Valt wel mee. Kleine vakken zijn dingen als Organische Chemie, Chemie voor lifesciences, Wiskunde 1/2/3, Statistiek 2 etc.quote:Op woensdag 16 april 2014 13:40 schreef Rezania het volgende:
[..]
Veel kleine vakken waardoor je het groter geheel van een onderwerp niet ziet. Of valt dat wel mee?
Dan valt het nog wel mee ja. Van mijn part mocht celbiologie wel groter zijn bij ons, is maar 2 punten waard.quote:Op woensdag 16 april 2014 13:42 schreef SiIk het volgende:
[..]
Valt wel mee. Kleine vakken zijn dingen als Organische Chemie, Chemie voor lifesciences, Wiskunde 1/2/3, Statistiek 2 etc.
Vakken als Celbio, Genetica, Mens & Dierkunde zijn gewoon grote vakken, die van mij ook echt niet nog groter hadden gehoeven.
Valt ook dus wel mee. Wij hebben 12 vakken per jaar.quote:Zijn overigens 14 vakken totaal dit jaar. Volgend jaar 11.
Hmm, dat klinkt best beperkt voor een studie die toch vooral op celniveau draaitquote:Op woensdag 16 april 2014 13:48 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dan valt het nog wel mee ja. Van mijn part mocht celbiologie wel groter zijn bij ons, is maar 2 punten waard.
[..]
Valt ook dus wel mee. Wij hebben 12 vakken per jaar.
Nou ja, het gaat vooral om productie door middel van genetische modificatie bij ons, dus genetica en assimilatie staan centraal. Wel krijgen we volgend jaar vakken zoals Celbiologie: Gevorderd en Microbiële Fysiologie.quote:Op woensdag 16 april 2014 13:49 schreef SiIk het volgende:
[..]
Hmm, dat klinkt best beperkt voor een studie die toch vooral op celniveau draaitOf zie ik dat verkeerd?
Bachelorthesis: 6 punten.quote:Op woensdag 16 april 2014 13:51 schreef Anoonumos het volgende:
Wiskunde kan zo heerlijk autistisch zijn soms.![]()
Elk vak in de bachelor 6 punten waard. Nooit meer, nooit minder.
quote:Op woensdag 16 april 2014 13:52 schreef SiIk het volgende:
[..]
Bachelorthesis: 6 punten. [ afbeelding ]
Oke, die 18.quote:Op woensdag 16 april 2014 13:52 schreef SiIk het volgende:
[..]
Bachelorthesis: 6 punten. [ afbeelding ]
Als het nodig is wel maar heel het punt is nu juist dat de universiteit ervoor kan en moet zorgen dat dit niet nodig is! Tot eind jaren 90 werd deze monovariabele calculus wel volledig op het VWO behandeld en werd ook een deel van de multivariabele calculus op het VWO behandeld! Een universiteit hoeft zich niet neer te leggen bij het lage VWO-niveau van wiskunde B, een universiteit hoeft zich niet hierdoor het niveau te laten dicteren. Een universiteit kan ervoor kiezen om simpelweg niemand aan te nemen die de monovariabele calculus niet goed beheerst door iedereen een aanvullend toelatingsexamen calculus te laten maken wat hetzelfde niveau heeft als wat ze nu aan het einde van de eerste onderwijsperiode geven. Het is niet zo moeilijk! De kandidaat-student die zij graag hebben en die over voldoende kwaliteiten beschikt, laten we zeggen de betere helft van de gediplomeerde VWO-NT-leerlingen, kan dit prima zelfstandig doen. Er zijn meer dan genoeg calculushandboeken die geschikt zijn voor zelfstudie.quote:Op woensdag 16 april 2014 07:06 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk wel van toegevoegde waarde om aan het begin een vak te besteden aan het op een fatsoenlijke manier behandelen van basiscalculus, om iedereen op hetzelfde niveau te krijgen en dingen op een minder oppervlakkige manier dan op het vwo aangereikt te krijgen.
Ach, heel dat ECTS-systeem slaat nergens op, gelijkwaardigheid proberen te creëren waar dat niet mogelijk is.quote:Op woensdag 16 april 2014 13:51 schreef Anoonumos het volgende:
Wiskunde kan zo heerlijk autistisch zijn soms.![]()
Elk vak in de bachelor 6 punten waard. Nooit meer, nooit minder.
Voor iemand die twee opleidingen volgt en hierdoor later is kan wel een utizondering worden gemaakt.quote:Op woensdag 16 april 2014 10:15 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Dit zou ik echt heel kut vinden. Ik heb college all over the place en vaak genoeg kan ik ook gewoon niet op tijd op college zijn. Maar goed, daarom hebben eigenlijk al onze collegezalen een achteringang waar je door kunt zonder de les te verstoren.
Ja.quote:Op woensdag 16 april 2014 17:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ach, heel dat ECTS-systeem slaat nergens op, gelijkwaardigheid proberen te creëren waar dat niet mogelijk is.
quote:Op woensdag 16 april 2014 17:33 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Mijn amateur-psychologische verklaring is dat wiskundigen houden van orde in hun leven om te compenseren voor de chaos in hun hoofd.![]()
Dat geloof ik niet aangezien je calculus heel erg gemakkelijk met zelfstudie onder de knie kan krijgenl. Je kan uit veel handboeken kiezen. Desnoods kunnen de universiteiten zelf een goed handboek schrijven wat de kandidaat-studenten kunnen gebruiken.quote:Op woensdag 16 april 2014 10:13 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Het is dubbel, aan de ene kant ja, aan de andere kant nee.
Ons systeem is erop gebaseerd dat iedereen en eerlijke kans krijgt, ligt dat niveau van zo'n toelating hoger dan het VWO niveau, dan hebben kinderen van elitescholen ( en ja die zijn er echt wel in Nederland ) een héle grote voorsprong, terwijl kinderen van achterstandscholen eigenlijk geen kans maken.
De OI is niet bekommerd om de kwaliteit van het onederwijs, ze kijkt er slechts naar of dat aan de regeltjes wordt voldaan, met de inhoudelijke kwaliteit bemoeit ze zich niet. Het probleem voor de universiteiten en studenten is dat er krachten aan het werk waren die het VWO steeds gemakkelijker wilden maken, centrale examens kunnen een zegen zijn als het niveau hoog ligt maar ze zijn een vloek - nu in Nederland het geval - als het niveaul laag ligt aangezien het de handen van de leraren binddt. Zeker als Trouw dan ook nog eens de scholen rangordent op basis van de hoogte van de behaalde cijfers en de OI de scholen hierop afrekent. Ik heb liever dat het gemiddelde cijfer voor wiskunde B 1,5 punt lager ligt en dat de leerlingen veel meer hebben geleerd dan zoals het nu is. Meer stof toevoegen wordt echter afgestraft wegens minder examenvoorbereidingstijd en lagere SE-cijfers, daarom binden de CE's de leraren hun handen.quote:Ik vind wel echt dat dit gewoon bij onderwijsinspectie moet liggen die kwaliteit controleert op scholen.
quote:Op woensdag 16 april 2014 17:33 schreef Anoonumos het volgende:
Mijn amateur-psychologische verklaring is dat wiskundigen houden van orde in hun leven om te compenseren voor de chaos in hun hoofd.![]()
Een betere verklaring is waarschijnlijk dat wiskunde geen practica heeft, en een regelmatig rooster dus ook echt realiseerbaar is.
Ben ik het mee eens. Bij mijn minor was het aantal studiepunten per vak echt veel te hoog. 5 ects voor een multiple choice tentamen dat je kon halen door een samenvatting van 20 kantjes uit je hoofd te stampen.quote:Op woensdag 16 april 2014 17:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ach, heel dat ECTS-systeem slaat nergens op, gelijkwaardigheid proberen te creëren waar dat niet mogelijk is.
Leven op het randje.quote:Op woensdag 16 april 2014 17:37 schreef yosander het volgende:
Hoppa 10 punten binnengekopt met een 5,7 voor het practicum en een 5,6 voor het tentamen
Halve zaal keek om toen ik mijn vreugde uitte
Ik vind dat de universiteit dan wel bijvoorbeeld zomercursussen wiskunde (kosteloos of tegen een lage vergoeding) zou moeten aanbieden om de leerling/student toch de mogelijkheid te geven de stof onder begeleiding tot zich te kunnen nemen.quote:Op woensdag 16 april 2014 17:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als het nodig is wel maar heel het punt is nu juist dat de universiteit ervoor kan en moet zorgen dat dit niet nodig is! Tot eind jaren 90 werd deze monovariabele calculus wel volledig op het VWO behandeld en werd ook een deel van de multivariabele calculus op het VWO behandeld! Een universiteit hoeft zich niet neer te leggen bij het lage VWO-niveau van wiskunde B, een universiteit hoeft zich niet hierdoor het niveau te laten dicteren. Een universiteit kan ervoor kiezen om simpelweg niemand aan te nemen die de monovariabele calculus niet goed beheerst door iedereen een aanvullend toelatingsexamen calculus te laten maken wat hetzelfde niveau heeft als wat ze nu aan het einde van de eerste onderwijsperiode geven. Het is niet zo moeilijk! De kandidaat-student die zij graag hebben en die over voldoende kwaliteiten beschikt, laten we zeggen de betere helft van de gediplomeerde VWO-NT-leerlingen, kan dit prima zelfstandig doen. Er zijn meer dan genoeg calculushandboeken die geschikt zijn voor zelfstudie.
SES / [Bèta overig] Huiswerk- en vragentopicquote:Op woensdag 16 april 2014 18:20 schreef AJ1987 het volgende:
Hey iedereen,
Ik zit met een vraagje en ik hoop dat een van jullie mij kan helpen.
Ik moet een calibratiecurve maken, maar ik kom even niet uit het verdunningsschema.
Van stof A heb ik een stock-oplossing van 26,798 µg/ml
Van stof B heb ik een stock-oplossing van 1 mg/ml
Van stof C heb ik een stock-oplossing van 1 mg/ml
Nu moet ik dus een calibratiecurve maken met verschillende concentraties van de stoffen namelijk:
1; 2,5; 5; 10; 25; 50; 100; 250; 500; 1000 µg/ml
Hoeveel van elk van de stoffen heb ik nou nodig (volume) om die concentraties te bereiken? Het totaal volume van het mengsel wordt nog aangevuld met buffer tot 1 ml. (mag ook 2 of 3 ml zijn)
Kan iemand mij hiermee helpen? Zit even vast en de oplossing is vast eenvoudig, maar na een hele dag literatuur lezen kom ik er even niet op..
Volgende week pas.quote:Op woensdag 16 april 2014 20:28 schreef MrStalin het volgende:
Zijn er nog meer mensen midden in hun tentamenweek ?
Morgen laatste tentamenquote:Op woensdag 16 april 2014 20:28 schreef MrStalin het volgende:
Zijn er nog meer mensen midden in hun tentamenweek ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |