De users op NWS dan. Met 38 pietentopics.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:15 schreef sp3c het volgende:
NWS doet nergens scheppen overheen, we bieden een platform waar mensen over dingen in discussie kunnen gaan en vooralsnog doen die mensen dat vrij netjes
mja je zit nu eenmaal op een discussieforum om in discussie te gaan over dingenquote:Op woensdag 13 november 2013 21:16 schreef Copycat het volgende:
[..]
De users op NWS dan. Met 38 pietentopics.
Joh!quote:Op woensdag 13 november 2013 21:18 schreef sp3c het volgende:
mja je zit nu eenmaal op een discussieforum om in discussie te gaan over dingen
het is wat veel idd maar er is ook wat veel commotie over dit jaarquote:Op woensdag 13 november 2013 21:20 schreef Copycat het volgende:
[..]
Joh!
Het is imo alleen een nogal relatief hoog aantal topics voor een onderwerp dat over een paar weken weer een jaartje in de kast verdwijnt. That's all.
ken jij in persoonlijke kring mensen die zich er echt druk over maken?quote:Op woensdag 13 november 2013 21:21 schreef Jian het volgende:
Het internet staat er vol mee, er verschijnen artikelen en columns in zowat alle kranten en dat meerdere malen per week, er zijn meningen te horen op vrijwel alle radiozenders en programma's te zien op zowel commerciële als publieke televisie, waaronder vanavond ook weer 2 x, waaronder P&W, maar voor de rest speelt het allemaal niet zo.......... mwah!
De media loopt ermee weg. Joepie!quote:Op woensdag 13 november 2013 21:21 schreef Jian het volgende:
Het internet staat er vol mee, er verschijnen artikelen en columns in zowat alle kranten en dat meerdere malen per week, er zijn meningen te horen op vrijwel alle radiozenders en programma's te zien op zowel commerciële als publieke televisie, waaronder vanavond ook weer 2 x, waaronder P&W, maar voor de rest speelt het allemaal niet zo.......... mwah!
Imo vooral ook veel opgezochte commotie.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:22 schreef sp3c het volgende:
het is wat veel idd maar er is ook wat veel commotie over dit jaar
Druk maken, wat is druk maken, maar er wordt wel over gesproken en dat is natuurlijk helemaal niet zo raar, want ik zei het hier als eens;quote:Op woensdag 13 november 2013 21:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
ken jij in persoonlijke kring mensen die zich er echt druk over maken?
Fijn dat je er blij mee bent.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:23 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
De media loopt ermee weg. Joepie!
quote:Empathie
Een woord dat ik keer op keer zie terugkeren in deze hele discussie is het woord "empathie". De voorstanders van het behouden van Zwarte Piet in de vorm zoals we hem nu kennen walsen volledig over de gevoelens en argumenten heen van degenen die graag wat dingen veranderd zouden willen zien. Vervolgens worden er argumenten gebruikt als blanke vla, het Suikerfeest en de helpers van de Kerstman en wordt er toch vooral verzocht om je met iets belangrijkers bezig te gaan houden.
Als klap op de vuurpijl mogen de tegenstanders als ze het niet willen vieren oprotten naar hun eigen land. Als hun eigen land vervolgens gewoon Nederland blijkt te zijn dan gaan ze maar naar het land van hun voorouders terug of naar donker Afrika, want "Hoe zouden jullie het vinden als we in jouw land komen en je cultuur zouden afpakken/verpesten?" Ik hoop dat niemand de ironie ontgaat van het in een adem noemen van voorouders, eigen land, donker Afrika en cultuur afpakken/verpesten.
Trots
Dan zijn er ook altijd een paar die vinden dat zij er niks aan kunnen doen wat hun voorouders hebben gedaan en er ook niet voor verantwoordelijk zijn. Daar is verder geen speld tussen te krijgen. Niemand die nu leeft draagt daar persoonlijk ook maar enige verantwoordelijkheid voor, maar als we dat nou eens op een iets hoger level bekijken en er niet persoonlijk naar kijken, maar als Nederland zijnde?
Als Nederland hebben we zoveel om trots op te zijn. Rembrandt, Vermeer en Johan Cruyff om maar een paar voorbeelden te noemen. Maar in hoeverre zijn we hier dan wel verantwoordelijk voor? We hebben zelf de Nachtwacht toch niet geschilderd of een doelpunt gemaakt of zelfs maar een voorzet gegeven? Waarom dan wel trots zijn op de goede dingen, maar niet even achter je oren krabben over de schaduwkant van onze geschiedenis?
Nederland was een van de laatste europese landen die de slavernij heeft afgeschaft en het bekendste Nederlandse woord ter wereld is "apartheid". Is het dan misschien niet verstandig om even te kijken naar de vorm waarin we nu Sinterklaas vieren i.p.v. heel demonstratief onze vingers in de oren te steken en keihard LA LA LA LA LA te gaan zingen?
Jeugdsentiment
Aan de andere kant valt er ook veel te zeggen voor het argument dat er om empathie wordt gevraagd, maar door in te zetten met "Zwarte Piet is Racisme" of je als voorzitster van een onderzoeksgroep van de VN bij voorbaat al uit te laten met teksten als "Waarom hebben jullie eigenlijk 2 Sante Clauses nodig?" er weinig gevoel voor empathie wordt getoond. De liefde voor Zwarte Piet wordt heel gemakkelijk afgedaan als jeugdsentiment en een hele bevolkingsgroep die het alleen maar als een leuk kinderfeest ziet en ervaart wordt weggezet als racistisch. Dat is in ieder geval hoe het wordt ervaren. En geloof me er is echt helemaal niemand in Nederland die zich bij de intocht van Sinterklaas op de kade genoeglijk in z’n handen staat te wrijven met het idee "Zo en dan gaan we nu weer eens even lekker 2 weken slavernijtje spelen". Die associatie is er gewoon niet….
Ik snap ook wel dat een actie en/of Facebook pagina met de naam "Wij vinden Zwarte Piet niet zo leuk en zijn van mening dat er een aantal minder prettige en racistisch getinte elementen aan vastkleven dus zouden jullie het misschien een keer willen overwegen om dat een klein beetje aan te passen?" waarschijnlijk niet veel zoden aan de dijk had gezet, maar net zoals het bij sommigen pijn doet om voor zwarte piet uitgemaakt te worden is het ook niet leuk om bij iets waar je zoveel plezier aan hebt beleefd, fijne herinneringen aan hebt, van generatie op generatie hebt gevierd en geen enkel kwaad in ziet te worden gelinkt aan zoiets naars als racisme.
Samenleving
Voor iedereen in Nederland die het Sinterklaasfeest vol overgave viert is Zwarte Piet een held die plezier en cadeautjes komt brengen. Kinderen willen Zwarte Piet zijn en niet Sinterklaas en tegelijkertijd is er ook een hele grote groep die zich er gewoon heel erg onprettig bij voelt. Tot voor kort was ik er heilig van overtuigd dat we in een beschaafde samenleving woonden. Dat beschaafde kunnen we inmiddels voor een groot deel wel al naar het rijk der fabelen verwijzen als je de reacties bekijkt die er hier en daar gespuid worden, maar een samenleving is het nog steeds. We zullen het dus ook samen moeten doen.
De oplossing
Volgens mij zit de crux in het feit dat beide kanten geen begrip voor elkaar proberen op te brengen en het in veel gevallen al vrij snel verzandt in respectloze en hatelijke opmerkingen. Ik sta zelf in het leven met de opvatting dat een gebeurtenis op zich geen betekenis heeft en dat jouw reactie op die gebeurtenis bepaalt wat de uitkomst is. De enige manier om die uitkomst dus te beïnvloeden is door je reactie. Op de gebeurtenis heb je geen invloed, maar op je reactie des te meer.
Zou het nou zo'n ramp zijn als we straks op het Sinterklaasjournaal te zien krijgen dat een boef de pakjesboot op wilde blazen, maar per ongeluk een verfbom heeft gebruikt en dat alle Pieten nu zilver zijn? Ik weet zeker dat als ik daarna tegen me dochter begin over Zwarte Piet dat ze me direct zal corrigeren door te zeggen: "Papa het is geen Zwarte Piet meer hoor. Het is nu Zilver Piet." Zou de intentie van het vieren van het Sinterklaasfeest daarmee ook maar enigszins veranderen? Ik denk het niet.
Maar waarom iets veranderen wat goed is? Als je dit gaat veranderen impliceer je dat het fout was en dat wil er bij mij niet in.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:33 schreef Unquote het volgende:
Column van Jerry Arens, ik heb de eerste helft eraf geknipt omdat het erg lang is, maar dit stuk somt voor mij wel zo'n beetje alles op wat ik er over te zeggen heb.
[..]
wil je er misschien over praten?quote:Op woensdag 13 november 2013 21:33 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Ik zat er echt op te wachten.
Lekker gespannen allemaal.
Een woord dat ik keer op keer zie terugkeren in deze hele discussie is het woord "empathie". De voorstanders van het behouden van Zwarte Piet in de vorm zoals we hem nu kennen walsen volledig over de gevoelens en argumenten heen van degenen die graag wat dingen veranderd zouden willen zien.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:33 schreef Unquote het volgende:
Column van Jerry Arens, ik heb de eerste helft eraf geknipt omdat het erg lang is, maar dit stuk somt voor mij wel zo'n beetje alles op wat ik er over te zeggen heb.
[..]
beetje een flauw verhaal vind ikquote:Op woensdag 13 november 2013 21:33 schreef Unquote het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 13 november 2013 21:33 schreef Unquote het volgende:
[..]
Zo zijn er al een paar stukjes voorbij gekomen, mensen die eigenlijk niet zo goed overzien waar deze hele discussie allemaal over gaat. Waarom zou je iets onmiddellijk aanpassen aan wat een kleine minderheid eist, op grond van vage argumenten en onbepaalde gevoeligheden, terwijl een grote meerderheid daar helemaal niets voor voelt?quote:Op woensdag 13 november 2013 21:33 schreef Unquote het volgende:
[..]
Hoe groot is die groep en hoe onprettig voelen ze zich erbij? Want de ex-Afrikanen (negers schijnt niet meer te mogen tegenwoordig) die ik erover gesproken zitten er niet mee en zien ook wel dat de link met slavernij-re-enactment erg vergezocht is en niet leeft bij de (meeste) Nederlanders, zoals Jerry ook opmerkt.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:33 schreef Unquote het volgende:
een hele grote groep die zich er gewoon heel erg onprettig bij voelt
Geloof het of niet, maar die ene blanke maat van mij heeft het nu over het n-woordquote:Op woensdag 13 november 2013 21:57 schreef sp3c het volgende:
negers mag gewoon hoor, wie zegt dat dat niet mag?
Nou, daar zijn de meningen over verdeeld hoor, ook dat ligt hier en daar weer gevoelig.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:57 schreef sp3c het volgende:
wat een homoquote:Op woensdag 13 november 2013 22:00 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Geloof het of niet, maar die ene blanke maat van mij heeft het nu over het n-woord![]()
't Is een zeer goede vriend. Komt uit een ontzettend policor nest en gaat daar zelf nog even met een factor 10 overheen. We hebben al lang geleden afgesproken niet over politiek te spreken, want dan gaan de koppen tegen elkaar.
Blankenquote:Op woensdag 13 november 2013 21:57 schreef sp3c het volgende:
Echtquote:
Nederneger dan?quote:Op woensdag 13 november 2013 22:05 schreef sp3c het volgende:
fuck die shit, de eerste die mij een afro-Hollander noemt krijgt een draai om zijn oren
Maar hoe noemt ie zelf nu een n........ dan?quote:Op woensdag 13 november 2013 22:05 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
EchtSupergozer hoor, maar politiek staan we mijlenver uit elkaar. Toch één van m'n beste gabbers.
quote:Op woensdag 13 november 2013 22:05 schreef sp3c het volgende:
fuck die shit, de eerste die mij een afro-Hollander noemt krijgt een draai om zijn oren
dat wordt verhuizenquote:Op woensdag 13 november 2013 22:05 schreef sp3c het volgende:
Hoe denk jij te weten welke kleur ik heb?quote:Op woensdag 13 november 2013 22:09 schreef Jian het volgende:
[..]
Nee, dat kan alleen als je dezelfde kleur hebt hè, anders is het niet respectvol ....
Geen idee. Hem kennende denkt ie niet in kleuren en soorten, maar in mensen of iets dergelijks. Fucking hippiequote:Op woensdag 13 november 2013 22:07 schreef Jian het volgende:
[..]
Maar hoe noemt ie zelf nu een n........ dan?
Ik vraag het om dat nogal wat mensen die zo denken wel accoord zijn met "zwarte" terwijl ik dat nu juist weer een enigszins negatieve klank vind hebben.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:10 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Geen idee. Hem kennende denkt ie niet in kleuren en soorten, maar in mensen of iets dergelijks. Fucking hippie
Ik ga het hem niet vragen, ik lees dit soort dingen op zijn facebook. We praten irl over heel andere dingen waar we het wél over eens zijn. Ik ben oprecht bang dat het iets als afro-nederlander oid isquote:Op woensdag 13 november 2013 22:12 schreef Jian het volgende:
[..]
Ik vraag het om dat nogal wat mensen die zo denken wel accoord zijn met "zwarte" terwijl ik dat nu juist weer een enigszins negatieve klank vind hebben.
Maar de meesten willen helemaal niet het hele sinterklaasfeest afschaffen. Ze hebben alleen een probleem met Zwarte Piet, niet met het hele feest...Niemand heeft ook opgeroepen tot luide protesten bij de intocht. Er is 1 oproep, en die zegt: met je rug naar de Sint toe gaan staan. Nog steeds geen beste actie maar het is niet luidruchtig en er wordt niks 'verpest' voor kinderen.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Een woord dat ik keer op keer zie terugkeren in deze hele discussie is het woord "empathie". De voorstanders van het behouden van Zwarte Piet in de vorm zoals we hem nu kennen walsen volledig over de gevoelens en argumenten heen van degenen die graag wat dingen veranderd zouden willen zien.
---------------------------------------------------------------------
Ow, de voorstanders van ZP hebben geen empathie en ' walsen volledig over de gevoelens heen' van degene die verandering willen zien het hele feest af willen schaffen?
Wat dacht je van de empathie van de tegenstanders die het hele feest voor alle kinderen willen verpesten en dat ook op luidde toon kenbaar gaan maken tijdens de intocht met alle kinderen erbij?
Eventueel onder dreiging en met gebruikmaking van geweld?
Jij snapt het nog niet helemaal geloof ik.
Het maakt helemaal niks uit waar Zwarte Piet op gebaseerd is, er zit een racistische toon aan zijn voorkomen en alleen dat al moet de mogelijkheid geven er over te praten.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:47 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]![]()
http://www.hagal.be/pdf/sinterklaas.pdf
Klopt niet. Ook worden t-shirts met Zwarte Piet is racistisch aangeprezen. Dat vergeet? je te vermelden.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:26 schreef Unquote het volgende:
[..]
Maar de meesten willen helemaal niet het hele sinterklaasfeest afschaffen. Ze hebben alleen een probleem met Zwarte Piet, niet met het hele feest...Niemand heeft ook opgeroepen tot luide protesten bij de intocht. Er is 1 oproep, en die zegt: met je rug naar de Sint toe gaan staan. Nog steeds geen beste actie maar het is niet luidruchtig en er wordt niks 'verpest' voor kinderen.
Jij snapt niet dat alle oproepen tot geweld en bedreigingen vooral gericht zijn op de 'verander Zwarte Piet' kant en niet op de 'BLIJF VAN MIJN CULTUUR AF' kant.
[..]
Het maakt helemaal niks uit waar Zwarte Piet op gebaseerd is, er zit een racistische toon aan zijn voorkomen en alleen dat al moet de mogelijkheid geven er over te praten.
Uiteindelijk ben ik wel van mening dat deze discussie en de hele heftige, racistische en bedreigende reacties overal op internet vooral duidelijk maken dat er veel ergere vormen van racisme in Nederland zijn. Pick your fights zeggen ze in Amerika...Ik denk dat zwarte Nederlanders zich beter op de excessen van racisme in Nederland kunnen focussen. Geen enkel kind wordt namelijk racistisch van Zwarte Piet, Anouk uitschelden voor 'negerslet' en Quicy Gario voor van alles en nog wat uitmaken is veel schadelijker voor de samenleving.
Een t-shirt is nog steeds niet luidruchtig en verstoord nog steeds niks, totdat de politie die mensen met veel bombarie gaat oppakken zoals vorig jaar.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:35 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Klopt niet. Ook worden t-shirts met Zwarte Piet is racistisch aangeprezen. Dat vergeet? je te vermelden.
En wat Quinsy Gario betreft, dat is degene die de mond vol heeft van racisme.
Dat laatste vind ik echt zo bedroevend sneu. Vooral omdat het ook gewoon Nederlanders zijn die over Zwarte Piet klagen.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:38 schreef Unquote het volgende:
[..]
Een t-shirt is nog steeds niet luidruchtig en verstoord nog steeds niks, totdat de politie die mensen met veel bombarie gaat oppakken zoals vorig jaar.
Quincy heeft het verkeerde gevecht gekozen denk ik. Wil je racisme aanpakken, prima, maar Zwarte Piet is toch zeker niet het toppunt van racisme in Nederland. Dat blijkt wel na alle 'rot op naar je eigen land' reacties die volgde op zijn actie.
Ze hebben helemaal geen probleem met Zwarte Piet maar met zichzelf doordat ze zich associëren met het slavenverleden van hun voorouders, omdat ze waarschijnlijk gediscrimineerd zijn of zo voelen, en dat projecteren op Zwarte Piet.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:26 schreef Unquote het volgende:
[..]
Maar de meesten willen helemaal niet het hele sinterklaasfeest afschaffen. Ze hebben alleen een probleem met Zwarte Piet, niet met het hele feest...Niemand heeft ook opgeroepen tot luide protesten bij de intocht. Er is 1 oproep, en die zegt: met je rug naar de Sint toe gaan staan. Nog steeds geen beste actie maar het is niet luidruchtig en er wordt niks 'verpest' voor kinderen.
Jij snapt niet dat alle oproepen tot geweld en bedreigingen vooral gericht zijn op de 'verander Zwarte Piet' kant en niet op de 'BLIJF VAN MIJN CULTUUR AF' kant.
[..]
Het maakt helemaal niks uit waar Zwarte Piet op gebaseerd is, er zit een racistische toon aan zijn voorkomen en alleen dat al moet de mogelijkheid geven er over te praten.
Uiteindelijk ben ik wel van mening dat deze discussie en de hele heftige, racistische en bedreigende reacties overal op internet vooral duidelijk maken dat er veel ergere vormen van racisme in Nederland zijn. Pick your fights zeggen ze in Amerika...Ik denk dat zwarte Nederlanders zich beter op de excessen van racisme in Nederland kunnen focussen. Geen enkel kind wordt namelijk racistisch van Zwarte Piet, Anouk uitschelden voor 'negerslet' en Quicy Gario voor van alles en nog wat uitmaken is veel schadelijker voor de samenleving.
Het lost het fundamentele probleem niet op inderdaad, maar ik vind het wel raar hoe er hier op gereageerd wordt door veel mensen. Deze Zwarte Piet-discussie laat zien dat we een veel groter racismeprobleem hebben in Nederland dan enkel het 'probleem' Zwarte Piet zelf.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:40 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Ze hebben helemaal geen probleem met Zwarte Piet maar met zichzelf doordat ze zich associëren met het slavenverleden van hun voorouders, omdat ze waarschijnlijk gediscrimineerd zijn of voelen, en dat projecteren op Zwarte Piet.
Het afschaffen van Zwarte Piet gaat hun probleem echt niet oplossen.
Bij welk aantal klagers ligt de grens dan wat jou betreft om actie te ondernemen?quote:Op woensdag 13 november 2013 22:43 schreef robin007bond het volgende:
Zeg nou zelf? Hoeveel moeite is het nou om Pieten van alle kleuren toe te laten of ze zilverkleurig te maken? Zou het feest daardoor echt minder worden? Het is zo'n kleine moeite. Als mensen er hinder van ondervinden dan kunnen we toch een beetje empathie tonen en het gewoon voor ze aanpassen? Wat doen we nou moeilijk?
Het is helemaal geen moeite. Maar als je dus niet toegeeft aan de wensen van anderen ben je meteen racist? Wat is dat voor achterlijke redenatie?quote:Op woensdag 13 november 2013 22:43 schreef robin007bond het volgende:
Zeg nou zelf? Hoeveel moeite is het nou om Pieten van alle kleuren toe te laten of ze zilverkleurig te maken?
De gelovigen willen dan alle winkels dicht op zondag. Kwestie van de deur niet open doen. Kleine moeite groot plezier. Beetje empathie tonen. Vloeken strafbaar maken ook, want je wilt niemand voor het hoofd stoten natuurlijk.quote:Zou het feest daardoor echt minder worden? Het is zo'n kleine moeite. Als mensen er hinder van ondervinden dan kunnen we toch een beetje empathie tonen en het gewoon voor ze aanpassen? Wat doen we nou moeilijk?
Er hoeft van mij geen grens te zijn.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:53 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Bij welk aantal klagers ligt de grens dan wat jou betreft om actie te ondernemen?
Het gaat niet om het aantal, het gaat om de overduidelijke racistische toon van Zwarte Piet. Op het moment dat iemand daar iets van zegt moet je daar serieus over praten. De overeenkomsten met andere racistische stereotypen uit andere landen is overduidelijk aanwezig, dat is al genoeg reden om er in ieder geval over te discussiëren of verandering nodig is.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:53 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Bij welk aantal klagers ligt de grens dan wat jou betreft om actie te ondernemen?
komt-ie weer met z'n gekke plaatjequote:Op woensdag 13 november 2013 22:57 schreef Unquote het volgende:
[..]
Het gaat niet om het aantal, het gaat om de overduidelijke racistische toon van Zwarte Piet. Op het moment dat iemand daar iets van zegt moet je daar serieus over praten. De overeenkomsten met andere racistische stereotypen uit andere landen is overduidelijk aanwezig, dat is al genoeg reden om er in ieder geval over te discussiëren of verandering nodig is.
[ afbeelding ]
Al die andere voorbeelden in deze afbeelding zijn inmiddels verboden, ook de Britse Golliwogg die heel lang werd gezien als cultuur.
Natuurlijk is er een grens. Wanneer er niemand over geklaagd had dan hadden we deze discussie niet gehad. "Genoeg mensen" tja, ook zo subjectief.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:57 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Er hoeft van mij geen grens te zijn.
Je hoort er genoeg mensen en ook het buitenland hun mening over geven. Misschien zijn het niet heel veel mensen, maar het is zo'n kleine moeite om de Zwarte Pieten te veranderen.
Discussie is er genoeg geweest lijkt mij. Het is al een tijdje duidelijk hoe beide partijen er tegenover staan. Next.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:57 schreef Unquote het volgende:
[..]
Het gaat niet om het aantal, het gaat om de overduidelijke racistische toon van Zwarte Piet. Op het moment dat iemand daar iets van zegt moet je daar serieus over praten. De overeenkomsten met andere racistische stereotypen uit andere landen is overduidelijk aanwezig, dat is al genoeg reden om er in ieder geval over te discussiëren of verandering nodig is.
[ afbeelding ]
Al die andere voorbeelden in deze afbeelding zijn inmiddels verboden, ook de Britse Golliwogg die heel lang werd gezien als cultuur.
Ik weet wie jij bent.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:57 schreef Unquote het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dit vergeten sommige mensen. Terwijl dat de basis is.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:56 schreef Danny het volgende:
[..]
Het is helemaal geen moeite. Maar als je dus niet toegeeft aan de wensen van anderen ben je meteen racist? Wat is dat voor achterlijke redenatie?
[..]
De gelovigen willen dan alle winkels dicht op zondag. Kwestie van de deur niet open doen. Kleine moeite groot plezier. Beetje empathie tonen. Vloeken strafbaar maken ook, want je wilt niemand voor het hoofd stoten natuurlijk.
O, en moslims zien vrouwen liever in een boerka. Kleine moeite om even een lap over je hoofd te trekken en je dik aan te kleden als vrouw lijkt me? Beetje empathie. Wat doen we nou moeilijk?
En kerst? Joden doen niet aan kerst, dus waarom niet gewoon kerst alleen nog in huiselijke kring? En zonder boom, want groenlinks. Kleine moeite om dat even aan te passen toch?
Er. Is. Geen. Reden.
Alleen maar dingen blind aanpassen omdat het makkelijk is en omdat een hele kleine groep mensen dat graag wil is natuurlijk gewoon complete kul.
Een 'tolerante' samenleving moet natuurlijk gewoon twee kanten op werken. Wij accepteren andere culturen, andere culturen accepteren de onze. Zo makkelijk is het.
Het zal me dan ook weinig verbazen als Zwarte Piet een dezer jaren ook verdwijnt.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:57 schreef Unquote het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dat lijkt me de bedoeling .quote:Op woensdag 13 november 2013 23:04 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het zal me dan ook weinig verbazen als Zwarte Piet een dezer jaren ook verdwijnt.
Die basis is al lang geleden weggevaagd. Lekker alles kapot polariseren.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:03 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dit vergeten sommige mensen. Terwijl dat de basis is.
Tsja, je hoort er wel veel over. Exacte aantallen boeien me niet. Er is een groep die zich aan ergert, klaar.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:00 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Natuurlijk is er een grens. Wanneer er niemand over geklaagd had dan hadden we deze discussie niet gehad. "Genoeg mensen" tja, ook zo subjectief.
als je toe bent aan een ander plaatje, deze is ook oud http://assets.catawiki.nl(...)642-005056960006.jpg maar als je op Zembla's "Blank is beter"-aflevering afgaat nog altijd actueel. En lijkt mij ook echt schadelijk.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:57 schreef Unquote het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
inderdaad, het wordt kapotgepolariseerd. En wie is dan uiteindelijk de winnaar ? Of nog belangrijker:wie zijn de verliezers? De kinderen. Nou fijn hoor .quote:Op woensdag 13 november 2013 23:05 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Die basis is al lang geleden weggevaagd. Lekker alles kapot polariseren.
Wat is die obsessie met het buitenland in vredesnaam? Dat wordt er iedere keer weer bijgehaald. Wij bemoeien ons toch ook niet met de tradities van andere landen? Ik zou niet weten waarom wij uitleg verschuldigd zijn aan wie dan ook in het buitenland.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:06 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Tsja, je hoort er wel veel over. Exacte aantallen boeien me niet. Er is een groep die zich aan ergert, klaar.
Ook zou het een mooi statement zijn om te laten zien aan het buitenland dat we echt dat tolerante land zijn.
Omdat het goed is voor ons als land. Een beetje diplomatiek blijven hè.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:13 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Wat is die obsessie met het buitenland in vredesnaam? Dat wordt er iedere keer weer bijgehaald. Wij bemoeien ons toch ook niet met de tradities van andere landen? Ik zou niet weten waarom wij uitleg verschuldigd zijn aan wie dan ook in het buitenland.
Is een groep van 2 mensen genoeg om een nationaal feest aan te passen? Ik hoop dat je begrijpt dat je het nooit iedereen naar zijn zin kan maken in een land. Wat buitenland hiermee te maken heeft ontgaat mij een beetje.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:06 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Tsja, je hoort er wel veel over. Exacte aantallen boeien me niet. Er is een groep die zich aan ergert, klaar.
Ook zou het een mooi statement zijn om te laten zien aan het buitenland dat we echt dat tolerante land zijn.
Ik weet niet waarom dat goed is voor ons land om onze oren naar het buitenland te laten hangen of naar de Quinsygario's in ons eigen land.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:16 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Omdat het goed is voor ons als land. Een beetje diplomatiek blijven hè.
Of deze dan (opzettelijk niet als plaatje, want vrij groot)quote:Op woensdag 13 november 2013 23:06 schreef poemojn het volgende:
[..]
als je toe bent aan een ander plaatje, deze is ook oud http://assets.catawiki.nl(...)642-005056960006.jpg maar als je op Zembla's "Blank is beter"-aflevering afgaat nog altijd actueel. En lijkt mij ook echt schadelijk.
Ik zit ernaar te kijken en heb de zware dingen buiten bereik gezet. Anders gaat er iets door het scherm. Schaamteloos over de ruggen van haar kinderen.. gat-ver-dam-mequote:Op woensdag 13 november 2013 23:24 schreef Jian het volgende:
Anousha Nzume bij P&W over, jawel Zwarte Piet
dramaqueen
Man, man ....quote:Op woensdag 13 november 2013 23:28 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ik zit ernaar te kijken en heb de zware dingen buiten bereik gezet. Anders gaat er iets door het scherm. Schaamteloos over de ruggen van haar kinderen.. gat-ver-dam-me
Om die reden kijk is dus niet. Niet goed, zo vlak voor het slapen gaanquote:Op woensdag 13 november 2013 23:28 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ik zit ernaar te kijken en heb de zware dingen buiten bereik gezet. Anders gaat er iets door het scherm. Schaamteloos over de ruggen van haar kinderen.. gat-ver-dam-me
zo simpel is dat niet. Ik heb idd een buurkind gehad uit suriname dat zelf geen bruine kinderen wilde, hij wilde blanke kinderen. Vond ik toen apart, ik wilde zelf vroeger juist donkere kleintjes, veel schattiger.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:30 schreef Jian het volgende:
[..]
Man, man ....
"Oooh, oooh, mijn zoontje wil gewoon niet bruin zijn, niet bruin zijn."
Dat ligt dan aan jouw opvoeding trut, wat is er mis aan bruin zijn en als jij je kind dat niet kunt uitleggen dan heb jij dus een probleem!
Erg triest, vooral dat liedje:quote:Op woensdag 13 november 2013 23:24 schreef Jian het volgende:
dramaqueen
Schandalig daar wordt zwarte Piet echt slecht afgeschilderd.quote:Wees maar gerust mijn kind, Ik ben een goede vrind
Want al ben ik zwart als roet, Ik meen het toch goed
quote:Kijk eens even beste Piet, Of je ook stoute kinderen ziet
Kijk eens even beste vriend, Of je ook stoute kinderen ziet.
Piet die gluurt door iedere schoorsteen, En hij noemt de goede Sint
Die geduldig zit te wachten, Ieder ongehoorzaam kind
Alles ziet die slimme Piet, Zich vergissen doet hij niet
Alles ziet die slimme Piet, Zich vergissen doet hij niet
quote:Helaas, helaas is Sint nooit thuis en soms een Zwarte Piet
Die trouwens in zijn vrije tijd opvallend bleekjes ziet
Puur racisme en discriminatiequote:Sinterklaas en Zwarte piet,
hartelijk welkom in ons kleine kikkerland
Sinterklaas en Zwarte piet,
‘ k geef U na een jaar nu weer een hand
U bent gekomen en wij zijn zo blij
kom een keertje langs bij mij
ik blijf het idee houden dat het bij de kerngroep ook te maken heeft met voorouderverering. Omdat ze geld inzamelen voor een winti-tempel, omdat ze een winti-hogepriesteres een sprenkoffer lieten brengen bij de slavernijherdenking op 1 juli. Als je voorouders ook op religieuze manier belangrijk voor je zijn zal dit idd een impact hebben die veel mensen niet volgen.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:24 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Of deze dan (opzettelijk niet als plaatje, want vrij groot)
http://historiek.net/wp-c(...)er-meloenschijf2.jpg
Het moge duidelijk zijn: er zijn enige overeenkomsten tussen zwarte piet en hoe men vroeger op niet al te politiek correcte manier negers afbeeldde.
De vraag blijft waarom dat zo ontzettend erg gevonden wordt. Als Piet nu nog steeds een "beetje enge neger die snel boos op je wordt" zou zijn, die alleen maar in gebroken Nederlands kan praten en zich zeer onderdanig gedraagt: fiat. Maar dat is hij niet.
quote:Op woensdag 13 november 2013 23:24 schreef Jian het volgende:
dramaqueen
quote:Op woensdag 13 november 2013 23:28 schreef IntensiveGary het volgende:
Dat idee krijg ik ook bij dat mens bij P&W nu; ze ziet 4 blackface-attributen (waarvan alleen de zwarte huidskleur een verplichtje is anders kan je ZP moeilijk nog ZP noemen) en denkt dat hiermee meteen de hele essentie van ZP is vastgelegd, waarbij ze verder achteloos maar even terzijde schuift dat het wezen van ZP en diens rol tov de Sint een heel andere vergeleken met die in het politiek incorrecte/foute tijdperk. ZP is er sindsdien qua skillset en waardering daarvan er flink op vooruit gegaan, met kennis en praktische vaardigheden die de oude Sint ontbeert. De domme knecht en enge boeman waar men ZP op basis van de blackfacekarikatuur vroeger voor hield is hij "allang" niet meer; ZP is nu evenzeer een kindervriend als de Sint.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:24 schreef Aanstootgevend het volgende:
Of deze dan (opzettelijk niet als plaatje, want vrij groot)
http://historiek.net/wp-c(...)er-meloenschijf2.jpg
Het moge duidelijk zijn: er zijn enige overeenkomsten tussen zwarte piet en hoe men vroeger op niet al te politiek correcte manier negers afbeeldde.
De vraag blijft waarom dat zo ontzettend erg gevonden wordt. Als Piet nu nog steeds een "beetje enge neger die snel boos op je wordt" zou zijn, die alleen maar in gebroken Nederlands kan praten en zich zeer onderdanig gedraagt: fiat. Maar dat is hij niet.
Ben benieuwd van wie jij eigenlijk bent. Je "discussie"stijl ("ik heb gelijk en wie het niet met me eens is is een racist") doet wel verschillende usernames bij me opkomen.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:57 schreef Unquote het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Het is niet voor alle kinderen een feest.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:13 schreef Danny het volgende:
Ik stoor me aan gezeur van mensen die een kinderfeest willen slopen. Kunnen die even laten zien hoe tolerant ze zijn?
Dat zal ongeveer hier in de buurt komen: "we gunnen iedereen hun eigen mening: ik heb recht op mijn mening en jij hebt ook recht op jouw racistische mening"quote:Op woensdag 13 november 2013 23:13 schreef Danny het volgende:
Ik stoor me aan gezeur van mensen die een kinderfeest willen slopen. Kunnen die even laten zien hoe tolerant ze zijn?
In de zomer zal dat weinig problemen geven.quote:
Nee, sommigen krijgen met de roe en moeten in de zak mee naar Spanjequote:Op donderdag 14 november 2013 00:00 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het is niet voor alle kinderen een feest.
Wat is het probleem in de herfst?quote:Op donderdag 14 november 2013 00:02 schreef Ferdo het volgende:
[..]
In de zomer zal dat weinig problemen geven.
En die Sinterklaas maar mooi weer spelen de hypocriet.quote:Op donderdag 14 november 2013 00:03 schreef Jian het volgende:
[..]
Nee, sommigen krijgen met de roe en moeten in de zak mee naar Spanje
Dan is het WK wel voorbij.quote:Op donderdag 14 november 2013 00:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Wat is het probleem in de herfst?
Haar kinderen vierden het wel altijd gewoon.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:51 schreef VanishedEntity het volgende:
[..]
[..]
[..]
Dat idee krijg ik ook bij dat mens bij P&W nu; ze ziet 4 blackface-attributen (waarvan alleen de zwarte huidskleur een verplichtje is anders kan je ZP moeilijk nog ZP noemen) en denkt dat hiermee meteen de hele essentie van ZP is vastgelegd, waarbij ze verder achteloos maar even terzijde schuift dat het wezen van ZP en diens rol tov de Sint een heel andere vergeleken met die in het politiek incorrecte/foute tijdperk. ZP is er sindsdien qua skillset en waardering daarvan er flink op vooruit gegaan, met kennis en praktische vaardigheden die de oude Sint ontbeert. De domme knecht en enge boeman waar men ZP op basis van de blackfacekarikatuur vroeger voor hield is hij "allang" niet meer; ZP is nu evenzeer een kindervriend als de Sint.
Misschien ben ik wat cynisch, maar zij is al een tijdje niet zo vaak op de bus geweest en dankzij haar betrokkenheid bij ZwartePietenGate2013 is ze nu al een paar keer met haar snuit op de buis geweest... Er moet toch brood op de plank komen he...quote:Op donderdag 14 november 2013 00:07 schreef Specularium het volgende:
[..]
Haar kinderen vierden het wel altijd gewoon.
Beetje raar dan.
Nederland, dat land dat over zich heen laat lopen door wie dan ookquote:Op woensdag 13 november 2013 23:06 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ik ken haar eigenlijk alleen van wie is de mol en nog zo'n tv-spel met louter semi-bn'ersquote:Op donderdag 14 november 2013 00:10 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Misschien ben ik wat cynisch, maar zij is al een tijdje niet zo vaak op de bus geweest en dankzij haar betrokkenheid bij ZwartePietenGate2013 is ze nu al een paar keer met haar snuit op de buis geweest... Er moet toch brood op de plank komen he...
Dit dus. Ik snap niet dat sommige mensen daar steeds maar weer aan voorbij gaan.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:56 schreef Danny het volgende:
[..]
Het is helemaal geen moeite. Maar als je dus niet toegeeft aan de wensen van anderen ben je meteen racist? Wat is dat voor achterlijke redenatie?
[..]
De gelovigen willen dan alle winkels dicht op zondag. Kwestie van de deur niet open doen. Kleine moeite groot plezier. Beetje empathie tonen. Vloeken strafbaar maken ook, want je wilt niemand voor het hoofd stoten natuurlijk.
O, en moslims zien vrouwen liever in een boerka. Kleine moeite om even een lap over je hoofd te trekken en je dik aan te kleden als vrouw lijkt me? Beetje empathie. Wat doen we nou moeilijk?
En kerst? Joden doen niet aan kerst, dus waarom niet gewoon kerst alleen nog in huiselijke kring? En zonder boom, want groenlinks. Kleine moeite om dat even aan te passen toch?
Er. Is. Geen. Reden.
Alleen maar dingen blind aanpassen omdat het makkelijk is en omdat een hele kleine groep mensen dat graag wil is natuurlijk gewoon complete kul.
Een 'tolerante' samenleving moet natuurlijk gewoon twee kanten op werken. Wij accepteren andere culturen, andere culturen accepteren de onze. Zo makkelijk is het.
Idd.quote:Op donderdag 14 november 2013 00:29 schreef Forbry het volgende:
[..]
Dit dus. Ik snap niet dat sommige mensen daar steeds maar weer aan voorbij gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |