abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138897247
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 10:16 schreef Igen het volgende:
Uiteindelijk gaan deze verkiezingen natuurlijk helemaal niet over de vraag "wel of geen EU", net als de gemeenteraadsverkiezingen ook niet gaan over de vraag of er wel of geen gemeentes in Nederland moeten zijn. :')
Dat sowieso.
pi_138897523
quote:
Uiteindelijk gaan deze verkiezingen natuurlijk helemaal niet over de vraag "wel of geen EU", net als de gemeenteraadsverkiezingen ook niet gaan over de vraag of er wel of geen gemeentes in Nederland moeten zijn. :')
Wat een vergelijking :D

Het gaat mij ook niet om "wel of geen EU", maar om de rol van de EU. Die rol mag van mij zo minimaal mogelijk zijn (t/m het zichzelf opheffen). Bij de gemeenteraadsverkiezingen is de vraag wat je van je gemeente wilt/mag verwachten, het wel of niet afschaffen van gemeentes is meer iets voor de landelijke politiek.
pi_138897666
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 10:45 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Wat een vergelijking :D

Het gaat mij ook niet om "wel of geen EU", maar om de rol van de EU. Die rol mag van mij zo minimaal mogelijk zijn (t/m het zichzelf opheffen). Bij de gemeenteraadsverkiezingen is de vraag wat je van je gemeente wilt/mag verwachten, het wel of niet afschaffen van gemeentes is meer iets voor de landelijke politiek.
Dat geldt ook voor al of niet afschaffen van de EU of ons lidmaatschap daar van.
Het EP heeft daar weinig of niets over te zeggen. Het initiatief daar toe moet uit de lidstaten komen.
Als dat echt belangrijk voor je is moet je landelijk gewoon extreem rechts of links stemmen.
pi_138903582
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 april 2014 10:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat geldt ook voor al of niet afschaffen van de EU of ons lidmaatschap daar van.
Het EP heeft daar weinig of niets over te zeggen. Het initiatief daar toe moet uit de lidstaten komen.
Als dat echt belangrijk voor je is moet je landelijk gewoon extreem rechts of links stemmen.
Maar aangezien het Europese verkiezingen zijn, stem ik daarom op een partij die zo weinig mogelijk bevoegdheid naar Europa toetrekt. Het is dus niet een stem om uit de EU te stappen (al zou de EU zichzelf natuurlijk wel op kunnen heffen), daar zijn de landelijke verkiezingen voor, maar wel om de rol van de EU in te perken (dat is weer iets wat je met de landelijke verkiezingen niet kan bereiken).
pi_138904104
quote:
Klopt, het gegeven dat er meer EU moet komen is al decennia aan democratische controle onttrokken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_138904358
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 13:33 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Maar aangezien het Europese verkiezingen zijn, stem ik daarom op een partij die zo weinig mogelijk bevoegdheid naar Europa toetrekt. Het is dus niet een stem om uit de EU te stappen (al zou de EU zichzelf natuurlijk wel op kunnen heffen), daar zijn de landelijke verkiezingen voor, maar wel om de rol van de EU in te perken (dat is weer iets wat je met de landelijke verkiezingen niet kan bereiken).
Ook voor wat betreft de rol van de EU moet je eerder bij het landelijke parlement zijn. Het EP doet daar niet zoveel in.
pi_138904422
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 13:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Klopt, het gegeven dat er meer EU moet komen is al decennia aan democratische controle onttrokken.
Hoe bedoel je dat? Welke ingrijpende besluiten zijn genomen zonder instemming van onze democratisch gekozen parlement cq de regering?
pi_138904703
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 april 2014 13:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat? Welke ingrijpende besluiten zijn genomen zonder instemming van onze democratisch gekozen parlement cq de regering?
Dat ze democratisch gekozen zijn wil niet zeggen dat de besluitvorming democratisch is.
pi_138904789
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 14:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat ze democratisch gekozen zijn wil niet zeggen dat de besluitvorming democratisch is.
Aha. Hoe bedoel je dat precies?
pi_138905039
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 april 2014 14:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De volledige soevereiniteitsoverdracht is opgehangen aan het grondwetsartikel dat stelt dat internationale verdragen boven nationale wetgeving gaan, in combinatie met het artikel dat stelt dat de rechter niet treedt in de grondwettigheid daarvan.

Dat de grondwet dit zou toelaten, en er geen 2/3e meerderheid in de staten-generaal nodig is, is een nogal 'doelmatige' en verstrekkende interpretatie door rechtstreeks belanghebbenden bij de korte termijn, terwijl die ook niet gekwalificeerd zijn om aan wetsinterpretatie te doen. Terwijl ze daarbij ook nog omgekocht/gefeteerd worden door de EU zelf, via de partijen, die dan ook al decennia veel meer pro-EU zijn dan hun volk.
pi_138905803
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 april 2014 13:52 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ook voor wat betreft de rol van de EU moet je eerder bij het landelijke parlement zijn. Het EP doet daar niet zoveel in.
De EU/het EP maakt veel wet- en regelgeving, welke kant we met de EU op gaan is dus zeker iets voor deze verkiezingen. Het landelijke parlement kan daar weinig/niet tegenin gaan, die kunnen hooguit beslissen om in het geheel uit de EU te stappen. In hoeverre bepaald volgens jou ons parlement de rol van de EU?
pi_138917695
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 april 2014 14:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Doordat een stem op een partij vrijwel altijd een compromis is heb je geen garantie dat de stemverhouding binnen een parlement ook een goede afspiegeling is van hoe de samenleving over dat ene specifieke onderwerp denkt.
pi_138931598
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 april 2014 13:52 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wat het maar waar. De nationale parlementen hebben de einverantwoordelijkheid maar het is wel degelijk zo dat heel veel wetten van de EU komen en dat de nationale overheden vervolgens deze wetgeving moeten inpassen in hun nationale wetgeving waarmee de wetten dus in essentie wel in de EU worden gemaakt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_138932541
Ik vind het opvallend hoe weinig ik 'buiten' van de verkiezingen merk. Voor mijn gevoel stonden voor de gemeenteraadsverkiezingen al 2 maanden van tevoren de borden al langs de weg, en hoefden ze alleen maar schoongemaakt te worden, maar hier in Bunschoten zijn ze allemaal weg, maar ook de politici houden zich angstvallig stil voor mijn gevoel, gaat alleen maar over landelijke dingen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  woensdag 16 april 2014 @ 07:30:06 #215
66825 Reya
Fier Wallon
pi_138932555
Heldendebat tussen Juncker en Schulz:

http://www.france24.com/f(...)on-europe-elections/
pi_138932639
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 07:26 schreef Resistor het volgende:
Ik vind het opvallend hoe weinig ik 'buiten' van de verkiezingen merk. Voor mijn gevoel stonden voor de gemeenteraadsverkiezingen al 2 maanden van tevoren de borden al langs de weg, en hoefden ze alleen maar schoongemaakt te worden, maar hier in Bunschoten zijn ze allemaal weg, maar ook de politici houden zich angstvallig stil voor mijn gevoel, gaat alleen maar over landelijke dingen.
Hier zijn de borden voor de raad schoongemaakt en blijven staan.

Maar je hebt gelijk dat de campagnes voor de raad eerder begonnen en intensiever waren. Kunnen vrijwilligers zich vermoedelijk ook beter voor opladen dam deze ver van hun bed show. Plus de raadscampagne en de nasleep, in veel gemeenten is nog geen nieuw college, heeft al veel gevraagd.
pi_138932750
quote:
7s.gif Op woensdag 16 april 2014 07:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar je hebt gelijk dat de campagnes voor de raad eerder begonnen en intensiever waren. Kunnen vrijwilligers zich vermoedelijk ook beter voor opladen dam deze ver van hun bed show. Plus de raadscampagne en de nasleep, in veel gemeenten is nog geen nieuw college, heeft al veel gevraagd.
Ik had verwacht dat de landelijke politici zich meer op Europa zouden richten (ook al gaan ze daar niet over), maar zelfs bij de lokale verkiezingen bemoeiden ze zich er meer mee.

Je zou bijna denken dat er angst is voor de anti-EU sentimenten, als je er te veel aandacht aan besteedt zou de kiezer gaan denken 'oh ja, die verkiezingen. Ik ben 'TEGEN' dus ik ga op een partij stemmen die ook 'TEGEN' is', bedankt voor de herinnering 'VOOR' politicus.

Ik zou het wel humor vinden als er mensen zouden zijn die eigenlijk 'TEGEN' zijn de punten van de 'VOOR' partijen karikaturaal uitvergroten en dat op de verkiezingsborden gaan plakken. Borden vol D66 posters met 'Méér Europa' :+ (die dan niet van D66 afkomstig zijn)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_138932778
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 08:01 schreef Resistor het volgende:

[..]

Ik had verwacht dat de landelijke politici zich meer op Europa zouden richten (ook al gaan ze daar niet over), maar zelfs bij de lokale verkiezingen bemoeiden ze zich er meer mee.

Je zou bijna denken dat er angst is voor de anti-EU sentimenten, als je er te veel aandacht aan besteedt zou de kiezer gaan denken 'oh ja, die verkiezingen. Ik ben 'TEGEN' dus ik ga op een partij stemmen die ook 'TEGEN' is', bedankt voor de herinnering 'VOOR' politicus.

Ik zou het wel humor vinden als er mensen zouden zijn die eigenlijk 'TEGEN' zijn de punten van de 'VOOR' partijen karikaturaal uitvergroten en dat op de verkiezingsborden gaan plakken. Borden vol D66 posters met 'Méér Europa' :+ (die dan niet van D66 afkomstig zijn)
Tja, het is natuurlijk maar de vraag of de personen die gebogen gaan onder anti-EU sentiment überhaupt nog gevoelig zijn voor rationele argumenten...
Maar men zal zo begin mei wel weer losbarsten met de campagnes.
pi_138932783
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 19:50 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Doordat een stem op een partij vrijwel altijd een compromis is heb je geen garantie dat de stemverhouding binnen een parlement ook een goede afspiegeling is van hoe de samenleving over dat ene specifieke onderwerp denkt.
En dat maakt een representatieve democratie ondemocratisch? Vind ik toch wat gezocht hoor.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 16 april 2014 @ 08:06:56 #220
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_138932790
quote:
7s.gif Op woensdag 16 april 2014 07:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Campagne D66 begint officieel op 3 mei en is alleen gericht op trek de (D66)stemmer naar de stembus.

Bewust een korte campagne dus.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_138933092
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2014 08:06 schreef borisz het volgende:

[..]

Campagne D66 begint officieel op 3 mei en is alleen gericht op trek de (D66)stemmer naar de stembus.

Bewust een korte campagne dus.
Valt iets voor te zeggen :). Is ook al een lastige periode met al die feestdagen en nog even de meivakantie er tussendoor.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 16 april 2014 @ 10:55:23 #222
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_138935651
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_138936999
Dan bekleden Nederland en België best een aardig percentage van de ALDE zetels zo te zien.
  woensdag 16 april 2014 @ 11:59:51 #224
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_138937471
quote:
14s.gif Op woensdag 16 april 2014 11:44 schreef 99.999 het volgende:
Dan bekleden Nederland en België best een aardig percentage van de ALDE zetels zo te zien.
Benelux zou toch inderdaad (12/60) 20% van de stemmen voor ALDE genereren.
Terwijl ze overall slechts voor (53?/751) 7% meedoen in het EP.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  woensdag 16 april 2014 @ 12:00:03 #225
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_138937477
quote:
14s.gif Op woensdag 16 april 2014 11:44 schreef 99.999 het volgende:
Ja, al komt dat met name omdat de liberale partijen in de grote landen Duitsland en het VK op stevig verlies staan
  woensdag 16 april 2014 @ 12:02:09 #226
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_138937546
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 12:00 schreef freako het volgende:

[..]

Ja, al komt dat met name omdat de liberale partijen in de grote landen Duitsland en het VK op stevig verlies staan
Die zijn volgens mij nooit echt groot geweest in Duitsland en het VK.
pi_138937628
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 12:02 schreef Euribob het volgende:

[..]

Die zijn volgens mij nooit echt groot geweest in Duitsland en het VK.
Juist voor het EP met haar evenredige vertegenwoordiging konden ze relatief wat makkelijker zetels scoren dan landelijk. Daarom heeft zo'n UKIP-clubje ook zetels in het EP terwijl ze landelijk eigenlijk niet relevant zijn
  woensdag 16 april 2014 @ 12:07:53 #228
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_138937762
quote:
2s.gif Op woensdag 16 april 2014 12:04 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Juist voor het EP met haar evenredige vertegenwoordiging konden ze relatief wat makkelijker zetels scoren dan landelijk. Daarom heeft zo'n UKIP-clubje ook zetels in het EP terwijl ze landelijk eigenlijk niet relevant zijn
Dat weet ik (hetzelfde geldt voor FN trouwens). Maar inderdaad, volgens de peilingen zijn die partijen gedoemd om minimaal gehalveerd te worden.
pi_138941444
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2014 08:06 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En dat maakt een representatieve democratie ondemocratisch? Vind ik toch wat gezocht hoor.
Het maakt het niet direct ondemocratisch, maar het zorgt er wel voor dat er twijfel ontstaat over het mandaat dat ze hebben meegekregen. En die twijfel moet je bij een onderwerp dat zo belangrijk (en ook controversieel) is als de rol van de EU het liefst zo klein mogelijk houden.
pi_138941773
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2014 14:03 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Het maakt het niet direct ondemocratisch, maar het zorgt er wel voor dat er twijfel ontstaat over het mandaat dat ze hebben meegekregen. En die twijfel moet je bij een onderwerp dat zo belangrijk (en ook controversieel) is als de rol van de EU het liefst zo klein mogelijk houden.
Dus omdat je het ergens niet mee eens bent, twijfel je aan het mandaat van de volksvertegenwoordiging? Is dat niet ook een beetje gezocht? Je moet goed nadenken en kritisch zijn over welke bevoegdheden je al of niet afstaat aan de EU maar dat is juist een rol die je van de volksvertegenwoordiging mag verwachten.
pi_138946923
quote:
Dat ligt eraan, als jij wilt dat Nederland uit de EU gaat en daarom op een partij stemt die dat zegt te gaan regelen, dan gaan de verkiezingen voor jou daar wel over. Dat die ideeën geen meerderheid halen en het niet zal gebeuren, dat is een kwestie van getallen, maar het is niet aan jou om voor andere mensen te bepalen waar de verkiezingen over gaan.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_138947535
quote:
7s.gif Op woensdag 16 april 2014 14:14 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dus omdat je het ergens niet mee eens bent, twijfel je aan het mandaat van de volksvertegenwoordiging? Is dat niet ook een beetje gezocht? Je moet goed nadenken en kritisch zijn over welke bevoegdheden je al of niet afstaat aan de EU maar dat is juist een rol die je van de volksvertegenwoordiging mag verwachten.
Maar nogmaals: de stem die je uitbrengt bij Tweede Kamerverkiezingen is er eentje voor het totaalpakket, dus er is altijd sprake van een compromis. Is de rol van de EU niet een onderwerp wat dermate belangrijk is dat het zijn eigen, eenmalige verkiezing verdient (een soort grondwetgevende raad zeg maar)?
pi_138962004
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 17:10 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Maar nogmaals: de stem die je uitbrengt bij Tweede Kamerverkiezingen is er eentje voor het totaalpakket, dus er is altijd sprake van een compromis. Is de rol van de EU niet een onderwerp wat dermate belangrijk is dat het zijn eigen, eenmalige verkiezing verdient (een soort grondwetgevende raad zeg maar)?
Hoe zie je dat voor je? Een eenmalig Europees Parlement met heel veel macht?
Heb je er dan wel vertrouwen in om macht te verschuiven?
pi_138962650
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 17:10 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Met zo een idee loop ik al een tijdje maar dan voor de tweede kamer, met een paar topmannen die wel gekozen worden, vind ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2014 22:58:14 ]
  donderdag 17 april 2014 @ 11:10:25 #235
66825 Reya
Fier Wallon
pi_138972996
Pan-Europese kieswijzer:

http://euandi.eu/showHome.html
  donderdag 17 april 2014 @ 11:27:17 #236
377395 martijnde3de
Freedom is not free
pi_138973435
quote:
2s.gif Op donderdag 17 april 2014 11:10 schreef Reya het volgende:
Pan-Europese kieswijzer:

Kom uit op de VVD
Government exists to protect us from each other. Where government has gone beyond its limits is in deciding to protect us from ourselves.
  donderdag 17 april 2014 @ 11:39:58 #237
104871 remlof
Europees federalist
pi_138973797
Belachelijk trouwens dat Nederland als enige deze verkiezingen niet op zondag 25 mei houdt.

Want rustdag...

Ja we zijn godverdomme ook vast veel kerkelijker dan Ierland of Polen :')
  donderdag 17 april 2014 @ 11:48:26 #238
104871 remlof
Europees federalist
pi_138974039
quote:
2s.gif Op donderdag 17 april 2014 11:10 schreef Reya het volgende:
Pan-Europese kieswijzer:

GL
D66
PvdA
pi_138974147
quote:
10s.gif Op donderdag 17 april 2014 11:39 schreef remlof het volgende:
Belachelijk trouwens dat Nederland als enige deze verkiezingen niet op zondag 25 mei houdt.

Want rustdag...

Zondagsrust is van oudsher in Katholieke landen heel anders dan in Nederland.

En we houden hier alle verkiezingen door de week. Dat is een voornamer reden vermoed ik.
  donderdag 17 april 2014 @ 12:02:56 #240
104871 remlof
Europees federalist
pi_138974416
Ik ben voor verkiezingen op zondag in Nederland, dat komt er vroeg of laat toch wel van.
pi_138974513
Neuh. Kansloos idee. Dat blijft vrolijk op de woensdag.
  donderdag 17 april 2014 @ 12:15:48 #242
104871 remlof
Europees federalist
pi_138974732
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2014 12:06 schreef 99.999 het volgende:
Neuh. Kansloos idee. Dat blijft vrolijk op de woensdag.
Ok, maar dan ook geen exitpolls of uitslagen tot zondagavond bij Europese verkiezingen.
pi_138974884
quote:
7s.gif Op donderdag 17 april 2014 12:15 schreef remlof het volgende:

[..]

Ok, maar dan ook geen exitpolls of uitslagen tot zondagavond bij Europese verkiezingen.
Waarom in hemelsnaam?
  donderdag 17 april 2014 @ 12:38:33 #244
421524 SadPanda
#FreePalestine #FreeBahrain
pi_138975339
quote:
10s.gif Op donderdag 17 april 2014 12:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Waarom in hemelsnaam?
Europese eenheid :')
Anti-Turkije
  donderdag 17 april 2014 @ 12:48:53 #245
66825 Reya
Fier Wallon
pi_138975628
quote:

Want rustdag...

Het Verenigd Koninkrijk houdt de verkiezingen toch ook eerder?
  donderdag 17 april 2014 @ 13:02:33 #246
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_138976021
quote:

Want rustdag...

Ierland stemt op vrijdag. :).

7 v/d 28 stemmen niet op zondag:
Nederland & het VK op donderdag
Ierland op vrijdag
Letland, Malta en Slowakije op zaterdag
Tsjechië op vrijdag & zaterdag.
  donderdag 17 april 2014 @ 13:05:43 #247
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_138976087
quote:
10s.gif Op donderdag 17 april 2014 12:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Waarom in hemelsnaam?
Er komt geen uitslagenavond op donderdag de 22e, die is pas op zondagavond. Exit-polls mogen trouwens wel. Dat is overigens een dictaat uit Brussel, omdat uitslagen uit het ene land de verkiezingen in andere zouden kunnen beïnvloeden.
  donderdag 17 april 2014 @ 13:15:14 #248
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_138976378
quote:
2s.gif Op donderdag 17 april 2014 11:52 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zondagsrust is van oudsher in Katholieke landen heel anders dan in Nederland.

En we houden hier alle verkiezingen door de week. Dat is een voornamer reden vermoed ik.
Ja, maar we houden hier doordeweeks verkiezingen om praktische redenen, die verband houden met de zondagsrust. Je hebt bijvoorbeeld inzet van ambtenaren nodig, en sommige stemlocaties zijn op zondagen niet beschikbaar.

Voor de nadelen van het stemmen op doordeweekse dagen wordt ook al flink gecompenseerd, door langere openingstijden, door kiezerspassen en volmachten, en door het wettelijke recht op stemvrij.
  vrijdag 18 april 2014 @ 09:37:17 #249
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_139003988
Peiling van TNS Nipo:

Handig genoeg hebben ze ook de peiling voor de Tweede Kamer er bij gezet:

pi_139004212
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 09:37 schreef freako het volgende:
Peiling van TNS Nipo:

[ afbeelding ]

Handig genoeg hebben ze ook de peiling voor de Tweede Kamer er bij gezet:

[ afbeelding ]
PVV grootste partij, of lees ik verkeerd? ;( Gelukkig zijn de Henk en Ingrids altijd iets mondiger in de opiniepeilingen.
  vrijdag 18 april 2014 @ 09:49:38 #251
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_139004248
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 09:48 schreef robin007bond het volgende:

[..]

PVV grootste partij, of lees ik verkeerd? ;( Gelukkig zijn de Henk en Ingrids altijd iets mondiger in de opiniepeilingen.
Van die mondigheid bleek weinig in 2009, toen werd het % voor de PVV nogal onderschat door TNS Nipo. De PvdA werd juist overschat.
pi_139004520
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 09:49 schreef freako het volgende:

[..]

Van die mondigheid bleek weinig in 2009, toen werd het % voor de PVV nogal onderschat door TNS Nipo. De PvdA werd juist overschat.
:'(!
  vrijdag 18 april 2014 @ 18:26:39 #253
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139018953
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 13:15 schreef freako het volgende:

[..]

Ja, maar we houden hier doordeweeks verkiezingen om praktische redenen, die verband houden met de zondagsrust. Je hebt bijvoorbeeld inzet van ambtenaren nodig, en sommige stemlocaties zijn op zondagen niet beschikbaar.
LOL
1% van de samenleving is er verantwoordelijk voor dat er niet op zondag gestemd wordt. :')
#NoDAPL
  vrijdag 18 april 2014 @ 22:39:26 #254
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_139029246
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 18:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

LOL
1% van de samenleving is er verantwoordelijk voor dat er niet op zondag gestemd wordt. :')
Toch lullig als je om je geloofsovertuiging niet zou kunnen stemmen.
En wat maakt het nou uit? Big deal Bram.
  vrijdag 18 april 2014 @ 22:41:17 #255
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139029328
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 22:39 schreef Euribob het volgende:

[..]

Toch lullig als je om je geloofsovertuiging niet zou kunnen stemmen.
En wat maakt het nou uit? Big deal Bram.
Veel mensen hebben op een doordeweekse dag weinig tijd om te stemmen. Je weet wel: van 9-6 werken, snel even boodschappen doen, vervolgens moeten sporten en voordat je het weet is het alweer 9-10 uur en dan moet je ook nog eens eten. ;)
Pech hebben dan voor die 1% die ervoor kiest om niet te stemmen. Let wel: kiest! Hun sprookjesboek verbiedt hen namelijk niet om te stemmen, dat doen ze zelf. Big deal, dan stemmen ze maar niet. :)
#NoDAPL
  vrijdag 18 april 2014 @ 22:43:34 #256
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_139029424
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 22:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Veel mensen hebben op een doordeweekse dag weinig tijd om te stemmen. Je weet wel: van 9-6 werken, snel even boodschappen doen, vervolgens moeten sporten en voordat je het weet is het alweer 9-10 uur en dan moet je ook nog eens eten. ;)
Pech hebben dan voor die 1% die ervoor kiest om niet te stemmen. Let wel: kiest! Hun sprookjesboek verbiedt hen namelijk niet om te stemmen, dat doen ze zelf. Big deal, dan stemmen ze maar niet. :)
Je kan geen kwartiertje vrijmaken op een woensdag om even te gaan stemmen? :')
Als je geen zin hebt misschien.
pi_139029480
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 22:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

En voor die gelovigen ben jij weer de 1% die weigert om op een andere dag te stemmen. :P
  vrijdag 18 april 2014 @ 22:45:00 #258
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139029492
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 22:43 schreef Euribob het volgende:

[..]

Je kan geen kwartiertje vrijmaken op een woensdag om even te gaan stemmen? :')
Ik kan als student desnoods tijdens de middagpauze even gaan stemmen of een les overslaan maar ja, er zijn veel mensen die niet dat kwartier vrij kunnen maken op een drukke doordeweekse dag. Een belangrijkere vraag is waarom 99% van de mensen gedupeerd wordt voor die 1% religiewaanzinnigen. :')
#NoDAPL
  vrijdag 18 april 2014 @ 22:45:55 #259
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_139029549
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 22:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik kan als student desnoods tijdens de middagpauze even gaan stemmen of een les overslaan maar ja, er zijn veel mensen die niet dat kwartier vrij kunnen maken op een drukke doordeweekse dag. Een belangrijkere vraag is waarom 99% van de mensen gedupeerd wordt voor die 1% religiewaanzinnigen. :')
Geloof ik geen fuck van Bram.
pi_139029613
De stemlokalen zijn van 's morgens tot 's avonds open en je kan op vele plekken terecht. Die 5 minuten kan men best even vrijmaken.
pi_139029671
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 april 2014 22:47 schreef Tem het volgende:
De stemlokalen zijn van 's morgens tot 's avonds open en je kan op vele plekken terecht. Die 5 minuten kan men best even vrijmaken.
Desnoods doe je het op de route ergens naartoe.
  vrijdag 18 april 2014 @ 22:48:55 #262
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139029691
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2014 22:44 schreef robin007bond het volgende:

[..]

En voor die gelovigen ben jij weer de 1% die weigert om op een andere dag te stemmen. :P
Het is niet een kwestie van weigeren, het is de realiteit dat het voor de doorsnee mens gemakkelijker is om op een zondag te stemmen dan op een doordeweekse dag. Het is irrationeel dat 99% van de mensen zich moet aanpassen aan 1% religiewaanzinnigen terwijl werkelijk niets behalve hun eigen fantasietjes gebaseerd op een sprookjesboek hen tegenhoudt om op een zondag te stemmen. Ik ben heel erg tolerant maar hier heb ik moeite mee. Misschien vandaag nog wat meer dan anders aangezien deze avond weer alle winkels dicht zijn voor een feestdag die zo goed als niemand in Nederland viert. Nee, dat toneelstuk met semibekende Nederlanders en politie-agenten bekijken telt niet mee als Goede Vrijdag vieren. :P
#NoDAPL
  vrijdag 18 april 2014 @ 22:49:47 #263
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139029734
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 april 2014 22:47 schreef Tem het volgende:
Het kan voor de meeste mensen wel maar niet voor iedereen en het gaat er niet om of dat het kan, het gaat er om dat 99% zich moet aanpassen voor 1% mensen die louter om irrationele redenen zeikt over het stemmen op een zondag.
#NoDAPL
  vrijdag 18 april 2014 @ 22:50:35 #264
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139029772
Dat jullie zo extreem tolerant zijn dat jullie het belang van 99% meer rationele mensen ondergeschikt vinden aan het belang van 1% fantasten verbaast mij enigszins. ;)
#NoDAPL
  vrijdag 18 april 2014 @ 22:50:57 #265
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_139029792
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 22:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat jullie zo extreem tolerant zijn dat jullie het belang van 99% meer rationele mensen ondergeschikt vinden aan het belang van 1% fantasten verbaast mij enigszins. ;)
Misschien zit je gewoon fout.
  vrijdag 18 april 2014 @ 22:54:12 #266
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139029925
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 april 2014 22:50 schreef Euribob het volgende:

[..]

Misschien is het niet te rationaliseren om voor 1% fantasten van de bevolking de meest geschikte dag van de week (feit aangezien dat voor verreweg de meeste mensen geldt) voor een verkiezing niet te gebruiken.
Niet dat ik verder iets tegen religie of geloof heb. Het is een feit dat ze er zelf voor kiezen om niet op een zondag te stemmen terwijl ze er prima toe in staat zijn om dat wel te doen. Mag ik stellen dat het intolerant is van die 1% om ons ermee op te zadelen om op een zeer drukke doordeweekse dag nog eventjes zien te gaan stemmen omdat zij vanwege hun sprookje weigeren om dat te doen op een zondag?
#NoDAPL
pi_139035135
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 april 2014 22:48 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Desnoods doe je het op de route ergens naartoe.
Op een beetje treinstation heb je tegenwoordig een mobiel stembureau zelfs :P. Geen tijd of mogelijkheid hebben is in 99% van de gevallen echt het zoeken van een zwak excuus.
pi_139035153
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 april 2014 22:50 schreef Euribob het volgende:

[..]

Uiteraard. Het is heel wat meer dan 1% van de bevolking die totaal geen belang heeft bij stemmen op zondag. En er is gewoon een meer dan prima alternatief beschikbaar door de week...
pi_139035179
quote:
12s.gif Op vrijdag 18 april 2014 22:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Misschien is het niet te rationaliseren om voor 1% fantasten van de bevolking de meest geschikte dag van de week (feit aangezien dat voor verreweg de meeste mensen geldt) voor een verkiezing niet te gebruiken.
Niet dat ik verder iets tegen religie of geloof heb. Het is een feit dat ze er zelf voor kiezen om niet op een zondag te stemmen terwijl ze er prima toe in staat zijn om dat wel te doen. Mag ik stellen dat het intolerant is van die 1% om ons ermee op te zadelen om op een zeer drukke doordeweekse dag nog eventjes zien te gaan stemmen omdat zij vanwege hun sprookje weigeren om dat te doen op een zondag?
Hoe kom je eigenlijk bij 1%? Immers alleen al de SGP heeft dat met gemak als aanhang.
pi_139036408
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 16:49 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat ligt eraan, als jij wilt dat Nederland uit de EU gaat en daarom op een partij stemt die dat zegt te gaan regelen, dan gaan de verkiezingen voor jou daar wel over. Dat die ideeën geen meerderheid halen en het niet zal gebeuren, dat is een kwestie van getallen, maar het is niet aan jou om voor andere mensen te bepalen waar de verkiezingen over gaan.
Dan houden die mensen zichzelf voor de gek. Zulke mensen noemen we idioten.
  zaterdag 19 april 2014 @ 09:18:02 #271
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_139037337
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2014 01:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hoe kom je eigenlijk bij 1%? Immers alleen al de SGP heeft dat met gemak als aanhang.

Bron
Dat is wel ongeveer 1% toch?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_139037416
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 09:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Bron
Ik kom daar wel wat hoger uit. Maar je kan ook kijken naar het percentage kiezers. CU en SGP waar de meeste stemmers bezwaar zullen hebben tegen de zondag om te stemmen (en om stembureaus te bemannen en stemmen te tellen, voor sommige gemeenten zou dit een heel concreet probleem zijn) vormen met hun 5-10 zetels bij elkaar zo'n 5% van het electoraat.
pi_139062186
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 09:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Bron
Dit is een zeer misleidende statistiek, zoek maar eens op waar dit op gebaseerd is ( gegevens van kerken :') ).
  zondag 20 april 2014 @ 01:35:56 #274
346939 Janneke141
pi_139062247
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 01:33 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dit is een zeer misleidende statistiek, zoek maar eens op waar dit op gebaseerd is ( gegevens van kerken :') ).
Het is in ieder geval meer bron dan de natte vinger van Bram.
pi_139062261
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 01:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is in ieder geval meer bron dan de natte vinger van Bram.
Dat wel. :D
  zondag 20 april 2014 @ 01:38:42 #276
346939 Janneke141
pi_139062301
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 01:36 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat wel. :D
Begrijp me goed, ik heb niets tegen stemmen op zondag. Maar ik zie ook geen directe reden waarom we iets dat we al 70 jaar doen (stemmen op woensdag) zouden moeten veranderen. Dat je er op een werkdag geen tijd voor zou hebben gaat er bij mij echt niet in, met de hoeveelheid & openingsuren van stembureaus tegenwoordig.
  dinsdag 22 april 2014 @ 15:48:56 #277
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
  dinsdag 22 april 2014 @ 15:55:27 #278
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
  dinsdag 22 april 2014 @ 15:59:02 #279
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_139148450
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 14:06 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Dit was mijn uitkomst bij de Stemwijzer:

Anti EU(ro) Partij
PVV
Artikel 50
ChristenUnie/SGP
Jezus Leeft
CDA
Partij voor de Dieren
VVD
SP
50Plus
Liberaal Democratische Partij
PvdA
IQ, de Rechten-Plichten-Partij
Piratenpartij
D66
Aandacht en Eenvoud
ikkiesvooreerlijk.eu
GroenLinks
De Groenen
  dinsdag 22 april 2014 @ 16:33:51 #280
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_139149487
GroenLinks het hoogst. Wel compleet nuanceloze vragen waar ook nog eens geen uitleg of achtergrondinfo bij zit...
  dinsdag 22 april 2014 @ 16:43:19 #281
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_139149745
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 16:33 schreef pfaf het volgende:
GroenLinks het hoogst. Wel compleet nuanceloze vragen waar ook nog eens geen uitleg of achtergrondinfo bij zit...
Er zit een knop "toelichting" bij elke stelling. Kun je het standpunt van elke partij zien. Bij de stelling
"De EU moet minder geld geven aan armere regio’s binnen de EU" meldt de PVV bijvoorbeeld:
quote:
Er moet geen cent meer naar Griekenland en al die andere knoflooklanden. Nederland moet uit de EU stappen, maar zolang Nederland nog in de EU zit moet de EU sowieso een veel kleiner budget krijgen en moet gestopt worden met het weggeven van Nederlandse welvaart aan bijvoorbeeld zuidelijke staten die er een bende van maken.
Oh, en deze toelichting is daadwerkelijk de toelichting van de PVV, het is geen parodie.
pi_139149981
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 15:59 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Bijna hetzelfde:

The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_139150205
Kan even geen screenshot plaatsen dus hier m'n top 3:

1. PVV
2. Artikel 50
3. Anti EU(ro) Partij

Duidelijk :P
  dinsdag 22 april 2014 @ 16:58:44 #284
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_139150372
Mijn uitslag was wel voorspelbaar: PVV en Artikel50 op een gedeelde eerste plaats. Ik was wel verbaasd als overtuigd atheist dat Jezus Leeft op de vierde plek eindigde.
pi_139150648
Mooie club, die Anti EU Partij. Heb de oprichter vorig jaar geïnterviewd. Een behoorlijk aparte vent.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_139151681
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2014 16:58 schreef Braindead2000 het volgende:
Mijn uitslag was wel voorspelbaar: PVV en Artikel50 op een gedeelde eerste plaats. Ik was wel verbaasd als overtuigd atheist dat Jezus Leeft op de vierde plek eindigde.
ach, past wel bij de collectie mafkezen die je bovenaan hebt staan :P

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2014 17:38:55 ]
pi_139151712
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 16:54 schreef SuicideErrorist het volgende:
Kan even geen screenshot plaatsen dus hier m'n top 3:

1. PVV
2. Artikel 50
3. Anti EU(ro) Partij

Duidelijk :P
Zelfde top 3 :)
pi_139152515
Met maar op één punt oneens met Geert Almighty _O_
Mijn dissidentie ontstond bij vraag 22: "Een in Nederland gesloten homohuwelijk moet in alle EU-landen worden erkend."
Ik had daar Oneens aangegeven terwijl de PVV daar "geen van beide" heeft gestemd.
Artikel 50 heeft twee keer een andere mening volgens deze stemwijzer. Ook op het EU erkenning van het homohuwelijk, maar ook op de bewaarplicht van internetgegevens.

dinsdag 22 april 2014 @ 18:16:04 #289
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139152574
Wat voor regels zijn er van de EU m.b.t. natuurinrichting? :?
Zie stelling 8 van de Stemwijzer.

Stelling 14: belasting op financiële transacties?
Welke? Minimumbedrag? Hoeveel procent?
edit: http://ec.europa.eu/news/economy/130214_nl.htm

Er komt een belasting op financiële transacties in België, Duitsland, Estland, Frankrijk, Griekenland, Oostenrijk, Portugal, Slowakije, Slovenië en Spanje.

De genoemde 11 EU-landen zijn van plan een nieuwe belasting op financiële transacties in te voeren. Op hun verzoek komt de Commissie nu met een gemeenschappelijke aanpak DeutschEnglishfrançais voor het innen van die belasting.

Het doel is dat de financiële sector een eerlijke bijdrage aan de schatkist gaat leveren. Momenteel betaalt de sector relatief lage belastingen.

Het is ook een manier om banken en andere financiële instellingen een deel van de kosten om uit de crisis te komen te laten betalen. Zij hebben de crisis mede veroorzaakt en kregen ook nog substantiële overheidssteun om overeind te blijven.

De belasting wordt geheven op alle financiële transacties waarbij een partij uit een of meer van deze 11 landen betrokken is. Het minimumtarief is 0,01% voor derivaten en 0,1% voor alle andere transacties, waaronder de aankoop van aandelen en obligaties. De deelnemende landen mogen een hoger tarief hanteren.

De belasting geldt niet voor alledaagse financiële activiteiten van particulieren en bedrijven, zoals verzekeringen, hypotheken, aankopen met creditcards of leningen door bedrijven.

Naar schatting gaat de belasting 30-35 miljard euro per jaar opleveren. Een deel daarvan zou naar de EU-begroting kunnen gaan. In dat geval wordt de bijdrage aan de EU van het desbetreffende land met eenzelfde bedrag verlaagd.

De rest van de belastingopbrengst gaat naar de nationale schatkist, en kan worden gebruikt zoals andere belastingen worden gebruikt: bijvoorbeeld voor het terugdringen van de overheidsschuld of voor investeringen in groei en banen.

Wat zijn de volgende stappen?

De 16 andere EU-landen gaan de belasting niet meteen invoeren. Maar zij kunnen dit in een later stadium wel doen. Via de EU hebben zij de eerste 11 landen wel toestemming gegeven English om de belasting alvast te heffen.

Er volgt nu een gedetailleerde discussie over de manier waarop het geld geïnd moet worden. Alle EU-landen mogen deelnemen aan de besprekingen, maar alleen de 11 deelnemers mogen stemmen. Zij moeten het unaniem eens worden voordat de belasting ingevoerd kan worden, naar verwachting op 1 januari 2014. Het Europees Parlement wordt ook nog naar zijn mening gevraagd.

Het zou fijn zijn als ze bij de Stemwijzer dit soort zaken even toelichten. ;)

[ Bericht 28% gewijzigd door Bram_van_Loon op 22-04-2014 18:24:07 ]
#NoDAPL
pi_139152585
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 18:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat voor regels zijn er van de EU m.b.t. natuurinrichting? :?
Zie stelling 8 van de Stemwijzer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natura_2000
  dinsdag 22 april 2014 @ 18:21:07 #291
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139152651
quote:
Een mooi initiatief natuurlijk, zeker voor een land als Nederland wat geen grote stukken natuur heeft (internationaal gezien), maar is het meer dan een papieren tijger? Houdt bijv. Nederland zich hieraan? Nederland heeft onder Rutte juist bezuinigd op de natuur.
#NoDAPL
pi_139152735
Wat vinden jullie van de Jodenhaat vraag nummer 28?
(Of de toelichting daarvan van de IQ-partij?)

Dat niemand van jullie dat noemt (of de andere vragen waarin de enge totalitaire staatsideologie langzaam vorm krijgt)!
pi_139152750
De natura 2000 richtlijn heeft best vergaande consequenties voor Nederland b.v. qua planologische beperkingen vanwege soorten die beschermd zijn.
pi_139152782
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 15:48 schreef freako het volgende:
De StemWijzer Europa is online:

http://europa.stemwijzer.nl/
:)
  dinsdag 22 april 2014 @ 18:27:22 #295
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139152799
Stelling 28 vind ik lastig.
De EU moet de import van Israëlische producten uit de in 1967 bezette gebieden boycotten.

Principieel ben ik het volstrekt eens met zo'n boycot en het zou een mooi signaal afgeven richting Israel, praktisch gezien lijkt het mij niet te handhaven. Ik vrees dan ook dat het een papieren tijger zou worden.
#NoDAPL
  dinsdag 22 april 2014 @ 18:27:59 #296
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139152816
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2014 18:25 schreef 99.999 het volgende:
De natura 2000 richtlijn heeft best vergaande consequenties voor Nederland b.v. qua planologische beperkingen vanwege soorten die beschermd zijn.
Dat vind ik prima, ik vind het in stand houden van de natuurlijk belangrijker, dan maar wat meer vindingrijk zijn.
#NoDAPL
pi_139152822
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 18:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Stelling 28 vind ik lastig.
De EU moet de import van Israëlische producten uit de in 1967 bezette gebieden boycotten.

Principieel ben ik het volstrekt eens met zo'n boycot en het zou een mooi signaal afgeven richting Israel, praktisch gezien lijkt het mij niet te handhaven.
Geen van beide lijkt dan de beste optie.
  dinsdag 22 april 2014 @ 18:29:06 #298
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139152842
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 april 2014 18:28 schreef Tem het volgende:

[..]

Geen van beide lijkt dan de beste optie.
Ja, maar dat wordt wel al de derde "geen van beide". ;)
#NoDAPL
pi_139152848
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 18:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een mooi initiatief natuurlijk, zeker voor een land als Nederland wat geen grote stukken natuur heeft (internationaal gezien), maar is het meer dan een papieren tijger? Houdt bijv. Nederland zich hieraan? Nederland heeft onder Rutte juist bezuinigd op de natuur.
de Hedwigepolder bijvoorbeeld wordt een natuurgebied om de kwaliteit van de natuur in de Westerschelde te behouden
pi_139152859
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja, maar dat wordt wel al de derde "geen van beide". ;)
Ik heb er ook een aantal. Sommige vragen denk ik gewoon totaal anders over dan voor of tegen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')