abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136545590
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
pi_136545737
Ik zat nog even te zoeken, want ik heb nog een bv-shirt gekocht destijds. Echt heel tof maar ik kon het zo gauw niet meer vinden. Maar op de laptop zoekt het wat makkelijker dan mobiel, dus toch gevonden:

http://www.lovelymaternit(...)=50&manufacturer=113

Ik heb deze:

Venus in pocketformaat
© loveli
pi_136545978
gut wat een gepunnikt is dat bv toch weer!

hier een ongeduldig mannetje dat an zich goed aan hapt maar dan gaat t niet snel genoeg en gaat ie trekken en mauwen. au!

de stuwing lijkt gelukkig voorbij, al ga ik pas echt juichen als ie twee weken is, met sjaak had ik toen al bo1 achter de rug...

ennieweej. wellicht storm ik binnenkort nog binnen voor tips & tricks....
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136547171
Tof shirtje Phaidra!
Ik zie er niet uit in m'n h&m voedingsshirtjes. Er zit echt geen enkele vorm in, lijkt wel? Net of ik een vuilniszak aan heb. Maar misschien accentueert dat nu wel op de juiste plekken, ofzo. :')

quote:
2s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:28 schreef Kyara het volgende:
bekenden bij waren. Schoonvader, zwager, vrienden. Nu ook niet meer maar nu hebben ze natuurlijk ook een groter hoofd waardoor meer bedekt blijft ;)
Hier heb ik juist eerst bij bekenden gevoed. Beneden voor het eerst waar een goede vriend bij was. En daarna bij schoonouders thuis. Juist omdat ik me daar om'n gemak voel. :D Maar komend weekend hebben we een verjaardag bij m'n eigen familie en dan denk ik dat ik naar boven ga. :o

Bedankt voor de reacties nog allemaal. :) Ik denk dat het steeds makkelijker wordt om in het openbaar te voeden. Kan me de situatie van Kyara half in de plant helemaal voorstellen. :D

[ Bericht 3% gewijzigd door Soempie op 10-02-2014 14:28:21 ]
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_136547265

Oooh, ik moet 10 kg afvallen en dan deze hebben. O+

Oh, ze hebben hem zelfs in mijn maat. *O*
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_136547447
Haha naar die zat ik ook al te kijken Soemp :D O+

Enne, flink door blijven voeden he, dan zou dat afvallen vanzelf moeten gaan oO<
pi_136547508
Ja, ik ben al 12 kg kwijt. :P En tijdens de zwangerschap was ik er 7 aangekomen, geloof ik.
pi_136547648
Nice!!! :o
  maandag 10 februari 2014 @ 17:03:12 #9
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_136554541
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 14:22 schreef Soempie het volgende:
[ afbeelding ]

Oooh, ik moet 10 kg afvallen en dan deze hebben. O+

Oh, ze hebben hem zelfs in mijn maat. *O*
Ik heb die in het paars, met driekwart mouwen. Ik kwam er pas na twee keer dragen achter dat er doodskopjes in de uil zitten.... Het is een ideaal shirt. ^O^
pi_136557317
Leuke shirts! Bedankt voor de link Phaidra.

Gisteravond had ik het een beetje zwaar met I. Ik denk dat ze aan het clusteren was. Vanaf 18.00 wilde ze voortdurend aan de borst, ze was heel onrustig en onverzadigbaar. En dat werd in de loop van de avond alleen maar erger. Totdat het zo was dat als het eventjes niet lukte met aanhappen (en hoe moeier ze werd, hoe lastiger dat was) ze helemaal over haar toeren raakte: schreeuwen/huilen, met armpjes wild zwaaien, rood aanlopen. Het zullen de hormonen wel zijn, maar ik vond dat heel moeilijk om te zien. Het was toen inmiddels 23.00.

Gelukkig greep mijn vriend in door haar van me over te nemen, op zijn borst te leggen en daarvan werd ze langzaam rustig. Ze viel uiteindelijk in slaap en heeft vervolgens tot 4.00 vannacht doorgeslapen.

Ik dacht dat als een baby wil drinken je altijd gewoon moet aanleggen, daarom ging ik gewoon door, al zag ik ook hoe uitgeput zij werd (ik zelf ook). Ze leek helemaal geobsedeerd door het drinken aan de borst. Is dit normaal gedrag bij clusteren?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_136558399
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 14:25 schreef LadyBlack het volgende:
Haha naar die zat ik ook al te kijken Soemp :D O+

Enne, flink door blijven voeden he, dan zou dat afvallen vanzelf moeten gaan oO<
Helaas gaat dat niet altijd op.. Hier bij de eerste vlogen de kilo's er af tijdens de borstvoeding en bij de tweede bleef het net zo hard hangen ;( :'(
  maandag 10 februari 2014 @ 19:38:42 #12
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_136561255
Hier werkt het ook niet zo, als ik voed en druk ben en niet veel eet, dan krijg ik gierende honger en ik word snel ziek. Dus ik moet gewoon geregeld wat eten om me goed te blijven voelen, ik let dus vooral op wat ik eet.

Nog even een foto van vandaag, mijn bijna 8 maanden jonkje..... O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 10% gewijzigd door Juud79 op 10-02-2014 19:47:40 ]
pi_136564882
Juud, als ik die foto zie word ik gewoon emo. Wat doet je mannetje het goed. Wat kijkt hij helder uit zijn ogen. O+
  maandag 10 februari 2014 @ 21:00:09 #14
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_136565502
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 20:48 schreef Omentielvo het volgende:
Juud, als ik die foto zie word ik gewoon emo. Wat doet je mannetje het goed. Wat kijkt hij helder uit zijn ogen. O+
Nah, wat lief! :*

Ik ben ook zo blij en dankbaar, iedere dag. Dat ie bij ons mocht blijven en dat ie het ook nog eens zo goed doet. O+
pi_136569746
Juud wat ziet hij er goed uit. Wat een lieve blik in zijn ogen O+
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  maandag 10 februari 2014 @ 22:43:35 #16
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_136570672
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 22:25 schreef Tinuviel het volgende:
Juud wat ziet hij er goed uit. Wat een lieve blik in zijn ogen O+
Het is ook een heel lief/zacht/vriendelijk mannetje. Zo een waarbij als ie huilt meteen dikke tranen over zijn wangen rollen en hij lacht naar iedereen. En een koddige kroelbaby, die ook heel graag op schoot zit.

Mijn dochter heeft veel meer pit en was op deze leeftijd al veel meer dr omgeving aan het verkennen en minder een schoot en knuffelkind. Dus ik vind die verdeling wel heerlijk.

Nu zijn het overigens beide kroelkippen, we zitten geregeld met elkaar op de bank, onder een dekentje een filmpje te kijken. O+

Tot zover dit off topic geneuzel.... :@
pi_136572514
Ik vind het lief Juud! En prachtige foto! Leuk die verschillen tussen kindjes he O+
pi_136576953
Franny klinkt bekend. Mijn mini heeft dat ook wel eens gedaan. Heel vervelend maar het gaat over. Sterkte!

Juud wat een leukerd.
pi_136578086
quote:
2s.gif Op maandag 10 februari 2014 18:05 schreef Franny_G het volgende:

Gisteravond had ik het een beetje zwaar met I. Ik denk dat ze aan het clusteren was. Vanaf 18.00 wilde ze voortdurend aan de borst, ze was heel onrustig en onverzadigbaar. En dat werd in de loop van de avond alleen maar erger. Totdat het zo was dat als het eventjes niet lukte met aanhappen (en hoe moeier ze werd, hoe lastiger dat was) ze helemaal over haar toeren raakte: schreeuwen/huilen, met armpjes wild zwaaien, rood aanlopen. Het zullen de hormonen wel zijn, maar ik vond dat heel moeilijk om te zien. Het was toen inmiddels 23.00.

Gelukkig greep mijn vriend in door haar van me over te nemen, op zijn borst te leggen en daarvan werd ze langzaam rustig. Ze viel uiteindelijk in slaap en heeft vervolgens tot 4.00 vannacht doorgeslapen.

Ik dacht dat als een baby wil drinken je altijd gewoon moet aanleggen, daarom ging ik gewoon door, al zag ik ook hoe uitgeput zij werd (ik zelf ook). Ze leek helemaal geobsedeerd door het drinken aan de borst. Is dit normaal gedrag bij clusteren?
Hier wel! Ze had hier gelukkig al snel door dat sabbelen ook leuk is waardoor ze niet meer zo gefrustreerd raakte.

En ook blijven aanleggen zolang ze nog drinkt, dat schroeft je productie ook weer op. En als ze echt over haar toeren is idd gewoon bij jou of je vriend op de borst. Het klinkt nl ook wel als krampjes, Ellie wilfde dan ook altijd doordrinken maar dat ging dan niet omdat ze pijn had. Bv is pijnstillend, maar ik vond dat heel lastig want van meer drinken hield ze ook krampjes.

Tot 4.00 uur is logisch dan - ze zat hartstikke vol!
Home is where the O+ is...
pi_136578489
Juud, wat klinkt dat lief O+ Sowieso oogt D. als een enorm zachtaardig jongetje (ik herken mijnes er een beetje in), superschattig O+
  dinsdag 11 februari 2014 @ 10:47:06 #21
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_136579837
quote:
2s.gif Op maandag 10 februari 2014 18:05 schreef Franny_G het volgende:

Ik pik deze er nog even uit, soms helpt het dan idd om bij iemand te liggen die geen 'melkgeur' om zich heen heeft hangen. Wat wij ook wel hebben gedaan (met onze oudste) was 's avonds laat in badje doen als ze eens zo overstuur of aan het huilen was, dat hielp dan om haar even uit die 'modus' te halen. ;)
pi_136581343
Help! Sean is sinds kort van het duimen en tijdens het drinken wil hij blijkbaar ook graag z'n duim erbij frotten, wat het vacuüm opheft. Vervolgens wordt hij heel driftig want geen melk meer. Ik hou dan z'n handje vast zodat hij weer gaat drinken en als ik het handje loslaat of hij z'n handje los wrikt, zit hij binnen 2 seconden weer met z'n duim in z'n mond en begint het weer opnieuw.
Herkenbaar? Tips?
  dinsdag 11 februari 2014 @ 11:47:32 #23
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_136581416
Een bv ketting kopen, hem een rammelaar knuffelpop in zijn handje geven?
pi_136581452
Heb ik en boeit hem niet, hij is geobsedeerd door z'n duim :')
pi_136589495
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:44 schreef Spewey het volgende:
Help! Sean is sinds kort van het duimen en tijdens het drinken wil hij blijkbaar ook graag z'n duim erbij frotten, wat het vacuüm opheft. Vervolgens wordt hij heel driftig want geen melk meer. Ik hou dan z'n handje vast zodat hij weer gaat drinken en als ik het handje loslaat of hij z'n handje los wrikt, zit hij binnen 2 seconden weer met z'n duim in z'n mond en begint het weer opnieuw.
Herkenbaar? Tips?
Handje blijven vasthouden?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_136590156
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 15:48 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Handje blijven vasthouden?
Dat idd.. Welk handje is het? Bovenste of onderste (neem zomaar aan dat je in madonnahouding voedt) Onderste kun je dan nog wegklemmen, bovenste vasthouden. Gaat wel weer over, de ontdekking dat je zelf zo'n duim hebt én dat ie in je mond kan is natuurlijk ook fantastisch :P
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_136592559
Hehehehe ja duim in mond is het echt helemaal. Inderdaad maar handje blijven vasthouden dan, hoop dat het inderdaad een fase is :')
  dinsdag 11 februari 2014 @ 17:46:14 #28
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136594056
Hier was E ook steeds enorm met dr handjes aan het friemelen toen ze heel klein was. Daarna ging het een tijd prima, en nu drinkt ze vooral lekker als ze een dun stukje vel tussen duim en wijsvinger kan rollen :X

Zal ook wel weer overgaan... :')
pi_136599563
Stuk vel, check! :D
Of hij is aan het duimen of hij geeft massages...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 20:59:55 #30
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136602349
Hahaha jaaaaa zo ja :D O+
pi_136602553
En dan het liefst met van die scherpe nageltjes/mesjes... :X O+
pi_136602559
Dan is dubbelvoeden wel handig. Kunnen ze zich lekker op elkaar uitleven :+

:X

(dat is dus ook de reden dat ik niet echt lekker tegelijk kan voeden als ze te wakker zijn.... vaccuum bij de ander verbreken, oog/neus/oor porren, haren trekken, knijpen....)
pi_136602577
En een pincet greep.
pi_136604931
Klinkt heel bekend dat knijpe van een dun stuk vel, hier ook. Scherpe nageltjes klinkt ook bekend.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  woensdag 12 februari 2014 @ 09:39:46 #35
250838 Fee-nix
fire, ashes, brand new me
pi_136616745
Hoi dames. Ik ben net weer zwanger en zat alvast (heeeeeel erg op de zaken vooruit lopend :P ) naar een kolf te kijken.
Ik zie regelmatig dat jullie hier een kolf van elkaar overnemen (tweedehands dus). Nu kwam ik een artikel daarover tegen die ik even wil delen. Het is vast bij de meesten van jullie al bekend, maargoed. Better safe than sorry :).
pi_136616959
Vraag: mijn flesweigeraar drinkt weer uit de fles (OMG WTF HURRAYYYYY! O+ ) en is ook echt DOL op zijn flesje nu. Hij wil bij elke maaltijd gewoon graag een flesje drinken bij het eten. Nu geef ik hem af en toe een laagje water, hij drinkt daar omheen zeker nog iets van 8 a 10 keer per 24 uur aan de borst, kan dit kwaad? Of kan ik beter zorgen dat ik elke dag wat kolf en hem dat in zijn flesje geven?

Ik vind het niet erg als hij water drinkt, maar bv lijkt me toch stukken voedzamer en ik wil mijn productie niet om zeep helpen. Wat is wijsheid?

Hij is bijna tien maanden nu :)
pi_136617459
Geen idee L-E. Wij zijn rond 10 maanden wel begonnen met water geven maar dat was meer om te oefenen met drinken uit een gewone of oefenbeker.

En nu met ruim 1 jaar ben ik juist water drinken wat meer aan het promoten zodat ze ook voldoende vocht binnen krijgen buiten de borst (ook met het oog op weer aan het werk want dan kan/ga ik niet meer kolven).

En is ook alles of niet he, een niet willen, nu alleen maar :D
pi_136617914
Als hij nog 8-10 keer drinkt dan lijkt me dat voor jouw productie en voor zijn hoeveelheid bv geen probleem. Volgens mij is je productie na tien maanden wel redelijk stabiel dacht ik?

Ik zou er lekker van genieten dat Sticker nu een flesje pakt en dat juist stimuleren, met name om een terugval te voorkomen maar ook een beetje met het oog op je eigen vrijheid.

Als je merkt dat hij minder bij jou gaat drinken door dat water en als dat je zorgen baart, dan zou je idd kunnen kolven en hem bv uit een flesje geven. Of minder flesjes water geven en vaker aanleggen in plaats daarvan.
Ik zou dat laatste zelf alleen niet doen, maar ik zie het als een natuurlijke ontwikkeling dat een kind naarmate hij ouder wordt meer interesse in ander drinken krijgt en daardoor minder aan de borst wil. Mijne heeft bv zo zelf afgebouwd en ik heb dat als heel fijn ervaren zo. Dit ter toelichting hoor, ik weet niet niet hoe jij daar in staat :)

Ik zou iig hem volgen en nieuwe interesse stimuleren, maar wel in de gaten houden dat hij nog wel genoeg bv binnen krijgt. Maar met 8-10 keer drinken nog zou ik me daar niet druk om maken. Mijne dronk beduidend minder keer met die leeftijd.
  woensdag 12 februari 2014 @ 10:51:22 #39
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_136618561
L-e Ik gaf Nathan een flesje water bij het eten na de bv. Kon hij zich wel uitleven op water en maakte het eigenlijk niet uit voor mijn productie. Deed ik vanaf een maand of 8/9. Nu bij Lauren krijgt ze pas sinds deze week steeds meer water binnen omdat ik actief aan het afbouwen ben (wil graag naar 2 a 3 voedingen per etmaal in plaats van 6/7).
pi_136618645
Wat Mineola zegt ^^

Een flesje met, zeg, 50 ml aan ander drinken op een hele dag (gemiddeld 100 ml per voeding las ik een keer) zal in ieder geval weinig invloed hebben op je productie na 10 maanden. Als je nou merkt dat hij ook echt minder gaat drinken bij jou en je dat niet wil, kan je altijd nog stoppen / vaker aanleggen / kolven. :)
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_136619147
Ik gaf vanaf de eerste verjaardag water bij. Gewoon, altijd een rietjesbeker op tafel die ze zelf kon bedienen. Die leeftijd werd geadviseerd in Eten voor de kleintjes met inderdaad de redenering die jij noemt: waar water zit, is geen vraag naar melk. Als het echt om het flesje gaat en jij vindt een beetje kolven geen probleem, zou ik die weg kiezen.
pi_136619517
Thanks all! Mijn voorkeur gaat gevoelsmatig toch uit naar bv boven water. Dus ik zet in op kolven, en lukt dat eens niet om wat voor reden dan ook, dan kan hij water krijgen. Goed om te weten dat mijn productie daar niet meteen van op zijn gat ligt. :)
  woensdag 12 februari 2014 @ 13:28:30 #43
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_136623221
Ik zou op die leeftijd niet meer gaan kolven, zeker niet als je kind nog zoveel drinkt op een dag. Zeker als het bij de maaltijd is niet. Maar goed ik ging bij dochterlief voor de pap ook niet kolven, zij kreeg dat aangemaakt met bio geitenmelk. Ik ben daar nogal lui in. :P

Mijn ventje drinkt sinds deze week ook opeens weer uit een flesje (hoezee, ik kan weer een keer langer als een uurtje zonder hem weg) Ik kolf nu nog wel, want ik vervang met oefenen nu een borstvoeding (kolf de ene dag en geef hem dat de volgende dag) of pak wat uit de vriezer wat er nog lag.
pi_136644634
Ik vind kolven echt de moeite niet hoor. Niet meer, that is, toen ik het 8 keer op een dag deed stond ik daar iets anders in. Er komt een tijd dat hij helemaal geen bv meer binnen zal krijgen. Nu het nog wel kan, wil ik dat hij zo veel mogelijk moedermelk binnen krijgt. :)
pi_136652655
HELP

tips nodig voor onrustig aanhappende baby. Ben nu al half uur bezig met aanleggen. Baby compleet overstuur. :'(
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136652746
Hier hielp het als mijn vriend even met hem op de arm rondliep. Daar werd hij rustig van en kon ik hem weer aanleggen. Sterkte, het is sneu hè?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_136652884
Uiteindelijk kalmeerde die toen vent een schone luier gaf. Pff echt afzien dit. :{
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136653137
Gaat het aanhappen ook moeilijker als hij kalm is?
pi_136653176
Nee. Alleen is ie nogal ongeduldig. Hij moet direct melk hebben en wil niet wachten op tsr. Gaat dan vaak lopen trekken en veel loslaten. En soms raakt ie daar dan weer gefrustreerd van. Ene keer gaat beter dan de andere.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136654653
Ohja, dan is het echt ongeduld. Hier gebeurde dat ook wel eens, en ik kreeg hem dan nauwelijks tot niet meer rustig. Wellicht doordat ik naar melk ruik. Mijn man nam hem dan over, kalmeerde hem, en dan probeerden we het opnieuw. Maar dat was wel heel lastig als mijn man er niet was..
  donderdag 13 februari 2014 @ 10:11:53 #51
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_136655148
Momo, heb je een kolf? Dan kan je mss een paar minuutjes voorkolven tot de tsr komt en dan meteen baby erop.
Is dat een optie die praktisch haalbaar is?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_136655230
Met de hand kolven (filmpjes youtube) zodat er meteen melk is als hij aanhapt?
pi_136657283
Mja. Vanmorgen stroomde er al melk uit, toen ik hem uit bed haalde en nog was t niet snel genoeg. :{
Enige wat tot nu toe wel eens helpt is om een andere houding te proberen
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136657488
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 11:25 schreef DJMomo het volgende:
Mja. Vanmorgen stroomde er al melk uit, toen ik hem uit bed haalde en nog was t niet snel genoeg. :{
Enige wat tot nu toe wel eens helpt is om een andere houding te proberen
Rugby houding?
pi_136658291
Of biological nurturing?
pi_136659953
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 11:30 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Rugby houding?
Ja ik wissel meestal af tussen Madonna en rugby

Dat andere moet ik even googlen
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136662919
Probeer zelf zo rustig mogelijk te blijven en geduldig. Als jullie allebei verdrietig en gefrustreerd raken, wordt het lastig. Hij voelt dan jouw spanning ook denk ik.

In de kraamweek hapte I. ook moeilijk aan bij een borst (gek genoeg ging het bij de andere borst beter terwijl in beide borsten genoeg melk was), en dat leidde soms ook tot frustratie. Probeer zijn hoofdje zo stil mogelijk te houden, en blijf zo lang proberen. Als hij echt over z'n toeren raakt en niet meer kan aanhappen daardoor dan stoppen.

Ik heb vandaag voor het eerst handmatig gekolfd (met Philips avent). Vanmiddag heb ik een bijeenkomst in een museum om mee te denken over hun educatieve programma's. Ik vond het zo leuk om daaraan mee te doen dat ik er ondanks mijn verlof heen ga. Gelukkig woon ik er heel dichtbij en kon mijn vriend eerder naar huis komen..

Het kolven ging wel goed; ik heb in 15 minuten 60 cc. Het duurde wel meer dan 5 minuten voordat het op gang kwam. Eigenlijk vond ik dat een beetje vreemd aangezien de melk ook spontaan uit mijn borsten stroomt. Is dat een kwestie van gewenning?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_136664233
Idd. Dat probeer ik ook. Adem in adem uit. Diep zuchten. Ontspan. Gaat ene keer beter dan andere ;)

Net in één keer goed aangehapt! *O*
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136666773
Momo wat fijn dat hij net wel goed hapte. Mijn mannetje was in begin ook erg onrustig, maar dat bleek uiteindelijk aan zijn tongriem te liggen. Nu deze gekliefd is gaat het een stuk beter.
Heb je al hulp aan een lactatiekundige gevraagd?

Hier loopt mn productie terug. Kolven gaat s ochtends nog goed maar s middags krijg ik soms niet eens een flesje vol. Iemand tips hoe ik dit weer wat op kan schroeven? Ik wil er nog niet mee stoppen maar ben bang dat als dit zo door gaat dat ik dan te kort heb om aan de gastouder te geven.
pi_136668089
Hoe vaak per dag kolf je, martine? En dronk jouw ventje nou wel of niet live?
pi_136668114
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 15:40 schreef martine1984 het volgende:
Momo wat fijn dat hij net wel goed hapte. Mijn mannetje was in begin ook erg onrustig, maar dat bleek uiteindelijk aan zijn tongriem te liggen. Nu deze gekliefd is gaat het een stuk beter.
Heb je al hulp aan een lactatiekundige gevraagd?

Hier loopt mn productie terug. Kolven gaat s ochtends nog goed maar s middags krijg ik soms niet eens een flesje vol. Iemand tips hoe ik dit weer wat op kan schroeven? Ik wil er nog niet mee stoppen maar ben bang dat als dit zo door gaat dat ik dan te kort heb om aan de gastouder te geven.
Moet je misschien ongesteld worden?
pi_136670372
Ik kolfde in periodes van productiedip 'S avonds nog een keer extra, als de mini lag te slapen. Totaal 3x op het werk en 1x thuis, dan had ik zo tussen de 450 en 500 ml.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_136671997
Ik ben ongesteld al zo'n 1,5 week. Heb 2,5 week geleden een mirena laten plaatsen. Heeft dat misschien invloed? kolf op de tijden dat mn mini zou moeten drinken en als ik thuis ben kolf ik niet want dan drinkt hij live.
  donderdag 13 februari 2014 @ 20:45:42 #64
259886 pessie
pi_136679296
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 17:39 schreef martine1984 het volgende:
Ik ben ongesteld al zo'n 1,5 week. Heb 2,5 week geleden een mirena laten plaatsen. Heeft dat misschien invloed? kolf op de tijden dat mn mini zou moeten drinken en als ik thuis ben kolf ik niet want dan drinkt hij live.
Een mirena wordt toch afgeraden icm borstvoeding vanwege de hormonen?
pi_136679416
De mirena kan absoluut invloed hebben -O-
  donderdag 13 februari 2014 @ 21:03:24 #66
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_136680352
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2014 20:45 schreef pessie het volgende:

[..]

quote:
kan worden gebruikt tijdens borstvoeding. Er zijn heel kleine hoeveelheden van het levonorgestrel teruggevonden in de moedermelk (0,1% van de dosis wordt overgedragen op de zuigeling). Er is echter geen risico voor de zuigeling te verwachten.
Tsja te verwachten, beetje vage omschrijving. :?
Rayen 2½ jaar!
pi_136680538
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 17:39 schreef martine1984 het volgende:
Nou dat kan dus heel goed invloed hebben op je productie ja. Ongesteld worden is hier al maanden dat ik een week dip.
  donderdag 13 februari 2014 @ 22:03:48 #68
259886 pessie
pi_136684143
hier vind je ook meer info over de mirena. Het kan zeker invloed hebben.
pi_136692595
Ik wist helemaal niet dat het zo'n invloed kon hebben. In de gebruiksaanwijzing staat het niet vermeld. Maar kan nog net aan genoeg kolven om hem een dag voeding mee te geven. Hopelijk gaat het straks beter als mn ongesteldheid over is.
Moet anders maar overwegen om bij te voeden met flesvoeding.
pi_136693961
Vannacht weer hele dramas. Heb nu tel no lk gekregen. Ik wacht op terug bel...
In de loop vd dag even laten wegen (hij kwam in kraamweek ook niet aan).

Gepunnik. :{
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136694206
Sterkte Mo, hopelijk kan de lk wat voor je betekenen :*
pi_136694267
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2014 20:45 schreef pessie het volgende:

[..]

Het wordt niet afgeraden. Het is niet de nummer 1 keuze voor anticonceptie bij bv idd. Maar als er geen andere optie is (zoals bij mij) dan zijn er geen zwaarwegende redenen om het te laten, aldus de gyn.
pi_136694320
martine, kun je niet even tijdelijk meer aanleggen om deze dip te ondervangen?

Speaking of which: hier ook voor het eerst een serieuze menstruatie, nu Sticker 9,5 maand is. Vooralsnog geen invloed op de productie overigens.
pi_136694472
ik ben 1x ongesteld geweest (na 6 weken of zo) en daarna aan de cerazette gedaan en niet meer ongesteld. Dat bevalt me wel....
pi_136695613
Wat is een cerazette Kyara?

Mn mannetje is gelukkig nog steeds tevreden als hij heeft gedronken en na het werk wil hij vaker en langer drinken. Dus dat doe ik dan maar. Als ik aan het werk ben geweest en hij heeft de hele dag Flesjes gehad wordt hij de volgende ochtend vroeg wakker. Maar als ik thuis ben en hem live voed slaapt hij rustig van 2100 tot 0700 uur. Moest hem gisteren zelfs wakker maken om te drinken zodat ik naar mn werk kon.
pi_136696591
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 10:29 schreef martine1984 het volgende:
Wat is een cerazette Kyara?
Dé anticonceptiepil die bij borstvoeding voorgeschreven wordt afaik. Dat heette tenminste vroeger Cerazette, tegenwoordig hebben ze die onhandige stofnamen die ik nooit kan onthouden ;)
pi_136696669
Ja inderdaad, daarom blijf ik ook maar cerazette zeggen.

Is het bij jou nu helemaal klaar Shandaly of drinkt Femke nog wel af en toe?
pi_136696866
Net in het babytopic las ik wat over drinken uit een bekertje en nu ben ik benieuwd naar de ervaringen hier!

Bij de mama's van de wat grotere kindjes, hoe hebben jullie dat gedaan met leren drinken uit een bekertje? Hoe hebben jullie dat aangepakt? Af en toe oefenen met gekolfde melk? Oefenen elders/zonder jou erbij of juist met jou erbij? Vanaf welke leeftijd en hoe vaak?

Zijn er hier ook mama's (werkende mama's bijvoorbeeld) die hun kindje helemaal geen fles hebben aangeleerd (of waarbij hun kindje de fles pertinent weigerde) of gaan aanleren, maar direct vanaf een paar (2 a 3) maanden oud de gekolfde voeding in een bekertje (gaan) geven?
  vrijdag 14 februari 2014 @ 11:51:13 #79
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_136698089
Ik heb Aviva vanaf een maand of 11 extra drinken bijgegeven. In zo'n antilekding van Avent.
Dat was toen water of diksap. Ik heb niet gekolfd om extra los te geven als ik bij haar was.

Ze heeft op het kdv wel altijd uit de fles gedronken. Tot ze met 11 maand ging weigeren. :P

Ik weet niet meer wanneer we over zijn gegaan op open bekers. Wel een tijdje later. Niet al met een jaar of zo. Denk ik :$
pi_136698400
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 11:12 schreef bellelena het volgende:
Net in het babytopic las ik wat over drinken uit een bekertje en nu ben ik benieuwd naar de ervaringen hier!

Bij de mama's van de wat grotere kindjes, hoe hebben jullie dat gedaan met leren drinken uit een bekertje? Hoe hebben jullie dat aangepakt? Af en toe oefenen met gekolfde melk? Oefenen elders/zonder jou erbij of juist met jou erbij? Vanaf welke leeftijd en hoe vaak?

Zijn er hier ook mama's (werkende mama's bijvoorbeeld) die hun kindje helemaal geen fles hebben aangeleerd (of waarbij hun kindje de fles pertinent weigerde) of gaan aanleren, maar direct vanaf een paar (2 a 3) maanden oud de gekolfde voeding in een bekertje (gaan) geven?
Mijn zoond heeft een tijd fanatiek geweigerd en kreeg toen, vanaf dat hij drie maanden was, zijn melk uit een bekertje op het kdv. Hij is alleen weer uit de fles gaan drinken toen hij bijvoeding kreeg, dus ik weet niet of je wat aan mijn ervaringen hebt?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_136698542
quote:

Rosalie drinkt alleen maar uit de borst of uit een gewoon glas (wel een dik glas zodat ze er geen hap uit kan nemen). Een fles hebben we niet nodig omdat ze altijd live kan drinken, en omdat het toch niet heel goed is voor de mondmotoriek wilde ik het haar ook niet aanleren als het niet nodig is. Zelfde geldt voor een rietjes- of tuitbeker eigenlijk.

Ik bied haar behalve de borst overdag regelmatig een slokje van mijn drinken (ik drink altijd water) aan; al vanaf ze een maand of 6 is is ze super gefascineerd door mijn glas met water. Omdat het toch maar water is (en ze zo ontzettend hard groeit dat ze niet alle ruimte voor borstvoeding nodig heeft, m.i.) kreeg ze af en toe een slokje met hulp. Zittend op mijn schoot liet ik haar dan een slokje nemen uit een glas.

Nu (ze is inmiddels 10 maand) heeft ze haar eigen kleine glaasje waar ze tijdens het eten een bodempje water in krijgt. Ze kan het zelf met twee handjes vastpakken, er uit drinken en het ook weer netjes op tafel zetten. We houden wel onze hand er bij zodat het niet te hard gaat, want soms zet ze het nog iets te enthousiast neer of drinkt ze te wild zodat ze wat te veel water binnen krijgt. Maar ze leert het best snel dus ik verwacht eigenlijk dat ze over een aantal maanden echt helemaal zelfstandig uit een glas of mok kan drinken :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_136698876
quote:

Wij zijn vanaf een maand of 10 gaan oefenen met een beetje water uit een open beker. Ik heb nooit gekolfde melk gegeven omdat ik niet zoveel kan kolven en ik zou het dan heel zonde vinden als dat over de vloer zou gaan.

Nu (dus > 1 jaar) krijgen ze bij elke maaltijd een oefenbeker met water (en bij de lunch melk) en daarvan drinken ze nu zo'n 30 cc (en 20 cc kieperen ze over zichzelf heen).

Ik weet niet of Nin al iets van yoghurt krijgt maar eventueel kun je dat ook in een beker doen om mee te oefenen.
pi_136701111
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 11:04 schreef Kyara het volgende:
Ja inderdaad, daarom blijf ik ook maar cerazette zeggen.

Is het bij jou nu helemaal klaar Shandaly of drinkt Femke nog wel af en toe?
Het is helemaal klaar. Binnen een week van volledig bv naar volledig kv. (Wat mij stiekum wel sterkt in de beslissing om er mee te stoppen. Als het immers zo makkelijk ophoudt, zonder echt afbouwen en veel stuwing en andere ongemakken, dan was het blijkbaar ook wel goed zo. Op een zondagochtend heb ik voor het eerst een flesje kv erbij gegeven omdat ze zo mopperde dat ze niet genoeg had gehad, dinsdagochtend dacht ik de laatste bv te geven, maar donderdagochtend nog wel pijnlijke stuwing dus haar nog 1 keer laten drinken... en dat was de laatste keer...)
Ow, en afgelopen weekend was m'n laatste strip cerazette op, dus nu weer over op de oude vertrouwde microgynon-30 (die inmiddels ook anders heet, maar wat ik evenmin kan onthouden ;) )

Leren drinken uit een bekertje ging toendertijd bij Lars ook heel goed met yoghurt. Dat is dun genoeg om te kunnen drinken, maar ook weer zo dik dat het niet meteen over ze heen golft als ze een stuurfoutje maken met het bekertje ;)
pi_136701941
Dat is dan inderdaad wel heel snel gegaan. Was je je er van bewust dat het de laatste keer was?
pi_136702259
Ik dacht dus dat die dinsdagochtend de laatste keer was, en heb toen wel echt bewust 'afscheid genomen'. Zelfs heel emo een fotootje gemaakt:

Achteraf was dat dus de een-na-laatste keer, en had ik bij de echt laatste keer m'n telefoon niet bij de hand voor een laatste foto. Maar het was iig wel bewust O+
pi_136702851
Fijn is dat, als je er niet door verrast wordt.

Hier vier weken samen aan het voeden en vier weken onvrede. Ik snapte steeds maar niet waarom niks van mijn verwachtingen (hechting, knus, momentje samen, even rust) uitkwam. Tot ik het vannacht, bij zo'n horrorvoeding waarbij het zweet me uitbrak, ik misselijk was, rusteloze benen had en ik m het liefst van me af wilde gooien, snapte. Nursing agitation... Niet elke voeding, maar toch wel zo'n 8 van de 10 keer iets van ongemak (los van gevoelige tepels).

Niks leuk, maar ik ben blij dat ik t nu doorheb. Alleen dat al maakt t minder erg. Omdat ik t niet altijd heb, durf ik nog wel te hopen dat ik er (gedeeltelijk) vanaf kom. Zo niet, eindigt het avontuur waarschijnlijk een stuk sneller dan verwacht. Zoals nu werkt het onze relatie eerder tegen dan dat het helpt. :'(

Grappig is dan wel weer dat ik ook de hele tijd een soort weerstand had tegen dit topic, die nu acuut over is.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_136703107
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 14:22 schreef Vanyel het volgende:
Grappig is dan wel weer dat ik ook de hele tijd een soort weerstand had tegen dit topic, die nu acuut over is.
Herkenbaar :Y Ik heb het hier ook een paar weekjes overgeslagen, tot ik er écht vrede mee had dat het afgelopen was...
pi_136703721
Shandaly, mooie 'laatste' foto. O+

Vanyel wat rot dat het niet gaat zoals je had gehoopt. Hopelijk wordt het nog wel beter.

Gister naar het cb geweest en J. doet het hartstikke goed. Ze is prima in verhouding en zowel lengte als gewicht liggen boven het gemiddelde. Gek idee dat ze zo op melk van mij groeit.
pi_136703921
Vanyel, wat jammer. Maar wel goed dat je nu weet waar het door komt.

Mooie foto Shanday, fijn dat je bewust afscheid hebt kunnen nemen van een kindje aan de borst.

Super Soempie! En inderdaad, dat groeien op jouw melk was hier ook wel even een momentje om dat te realiseren O+
pi_136704069
Shandaly, wat een mooie (een-na) laatste foto O+ Fijn dat je er zo afscheid van hebt kunnen nemen en dat je ook echt vrede hebt met de beslissing! Je meisje en jij doen het super :*

Vanyel :*

Ahh kijk, dat zijn mooie/handige ervaringsverhalen! Tot nu toe heeft ze nog nooit iets anders dan melk gedronken en ik wil eigenlijk ook enkel moedermelk aanbieden, maar een bodempje 'oefen' water klinkt eigenlijk best als een goed idee, vooral met het oog op dat mors-aspect ;) Ze krijgt ook (nog) geen melk-producten van melk van andere dieren, yoghurt willen we ook nog even mee wachten, maar dat het wat dikker is, dat is dan wel weer heel handig. Dus een goede tip voor de toekomst (en anderen hier wellicht!).
We hebben dus ook niet per se haast, ze is morgen 10 maanden precies, maar dit soort oefen-dingetjes zijn natuurlijk wel ook hartstikke leuke spelletjes om te doen, denk ik zo :D Een poosje terug kreeg ze een eigen servies-setje met bordje, kommetje en een bekertje. Hebben we meteen een leuke om mee te oefenen!

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 11:51 schreef DaviniaHR het volgende:
Ik heb Aviva vanaf een maand of 11 extra drinken bijgegeven. In zo'n antilekding van Avent.
Dat was toen water of diksap. Ik heb niet gekolfd om extra los te geven als ik bij haar was.

Ze heeft op het kdv wel altijd uit de fles gedronken. Tot ze met 11 maand ging weigeren. :P

Ik weet niet meer wanneer we over zijn gegaan op open bekers. Wel een tijdje later. Niet al met een jaar of zo. Denk ik :$
Nin heeft de eerste weken ook uit de fles gedronken, omdat het drinken aan de borst nog niet helemaal lukte. Maar dat is inmiddels dus alweer 8 maanden geleden en ik heb geen idee of ze de fles nog wil nu ;) Binnenkort ben ik voor het eerst een keer de deur uit zonder haar, en het is wel een fijn idee om een back-up plan te hebben, mocht ze opeens de fles weigeren!
Fles geven en kolven terwijl ik er ben, dat vind ik ook niet leuk, ivm de eerste weken waarin ik fulltime heb gekolfd. Voor m'n gevoel heb ik toen al genoeg gekolfd en doe ik het nu dus echt alleen als het echt noodzakelijk is ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 12:00 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Mijn zoond heeft een tijd fanatiek geweigerd en kreeg toen, vanaf dat hij drie maanden was, zijn melk uit een bekertje op het kdv. Hij is alleen weer uit de fles gaan drinken toen hij bijvoeding kreeg, dus ik weet niet of je wat aan mijn ervaringen hebt?
Ja zeker! Goede ervaringen met kleine kindjes en bekertjes ipv flessen was juist ook waar ik naar opzoek was. Ik had het nog helemaal niet vaak gehoord, dat mensen het zo doen, maar toen ik erover las sprak me dat op een of andere manier heel erg aan.
Grappig dat ie later wel uit de fles wilde drinken trouwens!

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 12:04 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Rosalie drinkt alleen maar uit de borst of uit een gewoon glas (wel een dik glas zodat ze er geen hap uit kan nemen). Een fles hebben we niet nodig omdat ze altijd live kan drinken, en omdat het toch niet heel goed is voor de mondmotoriek wilde ik het haar ook niet aanleren als het niet nodig is. Zelfde geldt voor een rietjes- of tuitbeker eigenlijk.

Ik bied haar behalve de borst overdag regelmatig een slokje van mijn drinken (ik drink altijd water) aan; al vanaf ze een maand of 6 is is ze super gefascineerd door mijn glas met water. Omdat het toch maar water is (en ze zo ontzettend hard groeit dat ze niet alle ruimte voor borstvoeding nodig heeft, m.i.) kreeg ze af en toe een slokje met hulp. Zittend op mijn schoot liet ik haar dan een slokje nemen uit een glas.

Nu (ze is inmiddels 10 maand) heeft ze haar eigen kleine glaasje waar ze tijdens het eten een bodempje water in krijgt. Ze kan het zelf met twee handjes vastpakken, er uit drinken en het ook weer netjes op tafel zetten. We houden wel onze hand er bij zodat het niet te hard gaat, want soms zet ze het nog iets te enthousiast neer of drinkt ze te wild zodat ze wat te veel water binnen krijgt. Maar ze leert het best snel dus ik verwacht eigenlijk dat ze over een aantal maanden echt helemaal zelfstandig uit een glas of mok kan drinken :)
Wow, wat knap! Nin is morgen 10 maanden, dus bijna even oud! Wat tof dat je dochter dat al helemaal zo kan O+ Ik laat Nin ook vaak met een theeglas (inderdaad ook eentje van dat dikke glas) spelen, op het kleed zodat ie niet hard valt ook, want ze vindt dat inderdaad super interessant :D En ze doet dan ook echt haar mondje zo om de rand en tilt het glas op, precies zoals wij doen, alleen dan dus nog zonder iets in het glas. Ik heb ook het idee dat ze het dus ook zomaar eens best snel onder de knie zou kunnen hebben!

quote:
2s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 12:16 schreef Kyara het volgende:

[..]

Wij zijn vanaf een maand of 10 gaan oefenen met een beetje water uit een open beker. Ik heb nooit gekolfde melk gegeven omdat ik niet zoveel kan kolven en ik zou het dan heel zonde vinden als dat over de vloer zou gaan.

Nu (dus > 1 jaar) krijgen ze bij elke maaltijd een oefenbeker met water (en bij de lunch melk) en daarvan drinken ze nu zo'n 30 cc (en 20 cc kieperen ze over zichzelf heen).

Ik weet niet of Nin al iets van yoghurt krijgt maar eventueel kun je dat ook in een beker doen om mee te oefenen.
Goede tip, het morsen had ik helemaal nog niet zo over gedacht ( :') ), maar met het oog daarop is zo'n laagje oefen-water best wel een goed idee. Ik kolf dan wel makkelijk, maar melk verspillen is toch een steek in je hart hoor denk ik! Dat kan volgens mij bijna geen enkele borstvoeding moeder aan :P

Soempie, wat goed *O*
pi_136705087
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 11:54 schreef Morretje het volgende:
Of biological nurturing?
Deze zojuist van lk geleerd. Moet ik zoveel mogelijk gebruiken. Links is niet verantwoord nog live te voeden in haar ogen. Dat dus kolven. Verder verdenking van zowel spruw als korte tongriem.

:{
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136705593
Jeetje Mo, en nu? Spruw behandelen en tongriempje klieven?
En waarom is links niet verantwoord eigenlijk? Omdat daar de spruw zit?
pi_136705987
Omdat de tepel te ernstig beschadigd is :{

Nu: dit weekend links kolven. Beide tepels met anti schimmel smeren. Zoveel mogelijk die houding gebruiken. En dan maandag verder kijken.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136706210
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 14:22 schreef Vanyel het volgende:
Fijn is dat, als je er niet door verrast wordt.

Hier vier weken samen aan het voeden en vier weken onvrede. Ik snapte steeds maar niet waarom niks van mijn verwachtingen (hechting, knus, momentje samen, even rust) uitkwam. Tot ik het vannacht, bij zo'n horrorvoeding waarbij het zweet me uitbrak, ik misselijk was, rusteloze benen had en ik m het liefst van me af wilde gooien, snapte. Nursing agitation... Niet elke voeding, maar toch wel zo'n 8 van de 10 keer iets van ongemak (los van gevoelige tepels).

Niks leuk, maar ik ben blij dat ik t nu doorheb. Alleen dat al maakt t minder erg. Omdat ik t niet altijd heb, durf ik nog wel te hopen dat ik er (gedeeltelijk) vanaf kom. Zo niet, eindigt het avontuur waarschijnlijk een stuk sneller dan verwacht. Zoals nu werkt het onze relatie eerder tegen dan dat het helpt. :'(

Oh blegh, wat een in-, invervelend, naar gevoel is dat he? Ik had het bij mijn oudste, en idd wat jij schrijft dat het de relatie ook beinvloedt.. ;(
Ik hoop dat je er vanaf komt!
pi_136706283
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 15:25 schreef DJMomo het volgende:

[..]

Deze zojuist van lk geleerd. Moet ik zoveel mogelijk gebruiken. Links is niet verantwoord nog live te voeden in haar ogen. Dat dus kolven. Verder verdenking van zowel spruw als korte tongriem.

:{
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 15:52 schreef DJMomo het volgende:
Omdat de tepel te ernstig beschadigd is :{

Nu: dit weekend links kolven. Beide tepels met anti schimmel smeren. Zoveel mogelijk die houding gebruiken. En dan maandag verder kijken.
Baby ook behandelen voor spruw? En laat het tongriempje klieven! Echt!
pi_136706769
Is allebei verdenking. Lk was nog niet overtuigd. Al wijzen mijn kapotte tepels ook in die richting
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136706863
Kloven is altijd een signaal, wat de oorzaak is moet dan idd wel naar gezocht worden. Spruw en kort tongriempje kan beide. Maar eigenlijk verwacht ze dus dat het niet helpt dit weekend? OF wel?
pi_136706923
Jawel. Ze hoopt dat t maandag beter gaat.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136707351
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:16 schreef DJMomo het volgende:
Is allebei verdenking. Lk was nog niet overtuigd. Al wijzen mijn kapotte tepels ook in die richting
Gezien hebbend hoe weinig ingrijpend een lipriem klieven is (en dat schijnt nog de ergere van de twee), zou ik het bij de minste verdenking al doen. Het kan zoveel opleveren!
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_136707373
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 15:52 schreef DJMomo het volgende:
mdat de tepel te ernstig beschadigd is

Nu: dit weekend links kolven
Ach wat naar. Klinkt heel pijnlijk. Hopelijk kan het met kolven sneller genezen.
pi_136707375
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 14:57 schreef bellelena het volgende:
Shandaly, wat een mooie (een-na) laatste foto O+ Fijn dat je er zo afscheid van hebt kunnen nemen en dat je ook echt vrede hebt met de beslissing! Je meisje en jij doen het super :*

Vanyel :*

Ahh kijk, dat zijn mooie/handige ervaringsverhalen! Tot nu toe heeft ze nog nooit iets anders dan melk gedronken en ik wil eigenlijk ook enkel moedermelk aanbieden, maar een bodempje 'oefen' water klinkt eigenlijk best als een goed idee, vooral met het oog op dat mors-aspect ;) Ze krijgt ook (nog) geen melk-producten van melk van andere dieren, yoghurt willen we ook nog even mee wachten, maar dat het wat dikker is, dat is dan wel weer heel handig. Dus een goede tip voor de toekomst (en anderen hier wellicht!).
We hebben dus ook niet per se haast, ze is morgen 10 maanden precies, maar dit soort oefen-dingetjes zijn natuurlijk wel ook hartstikke leuke spelletjes om te doen, denk ik zo :D Een poosje terug kreeg ze een eigen servies-setje met bordje, kommetje en een bekertje. Hebben we meteen een leuke om mee te oefenen!

[..]

Nin heeft de eerste weken ook uit de fles gedronken, omdat het drinken aan de borst nog niet helemaal lukte. Maar dat is inmiddels dus alweer 8 maanden geleden en ik heb geen idee of ze de fles nog wil nu ;) Binnenkort ben ik voor het eerst een keer de deur uit zonder haar, en het is wel een fijn idee om een back-up plan te hebben, mocht ze opeens de fles weigeren!
Fles geven en kolven terwijl ik er ben, dat vind ik ook niet leuk, ivm de eerste weken waarin ik fulltime heb gekolfd. Voor m'n gevoel heb ik toen al genoeg gekolfd en doe ik het nu dus echt alleen als het echt noodzakelijk is ;)

[..]

Ja zeker! Goede ervaringen met kleine kindjes en bekertjes ipv flessen was juist ook waar ik naar opzoek was. Ik had het nog helemaal niet vaak gehoord, dat mensen het zo doen, maar toen ik erover las sprak me dat op een of andere manier heel erg aan.
Grappig dat ie later wel uit de fles wilde drinken trouwens!

[..]

Wow, wat knap! Nin is morgen 10 maanden, dus bijna even oud! Wat tof dat je dochter dat al helemaal zo kan O+ Ik laat Nin ook vaak met een theeglas (inderdaad ook eentje van dat dikke glas) spelen, op het kleed zodat ie niet hard valt ook, want ze vindt dat inderdaad super interessant :D En ze doet dan ook echt haar mondje zo om de rand en tilt het glas op, precies zoals wij doen, alleen dan dus nog zonder iets in het glas. Ik heb ook het idee dat ze het dus ook zomaar eens best snel onder de knie zou kunnen hebben!

[..]

Goede tip, het morsen had ik helemaal nog niet zo over gedacht ( :') ), maar met het oog daarop is zo'n laagje oefen-water best wel een goed idee. Ik kolf dan wel makkelijk, maar melk verspillen is toch een steek in je hart hoor denk ik! Dat kan volgens mij bijna geen enkele borstvoeding moeder aan :P

Soempie, wat goed *O*
Ik herken altijd best veel van Rosalie in jouw verhalen over Nin en hoe jullie haar (op)voeden, Nin is ietsje jonger idd maar zij en Rosalie gaan wel aardig gelijk op volgens mij :Y En als Nin al zo goed 'droog' kan oefenen met een glas dan heeft ze het drinken ook vast heel snel door!

Een tip: als je haar een bodempje water zou geven doe haar dan wel een slabbetje om ;) Hier is dat nog wel eens nodig omdat ze óf zo'n grote slok neemt dat daarna de helft uit haar mond loopt als ze slikt, óf omdat ze het glas zo enthousiast naar haar mond kantelt dat er een golfje water over de rand komt.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_136707395
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:21 schreef DJMomo het volgende:
Jawel. Ze hoopt dat t maandag beter gaat.
Niet te lang laten lopen hoor, als je dit niet trekt moet er dus een ander plan komen!
En wat Vanyel zegt idd, het klinkt heel naar, maar stelt maar weinig voor. En levert idd een hoop op als het dat was.
pi_136707405
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 15:59 schreef Morretje het volgende:

[..]

Oh blegh, wat een in-, invervelend, naar gevoel is dat he? Ik had het bij mijn oudste, en idd wat jij schrijft dat het de relatie ook beinvloedt.. ;(
Ik hoop dat je er vanaf komt!
Ja echt heel hatelijk. Ik word ook heel hatelijk ervan. Had jij het bij tandemen of zwanger zijn of ook 'gewoon'. Dat laatste zie ik nergens, maar o gewoon is mijn situatie misschien ook niet.
pi_136707406
Ik houd t in gedachten. Maandag weet overleg. Voor nu zit ik er aardig doorheen. :'(
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136707465
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:37 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ja echt heel hatelijk. Ik word ook heel hatelijk ervan. Had jij het bij tandemen of zwanger zijn of ook 'gewoon'. Dat laatste zie ik nergens, maar o gewoon is mijn situatie misschien ook niet.
Achteraf aan het einde van mijn zwangerschap, zo vanaf week 34 oid, en totdat ik stopte met tandemen. Daar voel ik me nu nog steeds wel naar over, het ging voor haar best abrupt.. ;(
Volgens mij komt het ook wel voor bij langvoedsters zonder zwangerschap en tandemen.. En zo gewoon is jouw situatie ook niet idd.
pi_136707535
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:37 schreef DJMomo het volgende:
Ik houd t in gedachten. Maandag weet overleg. Voor nu zit ik er aardig doorheen. :'(
Ja nogal wiedes. Pijn bij het voeden is echt heel heel naar.
Houd in je achterhoofd dat het beteren kan, misschien helpt dat?
pi_136707627
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:39 schreef Morretje het volgende:

[..]

Achteraf aan het einde van mijn zwangerschap, zo vanaf week 34 oid, en totdat ik stopte met tandemen. Daar voel ik me nu nog steeds wel naar over, het ging voor haar best abrupt.. ;(
Volgens mij komt het ook wel voor bij langvoedsters zonder zwangerschap en tandemen.. En zo gewoon is jouw situatie ook niet idd.
Naar, zo abrupt, maar was doorgaan niet erger geweest. Zou ze niet gaan voelen hoe jij je voelde tijdens het voeden en dat helemaal als afwijzing ervaren?
pi_136707686
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:40 schreef Morretje het volgende:

[..]

Ja nogal wiedes. Pijn bij het voeden is echt heel heel naar.
Houd in je achterhoofd dat het beteren kan, misschien helpt dat?
Probeer idd positief te blijven. Morgen is weer een dag enzo.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136707799
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:42 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Naar, zo abrupt, maar was doorgaan niet erger geweest. Zou ze niet gaan voelen hoe jij je voelde tijdens het voeden en dat helemaal als afwijzing ervaren?
Ik weet het niet. Het ging nog maar om 1 tot 2 voedingen per dag, maar zelfs dat kon ik niet meer opbrengen op het laatst :{ Achteraf had ik wel eerder moeten stoppen, ik heb 2 mnd getandemd, dus 13 week te lang haar aan de borst gehad ;(
pi_136707821
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:44 schreef DJMomo het volgende:

[..]

Probeer idd positief te blijven. Morgen is weer een dag enzo.
Dit is in elk geval borstvoeding die 'niet gezond' is, en waar gezocht moet worden naar een oplossing. Zo moet het niet.
Heb je dit bij Sjaak ook gehad?
pi_136707883
Momo wat vervelend. Hier had ik een zelfde soort situatie. Die tongriem klieven heeft mij veel op geleverd. Mini heeft er geen pijn van gehad. Hij vond alleen het plaatje in zn mond niet leuk en dat hij wakker gemaakt werd. Sterkte!
pi_136707885
Bij Sjaak had ik 2x een bo. Echt flink. Hij niet meer willen drinken. Ik 40+ koorts. Was er toen wel klaar mee. :{
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136707942
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:49 schreef DJMomo het volgende:
Bij Sjaak had ik 2x een bo. Echt flink. Hij niet meer willen drinken. Ik 40+ koorts. Was er toen wel klaar mee. :{
Achteraf kijkend, had hij toen misschien ook een te kort tongriempje? Dan wordt de borst tenslotte niet effectief geleegd, met risico op bo..
pi_136708192
Ik heb lk er toen ook bijgehad. Die heeft t beoordeeld en was geen actie nodig. Deze sprak duidelijk haar twijfel uit. Aan de korte kant. Vraag of ie hem wel goed om de tepel krult tijdens t drinken
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136708237
Overigens maakte Sjaak te weinig lange halen. Lk kon niet goed uitvinden waar t aan lag.

Als Jaap eenmaal goed heeft gehapt gaat ie als een dolle ):O
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136708255
Nu ja, als het geen spruw is, wat je met een paar dagen wel zeker weet als je nu smeert.. Is de volgende mogelijkheid idd tongriempje.
pi_136709296
Sterkte DJMomo! Hoop voor je dat het goed komt en dat je kan gaan genieten van de momenten samen.

Hier nog even mijn vraag in de herhaling en daarbij nog een tweede vraag:

Mijn I. is nu bijna drie weken. Afgelopen week heb ik voor het eerst handmatig gekolfd met de Philips avent. Ik had 60 cc uit een borst, maar het duurde wel lang voordat er melk uitkwam, terwijl de melk er vaak genoeg spontaan uit komt lopen. Is dat normaal in het begin? Of is mijn productie nog niet zo groot omdat mijn kleine nog zo ienimieni is?

Tweede vraag: I. drinkt de gekolfde melk uit het flesje van Philips Avent met de speciale speen voor pasgeborene. Ik lees gemengde verhalen, ook hier, over het al zo vroeg geven van een flesje. Kan het tot verwarring leiden? Mijn kraamhulp zei van niet, maar toch hoor en lees ik het wel vaak.
pi_136709593
Daar verschillen de meningen nogal over. Mijn LK zei destijds dat t kind heus niet dom was en zo lang ze meestal borst kreeg, ze prima het verschil kon maken. Dat is ook gebleken. Zij kreeg regelmatig een flesje vanaf dat ze 8 dagen was.
pi_136709907
Het hangt niet per se van de speen af volgens mij, maar meer van de techniek. Pi van Gulara is bv gaan borstweigeren, maar die was al veel ouder.
Een flesje stroomt veel sneller natuurlijk, en zeker als je tsr op zich laat wachten en ze vaak flessen krijgen (bv als je moet werken) heb je wel dat risico.

En wb kolven, je borsten en jij moeten wennen aan kolven. Maarre, 60cc is een prachtige hoeveelheid bij zo'n mini hoor. Ik kolfde incidenteel, maar dan nooit meer dan 100. Hoe kolf je? Wek je eerst de tsr op, bereid je je borsten voor, hoe snel maak je de beweging?
pi_136713973
DJMomo :* Je doet het hartstikke goed! Gelukkig zijn er nog wat dingetjes die jullie kunnen doen en proberen, er komen betere tijden echt waar! :*
pi_136714167
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:36 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ik herken altijd best veel van Rosalie in jouw verhalen over Nin en hoe jullie haar (op)voeden, Nin is ietsje jonger idd maar zij en Rosalie gaan wel aardig gelijk op volgens mij :Y En als Nin al zo goed 'droog' kan oefenen met een glas dan heeft ze het drinken ook vast heel snel door!

Een tip: als je haar een bodempje water zou geven doe haar dan wel een slabbetje om ;) Hier is dat nog wel eens nodig omdat ze óf zo'n grote slok neemt dat daarna de helft uit haar mond loopt als ze slikt, óf omdat ze het glas zo enthousiast naar haar mond kantelt dat er een golfje water over de rand komt.
Whehe, ja, goede tip inderdaad! Dat zijn van die dingen waar ik dan weer niet aan denk :')
Wat leuk dat je ook van die dingetjes herkent, ik vind dat ook altijd interessant bij sommige andere kindjes hier op fok! En ik noemde je reactie vanmiddag ook al meteen tegen mijn lief, omdat ik het ook al zo herkende ;)
pi_136714344
Ik liet R vrij spelen met bekers en water...niet alleen in bad maar gewoon overal :) ze drinkt nu ook prima uit een spa fles en kan hem zelfs dicht maken :D
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  vrijdag 14 februari 2014 @ 20:37:48 #123
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_136715178
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 17:02 schreef DJMomo het volgende:
Overigens maakte Sjaak te weinig lange halen. Lk kon niet goed uitvinden waar t aan lag.

Als Jaap eenmaal goed heeft gehapt gaat ie als een dolle ):O
Joh echt, laten knippen hoor, als het dan twijfel is gewoon doen, het stelt echt zo weinig voor en het kan zoveel helpen...
Voor de rest sterkte met de zere borst.
pi_136716482
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 17:32 schreef Franny_G het volgende:
Sterkte DJMomo! Hoop voor je dat het goed komt en dat je kan gaan genieten van de momenten samen.

Hier nog even mijn vraag in de herhaling en daarbij nog een tweede vraag:

Mijn I. is nu bijna drie weken. Afgelopen week heb ik voor het eerst handmatig gekolfd met de Philips avent. Ik had 60 cc uit een borst, maar het duurde wel lang voordat er melk uitkwam, terwijl de melk er vaak genoeg spontaan uit komt lopen. Is dat normaal in het begin? Of is mijn productie nog niet zo groot omdat mijn kleine nog zo ienimieni is?

Tweede vraag: I. drinkt de gekolfde melk uit het flesje van Philips Avent met de speciale speen voor pasgeborene. Ik lees gemengde verhalen, ook hier, over het al zo vroeg geven van een flesje. Kan het tot verwarring leiden? Mijn kraamhulp zei van niet, maar toch hoor en lees ik het wel vaak.
Ik heb geen ervaring met handmatig kolven en over hoeveelheden ben ik met mijn tweeling ook niet echt representatief. Het enige wat ik wel weet is dat mijn meiden zijn begonnen met flesje en pas later ook aan de borst zijn gegaan. Ze hebben een hele tijd nog dagelijks flesjes gekregen en het is hier nooit een probleem geweest. Maar ik weet ook niet hoe het in "normale" omstandigheden gaat.
  vrijdag 14 februari 2014 @ 21:27:19 #125
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136717524
Als je meisje goed kan drinken zou ik er niet zo bang voor zijn hoor Franny. En ik zou een moord hebben gedaan voor 60cc! ;)

Momo en Vanyel, sterkte! :X

Belle, E vindt het fantastisch om een slokje uit mijn glas te drinken :D Ze lebbert dan wat met haar tongetje dus ze snapt t nog niet echt, maar dat vergulde snoetje is goud waard O+
Op de opvang schijnt ze soms water te drinken, uit een fles vermoedelijk. Dat mag van mij, thuis bied ik nog niks structureel aan.
pi_136726197
Dames. Dank voor de tips. Ik schuif een topic door. Trek t niet meer
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136726590
Och Momo :{ :*
pi_136726672
Ach ja. Had leuk geweest. Maar als ik zo de rust vind om van Jaap te genieten.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136726733
Wat rot.
pi_136726778
Momo jammer dat het niet lukt. Maar je hebt je best gedaan. Je hebt gelijk het moet geen marteling worden.
  zaterdag 15 februari 2014 @ 08:16:21 #131
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136726883
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 06:57 schreef DJMomo het volgende:
Ach ja. Had leuk geweest. Maar als ik zo de rust vind om van Jaap te genieten.
Dat laatste is inderdaad het belangrijkste :Y :*
pi_136727042
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 08:16 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Dat laatste is inderdaad het belangrijkste :Y :*
+1. :*
pi_136727284
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 08:37 schreef Omentielvo het volgende:

[..]

+1. :*
+ 2 :*
pi_136727714
Momo :*
en ik sluit me aan bij bovenstaande
pi_136727822
Tnx meiden. Net overleg gehad met lk mbt af bouwen. Was geen leuk gesprek. Ze was aardig aan het pushen. :X maffia lid.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136729397
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 09:46 schreef DJMomo het volgende:
Tnx meiden. Net overleg gehad met lk mbt af bouwen. Was geen leuk gesprek. Ze was aardig aan het pushen. :X maffia lid.
Wat ontzettend stom! Je stopt toch niet zomaar? Sterkte, ik hoop dat het afbouwen zonder problemen gaat en je snel meer kan gaan genieten :*.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_136731149
Nee, je stopt niet zo maar maar ik vind wel goed dat een lk je probeert van gedachten te veranderen. Soms heb je het wel nodig dat iemand je verteld dat je echt wel kan doorzetten en dat het makkelijker wordt. :) ik vind het vervelend dat het meteen als maffia wordt geschetst. Zo was een kennis van mij aan het roepen dat bij het zkh na haar bevalling een stel bv maffiozen waren die haar probeerde te pushen om bv te geven na de bevalling. Aan de andere kant hoor je veel "als ik goede begeleiding had, was ik niet gestopt" dus tja.
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_136733519
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 21:27 schreef LadyBlack het volgende:
Als je meisje goed kan drinken zou ik er niet zo bang voor zijn hoor Franny. En ik zou een moord hebben gedaan voor 60cc! ;)

Nee, ik geloof ook niet dat ze er last van heeft! Toen ik thuis kwam, nadat ze uit het flesje had gedronken lag ze ook meteen weer goed aan de borst.

In de handleiding bij de kolf stond dat je na een paar keer de borst voor masseren de melk zou zien 'stromen'. Misschien dat ik daardoor een beetje ging twijfelen, want er kwam dus wel melk, maar echt 'stromen' was het niet. Meer een soort druppelen. :P .

Maar dit geeft wel aan hoe snel je als 'kraamvrouw' onzeker kunt worden. Ik denk ook steeds: zal het wel goed zijn, en goed gaan e.d.

En daarom denk ik dat - hoe goed bedoeld het ook is - het heel moeilijk is als je als pas bevallen vrouw besluit te stoppen met borstvoeding en iemand probeert je ervan te overtuigen toch door te zetten. Als mijn vriend thuis komt van zijn werk en vraagt of het misschien gelukt is de was op te vouwen vandaag dan kan ik al bijna in huilen uitbarsten als dat niet het geval is. De emoties zitten gewoon heel hoog, toch? En je wilt het allemaal zo graag goed doen.
pi_136733758
Het is gewoon belangrijk dat je geen spijt hebt later omdat je slechte begeleiding en ondersteuning hebt gehad :Y juist door die emoties kan het zijn dat je extra ondersteuning nodig hebt!

En ik vind het vervelend dat een lk als een maffia lid wordt bestempeld als ze iemand probeert te helpen -O-
pi_136734194
Ik snap beide kanten wel. Als je besluit om te stoppen en daar goed over nadenkt en dan met pijn in je hart en heel vee schuldgevoel besluit dat stoppen toch het beste is wat je kunt doen, dan kan een kleine goedbedoelde opmerking zoals "weet je het zeker?" al zorgen voor het "push gevoel".

Aan de andere kant heb je ook vrouwen die onder druk van hun omgeving willen stoppen en dan kan juist zo'n opmerking zorgen om het toch nog even te proberen waardoor het misschien wel goed gaat.

Hier was het juist andersom, als ik een andere vpk aan mijn bed had getroffen die mij wel dat zetje had gegeven dan was de bv bij M misschien wel gelukt.
pi_136734682
Ik herken ook wel een beejte wat bitterend zegt. Ik vraag ook wel eens op spreekuur of iemand al weet wat voor voeding ze gaan geven aan hun kindje. Sommige mensen kunnen daar zó ontzettend gebeten op reageren. Die snauwen je dan iets toe over dat borstvoeding niet voor iedereen is weggelegd, terwijl ik helemaal niet vroeg "waarom ga je geen borstvoeding geven?" jammer vind ik dat.

momo jij hebt een LK ingeschakeld toch, het is niet zo dat je actief benaderd bent met ongewenst advies? Lactatie is haar werk, en een onderdeel daarvan is juist om moeders die twijfelen of die de wanhoop nabij zijn een hart onder de riem te steken en te motiveren om toch nog naar een oplossing te zoeken. Een ander onderdeel van haar taken is om afstemming te vinden met haar cliënten over het beleid zoals dat gevolgd moet worden, en de wensen van haar cliënt. Ik vind het jammer om te horen dat je iemand getroffen hebt die daar blijkbaar minder goed in thuis is.
Ik heb ook een beetje de indruk dat een deel van jou misschien zelf nog niet echt vrede heeft met de keus om te stoppen. Kan dat? Je bent niemand een verklaring schuldig, als jouw hulpvraag is om een afbouwschema dan kun je dat gewoon aangeven en dan moet je daar hulp bij krijgen. Ik hoop dat je snel vrede hebt met ej keus en dat het snel lekker loopt bij jullie :*
:)
pi_136736452
Nou ze begon tegen mij te klagen dat veel vrouwen pas haar hulp in roepen als het al feitelijk te laat is. Sorry maar ik kan niets met die boodschap. En ik heb zeker vrede met keuze tot stoppen. Ervaar al nu zoveel meer rust. Alleen lichamelijk echt nog last. Doet gewoon pijn. Continu. -O-
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136736589
Bv kent (voor mij althans) zoveel valkuilen. Bij Sjaak bo's. Nu spruw, korte tongriem en dusdanig kapotte tepels dat lk ervan schrok. Ik heb dit keer ook nog een peuter met een uitgebreide gebruiksaanwijzing rond lopen.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136736623
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 14:48 schreef DJMomo het volgende:
Nou ze begon tegen mij te klagen dat veel vrouwen pas haar hulp in roepen als het al feitelijk te laat is. Sorry maar ik kan niets met die boodschap. En ik heb zeker vrede met keuze tot stoppen. Ervaar al nu zoveel meer rust. Alleen lichamelijk echt nog last. Doet gewoon pijn. Continu. -O-
Mja, begrijpelijk dat je er niets mee kunt, maar het lijkt me niet heel kwaad bedoelt.

Neem 2 paracetamol tegen de pijn, of ibu's als je dat liever hebt en die melk niet meer geeft. Hopelijk geeft dat wat verlichting.
  zaterdag 15 februari 2014 @ 14:54:16 #145
381212 Gulara
From the future
pi_136736725
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 17:54 schreef Morretje het volgende:
Pi van Gulara is bv gaan borstweigeren, maar die was al veel ouder.
Disclaimer. Hij kreeg vanaf vrij jong al sporadisch een flesje. En vanaf 6 maanden regelmatig ivm werken. Dus het weigeren had niet alleen met de fles te maken.

Ik denk achteraf dat het probleem een combinatie was. Mijn productie (maandenlang overproductie zelfs) liep gigantisch terug door het kolven. Pi kon in twee tellen een enorme toeschietreflex bewerkstelligen waar ik voor een ministraaltje soms wel een kwartier moest kolven. Die enorme moeite daar was ie wel klaar mee.

En kv. Ik haat het nog steeds een beetje :@ vooral midden in de nacht. :X :O
pi_136736747
En dat tongriempje, zoals een docent op school al zei, ik vind het onbegrijpelijk dat er zo lang gewacht wordt met dat klieven. Als je twijfelt, klieven die handel, de ingreep is minimaal, ze hebben er geen last van, scheelt een hoop ellende, zowel met drinken als ook later voor een kind. En met flesjes kunnen ze wel nog steeds last hebben van een te kort tongriempje. Het zal minder evident zijn omdat jij er geen pijn bij ervaart,maar ik zou wel overwegen om het alsnog te laten klieven. Al was het maar omdat die jongen over 15 jaar ook zn tong ergens in moet kunnen hangen :+ :Y)
  zaterdag 15 februari 2014 @ 14:55:59 #147
381212 Gulara
From the future
pi_136736809
Sterkte DJMomo. Het klinkt echt heel pijnlijk. :*
En zo'n opmerking daar heb je niet zo veel aan nee.
pi_136736955
15 jaar al!? :o ;)

Heb maandag overleg nog over tongriem. Evt second opinion
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136739107
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 14:52 schreef mignonne het volgende:

[..]

Mja, begrijpelijk dat je er niets mee kunt, maar het lijkt me niet heel kwaad bedoelt.

Neem 2 paracetamol tegen de pijn, of ibu's als je dat liever hebt en die melk niet meer geeft. Hopelijk geeft dat wat verlichting.
?
Volgens bv.com is ibuprofen volledig veilig.
pi_136739170
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 15:52 schreef Vanyel het volgende:

[..]

?
Volgens bv.com is ibuprofen volledig veilig.
je hebt gelijk :) was in de war met tijdens zw.schap.
pi_136739301
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 15:54 schreef mignonne het volgende:

[..]

je hebt gelijk :) was in de war met tijdens zw.schap.
O+
Ik hou zo van die boodschap O+
:P
pi_136739353
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 15:56 schreef Vanyel het volgende:

[..]

O+
Ik hou zo van die boodschap O+
:P
:D
lekker ding O+ haha
pi_136739364
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 14:54 schreef mignonne het volgende:
En dat tongriempje, zoals een docent op school al zei, ik vind het onbegrijpelijk dat er zo lang gewacht wordt met dat klieven. Als je twijfelt, klieven die handel, de ingreep is minimaal, ze hebben er geen last van, scheelt een hoop ellende, zowel met drinken als ook later voor een kind. En met flesjes kunnen ze wel nog steeds last hebben van een te kort tongriempje. Het zal minder evident zijn omdat jij er geen pijn bij ervaart,maar ik zou wel overwegen om het alsnog te laten klieven. Al was het maar omdat die jongen over 15 jaar ook zn tong ergens in moet kunnen hangen :+ :Y)
Eens, mijn tongriem is pas gekliefd toen ik zes jaar was (mijn moeder had enorme pijn bij het voeden, maar begin jaren tachtig was de begeleiding nog minimaal). En dan is het echt een operatie met narcose, plust dat ik maanden logopedie heb gehad omdat ik mezelf een rare manier van slikken en spreken had aangeleerd; mijn tongriem was zo kort dat ik mijn tongpunt niet tegen mijn gehemelte kon doen. Maar bij een pasgeborene is het echt een ingreep van niks.
pi_136739633
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 15:57 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Eens, mijn tongriem is pas gekliefd toen ik zes jaar was (mijn moeder had enorme pijn bij het voeden, maar begin jaren tachtig was de begeleiding nog minimaal). En dan is het echt een operatie met narcose, plust dat ik maanden logopedie heb gehad omdat ik mezelf een rare manier van slikken en spreken had aangeleerd; mijn tongriem was zo kort dat ik mijn tongpunt niet tegen mijn gehemelte kon doen. Maar bij een pasgeborene is het echt een ingreep van niks.
ja bizar zeg. Jammer dat het pas toen kon, zou je moeder vast ook een berg ellende en logopedie kosten :P gescheeld hebben.

Maar de terughoudendheid met tongriem-klieven is er nog steeds wel wat merk ik. Ik had laatst nog een mevrouw, na de bevalling gaf ze aan dat ze bij haar oudste na een paar maanden veel gedoe en pijn eindelijk dat tongriempje had laten klieven, of ik een advies had wat ze nu met dit kind moest. Ik heb even gekeken en dat kind had een typische hart-vormige tong met heel kort riempje. Ik heb gezegd dat ze asap moet bellen met een lactatiekundige die het klieft en dat ze daar niet te lang mee moet wachten. Toen kwam mn begeleider en die zei jaaaa wacht het nog maar even af en vraag het in de kraamweek nog maar eens aan je verloskundige, misschien gaat het voeden wel gewoon goed.
Mja... misschien wel ja, wie weet, maar dat betekent inderdaad niet dat het verder geen gevolgen heeft, en dat het voeden ook nog goed gaat als t kind vier weken ofzo is. -O-

(en toevoeging: ik ken haar verloskundige, die is van het slag, "neeee je gaat niet snijden in een gezond kind als je ook een flesje kunt geven toch? niet doen hoor!" Dus ik hoop dat die mevrouw wel nog een LK gebeld heeft. Borstvoeding is maar 1 deel van de problemen die je tegen kunt komen met een te korte tongriem)
pi_136740266
Ja, precies, dat is ook de reden dat ik mijn ervaring er even ingooi. Het is niet een probleem wat alleen gevolgen heeft in de kraamweek voor de borstvoeding. Nou was het verder geen grote ramp, en ik vond het best gezellig bij de logopediste :P Maar je wil een kind liever niet onder narcose brengen en het was best een verspilling van tijd en energie. En mijn moeder heeft daar inderdaad best moeite mee gehad, wanneer ze meldde dat het voeden zo'n zeer deed was de respons zo ongeveer: "borstvoeden doet geen zeer, het is fijn, dus niet zeuren. Doei" :{w Wat dat betreft is er gelukkig een hoop veranderd. Maar eigenlijk is die terughoudendheid raar. Is de reden daarvoor echt 'niet snijden in een gezond kind?'
pi_136741047
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 16:14 schreef Clubsoda het volgende:
Ja, precies, dat is ook de reden dat ik mijn ervaring er even ingooi. Het is niet een probleem wat alleen gevolgen heeft in de kraamweek voor de borstvoeding. Nou was het verder geen grote ramp, en ik vond het best gezellig bij de logopediste :P Maar je wil een kind liever niet onder narcose brengen en het was best een verspilling van tijd en energie. En mijn moeder heeft daar inderdaad best moeite mee gehad, wanneer ze meldde dat het voeden zo'n zeer deed was de respons zo ongeveer: "borstvoeden doet geen zeer, het is fijn, dus niet zeuren. Doei" :{w Wat dat betreft is er gelukkig een hoop veranderd. Maar eigenlijk is die terughoudendheid raar. Is de reden daarvoor echt 'niet snijden in een gezond kind?'
Nouja dat was háár reden. Ik denk dat het verschilt per persoon. Een tongriem doorsnijden/klieven/knippen klinkt best wel ingrijpend en het zijn niet alleen de ouders die daar een beeld bij hebben van een heel bloedbad en toestanden en een kind wat moet herstellen van een ingreep enz.
En daarnaast denk ik dat er een stuk onwetendheid meespeelt en/of gebrek aan erkenning van problemen die kunnen komen door een te korte tongriem.
pi_136745034
En lipriem! Laten we de lip niet vergeten. En om die gekliefd te krijgen is ook niet niks.
pi_136747323
Dus jullie zeggen: bij twijfel ook knippen. Ik zal ma eens vragen waarom lk terug houdend is.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136747518
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 18:42 schreef Vanyel het volgende:
En lipriem! Laten we de lip niet vergeten. En om die gekliefd te krijgen is ook niet niks.
jij en je lippenfetish :{w :+
pi_136747808
Bram zn riempje is gekliefd. Ik heb m zelf vastgehouden, het stelt echt echt niets voor bij een mini.
pi_136747890
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 02:20 schreef DJMomo het volgende:
Dames. Dank voor de tips. Ik schuif een topic door. Trek t niet meer
Momo :* ! Ik vind het wel dapper van je dat je de keuze hebt gemaakt, ik zie in mijn werk soms te veel vrouwen die er aan onderdoor gaan. Geniet van je kleine jaap dat is alles wat telt O+!
♥ J & S
pi_136784457
Momo hoe gaat het nu met je? Heb je uiteindelijk nog wel goede adviezen over het afbouwen gehad? Veel succes, ik hoop dat je snel kunt gaan genieten :*

Om 10 maanden bv te vieren heb ik mezelf eindelijk getrakteerd op een Mammae-bh *O*
Zoveel fijner en mooier dan m'n H&M-etjes O+
SPOILER
pi_136785102
Heel mooi lot! En top 10 mnd!
pi_136785437
10 maanden Lot!! *O* mooie BH!
  zondag 16 februari 2014 @ 20:25:25 #165
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136786316
Jeeej L0t *O* mooi zeg! Zit ie fijn?

En 10 maanden bv inderdaad _O_
pi_136786934
Hier blijft het lastig. Beter eten, vitamientjes slikken en afleiding lijken samen best ok te werken tegen die agitatie. Maar nu begint de mini bij mij al te brullen binnen een minuut na t aanleggen. Weinig productie vrees ik. Alleen is die dan weer zo lastig op te krikken met een kind dat liever je vrouw wil als je niet echt vriendjes bent met de kolf.
Tips?
pi_136787108
Bedankt! O+ Ja, hij zit heel fijn. Vind het ook vooral fijn dat 'ie een beetje discreet is. Mijn voedingsbeha's van de H&M flapte je zo naar voren en daar zat helemaal geen stukje stof meer over de borst dus dan zit je met je hele borst bloot en dat is niet zo handig met een acrobatische baby die zich tijdens het drinken nog wel eens graag achterover gooit om de wereld eens op z'n kop te bekijken :') O+.

Jij ook he LB *O*. Wat gaat het toch snel, 10 maanden alweer. Als ik erop terugkijk is het eigenlijk vooral een geweldige ervaring, ondanks dat het op sommige momenten gewoon veel van je lijf vraagt. De borstvoeding is voor zowel J. als mij echt zoiets waardevols. Ik merk dat zij er echt heel veel aan heeft en ik haal er zelf ook zeker een stukje trots uit. Zoals ik er nu in sta denk ik dat we deze periode zeker wel zullen gaan verdubbelen tenzij J. er ineens genoeg van heeft natuurlijk. O+
  zondag 16 februari 2014 @ 20:47:30 #168
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136787478
Of als je zwanger wordt oO<

Maar ja, hier is het ook voor beiden nog heel fijn :Y en dat is precies het doel.
Ok, ik zou niet perse willen kolven, maar ik durf t niet te laten en ik heb het ervoor over...

Vanyel, lastig :{ Het enige dat ik nog weet is eventjes kolven tot tsr, en dan aanleggen? Of domperidon, maar ik weet niet of je dat wilt.
pi_136787854
L0t O+ Mooi omschreven, zo voelt het voor mij ook precies! En wat een gave bh!
pi_136787918
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:47 schreef LadyBlack het volgende:
Vanyel, lastig :{ Het enige dat ik nog weet is eventjes kolven tot tsr, en dan aanleggen? Of domperidon, maar ik weet niet of je dat wilt.
Ik slik er al 4 per dag, daar kan ik nog wel wat mee omhoog maar niet zoveel meer. Is wel het overwegen waard.
En die tsr, dat is juist het probleem van de kolf, die krijg ik er niet meer van.
pi_136787930
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:47 schreef LadyBlack het volgende:
Of als je zwanger wordt oO<

Maar ja, hier is het ook voor beiden nog heel fijn :Y en dat is precies het doel.
Ok, ik zou niet perse willen kolven, maar ik durf t niet te laten en ik heb het ervoor over...

Hehe, nou ik ben niet van plan om me door een zwangerschap te laten tegenhouden :P. Weet natuurlijk niet hoe ik dat ga ervaren dus misschien kom ik er dan wel gigantisch op terug hoor. Vooralsnog nog geen enkel teken van een cyclus hier trouwens dus geloof niet dat ik op korte termijn zwanger zal raken.

Ik ben wel gestopt met kolven op m'n werk, het was gewoon zó moeilijk in te passen. Maar mijn productie trekt het eigenlijk heel goed. Nou werk ik ook maar 24 uur dus de meeste dagen kan ze gewoon overdag ook lekker aan de borst maar het is wel een stuk relaxter om niet te hoeven kolven hoor. Kolf jij nu in je pauze's?
pi_136787933
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:38 schreef Vanyel het volgende:
Hier blijft het lastig. Beter eten, vitamientjes slikken en afleiding lijken samen best ok te werken tegen die agitatie. Maar nu begint de mini bij mij al te brullen binnen een minuut na t aanleggen. Weinig productie vrees ik. Alleen is die dan weer zo lastig op te krikken met een kind dat liever je vrouw wil als je niet echt vriendjes bent met de kolf.
Tips?
Zou het helpen om eerst bij je vrouw aan te leggen en als 'toetje' dan bij jou? Om zo de productie op te krikken, maar te voorkomen dat hij meteen ervan moet huilen omdat het niet vlug genoeg komt. Of zeg ik iets heel geks nu?

:*
pi_136788016
Die bh trouwens, voedt t wel lekker met zo'n klein gaatje? Zit je baby dan geen stof te happen?
pi_136788112
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:55 schreef Vanyel het volgende:
Die bh trouwens, voedt t wel lekker met zo'n klein gaatje? Zit je baby dan geen stof te happen?
Nah, geloof dat het gaatje op de foto wel kleiner lijkt dan 'ie in werkelijkheid is. Heb 'm vandaag voor het eerst aangehad en ze kon de tepel goed in haar mond nemen :). Die stof is ook heel rekbaar dus je kunt dat stukje makkelijk wat omhoog trekken.
pi_136788209
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:54 schreef bellelena het volgende:

[..]

Zou het helpen om eerst bij je vrouw aan te leggen en als 'toetje' dan bij jou? Om zo de productie op te krikken, maar te voorkomen dat hij meteen ervan moet huilen omdat het niet vlug genoeg komt. Of zeg ik iets heel geks nu?

Dat zei zij net ook :D Gaan we eens proberen, nu deden we het juist andersom.

Het stomme is dat ik ook gewoon niet weet of dat echt het probleem is. Als ik erin knijp (handkolven), sprietst het direct, dat spreekt het weer tegen.
  zondag 16 februari 2014 @ 20:59:41 #176
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136788282
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:54 schreef bellelena het volgende:

[..]

Mij klinkt dat als een heel goed idee :Y

En domperidon had bij mij pas echt effect toen ik op 6 pilletjes zat :X
pi_136788341
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:53 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ik slik er al 4 per dag, daar kan ik nog wel wat mee omhoog maar niet zoveel meer. Is wel het overwegen waard.
En die tsr, dat is juist het probleem van de kolf, die krijg ik er niet meer van.
Kan tot 9. Wou even laten weten dat ik meelees en het rot vind. Heb ook nursing agitation gehad. Heel andere situatie natuurlijk, maar was voor mij uiteindelijk het einde. Je gaat er knap mee om. Laat je verstand voorlopig even leidend zijn, maar ga niet over je grenzen heen.
  zondag 16 februari 2014 @ 21:02:07 #178
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136788451
Heeee Wupwup, gefeliciteerd!! *O*

Ook alweer fijn aan het voeden?
pi_136788605
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2014 21:00 schreef WupWup het volgende:

[..]

Kan tot 9. Wou even laten weten dat ik meelees en het rot vind. Heb ook nursing agitation gehad. Heel andere situatie natuurlijk, maar was voor mij uiteindelijk het einde. Je gaat er knap mee om. Laat je verstand voorlopig even leidend zijn, maar ga niet over je grenzen heen.
Dank je.

Heb jij een baby? :o
Ff opzoeken. Gefeliciteerd!
pi_136788648
Wup :W
Hoe gaat het met mini? O+
pi_136789359
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:58 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Dat zei zij net ook :D Gaan we eens proberen, nu deden we het juist andersom.

Het stomme is dat ik ook gewoon niet weet of dat echt het probleem is. Als ik erin knijp (handkolven), sprietst het direct, dat spreekt het weer tegen.
Hee kijk, dat is toch geen toeval ;)

Het klinkt wel goed dat er inderdaad meteen wat uit sproeit in ieder geval! De kolf zoveel mogelijk aan de kant laten en elke mogelijk aangrijpen om wat te ontspannen. Niet alleen bij het aanleggen van de kleine man, maar ook tussendoor, als je juist helemaal niet hoeft te voeden of daarmee bezig bent. Ontspanning kan veel schelen, maar ook niet altijd makkelijk om daar aan toe te komen of aan toe te geven. Ik hoop dat het toch wat fijner kan worden voor jullie! :*

WupWup, gefeliciteerd *O*
pi_136790117
Lot en Lb *O* voor de 10 maanden bv.

Wupwup gefeliciteerd *O*
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zondag 16 februari 2014 @ 21:29:35 #183
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136790421
Ohja, L0t; ik kolf op korte dagen niet, en op hele dagen 1x in mijn lunchpauze. En het lijkt goed te gaan :Y Al kolf ik ook nog wel (bijna) elke avond omdat de nacht anders zo lang is.
  zondag 16 februari 2014 @ 21:32:58 #184
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_136790687
Mooie bh!

En *O* voor 10 maanden borstvoeding
pi_136796869
Thnx!

Gefeliciteerd Wupwup! *O*

Ohh pff, elke avond nog, respect! _O_ Hoeveel tijd zou er anders tussen zitten?
pi_136800678
Stuhuhuhuwing :X
pi_136800917
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 19:38 schreef L0t.. het volgende:
Momo hoe gaat het nu met je? Heb je uiteindelijk nog wel goede adviezen over het afbouwen gehad? Veel succes, ik hoop dat je snel kunt gaan genieten :*
Lief dat je t vraagt. Bv is razendsnel teruggelopen. Kolf na twee dagen nog amper iets. Helaas wel met nodige lichamelijk obgemak voor mij: enorme stuwing, behoorlijke verhoging. Heb me het hele weekend niet lekker gevoeld. Telkens ook angst voor nieuwe bo. Maar ergste lijkt nu voorbij.

Aan de tips van lk had ik weinig. Ik moest maar een voeding gaan vervangen voor kv. En dan nog een. Enz. Ten eerste kreeg ik te weinig gekolfd dus moest wel gelijk meer kv bij geven. Ten tweede was er nog geen ritme of schema te ontdekken. Dus hoezo voeding vervangen? Heb uiteindelijk net als bij Sjaak om de x uur gekolfd en dat wilde ik telkens een uurtje langer tussen laten. Rekende op drie weken afbouwen. Maar goed, ging dus veeeel smeller al. vandaag mss nog twee keer op een dag om ergste spanning weg te nemen.

Jaap doet t op zich goed op de fles. Accepteert t ding en de voeding. Drinkt wel erg snel. Op zich heeft ie daar niet veel last van, op onbevredigde zuig behoefte na. Maar even op een speentje en hij is weer zoet. O+

En ik ervoer dit weekend al zo veel meer rust. O+ Goed besluit dus voor mij. Hoe jammer ik t ook vind
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136801046
Wat fijn dat het goed voelt momo. Dan heb je de juiste beslissing genomen.
pi_136806388
quote:
1s.gif Op maandag 17 februari 2014 06:27 schreef DJMomo het volgende:

[..]

Lief dat je t vraagt. Bv is razendsnel teruggelopen. Kolf na twee dagen nog amper iets. Helaas wel met nodige lichamelijk obgemak voor mij: enorme stuwing, behoorlijke verhoging. Heb me het hele weekend niet lekker gevoeld. Telkens ook angst voor nieuwe bo. Maar ergste lijkt nu voorbij.

Aan de tips van lk had ik weinig. Ik moest maar een voeding gaan vervangen voor kv. En dan nog een. Enz. Ten eerste kreeg ik te weinig gekolfd dus moest wel gelijk meer kv bij geven. Ten tweede was er nog geen ritme of schema te ontdekken. Dus hoezo voeding vervangen? Heb uiteindelijk net als bij Sjaak om de x uur gekolfd en dat wilde ik telkens een uurtje langer tussen laten. Rekende op drie weken afbouwen. Maar goed, ging dus veeeel smeller al. vandaag mss nog twee keer op een dag om ergste spanning weg te nemen.

Jaap doet t op zich goed op de fles. Accepteert t ding en de voeding. Drinkt wel erg snel. Op zich heeft ie daar niet veel last van, op onbevredigde zuig behoefte na. Maar even op een speentje en hij is weer zoet. O+

En ik ervoer dit weekend al zo veel meer rust. O+ Goed besluit dus voor mij. Hoe jammer ik t ook vind
Pas je op met die verhoging en stuwing?
pi_136806482
absoluut! heb verleden met bo's, dus was echt frantic aan het tempen, en alle lapmiddelen anti stuwing uit de kast getrokken. vanmorgen had ik echter weer keurig 35,7 :')
tetten voelen ook soepel, geen harde rode plekken. alleen tepels nog branderig, pijnlijk.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136810089
LK belde nog over tongriem. In feite nogal flauwe reactie. Omdat ik geen bv meer geef valt t nu buiten haar vak gebied en kan ze er niets over zeggen. :{

Als ik er iets mee wilde moet ik maar naar een kno. ze zei dat ie aan de korte kant is, nogal dicht tegen tong aan zit, en daardoor niet zo makkelijke ingreep van even klieven en klaar.

Als Jaap zes w is heb ik nacontrole bij vk. Wil haar vragen nog eens te kijken. Heeft dat zin? Of hebben zij er geen verstand van / is dat te laat etc ?
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136810298
Wat bizar onprofessioneel.
Ik weet niet of het te laat is, wel dat een knoarts er genoeg ervaring mee zal hebben om te kunnen beoordelen of hij kan klieven of niet. Mij lijkt wel hoe sneller hoe beter.
  maandag 17 februari 2014 @ 14:15:51 #193
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_136810718
quote:
1s.gif Op maandag 17 februari 2014 14:02 schreef DJMomo het volgende:
LK belde nog over tongriem. In feite nogal flauwe reactie. Omdat ik geen bv meer geef valt t nu buiten haar vak gebied en kan ze er niets over zeggen. :{

Als ik er iets mee wilde moet ik maar naar een kno. ze zei dat ie aan de korte kant is, nogal dicht tegen tong aan zit, en daardoor niet zo makkelijke ingreep van even klieven en klaar.

Als Jaap zes w is heb ik nacontrole bij vk. Wil haar vragen nog eens te kijken. Heeft dat zin? Of hebben zij er geen verstand van / is dat te laat etc ?
Ik zou even bij de verloskundige vragen of zij niet zelf kan knippen. Hier bij mij doen alle VK in de praktijk dat. Bij mijn ventje is het met 7 weken gedaan, toen ik naar het borstvoedingsuurtje op de praktijk ging, gewoon even tussendoor. Wie weet kan dat bij jou ook, ik zou het gewoon laten fixen en hoe eerder hoe minder weet hij er van heeft.
pi_136811140
Nou jaaaa zeg! Eerst laat ze je aanmodderen, en als je dan een keuze maakt die goed voor jou voelt, laat ze je nogmaals in de steek.. :( Uiterst onprofessioneel idd.

Heb je hier wat aan? http://www.borstvoeding.com/tongriemNL/NL.html
pi_136812444
Dank. Morgen komt cb langs voor intake en ik moet ook nog langs de ha omdat ie ws echt spruw heeft. Zal met beiden ook overleggen.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136814508
Momo ff bellen met de verloskundige zij kan je wel helpen. Hoe eerder hoe beter. Met het cb heb ik niet zulke goede ervaringen wat dat betreft. Sterkte!
pi_136819712
Mo fijn dat deze beslissing je rust geeft! Sterkte met de spruw!

Al jullie verhalen over bijters en knijpers vorige keer. Dat is hier nog niet aan de orde, maar voor hoelang?
O+ O+
  maandag 17 februari 2014 @ 18:16:22 #198
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_136819851
quote:
1s.gif Op maandag 17 februari 2014 14:02 schreef DJMomo het volgende:

Oh ik zou helemaal niet zo lang wachten als het toch moet. Als hij ouder is moet hij waarschijnlijk onder narcose en nu is het zo gebeurd.
Bij Rayen deden ze het ook bij een week of 6 of 7 of 8 (ben ik nou effe vergeten :@ ) maar stelde niks voor. Even huilen en daarna was het gelijk over.
Later word het een grotere ingreep qua inpact voor het kind.

Bij Rayen zag je ook echt dat zijn tong in een hartjesvorm was. Kan je niks aan Jaap zijn tongetje zien?
Maar net wat de rest zegt, effe de huisarts raadplegen.
Rayen 2½ jaar!
pi_136819875
hahaha mabawa wat schattig zeg O+ O+
die van mij deden dat ook tot de toeschietreflex kwam :D
pi_136819940
djmomo het lijkt me niet dat je iemand aan je kind wilt hebben zitten die geen vertrouwen heeft in haar eigen kunnen. Dan ben je ofwel beter af bij een andere LK/verloskundige ofwel beter af bij een kno-arts.

Mijn (weinige) ervaring tot nu toe is dat het CB meestal niet heel veel kaas gegeten heeft van tongriempjes klieven, omdat het ofwel in de kraamweek of eerste weken al gebeurd, ofwel pas later en dan dus idd door een kno-arts.

Je verloskundige kun je er sowieso over bellen maar eerlijk gezegd weet ik niet of ik daar tot 6 weken mee zou wachten; sommige verloskundige klieven zelf tongriempjes, maar lang niet allemaal, dus even navragen dan weet je ook gelijk hoe en wat.
pi_136819996
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 18:17 schreef mignonne het volgende:
hahaha mabawa wat schattig zeg O+ O+
die van mij deden dat ook tot de toeschietreflex kwam :D
Doet me denken aan een kitten die bij z'n moeder melkt O+
  dinsdag 18 februari 2014 @ 08:24:24 #202
344364 ProjSkippy
Meestal ongevaarlijk.
pi_136837617
Mabawa O+.

Even een vraag:

Binnenkort ga ik naar de sauna (planning is op een niet-badpakdag), maar ik heb nog al enthousiaste jetsers die het leuk vinden om eens in de zoveel tijd te gaan lopen spuiten. Wat kan ik het beste doen? Er is vast niet iets wat speciaal gemaakt is voor lekkers-in-de-sauna? Iemand ervaring?
pi_136838605
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 08:24 schreef ProjSkippy het volgende:
Mabawa O+.

Even een vraag:

Binnenkort ga ik naar de sauna (planning is op een niet-badpakdag), maar ik heb nog al enthousiaste jetsers die het leuk vinden om eens in de zoveel tijd te gaan lopen spuiten. Wat kan ik het beste doen? Er is vast niet iets wat speciaal gemaakt is voor lekkers-in-de-sauna? Iemand ervaring?
Ik niet, dat is de reden dat ik nog niet ben gegaan. Ik zou zeggen helemaal leegkolven voor je weggaat en kolf mee om elke 2/3 uur (hoe vaak drinkt M?) af te tappen?
pi_136838635
Zoogcompressen op je borsten plakken? :D .

Nee, ik zou het ook niet weten. Goede vraag!

Ik vind de clustermomenten best zwaar. Gisteravond wilde I. ook weer een paar uur lang vrijwel continu aan de borst. Overdag had ze vrij weinig gedronken. Wel regelmatig aan de borst geweest, maar dan dronk ze maar kleine hoeveelheden. En dan 's avonds is ze zo gulzig. Het zware zit er 'em erin dat ze zich vaak verslikt, heel onregelmatig/hijgerig ademhaalt aan de borst, vervolgens veel moet boeren, toch door wil drinken, de hik krijgt, en dat haar lijfje vaak helemaal samentrekt van de krampjes. Ik weet dan niet goed hoe ik haar kan helpen. Iemand tips hoe ik hiermee om kan gaan?
pi_136838722
Hoe vaak wissel je 's avonds van borst? Heb je heel veel melk?
pi_136838795
Ik heb vrij veel melk, maar ook niet zo dat het eruit spuit, zoals bij ProjSkippy. Ik laat haar zoveel mogelijk een borst leegdrinken, voordat ik haar de andere borst geef. Daar probeer ik al wel op te letten.
pi_136838985
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 09:38 schreef Franny_G het volgende:
Ik heb vrij veel melk, maar ook niet zo dat het eruit spuit, zoals bij ProjSkippy. Ik laat haar zoveel mogelijk een borst leegdrinken, voordat ik haar de andere borst geef. Daar probeer ik al wel op te letten.
Je zou binnen een half uur of een uur steeds dezelfde borst kunnen aanbieden, maar dat kan alleen als je productie goed loopt en dat kan ik vanaf hier niet inschatten.

Krampjes zijn gewoon ruk. Heb je al iets van Infacol geprobeerd? Ik was er niet voor, maar het bracht hier 's avonds wel een beetje rust. Ook liet ik m'n man veel met haar lopen als ze echt worstelde, want drinken ging dan toch niet.
pi_136839178
Bij krampjes zou er je er idd voor kunnen kiezen om een paar keer dezelfde borst te kunnen geven. 's Avonds bevredigen ze ook graag hun zuigbehoefte, en als er dan niet elke keer veel melk komt werkt dat beter. Zuigen werkt ook pijnstillend tegen krampjes, maar dus niet als er steeds 'voor'melk komt. Bij heel veel melk wordt blokvoeden van minimaal 3 uur aangeraden, dat zou ik niet doen als er niet overduidelijk overproductie is.
Warme kruik op d'r buikje wil ook wel helpen tegen krampjes.
pi_136839500
Ik heb inderdaad gisteravond zeker een uur uit dezelfde borst laten drinken. totdat de tepel en de borst echt pijnlijk gingen aanvoelen. Toen ben ik naar de andere borst overgestapt. Ik vind het wel lastig om te weten wanneer een borst 'leeg' is. Ik zie dat ze dan nog wel wat binnenkrijgt uit die borst.

Misschien dat ik Infacol eens ga proberen ja! Haar in de draagdoek doen, helpt vaak ook al wel tegen krampen, maar als ze echt veel last heeft (vooral 's avonds) dan lijkt niets te helpen, dus ik ben wel bereid iets te proberen als dat meer rust geeft. Het is gewoon zo zielig om te zien.
pi_136839682
Het is heel zielig idd. Wat ook nog wel eens wil werken is zelf even minderen met melkprodukten.

Echt leeg zijn je borsten nooit, de stroom houdt op een gegeven moment op en dan worden het druppels. En dan zuigen ze vaker, maar moeten dan natuurlijk op een gegeven moment wel slikken.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 10:27:31 #211
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136840123
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 18:11 schreef Mabawa. het volgende:
Al jullie verhalen over bijters en knijpers vorige keer. Dat is hier nog niet aan de orde, maar voor hoelang?
O+ O+
Mohhhh wat schattig!! O+

DJMomo, mijn vk kliefde tot 10 dagen oud tongriempjes, ik zou dus iig zo snel mogelijk iemand ervoor vragen (vk beter dan huisarts of cb lijkt me)

Franny, wat sneu inderdaad die krampjes ;(
  dinsdag 18 februari 2014 @ 10:28:51 #212
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136840164
Ohja, Skip, ik zou gewoon zorgen dat je je handdoek in de buurt houdt, en misschien een extra meenemen ;) En dat kolven natuurlijk.
pi_136840256
Lb, dan ben ik al te laat. Hij is vandaag twee weken

Ik bel morgen de vk wel even. Cb mevrouw zei dat als ie nu zijn fles goed drinkt, er niet geknipt wordt ivm niet onnodig ingrijpen. Ik word beetje heen en weer geslingerd wat te doen.

Het was wél overduidelijk spruw. Vanmiddag dus langs apotheek
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136840590
Dat hij de fles goed drinkt is fijn, maar niet per se een reden om niet te klieven. Er zijn nog meer belemmeringen later. Bv de stand van de voortanden, zoenen, tong uitsteken, mondhygiëne, praten. Ik zou zelf wel willen uitsluiten of er geen sprake van een tekort riempje is.

En wel spruw dus.. Ga je nu iets anders halen dan je vrijdag had?
pi_136840796
Had vrijdag alleen daktarine voor mezelf aangeraden gekregen. Nu de HA gebeld voor receptje voor Jaap.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
  dinsdag 18 februari 2014 @ 10:53:52 #216
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136840951
Ik vind het echt godgeklaagd dat een zorgverlener een kleine baby laat aanmodderen met spruw :o Of zeg ik nou iets heel geks? :?
pi_136841107
Ja ben ook niet enthousiast over de doortastendheid van deze mevrouw. :{
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136841273
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 10:48 schreef DJMomo het volgende:
Had vrijdag alleen daktarine voor mezelf aangeraden gekregen. Nu de HA gebeld voor receptje voor Jaap.
echt? :o Arme Jaap. Geen wonder dat het drinken zo ruk ging en pijnlijk bleef.
Was dit een LK IBCLC?
pi_136841405
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 10:58 schreef DJMomo het volgende:
Ja ben ook niet enthousiast over de doortastendheid van deze mevrouw. :{
Je mag hierover een klacht indienen! Dat zou ik zeker doen.
pi_136841707
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 11:07 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Je mag hierover een klacht indienen! Dat zou ik zeker doen.
+1

En de verloskundige is verantwoordelijk voor de baby tot 10 dagen post partum. Daarna gaat de zorg voor baby en dus ook zaken als klieven etc. naar de huisarts. Je kunt bellen, misschien dat ze uit coulance nog willen klieven, je kunt ook je huisarts vragen om een verwijzing KNO voor een second opinion.

En de cb-dame is lekker makkelijk :')
pi_136841787
En dan klagen als laktatiekundige dat mensen pas bellen als het te laat is. Wat een lef, zelf geen goede diagnose kunnen stellen met een goed bijbehorend plan. De moeder laten doormodderen met pijn en dan klagen dat ze opgeeft.

Sorry, ik kan hier echt heel boos om worden.
pi_136841883
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 11:02 schreef Morretje het volgende:

[..]

echt? :o Arme Jaap. Geen wonder dat het drinken zo ruk ging en pijnlijk bleef.
Was dit een LK IBCLC?
Ja en nlk. Had tel no van mijn vk gekregen. Ga iig bij haar aankaarten dat ik niet heel warm loop vh contact.
En mss dat ze in kraamweek al eerder op hulp inroepen hadden mogen wijzen. Toen waren tepels ook al kapottig.
Aan de andere kant wil ik ook geen koe in de kont kijk verwijt sessie maken. Maar in kader van verbeteren van hun hulpverlening en diensten...
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136841970
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 11:23 schreef DJMomo het volgende:

[..]

Ja en nlk. Had tel no van mijn vk gekregen. Ga iig bij haar aankaarten dat ik niet heel warm loop vh contact.
En mss dat ze in kraamweek al eerder op hulp inroepen hadden mogen wijzen. Toen waren tepels ook al kapottig.
Aan de andere kant wil ik ook geen koe in de kont kijk verwijt sessie maken. Maar in kader van verbeteren van hun hulpverlening en diensten...
Terugkoppelen doe je niet perse om iemand een verwijt te maken, maar om wat je zelf al aangeeft, zodat zij het mee kunnen nemen voor een volgende keer. :)
pi_136842013
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 11:23 schreef DJMomo het volgende:

[..]

http://www.nvlborstvoedin(...)enprocedure%20NVL%20(voor%20website).pdf
Op deze manier kun je de gebrekkige en onbehoorlijke manier van communicatie en verkeerde diagnose en advies van de LK ter sprake brengen. Natuurlijk heb je geen zin in een koe in de kont kijken, maar de volgende moeder die bij deze LK komt krijgt misschien weer zo'n kutadvies.
pi_136842125
Hormonaal zit t me nu nog ff hoog. Vandaar dat ik er (nu) beter even niets mee doe.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136842193
Oh ik schreef nlk bedoel nvl idd. Dank voor link ticootje
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136842227
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 11:30 schreef DJMomo het volgende:
Hormonaal zit t me nu nog ff hoog. Vandaar dat ik er (nu) beter even niets mee doe.
Dat is niet raar. Je hebt je ingesteld ergens op. Je hebt daarvoor gevochten, pijn gehad en moeten opgeven. Om erachter te komen, dat je gewoon niet goed bent geholpen.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 11:51:45 #229
344364 ProjSkippy
Meestal ongevaarlijk.
pi_136842968
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 10:53 schreef LadyBlack het volgende:
Ik vind het echt godgeklaagd dat een zorgverlener een kleine baby laat aanmodderen met spruw :o Of zeg ik nou iets heel geks? :?
Was hier net zo. 'Eerst maar even kijken of M. er last van kreeg met drinken. Oh en als m'n tepels kapot gingen moest ik zeker even bellen.' 8)7

Verder, toen het inderdaad erger werd, alleen druppels voor M. meegekregen. Toen zelf nog Miconazol/Daktarin gehaald. Leek mij toch wel handig, de zorgverlener vond het eerst nog niet nodig.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 11:52:08 #230
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_136842981
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 08:24 schreef ProjSkippy het volgende:
Mabawa O+.

Even een vraag:

Toen mijn baby's 'n maand of 5 oud waren ben ik ook weer naar de sauna gegaan.
Hou er rekening mee dat het door de warme en afwezigheid van baby wat eerder gaat vollopen allemaal :9
Ik deed regelmatig de deurbel-techniek. Armen over elkaar en flink duwen maar, niemand die het ziet.
En die ene keer dat er toch straaltjes naar benden stroomden, snelde ik gauw naar buiten en nam ik een koude douche :@

Het lastigste vond ik nog wel om de hele dag met enorme, blauwgeaderde blote borsten rond te lopen zonder bh aan. Maar het was het zo waard, want sauna O+

Kolven mocht ik in een leeg kamertje of de verder lege EHBO-ruimte doen.
Tip van Flip: zorg oor veeeeeeel flesjes!
Omdat je zo relaxt en warm bent, gaat het kolven als een idioot. Bij zo'n 475 ml. In nog geen 15 minuten ben ik maar gestopt :o _O-

:* voor de dames met bv-ellende.

Hier al een paar weken pijn bij het voeden met links. Tepelontsteking }:|
Van de huisarts Fucidin gekregen om 3x per dag op te smeren, maar dat moet er weer af voordat hij gaat drinken.
Hoe dan :?
Ook na voorzichtig klooien met water en vochtige doekjes vindt hij het niet lekker. Dus smeer ik amper. En het plekje wordt eerder groter en pijnlijker :'(
.... met gevoel voor drama....
  dinsdag 18 februari 2014 @ 11:54:43 #231
344364 ProjSkippy
Meestal ongevaarlijk.
pi_136843067
En Momo, grote knuffel voor jou!
  dinsdag 18 februari 2014 @ 12:03:28 #232
344364 ProjSkippy
Meestal ongevaarlijk.
pi_136843336
Oh gut Kersjes, daar had ik nog niet eens bij stilgestaan. Mwehe! Ach, we zullen het wel zien qua kolven. Anders kan ik weer een mooie voorraad mee naar huis nemen. M. gaat uit logeren bij opa en oma (voor het eerst, hellup) als we naar de sauna gaan dus een deel van de voorraad die ik nu heb opgebouwd gaat er daar doorheen.

En verder inderdaad maar die extra handdoek.

Kus voor de ontsteking. Ik heb geen idee hoe je het er af moet halen...

--

Nog even nagedacht.. Misschien Lilypads er op doen, maar dat lijkt me ook niet handig.. En vraag me af of ze blijven zitten. En dat ziet er ook niet uit. Maar wel beter dan de zoogcompressen, Franny :P.

Voor jou trouwens: Infacol, voor de krampjes. Echt. Doe het. Hier ook gebruikt, M. had nauwelijks nog krampjes.
pi_136843552
Kersjes, smeren met kokosvet? En vraag om een ander middel als S het zo vies vindt! Misschien heeft een LK nog tips, praktisch werkbaardere medicijnen?

Infacol is niet altijd een wondermiddel he. Hier ook gebruikt hoor, maar soms is het geen oplossing. Plus dat het geen bv is, en dus je zorgvuldig opgebouwde beschermlaagje in de darmen weer beschadigt..
pi_136843584
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 11:54 schreef Morretje het volgende:
Of biological nurturing?
Ik kende deze ook niet. Vanmorgen over gelezen en meteen eens uitgeprobeerd in bed. Meteen na de bevalling ging het ook zo, maar de kraamhulp leerde me de andere houdingen en gaf me het idee dat het echt in die houdingen 'moest' vanwege evt verkeerd aanhappen. Nu heb ik I. een half uurtje geleden zo gevoed en ze is erna heerlijk in slaap gevallen, buik op buik, zonder nahikken en krampen. ik ga dit tijdens een echt clustermoment ook proberen! Het lijkt haar veel meer rust te geven.

En DJMomo, veel sterkte, echt naar hoe het is gegaan. :{ .
pi_136844510
Momo :*

Franny hoop dat de kluster momenten zo wat beter te doen worden voor je.

Skippy kom je de sauna ervaring nog vertellen straks? Ik wil ook graag weer eens een dagje heen. Maar ben ook bang voor lektieten.

Hier ben ik het voeden wel eens zat. Ik wil mn eigen lijf terug. Het kost me veel energie. Maar aan de andere kant val ik nu ook zo lekker af terwijl ik me het schompes vreet. Het kolven op mn werk vind ik ook fijn, gewoon lekker rustig zitten met een boek en een kopje thee. Blijf dus ook echt nog wel even doorgaan met de borstvoeding.
pi_136846437
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 12:09 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ik kende deze ook niet. Vanmorgen over gelezen en meteen eens uitgeprobeerd in bed. Meteen na de bevalling ging het ook zo, maar de kraamhulp leerde me de andere houdingen en gaf me het idee dat het echt in die houdingen 'moest' vanwege evt verkeerd aanhappen. Nu heb ik I. een half uurtje geleden zo gevoed en ze is erna heerlijk in slaap gevallen, buik op buik, zonder nahikken en krampen. ik ga dit tijdens een echt clustermoment ook proberen! Het lijkt haar veel meer rust te geven.

Fijn! Aanhappen gaat volgens mij juist beter met deze houding.
pi_136846558
Kesjes, even niet met die pijnlijke borst voeden? en gewoon daar smeren? vervelend zeg -O- :*
pi_136846972
Vwb krampjes mocht kraam hier geen infacol meer adviseren omdat het niet goed zou werken. Beter is abc dophilus te koop bij reform zaak. Over sab simplex (uit Duitsland) hoor ik ook veel goeds.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136847189
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:37 schreef DJMomo het volgende:
Vwb krampjes mocht kraam hier geen infacol meer adviseren omdat het niet goed zou werken. Beter is abc dophilus te koop bij reform zaak. Over sab simplex (uit Duitsland) hoor ik ook veel goeds.
sab simplex = infacol. zelfde product alleen in DE heet het dus sab simplex.

abc dophilus is een homeopathisch middel. Als je je er prettig bij voelt kun je het proberen, met dat middel ben je waarschijnlijk binnen 6 tot 12 weken van de krampjes af.
SPOILER
Krampjes horen er ook een beetje bij, met een piek rond de 6 weken en een geleidelijke afname daarna tot een week of 12. Hoewel heel vervelend voor zowel baby als ouders is het wel een normaal verschijnsel.
pi_136847231
Mag ik proeven?
pi_136847311
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:42 schreef Ro-ald het volgende:
Mag ik proeven?
alleen als je ook een slokje placenta-smoothie neemt c_/

pi_136847344
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:42 schreef Ro-ald het volgende:
Mag ik proeven?
De infacol? Die kun je gewoon bij de kruidvat halen.
pi_136847357
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:43 schreef mignonne het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ok, dat is best vies.
pi_136847401
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:44 schreef Ticootje het volgende:

[..]

De infacol? Die kun je gewoon bij de kruidvat halen.
Nee borstvoeding.
pi_136847405
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:44 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ok, dat is best vies.
met stukjes O+
pi_136847406
:D :D :D
pi_136847426
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Ziet er wel lekker uit.
pi_136847464
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:45 schreef Ro-ald het volgende:

[..]

Nee borstvoeding.
pi_136847469
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:45 schreef mignonne het volgende:

[..]

met stukjes O+
Met slijm en poep ook?
pi_136847484
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:41 schreef mignonne het volgende:

[..]

sab simplex = infacol. zelfde product alleen in DE heet het dus sab simplex.

abc dophilus is een homeopathisch middel. Als je je er prettig bij voelt kun je het proberen, met dat middel ben je waarschijnlijk binnen 6 tot 12 weken van de krampjes af.
SPOILER
Krampjes horen er ook een beetje bij, met een piek rond de 6 weken en een geleidelijke afname daarna tot een week of 12. Hoewel heel vervelend voor zowel baby als ouders is het wel een normaal verschijnsel.
Haha serieus!? :D
Dank mignonne!
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136847493
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:46 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Met slijm en poep ook?
alleen als je geluk hebt :9
pi_136847563
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Over krampjes gesproken. Nr 2 heeft nauwelijks gewone krampjes, maar poeltje met zijn bijna 5 wk maar eens in de paar dagen. Voor dat lukt, is ie vaak en lang flink aan het persen en dat vindt ie niet zo comfortabel. Poep is wel smeuiig en geel. Jochie zit uren per dag in de doek, maar dat helpt niet. Kunnen wij iets doen om dat poepen wat soepeler te laten lopen (anus prikkelen met doekje helpt ook niet, thermometer vind ik wat ver gaan).
pi_136847652
Oh en qua productie ben ik blijkbaar hel gevoelig voor moeheid. Overdag gaat het prima (met toetje van mijn lief, dat wel), alleen 's avonds en begin van de nacht wil het nu echt niet. Vreemd, maar minder vervelend dan helemaal niet.
pi_136847712
hoe gaat het nu verder vanyel?

en geen tips voor het poepen helaas. behalve idd wegblijven van die thermometer, meer kans op beschadigen dan dat het je wat oplevert.
pi_136847870
Ik las laatst wat over poepen van bv-babies.. Ff zoeken zo.
Strekking was volgens mij dat er altijd gezegd wordt dat bv-babies minder vaak 'mogen' poepen, maar dat dat toch niet helemaal klopt. En dat je poepen kunt bevorderen door meer vet toe te voegen, dus bij minibeebs veel 'achter'melk (hoewel die term ook alweer achterhaalt is). En zelf vetter eten volgens mij.

Fijn dat je productie weer bij is. Hoe is het met de N A?
pi_136848189
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:54 schreef Morretje het volgende:
Ik las laatst wat over poepen van bv-babies.. Ff zoeken zo.
Strekking was volgens mij dat er altijd gezegd wordt dat bv-babies minder vaak 'mogen' poepen, maar dat dat toch niet helemaal klopt. En dat je poepen kunt bevorderen door meer vet toe te voegen, dus bij minibeebs veel 'achter'melk (hoewel die term ook alweer achterhaalt is). En zelf vetter eten volgens mij.

Fijn dat je productie weer bij is. Hoe is het met de N A?
Ik dronk dan zelf venkelthee of die sterrenmixthee. Zelf ga ik dan als een malle, en mijn idee erbij was dat die stofjes ook in de melk komen.

Of het echt hielp.. Geen idee.
pi_136848465
^^ Ik heb het zelf met lijnzaad. Het zal toeval zijn, maar zij gaat dan ook als een malle ;)
pi_136848589
Het gaat hier een beetje raar. Overdag drinkt ie perfect en 's nachts is het aanhapdrama. Mevr V heeft dan ook nog steeds kloven, aan 1 kant regelmatig bloedend. 'S nachts heb ik ook de meeste last van de NA, dus zeker in het begin van de nacht voed ik niet, dat maakt meer kapot dan het oplevert. Ik heb dan echt een gloeiende hekel aan hem.
Ws mede daardoor kan ik dus zelden een voeding doen waarna hij verzadigd is, hij heeft vrijwel altijd ook haar nodig na mijn voeding. Maakt de meerwaarde minder. Liever zouden we om de beurt kunnen voeden, dat lukt nu niet omdat het zo vaak na elkaar is.
Misschien zouden we dat laatste kunnen ondervangen door m gewoon een tijdje niet over te dragen. Ik begrijp dat dat, gezien vettere melk, ook voor t poepen dus wel slim zou zijn? Het zelf vet eten zit wel goed denk ik, net als lijnzaad. Alleen zo zielig voor t arme kind dat dan eerst een paar dagen extra zijn best moet doen op de legere borst.

Heel gepuzzel nog!

Zal eens kijken naar die thee, alle beetjes helpen.
pi_136848676
htthttp://eurolac.blogspot.nl/2013/10/scheet.html Deze voor Franny ;)

http://eurolac.blogspot.nl/2012/10/borstvoeding-gist.html voor Vanyel. Maar dat is nog niet die ik bedoelde..
pi_136848686
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 14:11 schreef Vanyel het volgende:
Het gaat hier een beetje raar. Overdag drinkt ie perfect en 's nachts is het aanhapdrama. Mevr V heeft dan ook nog steeds kloven, aan 1 kant regelmatig bloedend. 'S nachts heb ik ook de meeste last van de NA, dus zeker in het begin van de nacht voed ik niet, dat maakt meer kapot dan het oplevert. Ik heb dan echt een gloeiende hekel aan hem.
Ws mede daardoor kan ik dus zelden een voeding doen waarna hij verzadigd is, hij heeft vrijwel altijd ook haar nodig na mijn voeding. Maakt de meerwaarde minder. Liever zouden we om de beurt kunnen voeden, dat lukt nu niet omdat het zo vaak na elkaar is.
Misschien zouden we dat laatste kunnen ondervangen door m gewoon een tijdje niet over te dragen. Ik begrijp dat dat, gezien vettere melk, ook voor t poepen dus wel slim zou zijn? Het zelf vet eten zit wel goed denk ik, net als lijnzaad. Alleen zo zielig voor t arme kind dat dan eerst een paar dagen extra zijn best moet doen op de legere borst.

Heel gepuzzel nog!

Zal eens kijken naar die thee, alle beetjes helpen.
Nog steeds kloven? Hoe komt dat?
pi_136848714
Vanyel, niet per se de best doen op de lege borst, maar vaker voeden is eigenlijk wat Gonneke zegt in het artikel. Maar of dat nodig/haalbaar is bij jullie moet je zelf beoordelen ;)

En idd, nu nog steeds kloven?
pi_136849430
Ja goeie vraag. Ze vindt t zinloos om nu nog een lk te bellen (die van 2x voicemail inspreken vorige week heeft nog niet teruggebeld, waren we eerder heel tevreden over) omdat het overdag geen pijn doet en prima gaat.
Is ook een rooie met heel gevoelige huid en overtuigd dat het de combi van dat met gekke nachten is. Voedt dus 's nachts nog vaak met tepelhoedjes.

Lk zal niet 's nachts komen en overdag is er toch niks te zien zegt ze.

Oh en zijn lip is gekliefd. Sindsdien gaat het al stukken beter.

[ Bericht 17% gewijzigd door Vanyel op 18-02-2014 14:57:01 ]
pi_136849552
Oh ja t aantal. Hij slaapt rustig 3 uur tussen 2 voedingen. Wakker maken ervoor is ook weer zoiets.
pi_136849757
Zou het kunnen dat hij 's nachts moe is en daardoor slordig hapt? Hier gaat Ellie al van begin af aan 'hangen' aan de tepel als ze slapend drinkt, wat best gevoelig kan zijn (ik lijk niet zo gevoelig voor kloven ed, dus kan me voorstellen dat het bij een ander echt schade kan doen). Wat hier hielp was 's nachts liggend voeden, zodat ze niet kan hangen.

Maar wellicht doen jullie dat al :).
pi_136850263
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 14:42 schreef Cwen het volgende:
Zou het kunnen dat hij 's nachts moe is en daardoor slordig hapt? Hier gaat Ellie al van begin af aan 'hangen' aan de tepel als ze slapend drinkt, wat best gevoelig kan zijn (ik lijk niet zo gevoelig voor kloven ed, dus kan me voorstellen dat het bij een ander echt schade kan doen). Wat hier hielp was 's nachts liggend voeden, zodat ze niet kan hangen.

Maar wellicht doen jullie dat al :).
Denk dat het dat precies is, maar liggend voeden helpt er niet tegen.
Ik heb overigens geen kloven. Wel pijn 's nachts, maar geen blijvend effect. En naarmate ie groter en sterker wordt, wordt dat ook minder. Ook bij haar trouwens, in het begin druppelde het bloed zo uit beide tepels. Nu alleen nog soms uit 1.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vanyel op 18-02-2014 20:19:21 ]
pi_136882098
Pff, ben ik weer met een heel andere vraag. Er loopt een soort streng van richting mijn oksel naar de tepel. Cm of 10, gevoelig, ziet eruit als een ader en bolt op als hij drinkt. Bij de tepelhof vertakt ie in 2 of 3 strengetjes. Hoe zou zoiets nou weer komen?
  woensdag 19 februari 2014 @ 09:17:36 #267
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_136882502
Is het mss een verstopping? Die kan je tijdens het drinken van achter naar voren proberen weg te masseren. Eerst warm maken en dan meemasseren. Als het idd een verstopping is, kan je kindje zich er even in verslikken.
pi_136882549
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2014 08:54 schreef Vanyel het volgende:
Pff, ben ik weer met een heel andere vraag. Er loopt een soort streng van richting mijn oksel naar de tepel. Cm of 10, gevoelig, ziet eruit als een ader en bolt op als hij drinkt. Bij de tepelhof vertakt ie in 2 of 3 strengetjes. Hoe zou zoiets nou weer komen?
Ik denk inderdaad hetzelfde als Davinia.. Ik denk dat het een melkkanaal is.
pi_136883013
Wat bizar. Klonten en bobbels was ik wel gewend, maar dit is weer een heel ander plaatje.
Volgende voeding (net klaar natuurlijk) proberen of ie weg wil.
pi_136883077
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 14:55 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Denk dat het dat precies is, maar liggend voeden helpt er niet tegen.
Ik heb overigens geen kloven. Wel pijn 's nachts, maar geen blijvend effect. En naarmate ie groter en sterker wordt, wordt dat ook minder. Ook bij haar trouwens, in het begin druppelde het bloed zo uit beide tepels. Nu alleen nog soms uit 1.
Oh my, dat klinkt wel heeeel pijnlijk! Ik heb soms gevoelige tepels met doorkomende tanden/ kiezen en dan staat het huilen me al nader dan het lachen. Dus diep respect dat je mevrouw doorvoedt met bloedende kloven! :o

Ik hoop dat de onrust 's nachts snel verbetert. Het klinkt erg moeizaam voor jullie allemaal :*.

Momo :*. Ik maak me ook plaatsvervangend boos over je onkundige lk! Echt heel rot -O-
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 19 februari 2014 @ 16:49:06 #271
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136896917
Oh hallo menstruatie... ik had je niet gemist }:|
pi_136897513
-O-
  woensdag 19 februari 2014 @ 17:14:29 #273
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136897719
En gelijk ook een soort paniekmoment dat ik dan blijkbaar niet meer zo heel veel bv geef :o

Heb nu een aantal avonden niet gekolfd omdat ik met een dikke voorhoofdsholteontsteking zit en er echt geen puf meer voor heb / kan opbrengen.... maar dit vind ik dan wel weer irritant :X
pi_136897981
Hoeveelheid bv zegt weinig over wanneer je weer gaat menstrueren hoor. Op het moment dat ik 2 kinderen volledig op moedermelk had ging hier de vlag weer uit. Na 5 weken of zo }:|

Maar jij slikt de cerazette toch?
  woensdag 19 februari 2014 @ 17:23:23 #275
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136898030
quote:
2s.gif Op woensdag 19 februari 2014 17:21 schreef Kyara het volgende:
Hoeveelheid bv zegt weinig over wanneer je weer gaat menstrueren hoor. Op het moment dat ik 2 kinderen volledig op moedermelk had ging hier de vlag weer uit. Na 5 weken of zo }:|

Nope, niks hier. Dus ook wel weer tof hoor, dat t gewoon nog werkt enzo, en ik mag niet klagen natuurlijk met 10 maanden.

En na 5 weken weer? Djeez.... wat onaardig van de natuur :o :(
pi_136898102
Ja, dat vond ik ook. Met M was ik na 4 weken weer ongesteld dus bv zorgde hier voor 1 weekje langer.

Maar goed, ik slik dus wel de cerazette dus daarna ook niks meer :Y)

(even een n00b vraag, maar met de cerazette heb je wel gewoon een eisprong toch? dus dat zou dan toch ook invloed moeten hebben op de bv? En ja, ik slik dus vanalles waar ik me niet in heb verdiept :+ )
  woensdag 19 februari 2014 @ 17:30:23 #277
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136898239
quote:
2s.gif Op woensdag 19 februari 2014 17:25 schreef Kyara het volgende:
Ja, dat vond ik ook. Met M was ik na 4 weken weer ongesteld dus bv zorgde hier voor 1 weekje langer.

Maar goed, ik slik dus wel de cerazette dus daarna ook niks meer :Y)

(even een n00b vraag, maar met de cerazette heb je wel gewoon een eisprong toch? dus dat zou dan toch ook invloed moeten hebben op de bv? En ja, ik slik dus vanalles waar ik me niet in heb verdiept :+ )
Volgens deze site in principe niet!
pi_136899634
quote:
2s.gif Op woensdag 19 februari 2014 17:21 schreef Kyara het volgende:

Ik vond na 3 maanden met volledige bv al bijzonder oneerlijk, maar dit slaat alles.
pi_136900931
Hier ook zodra het spiraal erin zat.
  woensdag 19 februari 2014 @ 19:20:54 #280
344364 ProjSkippy
Meestal ongevaarlijk.
pi_136901597
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2014 18:21 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ik vond na 3 maanden met volledige bv al bijzonder oneerlijk, maar dit slaat alles.
Hier na 6 weken en de volgende dient zich al weer aan (4 weken verder nu)! Ik lijk gewoon al weer een normale cyclus te hebben. :o
pi_136903699
Hier begon het na 9 weken, en nu al bijna 3 weken aan één stuk ongesteld. Als het maandag nog steeds zo is ga ik maar eens de huisarts bellen. Kan na het plaatsen van een spiraal wel eens iets langer duren maar dit is toch wel overdreven......
pi_136903781
Ik negeer de cyclusverhalen..*kopinzandsteekt*

Ik kwam eigenlijk voor een tip. Ik heb de meisjes nu sinds maandag aan de borst. Voor die tijd merkte je dat ze de kracht niet hadden om goed te drinken. Ze dronken de tsr weg en daarna was het klaar.

Nu heb ik mezelf dus een paar dagen opgesloten in de slaapkamer met ze en gaat het goed. Je hoort ze slikken en vooral Hanne krijgt nog een tweede en soms derde tsr voor elkaar. Emmy echter doet heel moeilijk met aanhappen. Ze laat aan het begin heel vaak los of ik koppel haar los omdat ze niet goed beet heeft. Dr onderlipje zit altijd naar binnen en ik krijg het niet voor elkaar m naar buiten te frummelen. Als ik dr kinnetje naar beneden doe bij het aanhappen, hapt ze niet meer en als ik het doe tijdens her drinken laat ze direct los, waarna het spel weer van voren begint.

Ze is nog steeds vrij klein en sierlijk. Zou het er aan liggen dat haar mondje te klein is nog? Dr tongriempje heb ik laten bekijken, die zag er goed uit. Heb er zelf verder geen verstand van.. iemand ideeen?
Lotte!
Noah!
pi_136903866
Yo, pass mij die cyclus :') :P
pi_136904364
LB -O-

Hier niets te bekennen, maar kindje doet nog steeds niet echt veel aan bijvoeding, dus volledig borstvoeding nog steeds :)

Linda, ik herken het wat je schrijft. Nin had aan het begin ook zo'n klein mondje dat de lipjes vaak een beetje naar binnen krulden, of in ieder geval niet helemaal zo naar buiten. Eerst was ik er ook heel krampachtig op, maar ik merkte al snel dat ze ook een goede aanhap kon hebben met een beetje naar binnen gekrulde lip (soms heeft ze dat nu nog steeds zelfs). Vanaf toen ben ik er niet meer zo op gaan letten, maar ik probeer vooral te voelen of ze goed beet heeft. Als ze niet lekker heeft gehapt, dan merk ik dat binnen een paar slokken, pas dan koppel ik d'r los en laat d'r opnieuw happen. Dat scheelde een hoop frustratie van beide kanten! Misschien kun je ook voelen of ze wel of niet goed vast heeft, zodra het voor jou oncomfortabel voelt, maak haar dan los en probeer opnieuw!
Tips voor het aanhappen zijn inderdaad met je wijsvinger op het kinnetje kloppen/zachtjes tikken, of op het wangetje, naast d'r mondje. Ook je tepel tegen het bovenlipje wrijven, vlak onder het neusje, je borst tegen het kinnetje aanleggen en dan de tepel onder het neusje en zo naar binnen, deze techniek hielp hier het beste.
  woensdag 19 februari 2014 @ 20:26:16 #285
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136904415
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 20:12 schreef L0t.. het volgende:
Yo, pass mij die cyclus :') :P
Kun je vangen?

*flats!*

oO<
pi_136906567
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2014 20:26 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Kun je vangen?

*flats!*

oO<

Hier dacht ik een tijdje geleden dat ik weer ongesteld was maar na anderhalve dag prut was het over. Hopelijk nog heel lang!
pi_136907309
Linda :* mijn grootste heeft nooit die onderlip naar buiten gekruld gehad. En die kraam maar iedere keer loskoppelen en aan dat hoofdje trekken en duwen en doen omdat ze wel een "goeie groooote hap" moest nemen :')
ik heb nóóit pijn gehad bij het voeden, ze groeide perfect en dronk ook keurig. Kortom, ik ben niet overtuigd van het absoluut noodzakelijk zijn van die gekrulde onderlip ;)

Heb je pijn bij het voeden? Drinkt ze wel ok met die lip zo? krijgt ze voldoende binnen naar je idee? Je kunt het ook nog even aankijken, misschien betert het wel met de tijd als ze wat groter/sterker wordt idd.
En wat Belle zegt, die truuk en de C-greep zorgden vaak wel voor een goede aanlegtechniek.
pi_136907393
Linda, in het begin hapten ze hier ook niet goed aan. Was niet altijd even fijn met voeden maar ze kregen wel genoeg binnen geloof ik. Succes. Hopelijk heb je wat aan de eerder genoemde tips :*
pi_136907761
Die keer dat ik tijdens de kraamweek dacht dat I. niet goed aanhapte, omdat ze een te kleine hap nam naar mijn idee, kreeg ik prompt een blauwe plek op mijn tepelhof omdat ze juist door mijn bemoeienis verkeerd was gaan zuigen. ;( .
pi_136908539
Linda, Google even op nipple flip
pi_136908762
nipple flip :9

leuk woord.

nipple flip nipple flip nipple flip nipple flip nipple flip

/kleutermode
pi_136908914
Hier 9 van de 10 keer geen goed gekrulde onderlip. Maar ze groeit goed, is tevreden en ik heb geen pijn, dus ik vind het wel prima zo.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 21:17 schreef mignonne het volgende:
Linda :* mijn grootste heeft nooit die onderlip naar buiten gekruld gehad. En die kraam maar iedere keer loskoppelen en aan dat hoofdje trekken en duwen en doen omdat ze wel een "goeie groooote hap" moest nemen :')
Herkenbaar :X
pi_136909197
quote:
2s.gif Op woensdag 19 februari 2014 21:40 schreef Kyara het volgende:
nipple flip :9

leuk woord.

nipple flip nipple flip nipple flip nipple flip nipple flip

/kleutermode
flipple nip! *O*
pi_136909586
Dankjullie! Ik kan niet nippleflippen want tepelhoedje ivm geen kracht om goed vacuum te houden/ingetrokken tepels.

Ik heb niet het gevoel dat het goedloopt met dr. Ze groeit prima (3100gr vanmorgen O+ ) maar met drinken is het gevoelig bij mij, ze blijft erg onrustig na het drinken, wil heel snel weer, slaapt sinds de overgang overdag amper, tenzij draagdoek of ik ga met dr liggen en ze kan met tepel in mond slapen...

Ze krijgt wel veel binnen want ze spuugt ook. Ik heb een kotsbaby en een boerbaby.. ;)

Trouwens, mabawa...na het zien van jouw filmpje, viel me vanmiddag ineens op dat Hanne het ook deed. Weet niet of het toeval was of dat jouw filmpje me er bewust van maakte. Schattig!
Lotte!
Noah!
pi_136910535
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 21:35 schreef WupWup het volgende:
Linda, Google even op nipple flip
Ook wel de flipple, of bedoel jij iets anders? Hielp hier heel erg na het lipgeknip.
  woensdag 19 februari 2014 @ 23:55:48 #296
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136915687
Godver... wil ik netjes toch maar gaan kolven vanavond; ben ik mn kolf kwijt!! ;(

Mijn moeder is hier geweest, en die heeft lopen opruimen. Hartstikke lief, maar je kan toch wel even bedenken dat ik dat ding moet kunnen vinden!!? -O-
pi_136923763
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 23:55 schreef LadyBlack het volgende:
Godver... wil ik netjes toch maar gaan kolven vanavond; ben ik mn kolf kwijt!! ;(

Mijn moeder is hier geweest, en die heeft lopen opruimen. Hartstikke lief, maar je kan toch wel even bedenken dat ik dat ding moet kunnen vinden!!? -O-
Heb je m al gevonden en nog kunnen kolven?
  donderdag 20 februari 2014 @ 11:56:40 #298
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136923848
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 11:54 schreef Mabawa. het volgende:

[..]

Heb je m al gevonden en nog kunnen kolven?
Ohja, nou ik bleek m dus zelf opgeruimd te hebben op een plek waar ie normaal nóóit ligt :') :@

Nouja, gisteravond was dus een faal, maar ga zometeen wel weer kolven. E is op het dagverblijf.
pi_136929530
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 11:56 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Ohja, nou ik bleek m dus zelf opgeruimd te hebben op een plek waar ie normaal nóóit ligt :') :@

Nouja, gisteravond was dus een faal, maar ga zometeen wel weer kolven. E is op het dagverblijf.
:D Sorry ik moest lachen. Herkenbaar, hier krijgt vriend regelmatig de schuld.
pi_136929789
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2014 22:12 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ook wel de flipple, of bedoel jij iets anders? Hielp hier heel erg na het lipgeknip.
:Y

Linda, lijkt alsof ze vooral moeite heeft met de hoeveelheid melk.
  donderdag 20 februari 2014 @ 18:26:49 #301
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136937671
Vol!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')