Toen vroeg ik mij af, waarom de zelfmoordpogingen vaak mislukken. Het is een nogal macaber ondewerp, dat besef ik, dus met alle respect: maar zelfmoord plegen is toch niet zo moeilijk? Lus in touw knopen, en verhangen maar?quote:There are 25 attempted suicides to one completed suicide — with the ratio even higher in youth.
Dan is het geen zelfmoordpoging. Men doet de daad immers niet met de intentie zelfmoord te plegen.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 16:57 schreef papernote het volgende:
Omdat ze stiekem niet dood willen, maar het een schreeuw om aandacht is?
Hoezo? Trekker overhalen? Of jezelf verhangen, of voor de trein springen. Daar heb je heus geen ervaring voor nodig.quote:
tja dat is een semantische discussiequote:Op zaterdag 26 oktober 2013 17:05 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Dan is het geen zelfmoordpoging. Men doet de daad immers niet met de intentie zelfmoord te plegen.
Dan heb ik wel heel vaak mislukte zelfmoordpogingen ondernomen.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 17:06 schreef rhubarbje het volgende:
waarschijnlijk is dat gewoon vastgelegd ergens, dat als je er aan dood had kunnen gaan het een poging is of zo
Als een zelfmoordpoging lijkt te zijn mislukt kan het zijn dat de persoon in kwestie op het moment toch spijt heeft gekregen van de daad en ervan geschrokken is. Hoeft niet perse schreeuw om aandacht te zijn. Zelfmoordpogingen moeten ten alle tijden serieus genomen worden. Een persoon doet deze actie niet zomaar en weet zich vaak geen raad meer. De persoon ziet een zelfmoordpoging als enige uitweg. Alleen bij "normaal" menselijk verstand kan het ineens op andere gedachte komen..quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 16:55 schreef Robuustheid het volgende:
Ik zat net dit te lezen:
[..]
Toen vroeg ik mij af, waarom de zelfmoordpogingen vaak mislukken. Het is een nogal macaber ondewerp, dat besef ik, dus met alle respect: maar zelfmoord plegen is toch niet zo moeilijk? Lus in touw knopen, en verhangen maar?
Lijkt mij dat als iemand een mislukte zelfmoordpoging deed, het helegaar geen poging tot zelfmoord was maar een schreeuw om aandacht?
nogmaals, waarschijnlijk is voor onderzoeken zoals jij die aanhaalt wel ergens eerst uitvoerig gemotiveerd wanneer iets een zelfmoordpoging is en wanneer nietquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 17:09 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Dan heb ik wel heel vaak mislukte zelfmoordpogingen ondernomen.![]()
Met motor zonder bescherming 270 km/u rijden op provinciale weggetje, om maar wat te noemen
Onervarenheid in combinatie met slechte voorbereidingquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 16:55 schreef Robuustheid het volgende:
Ik zat net dit te lezen:
[..]
Toen vroeg ik mij af, waarom de zelfmoordpogingen vaak mislukken. Het is een nogal macaber ondewerp, dat besef ik, dus met alle respect: maar zelfmoord plegen is toch niet zo moeilijk? Lus in touw knopen, en verhangen maar?
Lijkt mij dat als iemand een mislukte zelfmoordpoging deed, het helegaar geen poging tot zelfmoord was maar een schreeuw om aandacht?
Het kan maar zo vaak 'net' goed gaan...quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 18:12 schreef Anyanka het volgende:
Het interessante is dat (het aantal) eerdere zelfmoordpogingen een van de beste voorspellers is voor zelfmoord. Alsof je als het ware moet 'oefenen'.
Is er wel eens onderzocht hoeveel mensen echt blij waren dat ze 'gered' werden?quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 18:37 schreef Xaryna het volgende:
Bedenk ook dat als je niet direct overlijdt, er ook kans is dat je 'gered' wordt. Er zijn ook verhalen van mensen die voor de trein springen, dat net overleven en dan in het ziekenhuis opgelapt worden. Zelfde met pillen, verhanging, polsen doorsnijden, etc. Als je op tijd gevonden wordt en niet direct dood bent, kun je gered worden en is je poging mislukt.
Dat dus.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 17:46 schreef Forbry het volgende:
Voorop staat dat in principe (bijna?) niemand eigenlijk echt dóód wil, men wil alleen een einde aan de vreselijke situatie waar men inzit, een einde aan de depressieve gevoelens die men heeft, etc. Mensen die zelfmoord plegen (of daar in ieder geval een poging toe nemen) zien in de dood nog de enige oplossing voor welke problemen ze dan ook hebben.
Voor de rest, soms komt het mislukken inderdaad voort uit een -overigens wel degelijk heel serieus te nemen!- roep om aandacht, maar (succesvol) zelfmoord plegen is sowieso wel (veel) moeilijker dan je (waarschijnlijk) denkt, dus in best wat gevallen gaat het bij een mislukte poging NIET om een roep om aandacht, maar is het zelfmoord plegen gewoonweg daadwerkelijk mislukt (om wat voor reden dan ook... besef ook dat de drang van zowel je lichaam als geest om te overleven, hoe rot je je ook voelt, zo'n beetje het sterkste instinct is wat er is).
quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 23:44 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
Is er wel eens onderzocht hoeveel mensen echt blij waren dat ze 'gered' werden?
Lijkt mij dat het echt de laatste uitweg is. Dan wil je ook niet weer gered en opgelapt worden lijkt mij..
En hoeveel mensen die het overleven ondernemen een tweede poging?
Trimbosquote:Wetenschappelijke onderbouwing: suïcidepogingen voorspellen suïcide
In een meta-analyse van 23 onderzoeken naar het risico van suïcide na een suïcidepoging of ernstige suïcidegedachten vonden Harris en Barraclough (1997) een 38 tot 47 maal verhoogd risico gedurende follow-upperiodes variërend van 10 tot 20 jaar. Het risico in de verschillende onderzoeken liep uiteen van een 0 tot een 120 keer verhoogd risico. Het risico van suïcide was in de meeste onderzoeken het hoogst in de periode van 3 tot 24 maanden na een poging (Harris & Barraclough, 1997; Nordstrom et al., 1995; Otsama & Lönnqvist, 2002). Ook daarna blijft het risico van suïcide aanzienlijk verhoogd (Tidemalm et al., 2008; Haukka et al., 2008; Jenkins et al., 2002; Holley et al., 1998). In een systematische review van 90 onderzoeken rapporteerden Owens et al. (2002) een sterfterisico van 1,8% (namelijk 1.800 per 100.000 persoonsjaren) in het 1e jaar na zelfbeschadigend gedrag. Zeer hoge suïciderisico's zijn ook gerapporteerd voor suïcidepogers direct na ontslag uit een psychiatrisch ziekenhuis (Haukka et al., 2008; Holley et al., 1998).
Het suïciderisico na een suïcidepoging is bij mannen twee- tot viermaal hoger dan bij vrouwen (Nordstrom et al., 1995), bij een hogere leeftijd, bij patiënten met recente pogingen of meer pogingen in de voorgeschiedenis, bij een hoge suïcide-intentie (Hjelmeland, 1996; Arensman & Kerkhof, 1996; Nordstrom et al., 1995), bij een psychiatrische voorgeschiedenis of lopende behandeling voor een psychiatrische aandoening, geringe sociale cohesie en chronische somatische aandoeningen (Harris & Barraclough, 1997; Skogman et al., 2004; Suokas et al., 2001). Skogman e.a. (2004) vonden verschillende voorspellers voor suïcide voor mannen en voor vrouwen. Voor mannen waren ernst van de poging, herhaalde poging en depressie de belangrijkste voorspellers. Voor vrouwen waren dat hogere leeftijd (> 50 jaar), depressie en ernstige lichamelijke ziekte. Van alle psychiatrische aandoeningen is bij schizofrenie en stemmingsstoornissen het risico het hoogst (1,9 tot 4,1 maal, respectievelijk 1,7 tot 4,2 maal) (Tidemalm, 2008; Haukka et al., 2008).
In vergelijking met zelfvergiftiging als methode is het suïciderisico hoger na pogingen door verhanging, verwurging of strangulatie (6,2 maal), verdrinking (4,0), springen van een hoogte (3,2 maal) of gebruik van vuurwapens (3,0 maal) (Runeson et al., 2010).
In een psychologische-autopsieonderzoek is gevonden dat 38% van de vrouwen en 19% van de mannen die door suïcide overleden, in het jaar daarvoor een niet-fatale poging hadden gedaan. In totaal overleden 62% van de mannen en 38% van de vrouwen bij hun eerste poging (Isometsa & Lonnqvist, 1998).
Wetenschappelijke onderbouwing: suïcidepogingen voorspellen sterfte
Na een suïcidepoging is niet alleen het risico van sterfte door suïcide aanzienlijk verhoogd, maar ook het risico van sterfte door andere oorzaken (Haukka et al., 2008). Ostam en Lonqvist (2001) rapporteerden voor mannen en vrouwen respectievelijk een 38- en 25-voudig verhoogd risico van een gewelddadige dood gedurende 15 jaar na een suïcidepoging.
Wetenschappelijke onderbouwing: suïcidepogingen voorspellen suïcidepogingen
Uit een review van Owens et al. (2002) van 90 onderzoeken naar zelfbeschadigend gedrag blijkt dat dit zich bij 16% van de patiënten binnen een jaar herhaalt en bij 21% binnen 1 tot 4 jaar.
Dat is in 1/3 van de gevallen zo.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 16:57 schreef papernote het volgende:
Omdat ze stiekem niet dood willen, maar het een schreeuw om aandacht is?
buiten het feit dat jongeren tegenwoordig niet eens een fatsoenlijke knoop kunnen leggen…, maar er is natuurlijk onder jongeren die het proberen veel onervarenheid en geen 100% overtuiging bijvoorbeeld. Onder ouderen ligt dat andersquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 16:55 schreef Robuustheid het volgende:
Ik zat net dit te lezen:
[..]
Precies! Jongeren moeten afgeschaft worden.quote:Op zondag 27 oktober 2013 12:37 schreef Re het volgende:
[..]
buiten het feit dat jongeren tegenwoordig niet eens een fatsoenlijke knoop kunnen leggen…, maar er is natuurlijk onder jongeren die het proberen veel onervarenheid en geen 100% overtuiging bijvoorbeeld. Onder ouderen ligt dat anders
ja, ga ergens anders spelenquote:Op zondag 27 oktober 2013 12:46 schreef borbit het volgende:
[..]
Precies! Jongeren moeten afgeschaft worden.
Zelfmoord plegen is makkelijk. Doorzetten is moeilijk.quote:Op zondag 27 oktober 2013 13:57 schreef Forbry het volgende:
Ook al zit je helemaal niet meer op aandacht hulp te wachten... dan nog is het echt niet altijd zo makkelijk...
Nee, zelfmoord plegen is ook in praktische zin niet altijd makkelijk.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:00 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Zelfmoord plegen is makkelijk. Doorzetten is moeilijk.
Je moet het ook niet met pillen doen. Dat is te pasief. Je moet je zelf ophangen of je polsen door snijden. Daar maak je pas een statement mee. En dat is zo gebeurt.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:02 schreef Forbry het volgende:
Iedereen denkt ook altijd, neem maar een hoopje pillen en hoppa, daar ga je.... nee, dus.
Ook dat verloopt lang niet altijd zoals diegene wenst/denktquote:Op zondag 27 oktober 2013 14:03 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Je moet het ook niet met pillen doen. Dat is te pasief. Je moet je zelf ophangen of je polsen door snijden. Daar maak je pas een statement mee. En dat is zo gebeurt.
Ik denk dat als je echt dood wilt dat dat zonder enige moeite lukt. Gewoon een keukenmes in je pols planten en open rijgen. Succes gegarandeerd. Mensen willen gewoon aandacht. En ik vindt ook dat er gevangenis straf op zelfmoord moet komen of op poging tot. Gewoon normaal doen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:05 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ook dat verloopt lang niet altijd zoals diegene wenst/denkt
Triestquote:Op zondag 27 oktober 2013 14:16 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Ik denk dat als je echt dood wilt dat dat zonder enige moeite lukt. Gewoon een keukenmes in je pols planten en open rijgen. Succes gegarandeerd. Mensen willen gewoon aandacht. En ik vindt ook dat er gevangenis straf op zelfmoord moet komen of op poging tot. Gewoon normaal doen.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)012/2012-3668-wm.htmquote:Op zondag 27 oktober 2013 14:20 schreef feyenoordfan92 het volgende:
Zelfmoordpogingen worden te snel zo 'gediagnosticeerd' denk ik, vandaar die vreemde verhoudingen. Als je echt dood wil, springt 90% voor een trein en dan lukt dat bijna altijd. Een paar pillen in je mik gooien of wat gekras op de polsen is vaak meer een paniekactie dan een zelfmoordpoging in mijn ogen. Je instinct houd je dan tegen om niet datgene te doen waardoor je 99% zeker komt te overlijden.
Meestal dus ophanging.quote:In nagenoeg elke leeftijdsgroep blijkt ophanging de meest gekozen pleegwijze van zelfdoding te zijn. Alleen bij jongeren tot 20 jaar is voor de trein springen de meest gekozen manier.
De helft van de mannen die zich van het leven berooft, doet dit door ophanging. Ook een overdosis medicijnen en voor de trein springen komt bij mannen relatief vaak voor. Vrouwen kiezen in een derde van de gevallen voor ophanging. Daarnaast neemt 30 procent van de vrouwen een overdosis medicijnen. Ook zichzelf verdrinken en het springen van hoogte komen relatief vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.
Oh ok. Meest laffe manier dan ook nog, want in de meeste gevallen zal een naaste je ontdekken.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:24 schreef Xaryna het volgende:
[..]
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)012/2012-3668-wm.htm
[..]
Meestal dus ophanging.
Minder erg dan voor de trein springen, vele reizigers benadelen, een machinist traumatiseren en een hele schoonmaak-crew nodig hebben om je van het spoor te schrapen?quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:27 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
Oh ok. Meest laffe manier dan ook nog, want in de meeste gevallen zal een naaste je ontdekken.
Ik vind een naaste ermee confronteren vanwege het emotionele aspect vele malen erger. Jij bekijkt het vanuit pragmatisch oogpunt, dan heb je gelijk.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:27 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Minder erg dan voor de trein springen, vele reizigers benadelen, een machinist traumatiseren en een hele schoonmaak-crew nodig hebben om je van het spoor te schrapen?
Ik denk dat je met de meeste oplossingen door een naaste gevonden wordt, vooral als je het thuis doet. Hoe dan ook zal je door iemand gevonden worden en voor die persoon is het afschuwelijk. Of het dan minder erg is om iemand opgehangen te vinden of in een plas bloed met de polsen doorgesneden, daar wil ik niet over discussiëren.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:29 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
Ik vind een naaste ermee confronteren vanwege het emotionele aspect vele malen erger. Jij bekijkt het vanuit pragmatisch oogpunt, dan heb je gelijk.
Niet iedereen wil voor een trein springen en daarmee andere mensen belasten en niet iedereen wil "in stukjes" eindigen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:20 schreef feyenoordfan92 het volgende:
Zelfmoordpogingen worden te snel zo 'gediagnosticeerd' denk ik, vandaar die vreemde verhoudingen. Als je echt dood wil, springt 90% voor een trein en dan lukt dat bijna altijd. Een paar pillen in je mik gooien of wat gekras op de polsen is vaak meer een paniekactie dan een zelfmoordpoging in mijn ogen. Je instinct houd je dan tegen om niet datgene te doen waardoor je 99% zeker komt te overlijden.
Helemaal mee eens. Laffe zelfmoord bestaat niet, het is in geen enkel opzicht makkelijk om zelfmoord te (willen) plegen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:27 schreef Xaryna het volgende:
Ik zou geen enkele zelfmoordpoging laf noemen. Om zoiets te doen, moet je al je eigen instincten negeren en het is echt moeilijk. Niet de beste oplossing, maar laf absoluut niet.
Ik vind het beide erg en dat is óók een aspect wat zelfmoord plegen helemaal niet zo makkelijk maakt. Genoeg zelfmoordenaars, die ondanks hun eigen ellende, het leed voor anderen (zowel derden als dierbaren) toch wel zo veel mogelijk willen beperken.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:29 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
Ik vind een naaste ermee confronteren vanwege het emotionele aspect vele malen erger. Jij bekijkt het vanuit pragmatisch oogpunt, dan heb je gelijk.
Ik denk dat hij bedoelde dat een naaste het lichaam vindt. Behoorlijk traumatiserend.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:35 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Volgens mij moet je iemand dan nog best snel vinden ook. Ik kan me ook voorstellen dat veel mensen die zelfmoord plegen misschien niet zoveel sociale contacten hebben vanwege een psychische stoornis of sociale isolatie. Dan is de kans nog kleiner dat iemand ze zal vinden.
Dan heb je het volgens mij over minuten, wil je iemand op tijd kunnen redden.
"Gewoon normaal doen."quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:16 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Ik denk dat als je echt dood wilt dat dat zonder enige moeite lukt. Gewoon een keukenmes in je pols planten en open rijgen. Succes gegarandeerd. Mensen willen gewoon aandacht. En ik vindt ook dat er gevangenis straf op zelfmoord moet komen of op poging tot. Gewoon normaal doen.
Hier was ik het zeker wel mee eens ja. Wil je zelfmoord plegen, ben je blijkbaar zo ver heen dat je natuurlijke, menselijke driften om te overleven zijn uitgeschakeld. Tevens zijn je sociale gevoelens naar je medemens gewist. Dan is iemand dus niet meer voor rede vatbaar. Mensen die zelfmoord laf noemen lijken dat vaak te vergeten en weigeren zich in te leven in de zelfdoder.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Laffe zelfmoord bestaat niet, het is in geen enkel opzicht makkelijk om zelfmoord te (willen) plegen.
Ah, je hebt gelijk. Als zoveel zelfmoorden impulsief zijn kan ik me voorstellen dat iemand daar niet eens bij stilstaat op zo'n moment. Dan denk je alleen aan de daad zelf.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:36 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoelde dat een naaste het lichaam vindt. Behoorlijk traumatiserend.
Ik vind het vooral heel verdrietig als mensen het gevoel hebben dat zelfmoord nog de enige oplossing is en ja, soms is dat voor bepaalde mensen ook gewoon zo en ik vind dat niemand anders hen dan het recht op zelfmoord mag ontnemen. Heldhaftig zou ik het niet willen noemen, maar voor de rest vind ik zelfmoord plegen juist compleet het tegenovergestelde van "laf". Ik denk dat het één van de moeilijkste dingen is, die een mens zich (blijkbaar) genoodzaakt kan voelen om te doen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Laffe zelfmoord bestaat niet, het is in geen enkel opzicht makkelijk om zelfmoord te (willen) plegen.
Jamaar jij noemde het juist een laffe manierquote:Op zondag 27 oktober 2013 14:37 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
Hier was ik het zeker wel mee eens ja. Wil je zelfmoord plegen, ben je blijkbaar zo ver heen dat je natuurlijke, menselijke driften om te overleven zijn uitgeschakeld. Tevens zijn je sociale gevoelens naar je medemens gewist. Dan is iemand dus niet meer voor rede vatbaar. Mensen die zelfmoord laf noemen lijken dat vaak te vergeten en weigeren zich in te leven in de zelfdoder.
quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:27 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
Oh ok. Meest laffe manier dan ook nog, want in de meeste gevallen zal een naaste je ontdekken.
Is dat zo, dat ze impulsief zijn? Ik weet het eigenlijk niet, maar ging er vanuit dat ze daar al maanden/weken mee in hun hoofd zaten tot ze voordat ze een poging wagen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:37 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ah, je hebt gelijk. Als zoveel zelfmoorden impulsief zijn kan ik me voorstellen dat iemand daar niet eens bij stilstaat op zo'n moment. Dan denk je alleen aan de daad zelf.
Er is echter (bijna?) altijd iemand die het lichaam zal vinden. Is het geen dierbare, dan is het wel iemand anders. Erg traumatisch inderdaad voor de persoon in kwestie lijkt me.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:36 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoelde dat een naaste het lichaam vindt. Behoorlijk traumatiserend.
En gevangenisstraf in willen voeren voor zulke mensenquote:Op zondag 27 oktober 2013 14:36 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
"Gewoon normaal doen."
Okay iemand die zoiets zegt valt bij voorbaat al niet serieus te nemen.
Bij iemand die echt dood wil en geen andere uitweg meer heeft geef ik je gelijk. Maar een eind maken aan het lijden kan ook op een andere manier (al ziet die persoon dat op zo'n moment niet) en daarom vind ik het goed dat mensen die suicidaal zijn tegen zichzelf in bescherming kunnen worden genomen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:38 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik vind het vooral heel verdrietig als mensen het gevoel hebben dat zelfmoord nog de enige oplossing is en ja, soms is dat voor bepaalde mensen ook gewoon zo en ik vind dat niemand anders hen dan het recht op zelfmoord mag ontnemen. Heldhaftig zou ik het niet willen noemen, maar voor de rest vind ik zelfmoord plegen juist compleet het tegenovergestelde van "laf". Ik denk dat het één van de moeilijkste dingen is, die een mens zich (blijkbaar) genoodzaakt kan voelen om te doen.
Nee, ik was even uit die specifieke discussie gestapt en had het over zelfdoding in het algemeen. Daar wilde ik even op aansluiten. Wellicht paradoxaal, en dat is het ook, omdat ik even daarvoor de ene zelfmoord laffer noemde dan de andere. Vraag is natuurlijk, nu ik hier dieper over nadenk, of je wel een rangorde kan maken in de mate van lafheid. In de ogen van de zelfdoder speelt dat namelijk helemaal geen rol meer.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:39 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Jamaar jij noemde het juist een laffe manier
[..]
[..]
Is dat zo, dat ze impulsief zijn? Ik weet het eigenlijk niet, maar ging er vanuit dat ze daar al maanden/weken mee in hun hoofd zaten tot ze voordat ze een poging wagen.
Dat ben ik met je eens.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:38 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik vind het vooral heel verdrietig als mensen het gevoel hebben dat zelfmoord nog de enige oplossing is en ja, soms is dat voor bepaalde mensen ook gewoon zo en ik vind dat niemand anders hen dan het recht op zelfmoord mag ontnemen. Heldhaftig zou ik het niet willen noemen, maar voor de rest vind ik zelfmoord plegen juist compleet het tegenovergestelde van "laf". Ik denk dat het één van de moeilijkste dingen is, die een mens zich (blijkbaar) genoodzaakt kan voelen om te doen.
Zoiets meen ik te hebben gelezen ja. De mensen die het al heel lang plannen, slagen ook vaker in hun 'poging'. Rondlopen met suicidale gedachten is wat anders dan echt een plan maken incl. afscheidsbrief en dergelijke. 400 duizend mensen per jaar hebben suicidale gedachten.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:39 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Jamaar jij noemde het juist een laffe manier
[..]
[..]
Is dat zo, dat ze impulsief zijn? Ik weet het eigenlijk niet, maar ging er vanuit dat ze daar al maanden/weken mee in hun hoofd zaten tot ze voordat ze een poging wagen.
Wel een goede onderbouwing waarom het nuttig kan zijn om iemand die echt dood lijkt te willen, toch tijdelijk tegen zichzelf in bescherming te nemen ipv elk persoon de vrijheid te geven zichzelf te doden.quote:Het kan zijn dat mensen die zeker dood willen, vaak dermate maatregelen hebben genomen dat het zo goed als uitgesloten is dat ze gevonden worden: in een hotelkamer, op een tijdstip dat iedereen weg is, met drastische middelen,... Met deze mensen komen hulpverleners dan ook niet in contact, tenzij nadien als de poging niet fataal afgelopen is.
Toch moet deze uitspraak genuanceerd worden. Een suïcidale tendens verloopt in golven: soms is hij meer uitgesproken, dan weer meer op de achtergrond. Om deze reden is het zinvol suïcidale personen een tijd tegen zichzelf te beschermen, de dreiging kan immers afnemen. In deze context moet ook worden vermeld dat wanneer iemand aan een middel denkt als onderdeel van het suïcideplan en dit middel niet lukt of plots niet voorradig is, hij niet dadelijk overschakelt naar een ander middel. Deze twee vaststellingen maken het zinvol om suïcidale personen in crisis een tijd tegen zichzelf te beschermen.
http://www.suicidepreventievlaanderen.be/nl/15/faq.html
Eerst natuurlijk andere wegen bewandelen om tot een oplossing van de problemen te komen! (Als ik niet zo dacht, dan was ik nu al een heleboel familieleden/dierbaren armer... familieleden/dierbaren, waarvan sommigen nu wel degelijk best gelukkig zijnquote:Op zondag 27 oktober 2013 14:41 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Bij iemand die echt dood wil en geen andere uitweg meer heeft geef ik je gelijk. Maar een eind maken aan het lijden kan ook op een andere manier (al ziet die persoon dat op zo'n moment niet) en daarom vind ik het goed dat mensen die suicidaal zijn tegen zichzelf in bescherming kunnen worden genomen.
Iemand die zelfmoord wilt plegen heeft dat misschien al achter de rug of ziet het nut ervan niet in. Ik denk dat je geestelijk iets uitschakelt als je echt zover kan gaan..quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:47 schreef Forbry het volgende:
[..]
Eerst natuurlijk andere wegen bewandelen om tot een oplossing van de problemen te komen! (Als ik niet zo dacht, dan was ik nu al een heleboel familieleden/dierbaren armer... familieleden/dierbaren, waarvan sommigen nu wel degelijk best gelukkig zijn).
Klink wel plausibel inderdaad.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:46 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Zoiets meen ik te hebben gelezen ja. De mensen die het al heel lang plannen, slagen ook vaker in hun 'poging'. Rondlopen met suicidale gedachten is wat anders dan echt een plan maken incl. afscheidsbrief en dergelijke. 400 duizend mensen per jaar hebben suicidale gedachten.
Hoe dan ook:
[..]
Wel een goede onderbouwing waarom het nuttig kan zijn om iemand die echt dood lijkt te willen, toch tijdelijk tegen zichzelf in bescherming te nemen ipv elk persoon de vrijheid te geven zichzelf te doden.
Kwestie van overtuigd zijn van de hopeloosheid van de situatie. Dat niemand je kan helpen, dat je er nooit uit zult komen, dat iedereen in je omgeving beter af is als je er niet meer bent.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:50 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Iemand die zelfmoord wilt plegen heeft dat misschien al achter de rug of ziet het nut ervan niet in. Ik denk dat je geestelijk iets uitschakelt als je echt zover kan gaan..
Ja, voor een bepaalde groep is dat inderdaad zo. Er zijn echter wel degelijk mensen die nog daadwerkelijk geholpen kunnen worden, dus om iedereen met zelfmoordgedachten meteen maar een "goede combi" van medicijnen te geven, lijkt me ook weer niet het juiste uitgangspunt.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:50 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Iemand die zelfmoord wilt plegen heeft dat misschien al achter de rug of ziet het nut ervan niet in. Ik denk dat je geestelijk iets uitschakelt als je echt zover kan gaan..
Het is niet genuanceerd maar ik heb ervaring met suicidale mensen en mening is niet bullshit gebasseerd. Ik snap dat het leven soms tegen kan zitten en dat het soms lijkt alsof er geen uitweg is maar zelfmoord is laf,smakeloos en je veroorzaakt een hoop ellende. Poging tot idem dito. Dus vandaar: gewoon normaal doen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:36 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
"Gewoon normaal doen."
Okay iemand die zoiets zegt valt bij voorbaat al niet serieus te nemen.
Die mensen mogen blij zijn met zo'n empathisch persoon als jij in hun leven.quote:Op zondag 27 oktober 2013 16:46 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Het is niet genuanceerd maar ik heb ervaring met suicidale mensen en mening is niet bullshit gebasseerd. Ik snap dat het leven soms tegen kan zitten en dat het soms lijkt alsof er geen uitweg is maar zelfmoord is laf,smakeloos en je veroorzaakt een hoop ellende. Poging tot idem dito. Dus vandaar: gewoon normaal doen.
Dat slaat nergens op. Ik heb zeker te doen met mensen die geen andere uitweg zien maar dat betekent niet dat ik die keuze respecteer.quote:Op zondag 27 oktober 2013 18:50 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Die mensen mogen blij zijn met zo'n empathisch persoon als jij in hun leven.
Dat slaat wel ergens op. Ik denk dat jij het leed wat sommige mensen ervaren niet kunt voorstellen als je het hebt over 'gewoon normaal doen' en 'het leven soms tegen kan zitten'. Hoe zit het met de gevallen dat er daadwerkelijk geen uitweg is? Of mensen met chronisch lijden, psychisch of lichamelijk? Daarbij noem je het weer laf, waarvan al was gezegd dat het helemaal niet passend is bij zelfmoord(pogingen).quote:Op zondag 27 oktober 2013 21:03 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Dat slaat nergens op. Ik heb zeker te doen met mensen die geen andere uitweg zien maar dat betekent niet dat ik die keuze respecteer.
In ver uit de meeste gevallen is er een uitweg waarbij je jezelf niet van het leven hoeft te nemen. Mensen geven te snel op of zijn niet sterk genoeg om door te zetten. In enkele gevallen zou zelfmoord een klein beetje gerechtvaardigd zijn. Maar dan zou ik het alsnog laf vinden want het is de makkelijke weg. Niet dat ik die mensen niet gun maar toch. En dat neemt dus echt niet weg dat ik WEL snap waarom mensen tot zo iets in staat zijn. Dus leg mij geen woorden in de mond.quote:Op zondag 27 oktober 2013 21:21 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat slaat wel ergens op. Ik denk dat jij het leed wat sommige mensen ervaren niet kunt voorstellen als je het hebt over 'gewoon normaal doen' en 'het leven soms tegen kan zitten'. Hoe zit het met de gevallen dat er daadwerkelijk geen uitweg is? Of mensen met chronisch lijden, psychisch of lichamelijk? Daarbij noem je het weer laf, waarvan al was gezegd dat het helemaal niet passend is bij zelfmoord(pogingen).
quote:Op zondag 27 oktober 2013 21:37 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
In ver uit de meeste gevallen is er een uitweg waarbij je jezelf niet van het leven hoeft te nemen. Mensen geven te snel op of zijn niet sterk genoeg om door te zetten. In enkele gevallen zou zelfmoord een klein beetje gerechtvaardigd zijn. Maar dan zou ik het alsnog laf vinden want het is de makkelijke weg. Niet dat ik die mensen niet gun maar toch. En dat neemt dus echt niet weg dat ik WEL snap waarom mensen tot zo iets in staat zijn. Dus leg mij geen woorden in de mond.
Het is de moeilijke weg. Je bent vastberaden en hebt doorzettings vermogen als je zelfmoord pleegt en kiest voor de dood. En boven al je laat je niet kisten door het leven. Je verdient echt respect.quote:
Ik denk dat je het moet zien als kiezen tussen twee kwaden. Er is niet een makkelijke of moeilijke weg, het is allebei kut. Maar van een weet je ten minste zeker dat het lijden stopt.quote:Op zondag 27 oktober 2013 23:15 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Het is de moeilijke weg. Je bent vastberaden en hebt doorzettings vermogen als je zelfmoord pleegt en kiest voor de dood. En boven al je laat je niet kisten door het leven. Je verdient echt respect.
Je hoeft niet te lijden. Je hebt bijna alles zelf in de hand.quote:Op zondag 27 oktober 2013 23:28 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik denk dat je het moet zien als kiezen tussen twee kwaden. Er is niet een makkelijke of moeilijke weg, het is allebei kut. Maar van een weet je ten minste zeker dat het lijden stopt.
Was het maar zo'n feest. Of je partner bij je blijft, je werkgever je een vast contract aanbiedt, je geen psychiatrische ziekte hebt, je familie en jezelf gezond zijn en of je ouders je liefdevol opvoeden zijn allemaal zaken die je niet zelf in de hand hebt. En die toch behoorlijk veel invloed hebben op iemands leven.quote:Op zondag 27 oktober 2013 23:30 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Je hoeft niet te lijden. Je hebt bijna alles zelf in de hand.
Zeg dat maar tegen mensen die al jaren in behandeling zijn voor een psychische stoornis. Zo makkelijk is het allemaal niet.quote:Op zondag 27 oktober 2013 23:30 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Je hoeft niet te lijden. Je hebt bijna alles zelf in de hand.
Ja dit dus.quote:Op zondag 27 oktober 2013 23:45 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Was het maar zo'n feest. Of je partner bij je blijft, je werkgever je een vast contract aanbiedt, je geen psychiatrische ziekte hebt, je familie en jezelf gezond zijn en of je ouders je liefdevol opvoeden zijn allemaal zaken die je niet zelf in de hand hebt. En die toch behoorlijk veel invloed hebben op iemands leven.
Ik vind dit een hele 'gevaarlijke' zin. We mogen hier niet diagnostiseren maar blijkbaar wel erkennen dat zelfmoord een RECHT is?quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:38 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik vind het vooral heel verdrietig als mensen het gevoel hebben dat zelfmoord nog de enige oplossing is en ja, soms is dat voor bepaalde mensen ook gewoon zo en ik vind dat niemand anders hen dan het recht op zelfmoord mag ontnemen.
Zeg maar er zit gerust een steekje los. Abnormaal. Je kunt dus niet spreken van doorzettingsvermogen waar jij respect op lijkt te baseren.quote:Op zondag 27 oktober 2013 23:15 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Het is de moeilijke weg. Je bent vastberaden en hebt doorzettings vermogen als je zelfmoord pleegt en kiest voor de dood. En boven al je laat je niet kisten door het leven. Je verdient echt respect.
Empathie heeft weinig te maken met de juridische mogelijkheden.quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:30 schreef Koral het volgende:
We zijn in dit land in de bijzondere omstandigheid dat euthanasie onder bepaalde 'voorwaarden' mogelijk is. Waarom dan Empathie tonen voor zelfmoord?
Het was ook sarcastisch bedoeld. Je bent nog autistischer dan mij.quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:18 schreef Koral het volgende:
[..]
Zeg maar er zit gerust een steekje los. Abnormaal. Je kunt dus niet spreken van doorzettingsvermogen waar jij respect op lijkt te baseren.
Ja ja dat schrijf je nuquote:Op maandag 28 oktober 2013 09:56 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Het was ook sarcastisch bedoeld.
Als er blijkbaar mogelijkheden zijn, waarom dan hier door enkelen 'begrip' tonen voor een manier buiten die 'mogelijkheid' om?quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Empathie heeft weinig te maken met de juridische mogelijkheden.
Dacht dat je van mening was veranderdquote:Op maandag 28 oktober 2013 10:00 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Lees anders ff terug. Ik ben fel tegen zelfdoding.
Nee, ik verander over het algemeen niet snel van mening. Zeker niet als de argumenten zijn: Ze zijn zo zielig die mensen toon wat medeleven bla bla bla.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:03 schreef Koral het volgende:
[..]
Dacht dat je van mening was veranderd
Omdat de wet erg strikt is t.a.v. diegenen die onnoemelijk lijden en die mogelijkheden behoorlijk beperkt zijn. En dat iemand de wet overtreedt is toch geen reden om geen empathie meer te tonen?quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:01 schreef Koral het volgende:
[..]
Als er blijkbaar mogelijkheden zijn, waarom dan hier door enkelen 'begrip' tonen voor een manier buiten die 'mogelijkheid' om?
Je wilt niet weten waar je aan kan overleven.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 17:05 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Dan is het geen zelfmoordpoging. Men doet de daad immers niet met de intentie zelfmoord te plegen.
[..]
Hoezo? Trekker overhalen? Of jezelf verhangen, of voor de trein springen. Daar heb je heus geen ervaring voor nodig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |