quote:VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.
Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.
Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
VN wil Sintfeest volledig verbiedenquote:Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.
Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.
Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.
Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
quote:VN-onderzoeker wil af van de Sint
Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.
Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."
Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."
In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
quote:Kamer mengt zich in debat Sint
Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.
Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.
Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.
Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.
Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.
Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.
Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".
Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
Hier verder.quote:Nederland hoeft absoluut niet te vrezen voor een serieus signaal van de Verenigde Naties tegen het sinterklaasfeest. Dat zegt Marc Jacobs, de Belgische vertegenwoordiger van Unesco.
Volgens hem bekleedt Verene Shepherd, die namens de VN kritiek uitte op Sinterklaas, geen enkele serieuze positie bij de VN. 'Ze is slechts een consultant die de naam van de VN misbruikt om een eigen agenda in de media te brengen,' aldus Jacobs.
Consultants
'Alle heisa die de Jamaicaanse Shepherd heeft veroorzaakt met haar brief is niet meer dan een slechte zet in een spel van pressiegroepen in Nederland', zegt de Belg. 'De vier ondertekenaars van die brief behoren helemaal niet tot de bevoegde organen van Unesco, maar gebruikten papier met het briefhoofd van 'de Verenigde Naties', eigenlijk het Hoog Commissariaat van de Mensenrechten. Het zijn een soort consultants die een vooronderzoek voor eigen gebruik doen, maar dan wel quasi-officieel vragen stellen aan de Nederlandse Staat.'
Klik hier voor de rest v/h artikel
De dreigementen en het geweld uit de pro Piet hoek blijft zich maar opstapelen.quote:Op woensdag 13 november 2013 16:05 schreef DrMabuse het volgende:
Komende zaterdag ga ik Sint en Pieten in centrum Den Haag welkom heten.
En elke anti Piet die daar stennis gaat trappen sla ik bont en blauw , geel , rood en paars.
Zijn ze meteen politiek correct geschminkt.
Nou zeg, het is verschrikkelijk die terreur van de pro Pietenquote:Op woensdag 13 november 2013 16:25 schreef Ryon het volgende:
[..]
De dreigementen en het geweld uit de pro Piet hoek blijft zich maar opstapelen.
Dan is het maar beter als Zwarte Piet (of andere geschminkte blanken) Reigersbos vermijden. Straks komen ze nog een puber tegen met een geweer.quote:Op woensdag 13 november 2013 16:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou zeg, het is verschrikkelijk die terreur van de pro Pieten![]()
Heb je dat filmpje van die gastjes op het schoolplein niet gezien?
"alles mag, álles mag, schieten op Zwarte Piet mag"
Dreigementen van tokkies (pro) en opgeschoten jongelui (anti) serieus nemen is triest en een provocatie (in tegenstelling tot het wel levensgevaarlijke dreigement van een maatschappijleraar of vergelijkbare figuren).quote:Op woensdag 13 november 2013 16:25 schreef Ryon het volgende:
[..]
dreigen met geweld, oproepen tot geweld is toch banwaardig op fok?quote:Op woensdag 13 november 2013 16:25 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het serieus nemen van dreigementen is een provocatie?quote:Op woensdag 13 november 2013 16:53 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Dreigementen van tokkies (pro) en opgeschoten jongelui (anti) serieus nemen is triest en een provocatie (in tegenstelling tot het wel levensgevaarlijke dreigement van een maatschappijleraar of vergelijkbare figuren).
Dat staat er niet.quote:Op woensdag 13 november 2013 16:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het serieus nemen van dreigementen is een provocatie?
Maak er een pistool van en de kans is helaas aanzienlijk.quote:Op woensdag 13 november 2013 16:53 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dan is het maar beter als Zwarte Piet (of andere geschminkte blanken) Reigersbos vermijden. Straks komen ze nog een puber tegen met een geweer.
Ja, want in de Bijlmer Gaasperdam loopt elke jongere met een pistool op zak.quote:Op woensdag 13 november 2013 17:00 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Maak er een pistool van en de kans is helaas aanzienlijk.
quote:Op woensdag 13 november 2013 16:25 schreef Ryon het volgende:
[..]
Vreemd dat die school die leraar niet schorst, het zijn nogal uitspraken. Alleen afstand nemen vind ik niet erg kordaat overkomen. Je kind zou maar op zo'n school zitten.quote:
Ja, ook weer zo'n pro-Piet!quote:Op woensdag 13 november 2013 16:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou zeg, het is verschrikkelijk die terreur van de pro Pieten![]()
Heb je dat filmpje van die gastjes op het schoolplein niet gezien?
"alles mag, álles mag, schieten op Zwarte Piet mag"
dat inderdaad. Ik hoop dat het gewoon rustig blijft en dat de anti-piet-lafbekken die een feest voor kinderen op deze manier misbruiken om hun zin te krijgen lekker keihard genegeerd worden. Mensen die over de ruggen van kinderen proberen hun gelijk te halen en die dreigen om - als ze hun zin niet krijgen - zwarte pieten te gaan meppen ten overstaan van duizenden kinderen zijn werkelijk de pitten uit m'n stront niet waard.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:25 schreef Ferdo het volgende:
Ja, ook weer zo'n pro-Piet!
Oh wacht...
En nogmaals, het zal met name het anti-Pietenfront zijn dat hoopt dat het uit de hand loopt. Da's ook de enige partij die daar baat bij zal hebben. Het werd ook al geopperd: "gewoon rellen, dan komt de openbare orde wel in het geding".
Ja, die leraar heeft echt het goede voorbeeld gegevenquote:Op woensdag 13 november 2013 18:25 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ja, ook weer zo'n pro-Piet!
Oh wacht...
En nogmaals, het zal met name het anti-Pietenfront zijn dat hoopt dat het uit de hand loopt. Da's ook de enige partij die daar baat bij zal hebben. Het werd ook al geopperd: "gewoon rellen, dan komt de openbare orde wel in het geding".
Zo'n idioot zou zijn lesbevoegdheid ingetrokken moeten worden, voor hij de kans krijgt om meer leerlingen te vergiftigen met zijn visie.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:29 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, die leraar heeft echt het goede voorbeeld gegeven. Als hij in de klas ook op deze manier lesgeeft is het niet zo gek dat die gasten op het schoolplein het dan normaal vonden om zo te reageren.
Vergeet ook de labieltjes (volwassenen(!!)) bij die rechtzaak uitspraak niet he.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:29 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, die leraar heeft echt het goede voorbeeld gegeven. Als hij in de klas ook op deze manier lesgeeft is het niet zo gek dat die gasten op het schoolplein het dan normaal vonden om zo te reageren.
Sowieso baal je al behoorlijk als je kind op de SGR zit, maar dat even terzijde. Neemt niet weg dat het een openbare school is en dat 'de uitspraken' op persoonlijk titel gedaan zijn. De juridische grond voor een schorsing ontbreekt in dat geval.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:24 schreef Ludd het volgende:
[..]
Vreemd dat die school die leraar niet schorst, het zijn nogal uitspraken. Alleen afstand nemen vind ik niet erg kordaat overkomen. Je kind zou maar op zo'n school zitten.
Weet je dat zeker?quote:Op woensdag 13 november 2013 18:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
Sowieso baal je al behoorlijk als je kind op de SGR zit, maar dat even terzijde. Neemt niet weg dat het een openbare school is en dat 'de uitspraken' op persoonlijk titel gedaan zijn. De juridische grond voor een schorsing ontbreekt in dat geval.
Daarnaast denk ik dat men daar de emoties van de docent ook goed kan begrijpen. Als wij iedereen zouden schorsen die absurde uitspraken heeft gedaan in het kader van de ZP discussie, dan was op grond van alleen deze topic reeks al een heleboel mensen hun baan kwijtgeraakt.
Dat lijkt me nogal onzin. Er zijn wel meer leerkrachten ontslagen om hun mening.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
Sowieso baal je al behoorlijk als je kind op de SGR zit, maar dat even terzijde. Neemt niet weg dat het een openbare school is en dat 'de uitspraken' op persoonlijk titel gedaan zijn. De juridische grond voor een schorsing ontbreekt in dat geval.
Goedpraten. Typisch.quote:Daarnaast denk ik dat men daar de emoties van de docent ook goed kan begrijpen.
Er is nogal een verschil tussen een datatypiste of een leraar die kinderen onderwijst in hoe je geweld moet gebruiken om je zin door te drijven. Ik begrijp dat niet iedereen dat verschil ziet, maar er is wel degelijk een verschil.quote:Als wij iedereen zouden schorsen die absurde uitspraken heeft gedaan in het kader van de ZP discussie, dan was op grond van alleen deze topic reeks al een heleboel mensen hun baan kwijtgeraakt.
Nog meer olie op het vuurquote:Op woensdag 13 november 2013 18:38 schreef StephanL het volgende:
Vanavond op Ned2 een Docu, Zwarte Piet en ik. Een docu waarin Bibi Fadlalla(!) op zoek gaat naar de oorsprong van Zwarte Piet en hoe mensen kunnen houden van zwarte piet die nare associaties oproept en hoe ze Zwarte Piet moet uitleggen aan haar kinderen.
Ned2, 19:55. Herhaling van 1-12-2012.
quote:
Ja, dat is ook het bekende gevalquote:Op woensdag 13 november 2013 18:35 schreef Danny het volgende:
Dat lijkt me nogal onzin. Er zijn wel meer leerkrachten ontslagen om hun mening.
http://www.nujij.nl/polit(...)weets.17184850.lynkx
Ook een leraar Maatschappijleer trouwens.
Ja, maar de stelling dat deze man ook zijn kinderen onderwijst in hoe je geweld moet gebruiken om je zin door te drijven is er eentje die je waarschijnlijk niet hard gaat makenquote:Op woensdag 13 november 2013 18:35 schreef Danny het volgende:
Er is nogal een verschil tussen een datatypiste of een leraar die kinderen onderwijst in hoe je geweld moet gebruiken om je zin door te drijven. Ik begrijp dat niet iedereen dat verschil ziet, maar er is wel degelijk een verschil.
Valt me mee dat de staatsomroep haar vingers niet durfde te branden aan een politiek-correcte Sinterklaasjournaal.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:39 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nog meer olie op het vuur![]()
Goed bezig, die publieke
Ja, daarvan zijn al een aantal filmpjes gepost hier. Niet gezien?quote:Op woensdag 13 november 2013 18:41 schreef Xa1pt het volgende:
Hoorde vandaag van m'n collega dat ze in Suriname ook gewoon Sinterklaas vieren met de bijbehorende Zwarte Pieten die zich kleurrijk uitdossen.
Nope, die heb ik gemist.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:46 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, daarvan zijn al een aantal filmpjes gepost hier. Niet gezien?
Geen gezeik daar, gewoon lekker feestvieren met Sint en Piet.
Ook van de Antillen trouwens.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:46 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, daarvan zijn al een aantal filmpjes gepost hier. Niet gezien?
Geen gezeik daar, gewoon lekker feestvieren met Sint en Piet.
[sarcasme]ah, de subjectieve, relativerende, intelligente kant van het verhaal dus[/sarcasme]quote:Op woensdag 13 november 2013 18:38 schreef StephanL het volgende:
Vanavond op Ned2 een Docu, Zwarte Piet en ik. Een docu waarin Bibi Fadlalla(!) op zoek gaat naar de oorsprong van Zwarte Piet en hoe mensen kunnen houden van zwarte piet die nare associaties oproept en hoe ze Zwarte Piet moet uitleggen aan haar kinderen.
Ned2, 19:55. Herhaling van 1-12-2012.
klopt. en in tegenstelling tot hier schminken ze daar een échte blackfacequote:Op woensdag 13 november 2013 18:41 schreef Xa1pt het volgende:
Hoorde vandaag van m'n collega dat ze in Suriname ook gewoon Sinterklaas vieren met de bijbehorende Zwarte Pieten die zich kleurrijk uitdossen.
Mja, een pedofiel die kinderen misbruikt doet dat ook buiten zijn functie om, maar die wordt ook ontslagen natuurlijk. Ik zou mijn kinderen iig van school halen als zo'n mongool daar 'les' zou geven.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:41 schreef Ryon het volgende:
Ja, maar de stelling dat deze man ook zijn kinderen onderwijst in hoe je geweld moet gebruiken om je zin door te drijven is er eentje die je waarschijnlijk niet hard gaat makenZijn uitspraak was gedaan buiten zijn functie om.
Dat hebben ze al een paar keer gedaan. In 2006 deden ze regenboogpieten en sindsdien hebben ze de term 'zwarte piet' al laten varen. Het is nu alleen nog 'piet'. Kwestie van tijd. Maar hulde voor Dolores Leeuwin, die gewoon lekker haar ding doet als negerin met een gezond stel hersens.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:42 schreef Ferdo het volgende:
Valt me mee dat de staatsomroep haar vingers niet durfde te branden aan een politiek-correcte Sinterklaasjournaal.
Die Bibi is een beetje gek in haar hoofd. Die doet net of het alle zwarten mensen aangaat en dat Nederlanders allemaal racistisch zijn. Haar Twitter spreekt boekdelen.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:49 schreef Danny het volgende:
[..]
[sarcasme]ah, de subjectieve, relativerende, intelligente kant van het verhaal dus[/sarcasme]
De linkse omroep is druk bezig met propagandavoeren in ieder geval.
[..]
klopt. en in tegenstelling tot hier schminken ze daar een échte blackface
[..]
Zat ik ook te denken toen ik het net zag. Hulde aan Doloresquote:Op woensdag 13 november 2013 18:49 schreef Danny het volgende:
Dat hebben ze al een paar keer gedaan. In 2006 deden ze regenboogpieten en sindsdien hebben ze de term 'zwarte piet' al laten varen. Het is nu alleen nog 'piet'. Kwestie van tijd. Maar hulde voor Dolores Leeuwin, die gewoon lekker haar ding doet als negerin met een gezond stel hersens.
Gelukkig wel.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:59 schreef Danny het volgende:
Er zijn overigens meer negers die wél helder nadenken
jup, maar met al het gekanker op de zeurpieten mag dat ook wel gezegd worden. niet elke neger schiet in een soort paranoïde martelaarsrol bij het zien van zwarte piet.quote:
Heb jij pitten in je stront? Brr, klinkt niet gezond.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:29 schreef Danny het volgende:
Mensen die over de ruggen van kinderen proberen hun gelijk te halen en die dreigen om - als ze hun zin niet krijgen - zwarte pieten te gaan meppen ten overstaan van duizenden kinderen zijn werkelijk de pitten uit m'n stront niet waard.
Deze allemaal wel:quote:
ligt er maar net aan wat je gegeten hebt. Maar zelfs die pitten zijn ze niet waard.quote:Op woensdag 13 november 2013 19:07 schreef Gia het volgende:
Heb jij pitten in je stront? Brr, klinkt niet gezond.
In mijn vriendenkring zijn alle donkere types gewoon blij met Piet, op eentje na die er niet helemaal wild van is. En dat mag ook gewoon. Eén maatje is hardcore antipiet en die is minstens even bleek als ikquote:Op woensdag 13 november 2013 19:02 schreef Danny het volgende:
[..]
jup, maar met al het gekanker op de zeurpieten mag dat ook wel gezegd worden. niet elke neger schiet in een soort paranoïde martelaarsrol bij het zien van zwarte piet.
Je verwacht het niet.quote:Op woensdag 13 november 2013 19:02 schreef Danny het volgende:
[..]
jup, maar met al het gekanker op de zeurpieten mag dat ook wel gezegd worden. niet elke neger schiet in een soort paranoïde martelaarsrol bij het zien van zwarte piet.
bij mij ook hoor, maar je hoort meer over de zeurnegers dan de normale negers de laatste tijd, dus wilde dat nog even nuancerenquote:Op woensdag 13 november 2013 19:09 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
In mijn vriendenkring zijn alle donkere types gewoon blij met Piet, op eentje na die er niet helemaal wild van is. En dat mag ook gewoon. Eén maatje is hardcore antipiet en die is minstens even bleek als ik
quote:Op woensdag 13 november 2013 19:02 schreef Danny het volgende:
quote:
En niet alle anti pieten zijn Quincy of Prem. En niet alle pro pieten zijn Geertje PVV. Zo amen.quote:Op woensdag 13 november 2013 19:09 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
In mijn vriendenkring zijn alle donkere types gewoon blij met Piet, op eentje na die er niet helemaal wild van is. En dat mag ook gewoon. Eén maatje is hardcore antipiet en die is minstens even bleek als ik
quote:Op woensdag 13 november 2013 19:22 schreef sp3c het volgende:
mijn nichtjes slaan de intocht dit jaar over omdat hun moedertjes dit hele verhaal ook hebben gevolgd en het lijkt ze niet zo heel gezellig meer ... mogelijk een tikje grimmig en de dames willen geen risico lopen met hun kindertjes
denk niet dat ze daar uniek in zijn
we vieren het nu gewoon thuis met zijn allen
met oorbellen
Heeft Piet ook een botje van marsepein door zijn neusquote:Op woensdag 13 november 2013 19:23 schreef sp3c het volgende:
en de pieten hebben een surinaams accent
racistisch als we zijn
Je kunt de intocht ook in een dorp in de buurt bijwonen misschien, als je dat zou willen. Dan is het ook meteen kleinschaliger allemaal. Uit het dorp waar wij wonen gaan om die reden ook vaak mensen met hun kinderen naar de intocht in een kleiner dorpje hier in de buurt.quote:Op woensdag 13 november 2013 19:22 schreef sp3c het volgende:
mijn nichtjes slaan de intocht dit jaar over omdat hun moedertjes dit hele verhaal ook hebben gevolgd en het lijkt ze niet zo heel gezellig meer ... mogelijk een tikje grimmig en de dames willen geen risico lopen met hun kindertjes
met oorbellen
op zich ook een optie denk ik maar met de hele gang gezellig bij elkaar is ook altijd wel een goed verhaalquote:Op woensdag 13 november 2013 19:31 schreef poemojn het volgende:
[..]
Je kunt de intocht ook in een dorp in de buurt bijwonen misschien, als je dat zou willen. Dan is het ook meteen kleinschaliger allemaal. Uit het dorp waar wij wonen gaan om die reden ook vaak mensen met hun kinderen naar de intocht in een kleiner dorpje hier in de buurt.
Dit lees ik nu pas (scherm te lang open) maar dit bedoel ik dus. Hoe sneu is dat...quote:Op woensdag 13 november 2013 19:22 schreef sp3c het volgende:
met oorbellen
Komt vast wel goed allemaal. Niet verdrietig zijn...quote:Op woensdag 13 november 2013 19:36 schreef CartWOman het volgende:
Ik hoop zo dat het voor kinderen en ouders een gezellige intocht wordt, zonder wanklank.
Wat is het allemaal uit de hand gelopen... Eerlijk gezegd heb ik helemaal geen zin om me te verdiepen in dat slavenverhaal.
De vroegere Zwarte Piet was streng en kinderen waren bang.
De Zwarte Piet van nu is een jolige, lieve kindervriend die gekke capriolen uithaalt voor de kinderen.
En de kinderen lachen en houden van Zwarte Piet. Dat is toch mooi?![]()
Word er echt verdrietig van.
ook gezellig, geen last van regen en kou is ook prettig, en je kunt de intocht op tv kijken..quote:Op woensdag 13 november 2013 19:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
op zich ook een optie denk ik maar met de hele gang gezellig bij elkaar is ook altijd wel een goed verhaal
Yup. Hopelijk de eerste en meteen de laatste keer. Achterlijk gedoe. We hebben ook even overwogen niet te gaan, maar dat is niet te verkopen aan de kleintjes. Die kijken er zo naar uit. Bovendien winnen de zuurtjes dan.quote:Op woensdag 13 november 2013 19:47 schreef sp3c het volgende:
toch godsgeklaagd dat je dat soort afspraken moet maken over de intocht van sint en fok!king piet
die hebben al gewonnenquote:Op woensdag 13 november 2013 19:51 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Yup. Hopelijk de eerste en meteen de laatste keer. Achterlijk gedoe. We hebben ook even overwogen niet te gaan, maar dat is niet te verkopen aan de kleintjes. Die kijken er zo naar uit. Bovendien winnen de zuurtjes dan.
Dat bepaal ik zelf wel. Ik ben je slaaf niet.quote:
quote:Op woensdag 13 november 2013 19:23 schreef sp3c het volgende:
racistisch als we zijn
precies. Ik zie echter wel een Henk Westbroek op normale toon pro-piet zijn, maar ik moet de eerste anti-piet die niet half Nederland voor racist uitmaakt nog tegen komen.quote:Op woensdag 13 november 2013 19:29 schreef anonymoussie het volgende:
En niet alle anti pieten zijn Quincy of Prem. En niet alle pro pieten zijn Geertje PVV. Zo amen.
eens. het is droevig. vooral voor de kinderen.quote:Op woensdag 13 november 2013 19:36 schreef CartWOman het volgende:
Ik hoop zo dat het voor kinderen en ouders een gezellige intocht wordt, zonder wanklank.
Wat is het allemaal uit de hand gelopen... Eerlijk gezegd heb ik helemaal geen zin om me te verdiepen in dat slavenverhaal.
De vroegere Zwarte Piet was streng en kinderen waren bang.
De Zwarte Piet van nu is een jolige, lieve kindervriend die gekke capriolen uithaalt voor de kinderen.
En de kinderen lachen en houden van Zwarte Piet. Dat is toch mooi?![]()
Word er echt verdrietig van.
ik mag hopen dat er niemand op wiens plek dan ook gezet wordt. normaliter keur ik elke vorm van geweld al af, maar tijdens een kinderfeest ben je echt niet goed bij je plaat als je gaat lopen vechten.quote:Op woensdag 13 november 2013 19:44 schreef IntensiveGary het volgende:
Ik ben erg benieuwd hoe de intocht hier gaat komend weekend. Zaterdag mijd ik het Beursplein sowieso en zondag gaan we met de hele ploeg ver van de Dam af. Zowel m'n zwager als ik hebben korte lontjes en we hebben de vrouwen en een handvol koters bij ons. Die moeten een leuke dag krijgen. We gaan het dus ( hoewel ik stiekem graag wat mensen op hun plek zou zetten ) niet opzoeken en er gewoon een leuke intocht van maken. Wel hebben we afgesproken dat als we protestpietjes tegenkomen we ze afschermen en onze vrouwen de kinderen uit zicht houden. Doodnegeren dus.
Oh toppie!quote:Op woensdag 13 november 2013 20:10 schreef Heufd het volgende:
En vanavond ook weer bij Pauw en Witteman.
Een Moorse page met link aan slavenij? Ik ben wel vrij overtuigd dat Piet in de 1e instantie idd een Moor moest voorstellen zoals op FOK vaak onderbouwd is, zoals in het zwarte piet topic in POL en linkjes van Ibla hier. Toffe bijdrage ook van Ibla aan dit topic.quote:
Mwa ik vond ome Henk wel een beetje boos.quote:Op woensdag 13 november 2013 20:11 schreef Danny het volgende:
[..]
precies. Ik zie echter wel een Henk Westbroek op normale toon pro-piet zijn, maar ik moet de eerste anti-piet die niet half Nederland voor racist uitmaakt nog tegen komen.
goed dat je jezelf kent. dat is de eerste stapquote:Op woensdag 13 november 2013 19:23 schreef sp3c het volgende:
racistisch als we zijn
sp3c is zo racistisch als de pest. als die ooit een neger tegen komt dan zwaait er wat voor 'm.quote:Op woensdag 13 november 2013 20:19 schreef Casiotone het volgende:
[..]
goed dat je jezelf kent. dat is de eerste stap
weet ik eigenlijk niet, als we met weinig zijn dan doen we het zelf maar dan hebben ze meer een Haags accentquote:
Natuurlijk wordt er niet geknokt. Dat is het toch helemaal niet waard. Het is een fucking kinderfeest. Dan geef je ze hun zin en is volgend jaar de intocht verboden. Maar ik zou liegen als ik zei dat m'n handen niet jeuken bij het aanschouwen van de Quinsy's van deze wereld...quote:Op woensdag 13 november 2013 20:11 schreef Danny het volgende:
ik mag hopen dat er niemand op wiens plek dan ook gezet wordt. normaliter keur ik elke vorm van geweld al af, maar tijdens een kinderfeest ben je echt niet goed bij je plaat als je gaat lopen vechten.
Gewoon iemand die op zoek gaat naar wie Zwarte Piet is, wat hij voorstelt, waarom mensen zo stug vast blijven houden aan een traditie en waarom mensen er vanaf willen. Niet echt propaganda, vind ik.quote:Op woensdag 13 november 2013 20:18 schreef Danny het volgende:
Zoals verwacht; NPO doet weer lekker policor propagandawerk
'Ik mag wel een mening hebben over de traditie, maar ik mag er niets aan veranderen. Ik voel me als een roepende in de woestijn'. De hele docu is gemaakt vanuit het perspectief van iemand die zich gediscrimineerd voelt door een kinderfeestje. Ik wacht wel tot de NPO een docu uitzendt met als uitgangspunt het kinderfeest in plaats van het racistische feest.quote:Op woensdag 13 november 2013 20:23 schreef Heufd het volgende:
Gewoon iemand die op zoek gaat naar wie Zwarte Piet is, wat hij voorstelt, waarom mensen zo stug vast blijven houden aan een traditie en waarom mensen er vanaf willen. Niet echt propaganda, vind ik.
Het is inderdaad gemaakt vanuit het perspectief van iemand die zich gediscrimineerd voelt, maakt het toch niet meteen propaganda? Ze probeert je niet te overtuigen van haar gelijk, laat ook andersdenkenden aan het woord en neemt die ook serieus. Niets mis mee.quote:Op woensdag 13 november 2013 20:28 schreef Danny het volgende:
[..]
'Ik mag wel een mening hebben over de traditie, maar ik mag er niets aan veranderen. Ik voel me als een roepende in de woestijn'. De hele docu is gemaakt vanuit het perspectief van iemand die zich gediscrimineerd voelt door een kinderfeestje. Ik wacht wel tot de NPO een docu uitzendt met als uitgangspunt het kinderfeest in plaats van het racistische feest.
Beetje oud om nu nog te achterhalen wie en wat zwarte piet is. Laat het gewoon een fantasiefiguur voor de kinderen zijn. Waar bemoeien die zeurende volwassenen zich allemaal mee? Denk je dat dat leuk is voor de kinderen die er ongetwijfeld nu iets van mee gaan krijgen.quote:Op woensdag 13 november 2013 20:23 schreef Heufd het volgende:
[..]
Gewoon iemand die op zoek gaat naar wie Zwarte Piet is, wat hij voorstelt, waarom mensen zo stug vast blijven houden aan een traditie en waarom mensen er vanaf willen. Niet echt propaganda, vind ik.
Ik vind dat dit een typisch voorbeeld is van een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.quote:Op woensdag 13 november 2013 20:40 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Beetje oud om nu nog te achterhalen wie en wat zwarte piet is. Laat het gewoon een fantasiefiguur voor de kinderen zijn. Waar bemoeien die zeurende volwassenen zich allemaal mee? Denk je dat dat leuk is voor de kinderen die er ongetwijfeld nu iets van mee gaan krijgen.
Het is gewoon een kinderfeest willens en wetens verpesten.
Oh wacht: ik vind dat een kinderfeest willens en wetens door een paar jankzakken verpest wordt.
Ik vind dat ookquote:Op woensdag 13 november 2013 20:40 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Beetje oud om nu nog te achterhalen wie en wat zwarte piet is. Laat het gewoon een fantasiefiguur voor de kinderen zijn. Waar bemoeien die zeurende volwassenen zich allemaal mee? Denk je dat dat leuk is voor de kinderen die er ongetwijfeld nu iets van mee gaan krijgen.
Het is gewoon een kinderfeest willens en wetens verpesten.
Oh wacht: ik vind dat een kinderfeest willens en wetens door een paar jankzakken verpest wordt.
sterkquote:Op woensdag 13 november 2013 20:19 schreef Casiotone het volgende:
[..]
goed dat je jezelf kent. dat is de eerste stap
Hoeveel willen het feest nou stoppen? En moet dan een hele groep bevooroordeeld worden doordat bepaalde mensen het willen stoppen? Wat een gespannen gedoe...quote:Op woensdag 13 november 2013 20:43 schreef Danny het volgende:
En ik vrees dat als dat feest stopt te bestaan een bepaalde groep mensen op weinig begrip kunnen rekenen in de toekomst.
in Nederland zijn er maar een paar nodig. En het stoppen is heel makkelijk. Die Romeo Grot zei het al 'alle pieten in elkaar slaan'. Openbare orde verstoren zodat er geen vergunning meer wordt uitgegeven volgend jaar of het jaar erop of het jaar daarop. Maar er zijn er best veel die er vanaf willen en in ieder geval een substantieel deel daarvan heeft geen enkel probleem geweld te gebruiken om hun doel te bereiken. Dat is dan een deel van de multicultuur waar ons land mee verrijkt is. Geweld om je zin te krijgen is iets dat in veel culturen gewoon geaccepteerd is.quote:Op woensdag 13 november 2013 20:52 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Hoeveel willen het feest nou stoppen? En moet dan een hele groep bevooroordeeld worden doordat bepaalde mensen het willen stoppen? Wat een gespannen gedoe...
mensen die het zelf vieren is niet hetzelfde als versierde winkels met pieten achter de kassa, pieten in het winkelcentrum, sinterklaasjournaal en sinterklaasfilms (want dat zijn nu stuk voor stuk racistische rolprenten geworden). Het is nog niet zover, maar je hoeft geen helderziende te zijn om te zien dat ze binnen enkele jaren gewoon hun zin hebben en er van de hele sint en pietviering niets meer over is.quote:Op woensdag 13 november 2013 20:57 schreef sp3c het volgende:
moet niet maar zo werkt het uiteindelijk wel ... figuren die zich hier niet overheen kunnen zetten gaan echt niet eerst vragen of je pro of antipiet bent ofzo
maar goed, het sinterklaasfeest blijft gewoon bestaan zolang mensen het blijven vieren, dat kun je helemaal niet stoppen tenzij je de politie op 5 december deuren in laat trappen om te checken hoe zwart de Pieten wel niet zijn
Dat zal de trieste uitkomst wel zijn ja.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:00 schreef Danny het volgende:
[..]
mensen die het zelf vieren is niet hetzelfde als versierde winkels met pieten achter de kassa, pieten in het winkelcentrum, sinterklaasjournaal en sinterklaasfilms (want dat zijn nu stuk voor stuk racistische rolprenten geworden). Het is nog niet zover, maar je hoeft geen helderziende te zijn om te zien dat ze binnen enkele jaren gewoon hun zin hebben en er van de hele sint en pietviering niets meer over is.
De geest is uit de fles. Sinterklaas is besmet door 21 fucking idioten.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:04 schreef sp3c het volgende:
ik ben er eerlijk gezegd van overtuigd dat Nederland weer terug gaat naar Nederland waar mensen gewoon hun schouders ophalen voor dit soort onzin ... je hoort het overal, mensen zijn klaar met dit soort geneuzel van zelfbenoemde intellectuelen, politici en huilebalken
stop die onzin weer terug in de achterkamertjes
Mwa misschien een geval van 'blaffende honden bijten niet'. En dat kan net zo goed gezegd worden over een stelletje PVV tokkies waar ons land mee verrijkt is. Idioten zijn te vinden in elke cultuur/ volk. Volgens mij is dit alleen in Amsterdam een issue. Amsterdam kent veel blaffende honden? Als er geweldadig gehandeld wordt zou dat in en in dom zijn naast in en in triest. Maar we zullen zien...quote:Op woensdag 13 november 2013 20:58 schreef Danny het volgende:
[..]
in Nederland zijn er maar een paar nodig. En het stoppen is heel makkelijk. Die Romeo Grot zei het al 'alle pieten in elkaar slaan'. Openbare orde verstoren zodat er geen vergunning meer wordt uitgegeven volgend jaar of het jaar erop of het jaar daarop. Maar er zijn er best veel die er vanaf willen en in ieder geval een substantieel deel daarvan heeft geen enkel probleem geweld te gebruiken om hun doel te bereiken. Dat is dan een deel van de multicultuur waar ons land mee verrijkt is. Geweld om je zin te krijgen is iets dat in veel culturen gewoon geaccepteerd is.
Mwoah.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:07 schreef sp3c het volgende:
maar het houd heel Nederland al weken bezig
ken jij mensen die zich er echt druk om maken?quote:
Nee, juist niet. Ik heb niet het idee dat dit heel Nederland echt bezighoudt.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:10 schreef sp3c het volgende:
ken jij mensen die zich er echt druk om maken?
Nee hoor, ik had te veel gequote, reageerde enkel op die laatste zin.quote:
Tja dat idee heb ik ook een beetje.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:07 schreef sp3c het volgende:
er zijn wel meer dan 21 mafkezen die het feest proberen te besmetten en ze zitten in beide kampen
maar als je er gewoon op je werk of met je vrienden over praat dan zegt iedereen
geen hond die het verder wat kan schelen maar het houd heel Nederland al weken bezig
raar is dat
NWS doet er ook wat aardige scheppen strooigoed overheen.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:12 schreef sp3c het volgende:
maar ok, het houd heel digitaal Nederland al weken/maanden bezig
Geenstijl heeft de tijd van het jaar enzo maar verder is er eigenlijk niets aan de hand en ik zie sint en piet ook echt niet verdwijnen binnen 10 jaar
De users op NWS dan. Met 38 pietentopics.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:15 schreef sp3c het volgende:
NWS doet nergens scheppen overheen, we bieden een platform waar mensen over dingen in discussie kunnen gaan en vooralsnog doen die mensen dat vrij netjes
mja je zit nu eenmaal op een discussieforum om in discussie te gaan over dingenquote:Op woensdag 13 november 2013 21:16 schreef Copycat het volgende:
[..]
De users op NWS dan. Met 38 pietentopics.
Joh!quote:Op woensdag 13 november 2013 21:18 schreef sp3c het volgende:
mja je zit nu eenmaal op een discussieforum om in discussie te gaan over dingen
het is wat veel idd maar er is ook wat veel commotie over dit jaarquote:Op woensdag 13 november 2013 21:20 schreef Copycat het volgende:
[..]
Joh!
Het is imo alleen een nogal relatief hoog aantal topics voor een onderwerp dat over een paar weken weer een jaartje in de kast verdwijnt. That's all.
ken jij in persoonlijke kring mensen die zich er echt druk over maken?quote:Op woensdag 13 november 2013 21:21 schreef Jian het volgende:
Het internet staat er vol mee, er verschijnen artikelen en columns in zowat alle kranten en dat meerdere malen per week, er zijn meningen te horen op vrijwel alle radiozenders en programma's te zien op zowel commerciële als publieke televisie, waaronder vanavond ook weer 2 x, waaronder P&W, maar voor de rest speelt het allemaal niet zo.......... mwah!
De media loopt ermee weg. Joepie!quote:Op woensdag 13 november 2013 21:21 schreef Jian het volgende:
Het internet staat er vol mee, er verschijnen artikelen en columns in zowat alle kranten en dat meerdere malen per week, er zijn meningen te horen op vrijwel alle radiozenders en programma's te zien op zowel commerciële als publieke televisie, waaronder vanavond ook weer 2 x, waaronder P&W, maar voor de rest speelt het allemaal niet zo.......... mwah!
Imo vooral ook veel opgezochte commotie.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:22 schreef sp3c het volgende:
het is wat veel idd maar er is ook wat veel commotie over dit jaar
Druk maken, wat is druk maken, maar er wordt wel over gesproken en dat is natuurlijk helemaal niet zo raar, want ik zei het hier als eens;quote:Op woensdag 13 november 2013 21:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
ken jij in persoonlijke kring mensen die zich er echt druk over maken?
Fijn dat je er blij mee bent.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:23 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
De media loopt ermee weg. Joepie!
quote:Empathie
Een woord dat ik keer op keer zie terugkeren in deze hele discussie is het woord "empathie". De voorstanders van het behouden van Zwarte Piet in de vorm zoals we hem nu kennen walsen volledig over de gevoelens en argumenten heen van degenen die graag wat dingen veranderd zouden willen zien. Vervolgens worden er argumenten gebruikt als blanke vla, het Suikerfeest en de helpers van de Kerstman en wordt er toch vooral verzocht om je met iets belangrijkers bezig te gaan houden.
Als klap op de vuurpijl mogen de tegenstanders als ze het niet willen vieren oprotten naar hun eigen land. Als hun eigen land vervolgens gewoon Nederland blijkt te zijn dan gaan ze maar naar het land van hun voorouders terug of naar donker Afrika, want "Hoe zouden jullie het vinden als we in jouw land komen en je cultuur zouden afpakken/verpesten?" Ik hoop dat niemand de ironie ontgaat van het in een adem noemen van voorouders, eigen land, donker Afrika en cultuur afpakken/verpesten.
Trots
Dan zijn er ook altijd een paar die vinden dat zij er niks aan kunnen doen wat hun voorouders hebben gedaan en er ook niet voor verantwoordelijk zijn. Daar is verder geen speld tussen te krijgen. Niemand die nu leeft draagt daar persoonlijk ook maar enige verantwoordelijkheid voor, maar als we dat nou eens op een iets hoger level bekijken en er niet persoonlijk naar kijken, maar als Nederland zijnde?
Als Nederland hebben we zoveel om trots op te zijn. Rembrandt, Vermeer en Johan Cruyff om maar een paar voorbeelden te noemen. Maar in hoeverre zijn we hier dan wel verantwoordelijk voor? We hebben zelf de Nachtwacht toch niet geschilderd of een doelpunt gemaakt of zelfs maar een voorzet gegeven? Waarom dan wel trots zijn op de goede dingen, maar niet even achter je oren krabben over de schaduwkant van onze geschiedenis?
Nederland was een van de laatste europese landen die de slavernij heeft afgeschaft en het bekendste Nederlandse woord ter wereld is "apartheid". Is het dan misschien niet verstandig om even te kijken naar de vorm waarin we nu Sinterklaas vieren i.p.v. heel demonstratief onze vingers in de oren te steken en keihard LA LA LA LA LA te gaan zingen?
Jeugdsentiment
Aan de andere kant valt er ook veel te zeggen voor het argument dat er om empathie wordt gevraagd, maar door in te zetten met "Zwarte Piet is Racisme" of je als voorzitster van een onderzoeksgroep van de VN bij voorbaat al uit te laten met teksten als "Waarom hebben jullie eigenlijk 2 Sante Clauses nodig?" er weinig gevoel voor empathie wordt getoond. De liefde voor Zwarte Piet wordt heel gemakkelijk afgedaan als jeugdsentiment en een hele bevolkingsgroep die het alleen maar als een leuk kinderfeest ziet en ervaart wordt weggezet als racistisch. Dat is in ieder geval hoe het wordt ervaren. En geloof me er is echt helemaal niemand in Nederland die zich bij de intocht van Sinterklaas op de kade genoeglijk in z’n handen staat te wrijven met het idee "Zo en dan gaan we nu weer eens even lekker 2 weken slavernijtje spelen". Die associatie is er gewoon niet….
Ik snap ook wel dat een actie en/of Facebook pagina met de naam "Wij vinden Zwarte Piet niet zo leuk en zijn van mening dat er een aantal minder prettige en racistisch getinte elementen aan vastkleven dus zouden jullie het misschien een keer willen overwegen om dat een klein beetje aan te passen?" waarschijnlijk niet veel zoden aan de dijk had gezet, maar net zoals het bij sommigen pijn doet om voor zwarte piet uitgemaakt te worden is het ook niet leuk om bij iets waar je zoveel plezier aan hebt beleefd, fijne herinneringen aan hebt, van generatie op generatie hebt gevierd en geen enkel kwaad in ziet te worden gelinkt aan zoiets naars als racisme.
Samenleving
Voor iedereen in Nederland die het Sinterklaasfeest vol overgave viert is Zwarte Piet een held die plezier en cadeautjes komt brengen. Kinderen willen Zwarte Piet zijn en niet Sinterklaas en tegelijkertijd is er ook een hele grote groep die zich er gewoon heel erg onprettig bij voelt. Tot voor kort was ik er heilig van overtuigd dat we in een beschaafde samenleving woonden. Dat beschaafde kunnen we inmiddels voor een groot deel wel al naar het rijk der fabelen verwijzen als je de reacties bekijkt die er hier en daar gespuid worden, maar een samenleving is het nog steeds. We zullen het dus ook samen moeten doen.
De oplossing
Volgens mij zit de crux in het feit dat beide kanten geen begrip voor elkaar proberen op te brengen en het in veel gevallen al vrij snel verzandt in respectloze en hatelijke opmerkingen. Ik sta zelf in het leven met de opvatting dat een gebeurtenis op zich geen betekenis heeft en dat jouw reactie op die gebeurtenis bepaalt wat de uitkomst is. De enige manier om die uitkomst dus te beïnvloeden is door je reactie. Op de gebeurtenis heb je geen invloed, maar op je reactie des te meer.
Zou het nou zo'n ramp zijn als we straks op het Sinterklaasjournaal te zien krijgen dat een boef de pakjesboot op wilde blazen, maar per ongeluk een verfbom heeft gebruikt en dat alle Pieten nu zilver zijn? Ik weet zeker dat als ik daarna tegen me dochter begin over Zwarte Piet dat ze me direct zal corrigeren door te zeggen: "Papa het is geen Zwarte Piet meer hoor. Het is nu Zilver Piet." Zou de intentie van het vieren van het Sinterklaasfeest daarmee ook maar enigszins veranderen? Ik denk het niet.
Maar waarom iets veranderen wat goed is? Als je dit gaat veranderen impliceer je dat het fout was en dat wil er bij mij niet in.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:33 schreef Unquote het volgende:
Column van Jerry Arens, ik heb de eerste helft eraf geknipt omdat het erg lang is, maar dit stuk somt voor mij wel zo'n beetje alles op wat ik er over te zeggen heb.
[..]
wil je er misschien over praten?quote:Op woensdag 13 november 2013 21:33 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Ik zat er echt op te wachten.
Lekker gespannen allemaal.
Een woord dat ik keer op keer zie terugkeren in deze hele discussie is het woord "empathie". De voorstanders van het behouden van Zwarte Piet in de vorm zoals we hem nu kennen walsen volledig over de gevoelens en argumenten heen van degenen die graag wat dingen veranderd zouden willen zien.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:33 schreef Unquote het volgende:
Column van Jerry Arens, ik heb de eerste helft eraf geknipt omdat het erg lang is, maar dit stuk somt voor mij wel zo'n beetje alles op wat ik er over te zeggen heb.
[..]
beetje een flauw verhaal vind ikquote:Op woensdag 13 november 2013 21:33 schreef Unquote het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 13 november 2013 21:33 schreef Unquote het volgende:
[..]
Zo zijn er al een paar stukjes voorbij gekomen, mensen die eigenlijk niet zo goed overzien waar deze hele discussie allemaal over gaat. Waarom zou je iets onmiddellijk aanpassen aan wat een kleine minderheid eist, op grond van vage argumenten en onbepaalde gevoeligheden, terwijl een grote meerderheid daar helemaal niets voor voelt?quote:Op woensdag 13 november 2013 21:33 schreef Unquote het volgende:
[..]
Hoe groot is die groep en hoe onprettig voelen ze zich erbij? Want de ex-Afrikanen (negers schijnt niet meer te mogen tegenwoordig) die ik erover gesproken zitten er niet mee en zien ook wel dat de link met slavernij-re-enactment erg vergezocht is en niet leeft bij de (meeste) Nederlanders, zoals Jerry ook opmerkt.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:33 schreef Unquote het volgende:
een hele grote groep die zich er gewoon heel erg onprettig bij voelt
Geloof het of niet, maar die ene blanke maat van mij heeft het nu over het n-woordquote:Op woensdag 13 november 2013 21:57 schreef sp3c het volgende:
negers mag gewoon hoor, wie zegt dat dat niet mag?
Nou, daar zijn de meningen over verdeeld hoor, ook dat ligt hier en daar weer gevoelig.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:57 schreef sp3c het volgende:
wat een homoquote:Op woensdag 13 november 2013 22:00 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Geloof het of niet, maar die ene blanke maat van mij heeft het nu over het n-woord![]()
't Is een zeer goede vriend. Komt uit een ontzettend policor nest en gaat daar zelf nog even met een factor 10 overheen. We hebben al lang geleden afgesproken niet over politiek te spreken, want dan gaan de koppen tegen elkaar.
Blankenquote:Op woensdag 13 november 2013 21:57 schreef sp3c het volgende:
Echtquote:
Nederneger dan?quote:Op woensdag 13 november 2013 22:05 schreef sp3c het volgende:
fuck die shit, de eerste die mij een afro-Hollander noemt krijgt een draai om zijn oren
Maar hoe noemt ie zelf nu een n........ dan?quote:Op woensdag 13 november 2013 22:05 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
EchtSupergozer hoor, maar politiek staan we mijlenver uit elkaar. Toch één van m'n beste gabbers.
quote:Op woensdag 13 november 2013 22:05 schreef sp3c het volgende:
fuck die shit, de eerste die mij een afro-Hollander noemt krijgt een draai om zijn oren
dat wordt verhuizenquote:Op woensdag 13 november 2013 22:05 schreef sp3c het volgende:
Hoe denk jij te weten welke kleur ik heb?quote:Op woensdag 13 november 2013 22:09 schreef Jian het volgende:
[..]
Nee, dat kan alleen als je dezelfde kleur hebt hè, anders is het niet respectvol ....
Geen idee. Hem kennende denkt ie niet in kleuren en soorten, maar in mensen of iets dergelijks. Fucking hippiequote:Op woensdag 13 november 2013 22:07 schreef Jian het volgende:
[..]
Maar hoe noemt ie zelf nu een n........ dan?
Ik vraag het om dat nogal wat mensen die zo denken wel accoord zijn met "zwarte" terwijl ik dat nu juist weer een enigszins negatieve klank vind hebben.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:10 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Geen idee. Hem kennende denkt ie niet in kleuren en soorten, maar in mensen of iets dergelijks. Fucking hippie
Ik ga het hem niet vragen, ik lees dit soort dingen op zijn facebook. We praten irl over heel andere dingen waar we het wél over eens zijn. Ik ben oprecht bang dat het iets als afro-nederlander oid isquote:Op woensdag 13 november 2013 22:12 schreef Jian het volgende:
[..]
Ik vraag het om dat nogal wat mensen die zo denken wel accoord zijn met "zwarte" terwijl ik dat nu juist weer een enigszins negatieve klank vind hebben.
Maar de meesten willen helemaal niet het hele sinterklaasfeest afschaffen. Ze hebben alleen een probleem met Zwarte Piet, niet met het hele feest...Niemand heeft ook opgeroepen tot luide protesten bij de intocht. Er is 1 oproep, en die zegt: met je rug naar de Sint toe gaan staan. Nog steeds geen beste actie maar het is niet luidruchtig en er wordt niks 'verpest' voor kinderen.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Een woord dat ik keer op keer zie terugkeren in deze hele discussie is het woord "empathie". De voorstanders van het behouden van Zwarte Piet in de vorm zoals we hem nu kennen walsen volledig over de gevoelens en argumenten heen van degenen die graag wat dingen veranderd zouden willen zien.
---------------------------------------------------------------------
Ow, de voorstanders van ZP hebben geen empathie en ' walsen volledig over de gevoelens heen' van degene die verandering willen zien het hele feest af willen schaffen?
Wat dacht je van de empathie van de tegenstanders die het hele feest voor alle kinderen willen verpesten en dat ook op luidde toon kenbaar gaan maken tijdens de intocht met alle kinderen erbij?
Eventueel onder dreiging en met gebruikmaking van geweld?
Jij snapt het nog niet helemaal geloof ik.
Het maakt helemaal niks uit waar Zwarte Piet op gebaseerd is, er zit een racistische toon aan zijn voorkomen en alleen dat al moet de mogelijkheid geven er over te praten.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:47 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]![]()
http://www.hagal.be/pdf/sinterklaas.pdf
Klopt niet. Ook worden t-shirts met Zwarte Piet is racistisch aangeprezen. Dat vergeet? je te vermelden.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:26 schreef Unquote het volgende:
[..]
Maar de meesten willen helemaal niet het hele sinterklaasfeest afschaffen. Ze hebben alleen een probleem met Zwarte Piet, niet met het hele feest...Niemand heeft ook opgeroepen tot luide protesten bij de intocht. Er is 1 oproep, en die zegt: met je rug naar de Sint toe gaan staan. Nog steeds geen beste actie maar het is niet luidruchtig en er wordt niks 'verpest' voor kinderen.
Jij snapt niet dat alle oproepen tot geweld en bedreigingen vooral gericht zijn op de 'verander Zwarte Piet' kant en niet op de 'BLIJF VAN MIJN CULTUUR AF' kant.
[..]
Het maakt helemaal niks uit waar Zwarte Piet op gebaseerd is, er zit een racistische toon aan zijn voorkomen en alleen dat al moet de mogelijkheid geven er over te praten.
Uiteindelijk ben ik wel van mening dat deze discussie en de hele heftige, racistische en bedreigende reacties overal op internet vooral duidelijk maken dat er veel ergere vormen van racisme in Nederland zijn. Pick your fights zeggen ze in Amerika...Ik denk dat zwarte Nederlanders zich beter op de excessen van racisme in Nederland kunnen focussen. Geen enkel kind wordt namelijk racistisch van Zwarte Piet, Anouk uitschelden voor 'negerslet' en Quicy Gario voor van alles en nog wat uitmaken is veel schadelijker voor de samenleving.
Een t-shirt is nog steeds niet luidruchtig en verstoord nog steeds niks, totdat de politie die mensen met veel bombarie gaat oppakken zoals vorig jaar.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:35 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Klopt niet. Ook worden t-shirts met Zwarte Piet is racistisch aangeprezen. Dat vergeet? je te vermelden.
En wat Quinsy Gario betreft, dat is degene die de mond vol heeft van racisme.
Dat laatste vind ik echt zo bedroevend sneu. Vooral omdat het ook gewoon Nederlanders zijn die over Zwarte Piet klagen.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:38 schreef Unquote het volgende:
[..]
Een t-shirt is nog steeds niet luidruchtig en verstoord nog steeds niks, totdat de politie die mensen met veel bombarie gaat oppakken zoals vorig jaar.
Quincy heeft het verkeerde gevecht gekozen denk ik. Wil je racisme aanpakken, prima, maar Zwarte Piet is toch zeker niet het toppunt van racisme in Nederland. Dat blijkt wel na alle 'rot op naar je eigen land' reacties die volgde op zijn actie.
Ze hebben helemaal geen probleem met Zwarte Piet maar met zichzelf doordat ze zich associëren met het slavenverleden van hun voorouders, omdat ze waarschijnlijk gediscrimineerd zijn of zo voelen, en dat projecteren op Zwarte Piet.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:26 schreef Unquote het volgende:
[..]
Maar de meesten willen helemaal niet het hele sinterklaasfeest afschaffen. Ze hebben alleen een probleem met Zwarte Piet, niet met het hele feest...Niemand heeft ook opgeroepen tot luide protesten bij de intocht. Er is 1 oproep, en die zegt: met je rug naar de Sint toe gaan staan. Nog steeds geen beste actie maar het is niet luidruchtig en er wordt niks 'verpest' voor kinderen.
Jij snapt niet dat alle oproepen tot geweld en bedreigingen vooral gericht zijn op de 'verander Zwarte Piet' kant en niet op de 'BLIJF VAN MIJN CULTUUR AF' kant.
[..]
Het maakt helemaal niks uit waar Zwarte Piet op gebaseerd is, er zit een racistische toon aan zijn voorkomen en alleen dat al moet de mogelijkheid geven er over te praten.
Uiteindelijk ben ik wel van mening dat deze discussie en de hele heftige, racistische en bedreigende reacties overal op internet vooral duidelijk maken dat er veel ergere vormen van racisme in Nederland zijn. Pick your fights zeggen ze in Amerika...Ik denk dat zwarte Nederlanders zich beter op de excessen van racisme in Nederland kunnen focussen. Geen enkel kind wordt namelijk racistisch van Zwarte Piet, Anouk uitschelden voor 'negerslet' en Quicy Gario voor van alles en nog wat uitmaken is veel schadelijker voor de samenleving.
Het lost het fundamentele probleem niet op inderdaad, maar ik vind het wel raar hoe er hier op gereageerd wordt door veel mensen. Deze Zwarte Piet-discussie laat zien dat we een veel groter racismeprobleem hebben in Nederland dan enkel het 'probleem' Zwarte Piet zelf.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:40 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Ze hebben helemaal geen probleem met Zwarte Piet maar met zichzelf doordat ze zich associëren met het slavenverleden van hun voorouders, omdat ze waarschijnlijk gediscrimineerd zijn of voelen, en dat projecteren op Zwarte Piet.
Het afschaffen van Zwarte Piet gaat hun probleem echt niet oplossen.
Bij welk aantal klagers ligt de grens dan wat jou betreft om actie te ondernemen?quote:Op woensdag 13 november 2013 22:43 schreef robin007bond het volgende:
Zeg nou zelf? Hoeveel moeite is het nou om Pieten van alle kleuren toe te laten of ze zilverkleurig te maken? Zou het feest daardoor echt minder worden? Het is zo'n kleine moeite. Als mensen er hinder van ondervinden dan kunnen we toch een beetje empathie tonen en het gewoon voor ze aanpassen? Wat doen we nou moeilijk?
Het is helemaal geen moeite. Maar als je dus niet toegeeft aan de wensen van anderen ben je meteen racist? Wat is dat voor achterlijke redenatie?quote:Op woensdag 13 november 2013 22:43 schreef robin007bond het volgende:
Zeg nou zelf? Hoeveel moeite is het nou om Pieten van alle kleuren toe te laten of ze zilverkleurig te maken?
De gelovigen willen dan alle winkels dicht op zondag. Kwestie van de deur niet open doen. Kleine moeite groot plezier. Beetje empathie tonen. Vloeken strafbaar maken ook, want je wilt niemand voor het hoofd stoten natuurlijk.quote:Zou het feest daardoor echt minder worden? Het is zo'n kleine moeite. Als mensen er hinder van ondervinden dan kunnen we toch een beetje empathie tonen en het gewoon voor ze aanpassen? Wat doen we nou moeilijk?
Er hoeft van mij geen grens te zijn.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:53 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Bij welk aantal klagers ligt de grens dan wat jou betreft om actie te ondernemen?
Het gaat niet om het aantal, het gaat om de overduidelijke racistische toon van Zwarte Piet. Op het moment dat iemand daar iets van zegt moet je daar serieus over praten. De overeenkomsten met andere racistische stereotypen uit andere landen is overduidelijk aanwezig, dat is al genoeg reden om er in ieder geval over te discussiëren of verandering nodig is.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:53 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Bij welk aantal klagers ligt de grens dan wat jou betreft om actie te ondernemen?
komt-ie weer met z'n gekke plaatjequote:Op woensdag 13 november 2013 22:57 schreef Unquote het volgende:
[..]
Het gaat niet om het aantal, het gaat om de overduidelijke racistische toon van Zwarte Piet. Op het moment dat iemand daar iets van zegt moet je daar serieus over praten. De overeenkomsten met andere racistische stereotypen uit andere landen is overduidelijk aanwezig, dat is al genoeg reden om er in ieder geval over te discussiëren of verandering nodig is.
[ afbeelding ]
Al die andere voorbeelden in deze afbeelding zijn inmiddels verboden, ook de Britse Golliwogg die heel lang werd gezien als cultuur.
Natuurlijk is er een grens. Wanneer er niemand over geklaagd had dan hadden we deze discussie niet gehad. "Genoeg mensen" tja, ook zo subjectief.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:57 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Er hoeft van mij geen grens te zijn.
Je hoort er genoeg mensen en ook het buitenland hun mening over geven. Misschien zijn het niet heel veel mensen, maar het is zo'n kleine moeite om de Zwarte Pieten te veranderen.
Discussie is er genoeg geweest lijkt mij. Het is al een tijdje duidelijk hoe beide partijen er tegenover staan. Next.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:57 schreef Unquote het volgende:
[..]
Het gaat niet om het aantal, het gaat om de overduidelijke racistische toon van Zwarte Piet. Op het moment dat iemand daar iets van zegt moet je daar serieus over praten. De overeenkomsten met andere racistische stereotypen uit andere landen is overduidelijk aanwezig, dat is al genoeg reden om er in ieder geval over te discussiëren of verandering nodig is.
[ afbeelding ]
Al die andere voorbeelden in deze afbeelding zijn inmiddels verboden, ook de Britse Golliwogg die heel lang werd gezien als cultuur.
Ik weet wie jij bent.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:57 schreef Unquote het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dit vergeten sommige mensen. Terwijl dat de basis is.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:56 schreef Danny het volgende:
[..]
Het is helemaal geen moeite. Maar als je dus niet toegeeft aan de wensen van anderen ben je meteen racist? Wat is dat voor achterlijke redenatie?
[..]
De gelovigen willen dan alle winkels dicht op zondag. Kwestie van de deur niet open doen. Kleine moeite groot plezier. Beetje empathie tonen. Vloeken strafbaar maken ook, want je wilt niemand voor het hoofd stoten natuurlijk.
O, en moslims zien vrouwen liever in een boerka. Kleine moeite om even een lap over je hoofd te trekken en je dik aan te kleden als vrouw lijkt me? Beetje empathie. Wat doen we nou moeilijk?
En kerst? Joden doen niet aan kerst, dus waarom niet gewoon kerst alleen nog in huiselijke kring? En zonder boom, want groenlinks. Kleine moeite om dat even aan te passen toch?
Er. Is. Geen. Reden.
Alleen maar dingen blind aanpassen omdat het makkelijk is en omdat een hele kleine groep mensen dat graag wil is natuurlijk gewoon complete kul.
Een 'tolerante' samenleving moet natuurlijk gewoon twee kanten op werken. Wij accepteren andere culturen, andere culturen accepteren de onze. Zo makkelijk is het.
Het zal me dan ook weinig verbazen als Zwarte Piet een dezer jaren ook verdwijnt.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:57 schreef Unquote het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dat lijkt me de bedoeling .quote:Op woensdag 13 november 2013 23:04 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het zal me dan ook weinig verbazen als Zwarte Piet een dezer jaren ook verdwijnt.
Die basis is al lang geleden weggevaagd. Lekker alles kapot polariseren.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:03 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dit vergeten sommige mensen. Terwijl dat de basis is.
Tsja, je hoort er wel veel over. Exacte aantallen boeien me niet. Er is een groep die zich aan ergert, klaar.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:00 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Natuurlijk is er een grens. Wanneer er niemand over geklaagd had dan hadden we deze discussie niet gehad. "Genoeg mensen" tja, ook zo subjectief.
als je toe bent aan een ander plaatje, deze is ook oud http://assets.catawiki.nl(...)642-005056960006.jpg maar als je op Zembla's "Blank is beter"-aflevering afgaat nog altijd actueel. En lijkt mij ook echt schadelijk.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:57 schreef Unquote het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
inderdaad, het wordt kapotgepolariseerd. En wie is dan uiteindelijk de winnaar ? Of nog belangrijker:wie zijn de verliezers? De kinderen. Nou fijn hoor .quote:Op woensdag 13 november 2013 23:05 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Die basis is al lang geleden weggevaagd. Lekker alles kapot polariseren.
Wat is die obsessie met het buitenland in vredesnaam? Dat wordt er iedere keer weer bijgehaald. Wij bemoeien ons toch ook niet met de tradities van andere landen? Ik zou niet weten waarom wij uitleg verschuldigd zijn aan wie dan ook in het buitenland.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:06 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Tsja, je hoort er wel veel over. Exacte aantallen boeien me niet. Er is een groep die zich aan ergert, klaar.
Ook zou het een mooi statement zijn om te laten zien aan het buitenland dat we echt dat tolerante land zijn.
Omdat het goed is voor ons als land. Een beetje diplomatiek blijven hè.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:13 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Wat is die obsessie met het buitenland in vredesnaam? Dat wordt er iedere keer weer bijgehaald. Wij bemoeien ons toch ook niet met de tradities van andere landen? Ik zou niet weten waarom wij uitleg verschuldigd zijn aan wie dan ook in het buitenland.
Is een groep van 2 mensen genoeg om een nationaal feest aan te passen? Ik hoop dat je begrijpt dat je het nooit iedereen naar zijn zin kan maken in een land. Wat buitenland hiermee te maken heeft ontgaat mij een beetje.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:06 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Tsja, je hoort er wel veel over. Exacte aantallen boeien me niet. Er is een groep die zich aan ergert, klaar.
Ook zou het een mooi statement zijn om te laten zien aan het buitenland dat we echt dat tolerante land zijn.
Ik weet niet waarom dat goed is voor ons land om onze oren naar het buitenland te laten hangen of naar de Quinsygario's in ons eigen land.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:16 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Omdat het goed is voor ons als land. Een beetje diplomatiek blijven hè.
Of deze dan (opzettelijk niet als plaatje, want vrij groot)quote:Op woensdag 13 november 2013 23:06 schreef poemojn het volgende:
[..]
als je toe bent aan een ander plaatje, deze is ook oud http://assets.catawiki.nl(...)642-005056960006.jpg maar als je op Zembla's "Blank is beter"-aflevering afgaat nog altijd actueel. En lijkt mij ook echt schadelijk.
Ik zit ernaar te kijken en heb de zware dingen buiten bereik gezet. Anders gaat er iets door het scherm. Schaamteloos over de ruggen van haar kinderen.. gat-ver-dam-mequote:Op woensdag 13 november 2013 23:24 schreef Jian het volgende:
Anousha Nzume bij P&W over, jawel Zwarte Piet
dramaqueen
Man, man ....quote:Op woensdag 13 november 2013 23:28 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ik zit ernaar te kijken en heb de zware dingen buiten bereik gezet. Anders gaat er iets door het scherm. Schaamteloos over de ruggen van haar kinderen.. gat-ver-dam-me
Om die reden kijk is dus niet. Niet goed, zo vlak voor het slapen gaanquote:Op woensdag 13 november 2013 23:28 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ik zit ernaar te kijken en heb de zware dingen buiten bereik gezet. Anders gaat er iets door het scherm. Schaamteloos over de ruggen van haar kinderen.. gat-ver-dam-me
zo simpel is dat niet. Ik heb idd een buurkind gehad uit suriname dat zelf geen bruine kinderen wilde, hij wilde blanke kinderen. Vond ik toen apart, ik wilde zelf vroeger juist donkere kleintjes, veel schattiger.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:30 schreef Jian het volgende:
[..]
Man, man ....
"Oooh, oooh, mijn zoontje wil gewoon niet bruin zijn, niet bruin zijn."
Dat ligt dan aan jouw opvoeding trut, wat is er mis aan bruin zijn en als jij je kind dat niet kunt uitleggen dan heb jij dus een probleem!
Erg triest, vooral dat liedje:quote:Op woensdag 13 november 2013 23:24 schreef Jian het volgende:
dramaqueen
Schandalig daar wordt zwarte Piet echt slecht afgeschilderd.quote:Wees maar gerust mijn kind, Ik ben een goede vrind
Want al ben ik zwart als roet, Ik meen het toch goed
quote:Kijk eens even beste Piet, Of je ook stoute kinderen ziet
Kijk eens even beste vriend, Of je ook stoute kinderen ziet.
Piet die gluurt door iedere schoorsteen, En hij noemt de goede Sint
Die geduldig zit te wachten, Ieder ongehoorzaam kind
Alles ziet die slimme Piet, Zich vergissen doet hij niet
Alles ziet die slimme Piet, Zich vergissen doet hij niet
quote:Helaas, helaas is Sint nooit thuis en soms een Zwarte Piet
Die trouwens in zijn vrije tijd opvallend bleekjes ziet
Puur racisme en discriminatiequote:Sinterklaas en Zwarte piet,
hartelijk welkom in ons kleine kikkerland
Sinterklaas en Zwarte piet,
‘ k geef U na een jaar nu weer een hand
U bent gekomen en wij zijn zo blij
kom een keertje langs bij mij
ik blijf het idee houden dat het bij de kerngroep ook te maken heeft met voorouderverering. Omdat ze geld inzamelen voor een winti-tempel, omdat ze een winti-hogepriesteres een sprenkoffer lieten brengen bij de slavernijherdenking op 1 juli. Als je voorouders ook op religieuze manier belangrijk voor je zijn zal dit idd een impact hebben die veel mensen niet volgen.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:24 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Of deze dan (opzettelijk niet als plaatje, want vrij groot)
http://historiek.net/wp-c(...)er-meloenschijf2.jpg
Het moge duidelijk zijn: er zijn enige overeenkomsten tussen zwarte piet en hoe men vroeger op niet al te politiek correcte manier negers afbeeldde.
De vraag blijft waarom dat zo ontzettend erg gevonden wordt. Als Piet nu nog steeds een "beetje enge neger die snel boos op je wordt" zou zijn, die alleen maar in gebroken Nederlands kan praten en zich zeer onderdanig gedraagt: fiat. Maar dat is hij niet.
quote:Op woensdag 13 november 2013 23:24 schreef Jian het volgende:
dramaqueen
quote:Op woensdag 13 november 2013 23:28 schreef IntensiveGary het volgende:
Dat idee krijg ik ook bij dat mens bij P&W nu; ze ziet 4 blackface-attributen (waarvan alleen de zwarte huidskleur een verplichtje is anders kan je ZP moeilijk nog ZP noemen) en denkt dat hiermee meteen de hele essentie van ZP is vastgelegd, waarbij ze verder achteloos maar even terzijde schuift dat het wezen van ZP en diens rol tov de Sint een heel andere vergeleken met die in het politiek incorrecte/foute tijdperk. ZP is er sindsdien qua skillset en waardering daarvan er flink op vooruit gegaan, met kennis en praktische vaardigheden die de oude Sint ontbeert. De domme knecht en enge boeman waar men ZP op basis van de blackfacekarikatuur vroeger voor hield is hij "allang" niet meer; ZP is nu evenzeer een kindervriend als de Sint.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:24 schreef Aanstootgevend het volgende:
Of deze dan (opzettelijk niet als plaatje, want vrij groot)
http://historiek.net/wp-c(...)er-meloenschijf2.jpg
Het moge duidelijk zijn: er zijn enige overeenkomsten tussen zwarte piet en hoe men vroeger op niet al te politiek correcte manier negers afbeeldde.
De vraag blijft waarom dat zo ontzettend erg gevonden wordt. Als Piet nu nog steeds een "beetje enge neger die snel boos op je wordt" zou zijn, die alleen maar in gebroken Nederlands kan praten en zich zeer onderdanig gedraagt: fiat. Maar dat is hij niet.
Ben benieuwd van wie jij eigenlijk bent. Je "discussie"stijl ("ik heb gelijk en wie het niet met me eens is is een racist") doet wel verschillende usernames bij me opkomen.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:57 schreef Unquote het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Het is niet voor alle kinderen een feest.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:13 schreef Danny het volgende:
Ik stoor me aan gezeur van mensen die een kinderfeest willen slopen. Kunnen die even laten zien hoe tolerant ze zijn?
Dat zal ongeveer hier in de buurt komen: "we gunnen iedereen hun eigen mening: ik heb recht op mijn mening en jij hebt ook recht op jouw racistische mening"quote:Op woensdag 13 november 2013 23:13 schreef Danny het volgende:
Ik stoor me aan gezeur van mensen die een kinderfeest willen slopen. Kunnen die even laten zien hoe tolerant ze zijn?
In de zomer zal dat weinig problemen geven.quote:
Nee, sommigen krijgen met de roe en moeten in de zak mee naar Spanjequote:Op donderdag 14 november 2013 00:00 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het is niet voor alle kinderen een feest.
Wat is het probleem in de herfst?quote:Op donderdag 14 november 2013 00:02 schreef Ferdo het volgende:
[..]
In de zomer zal dat weinig problemen geven.
En die Sinterklaas maar mooi weer spelen de hypocriet.quote:Op donderdag 14 november 2013 00:03 schreef Jian het volgende:
[..]
Nee, sommigen krijgen met de roe en moeten in de zak mee naar Spanje
Dan is het WK wel voorbij.quote:Op donderdag 14 november 2013 00:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Wat is het probleem in de herfst?
Haar kinderen vierden het wel altijd gewoon.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:51 schreef VanishedEntity het volgende:
[..]
[..]
[..]
Dat idee krijg ik ook bij dat mens bij P&W nu; ze ziet 4 blackface-attributen (waarvan alleen de zwarte huidskleur een verplichtje is anders kan je ZP moeilijk nog ZP noemen) en denkt dat hiermee meteen de hele essentie van ZP is vastgelegd, waarbij ze verder achteloos maar even terzijde schuift dat het wezen van ZP en diens rol tov de Sint een heel andere vergeleken met die in het politiek incorrecte/foute tijdperk. ZP is er sindsdien qua skillset en waardering daarvan er flink op vooruit gegaan, met kennis en praktische vaardigheden die de oude Sint ontbeert. De domme knecht en enge boeman waar men ZP op basis van de blackfacekarikatuur vroeger voor hield is hij "allang" niet meer; ZP is nu evenzeer een kindervriend als de Sint.
Misschien ben ik wat cynisch, maar zij is al een tijdje niet zo vaak op de bus geweest en dankzij haar betrokkenheid bij ZwartePietenGate2013 is ze nu al een paar keer met haar snuit op de buis geweest... Er moet toch brood op de plank komen he...quote:Op donderdag 14 november 2013 00:07 schreef Specularium het volgende:
[..]
Haar kinderen vierden het wel altijd gewoon.
Beetje raar dan.
Nederland, dat land dat over zich heen laat lopen door wie dan ookquote:Op woensdag 13 november 2013 23:06 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ik ken haar eigenlijk alleen van wie is de mol en nog zo'n tv-spel met louter semi-bn'ersquote:Op donderdag 14 november 2013 00:10 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Misschien ben ik wat cynisch, maar zij is al een tijdje niet zo vaak op de bus geweest en dankzij haar betrokkenheid bij ZwartePietenGate2013 is ze nu al een paar keer met haar snuit op de buis geweest... Er moet toch brood op de plank komen he...
Dit dus. Ik snap niet dat sommige mensen daar steeds maar weer aan voorbij gaan.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:56 schreef Danny het volgende:
[..]
Het is helemaal geen moeite. Maar als je dus niet toegeeft aan de wensen van anderen ben je meteen racist? Wat is dat voor achterlijke redenatie?
[..]
De gelovigen willen dan alle winkels dicht op zondag. Kwestie van de deur niet open doen. Kleine moeite groot plezier. Beetje empathie tonen. Vloeken strafbaar maken ook, want je wilt niemand voor het hoofd stoten natuurlijk.
O, en moslims zien vrouwen liever in een boerka. Kleine moeite om even een lap over je hoofd te trekken en je dik aan te kleden als vrouw lijkt me? Beetje empathie. Wat doen we nou moeilijk?
En kerst? Joden doen niet aan kerst, dus waarom niet gewoon kerst alleen nog in huiselijke kring? En zonder boom, want groenlinks. Kleine moeite om dat even aan te passen toch?
Er. Is. Geen. Reden.
Alleen maar dingen blind aanpassen omdat het makkelijk is en omdat een hele kleine groep mensen dat graag wil is natuurlijk gewoon complete kul.
Een 'tolerante' samenleving moet natuurlijk gewoon twee kanten op werken. Wij accepteren andere culturen, andere culturen accepteren de onze. Zo makkelijk is het.
Idd.quote:Op donderdag 14 november 2013 00:29 schreef Forbry het volgende:
[..]
Dit dus. Ik snap niet dat sommige mensen daar steeds maar weer aan voorbij gaan.
Zwarte Peter klinkt zo crimineel eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 14 november 2013 01:08 schreef Piet_Piraat het volgende:
Waarom heet ie Piet en geen Peter of zo?
het is een neger op een boot ... dikke kans dat hij een piraat is in zijn normale levenquote:Op donderdag 14 november 2013 01:08 schreef Piet_Piraat het volgende:
Waarom heet ie Piet en geen Peter of zo?
Om het topic wat op te vrolijken dan:quote:Op donderdag 14 november 2013 01:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is een neger op een boot ... dikke kans dat hij een piraat is in zijn normale leven
dan ga je hem geen Jules noemen ofzo maar gewoon Piet, jij snapt dat wel
Ik vond het voorbeeld van die zoon die liever niet bruin is wel schrijnend. Maar ik kan me niet herinneren dat ik of een van de mensen die ik ken daar ooit een punt van maakten.quote:Op donderdag 14 november 2013 00:55 schreef Tomatenboer het volgende:
Dit postte ik in het P&W topic:
Lijden al die mensen die zwarte piet als zo ontzettend schofferend en stereotyperend zien niet gewoon zelf aan een minderwaardigheidscomplex? Zouden ze niet beter zélf daar aan kunnen werken ipv een hele discussie te voeren over het vergezochte argument dat zwarte piet racistisch zou zijn?
Het punt is volgens mij gewoon dat mensen met bepaalde issues over zichzelf overál racisme, discriminatie of bevestiging tav hun eigen minderwaardigheidsgevoelens kunnen zien.
Er is werkelijk niemand in Nederland die zwarte piet heden ten dagen zien als de dommige zwarte (neger)slaaf. Er is vrijwel niemand bij wie het uberhaupt was opgekomen dat zwarte piet een domme neger zou moeten voorstellen totdat deze discussie werd aangezwengeld.
Wat dat betreft is het echt wat mensen erin willen zien volgens mij, en zoals ik al zei wordt dat waarschijnlijk ingegeven door hun eigen onzekerheid en issues met betrekking tot hun afkomst.
Er zat bij mij op de basisschool 1 donker gekleurde jongen in de klas. Enige keer dat we dat opmerkten was bij het voetballen. Wij wilden altijd voor Bergkamp en Overmars spelen terwijl hij altijd Kluivert of Davids was.quote:Op donderdag 14 november 2013 01:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik vond het voorbeeld van die zoon die liever niet bruin is wel schrijnend. Maar ik kan me niet herinneren dat ik of een van de mensen die ik ken daar ooit een punt van maakten.
Ik merk wel dat ik sinds de start van die discussie van dit jaar steeds vaker een reflex heb om bij bruine of zwarte mensen aan Zwarte Piet te denken. Ik heb daar zelf geen problemen mee, want ik heb gewoon een varkentjeskleur, maar ik merk wel dat ik me moet inhouden. En niet iedereen zal dat kunnen.
Er is dus een probleem geschapen door de herrieschoppers.
Straks moeten we nog uitkijken dat we niet gaan liggen bruin bakken op het strand!quote:Op donderdag 14 november 2013 01:28 schreef Piet_Piraat het volgende:
Bruine Piet zal ook wel niet goed zijn.
Licht getint een optie?
Tegenwoordig is daar de zon en strand niet meer voor nodig, vreemd eigenlijk dat blanken graag bruin willen zijn?quote:Op donderdag 14 november 2013 01:28 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Straks moeten we nog uitkijken dat we niet gaan liggen bruin bakken op het strand!
De tijd van voor Quibus.quote:Op donderdag 14 november 2013 01:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er zat bij mij op de basisschool 1 donker gekleurde jongen in de klas. Enige keer dat we dat opmerkten was bij het voetballen. Wij wilden altijd voor Bergkamp en Overmars spelen terwijl hij altijd Kluivert of Davids was.
Sinterklaas was gewoon sinterklaas en zwarte Piet was zwarte Piet, het kwam nooit in ons op om hem met ZP te gaan vergelijken.
Goede tijd was dat.
de kans is bizar klein dat je toevallig iemand gaat tegenkomen die er problemen van maaktquote:Op donderdag 14 november 2013 01:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik vond het voorbeeld van die zoon die liever niet bruin is wel schrijnend. Maar ik kan me niet herinneren dat ik of een van de mensen die ik ken daar ooit een punt van maakten.
Ik merk wel dat ik sinds de start van die discussie van dit jaar steeds vaker een reflex heb om bij bruine of zwarte mensen aan Zwarte Piet te denken. Ik heb daar zelf geen problemen mee, want ik heb gewoon een varkentjeskleur, maar ik merk wel dat ik me moet inhouden. En niet iedereen zal dat kunnen.
ik was een flink aantal tinten bruiner deze zomer hoor!!!!quote:Op donderdag 14 november 2013 01:31 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Tegenwoordig is daar de zon en strand niet meer voor nodig, vreemd eigenlijk dat blanken graag bruin willen zijn?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Wat ik ook vreemd vind: als je een kind bent van een neger en een blanke, word je toch zwart genoemd. Obama wordt als zwart beschouwd, terwijl hij gewoon halfwit-halfzwart (hoe spel je dat eigenlijk??) is. Niemand denkt er aan om hem wit te noemen. Maar iedereen vindt hem zwart.quote:Op donderdag 14 november 2013 01:31 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Tegenwoordig is daar de zon en strand niet meer voor nodig, vreemd eigenlijk dat blanken graag bruin willen zijn?
jaquote:Op donderdag 14 november 2013 01:34 schreef remlof het volgende:
Maar er zijn wel minder blanke Hollanders die er wel een probleem mee hebben, is het echt zo moeilijk om dat te begrijpen?
Tsja zo'n halve zit niemand op te wachten, dan liever een roet zwarte.quote:Op donderdag 14 november 2013 01:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat ik ook vreemd vind: als je een kind bent van een neger en een blanke, word je toch zwart genoemd. Obama wordt als zwart beschouwd, terwijl hij gewoon halfwit-halfzwart (hoe spel je dat eigenlijk??) is. Niemand denkt er aan om hem wit te noemen. Maar iedereen vindt hem zwart.
Ik zou liever Zwarte Piet dan Hollander genoemd worden.quote:Op donderdag 14 november 2013 01:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
de kans is bizar klein dat je toevallig iemand gaat tegenkomen die er problemen van maakt
koosvogels noemde mij steeds zwarte piet () toen hij nog mocht posten, ik heb mijn uiterste best gedaan om er beledigd van te raken want ik ben niet zijn grootste fan maar ik zie er simpelweg geen belediging in
geloof me, je krijgt als minder blanke Hollander wel ergere dingen naar je hoofd geslingerd dan een vergelijking met een figuur waar heel Nederland verliefd op is ... en dat moet allemaal wel kunnen, dan wordt geleerd dat je er boven moet staan en shit
wtf doen we dan nog moeilijk
Ok, dan snap je dus ook waarom ze tegen Zwarte Piet zijn die als de zwarte slaaf van een blanke bisschop wordt neergezet.quote:Op donderdag 14 november 2013 01:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja
niemand kan uitleggen waar ze nu eigenlijk een probleem mee hebben
dat ze een probleem hebben snap ik nog wel
Ok.quote:Op donderdag 14 november 2013 01:38 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik zou liever Zwarte Piet dan Hollander genoemd worden.
Die noem ik gewoon lekkerquote:Op donderdag 14 november 2013 01:39 schreef sp3c het volgende:
wat ik niet snap is waarom er geen term is voor meisjes met zwarte haren
je hebt blondjes, sproetjes en brunetjes
maar geen zwartjes
think about it
hij wordt alleen niet als slaaf van sinterklaas neergezetquote:Op donderdag 14 november 2013 01:38 schreef remlof het volgende:
[..]
Ok, dan snap je dus ook waarom ze tegen Zwarte Piet zijn die als de zwarte slaaf van een blanke bisschop wordt neergezet.
Opgelost.
En waarom sommige dingen bij vrouwen roze zijn.quote:Op donderdag 14 november 2013 01:39 schreef sp3c het volgende:
wat ik niet snap is waarom er geen term is voor meisjes met zwarte haren
je hebt blondjes, sproetjes en brunetjes
maar geen zwartjes
think about it
Zoals ik al schreef: ik vind Hollander een echt denigrerend scheldwoord: het verwijst naar iemand die zo dom is om in de blubber te gaan wonen en een kleine denkwereld heeft.quote:Op donderdag 14 november 2013 01:34 schreef remlof het volgende:
Maar er zijn wel minder blanke Hollanders die er wel een probleem mee hebben, is het echt zo moeilijk om dat te begrijpen?
ik ook, mysterieus enzoquote:
quote:
Neenee, hij is de eerste zwarte president van de VSvA.quote:
Bastaard lijkt me wat anders, dan ben je uit een niet-erkende relatie geboren.quote:
Laat ze roepen, als er geen echo is gaat de lol er snel vanaf.quote:Op donderdag 14 november 2013 01:38 schreef remlof het volgende:
[..]
Ok, dan snap je dus ook waarom ze tegen Zwarte Piet zijn die als de zwarte slaaf van een blanke bisschop wordt neergezet.
Opgelost.
Maar Sint blijft baas,quote:Op donderdag 14 november 2013 01:41 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Zoals ik al schreef: ik vind Hollander een echt denigrerend scheldwoord: het verwijst naar iemand die zo dom is om in de blubber te gaan wonen en een kleine denkwereld heeft.
Zwarte Piet is een royale, energieke, goedlachse en vriendelijke hulp van een oude, stramme man.
Ik weet wel wat ik liever genoemd word.
Maar Zwarte Piet is wel de man die op de deur bonkt om aan te kondigen dat er cadeautjes aankomen.quote:
Ik kan me nog herinneren dat ik deskundig mijn bek hield omdat je niet wist of het dan afgelopen was met de cadeausquote:Op donderdag 14 november 2013 01:55 schreef sp3c het volgende:
het is een sprookje
niemand gelooft het echt, alleen hele kleine kindertjes omdat die dom zijn
quote:Op donderdag 14 november 2013 01:31 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Hij komt wel voort uit het beeld van een zwarte slaaf voor een blanke meester zoals dat in de 19e eeuw heerste. Je hebt gelijk, zoals jij het beschrijft ervaar ik het ook. Maar ik kan me ook voorstellen dat andere mensen het anders ervaren. En ik vind dat we daar begrip voor moeten hebben.quote:Op donderdag 14 november 2013 01:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
hij wordt alleen niet als slaaf van sinterklaas neergezet
en als dat het geval was ... hoe raakt het je?
hoe is het een probleem?
niemand heeft de slavernij meegemaakt en het is gewoon een onderdeel van de wereldgeschiedenis, waarom zou je dat niet uit mogen beelden en waarom zou je die beledigd moeten zijn als dit wel gebeurt?
Het begrip empathie is jou onbekend kennelijk.quote:Op donderdag 14 november 2013 01:48 schreef dl3b het volgende:
Mijn god, weet je wat IK niet snap?
Dat wij nog steeds reageren op dit soort teksten:
[..]
Laat ze roepen, als er geen echo is gaat de lol er snel vanaf.
Enough is enough
ja naja dan was het in de 19de eeuw misschien discriminerend ... dat waren nu eenmaal geen vrolijke tijdenquote:Op donderdag 14 november 2013 02:03 schreef remlof het volgende:
[..]
Hij komt wel voort uit het beeld van een zwarte slaaf voor een blanke meester zoals dat in de 19e eeuw heerste. Je hebt gelijk, zoals jij het beschrijft ervaar ik het ook. Maar ik kan me ook voorstellen dat andere mensen het anders ervaren. En ik vind dat we daar begrip voor moeten hebben.
Ze geloven het wel degelijk, pas na hun 7e of 8e levensjaar gaat het ze een beetje dagen, maar dat maakt de verlanglijstjes er niet korter op.quote:Op donderdag 14 november 2013 02:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Moderne kinderen geloven het verhaal al lang niet meer en wie houdt wie nu voor de gek?
En jij gelooft dat?quote:Op donderdag 14 november 2013 02:46 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ze geloven het wel degelijk, pas na hun 7e of 8e levensjaar gaat het ze een beetje dagen, maar dat maakt de verlanglijstjes er niet korter op.
Ik geloof het niet alleen, ik zie het met eigen ogen bij familie en kennisen. Die kinderen zijn er helemaal van overtuigd dat het allemaal echt is, net zoals ik dat zelf vroeger ook was.quote:
Jij bent natuurlijk een superbegaafde todler geweest die ze niks wijsmaakten.quote:Op donderdag 14 november 2013 02:55 schreef Piet_Piraat het volgende:
Op mijn 4e wist ik al dat het nep was maar heb de illusie weten vast te houden tot ik 7 was inderdaad.
Die kinderen neppen de boel nog harder dan hun ouders.quote:Op donderdag 14 november 2013 02:55 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik geloof het niet alleen, ik zie het met eigen ogen bij familie en kennisen. Die kinderen zijn er helemaal van overtuigd dat het allemaal echt is, net zoals ik dat zelf vroeger ook was.
Ja natuurlijk, die zijn op hun 4e al zo streetsmart dat ze de hele familie te kakken zetten.quote:Op donderdag 14 november 2013 02:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Die kinderen neppen de boel nog harder dan hun ouders.
Ach, 2 sinterklazen op een kruispunt in botsing en met elkaar op de vuist helpt niet echt qua geloofwaardigheid.quote:Op donderdag 14 november 2013 02:56 schreef Hathor het volgende:
[..]
Jij bent natuurlijk een superbegaafde todler geweest die ze niks wijsmaakten.
Dat heb ik ook gezien, alleen was ik toen al 15.quote:Op donderdag 14 november 2013 02:59 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ach, 2 sinterklazen op een kruispunt in botsing en met elkaar op de vuist helpt niet echt qua geloofwaardigheid.
Ik heb die lamlul met zijn knecht helemaal afgeschaft sinds ik zelf vader ben.quote:Op donderdag 14 november 2013 03:00 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat heb ik ook gezien, alleen was ik toen al 15.
Dat inderdaad. Deze vorm van tornen aan tradities en folklore van inheemse bevolking is evengoed haatzaaien, alleen dan richting jezelf. Ik kan dat wel relativeren en snap dat het om een relatieve handvol debieltjes gaat, maar er zijn ook mensen die niet accepteren, maar slechts tolereren en die tolerantie zal hierdoor toch wel afnemen.quote:Op donderdag 14 november 2013 01:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
dat was voordat de zeurpieten het vergelijk aan ons hebben opgedrongen. prachttijd inderdaad. Dat was tot dit jaar voor iedereen zo. Mijn kinderen hebben nog nooit een neger met zwarte piet vergeleken. Als er nou negers in circuspakken zouden rondlopen met een jute zak met snoep dan hadden ze wellicht wel die vergelijking gemaakt, maar dan meer op basis van het totaalplaatje dan alleen op de huidskleur.quote:Op donderdag 14 november 2013 01:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er zat bij mij op de basisschool 1 donker gekleurde jongen in de klas. Enige keer dat we dat opmerkten was bij het voetballen. Wij wilden altijd voor Bergkamp en Overmars spelen terwijl hij altijd Kluivert of Davids was.
Sinterklaas was gewoon sinterklaas en zwarte Piet was zwarte Piet, het kwam nooit in ons op om hem met ZP te gaan vergelijken.
Goede tijd was dat.
quote:Op donderdag 14 november 2013 01:33 schreef sp3c het volgende:
ik was een flink aantal tinten bruiner deze zomer hoor!!!!
mensen snapten niet dat het van de Nederlandse zon kwam maar zodra het ding schijnt ren ik naar het strand 15 minuten verderopSommige negers zijn net mensen...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik begrijp dat die er problemen mee hebben. Alleen niet waarom. En ik zie, net als bij koopzondagen, onbedekte gezichten, korte rokjes, alcohol, kerst en fa-posters in abri's, geen enkele reden om aanpassingen te maken.quote:Op donderdag 14 november 2013 01:34 schreef remlof het volgende:
Maar er zijn wel minder blanke Hollanders die er wel een probleem mee hebben, is het echt zo moeilijk om dat te begrijpen?werd. niet wordt, werd. En zelfs dat staat niet 100% vast.quote:Op donderdag 14 november 2013 01:38 schreef remlof het volgende:
[..]
Ok, dan snap je dus ook waarom ze tegen Zwarte Piet zijn die als de zwarte slaaf van een blanke bisschop wordt neergezet.mooiquote:Opgelost.
fluit jij de mishandelpieten en kinderhaatpieten even terug?begrip hebben en een traditie aanpassen omdat dat geëist wordt zijn twee verschillende dingen natuurlijk.quote:Op donderdag 14 november 2013 02:03 schreef remlof het volgende:
[..]
Hij komt wel voort uit het beeld van een zwarte slaaf voor een blanke meester zoals dat in de 19e eeuw heerste. Je hebt gelijk, zoals jij het beschrijft ervaar ik het ook. Maar ik kan me ook voorstellen dat andere mensen het anders ervaren. En ik vind dat we daar begrip voor moeten hebben.dat waren hulpklazen of mensen die zich verkleedden, net zoals bij de intocht mensen dat deden. Of bij carnaval. Je wordt als ouders best creatief, en we hebben nooit hoeven te liegen. De traditie staat het prima toe dat verhaal vol te houden zonder leugens. In dat opzicht klopte het verhaal van prem al niet over dat we liegen tegen onze kinderen. Natuurlijk liegt iedereen weleens tegen zijn kinderen (of anderen), dus in dat opzicht was zijn verhaal nog hypocriet ook, maar over sinterklaas hebben we nooit hoeven liegen.quote:Op donderdag 14 november 2013 02:59 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ach, 2 sinterklazen op een kruispunt in botsing en met elkaar op de vuist helpt niet echt qua geloofwaardigheid.
zo. Goeiemorgen
Zie wat ik kijk: trakt.tv
Wie weet!quote:Op donderdag 14 november 2013 01:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is een neger op een boot ... dikke kans dat hij een piraat is in zijn normale leven
dan ga je hem geen Jules noemen ofzo maar gewoon Piet, jij snapt dat wel
quote:- En hebt gij naderhand nooit iets van dien rooverkapitein vernomen?’ -
- ‘Neen,’ antwoordde Pulver: ‘en ik heb ook nooit verlangd de kennis te hernieuwen, (zoo als de dief tegen den beulsknecht zei). Maar ik meen dat hij, zoo wat een jaar nadat ik hem gezien heb, verdwenen is: - althands later heb ik niet meer van hem hooren spreken, maar wel van een anderen zeeroover, die onder den naam van Zwarten Piet doorging, en geen hair beter was, dan zijn voorganger.’ -
- ‘Zwarte Piet!’ herhaalde Henriëtte: ‘is dat dezelfde, wien men beweert, dat hier in den omtrek rondzwerft en de wegen onveilig maakt.’ -
J. van Lennep, De lotgevallen van Ferdinand Huyck (Amsterdam, 1840), p. 347-48
Al was dat een blanke. Met een sombreroquote:
Begrip ? Mwah , ze hebben die tijd niet eens meegemaakt.quote:Op donderdag 14 november 2013 02:03 schreef remlof het volgende:
[..]
Hij komt wel voort uit het beeld van een zwarte slaaf voor een blanke meester zoals dat in de 19e eeuw heerste. Je hebt gelijk, zoals jij het beschrijft ervaar ik het ook. Maar ik kan me ook voorstellen dat andere mensen het anders ervaren. En ik vind dat we daar begrip voor moeten hebben.
En als het om aantallen gaat zijn er aanzienlijk meer vegetariërs/veganisten dan anti-Pieten.quote:Op donderdag 14 november 2013 08:04 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Begrip ? Mwah , ze hebben die tijd niet eens meegemaakt.
Maar moeten we daar een heel feest voor aanpassen ?
Kunnen we net zo goed alle slagerijen gaan sluiten omdat sommige Veganisten het verschrikkelijk voor die arme koetjes en varkentjes vinden
Dan braad ik em wel stiekem.quote:Op donderdag 14 november 2013 08:20 schreef Aanstootgevend het volgende:
En als het om aantallen gaat zijn er aanzienlijk meer vegetariërs/veganisten dan anti-Pieten.
Dus sorry, geen Flappie met Kerst.
maar ja, ik vind nepvlees aanstootgevend. Dus die valesstroep gaat binnenkort ook uit de schappenquote:Op donderdag 14 november 2013 08:20 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
En als het om aantallen gaat zijn er aanzienlijk meer vegetariërs/veganisten dan anti-Pieten.
Dus sorry, geen Flappie met Kerst.
De dierenpolitie komt je halenquote:
Roze met zwarte vlekken?quote:Op donderdag 14 november 2013 01:22 schreef Kees22 het volgende:
Ik merk wel dat ik sinds de start van die discussie van dit jaar steeds vaker een reflex heb om bij bruine of zwarte mensen aan Zwarte Piet te denken. Ik heb daar zelf geen problemen mee, want ik heb gewoon een varkentjeskleur, maar ik merk wel dat ik me moet inhouden.
'Vlees is racisme'quote:Op donderdag 14 november 2013 08:45 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
De dierenpolitie komt je halen
Maar serieus - na 6 december denk ik dat er wel wat dierenrechtengroeperingen zullen zijn die Prem en Quincy zullen willen inhuren als consultant. "Meat is murder" doet het een stuk slechter dan "zwarte piet is racisme".
Nou.., volgens mij waren er zelfs in het ritueel slachtentopic minder tegenstanders dan nu tegen ZP.quote:Op donderdag 14 november 2013 08:45 schreef Aanstootgevend het volgende:
De dierenpolitie komt je halen
Maar serieus - na 6 december denk ik dat er wel wat dierenrechtengroeperingen zullen zijn die Prem en Quincy zullen willen inhuren als consultant. "Meat is murder" doet het een stuk slechter dan "zwarte piet is racisme".
Het zal ongetwijfeld beter werken dan het "speciesisme" van Singer ja.quote:Op donderdag 14 november 2013 08:46 schreef Danny het volgende:
[..]
'Vlees is racisme'
Het woord racisme zit erin, dus succes gegarandeerd
Gewoon halfbloedje.quote:Op donderdag 14 november 2013 01:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat ik ook vreemd vind: als je een kind bent van een neger en een blanke, word je toch zwart genoemd. Obama wordt als zwart beschouwd, terwijl hij gewoon halfwit-halfzwart (hoe spel je dat eigenlijk??) is. Niemand denkt er aan om hem wit te noemen. Maar iedereen vindt hem zwart.
Nee! Over Moorkoppen! Duh.quote:Op donderdag 14 november 2013 08:52 schreef Ryan3 het volgende:
Gaat het hier nu ook over negerzoenen, blanke vla en Bossche bollen dan?
Altijd moeilijk om weer te eten, vind ik.quote:Op donderdag 14 november 2013 09:19 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Nee! Over Moorkoppen! Duh.
En de verliezers gaan door met hun zielige gedrag. Totale ontmaskering van de tegenstanders als zijnde verzuurde anarchistische respectloze huilies.quote:Op donderdag 14 november 2013 09:14 schreef Danny het volgende:
'Kind thuishouden als Sinterklaas komt'
De stichting krijgt - naar eigen zeggen - veel verontruste ouders aan de lijn die willen weten hoe ze hun kinderen kunnen 'vrijwaren van het racistische kinderfeest'.quote:Op donderdag 14 november 2013 09:14 schreef Danny het volgende:
'Kind thuishouden als Sinterklaas komt'
Zie je het voor je dat de kinderen zelf tegen pappa en mamma zeggen dat ze niet bij een racistisch kinderfeest aanwezig willen zijn?quote:Op donderdag 14 november 2013 10:08 schreef 3-voud het volgende:
[..]
De stichting krijgt - naar eigen zeggen - veel verontruste ouders aan de lijn die willen weten hoe ze hun kinderen kunnen 'vrijwaren van het racistische kinderfeest'.
Wat een drama ook. Wat moeten ze? Er is in de stad een Sinterklaasfeest. Wat moeten ze in godsnaam doen nu? Of op TV. Ander kanaal opzetten of uitzetten is geen optie natuurlijk.
Waar is de tijd gebleven dat we massaal kneuzen uitlachten als ze zo overdreven opvallend uit de nek zaten te kletsen?
Moeten die ouders toch zelf weten?quote:Op donderdag 14 november 2013 10:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zie je het voor je dat de kinderen zelf tegen pappa en mamma zeggen dat ze niet bij een racistisch kinderfeest aanwezig willen zijn?
Die stichting lult uit hun nek met hun "veel verontruste ouders aan de lijn die willen weten hoe ze hun kinderen kunnen 'vrijwaren van het racistische kinderfeest".quote:Op donderdag 14 november 2013 10:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zie je het voor je dat de kinderen zelf tegen pappa en mamma zeggen dat ze niet bij een racistisch kinderfeest aanwezig willen zijn?
"Pa, zwarte piet moet dood en ik neuk je anders de moeder, wollah!".quote:Op donderdag 14 november 2013 10:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |