abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132840246
Hallo Molurus

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 03:31 schreef Molurus het volgende:
Dan is het boek niet suggestive of reincarnation, maar suggestive of *anything*.Dat hij iets specifieks noemt is noch toevallig, noch neutraal. Het had net zo goed "suggestive of smurfs" kunnen heten.Er is niets in die casussen dat op specifiek reincarnatie wijst.
Bot 'nee zeggen' vind ik niet zo netjes in de discussie. Ga die casussen dan eerst eens echt lezen voor je dat zegt.

Gr. Read
pi_132840554
Beste SiGNe

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:07 schreef SiGNe het volgende:
Voordeel van die Higgs-Boson is dat die volgens berekeningen wel MOEST bestaan, theoretisch was het dus al bewezen alleen voor je een theorie tot waarheid kan bestempelen moet die in de praktijk bewezen worden en dat laatste duurde zo lang.Maar dat de Higgs-Boson op den duur gevonden zou worden stond bij voorbaat al vast.
Je hebt ontroerend veel vertrouwen in de wetenschap. Maar als er een theorie is dat een bepaald deeltje zou bestaan wil nog niet zeggen dat het waar is! Zie het filmpje op blz. 3 van Feyman. En dat is niet de eerste de beste natuurkundige! De afgelopen veertig jaar zijn er in de natuurkunde tal van theorieën ontwikkeld maar dat wil nog niet zeggen dat ze juist zijn.

Gr. Read
pi_132844531
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 21:02 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik ben een boerenzoon. Te dom voor boer, slim genoeg voor Ir. Ik kan niet zeggen dat ik alle klussen graag deed, vroeger, maar ik heb er wel al mijn hele leven plezier van.
Ik begrijp dat je het als boerenzoon vervelend vind om te horen dat ik en mijn toenmalige klasgenoten een broertje dood aan die 'lessen' hadden en het als kinderarbeid beschouwden. Maar dat maakt dat niet minder waar. En ik hebt er nog nooit plezier van gehad, van die 'kennis'.
quote:
Macro-biotisch is iets heel anders dan biologisch-dynamisch. Het eerste is gebaseerd op een Japanse leer met jin en jang en tao, het tweede op de leer van Steiner met invloeden van planeten.
Klopt, het zijn drie stromingen. Mijn moeder en stiefvader volgden ze alle drie. Dat zag ik vaker gebeuren. Wij noemden die samenvoeging dan zo.
Antroposofisch
Macro-biotisch
Biologisch-dynamisch

Allemaal vies. ;)
pi_132844642
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 21:05 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Misschien. Maar jij haalt dingen blijkbaar door elkaar.
Zeg dat dan tegen die docenten. Ik kan het me namelijk nog goed herinneren. We moesten verschillende dingen doorsnijden en naschilderen (op nat papier natuurlijk) en kregen toen dat verhaal te horen.
Het verhaal van de invloed van voedsel op je gezondheid en geestelijk welzijn zal je toch bekend in de oren moeten klinken. Volgens die idioten kon je veel ziekten genezen met voeding. In plaats van mijn jongste zusje te enten besloten mijn ouders haar rijstwafels en biogarde te geven toen er een uitbraak van polio was. Dat is gelukkig goed gegaan. Maar toen zij een middenoorontsteking kreeg en ze die gingen behandelen met appelsap drinken ipv antibiotica, is het doorgeslagen op haar hersenen en is ze halfzijdig verlamd geraakt, geestelijk gehandicapt, zware epilepsie en spasmen.
En nog kwamen ze niet bij zinnen.
pi_132845051
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 02:07 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik begrijp dat je het als boerenzoon vervelend vind om te horen dat ik en mijn toenmalige klasgenoten een broertje dood aan die 'lessen' hadden en het als kinderarbeid beschouwden. Maar dat maakt dat niet minder waar. En ik hebt er nog nooit plezier van gehad, van die 'kennis'.
Oh nee hoor. Ik was ook niet bepaald gelukkig als ik knollen moest trekken in de sneeuw of hooien in de blakerende zon. Dus dat begrijp ik wel.
En het heeft enige tijd geduurd voor ik begreep en ervaren had dat ik vaardigheden en kennis opgedaan had, die tamelijk uniek en zeer bruikbaar waren.
quote:
[..]

Klopt, het zijn drie stromingen. Mijn moeder en stiefvader volgden ze alle drie. Dat zag ik vaker gebeuren. Wij noemden die samenvoeging dan zo.
Antroposofisch
Macro-biotisch
Biologisch-dynamisch

Allemaal vies. ;)
Alle drie volgen?
Toen hier ter stede de macro-biotische en biologisch-dynamische stromingen gingen fuseren tot een gezamenlijke winkel, ontstonden er problemen. De een wilde wel suiker verkopen, de ander beslist niet. De een wel aardappels, voor de ander was dat ketterij.

Overigens is geen van de door jou genoemde stromingen per se vegetarisch.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132845174
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 02:18 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Zeg dat dan tegen die docenten. Ik kan het me namelijk nog goed herinneren. We moesten verschillende dingen doorsnijden en naschilderen (op nat papier natuurlijk) en kregen toen dat verhaal te horen.
Het verhaal van de invloed van voedsel op je gezondheid en geestelijk welzijn zal je toch bekend in de oren moeten klinken. Volgens die idioten kon je veel ziekten genezen met voeding. In plaats van mijn jongste zusje te enten besloten mijn ouders haar rijstwafels en biogarde te geven toen er een uitbraak van polio was. Dat is gelukkig goed gegaan. Maar toen zij een middenoorontsteking kreeg en ze die gingen behandelen met appelsap drinken ipv antibiotica, is het doorgeslagen op haar hersenen en is ze halfzijdig verlamd geraakt, geestelijk gehandicapt, zware epilepsie en spasmen.
En nog kwamen ze niet bij zinnen.
Ik doelde op je term macro biologisch dynamisch. In je eerste verhaal daarover haalde je dingen door elkaar. Ik krijg nu de indruk dat je zelf meer onderscheid maakt.
Overigens wordt de invloed van voedsel op gezondheid en geestelijk welzijn ook steeds meer ondersteund, ook vanuit de gewone wetenschap. Met name de darmflora krijgt de laatste tijd meer aandacht.

Ik wil trouwens het blindelings en domweg volgen van allerlei onbewezen theorieën niet goedpraten.
Maar ja: mensen doen over het algemeen wat hen het beste lijkt. Ook al is dat nog zo dom. Achteraf.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zondag 3 november 2013 @ 05:28:01 #157
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132845621
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 21:42 schreef Read het volgende:
Hallo SpecialK

Jouw aanbeveling voor verder onderzoek:

[..]

Het zou natuurlijk interessant zijn als verschillende onderzoeksgroepen ook dergelijk onderzoek zouden doen en dan de resultaten met elkaar bespreken. Twee opmerkingen daarover:
-ten eerste lijkt het me heel verstandig eerst een literauuronderzoek te doen naar eerder onderzoek. Op basis daarvan is er waarschijnlijk al zoveel 'evidence' dat je veel gerichter vervolgondetrzoek kan doen
Het is niet aan mij om literatuuronderzoek te doen. Jij claimt dat de science er is. Dus laat jij maar je bronnen zien. Geef me je meest overtuigende onderzoeksresultaten.

quote:
-ten tweede: wie gaat dat vervolgonderzoek doen? Als alle universiteiten van Nederland en daarbuiten grote onderzoeksgroepen hadden op dit gebied kan ik me daar wat bij voorstellen. Maar in heel Nederland zijn er hooguit een paar onderzoekers op dit gebied (mail me als het meer zijn!). Wetenschappers en onderzoekscentra zijn te bang om op dit gebied onderzoek te gaan doen. Ze krijgen so wie so geen onderzoeksgeld, Want onderzoek doen op dit gebied betekent al gauw verdachtmaking (Skepsis), intrekking van gelden en ontslag.
Wederom gebruik je Skepsis als een soort schild om achter te verschuilen. Onder het mom van.. we hadden zo'n leuk feestje maar toen kwam skepsis langs om alle cadeautjes in het zwembad te gooien. Klinkt als een smoes om af te leiden van het grotere probleem. Het gebrek aan bewijs.

Wereldwijd is er genoeg gemeenschap om hier geld en tijd in te steken. Als het gaat om creationisme is er De Discovery Institute, American Scientific Affiliation, Creation Research Society, etc.. etc.. Er gaan letterlijk 100-den miljoenen om in industrieën waar er onderzoek wordt gedaan naar onderwerpen waar mainstream science geen boodschap aan heeft. Zonder overtuigende resultaten. Ook mensen zoals Deepak Chopra spenderen veel geld aan hun eigen hypothesen over het bewustzijn, ongehinderd door het feit dat ze worden afgekraakt door sceptische verenigingen en wetenschappers die kritiek hebben op zijn methodes.

Als reïncarnatie iets is wat meetbaar is in de werkelijkheid dan zal zo'n instituut het kunnen bewijzen en zal het uiteindelijk een wetenschappelijk standpunt worden, zelfs als de onderliggende ideeën onbekend zijn of er een potentie is dat de eindconclusie de huidige wetenschap niet aanstaat.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  zondag 3 november 2013 @ 10:11:36 #158
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_132846550
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:19 schreef Read het volgende:
Hallo Kijkertje

Nog even een reactioe op jouw punt over Ten Haeff.

Is prof. Ten Haeff een betrouwbare bron? http://www.skepsis.nl/croiset.html

Het is goed dat er kritisch naar wetenschap gekeken wordt maar Skepsis heeft er een handje van om net zo lang te zoeken tot ze iets van iemand vinden waar je vraagtekens bij kan plaatsen en vervolgens wordt daarmee al iemands werk in diskrediet gebracht. Het kind met het badwater weggooien heet dat.
Hetzelfde geldt voor de link over Stevenson. Iemand die enorm uitgebreid en nauwkeurig onderzoek heeft gedaan wat heel veel opgeleverd heeft.
Waar is het kind in dit badwater?

Zoals Tracie Harris zegt: it doesn't matter how many zeroes you add together. You never get to 1.

Hij heeft heel veel onderzoeksresultaten verzameld, maar heeft van geen daarvan laten zien hoe die door reincarnatie worden verklaard.

En sja, dan kun je getuigenverklaringen verzamelen tot je een ons weegt.

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:19 schreef Read het volgende:

Wat ik mis dat iemand op het idee komt de originele boeken of artikelen van deze mensen te lezen, zodat je zelf tot een oordeel kan komen. Blijft het anders niet teveel een welles nietes spelletje? Of is dat de bedoeling?
Zoals gezegd, ik denk helemaal niet aan te kunnen tonen dat reincarnatie niet plaatsvindt. Dat zou best kunnen, en als je dat wilt geloven, prima.

Wat ik wel een probleem vind is dat hier het label 'wetenschappelijk' op wordt geplakt. Als dit onderzoek werkelijk ook maar enige merites had zou het niets minder dan voorpagina-nieuws moeten zijn in mainstream scientific journals zoals Nature en Science.

Niets is minder waar. Dit soort onderzoek heeft tot zover nog nooit collegiale toetsing overleefd, als het uberhaupt heeft plaatsgevonden.

En het is niet alsof er geen pogingen worden gedaan. Zoals SpecialK terecht opmerkt kan dit soort onderzoek rekenen op miljoenen financiering van sympathisanten van het dualisme.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 03-11-2013 13:59:36 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 3 november 2013 @ 10:12:17 #159
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_132846554
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:53 schreef Read het volgende:
Hallo Molurus

Je gaat wel weer kort door de bocht om de overwegingen van Stevenson conclusies uit het ongerijmde te noemen.

[..]

Wetenschap is geen geloof met absolute zekerheden. Wat je bij Stevenson ziet is dat hij op wetenschappelijke wijze zorgvuldig conclusies trekt.
Zoals gezegd: zijn argumenten voor die conclusie gaan geen van alle over reincarnatie. Dat feit stap je nu wel heel eenvoudig overheen.

Hoe is dat iets anders dan een conclusie/bewijs uit het ongerijmde?

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 03-11-2013 14:12:09 ]
  zondag 3 november 2013 @ 10:16:48 #160
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_132846605
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 11:05 schreef Read het volgende:
Hallo Molurus

[..]

Jammer dat je zo over wetenschap denkt dat als iets niet waarneembaar is dat het dan onzin is.
Nogmaals, reincarnatie zou best kunnen plaatsvinden. Maar als je die conclusie uit het ongerijmde trekt, sja.... dan is het inderdaad geen wetenschap maar slap geleuter.

quote:

Vier eeuwen geleden zag de beroemde wetenschapper en mysticus Isaac Newton een appel van een boom vallen en bedacht dat dit kwam door iets als 'zwaartekracht'. Hij had waarschijnlijk geen idee wat de aard van die kracht was en kon alleen effecten beschrijven. Ongetwijfeld heeft hij in zijn tijd ook kritiek gehad van sceptici maar toch is zwaartekracht in de natuurkunde geaccepteerd. Pas een eeuw geleden heeft Einstein daar zijn relativistische mechanica aan toegevoegd en pas de afgelopen jaren zijn er hypothesen de ingaan op de aard van de zwaartekracht (als ik het goed heb het Higgs deeltje).
Newton was er ook zo 1 die graag conclusies uit het ongerijmde trok. Hij slaagde er in zijn berekeningen maar niet in om te laten zien dat het zonnestelsel onder de invloed van zwaartekracht stabiel is, en trok daaruit de conclusie dat het zonnestelsel in evenwicht gehouden *moet* worden door een God.

Dat dit niet het geval is toonde Laplace zo'n honderdvijftig jaar later aan door de berekeningen correct uit te voeren.

Het belangrijke punt hier is: de ongeldigheid van de godshypothese van Newton is op geen enkele manier afhankelijk van het bewijs van LaPlace.

En op precies dezelfde manier is de reincarnatiehypothese niet afhankelijk van de beschikbaarheid van andere verklaringen. Men zal die hypothese direct hard moeten maken, en niet door het uitsluiten van alternatieven.

Overigens is het verschijnsel 'zwaartekracht' tot op de dag van vandaag onverklaard en controversieel. Newton heeft de zwaartekracht zeker nooit verklaard, alleen beschreven.

quote:

Wetenschap heeft juist nieuwe verklaringen nodig om verder te komen ook al zijn ze niet meteen 'hard' toetsbaar.
Het verschil is dat Newton's model voor zwaartekracht wel degelijk - in potentie - toetsbaar was, en zijn godshypothese niet. Hij baseerde zijn godshypothese, net als Stevenson en jij doen, op een argument from ignorance. "Ik kan geen andere verklaring bedenken en dus..."

Dat laatste is op geen enkele manier wetenschappelijk te noemen. Je zit met een gat in de verklaringen, en dat is eenvoudig waar de bal stopt. Anders kom je terecht in dit rijtje: "god of the gaps", "aliens of the gaps" en "reincarnation of the gaps".

Als iemand goden, aliens of reincarnatie toetsbaar denkt te kunnen maken dan hoor ik graag alles over hoe men dat wil gaan doen. Maar zonder toetsbaarheid heb je gewoon niets.

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 03-11-2013 15:54:36 ]
pi_132846645
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 03:09 schreef Kees22 het volgende:
Allemaal vies. Alle drie volgen?Toen hier ter stede de macro-biotische en biologisch-dynamische stromingen gingen fuseren tot een gezamenlijke winkel, ontstonden er problemen. De een wilde wel suiker verkopen, de ander beslist niet. De een wel aardappels, voor de ander was dat ketterij.Overigens is geen van de door jou genoemde stromingen per se vegetarisch.
Ja, dat kwam in hun kennissenkring veel voor. Aardappels aten wij dus inderdaad ook niet. Vlees ook niet, maar zo als je zegt is dat geen regel van die stromingen zolang het maar vlees is van de juiste boerderij.
  zondag 3 november 2013 @ 10:29:28 #162
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_132846740
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 11:23 schreef Read het volgende:
Hallo Molurus

[..]

We kunnen wel blijven praten en bewijzen aandragen maar laat het je duidelijk zijn dat ik niet als doel heb je te doen geloven dat reïncarnatie of wat dan ook bestaat.
En ik heb ook niet de intentie om jou van je geloof af te brengen. Ik kan niet bewijzen dat reincarnatie niet plaatsvindt, noch kan ik bewijzen dat er zich geen smurfen bevinden op Mars.

Ik wil je er alleen op wijzen dat er tot dit moment geen enkel bewijs voor reincarnatie is aangedragen. Dat jij die waarnemingen zo wilt uitleggen, best. Maar dat maakt het nog niet tot een bewijs in wetenschappelijke zin.

quote:

In mijn eigen ervaring maar ook wat ik bij anderen gezien heb, moeten dingen eerst betekenis krijgen in je persoonlijke leven anders blijft het een ver-van-mijn-bed-show.
Ach ja, je moet jezus eerst ervaren in je leven voordat het bewijs voor de waarheid van het christendom zichtbaar is in de wereld. Je moet eerst 'ontvoerd zijn door aliens', voordat het duidelijk wordt dat al die UFO sightings 'echt' zijn. Zo weet ik er nog wel een paar.

Er is niets zo onbetrouwbaar als bewijs als getuigenverklaringen. Als getuigenverklaringen het enige bewijs zijn dat je hebt voor bewering X, dan is X zeer waarschijnlijk onzin.

quote:

Illustratief vond ik in dit verband het verhaal van een Amerikaanse neurochirurg, Eben Alexander, die vertelt dat als zijn patiënten uit de narcoce van een operatie bijkwamen ze soms hele wonderlijke verhalen hadden wat ze in de narcosetijd hadden meegemaakt. Hij vertelde de mensen dan dat een narcose bijverschijnselen kon geven maar dat het allemaal wel weer 'overging'.
Dat ging zo door tot op zekere dag hijzelf volkomen onverwacht in coma raakte. Hij werd opgenomen in het ziekenhuis waar bleek dat hij een levensbedreigende bacteriële infectie had in zijn ruggenmergvocht. De artsen deden wat ze konden maar hij lag in coma aan de apparatuur zonder actieve hersenfuncties. Niets hielp en na ruim een week gaven ze hem op. Als hij ooit zou bijkomen uit coma zou hij als een plant verder leven. Toen, tot ieders verbazing en blijdschap, kwam hij bij vanuit zijn coma en bleek weer te kunnen functioneren. Ook bleek hij tijdens zijn coma een hele uitgebreide 'bijna-dood-ervarimng te hebben gehad. Hij heeft daar een heel interessant boek over geschreven 'Na dit leven'. Zelfs als je lid van de Skepsisclub bent, kan ik me indenken dat het boeiend is om dit te lezen! Of wil je liever zijn verhaal via zijn website horen?
http://www.lifebeyonddeath.net/

Veel plezier, groeten Read
Eben Alexander, ook al geen nieuwe naam in dit forum. Hij kwam ondermeer hier ter sprake:

F&L / Wat er gebeurt na de dood

en

TRU / Bijna dood ervaringen (poll)

Samengevat zijn de problemen met het verhaal van Eben Alexander de volgende:

1) het is volslagen onmogelijk om vast te stellen wanneer Alexander zijn ervaringen had. Of dit ten tijde van 'hersendood' is geweest is dus onmogelijk vast te stellen.
2) de totale afwezigheid van hersenactiviteit kan uberhaupt niet worden aangetoond. Het is een "proving non-existence" fallacy.
3) als je dat al kunt aantonen en als je al kunt aantonen dat de ervaringen optreden tijdens die hersendood dan zit je op zijn best met een onverklaard verschijnsel. De conclusie die Alexander eruit trekt is wederom een argument from ignorance.
4) Stevenson, Alexander en jij lijken aanhangers van een dualistisch wereldbeeld. Maar ik heb niet de indruk dat 1 van jullie bekend is met het lichaam-geestprobeem, laat staan dat er een poging wordt gedaan om dit probleem op te lossen.

Zie ook: wiki:Eben Alexander:criticism.

Deze problemen met zijn verhaal zijn voor de meeste wetenschappers een reden om zijn werk niet serieus te nemen. Wat mij betreft zijn dat heel goede redenen om zijn werk niet serieus te nemen.

Ik zou zeggen: verdiep je ook eens in het werk van niet-zweverige wetenschappers en filosofen voordat je iemand hier verwijt het boek van Alexander niet te hebben gelezen.

Met name de werken van Daniel Dennett kan ik van harte aanbevelen. Iemand die niet door de wetenschappelijke wereld wordt gezien als een clown en die ook een goede poging doet om het lichaam-geestprobleem op te lossen. (Welliswaar vanuit een monistische visie.)

Tenslotte vind ik het opmerkelijk dat iemand die zelf aangeeft niet van hokjes te houden zo veel moeite doet om dit idee in het hokje 'wetenschap' te krijgen. Kennelijk is dat wel een gewenst hokje?

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 03-11-2013 12:40:38 ]
  zondag 3 november 2013 @ 10:43:48 #163
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_132846932
Oh, en PS:

Uit dit recente onderzoek blijkt ook nog even ondubbelzinnig dat 'hersendood' niet zo eenvoudig is vast te stellen:

http://www.popsci.com/sci(...)yond-deep-coma-state

"A new study has found that EEG activity is possible beyond the point normally considered brain death."

Dit onderzoek had ten tijde van het werk van Eben Alexander nog niet plaatsgevonden. Niet dat het ook maar enige invloed heeft op de validiteit van zijn argumentatie, maar leuk om te zien dat ook die poot van zijn verhaal geen stand houdt.
pi_132847099
Even helemaal los van het feit dat hartslag en ademhalen niet mogelijk is bij hersendood en behandeling (kunstmatige hartslag en beademing) dan wordt gestaakt. Er is mij geen enkel ziekenhuis bekend dat een hersendode patiënt kunstmatig in leven houdt anders dan voor transplantatie en dat is dan nog geen 24 uur.

Overigens vind ik die hele kliek erg hypocriet want als hun kwakzalverij leidt tot ernstige complicaties dan grijpen zij opeens wél naar de reguliere geneeskunde die zij als 'ketters' en 'gif' wegzetten.
  zondag 3 november 2013 @ 10:54:14 #165
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_132847140
Maar goed... reincarnatie is maar 1 aspect van antroposofie, en wat mij betreft verre van de meest bizarre. Voor een aspect van een religie is het bijna cliche.

Veel vreemder vind ik:

- biologisch-dynamische landbouw
- 'vrije' scholen
- en, waar komt eigenlijk de enorme hoeveelheid geld vandaan die er in deze organisatie wordt gestoken?

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 03-11-2013 12:03:30 (spelfoutjes) ]
  zondag 3 november 2013 @ 11:24:50 #166
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_132847736
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 10:29 schreef Molurus het volgende:

Tenslotte vind ik het opmerkelijk dat iemand die zelf aangeeft niet van hokjes te houden zo veel moeite doet om dit idee in het hokje 'wetenschap' te krijgen. Kennelijk is dat wel een gewenst hokje?
Vooral de reputatie lijkt me zo aantrekkelijk, 'als het wetenschap is dan is het waar'. :P

Kreeg de evolutieleer, geschiedkundige wetenschap, cosmologie of de neurobiologie maar zoveel wederzijds respect ;(
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 3 november 2013 @ 11:35:00 #167
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_132847940
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 11:24 schreef Perrin het volgende:

[..]

Vooral de reputatie lijkt me zo aantrekkelijk, 'als het wetenschap is dan is het waar'. :P

Kreeg de evolutieleer, geschiedkundige wetenschap, cosmologie of de neurobiologie maar zoveel wederzijds respect ;(
Ja, dat vind ik ook zo opvallend inderdaad. Moderne wetenschap is zo prachtig, met name wat er momenteel allemaal wordt ontdekt in de biologie, elementaire natuurkunde en kosmologie. En het lijkt wel of een deel van de mensen alleen geinteresseerd is in wetenschap als het controversieel of zelf regelrecht onzin is.

Alsof men zoekt naar een naald in een hooiberg die nog nooit iemand heeft gevonden, in de hoop dan te kunnen zeggen: "HIER! Hier hadden jullie niet aan gedacht he?!"

Nu kun je natuurlijk nooit iets nieuws ontdekken als je er niet naar zoekt. Maar dat iemand die geen flauw benul heeft van mainstream wetenschap en filosofie zo'n naald vindt is alles behalve waarschijnlijk.

Maar veel erger: deze mensen missen vaak de adembenemende pracht van wat de wetenschap ons wel met zekerheid kan vertellen.

(Tikje off topic, maar gewoon... mooi.)
pi_132848096
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 10:54 schreef Molurus het volgende:
Maar goed... reincarnatie is maar 1 aspect van antroposofisme, en wat mij betreft verre van de meest bizarre. Voor een aspect van een religie is het bijna cliche.

Veel vreemder vind ik:

- biologisch/dynamische landbouw
Gewone biologische landbouw en veehouderij vind ik nu juist het enige logische en redelijke in deze hele stroming. Genetisch gemanipuleerde gewassen, chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest lijken mij inderdaad niet echt wenselijk voor de gezondheid van de mens en de natuur.
quote:
- 'vrije' scholen
Het engste aan Vrije Scholen ("Vrij" staat voor "vrij van overheidsbemoeienissen) vind ik dat er leerlingen geworven onder het mom van 'creatieve ontwikkeling" waarbij de indoctrinatie met de antroposofie en de achterliggende filosofieën niet onder de aandacht van die naïeve ouders worden gebracht. Die kinderen komen terecht in een sekte met alle gevolgen van dien.
quote:
- en, waar komt eigenlijk de enorme hoeveelheid geld vandaan die er wordt gestoken in deze organisatie?
Eén van de redenen dat Vrije Scholen vooral blanke kinderen lesgeven is dat de ouderlijke bijdragen erg hoog zijn.
  zondag 3 november 2013 @ 11:49:34 #169
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_132848228
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 11:42 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Gewone biologische landbouw en veehouderij vind ik nu juist het enige logische en redelijke in deze hele stroming. Genetisch gemanipuleerde gewassen, chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest lijken mij inderdaad niet echt wenselijk voor de gezondheid van de mens en de natuur.
Oh, ik heb geen enkel probleem, wetenschappelijk of ideologisch, met biologische landbouw. Maar biologisch-dynamische landbouw is iets heel anders.

"In de biologisch-dynamische landbouw gaat men ervan uit dat hemellichamen invloed uitoefenen op de groei van de gewassen. Voor en tijdens het verbouwen van de gewassen houdt men daarom in alle opzichten rekening met veronderstelde kosmische invloeden. De maan zou bijvoorbeeld niet alleen de getijstroom beïnvloeden, maar ook de waterhuishouding van gewassen."

Om nog maar te zwijgen van de 'toverdoos'. Het is allemaal overduidelijk klinkklare onzin.

quote:

Het engste aan Vrije Scholen ("Vrij" staat voor "vrij van overheidsbemoeienissen) vind ik dat er leerlingen geworven onder het mom van 'creatieve ontwikkeling" waarbij de indoctrinatie met de antroposofie en de achterliggende filosofieën niet onder de aandacht van die naïeve ouders worden gebracht. Die kinderen komen terecht in een sekte met alle gevolgen van dien.
Sowieso wekt het allemaal de indruk dat men zoveel mogelijk probeert deze cultuur voor de buitenwereld verborgen te houden. Zoals ik in het begin van dit topic al opmerkte: dat niemand desgevraagd bevestigt antroposoof te zijn is verdacht. Als je niets te verbergen hebt, waarom zou je het dan verbergen?

Als dit allemaal werkelijk wetenschappelijk te verantwoorden is, waarom dat geheimzinnige gedoe? Wie gelijk heeft heeft niets te vrezen van wetenschappelijke kritiek.

quote:

Eén van de redenen dat Vrije Scholen vooral blanke kinderen lesgeven is dat de ouderlijke bijdragen erg hoog zijn.
Oh, dan heb ik het nog niet eens over de scholen. (Ook een goede vraag trouwens.) Wat ik bizar vind zijn dit soort bouwwerken:

antroposofische gebouwen

Hoe is het mogelijk dat niemand openlijk antroposoof is, en dat men er toch in slaagt om dit soort zaken te financieren?
pi_132848294
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 11:49 schreef Molurus het volgende:
Oh, ik heb geen enkel probleem, wetenschappelijk of ideologisch, met biologische landbouw. Maar biologisch-dynamische landbouw is iets heel anders. "In de biologisch-dynamische landbouw gaat men ervan uit dat hemellichamen invloed uitoefenen op de groei van de gewassen. Voor en tijdens het verbouwen van de gewassen houdt men daarom in alle opzichten rekening met veronderstelde kosmische invloeden. De maan zou bijvoorbeeld niet alleen de getijstroom beïnvloeden, maar ook de waterhuishouding van gewassen."Om nog maar te zwijgen van de 'toverdoos'. Het is allemaal overduidelijk klinkklare onzin.
Dat ben ik met je eens. Alleen had je het net over biologisch/dynamische landbouw, met een "/" dus en niet met een "-". Ik reageerde dus op jouw stelling dat biologische landbouw "heel vreemd" is.

Een communicatie storing door verkeerd gebruik van leestekens dus. :)
  zondag 3 november 2013 @ 11:54:39 #171
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_132848307
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 11:53 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens. Alleen had je het net over biologisch/dynamische landbouw, met een "/" dus en niet met een "-". Ik reageerde dus op jouw stelling dat biologische landbouw "heel vreemd" is.

Ah, zo. :) Geen probleem, ik dacht dat de context ervan wel duidelijk was.
pi_132850834
Mijn broer en schoonzus wilde hun dochter, mijn nichtje, op een vrije school zetten. Het zag er interessant uit. Meer aandacht voor creatieve talenten enzo, niet wetende dat vrije scholen niet met bepaalde reken-, taalmethodiek werken.

Per toeval kwam mijn schoonzus met iemand in gesprek die haar kind net van de vrije school had afgehaald. Dat kind was enigzins wat verwilderd, had een taalachterstand en de creatieve kant was ook niet meer ontwikkeld dan kinderen op openbare scholen. In de eerste groepen hadden ze 's morgens even een gesprekje met een speelgoedkabouter, ook spreuken met de zon en de maan en geesten erin. Wat die vrouw wel leuk vond is dat ze regelmatig soep maakten.

Ze hebben ook een aantal jaarfeesten waaronder het Sint Jan feest en Michaelfeest (aartsengel Michael), wat die feesten precies inhouden weet ik eigenlijk niet. In ieder geval schenen de leraren daar het idee te hebben dat kinderen een soort pakketje met krachten/ talenten hadden meegekregen (van god?) en door de kinderen vrij te laten (volgens mij met elkaar te laten spelen zonder al te veel bemoeienis) deze talenten zich vanzelf zouden ontwikkelen. Ook hadden ze liever niet dat de kinderen tv keken voordat ze naar school kwamen of zoiets.

Dat kind had last van pesterijen op school en wat achterstand, daarom had die vrouw haar uiteindelijk van school afgehaald. Dit betreft wel de vrije school in Purmerend, hoe het er op andere aan toegaat weet ik niet. Hierna zijn mijn broer en schoonzus wat vooronderzoek gaan doen en hebben besloten om niet voor een vrije school te gaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door anonymoussie op 03-11-2013 14:32:29 ]
pi_132851642
Mijn broer wijst me erop dat ze op deze site, die nu wat is veranderd, kwamen. Van die getuigenissen gaan eigenlijk je haren wel overeind staan. :{
De rassenleer schrok hun ook een beetje af, al schijnen niet alle vrije scholen dit te betrekken in hun onderwijs.
De rassenleer is toch wel een veelbesproken onderdeel van de antroposofie.

NRC

TROUW

Volkskrant

Skepsis.nl
pi_132852235
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 11:53 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Hoe ervaarde jij de jaarfeesten?

Deden ze bij jou op school ook aan 'vreemde' straffen? De trap op en af lopen of opsluiten in toiletten?

Wat voor positieve ervaringen heb je eraan?

:)
  zondag 3 november 2013 @ 14:41:17 #175
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_132852871
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 14:13 schreef anonymoussie het volgende:
Mijn broer wijst me erop dat ze op deze site, die nu wat is veranderd, kwamen. Van die getuigenissen gaan eigenlijk je haren wel overeind staan. :{
Goeie god... dit soort dingen ook:

http://www.steinerscholen.com/getuigenissen/misbruik

"Ik kreeg een diepere relatie met een docent, maar ik wist dat ik niet de enige leerlinge was die dit had. Ook andere leraren hadden relatie’s met leerlingen ,dat werd oogluikend toegelaten."

Dat is maar een voorbeeld. Als je het mij vraagt dienen daar heel wat diepgravende strafrechtelijke onderzoeken plaats te vinden.
pi_132853045
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 14:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Ik kreeg een diepere relatie met een docent, maar ik wist dat ik niet de enige leerlinge was die dit had. Ook andere leraren hadden relatie’s met leerlingen ,dat werd oogluikend toegelaten."
Ja vreselijke dingen lees je daar. Komt op mij over als een echte sekte.
pi_132853625
Ik zit die website ook vol verbazing en afschuw door te lezen.

Wat te denken van dit: http://www.steinerscholen.com/de-leraar/kindbespreking-praktijk
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_132854409
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 14:58 schreef UltraR het volgende:
Ik zit die website ook vol verbazing en afschuw door te lezen.

Wat te denken van dit: http://www.steinerscholen.com/de-leraar/kindbespreking-praktijk
Frenologie, grafologie. Ben er eigenlijk niet zo mee bekend. Maar valt volgens mij niet onder wetenschap. Treurig voor die kinderen. :N
pi_132855747
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 22:30 schreef Read het volgende:
Hallo Kijkertje

Het lijkt wel of ik niet duidelijk genoeg ben voor jou:

[..]

Ik verwijs juist naar wetenschappelijk onderzoek waar jij zelf kan ontdekken wat er precies onderzocht is en wat daar uit gekomen is. Zo kan je je eigen mening vormen. Andere informatie is toch niet acceptabel voor je. Als je die onderzoeken niet leest, kom je dus niet verder en verval je in herhaling.
Deze onderzoeken hebben dus duidelijk de voor de wetenschap vereiste "peer-review" niet doorstaan, gezien de vele kritiek die er op is. Kun je ook maar 1 artikel noemen dat verschenen is in de door wetenschap geaccepteerde wetenschappelijke tijdschriften zoals Science en Nature?
quote:
Mijn ideeen over reïncarnatie en andere zaken zijn ook niet zomaar gevormd. Zo heb ik twee jaar college heb gevolgd bij prof. Ten Haeff en ook zijn besprekingen van zijn toenmalige onderzoeken gevolgd. Dat waren niet alleen succesverhalen hij was ook open over missers. Dat gaf me wel een goed beeld van de problematiek van parapsychologisch onderzoek maar had zeker niet als resultaat dat ik ineens dacht dat reïncarnatie bestond.
Kun je me 1 succesverhaal noemen waaruit blijkt dat er geen andere verklaring voor is dan de conclusie dat het wel "bovennatuurlijk" moet zijn? Dan kan ik me daar in verdiepen. TenHaeff was misschien open over zijn missers maar was hij ook open over zijn duidelijke gesjoemel met gegevens?
quote:
Als een tot atheïsmme geneigde beta-wetenscjhapper zou me dat tever zijn gegaan. Toch had ik belangstelling voor het paranormale gebied en heb daar veel overgelezen. Een conclusie een vijftiental jaren later was dat ik niet met zekerheid kon zeggen of aura's, cjhakra's reïncarnatie of wat dan ook bestonden omdat ik die niet zelf kon waarnemen. Wel leek het me sterk dat mensen van allerlei verschillende delen van de wereld in verschillende tijden min of meer eensluidende waarnemingen hierover hadden. Het gezonde verstand zegt dan dat daar waarschijnlijk een zekere mate van waarheid in zit.
Ik dacht dat je niet hield van de hokjes-cultuur? Waarom ineens de nadruk leggen op het feit dat je jezelf een "beta-wetenschapper" vindt? Dat heet een "argument from authority". Het lijkt me duidelijk dat als iets niet waarneembaar is en waarvan de effecten ook niet te meten zijn je er dan ook helemaal niets over kunt concluderen. Illustratief hierbij is het "Fallacy Model" van Tracie Harris:
quote:
Voor mij maakte het een wezenlijk verschil uit toen ik via regressies en door het volgen van een aurareading opleiding rechtstreeks toegang kreeg tot deze verschijnselen. Na een periode van uittesten, niet-geloven en weer opnieuw uittesten werd het bewijs te sterk voor mij om er het waarheidsgehalte van te ontkennen.
Het bewijs voor jou is geen bewijs voor iedereen! Dat noemen we dan een geloof. Kun je ons vertellen wat zo'n aurareading-opleiding inhoudt? Daar ben ik wel benieuwd naar.
quote:
Niet onbelangrijk was dat de mensen om mij heen die deze trainingen en opleiding ook volgden vergelijkbare ervaringen hadden en ook worstelden met het plaatsen van de informatie die ze helderziend kregen. Verder was belangrijk dat het waarnemen van aura's chakra's en nog veel meer verschijnselen de weg opende voor een effectieve healing bij mezelf en anderen van sommige problemen. Dat alles betekent niet dat ik niet kritisch ben.
Als je je begeeft in een wereld van gelijkgestemden is het geen wonder dat je bevestigd wordt in je eigen ideeen, maar dat levert nog steeds geen enkel bewijs op dat die ideeen op waarheid berusten. Ik vraag me af of je de laatste jaren ook de ontwikkelingen gevolgd hebt op het gebied van de werking van het brein als je zo kritisch bent als je je voordoet. Heb je bijvoorbeeld "Wij zijn ons brein" van Swaab gelezen?
quote:
Ik weet dat er nogal wat fantastische theorieën rondgaan over het paranormale. Voor mij is het paranormale wat ik nu ervaren heb al fascinerend genoeg. Wel is het nodig om een spiritueel onderscheidingsvermogen te ontwikkelen. Daarvoor moet je je toch echt zelf hierin verdiepen.

Voor de duidelijkheid Kijkertje, ik schrijf dit niet om jou te overtuigen want ik weet maar al te goed hoe je mijn verhaal moet ontkrachten: N=1 dus het zegt niets of 'je 'kan niet vertrouwen op je waarneming' of 'conclusions from ignorance' of verzin maar wat. Misschien kun je wel zien dat mijn bewustwording van reïncarnatie e.d. een langdurig proces is geweest.

Ik wens je succes bij je eigen bewustwording, groeten Read
Het is duidelijk dat jij het allemaal heel fascinerend vindt. Geloof vooral wat je wilt geloven maar noem het geen wetenschap want dat is het niet. Als je als "beta-wetenschapper" mensen gaat vertellen dat er tal van bewijzen voor zijn reincarnatie ben je naar mijn idee niet wetenschappelijk bezig. Met mijn bewustwording gaat het prima! Ik raad je nogmaals aan om vooral "Consciousness explained" van Daniel Dennett te lezen (een erkende wetenschapper die vorig jaar de Erasmusprijs toegekend heeft gekregen).

[ Bericht 0% gewijzigd door Kijkertje op 03-11-2013 16:11:13 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_132859444
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 00:57 schreef Kijkertje het volgende:
In mijn naaste omgeving heb ik te maken met iemand die al jaren opgaat in de antroposofische ideologie/filosofie. Ik sta daar nogal sceptisch tegenover. Het probleem is dat er weinig ruimte is voor debat. Iedere keer als ik een kritische noot laat horen krijg ik het verwijt dat ik al een oordeel heb en dat ik me maar eerst moet verdiepen in deze levensbeschouwing.

Ik ben op internet gaan zoeken naar informatie omdat ik er geen heil in zie om alles wat Rudolf Steiner geschreven heeft door te worstelen. Wat me daarbij opvalt is dat er totaal geen discussie/debatten te vinden zijn tussen antroposofen en andersdenkenden.

Mijn vraag is: zijn er hier antroposofen of mensen in die er ook in hun directe omgeving mee te maken hebben die een aantal vragen kunnen beantwoorden?

-Wat is precies het "occulte" gedeelte van deze levensbeschouwing?
quote:
Occultisme
Occultisme is een verzamelbegrip voor verschillende praktijken en rituelen die zijn gebaseerd op veronderstelde esoterische kennis, gericht op de werking en beïnvloeding van transcendente (buitenzintuiglijke, bovennatuurlijke) krachten. Het woord occultisme komt van het Latijn occultus, dat verborgen betekent. Hoewel occulte kennis in oude tijden inderdaad verborgen (geheim) werd gehouden, heeft deze verborgenheid tegenwoordig vooral betrekking op de diepe geestelijke veronderstelde werkelijkheid die niet kan worden begrepen met het materialistisch ingestelde verstandelijke denken, dat ten grondslag ligt aan de moderne natuurwetenschappen.
Het woord occultisme wordt vaak in een bredere context gebruikt. In de theosofie en antroposofie wordt onder occultisme de esoterische wijsbegeerte verstaan. In het dagelijks spraakgebruik wordt occultisme ook wel als synoniem van esoterie gebruikt.

Begripsomschrijving
Een probleem stelt zich dus als we het begrip "occult" precies willen definiëren, vermits er tal van invullingen mogelijk zijn. Wat aan de basis ligt van ons begrip van de term, is historisch wel te traceren in de houding van de grote godsdiensten tegenover alle verklaringsmodellen van transcendentale fenomenen die zich buiten hun invloedssfeer ontwikkelden. Eenvoudig gesteld werden alle (geloofs)overtuigingen die buiten de gevestigde religies vielen, als occult bestempeld. Een brede definitie vinden we bij Nicholas Goodrick-Clarke [1] die hierover zei:
"OCCULTISM has its basis in a religious way of thinking, the roots of which stretch back into antiquity and which may be described as the Western esoteric tradition. Its principal ingredients have been identified as Gnosticism, the Hermetic treatises on alchemy and magic, Neo-Platonism, and the Kabbalah, all originating in the eastern Mediterranean area during the first few centuries AD." (Vertaling: OCCULTISME is gebaseerd op een religieuze denkwijze waarvan de wortels zich tot in de oudheid uitstrekken. Ze kunnen worden beschreven als de westerse esoterische traditie waarvan we de belangrijkste ingrediënten kunnen identificeren als gnosticisme, de hermetische geschriften over alchemie en magie, het neoplatonisme en de kabbala, allen stammend uit het gebied ten oosten van de Middellandse Zee in de eerste eeuwen van onze jaartelling.)

Inhoud
Aspecten van het occultisme die teruggevonden worden in alle menselijke samenlevingen zijn: voorspelling, magie, hekserij en alchemie.[2]
De westerse traditie van het occultisme is voor haar adepten een "geheime filosofie" die aan de basis ligt van alle occulte praktijken. Deze filosofie is oorspronkelijk afgeleid uit de hellenistische magie en alchemie aan de ene kant, en het joods mysticisme aan de andere kant. De belangrijkste hellenistische bron is het Corpus Hermeticum, een verzameling teksten toegeschreven aan Hermes Trismegistus. Daarin worden astrologie en andere occulte wetenschappen behandeld, alsook spirituele vernieuwing.
(lees verder)

Visie van de wetenschap
De leerstellingen, claims en praktijken van occultisten zijn niet rationeel en wetenschappelijk te funderen, ook al hebben systemen als de astrologie wel hun eigen regels en wetmatigheid. Volgens het hedendaagse wetenschappelijke paradigma is er echter geen plaats voor verklaringsmodellen die beroep doen op bovennatuurlijke verbanden of metafysische oorzaken. De wetenschap tracht dan ook steeds meer plausibele verklaringen aan te brengen voor fenomenen die als buitenzintuiglijk of bovennatuurlijk worden voorgesteld. Wanneer geen wetenschappelijke verklaring gevonden kan worden, verklaart men deze als illusies, drogredeneringen, en autosuggestie. Soms blijkt uit onderzoek duidelijk dat het om bewust bedrog ging.
De James Randi Educational Foundation heeft 1 miljoen dollar uitgeloofd voor hem of haar die een bewijs van een paranormaal verschijnsel of kracht kan leveren [7]. Tot op heden werden alle geteste beweringen ontkracht tijdens streng gecontroleerde experimenten.
(lees verder)
quote:
Zo heb ik nog veel meer vragen. Ik krijg de indruk dat het een nogal besloten wereld is welke weinig tegenspraak duldt en nogal wereldvreemd is. Zie ik dat verkeerd?
Dat zie ik ook wel zo. Als een soort sekte zeg maar. Met name zaken als hekserij, magie en voorspellingen zijn deel van de wereld van antroposofen, of passen in dat straatje, lijkt.
Ik vind zulke verhalen wel mooi hoor, zoals bv Lord of the Rings ofzo. Maar om het praktisch te maken lijkt me vrij onrealistisch. Het lijkt erop dat antroposofen dat niet zo onrealistisch vinden.
Ze kennen bv ook een soort duivels figuur/ geest, Ariman. Wat voor functie deze heeft weet ik ook niet precies.
Zie ook Antroposofie
pi_132862858
quote:
9s.gif Op zondag 3 november 2013 14:41 schreef Molurus het volgende:

Dat is maar een voorbeeld. Als je het mij vraagt dienen daar heel wat diepgravende strafrechtelijke onderzoeken plaats te vinden.
Tja, het is behoorlijk kwalijk allemaal.
Overigens zie je bij de getuigenissen op het gebied van leerachterstand ook nare verhalen. Je zal maar een leergierig kind hebben daar.
Er zijn volgens mij ook ouders die niet per se antroposofisch zijn en hun kind om wat voor reden dan ook op een vrije school plaatsen. Als je als ouder dit soort activiteiten niet in de gaten hebt... Rillingen krijg ik van dit soort dingen.
pi_132864717
quote:

Hoe is het mogelijk dat niemand openlijk antroposoof is, en dat men er toch in slaagt om dit soort zaken te financieren?
Er is volgens mij een hele antroposofische markt. Gezondheidszorg, voeding, boeken. Misschien dat het van daaruit (gedeeltelijk) gefinancierd wordt?
pi_132864866
quote:
5s.gif Op zondag 3 november 2013 14:27 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Hoe ervaarde jij de jaarfeesten?
Die waren wel geinig. Althans, het vuur met het Michaelsfeest en het lopen met lampionnetjes met Sint Maarten. Wat wel minder was, was dat we langs vaste adressen liepen (ouders van in de buurt wonende kinderen) waar we dan dus geen snoep maar rozijnen, walnoten of mandarijntjes kregen. Voor het snoep hoefde je dus niet mee te lopen :r
quote:
Deden ze bij jou op school ook aan 'vreemde' straffen? De trap op en af lopen of opsluiten in toiletten?
Nee, er werd eigenlijk nooit gestraft. Het groepsproces is belangrijk binnen de Vrije School en ingrijpen deden de leerkrachten dus niet. Ook niet bij pesten of bij het met een groep één leerling stelselmatig in elkaar slaan en verwonden. Dat gebeurde op onze school dus ook regelmatig.

Zelf ben ik in groep 7 een keer 'gestraft'. De leerkracht vroeg mij iets te doen dat echt tegen alles in mij inging (andere leerling pesten door werkstuk kapot te maken). Ik heb toen in de klas klappen gehad van de directeur.. en terug geslagen. Toen moesten mijn ouders mij komen halen.
quote:
Wat voor positieve ervaringen heb je eraan?
De Vrije School? Geen. Op zich is het wel grappig dat ik een hele brede kennis heb. Dat heeft zich later verdiept en ook nu kan ik over heel erg veel onderwerpen mee praten. Maar of dat nu echt aan de Vrije School ligt weet ik niet. In het ieder geval weegt het niet op tegen de achterstanden bij het overstappen naar de reguliere middelbare school al heb je 1 jaar langer basisschool op de Vrije School. En niet tegen de mentale, psychologische en sociale beschadigingen die je daar als kind oploopt.
Daarnaast is het sociaal bezien eerder een nadeel dan een voordeel om een brede kennis te hebben. Je wordt al snel als beter-weter of zelfs fantast gezien omdat mensen niet kunnen geloven dat je echt van veel dingen ook veel weet.
pi_132865327
En dan nog de jaarmarkten natuurlijk. Meer een feestje voor en door de ouders. Naast de gebruikelijke sofische boeken en onzin werden daar knutsels en baksels van ouders verkocht en de opbrengst ging dan naar de school. Voor kinderen niet interessant of leuk.
pi_132869180
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 20:14 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Die waren wel geinig. Althans, het vuur met het Michaelsfeest en het lopen met lampionnetjes met Sint Maarten. Wat wel minder was, was dat we langs vaste adressen liepen (ouders van in de buurt wonende kinderen) waar we dan dus geen snoep maar rozijnen, walnoten of mandarijntjes kregen. Voor het snoep hoefde je dus niet mee te lopen :r

[..]

Nee, er werd eigenlijk nooit gestraft. Het groepsproces is belangrijk binnen de Vrije School en ingrijpen deden de leerkrachten dus niet. Ook niet bij pesten of bij het met een groep één leerling stelselmatig in elkaar slaan en verwonden. Dat gebeurde op onze school dus ook regelmatig.

Zelf ben ik in groep 7 een keer 'gestraft'. De leerkracht vroeg mij iets te doen dat echt tegen alles in mij inging (andere leerling pesten door werkstuk kapot te maken). Ik heb toen in de klas klappen gehad van de directeur.. en terug geslagen. Toen moesten mijn ouders mij komen halen.

[..]

De Vrije School? Geen. Op zich is het wel grappig dat ik een hele brede kennis heb. Dat heeft zich later verdiept en ook nu kan ik over heel erg veel onderwerpen mee praten. Maar of dat nu echt aan de Vrije School ligt weet ik niet. In het ieder geval weegt het niet op tegen de achterstanden bij het overstappen naar de reguliere middelbare school al heb je 1 jaar langer basisschool op de Vrije School. En niet tegen de mentale, psychologische en sociale beschadigingen die je daar als kind oploopt.
Daarnaast is het sociaal bezien eerder een nadeel dan een voordeel om een brede kennis te hebben. Je wordt al snel als beter-weter of zelfs fantast gezien omdat mensen niet kunnen geloven dat je echt van veel dingen ook veel weet.
Bedankt voor het delen van je ervaringen. :)
Gelukkig ben je uit dat wereldje gestapt. Ook voor je kind(eren), die hoeven dit niet mee te maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door anonymoussie op 03-11-2013 21:32:51 ]
pi_132869938
quote:
1s.gif Op zondag 3 november 2013 21:27 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Bedankt voor het delen van je ervaringen. :)
Gelukkig ben je uit dat wereldje gestapt. Ook voor je kind(eren), die hoeven dit niet mee te maken.
Ik ben er nooit ingestapt.. Was 12 toen ik naar de Havo ging en 15 toen ik het ouderlijk huis verliet.
Ik ben nooit een soof geweest.
pi_132870560
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 21:36 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik ben er nooit ingestapt.. Was 12 toen ik naar de Havo ging en 15 toen ik het ouderlijk huis verliet.
Ik ben nooit een soof geweest.
Of gelukkig heb je je niet laten meesleuren in dat wereldje, bedoel ik eigenlijk. Verkeerde woordkeuze...
pi_132870935
Even zien hoe zal ik beginnen... Ik ben in 2001 in aanraking gekomen met de teksten van Rudolf Steiner. Dit raakte me, het was verhelderend, logisch en vooral nieuw voor mij. Ik ben vooral geïnteresseerd in de scholingsweg en heb me dus sinds die tijd vooral verdiept in boeken en voordrachten van Rudolf Steiner over dat onderwerp. Ik heb tien jaar lang boeken en voordrachten van Rudolf Steiner gelezen en ik schat dat ik nu ongeveer éénderde van het totaal gelezen heb.

Of het wetenschap is of niet, kan ik niet beoordelen. Zelf schrijft Rudolf Steiner in het boek "De wetenschap van de geheimen der ziel" dat hij de wetenschappelijke methode toegepast heeft op zijn onderzoek in de geestelijke wereld en dat hij dat ziet als enige manier om die wereld juist te onderzoeken. Komt mij op zich logsch over, bij studies vanuit de Kaballah kom je trouwens ook vaak de term Spiritual Science tegen. Voor mij zelf is het een levensovertuiging c.q. wereldbeschouwing.

Persoonlijk zie ik Rudolf Steiner niet als een onfeilbaar persoon. Een genie naar mijn idee, maar niet onfeilbaar. Hij sprak vanuit zijn tijd, knoopte aan bij wat toen actueel was, wat toen de wetenschappelijke resultaten waren en vooral wat toen leefde in de mensen. Daarnaast mag je ook nooit fouten in de verslagen van de voordrachten of fouten in de vertalingen ervan uitsluiten. En als laatste heb je natuurlijk ook nog dat er ook bij Rudolf Steiner zoiets als voortschrijdend inzicht voordeed en dus dat jongere voordrachten soms ook punten in voordrachten uit de beginjaren kunnen tegenspreken. En ik vind dat je vooral ook zelf moet blijven nadenken en niet zomaar iets klakkeloos aan moet nemen.

Ik ben bekend met de kwestie rondom rascisme. Dit heb ik altijd heel vreemd gevonden, omdat het helemaal niet past binnen zijn boodschap van "ethisch individualisme". Rudolf Steiner heeft zich meerdere keren openlijk uitgesproken tegen discriminatie en tegen het extreem-rechtse gedachtegoed. Dit leidde zelfs tot een aanslag op zijn leven in Munchen. In Munchen was toendertijd het Thule Genootschap (van waaruit later de NSDAP is gevormd) gevestigd.

In het boek "De weg tot inzicht in hogere werelden" schrijft Rudolf Steiner (pagina 80):
quote:
"Andere eigenschappen die net zo bestreden moeten worden als woede en ergenis, zijn bijvoorbeeld bangelijkheid, bijgeloof en geneigdheid tot vooroordeel, ijdelheid en eerzucht, nieuwsgierigheid en nodeloze mededeelzaamheid, discriminatie van mensen naar uiterlijke kenmerken als rang, geslacht of afkomst, enzovoort."
quote:
"Men leert juist scherper waarnemen wanneer men niet meer door vooroordelen is bevangen. Bij het alledaags waarnemen is het al zo dat mijn angst voor een verschijnsel mij verhindert het helder waar te nemen, dat een rassenvooroordeel mij verhindert door te dringen tot iemands ziel. Dit alledaagse waarnemen dient bij de innerlijke scholing uiterst subtiel en scherp te worden ontwikkeld."
Over de praktische kant van de antroposofie, zoals de Vrije School of biologisch-dynamische voeding, weet ik niet zo veel, omdat ik me vooral verdiept heb in de scholingsweg...

Ik ben sinds 2005 lid van de Antroposofische Vereniging en ik vind dat ik mezelf best antroposoof mag noemen. Maar ik herken mezelf niet het beeld wat hier geschetst wordt van een antroposoof: mijn kinderen zijn ingeënt, ik draag puma's, ik heb een smartphone en ik eet ook wel 's een salami-supermarktpizza (om maar iets te noemen).

quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 00:57 schreef Kijkertje het volgende:
Mijn vraag is: zijn er hier antroposofen of mensen in die er ook in hun directe omgeving mee te maken hebben die een aantal vragen kunnen beantwoorden?
Ja dus en ik ben gaarne bereid vragen te beantwoorden, wil je de vragen uit de topicstart-post nog beantwoord zien?

[ Bericht 2% gewijzigd door EZ3K13L op 03-11-2013 22:32:17 (toevoeging quote Kijkertje) ]
pi_132871975
quote:
9s.gif Op zondag 3 november 2013 14:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het verbaast me niets dat de antroposofische indoctrinatie makkelijk(er) toegang verschaft voor de kindervrienden om kinderen en tieners te misbruiken. Walgelijk.
pi_132874148
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 21:51 schreef EZ3K13L het volgende:
Even zien hoe zal ik beginnen... Ik ben in 2001 in aanraking gekomen met de teksten van Rudolf Steiner. Dit raakte me, het was verhelderend, logisch en vooral nieuw voor mij. Ik ben vooral geïnteresseerd in de scholingsweg en heb me dus sinds die tijd vooral verdiept in boeken en voordrachten van Rudolf Steiner over dat onderwerp. Ik heb tien jaar lang boeken en voordrachten van Rudolf Steiner gelezen en ik schat dat ik nu ongeveer éénderde van het totaal gelezen heb.

Of het wetenschap is of niet, kan ik niet beoordelen. Zelf schrijft Rudolf Steiner in het boek "De wetenschap van de geheimen der ziel" dat hij de wetenschappelijke methode toegepast heeft op zijn onderzoek in de geestelijke wereld en dat hij dat ziet als enige manier om die wereld juist te onderzoeken. Komt mij op zich logsch over, bij studies vanuit de Kaballah kom je trouwens ook vaak de term Spiritual Science tegen. Voor mij zelf is het een levensovertuiging c.q. wereldbeschouwing.

Persoonlijk zie ik Rudolf Steiner niet als een onfeilbaar persoon. Een genie naar mijn idee, maar niet onfeilbaar. Hij sprak vanuit zijn tijd, knoopte aan bij wat toen actueel was, wat toen de wetenschappelijke resultaten waren en vooral wat toen leefde in de mensen. Daarnaast mag je ook nooit fouten in de verslagen van de voordrachten of fouten in de vertalingen ervan uitsluiten. En als laatste heb je natuurlijk ook nog dat er ook bij Rudolf Steiner zoiets als voortschrijdend inzicht voordeed en dus dat jongere voordrachten soms ook punten in voordrachten uit de beginjaren kunnen tegenspreken. En ik vind dat je vooral ook zelf moet blijven nadenken en niet zomaar iets klakkeloos aan moet nemen.

Ik ben bekend met de kwestie rondom rascisme. Dit heb ik altijd heel vreemd gevonden, omdat het helemaal niet past binnen zijn boodschap van "ethisch individualisme". Rudolf Steiner heeft zich meerdere keren openlijk uitgesproken tegen discriminatie en tegen het extreem-rechtse gedachtegoed. Dit leidde zelfs tot een aanslag op zijn leven in Munchen. In Munchen was toendertijd het Thule Genootschap (van waaruit later de NSDAP is gevormd) gevestigd.

In het boek "De weg tot inzicht in hogere werelden" schrijft Rudolf Steiner (pagina 80):

[..]

[..]

Over de praktische kant van de antroposofie, zoals de Vrije School of biologisch-dynamische voeding, weet ik niet zo veel, omdat ik me vooral verdiept heb in de scholingsweg...

Ik ben sinds 2005 lid van de Antroposofische Vereniging en ik vind dat ik mezelf best antroposoof mag noemen. Maar ik herken mezelf niet het beeld wat hier geschetst wordt van een antroposoof: mijn kinderen zijn ingeënt, ik draag puma's, ik heb een smartphone en ik eet ook wel 's een salami-supermarktpizza (om maar iets te noemen).

En je noemt jezelf een antroposoof, om maar iets te noemen. ;) (We hadden hier geconstateerd dat vrijwel niemand dat doet).

Hoe dan ook, interessant om een andere kant te horen. Zou je kunnen vertellen op welke wijze de antroposofie invloed op je heeft? En of dat zich ook in praktische manieren uit in je dagelijks leven?
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_132875464
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 21:58 schreef Read het volgende:
Hallo Oompaloompa

Wat een aparte naam heb je!
Valt wel mee hoor, gezellige oranje halflings die oorspronkelijk kleine negertjes waren kwam ik laatst achter uit een welbekend kinderboek.

quote:
Maar even over het volgende:

[..]

Ik gaf het voorbeeld van de zwaartekracht omdat het zo normaal klinkt maar dat eigenlijk helemaal niet is. Als we een voorwerp zien vallen denken we meteen aan de zwaartekracht als verklaring. We kunnen zelfs een wiskundige formule opstellen over de grote van de aantrekkingskracht van twee massa's maar wat de aard van zwaartekracht is weten we niet. Molurus heeft het dan over 'conclusions from ignorance'.
Het is net als met asperine. Dat hebben we anderhalve eeuw als pijnstiller geslikt zonder dat iemand wist waarom dat pijnstiilend werkt! Pas tien of twintig jaar geleden is men er achter gekomen hoe dat werkt.
Ik vindf dat je kritisch moet zijn op allerlei verschijnselen en hun uitleg. En dat gaat niet alleen over reincarnatie. Er meteen een stempel opzetten van 'conclusions from ignorance' is dan een beetje al te gemakkelijk, daar kom je niet echt verder mee.

Groeten Read

Groeten Read
Ik was ook niet degene die met "conclusions from ignorance" aan kwam zetten hoor!

Het grote verschil tussen het voorbeeld dat je gaf (zwaartekracht) en het betreffende werk m.b.t. reincarnatie is dat er in het tweede geval geen falsificieerbare claims zijn, en dat het daarom dus ook niet wetenschappelijk is. Falsificieerbare claims betekent niet hetzelfde als "precies weten hoe het helemaal werkt", het betekent dat het een claim is waarvan de onjuistheid aan te tonen valt.

Dus;
"alle wortels zijn oranje" is falsificeerbaar.
Freuds "iedere zoon verlangt naar zijn moeder, ontkenning daarvan is bewijs dat iemand onderbewust naar zijn moeder verlangt" is niet falcificeerbaar en daarom ook onwetenschappelijk, want de onwaarheid van de statement kan nooit aangetoond worden.

quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 21:51 schreef EZ3K13L het volgende:

[..]

[..]

[..]

Ja dus en ik ben gaarne bereid vragen te beantwoorden, wil je de vragen uit de topicstart-post nog beantwoord zien?

Heb je ooit het gevoel gehad dat andere antroposofen dat wel verwachten? Je hoort vaak dat gematigde aanhangers van sommige godsdiensten door andere, strengere, aanhangers daar op veroordeeld worden, geldt dat ook voor de antroposofie? Of zijn die horrerverhalen van een heel erg klein extreem groepje?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_132878450
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 10:11 schreef Molurus het volgende:
En het is niet alsof er geen pogingen worden gedaan. Zoals SpecialK terecht opmerkt kan dit soort onderzoek rekenen op miljoenen financiering van sympathisanten van het dualisme.
Ik denk dat jij, Molurus, en SpecialK nog nooit betrokken zijn geweest bij universitair onderzoek anders zou je dit niet zeggen. Het paradima van de materieel gerichte wetenschap is op dit moment te sterk. Iemand die zijn nek uitsteekt kan alleen maar rekenen op hoon en het einde van zijn of haar onderzoekscarriëre.
pi_132878660
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 10:20 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ja, dat kwam in hun kennissenkring veel voor. Aardappels aten wij dus inderdaad ook niet. Vlees ook niet, maar zo als je zegt is dat geen regel van die stromingen zolang het maar vlees is van de juiste boerderij.
De juiste herkomst is natuurlijk voor iedereen van belang. Want al die groepen hechten aan zuivere voeding en zuivere teelt.
Voor macrobioten is vlees erg yang en dat moet dus gecompenseerd worden door erg yin voedsel. Dus yin zuurkool (erg zuur) kan in evenwicht gebracht worden met yang worst (vlees).
Maar beide ingrediënten liggen erg ver uit elkaar, dus een klein verschil in hoeveelheden heeft grote invloed op het evenwicht.
Ingrediënten die dicht bij een evenwicht liggen, zoals het ideale voedsel rijst, geven minder problemen.
pi_132878862
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 00:19 schreef Read het volgende:

[..]

Ik denk dat jij, Molurus, en SpecialK nog nooit betrokken zijn geweest bij universitair onderzoek anders zou je dit niet zeggen. Het paradima van de materieel gerichte wetenschap is op dit moment te sterk. Iemand die zijn nek uitsteekt kan alleen maar rekenen op hoon en het einde van zijn of haar onderzoekscarriëre.
Er zijn meerdere parapschologische onderzoeksgroepen die op dit moment draaien.
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_132878902
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 00:40 schreef oompaloompa het volgende:
Er zijn meerdere parapschologische onderzoeksgroepen die op dit moment draaien
Waar in Nederland? Blijkbaar is me iets ontgaan.
pi_132878924
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 00:42 schreef Read het volgende:

[..]

Waar in Nederland? Blijkbaar is me iets ontgaan.
Volgens mij zit er geen in Nederland.
pi_132878991
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 22:44 schreef UltraR het volgende:
En je noemt jezelf een antroposoof, om maar iets te noemen. ;) (We hadden hier geconstateerd dat vrijwel niemand dat doet).
Ik heb de uitzending gezien en de uitspraak "Dan ben je bijna een god", vond ik zowiezo apart. Maar goed, vanuit het perspectief van de documentaire-makers snap ik wel dat ze zoiets er niet uitknippen. Verder denk ik dat iemand zoiets alleen maar voor zichzelf bepalen...

quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 22:44 schreef UltraR het volgende:

Hoe dan ook, interessant om een andere kant te horen. Zou je kunnen vertellen op welke wijze de antroposofie invloed op je heeft? En of dat zich ook in praktische manieren uit in je dagelijks leven?
Het geeft vooral inzicht, troost en een ander "intern oordeelsvermogen" zeg maar, dus het uit zich niet zozeer in mijn dagelijkse gang zan zaken. Ik doe mijn werk, speel met de kinderen en doe mijn deel van het huishouden.

Het is ook een stukje bewustwording, denk ik, bewust van waar je tijd en energie in steekt en dit proberen zo goed mogelijk te doen. Bewust van hoe je in de omgeving staat en wat voor invloed er van je (doen en laten) uitgaat. In het algemeen kan je stellen dat ik probeer alles zo te doen dat het gezamelijk leidt tot een positieve bijdrage en niet dat het ene wat ik doe het andere juist ondermijnt, zoiets... Vrij lowlevel dus, wel met bepaalde idealen, maar niet tot echt concreet andere handelingen in mijn leven. De zogenaamde nevenoefeningen hebben mij hier erg bij geholpen...

quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 23:07 schreef oompaloompa het volgende:

Heb je ooit het gevoel gehad dat andere antroposofen dat wel verwachten? Je hoort vaak dat gematigde aanhangers van sommige godsdiensten door andere, strengere, aanhangers daar op veroordeeld worden, geldt dat ook voor de antroposofie? Of zijn die horrerverhalen van een heel erg klein extreem groepje?
Ik bezoek sinds ik lid ben van de vereniging de ledenavonden en ik heb van enige druk naar een bepaalde levenswijze niks gemerkt. Uiteraard komen bepaalde actuele onderwerpen wel voorbij en dan wordt geprobeerd in het gesprek helderheid te krijgen, maar er wordt geen druk in een bepaalde richting uitgeoefend. Rudolf Steiner zegt zelf ook dat de antroposofie inzicht geeft, maar niks oorschrijft. Hij vond de vrijheid van de ander ook echt heel erg belangrijk. Maar het is aan jezelf om te één en ander af te wegen. En dat je bewust zelf of als gezin samen een keuze maakt, is voor mij belangrijk. En niet dat je je keuzes (onbewust) laat afhangen van je omgeving. Dus nee, die ervaringen heb ik niet.
pi_132879008
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 10:29 schreef Molurus het volgende:
Er is niets zo onbetrouwbaar als bewijs als getuigenverklaringen. Als getuigenverklaringen het enige bewijs zijn dat je hebt voor bewering X, dan is X zeer waarschijnlijk onzin.
Weet je wel wat je zegt? Je bestempelt daarmee al je uitspraken op dit forum en alle ervaringen van mensen als onbetrouwbaar. Misschien moet je morgenochtend in de spiegel kijken naar je spiegelbeeld en dan denken: dit zien is mijn ervaring en dus onbetrouwbaar.
pi_132879010
quote:

[..]

Oh, ik heb geen enkel probleem, wetenschappelijk of ideologisch, met biologische landbouw. Maar biologisch-dynamische landbouw is iets heel anders.

"In de biologisch-dynamische landbouw gaat men ervan uit dat hemellichamen invloed uitoefenen op de groei van de gewassen. Voor en tijdens het verbouwen van de gewassen houdt men daarom in alle opzichten rekening met veronderstelde kosmische invloeden. De maan zou bijvoorbeeld niet alleen de getijstroom beïnvloeden, maar ook de waterhuishouding van gewassen."
Dat de maan de waterhuishouding van gewassen beïnvloedt vind ik wel aannemelijk. Ze veroorzaakt getijdenverschillen tot een meter of 10, dat is 1 atmosfeer.
quote:
[..]

Sowieso wekt het allemaal de indruk dat men zoveel mogelijk probeert deze cultuur voor de buitenwereld verborgen te houden. Zoals ik in het begin van dit topic al opmerkte: dat niemand desgevraagd bevestigt antroposoof te zijn is verdacht. Als je niets te verbergen hebt, waarom zou je het dan verbergen?
Dat lijkt vreemd, inderdaad.
Mijn ervaring is, dat mensen bezig zijn met anthroposofie. Jezelf anthroposoof noemen wordt gezien als arrogantie, omdat niemand kan claimen de leer volledig te begrijpen.
Christenen claimen altijd dat zij de enigen zijn die zuiver zijn in de leer, anthroposofen zeggen altijd bezig te zijn met het begrijpen en doorgronden van de leer/de werkelijkheid.
quote:
Als dit allemaal werkelijk wetenschappelijk te verantwoorden is, waarom dat geheimzinnige gedoe? Wie gelijk heeft heeft niets te vrezen van wetenschappelijke kritiek.

[..]

Oh, dan heb ik het nog niet eens over de scholen. (Ook een goede vraag trouwens.) Wat ik bizar vind zijn dit soort bouwwerken:

antroposofische gebouwen

Ik zal eens navragen. Overigens is hieraan de Nederlandse overheid ook wel debet aan. Diverse scholen zijn kennelijk gefinancierd, zoals Montessorischolen en christelijke scholen.
pi_132879022
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 15:54 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Deze onderzoeken hebben dus duidelijk de voor de wetenschap vereiste "peer-review" niet doorstaan, gezien de vele kritiek die er op is. Kun je ook maar 1 artikel noemen dat verschenen is in de door wetenschap geaccepteerde wetenschappelijke tijdschriften zoals Science en Nature?
Die is er een, Daryll Bem in JPSP, maar dat zit een heel groot verhaal omheen wat je eigenlijk wel moet kennen om het een beetje te kunnen plaatsen. Hele kort door de bocht versie:

Korte versie, Bem gebruikt mazen in de "wetenschappelijke wet" en "toont aan" dat mensen een heel klein beetje beter dan kans de toekomst kunnen voorspellen.

Journal gelooft de claim niet nmaar paper voldoet aan huidige eisen.

Paper wordt gepubliceert, sommige mensen zijn boos omdat het gepubliceerd werd, anderen zijn boos omdat dat paper aantoont dat er issues met publicatieregels zijn waar ze al lang over klagen.

Mensen hebben het daarna geprobeerd te repliceren maar slagen er niet in,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')