quote:Op donderdag 13 maart 2014 20:43 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik heb er ook sambal bij gegeten maar niet op de foto helaas
Jullie hechte vriendschap doet mij echt goed, zeker gezien de moeizame eerste ontmoetingen.quote:
Ik vroeg al of hij mee wilde naar de film maar hij negeerde me. De eerste haarscheuren in onze relatie beginnen zich al te vertonenquote:Op donderdag 13 maart 2014 20:48 schreef Littlerabbit het volgende:
[..]
[..]
Jullie hechte vriendschap doet mij echt goed, zeker gezien de moeizame eerste ontmoetingen.
Dit lijkt mij het perfecte gerecht om eens echt nader tot elkaar te komen. Zodra de eerste peperstukjes de smaakpapillen geraakt hebben zal er een avond lang gesproken worden over alle belangrijke zaken in het leven![]()
Ik ben echt jaloers op jullie band.
Kano en ik gaan way back manquote:Op donderdag 13 maart 2014 20:48 schreef Littlerabbit het volgende:
[..]
[..]
Jullie hechte vriendschap doet mij echt goed, zeker gezien de moeizame eerste ontmoetingen.
Dit lijkt mij het perfecte gerecht om eens echt nader tot elkaar te komen. Zodra de eerste peperstukjes de smaakpapillen geraakt hebben zal er een avond lang gesproken worden over alle belangrijke zaken in het leven![]()
Ik ben echt jaloers op jullie band.
Dat is dus een briljante ingeving van Johannes geweest. Ik heb slechts het recept van de meester gevolgd.quote:Op donderdag 13 maart 2014 20:54 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
Ik vind die eieren wel gewaagd hoor. Waarom heb je daarvoor gekozen?
Ei zat dan ook niet in het originele recept, maar ik waardeer deze eigen interpretatie van Knut zeer.quote:Op donderdag 13 maart 2014 21:26 schreef FutureFairytale het volgende:
Eieren zijn helaas te ver doorgebakken.
Verder goede poging
Nou dat is niet echt waar. In mijn recept stonden geen eieren, maar het lijkt mij echt heerlijk.quote:Op donderdag 13 maart 2014 20:55 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Dat is dus een briljante ingeving van Johannes geweest. Ik heb slechts het recept van de meester gevolgd.
Ik ook niet... Knut doet net alsof wij al weten hoe je het moet maken.quote:Op donderdag 13 maart 2014 20:42 schreef kanovinnie het volgende:
Ik snap er niets van maar het zal goed gesmaakt hebben. Lijkt mij een recept voor de gevorderde chef
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. draait zich om in zijn graf.There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
Dat is waar ook, de toevoeging van eieren had ik natuurlijk van Saind. RIP, god hebbe zijn ziel.quote:Op donderdag 13 maart 2014 21:31 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Ei zat dan ook niet in het originele recept, maar ik waardeer deze eigen interpretatie van Knut zeer.
[..]
Nou dat is niet echt waar. In mijn recept stonden geen eieren, maar het lijkt mij echt heerlijk.
Kano jij als fietser moet toch weten dat er doordeweeks geen pinten gedronken worden?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 08:10 schreef kanovinnie het volgende:
Wordt er hier met appelsap daadwerkelijk het vocht van appelen bedoeld, of wordt er hier stiekem gesuggereerd er een pint bij te nemen?
Ja, dat weet ik. Ik doelde ook als weekendgerecht. Zoiets als dit is te luxe om zomaar op een doordeweekse avond naar binnen te schuiven.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 08:12 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Kano jij als fietser moet toch weten dat er doordeweeks geen pinten gedronken worden?Gaat gelijk in je vetrollen zitten, zo kom je nooit het kopje op.
Als je dit gerecht echter in het weekend maakt dan lijkt me een pint een meer dan welkome toevoeging.
Kan je niet je vriendin vragen om te helpen? Is misschien niet heel mannelijk maar ik denk dat het dan wel gaat. En anders oppiepen in de magnetron. Dan moet je ze dus wel van te voren bereiden (haha, er zit ei in bereidenquote:Op vrijdag 14 maart 2014 08:11 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Moeten die gebakken eieren perse heet zijn? Of kan ik ze ook eerder bereiden? Wil ze wel graag erbij, maar 3 pannen is gewoon teveel.
Ik denk dat het koud heel lekker is, maar bovendien warmen ze toch weer een beetje op omdat je ze uiteindelijk op je warme bord nasi deponeertquote:Op vrijdag 14 maart 2014 08:11 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Moeten die gebakken eieren perse heet zijn? Of kan ik ze ook eerder bereiden? Wil ze wel graag erbij, maar 3 pannen is gewoon teveel.
Goed idee, ik besteed het gewoon helemaal uit aan mijn vriendin, komt die 4 jaar hotelschool van haar nog eens van pas.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 08:14 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Kan je niet je vriendin vragen om te helpen? Is misschien niet heel mannelijk maar ik denk dat het dan wel gaat. En anders oppiepen in de magnetron. Dan moet je ze dus wel van te voren bereiden (haha, er zit ei in bereiden)
Die rijst moet de laatste tien minuten toch gewoon afgegoten, van het vuur, nog staan. Dus dan heb je tien minuten voor een tweede pan op het vuur om de eieren te bakken.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 08:11 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Uh, kan je je alsjeblieft niet met Johannes' gerecht bemoeien? Er stond niks over rijst die "moest staan". Gewoon afgieten en in de pan.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 08:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Die rijst moet de laatste tien minuten toch gewoon afgegoten, van het vuur, nog staan. Dus dan heb je tien minuten voor een tweede pan op het vuur om de eieren te bakken.
Eigenlijk moet je de rijst van tevoren koken en helemaal af laten koelen en dan pas bij je prutje doen.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 08:23 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Uh, kan je je alsjeblieft niet met Johannes' gerecht bemoeien? Er stond niks over rijst die "moest staan". Gewoon afgieten en in de pan.
Daar heeft toch niemand tijd voor.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 08:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Eigenlijk moet je de rijst van tevoren koken en helemaal af laten koelen en dan pas bij je prutje doen.
Nee klopt, het is wel hogere kookkunde.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 08:26 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Daar heeft toch niemand tijd voor.
Alsof het uitmaakt of je een ei, peper of zilvervliesrijst hebt van de Aldi of de Appie.quote:Op donderdag 13 maart 2014 20:47 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat een rare merken, komt dit van de Aldi ofzo?
Dat is onze bijdrage aan de Poolse economie.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 08:31 schreef Lienekien het volgende:
Het is sowieso een hoax. Kijk maar eens naar hoe schoon dat fornuis is. Er zit niet eens zilverfolie op.
je bent niet wijs jijquote:Op vrijdag 14 maart 2014 08:53 schreef essnhills het volgende:
Je moet dat ei niet zo groot laten joh. Gewoon vakkundig met een spatel in kleinere stukjes verdelen, bij voorkeur in driehoekjes. Ongeveer 1 bij 1,5cm. Dit roer je dan door het prutje heen zodat je tijdens het verorberen van je smakelijke maal af en toe aangenaam verrast wordt door een stiekem verstopt stukje ei. Dat maakt de ervaring nog allemaal wat spannender, als je dat aandurft.
Ik doe ook altijd een spiegeleitje, bij de macaroni met rode saus ook trouwensquote:Op vrijdag 14 maart 2014 08:53 schreef essnhills het volgende:
Je moet dat ei niet zo groot laten joh. Gewoon vakkundig met een spatel in kleinere stukjes verdelen, bij voorkeur in driehoekjes. Ongeveer 1 bij 1,5cm. Dit roer je dan door het prutje heen zodat je tijdens het verorberen van je smakelijke maal af en toe aangenaam verrast wordt door een stiekem verstopt stukje ei. Dat maakt de ervaring nog allemaal wat spannender, als je dat aandurft.
Knap. heeft mijn ogen wel geopend voor de volgende keer als ik een dergelijk culinair uitstapje ga makenquote:Op donderdag 13 maart 2014 20:55 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Dat is dus een briljante ingeving van Johannes geweest. Ik heb slechts het recept van de meester gevolgd.
Ketchup?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 09:05 schreef Uccie het volgende:
[..]
Ik doe ook altijd een spiegeleitje, bij de macaroni met rode saus ook trouwens
Haha nee tomatensaus met groente en gehakt enzo.quote:
Is wel direct een oplossing voor het afkoelen van het ei. Om heel eerlijk te zijn is dit dan ook mijn methode, maar durfde geen eigen invulling te geven aan dit magnifieke recept.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 08:53 schreef essnhills het volgende:
Noem je mij nu een mindere kokquote:Op vrijdag 14 maart 2014 08:08 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Ok voor de liefhebbers zal ik nu het recept posten;
1. Kook rijst
2. Bak vlees en groenten
3. Voeg wat water en een geheim kruidenmengsel toe.
Ok nu wordt het lastig
4. BAK NU OOK EIEREN. Voor de duidelijkheid, op dit moment heb je dus 3 pannen op het vuurMultitasken alles. Mindere koks adviseer ik dan ook de eieren achterwege te laten, doe dit maar als je wat meer ervaring hebt.
5. Giet de rijst af en meng dit door je nasiprut
6. Garneer met sambal en een appelsap on the side.
Nee, natuurlijk niet. Jij moest dit gerecht zelf ontwikkelen en ik kon simpel jouw recept volgen. Daardoor had ik nog het vermogen die 3 eitjes erbij te bakken.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 12:14 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Noem je mij nu een mindere kok
Ik ben juist heul wijsquote:
Ik eet nooit rode sausquote:Op vrijdag 14 maart 2014 09:05 schreef Uccie het volgende:
[..]
Ik doe ook altijd een spiegeleitje, bij de macaroni met rode saus ook trouwens
Het is dan ook wel erg spannend om een dergelijk recept te verbeteren. Maar ik durf het wel aan.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 12:03 schreef Littlerabbit het volgende:
[..]
Is wel direct een oplossing voor het afkoelen van het ei. Om heel eerlijk te zijn is dit dan ook mijn methode, maar durfde geen eigen invulling te geven aan dit magnifieke recept.
De enige manier hoe je het zou kunnen verbeteren is door het uit te serveren op je tetten.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 12:21 schreef essnhills het volgende:
[..]
Ik ben juist heul wijs
[..]
Ik eet nooit rode saus
[..]
Het is dan ook wel erg spannend om een dergelijk recept te verbeteren. Maar ik durf het wel aan.
Voor jou als 'buitenstander' is het ook wel ietwat makkelijker. Ik weet tot wat Johannes in staat is en dit maakt het daarom bijna godslastering als ik zijn heilige scriptie eigenhandig zonder onderling overleg aanpas.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 12:21 schreef essnhills het volgende:
[..]
Het is dan ook wel erg spannend om een dergelijk recept te verbeteren. Maar ik durf het wel aan.
Er is maar een select nummertje chefs in staat dit gerecht überhaupt klaar te maken, en Knut heeft het geluk dat hij is uitverkoren. Ik moet zeggen dat ik bijzonder trots op hem ben.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 12:25 schreef Littlerabbit het volgende:
[..]
Voor jou als 'buitenstander' is het ook wel ietwat makkelijker. Ik weet tot wat Johannes in staat is en dit maakt het daarom bijna godslastering als ik zijn heilige scriptie eigenhandig zonder onderling overleg aanpas.
Nasi a la Johannes = Nasi a la Johannes. Een Nasi a la Essnhills zou ik ook maar wat graag samen nuttigen maar is toch weer een totaal andere ervaring.
Allemaal afgunst is het.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 08:29 schreef kanovinnie het volgende:
Gewoon ff onder de koude kraan met je rijst? Daarna opnieuw afgieten? Of vloek ik nou in de kerk?
Vind het wel lullig voor Knut en Johannes dat hun recept zo afgekraakt wordt. Ze doen hun best. Misschien zijn het niet de beste maar ik zou er serieus moeite mee hebben om 3 pannen tegelijkertijd in de gaten te houden.
Welnee joh, gewoon een liefdevolle tip om het recept eventueel naar smaak aan tequote:
Bedankt voor de tips, maar je doet alsof we het over een heel simpel gerechtje hebben, terwijl we weten dat dat niet zo is.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 12:51 schreef essnhills het volgende:
[..]
Welnee joh, gewoon een liefdevolle tip om het recept eventueel naar smaak aan te
En dit is haalbaar voor iedereen, als je de eieren er in stukjes doorheen roert kun je die al van te voren bakken zodat je niet die derde pan moet beroeren
Je begrijpt me verkeerdquote:Op vrijdag 14 maart 2014 12:52 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Bedankt voor de tips, maar je doet alsof we het over een heel simpel gerechtje hebben, terwijl we weten dat dat niet zo is.
Oké dankjewelquote:Op vrijdag 14 maart 2014 12:53 schreef essnhills het volgende:
[..]
Je begrijpt me verkeerdDoor het ei op deze manier te doen kun je je aandacht volledig richten op het bereiden van een verrukkelijke nasi.
Je bent zelf een magnetron.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 13:02 schreef Myraela het volgende:
Kan ik dit ook in de magnetron klaarmaken?
Wat een doodzonde dit. Ik walg van deze insinuatiequote:Op vrijdag 14 maart 2014 13:02 schreef Myraela het volgende:
Kan ik dit ook in de magnetron klaarmaken?
Maar piet, geef toe, zelf zonder trassi is dit een recept wat water in de mond laat open, of niet dan?quote:
Eieren zijn zo klaar, dus kan ook als je de rest klaar hebt.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 08:11 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Er zit geen plaatje bij dus je kan roepen wat je wilt. Knut wint.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 13:58 schreef quirina het volgende:
http://www.kokkieblanda.n(...)oreng-gebakken-rijst
Dit is echt veel beter.
Alsof die Indo's beter nasi kunnen maak dan Knut of Johannes_"Nasi god"_vermeerquote:Op zaterdag 15 maart 2014 13:58 schreef quirina het volgende:
http://www.kokkieblanda.n(...)oreng-gebakken-rijst
Dit is echt veel beter.
quote:Op zondag 16 maart 2014 19:53 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Alsof die Indo's beter nasi kunnen maak dan Knut of Johannes_"Nasi god"_vermeer
Je snapt toch wel wat ik bedoel?quote:Op zondag 16 maart 2014 19:56 schreef Cici het volgende:
[..]
Nasi maken![]()
Je hebt een rijstveld achter in de tuin?
Misschien kan Knut (of johannes) hier nog even toelichting op geven.quote:Op zondag 16 maart 2014 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is eigenlijk meer een stamppot met rijst ipv aardappels.
Indo's maken de beste nasi!quote:Op zondag 16 maart 2014 19:53 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Alsof die Indo's beter nasi kunnen maak dan Knut of Johannes_"Nasi god"_vermeer
quote:Op zondag 16 maart 2014 21:14 schreef GGMM het volgende:
[..]
Misschien kan Knut (of johannes) hier nog even toelichting op geven.
Het zou ze wel sieren om binnen 48 uur te antwoorden.
dan moet er een mevrouw knut bestaanquote:
Ja maar ijsberen zijn doorgaans niet monogaam dus je hebt nog steeds kans hoor.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:18 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
dan moet er een mevrouw knut bestaan
Ik weet niet hoe jouw stamppot eruit ziet maar die van mij lijkt hier toch niet opquote:Op zondag 16 maart 2014 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is eigenlijk meer een stamppot met rijst ipv aardappels.
Done.quote:Op zondag 16 maart 2014 21:14 schreef GGMM het volgende:
[..]
Misschien kan Knut (of johannes) hier nog even toelichting op geven.
Het zou ze wel sieren om binnen 48 uur te antwoorden.
Ja?quote:
Was het wel hoor.quote:
Een FOK!user. Maar dan zonder e trouwens.quote:
quote:
Neuh.quote:Op donderdag 20 maart 2014 22:21 schreef SiIk het volgende:
[..]
Wil je graag weten hoe je uien moet snipperen dan?
Ohquote:
van die pannelap kan wel kloppen en van die ui sowieso. Hoezo?quote:Op donderdag 20 maart 2014 23:18 schreef Lienekien het volgende:
Ligt er nou een pannenlap op de plank waar de rauwe kip op is gesneden?
En is op die plank na de kip gewoon die ui gesnipperd?
Niks aan de hand, als je de snijplank na de kip goed heet hebt schoongemaakt.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 06:30 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
van die pannelap kan wel kloppen en van die ui sowieso. Hoezo?
Ha, tuurlijk niet. En van die pannenlap, ja dat is misschien niet heel handig, maar wat maakt het uit voor de ui?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 08:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Niks aan de hand, als je de snijplank na de kip goed heet hebt schoongemaakt.
Je houdt me voor de gek, hč? Boefje!quote:Op vrijdag 21 maart 2014 08:56 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ha, tuurlijk niet. En van die pannenlap, ja dat is misschien niet heel handig, maar wat maakt het uit voor de ui?
Ik vraag het me serieus af hoor van die ui. Wat maakt 't uit? Het gaat toch in dezelfde pan.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 09:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je houdt me voor de gek, hč? Boefje!
Je wast je handen wel na het snijden van de kip. Was je dan ook je handen weer na het snijden van de ui? Als je die snijdt op een plank waar je rauwe kip op hebt gesneden, is de kans natuurlijk groot dat je die ongewenste bacteriėn alsnog op je handen krijgt.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 09:32 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik vraag het me serieus af hoor van die ui. Wat maakt 't uit? Het gaat toch in dezelfde pan.
Waarom is dat relevant, dat je nooit vlees en kip tegelijk eet?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 09:56 schreef kanovinnie het volgende:
Ik eet nooit vlees en kip tegelijk. En natuurlijk was ik voor ik ga eten mijn handen nog effe..
Snij jij nooit vlees op je kippeplank en omgekeerdquote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom is dat relevant, dat je nooit vlees en kip tegelijk eet?
Als je snijplanken gescheiden houdt en tussendoor op de goede momenten je handen wast, ga je in ieder geval niet nog met 'vieze kiphanden' aan nog allerlei andere dingen zitten (pannen, bestek, aanrecht, keukenkastjes, koelkastdeur, bijvoorbeeld) die in principe ook nog voor kruisbesmetting zouden kunnen zorgen.
Dat is een plank voor kip of vlees.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:19 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Snij jij nooit vlees op je kippeplank en omgekeerd
En verder, tsja, zal best. Maar van wat bacteriėn ga je echt niet dood
Er zit een verschil imo tussen met je handen aan de kip zitten om te snijden en weer een snijplank aanraken die gebruikt is voor kip.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat is een plank voor kip of vlees.
En als je van bacteriėn toch niet dood gaat, waarom dan uberhaupt je handen wassen na het snijden van kip of voor het eten?
Maar ziet er heerlijk uit hoor, je nasi! Leuke foto's, humorvolle teksten.
Ik ben grotendeels zeer onder de indruk van deze nobele poging dit goddelijke recept onder de aandacht van de mensen te brengen. Ik moet zeggen dat alles haarfijn is uitgelegd en door de foto's kan er geen enkel misverstand bestaan, beginnende chefs die twijfelden of zij dit gerecht moesten proberen hebben nu geen enkel excuus meer en ik denk dat wij volmondig kunnen stellen dat zij er gewoon voor moeten gaan. Jullie zullen er geen spijt van krijgen!quote:Op donderdag 20 maart 2014 20:25 schreef kanovinnie het volgende:
Ja, daar sta je dan. Grote mond dat je wel even nasi ala johannes gaat maken.
Vol goed moet ging ik naar de supermarkt. Helaas bleken ze in het gat waar ik woon niet te beschikken over de juiste middelen voor dit gerecht. Dus ben ik maar afgeweken van het orginele recept in de hoop dat johannes mij zou vergeven.
Op de achterkant van de verpakking zou wel staan wat er in moest, dus ik kijk even. Tot mijn grote schrik zie ik de variatetip, zegmaar de extra moeilijke versie van het recept. Ik voelde me goed die dag, dus ik dacht, we gaan ervoor!
Ik schafte alle ingrediėnten aan en bij thuiskomst heb ik alles even een nachtje in de koelkast gelegd. Gevogelte moet altijd besterven na de slacht, dus dat zal dan ook wel voor kip gelden dacht ik zo. En de sperzieboontjes konden best nog een dagje mee.
Nouja, tot zo ver de inleiding. Nu komt het daadwerkelijke recept. Wees gewaarschuwd, dit is niet iets voor de minste. Als je niet zeker weet waar het scherpe gedeelte van je mes zit dan raad ik je aan niet meer verder te lezen! (ja, zo gevaarlijk is dit recept.)
Benodigdheden qua aparatuur:
Keukenmes
Koekenpan
Wok/roerbakpan
2 gewone pannen
Snijplank
Keukenmesje
Vork
omschepding
Benodigdheden qua ingedrienten:
300 gram kip
250 gram sperziebonen
125 gram taugé
1 rode ui
1 ei per persoon
Beetje (olijf)olie
Zo ziet dat er dan uit:
[ afbeelding ]
Het begint allemaal met 2 pannen met water opzetten. 1 voor de rijst en 1 voor de sperziebonen. Ondertussen moet je de sperzienbonen “doppen” zoals mijn moeder dat heet. De voor en achterkant erafsnijden met het mes en daarna in stukjes van 2-4 cm snijden.
Zodra het water kookt en de sperziebonen gesneden zijn kan zowel de rijst in de ene pan, als de bonen in een andere pan.
Dat ziet er zo uit:
[ afbeelding ]
Vervolgens is de kip aan de beurt. Ondanks dat het eerst een vrolijke gevederte vogel was dien je nu geen genade te hebben en de kip in hapklare brokken te snijden. Als je een grote mond hebt kan je deze stap over slaan, maar ik raad toch aan om de kip in stukken te snijden. Dat eet meestal toch wat makkelijker.
Hier zie je de gesneden kip liggen terwijl op de achtergrond het gasstel flink staat te loeien
[ afbeelding ]
Vergeet niet, na kipsnijden moet je wel even de handen wassen. Kip heeft als het rauw is nog allemaal bacteriėn op zich zitten! (stomme kip)
Voorbeeld van hoe je je handen wast:
[ afbeelding ]
Zet ondertussen de wok op het gas en gooi er wat olijfolie in. Niet te veel, want dat maakt je dik en zorgt dat je morgenochtend niet kan genieten van het poepen omdat het over is voordat het begonnen is.
Zo giet je olijfolie in een pan, gewoon uit de losse pols
[ afbeelding ]
Zodra de pan een beetje op tempratuur is kan de kip erbij. Lekker omscheppen met je omschepding terwijl je ondertussen de ui aan het versnipperen bent. Ja, dit is multitasken en het ging bij mij bijna fout, maar met een beetje ervaring en een portie geluk komt dit wel goed.
Ondertussen heb ik zelfs nog een foto gemaakt. Stressmoment hoor!
[ afbeelding ]
Voor de techniek van het snipperen van een ui verwijs ik jullie naar de kunde van Silk, zij kan sneller uien snipperen dan tong80 kan posten. Dit heb ik 1 keer mogen ervaren en het was gewoon fantastisch.
Let ondertussen goed op dat de rijst niet overkookt! Dat geeft zo’n rommeltje! Hier heb ik natuurlijk geen foto van, want ik heb goed opgelet.
Als de kip klaar is kan je de sperziebonen afgieten (bij mij was toevallig de rijst ook klaar, dus die is meteen ook afgegoten).
Lekker makkelijk en veilig, het ouderwetse vergiet!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voordat je nu iets spannends gaat doen met de rijst of sperziebonen, HO STOP! Eerst de koekenpan op het vuur voor het ei! Bedenk goed of je de dooier heel of stuk wilt, want je hebt slechts 1 keer de keuze!
De sperziebonen, taugé en de versnipperde ui kunnen nu bij de wok gegooid worden. Dit dien je dan te roerbakken. Dus lekker roeren en bakken met die hap!
Wat een hoop taugé denkt u, niets is minder waard, ik had nog niet geroerd met mijn omschepding
[ [url= http://i.imgur.com/BTQyqmv.jpg]afbeelding[/url] ]
Zo ziet dat eruit als het geroerbakt is, lekker hoor!
[ [url= http://i.imgur.com/SUOKb0r.jpg]afbeelding[/url] ]
Dit doe je dan eventjes tot je er genoeg van krijgt. Dan gooi je er een beker water en de inhoud van het zakje in de wok.
Rustig erinstrooien of er in 1 keer inkwakken, allebei de technieken werken!
[ afbeelding ]
Voor de echte culinaire avonturier kan je er wat sambal bijgooien. Omdat ik wel van pittig hou liet ik me dit geen twee keer zeggen!
Lekker, sambal!
[ afbeelding ]
Dan moet je nog even een minuut of wat wachten, de rijst erbij gooien en weer de hele boel door elkaar scheppen.
Schepperdeschep!
[ afbeelding ]
Rechts ziet u het ei. Zoals ik al dacht was EN nasi ala johannes EN ei toch te veel van het goede, want hij heeft even te lang op het vuur gestaanDesalnietemin was hij lekker!
Als alles mooi door elkaar is kan je de nasi op je bord smijten, het ei er naast gooien en het naar binnen scheppen terwijl je op FOK! zit.
Zoals het opgediend word:
[ afbeelding ]
Eet smakelijk! En FOK! ze!
[ afbeelding ]
1 nadeel, het maakt wel een hoop rommel!
Rommel!
[ afbeelding ]
Het leven kan zo mooi zijn.
p.s
Hier het recept zoals de fabrikant het bedacht heeft
[ afbeelding ]
Hopelijk smullen jullie er net zo van als ik
Zou niet durven, ik laat de sperziebonen gewoon weg. Win/win.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 14:18 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Geef alsjeblieft niet de schuld aan mij of Kanovinnie, maar richt je woede toch op Honig.
Vergeet niet foto's te nemen als je het vandaag of morgen maaktquote:Op vrijdag 21 maart 2014 14:19 schreef Karina het volgende:
[..]
Zou niet durven, ik laat de sperziebonen gewoon weg. Win/win.
Haha vanavond heb ik kapucijners. Als ik het een keertje maak, zal ik foto's posten.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 14:22 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Vergeet niet foto's te nemen als je het vandaag of morgen maakt
Zo moet het niet:quote:Op vrijdag 21 maart 2014 14:29 schreef Mortaxx het volgende:
Nu weet ik nog steeds niet hoe je rijst kookt
Water in de pan, wachten tot het kookt, rijst erbji, wachten tot het gaar is, eventueel afgieten.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 14:29 schreef Mortaxx het volgende:
Nu weet ik nog steeds niet hoe je rijst kookt
Ik ga het vanavond proberenquote:Op vrijdag 21 maart 2014 15:48 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Water in de pan, wachten tot het kookt, rijst erbji, wachten tot het gaar is, eventueel afgieten.
Dat ziet er goed uit, dat marineren vond ik een interessante touch, hoe heeft dit uitgepakt vind je?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 19:28 schreef Mortaxx het volgende:
De rijst is gekookt, de kip kan de pan in. Zie hieronder het resultaat. Helaas heb ik niet zo'n kekke houten lepel
[ afbeelding ]
Toen ik het groentepakket open maakte bleek hier een rode peper bij te zitten. Ik had niet meer genoeg tijd om deze te verwerken. Iemand suggesties wat ermee te doen?
[ afbeelding ]
Kruidenmengsel en rijst er bij en flink roeren maar! De foto is er zelfs wazig van geworden
[ afbeelding ]
Ik mag dan wel een echte keukenprins zijn, koken is niet mijn hobby. Deze handige bakjes zorgen ervoor dat ik ook komende dagen nog van deze overheerlijke nasi kan genieten.
[ afbeelding ]
Eet smakelijk
[ afbeelding ]
Ik denk dat de magischi nasi a la Johannes ook helpt qua romantische sferen. Als je wilt kan ik je wel een keer komen demonsteren hoe je nasi a la johannes met een vleugje van kano maakt.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 08:22 schreef Tamashii het volgende:
Hallo jongens, ik heb genoten van dit topic, maar wat ik mezelf nou echt afvraag is hoe ik op dit hoge culinaire niveau kom? Ik kan heel erg genieten van jullie gerechten en foto's. Maar ik ben bang dat ik dit niet ga redden.
Ik ben namelijk gedoemd om elke dag iets vloeibaars te maken, ik heb namelijk een vork en messen fobie. De foto van de blote voeten en de grote messen gaven mij dan ook kippenvel!
Mijn lichaam maar ook mijn hoofd wilt niets weten van dit soort taferelen. Ik ben al bij de psycholoog, dieetist en filosoof geweest maar geen oplossing zijt met mij. Hebben jullie tips?
Ik wil je nog wel wat tips geven om echt een goede,bruine nasi goreng te bereiden want dit geef ik direct aan mijn hond. Misschien gemist en heb je het wel gezegd maar wat voor rijst gebruikte je?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 19:28 schreef Mortaxx het volgende:
[knip]
Ik mag dan wel een echte keukenprins zijn, koken is niet mijn hobby. Deze handige bakjes zorgen ervoor dat ik ook komende dagen nog van deze overheerlijke nasi kan genieten.
Eet smakelijk
Lekker racistisch. Waarom wel bruine nasi en geen witte of zwarte nasi? Of zoals ik gele nasi?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:21 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Ik wil je nog wel wat tips geven om echt een goede,bruine nasi goreng te bereiden want dit geef ik direct aan mijn hond. Misschien gemist en heb je het wel gezegd maar wat voor rijst gebruikte je?
Hoe jij het noemt maakt mij niet uit. Het feit dat je alles wat niet bruin is aan je hond voert lijkt me wel duidelijk.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:27 schreef Iwanius het volgende:
Ben je lid van de linkse kerk met je racistische bejegening? Teveel DWDD of P&W zitten kijken en mee te knikken met het Wilders bashen?![]()
Bruine nasi is veel lekkerder qua smaak dan dat vale wat ik noem "zondagschinees"nasi.
hoe kan je johannes beoordelen (al is het meer veroordelen wat je doet maar zo erg wil ik het niet maken) als je hem niet kent? Weer zo'n typische kortzichtige opmerking. Net als dat goedkoop. Wat is er belangrijk aan de prijs?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:32 schreef Iwanius het volgende:
Alsof Johannes de kenner bij uitstek is op dit gebied. Ken dat hele persoon niet en heb er ook geen behoefte aan maar een goede nasi goreng met smaak is voor mij niet wat ik op de laatste pagina zie. Maar goed als men daar tevreden mee is.
Sowieso vind ik geel beter bij dit recept passen, aziatisch hé.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:44 schreef kanovinnie het volgende:
Ik zou je bijna naar jou recept vragen, ik heb alleen geen behoefte aan zo'n racistisch gerecht in een tot nu toe goedlopend topic.
Ik ben inderdaad zeer gepikeerd na al deze onheuse bejegeningen richting dit heerlijke gerecht.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:32 schreef Iwanius het volgende:
Alsof Johannes de kenner bij uitstek is op dit gebied. Ken dat hele persoon niet en heb er ook geen behoefte aan maar een goede nasi goreng met smaak is voor mij niet wat ik op de laatste pagina zie. Maar goed als men daar tevreden mee is.
Dat is maar enkelen, zoals Knut, voorbehouden.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 18:13 schreef Mortaxx het volgende:
Iwanius denkt dat hij door al zijn reizen in de Orient een ware fijnproever is geworden
Trek jij nu zijn reizen in twijfel? Er zijn zelfs reisverslagen van!quote:Op dinsdag 25 maart 2014 18:14 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Dat is maar enkelen, zoals Knut, voorbehouden.
De epischheid van nasi a la johannes niet inzienquote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:32 schreef Iwanius het volgende:
quote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:32 schreef Iwanius het volgende:
En voor de brandblusser!quote:Op vrijdag 28 maart 2014 20:06 schreef kanovinnie het volgende:
Hier kan mijn verslag niet tegenop. Ik denk dat de zure haters zoals iwanius hier nog wel een puntje aan kunnen zuigen.
Plus 1 voor je hippe slippers.
Dat zeg ik er ook bij hč, volstrekte onzin. Als je gewone rijst haalt scheelt dat veel en je merkt het niet in het eindproduct.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 11:09 schreef Ole het volgende:
Dat ei direct door de nasi is wel een briljante oplossing voor die derde pan.
De rijst eerst wassen en later laten drogen lijkt me dan weer erg ingewikkeld
Ah mooi zo!quote:Op zaterdag 29 maart 2014 11:12 schreef Saind het volgende:
[..]
Dat zeg ik er ook bij hč, volstrekte onzin. Als je gewone rijst haalt scheelt dat veel en je merkt het niet in het eindproduct.
Precies, als je je rijst vooraf kookt is je eindproduct beter en heb je maar 1 pan op het vuur.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 11:14 schreef Ole het volgende:
[..]
Ah mooi zo!
Wie weet ga ik eind deze week de uitdaging aan. Ik heb ook een extra uitdaging: ik kan maar één pan tegelijk gebruiken, want mijn gasfornuis is buiten gebruik.
-edit-
hoewel.. zo te zien had jij ook maar één pan tegelijk op het vuur
Als je het ei er slechts in doet voor de voedingswaarde wel. Lekker wordt het natuurlijk niet. Wat je wel kunt doen is de rest even opzij schuiven en op de bodem de eieren bakken tot het wit grotendeels gestold en er dan doorheen scheppen.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 11:09 schreef Ole het volgende:
Dat ei direct door de nasi is wel een briljante oplossing voor die derde pan.
Natuurlijk niet lekker? Wat praat jij voor een poepquote:Op zaterdag 29 maart 2014 13:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als je het ei er slechts in doet voor de voedingswaarde wel. Lekker wordt het natuurlijk niet. Wat je wel kunt doen is de rest even opzij schuiven en op de bodem de eieren bakken tot het wit grotendeels gestold en er dan doorheen scheppen.
Een ei klutsen en dan helemaal en gelijkmatig garen is zo'n beetje de beste manier om een ei nergens naar te laten smaken. Anders gooi je even een geklutst eitje in de pan en bak die tot het droog is, en doe die dan op brood. Misschien proef je het dan wel.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 13:23 schreef Saind het volgende:
[..]
Natuurlijk niet lekker? Wat praat jij voor een poep
Een ei door je nasi heen is wel lekker.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 13:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een ei klutsen en dan helemaal en gelijkmatig garen is zo'n beetje de beste manier om een ei nergens naar te laten smaken. Anders gooi je even een geklutst eitje in de pan en bak die tot het droog is, en doe die dan op brood. Misschien proef je het dan wel.
Dat wel ja.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 13:33 schreef Saind het volgende:
[..]
Een ei door je nasi heen is wel lekker.
Hi hi, een kanovoet.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 09:33 schreef kanovinnie het volgende:
[warning]pas op! Kook niet op blote voeten! Als er hete rijst op komt kan dit pijn doen![/warning]
[ afbeelding ]
Alsof ik ook maar ene meuk geef om wat jullie hier lekkere Nasi goreng noemen.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 20:06 schreef kanovinnie het volgende:
Hier kan mijn verslag niet tegenop. Ik denk dat de zure haters zoals iwanius hier nog wel een puntje aan kunnen zuigen.
Plus 1 voor je hippe slippers.
gebeurtquote:Op zaterdag 29 maart 2014 17:56 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Alsof ik ook maar ene meuk geef om wat jullie hier lekkere Nasi goreng noemen.![]()
Als ik al zie dat mensen op hun fornuis met een wok gaan lopen spelen dan weet ik al hoe laat het is.
Elke rechtgeaarde kenner weet dat de effectiviteit van het gebruik van een goede wok alleen geldt als je een zeer hoge vlam en bijbehorende hoge temperaturen weet te bewerkstelligen. De kunst is om de kwaliteit van je ingrediėnten te behouden.door kort en krachtig met medewerking van die hele hoge temperaturen je gerecht kort en krachtig te bereiden. En bijna alle huis-tuin en keuken fornuizen kunnen dat niet!
Wat hier gebeurd beschouw ik als spielerei.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |