Jump | woensdag 19 februari 2014 @ 23:13 |
![]() Release datum: 18 februari 2014 --> het is uit Wat is Banished? Welkom in de wereld van Banished. In deze city-building strategy game beheer jij een groep verbannen reizigers die beslissen een nieuw leven te starten in een nieuw land. Ze hebben enkel wat kleren en een kar gevuld met een beperkte voorraad van hun thuisland. Het doel van het spel is om de groep in leven te houden en te laten groeien in een succesvolle stad. Mogelijkheden om het verzamelen van voedsel zijn jagen, traden, vissen en landbouw. Duurzame praktijken zijn nodig om op lange termijn te kunnen overleven. Overleven De winter overleven is een van de grootste uitdagingen. Je kleermakers kunnen kleding maken, je mensen kunnen huizen bouwen en brandhout gebruiken om het warm te houden. Maar die noodzakelijkheden hebben een prijs: bossen kappen verminderd het aantal herten waar je kan op jagen. Al kunnen je boswachters nieuwe bomen planten, genezende kruiden voor verschillende ziekten kunnen enkel gevonden worden in bossen dat al jaren bestaan. Landbouw voor vele seizoenen op dezelfde plaats zal de grond ruïneren. Te veel vissen zorgt dat het visaantal naar beneden gaat en zal zorgen voor uithongering. Ronddwalende nomaden kunnen je dorp snel te helpen groeien, maar hen toelaten worgt voor een grotere kans op ziektes van verre landen! Gameplay De inwoners van Banished zijn je voornaamste bron. Ze worden geboren, worden ouder, werken, hebben zelf kinderen, en sterven uiteindelijk. Ze gezond, gelukkig en goed gevoed houden zijn essentieel om je dorp te laten groeien. Nieuwe huizen bouwen op zich is niet genoeg, er moeten genoeg mensen zijn om er in te trekken en een gezin te starten. Banished heeft geen skill trees. Elk gebouw kan op elk moment gebouwd worden, op voorwaarde dat je genoeg voorraden hebt. De economie werkt niet met geld. In plaats daarvan kunnen je zuurverdiende voorraden verruild worden met handelaars die via handelsschepen je dorp bezoeken. Deze handelaars zijn de sleutel tot het toevoegen van vee en eenjarige gewassen tot het dieet van je inwoners. Maar de lange handelsroutes kunnen ook ziektes meebrengen. Er zijn 20 verschillende beroepen dat de inwoners kunnen uitoefenen. Van boeren, jagen en smeden tot onderwijs en genezing. Er bestaat geen simpele strategie die voor elk dorp gelijk is. Op elke map zijn de grondstoffen meer of minder aanwezig en zal je je strategie daarop moeten aanpassen. Je kan er voor kiezen om bossen opnieuw aan te planten, ijzer te mijnen of een steengroeve voor steen te maken. Maar al deze keuzes vereisen ruimte waarin je je dorp niet kan uitbreiden. Het succes of falen van een dorp hangt volledig af van het juist beheer van je grondstoffen en risico's. Screenshots Januari 2014 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() September 2013 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Meer op: http://www.shiningrocksoftware.com/?page_id=48 Filmpjes Let's Plays Er zijn al enkele Let's Plays opgedoken om het spel wat meer bekendheid te geven: Meer informatie Officiële website: http://www.shiningrocksoftware.com/ Steam: http://store.steampowered.com/app/242920/ Ontwikkelaar: Shining Rock Software (one man project) Twitter: https://twitter.com/ShiningRockSoft Facebook: https://www.facebook.com/ShiningRockSoftware Reddit: http://www.reddit.com/r/banished YouTube: https://www.youtube.com/user/ShiningRockSoftware/ Prijs: vermoedelijk 20 ¤. Release date: 18 februari 2014 | |
GlenSpey | woensdag 19 februari 2014 @ 23:16 |
Dit vraagt om een reeks ![]() | |
Friday12 | woensdag 19 februari 2014 @ 23:24 |
Had ik al aangemaakt dacht dat de "lieve belg" niet zo lief was ![]() | |
Jump | woensdag 19 februari 2014 @ 23:39 |
Had die andere nog niet gezien, anders had ik deze niet meer aangemaakt hoor ![]() ![]() | |
Friday12 | woensdag 19 februari 2014 @ 23:45 |
Is gefixed had even TR aangemaakt nu is deze ook meteen een reeks ![]() Sneeuw in Autumn en Spring in 1 jaar ![]() EN IK HEB NOG STEEDS GEEN KOEIEN ![]() | |
Jump | donderdag 20 februari 2014 @ 00:18 |
Ik heb 32 koeien, en bijna 40 kippen. Maar heb nu al 10 jaar een pasture leeg staan voor eventuele schapen die ik maar nooit kan kopen via de trader ![]() | |
Friday12 | donderdag 20 februari 2014 @ 00:19 |
30 jaar later heb ik iets van 150 kippen en 100 schapen en 0 koeien ![]() | |
Jump | donderdag 20 februari 2014 @ 00:32 |
Ik ontbreek enkel nog schapen en drie andere seeds, en dan is die pagina ook compleet ![]() Dit is mijn dorp nu. Links het farm gedeelte, en rechts het oorspronkelijke dorp. Op de tweede screen rechts loopt een brug naar de merchant. Er zijn zojuist ook 24 nomads toegekomen, dus even zien als ik die wel wil aanvaarden. ![]() ![]() | |
Friday12 | donderdag 20 februari 2014 @ 00:36 |
Zou ik wel je eten wat omhoog schoppen ik heb 45k waar jij nu 10k heb ![]() | |
Jump | donderdag 20 februari 2014 @ 00:39 |
Ik denk dat ik die nomads ga aanvaarden en een derde market bouwen met farms er rond. Misschien een jaar of twee wel even in het zand bijten denk ik. | |
Kikopuz | donderdag 20 februari 2014 @ 00:41 |
![]() ![]() Ik zit na 27 jaar nog steeds met 8 volwassenen en 3 kinderen opgescheept ![]() Veel problemen onderweg gehad (en nog steeds een grote kans dat mijn mensen gaan uitsterven xD). Heb geen enkele let's play gekeken of tips op internet gelezen. Gewoon meteen op hard en spelen maar ![]() | |
Friday12 | donderdag 20 februari 2014 @ 00:47 |
Wilde ook foto uploaden maar tiny pic is down ofzo ![]() | |
mschol | donderdag 20 februari 2014 @ 00:51 |
speel je via steam? dan via die weg even hosten ![]() | |
Friday12 | donderdag 20 februari 2014 @ 00:58 |
Niet eens aan gedacht! Dat is het grootste gedeelte van mijn dorpje ![]() Tijd voor een nieuwe market place ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door Friday12 op 20-02-2014 01:05:33 ] | |
Friday12 | donderdag 20 februari 2014 @ 01:09 |
Tip: Als je in een boomgaard ziet dat er een aantal bomen dood zijn moet je het op iets anders zetten dan krijg je 2 soorten bomen tegelijk ![]() | |
mschol | donderdag 20 februari 2014 @ 01:13 |
ik heb tot nog toe niet de ambitie heel groot te worden, bouw weinig extra huizen en laat alles lekker op z'n beloop gaan.. heb wel meerdere foresters al geplaatst om enkele kale plekken te beplanten, zodat ik daar later weer logs vandaan kan halen ![]() ik wil nog wel een quarry en een mine gaan plaatsen, maar moet er eerst een goeie plek voor vinden.. | |
Friday12 | donderdag 20 februari 2014 @ 01:14 |
Als je niet oplet dan zijn al je mensjes ineens oud en heb je niets meer over ![]() | |
mschol | donderdag 20 februari 2014 @ 01:17 |
dat besefte ik mij ook toen ik de townhall had geplaatst ![]() heb wel wat extra huizen geplaatst, maar op een gegeven moment moet je wel een goed aantal huizen hebben dat ze vorige huizen kunnen gaan "recycelen" dat punt probeer ik op te zoeken..: geen extreme bevolkingsgroei meer, maar wel genoeg plek om een fatsoenlijk dorpje te hebben... | |
Friday12 | donderdag 20 februari 2014 @ 01:19 |
Moet je ze upgraden gaan ze vanzelf dood door de kou ![]() | |
Marcus_Zaagius | donderdag 20 februari 2014 @ 01:22 |
Is het al saai? ![]() | |
Kikopuz | donderdag 20 februari 2014 @ 01:23 |
Iemand enig idee of ik mensen moet gaan opleiden? Ik zit met 9 volwassenen en 3 kinderen. Heb al een school. Is t het nu al waard om ze eerst naar school te laten gaan of niet? ;/ | |
Friday12 | donderdag 20 februari 2014 @ 01:25 |
Nee pas als je genoeg 50+ mensen heb | |
Kikopuz | donderdag 20 februari 2014 @ 01:27 |
Oh geez, ok dan laat ik ze maar mooi uneducated ![]() | |
mschol | donderdag 20 februari 2014 @ 01:28 |
zijn dat >50 mensen of genoeg mensen die ouder dan 50 zijn? | |
Friday12 | donderdag 20 februari 2014 @ 01:30 |
Ik zou wachten tot 50 mensen die werken ![]() ![]() | |
Kikopuz | donderdag 20 februari 2014 @ 01:48 |
Oh yeah! Wat is dit toch verslavend. Heb net mijn dorp van een certain doom gered. Van 6 mensen toch nog 21 mensen kunnen kweken xD * Kikopuz is happyyyyyhyyy | |
mschol | donderdag 20 februari 2014 @ 01:56 |
wtf ![]() 12 jaar geen vuiltje aan de lucht, geen mega voedselproductie, maar nooit honger... en opeens in het eind van de 12de winter sterft plotseling het halve dorp aan starvation..? lekker logisch weer ![]() | |
JCPepino | donderdag 20 februari 2014 @ 02:22 |
Iemand al uitgevonden bij hoeveel mensen/huizen je een stabiel volkje heeft? | |
Kikopuz | donderdag 20 februari 2014 @ 02:22 |
Misschien ergens iets over t hoofd gezien? Waar bestond je voedsel uit? | |
Kikopuz | donderdag 20 februari 2014 @ 02:38 |
Oh trouwens een tip voor mensen die last hebben van koppels die "scheiden". Soms heb je een man en een vrouw die uit elkaar gaan (tja, shit happens). Ik denk dan alleen dat ze geen kinderen meer krijgen, aangezien ze in twee verschillende huizen wonen. Dus ipv één huis dat kinderen produceert, twéé huizen die geen kinderen produceren ;/ Wat ik dan doe is ik klik de upgrade to stone optie, waardoor één van de twee tijdelijk uit huis moet. En ik reclaim het meteen weer. Raar genoeg trekt de partner dan weer in bij zijn ex. | |
mschol | donderdag 20 februari 2014 @ 02:59 |
vis, vlees van jagen en nog van de gatherer, en had net wat koeien | |
Elan | donderdag 20 februari 2014 @ 03:59 |
Toch maar DayZ gehaald ipv deze volgens mij is hij best saai, zeg eens eerlijk? | |
yamiown | donderdag 20 februari 2014 @ 04:02 |
Ik heb beiden en tbh vind ik DayZ op het moment het kopen niet waard, binnen 1 à 2 uur heb je alle eindgame gear (gewoon een tripje stad-airport en je vindt alles). Banished heb ik nu 1.5u ofzo en ik vind hem tot nu toe juist leuk je bent steeds bezig met het micromanagen van je dorpje (door taken steeds verdelen op de manier die het beste is voor je dorp en dit verandert de hele tijd). Heb het gevoel dat ik in Banished wel een hoop uren ga steken, een gevoel wat ik voorlopig nog niet met DayZ heb. | |
jogy | donderdag 20 februari 2014 @ 08:56 |
Oké, wanneer loont het om velden te gaan bewerken trouwens? Ik zit nu op easy en kan dus meteen beginnen met peppers en potatoes maar het is nogal intensief. Volgens mij zit ik rond de twintig en omdat ik zoveel dingen te doen heb blijven er geen laborers meer over ![]() | |
SosuaCafe | donderdag 20 februari 2014 @ 08:59 |
meer huizen/kinderen | |
Drebbelman | donderdag 20 februari 2014 @ 09:05 |
Mijn tradepost en market worden op dit moment steeds door één persoon bezet. Wat heeft het voor zin om daar meer mensen te plaatsen? | |
Stranger | donderdag 20 februari 2014 @ 09:11 |
Als je stad groter wordt en de afstand tussen storage barns en markets groter kan het handig zijn meer vendors in je markets te plaatsen zodat alles sneller gedistribueerd wordt. Anders blijft de ene helft van je stad hongerig terwijl er genoeg voedsel is in de andere helft. | |
Drebbelman | donderdag 20 februari 2014 @ 09:14 |
aah dat klinkt logisch ja. dank | |
jogy | donderdag 20 februari 2014 @ 09:48 |
Dat was de vraag niet echt hé. Ik vraag me af wanneer het loont qua harde aantallen om dus de velden te gaan bewerken. (Maar alsnog bedankt, mijn dorp heeft inderdaad huizen nodig ![]() | |
Q. | donderdag 20 februari 2014 @ 09:50 |
Mijn dorp zit inmiddels op 100+ inwoners (easy, ik ben een mietje, ik weet het) maar ik kan nu niet meer snel genoeg brandhout aanvoeren waardoor er al weer 20 zijn doodgevroren de laatste winter. ![]() | |
DjNivek | donderdag 20 februari 2014 @ 09:58 |
Na 2 keer een faal dorp te hebben gemaakt (begonnen op Hard, leek me sowieso het leukste) heb ik gisteravond een mooi dorp op kunnen zetten. Nog geen enkel sterfgeval gehad, 2 foresters zodat het gebied van het dorp ook flink bebost is. Ongeveer 38 inwoners momenteel, jaar 8, klein eilandje net naast m'n dorp waar ik wat pastures/akkers wil plaatsen (heb er nog geen, 3 traders gehad maar niets nuttigs). Zit nog wel te denken van, wanneer is een afstand te ver weg? Want ik wil de Quarry wel een beetje buiten het hoofd dorp en de foresters/herbs/hunters/etc. plaatsen. En wordt het eten wel een beetje verdeeld tussen de barns? Dus dat een paar woningen buiten het hoofddorp niet verhongeren ![]() Ik zal vanavond wel een screenshotje plaatsen anders. | |
Drebbelman | donderdag 20 februari 2014 @ 10:04 |
Mijn eerste onnatuurlijke dood zit eraan te komen en ik vrees dat ik lijdzaam moet toezien. Twee builders hebben zichzelf vastgezet en hebben geen uitgang meer. Ze kunnen kennelijk niet door ramen klimmen ![]() ![]() | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 20 februari 2014 @ 10:05 |
![]() | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 20 februari 2014 @ 10:05 |
Je kunt huizen slopen ![]() | |
Drebbelman | donderdag 20 februari 2014 @ 10:10 |
i know, maar tegen de tijd dat het huis gesloopt is zijn ze al dood. achja, heb toch 21 baby's onderweg, strenge winter gehad ![]() | |
Sejt | donderdag 20 februari 2014 @ 10:26 |
Steady as she goes. ![]() ![]() | |
Rickocum | donderdag 20 februari 2014 @ 10:42 |
Hoewel ik dit spel niet heb (en DAYZ wel), moet ik zeggen dat DayZ ook behoorlijk saai is. Van de tien uur die je speelt zal je misschien een kwartier andere mensen zien. | |
Furdinand | donderdag 20 februari 2014 @ 10:45 |
Nog geen enkel succesvol dorp boven de 50 man gehad :p | |
Drebbelman | donderdag 20 februari 2014 @ 10:50 |
Die mines en steengroeves zijn ook wel erg traag zeg ![]() | |
rudolfb | donderdag 20 februari 2014 @ 12:14 |
Wat een top spel ![]() Me 2de dorpje loopt gesmeerd, zoon 80 inwoners, geen honger en genoeg brandhout. Vooral veel huizen blijven bouwen zodat je bevolking blijft groeien en veel gevarieerd voedsel hebben mocht ergens iets mislukken is erg belangrijk. Mining gaat indd erg langzaam maar gelukkig is er tot nu toe genoeg steen en iron te vinden overal ![]() Zorg er ook voor dat je voldoende tools op voorraad hebt, wanneer deze opraken wordt de snelheid van werkzaamheden erg vertraagd. btw, jullie dorpjes zien er ook goed uit ^^ Zit te denken om vanavond weer een nieuw dorpje te stichten ^^ je loopt steeds weer tegen dingen aan die beter konden kwa opzet. | |
rudolfb | donderdag 20 februari 2014 @ 12:16 |
Heeft 1 van jullie overigens al disasters gehad?? | |
jogy | donderdag 20 februari 2014 @ 12:29 |
Ligt er maar helemaal aan wat je wil doen. Ik vind dit soort spellen geweldig en ben ook nog steeds fan van de Simcity reeks (minus de reboot) dus vind ik het niet saai. Je hebt alleen geen vijanden buiten de natuur en een falende toevoer van goederen tijdens de winter. | |
Kikopuz | donderdag 20 februari 2014 @ 12:56 |
Ja een tornado. Op het moment dat het al slecht ging met mijn dorp. Had slechts 5 volwassenen en 1 kind. Resultaat: 2 volwassenen over. Heb toen maar snel mijn autosave geladen ![]() | |
yamiown | donderdag 20 februari 2014 @ 13:39 |
Ik had disasters uit staan, maar ik kreeg wel een melding dat er een tornado vlakbij mijn dorp was. | |
rudolfb | donderdag 20 februari 2014 @ 13:50 |
Mijn eerste disaster moet nog voorbij komen. De basis van het spel staat wel echt als een huis, ben ook erg benieuwd als de modding tools beschikbaar komen wat we kunnen verwachten ![]() Op de basis kan je volgens mij eindeloos dingen verzinnen en toevoegen. | |
Awsom | donderdag 20 februari 2014 @ 14:04 |
Zou wel graag wat meer diepgang zien in bijv. de water en voedselvoorziening. Voedselvoorziening a la Stronghold bijvoorbeeld, watervoorziening met bijvoorbeeld waterputten die een bepaald gebied bevoorraden. Waterleidingen zou neit geheel realistisch zijn. Daarnaast zie ik ook graag defensieve gebouwen zoals kasteelmuren etc, alleen al voor het oog. Ook hoop ik dat er nog enemies in voor gaan komen met behulp van mods ![]() | |
jogy | donderdag 20 februari 2014 @ 14:09 |
Vijanden hoop ik eigenlijk niet maar met mods boeit het me niet heel veel eigenlijk. Als ze een zombie-mod maken zal ik het wel installeren ![]() | |
yamiown | donderdag 20 februari 2014 @ 14:20 |
Nu een kritieke winter, amper food over van de harvest en dat met zo'n 60 bewoners, als ze het overleven dan hebben ze iig volgend jaar extra cropfield. | |
mschol | donderdag 20 februari 2014 @ 14:22 |
resource managment zou ik graag meer settlers stijl willen zien, maar eerst mag ervoor gezorgd worden dat villagers duidelijker aangeven als iets niet kan of waarom iets niet gebeurd. | |
BlaZ | donderdag 20 februari 2014 @ 14:26 |
Molens en het bakken van brood zouden ook toegevoegd kunnen worden. Gezien de hoeveelheid bier die mensen dronken in de tijdsperiode mag hier ook wel wat meer nadruk op komen (Men dronk bijna een liter bier per dag per persoon) Voor een hele grote mod wellicht de langzame omschakeling naar een stadje. | |
jogy | donderdag 20 februari 2014 @ 14:44 |
Molens om meel te maken en zo zou inderdaad wel erg tof zijn ja. Broodbakkerij en bijvoorbeeld slager hoeft an sich niet want dat deden ze vroeger natuurlijk allemaal zelf. | |
Poit | donderdag 20 februari 2014 @ 14:50 |
Bier werd alleen gedronken wanneer water een gevaar was. Dit schone beekje kan prima gedronken worden dus geen reden tot overmatig bierconsumptie ![]() Ik hoop vanavond echt aan de slag te kunnen. Lees hele leuke dingen ![]() | |
rudolfb | donderdag 20 februari 2014 @ 14:52 |
Ik zou graag een politieke uitbreiding zien op het spel voor een later stadium in de game. Dat je eerst soort van elite klasse kan creëren en een echte leider. Denk aan toevoegingen zoals: - kies systeem / dictatuur - security dingen - militia - dorpje beschermen tegen raiders. - gevaarlijke wildlife zoals wolven of beren. | |
Seroczynski | donderdag 20 februari 2014 @ 14:56 |
Heeeey dit ken ik niet, maar het ziet er wel awesome uit. Houd het even in de gaten :-) | |
Burrito | donderdag 20 februari 2014 @ 15:16 |
Het is een leuk spel maar je moet er wel van houden. Je bent constant bezig om te zorgen dat alle supplies goed zijn en te voorkomen dat je dorp in een neerwaardse spiraal komt (te weinig iron --> te weinig tools --> te weinig eten --> dood) maar er zit niet veel variatie in het spel - dit ben je constant dmv micro-management aan het doen. Ik vind het leuk maar kan me voorstellen dat het niet voor iedereen zo is en dat mensen het saai zullen vinden. | |
Sejt | donderdag 20 februari 2014 @ 15:17 |
![]() ![]() | |
NJ | donderdag 20 februari 2014 @ 15:56 |
Zojuist gekocht. Morgen een dagje vrij. ![]() | |
jogy | donderdag 20 februari 2014 @ 16:04 |
Zolang je geen maand vrij hebt en ook geen kilo speed erbij hebt gekocht is het te weinig. | |
boik | donderdag 20 februari 2014 @ 16:06 |
1kilo maar voor een hele maand? | |
Stranger | donderdag 20 februari 2014 @ 16:21 |
Is er al een seed-nummer voor een FOK!-challenge? Iedereen elke 5 jaar een screenshot om te kijken hoe iedereen het aanpakt? | |
jogy | donderdag 20 februari 2014 @ 16:22 |
Iets meer dan een gram per uur per etmaal. Moet oké zijn denk ik? | |
jogy | donderdag 20 februari 2014 @ 16:22 |
Dat is wel een stoere! ![]() Ik opteer voor 11041979 | |
boik | donderdag 20 februari 2014 @ 16:24 |
ja bij nader inzien moet dat net genoeg zijn ja ![]() | |
jogy | donderdag 20 februari 2014 @ 16:25 |
Ja, zo zal je er naderhand wel uitzien inderdaad ![]() | |
Surveillance-Fiets | donderdag 20 februari 2014 @ 16:43 |
Tvp... Seems ok.. | |
Stranger | donderdag 20 februari 2014 @ 16:47 |
Ga ik doen, welke settings? Wilde zelf deze pakken. Map Size Medium Terrain Valleys Climate Fair Disasters Yes Difficulty Hard | |
Awsom | donderdag 20 februari 2014 @ 16:50 |
Map size large bitte | |
Drolflap | donderdag 20 februari 2014 @ 17:12 |
Ik doe mee alleen wel map size large, wordt 11041979 de seed ? | |
Q. | donderdag 20 februari 2014 @ 17:33 |
![]() Oeps, dat was even een flinke hongersnood, de helft van mn mensjes dood. ![]() | |
Stranger | donderdag 20 februari 2014 @ 17:34 |
Ok Seed: 11041979 Terrain type: Valleys Terrain size: Large Climate: Fair Disasters: On Starting Conditions: Hard ![]() Mooi beginpunt ![]() | |
Liandri | donderdag 20 februari 2014 @ 17:41 |
Huizen upgraden.. oeps alles dakloos.. soewps het is winter welkom in spookstad | |
Drolflap | donderdag 20 februari 2014 @ 17:59 |
Ik ga nu beginnen ![]() | |
jogy | donderdag 20 februari 2014 @ 18:05 |
Oh, op easy zag het er heel anders uit ![]() | |
Drolflap | donderdag 20 februari 2014 @ 18:40 |
Laat ik dan maar beginnen, slechte start maar wat doe je er aan.![]() edit: Beetje slechte kwaliteit, bij jaar 10 krijgen jullie een betere foto ![]() | |
Stranger | donderdag 20 februari 2014 @ 18:44 |
5 jaar gespeeld
| |
Drolflap | donderdag 20 februari 2014 @ 18:46 |
Ik begin wel even opnieuw heb nu een goed idee hoe ik moet beginnen ![]() | |
Drolflap | donderdag 20 februari 2014 @ 18:46 |
Ziet er goed uit | |
jogy | donderdag 20 februari 2014 @ 18:59 |
Die van mij is wel vergelijkbaar met de jouwe volgens mij. Het eerste wat ik doe is door de tunnel aan de andere kant de rest van mijn dorp bouwen denk ik ![]() | |
Sejt | donderdag 20 februari 2014 @ 19:29 |
Al in de eerste zomer op de Fok! map een tornado om de oren. Gelukkig werd er niks geraakt.![]() | |
Ascarona | donderdag 20 februari 2014 @ 19:46 |
Ben een seed begonnen op me geboortedatum, geweldig terrein waar je begint ![]() | |
jogy | donderdag 20 februari 2014 @ 19:50 |
Ha! mijn geboortedatum is de FOK! seed ![]() | |
jogy | donderdag 20 februari 2014 @ 19:51 |
Jammer wel dat het een hoerige kutlocatie is, maarja. | |
Sejt | donderdag 20 februari 2014 @ 19:58 |
Extra uitdaging ![]() | |
jogy | donderdag 20 februari 2014 @ 20:06 |
Dat dan weer wel. Oh en ik heb net geleerd om de smit nooit te laat te bouwen, men gaat nogal snel dood zonder gereedschap ![]() | |
mschol | donderdag 20 februari 2014 @ 20:15 |
Kan je het seed nummer ergens terug vinden nadat je bent gestart? | |
Jump | donderdag 20 februari 2014 @ 20:21 |
Druk op ESC en dan op Map, dan zie je de setiings en seed van de map. | |
jogy | donderdag 20 februari 2014 @ 20:36 |
![]() Volgens mij gaat deze wel goed. | |
Stranger | donderdag 20 februari 2014 @ 20:42 |
Jaar 10:
| |
Drebbelman | donderdag 20 februari 2014 @ 20:54 |
Jaar 5:
| |
DjUntzUntz | donderdag 20 februari 2014 @ 21:20 |
Ik volg dit topic nu al een tijdje maar de vraag die voor mij toch continu op de achtergrond blijft spelen is: In hoeverre lijkt dit spel op spellen zoals anno 2070 en soortgelijke strategy games? het lijkt mij een toffe game, maar dat is anno 2070 ook wel, en daar besteed ik ook 'te' weinig aandacht aan... | |
jogy | donderdag 20 februari 2014 @ 21:26 |
Ik heb een schaap! ![]() | |
jogy | donderdag 20 februari 2014 @ 21:28 |
Het is eerder Simcity in de middeleeuwen. | |
DjUntzUntz | donderdag 20 februari 2014 @ 21:29 |
hmm...oké, duidelijk ![]() | |
jogy | donderdag 20 februari 2014 @ 21:31 |
Oh dat zeker maar geen gevechten of wat dan ook. simcity gecombineerd met settlers dan en als je geen voedsel en warmte hebt in de winter gaat iedereen dood. | |
prefix1 | donderdag 20 februari 2014 @ 21:34 |
heeeeeeeeeeeeeel vet spel! ben weer flink verslaafd heb alleen problemen met starvation, veel mensen gaan dood maar nieuwe mensen komen er niet | |
BlaZ | donderdag 20 februari 2014 @ 21:35 |
Scheelt het veel om stalen in plaats van ijzeren tools te produceren? | |
prefix1 | donderdag 20 februari 2014 @ 21:37 |
denk dat stalen langer meegaat dan iron | |
prefix1 | donderdag 20 februari 2014 @ 21:37 |
En hoe houden jullie health omhoog? bij mij zakt ie alleen maar en mensen blijven dood gaan grrr | |
BlaZ | donderdag 20 februari 2014 @ 21:38 |
Maar hoeveel langer precies? Iemand een idee? | |
Jump | donderdag 20 februari 2014 @ 21:42 |
Steel tools gaan twee keer zolang mee als Iron tools. Wel opletten als je coal gaat mijnen: ze verwarmen er ook hun huizen mee, dus ik zat regelmatig ook zonder coal... Had dan ook een blacksmith op iron, en een andere op steel. Tip: klik op het tandwiel (tweede menuoptie) en dan op het vraagteken. De ingame help biedt ook veel info. | |
Stranger | donderdag 20 februari 2014 @ 21:43 |
Herbalists. | |
prefix1 | donderdag 20 februari 2014 @ 21:43 |
Dan gaat health omhoog niet alleen hospital?! | |
Stranger | donderdag 20 februari 2014 @ 21:45 |
Volgens mij is Herbalist alles wat je nodig hebt voor health, Hospital is voor als je ziektes krijgt. | |
Jump | donderdag 20 februari 2014 @ 21:56 |
Winter jaar 34. Liefste dagboek. Na vele jaren van brieven schrijven naar De Kerstman, Sinterklaas en zelf De Paashaas zijn mijn gebeden eindelijk gehoord. Wavery, een merchant die langs de stad voer, bracht eindelijk schapen met zich mee. Jaren heb ik er moeten op wachten, jaren. Maar nu zijn ze er eindelijk! Ik heb direct twee boeren aan het werk gezet op deze kudde goed te onderhouden. Ik hoop snel dat ik aan mijn 25 schapen zit zodat ik eindelijk wol kan hebben. Warme winters, hier komen we! Burgemeester Jump. | |
yamiown | donderdag 20 februari 2014 @ 22:06 |
Mijn eerste merchant bracht schapen mee, meteen 3 gekocht en na 2 jaar had ik er 7 ofzo. Nu gemaxt op 18, vind ik genoeg op t moment. | |
jogy | donderdag 20 februari 2014 @ 22:16 |
![]() Ze zijn piraten geworden. | |
JCPepino | donderdag 20 februari 2014 @ 22:21 |
Krijg het nu ook aardig onder de knie. Alleen wacht ik wel een eeuwigheid voordat de holland 8 eens wat koeien meeneemt. Ik hoor alleen gekakel en geblaat, en die jagers maar zoeken naar hertjes. Hoop overigens wel dat ik de populatie eens hetzelfde kan houden. Nu groeit ie nog steeds, wat wel uitdagend is, maar wil ook wel eens op adem komen | |
Chef_M | donderdag 20 februari 2014 @ 22:22 |
![]() ![]() | |
bleiblei | donderdag 20 februari 2014 @ 22:26 |
Okee, jullie schuld, heb em ook gekocht ![]() Maareh, in en uitzoomen werkt niet heel lekker bij mij. Lijkt net alsof ie blijft hangen in de uiterste ingezoomde danwel uiterste uitgezoomde stand. Is dat herkenbaar? | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 20 februari 2014 @ 22:27 |
Bouw geen market, in één winter 100 man dood, de winter daarvoor met evenveel inwoners eten over. ![]() | |
mschol | donderdag 20 februari 2014 @ 22:29 |
![]() | |
Furdinand | donderdag 20 februari 2014 @ 22:30 |
wat heeft de market daarmee te maken? | |
mschol | donderdag 20 februari 2014 @ 22:30 |
ik dacht gegeven moment toen ik rond de 38 inwoners zat dat hij best steady bleef, maar ook dan blijf je niet steady en gaan er uiteindelijk meer dood dan er geboren worden... | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 20 februari 2014 @ 22:31 |
Die verdeelt het eten 'efficiënter', nou echt niet. Met meer eten minder lang gedaan. ![]() | |
mschol | donderdag 20 februari 2014 @ 22:31 |
de market zou dat moeten voorkomen (die doen als het goed is een 'eerlijke' verdeling van het voedsel) | |
Drolflap | donderdag 20 februari 2014 @ 22:32 |
Ik geef hard morgen een nieuwe poging, niet tevreden met mijn eerste dorpjes ![]() | |
Chef_M | donderdag 20 februari 2014 @ 22:46 |
Market niet te snel bouwen, mijn ervaring verteld me dat de Market het eten wel beter verdeeld, alleen kost het gewoon een stuk meer voedsel. Dus je moet al een goede basis van inkomsten hebben wil je de marketplace overleven, anders raak je binnen no-time door je voedsel heen. | |
mschol | donderdag 20 februari 2014 @ 22:49 |
fijn begin punt wel ![]() | |
Stranger | donderdag 20 februari 2014 @ 22:57 |
Jaar 15:
| |
mschol | donderdag 20 februari 2014 @ 23:04 |
ik vind het stukje van voedsel voorzien wel idioot trouwens: had een paar starvations, naja oke, vervolgens reassign ik zoveel mogelijk villagers naar vissen (snel toch wat voedsel verkrijgen..) kunnen 2 vissers (5 man die aan het vissen zijn) niet eens voor 16 man vis verzamelen ![]() | |
TigerXtrm | donderdag 20 februari 2014 @ 23:07 |
Leuke game die ik eens in de eerst volgende sale ga halen. Op het moment gaat mijn geld denk ik op aan Thief. | |
Stranger | donderdag 20 februari 2014 @ 23:08 |
Oeh die ziet er ook wel goed uit, niet verwacht dat je genoeg steen en tijd zou hebben om snel genoeg een tunnel en huizen aan de andere kant te kunnen bouwen | |
jogy | donderdag 20 februari 2014 @ 23:11 |
Wat is een goede build order voor in het begin? Ik heb 4 huizen en zo'n brandhouthakker en een visserij (als het mogelijk is) een jagerij en zo'n bessen verzamelaar. Daarna een smit en kleermaker. Daarna komt de rest wel. | |
mschol | donderdag 20 februari 2014 @ 23:15 |
5 huizen, forester, blacksmith, hunter, gatherer zou ik zelf mee beginnen... | |
Jump | donderdag 20 februari 2014 @ 23:20 |
45 nomads aan de deur. Ik denk wel dat ik ze ga toelaten. Heb voedsel genoeg, enkel niet genoeg huizen. Maar die kunnen ze dan wel zelf bouwen ![]() ![]() ![]() ![]() | |
mschol | donderdag 20 februari 2014 @ 23:29 |
![]() | |
Jump | donderdag 20 februari 2014 @ 23:46 |
Juist geen 20k spelers gehaald deze avond: http://steamcharts.com/app/242920 | |
mschol | donderdag 20 februari 2014 @ 23:49 |
is maar een increase van 138k% ![]() | |
Jump | donderdag 20 februari 2014 @ 23:50 |
Inderdaad ![]() Wat me ook opvalt is dat deze achievements nog eens echt achievement waardig zijn. Niet zoals vijf huisjes, twee kerken, 25 inwoners, 1000 food, maar echt moeilijk te halen zaken. Het zal me even duren voor ik alle 36 de achievements gehaald heb. | |
Fir3fly | donderdag 20 februari 2014 @ 23:54 |
Had iemand meer verwacht? | |
2Happy4U | donderdag 20 februari 2014 @ 23:57 |
GOG verkoopt een goedkopere, drm-vrij versie dus dat zal waarschijnlijk ook wel meespelen. | |
Civilian | donderdag 20 februari 2014 @ 23:58 |
![]() Gaat lekker z'n gangetje | |
einschtein | donderdag 20 februari 2014 @ 23:58 |
Net geinstalleerd en gespeeld, like it already ![]() | |
mschol | vrijdag 21 februari 2014 @ 00:10 |
![]() ![]() | |
Fir3fly | vrijdag 21 februari 2014 @ 00:13 |
Nee ok, maar mist er een post waar Jump op reageert? Omdat hij zegt dat er juist geen 20k spelers waren? | |
Jump | vrijdag 21 februari 2014 @ 00:15 |
Nee, wou het hier gewoon even plaatsen ![]() | |
Fir3fly | vrijdag 21 februari 2014 @ 00:16 |
Maar wie beweerde dan dat er wel 20k spelers waren? Ik snap er niets meer van ![]() | |
mschol | vrijdag 21 februari 2014 @ 00:17 |
en ook alweer dood, om de een of andere reden willen ze geen voedsel produceren ![]() | |
einschtein | vrijdag 21 februari 2014 @ 00:23 |
Eerst maar es zien hoe ik meer bewoners krijg. ![]() | |
Friday12 | vrijdag 21 februari 2014 @ 00:26 |
Yes eindelijk koeien na 38 jaar ![]() ![]() Komt vanzelf en hoe groter je dorp hoe meer nomads er komen ![]() | |
einschtein | vrijdag 21 februari 2014 @ 00:32 |
Ben eerst maar eens de tutorials gaan doen, ik was al verkeerd begonnen. ![]() | |
Friday12 | vrijdag 21 februari 2014 @ 00:33 |
Die heb ik niet gedaan maar ik had wel die filmpjes van quil18 gezien ![]() 100+ farmers nu ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door Friday12 op 21-02-2014 00:38:21 ] | |
Civilian | vrijdag 21 februari 2014 @ 00:39 |
Hm.. oops.. ![]() ![]() | |
einschtein | vrijdag 21 februari 2014 @ 00:58 |
Bij mij gaat de helft dood door starvation ![]() | |
Jump | vrijdag 21 februari 2014 @ 01:04 |
Hmmm, ik ben nu een extra market en wat huizen aan het bouwen een eind verder op, en dat gaat maar niet vooruit. De builders komen langs, en na drie seconden gaan ze terug naar huis om iets te eten. Dat ze daarbij een market passeren met veel voedsel interesseert hen niet. En na een tijdje krijg je dat ze doodgaan door starvation. Dat is volgens mij gewoon een bug. Ze moeten naar ofwel hun huis ofwel een market gaan om eten te halen, gewoon wat het dichts is. | |
Friday12 | vrijdag 21 februari 2014 @ 01:10 |
Glendo the Farmer was crushed by a rock ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Jump | vrijdag 21 februari 2014 @ 01:18 |
![]() Aleth the Farmer ![]() | |
Friday12 | vrijdag 21 februari 2014 @ 01:20 |
![]() 77 Nomads die mogen wachten tot morgen nog niet zeker of ik die aan neem(moet ik weer scholen bouwen enzo ![]() | |
Jump | vrijdag 21 februari 2014 @ 01:22 |
Gooi die nomads in een quarry, de helft sterft dan toch door een vallende steen of zo ![]() | |
Kikopuz | vrijdag 21 februari 2014 @ 01:54 |
Rond hoeveel mensen moet je hebben om een market te bouwen dan? Ik had er volgens mij iets van 40/7/10 en toen mijn markt af was ging mijn voedselvoorraad van 2k+ naar 0. Heb 8 gatherers, 8 hunters, 8 vissers, maar dat hielp niet.. Leek me toch genoeg. | |
yamiown | vrijdag 21 februari 2014 @ 02:02 |
Daarom farms. 4 farms (waarvan 2 vrij klein), 2 orchards (waarvan 1 super klein), 3 vissers, 3 gatherers, 3 hunters is genoeg om 95 man te onderhouden en per jaar zo'n 1100 food over te houden. Edit: Ik houd bijna 4k food over per jaar. | |
Kikopuz | vrijdag 21 februari 2014 @ 02:22 |
Ik wil ook farms, maar die seeds zijn zo ontzettend duur. Ik heb nog niet genoeg ander spul om die seeds te kopen. Hoe heb jij dat gedaan? En als je zegt 3 vissers, etc etc bedoel je dan letterlijk 3 vissers of 3 visserijen? | |
yamiown | vrijdag 21 februari 2014 @ 02:27 |
Je begint toch met 1 seed op hard? Ik speel op medium en begon iig met 2, peppers en Cabbage, van ieders een groot veld gemaakt en daar krijg ik per jaar zo'n 800 per van (1600 totaal dus). Verder heb ik nu drie visserijen met 4 vissers. 3 Hunter cabins met 3 hunters 3 gatherer cabins met 3 gatherers Verder dan 4 farms en 2 orchards die onderhouden worden door 13 man. Daarmee haal ik per jaar 12k food op. | |
yamiown | vrijdag 21 februari 2014 @ 02:38 |
Eerste achievement, builder ![]() | |
Kikopuz | vrijdag 21 februari 2014 @ 02:38 |
Wow, goed bezig wat betreft je voedselvoorziening haha! Ik ben blij met mijn 2000 voedseloverschot na 38 jaar ![]() | |
yamiown | vrijdag 21 februari 2014 @ 03:09 |
Geen seeds maakt het inderdaad een stuk lastiger, ik dacht dat het 3-2-1 seeds zou zijn per difficulity mode zeg maar. Het handelen ging mij trouwens ook slecht af, ik geloof dat ik een mijn had gebouwd en daar iron in ging maken en toen iron tools en die weer verkopen. Per keer 200 tools verkopen leverde me 1600 ofzo op. Daarnaast had ik geluk dat er al vrij snel een handelaar kwam met schapen (aka jassen die duur zijn) en herbs verkopen ook voor een redelijke prijs. Hoe duur zijn seeds op hardmode trouwens? Ook rond de 3200? | |
einschtein | vrijdag 21 februari 2014 @ 03:11 |
Nomads willen niet komen en ik heb inwoners nodig. ![]() | |
Kikopuz | vrijdag 21 februari 2014 @ 03:14 |
Laatste keer dat ik checkte was het "slechts" 2500. Nou dat haal ik echt niet zomaar. Mijn dorp heeft net genoeg aan alles. Op dit moment gaat mijn food wel achteruit vanwege de babyboom. Ah well, hopelijk verdien ik de komende jaren genoeg om wat zaadjes en dieren te kopen. Heb al eens een koe kunnen kopen maar die is verdwenen, omdat ik het niet uit de trading post had gehaald. ![]() | |
yamiown | vrijdag 21 februari 2014 @ 03:22 |
Duurde bij mij ook 10 jaar voor er nomads kwamen, en waren er toen maar 7 -,- Dat is overigens op medium, als je op hard speelt zal de kans dat er nomads komen nog wel lager liggen | |
yamiown | vrijdag 21 februari 2014 @ 03:24 |
één horrorwinter (amper crops gegroeid, omdat late lente en een hele boel brandhout gebruikt) en gg. Hopelijk kan ik er nog iets van maken :/ | |
einschtein | vrijdag 21 februari 2014 @ 03:28 |
Ik speel op easy, even makkelijk beginnen dacht ik zo. ![]() | |
Kikopuz | vrijdag 21 februari 2014 @ 03:34 |
Duurde bij mij tussen de 10-20 jaar gok ik. En het waren er 5 ![]() | |
yamiown | vrijdag 21 februari 2014 @ 03:35 |
Potatoes ![]() Overigens zijn seeds voor bomen 2500 en seeds voor crops 3150 (op medium) volgens mij. | |
einschtein | vrijdag 21 februari 2014 @ 03:45 |
Ah, oke. Er worden nu ook aardig vlot baby's bij mij gemaakt, dus het gaat al redelijk de goeie kant op. | |
Furdinand | vrijdag 21 februari 2014 @ 08:50 |
Als je 2 trade gebouwen hebt, komen er dan ook 2 keer zo vaak bootjes? | |
Drebbelman | vrijdag 21 februari 2014 @ 09:24 |
ik vrees dat ik er nog voor moet boeten... mijn voedselvoorraad zit steeds op het randje. Ik zit al eeuwen te wachten tot ze eens beginnen te bouwen aan mijn tweede fishing dock. Ze vinden het kennelijk belangrijker om eerst alle bomen eromheen weg te halen... Dat pijltje waarmee je priority kan geven aan een gebied werkt dus echt voor geen meter. | |
DjNivek | vrijdag 21 februari 2014 @ 09:28 |
Yep, iedere trading post heeft z'n eigen timer | |
Friday12 | vrijdag 21 februari 2014 @ 09:42 |
Als je na 38 jaar 2k food heb dan doe je wel wat verkeerd ja ![]() ![]() | |
jogy | vrijdag 21 februari 2014 @ 09:48 |
Elke keer wanneer ik denk dat het allemaal best goed gaat stort de hele infrastructuur in elkaar, is het hout op en sterven ze met bosjes ![]() Hoeveel van die bomenplanters moet je het bos in schoppen voor je een beetje goede toevoer krijgt in godsnaam? ![]() | |
jogy | vrijdag 21 februari 2014 @ 09:49 |
Dit is echt zo'n spel dat ik geweldig vind maar totaal niet weet wat ik nou in godsnaam aan het doen ben. | |
Friday12 | vrijdag 21 februari 2014 @ 10:01 |
Ik heb er 20(foresters niet lodges op de 600+ pop met meeste stone houses en 5 woodcutters(deze gaat nu omhoog want is telkes op) | |
Drebbelman | vrijdag 21 februari 2014 @ 10:23 |
Ik ben er in elk geval achter gekomen dat er veel winst te behalen valt in het finetunen van de taken waar de personen mee bezig zijn. De blacksmith even hout laten hakken als toch genoeg tools hebt etc. Gewoon zorgen dat je de locaties hebt en er iemand op kan zetten wanneer dat nodig is. De farms hoeven alleen bewerkt te worden van early spring tot late autumn, in de tussentijd kunnen ze prima minen of vissen ofzo. | |
BlaZ | vrijdag 21 februari 2014 @ 11:00 |
Dat levert ook nog eens op twee manieren winst op. Door niet teveel tools te maken bijvoorbeeld is het makkelijker de houtvoorraad op peil te houden. Heel snel een mijn bouwen om meteen stalen tools te produceren helpt ook enorm. | |
mschol | vrijdag 21 februari 2014 @ 11:01 |
pop van 600, hoe? ![]() | |
Friday12 | vrijdag 21 februari 2014 @ 11:22 |
Huizen bouwen en het zijn er 700 nu alleen ze vriezen beetje dood ![]() | |
mschol | vrijdag 21 februari 2014 @ 11:28 |
ik kan nooit een leuke voedsel productie verzorgen.. | |
Drebbelman | vrijdag 21 februari 2014 @ 11:46 |
Jaar 10 ,met de FOKseed:
| |
Chef_M | vrijdag 21 februari 2014 @ 11:57 |
Welk nummer is dat? | |
Drebbelman | vrijdag 21 februari 2014 @ 11:58 |
| |
Friday12 | vrijdag 21 februari 2014 @ 12:01 |
4 jaar achter elkaar een early frost ![]() | |
jogy | vrijdag 21 februari 2014 @ 12:06 |
Mooi! Maar je ondervind dus geen problemen met het bij elkaar gooien van forrester en gatherers? (forresters haalt de oude bomen weg en gatherers heeft oude bomen nodig oid? Of was dat herbalist, hm) | |
jogy | vrijdag 21 februari 2014 @ 12:07 |
Same here ![]() | |
Drebbelman | vrijdag 21 februari 2014 @ 12:10 |
De herbalist heeft inderdaad oude bomen nodig, maar heb er geen problemen mee. Sterker nog, mijn voorraad medicine lijkt nooit te krimpen. In het begin heb ik een knakker wat herbs laten plukken, en bij een mooi voorraadje heb ik hem weer iets anders laten doen. De herbalist staat nu al een paar jaar zonder personeel, en de voorraad medicine is nog steeds gelijk. | |
mschol | vrijdag 21 februari 2014 @ 12:10 |
ik ben opnieuw begonnen op 9900099; aardige map wel | |
jogy | vrijdag 21 februari 2014 @ 12:11 |
ik heb ook een map gevonden met redelijk veel vlakke gebieden en water dichtbij. Hopelijk kan ik er wat mee. (medium) | |
Friday12 | vrijdag 21 februari 2014 @ 12:11 |
Ik ga de fok seed doen denk ik (dit is een lost cause ![]() | |
mschol | vrijdag 21 februari 2014 @ 12:17 |
hard ga ik mij nog niet aan wagen ![]() water is niet zo dicht bij als bij m'n vorige seed.. aan 2 kanten een rivier voor traders en vis ![]() wat ik mis trouwens: de mogelijkheid tot uitbreiden van stockpiles dus dat je een huidge stockpile kan uitbreiden i.p.v. een nieuwe neerleggen | |
Stranger | vrijdag 21 februari 2014 @ 12:19 |
Hard is imo juist de makkelijkere optie, je hebt maar 4 gezinnen die een huisje willen voor de eerste winter, en seeds heb je het eerste jaar toch nog geen drol aan. | |
DjNivek | vrijdag 21 februari 2014 @ 12:25 |
Nu ben ik even niet 100% zeker, maar volgens mij ben ik gisteren een tijdje bezig geweest op m'n 'verjaardags seed'. Erg leuke map waarbij je in de buurt van de rivier en een meer begint. Dat meer kan je volledig rond gaan bouwen (met een tunneltje en bruggetje hier en daar), een aanrader iig. Ik zal als ik thuis ben nog wel kijken of het klopt, maar voor de seed: Seed: 26031986 Terrain type: Valleys Terrain size: Large Climate: mag je zelf weten Disasters: mag je zelf weten Starting Conditions: mag je zelf weten Onder voorbehoud, als het toch een andere seed was, pas ik het zodra ik thuis ben wel aan. | |
Drebbelman | vrijdag 21 februari 2014 @ 13:14 |
Jaar 15 ,met de FOKseed:
| |
einschtein | vrijdag 21 februari 2014 @ 13:41 |
Hm, ik wil ook wel weer overnieuw beginnen. Even kijken met welke seed. Tips? | |
Stranger | vrijdag 21 februari 2014 @ 13:42 |
Pak de FOK!Seed, elke 5 jaar screenshotje van je progress, kunnen we vergelijken ![]() | |
einschtein | vrijdag 21 februari 2014 @ 13:44 |
Oh gawd. Maar prima. ![]() | |
Stranger | vrijdag 21 februari 2014 @ 13:51 |
Ik zie dat jij je ziekenhuis even tactisch hebt neergegooid als ik, dat als er iemand ziek wordt, ze tenminste eerst door de woonwijk moeten lopen zodat ze iedereen aan kunnen steken ![]() | |
Drebbelman | vrijdag 21 februari 2014 @ 14:04 |
ik hoop dat over een paar jaar het ziekenhuis wel omringd is door huisjes ![]() ofzo | |
einschtein | vrijdag 21 februari 2014 @ 14:05 |
Welke had ik nog maar nodig om seeds oid te krijgen? Voor farms? | |
Kikopuz | vrijdag 21 februari 2014 @ 14:08 |
![]() Opschepper ![]() De eerste 25 jaar zat ik met <10 mensen. Het lukte maar niet om er meer te krijgen, wat ik ook probeerde haha. | |
JCPepino | vrijdag 21 februari 2014 @ 14:12 |
Als een quarry op is, blijft het dan staan zoals het is? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 februari 2014 @ 14:13 |
Dit ziet er vet uit zeg! Eens kijken waar deze game te koop is. Wat is de FOKseed en wat houdt het in? [ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 21-02-2014 14:18:48 ] | |
Sejt | vrijdag 21 februari 2014 @ 14:23 |
Het gat blijft er. Het 'gebouw' erbij wordt afgebroken. Maar netto krijg je er geen vakjes bij o.i.d. | |
einschtein | vrijdag 21 februari 2014 @ 14:29 |
Hoe beginnen jullie met de FOK!-seed? Met name qua food. ![]() | |
mschol | vrijdag 21 februari 2014 @ 14:31 |
het zou mooi zijn als het gat afgedicht zou kunnen worden, niet perse dat je er dan ook op kan bouwen, maar wel dat het dicht is maar zo zijn er wel meer van dat soort kleine dingen die ik anders zou willen zien, genoeg ideeen voor mods iig ![]() | |
Drebbelman | vrijdag 21 februari 2014 @ 14:32 |
minimaal een gatherer hut en een hunting cabin, en al snel uitbreiden naar een tweede van ieder. Als je een tunnel hebt naar de andere kant van de bergrug een of twee fishing docks. | |
Sejt | vrijdag 21 februari 2014 @ 14:40 |
Inderdaad. Dat het gat over een tijdspan van 25 jaar ofzo weer weg is. Of dat het een meer wordt, waar je dan in kan vissen. ![]() Prima besluit van de developer om een mod kit te maken, zodat het spel input krijgt van alle creatieve geesten in de wereld. | |
einschtein | vrijdag 21 februari 2014 @ 14:48 |
2e keer dat ik bij de FOK! seed een crash krijg. ![]() | |
Friday12 | vrijdag 21 februari 2014 @ 14:53 |
Zou ook cool zijn als het gevuld werd door water ![]() | |
Jump | vrijdag 21 februari 2014 @ 14:55 |
Of als je er tenminste een brug kon overbouwen... ![]() | |
Friday12 | vrijdag 21 februari 2014 @ 15:02 |
Yup ![]() Net begonnen met fok seed en meteen een tornado ![]() | |
BlaZ | vrijdag 21 februari 2014 @ 15:03 |
Ik heb dit getest, en wat het beste lijkt is de Herbalist apart te zetten en daarnaast de forester, gatherer en hunter te clusteren. | |
BlaZ | vrijdag 21 februari 2014 @ 15:04 |
Totdat het allemaal platbrand. Ook al staat er op elke hoek van de straat een well. | |
NJ | vrijdag 21 februari 2014 @ 15:18 |
Hoe verwijder ik een stockpile? Als ik 'm gewoon weghaal via de Remove Structures, dan gebeurt er niets tot alle voorraad er uit is. En die voorraad wil ik juist naar een andere stockpile die strategischer ligt, maar dat gebeurt niet automatisch. | |
einschtein | vrijdag 21 februari 2014 @ 15:20 |
Gebeurd wel automatisch, zijn de mensjes misschien niet met iets anders bezig? | |
Friday12 | vrijdag 21 februari 2014 @ 15:20 |
Gebeurt wel automatisch maar heeft lage prioriteit. En je moet laborer hebben ![]() | |
jogy | vrijdag 21 februari 2014 @ 15:21 |
Bij het starten van het spel krijg je een random nummer om je veld mee te maken, de FOK!seed is 11041979, valley, fair weather, large map en hard Dan krijg je ![]()
| |
Jump | vrijdag 21 februari 2014 @ 15:27 |
Je kan ook prioriteit verhogen, dan is die meestal snel weg. | |
Friday12 | vrijdag 21 februari 2014 @ 15:28 |
Moet je aan het einde van jaar 5 een screenshot maken? | |
Drebbelman | vrijdag 21 februari 2014 @ 15:31 |
daar ben ik wel een beetje bang voor ja.. heb in een andere save zo'n brand gehad, en er bleef niet veel over ![]() jaar 20 in de FOK!seed:
| |
NJ | vrijdag 21 februari 2014 @ 15:47 |
De lage prio icm met slechts een enkele laborer deed 't 'm. | |
BlaZ | vrijdag 21 februari 2014 @ 15:48 |
Herkenbaar, ik heb het gevoel dat putten ook weinig helpen bij brand. Of ik doe iets verkeerd natuurlijk. | |
Friday12 | vrijdag 21 februari 2014 @ 15:57 |
Er zit nog een bug in dat je kan redden (remove structures erom heen en cancel voordat ze ook echt verwijderd zijn) dan brand niet alles plat ![]() | |
BlaZ | vrijdag 21 februari 2014 @ 16:00 |
Of autosave laden, dan is er ook niks aan de hand. | |
einschtein | vrijdag 21 februari 2014 @ 16:15 |
Hoe vind je in in godsnaam de dingen uit om te farmen. ![]() | |
mschol | vrijdag 21 februari 2014 @ 16:18 |
traden toch? en bij medium heb je wat seeds | |
beelz | vrijdag 21 februari 2014 @ 16:26 |
Ik vermaak me echt enorm met Banished. Ik mis alleen 1 ding: New Game+. New Game+ begin je met alle zaden en dieren die je in eerdere games al hebt gekregen door handel. En dan alleen door handel, niet de dingen waar je mee bent begonnen als je op easy of medium start. En om het leuk te houden voor de achievement-hoeren: New Game+ telt niet mee voor achievements, dus Farmer, Livestock en Food Variety zijn niet op die manier te verdienen. Ben benieuwd wat voor mods er gaan komen zodra de mod-kit gereleased is. Ik gok dat er sowieso meerdere mods komen die een disaster toe gaan voegen die iets te maken heeft met je Cemetary... ![]() | |
mschol | vrijdag 21 februari 2014 @ 16:27 |
![]() lege steen groeves -> graftombes ![]() ![]() | |
jogy | vrijdag 21 februari 2014 @ 16:33 |
Er is altijd plek voor een zombie-mod! ![]() | |
Kikopuz | vrijdag 21 februari 2014 @ 16:51 |
![]() ![]() | |
GlenSpey | vrijdag 21 februari 2014 @ 16:58 |
Dan heb je nog 10 jaar te gaan voordat de situatie ernstig wordt, tijd zat om het op te lossen ![]() | |
hugecooll | vrijdag 21 februari 2014 @ 17:21 |
wtf duurt het een maand om naar een boom te lopen dan? ![]() | |
NJ | vrijdag 21 februari 2014 @ 17:23 |
Godver. Er kwam een trader langs met Chestnut seeds en die wilde ik graag hebben, dus bijna m'n volledige voorraad van alles wat hij wilde hebben verkocht. Alles was vervangbaar, behalve de iron tools. Nu loopt iedereen rond met kapotte tools waaronder m'n blacksmith. Dus die kan niet snel genoeg produceren voordat de gemaakte tools weer op zijn. Ik hoop dat het verbeterd zodra ze zelf aan de beurt is voor een nieuwe tool, anders heb ik echt een probleem. ![]() | |
Furdinand | vrijdag 21 februari 2014 @ 17:32 |
Klinkt als een spiraal des doods die ik al te vaak heb gehad... :p als je blacksmith geen tool meer heeft ben je gewoon dood. | |
beelz | vrijdag 21 februari 2014 @ 17:40 |
Ik gebruik mijn steengroeves altijd al om Nomads aan het werk te zetten. 12 Nomads willen in stad komen wonen? Hmm, eens kijken of ik nog 12 plekken in de steengroeve heb. ![]() | |
Stranger | vrijdag 21 februari 2014 @ 18:36 |
Jaar 20 van de FOK!seed
| |
Someguy_ | vrijdag 21 februari 2014 @ 18:42 |
Ik ben ook begonnen aan de Fok Seed. Hier is mijn vooruitgang van jaargang 5 http://imgur.com/a/2pA1g Ik heb twee forest lodgers links en rechts van mijn dorp. De linker zorgt voor mijn hout voorraad ( wat momenteel nog niet veel is ![]() | |
Drebbelman | vrijdag 21 februari 2014 @ 18:47 |
mooie layout, ziet er efficient uit. | |
GlenSpey | vrijdag 21 februari 2014 @ 18:54 |
De fuck. Mn eerste stadje en het liep eigenlijk best wel lekker, had een small mountain map gebruikt voor de uitdaging, beginnen ze opeens mn appelbomen om te hakken omdat er geen firewood meer was. En ik zat al krap met vreten ieder jaar ![]() | |
prefix1 | vrijdag 21 februari 2014 @ 19:09 |
vet zuur als ik meer mensen krijg daalt me voedsel heel erg en meesten mensen gaan dood dan /,/ iemand tips om in het begin te beginnen? farms ? | |
Jump | vrijdag 21 februari 2014 @ 19:30 |
Goede vergelijking en het spel afkraken: http://steamcommunity.com(...)/540734255151983894/ not even better or even good as GTA V The troll is strong in this one ![]() | |
GlenSpey | vrijdag 21 februari 2014 @ 19:43 |
Helaas weinig tijd dit weekend, daarom alvast een screenie van FoK!seed jaar 1:![]() Het humbele begin van Halifax (hard). Begonnen met gatherers + foresters en 4 huisjes op de startlocatie. Iets rechts daarvan komt nu nog een gatherers + hunters. Zodra dit een beetje stabiel draait ga ik links van de bergkam verder bouwen, langs het meertje ![]() | |
Drebbelman | vrijdag 21 februari 2014 @ 19:50 |
gatherer huts, hunting cabins en fishing docks. Die brengen het hele jaar iets op, farms alleen tijdens de oogsperiode, dus dat is heel moeilijk om daar mee te beginnen. | |
beelz | vrijdag 21 februari 2014 @ 19:56 |
Zoals Drebbelman al zegt inderdaad Gatherin Huts en Fishing Docks bouwen. Maar eigenlijk is het nog wel het belangrijkst om pas meer huizen te bouwen om je bevolking te laten groeien als je de hele voedselproductie in orde hebt. Niet te snel je bevolking laten groeien dus, speel het rustig aan. Dit is geen game die je moet rushen. | |
Kikopuz | vrijdag 21 februari 2014 @ 20:28 |
Weet iemand toevallig of de goederen in je Market ook gezien worden als reserve goederen? Met andere woorden, als een vendor 100 food uit je barn haalt en op de markt zet, gaat mijn reserve dan met 100 naar beneden of blijft het hetzelfde? De laatste keer dat ik mijn markt opende ging mijn food reserve namelijk erg snel naar beneden. | |
Sejt | vrijdag 21 februari 2014 @ 20:31 |
![]() ![]() | |
Kikopuz | vrijdag 21 februari 2014 @ 20:43 |
Tja vroegâh... Volgens mij zijn mijn oudste inwoners inmiddels over-over-over-over-overgrootouders ![]() | |
BlaZ | vrijdag 21 februari 2014 @ 20:47 |
Farms zou ik pas mee beginnen bij een bevolking van 75+ Sowieso eerst vee en dan pas farms. Probeer hunters met foresters en gatherers + 2 huizen te plaatsen in een bosgebied. Dat werkt erg goed. Hunter leveren ook weer huiden wat belangrijk is om kleding te maken. Bij een inwoner of 20 zou ik een mijn (stalen tools) en school bouwen. Dan is het meteen wat makkelijker. | |
JCPepino | vrijdag 21 februari 2014 @ 20:57 |
Dat minen van coal gaat het langzaamste van alle soorten grondstoffen. Overigens heeft dit spel absoluut Trainsport Tycoon--achtige potentie! ![]() | |
mschol | vrijdag 21 februari 2014 @ 21:03 |
concept is tof, het opbouwen is voor mij alleen aan de trage kant, het mag allemaal wel iets sneller... | |
jogy | vrijdag 21 februari 2014 @ 21:16 |
Ik word droevig van dit spel ![]() | |
einschtein | vrijdag 21 februari 2014 @ 21:19 |
Ik vind het een toffe game, maar het zou nog gaver zijn als je gebouwen kon upgraden naar steen oid. Niet alleen de huizen. ![]() Of nóg meer andere upgrades. | |
Q. | vrijdag 21 februari 2014 @ 21:19 |
Ik ook. ![]() ![]() Ze waren okay. ![]() | |
jogy | vrijdag 21 februari 2014 @ 21:22 |
Bij mij ook, de visserijen lopen over van de gevangen vissen, de bosplukkers struinen de bossen af tot ze erbij neervallen en nog steeds gaat alles dood omdat ik niet genoeg arbeiders heb die het naar het magazijn brengen. Als je honger hebt en er ligt niets in het magazijn loop je toch ff naar Bert de plukker of Anita de visser om daar je vreten te halen? ![]() | |
mschol | vrijdag 21 februari 2014 @ 21:26 |
![]() | |
prefix1 | vrijdag 21 februari 2014 @ 21:52 |
nu net uurtje weer gespeeld ging al beter, had eindelijk me voedsel oppijl alleen vergat toen om huizen te bouwe voor nieuwe babys etc, Blijft een vet spel! | |
jogy | vrijdag 21 februari 2014 @ 22:02 |
Erh, is het trouwens slim om huizen te bouwen in de buurt van je professies als jager, visser en bosplukker of niet? | |
Sejt | vrijdag 21 februari 2014 @ 22:06 |
Jazeker, dan hoeven ze niet zo ver te lopen, dus minder tijd verspilt aan non-productie. | |
jogy | vrijdag 21 februari 2014 @ 22:09 |
Het is zo logisch dat ik het helemaal over het hoofd heb gezien ![]() ![]() | |
Q. | vrijdag 21 februari 2014 @ 22:09 |
![]() | |
einschtein | vrijdag 21 februari 2014 @ 22:39 |
![]() | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 21 februari 2014 @ 22:56 |
Fijn idee, continu 4 schuren vol met eten, ga maar alvast 4 extra schuren bouwen ![]() | |
mschol | vrijdag 21 februari 2014 @ 23:15 |
![]()
| |
Jump | vrijdag 21 februari 2014 @ 23:18 |
![]() Topic gaat snel precies ![]() | |
yamiown | zaterdag 22 februari 2014 @ 00:18 |
Komt er merchant met koeien en kippen, ben ik dingen aan t schuiven zodat ik genoeg heb om van ieder 4 te kopen (6000 geloof ik dat t was), ben ik zo druk bezig dat ik de boot zie wegvaren. Nu 2 lege 20x20 pastures (ik kan er schapen in doen maar die heb ik al 30...) Edit: Binnen 2 jaar nog 2 merchants waardoor ik nu Peach, Wheat en Beans heb ![]() Overigens voedseloverschot van 10k op 160 bewoners. [ Bericht 30% gewijzigd door yamiown op 22-02-2014 00:52:46 ] | |
Kikopuz | zaterdag 22 februari 2014 @ 00:57 |
Heb nu ook eindelijk een goede voedseloverschot. Ook 10k maar dan op 100 man. En zoals ik het nu doe, blijft het ook rond de 100 terwijl mijn reserves blijven stijgen. Dan kan ik eindelijk mijn seeds kopen en een farm beginnen ![]() Beter laat dan nooit. | |
Jump | zaterdag 22 februari 2014 @ 00:59 |
Eenmaal mijn brandhout productie goed gaat leg ik per jaar 100-200 in mijn trading post erbij. Met een maximum van 625 stuks. Dat komt mooi op,2500 dan voor als je seeds wilt kopen. | |
einschtein | zaterdag 22 februari 2014 @ 01:02 |
/Hoe komen jullie aan al die stats? ![]() | |
yamiown | zaterdag 22 februari 2014 @ 01:07 |
Town Hall | |
Jump | zaterdag 22 februari 2014 @ 01:07 |
Je kan statistieken op verschillende manieren bekijken. * Alles wat iets produceert heeft in venstertje wwar je de instellingen doet een knopje zitten rechtsboven, vierde van rechts. Daar zie je hoeveel er gepeoduceerd is het huidige en vorige seizoen * Je kan een town hall bouwen. Dan heb je een groot aantal grafieken, maar ook een Production tab met info van een hoop producten * Een huisje heeft ook altijd een eigen kleine inventory, daar kan je zien hoeveel eten ze in huis hebben bijvoorbeeld. | |
jogy | zaterdag 22 februari 2014 @ 01:36 |
Ik heb een afsterven gestopt en omgekeerd ![]() ![]() | |
yamiown | zaterdag 22 februari 2014 @ 01:36 |
Tips voor de market: Herbs Tools Coats De eerste heb je vrijwel niet nodig en kan je makkelijk aankomen. Tools en Coats zijn makkelijk gemaakt en kan je voor een vrij dure prijs verhandelen, warm coats en steel tools zijn beide 20 waard. Ik heb nu 212 inwoners en maar 1 blacksmith/tailor en ik houd genoeg over om te verhandelen. Het geheim is zorgen dat je genoeg iron (+coal) en wool (en leather) hebt dat ze continu bezig zijn. | |
einschtein | zaterdag 22 februari 2014 @ 01:41 |
Ah, dan zijn er dus geen dingen die ik heb gemist ![]() | |
Jump | zaterdag 22 februari 2014 @ 01:42 |
Ik zou van die vijf crop fields een deel uitschakelen. Ze gaan waarschijnlijk maar 20% yield halen en de rest gaat kapot door de winter. En de vijf farmers samen zetten op twee fields. Nomads op een juiste moment kan soms echt wel de redding zijn. Maar meestal niet ![]() | |
BurnaBoy | zaterdag 22 februari 2014 @ 01:45 |
Hoezo zo gefocust op die fields? Ik doe die fields alleen omdat ze lekker boost geven aan je productie en dat kun je dan verkopen. De basis wil je juist hebben in iets wat je het hele jaar door wilt kunnen produceren toch? | |
Jump | zaterdag 22 februari 2014 @ 01:50 |
Na een tijdje kom je met gatherers en hunters niet meer toe en moet je wel crop fields gebruiken. Dat zie je ook mooi in de food grafiek dan: http://images.internix.be/files/Banished/2014-02-20_00020.jpg | |
yamiown | zaterdag 22 februari 2014 @ 01:52 |
Met 1 farmer per field groeien je crops amper. Als je op de fields drukt zie je x% yield. Met 1 farmer zal die max. 20% zijn (zoals Jump al zei) terwijl als je 2 farmers op een field hebt je al rond de 70% kan komen. Daarnaast zal je als je 1 farmer per field hebt amper iets van het veld oogsten, omdat maar 1 persoon aan het oogsten is. Met meerdere personen gaat dat veel sneller. | |
Furdinand | zaterdag 22 februari 2014 @ 02:14 |
Mijn eerste goedlopende dorpje. ![]() | |
Kikopuz | zaterdag 22 februari 2014 @ 02:44 |
Yep het gaat inmiddels zo goed dat ik per keer dat een merchant langskomt tot ong 1000 brandhout, 500 venison en 100 leather aanvul. Helaas is het zo lang wachten op de juiste producten. Daarnaast net een tornado gehad. Ontzettend veel resources en mensen kwijtgeraakt. Dus ik dacht f- it en heb niet opgeslagen hahaha ![]() | |
yamiown | zaterdag 22 februari 2014 @ 04:01 |
Brug van 88 lang over een meer heen aan het maken, want ruimtegebrek ![]() | |
Kikopuz | zaterdag 22 februari 2014 @ 05:16 |
* Kikopuz is verslaafd. Zie de tijd.. | |
yamiown | zaterdag 22 februari 2014 @ 05:33 |
Zojuist afgesloten hier, maar twijfel om toch nog even te spelen. Al zijn is er bij mij in 1 jaar zo'n 15% van alle volwassenen gestorven (van 191 naar 169...) | |
mschol | zaterdag 22 februari 2014 @ 08:57 |
golden gate achievement ![]() | |
Sejt | zaterdag 22 februari 2014 @ 09:36 |
Warme winter. Zo warm heb ik nog niet meegemaakt. En m'n klimaat instelling staat op 'fair'.![]() | |
dekkered | zaterdag 22 februari 2014 @ 09:41 |
zon winter is juist logisch op fair. | |
mschol | zaterdag 22 februari 2014 @ 09:42 |
het is logisch op mild, niet heel erg op fair | |
dekkered | zaterdag 22 februari 2014 @ 09:42 |
dat heb je standaard. Je hebt altijd momenten er tussen zitten dat er een hoop ouderen dood gaat. Ik zou alleen graag willen dat je een "ouderen" huis kan maken waarof alle alleenstaande oudjes naar toe gaan. | |
dekkered | zaterdag 22 februari 2014 @ 09:43 |
sorry foutje. dacht dat fair het laagste was. Maar alsnog is het niet heel apart. Het zou op Harsh apart zijn. edit: Klote merchant is al ongeveer 5 keer met het zelfde geweest........ AAAAH flikker op met je klote coats. Ik heb betere. edit2: Plannen jullie ook altijd je Mijnen alvast als je ergens naast een berg gaat bouwen? Ik doe dat eigenlijk wel om te zorgen dat ik als ik later daar een mijn wilt dat ik niet eerst nog zooi meot verwijderen [ Bericht 12% gewijzigd door dekkered op 22-02-2014 09:50:13 ] | |
Sejt | zaterdag 22 februari 2014 @ 10:16 |
Precies, fair is de middelste moeilijkheidsgraad wat betreft klimaat. Maar uiteindelijk kreeg ik nog vorst in de lente. ![]() Mazelen zorgt voor een handvol doden. Ik kon nog snel een ziekenhuis bouwen. ![]() ![]() En een epic naam ![]() ![]() | |
dekkered | zaterdag 22 februari 2014 @ 10:22 |
Ook maar even snelle bouwen. Nog niet tegen gekomen maar is wel handig als je al een tijdje met je stad bezig bent. Ik kwam trouwens nog iets heel gaafs tegen. Deze gast heeft al zen mod idee uitgwerkt. http://www.banishedmods.c(...)?tid=12&pid=39#pid39 | |
Sejt | zaterdag 22 februari 2014 @ 10:28 |
Ziet er inderdaad mooi uit. Net als The Flour Project: http://www.banishedmods.com/forums/showthread.php?tid=25 Ben benieuwd of dit allemaal mogelijk wordt met de mod kit, want dat zal het spel alleen maar verder uitbreiden! | |
dekkered | zaterdag 22 februari 2014 @ 10:32 |
In de link van mij hebben ze het over de mogelijkheden wat of wel "gelijk" zou kunnen en wat niet. Luke heeft namelijk wel al wat info naar buiten gebracht over wat of hij van plan is en wat er ongeveer mogelijk is met de mod tool. | |
SuperHarregarre | zaterdag 22 februari 2014 @ 10:39 |
Ook maar overstag gegaan. Zo, nu even eerste dorp bouwen. ![]() | |
dekkered | zaterdag 22 februari 2014 @ 10:46 |
Succes ![]() ![]() |