Om verschillende redenen.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 20:59 schreef Ammitau het volgende:
[..]
Geloof je in de waarheid van die BDE? Dat er dus meer is.
Als de neocortex plat ligt, neem je dus niets waar. Geen herinneringen. Geen ervaringen. Toch had Alexander ze.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 21:21 schreef Cockwhale het volgende:
Ik sluit een vorm van bewustzijn na het sterven van het lichaam niet uit, maar 'Proof of Heaven' vind ik vrij ongeloofwaardig. Het is eigenlijk het typische hemel en hel plaatje dat Eben beschrijft. Oftewel, a sort of wishful thinking en dan neig ik nogal snel naar het idee dat er wel degelijk hersenactiviteit gaande was bij Eben tijdens zijn coma, waarbij zijn fantasie op hol sloeg. Feitelijk was hij niet echt dood.
Grappig dat je dat zegt, want het is wel diezelfde kennis waarop in het algemeen uitgesloten wordt dat er zoiets als een BDE ontstaat.quote:Dat de hersenactiviteit niet gemeten kon worden kan ook simpelweg verklaart worden door gebrekkige kennis en apparatuur in de medische wereld.
Dat heeft hij wel, het gaat alleen veel langzamer om dat in een menselijk brein - dat veel beperkter is, een nonfysiek bewustzijn heeft geen last van fysieke beperkingen - te kunnen vatten. Hij had direct toegang tot die kennis omdat, zoals hij zelf zegt, hij als het ware 'een' was met alles en dus ook die kennis.quote:Terwijl hij beweert in zijn boek dat hij in "the afterlife" toegang had tot alles wat er maar te weten valt over het bestaan, de mens en het universum, heeft hij geen enkele praktische kennis meegebracht uit deze ervaring.
Er heeft geen meetbare activiteit plaatsgevonden, maar dat zegt niets over de werkelijke activiteit. Dus tenzij je gelooft dat herinneringen in een gedachtenwolkje achter hem aanzweven, ligt zijn geheugen toch echt in zijn hersenen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 03:39 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Om verschillende redenen.
[..]
Als de neocortex plat ligt, neem je dus niets waar. Geen herinneringen. Geen ervaringen. Toch had Alexander ze.
[..]
Grappig dat je dat zegt, want het is wel diezelfde kennis waarop in het algemeen uitgesloten wordt dat er zoiets als een BDE ontstaat.
[..]
Dat heeft hij wel, het gaat alleen veel langzamer om dat in een menselijk brein - dat veel beperkter is, een nonfysiek bewustzijn heeft geen last van fysieke beperkingen - te kunnen vatten. Hij had direct toegang tot die kennis omdat, zoals hij zelf zegt, hij als het ware 'een' was met alles en dus ook die kennis.
Als je de medische toestand van Eben Alexander had gekend, had je dit niet geschreven. Tengevolge van een bacteriele meningitis zijn hersenstam aangetast en zijn brein zowat in pus hebbend, waren alle medische geleerden in dat ziekenhuis het erover eens dat er hoogstwaarschijnlijk geen kans op herstel meer was, en dat gedurende al die tijd zijn neocortex (waar de waarneming van het geheugen ook over loopt) inderdaad plat heeft gelegen. Artsen bevestigden het. Wie ben jij om van achter jouw toetsenbord te ontkennen dat dat inderdaad het geval was?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 09:14 schreef Gray het volgende:
[..]
Er heeft geen meetbare activiteit plaatsgevonden, maar dat zegt niets over de werkelijke activiteit. Dus tenzij je gelooft dat herinneringen in een gedachtenwolkje achter hem aanzweven, ligt zijn geheugen toch echt in zijn hersenen.
Wel kan het zo zijn dat hij een ervaring heeft gehad waarvoor de hersenen pas later beeldvorming voor herinneringen gingen invullen.
Ik denk dat hij Eben Alexander heetquote:Op woensdag 16 oktober 2013 09:38 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Als je de medische toestand van Eben Alexander had gekend, had je dit niet geschreven. Tengevolge van een bacteriele meningitis zijn hersenstam aangetast en zijn brein zowat in pus hebbend, waren alle medische geleerden in dat ziekenhuis het erover eens dat er hoogstwaarschijnlijk geen kans op herstel meer was, en dat gedurende al die tijd zijn neocortex (waar de waarneming van het geheugen ook over loopt) inderdaad plat heeft gelegen. Artsen bevestigden het. Wie ben jij om van achter jouw toetsenbord te ontkennen dat dat inderdaad het geval was?
Wie? Gray?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 09:40 schreef b4kl4p het volgende:
[..]
Ik denk dat hij Eben Alexander heet
-Na onze dood gaat alles verder, ook zonder ons ...; maar misschien blijft er van ons iets over...quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 23:54 schreef MrEazy het volgende:
Off-topic: "Gebeurd"
On-topic: Niks, voorgoed voorbij.
Ik ben iemand die evengoed in zijn recht staat om dit vanachter zijn toetsenbord te ontkennen als dat jij het kan bevestigen. Meetmethoden zijn feilbaar, net als de interpretaties van ervaringen van mensen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 09:38 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Als je de medische toestand van Eben Alexander had gekend, had je dit niet geschreven. Tengevolge van een bacteriele meningitis zijn hersenstam aangetast en zijn brein zowat in pus hebbend, waren alle medische geleerden in dat ziekenhuis het erover eens dat er hoogstwaarschijnlijk geen kans op herstel meer was, en dat gedurende al die tijd zijn neocortex (waar de waarneming van het geheugen ook over loopt) inderdaad plat heeft gelegen. Artsen bevestigden het. Wie ben jij om van achter jouw toetsenbord te ontkennen dat dat inderdaad het geval was?
Wat blijft er van ons over? Ons lichaam is 100% biologische afbreekbaar. Tenzij je gelooft een dualiteit ja en dan kan je zo vaag zijn als je wilt.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 09:51 schreef Brabke het volgende:
[..]
-Na onze dood gaat alles verder, ook zonder ons ...; maar misschien blijft er van ons iets over...
Onze invloed op de wereld tijdens ons leven, herinneringen aan ons bij anderen, ons DNA. Enkele concrete voorbeelden.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:01 schreef MrMofo het volgende:
[..]
Wat blijft er van ons over? Ons lichaam is 100% biologische afbreekbaar. Tenzij je gelooft een dualiteit ja en dan kan je zo vaag zijn als je wilt.
Ook dat zal uiteindelijk tot stof vergaan. Niets blijft over.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:29 schreef Gray het volgende:
[..]
Onze invloed op de wereld tijdens ons leven, herinneringen aan ons bij anderen, ons DNA. Enkele concrete voorbeelden.
Goh, normaal gesproken is de wetenschap altijd heilig voor je. Maar nu het je even niet zo goed uitkomt omdat de artsen het zelf bevestigen, is "de meetmethode ineens feilbaar". How convenient.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 09:54 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik ben iemand die evengoed in zijn recht staat om dit vanachter zijn toetsenbord te ontkennen als dat jij het kan bevestigen. Meetmethoden zijn feilbaar, net als de interpretaties van ervaringen van mensen.
Ik geloof best dat die man een ervaring heeft gehad, netvals dat ik geloof dat ikzelf een BDE-achtige ervaring heb gehad, maar de context waarin blijf ik in beide gevallen kritisch over.
Ik denk niet zozeer dat de meetmethode onjuist was, echter kan het best zijn dat er wel activiteit was in het brein dat niet meetbaar is met huidige instrumenten.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:16 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Goh, normaal gesproken is de wetenschap altijd heilig voor je. Maar nu het je even niet zo goed uitkomt omdat de artsen het zelf bevestigen, is "de meetmethode ineens feilbaar". How convenient.
Waarom is dat grappig? BDE wordt niet uitgesloten door de wetenschap, maar is niet aantoonbaar en daarom zijn er geen uitspraken te doen over het bestaan er van.quote:Grappig dat je dat zegt, want het is wel diezelfde kennis waarop in het algemeen uitgesloten wordt dat er zoiets als een BDE ontstaat.
-Voor iemand ( ook een filosoof ) die eerder idealistisch dan materialistisch denkt, blijft er meer over na de dood...quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:01 schreef MrMofo het volgende:
[..]
Wat blijft er van ons over? Ons lichaam is 100% biologische afbreekbaar. Tenzij je gelooft een dualiteit ja en dan kan je zo vaag zijn als je wilt.
Nee, Alexander schrijft zelf dat 'gedurende bepaalde tijd' zijn neocortex plat lag. Er is sowieso een behoorlijke tijd geweest dat hij buiten bewustzijn was en de neocortex wel functioneerde. Zowel ervoor als erna. De meest logische aanname is dan ook dat Alexander zijn ervaringen had gedurende die perioden dat de neocortex wel werkzaam was. Er is voor hem namelijk geen enkele manier om na te gaan wanneer hij die ervaringen had t.o.v. de functionaliteit van de neocortex.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 09:38 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Niets is heilig voor mij, zeker niet wanneer autoriteiten in het spel komen. Denk je anders over mij, dan ken je me geheel niet.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:16 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Goh, normaal gesproken is de wetenschap altijd heilig voor je. Maar nu het je even niet zo goed uitkomt omdat de artsen het zelf bevestigen, is "de meetmethode ineens feilbaar". How convenient.
Ik vind dit een gezochte verklaring, aangezien hij ook zijn ervaringen beschrijft in de periode waarin zijn neocortex weer opgang kwam, ervaringen die in geen enkel opzicht te vergelijken waren met de bewustzijnsverruiming van zijn BDE.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:30 schreef UltraR het volgende:
[..]
Nee, Alexander schrijft zelf dat 'gedurende bepaalde tijd' zijn neocortex plat lag. Er is sowieso een behoorlijke tijd geweest dat hij buiten bewustzijn was en de neocortex wel functioneerde. Zowel ervoor als erna. De meest logische aanname is dan ook dat Alexander zijn ervaringen had gedurende die perioden dat de neocortex wel werkzaam was. Er is voor hem namelijk geen enkele manier om na te gaan wanneer hij die ervaringen had t.o.v. de functionaliteit van de neocortex.
http://mag.newsweek.com/2012/11/18/the-science-of-heaven.htmlquote:When the higher-order thought processes overseen by the cortex are interrupted, there is inevitably a period, as the cortex gets slowly back online, when a patient can feel deeply disoriented, even outright insane. As I write in Proof of Heaven, I’d seen many of my own patients in this period of their recovery. It’s a harrowing sight from the outside.
I also experienced that transitional period, when my mind began to regain consciousness: I remember a vivid paranoid nightmare in which my wife and doctors were trying to kill me, and I was only saved from certain death by a ninja couple after being pushed from a 60-story cancer hospital in south Florida.
But that period of disorientation and delusion had absolutely nothing to do with what happened to me before my cortex began to recover: the period, that is, when it was shut down and incapable of supporting consciousness at all. During that period, I experienced something very similar to what countless other people who have undergone near-death experiences have witnessed: the transition to a realm beyond the physical, and a vast broadening of my consciousness. The only real difference between my experience and those others is that my brain was, essentially, deader than theirs.
Ik denk dat de artsen die hem onder behandeling hadden wel weten waar ze over praten. Ik denk dat een arts daar meer verstand heeft van of dat het geval was dan wij allemaal bij elkaar, dus ga ik er maar vanuit dat hun verhaal klopt en er dus geen waarneming mogelijk was.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:18 schreef Cockwhale het volgende:
Ik denk niet zozeer dat de meetmethode onjuist was, echter kan het best zijn dat er wel activiteit was in het brein dat niet meetbaar is met huidige instrumenten.
Omdat het bewustzijn zich kennelijk niet in het brein bevindt.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 20:56 schreef UltraR het volgende:
Het gezochte is juist om te gaan beweren dat je, terwijl je bewusteloos bent, in coma ligt, achteraf wel even precies kunt gaan beschrijven wat op welk moment gebeurde gedurende je coma. Ik kan er echt niet bij dat je dat niet gezocht vind, en mijn stelling dat alle ervaringen gebeurden in de periode van hersenactiviteit wel...
Maar je begrijpt dat ik jouw quote over falende meetmethoden aanhaal als je je weer eens op de wetenschap beroept?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 20:11 schreef Gray het volgende:
[..]
Niets is heilig voor mij, zeker niet wanneer autoriteiten in het spel komen. Denk je anders over mij, dan ken je me geheel niet.
Doe je ding.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 05:16 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Maar je begrijpt dat ik jouw quote over falende meetmethoden aanhaal als je je weer eens op de wetenschap beroept?
Waar kennelijk wel?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 05:14 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Omdat het bewustzijn zich kennelijk niet in het brein bevindt.
Ja, wie wil er dan ook jouw ding doen, wat dan dan ook is?quote:
Erbuiten. Omdat het brein zich bevindt in de fysieke wereld. En deze fysieke wereld slechts een projectie van de werkelijke wereld is, die zich om ons heen bevindt maar waar we in het dagelijks leven geen besef van hebben.quote:Waar kennelijk wel?
En daarmee toon jij je vooringenomenheid aan.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 05:14 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Omdat het bewustzijn zich kennelijk niet in het brein bevindt.
Nee, ik herhaal de conclusies van die neurochirurg. Als jij het beter weet dan hem plus een hele stapel andere artsen, laat het me dan weten.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:34 schreef UltraR het volgende:
[..]
En daarmee toon jij je vooringenomenheid aan.
Ik geef een argumentatie gebaseerd op logica, jij geeft een conclusie gebaseerd op wensdenken.
[ afbeelding ]
Er zijn meer dan voldoende bronnen te vinden, mits je neutraal zoekt, van neurowetenschappers die op z'n zachtst gezegd vraagtekens plaatsen bij Alexander en zeker bij z'n conclusies.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 12:07 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Nee, ik herhaal de conclusies van die neurochirurg. Als jij het beter weet dan hem plus een hele stapel andere artsen, laat het me dan weten.
Maar als reincarnatie zo werkt (je herinnert niets van vorig leven), dan is dat toch gelijk aan 'er gebeurt niets na de dood'?Het leven wat je nu hebt bestaat dan niet meer, geen herinnering die er bestaat. Je huidige leven zal vergeten worden en alles wat je nu meemaakt is uiteindelijk nutteloos.quote:Op maandag 30 september 2013 22:58 schreef Tranquilize het volgende:
[..]
Niks dat je je kan herinneren.
Niet om het een of ander, maar bijna niemand in de medische wereld neemt hem serieus.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 12:07 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Nee, ik herhaal de conclusies van die neurochirurg. Als jij het beter weet dan hem plus een hele stapel andere artsen, laat het me dan weten.
In aanvulling, deze checklist is altijd goed om bij de hand te hebben.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 12:22 schreef UltraR het volgende:
[..]
Er zijn meer dan voldoende bronnen te vinden, mits je neutraal zoekt, van neurowetenschappers die op z'n zachtst gezegd vraagtekens plaatsen bij Alexander en zeker bij z'n conclusies.
Probeer er maar eens een paar zelf te vinden, goede oefening in kennisvergaring.
Dat maakt niet uit; het is geen wedstrijd.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:04 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ja, wie wil er dan ook jouw ding doen, wat dan dan ook is?
Wanneer je iets vanuit de niet-fysieke wereld de fysieke in trekt, maak je het dan ook niet fysiek?quote:Erbuiten. Omdat het brein zich bevindt in de fysieke wereld. En deze fysieke wereld slechts een projectie van de werkelijke wereld is, die zich om ons heen bevindt maar waar we in het dagelijks leven geen besef van hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |