abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136696591
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 10:29 schreef martine1984 het volgende:
Wat is een cerazette Kyara?
Dé anticonceptiepil die bij borstvoeding voorgeschreven wordt afaik. Dat heette tenminste vroeger Cerazette, tegenwoordig hebben ze die onhandige stofnamen die ik nooit kan onthouden ;)
pi_136696669
Ja inderdaad, daarom blijf ik ook maar cerazette zeggen.

Is het bij jou nu helemaal klaar Shandaly of drinkt Femke nog wel af en toe?
pi_136696866
Net in het babytopic las ik wat over drinken uit een bekertje en nu ben ik benieuwd naar de ervaringen hier!

Bij de mama's van de wat grotere kindjes, hoe hebben jullie dat gedaan met leren drinken uit een bekertje? Hoe hebben jullie dat aangepakt? Af en toe oefenen met gekolfde melk? Oefenen elders/zonder jou erbij of juist met jou erbij? Vanaf welke leeftijd en hoe vaak?

Zijn er hier ook mama's (werkende mama's bijvoorbeeld) die hun kindje helemaal geen fles hebben aangeleerd (of waarbij hun kindje de fles pertinent weigerde) of gaan aanleren, maar direct vanaf een paar (2 a 3) maanden oud de gekolfde voeding in een bekertje (gaan) geven?
  vrijdag 14 februari 2014 @ 11:51:13 #79
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_136698089
Ik heb Aviva vanaf een maand of 11 extra drinken bijgegeven. In zo'n antilekding van Avent.
Dat was toen water of diksap. Ik heb niet gekolfd om extra los te geven als ik bij haar was.

Ze heeft op het kdv wel altijd uit de fles gedronken. Tot ze met 11 maand ging weigeren. :P

Ik weet niet meer wanneer we over zijn gegaan op open bekers. Wel een tijdje later. Niet al met een jaar of zo. Denk ik :$
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_136698400
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 11:12 schreef bellelena het volgende:
Net in het babytopic las ik wat over drinken uit een bekertje en nu ben ik benieuwd naar de ervaringen hier!

Bij de mama's van de wat grotere kindjes, hoe hebben jullie dat gedaan met leren drinken uit een bekertje? Hoe hebben jullie dat aangepakt? Af en toe oefenen met gekolfde melk? Oefenen elders/zonder jou erbij of juist met jou erbij? Vanaf welke leeftijd en hoe vaak?

Zijn er hier ook mama's (werkende mama's bijvoorbeeld) die hun kindje helemaal geen fles hebben aangeleerd (of waarbij hun kindje de fles pertinent weigerde) of gaan aanleren, maar direct vanaf een paar (2 a 3) maanden oud de gekolfde voeding in een bekertje (gaan) geven?
Mijn zoond heeft een tijd fanatiek geweigerd en kreeg toen, vanaf dat hij drie maanden was, zijn melk uit een bekertje op het kdv. Hij is alleen weer uit de fles gaan drinken toen hij bijvoeding kreeg, dus ik weet niet of je wat aan mijn ervaringen hebt?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_136698542
quote:

Rosalie drinkt alleen maar uit de borst of uit een gewoon glas (wel een dik glas zodat ze er geen hap uit kan nemen). Een fles hebben we niet nodig omdat ze altijd live kan drinken, en omdat het toch niet heel goed is voor de mondmotoriek wilde ik het haar ook niet aanleren als het niet nodig is. Zelfde geldt voor een rietjes- of tuitbeker eigenlijk.

Ik bied haar behalve de borst overdag regelmatig een slokje van mijn drinken (ik drink altijd water) aan; al vanaf ze een maand of 6 is is ze super gefascineerd door mijn glas met water. Omdat het toch maar water is (en ze zo ontzettend hard groeit dat ze niet alle ruimte voor borstvoeding nodig heeft, m.i.) kreeg ze af en toe een slokje met hulp. Zittend op mijn schoot liet ik haar dan een slokje nemen uit een glas.

Nu (ze is inmiddels 10 maand) heeft ze haar eigen kleine glaasje waar ze tijdens het eten een bodempje water in krijgt. Ze kan het zelf met twee handjes vastpakken, er uit drinken en het ook weer netjes op tafel zetten. We houden wel onze hand er bij zodat het niet te hard gaat, want soms zet ze het nog iets te enthousiast neer of drinkt ze te wild zodat ze wat te veel water binnen krijgt. Maar ze leert het best snel dus ik verwacht eigenlijk dat ze over een aantal maanden echt helemaal zelfstandig uit een glas of mok kan drinken :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_136698876
quote:

Wij zijn vanaf een maand of 10 gaan oefenen met een beetje water uit een open beker. Ik heb nooit gekolfde melk gegeven omdat ik niet zoveel kan kolven en ik zou het dan heel zonde vinden als dat over de vloer zou gaan.

Nu (dus > 1 jaar) krijgen ze bij elke maaltijd een oefenbeker met water (en bij de lunch melk) en daarvan drinken ze nu zo'n 30 cc (en 20 cc kieperen ze over zichzelf heen).

Ik weet niet of Nin al iets van yoghurt krijgt maar eventueel kun je dat ook in een beker doen om mee te oefenen.
pi_136701111
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 11:04 schreef Kyara het volgende:
Ja inderdaad, daarom blijf ik ook maar cerazette zeggen.

Is het bij jou nu helemaal klaar Shandaly of drinkt Femke nog wel af en toe?
Het is helemaal klaar. Binnen een week van volledig bv naar volledig kv. (Wat mij stiekum wel sterkt in de beslissing om er mee te stoppen. Als het immers zo makkelijk ophoudt, zonder echt afbouwen en veel stuwing en andere ongemakken, dan was het blijkbaar ook wel goed zo. Op een zondagochtend heb ik voor het eerst een flesje kv erbij gegeven omdat ze zo mopperde dat ze niet genoeg had gehad, dinsdagochtend dacht ik de laatste bv te geven, maar donderdagochtend nog wel pijnlijke stuwing dus haar nog 1 keer laten drinken... en dat was de laatste keer...)
Ow, en afgelopen weekend was m'n laatste strip cerazette op, dus nu weer over op de oude vertrouwde microgynon-30 (die inmiddels ook anders heet, maar wat ik evenmin kan onthouden ;) )

Leren drinken uit een bekertje ging toendertijd bij Lars ook heel goed met yoghurt. Dat is dun genoeg om te kunnen drinken, maar ook weer zo dik dat het niet meteen over ze heen golft als ze een stuurfoutje maken met het bekertje ;)
pi_136701941
Dat is dan inderdaad wel heel snel gegaan. Was je je er van bewust dat het de laatste keer was?
pi_136702259
Ik dacht dus dat die dinsdagochtend de laatste keer was, en heb toen wel echt bewust 'afscheid genomen'. Zelfs heel emo een fotootje gemaakt:

Achteraf was dat dus de een-na-laatste keer, en had ik bij de echt laatste keer m'n telefoon niet bij de hand voor een laatste foto. Maar het was iig wel bewust O+
pi_136702851
Fijn is dat, als je er niet door verrast wordt.

Hier vier weken samen aan het voeden en vier weken onvrede. Ik snapte steeds maar niet waarom niks van mijn verwachtingen (hechting, knus, momentje samen, even rust) uitkwam. Tot ik het vannacht, bij zo'n horrorvoeding waarbij het zweet me uitbrak, ik misselijk was, rusteloze benen had en ik m het liefst van me af wilde gooien, snapte. Nursing agitation... Niet elke voeding, maar toch wel zo'n 8 van de 10 keer iets van ongemak (los van gevoelige tepels).

Niks leuk, maar ik ben blij dat ik t nu doorheb. Alleen dat al maakt t minder erg. Omdat ik t niet altijd heb, durf ik nog wel te hopen dat ik er (gedeeltelijk) vanaf kom. Zo niet, eindigt het avontuur waarschijnlijk een stuk sneller dan verwacht. Zoals nu werkt het onze relatie eerder tegen dan dat het helpt. :'(

Grappig is dan wel weer dat ik ook de hele tijd een soort weerstand had tegen dit topic, die nu acuut over is.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_136703107
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 14:22 schreef Vanyel het volgende:
Grappig is dan wel weer dat ik ook de hele tijd een soort weerstand had tegen dit topic, die nu acuut over is.
Herkenbaar :Y Ik heb het hier ook een paar weekjes overgeslagen, tot ik er écht vrede mee had dat het afgelopen was...
pi_136703721
Shandaly, mooie 'laatste' foto. O+

Vanyel wat rot dat het niet gaat zoals je had gehoopt. Hopelijk wordt het nog wel beter.

Gister naar het cb geweest en J. doet het hartstikke goed. Ze is prima in verhouding en zowel lengte als gewicht liggen boven het gemiddelde. Gek idee dat ze zo op melk van mij groeit.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_136703921
Vanyel, wat jammer. Maar wel goed dat je nu weet waar het door komt.

Mooie foto Shanday, fijn dat je bewust afscheid hebt kunnen nemen van een kindje aan de borst.

Super Soempie! En inderdaad, dat groeien op jouw melk was hier ook wel even een momentje om dat te realiseren O+
pi_136704069
Shandaly, wat een mooie (een-na) laatste foto O+ Fijn dat je er zo afscheid van hebt kunnen nemen en dat je ook echt vrede hebt met de beslissing! Je meisje en jij doen het super :*

Vanyel :*

Ahh kijk, dat zijn mooie/handige ervaringsverhalen! Tot nu toe heeft ze nog nooit iets anders dan melk gedronken en ik wil eigenlijk ook enkel moedermelk aanbieden, maar een bodempje 'oefen' water klinkt eigenlijk best als een goed idee, vooral met het oog op dat mors-aspect ;) Ze krijgt ook (nog) geen melk-producten van melk van andere dieren, yoghurt willen we ook nog even mee wachten, maar dat het wat dikker is, dat is dan wel weer heel handig. Dus een goede tip voor de toekomst (en anderen hier wellicht!).
We hebben dus ook niet per se haast, ze is morgen 10 maanden precies, maar dit soort oefen-dingetjes zijn natuurlijk wel ook hartstikke leuke spelletjes om te doen, denk ik zo :D Een poosje terug kreeg ze een eigen servies-setje met bordje, kommetje en een bekertje. Hebben we meteen een leuke om mee te oefenen!

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 11:51 schreef DaviniaHR het volgende:
Ik heb Aviva vanaf een maand of 11 extra drinken bijgegeven. In zo'n antilekding van Avent.
Dat was toen water of diksap. Ik heb niet gekolfd om extra los te geven als ik bij haar was.

Ze heeft op het kdv wel altijd uit de fles gedronken. Tot ze met 11 maand ging weigeren. :P

Ik weet niet meer wanneer we over zijn gegaan op open bekers. Wel een tijdje later. Niet al met een jaar of zo. Denk ik :$
Nin heeft de eerste weken ook uit de fles gedronken, omdat het drinken aan de borst nog niet helemaal lukte. Maar dat is inmiddels dus alweer 8 maanden geleden en ik heb geen idee of ze de fles nog wil nu ;) Binnenkort ben ik voor het eerst een keer de deur uit zonder haar, en het is wel een fijn idee om een back-up plan te hebben, mocht ze opeens de fles weigeren!
Fles geven en kolven terwijl ik er ben, dat vind ik ook niet leuk, ivm de eerste weken waarin ik fulltime heb gekolfd. Voor m'n gevoel heb ik toen al genoeg gekolfd en doe ik het nu dus echt alleen als het echt noodzakelijk is ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 12:00 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Mijn zoond heeft een tijd fanatiek geweigerd en kreeg toen, vanaf dat hij drie maanden was, zijn melk uit een bekertje op het kdv. Hij is alleen weer uit de fles gaan drinken toen hij bijvoeding kreeg, dus ik weet niet of je wat aan mijn ervaringen hebt?
Ja zeker! Goede ervaringen met kleine kindjes en bekertjes ipv flessen was juist ook waar ik naar opzoek was. Ik had het nog helemaal niet vaak gehoord, dat mensen het zo doen, maar toen ik erover las sprak me dat op een of andere manier heel erg aan.
Grappig dat ie later wel uit de fles wilde drinken trouwens!

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 12:04 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Rosalie drinkt alleen maar uit de borst of uit een gewoon glas (wel een dik glas zodat ze er geen hap uit kan nemen). Een fles hebben we niet nodig omdat ze altijd live kan drinken, en omdat het toch niet heel goed is voor de mondmotoriek wilde ik het haar ook niet aanleren als het niet nodig is. Zelfde geldt voor een rietjes- of tuitbeker eigenlijk.

Ik bied haar behalve de borst overdag regelmatig een slokje van mijn drinken (ik drink altijd water) aan; al vanaf ze een maand of 6 is is ze super gefascineerd door mijn glas met water. Omdat het toch maar water is (en ze zo ontzettend hard groeit dat ze niet alle ruimte voor borstvoeding nodig heeft, m.i.) kreeg ze af en toe een slokje met hulp. Zittend op mijn schoot liet ik haar dan een slokje nemen uit een glas.

Nu (ze is inmiddels 10 maand) heeft ze haar eigen kleine glaasje waar ze tijdens het eten een bodempje water in krijgt. Ze kan het zelf met twee handjes vastpakken, er uit drinken en het ook weer netjes op tafel zetten. We houden wel onze hand er bij zodat het niet te hard gaat, want soms zet ze het nog iets te enthousiast neer of drinkt ze te wild zodat ze wat te veel water binnen krijgt. Maar ze leert het best snel dus ik verwacht eigenlijk dat ze over een aantal maanden echt helemaal zelfstandig uit een glas of mok kan drinken :)
Wow, wat knap! Nin is morgen 10 maanden, dus bijna even oud! Wat tof dat je dochter dat al helemaal zo kan O+ Ik laat Nin ook vaak met een theeglas (inderdaad ook eentje van dat dikke glas) spelen, op het kleed zodat ie niet hard valt ook, want ze vindt dat inderdaad super interessant :D En ze doet dan ook echt haar mondje zo om de rand en tilt het glas op, precies zoals wij doen, alleen dan dus nog zonder iets in het glas. Ik heb ook het idee dat ze het dus ook zomaar eens best snel onder de knie zou kunnen hebben!

quote:
2s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 12:16 schreef Kyara het volgende:

[..]

Wij zijn vanaf een maand of 10 gaan oefenen met een beetje water uit een open beker. Ik heb nooit gekolfde melk gegeven omdat ik niet zoveel kan kolven en ik zou het dan heel zonde vinden als dat over de vloer zou gaan.

Nu (dus > 1 jaar) krijgen ze bij elke maaltijd een oefenbeker met water (en bij de lunch melk) en daarvan drinken ze nu zo'n 30 cc (en 20 cc kieperen ze over zichzelf heen).

Ik weet niet of Nin al iets van yoghurt krijgt maar eventueel kun je dat ook in een beker doen om mee te oefenen.
Goede tip, het morsen had ik helemaal nog niet zo over gedacht ( :') ), maar met het oog daarop is zo'n laagje oefen-water best wel een goed idee. Ik kolf dan wel makkelijk, maar melk verspillen is toch een steek in je hart hoor denk ik! Dat kan volgens mij bijna geen enkele borstvoeding moeder aan :P

Soempie, wat goed *O*
pi_136705087
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 11:54 schreef Morretje het volgende:
Of biological nurturing?
Deze zojuist van lk geleerd. Moet ik zoveel mogelijk gebruiken. Links is niet verantwoord nog live te voeden in haar ogen. Dat dus kolven. Verder verdenking van zowel spruw als korte tongriem.

:{
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136705593
Jeetje Mo, en nu? Spruw behandelen en tongriempje klieven?
En waarom is links niet verantwoord eigenlijk? Omdat daar de spruw zit?
pi_136705987
Omdat de tepel te ernstig beschadigd is :{

Nu: dit weekend links kolven. Beide tepels met anti schimmel smeren. Zoveel mogelijk die houding gebruiken. En dan maandag verder kijken.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136706210
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 14:22 schreef Vanyel het volgende:
Fijn is dat, als je er niet door verrast wordt.

Hier vier weken samen aan het voeden en vier weken onvrede. Ik snapte steeds maar niet waarom niks van mijn verwachtingen (hechting, knus, momentje samen, even rust) uitkwam. Tot ik het vannacht, bij zo'n horrorvoeding waarbij het zweet me uitbrak, ik misselijk was, rusteloze benen had en ik m het liefst van me af wilde gooien, snapte. Nursing agitation... Niet elke voeding, maar toch wel zo'n 8 van de 10 keer iets van ongemak (los van gevoelige tepels).

Niks leuk, maar ik ben blij dat ik t nu doorheb. Alleen dat al maakt t minder erg. Omdat ik t niet altijd heb, durf ik nog wel te hopen dat ik er (gedeeltelijk) vanaf kom. Zo niet, eindigt het avontuur waarschijnlijk een stuk sneller dan verwacht. Zoals nu werkt het onze relatie eerder tegen dan dat het helpt. :'(

Oh blegh, wat een in-, invervelend, naar gevoel is dat he? Ik had het bij mijn oudste, en idd wat jij schrijft dat het de relatie ook beinvloedt.. ;(
Ik hoop dat je er vanaf komt!
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_136706283
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 15:25 schreef DJMomo het volgende:

[..]

Deze zojuist van lk geleerd. Moet ik zoveel mogelijk gebruiken. Links is niet verantwoord nog live te voeden in haar ogen. Dat dus kolven. Verder verdenking van zowel spruw als korte tongriem.

:{
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 15:52 schreef DJMomo het volgende:
Omdat de tepel te ernstig beschadigd is :{

Nu: dit weekend links kolven. Beide tepels met anti schimmel smeren. Zoveel mogelijk die houding gebruiken. En dan maandag verder kijken.
Baby ook behandelen voor spruw? En laat het tongriempje klieven! Echt!
pi_136706769
Is allebei verdenking. Lk was nog niet overtuigd. Al wijzen mijn kapotte tepels ook in die richting
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136706863
Kloven is altijd een signaal, wat de oorzaak is moet dan idd wel naar gezocht worden. Spruw en kort tongriempje kan beide. Maar eigenlijk verwacht ze dus dat het niet helpt dit weekend? OF wel?
pi_136706923
Jawel. Ze hoopt dat t maandag beter gaat.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136707351
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:16 schreef DJMomo het volgende:
Is allebei verdenking. Lk was nog niet overtuigd. Al wijzen mijn kapotte tepels ook in die richting
Gezien hebbend hoe weinig ingrijpend een lipriem klieven is (en dat schijnt nog de ergere van de twee), zou ik het bij de minste verdenking al doen. Het kan zoveel opleveren!
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_136707373
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 15:52 schreef DJMomo het volgende:
mdat de tepel te ernstig beschadigd is

Nu: dit weekend links kolven
Ach wat naar. Klinkt heel pijnlijk. Hopelijk kan het met kolven sneller genezen.
pi_136707375
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 14:57 schreef bellelena het volgende:
Shandaly, wat een mooie (een-na) laatste foto O+ Fijn dat je er zo afscheid van hebt kunnen nemen en dat je ook echt vrede hebt met de beslissing! Je meisje en jij doen het super :*

Vanyel :*

Ahh kijk, dat zijn mooie/handige ervaringsverhalen! Tot nu toe heeft ze nog nooit iets anders dan melk gedronken en ik wil eigenlijk ook enkel moedermelk aanbieden, maar een bodempje 'oefen' water klinkt eigenlijk best als een goed idee, vooral met het oog op dat mors-aspect ;) Ze krijgt ook (nog) geen melk-producten van melk van andere dieren, yoghurt willen we ook nog even mee wachten, maar dat het wat dikker is, dat is dan wel weer heel handig. Dus een goede tip voor de toekomst (en anderen hier wellicht!).
We hebben dus ook niet per se haast, ze is morgen 10 maanden precies, maar dit soort oefen-dingetjes zijn natuurlijk wel ook hartstikke leuke spelletjes om te doen, denk ik zo :D Een poosje terug kreeg ze een eigen servies-setje met bordje, kommetje en een bekertje. Hebben we meteen een leuke om mee te oefenen!

[..]

Nin heeft de eerste weken ook uit de fles gedronken, omdat het drinken aan de borst nog niet helemaal lukte. Maar dat is inmiddels dus alweer 8 maanden geleden en ik heb geen idee of ze de fles nog wil nu ;) Binnenkort ben ik voor het eerst een keer de deur uit zonder haar, en het is wel een fijn idee om een back-up plan te hebben, mocht ze opeens de fles weigeren!
Fles geven en kolven terwijl ik er ben, dat vind ik ook niet leuk, ivm de eerste weken waarin ik fulltime heb gekolfd. Voor m'n gevoel heb ik toen al genoeg gekolfd en doe ik het nu dus echt alleen als het echt noodzakelijk is ;)

[..]

Ja zeker! Goede ervaringen met kleine kindjes en bekertjes ipv flessen was juist ook waar ik naar opzoek was. Ik had het nog helemaal niet vaak gehoord, dat mensen het zo doen, maar toen ik erover las sprak me dat op een of andere manier heel erg aan.
Grappig dat ie later wel uit de fles wilde drinken trouwens!

[..]

Wow, wat knap! Nin is morgen 10 maanden, dus bijna even oud! Wat tof dat je dochter dat al helemaal zo kan O+ Ik laat Nin ook vaak met een theeglas (inderdaad ook eentje van dat dikke glas) spelen, op het kleed zodat ie niet hard valt ook, want ze vindt dat inderdaad super interessant :D En ze doet dan ook echt haar mondje zo om de rand en tilt het glas op, precies zoals wij doen, alleen dan dus nog zonder iets in het glas. Ik heb ook het idee dat ze het dus ook zomaar eens best snel onder de knie zou kunnen hebben!

[..]

Goede tip, het morsen had ik helemaal nog niet zo over gedacht ( :') ), maar met het oog daarop is zo'n laagje oefen-water best wel een goed idee. Ik kolf dan wel makkelijk, maar melk verspillen is toch een steek in je hart hoor denk ik! Dat kan volgens mij bijna geen enkele borstvoeding moeder aan :P

Soempie, wat goed *O*
Ik herken altijd best veel van Rosalie in jouw verhalen over Nin en hoe jullie haar (op)voeden, Nin is ietsje jonger idd maar zij en Rosalie gaan wel aardig gelijk op volgens mij :Y En als Nin al zo goed 'droog' kan oefenen met een glas dan heeft ze het drinken ook vast heel snel door!

Een tip: als je haar een bodempje water zou geven doe haar dan wel een slabbetje om ;) Hier is dat nog wel eens nodig omdat ze óf zo'n grote slok neemt dat daarna de helft uit haar mond loopt als ze slikt, óf omdat ze het glas zo enthousiast naar haar mond kantelt dat er een golfje water over de rand komt.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_136707395
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:21 schreef DJMomo het volgende:
Jawel. Ze hoopt dat t maandag beter gaat.
Niet te lang laten lopen hoor, als je dit niet trekt moet er dus een ander plan komen!
En wat Vanyel zegt idd, het klinkt heel naar, maar stelt maar weinig voor. En levert idd een hoop op als het dat was.
pi_136707405
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 15:59 schreef Morretje het volgende:

[..]

Oh blegh, wat een in-, invervelend, naar gevoel is dat he? Ik had het bij mijn oudste, en idd wat jij schrijft dat het de relatie ook beinvloedt.. ;(
Ik hoop dat je er vanaf komt!
Ja echt heel hatelijk. Ik word ook heel hatelijk ervan. Had jij het bij tandemen of zwanger zijn of ook 'gewoon'. Dat laatste zie ik nergens, maar o gewoon is mijn situatie misschien ook niet.
pi_136707406
Ik houd t in gedachten. Maandag weet overleg. Voor nu zit ik er aardig doorheen. :'(
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136707465
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:37 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ja echt heel hatelijk. Ik word ook heel hatelijk ervan. Had jij het bij tandemen of zwanger zijn of ook 'gewoon'. Dat laatste zie ik nergens, maar o gewoon is mijn situatie misschien ook niet.
Achteraf aan het einde van mijn zwangerschap, zo vanaf week 34 oid, en totdat ik stopte met tandemen. Daar voel ik me nu nog steeds wel naar over, het ging voor haar best abrupt.. ;(
Volgens mij komt het ook wel voor bij langvoedsters zonder zwangerschap en tandemen.. En zo gewoon is jouw situatie ook niet idd.
pi_136707535
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:37 schreef DJMomo het volgende:
Ik houd t in gedachten. Maandag weet overleg. Voor nu zit ik er aardig doorheen. :'(
Ja nogal wiedes. Pijn bij het voeden is echt heel heel naar.
Houd in je achterhoofd dat het beteren kan, misschien helpt dat?
pi_136707627
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:39 schreef Morretje het volgende:

[..]

Achteraf aan het einde van mijn zwangerschap, zo vanaf week 34 oid, en totdat ik stopte met tandemen. Daar voel ik me nu nog steeds wel naar over, het ging voor haar best abrupt.. ;(
Volgens mij komt het ook wel voor bij langvoedsters zonder zwangerschap en tandemen.. En zo gewoon is jouw situatie ook niet idd.
Naar, zo abrupt, maar was doorgaan niet erger geweest. Zou ze niet gaan voelen hoe jij je voelde tijdens het voeden en dat helemaal als afwijzing ervaren?
pi_136707686
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:40 schreef Morretje het volgende:

[..]

Ja nogal wiedes. Pijn bij het voeden is echt heel heel naar.
Houd in je achterhoofd dat het beteren kan, misschien helpt dat?
Probeer idd positief te blijven. Morgen is weer een dag enzo.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136707799
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:42 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Naar, zo abrupt, maar was doorgaan niet erger geweest. Zou ze niet gaan voelen hoe jij je voelde tijdens het voeden en dat helemaal als afwijzing ervaren?
Ik weet het niet. Het ging nog maar om 1 tot 2 voedingen per dag, maar zelfs dat kon ik niet meer opbrengen op het laatst :{ Achteraf had ik wel eerder moeten stoppen, ik heb 2 mnd getandemd, dus 13 week te lang haar aan de borst gehad ;(
pi_136707821
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:44 schreef DJMomo het volgende:

[..]

Probeer idd positief te blijven. Morgen is weer een dag enzo.
Dit is in elk geval borstvoeding die 'niet gezond' is, en waar gezocht moet worden naar een oplossing. Zo moet het niet.
Heb je dit bij Sjaak ook gehad?
pi_136707883
Momo wat vervelend. Hier had ik een zelfde soort situatie. Die tongriem klieven heeft mij veel op geleverd. Mini heeft er geen pijn van gehad. Hij vond alleen het plaatje in zn mond niet leuk en dat hij wakker gemaakt werd. Sterkte!
pi_136707885
Bij Sjaak had ik 2x een bo. Echt flink. Hij niet meer willen drinken. Ik 40+ koorts. Was er toen wel klaar mee. :{
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136707942
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:49 schreef DJMomo het volgende:
Bij Sjaak had ik 2x een bo. Echt flink. Hij niet meer willen drinken. Ik 40+ koorts. Was er toen wel klaar mee. :{
Achteraf kijkend, had hij toen misschien ook een te kort tongriempje? Dan wordt de borst tenslotte niet effectief geleegd, met risico op bo..
pi_136708192
Ik heb lk er toen ook bijgehad. Die heeft t beoordeeld en was geen actie nodig. Deze sprak duidelijk haar twijfel uit. Aan de korte kant. Vraag of ie hem wel goed om de tepel krult tijdens t drinken
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136708237
Overigens maakte Sjaak te weinig lange halen. Lk kon niet goed uitvinden waar t aan lag.

Als Jaap eenmaal goed heeft gehapt gaat ie als een dolle ):O
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136708255
Nu ja, als het geen spruw is, wat je met een paar dagen wel zeker weet als je nu smeert.. Is de volgende mogelijkheid idd tongriempje.
pi_136709296
Sterkte DJMomo! Hoop voor je dat het goed komt en dat je kan gaan genieten van de momenten samen.

Hier nog even mijn vraag in de herhaling en daarbij nog een tweede vraag:

Mijn I. is nu bijna drie weken. Afgelopen week heb ik voor het eerst handmatig gekolfd met de Philips avent. Ik had 60 cc uit een borst, maar het duurde wel lang voordat er melk uitkwam, terwijl de melk er vaak genoeg spontaan uit komt lopen. Is dat normaal in het begin? Of is mijn productie nog niet zo groot omdat mijn kleine nog zo ienimieni is?

Tweede vraag: I. drinkt de gekolfde melk uit het flesje van Philips Avent met de speciale speen voor pasgeborene. Ik lees gemengde verhalen, ook hier, over het al zo vroeg geven van een flesje. Kan het tot verwarring leiden? Mijn kraamhulp zei van niet, maar toch hoor en lees ik het wel vaak.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_136709593
Daar verschillen de meningen nogal over. Mijn LK zei destijds dat t kind heus niet dom was en zo lang ze meestal borst kreeg, ze prima het verschil kon maken. Dat is ook gebleken. Zij kreeg regelmatig een flesje vanaf dat ze 8 dagen was.
pi_136709907
Het hangt niet per se van de speen af volgens mij, maar meer van de techniek. Pi van Gulara is bv gaan borstweigeren, maar die was al veel ouder.
Een flesje stroomt veel sneller natuurlijk, en zeker als je tsr op zich laat wachten en ze vaak flessen krijgen (bv als je moet werken) heb je wel dat risico.

En wb kolven, je borsten en jij moeten wennen aan kolven. Maarre, 60cc is een prachtige hoeveelheid bij zo'n mini hoor. Ik kolfde incidenteel, maar dan nooit meer dan 100. Hoe kolf je? Wek je eerst de tsr op, bereid je je borsten voor, hoe snel maak je de beweging?
pi_136713973
DJMomo :* Je doet het hartstikke goed! Gelukkig zijn er nog wat dingetjes die jullie kunnen doen en proberen, er komen betere tijden echt waar! :*
pi_136714167
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:36 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ik herken altijd best veel van Rosalie in jouw verhalen over Nin en hoe jullie haar (op)voeden, Nin is ietsje jonger idd maar zij en Rosalie gaan wel aardig gelijk op volgens mij :Y En als Nin al zo goed 'droog' kan oefenen met een glas dan heeft ze het drinken ook vast heel snel door!

Een tip: als je haar een bodempje water zou geven doe haar dan wel een slabbetje om ;) Hier is dat nog wel eens nodig omdat ze óf zo'n grote slok neemt dat daarna de helft uit haar mond loopt als ze slikt, óf omdat ze het glas zo enthousiast naar haar mond kantelt dat er een golfje water over de rand komt.
Whehe, ja, goede tip inderdaad! Dat zijn van die dingen waar ik dan weer niet aan denk :')
Wat leuk dat je ook van die dingetjes herkent, ik vind dat ook altijd interessant bij sommige andere kindjes hier op fok! En ik noemde je reactie vanmiddag ook al meteen tegen mijn lief, omdat ik het ook al zo herkende ;)
pi_136714344
Ik liet R vrij spelen met bekers en water...niet alleen in bad maar gewoon overal :) ze drinkt nu ook prima uit een spa fles en kan hem zelfs dicht maken :D
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  vrijdag 14 februari 2014 @ 20:37:48 #123
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_136715178
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 17:02 schreef DJMomo het volgende:
Overigens maakte Sjaak te weinig lange halen. Lk kon niet goed uitvinden waar t aan lag.

Als Jaap eenmaal goed heeft gehapt gaat ie als een dolle ):O
Joh echt, laten knippen hoor, als het dan twijfel is gewoon doen, het stelt echt zo weinig voor en het kan zoveel helpen...
Voor de rest sterkte met de zere borst.
pi_136716482
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 17:32 schreef Franny_G het volgende:
Sterkte DJMomo! Hoop voor je dat het goed komt en dat je kan gaan genieten van de momenten samen.

Hier nog even mijn vraag in de herhaling en daarbij nog een tweede vraag:

Mijn I. is nu bijna drie weken. Afgelopen week heb ik voor het eerst handmatig gekolfd met de Philips avent. Ik had 60 cc uit een borst, maar het duurde wel lang voordat er melk uitkwam, terwijl de melk er vaak genoeg spontaan uit komt lopen. Is dat normaal in het begin? Of is mijn productie nog niet zo groot omdat mijn kleine nog zo ienimieni is?

Tweede vraag: I. drinkt de gekolfde melk uit het flesje van Philips Avent met de speciale speen voor pasgeborene. Ik lees gemengde verhalen, ook hier, over het al zo vroeg geven van een flesje. Kan het tot verwarring leiden? Mijn kraamhulp zei van niet, maar toch hoor en lees ik het wel vaak.
Ik heb geen ervaring met handmatig kolven en over hoeveelheden ben ik met mijn tweeling ook niet echt representatief. Het enige wat ik wel weet is dat mijn meiden zijn begonnen met flesje en pas later ook aan de borst zijn gegaan. Ze hebben een hele tijd nog dagelijks flesjes gekregen en het is hier nooit een probleem geweest. Maar ik weet ook niet hoe het in "normale" omstandigheden gaat.
  vrijdag 14 februari 2014 @ 21:27:19 #125
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136717524
Als je meisje goed kan drinken zou ik er niet zo bang voor zijn hoor Franny. En ik zou een moord hebben gedaan voor 60cc! ;)

Momo en Vanyel, sterkte! :X

Belle, E vindt het fantastisch om een slokje uit mijn glas te drinken :D Ze lebbert dan wat met haar tongetje dus ze snapt t nog niet echt, maar dat vergulde snoetje is goud waard O+
Op de opvang schijnt ze soms water te drinken, uit een fles vermoedelijk. Dat mag van mij, thuis bied ik nog niks structureel aan.
pi_136726197
Dames. Dank voor de tips. Ik schuif een topic door. Trek t niet meer
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136726590
Och Momo :{ :*
pi_136726672
Ach ja. Had leuk geweest. Maar als ik zo de rust vind om van Jaap te genieten.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136726733
Wat rot.
pi_136726778
Momo jammer dat het niet lukt. Maar je hebt je best gedaan. Je hebt gelijk het moet geen marteling worden.
  zaterdag 15 februari 2014 @ 08:16:21 #131
171422 LadyBlack
paint it black
pi_136726883
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 06:57 schreef DJMomo het volgende:
Ach ja. Had leuk geweest. Maar als ik zo de rust vind om van Jaap te genieten.
Dat laatste is inderdaad het belangrijkste :Y :*
pi_136727042
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 08:16 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Dat laatste is inderdaad het belangrijkste :Y :*
+1. :*
pi_136727284
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 08:37 schreef Omentielvo het volgende:

[..]

+1. :*
+ 2 :*
Home is where the O+ is...
pi_136727714
Momo :*
en ik sluit me aan bij bovenstaande
pi_136727822
Tnx meiden. Net overleg gehad met lk mbt af bouwen. Was geen leuk gesprek. Ze was aardig aan het pushen. :X maffia lid.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136729397
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 09:46 schreef DJMomo het volgende:
Tnx meiden. Net overleg gehad met lk mbt af bouwen. Was geen leuk gesprek. Ze was aardig aan het pushen. :X maffia lid.
Wat ontzettend stom! Je stopt toch niet zomaar? Sterkte, ik hoop dat het afbouwen zonder problemen gaat en je snel meer kan gaan genieten :*.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_136731149
Nee, je stopt niet zo maar maar ik vind wel goed dat een lk je probeert van gedachten te veranderen. Soms heb je het wel nodig dat iemand je verteld dat je echt wel kan doorzetten en dat het makkelijker wordt. :) ik vind het vervelend dat het meteen als maffia wordt geschetst. Zo was een kennis van mij aan het roepen dat bij het zkh na haar bevalling een stel bv maffiozen waren die haar probeerde te pushen om bv te geven na de bevalling. Aan de andere kant hoor je veel "als ik goede begeleiding had, was ik niet gestopt" dus tja.
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_136733519
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 21:27 schreef LadyBlack het volgende:
Als je meisje goed kan drinken zou ik er niet zo bang voor zijn hoor Franny. En ik zou een moord hebben gedaan voor 60cc! ;)

Nee, ik geloof ook niet dat ze er last van heeft! Toen ik thuis kwam, nadat ze uit het flesje had gedronken lag ze ook meteen weer goed aan de borst.

In de handleiding bij de kolf stond dat je na een paar keer de borst voor masseren de melk zou zien 'stromen'. Misschien dat ik daardoor een beetje ging twijfelen, want er kwam dus wel melk, maar echt 'stromen' was het niet. Meer een soort druppelen. :P .

Maar dit geeft wel aan hoe snel je als 'kraamvrouw' onzeker kunt worden. Ik denk ook steeds: zal het wel goed zijn, en goed gaan e.d.

En daarom denk ik dat - hoe goed bedoeld het ook is - het heel moeilijk is als je als pas bevallen vrouw besluit te stoppen met borstvoeding en iemand probeert je ervan te overtuigen toch door te zetten. Als mijn vriend thuis komt van zijn werk en vraagt of het misschien gelukt is de was op te vouwen vandaag dan kan ik al bijna in huilen uitbarsten als dat niet het geval is. De emoties zitten gewoon heel hoog, toch? En je wilt het allemaal zo graag goed doen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_136733758
Het is gewoon belangrijk dat je geen spijt hebt later omdat je slechte begeleiding en ondersteuning hebt gehad :Y juist door die emoties kan het zijn dat je extra ondersteuning nodig hebt!

En ik vind het vervelend dat een lk als een maffia lid wordt bestempeld als ze iemand probeert te helpen -O-
pi_136734194
Ik snap beide kanten wel. Als je besluit om te stoppen en daar goed over nadenkt en dan met pijn in je hart en heel vee schuldgevoel besluit dat stoppen toch het beste is wat je kunt doen, dan kan een kleine goedbedoelde opmerking zoals "weet je het zeker?" al zorgen voor het "push gevoel".

Aan de andere kant heb je ook vrouwen die onder druk van hun omgeving willen stoppen en dan kan juist zo'n opmerking zorgen om het toch nog even te proberen waardoor het misschien wel goed gaat.

Hier was het juist andersom, als ik een andere vpk aan mijn bed had getroffen die mij wel dat zetje had gegeven dan was de bv bij M misschien wel gelukt.
pi_136734682
Ik herken ook wel een beejte wat bitterend zegt. Ik vraag ook wel eens op spreekuur of iemand al weet wat voor voeding ze gaan geven aan hun kindje. Sommige mensen kunnen daar zó ontzettend gebeten op reageren. Die snauwen je dan iets toe over dat borstvoeding niet voor iedereen is weggelegd, terwijl ik helemaal niet vroeg "waarom ga je geen borstvoeding geven?" jammer vind ik dat.

momo jij hebt een LK ingeschakeld toch, het is niet zo dat je actief benaderd bent met ongewenst advies? Lactatie is haar werk, en een onderdeel daarvan is juist om moeders die twijfelen of die de wanhoop nabij zijn een hart onder de riem te steken en te motiveren om toch nog naar een oplossing te zoeken. Een ander onderdeel van haar taken is om afstemming te vinden met haar cliënten over het beleid zoals dat gevolgd moet worden, en de wensen van haar cliënt. Ik vind het jammer om te horen dat je iemand getroffen hebt die daar blijkbaar minder goed in thuis is.
Ik heb ook een beetje de indruk dat een deel van jou misschien zelf nog niet echt vrede heeft met de keus om te stoppen. Kan dat? Je bent niemand een verklaring schuldig, als jouw hulpvraag is om een afbouwschema dan kun je dat gewoon aangeven en dan moet je daar hulp bij krijgen. Ik hoop dat je snel vrede hebt met ej keus en dat het snel lekker loopt bij jullie :*
:)
pi_136736452
Nou ze begon tegen mij te klagen dat veel vrouwen pas haar hulp in roepen als het al feitelijk te laat is. Sorry maar ik kan niets met die boodschap. En ik heb zeker vrede met keuze tot stoppen. Ervaar al nu zoveel meer rust. Alleen lichamelijk echt nog last. Doet gewoon pijn. Continu. -O-
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136736589
Bv kent (voor mij althans) zoveel valkuilen. Bij Sjaak bo's. Nu spruw, korte tongriem en dusdanig kapotte tepels dat lk ervan schrok. Ik heb dit keer ook nog een peuter met een uitgebreide gebruiksaanwijzing rond lopen.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136736623
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 14:48 schreef DJMomo het volgende:
Nou ze begon tegen mij te klagen dat veel vrouwen pas haar hulp in roepen als het al feitelijk te laat is. Sorry maar ik kan niets met die boodschap. En ik heb zeker vrede met keuze tot stoppen. Ervaar al nu zoveel meer rust. Alleen lichamelijk echt nog last. Doet gewoon pijn. Continu. -O-
Mja, begrijpelijk dat je er niets mee kunt, maar het lijkt me niet heel kwaad bedoelt.

Neem 2 paracetamol tegen de pijn, of ibu's als je dat liever hebt en die melk niet meer geeft. Hopelijk geeft dat wat verlichting.
  zaterdag 15 februari 2014 @ 14:54:16 #145
381212 Gulara
From the future
pi_136736725
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 17:54 schreef Morretje het volgende:
Pi van Gulara is bv gaan borstweigeren, maar die was al veel ouder.
Disclaimer. Hij kreeg vanaf vrij jong al sporadisch een flesje. En vanaf 6 maanden regelmatig ivm werken. Dus het weigeren had niet alleen met de fles te maken.

Ik denk achteraf dat het probleem een combinatie was. Mijn productie (maandenlang overproductie zelfs) liep gigantisch terug door het kolven. Pi kon in twee tellen een enorme toeschietreflex bewerkstelligen waar ik voor een ministraaltje soms wel een kwartier moest kolven. Die enorme moeite daar was ie wel klaar mee.

En kv. Ik haat het nog steeds een beetje :@ vooral midden in de nacht. :X :O
pi_136736747
En dat tongriempje, zoals een docent op school al zei, ik vind het onbegrijpelijk dat er zo lang gewacht wordt met dat klieven. Als je twijfelt, klieven die handel, de ingreep is minimaal, ze hebben er geen last van, scheelt een hoop ellende, zowel met drinken als ook later voor een kind. En met flesjes kunnen ze wel nog steeds last hebben van een te kort tongriempje. Het zal minder evident zijn omdat jij er geen pijn bij ervaart,maar ik zou wel overwegen om het alsnog te laten klieven. Al was het maar omdat die jongen over 15 jaar ook zn tong ergens in moet kunnen hangen :+ :Y)
  zaterdag 15 februari 2014 @ 14:55:59 #147
381212 Gulara
From the future
pi_136736809
Sterkte DJMomo. Het klinkt echt heel pijnlijk. :*
En zo'n opmerking daar heb je niet zo veel aan nee.
pi_136736955
15 jaar al!? :o ;)

Heb maandag overleg nog over tongriem. Evt second opinion
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_136739107
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 14:52 schreef mignonne het volgende:

[..]

Mja, begrijpelijk dat je er niets mee kunt, maar het lijkt me niet heel kwaad bedoelt.

Neem 2 paracetamol tegen de pijn, of ibu's als je dat liever hebt en die melk niet meer geeft. Hopelijk geeft dat wat verlichting.
?
Volgens bv.com is ibuprofen volledig veilig.
pi_136739170
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 15:52 schreef Vanyel het volgende:

[..]

?
Volgens bv.com is ibuprofen volledig veilig.
je hebt gelijk :) was in de war met tijdens zw.schap.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')