quote:Chronologie: Onrust in Oekrane
In de Oekraense hoofdstad Kiev verzetten duizenden demonstranten zich sinds november tegen de regering van president Viktor Janoekovitsj. Een overzicht van de gebeurtenissen tot nu toe.
21 februari: Na een hele nacht onderhandelen meldt president Janoekovitsj dat hij vervroegde verkiezingen uitschrijft. Ook belooft hij een terugkeer naar de grondwet van tot 2004, waarin is een beperktere macht voor de president is vastgelegd. De oppositie gaat akkoord.
21 februari: De Amerikaanse vicepresident Joe Biden geeft even na middernacht (Nederlandse tijd) te kennen dat de VS bereid zijn tot sancties tegen Oekrane.
20 februari: Aan het einde van de middag maakt de oppositie melding van zeker 100 doden die zijn gevallen bij gevechten tussen betogers en ordetroepen sinds het breken van de wapenstilstand.
20 februari: Na een rustige nacht blijkt het bestand van korte duur. In de ochtend breken toch weer gevechten uit. Verslaggevers melden dat er opnieuw doden vallen.
19 februari: Een dag na de escalatie van het geweld, is het Onafhankelijkheidsplein in Kiev opnieuw toneel van confrontaties tussen ordetroepen en aanhangers van de oppositie. Westerse landen dreigen met sancties, en de Europese Unie kondigt een spoedzitting aan van de ministers van Buitenlandse Zaken.
In de avond sluiten oppositieleiders Vitali Klitsjko en Arseni Jatsenjoek een bestand met Janoekovitsj, waarbij de president hen een wapenstilstand belooft.
18 februari: Dodelijke confrontaties vinden plaats in het centrum van Kiev. Daarbij komen zeker 26 demonstranten en agenten te overlijden en raken honderden mensen gewond.
Het geweld laait op nadat het parlement een grondswetwijziging om de macht van de president in te perken voor zich uit heeft geschoven. Demonstranten verdenken president Viktor Janoekovitsj van een deal met Moskou. De oproerpolitie moet flink geweld gebruiken om de demonstranten van het onafhankelijkheidsplan te vegen.
16 februari: Demonstranten staken hun bezetting van het stadhuis van Kiev in ruil voor de vrijlating van 234 gevangen gezette demonstranten. Het wordt alom gezien als een stap richting vrede.
31 januari: Activist Dmytro Bulatov, vermist sinds 22 januari, duikt weer op met zware verwondingen, waaronder een deels afgesneden oor. Volgens de activist was hij ontvoerd door een pro-Russische groepering.
28 januari: De premier en regering treden af en het parlement neemt een harde antidemonstratiewet aan. Dit met het doel de onrust in het Oost-Europese land te beteugelen.
22 januari 2014: Twee demonstranten overlijden na beschoten te zijn bij de bestorming van een wegversperring.
17 december: Russische president Vladimir Poetin zegt voor 15 miljard te gaan investeren in Oekrane. Volgens president Janoekovitsj zou dit geen politieke gevolgen hebben.
1 december: 300.000 demonstranten gaat de straat op, de grootste groep demonstranten in het land sinds de de Oranjerevolutie in 2004. De activisten bezetten het stadhuis.
30 november: De oproerpolitie valt een een groep demonstranten aan, er worden 35 mensen vastgezet. Beelden van bebloede en gewonde demonstranten gaan de hele wereld over.
21 november 2013: De regering van president Janoekovitsj maakt bekend dat het een aantal overenkomsten met de Europese Unie verbreekt en de banden met Rusland aanhaalt. De eerste demonstranten gaan de straat op.
According to December 2013 polls (by three different pollsters) between 45% and 50% of Ukrainians supported Euromaidan, while between 42% and 50% opposed it.quote:Overgangspresident in Oekrane
Oekrane heeft een overgangspresident. Het is parlementsvoorzitter Toertsjinov. Het parlement heeft hem in een stemming tijdelijk de bevoegdheden van president gegeven.
Toertsjinov wil dat er zo snel mogelijk een regering van nationale eenheid komt. Hij zegt dat het erg belangrijk is dat de parlementarirs het voor dinsdag eens worden over een nieuw kabinet.
Afzetten
Gisteren werd president Janoekovitsj afgezet door het parlement. Hij weigert zich daarbij neer te leggen en spreekt van een staatsgreep.
Ook minister Kozhara van Buitenlandse Zaken is door het parlement naar huis gestuurd. De bondgenoot van president Janoekovitsj was nauw betrokken bij de beslissing van Janoekovitsj om het samenwerkingsverband met de Europese Unie niet te tekenen.
Tegen oud-minister Klimenko en de voormalige topman van justitie loopt een arrestatiebevel. De nieuwe minister van Binnenlandse Zaken, Arsen Avakov, zegt dat zij worden verdacht van "grove misdaden tegen het Oekraense volk".
twitter:obk twitterde op vrijdag 28-02-2014 om 20:19:41De liveverbindingen worden gelegd door de Turken. Nog even en de Krimoorlog is compleet http://t.co/c3F8WNF7rV reageer retweet
twitter:obk twitterde op vrijdag 28-02-2014 om 20:22:44Maak je maar op voor het ergste, het luchtruim boven de Krim is gesloten. Vliegtuigen keren terug. reageer retweet
Principesquote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:14 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
En dit is juist precies die mentaliteit waar dat 'Fuck the EU' filmpje over ging. We doen toch niets, laten we die agressors maar gewoon accepteren en doen alsof er niets aan de hand is. Laat de Russen maar lekker hun gang gaan, geforceerde vrede en geld verdienen is veel belangrijker dan onze principes.
Ah, de Oekrane wordt netjes verdeeld.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:28 schreef arjan1112 het volgende:
Rusland zal geen verdere actie ondernemen in oekraine, met uitzondering van de krim, aldus Merkel, Cameron en V Rumpoy na een telefonisch gesprek met Poetin.
Voor de zoveelste keer alweer onderling door de grote machten een landje opgedeeld, het ene deel komt bij de EU, de Krim weer bij Ruslandquote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:28 schreef arjan1112 het volgende:
Rusland zal geen verdere actie ondernemen in oekraine, met uitzondering van de krim, aldus Merkel, Cameron en V Rumpoy na een telefonisch gesprek met Poetin.
quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ah, de Oekrane wordt netjes verdeeld.
Laf volk die Europeanenquote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:28 schreef arjan1112 het volgende:
Ga om een eilandje oorlog voeren.quote:
twitter:EuromaidanPR twitterde op vrijdag 28-02-2014 om 20:32:3913 aircraft with #Russian paratroopers flew to #Crimea -theinsider |PR News #Ukraine reageer retweet
Die EuromaidanPR geloof ik ook geen drol van, net als al die andere Twitter nonsens.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:34 schreef theNull het volgende:
twitter:EuromaidanPR twitterde op vrijdag 28-02-2014 om 20:32:3913 aircraft with #Russian paratroopers flew to #Crimea -theinsider |PR News #Ukraine reageer retweet
Hopelijk wordt het wel mooi gefilmd.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:36 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Die EuromaidanPR geloof ik ook geen drol van, net als al die andere Twitter nonsens.
Pas als er videomateriaal is neem ik het aan voor waarheid.
Dat lijken me bezettingsvoorbereidingen.twitter:PzFeed twitterde op vrijdag 28-02-2014 om 20:10:39BREAKING NEWS: In Sevastopol, gunmen seized Ukrtelecom building, cutting 80% of city phone and Internet connections. http://t.co/26fNFb6qYg reageer retweet
Ook niet nodig; de EU heeft, zonder ooit een schot gelost te hebben, al 28 lidstaten terwijl Rusland, ondanks het gebruikte grove geweld en chantage, steeds verder uit elkaar valt.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:33 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Ga om een eilandje oorlog voeren.Sowieso is ons hele leger wegbezuinigd dus oorlog voeren gaat ook niet.
Ooit zal het wel weer nodig zijn. Maar tegen die tijd bouw je dat zo weer op.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:40 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Ook niet nodig; de EU heeft, zonder ooit een schot gelost te hebben, al 28 lidstaten terwijl Rusland, ondanks het gebruikte grove geweld en chantage, steeds verder uit elkaar valt.
Als ze slim zijn, mopperen ze alleen wat. Ze zullen weinig daadwerkelijke internationale steun krijgen als ze meer van plan zijn dan dat, gok ik zo.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:42 schreef Loveless85 het volgende:
De vraag is wat de pro-Europese 'nieuwe' regering doet, kan me ergens voorstellen dat ze die Krim ook liever kwijt dan rijk zijn met een groot deel Russische bevolking, Sevastopol, en dus pro-Russische instelling... kan anders zomaar burgeroorlog worden
Jup, kan me niet voorstellen dat de NAVO/VN Rusland aan wil pakken om zoiets. Niet meer dan de gebruikelijke diplomatieke tik op de vingers. En voor het nieuwe Oekrane is het win/win, lastige Russische enclave kwijt, en sympathie/medelijden (en dus geld) bij de EU.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als ze slim zijn, mopperen ze alleen wat. Ze zullen weinig daadwerkelijke internationale steun krijgen als ze meer van plan zijn dan dat, gok ik zo.
Captain Obvious.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:46 schreef arjan1112 het volgende:
De krim tartaren zijn niet blij, denk ik. Ooit 100% van de bevolking daar; naar de goelag gedeporteerd door Stalin en pas in 1980 teruggekeerd, waar ze nog maar 10% van de bevolking uitmaken, om nu weer onder de Russische knoet te moeten gaan leven.
Tartaren zijn moslims, een soort turken ofzo
Wat moeten we doen, de NAVO inzetten en de plaatselijke bevolking bombarderen omdat ze bij Rusland willen horen?quote:
Dat geldt net zo goed voor de Russen en pro-Russische Oekraners in het oosten van Oekrane.. Die situatie is wat mij betreft nog 'spannender'.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:46 schreef arjan1112 het volgende:
De krim tartaren zijn niet blij, denk ik. Ooit 100% van de bevolking daar; naar de goelag gedeporteerd door Stalin en pas in 1980 teruggekeerd, waar ze nog maar 10% van de bevolking uitmaken, om nu weer onder de Russische knoet te moeten gaan leven.
twitter:AFP twitterde op vrijdag 28-02-2014 om 20:48:18#BREAKING 2,000 Russian soldiers land in "armed invasion" of Crimea: Kiev official reageer retweet
Heb je een bron dat ze ooit 100% van de bevolking uitmaakten?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:46 schreef arjan1112 het volgende:
de un veiligheidsraad zou later vanavond toch bijeen komen?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:46 schreef sonnyspek het volgende:
Is er al wat meer bekend over die overeenkomst tussen Oekrane en Amerika over die kernwapens?
Shit. Is. Aan.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:39 schreef Perrin het volgende:
Dat lijken me bezettingsvoorbereidingen.twitter:PzFeed twitterde op vrijdag 28-02-2014 om 20:10:39BREAKING NEWS: In Sevastopol, gunmen seized Ukrtelecom building, cutting 80% of city phone and Internet connections. http://t.co/26fNFb6qYg reageer retweet
Nou, na dit weekend is de Krim weer Russisch grondgebied, zo te lezen.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:53 schreef sneakydesert het volgende:
twitter:AFP twitterde op vrijdag 28-02-2014 om 20:48:18#BREAKING 2,000 Russian soldiers land in "armed invasion" of Crimea: Kiev official reageer retweet
twitter:AP twitterde op vrijdag 28-02-2014 om 20:54:26BREAKING: Ukraine acting president calls on Putin to stop "provocations" in Crimea. reageer retweet
Aan de ene kant wel. Maar waarschijnlijk zal er niet of nauwelijks worden gevochten bij het annexeren van de Krim. Tenminste, ik zou niet weten welke partij van plan zou zijn er wat tegen te gaan doen.quote:
dit inderdaadquote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nou, na dit weekend is de Krim weer Russisch grondgebied, zo te lezen.
twitter:iyad_elbaghdadi twitterde op vrijdag 28-02-2014 om 20:57:07Kiev: #Ukraine territory has been invaded, 2000 Russian troops already crossed into the country. #Crimea reageer retweet
Zonder die haven is Rusland behoorlijk vleugellam, niemand wil de Russen in die mate tegenwerken.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Aan de ene kant wel. Maar waarschijnlijk zal er niet of nauwelijks worden gevochten bij het annexeren van de Krim. Tenminste, ik zou niet weten welke partij van plan zou zijn er wat tegen te gaan doen.
Ze beheersden de Krim pas na hulp van het Ottomaanse rijk. Slavenhandel was hun belangrijkste vorm van inkomsten, voerden daarvoor heel wat raids uit in Ukraine. In 1783 werd de Krim door het Russische rijk geannexeerd. Duitsers, Bulgaren en Russen vestigden zich in de Krim tijdens de 19de eeuw, de meeste Tataren werden tijdens de Krim oorlog verdreven (1853-1856). Toen Stalin aan de macht kwam maakten ze niet meer dan 25% van de bevolking uit.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:46 schreef arjan1112 het volgende:
Wtf, maffiapraktijken gewoon.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:58 schreef Automatisch het volgende:
20.50 uur - 'Biker broeders' van Poetin naar Oekrane
Een groep Russische motorrijders is op weg naar Oekrane om pro-Russische protesten te steunen. De 'Nachtwolven' zijn bereid te sterven als strijders, staat op hun website. De Russische president Vladimir Poetin is afgelopen jaren meerdere malen verschenen op bijeenkomsten van de bikers aan de zijde van hun langharige leider Alexander Zaldostanov, bijgenaamd 'de chirurg', en noemt de groep 'zijn broeders'.
Het doel van de bikers is 'verspreiden van Russische invloed in de wereld'. Zaterdag organiseren de motorrijders een actie die de naam Russische Lente heeft meegekregen, zei Zaldostanov. Ze maken een rondrit door het pro-Russische oosten van Oekrane. Startpunt is de Oekraense plaats Popasnaya. De bikers hebben ook een afdeling in de Oekraense hoofdstad Kiev.
Ik vind het eigenlijk maar een merkwaardige plaats voor een marinehaven. De Turken kunnen eenvoudig de deur dicht gooien als ze dat willen. Moermansk ligt veel beter.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:59 schreef waht het volgende:
[..]
Zonder die haven is Rusland behoorlijk vleugellam, niemand wil de Russen in die mate tegenwerken.
Markant feitje, het is 60 jaar (plus een ruime week) geleden dat Chroestsjov de Krim kado deed aan Oekrane.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:59 schreef waht het volgende:
[..]
Zonder die haven is Rusland behoorlijk vleugellam, niemand wil de Russen in die mate tegenwerken.
Idd. Dan kun je alleen nog rondjes varen in de Zwarte Zee.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:04 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk maar een merkwaardige plaats voor een marinehaven. De Turken kunnen eenvoudig de deur dicht gooien als ze dat willen. Moermansk ligt veel beter.
Het Russische regime is sowieso te omschrijven als maffia.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wtf, maffiapraktijken gewoon.
Maar Sebastopol bevriest nooit.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:04 schreef Kowloon het volgende:
Ik vind het eigenlijk maar een merkwaardige plaats voor een marinehaven. De Turken kunnen eenvoudig de deur dicht gooien als ze dat willen. Moermansk ligt veel beter.
We mogen best aannemen dat daar afspraken over zijn en beide partijen goed weten hoe een blokkade zou aflopen. Bovendien is die haven in Sebastopol van strategische waarde doordat het dichtbij de Kaukasus ligt. Uitgaande van een open Bosporus is het bovendien dichtbij belangrijke handelsroutes en conflicthaarden. Dat heb je allemaal minder snel vanuit Moermansk alhoewel die ook veel belangrijker wordt nu de noordelijke routes minder lang dichtgevroren zijn.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:04 schreef Kowloon het volgende:
[..]
De Turken kunnen wat precies dichtgooien? Toegang tot de Middelandse Zee? Alleen als ze een tweede Gallipoli willen natuurlijk. Dat zullen de Turken niet doen.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:04 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Mooi toch? Dankzij de VS leef je berhaupt in vrijheid vandaag de dag. Wel wordt je zo nu en dan eens afgeluisterd, maar dat is gewoon nevenschade.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:10 schreef Woestijnvos het volgende:
De VS heeft dit allemaal georchestreerd . 1 stap dichter bij de NWO.
Ik hoop dat het zonder geweld gaat.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:21 schreef alwaysonhold het volgende:
Zal allemaal toch wel meevallen of niet?
Een mini cold war is al veel langer van kracht. Om invloed in de Kaukasus, Oost-Europa, etc. wordt al een geruime tijd om 'gevochten'.quote:
Denk jij dat het echt nog uit de hand gaat lopen?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:22 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Een mini cold war is al veel langer van kracht. Om invloed in de Kaukasus, Oost-Europa, etc. wordt al een geruime tijd om 'gevochten'.
hij kan moeilijk wat anders roepen. Paar dagen blaffen voor de vorm en dan dankzij allerlei geld beloftes om oekranie er bovenop te helpen het accepteren. Westen gaat echt niet Rusland tarten hier gezien het belang van die haven voor de Russen.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:19 schreef Automatisch het volgende:
21.13 uur - Stop provocaties
De interim-president van Oekrane, Aleksandr Toertsjinov, geeft op dit moment een toespraak op de televisie. Hij heeft Rusland beschuldigd van agressie en riep president Vladimir Poetin op om te stoppen met zijn provocaties en al zijn troepen terug te roepen. Volgens Toertsjinov probeert Poetin een gewapend conflict te veroorzaken.
Dit blijft het wel ongeveerquote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Denk jij dat het echt nog uit de hand gaat lopen?
Of zal het hier wel een beetje bij blijven?
Ik moet eerlijk bekennen dat dit van n van de zeldzame gevallen is waar ik totaal geen peil op kan trekken. En voor zover ik lees, hebben meer analisten moeite om te voorzien wat er gaat gebeuren. Rusland is onberekenbaar, en het Westen wilt voorlopig, voor zover ik kan gadeslaan, zijn handen niet branden aan Oekrane. Dan heb ik het natuurlijk op militair vlak.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:24 schreef theunderdog het volgende:
Denk jij dat het echt nog uit de hand gaat lopen?
Of zal het hier wel een beetje bij blijven?
Dat laatste is cynisme neem ik aan?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:28 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk bekennen dat dit van n van de zeldzame gevallen is waar ik totaal geen peil op kan trekken. En voor zover ik lees, hebben meer analisten moeite om te voorzien wat er gaat gebeuren. Rusland is onberekenbaar, en het Westen wilt voorlopig, voor zover ik kan gadeslaan, zijn handen niet branden aan Oekrane. Dan heb ik het natuurlijk op militair vlak.
Destijds met Georgie bleef het ook bij woorden.
Nee. Ik doelde op de rol van het Westen. Men sprak destijds ook met harde woorden, maar verder dan dat wilde het Westen niet gaan.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:29 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat laatste is cynisme neem ik aan?
Die durven niksquote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:29 schreef theNull het volgende:
Je weet het niet, ik kan me iemand herinneren die een uur geleden nog riep: Er is geen invasie, er komt geen invasie.
Van Europa hoeven we niks te verwachten.
Dat ligt eraan, hoeveel ellende kun je verdragen?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:21 schreef alwaysonhold het volgende:
Zal allemaal toch wel meevallen of niet?
Landen als Polen nemen zo'n dreiging veel serieuzer dan toentertijd de omgeving van Georgi, misschien dat de VS en West-Europese landen weer langer wachten, maar andere landen zijn wel degelijk geneigd in te grijpen.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:30 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Nee. Ik doelde op de rol van het Westen. Men sprak destijds ook met harde woorden, maar verder dan dat wilde het Westen niet gaan.
Wat willen de Polen uithalen tegen 150.000 gemobiliseerde Russische soldaten?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:33 schreef DeParo het volgende:
[..]
Landen als Polen nemen zo'n dreiging veel serieuzer dan toentertijd de omgeving van Georgi, misschien dat de VS en West-Europese landen weer langer wachten, maar andere landen zijn wel degelijk geneigd in te grijpen.
Vechten mocht het nodig zijn.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:34 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Wat willen de Polen uithalen tegen 150.000 gemobiliseerde Russische soldaten?
Voor polen is de situatie in Oekrane inderdaad veel belangrijker, maar ik twijfel of de Krim voor Polen een existentieel geval is. Men is allang blij dat West-Oekrane weer in de handen van de westersgezinden is. En Europa is veel te zwak als blok om daadkrachtig te kunnen optreden in Oekrane. De VS blijft een twijfelgeval, maar Obama + Kerry lijken niet zin te hebben om een tweede Koude Oorlog te starten.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:33 schreef DeParo het volgende:
Landen als Polen nemen zo'n dreiging veel serieuzer dan toentertijd de omgeving van Georgi, misschien dat de VS en West-Europese landen weer langer wachten, maar andere landen zijn wel degelijk geneigd in te grijpen.
Alleen als het oosten zich onafhankelijk verklaard en het Oekraense leger het oosten gaat binnen vallen. Net als in Georgi dus.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:36 schreef theNull het volgende:
Ben benieuwd of Rusland het oosten van Oekraine ook binnen valt. Daar zijn ze namelijk ook erg russisch ingesteld.
Deze situatie op De Krim niet, maar mocht het tot een gewapend treffen komen tussen Oekrane en de Russen, wellicht dan. Laten we wel wezen, daar is Rusland wel op uit, Poetin heeft zelfs z'n motorbende vooruit gestuurd.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:37 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Voor polen is de situatie in Oekrane inderdaad veel belangrijker, maar ik twijfel of de Krim voor Polen een existentieel geval is. Men is allang blij dat West-Oekrane weer in de handen van de westersgezinden is. En Europa is veel te zwak als blok om daadkrachtig te kunnen optreden in Oekrane. De VS blijft een twijfelgeval, maar Obama + Kerry lijken niet zin te hebben om een tweede Koude Oorlog te starten.
Leuk je weer te zien DeParo.
Poetin kun je niet met dreigende woorden overtuigen. Sinds de val van de Sovjet-Unie heeft het Westen de invloed van het Kremlin sterk kunnen indammen. Sinds pakweg 2000 slaat Rusland terug op allerlei manieren.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:30 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Nee. Ik doelde op de rol van het Westen. Men sprak destijds ook met harde woorden, maar verder dan dat wilde het Westen niet gaan.
Ik twijfel of Oekrane het aandurft om een gewapend conflict met de Russen te starten. Georgie dacht destijds ook dat het Westen haar te hulp zou komen schieten, maar kwamen achteraf ook gewoon bedrogen uit.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:38 schreef DeParo het volgende:
Deze situatie op De Krim niet, maar mocht het tot een gewapend treffen komen tussen Oekrane en de Russen, wellicht dan. Laten we wel wezen, daar is Rusland wel op uit, Poetin heeft zelfs z'n motorbende vooruit gestuurd.
Lang geleden.quote:Dank van hetzelfde!
Ooh zo, dacht al.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:30 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Polen komt nog aan de beurt, als ze doorgaan met de bouw van het rakettenschild "tegen Iran"...quote:
Dit keer hebben ze wel strategische waarde voor enkele Europese landen. Niet dat ik Europese troepen in actie zie komen, de vigerende mening in Europa is immers dat defensie verspilde energie is en oorlog nooit meer zal komen, maar toch ligt de situatie anders dan bij Georgi.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:41 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Ik twijfel of Oekrane het aandurft om een gewapend conflict met de Russen te starten. Georgie dacht destijds ook dat het Westen haar te hulp zou komen schieten, maar kwamen achteraf ook gewoon bedrogen uit.
Klopt, ze winnen er namelijk zelf helemaal niets mee.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:37 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Voor polen is de situatie in Oekrane inderdaad veel belangrijker, maar ik twijfel of de Krim voor Polen een existentieel geval is. Men is allang blij dat West-Oekrane weer in de handen van de westersgezinden is. En Europa is veel te zwak als blok om daadkrachtig te kunnen optreden in Oekrane. De VS blijft een twijfelgeval, maar Obama + Kerry lijken niet zin te hebben om een tweede Koude Oorlog te starten.
Leuk je weer te zien DeParo.
Wat er ook gebeurt, als Poetin een gewapend treffen wil lijkt het me sterk dat die niet gaat komen, die troepen gaan niet weg dus mocht Kiev ooit nog iets willen met de Krim zal er wel iets gebeuren.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:41 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Ik twijfel of Oekrane het aandurft om een gewapend conflict met de Russen te starten. Georgie dacht destijds ook dat het Westen haar te hulp zou komen schieten, maar kwamen achteraf ook gewoon bedrogen uit.
Ik ben dan ook ongeveer een halfjaar weggeweest.quote:Lang geleden.
Poetin begrijpt enkel de taal van geweld. Maar alleen wanneer men daadwerkelijk de daad bij het woord durft te voegen.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:39 schreef waht het volgende:
Poetin kun je niet met dreigende woorden overtuigen. Sinds de val van de Sovjet-Unie heeft het Westen de invloed van het Kremlin sterk kunnen indammen. Sinds pakweg 2000 slaat Rusland terug op allerlei manieren.
Wie is 'ze' precies? De Krim? Ik twijfel of het Westen de Krim als strategisch ziet.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:42 schreef waht het volgende:
[..]
Dit keer hebben ze wel strategische waarde voor enkele Europese landen. Niet dat ik Europese troepen in actie zie komen, de vigerende mening in Europa is immers dat defensie verspilde energie is en oorlog nooit meer zal komen, maar toch ligt de situatie anders dan bij Georgi.
Zonder twijfel. Men probeerde dat laatst ook met Armenia, maar faalde daar ook faliekant. Nu is Armeni wel veel zwakker en afhankelijker van Rusland dan Oekrane dat is, maar ik betwijfel of het Westen veel geld wilt investeren in een land waar corruptie hoogtij viert. Het is daar werkelijk waar een chaos, op elk gebied. Er moet nog veel veranderen (reformen, etc) voordat men berhaupt op Europees standaard komt.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:42 schreef theunderdog het volgende:
Ik denk overigens wel dat ze Oekrane steeds meer naar het westen proberen te trekken via financile hulp enz.
Er valt niets te winnen voor Oekraiene tegen de Russen, en aangezien steun uitblijft doen de Oekraieners er het verstandigst aan niet de fout te maken om militair terug te slaan. Want dat leggen ze gewoon af. Het is helaas niet anders.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:41 schreef Intellectueel het volgende:
Van de EU ben ik nog niet zo zeker, Amerika ok, voor Europa is het behoorlijk belangrijk.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:49 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Er valt niets te winnen voor Oekraiene tegen de Russen, en aangezien steun uitblijft doen de Oekraieners er het verstandigst aan niet de fout te maken om militair terug te slaan. Want dat leggen ze gewoon af. Het is helaas niet anders.
Oekraiene is te onbelangrijk voor de Amerikanen en Europa om echt iets te doen. Indien het Polen had geweest had dat een ander verhaal geweest. Alles na Polen is gewoon "van de Russen" en gaan de EU en Amerika als het op een militair conflict aankomt sowieso geen consequenties aan verbinden.
Ik twijfel of Europa Kiev zal pushen om Rusland van een militair weerwoord te voorzien.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:43 schreef DeParo het volgende:
Wat er ook gebeurt, als Poetin een gewapend treffen wil lijkt het me sterk dat die niet gaat komen, die troepen gaan niet weg dus mocht Kiev ooit nog iets willen met de Krim zal er wel iets gebeuren.
Ah, ik ook ongeveer een jaartje.quote:Ik ben dan ook ongeveer een halfjaar weggeweest.
Oekrane in het algemeen, niet perse de Krim. Landen die voorheen onder het juk van de Sovjet-Unie moesten leven, en waarvan enkelen tot nu toe nog steeds het Kremlin op hun dak hebben, blijven geteisterd door corruptie, inefficintie en gigantisch onbenut potentieel. Zoiets zou op termijn binnen de EU passen.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:46 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Wie is 'ze' precies? De Krim? Ik twijfel of het Westen de Krim als strategisch ziet.
Uuh, dat is precies wat ik zeg.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:49 schreef Aloulou het volgende:
Er valt niets te winnen voor Oekraiene tegen de Russen, en aangezien steun uitblijft doen de Oekraieners er het verstandigst aan niet de fout te maken om militair terug te slaan. Want dat leggen ze gewoon af. Het is helaas niet anders.
Oekraiene is te onbelangrijk voor de Amerikanen en Europa om echt iets te doen. Indien het Polen had geweest had dat een ander verhaal geweest. Alles na Polen is gewoon "van de Russen" en gaan de EU en Amerika als het op een militair conflict aankomt sowieso geen consequenties aan verbinden.
Onzin, Polen is lid van Nato en bovendien een EU land, als Rusland Polen binnenvalt, mikt Amerika een nuke op Moskouquote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:42 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Polen komt nog aan de beurt, als ze doorgaan met de bouw van het rakettenschild "tegen Iran"...
Voor de EU is het wel belangrijk ja, maar geen enkel land gaat er echt consequenties aan verbinden. Indien het Polen was geweest had dat wel anders geweest. Wie Oekraiene ook regeert, door de geschiedenis en geografische ligging ontkomt die er niet aan toch flink naar Russische pijpen te dansen. Nu en ook in de verdere toekomst.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:50 schreef DeParo het volgende:
Van de EU ben ik nog niet zo zeker, Amerika ok, voor Europa is het behoorlijk belangrijk.
Maar behalve de Krim lijkt Rusland momenteel niet verder te willen gaan. De rest van Oekrane is redelijk rustig, zelfs de Oostelijke gebieden.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:51 schreef waht het volgende:
Oekrane in het algemeen, niet perse de Krim. Landen die voorheen onder het juk van de Sovjet-Unie moesten leven, en waarvan enkelen tot nu toe nog steeds het Kremlin op hun dak hebben, blijven geteisterd door corruptie, inefficintie en gigantisch onbenut potentieel. Zoiets zou op termijn binnen de EU passen.
Op de korte termijn blijft Oekrane een belangrijke doorgang van aardgas.
Niet dus. Polen is lid van de NAVO en bovendien een niet te onderschatten land. Zijn dan ook n van de weinigen geweest die ooit Moskou hebben te weten veroveren. Bovendien is het Russische leger veel te verouderd en zwak om een groot grondoffensief in Oost-Europa te kunnen starten.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:42 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Polen komt nog aan de beurt, als ze doorgaan met de bouw van het rakettenschild "tegen Iran"...
Ik denk niet dat er dan gelijk een nuke op Moskou gemikt wordt.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:53 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Onzin, Polen is lid van Nato en bovendien een EU land, als Rusland Polen binnenvalt, mikt Amerika een nuke op Moskou
Klopt, aan de andere kant .. hoe meer landen zich naar het westen verschuiven, hoe zwakker Rusland gaat worden.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:48 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Zonder twijfel. Men probeerde dat laatst ook met Armenia, maar faalde daar ook faliekant. Nu is Armeni wel veel zwakker en afhankelijker van Rusland dan Oekrane dat is, maar ik betwijfel of het Westen veel geld wilt investeren in een land waar corruptie hoogtij viert. Het is daar werkelijk waar een chaos, op elk gebied. Er moet nog veel veranderen (reformen, etc) voordat men berhaupt op Europees standaard komt.
Jij hebt ook al popcorn ingeslagenquote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:57 schreef Mortaxx het volgende:
Eigenlijk vind ik deze escalatie wel leuk
In welk geval dit best gemoedelijk kan aflopen, echter zal Oekrane het dan moeten doen zonder de Krim (waar Russen toch al de meerderheid vormen). De Krim is een halszaak voor het Kremlin, niet perse voor Kiev.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:54 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Maar behalve de Krim lijkt Rusland momenteel niet verder te willen gaan. De rest van Oekrane is redelijk rustig, zelfs de Oostelijke gebieden.
Nee.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:58 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Verder is een Oekraine onder Russische invloed natuurlijk te preferen tov een Oekraine onder westerse invloed.
Hoezo ? Het is veel beter voor Oekraine om lid van de EU te worden.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:58 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
De stabiliteit en kracht die Poetin uitstraalt is echt een zegen voor de wereld. Het het elan van het "nieuwe" Rusland is echt heel verfrissend en een vooral ook een gezond tegenwicht tegen de Amerikanen. Eigenlijk is het een wereldprestatie dat Rusland nu weer zo veel invloed en allure heeft nadat het land zelf in puin lag na de val van de muur. Die credits moet je toch Poetin geven. Verder is een Oekraine onder Russische invloed natuurlijk te preferen tov een Oekraine onder westerse invloed. Heel goed dat de door het westen opgezette staatsgreep in de Oekraine niet zomaar geaccepteerd wordt!
twitter:AlexanderNL twitterde op vrijdag 28-02-2014 om 21:56:35Privatisering vh leger “@thedailybeast: Exclusive: Ukraine's airports have been invaded by Russia's Blackwater http://t.co/OmkYteyrFF” reageer retweet
Ik heb zo,n gevoel dat het spontaan heel rustig gaat verlopen allemaal.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:54 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Maar behalve de Krim lijkt Rusland momenteel niet verder te willen gaan. De rest van Oekrane is redelijk rustig, zelfs de Oostelijke gebieden.
Zijn toch interessante conflicten.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:58 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Jij hebt ook al popcorn ingeslagen
Ongetwijfeld niet maar de vraag is wat Rusland nodig heeft om Oekraine nog wat verder te provoceren.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:50 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Ik twijfel of Europa Kiev zal pushen om Rusland van een militair weerwoord te voorzien.
Vertel.quote:Ah, ik ook ongeveer een jaartje.
Ze hebben reeds in 2012 gewaarschuwd dat ze de deployment van het wapenschild niet zullen toelaten. Maar het Westen negeert of ridiculiseert zulke uitspraken omdat ze denken de (economisch) sterkste te zijn.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:53 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Onzin, Polen is lid van Nato en bovendien een EU land, als Rusland Polen binnenvalt, mikt Amerika een nuke op Moskou
http://www.washingtontime(...)ssile-defense-sites/quote:Russia’s top military officer warned Thursday that Moscow would strike NATO missile-defense sites in Eastern Europe before they are ready for action, if the U.S. pushes ahead with deployment.
“A decision to use destructive force pre-emptively will be taken if the situation worsens,” Russian Chief of General Staff Nikolai Makarov said at an international missile-defense conference in Moscow attended by senior U.S. and NATO officials.
Gen. Makarov made the threat amid an apparent stalemate in talks between U.S. and Russian negotiators over the missile-defense system, part of President Obama’s policy to “reset” relations with Moscow. The threat also elicited shock and derision from Western missile-defense analysts.
“It’s remarkable,” said James Ludes of the Pell Center for International Relations and Public Policy at Salve Regina University in Newport, R.I. “That Makarov would make this kind of threat in a public forum is chilling.”
“He must have been drunk,” said Barry Blechman, a distinguished fellow at the Stimson Center think tank.
Calling the threat “crazy,” he said, “I hope the Russian political leadership takes him to task for it.”
But that seemed unlikely Thursday as Russian Defense Minister Anatoly Serdyukov dismissed the missile-defense talks as fruitless.
“We have not been able to find mutually acceptable solutions at this point, and the situation is practically at a dead end,” he said.
The press office at the Russian Embassy in Washington did not return phone calls or emails seeking comment.
The U.S. repeatedly has said the European missile-defense system is designed to fend off an attack by Iran, but Russia has insisted that the system would blunt its own arsenal. Moscow has proposed to jointly operate the missile shield, but NATO has rejected the offer.
Ellen Tauscher, the U.S. special envoy for strategic stability and missile defense, insisted the talks on NATO plans for a missile-defense system using radar and ground-based interceptor missiles stationed in Poland, Romania and Turkey are not stalemated.
But she acknowledged Wednesday in Moscow that recent elections in Russia and upcoming elections in the U.S. make it “pretty clear that this is a year in which we’re probably not going to achieve any sort of a breakthrough.”
Zoals gezegd denk ik dat er genoeg Oost-Europese landen zijn die daad wel consequenties aan willen verbinden.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:54 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Voor de EU is het wel belangrijk ja, maar geen enkel land gaat er echt consequenties aan verbinden. Indien het Polen was geweest had dat wel anders geweest. Wie Oekraiene ook regeert, door de geschiedenis en geografische ligging ontkomt die er niet aan toch flink naar Russische pijpen te dansen. Nu en ook in de verdere toekomst.
Dat gaan ze nooit doen. Rusland is totaal niet gebaat bij een oorlogquote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:03 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Ze hebben reeds in 2012 gewaarschuwd dat ze de deployment van het wapenschild niet zullen toelaten. Maar het Westen negeert of ridiculiseert zulke uitspraken omdat ze denken de (economisch) sterkste te zijn.
[..]
http://www.washingtontime(...)ssile-defense-sites/
Ja interessant, maar nee. De Russen trekken zich terug als de nieuwe regering er is en er weer rust is.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:01 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Zijn toch interessante conflicten.
Ik zet in op de Krim dat zich onafhankelijk gaat verklaren
Moh genoeg Russische oligarchen die daar vast wel een slaatje willen en kunnen slaan en laten zij nou net veel macht hebben.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:04 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dat gaan ze nooit doen. Rusland is totaal niet gebaat bij een oorlog
Dat zou Poetin wel sieren.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:05 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Ja interessant, maar nee. De Russen trekken zich terug als de nieuwe regering er is en er weer rust is.
Ach, dat gebeurt altijd als er wat chaos is. Komen alle kneusjes weer naar buiten om te kloten.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:06 schreef arjan1112 het volgende:
WTF ?
[ afbeelding ]
One of Simferopol's three synagogues last night graffitied with 'death to Jews', swastikas #provocation
Er is natuurlijk bewust gewachtquote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:06 schreef -0- het volgende:
In hoeverre is het overigens toeval dat dit nu 'pas' gebeurt, een paar dagen na het sluiten van de Olympische spelen?
Ze trokken zich in Georgie ook niet terug.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:05 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Ja interessant, maar nee. De Russen trekken zich terug als de nieuwe regering er is en er weer rust is.
Tja, de protesten begonnen officieel op 21 november 2013, wat daarna is gebeurd valt moeilijk door iemand te regisseren.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:06 schreef -0- het volgende:
In hoeverre is het overigens toeval dat dit nu 'pas' gebeurt, een paar dagen na het sluiten van de Olympische spelen?
Jawel, alleen werden enkele delen gegeven aan regionale overheden.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:07 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Ze trokken zich in Georgie ook niet terug.
Dat is precies de strategie die het Westen toepast, trachten Rusland en China voor een voldongen feit te stellen. Ontkennen dat ze het militair evenwicht ondermijnen of dat ze een first-strike capability willen bereiken. Maar dat is wel degelijk waar de VS en NAVO mee bezig zijn. Waarom denk je dat China vorig jaar gestopt is met hun belofte om nooit als eerste kernwapens in te zetten? Omdat de opbouw van VS troepen en materiaal in de pacific blijft doorgaan.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:04 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dat gaan ze nooit doen. Rusland is totaal niet gebaat bij een oorlog
Dat is politieke taal he. Het zijn volgens Janoekovitsj fascisten en bandieten die de revolutie hebben veroorzaakt, dat is gewoon vanuit zijn positie bekeken.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:11 schreef arjan1112 het volgende:
Het is wel vreemd dat die grafitie op de krim is, terwijl Yanoukovitz juist beweerd dat Kiev in handen van Nazi's is .
Dacht dat ze zich onafhankelijk hebben verklaard. Natuurlijk alleen erkend door Rusland, maar de facto heeft Georgie daar niets te vertellenquote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:10 schreef waht het volgende:
[..]
Jawel, alleen werden enkele delen gegeven aan regionale overheden.
De Krimmoslims hebben dat vast gedaan.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:13 schreef waht het volgende:
[..]
Dat is politieke taal he. Het zijn volgens Janoekovitsj fascisten en bandieten die de revolutie hebben veroorzaakt, dat is gewoon vanuit zijn positie bekeken.
Het precedent is wel geschapen natuurlijk.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:54 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Dat was ook in Georgie het geval. Rusland heeft al langer blijk gegeven geen bemoeienis in haar voormalige aangrenzende Sovjet gebieden te tolereren.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:22 schreef Westerling het volgende:
[..]
Het precedent is wel geschapen natuurlijk.
Er zijn incidenten geweest in Kiev, gisteren nog werd Ukraine door een lid van het EP bekritiseerd, best mogelijk dat dit een tactische zet is van pro-westerse elementen, zij hebben het meeste baat bij het verschijnen van zulke foto's, want het suggereert dat de situatie erger is in gebieden waar ze niet aan de macht zijn.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:11 schreef arjan1112 het volgende:
Het is wel vreemd dat die grafitie op de krim is, terwijl Yanoukovitz juist beweerd dat Kiev in handen van Nazi's is .
quote:Finnish European Parliament Member Hannu Takkula released a statement Thursday condemning Ukraine for ignoring the anti-Semitism fomenting there.
"One of the shadows clouding over the future of Ukraine is [the] strong position enjoyed there by the extreme nationalistic movements," Takkula's office released in a statement Thursday. "These movements are escalating, among other things, anti-Semitism and xenophobia. The minorities living in Ukraine are deeply concerned for their safety."
Takkula himself officially called on the EU Thursday to hold the potential member state responsible for its crimes against Jews and other minority groups.
“The officials in Ukraine have to intervene [in light of] cases of anti-Semitic speeches, graffities, and attacks on synagogues," Takkula stated. "[The] EU also should keep this as a condition for our signing future association and trade agreements with Ukraine. We can discuss the long-term goal of Ukraine joining the EU only when the country’s minorities will be subject to the complete protection there guaranteed by the law."
Turkmenistan en Azerbeidzjan zijn qua energie (gas) veel te onafhankelijk om ooit weer onder Russisch heerschappij te geraken. Polen is veel te sterk, en Finland idemdito. Nee, verder dan landen als Georgie en gebieden als de Krim zullen de Russen geen succes hebben.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:22 schreef Godshand het volgende:
Als het Poetin lukt om de Krim bij Rusland te krijgen, of deze als een onafhankelijke vazalstaat te bombarderen, is hij weer een stap dichter bij het Russische streven naar ijsvrije havens. Op het wensenlijstje staat nog Estland, Letland, Litouen, Moldavie, Turkmenistan en Azerbaidjan (Kazachstan hoort bij het GOS) gebied van China en misschien nog stukkies Polen en Finland. Uiteindelijk willen ze het gebied van de USSR weer terug (of zelfs van het tsarenrijk daarvoor met Polen en Finland).
Rusland verkeert in deplorabele staat. Het heeft internationale macht door twee dingen: kernwapens en olie. De industrie verkeert in deplorabele staat, heeft het compleet afgelegd tegen de Westerse (wat op zich niet zo vreemd is gezien ze er voor de val van de muur nooit mee hebben hoeven concurreren). De bevolking krimpt, heeft een droevig lage levensverwachting en het Oosten stroomt vol met Chinezen. En dan het deel dat vooral Poetin aan te rekenen is; het land is door en door, van onder tot boven, corrupt. En dat blijft niet zonder gevolgen. Op deze manier is Rusland bezig zichzelf in heel rap tempo uit te schakelen.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:58 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
De stabiliteit en kracht die Poetin uitstraalt is echt een zegen voor de wereld. Het het elan van het "nieuwe" Rusland is echt heel verfrissend en een vooral ook een gezond tegenwicht tegen de Amerikanen. Eigenlijk is het een wereldprestatie dat Rusland nu weer zo veel invloed en allure heeft nadat het land zelf in puin lag na de val van de muur. Die credits moet je toch Poetin geven. Verder is een Oekraine onder Russische invloed natuurlijk te preferen tov een Oekraine onder westerse invloed. Heel goed dat de door het westen opgezette staatsgreep in de Oekraine niet zomaar geaccepteerd wordt!
Onafhankelijk? Met wat bruut geweld heb je die onafhankelijkheid zo aan diggelen.. Daarbij zijn de diverse omringende staten goed tegen elkaar uit te spelen, dat gebeurt nu met de Oekraiene ook..quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:29 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Turkmenistan en Azerbeidzjan zijn qua energie (gas) veel te onafhankelijk om ooit weer onder Russisch heerschappij te geraken. Polen is veel te sterk, en Finland idemdito. Nee, verder dan landen als Georgie en gebieden als de Krim zullen de Russen geen succes hebben.
twitter:TomKleijnUSA twitterde op vrijdag 28-02-2014 om 22:31:52NBC: over kwartier verklaring Obama over Oekraine reageer retweet
Ja, ik bedoelde het meer andersom. Als Oekraine nu niet wordt bijgestaan, kun je erop wachten dat er over enkele jaren opnieuw een hap uit wordt genomen. De oppositie (huidige, russisch-gezinden dus) daar ter plaatse weet immers hoe de zaken ervoor staan.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:24 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Dat was ook in Georgie het geval. Rusland heeft al langer blijk gegeven geen bemoeienis in haar voormalige aangrenzende Sovjet gebieden te tolereren.
twitter:ntisec twitterde op vrijdag 28-02-2014 om 22:36:22#BreakingNews 2 Ukrainian air force jets reported in the air with orders to shoot down intruding Russian aircraft #Ukraine reageer retweet
Ik hoop dat ze niet boven de Krim hoeven te patrouillerenquote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:37 schreef theNull het volgende:
twitter:ntisec twitterde op vrijdag 28-02-2014 om 22:36:22#BreakingNews 2 Ukrainian air force jets reported in the air with orders to shoot down intruding Russian aircraft #Ukraine reageer retweet
I dare you cyka.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:37 schreef theNull het volgende:
Met bruut geweld zullen de Russen niet verder komen. Nee, deze landen zijn veel te onafhankelijk van Rusland.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:33 schreef Godshand het volgende:
Onafhankelijk? Met wat bruut geweld heb je die onafhankelijkheid zo aan diggelen.. Daarbij zijn de diverse omringende staten goed tegen elkaar uit te spelen, dat gebeurt nu met de Oekraiene ook..
Vast niet boven de Krim uiteraardquote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze niet boven de Krim hoeven te patrouilleren
Weet niet hoe de kwaliteit van het Russische leger tegenwoordig is?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:36 schreef valek het volgende:
Hoe goed/groot is het leger van Oekraine? Kan het tegenstand bieden tegen het leger van Rusland?
Het Russische leger is juist zeer geavanceerd, veel investeringen, en zeer getraind. Ik weet niet of dit voor alle terreinen geldt maar het landleger zal zich niet weer zo snel laten overlopen.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:41 schreef Godshand het volgende:
[..]
Weet niet hoe de kwaliteit van het Russische leger tegenwoordig is?
Als ze weer een miljoenenstroom aan soldaten en tanks op gang kunnen zetten, naast dat hun GPS goed blijft werken zijn ze zeer sterk...
Bush deed anders helemaal noppes toen nota bene Georgi (what's in a name?) werd binnengevallen door de Russen in 2008.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:40 schreef MakkieR het volgende:
Godzijdank hebben we dit keer geen Republikeinen aan de macht in Amerika, want dan vrees ik dat de koude oorlog weer snel daar is. Nu maar hopen dat Amerika geen onverantwoorde beslissingen gaat nemen om Rusland te provoceren, want het gevoel zegt me dat dit het laatste is wat je momenteel moet doen.
Je weet dat random twitters neergooien verre van interessant is toch?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:37 schreef theNull het volgende:
Die een week geleden aangesteld was? Die is gisteren in het ziekenhuis opgenomen, hartaanval. Vandaag is hij uit z'n functie ontzet. (Yuriy Ilyin)quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:40 schreef DeParo het volgende:
[..]
Vast niet boven de Krim uiteraard![]()
, en daarnaast 2 jets, denk niet dat de Russen daar heel bang van gaan worden.
Heeft Oekrane trouwens ooit die legerchef weer veranderd?!
Hoe valt "bomb bomb bomb, bomb bomb Iran" niet onder "salivating"?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:46 schreef DeParo het volgende:
Senator John McCain: “We Are All Ukrainians
http://swampland.time.com(...)mccain-putin-crimea/
[ afbeelding ]
Kan Oekrane ook bij!!
Ik heb daar eerlijk gezegd mn twijfels over. Ik vraag me af of hun leger operationeel echt zo sterk is. In ieder geval is dit wel zo ongeveer de gunstigste geografische positie voor ze om oorlog te voeren (speelt nogal een rol bij zo'n gigantisch land).quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:42 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het Russische leger is juist zeer geavanceerd, veel investeringen, en zeer getraind. Ik weet niet of dit voor alle terreinen geldt maar het landleger zal zich niet weer zo snel laten overlopen.
Precies, onze export is iets groter dan de Russische en exclusief olie zelfs 3x groter dan de Russische. Zonder olie zou Rusland een derde wereldland zijn.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:33 schreef Westerling het volgende:
[..]
Rusland verkeert in deplorabele staat. Het heeft internationale macht door twee dingen: kernwapens en olie. De industrie verkeert in deplorabele staat, heeft het compleet afgelegd tegen de Westerse (wat op zich niet zo vreemd is gezien ze er voor de val van de muur nooit mee hebben hoeven concurreren). De bevolking krimpt, heeft een droevig lage levensverwachting en het Oosten stroomt vol met Chinezen. En dan het deel dat vooral Poetin aan te rekenen is; het land is door en door, van onder tot boven, corrupt. En dat blijft niet zonder gevolgen. Op deze manier is Rusland bezig zichzelf in heel rap tempo uit te schakelen.
Onjuist. Het Russische leger is hevig verouderd, lijdt aan een slecht moraal onder haar troepen en heeft bij lange na niet dezelfde stootkracht als de Sovjets dat hadden. Destijds met Georgie leken het wel een stel dronkaards op tanks.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:42 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het Russische leger is juist zeer geavanceerd, veel investeringen, en zeer getraind. Ik weet niet of dit voor alle terreinen geldt maar het landleger zal zich niet weer zo snel laten overlopen.
Het leger van Oekrane is voornamelijk opgebouwd met gerfd Sovjet materiaal, voor zo'n relatief groot land is het ook een relatief klein leger en het terrein is moeilijk te verdedigen.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:36 schreef valek het volgende:
Hoe goed/groot is het leger van Oekraine? Kan het tegenstand bieden tegen het leger van Rusland?
Neen.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:55 schreef expans het volgende:
In 2008 stuurden ze toch de Tjetjenen erop af?
NjH misschien niet alleen maar had foto's gezien. Chechnya - Vostok (oost?) batallion. Witte lintjes om hun armen.quote:
Zou kunnen. Sommige Tjetsjeense militie mannetjes zijn volgens mij opgenomen in de troepen van het ministerie van binnenlandse zaken.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:59 schreef expans het volgende:
[..]
NjH misschien niet alleen maar had foto's gezien. Chechnya - Vostok (oost?) batallion. Witte lintjes om hun armen.
quote:Op vrijdag 28 februari 2014 23:01 schreef Goldenrush het volgende:
Kan de titel veranderd worden in 'burgeroorlog'?
Onder demonstratie valt ook leu die ergens op een geplande dag op een vredig pleintje koffie staan te drinkenquote:
Ja klopt, die eenheid deed mee. In 2008 overigens opgeheven onder druk van Kadyrov blijkbaar.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:59 schreef expans het volgende:
[..]
NjH misschien niet alleen maar had foto's gezien. Chechnya - Vostok (oost?) batallion. Witte lintjes om hun armen.
Oh ja, de rode lijnen van Obama...quote:Op vrijdag 28 februari 2014 23:10 schreef Perrin het volgende:
Zo, dat was een korte toespraak. Obama leek nogal gerriteerd en moe.
Verder een obligaat verhaal, hij trok nergens de rode lijn iig.
Alsof Rusland daar naar luistert :")quote:Op vrijdag 28 februari 2014 23:21 schreef Westerling het volgende:
Jezus wat zit die Hans van Baalen bij P&W te bazelen. Rode lijnen trekken werkt niet, dan loop je altijd vast. Je moet gewoon zeggen dat ze het niet moeten doen.
Hij is inderdaad een schrijnend voorbeeld van een totaal inhoudsloze politicus. Keer op keer dat ik hem zie lult ie maar wat raak. Exemplarisch voor de intellectuele armoede van de VVD op dit moment. Of het niveau daar nou echt zo laag is, of dat het gemakzucht is ben ik nog niet over uit.quote:
De afgelopen jaren heeft Rusland juist heel veel genvesteerd in het leger.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:52 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Onjuist. Het Russische leger is hevig verouderd, lijdt aan een slecht moraal onder haar troepen en heeft bij lange na niet dezelfde stootkracht als de Sovjets dat hadden. Destijds met Georgie leken het wel een stel dronkaards op tanks.
Bron?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 23:39 schreef DeParo het volgende:
[..]
De afgelopen jaren heeft Rusland juist heel veel genvesteerd in het leger.
Is echt zo. Alleen wilt het nog niet echt vlotten.quote:
Nog steeds niet doorgevoerd volgens mij. Proces is nog gaande, maar het wilt nog niet vlotten.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 23:46 schreef DeParo het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)Russisch-leger.dhtml
Misschien ik dacht dat het recent wel goed ging met het leger, maar goed, wellicht dat ze binnenkort kunnen sparren om te kijken hoe ver ze zijn.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 23:54 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Nog steeds niet doorgevoerd volgens mij. Proces is nog gaande, maar het wilt nog niet vlotten.
Dit geeft voornamelijk de slechte staat aan waarin het 3 jaar geleden nog verkeerde. Zal nog niet heel veel veranderd zijn vermoed ik.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 23:46 schreef DeParo het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)Russisch-leger.dhtml
Dat is een van de dingen die ze wel kunnen gebruiken inderdaad. Westerse legers (en dan met name de VS) hebben vooral een schat aan praktijkervaring opgedaan de afgelopen 25 jaar in vergelijking met Rusland.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 23:56 schreef DeParo het volgende:
[..]
Misschien ik dacht dat het recent wel goed ging met het leger, maar goed, wellicht dat ze binnenkort kunnen sparren om te kijken hoe ver ze zijn.
Dat wellicht niet, maar de situatie zal wellicht verbeterd zijn dan de tijd waar een soldaat met een geweer de heuvel mocht oprennen en de andere soldaat met de patronen, en dan had je geluk dat je nog iets mocht krijgen om het zo maar te zeggen.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 00:00 schreef Westerling het volgende:
[..]
Dit geeft voornamelijk de slechte staat aan waarin het 3 jaar geleden nog verkeerde. Zal nog niet heel veel veranderd zijn vermoed ik.
Misschien dat Rusland juist hoopt op een sparren met Oekrane en met Polen bijvoorbeeld, dat soort landen, de Verenigde Staten gaan heel lang wachten, de Europese reactie is interessanter, en laten we wel wezen die legers zijn ook niet heel sterk.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 00:02 schreef Westerling het volgende:
[..]
Dat is een van de dingen die ze wel kunnen gebruiken inderdaad. Westerse legers (en dan met name de VS) hebben vooral een schat aan praktijkervaring opgedaan de afgelopen 25 jaar in vergelijking met Rusland.
Zeker weten, maar dat is al heeeel lang geleden. Tussen die tijd en nu hebben ze een kwalitatief state of the art leger gehad (Sovjet tijd) m.n. qua materieel. Daarna is het bergaf gegaan, en zeker wat betreft de defensie industrie zou het een hele merkwaardige kentering zijn als ze wat dat betreft het tij kunnen keren.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 00:02 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat wellicht niet, maar de situatie zal wellicht verbeterd zijn dan de tijd waar een soldaat met een geweer de heuvel mocht oprennen en de andere soldaat met de patronen, en dan had je geluk dat je nog iets mocht krijgen om het zo maar te zeggen.
Aan de andere kant zijn er genoeg oligarchen die kunnen profiteren van een militaire opleving.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 00:08 schreef Westerling het volgende:
[..]
Zeker weten, maar dat is al heeeel lang geleden. Tussen die tijd en nu hebben ze een kwalitatief state of the art leger gehad (Sovjet tijd) m.n. qua materieel. Daarna is het bergaf gegaan, en zeker wat betreft de defensie industrie zou het een hele merkwaardige kentering zijn als ze wat dat betreft het tij kunnen keren.
twitter:mhikaric twitterde op zaterdag 01-03-2014 om 00:06:41Report says 2 #Ukraine SU-27 fighters in air, weapons hot to "defend" country http://t.co/lld5fHnoSZ #Crimea via @2kdei reageer retweet
Nostradamus (voorspellingen voor 2010)quote:Op zaterdag 1 maart 2014 00:19 schreef ManianMan het volgende:
Heeft Nostrodamus nog gelijk... mannen, vrouwen en kinderen maak u klaar om barre tijden tegemoet te gaan.
Denk aan een survival pakket.
Nostrodamus voorspelde een gewapend conflict in Oekrane en zie nu de oude meester heeft weer gelijk.
En dit inderdaad...quote:Op zaterdag 1 maart 2014 00:22 schreef Wopper1 het volgende:
[..]
Nostradamus (voorspellingen voor 2010)
- Er breekt een derde Wereldoorlog uit, waarschijnlijk in november. Daarbij zullen bacteriologische en chemische wapens worden ingezet.
- Er zal een conflict ontstaan tussen West-Europa en de Verenigde Staten.
- Ook Groot-Brittanni en Frankrijk gaan met elkaar in gevecht.
- Het is mogelijk dat er een gewapend conflict ontstaat nabij Oekrane.
- Europa krijgt te maken met een economische neergang.
- Er zal een catastrofe plaatsvinden op de Zwarte Zee. Hier is gifgas bij betrokken.
quote:Op zaterdag 1 maart 2014 00:22 schreef Wopper1 het volgende:
Nostradamus (voorspellingen voor 2010)
- Er breekt een derde Wereldoorlog uit, waarschijnlijk in november. Daarbij zullen bacteriologische en chemische wapens worden ingezet.
- Er zal een conflict ontstaan tussen West-Europa en de Verenigde Staten.
- Ook Groot-Brittanni en Frankrijk gaan met elkaar in gevecht.
- Het is mogelijk dat er een gewapend conflict ontstaat nabij Oekrane.
- Europa krijgt te maken met een economische neergang.
- Er zal een catastrofe plaatsvinden op de Zwarte Zee. Hier is gifgas bij betrokken.
quote:Nostradamus, Latijn voor Michel de Nostredame (Saint-Rmy-de-Provence, 14 december 1503 – Salon-de-Provence, 2 juli 1566) was een Frans apotheker.
Waar baseer je je uitdrukking op? Een link leggen is 1 maar je moet wel het verhaal erachter weten. Nostradamus was iemand die voorspellingen schreef in gedichtvorm. Het voorspellen was in de middeleeuwen namelijk een gevaarlijke hobby. Nostradamus was iemand die heel ver in de toekomst kon kijken aan de hand van een mytisch voorwerp. Zie de boeken van Dolares Cannon.quote:
Ja, en 99% van zijn voorspellingen zijn niet uitgekomen...quote:Op zaterdag 1 maart 2014 00:37 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Waar baseer je je uitdrukking op? Een link leggen is 1 maar je moet wel het verhaal erachter weten. Nostradamus was iemand die voorspellingen schreef in gedichtvorm. Het voorspellen was in de middeleeuwen namelijk een gevaarlijke hobby. Nostradamus was iemand die heel ver in de toekomst kon kijken aan de hand van een mytisch voorwerp. Zie de boeken van Dolares Cannon.
Hij moest wel vage en cryptische voorspellingen schrijven anders zou hij op de brandstapel komen.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 00:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja, en 99% van zijn voorspellingen zijn niet uitgekomen...
Jij bent niet toevallig zo'n weerman die 50 jaar achter elkaar een horrorwinter voorspelt en als ie dan een keer gelijk heeft zegt 'zie je wel!'
Eigenlijk is het zelfs nog erger, aangezien zijn gedichten vaak heel cryptisch en vaag waren, dus in plaats van een horrorwinter zou ie zeggen dat het een bijzondere winter gaat worden.
Mwoh, pas sinds WO1 zijn Fransen en Engelsen op goede grond met elkaar, dus an sich niet echt vreemd.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 00:43 schreef UpsideDown het volgende:
Dat van Groot-Brittanni en Frankrijk slaat nergens op, dat moet natuurlijk Duitsland en Frankrijk moeten zijn, die knokken al met elkaar sinds mensenheugenis.
Obama ziet er moe uit. Ook lijkt het hem niet veel te boeien zoals hij spreekt...quote:Op zaterdag 1 maart 2014 00:49 schreef Straatklinker het volgende:
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBREA1R21M20140228 obama's statement
Het was ook eigenlijk vrijdagavond batsavond met Michelle, moest ie weer een toespraak houden over iets aan de andere kant van de wereld. Zou ook pissig zijn.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 00:55 schreef Infection het volgende:
[..]
Obama ziet er moe uit. Ook lijkt het hem niet veel te boeien zoals hij spreekt...
Aan zoiets zat ik ook al te denken. Hij heeft sowieso al een aantal drankjes achter de kiezen als ik het zo zie.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 00:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het was ook eigenlijk vrijdagavond batsavond met Michelle, moest ie weer een toespraak houden over iets aan de andere kant van de wereld. Zou ook pissig zijn.
Heeft het toch voordelen dit smartphone-tijdperk.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 01:15 schreef Infection het volgende:
Hier diezelfde video met origineel geluid:
Zo fietste ik vorig jaar (of twee jaar geleden) lekker op mn racefiets bij Mijdrecht en pakte de luchtmacht daar ook even flink uit. Een of andere feest- of gedenkdag. Was eerlijk gezegd nog een stuk indrukwekkender dan dit. Chinooks, Apaches, alles erop en eraan.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 01:07 schreef Voorschrift het volgende:
Afgezien van waar ze voor bedoeld zijn, is en blijft oorlogsmateriaal natuurlijk enorm prachtig.
Oh absoluut, je bent helemaal in de ban van verbazing en trots dan altijd, toch geweldig gevoel.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 01:34 schreef Westerling het volgende:
[..]
Zo fietste ik vorig jaar (of twee jaar geleden) lekker op mn racefiets bij Mijdrecht en pakte de luchtmacht daar ook even flink uit. Een of andere feest- of gedenkdag. Was eerlijk gezegd nog een stuk indrukwekkender dan dit. Chinooks, Apaches, alles erop en eraan.
Machtig
Napoleon en Adolf weten er alles van , die Russen op de vingers tikkenquote:Op zaterdag 1 maart 2014 01:42 schreef Hathor het volgende:
Mjah...100% zeker dat de EU en de VS allebei de ballen niet hebben om de Russen echt op de vingers te tikken, dit is hun achtertuin.
Zij hebben het in ieder geval nog geprobeerd, dat gaan deze lui niet doen.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 02:11 schreef PowerLoungen het volgende:
[..]
Napoleon en Adolf weten er alles van , die Russen op de vingers tikken
Klopt . Zo verstandig zijn ze wel .quote:Op zaterdag 1 maart 2014 02:19 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zij hebben het in ieder geval nog geprobeerd, dat gaan deze lui niet doen.
Terwijl Goring net als Stalin die klootzakken te grazen nam daarquote:Op zaterdag 1 maart 2014 03:49 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
De Oekrane heeft ook nooit echt afgerekend met hun neo-nazistisch verleden, in WO II kozen velen de kant van de Duitsers en nu weer dus. En openlijke verering van ex-SS-ers.![]()
Nu hebben ze dus een nazi-regering, echt gewoon openlijke nazi´s in de regering. Ongelooflijk.
En Hans van Balen steunt hen openlijk op televisie. Daar laat de VVD haar ware aard weer zien. Net zo liberaal als Goebbels.
Elke keer als er iets groots staat te gebeuren wordt dat wel aan een voorspelling van Nostradamus toegeschreven door Teh Interwebz. Is eigenlijk altijd gelul van een paar prutsers die graag meme-plaatjes maken.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 00:37 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Waar baseer je je uitdrukking op? Een link leggen is 1 maar je moet wel het verhaal erachter weten. Nostradamus was iemand die voorspellingen schreef in gedichtvorm. Het voorspellen was in de middeleeuwen namelijk een gevaarlijke hobby. Nostradamus was iemand die heel ver in de toekomst kon kijken aan de hand van een mytisch voorwerp. Zie de boeken van Dolares Cannon.
Fixedquote:Op zaterdag 1 maart 2014 00:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het was ook eigenlijk vrijdagavond batsavond met Michelle Beyoncė, moest ie weer een toespraak houden over iets aan de andere kant van de wereld. Zou ook pissig zijn.
Want?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 05:38 schreef BoonDockSaint het volgende:
Dadelijk moeten we onze Grebben berg weer bemannen
Hopelijk zijn de kelen van onze soldaten weer goed geschrapen om afgevuurde kogels na te doen..quote:Op zaterdag 1 maart 2014 05:38 schreef BoonDockSaint het volgende:
Dadelijk moeten we onze Grebben berg weer bemannen
Toffe jongens dus, verdienen zeker de steun van Hans van Baalen, de EU en de VS.quote:Van de drie grote oppositiepartijen is Svoboda (Vrijheid) de vaandeldraagster van dat nationalisme. Zij staat zeer sterk in Lvov en de rest van het westen, de regio die enkele eeuwen deel uitmaakte van Polen. Ze kan rekenen op de actieve steun van de Uniatenkerk, katholieken die de oosterse ritus volgen en sterk gesteund worden door de meest reactionaire katholieken van Polen. Opvallend veel actievoerders in Kiev komen uit Lvov en omgeving waar dagelijks busreizen naar Kiev worden georganiseerd. Ze krijgen steun van de goed georganiseerde neonazi’s van de voetbalclubs (allemaal in handen van oligarchen). Miljardair Petro Porosjenko kwam persoonlijk die ultra’s bedanken voor hun rol in het ‘verzet’.
De twee actiefste groepen zijn ‘Praviy Sektor’ (Rechtse Sector) en Spilna Sprava (Gemeenschappelijke Zaak). De kernen ervan hebben paramilitaire opleidingen gehad en leiden nu de nieuwe recruten op. Zij vinden het rechts-nationalistische Svoboda, enkele jaren geleden nog openlijk fascistisch, te laks. Er is in enkele bezette ministeries zwaar gevochten tussen militanten van Svoboda en Spilna Sprava. In Lvov zelf hangt Svoboda ongestoord de vlaggen uit van de OePA, de Oekraense nationalistische militie die tijdens de tweede wereldoorlog op joden, communisten en Polen jaagde. Nu krijgen ze de zegen van de Uniatenkerk om met hun strijd te zorgen dat Oekrane bevrijd wordt van joden, zwarten en Russen…
quote:Op zaterdag 1 maart 2014 06:27 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
http://www.uitpers.be/ind(...)ralisme-en-neonazi-s
http://www.dewaarheid.nu/feb01/Oekraine_de_rovers_en_het_volk.htm
[..]
Toffe jongens dus, verdienen zeker de steun van Hans van Baalen, de EU en de VS.
Ze mogen er van mij wel bij hoor..quote:Op zaterdag 1 maart 2014 07:56 schreef Twiitch het volgende:
En wat staat er vanochtend in de krant?:
Een paginagroot artikel waarom we Oekrane toch zo graag bij de EU zouden moeten krijgen.
Het masseren van de massa is begonnen
Dat wordt straks, als de Krim is afgescheiden, gewoon een versnelde toetreding.
lolquote:VS waarschuwt Rusland
WASHINGTON -
President Barack Obama van de Verenigde Staten heeft Rusland gewaarschuwd om de soevereiniteit van Oekrane niet te schenden. Dit zou volgens Obama zeer destabiliserende gevolgen hebben en niet onbestraft blijven. De VS is ,,erg bezorgd" over de Russische militaire troepenverplaatsing naar de Krim.
Dat zei Obama vrijdagavond tijdens een ingelaste persconferentie. Het is volgens hem aan ,,de bevolking van Oekrane" om over de toekomst van het land te beslissen en niet aan Rusland. Wel zal Rusland door de internationale gemeenschap betrokken blijven worden voor een oplossing in het conflict. Dat is volgens de Amerikaanse president in het belang van alle betrokken partijen. Hij liet zich verder niet uit over de sancties die volgen op een eventuele Russische militaire inmenging.
Rusland heeft vrijdag erkend dat het militaire troepen heeft verplaatst op het Oekraense Krim-schiereiland. Moskou zegt dat de missie bedoeld is om „de positie aan de Zwarte Zee te behouden.” In een televisietoespraak riep de Oekraense interim-president Aleksandr Toertsjinov Rusland eerder op de avond op te stoppen met de agressie. Moskou „provoceert” en probeert „een gewapend conflict uit te lokken” met Kiev. Het land moet direct zijn troepen van het Krim-schiereiland terugtrekken, zei Toertsjinov. Er zouden inmiddels 2000 gewapende Russische militairen zijn geland op de Krim.
Mooi, dan kunnen we allemaal nog even meebetalen voor de resterende puinhoop in Tsjernobyl ...quote:Op zaterdag 1 maart 2014 07:56 schreef Twiitch het volgende:
En wat staat er vanochtend in de krant?:
Een paginagroot artikel waarom we Oekrane toch zo graag bij de EU zouden moeten krijgen.
Het masseren van de massa is begonnen
Dat wordt straks, als de Krim is afgescheiden, gewoon een versnelde toetreding.
Doen we al, toch?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 10:20 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Mooi, dan kunnen we allemaal nog even meebetalen voor de resterende puinhoop in Tsjernobyl ...
Lijkt een simpele oplossing. Maar vergeet niet dat men het er hele tijd over heeft dat 50% van de bevolking op de krim, russisch is. Dat betekend dus dat 50% dat NIET is, wat ga je met deze mensen doen. Een gigantische volksverhuizing? Ok, een deel zal het misschien niet zo erg vinden, maar voor andere is het best vreemd als je opeens in een ander land woont zonder een stap te hebben verzetquote:Op zaterdag 1 maart 2014 10:44 schreef Richestorags het volgende:
Sta de Krim gewoon af aan Rusland en treed toe richting Europa. Het is door de acties van Poetin wel duidelijk dat Oekrane geen vriend aan Rusland heeft, maar meer heeft aan toetreding tot Europa.
Bwah, uiteindelijk zijn er op de Krim maar 24 % Oekraens , dat is op zich niet zo hl vl natuurlijk.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 10:49 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Lijkt een simpele oplossing. Maar vergeet niet dat men het er hele tijd over heeft dat 50% van de bevolking op de krim, russisch is. Dat betekend dus dat 50% dat NIET is, wat ga je met deze mensen doen. Een gigantische volksverhuizing? Ok, een deel zal het misschien niet zo erg vinden, maar voor andere is het best vreemd als je opeens in een ander land woont zonder een stap te hebben verzet
Aan de ene kant waar, aan de andere kant: zal er nou echt zo gigantisch veel veranderen voor deze mensen? Er wordt toch al Rusissch gesproken en de cultuur is ook meer Russisch gezind, met orthodoxie als het dominante geloof. Echt makkelijk is het natuurlijk niet, maar de status quo kan men niet voortzetten. Het land ligt in puin en Rusland staat aan de voet van het puin. Er moet iets worden gedaan om de kalmte te laten wederkeren.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 10:49 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Lijkt een simpele oplossing. Maar vergeet niet dat men het er hele tijd over heeft dat 50% van de bevolking op de krim, russisch is. Dat betekend dus dat 50% dat NIET is, wat ga je met deze mensen doen. Een gigantische volksverhuizing? Ok, een deel zal het misschien niet zo erg vinden, maar voor andere is het best vreemd als je opeens in een ander land woont zonder een stap te hebben verzet
quote:Aanval op regionale ministerie op de Krim
Gewapende mannen uit Kiev hebben zaterdag in de hoofdstad van de Krim, Simferopol, een aanval gedaan op het regionale ministerie van Binnenlandse Zaken.
Ze hebben geprobeerd het pand over te nemen en er zijn gewonden gevallen, volgens een verklaring van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken.
De aanval is afgeslagen door zelfsverdedigingmilities uit de Krim, aldus het ministerie. Dat verklaart "uiterst bezorgd te zijn".
Waarom wel de Krim "afstaan" en niet heel Oekrane? Dat gaat te furrr?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 10:44 schreef Richestorags het volgende:
Sta de Krim gewoon af aan Rusland en treed toe richting Europa. Het is door de acties van Poetin wel duidelijk dat Oekrane geen vriend aan Rusland heeft, maar meer heeft aan toetreding tot Europa.
Het gaat om de mensen/cultuur. De krim is al grotendeels russisch, de rest van Oekraine niet perse.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 10:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Waarom wel de Krim "afstaan" en niet heel Oekrane? Dat gaat te furrr?
Die Oekraners zijn nog het kleinste probleem, 15% is Tataars en die zijn door de Sovjets naar Oezbekistan gedeporteerd waarbij ongeveer de helft van de bevolking is omgekomen. Na het vallen van de Sovjetunie zijn ze in grote getale teruggekomen en dat volk kan het bloed van de Russen wel drinken.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 10:50 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Bwah, uiteindelijk zijn er op de Krim maar 24 % Oekraens , dat is op zich niet zo hl vl natuurlijk.
Wat heeft bijvoorbeeld een stad als Lviv met Rusland te maken?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 10:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Waarom wel de Krim "afstaan" en niet heel Oekrane? Dat gaat te furrr?
Klopt, ze kunnen de Russen alleen niets maken.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 10:58 schreef J.B. het volgende:
[..]
Die Oekraners zijn nog het kleinste probleem, 15% is Tataars en die zijn door de Sovjets naar Oezbekistan gedeporteerd waarbij ongeveer de helft van de bevolking is omgekomen. Na het vallen van de Sovjetunie zijn ze in grote getale teruggekomen en dat volk kan het bloed van de Russen wel drinken.
Klopt, en dat is koren op de molen van Poetin. Die heeft in Tsjetsjeni al laten zien hoe Rusland met terroristen afrekent.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Klopt, ze kunnen de Russen alleen niets maken.
Het enige wat ze kunnen doen zijn terroristische aanslagen veroorzaken.
Wat een held die Putin....quote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Klopt, en dat is koren op de molen van Poetin. Die heeft in Tsjetsjeni al laten zien hoe Rusland met terroristen afrekent.
Maar het is van oorsprong een Turks volk (ook openlijk gesteund door de Turkse regering) dus de Russen kunnen hun ook niets maken, want de Turken hebben de Bosporus als drukmiddel.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Klopt, ze kunnen de Russen alleen niets maken.
Het enige wat ze kunnen doen zijn terroristische aanslagen veroorzaken.
Dat klopt, ben wel benieuwd wat Turkije gaat doen als Rusland echt Oekrane binnen zou vallen.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:10 schreef J.B. het volgende:
[..]
Maar het is van oorsprong een Turks volk (ook openlijk gesteund door de Turkse regering) dus de Russen kunnen hun ook niets maken, want de Turken hebben de Bosporus als drukmiddel.
Rusland is "gesticht in Kiev". Dus dan mag kiev ook wel richting Rusland me dunkt.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 10:59 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wat heeft bijvoorbeeld een stad als Lviv met Rusland te maken?
Ik zeg nergens dat het een held is, integendeel. De Tsjetsjenioorlog was verschrikkelijk. Het is alleen een feit dat Rusland er niet voor terugdeinst om huis te houden.quote:
Is ook niet zo moeilijk met zo,n leger he.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:12 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat het een held is, integendeel. De Tsjetsjenioorlog was verschrikkelijk. Het is alleen een feit dat Rusland er niet voor terugdeinst om huis te houden.
Nee, dat klopt. Daarom is het ook niet verstandig om aanslagen te gaan plegen. De "kosten" die daarna komen wegen niet op tegen de baten.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Is ook niet zo moeilijk met zo,n leger he.
Tuurlijk klinkt het wat makkelijk, maar is de huidige situatie makkelijk dan? Als Rusland de Krim terugkrijgt, is Poetin waarschijnlijk al heel tevreden omdat daarmee de Zwarte Zee vloot is veiliggesteld tot in de lengte der dagen. Er moet iets gebeuren, op de huidige voet verdergaan kan niet.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:12 schreef opgebaarde het volgende:
En uiteraard gaat mij het er om de makkelijke toon lijkt, "geef dat kutkrim lekker aan de Russen als ze dat terugwillen", waarom oost oekraine niet?
twitter:Ukroblogger twitterde op zaterdag 01-03-2014 om 01:37:20#Russian ultimatum: #Ukrainian troops in #Crimea must leave bases by 2am local time (2:37 now) - via HromadskeTV MT @appleip3 @RealAndrij reageer retweet
What de fuckquote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:39 schreef theNull het volgende:
twitter:Ukroblogger twitterde op zaterdag 01-03-2014 om 01:37:20#Russian ultimatum: #Ukrainian troops in #Crimea must leave bases by 2am local time (2:37 now) - via HromadskeTV MT @appleip3 @RealAndrij reageer retweet
In Russisch oogpunt is de Krim altijd van Rusland geweest en zijn de kaarten door 'het westen' gewoon verkeerd getekend.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:40 schreef Richestorags het volgende:
[..]
What de fuckEen ander land gaan vertellen dat zij hun eigen troepen moeten terugtrekken. Dit kan nog wel eens flink uit de hand gaan lopen daar.
Die kaarten zijn niet eens getekend door het westen, ze hebben ooit zelf de krim bij Oekraine gevoegd.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:45 schreef xzaz het volgende:
[..]
In Russisch oogpunt is de Krim altijd van Rusland geweest en zijn de kaarten door 'het westen' gewoon verkeerd getekend.
En vanuit Argentijns oogpunt zijn de Falklands altijd van hen geweest en niet van Groot-Brittanni. Waar zo'n houding toe leidde hebben we ook allemaal kunnen zien.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:45 schreef xzaz het volgende:
[..]
In Russisch oogpunt is de Krim altijd van Rusland geweest en zijn de kaarten door 'het westen' gewoon verkeerd getekend.
GB heeft nooit de falklands aan argentinie gegeven, de krim is door chroetjev zelf weggegevenquote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:46 schreef Richestorags het volgende:
[..]
En vanuit Argentijns oogpunt zijn de Falklands altijd van hen geweest en niet van Groot-Brittanni. Waar zo'n houding toe leidde hebben we ook allemaal kunnen zien.
Dat weet ik. Het is meer een vergelijking waar het toe kan leiden als jij als land denkt dat gebieden die jou -op welke manier dan ook- niet toebehoren, kan gaan toe-eigenen en eisen kan gaan stellen aan het land waar het gebied wel aan toebehoort.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:48 schreef Re het volgende:
[..]
GB heeft nooit de falklands aan argentinie gegeven, de krim is door chroetjev zelf weggegeven
Het probleem is wel dat Nederland zijn leger weer eens heeft kapotbezuinigd.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 12:40 schreef Djibril het volgende:
Ik heb het gevoel dat veel mannen gewoon willen dat er weer een grote oorlog uitbreekt en dat deed me weer denken aan fight club. We hebben al zo lang geen oorlog in onze buurt gehad terwijl bij veel mannen de testosteronlevels op maximale level staat. Sommige andere mensen van het mannelijke geslacht hebben testosteron ingeleverd voor meer oestrogeen als ik om mij heen kijk.
Kan het kloppen?
"I see in fight club the strongest and smartest men who've ever lived. I see all this potential, and I see squandering. God damn it, an entire generation pumping gas, waiting tables; slaves with white collars. Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need. We're the middle children of history, man. No purpose or place. We have no Great War. No Great Depression. Our Great War's a spiritual war... our Great Depression is our lives. We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars. But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off."
Rusland zal niet zo snel hier aan de poorten staan, maar met steeds machtiger wordende landen elders in de wereld moet Europa rap haar eigen legers gaan opbouwen, willen wij nog steeds enige rol van betekenis hebben in de toekomstquote:Op zaterdag 1 maart 2014 12:46 schreef Kirov het volgende:
[..]
Het probleem is wel dat Nederland zijn leger weer eens heeft kapotbezuinigd.
Lviv is een andere stad dan Kiev hoor...quote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:12 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Rusland is "gesticht in Kiev". Dus dan mag kiev ook wel richting Rusland me dunkt.
En uiteraard gaat mij het er om de makkelijke toon lijkt, "geef dat kutkrim lekker aan de Russen als ze dat terugwillen", waarom oost oekraine niet?
quote:MOSCOW, February 28 (RIA Novosti) – Lawmakers in Russia introduced a bill in parliament on Friday to simplify the absorption of new territories into the country in what will be widely interpreted as a signal that Moscow may be planning to gain control over Ukraine’s mainly ethnic Russian-populated region of Crimea.
The legislation comes as Russian troops reportedly blockaded an airport in the Crimean city of Sevastopol in what Ukraine’s acting interior minister, Arsen Avakov, has described as an armed invasion.
Het zit tegenwoordig wel iets anders, Joodse Oekrainiers (waaronder zelfs voormalig IDF-soldaten) vechten ook mee met de oppositie en werken samen met nationalistische partijen die weten dat ze Israelisch en Joods zijn maar hen toch waarderen.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 06:27 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
http://www.uitpers.be/ind(...)ralisme-en-neonazi-s
http://www.dewaarheid.nu/feb01/Oekraine_de_rovers_en_het_volk.htm
[..]
Toffe jongens dus, verdienen zeker de steun van Hans van Baalen, de EU en de VS.
Maar ligt het wel in oost oekraine? Exactquote:Op zaterdag 1 maart 2014 12:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Lviv is een andere stad dan Kiev hoor...
Nee.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 12:54 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Maar ligt het wel in oost oekraine? Exact
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |