abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138974995
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 11:03 schreef Fierce. het volgende:
Hoe en hoe ver van tevoren leren jullie eigenlijk? Denk bijvoorbeeld aan een belangrijke herkansing.
Gewoon verspreid over de hele periode.
  donderdag 17 april 2014 @ 14:48:01 #152
344036 MrStalin
lekker gewerkt pik
pi_138979249
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2014 00:39 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Gaat ie lukken?
Jaa eitje :')

zie ik je zo ? :W
  donderdag 17 april 2014 @ 15:22:53 #153
302853 themole
graaft totaal door.
pi_138980353
*O* Klaar met tentamens *O*
Niet altijd serieus
pi_138982514
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2014 10:50 schreef Rezania het volgende:

[..]

En dan de i verkeerd, hoe slecht. :')

Wat studeer jij eigenlijk?
Farmacie :)
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_138984730
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 14:48 schreef MrStalin het volgende:

[..]

Jaa eitje :')

zie ik je zo ? :W
Zeker :P meerkeuze van a/c kan wel kut zijn af en toe maar moet verder zeker lukken :)
pi_138986092
quote:
14s.gif Op donderdag 17 april 2014 16:39 schreef yosander het volgende:

[..]

Farmacie :)
Dus je leert medicatie maken? Of is het meer dan dat?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_138986130
Trouwens is het bijzonder frustrerend dat sommige mensen het nog steeds beter denken te weten over een onderwerp, terwijl jij dat studeert, omdat het "zo op het internet staat." :') Net alsof alles op het internet waar is.
pi_138986330
quote:
14s.gif Op donderdag 17 april 2014 18:54 schreef Rezania het volgende:

[..]

Bachelor is best breed georiënteerd. Enerzijds biologische vakken zoals fysiologie, celbiologie, microbiologie enzovoorts en anderzijders scheikundige vakken, zoals organisch- en biochemie en analyse methoden. Maar natuurlijk ook farmaceutische vakken zoals farmacologie, farmacokinetiek/dynamiek, farmaceutische technologie en wiskunde/statistiek vakken :).
Daarnaast ook enkele vakken gericht op patiëntenzorg omdat de studie farmacie je opleidt tot apotheker, maar in de bachelor kom je daar nog niet veel mee in aanraking.
pi_138986718
quote:
10s.gif Op donderdag 17 april 2014 19:02 schreef yosander het volgende:

[..]

Bachelor is best breed georiënteerd. Enerzijds biologische vakken zoals fysiologie, celbiologie, microbiologie enzovoorts en anderzijders scheikundige vakken, zoals organisch- en biochemie en analyse methoden. Maar natuurlijk ook farmaceutische vakken zoals farmacologie, farmacokinetiek/dynamiek, farmaceutische technologie en wiskunde/statistiek vakken :).
Daarnaast ook enkele vakken gericht op patiëntenzorg omdat de studie farmacie je opleidt tot apotheker, maar in de bachelor kom je daar nog niet veel mee in aanraking.
Een lekkere brede bachelor dus, net zoals mijn studie. :9 Klinkt interessant. :Y Welk jaar zit je?
pi_138986767
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 22:12 schreef Novermars het volgende:

[..]

Mwah, het is allesbehalve moeilijk. Alleen gewoon heel erg veel. En aangezien we over deze stof nog zoveel vakken krijgen, lijkt me nóg een extra vak hierover een beetje een overkill :P

Wat vreemd trouwens om al die vakbeschrijvingen in het Nederlands te lezen, totaal niet gewend haha Jullie zijn nu bij blok 5 denk ik?
Hehe, ik vond het juist raar dat jullie zoveel in het Engels krijgen. _O-

En we zijn nu bijna klaar met blok 4. Volgende week tentamens en daarna het laatste blok.
pi_138986933
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 19:15 schreef Rezania het volgende:

[..]

Een lekkere brede bachelor dus, net zoals mijn studie. :9 Klinkt interessant. :Y Welk jaar zit je?
Inderdaad! Jij doet LS&T?
Ik zit in mijn derde jaar, maar rond volgend jaar m'n studie af :)
pi_138990126
quote:
10s.gif Op donderdag 17 april 2014 19:22 schreef yosander het volgende:

[..]

Inderdaad! Jij doet LS&T?
Ja klopt. Dat is ook zo lekker breed met vakken zoals organische chemie, natuurkunde, biochemie, biotechnology, life sciences, celbiologie, etc. :9 En dat is pas het eerste jaar. :+
quote:
Ik zit in mijn derde jaar, maar rond volgend jaar m'n studie af :)
En dan? Een master of werken? Of weet je het nog niet?
pi_138990157
quote:
14s.gif Op donderdag 17 april 2014 20:43 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ja klopt. Dat is ook zo lekker breed met vakken zoals organische chemie, natuurkunde, biochemie, biotechnology, life sciences, celbiologie, etc. :9 En dat is pas het eerste jaar. :+

[..]

En dan? Een master of werken? Of weet je het nog niet?
Sander die gaat werken :') Nee joh, die jongen geniet van het studentenleven.
pi_138995129
Tentamens afgelopen :D
pi_138995233
quote:
10s.gif Op donderdag 17 april 2014 22:11 schreef OllieWilliams het volgende:
Tentamens afgelopen :D
Nu pas? Zwaar leven.
pi_138995994
quote:
10s.gif Op donderdag 17 april 2014 22:14 schreef Rezania het volgende:

[..]

Nu pas? Zwaar leven.
ai no rait
  vrijdag 18 april 2014 @ 14:51:28 #167
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139012191
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 11:03 schreef Fierce. het volgende:
Hoe en hoe ver van tevoren leren jullie eigenlijk? Denk bijvoorbeeld aan een belangrijke herkansing.
Ik leer het liefst zo gespreid mogelijk, het liefst ken ik op de eerste lesdag het schema voor de rest van de periode zodat ik de stof in gelijke stukken kan verdelen en een beetje kan voorwerken, in de praktijk communiceren veel docenten slecht waardoor dit lastig uit te voeren is. Waarom leer ik graag zo gespreid mogelijk? Het is gemakkelijker, relaxter en je leert er meer van.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 18 april 2014 @ 14:52:45 #168
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139012239
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 18:56 schreef Rezania het volgende:
Trouwens is het bijzonder frustrerend dat sommige mensen het nog steeds beter denken te weten over een onderwerp, terwijl jij dat studeert, omdat het "zo op het internet staat." :') Net alsof alles op het internet waar is.
Details? :)
Ik heb wel eens hard moeten lachen met fitnessboys en trainers die nog steeds denken dat je het meeste vet verbrandt door met een lage intensiteit te sporten. :')
"Nee, zo werkt het echt niet. Je verbrandt relatief meer vet maar je verbruikt minder calorieën en je zal dus minder vet verliezen, als je met een hogere intensiteit sport dan verbrandt je daarnaast ook veel glycogeen, die glycogeenvoorraad aanvullen kost calorieën."
Error, can not process.
Ze hebben het ooit gehoord van iemand die het niet goed begreep en dus moet het waar zijn. :)
#NoDAPL
  vrijdag 18 april 2014 @ 14:58:09 #169
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139012374
quote:
14s.gif Op donderdag 17 april 2014 18:54 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ik heb begrepen dat de kans veel groter is dat je pillen gaat verkopen (apotheker) dan dat je ze gaat ontwikkelen als je farmacie studeert. ;)

quote:
10s.gif Op donderdag 17 april 2014 19:02 schreef yosander het volgende:

[..]

Plantenkunde? :?
Ik ken het curriculum van de Nederlandse universiteiten niet maar ik weet dat bij een buitenlandse universiteit dit vak juist een van de vakken is waar veel studenten moeite mee hebben. Ze moeten van een paar honderd planten details kennen (op basis van een foto de naam noemen (Latijn en Nederlands) en de details opsommen) en ze kunnen oefenen met een publieke kruidentuin die in die gemeente staat.
#NoDAPL
pi_139012629
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 14:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb begrepen dat de kans veel groter is dat je pillen gaat verkopen (apotheker) dan dat je ze gaat ontwikkelen als je farmacie studeert. ;)

Klopt. Als je daadwerkelijk medicijnen wil gaan maken en ontwikkelen moet je geen farmacie gaan doen, punt. Alle framabedrijven nemen daarvoor eigenlijk maar 1 soort universitair geschoolden aan: gepromoveerde chemici.

Ik ken overigens wel een farmaceut die na zijn studie farmacie (met héle goede resultaten) alsnog is aangenomen door een chemisch prof voor een promotieplek, maar ook alleen omdat die jongen echt extreem goed was in scheikunde voor een farmaceut, want het niveau van scheikunde binnen het farmacieprogramma is gewoon niet hoog genoeg om zelf de medicijnen te kunnen ontwikkelen.

Oh en indien mensen moeilijk gaan doen en gaan zeggen, weet je niet want je studeert geen farmacie... source: meerdere vrienden die precies dat werk doen in de farmaceutische industrie en de dag nog moeten meemaken dat ze hebben gehoord van een farmaceut die voor hetzelfde werk is aangenomen, nog veel meer vrienden die hebben geassisteerd bij scheikundepractica voor farmaceuten en iedere keer letterlijk weer blij zijn dat alle farmaceuten nog leven na afloop, al die bedrijven die langskomen voor bedrijvenpresentaties en je dit letterlijk vertellen.
pi_139012810
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 14:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Details? :)
Ik heb wel eens hard moeten lachen met fitnessboys en trainers die nog steeds denken dat je het meeste vet verbrandt door met een lage intensiteit te sporten. :')
"Nee, zo werkt het echt niet. Je verbrandt relatief meer vet maar je verbruikt minder calorieën en je zal dus minder vet verliezen, als je met een hogere intensiteit sport dan verbrandt je daarnaast ook veel glycogeen, die glycogeenvoorraad aanvullen kost calorieën."
Error, can not process.
Ze hebben het ooit gehoord van iemand die het niet goed begreep en dus moet het waar zijn. :)
_O- Ging over het verschil tussen zetmeel en suiker. Mijn broer wil niet accepteren dat een polysacharide niet veel meer is dan wat monosachariden aan elkaar gekoppeld. :D Hetzelfde geldt voor de eiwitshakes die hij drinkt, zijn speciale eiwitten volgens hem. Nevermind het feit dat het gewoon door het lichaam wordt afgebroken naar aminozuren voordat het wordt opgenomen. :')
  vrijdag 18 april 2014 @ 15:25:25 #172
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139013187
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 15:13 schreef Rezania het volgende:

[..]

_O- Ging over het verschil tussen zetmeel en suiker. Mijn broer wil niet accepteren dat een polysacharide niet veel meer is dan wat monosachariden aan elkaar gekoppeld. :D Hetzelfde geldt voor de eiwitshakes die hij drinkt, zijn speciale eiwitten volgens hem. Nevermind het feit dat het gewoon door het lichaam wordt afgebroken naar aminozuren voordat het wordt opgenomen. :')
Dat valt in dezelfde categorie. :)
Het is tegelijkertijd Grappig en pijnlijk. Het wordt helemaal leuk als je de verschillende betekenissen van suiker (colloquiaal en chemisch gezien) gaat uitleggen. :)
Krijg je dit soort shit (macromoleculen die ketens zijn van ... , dat die ketens met de spijsvertering worden afgebroken) trouwens niet al op het VWO uitgelegd bij biologie en scheikunde?
#NoDAPL
  vrijdag 18 april 2014 @ 15:26:03 #173
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139013208
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 15:07 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Klopt. Als je daadwerkelijk medicijnen wil gaan maken en ontwikkelen moet je geen farmacie gaan doen, punt. Alle framabedrijven nemen daarvoor eigenlijk maar 1 soort universitair geschoolden aan: gepromoveerde chemici.

Ik ken overigens wel een farmaceut die na zijn studie farmacie (met héle goede resultaten) alsnog is aangenomen door een chemisch prof voor een promotieplek, maar ook alleen omdat die jongen echt extreem goed was in scheikunde voor een farmaceut, want het niveau van scheikunde binnen het farmacieprogramma is gewoon niet hoog genoeg om zelf de medicijnen te kunnen ontwikkelen.

Oh en indien mensen moeilijk gaan doen en gaan zeggen, weet je niet want je studeert geen farmacie... source: meerdere vrienden die precies dat werk doen in de farmaceutische industrie en de dag nog moeten meemaken dat ze hebben gehoord van een farmaceut die voor hetzelfde werk is aangenomen, nog veel meer vrienden die hebben geassisteerd bij scheikundepractica voor farmaceuten en iedere keer letterlijk weer blij zijn dat alle farmaceuten nog leven na afloop, al die bedrijven die langskomen voor bedrijvenpresentaties en je dit letterlijk vertellen.
Over studievoorlichtingsbedrog gesproken! Hoeveel startende studenten farmacie zullen zich hier bewust van zijn?
#NoDAPL
pi_139013217
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 15:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat valt in dezelfde categorie. :)
Het is tegelijkertijd Grappig en pijnlijk. Het wordt helemaal leuk als je de verschillende betekenissen van suiker (colloquiaal en chemisch gezien) gaat uitleggen. :)
Krijg je dit soort shit (macromoleculen die ketens zijn van ... , dat die ketens met de spijsvertering worden afgebroken) trouwens niet al op het VWO uitgelegd bij biologie en scheikunde?
Ja, klopt, toen wilde hij me ook al niet geloven. :') En hij doet hbo bedrijfskunde, dus tja.

Maar goed, zolang ik het maar goed begrijp, ik moet ermee werken, hij niet. :+
pi_139013374
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 15:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Over studievoorlichtingsbedrog gesproken! Hoeveel startende studenten farmacie zullen zich hier bewust van zijn?
Héél erg weinig en héél veel hebben dat ook te laat door. En als je er dan wat van zegt is het: ja maar, in het studieboekje staat...

Maar goed, praktijk is gewoon anders. Op dit gebied worden trouwens ook geen WO MSc Chemici aangenomen, letterlijk alleen maar gepromoveerde chemici die het denkwerk moeten doen en leiding gaan geven en HBO chemici die het labwerk doen en onder leiding staan van de gepromoveerde chemicus.

Je moet ook even bedenken: farmacie is letterlijk een beroepsopleiding en de eindtermen van die opleidingen worden ook in grote mate gedicteerd door vakbonden etc.
  vrijdag 18 april 2014 @ 15:36:19 #176
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139013541
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 15:31 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Héél erg weinig en héél veel hebben dat ook te laat door. En als je er dan wat van zegt is het: ja maar, in het studieboekje staat...

Maar goed, praktijk is gewoon anders. Op dit gebied worden trouwens ook geen WO MSc Chemici aangenomen, letterlijk alleen maar gepromoveerde chemici die het denkwerk moeten doen en leiding gaan geven en HBO chemici die het labwerk doen en onder leiding staan van de gepromoveerde chemicus.
Dat klinkt logisch. Het uitvoerende werk is niet zo heel erg interessant en complex en een beperkt aantal denkers volstaat natuurlijk. Waarmee we op een breder probleem uitkomen, dat er teveel op papier hoogopgeleide mensen zijn, wat op zichzelf niet zozeer het probleem is maar het feit dat de lat lager is gelegd om meer hogeropgeleiden te krijgen is wel een probleem. Die paar denkers zijn minder goed gevormd hierdoor.

Je hebt toch relatief grote promotiekansen binnen chemie? Ik weet van een buitenlandse universiteit dat bij natuurkunde 1 op 3 promoveert en bij chemie de meerderheid van de afgestudeerden, dit staat in schril contrast tot het aantal promotieplekken bij veel andere opleidingen.

quote:
Je moet ook even bedenken: farmacie is letterlijk een beroepsopleiding en de eindtermen van die opleidingen worden ook in grote mate gedicteerd door vakbonden etc.
Wat is dan eigenlijk precies de toegevoegde waarde van farmacie buiten het opleiden van apothekers? Neem me niet kwalijk maar een universitaire opleiding voor pillenverkoper, ik vind het wat pijnlijk voor deze groep studenten. Het is nu ook niet dat ze nog erg veel werk verrichten buiten het runnen van die winkel, vroeger maakten ze zelf nog het een en ander maar tegenwoordig is het inkopen van een groothandel voordeliger en handiger.
#NoDAPL
pi_139013943
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 15:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is nu ook niet dat ze nog erg veel werk verrichten buiten het runnen van die winkel, vroeger maakten ze zelf nog het een en ander maar tegenwoordig is het inkopen van een groothandel voordeliger en handiger.
Hier ga je de fout in. Een apotheker is ook een behandelde arts, de taken van de apotheker zijn de laatste decennia verschoven van het verstrekken/bereiden van geneesmiddelen naar (mede)behandelaar.

Overigs merk ik onder mijn studiegenoten dat men er wel bewust van is dat je geen farmacie moet studeren als je later 'pillen wilt maken' en daarom ga ik ook geen master farmacie doen. Daarnaast komen farmaceuten ook terecht in het onderwijs of een adviserende rol in de voedselindustrie of bij de overheid.
pi_139014163
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 15:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat klinkt logisch. Het uitvoerende werk is niet zo heel erg interessant en complex en een beperkt aantal denkers volstaat natuurlijk. Waarmee we op een breder probleem uitkomen, dat er teveel op papier hoogopgeleide mensen zijn, wat op zichzelf niet zozeer het probleem is maar het feit dat de lat lager is gelegd om meer hogeropgeleiden te krijgen is wel een probleem. Die paar denkers zijn minder goed gevormd hierdoor.

Je hebt toch relatief grote promotiekansen binnen chemie? Ik weet van een buitenlandse universiteit dat bij natuurkunde 1 op 3 promoveert en bij chemie de meerderheid van de afgestudeerden, dit staat in schril contrast tot het aantal promotieplekken bij veel andere opleidingen.

Er zijn inderdaad veel promotiekansen, maar goed, de onderzoeksinstituten voor scheikunde in Groningen zijn dan wereldwijd ook wel echt héél goed aangeschreven voor een niet-Ivy of Oxbridge universiteit.

Ik heb trouwens ook niet het idee dat er te veel beta's zijn voor de arbeidsmarkt. Eigenlijk iedereen die bij ons afstudeert en ik ken vindt binnen 3 maanden wel een baan op niveau, mits ze een beta-master hebben gedaan en geen communicatiemaster ofzo.

quote:
[..]

Wat is dan eigenlijk precies de toegevoegde waarde van farmacie buiten het opleiden van apothekers? Neem me niet kwalijk maar een universitaire opleiding voor pillenverkoper, ik vind het wat pijnlijk voor deze groep studenten. Het is nu ook niet dat ze nog erg veel werk verrichten buiten het runnen van die winkel, vroeger maakten ze zelf nog het een en ander maar tegenwoordig is het inkopen van een groothandel voordeliger en handiger.
En wat ik zou zeggen is hierboven al door yosander gezegd..
  vrijdag 18 april 2014 @ 16:36:59 #179
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139015545
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 april 2014 15:48 schreef yosander het volgende:

[..]

Hier ga je de fout in. Een apotheker is ook een behandelde arts, de taken van de apotheker zijn de laatste decennia verschoven van het verstrekken/bereiden van geneesmiddelen naar (mede)behandelaar.
Ik weet dat apothekers in de gaten houden dat er geen fouten worden gemaakt bij het voorschrijven van medicatie (incompatibiliteit van middelen, verkeerde dosissen) maar als dit alles is naast het verkoopswerk dan lijkt mij dat wat teleurstellend wanneer je zo'n opleiding hebt afgerond. Ik stel dit aangezien het zeker geen domme meisjes en jongens zijn van wie ik verwacht dat zij meer dan dit ambiëren, niet met de intentie een steek uit delen richting deze groep. Nu, als iemand hier bewust voor kiest dan is dat natuurlijk prima, ik vind het alleen sneu voor die mensen die hier niet bewust voor kiezen, die denken dat ze meer kunnen doen hiermee dan wat mogelijk gaat zijn.

quote:
Daarnaast komen farmaceuten ook terecht in het onderwijs of een adviserende rol in de voedselindustrie of bij de overheid.
Het onderwijs is natuurlijk altijd een vluchtroute, dat geldt ook voor alle andere opleidignen. Zo zou ik altijd nog (met wat bijscholing) natuurkundeles, wiskundeles, scheikundeles en biologieles kunnen gaan geven. Hoeveel van die adviserende functies zijn per 100 afgestudeerde farmaceuten die hierin geïnteresseerd zijn?

Edit: eventjes wat toelichting geven. Jij weet meer van die sector af dan ik, ik speel hier even advocaat van de duivel om af te tasten hoe het precies zit. ;)
#NoDAPL
  vrijdag 18 april 2014 @ 16:40:02 #180
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139015640
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 15:55 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad veel promotiekansen, maar goed, de onderzoeksinstituten voor scheikunde in Groningen zijn dan wereldwijd ook wel echt héél goed aangeschreven voor een niet-Ivy of Oxbridge universiteit.

Ik heb trouwens ook niet het idee dat er te veel beta's zijn voor de arbeidsmarkt. Eigenlijk iedereen die bij ons afstudeert en ik ken vindt binnen 3 maanden wel een baan op niveau, mits ze een beta-master hebben gedaan en geen communicatiemaster ofzo.
Conclusie, als je farmacie overweegt kijk dan eens kritisch naar scheikunde, dat geeft veel meer mogelijkheden.
#NoDAPL
  vrijdag 18 april 2014 @ 16:51:46 #181
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_139015997
Aangezien ik een reactie aan het typen was in het andere topic:

Farmaceuten (o.a de apothekers) zijn inderdaad behandelaars (met BIG registratie) en/of medisch onderzoekers. Dat is een andere tak van sport dan wat chemici doen en ik neem aan dat studenten dat van te voren ook wel weten. Althans, ik heb even snel het foldertje van de UU en de RUG doorgenomen en toen had ik dat wel al door. Sprake van misleiding is er in ieder geval niet.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_139016036
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 16:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Conclusie, als je farmacie overweegt kijk dan eens kritisch naar scheikunde, dat geeft veel meer mogelijkheden.
Dat is dus echt afhankelijk van wat je wil en waar je interesse ligt. Scheikunde is.. scheikunde. Als je daadwerkelijk geintereseerd bent in hoe medicijnen werken in het lichaam etc moet je niet bepaald bij scheikunde zijn.

Edit: goed, als je hier in groningen de track Chemistry of Life neemt, ja, dan krijg je geloof ik Medicinale Chemie 1 en 2, maar dan alsnog, het is niet de focus.
  vrijdag 18 april 2014 @ 16:54:26 #183
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_139016092
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 16:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nou ja, dat hangt dus ook af van je drive. Als je veel interesse hebt in de werking van medicatie, je wilt daarnaast ook mensen actief beter maken (behandelen) en tot slot een leuk salaris eraan over houden ben je toch beter af met farmacie. Dan blijf je ook buiten het lab, wat je mogelijkheden ook vergroot als je dat belangrijk vindt.

edit: crap, spuit elf.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 18 april 2014 @ 17:08:15 #184
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139016554
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 16:54 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nou ja, dat hangt dus ook af van je drive. Als je veel interesse hebt in de werking van medicatie, je wilt daarnaast ook mensen actief beter maken (behandelen) en tot slot een leuk salaris eraan over houden ben je toch beter af met farmacie. Dan blijf je ook buiten het lab, wat je mogelijkheden ook vergroot als je dat belangrijk vindt.

edit: crap, spuit elf.
Als je mensen beter wil maken, of de illusie wil hebben dat je dat doet (een hele hoop andere beroepsgroepen stellen de artsen in staat om een behandeling voor te schrijven of uit te voeren ;)) dan kan je beter geneeskunde studeren, ook dan kom je toch niet bij farmacie uit?
#NoDAPL
  vrijdag 18 april 2014 @ 17:09:49 #185
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139016602
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 april 2014 16:51 schreef Ryon het volgende:
Aangezien ik een reactie aan het typen was in het andere topic:

Farmaceuten (o.a de apothekers) zijn inderdaad behandelaars (met BIG registratie) en/of medisch onderzoekers. Dat is een andere tak van sport dan wat chemici doen en ik neem aan dat studenten dat van te voren ook wel weten. Althans, ik heb even snel het foldertje van de UU en de RUG doorgenomen en toen had ik dat wel al door. Sprake van misleiding is er in ieder geval niet.
Staat er in de folder ook expliciet dat de kans klein is dat je zelf nieuwe middelen kan ontwikkelen? Ik kreeg namelijk een heel andere indruk toen ik eens op de websites van de universiteiten keek voor deze opleiding.
#NoDAPL
  vrijdag 18 april 2014 @ 17:22:11 #186
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_139017021
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 17:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als je mensen beter wil maken, of de illusie wil hebben dat je dat doet (een hele hoop andere beroepsgroepen stellen de artsen in staat om een behandeling voor te schrijven of uit te voeren ;)) dan kan je beter geneeskunde studeren, ook dan kom je toch niet bij farmacie uit?
Geneeskunde is dan ook een aazienlijk populairdere studie ;)

Maar bij geneeskunde staat medicatie niet centraal. Veel artsen vinden dat ook meer een belangrijke bijzaak terwijl het een essentieel onderdeel is van de behandeling. Ik kan de aantrekkingskracht wel begrijpen. Ook omdat je met farmacie zowel veel buiten het ziekenhuis als buiten het lab blijft maar toch een bijdrage levert aan de behandeling.
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 17:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Staat er in de folder ook expliciet dat de kans klein is dat je zelf nieuwe middelen kan ontwikkelen? Ik kreeg namelijk een heel andere indruk toen ik eens op de websites van de universiteiten keek voor deze opleiding.
Er staat vermeld dat je kan bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe middelen. Dat is ook logisch aangezien de ontwikkeling van nieuwe middelen voor het grootste deel bestaat uit medisch farmaceutisch onderzoek. Dus wat doet stof X in de praktijk met het menselijk lichaam en is dat allemaal wel toegestaan. Studenten moeten zelf ook wel kunnen uitvogelen dat je daarmee niet de rol van een chemicus inneemt.
--
  vrijdag 18 april 2014 @ 17:35:22 #187
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_139017473
Geneeskunde is ook gewoon een verkapte hbo-opleiding.
pi_139018073
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 16:52 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Dat is dus echt afhankelijk van wat je wil en waar je interesse ligt. Scheikunde is.. scheikunde. Als je daadwerkelijk geintereseerd bent in hoe medicijnen werken in het lichaam etc moet je niet bepaald bij scheikunde zijn.

Edit: goed, als je hier in groningen de track Chemistry of Life neemt, ja, dan krijg je geloof ik Medicinale Chemie 1 en 2, maar dan alsnog, het is niet de focus.
Zou je dan kunnen concluderen dat zo een master: http://www.uu.nl/universi(...)mpaign=2011MP.uu.dte onzin is?
Ik heb op de UU eens op een open dag Farmacie bezocht en die liepen dit ook heel erg te propageren.
  vrijdag 18 april 2014 @ 18:51:57 #189
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139019655
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 17:22 schreef Ryon het volgende:
Er staat vermeld dat je kan bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe middelen. Dat is ook logisch aangezien de ontwikkeling van nieuwe middelen voor het grootste deel bestaat uit medisch farmaceutisch onderzoek. Dus wat doet stof X in de praktijk met het menselijk lichaam en is dat allemaal wel toegestaan. Studenten moeten zelf ook wel kunnen uitvogelen dat je daarmee niet de rol van een chemicus inneemt.
Je kan dat net zo goed opmerken voor de communicatiekunde-opleidingen op beide niveaus. ;)
Het gaat er niet om wat ze volgens onze hoge standaarden zouden moeten kunnen uitvogelen, het gaat er om wat ze daadwerkelijk uitvogelen als ze zo'n folder lezen.
#NoDAPL
pi_139023086
http://www.beteronderwijs(...)-van-het-beta-tekort Wat vinden jullie van wat deze meneer schrijft? Gebaseerd op waarheid, of ligt de praktijksituatie volgens jullie anders?
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_139023560
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 16:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik weet dat apothekers in de gaten houden dat er geen fouten worden gemaakt bij het voorschrijven van medicatie (incompatibiliteit van middelen, verkeerde dosissen) maar als dit alles is naast het verkoopswerk dan lijkt mij dat wat teleurstellend wanneer je zo'n opleiding hebt afgerond. Ik stel dit aangezien het zeker geen domme meisjes en jongens zijn van wie ik verwacht dat zij meer dan dit ambiëren, niet met de intentie een steek uit delen richting deze groep. Nu, als iemand hier bewust voor kiest dan is dat natuurlijk prima, ik vind het alleen sneu voor die mensen die hier niet bewust voor kiezen, die denken dat ze meer kunnen doen hiermee dan wat mogelijk gaat zijn.

[..]

Het onderwijs is natuurlijk altijd een vluchtroute, dat geldt ook voor alle andere opleidignen. Zo zou ik altijd nog (met wat bijscholing) natuurkundeles, wiskundeles, scheikundeles en biologieles kunnen gaan geven. Hoeveel van die adviserende functies zijn per 100 afgestudeerde farmaceuten die hierin geïnteresseerd zijn?

Edit: eventjes wat toelichting geven. Jij weet meer van die sector af dan ik, ik speel hier even advocaat van de duivel om af te tasten hoe het precies zit. ;)
Ik ben het met je eens dat apothekers gezien hun achtergrond tot meer in staat zouden kunnen zijn. Echter denk ik wel dat het goed is dat je farmacie moet studeren om apotheker te kunnen worden omdat vakken zoals organische chemie en farmaceutische analyse een zeker denkniveau vereisen terwijl het bij geneesmiddelenvakken bijvoorbeeld het gewoon een kwestie van stampen is.
Ambitieuze farmaciestudenten zouden ook een carrière als ziekenhuisapotheker kunnen overwegen.

Verder heb ik wel het gevoel dat er vanuit mijn studie genoeg aandacht wordt geboden aan andere carrièremogelijkheden dan de apotheek :P.
pi_139023776
Daarnaast is er niet een studie waarbij je leert om een geneesmiddel van begin tot eind te maken. Het is een multidisciplinair vakgebied waarbij de farmaceut de bemiddelaar speelt (zo zie ik het althans voor me :P).
pi_139025032
Het ultra fijne van na de tentamens is toch wel de standaard vakkendixo die volgt en alle andere reden voor bier :D :D
pi_139025037
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 17:53 schreef De-Haas het volgende:

[..]

Zou je dan kunnen concluderen dat zo een master: http://www.uu.nl/universi(...)mpaign=2011MP.uu.dte onzin is?
Ik heb op de UU eens op een open dag Farmacie bezocht en die liepen dit ook heel erg te propageren.
Het hangt echt af van wat je wil, sowieso word ik nogal kriebelig als ik lees dat een MASTER drug innovation begint met een vak dat heet 'Introduction to Drug Innovation'.

En dat er een vak in zit dat heen 'Drug Development and Regulation' en dat er dus eigenlijk gewoon een vak wordt gewijd aan het leren schrijven van onderzoeksvoorstellen.

Als je verder kijkt naar de keuzevakken zijn dat geen researchvakken, maar alleen nog maar méér policy en bedrijfskundige vakken en andere bijzaken als het behalen van bepaalde veiligheidscertificaten.

Al deze dingen: onderzoeksvoorstellen, veiligheidscertificaten als vak, labwerkcursusses, eigenlijk gewoon géén inhoudelijk vak over 'hoe ga ik nou eigenlijk daadwerkelijk een nieuw medicijn bedenken en synthetiseren?' ...

Nee sorry, je wordt hier niet opgeleid tot iemand die daadwerkelijk medicijnonderzoek doet, maar eerder tot beleidsmaker voor farmaceutische bedrijven.
pi_139025234
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 april 2014 20:43 schreef yosander het volgende:
Daarnaast is er niet een studie waarbij je leert om een geneesmiddel van begin tot eind te maken. Het is een multidisciplinair vakgebied waarbij de farmaceut de bemiddelaar speelt (zo zie ik het althans voor me :P).
Dit ook echt. Ik denk dat hier (en ook binnen FWN aan de RuG) Farmaceuten toch een beetje minder erkenning krijgen dan ze verdienen.

Nee, je bent geen scheikundige en nee, je bent geen arts en nee, je bent ook geen bioloog die zich specialiseert op medicijnen. Je bent Farmaceut en de opleiding en de waarde daarvan moet binnen dat kader bekeken worden en die is er absoluut, aangezien ik van geen enkele farmaceut uberhaupt gehoord heb dat ze geen baan kunnen vinden.
  vrijdag 18 april 2014 @ 21:27:01 #196
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_139025738
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 21:16 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Dit ook echt. Ik denk dat hier (en ook binnen FWN aan de RuG) Farmaceuten toch een beetje minder erkenning krijgen dan ze verdienen.

Nee, je bent geen scheikundige en nee, je bent geen arts en nee, je bent ook geen bioloog die zich specialiseert op medicijnen. Je bent Farmaceut en de opleiding en de waarde daarvan moet binnen dat kader bekeken worden en die is er absoluut, aangezien ik van geen enkele farmaceut uberhaupt gehoord heb dat ze geen baan kunnen vinden.
En je bent ook geen engineer die de hele DSP bij elkaar bedenkt! :7 Die mag ook nog wel even genoemd worden hoor O-)
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_139025988
quote:
6s.gif Op vrijdag 18 april 2014 21:27 schreef Bravebart het volgende:

[..]

En je bent ook geen engineer die de hele DSP bij elkaar bedenkt! :7 Die mag ook nog wel even genoemd worden hoor O-)
Wat is DSP überhaupt.
  vrijdag 18 april 2014 @ 21:33:15 #198
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_139026038
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 21:32 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Wat is DSP überhaupt.
Downstream processing, het hele traject van scheiden/opzuiveren etc nadat het product geproduceerd is :)
pi_139026374
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 april 2014 21:33 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Downstream processing, het hele traject van scheiden/opzuiveren etc nadat het product geproduceerd is :)
Weer wat geleerd :)

Ik wou dat ik zo slim was om iets wereldvernieuwends te bedenken.. dat zou echt kickass zijn. Maar goed, mijn talent ligt vooral in het heel goed en snel voor tentamens te kunnen leren. :P
  vrijdag 18 april 2014 @ 21:41:28 #200
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_139026489
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 21:38 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Weer wat geleerd :)

Ik wou dat ik zo slim was om iets wereldvernieuwends te bedenken.. dat zou echt kickass zijn. Maar goed, mijn talent ligt vooral in het heel goed en snel voor tentamens te kunnen leren. :P
Nou dat is toch ook een kwaliteit, jij kan blijkbaar super snel en goed veel kennis vergaren, dat geeft je mogelijk een enorm brede basis waardoor je misschien wel veel makkelijker dingen kan bedenken, door die info te combineren, dan anderen die veel meer toegespitst zijn op 1 onderwerp :D Er is nog niks verloren 8-) ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')