Valt wel mee. Kleine vakken zijn dingen als Organische Chemie, Chemie voor lifesciences, Wiskunde 1/2/3, Statistiek 2 etc.quote:Op woensdag 16 april 2014 13:40 schreef Rezania het volgende:
[..]
Veel kleine vakken waardoor je het groter geheel van een onderwerp niet ziet. Of valt dat wel mee?
Dan valt het nog wel mee ja. Van mijn part mocht celbiologie wel groter zijn bij ons, is maar 2 punten waard.quote:Op woensdag 16 april 2014 13:42 schreef SiIk het volgende:
[..]
Valt wel mee. Kleine vakken zijn dingen als Organische Chemie, Chemie voor lifesciences, Wiskunde 1/2/3, Statistiek 2 etc.
Vakken als Celbio, Genetica, Mens & Dierkunde zijn gewoon grote vakken, die van mij ook echt niet nog groter hadden gehoeven.
Valt ook dus wel mee. Wij hebben 12 vakken per jaar.quote:Zijn overigens 14 vakken totaal dit jaar. Volgend jaar 11.
Hmm, dat klinkt best beperkt voor een studie die toch vooral op celniveau draaitquote:Op woensdag 16 april 2014 13:48 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dan valt het nog wel mee ja. Van mijn part mocht celbiologie wel groter zijn bij ons, is maar 2 punten waard.
[..]
Valt ook dus wel mee. Wij hebben 12 vakken per jaar.
Nou ja, het gaat vooral om productie door middel van genetische modificatie bij ons, dus genetica en assimilatie staan centraal. Wel krijgen we volgend jaar vakken zoals Celbiologie: Gevorderd en Microbiële Fysiologie.quote:Op woensdag 16 april 2014 13:49 schreef SiIk het volgende:
[..]
Hmm, dat klinkt best beperkt voor een studie die toch vooral op celniveau draaitOf zie ik dat verkeerd?
Bachelorthesis: 6 punten.quote:Op woensdag 16 april 2014 13:51 schreef Anoonumos het volgende:
Wiskunde kan zo heerlijk autistisch zijn soms.![]()
Elk vak in de bachelor 6 punten waard. Nooit meer, nooit minder.
quote:Op woensdag 16 april 2014 13:52 schreef SiIk het volgende:
[..]
Bachelorthesis: 6 punten. [ afbeelding ]
Oke, die 18.quote:Op woensdag 16 april 2014 13:52 schreef SiIk het volgende:
[..]
Bachelorthesis: 6 punten. [ afbeelding ]
Als het nodig is wel maar heel het punt is nu juist dat de universiteit ervoor kan en moet zorgen dat dit niet nodig is! Tot eind jaren 90 werd deze monovariabele calculus wel volledig op het VWO behandeld en werd ook een deel van de multivariabele calculus op het VWO behandeld! Een universiteit hoeft zich niet neer te leggen bij het lage VWO-niveau van wiskunde B, een universiteit hoeft zich niet hierdoor het niveau te laten dicteren. Een universiteit kan ervoor kiezen om simpelweg niemand aan te nemen die de monovariabele calculus niet goed beheerst door iedereen een aanvullend toelatingsexamen calculus te laten maken wat hetzelfde niveau heeft als wat ze nu aan het einde van de eerste onderwijsperiode geven. Het is niet zo moeilijk! De kandidaat-student die zij graag hebben en die over voldoende kwaliteiten beschikt, laten we zeggen de betere helft van de gediplomeerde VWO-NT-leerlingen, kan dit prima zelfstandig doen. Er zijn meer dan genoeg calculushandboeken die geschikt zijn voor zelfstudie.quote:Op woensdag 16 april 2014 07:06 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk wel van toegevoegde waarde om aan het begin een vak te besteden aan het op een fatsoenlijke manier behandelen van basiscalculus, om iedereen op hetzelfde niveau te krijgen en dingen op een minder oppervlakkige manier dan op het vwo aangereikt te krijgen.
Ach, heel dat ECTS-systeem slaat nergens op, gelijkwaardigheid proberen te creëren waar dat niet mogelijk is.quote:Op woensdag 16 april 2014 13:51 schreef Anoonumos het volgende:
Wiskunde kan zo heerlijk autistisch zijn soms.![]()
Elk vak in de bachelor 6 punten waard. Nooit meer, nooit minder.
Voor iemand die twee opleidingen volgt en hierdoor later is kan wel een utizondering worden gemaakt.quote:Op woensdag 16 april 2014 10:15 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Dit zou ik echt heel kut vinden. Ik heb college all over the place en vaak genoeg kan ik ook gewoon niet op tijd op college zijn. Maar goed, daarom hebben eigenlijk al onze collegezalen een achteringang waar je door kunt zonder de les te verstoren.
Ja.quote:Op woensdag 16 april 2014 17:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ach, heel dat ECTS-systeem slaat nergens op, gelijkwaardigheid proberen te creëren waar dat niet mogelijk is.
quote:Op woensdag 16 april 2014 17:33 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Mijn amateur-psychologische verklaring is dat wiskundigen houden van orde in hun leven om te compenseren voor de chaos in hun hoofd.![]()
Dat geloof ik niet aangezien je calculus heel erg gemakkelijk met zelfstudie onder de knie kan krijgenl. Je kan uit veel handboeken kiezen. Desnoods kunnen de universiteiten zelf een goed handboek schrijven wat de kandidaat-studenten kunnen gebruiken.quote:Op woensdag 16 april 2014 10:13 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Het is dubbel, aan de ene kant ja, aan de andere kant nee.
Ons systeem is erop gebaseerd dat iedereen en eerlijke kans krijgt, ligt dat niveau van zo'n toelating hoger dan het VWO niveau, dan hebben kinderen van elitescholen ( en ja die zijn er echt wel in Nederland ) een héle grote voorsprong, terwijl kinderen van achterstandscholen eigenlijk geen kans maken.
De OI is niet bekommerd om de kwaliteit van het onederwijs, ze kijkt er slechts naar of dat aan de regeltjes wordt voldaan, met de inhoudelijke kwaliteit bemoeit ze zich niet. Het probleem voor de universiteiten en studenten is dat er krachten aan het werk waren die het VWO steeds gemakkelijker wilden maken, centrale examens kunnen een zegen zijn als het niveau hoog ligt maar ze zijn een vloek - nu in Nederland het geval - als het niveaul laag ligt aangezien het de handen van de leraren binddt. Zeker als Trouw dan ook nog eens de scholen rangordent op basis van de hoogte van de behaalde cijfers en de OI de scholen hierop afrekent. Ik heb liever dat het gemiddelde cijfer voor wiskunde B 1,5 punt lager ligt en dat de leerlingen veel meer hebben geleerd dan zoals het nu is. Meer stof toevoegen wordt echter afgestraft wegens minder examenvoorbereidingstijd en lagere SE-cijfers, daarom binden de CE's de leraren hun handen.quote:Ik vind wel echt dat dit gewoon bij onderwijsinspectie moet liggen die kwaliteit controleert op scholen.
quote:Op woensdag 16 april 2014 17:33 schreef Anoonumos het volgende:
Mijn amateur-psychologische verklaring is dat wiskundigen houden van orde in hun leven om te compenseren voor de chaos in hun hoofd.![]()
Een betere verklaring is waarschijnlijk dat wiskunde geen practica heeft, en een regelmatig rooster dus ook echt realiseerbaar is.
Ben ik het mee eens. Bij mijn minor was het aantal studiepunten per vak echt veel te hoog. 5 ects voor een multiple choice tentamen dat je kon halen door een samenvatting van 20 kantjes uit je hoofd te stampen.quote:Op woensdag 16 april 2014 17:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ach, heel dat ECTS-systeem slaat nergens op, gelijkwaardigheid proberen te creëren waar dat niet mogelijk is.
Leven op het randje.quote:Op woensdag 16 april 2014 17:37 schreef yosander het volgende:
Hoppa 10 punten binnengekopt met een 5,7 voor het practicum en een 5,6 voor het tentamen
Halve zaal keek om toen ik mijn vreugde uitte
Ik vind dat de universiteit dan wel bijvoorbeeld zomercursussen wiskunde (kosteloos of tegen een lage vergoeding) zou moeten aanbieden om de leerling/student toch de mogelijkheid te geven de stof onder begeleiding tot zich te kunnen nemen.quote:Op woensdag 16 april 2014 17:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als het nodig is wel maar heel het punt is nu juist dat de universiteit ervoor kan en moet zorgen dat dit niet nodig is! Tot eind jaren 90 werd deze monovariabele calculus wel volledig op het VWO behandeld en werd ook een deel van de multivariabele calculus op het VWO behandeld! Een universiteit hoeft zich niet neer te leggen bij het lage VWO-niveau van wiskunde B, een universiteit hoeft zich niet hierdoor het niveau te laten dicteren. Een universiteit kan ervoor kiezen om simpelweg niemand aan te nemen die de monovariabele calculus niet goed beheerst door iedereen een aanvullend toelatingsexamen calculus te laten maken wat hetzelfde niveau heeft als wat ze nu aan het einde van de eerste onderwijsperiode geven. Het is niet zo moeilijk! De kandidaat-student die zij graag hebben en die over voldoende kwaliteiten beschikt, laten we zeggen de betere helft van de gediplomeerde VWO-NT-leerlingen, kan dit prima zelfstandig doen. Er zijn meer dan genoeg calculushandboeken die geschikt zijn voor zelfstudie.
SES / [Bèta overig] Huiswerk- en vragentopicquote:Op woensdag 16 april 2014 18:20 schreef AJ1987 het volgende:
Hey iedereen,
Ik zit met een vraagje en ik hoop dat een van jullie mij kan helpen.
Ik moet een calibratiecurve maken, maar ik kom even niet uit het verdunningsschema.
Van stof A heb ik een stock-oplossing van 26,798 µg/ml
Van stof B heb ik een stock-oplossing van 1 mg/ml
Van stof C heb ik een stock-oplossing van 1 mg/ml
Nu moet ik dus een calibratiecurve maken met verschillende concentraties van de stoffen namelijk:
1; 2,5; 5; 10; 25; 50; 100; 250; 500; 1000 µg/ml
Hoeveel van elk van de stoffen heb ik nou nodig (volume) om die concentraties te bereiken? Het totaal volume van het mengsel wordt nog aangevuld met buffer tot 1 ml. (mag ook 2 of 3 ml zijn)
Kan iemand mij hiermee helpen? Zit even vast en de oplossing is vast eenvoudig, maar na een hele dag literatuur lezen kom ik er even niet op..
Volgende week pas.quote:Op woensdag 16 april 2014 20:28 schreef MrStalin het volgende:
Zijn er nog meer mensen midden in hun tentamenweek ?
Morgen laatste tentamenquote:Op woensdag 16 april 2014 20:28 schreef MrStalin het volgende:
Zijn er nog meer mensen midden in hun tentamenweek ?
Wat voor vakken heb je nu?quote:Op woensdag 16 april 2014 21:03 schreef Novermars het volgende:
Ik ben weer begonnen aan een nieuw blok. Het is er helaas niet veel makkelijk op geworden
Ditquote:Op woensdag 16 april 2014 21:15 schreef themole het volgende:
[..]
Morgen laatste tentamenDaarna even zuipen.
![]()
Zonde van het budget, vind ik. Bovendien beperk je dan altijd nog de hoogte van de lat aangezien je met X lesjes nu eenmaal maar een beperkte hoeveelheid stof kan behandelen, veel minder dan dat je met 2-3 maanden zelfstudie kan behandelen. Je moet echter natuurlijk niet pas in de zomervakantie hiermee beginnen, wat ik beoog is dat de VWO-scholen gedwongen door dit beleid beter onderwijs verzorgen. Die VWO-scholen zijn zeer gevoelig voor dergelijke prikkels, nu verzwakken ze sterk het onderwijs om de cijfers te pimpen (hogere gemiddeldes, hogere plaats op de Trouw-ranking, minder last van de Onderwijsinspectie). Een dergelijke eis van de universiteiten biedt een prikkel aan de VWO-scholen om juist de kwaliteit te verhogen.quote:Op woensdag 16 april 2014 18:13 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik vind dat de universiteit dan wel bijvoorbeeld zomercursussen wiskunde (kosteloos of tegen een lage vergoeding) zou moeten aanbieden om de leerling/student toch de mogelijkheid te geven de stof onder begeleiding tot zich te kunnen nemen.
Linear Algebra for EORquote:
Op het vwo wordt leerlingen totaal geen houvast geboden hoe ze zichzelf het best wiskunde beter kunnen aanleren dan met de boekjes waar geen zinnig woord uitleg in te vinden is, ik vind het nogal een eis om dat volledig op hun eigen schouders te leggen. Dus vanuit het voortgezet onderwijs of vanuit de universiteiten zou er toch enige ondersteuning geboden moeten worden naar mijn mening. Of op zijn minst geschikt lesmateriaal voor zelfstudie.quote:Op woensdag 16 april 2014 21:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zonde van het budget, vind ik. Bovendien beperk je dan altijd nog de hoogte van de lat aangezien je met X lesjes nu eenmaal maar een beperkte hoeveelheid stof kan behandelen, veel minder dan dat je met 2-3 maanden zelfstudie kan behandelen. Je moet echter natuurlijk niet pas in de zomervakantie hiermee beginnen, wat ik beoog is dat de VWO-scholen gedwongen door dit beleid beter onderwijs verzorgen. Die VWO-scholen zijn zeer gevoelig voor dergelijke prikkels, nu verzwakken ze sterk het onderwijs om de cijfers te pimpen (hogere gemiddeldes, hogere plaats op de Trouw-ranking, minder last van de Onderwijsinspectie). Een dergelijke eis van de universiteiten biedt een prikkel aan de VWO-scholen om juist de kwaliteit te verhogen.
De beste manier om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen is door die topdown te bepalen. Laat de universiteiten maar bepalen wat de VWO-scholen moeten leveren, niet de overheid!
Verder vind ik dat mensen die niet in staat zijn om zelfstandig monovariabele calculus onder de knie te krijgen wil je niet als student aantrekken voor een bèta-opleiding, in ieder geval niet voor de harde bèta-opleidingen die ik noemde. Misschien geldt dat niet voor aardwetenschappen en bio/chem. opleidingen die in beginsel (je kan natuurlijk wel via een specialisatie het wiskundiger maken) wat minder wiskundig zijn.
Ook nog zo'n raar iets, elk land hanteert een ander aantal uren per EC. Hoe kan je dan in godsnaam stellen dat het niveau in beide landen gelijk is met hetzelfde aantal EC's?quote:Op woensdag 16 april 2014 17:52 schreef themole het volgende:
[..]
Ben ik het mee eens. Bij mijn minor was het aantal studiepunten per vak echt veel te hoog. 5 ects voor een multiple choice tentamen dat je kon halen door een samenvatting van 20 kantjes uit je hoofd te stampen.Bij mij is 4 ects een project waar je een hele periode lang 8 uur per week aan contacturen hebt staan en thuis ook nog flink wat tijd aan kwijt bent.
Ik vind dat te gemakkelijk. Niemand stimuleert die leerlingen om lui het grafisch rekenmachientje te pakken, dat doen ze echt zelf. Natuurlijk is het een slechte zaak dat er zelfs vragen worden gesteld in het CE waarvoor je dat kreng nodig hebt (de laatste jaren volgens mij wel minder) maar het oefenen kunnen en moeten ze gewoon met de hand doen, ze kiezen geheel zelfstandig voor de weg van de minste weerstand.quote:Op woensdag 16 april 2014 21:29 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Op het vwo wordt leerlingen totaal geen houvast geboden hoe ze zichzelf het best wiskunde beter kunnen aanleren dan met de boekjes waar geen zinnig woord uitleg in te vinden is, ik vind het nogal een eis om dat volledig op hun eigen schouders te leggen.
Statistical Modelling lijkt me wel tof. Is tenminste iets praktisch, iets waar we op de EUR nog wel een jaar op moeten wachten.quote:Op woensdag 16 april 2014 21:29 schreef Novermars het volgende:
[..]
Linear Algebra for EOR
Estimation and Testing
Statistical Modelling for EOR
Vooral Statistical Modelling gaat veel werk worden vrees ik... En zeker omdat ik nog eens twee vakken moet bijhouden die ik waarschijnlijk afgelopen blok niet heb gehaald.
Wat baas, zo ken ik jou.quote:Op woensdag 16 april 2014 17:37 schreef yosander het volgende:
Hoppa 10 punten binnengekopt met een 5,7 voor het practicum en een 5,6 voor het tentamen
Halve zaal keek om toen ik mijn vreugde uitte
Het is idd extreem praktisch van opzet. Maar eerst wordt er een shitload aan informatie aan ons verteld, zelden heb een prof zo snel horen praten om alles te kunnen vertellen.quote:Op woensdag 16 april 2014 21:37 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Statistical Modelling lijkt me wel tof. Is tenminste iets praktisch, iets waar we op de EUR nog wel een jaar op moeten wachten.
Ik ben nu aan mijn vierde en vijfde statistiek vak bezigquote:Op woensdag 16 april 2014 21:46 schreef Lilliesleaf het volgende:
Ik heb deze periode een statistiek vak. Echt nice, dit heb ik wel echt zwaar gemist in het scheikunde/ST curriculum... sowieso erg weinig (toegepaste) statistiek op FWN, behalve dan misschien bij Biologie.
Ik vond statistiek leuk maar ik heb er een beetje een afkeer tegen gekregen omdat statistiek meer misbruikt dan gebruikt lijkt te worden. Hoe langer hoe meer ben ik een voorstander van de ruwe data geven en de statistiekjes slechts te gebruiken om weer te geven hoe groot de kans is dat de uitkomst toevallig 'positief' is of iets in die geest.quote:Op woensdag 16 april 2014 21:46 schreef Lilliesleaf het volgende:
cht zwaar gemist in het scheikunde/ST curriculum... sowieso erg weinig (toegepaste) statistiek op FWN, behalve dan misschien bij Biologie.
Ah, dat is wel een beetje jammer. Hadden ze het misschien beter in twee vakken met minder credits kunnen stoppen.quote:Op woensdag 16 april 2014 21:47 schreef Novermars het volgende:
[..]
Het is idd extreem praktisch van opzet. Maar eerst wordt er een shitload aan informatie aan ons verteld, zelden heb een prof zo snel horen praten om alles te kunnen vertellen.
Wat is het programma aan de EUR eigenlijk? Ik heb helaas nooit iets als Ocasys kunnen vinden van de EUR.
Mwah, het is allesbehalve moeilijk. Alleen gewoon heel erg veel. En aangezien we over deze stof nog zoveel vakken krijgen, lijkt me nóg een extra vak hierover een beetje een overkillquote:Op woensdag 16 april 2014 21:52 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Ah, dat is wel een beetje jammer. Hadden ze het misschien beter in twee vakken met minder credits kunnen stoppen.![]()
En voor het programma aan de EUR: http://www.eur.nl/ese/inf(...)erationele_research/
Heeeuj, bier!quote:
En dan de i verkeerd, hoe slecht.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |