Shandaly, wat een mooie (een-na) laatste foto

Fijn dat je er zo afscheid van hebt kunnen nemen en dat je ook echt vrede hebt met de beslissing! Je meisje en jij doen het super

Vanyel
Ahh kijk, dat zijn mooie/handige ervaringsverhalen! Tot nu toe heeft ze nog nooit iets anders dan melk gedronken en ik wil eigenlijk ook enkel moedermelk aanbieden, maar een bodempje 'oefen' water klinkt eigenlijk best als een goed idee, vooral met het oog op dat mors-aspect

Ze krijgt ook (nog) geen melk-producten van melk van andere dieren, yoghurt willen we ook nog even mee wachten, maar dat het wat dikker is, dat is dan wel weer heel handig. Dus een goede tip voor de toekomst (en anderen hier wellicht!).
We hebben dus ook niet per se haast, ze is morgen 10 maanden precies, maar dit soort oefen-dingetjes zijn natuurlijk wel ook hartstikke leuke spelletjes om te doen, denk ik zo

Een poosje terug kreeg ze een eigen servies-setje met bordje, kommetje en een bekertje. Hebben we meteen een leuke om mee te oefenen!
quote:
Op vrijdag 14 februari 2014 11:51 schreef DaviniaHR het volgende:Ik heb Aviva vanaf een maand of 11 extra drinken bijgegeven. In zo'n antilekding van Avent.
Dat was toen water of diksap. Ik heb niet gekolfd om extra los te geven als ik bij haar was.
Ze heeft op het kdv wel altijd uit de fles gedronken. Tot ze met 11 maand ging weigeren.

Ik weet niet meer wanneer we over zijn gegaan op open bekers. Wel een tijdje later. Niet al met een jaar of zo. Denk ik :$
Nin heeft de eerste weken ook uit de fles gedronken, omdat het drinken aan de borst nog niet helemaal lukte. Maar dat is inmiddels dus alweer 8 maanden geleden en ik heb geen idee of ze de fles nog wil nu

Binnenkort ben ik voor het eerst een keer de deur uit zonder haar, en het is wel een fijn idee om een back-up plan te hebben, mocht ze opeens de fles weigeren!
Fles geven en kolven terwijl ik er ben, dat vind ik ook niet leuk, ivm de eerste weken waarin ik fulltime heb gekolfd. Voor m'n gevoel heb ik toen al genoeg gekolfd en doe ik het nu dus echt alleen als het echt noodzakelijk is

quote:
Op vrijdag 14 februari 2014 12:00 schreef Clubsoda het volgende:[..]
Mijn zoond heeft een tijd fanatiek geweigerd en kreeg toen, vanaf dat hij drie maanden was, zijn melk uit een bekertje op het kdv. Hij is alleen weer uit de fles gaan drinken toen hij bijvoeding kreeg, dus ik weet niet of je wat aan mijn ervaringen hebt?
Ja zeker! Goede ervaringen met kleine kindjes en bekertjes ipv flessen was juist ook waar ik naar opzoek was. Ik had het nog helemaal niet vaak gehoord, dat mensen het zo doen, maar toen ik erover las sprak me dat op een of andere manier heel erg aan.
Grappig dat ie later wel uit de fles wilde drinken trouwens!
quote:
Op vrijdag 14 februari 2014 12:04 schreef Miss_Isis het volgende:[..]
Rosalie drinkt alleen maar uit de borst of uit een gewoon glas (wel een dik glas zodat ze er geen hap uit kan nemen). Een fles hebben we niet nodig omdat ze altijd live kan drinken, en omdat het toch niet heel goed is voor de mondmotoriek wilde ik het haar ook niet aanleren als het niet nodig is. Zelfde geldt voor een rietjes- of tuitbeker eigenlijk.
Ik bied haar behalve de borst overdag regelmatig een slokje van mijn drinken (ik drink altijd water) aan; al vanaf ze een maand of 6 is is ze super gefascineerd door mijn glas met water. Omdat het toch maar water is (en ze zo ontzettend hard groeit dat ze niet alle ruimte voor borstvoeding nodig heeft, m.i.) kreeg ze af en toe een slokje met hulp. Zittend op mijn schoot liet ik haar dan een slokje nemen uit een glas.
Nu (ze is inmiddels 10 maand) heeft ze haar eigen kleine glaasje waar ze tijdens het eten een bodempje water in krijgt. Ze kan het zelf met twee handjes vastpakken, er uit drinken en het ook weer netjes op tafel zetten. We houden wel onze hand er bij zodat het niet te hard gaat, want soms zet ze het nog iets te enthousiast neer of drinkt ze te wild zodat ze wat te veel water binnen krijgt. Maar ze leert het best snel dus ik verwacht eigenlijk dat ze over een aantal maanden echt helemaal zelfstandig uit een glas of mok kan drinken

Wow, wat knap! Nin is morgen 10 maanden, dus bijna even oud! Wat tof dat je dochter dat al helemaal zo kan

Ik laat Nin ook vaak met een theeglas (inderdaad ook eentje van dat dikke glas) spelen, op het kleed zodat ie niet hard valt ook, want ze vindt dat inderdaad super interessant

En ze doet dan ook echt haar mondje zo om de rand en tilt het glas op, precies zoals wij doen, alleen dan dus nog zonder iets in het glas. Ik heb ook het idee dat ze het dus ook zomaar eens best snel onder de knie zou kunnen hebben!
quote:
Op vrijdag 14 februari 2014 12:16 schreef Kyara het volgende:[..]
Wij zijn vanaf een maand of 10 gaan oefenen met een beetje water uit een open beker. Ik heb nooit gekolfde melk gegeven omdat ik niet zoveel kan kolven en ik zou het dan heel zonde vinden als dat over de vloer zou gaan.
Nu (dus > 1 jaar) krijgen ze bij elke maaltijd een oefenbeker met water (en bij de lunch melk) en daarvan drinken ze nu zo'n 30 cc (en 20 cc kieperen ze over zichzelf heen).
Ik weet niet of Nin al iets van yoghurt krijgt maar eventueel kun je dat ook in een beker doen om mee te oefenen.
Goede tip, het morsen had ik helemaal nog niet zo over gedacht (

), maar met het oog daarop is zo'n laagje oefen-water best wel een goed idee. Ik kolf dan wel makkelijk, maar melk verspillen is toch een steek in je hart hoor denk ik! Dat kan volgens mij bijna geen enkele borstvoeding moeder aan

Soempie, wat goed