quote:Op zondag 3 november 2013 21:51 schreef EZ3K13L het volgende:
Even zien hoe zal ik beginnen... Ik ben in 2001 in aanraking gekomen met de teksten van Rudolf Steiner. Dit raakte me, het was verhelderend, logisch en vooral nieuw voor mij. Ik ben vooral geïnteresseerd in de scholingsweg en heb me dus sinds die tijd vooral verdiept in boeken en voordrachten van Rudolf Steiner over dat onderwerp. Ik heb tien jaar lang boeken en voordrachten van Rudolf Steiner gelezen en ik schat dat ik nu ongeveer éénderde van het totaal gelezen heb.
Of het wetenschap is of niet, kan ik niet beoordelen. Zelf schrijft Rudolf Steiner in het boek "De wetenschap van de geheimen der ziel" dat hij de wetenschappelijke methode toegepast heeft op zijn onderzoek in de geestelijke wereld en dat hij dat ziet als enige manier om die wereld juist te onderzoeken. Komt mij op zich logsch over, bij studies vanuit de Kaballah kom je trouwens ook vaak de term Spiritual Science tegen. Voor mij zelf is het een levensovertuiging c.q. wereldbeschouwing.
Persoonlijk zie ik Rudolf Steiner niet als een onfeilbaar persoon. Een genie naar mijn idee, maar niet onfeilbaar. Hij sprak vanuit zijn tijd, knoopte aan bij wat toen actueel was, wat toen de wetenschappelijke resultaten waren en vooral wat toen leefde in de mensen. Daarnaast mag je ook nooit fouten in de verslagen van de voordrachten of fouten in de vertalingen ervan uitsluiten. En als laatste heb je natuurlijk ook nog dat er ook bij Rudolf Steiner zoiets als voortschrijdend inzicht voordeed en dus dat jongere voordrachten soms ook punten in voordrachten uit de beginjaren kunnen tegenspreken. En ik vind dat je vooral ook zelf moet blijven nadenken en niet zomaar iets klakkeloos aan moet nemen.
Ik ben bekend met de kwestie rondom rascisme. Dit heb ik altijd heel vreemd gevonden, omdat het helemaal niet past binnen zijn boodschap van "ethisch individualisme". Rudolf Steiner heeft zich meerdere keren openlijk uitgesproken tegen discriminatie en tegen het extreem-rechtse gedachtegoed. Dit leidde zelfs tot een aanslag op zijn leven in Munchen. In Munchen was toendertijd het Thule Genootschap (van waaruit later de NSDAP is gevormd) gevestigd.
In het boek "De weg tot inzicht in hogere werelden" schrijft Rudolf Steiner (pagina 80):
[..]
[..]
Over de praktische kant van de antroposofie, zoals de Vrije School of biologisch-dynamische voeding, weet ik niet zo veel, omdat ik me vooral verdiept heb in de scholingsweg...
Ik ben sinds 2005 lid van de Antroposofische Vereniging en ik vind dat ik mezelf best antroposoof mag noemen. Maar ik herken mezelf niet het beeld wat hier geschetst wordt van een antroposoof: mijn kinderen zijn ingeënt, ik draag puma's, ik heb een smartphone en ik eet ook wel 's een salami-supermarktpizza (om maar iets te noemen).
[..]
Ja dus en ik ben gaarne bereid vragen te beantwoorden, wil je de vragen uit de topicstart-post nog beantwoord zien?
Het lijken net katholieken, zou je zeggen.quote:Op zondag 3 november 2013 22:06 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Het verbaast me niets dat de antroposofische indoctrinatie makkelijk(er) toegang verschaft voor de kindervrienden om kinderen en tieners te misbruiken. Walgelijk.
Wil je een reïncarnatiemeter hebben, een apparaat waarop je precies kunt aflezen wanneer iemand het laatst geïncarneerd is geweest?quote:Op zondag 3 november 2013 10:16 schreef Molurus het volgende:
En op precies dezelfde manier is de reincarnatiehypothese niet afhankelijk van de beschikbaarheid van andere verklaringen. Men zal die hypothese direct hard moeten maken, en niet door het uitsluiten van alternatieven.
Je kan het "niet-bestaan" van iets logisch gezien onmogelijk bewijzen.quote:Op maandag 4 november 2013 00:56 schreef Read het volgende:
[..]
Wil je een reïncarnatiemeter hebben, een apparaat waarop je precies kunt aflezen wanneer iemand het laatst geïncarneerd is geweest?
Misschien moet je het eens omkeren: bewijs maar eens dat deze materiële wereld het enige is dat bestaat.
Dat is idd de juiste houding om aan te nemen ja. Dat is nu echt de kern van een kritische (wetenschappelijke) houding, alles kritisch bezien. Zelfs, of misschien wel juist, ook je eigen spiegelbeeld. Het verbaast me derhalve ook niet dat jou dat zo schokt, aangezien jij een dergelijke houding totaal ontbeert.quote:Op maandag 4 november 2013 00:48 schreef Read het volgende:
[..]
Weet je wel wat je zegt? Je bestempelt daarmee al je uitspraken op dit forum en alle ervaringen van mensen als onbetrouwbaar. Misschien moet je morgenochtend in de spiegel kijken naar je spiegelbeeld en dan denken: dit zien is mijn ervaring en dus onbetrouwbaar.
Prima, dan geloof ik voortaan in een immateriële wereld, maar alleen als jij dan voortaan ook gelooft in gele smurfen in de kern van Venus die van je verlangen dat je nooit meer citroenen eet, anders wordt 1x per jaar je fiets gejat. Tenzij je natuurlijk kunt bewijzen dat die niet bestaan.quote:Op maandag 4 november 2013 00:56 schreef Read het volgende:
[..]
Wil je een reïncarnatiemeter hebben, een apparaat waarop je precies kunt aflezen wanneer iemand het laatst geïncarneerd is geweest?
Misschien moet je het eens omkeren: bewijs maar eens dat deze materiële wereld het enige is dat bestaat.
Dit argument is natuurlijk compleet failliet. Geloven doe je pas als je een goede reden hebt. Anders moet je in alles geloven, dus ook in tegelijkertijd tegenstrijdige dingen. Dat kan nooit de manier zijn om de waarheid te benaderen.quote:Op maandag 4 november 2013 00:56 schreef Read het volgende:
[..]
Nogmaals: ik zie niet hoe de reincarnatiehypothese toetsbaar gemaakt kan worden. Het is dan ook niet mijn hypothese. Laten zien hoe een hypothese toetsbaar is of minimaal toetsbaar gemaakt kan worden is het probleem van degene die zo'n hypothese opwerpt.quote:Op maandag 4 november 2013 00:56 schreef Read het volgende:
[..]
Excuses voor de late reactie en leuk dat je je gemeld hebt! En ja alle inzichten (juist) vanuit de antroposofische kant zijn welkom natuurlijk.quote:Op zondag 3 november 2013 21:51 schreef EZ3K13L het volgende:
Even zien hoe zal ik beginnen... Ik ben in 2001 in aanraking gekomen met de teksten van Rudolf Steiner. Dit raakte me, het was verhelderend, logisch en vooral nieuw voor mij. Ik ben vooral geïnteresseerd in de scholingsweg en heb me dus sinds die tijd vooral verdiept in boeken en voordrachten van Rudolf Steiner over dat onderwerp. Ik heb tien jaar lang boeken en voordrachten van Rudolf Steiner gelezen en ik schat dat ik nu ongeveer éénderde van het totaal gelezen heb.
Of het wetenschap is of niet, kan ik niet beoordelen. Zelf schrijft Rudolf Steiner in het boek "De wetenschap van de geheimen der ziel" dat hij de wetenschappelijke methode toegepast heeft op zijn onderzoek in de geestelijke wereld en dat hij dat ziet als enige manier om die wereld juist te onderzoeken. Komt mij op zich logsch over, bij studies vanuit de Kaballah kom je trouwens ook vaak de term Spiritual Science tegen. Voor mij zelf is het een levensovertuiging c.q. wereldbeschouwing.
Persoonlijk zie ik Rudolf Steiner niet als een onfeilbaar persoon. Een genie naar mijn idee, maar niet onfeilbaar. Hij sprak vanuit zijn tijd, knoopte aan bij wat toen actueel was, wat toen de wetenschappelijke resultaten waren en vooral wat toen leefde in de mensen. Daarnaast mag je ook nooit fouten in de verslagen van de voordrachten of fouten in de vertalingen ervan uitsluiten. En als laatste heb je natuurlijk ook nog dat er ook bij Rudolf Steiner zoiets als voortschrijdend inzicht voordeed en dus dat jongere voordrachten soms ook punten in voordrachten uit de beginjaren kunnen tegenspreken. En ik vind dat je vooral ook zelf moet blijven nadenken en niet zomaar iets klakkeloos aan moet nemen.
Ik ben bekend met de kwestie rondom rascisme. Dit heb ik altijd heel vreemd gevonden, omdat het helemaal niet past binnen zijn boodschap van "ethisch individualisme". Rudolf Steiner heeft zich meerdere keren openlijk uitgesproken tegen discriminatie en tegen het extreem-rechtse gedachtegoed. Dit leidde zelfs tot een aanslag op zijn leven in Munchen. In Munchen was toendertijd het Thule Genootschap (van waaruit later de NSDAP is gevormd) gevestigd.
In het boek "De weg tot inzicht in hogere werelden" schrijft Rudolf Steiner (pagina 80):
[..]
[..]
Over de praktische kant van de antroposofie, zoals de Vrije School of biologisch-dynamische voeding, weet ik niet zo veel, omdat ik me vooral verdiept heb in de scholingsweg...
Ik ben sinds 2005 lid van de Antroposofische Vereniging en ik vind dat ik mezelf best antroposoof mag noemen. Maar ik herken mezelf niet het beeld wat hier geschetst wordt van een antroposoof: mijn kinderen zijn ingeënt, ik draag puma's, ik heb een smartphone en ik eet ook wel 's een salami-supermarktpizza (om maar iets te noemen).
[..]
Ja dus en ik ben gaarne bereid vragen te beantwoorden, wil je de vragen uit de topicstart-post nog beantwoord zien?
Nee, je haalt dingen door elkaar. Als één iemand iets gezien heeft en anderen niet is dat niet ineens een geloof maar de waarneming van één persoon. Kennis van die waarneming heet 'weten' en geen 'geloof'.quote:Op zondag 3 november 2013 15:54 schreef Kijkertje het volgende:
Het bewijs voor jou is geen bewijs voor iedereen! Dat noemen we dan een geloof.
Kom, kom Molurus, ik had van iemand die doorgewinterd is in het atheïsme wat meer creativiteit verwacht!quote:Op maandag 4 november 2013 08:09 schreef Molurus het volgende:
Ik kan niet bewijzen dat reincarnatie niet bestaat, noch kan ik bewijzen dat het dualistische wereldbeeld niet klopt.
Zeker kritisch zijn is in de wetenschap maar ook daarbuiten belangrijk en in mijn mails heb ik dat dacht ik ook aangegeven. Vreemd dat jij dat er niet uitgehaald hebt...quote:Op maandag 4 november 2013 01:27 schreef UltraR het volgende:
Dat is idd de juiste houding om aan te nemen ja. Dat is nu echt de kern van een kritische (wetenschappelijke) houding, alles kritisch bezien. Zelfs, of misschien wel juist, ook je eigen spiegelbeeld. Het verbaast me derhalve ook niet dat jou dat zo schokt, aangezien jij een dergelijke houding totaal ontbeert.
Nee. Het is inderdaad de waarneming van 1 persoon. De conclusie die jij er vervolgens aan verbindt heet een geloof.quote:Op maandag 4 november 2013 15:04 schreef Read het volgende:
[..]
Nee, je haalt dingen door elkaar. Als één iemand iets gezien heeft en anderen niet is dat niet ineens een geloof maar de waarneming van één persoon. Kennis van die waarneming heet 'weten' en geen 'geloof'.
Ik heb je al het onderzoek van Stevenson genoemd. Dat bevat twintig cases en als je die leest kun je er praktisch niet onderuit dat hier sprake is van reïncarnatie. Cases van jonge kinderen die vertellen over hun vorige leven waarna dat leven gecheckt wordt en de verhalen van de kinderen in hoge mate blijken te kloppen: wil je het nog duidelijker?quote:Op zondag 3 november 2013 15:54 schreef Kijkertje het volgende:
Kun je me 1 succesverhaal noemen waaruit blijkt dat er geen andere verklaring voor is dan de conclusie dat het wel "bovennatuurlijk" moet zijn? Dan kan ik me daar in verdiepen.
Ik vind dat een insinuerende opmerking. Alsof het feit dat je met dit soort dingen contact met anderen hebt de informatie waardeloos maakt. Het gaat hier om zelfstandig denkende mensen die hun eigen mening weten te vormen maar wel open staan voor het nieuwe.quote:Op zondag 3 november 2013 15:54 schreef Kijkertje het volgende:
Als je je begeeft in een wereld van gelijkgestemden is het geen wonder dat je bevestigd wordt in je eigen ideeen, maar dat levert nog steeds geen enkel bewijs op dat die ideeen op waarheid berusten.
Dat is dan ook geen leugen, hoe ze ermee omgaan was misschien niet goed, maar het is waar dat je met voedsel veel ziekten kan genezen.quote:Op zondag 3 november 2013 02:18 schreef Ouder1 het volgende:
Volgens die idioten kon je veel ziekten genezen met voeding.
Waarom? Dat is de waarheid.quote:Op maandag 4 november 2013 15:09 schreef Read het volgende:
[..]
Kom, kom Molurus, ik had van iemand die doorgewinterd is in het atheïsme wat meer creativiteit verwacht!
Blijkbaar heb je dit artikel niet echt gelezen dus nog maar een keer deze link plaatsen: http://www.skepdic.com/stevenson.htmlquote:Op maandag 4 november 2013 16:05 schreef Read het volgende:
[..]
Ik heb je al het onderzoek van Stevenson genoemd. Dat bevat twintig cases en als je die leest kun je er praktisch niet onderuit dat hier sprake is van reïncarnatie. Cases van jonge kinderen die vertellen over hun vorige leven waarna dat leven gecheckt wordt en de verhalen van de kinderen in hoge mate blijken te kloppen: wil je het nog duidelijker?
Wat opzich een mooi iets is van biologisch dynamische landbouw is dat er veel aandacht aan de grond gegeven wordt. Het bodemleven dat in stand moet worden gehouden om een zo gezond mogelijke plant te produceren. Ook het niet zo snel mogelijk tot eindproduct willen komen is een mooie, net als het gelijkmatig groeien(ipv de tijdelijke groeispurts bij bv de "normale" landbouw).quote:Op zondag 3 november 2013 10:54 schreef Molurus het volgende:
Maar goed... reincarnatie is maar 1 aspect van antroposofie, en wat mij betreft verre van de meest bizarre. Voor een aspect van een religie is het bijna cliche.
Veel vreemder vind ik:
- biologisch-dynamische landbouw
- 'vrije' scholen
- en, waar komt eigenlijk de enorme hoeveelheid geld vandaan die er in deze organisatie wordt gestoken?
Het maakt de informatie niet waardeloos maar buitengewoon eenzijdig. Deze mensen staan inderdaad open voor dat ene nieuwe maar staan daarna totaal niet meer open voor eventuele andere verklaringen. Dat ze geen andere verklaringen kunnen bedenken wil nog niet zeggen dat die er niet zijn.quote:Op maandag 4 november 2013 16:14 schreef Read het volgende:
[..]
Ik vind dat een insinuerende opmerking. Alsof het feit dat je met dit soort dingen contact met anderen hebt de informatie waardeloos maakt. Het gaat hier om zelfstandig denkende mensen die hun eigen mening weten te vormen maar wel open staan voor het nieuwe.
Huh? Dit is voor mij abracadabra. Kun je dit wat meer toelichten?quote:Een van de belangrijk aspecten van een aura-reading opleding is dat je zorgt dat je programmering van anderen en instituties zoals kerken doorziet en er van afkomt. Op die manier kun je helderder de realiteit waarnemen, anders wordt je nooit een goede aurareader.
Dat hoef je niet steeds te herhalen en ik begrijp heel goed wat je zegt, ik ben het alleen niet met je eens.quote:Desalniettemin, ik herhaal het nog maar eens Kijkertje, het gaat me er niet om jou te overtuigen maar te laten zien hoe de ontwikkeling bij mij gegaan is. Misschien begrijp je dan beter waarom ik zeg wat ik zeg.
"De wetenschap" is iets waar je niet over kunt spreken. En als je dat wel doet, dan zijn er zo veel dingen waar geen consensus over is, tot de fundamenten van de natuurkunde aan toe. Wat Read wil zeggen, volgens mij, is dat je je eigen mening moet vormen nadat je het gelezen hebt.quote:Op maandag 4 november 2013 16:24 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Blijkbaar heb je dit artikel niet echt gelezen dus nog maar een keer deze link plaatsen: http://www.skepdic.com/stevenson.html
En deze casussen zijn dus niet overtuigend genoeg om door de wetenschap als bewijs gezien te worden voor vorige levens.
Je hebt volkomen gelijk. Er worden in de wetenschap voortdurend nieuwe inzichten ontdekt. Maar het is juist Read die beweert dat er in de wetenschap tal van bewijzen bestaan voor reincarnatie.quote:Op maandag 4 november 2013 16:37 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
"De wetenschap" is iets waar je niet over kunt spreken. En als je dat wel doet, dan zijn er zo veel dingen waar geen consensus over is, tot de fundamenten van de natuurkunde aan toe. Wat Read wil zeggen, volgens mij, is dat je je eigen mening moet vormen nadat je het gelezen hebt.
En belangrijker: of de conclusies die de onderzoekers uit hun onderzoeksresultaten trekken wel uit die resultaten getrokken kunnen worden.quote:Op maandag 4 november 2013 16:56 schreef Kijkertje het volgende:
Er zijn onderzoekers die dat wel gedaan hebben en dan komt het er dus op neer wat jij een betrouwbare bron vindt.
Je moest eens weten hoeveel verslagen er zijn van mensen die 'ontvoerd zijn door buitenaardse wezens'. Dan praten we niet over 20 maar over honderden gevallen.quote:Op maandag 4 november 2013 16:05 schreef Read het volgende:
[..]
Ik heb je al het onderzoek van Stevenson genoemd. Dat bevat twintig cases en als je die leest kun je er praktisch niet onderuit dat hier sprake is van reïncarnatie. Cases van jonge kinderen die vertellen over hun vorige leven waarna dat leven gecheckt wordt en de verhalen van de kinderen in hoge mate blijken te kloppen: wil je het nog duidelijker?
quote:Op maandag 4 november 2013 16:14 schreef Read het volgende:
Een van de belangrijk aspecten van een aura-reading opleding is dat je zorgt dat je programmering van anderen en instituties zoals kerken doorziet en er van afkomt. Op die manier kun je helderder de realiteit waarnemen, anders wordt je nooit een goede aurareader.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |