Ik weet wel dat er veel kritische ouders waren die niets van Steiner moesten hebben. Maar over indoctrinatie van de leerlingen werd nooit geklaagd. Ik vroeg mijn dochter wel eens waarom ze zo negatief was of ze op school dingen vertelden die haar niet aanspraken. Maar dan bleek ze van niets te weten. Wat ze wel leuk vond waren die passiespelen waar ze zich kon uitleven. Ik vond altijd dat je je kinderen geen groter geschenk kon geven dan de vrije school. Maar als ik de verhalen hier lees begrijp ik dat we geluk hebben gehad met deze school maar dat de vrije school geen garantie biedt tegen extremiteiten. Zoals er kennelijk op de vrije school in Amsterdam destijds geslagen werd.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:07 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie. Ik kan me heel goed voorstellen dat de persoonlijke aandacht aantrekkelijk is voor veel mensen maar de vrije scholen zijn opgericht met het antroposofische gedachtegoed van Rudolf Steiner als grondslag. Als je daar zelf niet achter staat heb je toch een probleem lijkt me.
Ik weet niet in hoeverre deze school in Almelo deze levensbeschouwing overbrengt op de leerlingen.
Kan je daar wat meer over vertellen?
Ik weet er te weinig van om je een goed antwoord te geven. Wel kan ik aangeven wat mij aanspreekt zoals de sociale driegeleding:quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als je zegt dat je bomen mooi vindt omdat ze zo hoog zijn, dan zou ik me ook afvragen of dat nou zo uniek aan bomen is.
Ik weet trouwens niet echt wat antroposofie is. Ik heb de wiki wel gelezen en zo, maar ik krijg er geen grip op. Wat gelooft een antroposoof nou eigenlijk? En dan bedoel ik niet allerlei details, maar de grote lijn.
Is lastig. Maar in het bovennatuurlijke met als grondslag de antroposofische occulte wetenschap met de bijbehorende filosofie van Steiner.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als je zegt dat je bomen mooi vindt omdat ze zo hoog zijn, dan zou ik me ook afvragen of dat nou zo uniek aan bomen is.
Ik weet trouwens niet echt wat antroposofie is. Ik heb de wiki wel gelezen en zo, maar ik krijg er geen grip op. Wat gelooft een antroposoof nou eigenlijk? En dan bedoel ik niet allerlei details, maar de grote lijn.
In welke zin bovennatuurlijk? Geloven ze in geesten of zo?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 19:36 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Is lastig. Maar in het bovennatuurlijke met als grondslag de antroposofische occulte wetenschap met de bijbehorende filosofie van Steiner.
Ja. Bijv in Ahriman (een soort duivel) of zoiets, in engelen, serafijnen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 19:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
In welke zin bovennatuurlijk? Geloven ze in geesten of zo?
Wow. Serieus? Of neem je me nou in de maling?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 20:46 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Ja. Bijv in Ahriman (een soort duivel) of zoiets, in engelen, serafijnen.
Ze werken ook vaak met kabouters, maar of ze hierin geloven ofzo weet ik niet.
Voor zover je over serieus kan spreken in deze contextquote:Op woensdag 15 oktober 2014 21:05 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wow. Serieus? Of neem je me nou in de maling?
Dat is best wel eh... Bijzonder.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 21:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voor zover je over serieus kan spreken in deze context
Zie bijv: De hocus-pocus landbouw van de antroposofie
(oud artikel)
Mensen geloven vanalles.quote:
True story.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 21:05 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wow. Serieus? Of neem je me nou in de maling?
Het is een stuk meer dan ik dacht. Ik was er altijd vanuit gegaan dat antroposofie voornamelijk een soort houding was. Biologische dingen eten, houten speelgoed, alternatieve geneeskunst, dat soort dingen. Maar dit is gewoon een religie met alles erop en eraan.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 22:43 schreef Heerda2 het volgende:
Als je belooft dit niet verder te vertellen mag je dit lezen.
http://www.annettevoorbij-luiten.nl/Artikelen/elementwezens.htm
Ik ben al fucked, maar diegene na mij...quote:Op donderdag 16 oktober 2014 19:53 schreef Heerda2 het volgende:
Als je zondig leeft neem je een extract van al je daden mee naar je volgende leven. Je wordt dan geboren met steeds meer gebreken.
Yep, dat is de meest waarschijnlijke verklaring.. Suggestie en een soort placebo-effect. We zijn vaak beinvloedbaarder dan we zelf denken.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 20:31 schreef SiGNe het volgende:
dat m'n eigen geest en lichaam voor warmte en pijnmedicatie/ontspanning zorgde.
't lullige is misschien nog dat we vaak weten dat we belazerd worden en er alsnog intrappen.. Hans Klok heeft er z'n core-business van gemaakt.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 20:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Yep, dat is de meest waarschijnlijke verklaring.. Suggestie en een soort placebo-effect. We zijn vaak beinvloedbaarder dan we zelf denken.
Ik geef zelf Reiki aan mijn vrouw (heb de cursus Reiki 1 gevolgd). O.a. om artrosepijnen te verzachten. Nu na 3 jaar is mijn kracht zo toegenomen dat ik ook Reiki op afstand kan geven. Dat zgn. instralen kan dus iedereen na een beetje training. Je hoeft er ook geen medium voor te zijn. Ik beschouw het wel als een geschenk.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 20:31 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik ben al fucked, maar diegene na mij...![]()
M'n ex is antroposoof, krijgt ook van anderen (ook mensen die haar nooit eerder gezien hebben en haar niet kennen) contant te horen dat ze zo hoog staat in de incarnaties en dat ze nu zo'n beetje op het hoogste punt hier op aarde staat.. volgende station eindelijk de hemel...
Ze kan ook instralen.. ik moet zeggen dat ik daarbij toch ook wel rare dingen gevoeld heb maar ik ben zelf met alles eigenlijk behoorlijk sceptisch en weet dat een placebo ook een effect heeft, zelfs(!) als je weet dat je een placebo gekregen hebt! (wetenschappelijk bewezen ook).
Ik heb weleens op 3 meter afstand van haar gestaan, zij ging instralen en ik kon zelfs op 3 meter afstand nog warmte voelen, dat zou op die afstand toch niet merkbaar moeten zijn zou je zeggen.
IK heb zelf een chronische darmontsteking (komt door m'n vorige ik, dat was een klootzak) en m'n ex kon ook pijn die ik had wegnemen.
Maar met beide gevallen geloofde ik er toen wel in, of hoopte ik dat het zou werken.
In het eerste geval kan het inbeelding zijn geweest, als ik nu ga denken dat m'n hand steeds warmer wordt dan wordt die ook warmer dooe m'n inbeeldingskracht.
En in het tweede geval, ik lag toen stil op een bank, rustig af te wachten tot dat intstralen klaar was, vrij rustig ademend, soort meditatie.
Destijds geloofde ik er ook in om m'n ex niet teleur te stellen, ook als ik niks merkte zei ik dat ik wel íets had gemerkt maar ik denk dat zij slechts een medium was en dat m'n eigen geest en lichaam voor warmte en pijnmedicatie/ontspanning zorgde.
Met Reiki heb ik hetzelfde gevoel, is het de Reiki of is het de gedachte dat Reiki werkt?quote:Op donderdag 16 oktober 2014 21:48 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Ik geef zelf Reiki aan mijn vrouw (heb de cursus Reiki 1 gevolgd). O.a. om artrosepijnen te verzachten. Nu na 3 jaar is mijn kracht zo toegenomen dat ik ook Reiki op afstand kan geven. Dat zgn. instralen kan dus iedereen na een beetje training. Je hoeft er ook geen medium voor te zijn. Ik beschouw het wel als een geschenk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |