Toen vroeg ik mij af, waarom de zelfmoordpogingen vaak mislukken. Het is een nogal macaber ondewerp, dat besef ik, dus met alle respect: maar zelfmoord plegen is toch niet zo moeilijk? Lus in touw knopen, en verhangen maar?quote:There are 25 attempted suicides to one completed suicide — with the ratio even higher in youth.
Dan is het geen zelfmoordpoging. Men doet de daad immers niet met de intentie zelfmoord te plegen.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 16:57 schreef papernote het volgende:
Omdat ze stiekem niet dood willen, maar het een schreeuw om aandacht is?
Hoezo? Trekker overhalen? Of jezelf verhangen, of voor de trein springen. Daar heb je heus geen ervaring voor nodig.quote:
tja dat is een semantische discussiequote:Op zaterdag 26 oktober 2013 17:05 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Dan is het geen zelfmoordpoging. Men doet de daad immers niet met de intentie zelfmoord te plegen.
Dan heb ik wel heel vaak mislukte zelfmoordpogingen ondernomen.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 17:06 schreef rhubarbje het volgende:
waarschijnlijk is dat gewoon vastgelegd ergens, dat als je er aan dood had kunnen gaan het een poging is of zo
Als een zelfmoordpoging lijkt te zijn mislukt kan het zijn dat de persoon in kwestie op het moment toch spijt heeft gekregen van de daad en ervan geschrokken is. Hoeft niet perse schreeuw om aandacht te zijn. Zelfmoordpogingen moeten ten alle tijden serieus genomen worden. Een persoon doet deze actie niet zomaar en weet zich vaak geen raad meer. De persoon ziet een zelfmoordpoging als enige uitweg. Alleen bij "normaal" menselijk verstand kan het ineens op andere gedachte komen..quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 16:55 schreef Robuustheid het volgende:
Ik zat net dit te lezen:
[..]
Toen vroeg ik mij af, waarom de zelfmoordpogingen vaak mislukken. Het is een nogal macaber ondewerp, dat besef ik, dus met alle respect: maar zelfmoord plegen is toch niet zo moeilijk? Lus in touw knopen, en verhangen maar?
Lijkt mij dat als iemand een mislukte zelfmoordpoging deed, het helegaar geen poging tot zelfmoord was maar een schreeuw om aandacht?
nogmaals, waarschijnlijk is voor onderzoeken zoals jij die aanhaalt wel ergens eerst uitvoerig gemotiveerd wanneer iets een zelfmoordpoging is en wanneer nietquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 17:09 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Dan heb ik wel heel vaak mislukte zelfmoordpogingen ondernomen.![]()
Met motor zonder bescherming 270 km/u rijden op provinciale weggetje, om maar wat te noemen
Onervarenheid in combinatie met slechte voorbereidingquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 16:55 schreef Robuustheid het volgende:
Ik zat net dit te lezen:
[..]
Toen vroeg ik mij af, waarom de zelfmoordpogingen vaak mislukken. Het is een nogal macaber ondewerp, dat besef ik, dus met alle respect: maar zelfmoord plegen is toch niet zo moeilijk? Lus in touw knopen, en verhangen maar?
Lijkt mij dat als iemand een mislukte zelfmoordpoging deed, het helegaar geen poging tot zelfmoord was maar een schreeuw om aandacht?
Het kan maar zo vaak 'net' goed gaan...quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 18:12 schreef Anyanka het volgende:
Het interessante is dat (het aantal) eerdere zelfmoordpogingen een van de beste voorspellers is voor zelfmoord. Alsof je als het ware moet 'oefenen'.
Is er wel eens onderzocht hoeveel mensen echt blij waren dat ze 'gered' werden?quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 18:37 schreef Xaryna het volgende:
Bedenk ook dat als je niet direct overlijdt, er ook kans is dat je 'gered' wordt. Er zijn ook verhalen van mensen die voor de trein springen, dat net overleven en dan in het ziekenhuis opgelapt worden. Zelfde met pillen, verhanging, polsen doorsnijden, etc. Als je op tijd gevonden wordt en niet direct dood bent, kun je gered worden en is je poging mislukt.
Dat dus.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 17:46 schreef Forbry het volgende:
Voorop staat dat in principe (bijna?) niemand eigenlijk echt dóód wil, men wil alleen een einde aan de vreselijke situatie waar men inzit, een einde aan de depressieve gevoelens die men heeft, etc. Mensen die zelfmoord plegen (of daar in ieder geval een poging toe nemen) zien in de dood nog de enige oplossing voor welke problemen ze dan ook hebben.
Voor de rest, soms komt het mislukken inderdaad voort uit een -overigens wel degelijk heel serieus te nemen!- roep om aandacht, maar (succesvol) zelfmoord plegen is sowieso wel (veel) moeilijker dan je (waarschijnlijk) denkt, dus in best wat gevallen gaat het bij een mislukte poging NIET om een roep om aandacht, maar is het zelfmoord plegen gewoonweg daadwerkelijk mislukt (om wat voor reden dan ook... besef ook dat de drang van zowel je lichaam als geest om te overleven, hoe rot je je ook voelt, zo'n beetje het sterkste instinct is wat er is).
quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 23:44 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
Is er wel eens onderzocht hoeveel mensen echt blij waren dat ze 'gered' werden?
Lijkt mij dat het echt de laatste uitweg is. Dan wil je ook niet weer gered en opgelapt worden lijkt mij..
En hoeveel mensen die het overleven ondernemen een tweede poging?
Trimbosquote:Wetenschappelijke onderbouwing: suïcidepogingen voorspellen suïcide
In een meta-analyse van 23 onderzoeken naar het risico van suïcide na een suïcidepoging of ernstige suïcidegedachten vonden Harris en Barraclough (1997) een 38 tot 47 maal verhoogd risico gedurende follow-upperiodes variërend van 10 tot 20 jaar. Het risico in de verschillende onderzoeken liep uiteen van een 0 tot een 120 keer verhoogd risico. Het risico van suïcide was in de meeste onderzoeken het hoogst in de periode van 3 tot 24 maanden na een poging (Harris & Barraclough, 1997; Nordstrom et al., 1995; Otsama & Lönnqvist, 2002). Ook daarna blijft het risico van suïcide aanzienlijk verhoogd (Tidemalm et al., 2008; Haukka et al., 2008; Jenkins et al., 2002; Holley et al., 1998). In een systematische review van 90 onderzoeken rapporteerden Owens et al. (2002) een sterfterisico van 1,8% (namelijk 1.800 per 100.000 persoonsjaren) in het 1e jaar na zelfbeschadigend gedrag. Zeer hoge suïciderisico's zijn ook gerapporteerd voor suïcidepogers direct na ontslag uit een psychiatrisch ziekenhuis (Haukka et al., 2008; Holley et al., 1998).
Het suïciderisico na een suïcidepoging is bij mannen twee- tot viermaal hoger dan bij vrouwen (Nordstrom et al., 1995), bij een hogere leeftijd, bij patiënten met recente pogingen of meer pogingen in de voorgeschiedenis, bij een hoge suïcide-intentie (Hjelmeland, 1996; Arensman & Kerkhof, 1996; Nordstrom et al., 1995), bij een psychiatrische voorgeschiedenis of lopende behandeling voor een psychiatrische aandoening, geringe sociale cohesie en chronische somatische aandoeningen (Harris & Barraclough, 1997; Skogman et al., 2004; Suokas et al., 2001). Skogman e.a. (2004) vonden verschillende voorspellers voor suïcide voor mannen en voor vrouwen. Voor mannen waren ernst van de poging, herhaalde poging en depressie de belangrijkste voorspellers. Voor vrouwen waren dat hogere leeftijd (> 50 jaar), depressie en ernstige lichamelijke ziekte. Van alle psychiatrische aandoeningen is bij schizofrenie en stemmingsstoornissen het risico het hoogst (1,9 tot 4,1 maal, respectievelijk 1,7 tot 4,2 maal) (Tidemalm, 2008; Haukka et al., 2008).
In vergelijking met zelfvergiftiging als methode is het suïciderisico hoger na pogingen door verhanging, verwurging of strangulatie (6,2 maal), verdrinking (4,0), springen van een hoogte (3,2 maal) of gebruik van vuurwapens (3,0 maal) (Runeson et al., 2010).
In een psychologische-autopsieonderzoek is gevonden dat 38% van de vrouwen en 19% van de mannen die door suïcide overleden, in het jaar daarvoor een niet-fatale poging hadden gedaan. In totaal overleden 62% van de mannen en 38% van de vrouwen bij hun eerste poging (Isometsa & Lonnqvist, 1998).
Wetenschappelijke onderbouwing: suïcidepogingen voorspellen sterfte
Na een suïcidepoging is niet alleen het risico van sterfte door suïcide aanzienlijk verhoogd, maar ook het risico van sterfte door andere oorzaken (Haukka et al., 2008). Ostam en Lonqvist (2001) rapporteerden voor mannen en vrouwen respectievelijk een 38- en 25-voudig verhoogd risico van een gewelddadige dood gedurende 15 jaar na een suïcidepoging.
Wetenschappelijke onderbouwing: suïcidepogingen voorspellen suïcidepogingen
Uit een review van Owens et al. (2002) van 90 onderzoeken naar zelfbeschadigend gedrag blijkt dat dit zich bij 16% van de patiënten binnen een jaar herhaalt en bij 21% binnen 1 tot 4 jaar.
Dat is in 1/3 van de gevallen zo.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 16:57 schreef papernote het volgende:
buiten het feit dat jongeren tegenwoordig niet eens een fatsoenlijke knoop kunnen leggen…, maar er is natuurlijk onder jongeren die het proberen veel onervarenheid en geen 100% overtuiging bijvoorbeeld. Onder ouderen ligt dat andersquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 16:55 schreef Robuustheid het volgende:
Ik zat net dit te lezen:
[..]
Precies! Jongeren moeten afgeschaft worden.quote:Op zondag 27 oktober 2013 12:37 schreef Re het volgende:
[..]
buiten het feit dat jongeren tegenwoordig niet eens een fatsoenlijke knoop kunnen leggen…, maar er is natuurlijk onder jongeren die het proberen veel onervarenheid en geen 100% overtuiging bijvoorbeeld. Onder ouderen ligt dat anders
ja, ga ergens anders spelenquote:Op zondag 27 oktober 2013 12:46 schreef borbit het volgende:
[..]
Precies! Jongeren moeten afgeschaft worden.
Zelfmoord plegen is makkelijk. Doorzetten is moeilijk.quote:Op zondag 27 oktober 2013 13:57 schreef Forbry het volgende:
Ook al zit je helemaal niet meer op aandacht hulp te wachten... dan nog is het echt niet altijd zo makkelijk...
Nee, zelfmoord plegen is ook in praktische zin niet altijd makkelijk.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:00 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Zelfmoord plegen is makkelijk. Doorzetten is moeilijk.
Je moet het ook niet met pillen doen. Dat is te pasief. Je moet je zelf ophangen of je polsen door snijden. Daar maak je pas een statement mee. En dat is zo gebeurt.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:02 schreef Forbry het volgende:
Iedereen denkt ook altijd, neem maar een hoopje pillen en hoppa, daar ga je.... nee, dus.
Ook dat verloopt lang niet altijd zoals diegene wenst/denktquote:Op zondag 27 oktober 2013 14:03 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Je moet het ook niet met pillen doen. Dat is te pasief. Je moet je zelf ophangen of je polsen door snijden. Daar maak je pas een statement mee. En dat is zo gebeurt.
Ik denk dat als je echt dood wilt dat dat zonder enige moeite lukt. Gewoon een keukenmes in je pols planten en open rijgen. Succes gegarandeerd. Mensen willen gewoon aandacht. En ik vindt ook dat er gevangenis straf op zelfmoord moet komen of op poging tot. Gewoon normaal doen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:05 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ook dat verloopt lang niet altijd zoals diegene wenst/denkt
Triestquote:Op zondag 27 oktober 2013 14:16 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Ik denk dat als je echt dood wilt dat dat zonder enige moeite lukt. Gewoon een keukenmes in je pols planten en open rijgen. Succes gegarandeerd. Mensen willen gewoon aandacht. En ik vindt ook dat er gevangenis straf op zelfmoord moet komen of op poging tot. Gewoon normaal doen.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)012/2012-3668-wm.htmquote:Op zondag 27 oktober 2013 14:20 schreef feyenoordfan92 het volgende:
Zelfmoordpogingen worden te snel zo 'gediagnosticeerd' denk ik, vandaar die vreemde verhoudingen. Als je echt dood wil, springt 90% voor een trein en dan lukt dat bijna altijd. Een paar pillen in je mik gooien of wat gekras op de polsen is vaak meer een paniekactie dan een zelfmoordpoging in mijn ogen. Je instinct houd je dan tegen om niet datgene te doen waardoor je 99% zeker komt te overlijden.
Meestal dus ophanging.quote:In nagenoeg elke leeftijdsgroep blijkt ophanging de meest gekozen pleegwijze van zelfdoding te zijn. Alleen bij jongeren tot 20 jaar is voor de trein springen de meest gekozen manier.
De helft van de mannen die zich van het leven berooft, doet dit door ophanging. Ook een overdosis medicijnen en voor de trein springen komt bij mannen relatief vaak voor. Vrouwen kiezen in een derde van de gevallen voor ophanging. Daarnaast neemt 30 procent van de vrouwen een overdosis medicijnen. Ook zichzelf verdrinken en het springen van hoogte komen relatief vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.
Oh ok. Meest laffe manier dan ook nog, want in de meeste gevallen zal een naaste je ontdekken.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:24 schreef Xaryna het volgende:
[..]
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)012/2012-3668-wm.htm
[..]
Meestal dus ophanging.
Minder erg dan voor de trein springen, vele reizigers benadelen, een machinist traumatiseren en een hele schoonmaak-crew nodig hebben om je van het spoor te schrapen?quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:27 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
Oh ok. Meest laffe manier dan ook nog, want in de meeste gevallen zal een naaste je ontdekken.
Ik vind een naaste ermee confronteren vanwege het emotionele aspect vele malen erger. Jij bekijkt het vanuit pragmatisch oogpunt, dan heb je gelijk.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:27 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Minder erg dan voor de trein springen, vele reizigers benadelen, een machinist traumatiseren en een hele schoonmaak-crew nodig hebben om je van het spoor te schrapen?
Ik denk dat je met de meeste oplossingen door een naaste gevonden wordt, vooral als je het thuis doet. Hoe dan ook zal je door iemand gevonden worden en voor die persoon is het afschuwelijk. Of het dan minder erg is om iemand opgehangen te vinden of in een plas bloed met de polsen doorgesneden, daar wil ik niet over discussiëren.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:29 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
Ik vind een naaste ermee confronteren vanwege het emotionele aspect vele malen erger. Jij bekijkt het vanuit pragmatisch oogpunt, dan heb je gelijk.
Niet iedereen wil voor een trein springen en daarmee andere mensen belasten en niet iedereen wil "in stukjes" eindigen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:20 schreef feyenoordfan92 het volgende:
Zelfmoordpogingen worden te snel zo 'gediagnosticeerd' denk ik, vandaar die vreemde verhoudingen. Als je echt dood wil, springt 90% voor een trein en dan lukt dat bijna altijd. Een paar pillen in je mik gooien of wat gekras op de polsen is vaak meer een paniekactie dan een zelfmoordpoging in mijn ogen. Je instinct houd je dan tegen om niet datgene te doen waardoor je 99% zeker komt te overlijden.
Helemaal mee eens. Laffe zelfmoord bestaat niet, het is in geen enkel opzicht makkelijk om zelfmoord te (willen) plegen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:27 schreef Xaryna het volgende:
Ik zou geen enkele zelfmoordpoging laf noemen. Om zoiets te doen, moet je al je eigen instincten negeren en het is echt moeilijk. Niet de beste oplossing, maar laf absoluut niet.
Ik vind het beide erg en dat is óók een aspect wat zelfmoord plegen helemaal niet zo makkelijk maakt. Genoeg zelfmoordenaars, die ondanks hun eigen ellende, het leed voor anderen (zowel derden als dierbaren) toch wel zo veel mogelijk willen beperken.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:29 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
Ik vind een naaste ermee confronteren vanwege het emotionele aspect vele malen erger. Jij bekijkt het vanuit pragmatisch oogpunt, dan heb je gelijk.
Ik denk dat hij bedoelde dat een naaste het lichaam vindt. Behoorlijk traumatiserend.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:35 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Volgens mij moet je iemand dan nog best snel vinden ook. Ik kan me ook voorstellen dat veel mensen die zelfmoord plegen misschien niet zoveel sociale contacten hebben vanwege een psychische stoornis of sociale isolatie. Dan is de kans nog kleiner dat iemand ze zal vinden.
Dan heb je het volgens mij over minuten, wil je iemand op tijd kunnen redden.
"Gewoon normaal doen."quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:16 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Ik denk dat als je echt dood wilt dat dat zonder enige moeite lukt. Gewoon een keukenmes in je pols planten en open rijgen. Succes gegarandeerd. Mensen willen gewoon aandacht. En ik vindt ook dat er gevangenis straf op zelfmoord moet komen of op poging tot. Gewoon normaal doen.
Hier was ik het zeker wel mee eens ja. Wil je zelfmoord plegen, ben je blijkbaar zo ver heen dat je natuurlijke, menselijke driften om te overleven zijn uitgeschakeld. Tevens zijn je sociale gevoelens naar je medemens gewist. Dan is iemand dus niet meer voor rede vatbaar. Mensen die zelfmoord laf noemen lijken dat vaak te vergeten en weigeren zich in te leven in de zelfdoder.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Laffe zelfmoord bestaat niet, het is in geen enkel opzicht makkelijk om zelfmoord te (willen) plegen.
Ah, je hebt gelijk. Als zoveel zelfmoorden impulsief zijn kan ik me voorstellen dat iemand daar niet eens bij stilstaat op zo'n moment. Dan denk je alleen aan de daad zelf.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:36 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoelde dat een naaste het lichaam vindt. Behoorlijk traumatiserend.
Ik vind het vooral heel verdrietig als mensen het gevoel hebben dat zelfmoord nog de enige oplossing is en ja, soms is dat voor bepaalde mensen ook gewoon zo en ik vind dat niemand anders hen dan het recht op zelfmoord mag ontnemen. Heldhaftig zou ik het niet willen noemen, maar voor de rest vind ik zelfmoord plegen juist compleet het tegenovergestelde van "laf". Ik denk dat het één van de moeilijkste dingen is, die een mens zich (blijkbaar) genoodzaakt kan voelen om te doen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Laffe zelfmoord bestaat niet, het is in geen enkel opzicht makkelijk om zelfmoord te (willen) plegen.
Jamaar jij noemde het juist een laffe manierquote:Op zondag 27 oktober 2013 14:37 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
Hier was ik het zeker wel mee eens ja. Wil je zelfmoord plegen, ben je blijkbaar zo ver heen dat je natuurlijke, menselijke driften om te overleven zijn uitgeschakeld. Tevens zijn je sociale gevoelens naar je medemens gewist. Dan is iemand dus niet meer voor rede vatbaar. Mensen die zelfmoord laf noemen lijken dat vaak te vergeten en weigeren zich in te leven in de zelfdoder.
quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:27 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
Oh ok. Meest laffe manier dan ook nog, want in de meeste gevallen zal een naaste je ontdekken.
Is dat zo, dat ze impulsief zijn? Ik weet het eigenlijk niet, maar ging er vanuit dat ze daar al maanden/weken mee in hun hoofd zaten tot ze voordat ze een poging wagen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:37 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ah, je hebt gelijk. Als zoveel zelfmoorden impulsief zijn kan ik me voorstellen dat iemand daar niet eens bij stilstaat op zo'n moment. Dan denk je alleen aan de daad zelf.
Er is echter (bijna?) altijd iemand die het lichaam zal vinden. Is het geen dierbare, dan is het wel iemand anders. Erg traumatisch inderdaad voor de persoon in kwestie lijkt me.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:36 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoelde dat een naaste het lichaam vindt. Behoorlijk traumatiserend.
En gevangenisstraf in willen voeren voor zulke mensenquote:Op zondag 27 oktober 2013 14:36 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
"Gewoon normaal doen."
Okay iemand die zoiets zegt valt bij voorbaat al niet serieus te nemen.
Bij iemand die echt dood wil en geen andere uitweg meer heeft geef ik je gelijk. Maar een eind maken aan het lijden kan ook op een andere manier (al ziet die persoon dat op zo'n moment niet) en daarom vind ik het goed dat mensen die suicidaal zijn tegen zichzelf in bescherming kunnen worden genomen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:38 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik vind het vooral heel verdrietig als mensen het gevoel hebben dat zelfmoord nog de enige oplossing is en ja, soms is dat voor bepaalde mensen ook gewoon zo en ik vind dat niemand anders hen dan het recht op zelfmoord mag ontnemen. Heldhaftig zou ik het niet willen noemen, maar voor de rest vind ik zelfmoord plegen juist compleet het tegenovergestelde van "laf". Ik denk dat het één van de moeilijkste dingen is, die een mens zich (blijkbaar) genoodzaakt kan voelen om te doen.
Nee, ik was even uit die specifieke discussie gestapt en had het over zelfdoding in het algemeen. Daar wilde ik even op aansluiten. Wellicht paradoxaal, en dat is het ook, omdat ik even daarvoor de ene zelfmoord laffer noemde dan de andere. Vraag is natuurlijk, nu ik hier dieper over nadenk, of je wel een rangorde kan maken in de mate van lafheid. In de ogen van de zelfdoder speelt dat namelijk helemaal geen rol meer.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:39 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Jamaar jij noemde het juist een laffe manier
[..]
[..]
Is dat zo, dat ze impulsief zijn? Ik weet het eigenlijk niet, maar ging er vanuit dat ze daar al maanden/weken mee in hun hoofd zaten tot ze voordat ze een poging wagen.
Dat ben ik met je eens.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:38 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik vind het vooral heel verdrietig als mensen het gevoel hebben dat zelfmoord nog de enige oplossing is en ja, soms is dat voor bepaalde mensen ook gewoon zo en ik vind dat niemand anders hen dan het recht op zelfmoord mag ontnemen. Heldhaftig zou ik het niet willen noemen, maar voor de rest vind ik zelfmoord plegen juist compleet het tegenovergestelde van "laf". Ik denk dat het één van de moeilijkste dingen is, die een mens zich (blijkbaar) genoodzaakt kan voelen om te doen.
Zoiets meen ik te hebben gelezen ja. De mensen die het al heel lang plannen, slagen ook vaker in hun 'poging'. Rondlopen met suicidale gedachten is wat anders dan echt een plan maken incl. afscheidsbrief en dergelijke. 400 duizend mensen per jaar hebben suicidale gedachten.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:39 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Jamaar jij noemde het juist een laffe manier
[..]
[..]
Is dat zo, dat ze impulsief zijn? Ik weet het eigenlijk niet, maar ging er vanuit dat ze daar al maanden/weken mee in hun hoofd zaten tot ze voordat ze een poging wagen.
Wel een goede onderbouwing waarom het nuttig kan zijn om iemand die echt dood lijkt te willen, toch tijdelijk tegen zichzelf in bescherming te nemen ipv elk persoon de vrijheid te geven zichzelf te doden.quote:Het kan zijn dat mensen die zeker dood willen, vaak dermate maatregelen hebben genomen dat het zo goed als uitgesloten is dat ze gevonden worden: in een hotelkamer, op een tijdstip dat iedereen weg is, met drastische middelen,... Met deze mensen komen hulpverleners dan ook niet in contact, tenzij nadien als de poging niet fataal afgelopen is.
Toch moet deze uitspraak genuanceerd worden. Een suïcidale tendens verloopt in golven: soms is hij meer uitgesproken, dan weer meer op de achtergrond. Om deze reden is het zinvol suïcidale personen een tijd tegen zichzelf te beschermen, de dreiging kan immers afnemen. In deze context moet ook worden vermeld dat wanneer iemand aan een middel denkt als onderdeel van het suïcideplan en dit middel niet lukt of plots niet voorradig is, hij niet dadelijk overschakelt naar een ander middel. Deze twee vaststellingen maken het zinvol om suïcidale personen in crisis een tijd tegen zichzelf te beschermen.
http://www.suicidepreventievlaanderen.be/nl/15/faq.html
Eerst natuurlijk andere wegen bewandelen om tot een oplossing van de problemen te komen! (Als ik niet zo dacht, dan was ik nu al een heleboel familieleden/dierbaren armer... familieleden/dierbaren, waarvan sommigen nu wel degelijk best gelukkig zijnquote:Op zondag 27 oktober 2013 14:41 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Bij iemand die echt dood wil en geen andere uitweg meer heeft geef ik je gelijk. Maar een eind maken aan het lijden kan ook op een andere manier (al ziet die persoon dat op zo'n moment niet) en daarom vind ik het goed dat mensen die suicidaal zijn tegen zichzelf in bescherming kunnen worden genomen.
Iemand die zelfmoord wilt plegen heeft dat misschien al achter de rug of ziet het nut ervan niet in. Ik denk dat je geestelijk iets uitschakelt als je echt zover kan gaan..quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:47 schreef Forbry het volgende:
[..]
Eerst natuurlijk andere wegen bewandelen om tot een oplossing van de problemen te komen! (Als ik niet zo dacht, dan was ik nu al een heleboel familieleden/dierbaren armer... familieleden/dierbaren, waarvan sommigen nu wel degelijk best gelukkig zijn).
Klink wel plausibel inderdaad.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:46 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Zoiets meen ik te hebben gelezen ja. De mensen die het al heel lang plannen, slagen ook vaker in hun 'poging'. Rondlopen met suicidale gedachten is wat anders dan echt een plan maken incl. afscheidsbrief en dergelijke. 400 duizend mensen per jaar hebben suicidale gedachten.
Hoe dan ook:
[..]
Wel een goede onderbouwing waarom het nuttig kan zijn om iemand die echt dood lijkt te willen, toch tijdelijk tegen zichzelf in bescherming te nemen ipv elk persoon de vrijheid te geven zichzelf te doden.
Kwestie van overtuigd zijn van de hopeloosheid van de situatie. Dat niemand je kan helpen, dat je er nooit uit zult komen, dat iedereen in je omgeving beter af is als je er niet meer bent.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:50 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Iemand die zelfmoord wilt plegen heeft dat misschien al achter de rug of ziet het nut ervan niet in. Ik denk dat je geestelijk iets uitschakelt als je echt zover kan gaan..
Ja, voor een bepaalde groep is dat inderdaad zo. Er zijn echter wel degelijk mensen die nog daadwerkelijk geholpen kunnen worden, dus om iedereen met zelfmoordgedachten meteen maar een "goede combi" van medicijnen te geven, lijkt me ook weer niet het juiste uitgangspunt.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:50 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Iemand die zelfmoord wilt plegen heeft dat misschien al achter de rug of ziet het nut ervan niet in. Ik denk dat je geestelijk iets uitschakelt als je echt zover kan gaan..
Het is niet genuanceerd maar ik heb ervaring met suicidale mensen en mening is niet bullshit gebasseerd. Ik snap dat het leven soms tegen kan zitten en dat het soms lijkt alsof er geen uitweg is maar zelfmoord is laf,smakeloos en je veroorzaakt een hoop ellende. Poging tot idem dito. Dus vandaar: gewoon normaal doen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:36 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
"Gewoon normaal doen."
Okay iemand die zoiets zegt valt bij voorbaat al niet serieus te nemen.
Die mensen mogen blij zijn met zo'n empathisch persoon als jij in hun leven.quote:Op zondag 27 oktober 2013 16:46 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Het is niet genuanceerd maar ik heb ervaring met suicidale mensen en mening is niet bullshit gebasseerd. Ik snap dat het leven soms tegen kan zitten en dat het soms lijkt alsof er geen uitweg is maar zelfmoord is laf,smakeloos en je veroorzaakt een hoop ellende. Poging tot idem dito. Dus vandaar: gewoon normaal doen.
Dat slaat nergens op. Ik heb zeker te doen met mensen die geen andere uitweg zien maar dat betekent niet dat ik die keuze respecteer.quote:Op zondag 27 oktober 2013 18:50 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Die mensen mogen blij zijn met zo'n empathisch persoon als jij in hun leven.
Dat slaat wel ergens op. Ik denk dat jij het leed wat sommige mensen ervaren niet kunt voorstellen als je het hebt over 'gewoon normaal doen' en 'het leven soms tegen kan zitten'. Hoe zit het met de gevallen dat er daadwerkelijk geen uitweg is? Of mensen met chronisch lijden, psychisch of lichamelijk? Daarbij noem je het weer laf, waarvan al was gezegd dat het helemaal niet passend is bij zelfmoord(pogingen).quote:Op zondag 27 oktober 2013 21:03 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Dat slaat nergens op. Ik heb zeker te doen met mensen die geen andere uitweg zien maar dat betekent niet dat ik die keuze respecteer.
In ver uit de meeste gevallen is er een uitweg waarbij je jezelf niet van het leven hoeft te nemen. Mensen geven te snel op of zijn niet sterk genoeg om door te zetten. In enkele gevallen zou zelfmoord een klein beetje gerechtvaardigd zijn. Maar dan zou ik het alsnog laf vinden want het is de makkelijke weg. Niet dat ik die mensen niet gun maar toch. En dat neemt dus echt niet weg dat ik WEL snap waarom mensen tot zo iets in staat zijn. Dus leg mij geen woorden in de mond.quote:Op zondag 27 oktober 2013 21:21 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat slaat wel ergens op. Ik denk dat jij het leed wat sommige mensen ervaren niet kunt voorstellen als je het hebt over 'gewoon normaal doen' en 'het leven soms tegen kan zitten'. Hoe zit het met de gevallen dat er daadwerkelijk geen uitweg is? Of mensen met chronisch lijden, psychisch of lichamelijk? Daarbij noem je het weer laf, waarvan al was gezegd dat het helemaal niet passend is bij zelfmoord(pogingen).
quote:Op zondag 27 oktober 2013 21:37 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
In ver uit de meeste gevallen is er een uitweg waarbij je jezelf niet van het leven hoeft te nemen. Mensen geven te snel op of zijn niet sterk genoeg om door te zetten. In enkele gevallen zou zelfmoord een klein beetje gerechtvaardigd zijn. Maar dan zou ik het alsnog laf vinden want het is de makkelijke weg. Niet dat ik die mensen niet gun maar toch. En dat neemt dus echt niet weg dat ik WEL snap waarom mensen tot zo iets in staat zijn. Dus leg mij geen woorden in de mond.
Het is de moeilijke weg. Je bent vastberaden en hebt doorzettings vermogen als je zelfmoord pleegt en kiest voor de dood. En boven al je laat je niet kisten door het leven. Je verdient echt respect.quote:
Ik denk dat je het moet zien als kiezen tussen twee kwaden. Er is niet een makkelijke of moeilijke weg, het is allebei kut. Maar van een weet je ten minste zeker dat het lijden stopt.quote:Op zondag 27 oktober 2013 23:15 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Het is de moeilijke weg. Je bent vastberaden en hebt doorzettings vermogen als je zelfmoord pleegt en kiest voor de dood. En boven al je laat je niet kisten door het leven. Je verdient echt respect.
Je hoeft niet te lijden. Je hebt bijna alles zelf in de hand.quote:Op zondag 27 oktober 2013 23:28 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik denk dat je het moet zien als kiezen tussen twee kwaden. Er is niet een makkelijke of moeilijke weg, het is allebei kut. Maar van een weet je ten minste zeker dat het lijden stopt.
Was het maar zo'n feest. Of je partner bij je blijft, je werkgever je een vast contract aanbiedt, je geen psychiatrische ziekte hebt, je familie en jezelf gezond zijn en of je ouders je liefdevol opvoeden zijn allemaal zaken die je niet zelf in de hand hebt. En die toch behoorlijk veel invloed hebben op iemands leven.quote:Op zondag 27 oktober 2013 23:30 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Je hoeft niet te lijden. Je hebt bijna alles zelf in de hand.
Zeg dat maar tegen mensen die al jaren in behandeling zijn voor een psychische stoornis. Zo makkelijk is het allemaal niet.quote:Op zondag 27 oktober 2013 23:30 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Je hoeft niet te lijden. Je hebt bijna alles zelf in de hand.
Ja dit dus.quote:Op zondag 27 oktober 2013 23:45 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Was het maar zo'n feest. Of je partner bij je blijft, je werkgever je een vast contract aanbiedt, je geen psychiatrische ziekte hebt, je familie en jezelf gezond zijn en of je ouders je liefdevol opvoeden zijn allemaal zaken die je niet zelf in de hand hebt. En die toch behoorlijk veel invloed hebben op iemands leven.
Ik vind dit een hele 'gevaarlijke' zin. We mogen hier niet diagnostiseren maar blijkbaar wel erkennen dat zelfmoord een RECHT is?quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:38 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik vind het vooral heel verdrietig als mensen het gevoel hebben dat zelfmoord nog de enige oplossing is en ja, soms is dat voor bepaalde mensen ook gewoon zo en ik vind dat niemand anders hen dan het recht op zelfmoord mag ontnemen.
Zeg maar er zit gerust een steekje los. Abnormaal. Je kunt dus niet spreken van doorzettingsvermogen waar jij respect op lijkt te baseren.quote:Op zondag 27 oktober 2013 23:15 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Het is de moeilijke weg. Je bent vastberaden en hebt doorzettings vermogen als je zelfmoord pleegt en kiest voor de dood. En boven al je laat je niet kisten door het leven. Je verdient echt respect.
Empathie heeft weinig te maken met de juridische mogelijkheden.quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:30 schreef Koral het volgende:
We zijn in dit land in de bijzondere omstandigheid dat euthanasie onder bepaalde 'voorwaarden' mogelijk is. Waarom dan Empathie tonen voor zelfmoord?
Het was ook sarcastisch bedoeld. Je bent nog autistischer dan mij.quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:18 schreef Koral het volgende:
[..]
Zeg maar er zit gerust een steekje los. Abnormaal. Je kunt dus niet spreken van doorzettingsvermogen waar jij respect op lijkt te baseren.
Ja ja dat schrijf je nuquote:Op maandag 28 oktober 2013 09:56 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Het was ook sarcastisch bedoeld.
Als er blijkbaar mogelijkheden zijn, waarom dan hier door enkelen 'begrip' tonen voor een manier buiten die 'mogelijkheid' om?quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Empathie heeft weinig te maken met de juridische mogelijkheden.
Dacht dat je van mening was veranderdquote:Op maandag 28 oktober 2013 10:00 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Lees anders ff terug. Ik ben fel tegen zelfdoding.
Nee, ik verander over het algemeen niet snel van mening. Zeker niet als de argumenten zijn: Ze zijn zo zielig die mensen toon wat medeleven bla bla bla.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:03 schreef Koral het volgende:
[..]
Dacht dat je van mening was veranderd
Omdat de wet erg strikt is t.a.v. diegenen die onnoemelijk lijden en die mogelijkheden behoorlijk beperkt zijn. En dat iemand de wet overtreedt is toch geen reden om geen empathie meer te tonen?quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:01 schreef Koral het volgende:
[..]
Als er blijkbaar mogelijkheden zijn, waarom dan hier door enkelen 'begrip' tonen voor een manier buiten die 'mogelijkheid' om?
Je wilt niet weten waar je aan kan overleven.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 17:05 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Dan is het geen zelfmoordpoging. Men doet de daad immers niet met de intentie zelfmoord te plegen.
[..]
Hoezo? Trekker overhalen? Of jezelf verhangen, of voor de trein springen. Daar heb je heus geen ervaring voor nodig.
En het komt niet in je op dat als je niet in aanmerking komt, andere mogelijkheden dan wellicht (laat ik het netjes omschrijven) buiten proportioneel zijn?quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:06 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat de wet erg strikt is t.a.v. diegenen die onnoemelijk lijden en die mogelijkheden behoorlijk beperkt zijn. En dat iemand de wet overtreedt is toch geen reden om geen empathie meer te tonen?
De argumenten zijn "je weet niet wat er door mensen heen gaan". Je weet niet hoe iemand iets ervaart.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:05 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Nee, ik verander over het algemeen niet snel van mening. Zeker niet als de argumenten zijn: Ze zijn zo zielig die mensen toon wat medeleven bla bla bla.
Nee, de wet is te streng en voorziet niet in die gevallen waar mensen voor langere periode onnoemelijk lijden. En of het buiten porportioneel handelen betreft is een raar statement. Dat zou immers betekenen dat je nog beter dan de betrokkene in kan schatten of en hoeveel er geleden wordt en hoe dat zich verhoudt tot de 'oplossing'.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:11 schreef Koral het volgende:
[..]
En het komt niet in je op dat als je niet in aanmerking komt, andere mogelijkheden dan wellicht (laat ik het netjes omschrijven) buiten proportioneel zijn?
Ik heb wel ervaring er mee. Niet in mijn directe omgeving maar toch.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:12 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
De argumenten zijn "je weet niet wat er door mensen heen gaan". Je weet niet hoe iemand iets ervaart.
Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zo fel tegen zelfmoord is. Heb jij zelf negatieve ervaringen ermee of zoiets?
Iets met door de bomen het bos niet meer zien? Natuurlijk kun je dat van een afstand beter inschatten. Die zijn over het algemeen minder subjectief.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, de wet is te streng en voorziet niet in die gevallen waar mensen voor langere periode onnoemelijk lijden. En of het buiten porportioneel handelen betreft is een raar statement. Dat zou immers betekenen dat je nog beter dan de betrokkene in kan schatten of en hoeveel er geleden wordt en hoe dat zich verhoudt tot de 'oplossing'.
Je weet ook niet wat er door de mensen heen gaat als ze dronken achter het stuur gaan zitten. Acceptabel??quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:12 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
De argumenten zijn "je weet niet wat er door mensen heen gaan". Je weet niet hoe iemand iets ervaart.
Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zo fel tegen zelfmoord is. Heb jij zelf negatieve ervaringen ermee of zoiets?
Ik heb wel mensen gezien en gekend waarvan het lijden zo erg leek en dat er geen oplossing zou zijn voor hun lijden dat ik wel degelijk begrip zou hebben als ze zelfmoord zouden plegen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:44 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Ik heb wel ervaring er mee. Niet in mijn directe omgeving maar toch.
Dus jij bepaalt voor een ander of de pijn erg genoeg is om serieus genomen te worden? Aan de hand waarvan bepaal je dat eigenlijk?quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:46 schreef Koral het volgende:
[..]
Iets met door de bomen het bos niet meer zien? Natuurlijk kun je dat van een afstand beter inschatten. Die zijn over het algemeen minder subjectief.
Dat signaal wordt door diverse betrokken partijen aangegeven. Het moet makkelijker worden voor mensen om euthanasie te plegen.quote:En wie bepaald dat de wet te streng is? Misschien is het wel te zwak.
Dronken achter het stuur zitten levert veel gevaar op voor anderen. Zelfmoord plegen niet. Kromme vergelijking dus.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:49 schreef Koral het volgende:
[..]
Je weet ook niet wat er door de mensen heen gaat als ze dronken achter het stuur gaan zitten. Acceptabel??
Alsof hoe iemand iets ervaart het enige is dat telt? Doorgeslagen individualisme!
Zelfmoord plegen richt genoeg psychische schade bij anderen aan. Zo krom is de vergelijking dus niet.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dronken achter het stuur zitten levert veel gevaar op voor anderen. Zelfmoord plegen niet. Kromme vergelijking dus.
Jij wilt de patient de diagnose laten stellen begrijp ik. Verstandigquote:Op maandag 28 oktober 2013 10:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dus jij bepaalt voor een ander of de pijn erg genoeg is om serieus genomen te worden? Aan de hand waarvan bepaal je dat eigenlijk?
[..]
Dat signaal wordt door diverse betrokken partijen aangegeven. Het moet makkelijker worden voor mensen om euthanasie te plegen.
Dronken achter het stuur geeft de kans dat je andere mensen veel schade berokkent. Zelfmoord is totaal iets anders. Ik vind dat je het recht heb om te kiezen wat er met je lichaam gebeurt. Grotendeels heb je dat ook, waarom zou dat bij zelfmoord anders zijn?quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:49 schreef Koral het volgende:
[..]
Je weet ook niet wat er door de mensen heen gaat als ze dronken achter het stuur gaan zitten. Acceptabel??
Alsof hoe iemand iets ervaart het enige is dat telt? Doorgeslagen individualisme!
Jawel. In veel gevallen lijdt de omgeving ook voor langere periode mee. En staan achter de beslissing van de betrokkene. Sterker nog: er zijn situaties waarbij de omgeving misschien nog wel meer lijdt door toe te moeten kijken dan wanneer diegene er een einde aan kan maken.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:12 schreef Koral het volgende:
[..]
Zelfmoord plegen richt genoeg psychische schade bij anderen aan. Zo krom is de vergelijking dus niet.
Je bekijkt het vanuit een medische hoek. Een tevredenheidsonderzoek laat je ook niet door de onderneming zelf uitvoeren om maar met een dooddoener te komen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:15 schreef Koral het volgende:
[..]
Jij wilt de patient de diagnose laten stellen begrijp ik. Verstandig
Goh toch wel ja?quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:03 schreef tetouaribo het volgende:
Wie heeft trouwens de film one flew over coo coos nest gezien? In die eind scene vermoord die gast zijn beste vriend. Als je er zo bij ligt of in een soort gelijke situatie zit kan ik het nog wel begrijpen als je zelfmoord pleegt maar als nog is het zwak.
Ja, ik zie dat zeker als een recht ja, inherent aan (ongevraagd) geboren worden (en de huidige euthanasiewetgeving is allesbehalve toereikend).quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:16 schreef Koral het volgende:
[..]
Ik vind dit een hele 'gevaarlijke' zin. We mogen hier niet diagnostiseren maar blijkbaar wel erkennen dat zelfmoord een RECHT is?
Zelfs als je het niet erkent als recht heeft iedereen natuurlijk de mogelijkheid om het te doen. Behalve misschien als je tot aan je nek verlamd bent, dan wordt het moeilijk.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:26 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ja, ik zie dat zeker als een recht ja, inherent aan (ongevraagd) geboren worden (en de huidige euthanasiewetgeving is allesbehalve toereikend).
Het argument dat geopperd werd was 'je weet niet wat er door die mensen heen gaat'. M.a.w. niemand kan over een ander meepraten of mag enige invloed hebben op wat een ander voor zichzelf bepaald in de samenlevingquote:Op maandag 28 oktober 2013 11:15 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Dronken achter het stuur geeft de kans dat je andere mensen veel schade berokkent. Zelfmoord is totaal iets anders. Ik vind dat je het recht heb om te kiezen wat er met je lichaam gebeurt. Grotendeels heb je dat ook, waarom zou dat bij zelfmoord anders zijn?
En ook al is het anders, iemand tegen zijn/haar eigen wil verplichten door te leven (tjjdelijke zelfbescherming in bepaalde gevallen daargelaten natuurlijk) vind ik een mate van egoïsme, die vele malen groter/erger is dan het egoïsme wat bij een zelfmooord komt kijken.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Jawel. In veel gevallen lijdt de omgeving ook voor langere periode mee. En staan achter de beslissing van de betrokkene. Sterker nog: er zijn situaties waarbij de omgeving misschien nog wel meer lijdt door toe te moeten kijken dan wanneer diegene er een einde aan kan maken.
Ook al bekijk je het van een psychische hoek. Geen verschil. Zoals met veel in het leven kun je je baseren op jezelf maar ook op anderen. Zelfde met redenen om iets wel of niet te doen. Een balans daarin is 'gezond'. Doorslaan naar het een of het ander niet. Dan kun je moeite doen om weer in balans te geraken of een eind maken aan je levenquote:Op maandag 28 oktober 2013 11:18 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je bekijkt het vanuit een medische hoek. Een tevredenheidsonderzoek laat je ook niet door de onderneming zelf uitvoeren om maar met een dooddoener te komen.
Ik bedoel niet zozeer een juridisch recht ( al zou dat van mij ook zeker verder doorgevoerd mogen worden), ik bedoel het hier vanuit een moralistisch oogpunt bekeken.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:28 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Zelfs als je het niet erkent als recht heeft iedereen natuurlijk de mogelijkheid om het te doen. Behalve misschien als je tot aan je nek verlamd bent, dan wordt het moeilijk.
Je zou het zelfs arrogant sadisme kunnen noemen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:35 schreef Forbry het volgende:
[..]
En ook al is het anders, iemand tegen zijn/haar eigen wil verplichten door te leven (tjjdelijke zelfbescherming in bepaalde gevallen daargelaten natuurlijk) vind ik een mate van egoïsme, die vele malen groter/erger is dan het egoïsme wat bij een zelfmooord komt kijken.
Inderdaad, het zou eigenlijk alleen zelfdoding genoemd moeten worden.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:14 schreef Ammitau het volgende:
Hoe kun je tegen zelfdoding (moord is het niet) zijn of het geen recht vinden.
Er is wel een verschil. In de psychologie wordt uitgegaan van de pijn van de cliënt en dat als uitgangspuntpunt genomen voor de diagnose. Dat is in de medische wereld niet zo, daar worden klachten afgemeten aan objectieve waarden. Je been wordt niet gegipst als je been niet gebroken is.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:40 schreef Koral het volgende:
[..]
Ook al bekijk je het van een psychische hoek. Geen verschil. Zoals met veel in het leven kun je je baseren op jezelf maar ook op anderen. Zelfde met redenen om iets wel of niet te doen. Een balans daarin is 'gezond'. Doorslaan naar het een of het ander niet. Dan kun je moeite doen om weer in balans te geraken of een eind maken aan je leven
Hoezo ongevraagd? Honderden andere spermazaadjes die graag in jou plaats had willen staan maar jij moest zonodig de snelste zijnquote:Op maandag 28 oktober 2013 11:26 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ja, ik zie dat zeker als een recht ja, inherent aan (ongevraagd) geboren worden (en de huidige euthanasiewetgeving is allesbehalve toereikend).
En iemand is al helemaal niet almachtig over een ánder lijkt me... DAT is pas je plek niet kennen en eerbied hebben voor wat "leeft".quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:33 schreef Koral het volgende:
[..]
Het argument dat geopperd werd was 'je weet niet wat er door die mensen heen gaat'. M.a.w. niemand kan over een ander meepraten of mag enige invloed hebben op wat een ander voor zichzelf bepaald in de samenlevingwe zijn allemaal 'almachtig' over ons zelf. Stel je voor dat iemand komt aan onze rechten, maar zelf plichten tot in de treure bagateliseren. Nou zo almachtig is de mensheid niet over zichzelf (en ik heb het hier niet over een almachtige uit een religie), dus misschien moet je je plek een beetje kennen en eerbied hebben voor wat 'leeft'.
Er is wat mij betreft altijd wel een uitzondering te vinden die de spreekwoordelijke regel bevestigd. Helaas vinden mensen nogal snel van zichzelf dat ze uitzondelijk zijn
Mensen die tegen zelfmoord zijn, zijn in wezen controlfreaks. Ik laat mensen zelf bepalen, zij/jij juist niet. Koop een goede spiegel.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:47 schreef Koral het volgende:
[..]
Hoezo ongevraagd? Honderden andere spermazaadjes die graag in jou plaats had willen staan maar jij moest zonodig de snelste zijn
volgens mij ben je een beetje een controlefreak. Stel je voor dat de omgeving jou bepaald. Zoveel miljoenen mensen die daar gewoon mee om kunnen gaan. Maar jij blijkbaar niet en permiteert je daarom blijkbaar maar rechten toe en gaat dingen verzinnen zoals dat je niet gevraagd bent of je geboren wilde wordenom die rechten te rechtvaardigen.
Wat boeit het? Wat is voor jou in godsnaam de toegevoegde waarde als mensen die niet langer door willen leven toch moeten blijven leven?quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:47 schreef Koral het volgende:
[..]
Hoezo ongevraagd? Honderden andere spermazaadjes die graag in jou plaats had willen staan maar jij moest zonodig de snelste zijn
volgens mij ben je een beetje een controlefreak. Stel je voor dat de omgeving jou bepaald. Zoveel miljoenen mensen die daar gewoon mee om kunnen gaan. Maar jij blijkbaar niet en permiteert je daarom blijkbaar maar rechten toe en gaat dingen verzinnen zoals dat je niet gevraagd bent of je geboren wilde wordenom die rechten te rechtvaardigen.
Je bewijst precies wat ik juist omschreef over de omgeving die jou niet mag bepalen. Leer er mee omgaan ipv op je strepen te gaan staan over zgn rechtenquote:Op maandag 28 oktober 2013 11:47 schreef Forbry het volgende:
[..]
En iemand is al helemaal niet almachtig over een ánder lijkt me... DAT is pas je plek niet kennen en eerbied hebben voor wat "leeft".
Je kan alles wat krom is, zo recht mogelijk proberen te praten, jij bent hier degene die zich als almachtige opstelt en nee, dat ben je inderdaad niet.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:51 schreef Koral het volgende:
[..]
Je bewijst precies wat ik juist omschreef over de omgeving die jou niet mag bepalen. Leer er mee omgaan ipv op je strepen te gaan staan over zgn rechtenen daarmee ben ik niet gelijk almachtig.
In veel gevallen moet er nogal wat gebeurd zijn voordat iemand zelfmoord serieus gaat overwegen. Je hebt natuurlijk ook die mensen die dat al heel snel hebben, maar ik heb het over de mensen bij wie het 1 en ander misgegaan is.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:33 schreef Koral het volgende:
[..]
Het argument dat geopperd werd was 'je weet niet wat er door die mensen heen gaat'. M.a.w. niemand kan over een ander meepraten of mag enige invloed hebben op wat een ander voor zichzelf bepaald in de samenlevingwe zijn allemaal 'almachtig' over ons zelf. Stel je voor dat iemand komt aan onze rechten, maar zelf plichten tot in de treure bagateliseren. Nou zo almachtig is de mensheid niet over zichzelf (en ik heb het hier niet over een almachtige uit een religie), dus misschien moet je je plek een beetje kennen en eerbied hebben voor wat 'leeft'.
Er is wat mij betreft altijd wel een uitzondering te vinden die de spreekwoordelijke regel bevestigd. Helaas vinden mensen nogal snel van zichzelf dat ze uitzondelijk zijn
Hij/zij kan daar zelf gewoon niet mee omgaan... iets wat hij zelfmoordenaars juist verwijt...quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:51 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat boeit het? Wat is voor jou in godsnaam de toegevoegde waarde als mensen die niet langer door willen leven toch moeten blijven leven?
Mensen die tegen zelfmoord zijn zijn weloverwogen mensen die echt niet blind zijn voor de ellende van een ander, maar nergeren niet de redenen om door te leven. Maar blijf deze mensen gerust controlefreaks noemen en zodoende mensen met een obsessie uit het leven te willen stappen een vrijbrief te geven. Moreel hoor!quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:49 schreef Forbry het volgende:
[..]
Mensen die tegen zelfmoord zijn, zijn in wezen controlfreaks. Ik laat mensen zelf bepalen, zij/jij juist niet. Koop een goede spiegel.
Dit denk ik inderdaad ook..quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 16:57 schreef papernote het volgende:
Exit Bag. Supersimpel en geheel pijnloos.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 16:58 schreef eleusis het volgende:
Omdat de meest effectieve methoden eng en lastig zijn.
Oh omdat je geen zin hebt moet alles maar kunnen? Zoals ik al eerder schreef, vooral oog voor rechten, geen woord over plichten.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:51 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat boeit het? Wat is voor jou in godsnaam de toegevoegde waarde als mensen die niet langer door willen leven toch moeten blijven leven?
Aww meid toch. Je bent gewoon op zoek naar een beetje erkenning voor het feit dat je nog wel leeft.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:05 schreef Koral het volgende:
[..]
Mensen die tegen zelfmoord zijn zijn weloverwogen mensen die echt niet blind zijn voor de ellende van een ander, maar nergeren niet de redenen om door te leven. Maar blijf deze mensen gerust controlefreaks noemen en zodoende mensen met een obsessie uit het leven te willen stappen een vrijbrief te geven. Moreel hoor!
Welke plichten? Je kiest er niet voor om geboren te worden. Ik ben ook niet voor een pil van drion of wat dan ook, maar eigenlijk is het te gek voor woorden dat je zelf niet zou mogen bepalen wanneer je sterft.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:10 schreef Koral het volgende:
[..]
Oh omdat je geen zin hebt moet alles maar kunnen? Zoals ik al eerder schreef, vooral oog voor rechten, geen woord over plichten.
Erg zwart/wit. Geen woord over waarom een zelfmoordenaar niet een dergelijke keuze had moeten maken en dan nabestaanden als egoistisch bestempelen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
In veel gevallen moet er nogal wat gebeurd zijn voordat iemand zelfmoord serieus gaat overwegen. Je hebt natuurlijk ook die mensen die dat al heel snel hebben, maar ik heb het over de mensen bij wie het 1 en ander misgegaan is.
En nog iets anders: Ik weet niet of het al gezegd is, maar je hebt mensen die zelfmoord onacceptabel vinden vanwege het effect van een (geslaagde) zelfmoord op de nabestaanden. Wie weet bedoelen die mensen zichzelf (zij willen zelf niet 1 van die nabestaanden zijn), maar dan is dat ook gelijk een egoistisch standpunt en ik ben niet zo dol op standpunten die gebaseerd zijn op puur eigenbelang (over de rug van een ander heen bedoel ik dus). Sowieso ben ik niet zo dol op egoistische mensen, maar dat ben ik.
Geen zin? Geen idee waar je over praat dus.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:10 schreef Koral het volgende:
[..]
Oh omdat je geen zin hebt moet alles maar kunnen? Zoals ik al eerder schreef, vooral oog voor rechten, geen woord over plichten.
"Geen zin" is wel understatement van het jaar inderdaad.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:15 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Geen zin? Geen idee waar je over praat dus.
Ik zat in jouw geval dus al dicht bij de waarheid?quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:13 schreef Koral het volgende:
[..]
Erg zwart/wit. Geen woord over waarom een zelfmoordenaar niet een dergelijke keuze had moeten maken en dan nabestaanden als egoistisch bestempelen.
Ik praat niet krom wat recht is maar bekijk dingen juist vanuit meerdere opzichten terwijl jij maar 1 invalshoek blijft herhalen. En dan bestempel je mensen die niet in je kont kruipen als almachtig terwijl je in feite zelf erg beperkt denkt. Het is niet verboden om je te ontwikkelen hoor. Echter moet je daarvoor kunnen denken in processen terwijl je tot nu toe uitblinkt het kiezen van opties. Geeft niet hoor, schijnt menselijk te zijn.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:00 schreef Forbry het volgende:
[..]
Je kan alles wat krom is, zo recht mogelijk proberen te praten, jij bent hier degene die zich als almachtige opstelt en nee, dat ben je inderdaad niet.
Als je er zo'n bekrompen beeld op nahoudt kan ik me voorstellen dat je daar op tegen bent, ja.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:17 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
"Geen zin" is wel understatement van het jaar inderdaad.
Hoi Henk, kom je zo even koffie doen? Grt Grt Ingridquote:Op maandag 28 oktober 2013 12:24 schreef MultiBanaan het volgende:
Omdat mensen die een zelfmoordpoging ondernemen in beginsel zwakkelingen zijn, en derhalve te laf zijn om met hun plannen door te gaan, zoals wel vaker in hun miezerige leven
En jouw PI moet jouw post enigszins afzwakken? Dit is geen KLB (en ook geen SEX btw).quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:24 schreef MultiBanaan het volgende:
Omdat mensen die een zelfmoordpoging ondernemen in beginsel zwakkelingen zijn, en derhalve te laf zijn om met hun plannen door te gaan, zoals wel vaker in hun miezerige leven
Ik ben geen meid. Hoef ook geen erkenning. Mis alleen een weloverwogen redenatie bij veel van jullie.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Aww meid toch. Je bent gewoon op zoek naar een beetje erkenning voor het feit dat je nog wel leeft.
Goed geen zin is een understatement voor je zin over de toegevoegde waarde voor mensen die niet meer willen leven in leven houden. Maar je snapt ook wel dat dat de essentie van mijn reactie niet was. Die staat een zin later.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:15 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Geen zin? Geen idee waar je over praat dus.
Ik laat mensen zelf bepalen, waar jij dat niet doet. Als jij niet kunt inzien welke van deze twee visies per definitie beperker is... Zeg eens eerlijk, hang jij ook een bepaalde religie aan?quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:20 schreef Koral het volgende:
[..]
Ik praat niet krom wat recht is maar bekijk dingen juist vanuit meerdere opzichten terwijl jij maar 1 invalshoek blijft herhalen. En dan bestempel je mensen die niet in je kont kruipen als almachtig terwijl je in feite zelf erg beperkt denkt. Het is niet verboden om je te ontwikkelen hoor. Echter moet je daarvoor kunnen denken in processen terwijl je tot nu toe uitblinkt het kiezen van opties. Geeft niet hoor, schijnt menselijk te zijn.
Dus omdat je niet gekozen hebt om geboren te worden heb je het recht om zelf te bepalen wanneer je mag sterven.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:12 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Welke plichten? Je kiest er niet voor om geboren te worden. Ik ben ook niet voor een pil van drion of wat dan ook, maar eigenlijk is het te gek voor woorden dat je zelf niet zou mogen bepalen wanneer je sterft.
Beter inlezen. Verhanging kan een hele langzame, angstige, pijnlijke dood zijn als je niet in één keer je nek breekt, wat nog wel eens gebeurt.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:09 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Dit denk ik inderdaad ook..
[..]
Exit Bag. Supersimpel en geheel pijnloos.
Jezelf ophangen zou ook niet heel pijnlijk moeten zijn.
Ik denk ook dat de meeste mensen impulsief handelen en daarom een niet effectieve methode kiezen die dus vaak mislukt.
Inderdaad. Al wil ik het meer gooien op het recht tot zelfbeschikking.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:41 schreef Koral het volgende:
[..]
Dus omdat je niet gekozen hebt om geboren te worden heb je het recht om zelf te bepalen wanneer je mag sterven.logisch
![]()
Niemand anders kan je leven voor jou leven. Als het een ondragelijke hel is waar je niet uit kunt onsnappen, hoeveel hulp je ook van instanties hebt gehad, wie is een ander dan om voor jou te bepalen dat je door moet? Nou begrijp ik ook wel dat er genoeg mensen zijn die nog geen hulp hebben gehad. Voor die mensen is er verandering mogelijk en moet er alles aan worden gedaan om ze van een foute keuze te behoeden. Maar dat geldt dus niet voor iedereen.quote:Stel je voor dat je 'omgeving' jou bepaald. Wat een onmenselijkheidwat een aantasting van het menswaardig bestaan
Ik zeg niet dat mensen niet zelf mogen bepalen. Jullie doen echter alleen alsof zelfbepalen het enige is dat mag bestaan. Over beperkt gesproken.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:40 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik laat mensen zelf bepalen, waar jij dat niet doet. Als jij niet kunt inzien welke van deze twee visies per definitie beperker is... Zeg eens eerlijk, hang jij ook een bepaalde religie aan?
Dan wel inderdaad maar volgens mij is het niet zo lastig om je nek in een keer te breken. Exit Bag is nog steeds makkelijkst maar wordt niet vaak gedaan want dat moet je plannen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:43 schreef Forbry het volgende:
[..]
Beter inlezen. Verhanging kan een hele langzame, angstige, pijnlijke dood zijn als je niet in één keer je nek breekt, wat nog wel eens gebeurt.
Oh, dus als iemand jou of een dierbare van jou vermoord/wil vermoorden is er ook niks aan het handje? Gewoon "de omgeving" die af en toe iets voor een ander bepaalt. Geen enkel probleem, toch? Moeten mensen maar gewoon mee leren omgaan. Hell, waarom niet meteen het hele strafboek weggooien, op de regel dat zelfmoord verboden is na dan natuurlijk.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:41 schreef Koral het volgende:
[..]
Dus omdat je niet gekozen hebt om geboren te worden heb je het recht om zelf te bepalen wanneer je mag sterven.logisch
Stel je voor dat je 'omgeving' jou bepaald. Wat een onmenselijkheidwat een aantasting van het menswaardig bestaan
Koral, overheen gelezen?quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:19 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik zat in jouw geval dus al dicht bij de waarheid?
Ik denk dus dat veel potentiele nabestaanden tegen zelfmoord zijn vanwege hun pure eigenbelang.
Voor mij is dit niet voldoende reden om een valide stem tegen zelfmoord te hebben.
Oftewel: Jij bent tegen zelfmoord, hoe dan ook, simpelweg omdat jij geen nabestaande zou willen zijn. Klopt dit?
Oh, je had het over de welbekende uitzondering. Dat was me niet duidelijk. Ik begrijp dat geen enkele oplossing zaligmakend is, maar gelukkig kan euthanasie voor een deel van deze mensen een oplossing bieden. Voor zover je daarvan kunt spreken harmonieuser dan wat ik onder zelfmoord versta. Al heb je dan natuurlijk altijd weer mensen die vinden dat de mogelijkheden voor euthanasie niet toereikend genoeg zijn.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:48 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Inderdaad. Al wil ik het meer gooien op het recht tot zelfbeschikking.
[..]
Niemand anders kan je leven voor jou leven. Als het een ondragelijke hel is waar je niet uit kunt onsnappen, hoeveel hulp je ook van instanties hebt gehad, wie is een ander dan om voor jou te bepalen dat je door moet? Nou begrijp ik ook wel dat er genoeg mensen zijn die nog geen hulp hebben gehad. Voor die mensen is er verandering mogelijk en moet er alles aan worden gedaan om ze van een foute keuze te behoeden. Maar dat geldt dus niet voor iedereen.
Helemaal niet, want ik vind dat sommige mensen in sommige gevallen wel degelijk (tijdelijk) tegen zichzelf (en het leed wat hun zelfmoord bij anderen teweeg zou brengen) in bescherming mogen worden genomen. Uitéindelijk geldt er echter altijd een recht op zelfbeschikking, ZEKER binnen deze context.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:49 schreef Koral het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat mensen niet zelf mogen bepalen. Jullie doen echter alleen alsof zelfbepalen het enige is dat mag bestaan. Over beperkt gesproken.
Religie? Ik? Geen!
Eens, ik houd het dan ook maar voor gezien.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:54 schreef -Strawberry- het volgende:
Maar de discussie dwaalt inderdaad wat af, in een richting wat ze liever niet hebben in r&p.
Je kunt wel bij elk woord dat ik schrijf er een ander extreem contextje omheen gieten. Dat heeft natuurlijk niets meer met de essentie en samenhang te maken van wat ik schrijf. Blijkbaar is genuanceerd denken erg moeilijk voor je.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:51 schreef Forbry het volgende:
[..]
Oh, dus als iemand jou of een dierbare van jou vermoord/wil vermoorden is er ook niks aan het handje? Gewoon "de omgeving" die af en toe iets voor een ander bepaalt. Geen enkel probleem, toch? Moeten mensen maar gewoon mee leren omgaan. Hell, waarom niet meteen het hele strafboek weggooien, op de regel dat zelfmoord verboden is na dan natuurlijk.
Nee hoor. Je stelde hetzelfde als iemand net wat eerder stelde. Daarop heb ik antwoord gegeven maar verzuimd jou ook te quoten.quote:
Ik zie deze nu pas... *lach smiley* (tik mobielquote:Op maandag 28 oktober 2013 12:26 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hoi Henk, kom je zo even koffie doen? Grt Grt Ingrid
Alleen denk ik dat jouw beeld van die 'uitzondering' wat beperkter is dan die van mij.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:56 schreef Koral het volgende:
[..]
Oh, je had het over de welbekende uitzondering. Dat was me niet duidelijk. Ik begrijp dat geen enkele oplossing zaligmakend is, maar gelukkig kan euthanasie voor een deel van deze mensen een oplossing bieden. Voor zover je daarvan kunt spreken harmonieuser dan wat ik onder zelfmoord versta. Al heb je dan natuurlijk altijd weer mensen die vinden dat de mogelijkheden voor euthanasie niet toereikend genoeg zijn.
Maar daar gaat het mij niet om omdat je een veel belangrijker punt omzeilt.quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:03 schreef Koral het volgende:
[..]
Nee hoor. Je stelde hetzelfde als iemand net wat eerder stelde. Daarop heb ik antwoord gegeven maar verzuimd jou ook te quoten.
Zal die reactie hier zo even in quoten.
Edit: kan het zo snel niet vinden. Lijkt me niet dat nabestaanden alleen maar oog hebben en blind zijn voor hun eigen belang, alleen hoe je het ook wend of keert uiteindelijk kiest een zelfmoordenaar voor zijn eigen belang en wordt een nabestaande daarmee geconfronteerd. Blijkbaar geven dan de redenen om zelfmoord te plegen zwaarder dan redenen om door te leven. Uiteindelijk doet de beslissing dus geen recht aan de redenen om door te leven.
Ik snap dat je een voorbeeld gebruikt om iets te illustreren, maar vind een smaakvoorkeur of mening niet hetzelfde als recht doen aan redenen om door te leven.quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:24 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Maar daar gaat het mij niet om omdat je een veel belangrijker punt omzeilt.
Even een voorbeeldje:
Jantje en Pietje gaan een ijsje kopen. Pietje wil aarbei en Jantje wil vanille.
Echter, nu zegt Jantje tegen Pietje dat hij ook vanille moet nemen. Oftewel, het recht van de ander gaat nu voor op het recht van de besprokene zelf en dat is natuurlijk een belachelijk uitgangspunt.
Zo denk ik ook over zelfmoord.
Als Pietje zelfmoord wil plegen, dan heeft naar mijn mening Jantje daar niks over te zeggen.
Goed, het staat Jantje vrij om z'n mening te geven (liever vanille), MAAR uiteindelijk is Pietje diegene die -meer- recht van spreken heeft over zichzelf dan een ander (in dit geval Jantje).
Ik geloof er dus niet in dat mensen niet uit hun lijden verlost kunnen zonder zelfmoord te plegen. Het is misschien moeilijk maar ik heb veel respect voor mensen die doorzetten.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:49 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik heb wel mensen gezien en gekend waarvan het lijden zo erg leek en dat er geen oplossing zou zijn voor hun lijden dat ik wel degelijk begrip zou hebben als ze zelfmoord zouden plegen.
Dat zou kunnenquote:Op maandag 28 oktober 2013 13:22 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Alleen denk ik dat jouw beeld van die 'uitzondering' wat beperkter is dan die van mij.
Het is -exact- hetzelfde! Zelfde mechanisme, alleen uit egoistische overwegingen moet hiervoor maar eventjes een uitzondering gemaakt worden omdat het anders zo zwaar is voor de nabestaandenquote:Op maandag 28 oktober 2013 13:47 schreef Koral het volgende:
[..]
Ik snap dat je een voorbeeld gebruikt om iets te illustreren, maar vind een smaakvoorkeur of mening niet hetzelfde als recht doen aan redenen om door te leven.
Iemand schreef hier eerder over het verschil tussen medisch en psychisch en dat psychisch begint vanuit het oogpunt van de patient. Ik snap dat er redenen zijn om dit te doen maar is het niet uiteindelijk zo dat 'de patient' een ontwikkeling dient door te maken? Dit is een soort knieval van de behandelaar nog voordat hij/zij uberhaubt begonnen is.
Zo ook hier. Waarom zou je niet proberen te overtuigen? Wat is er verkeerd aan mensen te leren vertrouwen hoe veerkrachtig mensen kunnen zijn? Ben je dan een egoist?
Je herkent blijkbaar je eigen beperkte mechanisme nietquote:Op maandag 28 oktober 2013 14:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het is -exact- hetzelfde! Zelfde mechanisme, alleen uit egoistische overwegingen moet hiervoor maar eventjes een uitzondering gemaakt worden omdat het anders zo zwaar is voor de nabestaanden
En sowieso, iets immoreels voorkomen door iets immoreels te doen is de verkeerde weg.
Of je dan een egoist bent? Wel als je motivatie om het slachtoffer iets te verplichten gebaseerd is op eigenbelang...dat lijkt mij zelfs een definitie van egoisme.
Als dit toegestaan wordt (het verplichten om voor vanille te gaan ipv aardbei), ook al is het een uitzondering, dan is het hek van de dam en dan krijg je eeiiindeloze discussies die tot niks leiden.
Daarom vind ik het belang van de potentiele nabestaanden minder zwaar wegen dan het belang van de potentiele zelfmoordenaar. Ik vind het moreel onverantwoord om het belang van de potentiele nabestaande zwaarder te doen wegen dan het belang van het slachtoffer zelf. Ten alle tijden en daarvoor mag wat mij betreft geen uitzondering gemaakt worden (aan dit principe, anders is het hek van de dam).
Kijk, ik vind ook dat iemand die suicidale gedachtes heeft, geholpen moet worden. Echter ik doe dat niet vanuit egoistische motieven, maar vanuit het belang van het slachtoffer zelf.
Veel mensen die zelfmoord plegen of een poging doen voelen zich tot last voor hun omgeving. Ze kunnen daadwerkelijk geloven dat de mensen om hun heen beter af zijn zonder hem/haar. In dat opzicht is het dus niet per definitie egoistisch als iemand zoiets doet.quote:Op maandag 28 oktober 2013 14:21 schreef Koral het volgende:
[..]
Je herkent blijkbaar je eigen beperkte mechanisme nietalsof het niet egoistisch is om alleen aan jezelf en niet aan de nabestaanden te denken? Alsof al de vragen aan het eind van de vorige reactie voor mezelf zijn
![]()
maar goed, blijkbaar lijkt de discussie over het mislukken van zelfmoord ook te mislukken. Het laatste woord zal aan een ander zijn.
Re heeft het ook al 2x proberen duidelijk te maken, maar ho maar.quote:Op maandag 28 oktober 2013 14:03 schreef motorbloempje het volgende:
Ja, hoi, dit is geen topic over wat men van zelfmoord vindt. De vraag is waarom ze vaak mislukken.
Als Pietje aardbei wil en Jantje wil dat Pietje vanille neemt, dan zal je wel -moeten- kiezen. In dit geval kies ik dus voor Pietjequote:Op maandag 28 oktober 2013 14:21 schreef Koral het volgende:
[..]
Je herkent blijkbaar je eigen beperkte mechanisme nietalsof het niet egoistisch is om alleen aan jezelf en niet aan de nabestaanden te denken? Alsof al de vragen aan het eind van de vorige reactie voor mezelf zijn
![]()
maar goed, blijkbaar lijkt de discussie over het mislukken van zelfmoord ook te mislukken. Het laatste woord zal aan een ander zijn.
Ik denk dat die vraag nu zo'n beetje wel beantwoord is. De waarheid zal, wat vraagstelling betreft, ergens in het midden liggen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 15:07 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Re heeft het ook al 2x proberen duidelijk te maken, maar ho maar.
Klopt. Ik denk dat veel mensen die zelfmoord trachten te plegen, ergens toch nog steeds onbewust hoop hebben. Maar dat is onbewust, ik denk dat de meesten die daadwerkelijk een poging wagen, niet persé dood willen zijn, maar van het lijden af willen zijn (wat door velen in dit topic al gezegd is).quote:Op maandag 28 oktober 2013 15:10 schreef -Strawberry- het volgende:
Toch verbaast het me wel dat het zo vaak mislukt. Hoe vaak zal het voorkomen dat iemand wordt gevonden tijdens of vlak na de poging? Niet vaak lijkt me. Maar de pogingen die geregistreerd worden, gaat dat niet juist om de gevallen waarbij de persoon gevonden wordt en daarna hulp krijgt? Iemand die een poging doet, daar niet in slaagt en vervolgens geen hulp krijgt, zal ook niet snel laten weten dat hij/zij een poging heeft gedaan.
Ik heb anders nog steeds geen antwoord op m'n vraag waarom je mensen in leven zou willen houden.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:31 schreef Koral het volgende:
[..]
Ik ben geen meid. Hoef ook geen erkenning. Mis alleen een weloverwogen redenatie bij veel van jullie.
Problemen oplossen vs moeilijkheden voorkomen
Je eigen referentiekader of die van anderen
Keuzemogelijkheden of stappenplannen
Wat klopt er wel vs wat klopt er niet
Bepaal jij je omgeving of bepaald de omgeving jou
Allemaal factoren waarbij totaal geen aandacht wordt besteed aan het punt waar jullie voorkeur niet naar uitgaat. Stel je voor dat je wat moeite moet doen bij vragen over leven of dood.
Nee, dat snap ik eerlijk gezegd niet. Ten aanzien van wie heb je de plicht om jezelf in leven te houden? En wie handhaaft die of ziet er op toe dat je die plicht nakomt?quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:36 schreef Koral het volgende:
[..]
Goed geen zin is een understatement voor je zin over de toegevoegde waarde voor mensen die niet meer willen leven in leven houden. Maar je snapt ook wel dat dat de essentie van mijn reactie niet was. Die staat een zin later.
In veel gevallen is de omgeving er ook bij gebaat als het mogelijk wordt om euthanasie of zelfdoding toe te mogen passen. Er zijn mensen die in leven worden gehouden om het in leven houden. Er is verder geen enkel belang bij gebaat. Alhoewel dat ook weer klinkt alsof het leven iets voor de omgeving op moet brengen en dat is niet helemaal wat ik bedoel. Het is voor de omgeving ook niet prettig (understatement) om toe te zien hoe de betrokken persoon lijdt en als de omstandigheden en de overwegingen daar echt naar zijn, heeft de omgeving er ook vrede mee als iemand besluit om uit het leven te stappen. Ik snap echt niet waarom je dat koste wat kost maar uit zou willen stellen. Wie dien je daarmee?quote:Op maandag 28 oktober 2013 14:21 schreef Koral het volgende:
[..]
Je herkent blijkbaar je eigen beperkte mechanisme nietalsof het niet egoistisch is om alleen aan jezelf en niet aan de nabestaanden te denken?
De spreekwoordelijke behandelaar komt vaak pas in beeld als de andere opties uitgeput raken.quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:47 schreef Koral het volgende:
Iemand schreef hier eerder over het verschil tussen medisch en psychisch en dat psychisch begint vanuit het oogpunt van de patient. Ik snap dat er redenen zijn om dit te doen maar is het niet uiteindelijk zo dat 'de patient' een ontwikkeling dient door te maken? Dit is een soort knieval van de behandelaar nog voordat hij/zij uberhaubt begonnen is.
Ach kom, nu doe je net alsof mensen die uit het leven stappen dit vanuit een nauwelijks weloverwogen besluit doen. Zo van "ja, ik heb het ff een paar weken aangekeken maar heb het toch niet zo naar m'n zin op m'n werk dus ik kap er maar mee".quote:Zo ook hier. Waarom zou je niet proberen te overtuigen? Wat is er verkeerd aan mensen te leren vertrouwen hoe veerkrachtig mensen kunnen zijn? Ben je dan een egoist?
dat dusquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 16:57 schreef papernote het volgende:
Waarop baseren mensen dat de dood beter is? Als ze al geen reden binnen hunzelf kunnen vinden dan zijn er wel genoeg redenen buiten hunzelf. Alsof je door zelfdoding opeens geen last tot je omgeving meer bent?quote:Op maandag 28 oktober 2013 18:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik heb anders nog steeds geen antwoord op m'n vraag waarom je mensen in leven zou willen houden.
[..]
Nee, dat snap ik eerlijk gezegd niet. Ten aanzien van wie heb je de plicht om jezelf in leven te houden? En wie handhaaft die of ziet er op toe dat je die plicht nakomt?
Al die voorbeelden die je hier schets, zijn dat uitzonderingen of zijn die absoluut op te vatten voor elk geval van zelfdoding? Alsof er bij elke zelfmoord een brief wordt gevonden met daarin een weloverwogen besluitquote:Op maandag 28 oktober 2013 18:24 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
In veel gevallen is de omgeving er ook bij gebaat als het mogelijk wordt om euthanasie of zelfdoding toe te mogen passen. Er zijn mensen die in leven worden gehouden om het in leven houden. Er is verder geen enkel belang bij gebaat. Alhoewel dat ook weer klinkt alsof het leven iets voor de omgeving op moet brengen en dat is niet helemaal wat ik bedoel. Het is voor de omgeving ook niet prettig (understatement) om toe te zien hoe de betrokken persoon lijdt en als de omstandigheden en de overwegingen daar echt naar zijn, heeft de omgeving er ook vrede mee als iemand besluit om uit het leven te stappen. Ik snap echt niet waarom je dat koste wat kost maar uit zou willen stellen. Wie dien je daarmee?
Die spreekwoordelijke behandelaar komt pas in beeld als mogelijkheden zijn uitgeput? Ja misschien omdat iedereen het recht heeft tot zelfdoding en daarom niks mag doenquote:Op maandag 28 oktober 2013 18:30 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De spreekwoordelijke behandelaar komt vaak pas in beeld als de andere opties uitgeput raken.
[..]
Ach kom, nu doe je net alsof mensen die uit het leven stappen dit vanuit een nauwelijks weloverwogen besluit doen. Zo van "ja, ik heb het ff een paar weken aangekeken maar heb het toch niet zo naar m'n zin op m'n werk dus ik kap er maar mee".
Op het gegeven dat het leven hen helemaal niets meer biedt en ze het plat gezegd wel gezien hebben.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 08:37 schreef Koral het volgende:
Waarop baseren mensen dat de dood beter is?
Tamelijk arrogant om dat voor andere mensen te kunnen beslissen. Welke redenen dan zoal?quote:Als ze al geen reden binnen hunzelf kunnen vinden dan zijn er wel genoeg redenen buiten hunzelf.
Het gaat hem er niet om dat je tot last bent van je omgeving.quote:Alsof je door zelfdoding opeens geen last tot je omgeving meer bent?
Hihi. Je bent alleen niet in staat om nu precies te verwoorden wat die plichten dan precies zijn en wie er op toeziet dat die plichten worden gehandhaafd.quote:Wat ik zo bijzonder vind is dat je blijkbaar heel goed rechten weet te claimen maar raar staat te kijken dat je dan ook plichten hebt. Dat gedrag is kenmerkend voor kleine kinderen maar die zitten nog midden in hun opvoeding en zijn nog niet volgroeid.
Die keuze is inherent verbonden aan het zelfbeschikkingsrecht. Mensen leven voor zichzelf, niet voor een ander.quote:Ik heb trouwens ook nog geen antwoord gelezen waarom je mensen niet in leven zou willen houden.
Er zijn uiteenlopende situaties natuurlijk, maar het is in ieder geval niet iets wat binnen een tijdsbestek van een week beslist wordt. Er gaat een lange lijdensweg aan vooraf.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 08:40 schreef Koral het volgende:
[..]
Al die voorbeelden die je hier schets, zijn dat uitzonderingen of zijn die absoluut op te vatten voor elk geval van zelfdoding? Alsof er bij elke zelfmoord een brief wordt gevonden met daarin een weloverwogen besluit
Nee, er mag veel teveel worden gedaan en het hangt nog veel teveel af van derden. Er zijn tot op heden al een aantal voorbeelden geweest van mensen wiens wens om dood te gaan niet gerespecteerd werd door de betrokken arts(en) waardoor uiteindelijk de familie genoodzaakt werd om hierin te voorzien.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 09:03 schreef Koral het volgende:
[..]
Die spreekwoordelijke behandelaar komt pas in beeld als mogelijkheden zijn uitgeput? Ja misschien omdat iedereen het recht heeft tot zelfdoding en daarom niks mag doen
Over welke andere druppels?quote:Bij mensen die zelfmoord overwegen mag je aannemen dat hub spreekwoordelijke emmer redelijk vol zit. Waarom kunnen ze al die andere druppels wat handelen en die laatste niet?
Ook hier gaat weer een tamelijk egoïstische veronderstelling aan vooraf. Je stelt eigenlijk dat de wens om dood te gaan een wens is die niet gerespecteerd kan worden omdat het een belachelijke wens is die níet voort kan komen uit iemand die daar goed over nadenkt.quote:Of dan al die mensen die iets verschrikkelijks hebben meegemaakt en dat niet kunnen verwerken/loslaten (terwijl zoveel andere mensen dat wel is gelukt). Waarom zou je die mensen niet tegen zichzelf beschermen?
Veel. Dat doe je namelijk niet voor hèn, maar voor jezelf.quote:Wat is er mis mee om mee te knokken voor die mensen en ze te laten voelen dat ze er niet alleen voor staan?
Als er een zelfbeschikkingsrecht bestaat dan is er ook een zelfbeschikkingsplicht.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 10:06 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Op het gegeven dat het leven hen helemaal niets meer biedt en ze het plat gezegd wel gezien hebben.
[..]
Tamelijk arrogant om dat voor andere mensen te kunnen beslissen. Welke redenen dan zoal?
[..]
Het gaat hem er niet om dat je tot last bent van je omgeving.
[..]
Hihi. Je bent alleen niet in staat om nu precies te verwoorden wat die plichten dan precies zijn en wie er op toeziet dat die plichten worden gehandhaafd.
[..]
Die keuze is inherent verbonden aan het zelfbeschikkingsrecht. Mensen leven voor zichzelf, niet voor een ander.
Er is géén zelfbeschikkingsplicht!quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 12:30 schreef Koral het volgende:
[..]
Als er een zelfbeschikkingsrecht bestaat dan is er ook een zelfbeschikkingsplicht.
Hoho, je verdraait m'n woorden. Ik heb nergens gezegd dat de omgeving er niet toe doet.quote:Verder nogal arrogant om je omgeving niet in ogenschouw te nemen.
Wat heeft gehoorzamen te maken heeft met zelfdoding?quote:Jij bent blijkbaar opgegroeid in een cultuur waar het individu voorop staat en zelfstandig moet zijn. Redelijk uitzonderlijk als je het vergelijkt met andere landen waar je vooral een deel bent van de samenleving en uit respect leiders/ouders gehoorzaamt.
Je hebt al een aantal keer genoemd dat je de 'makkelijke gedachten' over zelfdoding een te ver doorgeschoten verschijnsel vindt van de individualisering en dan kom je met zelfontplooiing aan.quote:Maw woorden, iets wat jij niet kent is nog niet daadwerkelijk ook niet waar. Maar in plaats van zelfontplooing
Ik heb geen idee wat je hiermee probeert te zeggen.quote:kies je er liever voor dingen absoluut op te vatten terwijl ze niet absoluut zijn, dingen in een ander kader te zetten of een detail uit de samenhang van een context te halen, vragen te negeren, morele oordelen vellen en nog wat van dat soort flauwe trucs. Dat hoort blijkbaar ook tot je zelfbeschikking.
Misschien had je met deze kick dan ontopic kunnen gaan.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 13:26 schreef Fes1-2 het volgende:
Jammer dat dit topic zo afdwaalt eigenlijk...
Helemaal gelijk!quote:Op woensdag 30 oktober 2013 13:27 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Misschien had je met deze kick dan ontopic kunnen gaan.
Dit klinkt wel logisch en verklaard wel een hoop. Zijn hier ook cijfers van dat je weet?quote:Op maandag 28 oktober 2013 23:52 schreef StrawberrySwing het volgende:
Onder de mensen die suicidale gedachten hebben en deze tot uitvoering willen brengen, is het merendeel vrouwen. Echter, omdat zij minder gewelddadig zijn ingesteld dan mannen, proberen zij hun dood vaak zo fijn mogelijk te maken met pillen en andere milde methodes. Deze methodes zijn echter ook de methodes die het makkelijkst mislukken. Mannen doen minder vaak een poging tot zelfmoord maar als zij zelfmoord plegen is dat vaak gewelddadig, dus ophangen, voor een trein springen of met een wapen. Hierdoor hebben zij een grotere "slagingskans" als ik dat zo heel cru mag neer zetten.
Al met al, ze willen dus wel echt dood maar kunnen het niet voor elkaar krijgen om het op een gewelddadige manier te doen.
Dit + de staat waarin mensen vaak verkeren is niet ideaal voor planning, kennis en doorzetten.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 17:05 schreef The_stranger het volgende:
Omdat dood gaan best lastig is... Je hele lichaam probeert het te voorkomen en is daar best goed in.
Dus je moet die bescherming overtroeven en dat vergt planning, kennis en doorzetten, als je het niet op een heel bloederige manier wil doen.
Wat is er lastig aan om bij een flatgebouw van 27 verdiepingen hoog, naar de bovenste verdieping te gaan en daar van de reling af te springenquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 16:58 schreef eleusis het volgende:
Omdat de meest effectieve methoden eng en lastig zijn.
Zou jij het kunnen, ook al wist je vrijwel zeker dat je levend uit zou komen? Stel ze zetten een grote kussen daaronder waar je zeker op zou vallen en dus niks zou breken, zou jij zomaar van 27 hoog kunnen springen?quote:Op woensdag 6 november 2013 12:51 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Wat is er lastig aan om bij een flatgebouw van 27 verdiepingen hoog, naar de bovenste verdieping te gaan en daar van de reling af te springen
Het predikaat "vrijwel zeker dat je er levend uit komt" kan hier w.m.b. uitgesloten worden, aangezien het de 27ste verdieping is.quote:Op woensdag 6 november 2013 12:57 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Zou jij het kunnen, ook al wist je vrijwel zeker dat je levend uit zou komen? Stel ze zetten een grote kussen daaronder waar je zeker op zou vallen en dus niks zou breken, zou jij zomaar van 27 hoog kunnen springen?
Zelfs de meest zekere zelfmoordpogingen hebben slechts een slagingspercentage van 90%. Er wordt vaak onderschat hoe moeilijk het is om jezelf van kant te maken. Er komt qua planning zoveel bij kijken.quote:Op woensdag 6 november 2013 13:08 schreef delano.888 het volgende:
Hier in de buurt was een keer iemand van een hoge flat gesprongen, maar hij landde in de bosjes, overleefde het, en is nu voor altijd een kasplantje. Dan baal je hard.
Hetzelfde als dat ik ooit op 70 meter heb gestaan met een elastiek rond mijn enkels. Ik wilde springen, maar het voelt zo onnatuurlijk om jezelf de diepte in te laten vallen. Uiteindelijk wel gedaan, maar het heeft me boven echt wel ff moeite gekost om door die barrière heen te gaan.quote:Op woensdag 6 november 2013 12:58 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Het predikaat "vrijwel zeker dat je er levend uit komt" kan hier w.m.b. uitgesloten worden, aangezien het de 27ste verdieping is.
En ja, als je het wilt, dan kan je het, toch?
je moet ook duiken ipv springen.quote:Op woensdag 6 november 2013 13:08 schreef delano.888 het volgende:
Hier in de buurt was een keer iemand van een hoge flat gesprongen, maar hij landde in de bosjes, overleefde het, en is nu voor altijd een kasplantje. Dan baal je hard.
Dit is het gewoon. Ik ken iemand die het ook is probeerde met 6 slaappillen in te nemen. Gast neem dan gewoon het hele potjequote:Op zaterdag 26 oktober 2013 16:57 schreef papernote het volgende:
quote:Op vrijdag 8 november 2013 19:18 schreef Koral het volgende:
http://m.ad.nl/ad/m/nl/10(...)avigationItemId=5585
Waar zijn al die mensen die vinden dat je eeen zelfbeschikking over het leven hebt nu?
Zelfmoord is moord!
Mijn nederige excuses aan het kleine meisje (en haar nabestaanden) om haar ongewild in deze discussie te betrekken. RIP
Nee, in het artikel wordt een moord en een zelfdoding gemeld.quote:Op vrijdag 8 november 2013 19:18 schreef Koral het volgende:
http://m.ad.nl/ad/m/nl/10(...)avigationItemId=5585
Waar zijn al die mensen die vinden dat je eeen zelfbeschikking over het leven hebt nu?
Zelfmoord is moord!
Mijn nederige excuses aan het kleine meisje (en haar nabestaanden) om haar ongewild in deze discussie te betrekken. RIP
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |