijk wel een brevet van onvermogen als je met verplicht bijwonen werkt. Je moet als docent ervoor zorgen dat die lessen toegevoegde waarde hebben, dan komen de studenten vanzelf wel. Je moet er als docent voor zorgen dat jij de leiding hebt en dan blijft het wel rustig. Klacht nummer 1 voor mij trouwens: ordeproblemen in de collegezaal en docenten die hier niets aan doen. Gewoon aan het begin van de periode eens wat studenten de zaal uitsturen en niemand binnenlaten die te laat is (gegarandeerd de eerste les al tig keer prijs!) en je hebt de juiste toon gezet. Het is niet zo moeiljk maar de docenten willen en mogen dat niet. ![]() | |
Bram_van_Loon | woensdag 16 april 2014 @ 03:15 |
Balen! | |
Lokasenna | woensdag 16 april 2014 @ 07:06 |
Ik vind het eigenlijk wel van toegevoegde waarde om aan het begin een vak te besteden aan het op een fatsoenlijke manier behandelen van basiscalculus, om iedereen op hetzelfde niveau te krijgen en dingen op een minder oppervlakkige manier dan op het vwo aangereikt te krijgen. | |
themole | woensdag 16 april 2014 @ 09:04 |
Morgen nog een tentamen en dan klaar. ![]() | |
Lilliesleaf | woensdag 16 april 2014 @ 10:13 |
Het is dubbel, aan de ene kant ja, aan de andere kant nee. Ons systeem is erop gebaseerd dat iedereen en eerlijke kans krijgt, ligt dat niveau van zo'n toelating hoger dan het VWO niveau, dan hebben kinderen van elitescholen ( en ja die zijn er echt wel in Nederland ) een héle grote voorsprong, terwijl kinderen van achterstandscholen eigenlijk geen kans maken. En dat is precies de reden waarom dit niet eens mág buiten een decentratle selectie bij loting om en voordat je een loting aan mag vragen voor je studie, dan moet je echt gewichtige redenen hebben. Ik vind wel echt dat dit gewoon bij onderwijsinspectie moet liggen die kwaliteit controleert op scholen. | |
Lilliesleaf | woensdag 16 april 2014 @ 10:15 |
Dit zou ik echt heel kut vinden. Ik heb college all over the place en vaak genoeg kan ik ook gewoon niet op tijd op college zijn. Maar goed, daarom hebben eigenlijk al onze collegezalen een achteringang waar je door kunt zonder de les te verstoren. | |
Lilliesleaf | woensdag 16 april 2014 @ 11:08 |
Godver... Seriously? Ik ben aan het kijken hoeveel vrijstellingen ik kan krijgen als ik Bedrijfskunde wil gaan studeren. Staat er dit leuk in het OER: Het studieprogramma van studenten die twee bacheloropleidingen dan wel twee profielen binnen een bacheloropleiding volgen, mag maximaal 40 EC aan overlappende postpropedeutische onderdelen (inclusief het afstudeerwerkstuk) bevatten. Nou ja, prima op zich... totdat de studieadviseur ermee aan kwam zitten dat de 30 EC minor hier óók onder valt! ![]() Doe je godverdomme 3-4 bacheloropleidingen zegt de examencommissie, ja ga maar lekker toch maar een nutteloze minor erbij doen. | |
Lokasenna | woensdag 16 april 2014 @ 11:26 |
Ik vanmiddag en morgen nog ![]() | |
Gentianella | woensdag 16 april 2014 @ 11:26 |
Maar waarom zou je er nog bedrijfskunde bij willen studeren als je al technische bedrijfskunde studeert? Dat voegt toch weinig toe? | |
Lilliesleaf | woensdag 16 april 2014 @ 11:28 |
TBK in Groningen heeft een héle sterke technische focus en op de tweede plek een focus op systems thinking het analytisch benaderen van bedrijfskundige toepassingen wat betreft techniek en onderzoek. Maar een klein onderdeel (ik zou zeggen zo'n 30 EC) is écht bedrijfskunde en dat is wel een deel wat ik erg interessant vind. | |
SiIk | woensdag 16 april 2014 @ 11:31 |
Hoeveel tentamens hebben jullie allemaal wel niet ![]() Nou, lekker boeiend dan dat je er niet een volledig extra diploma voor krijgt. Gewoon lekker die extra vakken volgen omdat je dat leuk vind. Staat ook los toch gewoon goed zat op je cv. | |
Mitsu | woensdag 16 april 2014 @ 11:34 |
Ik had er maar twee ![]() | |
Lilliesleaf | woensdag 16 april 2014 @ 11:35 |
Sure dat het los ook goed staat, maar als je met een paar vakken extra een diploma ervoor kunt krijgen is dat natuurlijk veel beter. Meeste HR mensjes snappen toch niet wat al die vakken inhouden. | |
SiIk | woensdag 16 april 2014 @ 11:37 |
Ja maar je zegt net zelf ook al dat je al 3/4 opleidingen doet. Die ene meer of minder gaat echt het verschil niet maken. Ik vind het wel terecht dat als het maar om een paar vakken gaat, je niet een volledig diploma krijgt. | |
Lilliesleaf | woensdag 16 april 2014 @ 11:46 |
Er zit overlap tussen de studies met gelijke vakcodes, maar ook overlap zonder gelijke vakcodes, bijvoorbeeld de vakken Marketing voor Bedrijfskunde en Marketing voor Economics and Business Economics, Hetzelfde boek, soms zelfs dezelfde docent, maar andere vakken. Hier krijg je vrijstelling voor dan omdat je niet 2x hetzelfde hoeft te doen want dat is gewoon belachelijk. Uiteindelijk komt het erop neer dat een studie bedrijfskunde in mijn geval nog zo'n 90-100 EC gaat kosten in plaats van 180. | |
Rezania | woensdag 16 april 2014 @ 12:59 |
![]() ![]() | |
Rezania | woensdag 16 april 2014 @ 13:00 |
Anyway, wachten duurt lang. Nog één tentamenresultaat en ik weet of ik mijn BSA heb gehaald of niet. | |
SiIk | woensdag 16 april 2014 @ 13:22 |
Moeten jullie alleen een bepaald aantal punten halen? Of ook nog sommige vakken sowieso? | |
Rezania | woensdag 16 april 2014 @ 13:24 |
Gewoon 45 van de 60 punten voor zover ik weet. Geen verplichte vakken, geen propedeuse in twee jaar, geen tweedejaars BSA, etc. | |
SiIk | woensdag 16 april 2014 @ 13:25 |
Da's wel chill dan. Ik heb pas 36 punten, je ligt voor ![]() | |
Rezania | woensdag 16 april 2014 @ 13:27 |
Wel alles gehaald tot nu toe, of niet? | |
SiIk | woensdag 16 april 2014 @ 13:28 |
![]() Als t goed is over 3 weken weer 12 punten extra, en over 11 weken nog 12 ![]() | |
Rezania | woensdag 16 april 2014 @ 13:30 |
Late tentamenweek heb je dan. ![]() | |
SiIk | woensdag 16 april 2014 @ 13:31 |
Wij hebben 6 periode's hè ![]() | |
Rezania | woensdag 16 april 2014 @ 13:31 |
En dan 3 vakken per periode? Jezus. ![]() | |
SiIk | woensdag 16 april 2014 @ 13:33 |
Verschilt nogal. 4 periode's van 8 weken, waarin je normaal 2 6punts vakken hebt. 2 periode's van 4 weken waarin je dan 1 vak hebt. Maar aangezien je vooral in het eerste jaar nogal wat 3punts vakken hebt, heb je dus vaak 3 vakken in een periode ja. | |
Novermars | woensdag 16 april 2014 @ 13:34 |
35 Punten hier :c Een leuk vraagje voor Amoeba: Zij Wat is [ Bericht 0% gewijzigd door Novermars op 16-04-2014 13:46:02 ] | |
Rezania | woensdag 16 april 2014 @ 13:38 |
Zou er niet blij mee zijn, te weinig samenhang dan denk ik. | |
SiIk | woensdag 16 april 2014 @ 13:39 |
In welk opzicht? | |
Rezania | woensdag 16 april 2014 @ 13:40 |
Veel kleine vakken waardoor je het groter geheel van een onderwerp niet ziet. Of valt dat wel mee? | |
SiIk | woensdag 16 april 2014 @ 13:42 |
Valt wel mee. Kleine vakken zijn dingen als Organische Chemie, Chemie voor lifesciences, Wiskunde 1/2/3, Statistiek 2 etc. Vakken als Celbio, Genetica, Mens & Dierkunde zijn gewoon grote vakken, die van mij ook echt niet nog groter hadden gehoeven. Zijn overigens 14 vakken totaal dit jaar. Volgend jaar 11. | |
Rezania | woensdag 16 april 2014 @ 13:48 |
Dan valt het nog wel mee ja. Van mijn part mocht celbiologie wel groter zijn bij ons, is maar 2 punten waard. ![]() Valt ook dus wel mee. Wij hebben 12 vakken per jaar. | |
SiIk | woensdag 16 april 2014 @ 13:49 |
Hmm, dat klinkt best beperkt voor een studie die toch vooral op celniveau draait ![]() | |
Rezania | woensdag 16 april 2014 @ 13:51 |
Nou ja, het gaat vooral om productie door middel van genetische modificatie bij ons, dus genetica en assimilatie staan centraal. Wel krijgen we volgend jaar vakken zoals Celbiologie: Gevorderd en Microbiële Fysiologie. | |
Anoonumos | woensdag 16 april 2014 @ 13:51 |
Wiskunde kan zo heerlijk autistisch zijn soms. ![]() Elk vak in de bachelor 6 punten waard. Nooit meer, nooit minder. | |
SiIk | woensdag 16 april 2014 @ 13:52 |
Bachelorthesis: 6 punten. ![]() | |
Rezania | woensdag 16 april 2014 @ 13:52 |
![]() | |
Anoonumos | woensdag 16 april 2014 @ 13:54 |
Oke, die 18. ![]() | |
Bram_van_Loon | woensdag 16 april 2014 @ 17:23 |
Als het nodig is wel maar heel het punt is nu juist dat de universiteit ervoor kan en moet zorgen dat dit niet nodig is! Tot eind jaren 90 werd deze monovariabele calculus wel volledig op het VWO behandeld en werd ook een deel van de multivariabele calculus op het VWO behandeld! Een universiteit hoeft zich niet neer te leggen bij het lage VWO-niveau van wiskunde B, een universiteit hoeft zich niet hierdoor het niveau te laten dicteren. Een universiteit kan ervoor kiezen om simpelweg niemand aan te nemen die de monovariabele calculus niet goed beheerst door iedereen een aanvullend toelatingsexamen calculus te laten maken wat hetzelfde niveau heeft als wat ze nu aan het einde van de eerste onderwijsperiode geven. Het is niet zo moeilijk! De kandidaat-student die zij graag hebben en die over voldoende kwaliteiten beschikt, laten we zeggen de betere helft van de gediplomeerde VWO-NT-leerlingen, kan dit prima zelfstandig doen. Er zijn meer dan genoeg calculushandboeken die geschikt zijn voor zelfstudie. | |
Bram_van_Loon | woensdag 16 april 2014 @ 17:24 |
Ach, heel dat ECTS-systeem slaat nergens op, gelijkwaardigheid proberen te creëren waar dat niet mogelijk is. ![]() | |
Bram_van_Loon | woensdag 16 april 2014 @ 17:30 |
Voor iemand die twee opleidingen volgt en hierdoor later is kan wel een utizondering worden gemaakt. ![]() Wel even aan de groep studenten uitleggen waarom je die uitzondering maakt en dat anderen daar niet op hoeven te rekenen. | |
Anoonumos | woensdag 16 april 2014 @ 17:33 |
Ja. Maar elk wiskunde vak heeft dus evenveel colleges, waardoor je rooster totaal regelmatig is. Erg fijn! Mijn amateur-psychologische verklaring is dat wiskundigen houden van orde in hun leven om te compenseren voor de chaos in hun hoofd. ![]() Een betere verklaring is waarschijnlijk dat wiskunde geen practica heeft, en een regelmatig rooster dus ook echt realiseerbaar is. | |
Anoonumos | woensdag 16 april 2014 @ 17:36 |
Mijn statistiek prof. ![]() ''We go on.. no we go back... Sorry I'm a bit chaotic. I'm a mathematician y'know.. I'll get back on my red spot now. '' ![]() Held. | |
Bram_van_Loon | woensdag 16 april 2014 @ 17:37 |
Dat geloof ik niet aangezien je calculus heel erg gemakkelijk met zelfstudie onder de knie kan krijgenl. Je kan uit veel handboeken kiezen. Desnoods kunnen de universiteiten zelf een goed handboek schrijven wat de kandidaat-studenten kunnen gebruiken. De OI is niet bekommerd om de kwaliteit van het onederwijs, ze kijkt er slechts naar of dat aan de regeltjes wordt voldaan, met de inhoudelijke kwaliteit bemoeit ze zich niet. Het probleem voor de universiteiten en studenten is dat er krachten aan het werk waren die het VWO steeds gemakkelijker wilden maken, centrale examens kunnen een zegen zijn als het niveau hoog ligt maar ze zijn een vloek - nu in Nederland het geval - als het niveaul laag ligt aangezien het de handen van de leraren binddt. Zeker als Trouw dan ook nog eens de scholen rangordent op basis van de hoogte van de behaalde cijfers en de OI de scholen hierop afrekent. Ik heb liever dat het gemiddelde cijfer voor wiskunde B 1,5 punt lager ligt en dat de leerlingen veel meer hebben geleerd dan zoals het nu is. Meer stof toevoegen wordt echter afgestraft wegens minder examenvoorbereidingstijd en lagere SE-cijfers, daarom binden de CE's de leraren hun handen. | |
Bram_van_Loon | woensdag 16 april 2014 @ 17:37 |
![]() | |
yosander | woensdag 16 april 2014 @ 17:37 |
Hoppa 10 punten binnengekopt met een 5,7 voor het practicum en een 5,6 voor het tentamen ![]() Halve zaal keek om toen ik mijn vreugde uitte ![]() | |
themole | woensdag 16 april 2014 @ 17:52 |
Ben ik het mee eens. Bij mijn minor was het aantal studiepunten per vak echt veel te hoog. 5 ects voor een multiple choice tentamen dat je kon halen door een samenvatting van 20 kantjes uit je hoofd te stampen. ![]() | |
Rezania | woensdag 16 april 2014 @ 18:13 |
Leven op het randje. | |
Lokasenna | woensdag 16 april 2014 @ 18:13 |
Ik vind dat de universiteit dan wel bijvoorbeeld zomercursussen wiskunde (kosteloos of tegen een lage vergoeding) zou moeten aanbieden om de leerling/student toch de mogelijkheid te geven de stof onder begeleiding tot zich te kunnen nemen. | |
AJ1987 | woensdag 16 april 2014 @ 18:20 |
Hey iedereen, Ik zit met een vraagje en ik hoop dat een van jullie mij kan helpen. Ik moet een calibratiecurve maken, maar ik kom even niet uit het verdunningsschema. Van stof A heb ik een stock-oplossing van 26,798 µg/ml Van stof B heb ik een stock-oplossing van 1 mg/ml Van stof C heb ik een stock-oplossing van 1 mg/ml Nu moet ik dus een calibratiecurve maken met verschillende concentraties van de stoffen namelijk: 1; 2,5; 5; 10; 25; 50; 100; 250; 500; 1000 µg/ml Hoeveel van elk van de stoffen heb ik nou nodig (volume) om die concentraties te bereiken? Het totaal volume van het mengsel wordt nog aangevuld met buffer tot 1 ml. (mag ook 2 of 3 ml zijn) Kan iemand mij hiermee helpen? Zit even vast en de oplossing is vast eenvoudig, maar na een hele dag literatuur lezen kom ik er even niet op.. | |
themole | woensdag 16 april 2014 @ 19:20 |
SES / [Bèta overig] Huiswerk- en vragentopic | |
MrStalin | woensdag 16 april 2014 @ 20:28 |
Zijn er nog meer mensen midden in hun tentamenweek ? ![]() | |
Ensemble | woensdag 16 april 2014 @ 20:58 |
Volgende week pas. | |
Novermars | woensdag 16 april 2014 @ 21:03 |
Ik ben weer begonnen aan een nieuw blok. Het is er helaas niet veel makkelijk op geworden ![]() | |
themole | woensdag 16 april 2014 @ 21:15 |
Morgen laatste tentamen ![]() ![]() | |
Ensemble | woensdag 16 april 2014 @ 21:16 |
Wat voor vakken heb je nu? | |
Lokasenna | woensdag 16 april 2014 @ 21:16 |
Dit ![]() | |
Bram_van_Loon | woensdag 16 april 2014 @ 21:20 |
Zonde van het budget, vind ik. Bovendien beperk je dan altijd nog de hoogte van de lat aangezien je met X lesjes nu eenmaal maar een beperkte hoeveelheid stof kan behandelen, veel minder dan dat je met 2-3 maanden zelfstudie kan behandelen. Je moet echter natuurlijk niet pas in de zomervakantie hiermee beginnen, wat ik beoog is dat de VWO-scholen gedwongen door dit beleid beter onderwijs verzorgen. Die VWO-scholen zijn zeer gevoelig voor dergelijke prikkels, nu verzwakken ze sterk het onderwijs om de cijfers te pimpen (hogere gemiddeldes, hogere plaats op de Trouw-ranking, minder last van de Onderwijsinspectie). Een dergelijke eis van de universiteiten biedt een prikkel aan de VWO-scholen om juist de kwaliteit te verhogen. De beste manier om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen is door die topdown te bepalen. Laat de universiteiten maar bepalen wat de VWO-scholen moeten leveren, niet de overheid! Verder vind ik dat mensen die niet in staat zijn om zelfstandig monovariabele calculus onder de knie te krijgen wil je niet als student aantrekken voor een bèta-opleiding, in ieder geval niet voor de harde bèta-opleidingen die ik noemde. Misschien geldt dat niet voor aardwetenschappen en bio/chem. opleidingen die in beginsel (je kan natuurlijk wel via een specialisatie het wiskundiger maken) wat minder wiskundig zijn. | |
Novermars | woensdag 16 april 2014 @ 21:29 |
Linear Algebra for EOR Estimation and Testing Statistical Modelling for EOR Vooral Statistical Modelling gaat veel werk worden vrees ik... En zeker omdat ik nog eens twee vakken moet bijhouden die ik waarschijnlijk afgelopen blok niet heb gehaald. | |
Lokasenna | woensdag 16 april 2014 @ 21:29 |
Op het vwo wordt leerlingen totaal geen houvast geboden hoe ze zichzelf het best wiskunde beter kunnen aanleren dan met de boekjes waar geen zinnig woord uitleg in te vinden is, ik vind het nogal een eis om dat volledig op hun eigen schouders te leggen. Dus vanuit het voortgezet onderwijs of vanuit de universiteiten zou er toch enige ondersteuning geboden moeten worden naar mijn mening. Of op zijn minst geschikt lesmateriaal voor zelfstudie. | |
Bram_van_Loon | woensdag 16 april 2014 @ 21:31 |
Ook nog zo'n raar iets, elk land hanteert een ander aantal uren per EC. Hoe kan je dan in godsnaam stellen dat het niveau in beide landen gelijk is met hetzelfde aantal EC's? ![]() Natuurlijk begint het probleem al bij de sterk verschillende studentenpopulaties. Even bot gezegd, laat de studenten wiskunde of natuurkunde economie studeren en ze zullen minder uren nodig hebben voor die stof dan de studenten economie. Dit verschilt dan ook nog eens sterk per land en staat in functie van de kwaliteit van de gevolgde vooropleiding. Ik heb eigenlijk altijd slechte verhalen gehoord over de kwaliteit van het onderwijs in bepaalde landen (Spanje bijv.) en toch zou volgens de EU-fanatici een opleiding van 240 EC van daar gelijk zijn aan een opleiding van 240 EC van hier. De universiteiten lijken zich er ook weinig van aan te trekken, de docent kijkt naar wat behandeld moet worden en ziet dan hoe hij de EC's verantwoordt. Persoonlijke noot, ik heb liever 25 theoretische uren dan 10 projecturen. | |
Bram_van_Loon | woensdag 16 april 2014 @ 21:37 |
Ik vind dat te gemakkelijk. Niemand stimuleert die leerlingen om lui het grafisch rekenmachientje te pakken, dat doen ze echt zelf. Natuurlijk is het een slechte zaak dat er zelfs vragen worden gesteld in het CE waarvoor je dat kreng nodig hebt (de laatste jaren volgens mij wel minder) maar het oefenen kunnen en moeten ze gewoon met de hand doen, ze kiezen geheel zelfstandig voor de weg van de minste weerstand. Maar goed, hoe belangrijk is het wat fair en niet fair is? Het werkt! Als de universiteiten deze verantwoordelijkheid bij de leerlingen neerleggen dan zullen de VWO-scholen gedwongen worden om betere wiskundeles te geven, bijv. door betere wiskundeleraren aan te stellen (1/3de van die lessen wordt door een onbevoegd iemand gegeven!) en door de wiskundeleraren meer de vrije hand te geven en minder bezig te laten zijn met het pimpen van de cijfers wat ze nu moeten doen. Ik ben natuurlijk altijd een voorstander van geschikt ondersteuenend zelfstudiemateriaal voor zo ver dat niet al aanwezig is. Waarom niet? Idem voor natuurkunde, chemie en misschien ook wel programmeren. Ik kijk nu ook even naar mijzelf, een middelmatig getalenteerde programmeur, ik had veel liever gehad dat ik verplicht met goede tutorials voor de start van mijn opleiding al de nodige programmeervaardigheden had opgedaan dan het op de houtje-toutje-JIT (just in time) manier te doen. | |
Ensemble | woensdag 16 april 2014 @ 21:37 |
Statistical Modelling lijkt me wel tof. Is tenminste iets praktisch, iets waar we op de EUR nog wel een jaar op moeten wachten. | |
#ANONIEM | woensdag 16 april 2014 @ 21:44 |
Wat baas, zo ken ik jou. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2014 21:46:17 ] | |
Lilliesleaf | woensdag 16 april 2014 @ 21:46 |
Ik heb deze periode een statistiek vak. Echt nice, dit heb ik wel echt zwaar gemist in het scheikunde/ST curriculum... sowieso erg weinig (toegepaste) statistiek op FWN, behalve dan misschien bij Biologie. | |
Novermars | woensdag 16 april 2014 @ 21:47 |
Het is idd extreem praktisch van opzet. Maar eerst wordt er een shitload aan informatie aan ons verteld, zelden heb een prof zo snel horen praten om alles te kunnen vertellen. Wat is het programma aan de EUR eigenlijk? Ik heb helaas nooit iets als Ocasys kunnen vinden van de EUR. | |
Novermars | woensdag 16 april 2014 @ 21:48 |
Ik ben nu aan mijn vierde en vijfde statistiek vak bezig ![]() | |
Bram_van_Loon | woensdag 16 april 2014 @ 21:49 |
Ik vond statistiek leuk maar ik heb er een beetje een afkeer tegen gekregen omdat statistiek meer misbruikt dan gebruikt lijkt te worden. Hoe langer hoe meer ben ik een voorstander van de ruwe data geven en de statistiekjes slechts te gebruiken om weer te geven hoe groot de kans is dat de uitkomst toevallig 'positief' is of iets in die geest. Als econometristen of wiskundigen statistiek gebruiken dan zit het als het goed is wel snor, bij artsen, psychologen, sociologen, ... moet je erg op je hoede zijn. No offence. | |
Ensemble | woensdag 16 april 2014 @ 21:52 |
Ah, dat is wel een beetje jammer. Hadden ze het misschien beter in twee vakken met minder credits kunnen stoppen. ![]() En voor het programma aan de EUR: http://www.eur.nl/ese/inf(...)erationele_research/ | |
Novermars | woensdag 16 april 2014 @ 22:12 |
Mwah, het is allesbehalve moeilijk. Alleen gewoon heel erg veel. En aangezien we over deze stof nog zoveel vakken krijgen, lijkt me nóg een extra vak hierover een beetje een overkill ![]() Wat vreemd trouwens om al die vakbeschrijvingen in het Nederlands te lezen, totaal niet gewend haha Jullie zijn nu bij blok 5 denk ik? | |
Unsub | woensdag 16 april 2014 @ 23:19 |
Heej, tof topic, even volgen ![]() Ik ben tweedejaars Technische Wiskunde in Eindhoven. | |
OllieWilliams | donderdag 17 april 2014 @ 00:27 |
Met een jointje in de hand nog even wat aantekeningen doornemen ![]() ![]() | |
MrStalin | donderdag 17 april 2014 @ 00:37 |
Heeeuj propulsion ![]() | |
OllieWilliams | donderdag 17 april 2014 @ 00:39 |
Gaat ie lukken? | |
Rezania | donderdag 17 april 2014 @ 01:00 |
Heeeuj, bier! ![]() Kan zomaar een vak zijn bij mij. ![]() | |
Anoonumos | donderdag 17 april 2014 @ 01:08 |
Ik nomineer 'Signaalverwerking en ruis' als saaiste naam van een vak. | |
yosander | donderdag 17 april 2014 @ 04:46 |
![]() | |
yosander | donderdag 17 april 2014 @ 04:47 |
Ik heb goed bier gezopen vanavond, nog maar kijken of ik om 9 uur naar college ga | |
Rezania | donderdag 17 april 2014 @ 10:50 |
En dan de i verkeerd, hoe slecht. ![]() Wat studeer jij eigenlijk? | |
Fierce. | donderdag 17 april 2014 @ 11:03 |
Hoe en hoe ver van tevoren leren jullie eigenlijk? Denk bijvoorbeeld aan een belangrijke herkansing. | |
Lokasenna | donderdag 17 april 2014 @ 12:26 |
Gewoon verspreid over de hele periode. | |
MrStalin | donderdag 17 april 2014 @ 14:48 |
Jaa eitje ![]() zie ik je zo ? ![]() | |
themole | donderdag 17 april 2014 @ 15:22 |
![]() ![]() | |
yosander | donderdag 17 april 2014 @ 16:39 |
Farmacie ![]() | |
OllieWilliams | donderdag 17 april 2014 @ 17:53 |
Zeker ![]() ![]() | |
Rezania | donderdag 17 april 2014 @ 18:54 |
Dus je leert medicatie maken? Of is het meer dan dat? | |
Rezania | donderdag 17 april 2014 @ 18:56 |
Trouwens is het bijzonder frustrerend dat sommige mensen het nog steeds beter denken te weten over een onderwerp, terwijl jij dat studeert, omdat het "zo op het internet staat." ![]() | |
yosander | donderdag 17 april 2014 @ 19:02 |
Bachelor is best breed georiënteerd. Enerzijds biologische vakken zoals fysiologie, celbiologie, microbiologie enzovoorts en anderzijders scheikundige vakken, zoals organisch- en biochemie en analyse methoden. Maar natuurlijk ook farmaceutische vakken zoals farmacologie, farmacokinetiek/dynamiek, farmaceutische technologie en wiskunde/statistiek vakken ![]() Daarnaast ook enkele vakken gericht op patiëntenzorg omdat de studie farmacie je opleidt tot apotheker, maar in de bachelor kom je daar nog niet veel mee in aanraking. | |
Rezania | donderdag 17 april 2014 @ 19:15 |
Een lekkere brede bachelor dus, net zoals mijn studie. ![]() ![]() | |
Ensemble | donderdag 17 april 2014 @ 19:16 |
Hehe, ik vond het juist raar dat jullie zoveel in het Engels krijgen. ![]() En we zijn nu bijna klaar met blok 4. Volgende week tentamens en daarna het laatste blok. | |
yosander | donderdag 17 april 2014 @ 19:22 |
Inderdaad! Jij doet LS&T? Ik zit in mijn derde jaar, maar rond volgend jaar m'n studie af ![]() | |
Rezania | donderdag 17 april 2014 @ 20:43 |
Ja klopt. Dat is ook zo lekker breed met vakken zoals organische chemie, natuurkunde, biochemie, biotechnology, life sciences, celbiologie, etc. ![]() ![]() En dan? Een master of werken? Of weet je het nog niet? | |
#ANONIEM | donderdag 17 april 2014 @ 20:43 |
Sander die gaat werken ![]() | |
OllieWilliams | donderdag 17 april 2014 @ 22:11 |
Tentamens afgelopen ![]() | |
Rezania | donderdag 17 april 2014 @ 22:14 |
Nu pas? Zwaar leven. | |
OllieWilliams | donderdag 17 april 2014 @ 22:32 |
ai no rait | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 april 2014 @ 14:51 |
Ik leer het liefst zo gespreid mogelijk, het liefst ken ik op de eerste lesdag het schema voor de rest van de periode zodat ik de stof in gelijke stukken kan verdelen en een beetje kan voorwerken, in de praktijk communiceren veel docenten slecht waardoor dit lastig uit te voeren is. Waarom leer ik graag zo gespreid mogelijk? Het is gemakkelijker, relaxter en je leert er meer van. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 april 2014 @ 14:52 |
Details? ![]() Ik heb wel eens hard moeten lachen met fitnessboys en trainers die nog steeds denken dat je het meeste vet verbrandt door met een lage intensiteit te sporten. ![]() "Nee, zo werkt het echt niet. Je verbrandt relatief meer vet maar je verbruikt minder calorieën en je zal dus minder vet verliezen, als je met een hogere intensiteit sport dan verbrandt je daarnaast ook veel glycogeen, die glycogeenvoorraad aanvullen kost calorieën." Error, can not process. Ze hebben het ooit gehoord van iemand die het niet goed begreep en dus moet het waar zijn. ![]() | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 april 2014 @ 14:58 |
Ik heb begrepen dat de kans veel groter is dat je pillen gaat verkopen (apotheker) dan dat je ze gaat ontwikkelen als je farmacie studeert. ![]() Plantenkunde? ![]() Ik ken het curriculum van de Nederlandse universiteiten niet maar ik weet dat bij een buitenlandse universiteit dit vak juist een van de vakken is waar veel studenten moeite mee hebben. Ze moeten van een paar honderd planten details kennen (op basis van een foto de naam noemen (Latijn en Nederlands) en de details opsommen) en ze kunnen oefenen met een publieke kruidentuin die in die gemeente staat. | |
Lilliesleaf | vrijdag 18 april 2014 @ 15:07 |
Klopt. Als je daadwerkelijk medicijnen wil gaan maken en ontwikkelen moet je geen farmacie gaan doen, punt. Alle framabedrijven nemen daarvoor eigenlijk maar 1 soort universitair geschoolden aan: gepromoveerde chemici. Ik ken overigens wel een farmaceut die na zijn studie farmacie (met héle goede resultaten) alsnog is aangenomen door een chemisch prof voor een promotieplek, maar ook alleen omdat die jongen echt extreem goed was in scheikunde voor een farmaceut, want het niveau van scheikunde binnen het farmacieprogramma is gewoon niet hoog genoeg om zelf de medicijnen te kunnen ontwikkelen. Oh en indien mensen moeilijk gaan doen en gaan zeggen, weet je niet want je studeert geen farmacie... source: meerdere vrienden die precies dat werk doen in de farmaceutische industrie en de dag nog moeten meemaken dat ze hebben gehoord van een farmaceut die voor hetzelfde werk is aangenomen, nog veel meer vrienden die hebben geassisteerd bij scheikundepractica voor farmaceuten en iedere keer letterlijk weer blij zijn dat alle farmaceuten nog leven na afloop, al die bedrijven die langskomen voor bedrijvenpresentaties en je dit letterlijk vertellen. | |
Rezania | vrijdag 18 april 2014 @ 15:13 |
![]() ![]() ![]() | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 april 2014 @ 15:25 |
Dat valt in dezelfde categorie. ![]() Het is tegelijkertijd Grappig en pijnlijk. Het wordt helemaal leuk als je de verschillende betekenissen van suiker (colloquiaal en chemisch gezien) gaat uitleggen. ![]() Krijg je dit soort shit (macromoleculen die ketens zijn van ... , dat die ketens met de spijsvertering worden afgebroken) trouwens niet al op het VWO uitgelegd bij biologie en scheikunde? | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 april 2014 @ 15:26 |
Over studievoorlichtingsbedrog gesproken! Hoeveel startende studenten farmacie zullen zich hier bewust van zijn? | |
Rezania | vrijdag 18 april 2014 @ 15:26 |
Ja, klopt, toen wilde hij me ook al niet geloven. ![]() Maar goed, zolang ik het maar goed begrijp, ik moet ermee werken, hij niet. ![]() | |
Lilliesleaf | vrijdag 18 april 2014 @ 15:31 |
Héél erg weinig en héél veel hebben dat ook te laat door. En als je er dan wat van zegt is het: ja maar, in het studieboekje staat... Maar goed, praktijk is gewoon anders. Op dit gebied worden trouwens ook geen WO MSc Chemici aangenomen, letterlijk alleen maar gepromoveerde chemici die het denkwerk moeten doen en leiding gaan geven en HBO chemici die het labwerk doen en onder leiding staan van de gepromoveerde chemicus. Je moet ook even bedenken: farmacie is letterlijk een beroepsopleiding en de eindtermen van die opleidingen worden ook in grote mate gedicteerd door vakbonden etc. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 april 2014 @ 15:36 |
Dat klinkt logisch. Het uitvoerende werk is niet zo heel erg interessant en complex en een beperkt aantal denkers volstaat natuurlijk. Waarmee we op een breder probleem uitkomen, dat er teveel op papier hoogopgeleide mensen zijn, wat op zichzelf niet zozeer het probleem is maar het feit dat de lat lager is gelegd om meer hogeropgeleiden te krijgen is wel een probleem. Die paar denkers zijn minder goed gevormd hierdoor. Je hebt toch relatief grote promotiekansen binnen chemie? Ik weet van een buitenlandse universiteit dat bij natuurkunde 1 op 3 promoveert en bij chemie de meerderheid van de afgestudeerden, dit staat in schril contrast tot het aantal promotieplekken bij veel andere opleidingen. Wat is dan eigenlijk precies de toegevoegde waarde van farmacie buiten het opleiden van apothekers? Neem me niet kwalijk maar een universitaire opleiding voor pillenverkoper, ik vind het wat pijnlijk voor deze groep studenten. Het is nu ook niet dat ze nog erg veel werk verrichten buiten het runnen van die winkel, vroeger maakten ze zelf nog het een en ander maar tegenwoordig is het inkopen van een groothandel voordeliger en handiger. | |
yosander | vrijdag 18 april 2014 @ 15:48 |
Hier ga je de fout in. Een apotheker is ook een behandelde arts, de taken van de apotheker zijn de laatste decennia verschoven van het verstrekken/bereiden van geneesmiddelen naar (mede)behandelaar. Overigs merk ik onder mijn studiegenoten dat men er wel bewust van is dat je geen farmacie moet studeren als je later 'pillen wilt maken' en daarom ga ik ook geen master farmacie doen. Daarnaast komen farmaceuten ook terecht in het onderwijs of een adviserende rol in de voedselindustrie of bij de overheid. | |
Lilliesleaf | vrijdag 18 april 2014 @ 15:55 |
Er zijn inderdaad veel promotiekansen, maar goed, de onderzoeksinstituten voor scheikunde in Groningen zijn dan wereldwijd ook wel echt héél goed aangeschreven voor een niet-Ivy of Oxbridge universiteit. Ik heb trouwens ook niet het idee dat er te veel beta's zijn voor de arbeidsmarkt. Eigenlijk iedereen die bij ons afstudeert en ik ken vindt binnen 3 maanden wel een baan op niveau, mits ze een beta-master hebben gedaan en geen communicatiemaster ofzo. En wat ik zou zeggen is hierboven al door yosander gezegd.. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 april 2014 @ 16:36 |
Ik weet dat apothekers in de gaten houden dat er geen fouten worden gemaakt bij het voorschrijven van medicatie (incompatibiliteit van middelen, verkeerde dosissen) maar als dit alles is naast het verkoopswerk dan lijkt mij dat wat teleurstellend wanneer je zo'n opleiding hebt afgerond. Ik stel dit aangezien het zeker geen domme meisjes en jongens zijn van wie ik verwacht dat zij meer dan dit ambiëren, niet met de intentie een steek uit delen richting deze groep. Nu, als iemand hier bewust voor kiest dan is dat natuurlijk prima, ik vind het alleen sneu voor die mensen die hier niet bewust voor kiezen, die denken dat ze meer kunnen doen hiermee dan wat mogelijk gaat zijn. Het onderwijs is natuurlijk altijd een vluchtroute, dat geldt ook voor alle andere opleidignen. Zo zou ik altijd nog (met wat bijscholing) natuurkundeles, wiskundeles, scheikundeles en biologieles kunnen gaan geven. Hoeveel van die adviserende functies zijn per 100 afgestudeerde farmaceuten die hierin geïnteresseerd zijn? Edit: eventjes wat toelichting geven. Jij weet meer van die sector af dan ik, ik speel hier even advocaat van de duivel om af te tasten hoe het precies zit. ![]() | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 april 2014 @ 16:40 |
Conclusie, als je farmacie overweegt kijk dan eens kritisch naar scheikunde, dat geeft veel meer mogelijkheden. | |
Ryon | vrijdag 18 april 2014 @ 16:51 |
Aangezien ik een reactie aan het typen was in het andere topic: Farmaceuten (o.a de apothekers) zijn inderdaad behandelaars (met BIG registratie) en/of medisch onderzoekers. Dat is een andere tak van sport dan wat chemici doen en ik neem aan dat studenten dat van te voren ook wel weten. Althans, ik heb even snel het foldertje van de UU en de RUG doorgenomen en toen had ik dat wel al door. Sprake van misleiding is er in ieder geval niet. | |
Lilliesleaf | vrijdag 18 april 2014 @ 16:52 |
Dat is dus echt afhankelijk van wat je wil en waar je interesse ligt. Scheikunde is.. scheikunde. Als je daadwerkelijk geintereseerd bent in hoe medicijnen werken in het lichaam etc moet je niet bepaald bij scheikunde zijn. Edit: goed, als je hier in groningen de track Chemistry of Life neemt, ja, dan krijg je geloof ik Medicinale Chemie 1 en 2, maar dan alsnog, het is niet de focus. | |
Ryon | vrijdag 18 april 2014 @ 16:54 |
Nou ja, dat hangt dus ook af van je drive. Als je veel interesse hebt in de werking van medicatie, je wilt daarnaast ook mensen actief beter maken (behandelen) en tot slot een leuk salaris eraan over houden ben je toch beter af met farmacie. Dan blijf je ook buiten het lab, wat je mogelijkheden ook vergroot als je dat belangrijk vindt. edit: crap, spuit elf. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 april 2014 @ 17:08 |
Als je mensen beter wil maken, of de illusie wil hebben dat je dat doet (een hele hoop andere beroepsgroepen stellen de artsen in staat om een behandeling voor te schrijven of uit te voeren ![]() | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 april 2014 @ 17:09 |
Staat er in de folder ook expliciet dat de kans klein is dat je zelf nieuwe middelen kan ontwikkelen? Ik kreeg namelijk een heel andere indruk toen ik eens op de websites van de universiteiten keek voor deze opleiding. | |
Ryon | vrijdag 18 april 2014 @ 17:22 |
Geneeskunde is dan ook een aazienlijk populairdere studie ![]() Maar bij geneeskunde staat medicatie niet centraal. Veel artsen vinden dat ook meer een belangrijke bijzaak terwijl het een essentieel onderdeel is van de behandeling. Ik kan de aantrekkingskracht wel begrijpen. Ook omdat je met farmacie zowel veel buiten het ziekenhuis als buiten het lab blijft maar toch een bijdrage levert aan de behandeling. Er staat vermeld dat je kan bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe middelen. Dat is ook logisch aangezien de ontwikkeling van nieuwe middelen voor het grootste deel bestaat uit medisch farmaceutisch onderzoek. Dus wat doet stof X in de praktijk met het menselijk lichaam en is dat allemaal wel toegestaan. Studenten moeten zelf ook wel kunnen uitvogelen dat je daarmee niet de rol van een chemicus inneemt. | |
Immerdebestebob | vrijdag 18 april 2014 @ 17:35 |
Geneeskunde is ook gewoon een verkapte hbo-opleiding. | |
De-Haas | vrijdag 18 april 2014 @ 17:53 |
Zou je dan kunnen concluderen dat zo een master: http://www.uu.nl/universi(...)mpaign=2011MP.uu.dte onzin is? Ik heb op de UU eens op een open dag Farmacie bezocht en die liepen dit ook heel erg te propageren. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 april 2014 @ 18:51 |
Je kan dat net zo goed opmerken voor de communicatiekunde-opleidingen op beide niveaus. ![]() Het gaat er niet om wat ze volgens onze hoge standaarden zouden moeten kunnen uitvogelen, het gaat er om wat ze daadwerkelijk uitvogelen als ze zo'n folder lezen. | |
tofastTG | vrijdag 18 april 2014 @ 20:30 |
http://www.beteronderwijs(...)-van-het-beta-tekort Wat vinden jullie van wat deze meneer schrijft? Gebaseerd op waarheid, of ligt de praktijksituatie volgens jullie anders? | |
yosander | vrijdag 18 april 2014 @ 20:39 |
Ik ben het met je eens dat apothekers gezien hun achtergrond tot meer in staat zouden kunnen zijn. Echter denk ik wel dat het goed is dat je farmacie moet studeren om apotheker te kunnen worden omdat vakken zoals organische chemie en farmaceutische analyse een zeker denkniveau vereisen terwijl het bij geneesmiddelenvakken bijvoorbeeld het gewoon een kwestie van stampen is. Ambitieuze farmaciestudenten zouden ook een carrière als ziekenhuisapotheker kunnen overwegen. Verder heb ik wel het gevoel dat er vanuit mijn studie genoeg aandacht wordt geboden aan andere carrièremogelijkheden dan de apotheek ![]() | |
yosander | vrijdag 18 april 2014 @ 20:43 |
Daarnaast is er niet een studie waarbij je leert om een geneesmiddel van begin tot eind te maken. Het is een multidisciplinair vakgebied waarbij de farmaceut de bemiddelaar speelt (zo zie ik het althans voor me ![]() | |
Plofkipje | vrijdag 18 april 2014 @ 21:12 |
Het ultra fijne van na de tentamens is toch wel de standaard vakkendixo die volgt en alle andere reden voor bier ![]() ![]() | |
Lilliesleaf | vrijdag 18 april 2014 @ 21:12 |
Het hangt echt af van wat je wil, sowieso word ik nogal kriebelig als ik lees dat een MASTER drug innovation begint met een vak dat heet 'Introduction to Drug Innovation'. En dat er een vak in zit dat heen 'Drug Development and Regulation' en dat er dus eigenlijk gewoon een vak wordt gewijd aan het leren schrijven van onderzoeksvoorstellen. Als je verder kijkt naar de keuzevakken zijn dat geen researchvakken, maar alleen nog maar méér policy en bedrijfskundige vakken en andere bijzaken als het behalen van bepaalde veiligheidscertificaten. Al deze dingen: onderzoeksvoorstellen, veiligheidscertificaten als vak, labwerkcursusses, eigenlijk gewoon géén inhoudelijk vak over 'hoe ga ik nou eigenlijk daadwerkelijk een nieuw medicijn bedenken en synthetiseren?' ... Nee sorry, je wordt hier niet opgeleid tot iemand die daadwerkelijk medicijnonderzoek doet, maar eerder tot beleidsmaker voor farmaceutische bedrijven. | |
Lilliesleaf | vrijdag 18 april 2014 @ 21:16 |
Dit ook echt. Ik denk dat hier (en ook binnen FWN aan de RuG) Farmaceuten toch een beetje minder erkenning krijgen dan ze verdienen. Nee, je bent geen scheikundige en nee, je bent geen arts en nee, je bent ook geen bioloog die zich specialiseert op medicijnen. Je bent Farmaceut en de opleiding en de waarde daarvan moet binnen dat kader bekeken worden en die is er absoluut, aangezien ik van geen enkele farmaceut uberhaupt gehoord heb dat ze geen baan kunnen vinden. | |
Bravebart | vrijdag 18 april 2014 @ 21:27 |
En je bent ook geen engineer die de hele DSP bij elkaar bedenkt! ![]() ![]() | |
Lilliesleaf | vrijdag 18 april 2014 @ 21:32 |
Wat is DSP überhaupt. | |
Bravebart | vrijdag 18 april 2014 @ 21:33 |
Downstream processing, het hele traject van scheiden/opzuiveren etc nadat het product geproduceerd is ![]() | |
Lilliesleaf | vrijdag 18 april 2014 @ 21:38 |
Weer wat geleerd ![]() Ik wou dat ik zo slim was om iets wereldvernieuwends te bedenken.. dat zou echt kickass zijn. Maar goed, mijn talent ligt vooral in het heel goed en snel voor tentamens te kunnen leren. ![]() | |
Bravebart | vrijdag 18 april 2014 @ 21:41 |
Nou dat is toch ook een kwaliteit, jij kan blijkbaar super snel en goed veel kennis vergaren, dat geeft je mogelijk een enorm brede basis waardoor je misschien wel veel makkelijker dingen kan bedenken, door die info te combineren, dan anderen die veel meer toegespitst zijn op 1 onderwerp ![]() ![]() ![]() | |
Lilliesleaf | vrijdag 18 april 2014 @ 21:44 |
Klopt, dat is ook precies de reden waarom ik zo breed ben gegaan. Ik was vroeger super jaloers op mensen die geniaal in een bepaald onderwerp waren.. en toen heb ik geleerd dat er in mijn kwaliteiten, namelijk heel breed, heel veel, heel snel, maar misschien niet zo super geweldig en diepgaand, ook veel te halen valt. Maja, de nadruk en waarde bij bèta's ligt wel heel sterk op heel diepgaan in een bepaald onderwerp. | |
yosander | vrijdag 18 april 2014 @ 21:49 |
Het kan altijd nog erger: toen een chick vroeg wat ik studeerde, dacht ze dat farmacie iets met boerderijen was ![]() | |
Anoonumos | vrijdag 18 april 2014 @ 21:53 |
![]() ''Ja dit is nu WISkunde whehehe ![]() ![]() - docent wiskunde die het bord uitveegt | |
Bravebart | vrijdag 18 april 2014 @ 21:55 |
Docenten met humor ![]() | |
Mitsu | vrijdag 18 april 2014 @ 21:55 |
Maar hebben de mensen die in de apotheek werken, waar je je medicijnen ophaalt, dan ook een universitaire opleiding afgerond? Of is dat weer een andere opleiding om in de apotheek te werken, want ze komen altijd alles behalve erg snugger over ![]() /Vooroordelen hiero enzo. | |
yosander | vrijdag 18 april 2014 @ 21:57 |
Dat zijn apothekersassistenten (MBO). Die vraag heb ik ook al meerder keren gehad ja, "waarom moet je daarvoor zes jaar lang naar de universiteit?" ![]() | |
Lilliesleaf | vrijdag 18 april 2014 @ 21:57 |
De mensen aan de balie zijn vaak apothekersassistenten. De mensen achter het schot die de medicijnen bij elkaar zoeken, controleren en soms maken zijn inderdaad allemaal farmaceuten met ene WO opleiding. | |
Bravebart | vrijdag 18 april 2014 @ 21:59 |
![]() ![]() | |
Mitsu | vrijdag 18 april 2014 @ 21:59 |
Ah danku. Wat is de functie van zo'n apothekersassistent, puur de medicijnen die al bij elkaar gezocht zijn aan de klant meegegeven? | |
Lilliesleaf | vrijdag 18 april 2014 @ 22:00 |
Volgens mij ook advies geven over huidsoorten en de producten die daarbij horen, hele basic vragen over medicijngebruik (pil vergeten, wat moet ik doen?) en allemaal van dit soort dingen. | |
Lilliesleaf | vrijdag 18 april 2014 @ 22:15 |
Als ik jou twee chemische namen geef, kun jij dan bedenken of die twee: - met elkaar reageren? - in het lichaam zo veranderen dat er op een bepaald moment in de tijd een product is wat met het andere stofje reageert? En meer van dat soort vragen. Ook moet een apotheker kunnen bedenken welk medicijn er dan gebruikt moet worden als het voorgeschreven medicijn geen optie is, want dát kan een arts niet bedenken. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 april 2014 @ 22:37 |
Dit verhaal is hier al vaker besproken, het zou me niet verbazen als jij op die manier ook aan deze link bent gekomen. Volgens mij hoef je niet te twijfelen aan wat er wel staat maar moet je vooral kijken naar wat er niet in het verhaal staat. Ik geloof direct dat het arbeidsperspectief voor een aantal groepen bèta's heel wat minder rooskleurig is dan dat wordt gepropageerd (voor mij een reden om niet voor natuurkunde te hebben gekozen hoe interessant ik dat ook vind), voor andere bèta-opleidingen geldt een veel rooskleuriger beeld, zo hebben elektrotechnici in de regio Eindhoven echt wel interessante mogelijkheden bij bedrijven zoals ASML, NXP, dat bedrijf wat gespecialiseerd is in het maken van apparatuur die cargo verwerken (ik kan niet op de naam komen maar het is de nummer 1 op dat gebied) en tal van minder bekende minder grote bedrijven. Ook kan je als afgestudeerd ingenieur voor big4-bedrijven werken. Als werktuigkundige heb je internationaal ook prima mogelijkheden als je voor de juiste specialisatie kiest. Wat klopt er in ieder geval aan zijn verhaal? • als je natuurkunde studeert dan moet je excelleren om als natuurkundige te kunnen werken, anders zal je wat anders moeten gaan doen • Nederlandse scholen zitten lang niet altijd te wachten op kritische natuurkundigen en wiskundigen, zij kiezen vaak liever voor lageropgeleide tweedegraadsleraren die minder kritisch zijn en met slechtere arbeidsvoorwaarden genoegen nemen • bèta's worden onderbetaald, zeker in relatie tot wat zij kunnen • managers vinden inderdaad dat zij meer betaald moeten krijgen dan hun ondergeschikten, ook al zijn het die ondergeschikten die over kwaliteiten beschikken die zeer schaars zijn • als ingenieur hop je van baan naar baan, vaak met kortlopende contracten en moet je regelmatig op zoek naar nieuw werk als een project wordt beëindigd Daarnaast denk ik dat de volgende zaken meespelen: • je moet waken voor overspecialisatie. Je specialisatie die vandaag nog nuttig is kan over 10 jaar volstrekt overbodig worden (achterhaalde technologie) en dan moet je wat anders kunnen inzetten. • het salaris van bèta's komt sneller onder druk te staan dan het salaris van bijv. juristen, artsen en psychotherapeuten, je kan immers relatief gemakkelijk in een ander land, met een lager prijspeil, bèta's recruteren. Het is dan ook niet voor niets dat de bedrijven erop hebben aangedrongen, wat ze ook voor elkaar hebben gekregen, dat ze voor gunstige voorwaardes bèta's uit het buitenland mogen aantrekken. Hierop aanvullend moet ik opmerken dat ik op buitenlandse fora soortgelijke klachten ben tegengekomen, in dat geval ging het om elektrotechnici en werktuigkundigen. Het is niet zo dat je als bèta per definitie slecht verdient maar reken je ook maar niet bij voorbaat rijk. Het hangt sterk van de regio af en je moet dus bereid zijn om in een regio te wonen waar het wel goed zit met die werkgelegenheid. Als jurist of arts daarentegen kan je overal gaan werken voor een goed salaris. Hoe langer hoe meer overweeg ik om een niet-bèta-opleiding te volgen naast de opleiding die ik nu volg. Misschien ga ik volgend jaar wel ook rechten studeren in Tilburg, dan heb je toch dat extra papiertje. ![]() Het aantal contacturen is beperkt dus dat scheelt al veel, ik hoop dat er verder niet al teveel roosterconflicten zijn die niet gemakkelijk op te lossen zijn. Mijn advies, voor wat het waard is. Kies enkel voor een bèta-opleiding als: • je het vakgebied zeer interessant vindt, interessant genoeg dat het ook een hobby voor je is • geld niet je grootste motivator is • je bereid bent om veel uren te besteden aan je opleiding en je werk • je bereid bent om te verhuizen voor je werk Kies daarnaast voor een andere opleiding die je in je vrije tijd kan volgen, iets met rechten of economie. Kies voor een specialisatie waar voldoende vraag naar is, zorg ervoor dat je bij blijft leren zodat je ander werk kan gaan doen wanneer de vraag naar jouw specialisatie vermindert of verdwijnt en leer als groep om steviger te onderhandelen en minder over je heen te laten lopen. | |
Immerdebestebob | vrijdag 18 april 2014 @ 22:53 |
Op zich toch wel redelijk te bedenken toch? | |
Lilliesleaf | vrijdag 18 april 2014 @ 22:57 |
Ik heb praktisch alle organische en biochemische vakken uit de scheikunde bachelor gevolgd en ik durf mezelf niet te vertrouwen in dat oordeel. | |
Laurens-Jan | vrijdag 18 april 2014 @ 23:08 |
Doe mij een lol? Publiceer dit ergens. | |
theunderdog | vrijdag 18 april 2014 @ 23:09 |
Moet je daar dan om lachen of erger je je eraan? | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 april 2014 @ 23:11 |
Een ander mag naar believen deze tekst gebruiken en laten publiceren. ![]() | |
Rezania | vrijdag 18 april 2014 @ 23:13 |
![]() | |
Lilliesleaf | vrijdag 18 april 2014 @ 23:14 |
Oh wow, wat is Python kut als je MATLAB gewend bent zeg! ![]() ![]() | |
yosander | vrijdag 18 april 2014 @ 23:15 |
Meestal erger ik mij daar eerder aan dan dat ik erom kan lachen, maar in sommige gevallen kan ik het wel begrijpen dat men dat denkt ![]() | |
Rezania | vrijdag 18 april 2014 @ 23:16 |
Yosander, misschien weet jij dit. Ik had net een discussie over het nut van eiwitshakes (weer ![]() ![]() Edit: De eiwitten boeien wel een beetje natuurlijk, de structuur bepaald hoe snel een eiwit kan worden afgebroken. ![]() | |
Immerdebestebob | vrijdag 18 april 2014 @ 23:23 |
http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_carrier Zo iets kan altijd, maar ik weet verder weinig af van eiwitten dus weet niet hoe het werkt in een specifiek geval. | |
Rezania | vrijdag 18 april 2014 @ 23:31 |
"GMO's zijn slecht, het is niet natuurlijk!" ![]() | |
yosander | vrijdag 18 april 2014 @ 23:31 |
Daar kan ik wel iets over vertellen! Een vakgroep van farmacie doet momenteel veel onderzoek naar het toepassen van poederinhalatoren (bekend van astma en COPD) bij het toedienen van insuline of vaccins (mijn professor was hier laatst nog mee in het nieuws ![]() Nu passen ze bij eiwitten die men oraal of pulmonaal willen toedienen een suikerformule toe: Dit brengt weer andere vragen met zich mee, waar ik het afgelopen practicum o.a. mee bezig ben geweest. Ontzettend belangrijk bij poederinhalatoren zijn de deeltjesgroote van het poeder (t.b.v. een juiste depositie in de longen) en de wijze van inhaleren. | |
yosander | vrijdag 18 april 2014 @ 23:37 |
Wat is jouw mening over genetisch gemodificeerd voedsel? ![]() | |
Rezania | vrijdag 18 april 2014 @ 23:45 |
Dus jullie willen eiwitten in gaan pakken in suikers? Maar dan nog zijn ze toch veel te groot om te worden geabsorbeerd door cellen? Of mis ik hier iets? ![]() Pfff, lastig. Het toont zeker potentie, kijk maar naar Golden Rice. Die plant heeft enkel voordelen voor de mens en bedreigt de biodiversiteit niet doordat hij zelf een klein nadeel ten opzichte van zijn normale soortgenoten heeft. Daarnaast heb je natuurlijk ook de resistente gewassen van bijvoorbeeld Monsanto. Die zijn gewoon nagenoeg onacceptabel in mijn opvatting, vooral door het verdienmodel wat Monsanto daarbij toepast en hoe ze omgaan met de boeren. Er moet in mijn mening een goede balans tussen de voordelen en de nadelen van genetische gemodificeerd voedsel worden gevonden, maar ik denk ook zeker dat het significante voordelen kan hebben. Ik denk dat in de komende 50 jaar de acceptie van dat soort voedsel zal toenemen en daarbij ook de cultivatie ervan. | |
Bravebart | zaterdag 19 april 2014 @ 00:03 |
Ik snap je punt, maar mij lijkt dat de apotheker achter de schotten niet gaat lopen experimenteren toch, maar gewoon standaard recepten volgt? ![]() | |
yosander | zaterdag 19 april 2014 @ 00:04 |
Voor zover ik weet zijn er peptide transporters. Of bedoel je grote eiwitten? | |
Rezania | zaterdag 19 april 2014 @ 00:09 |
Ik moest literatuuronderzoek doen naar Tumor NecroseFactor (TNF). Dat is een eiwit dat 55 kDa groot is. Weet niet of dat zomaar een cel in kan worden getransporteerd. Als dat niet een cel in kan worden getransporteerd, omdat het te groot is, heb je dus een probleem. Heb je een medicijn wat je niet kan toedienen. | |
yosander | zaterdag 19 april 2014 @ 00:20 |
TNF-alpha bijvoorbeeld hoeft niet de cel in getransporteerd te worden. Het bindt aan membraan gebonden receptoren en activeert zo een cascade wat o.a. leidt tot celdood ![]() | |
Lilliesleaf | zaterdag 19 april 2014 @ 00:22 |
Dat klopt, maar ze moeten voordat ze die recepten gaan maken wel dus eerst controleren of het uberhaupt samen gaat en zo niet, bedenken wat dan de alternatieven zijn. | |
Rezania | zaterdag 19 april 2014 @ 00:22 |
Dit is heel slecht, dat heb ik dus in mijn verslag geschreven. Dat wist ik verdomme al. ![]() ![]() Maar er zijn vast wel grotere eiwitten die de cel in moeten worden getransporteerd. Dan zit je me een probleem. ![]() | |
yosander | zaterdag 19 april 2014 @ 00:31 |
Haha ![]() Dan kom je denk ik uit op drug carriers, bijvoorbeeld: http://en.wikipedia.org/w(...)delivery_of_proteins Maar ik ben hier niet heel thuis in | |
Rezania | zaterdag 19 april 2014 @ 00:36 |
Ah, oké, bedankt. Morgen even lezen, nu te lui voor. ![]() | |
Bram_van_Loon | zaterdag 19 april 2014 @ 00:48 |
Grappig dat je dat opmerkt aangezien geneeskunde bij uitstek een beroepsopleiding is, net als rechten, en daarmee eigenlijk meer thuishoort op het HBO, de reden dat het toch aan een universiteit wordt gegeven is dat je graag een voldoende hoog niveau van de artsen en hun opleiders wil. ![]() Ik neem hierbij geen stelling in over het niveau of de moeilijkheidsgraad, dat staat hier los van. | |
Rezania | zaterdag 19 april 2014 @ 00:54 |
HBO ja? Midden in Game of Thrones wat artsen en juristen plaatsen? | |
Bram_van_Loon | zaterdag 19 april 2014 @ 00:57 |
Ik erger me eerlijk gezegd altijd aan die assistentes, of dat het nu bij een apotheek of een (tand)arts is. Ik wil iemand spreken aan wie ik iets kan vragen, niet een dom blondje. Ik heb weleens wat moeten vragen over een farmaceutisch middel wat ik nodig had, stond daar zo'n blondje wat er geen zinnig woord over kan zeggen. Prima dat die mensen er staan om simpelweg wat af te geven of een afspraak te maken maar laat hen alsjeblieft niets meer doen dan dat en zorg ervoor dat een deskundig iemand aanwezig is om vragen te beantwoorden zo gauw de klant daar behoefte aan heeft. ![]() | |
Bram_van_Loon | zaterdag 19 april 2014 @ 01:00 |
![]() Geef het op, met betrekking tot dit ben ik koppig aangezien het schrijven van afkortingen met hoofdletters de leesbaarheid in sterke mate bevordert. | |
Rezania | zaterdag 19 april 2014 @ 01:02 |
Dat ben ik wel met je eens ja. Sowieso raar dat het ooit is veranderd. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 19 april 2014 @ 01:11 |
Verpakken in iets wat endocytose triggert? Maar eh, stel dat het in de cel komt, wat dan? Worden die eiwitten dan niet alsnog afgebroken? | |
Rezania | zaterdag 19 april 2014 @ 01:14 |
Ligt eraan wat het is hè. ![]() | |
Bravebart | zaterdag 19 april 2014 @ 11:18 |
Mmh ok, duidelijk ![]() | |
Bram_van_Loon | zaterdag 19 april 2014 @ 23:49 |
Oké, tijd om het bij de centrale draden te zetten nu het rustiger is geworden. Rezania, regel jij het eventjes? | |
Rezania | zondag 20 april 2014 @ 00:57 |
Hoezo? Is je toetsenbord kapot? | |
Bram_van_Loon | zondag 20 april 2014 @ 01:00 |
Het is jouw draad. | |
Rezania | zondag 20 april 2014 @ 01:05 |
Er is niks van mij bij. Ik nam het initiatief, ik patenteerde de reeks niet. | |
#ANONIEM | zondag 20 april 2014 @ 09:53 |
Wtf is dit voor bullshit? ![]() | |
Anoonumos | zondag 20 april 2014 @ 16:34 |
Random walks ![]() RW huiswerk ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zondag 20 april 2014 @ 16:40 |
Geef eens een vraag? | |
Novermars | zondag 20 april 2014 @ 16:41 |
Volgens mij is het een beetje overmoed van mezelf dat ik Rudin's "Principles of Mathematical Analysis" probeer te lezen ![]() | |
#ANONIEM | zondag 20 april 2014 @ 16:43 |
PDF? | |
Novermars | zondag 20 april 2014 @ 16:44 |
https://www.dropbox.com/s(...)tical%20Analysis.pdf | |
Ryon | maandag 21 april 2014 @ 17:30 |
Deze discussie heb ik vaker gezien en er vallen toch een paar dingen op: *Er is geen Nederlander die van mening is dat hij/zij krijgt wat hij/zij ook denkt te verdienen. Mensen werden 50 jaar geleden zwaar onderbetaald (naar hun gevoel) en zullen over 50 jaar ook onderbetaald worden. Het gras is, per definitie, groener aan de overkant. Andere verdienen meer met minder werk. Dit gaat dus ook op voor mensen met een bèta achtergrond. Hierbij vergeet men wel eens dat specialisten gewoon wel erg goed betaald worden (50.000 tot 90.000 euro per jaar). De Elsevier monitort jaarlijks start- en mediorsalarissen en mensen met een medische en bèta achtergrond springen daar in positieve zin in uit. Wat mensen wel eens vergeten is dat een diploma enkel een uitgangspunt biedt maar geen enkele garantie meegeeft. Een jurist of econoom krijgt bijvoorbeeld niet per definitie beter betaald dan een technicus. Voor 10% van de juristen is er momenteel geen werk. Voor nog eens 30% geen werk op niveau. Voor de 5 tot 10% beste juristen is er heel veel mogelijk. Maar er vanuit gaan dat je tot die groep behoort is gezien de samenstelling van die groep erg optimistisch. Als je zekerheid wilt hebben, ga dan HTS of TU doen. Ook dat geeft geen zekerheid en ook dan zul je hard moeten hollen voor weinig waardering. Maar je uitgangspunt is wel bovengemiddeld. Ook medisch specialisten zitten nu veel werkeloos thuis, terwijl anderen 450.000 per jaar kunnen pinnen. *Promoveren remt je carrière in het begin altijd. Daar wordt heel veel over geklaagd, maar zo rollen die knikkers als je nog extra onderwijs geniet. Verschillende vrienden van mij promoveren momenteel binnen hun discipline, maar zullen hier pas over 10 a 15 de vruchten van kunnen plukken. Dat weten zij en daar kan je over klagen of gewoon accepteren. Dat is voor mensen die natuurkunde of scheikunde studeren niet anders. *Bij werk komt meer kijken dan alleen je taken uit te voeren waar je betaald voor krijgt. Dit is een principe waarvan ik merk dat bèta's erin de praktijk erg veel moeite mee hebben. Als specialist op wo niveau kan je erg goed verdienen. Maar als je echt centen wilt binnen harken zul je bereid moeten zijn om leidinggevende verantwoordelijk en/of ondernemersrisico te willen dragen. Een manager verdient meer dan de specialisten die hij/zij aanstuurt omdat hij/zij uiteindelijk verantwoordelijkheid draagt voor de resultaten en de werkzaamheden van deze specialisten. Een ondernemer plukt ook de vruchten van de arbeid van anderen omdat diegene mijn zijn werkzaamheden en investeringen de werkgelegenheid in eerste instantie gecreëerd heeft. Een communicatiespecialist kan een ICT bedrijf oprichten en alle technische kennis inkopen en zelf met de miljoenen euro's winst (die bijv de app opbrengt) er vandoor gaan. Sommige mensen zijn naast academisch specialist ook geboren ondernemers of managers. Heel veel boeken zijn er over geschreven wie deze mensen zijn. De meerderheid van hooggekwalificeerd personeel moet het managen en het ondernemen aangeleerd krijgen. Hbo studenten krijgen dit om pragmatische reden al uitgebreid meegeven tijdens hun studie (de managementvakken). Van wo studenten wordt iets meer zelfstandigheid verwacht en deze zoeken het vaak zelf op door commissie- en bestuurswerk te gaan doen. Vaak eindigen deze ook aanzienlijk hoger op de ladder. Bèta studenten laten op dat gebied echt steken vallen. Delft is daar een beetje de uitzondering op. Maar de meeste studenten verwachten dat hun papiertje al voldoende basis biedt. Op korte termijn is dat ook zo, op langere termijn zal je dan in gehaald worden door iedereen die zich wel breed heeft ontwikkeld. | |
Bram_van_Loon | maandag 21 april 2014 @ 17:58 |
Hij wordt toch beschouwd als de schrijver van een van de beste analyseboeken als je een grondig begrip wil krijgen? Ik ben het een beetje aan het lezen, in ieder geval is het strak geschreven, geen gelul erom heen en gewoon duidelijke definities. Zit je ergens vast? | |
Rezania | maandag 21 april 2014 @ 17:59 |
Zit me net even voor te bereiden voor het practicum van de komende weken, lees ik dat we experimenten voor een echte onderzoeksgroep gaan uitvoeren. Als eerstejaars dus al echt onderzoek doen, hoe tof. ![]() | |
Bram_van_Loon | maandag 21 april 2014 @ 18:02 |
Jullie moeten zeker hetzelfde werk doen als wat de laboranten (MLO/HLO) normaal gesproken doen? | |
Rezania | maandag 21 april 2014 @ 18:05 |
Geen idee, dat horen we later nog. Maar ik vind het wel leuk dat we al mogen 'meedoen', ook al is het maar simpel werk. | |
OllieWilliams | maandag 21 april 2014 @ 18:22 |
awh koetsjie koetsj | |
Rezania | maandag 21 april 2014 @ 18:30 |
![]() | |
OllieWilliams | maandag 21 april 2014 @ 18:31 |
Uiteindelijk maakt alles niks uit | |
Rezania | maandag 21 april 2014 @ 18:34 |
Emo. | |
Lokasenna | maandag 21 april 2014 @ 18:34 |
Ze laten dit door jullie doen omdat het niet zo gek veel uitmaakt als jullie het verneuken, waarschijnlijk ![]() | |
Rezania | maandag 21 april 2014 @ 18:35 |
Waarschijnlijk wel ja. ![]() | |
Bram_van_Loon | maandag 21 april 2014 @ 18:36 |
Hoe erg kan je het verneuken? Het is toch gewoon een kwestie van instructies volgen? Het zijn de goedkoopste arbeidskrachten die ze kunnen krijgen (deze arbeidskrachten betalen zelfs!) en ze zijn gemotiveerd aangezien het allemaan nieuw is voor hen en bovendien is het ook wel goed om wat labo-ervaring te hebben opgedaan alvorens je misschien ooit zelf een labo gaat leiden. Zoiets zal er zeker achter zitten? | |
Bram_van_Loon | maandag 21 april 2014 @ 18:37 |
Maar eh, wat is nu precies de opzet van de opleiding die je volgt? Kan je door de juiste keuzes te maken straks nog een volwaardige chemicus of bioloog of iets dergelijks worden of blijf je in de breedte? | |
Novermars | maandag 21 april 2014 @ 18:47 |
De vragen aan het einde van elk hoofdstuk zijn godvergeten moeilijk ![]() ![]() Voor de liefhebber: Zij | |
Bram_van_Loon | maandag 21 april 2014 @ 18:49 |
Prachtig trouwens als je merkt bij het lezen van de tweede bladzijde dat er helemaal niets moeilijk en mysterieus is aan het feit dat de wortel van 2 een irrationeel getal is. Dat ze zoiets niet op het VWO behandelen. ![]() | |
Rezania | maandag 21 april 2014 @ 19:17 |
Je wordt opgeleid om een master te gaan doen, waarbij je een bioloog of scheikundige kan worden. Maar er zijn ook nog genoeg andere specialisaties. Zelf neig ik nu het meeste biomedical engineering, maar wie weet, misschien word ik wel gewoon een biotechnoloog. ![]() Ik heb het gewoon behandeld bij mijn zelfstudie wiskunde B hoor. Was wel Pascal, geen Getal & Ruimte. | |
Bravebart | maandag 21 april 2014 @ 19:24 |
Mag je wel goed je best gaan doen ![]() ![]() | |
Rezania | maandag 21 april 2014 @ 19:25 |
Gewoon iets anders de schuld van onverklaarbare resultaten geven dan. ![]() | |
Bravebart | maandag 21 april 2014 @ 19:29 |
Precies, het ligt altijd aan het materiaal ![]() | |
Rezania | maandag 21 april 2014 @ 19:32 |
Geen idee, dat horen we nog. ![]() | |
Bravebart | maandag 21 april 2014 @ 19:37 |
Huh, je zat je toch voor te bereiden, dan weet je toch al wel een beetje wat je gaat doen? ![]() | |
Fierce. | maandag 21 april 2014 @ 19:38 |
Hallooo. Rustig hier! Leuk weekend gehad? Bram, Netflix is ideaal. Heel goed beeld ook. Maargoed: ik heb geen verstand van kwaliteit, dus ik vind al snel iets prima, denk ik. Ik hoor veel mensen wel klagen over het aanbod, hoewel ik de hoeveelheid series en films wel heel ideaal vind! Want ik las dat je erover twijfelde oid om een abo te nemen? Maargoed, ik vind Netflix dus echt super! Je kunt trouwens via de browser 'Hola' het Amerikaanse aanbod bekijken, ook ideaal. Heb ik zelf nog nooit gedaan, maar m'n zusje doet dat wel. ![]() Ik ga nu maar eens aan de studie. ![]() | |
Rezania | maandag 21 april 2014 @ 19:41 |
Oh, je bedoelt het hele practicum? ![]() ![]() Eerst microbiologie, daarvoor gaan we kijken naar de samenstellingen van bacteriën in verschillende omgevingen en gaan we ook de effectiviteit van zeep vergelijken. Dan fermentatie, waarbij we gaan rekenen aan een bioreactor en een kweek in gaan zetten. Ondertussen moet je ook nog iets met vissen doen die in symbiose leven met luminescente bacteriën, dus dat wordt iedere pauze naar het Kluyver gaan. ![]() Na 5 weken microbiologie en fermentatie volgt 5 weken spectroscopie. Iedere dag een andere analysetechniek en die dan proberen te begrijpen. En er volgt ook nog een toets over de werking, dat is wat minder. ![]() Uiteraard moet er tussendoor 1785930754 verslagen in worden geleverd en ben je dus uiteindelijk 10 weken aan het stressen. ![]() | |
Mitsu | maandag 21 april 2014 @ 19:41 |
Blegh morgen weer vier uur hoorcollege, ik wil vakantie. | |
Rezania | maandag 21 april 2014 @ 19:42 |
Meid toch, wel 4 hele uren. | |
Mitsu | maandag 21 april 2014 @ 19:42 |
Haha dat van amerikaans aanbod klinkt interessant, ik ga dat eens uitproberen. | |
Mitsu | maandag 21 april 2014 @ 19:43 |
Ja nog verplicht ook verdomme ![]() Ik vind vier uur hc op een dag best veel trouwens hoor ![]() | |
Rezania | maandag 21 april 2014 @ 19:43 |
Eens, ik kijk al de hele week TNG op Netflix op Hola Unblocker. Beter dan downloaden, dat duurt uren. ![]() | |
Rezania | maandag 21 april 2014 @ 19:44 |
Dat is niks joh. ![]() | |
Anoonumos | maandag 21 april 2014 @ 19:45 |
Mastermath vakken zijn 3x 45 min per keer. ![]() Dan maar geen wiskunde master doen, hoor. | |
Mitsu | maandag 21 april 2014 @ 19:45 |
Nee, jouw opleiding is niets voor mij ![]() Ik moet denk ik ff inkomen, van 0 uur hc per week naar 12 uur ofzo. Heb me voorgenomen braaf naar alle hc's te gaan en op te letten deze periode. | |
Bravebart | maandag 21 april 2014 @ 19:46 |
Chiiiiiilllll ![]() ![]() | |
OllieWilliams | maandag 21 april 2014 @ 19:46 |
Hoe kan een hoorcollege verplicht zijn? Staat dan de prof het eerste halfuur vooraan honderden namen af te lezen? ![]() | |
Mitsu | maandag 21 april 2014 @ 19:47 |
Nee dan staan ze met poortjes voor de deur en moet je je campuskaart laten scannen of je naam laten afstrepen van de lijst. | |
Rezania | maandag 21 april 2014 @ 19:48 |
Heb je wel gewoon twee keer een kwartier pauze tussendoor? Dan is het prima te doen. Haha, succes daarmee. Inderdaad, sowieso is luminescentie tof. ![]() ![]() | |
Bravebart | maandag 21 april 2014 @ 19:48 |
Niet vergeten uit te checken bij het verlaten van de collegezaal hè! | |
Bravebart | maandag 21 april 2014 @ 19:49 |
Cool, ook icm de TU? | |
Mitsu | maandag 21 april 2014 @ 19:49 |
![]() | |
Rezania | maandag 21 april 2014 @ 19:51 |
Anders ben je je borg kwijt! Nee, dat niet. Probeerde luminiscentiemicroscopie te doen door watervlooien een oplossing van fluoresceïne op te laten nemen. Helaas ging het niet echt. ![]() ![]() | |
Bram_van_Loon | maandag 21 april 2014 @ 19:52 |
Eerste poging. Je zou het rationele systeem van getallen kunnen onderverdelen in de kleinst mogelijke even grote stappen. Als een getal irrationeel is dan valt het tussen twee van zulke stappen in (aangezien je een oneindig groot aantal cijfers achter de komma hebt), als je een willekeurig aantal van die kleinste stappen van het rationele systeem optelt of aftrekt van het irrationele getal dan valt de som hiervan dus nog steeds tussen twee rationele getallen in. Iets in die geest maar dan netjes met symbolen opgeschreven. | |
Rezania | maandag 21 april 2014 @ 19:52 |
![]() Enige lichtbron is fluoresceïne dat met een UV-lamp wordt bestraald. Beetje faal, maar het principe werkte, daar ging het om. Trouwens had de dure camera van de microscoop moeite om het kleine beetje licht op te vangen, dus deze foto heb ik gemaakt met mijn mobiel. ![]() | |
Bravebart | maandag 21 april 2014 @ 19:53 |
Whehe, had je ze niet kunnen coaten met photobacters? ![]() | |
Bram_van_Loon | maandag 21 april 2014 @ 19:53 |
WTF? Niemand die een poging heeft gewaagd? | |
Rezania | maandag 21 april 2014 @ 19:53 |
Nee man, veel te duur. De school betaalde alles. ![]() | |
Bravebart | maandag 21 april 2014 @ 19:54 |
Mmh ok, jammer de bammer. Misschien kan je het bij je practicum nog eens proberen ![]() | |
Rezania | maandag 21 april 2014 @ 19:55 |
Dat zou wel tof zijn ja. ![]() ![]() | |
Anoonumos | maandag 21 april 2014 @ 19:55 |
Die van Novermars? Jawel. ![]() | |
Bravebart | maandag 21 april 2014 @ 19:55 |
Ik gok dat ze die bende toch weer weggooien na het practicum, dus lijkt me prima dat je er dan wat tofs mee gaat doen ![]() | |
Rezania | maandag 21 april 2014 @ 19:56 |
Dit was mijn materiaal. ![]() Meer had ik niet. ![]() ![]() |