Er is echter (bijna?) altijd iemand die het lichaam zal vinden. Is het geen dierbare, dan is het wel iemand anders. Erg traumatisch inderdaad voor de persoon in kwestie lijkt me.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:36 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoelde dat een naaste het lichaam vindt. Behoorlijk traumatiserend.
En gevangenisstraf in willen voeren voor zulke mensenquote:Op zondag 27 oktober 2013 14:36 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
"Gewoon normaal doen."
Okay iemand die zoiets zegt valt bij voorbaat al niet serieus te nemen.
Bij iemand die echt dood wil en geen andere uitweg meer heeft geef ik je gelijk. Maar een eind maken aan het lijden kan ook op een andere manier (al ziet die persoon dat op zo'n moment niet) en daarom vind ik het goed dat mensen die suicidaal zijn tegen zichzelf in bescherming kunnen worden genomen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:38 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik vind het vooral heel verdrietig als mensen het gevoel hebben dat zelfmoord nog de enige oplossing is en ja, soms is dat voor bepaalde mensen ook gewoon zo en ik vind dat niemand anders hen dan het recht op zelfmoord mag ontnemen. Heldhaftig zou ik het niet willen noemen, maar voor de rest vind ik zelfmoord plegen juist compleet het tegenovergestelde van "laf". Ik denk dat het één van de moeilijkste dingen is, die een mens zich (blijkbaar) genoodzaakt kan voelen om te doen.
Nee, ik was even uit die specifieke discussie gestapt en had het over zelfdoding in het algemeen. Daar wilde ik even op aansluiten. Wellicht paradoxaal, en dat is het ook, omdat ik even daarvoor de ene zelfmoord laffer noemde dan de andere. Vraag is natuurlijk, nu ik hier dieper over nadenk, of je wel een rangorde kan maken in de mate van lafheid. In de ogen van de zelfdoder speelt dat namelijk helemaal geen rol meer.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:39 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Jamaar jij noemde het juist een laffe manier
[..]
[..]
Is dat zo, dat ze impulsief zijn? Ik weet het eigenlijk niet, maar ging er vanuit dat ze daar al maanden/weken mee in hun hoofd zaten tot ze voordat ze een poging wagen.
Dat ben ik met je eens.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:38 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik vind het vooral heel verdrietig als mensen het gevoel hebben dat zelfmoord nog de enige oplossing is en ja, soms is dat voor bepaalde mensen ook gewoon zo en ik vind dat niemand anders hen dan het recht op zelfmoord mag ontnemen. Heldhaftig zou ik het niet willen noemen, maar voor de rest vind ik zelfmoord plegen juist compleet het tegenovergestelde van "laf". Ik denk dat het één van de moeilijkste dingen is, die een mens zich (blijkbaar) genoodzaakt kan voelen om te doen.
Zoiets meen ik te hebben gelezen ja. De mensen die het al heel lang plannen, slagen ook vaker in hun 'poging'. Rondlopen met suicidale gedachten is wat anders dan echt een plan maken incl. afscheidsbrief en dergelijke. 400 duizend mensen per jaar hebben suicidale gedachten.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:39 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Jamaar jij noemde het juist een laffe manier
[..]
[..]
Is dat zo, dat ze impulsief zijn? Ik weet het eigenlijk niet, maar ging er vanuit dat ze daar al maanden/weken mee in hun hoofd zaten tot ze voordat ze een poging wagen.
Wel een goede onderbouwing waarom het nuttig kan zijn om iemand die echt dood lijkt te willen, toch tijdelijk tegen zichzelf in bescherming te nemen ipv elk persoon de vrijheid te geven zichzelf te doden.quote:Het kan zijn dat mensen die zeker dood willen, vaak dermate maatregelen hebben genomen dat het zo goed als uitgesloten is dat ze gevonden worden: in een hotelkamer, op een tijdstip dat iedereen weg is, met drastische middelen,... Met deze mensen komen hulpverleners dan ook niet in contact, tenzij nadien als de poging niet fataal afgelopen is.
Toch moet deze uitspraak genuanceerd worden. Een suïcidale tendens verloopt in golven: soms is hij meer uitgesproken, dan weer meer op de achtergrond. Om deze reden is het zinvol suïcidale personen een tijd tegen zichzelf te beschermen, de dreiging kan immers afnemen. In deze context moet ook worden vermeld dat wanneer iemand aan een middel denkt als onderdeel van het suïcideplan en dit middel niet lukt of plots niet voorradig is, hij niet dadelijk overschakelt naar een ander middel. Deze twee vaststellingen maken het zinvol om suïcidale personen in crisis een tijd tegen zichzelf te beschermen.
http://www.suicidepreventievlaanderen.be/nl/15/faq.html
Eerst natuurlijk andere wegen bewandelen om tot een oplossing van de problemen te komen! (Als ik niet zo dacht, dan was ik nu al een heleboel familieleden/dierbaren armer... familieleden/dierbaren, waarvan sommigen nu wel degelijk best gelukkig zijnquote:Op zondag 27 oktober 2013 14:41 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Bij iemand die echt dood wil en geen andere uitweg meer heeft geef ik je gelijk. Maar een eind maken aan het lijden kan ook op een andere manier (al ziet die persoon dat op zo'n moment niet) en daarom vind ik het goed dat mensen die suicidaal zijn tegen zichzelf in bescherming kunnen worden genomen.
Iemand die zelfmoord wilt plegen heeft dat misschien al achter de rug of ziet het nut ervan niet in. Ik denk dat je geestelijk iets uitschakelt als je echt zover kan gaan..quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:47 schreef Forbry het volgende:
[..]
Eerst natuurlijk andere wegen bewandelen om tot een oplossing van de problemen te komen! (Als ik niet zo dacht, dan was ik nu al een heleboel familieleden/dierbaren armer... familieleden/dierbaren, waarvan sommigen nu wel degelijk best gelukkig zijn).
Klink wel plausibel inderdaad.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:46 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Zoiets meen ik te hebben gelezen ja. De mensen die het al heel lang plannen, slagen ook vaker in hun 'poging'. Rondlopen met suicidale gedachten is wat anders dan echt een plan maken incl. afscheidsbrief en dergelijke. 400 duizend mensen per jaar hebben suicidale gedachten.
Hoe dan ook:
[..]
Wel een goede onderbouwing waarom het nuttig kan zijn om iemand die echt dood lijkt te willen, toch tijdelijk tegen zichzelf in bescherming te nemen ipv elk persoon de vrijheid te geven zichzelf te doden.
Kwestie van overtuigd zijn van de hopeloosheid van de situatie. Dat niemand je kan helpen, dat je er nooit uit zult komen, dat iedereen in je omgeving beter af is als je er niet meer bent.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:50 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Iemand die zelfmoord wilt plegen heeft dat misschien al achter de rug of ziet het nut ervan niet in. Ik denk dat je geestelijk iets uitschakelt als je echt zover kan gaan..
Ja, voor een bepaalde groep is dat inderdaad zo. Er zijn echter wel degelijk mensen die nog daadwerkelijk geholpen kunnen worden, dus om iedereen met zelfmoordgedachten meteen maar een "goede combi" van medicijnen te geven, lijkt me ook weer niet het juiste uitgangspunt.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:50 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Iemand die zelfmoord wilt plegen heeft dat misschien al achter de rug of ziet het nut ervan niet in. Ik denk dat je geestelijk iets uitschakelt als je echt zover kan gaan..
Het is niet genuanceerd maar ik heb ervaring met suicidale mensen en mening is niet bullshit gebasseerd. Ik snap dat het leven soms tegen kan zitten en dat het soms lijkt alsof er geen uitweg is maar zelfmoord is laf,smakeloos en je veroorzaakt een hoop ellende. Poging tot idem dito. Dus vandaar: gewoon normaal doen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:36 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
"Gewoon normaal doen."
Okay iemand die zoiets zegt valt bij voorbaat al niet serieus te nemen.
Die mensen mogen blij zijn met zo'n empathisch persoon als jij in hun leven.quote:Op zondag 27 oktober 2013 16:46 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Het is niet genuanceerd maar ik heb ervaring met suicidale mensen en mening is niet bullshit gebasseerd. Ik snap dat het leven soms tegen kan zitten en dat het soms lijkt alsof er geen uitweg is maar zelfmoord is laf,smakeloos en je veroorzaakt een hoop ellende. Poging tot idem dito. Dus vandaar: gewoon normaal doen.
Dat slaat nergens op. Ik heb zeker te doen met mensen die geen andere uitweg zien maar dat betekent niet dat ik die keuze respecteer.quote:Op zondag 27 oktober 2013 18:50 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Die mensen mogen blij zijn met zo'n empathisch persoon als jij in hun leven.
Dat slaat wel ergens op. Ik denk dat jij het leed wat sommige mensen ervaren niet kunt voorstellen als je het hebt over 'gewoon normaal doen' en 'het leven soms tegen kan zitten'. Hoe zit het met de gevallen dat er daadwerkelijk geen uitweg is? Of mensen met chronisch lijden, psychisch of lichamelijk? Daarbij noem je het weer laf, waarvan al was gezegd dat het helemaal niet passend is bij zelfmoord(pogingen).quote:Op zondag 27 oktober 2013 21:03 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Dat slaat nergens op. Ik heb zeker te doen met mensen die geen andere uitweg zien maar dat betekent niet dat ik die keuze respecteer.
In ver uit de meeste gevallen is er een uitweg waarbij je jezelf niet van het leven hoeft te nemen. Mensen geven te snel op of zijn niet sterk genoeg om door te zetten. In enkele gevallen zou zelfmoord een klein beetje gerechtvaardigd zijn. Maar dan zou ik het alsnog laf vinden want het is de makkelijke weg. Niet dat ik die mensen niet gun maar toch. En dat neemt dus echt niet weg dat ik WEL snap waarom mensen tot zo iets in staat zijn. Dus leg mij geen woorden in de mond.quote:Op zondag 27 oktober 2013 21:21 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat slaat wel ergens op. Ik denk dat jij het leed wat sommige mensen ervaren niet kunt voorstellen als je het hebt over 'gewoon normaal doen' en 'het leven soms tegen kan zitten'. Hoe zit het met de gevallen dat er daadwerkelijk geen uitweg is? Of mensen met chronisch lijden, psychisch of lichamelijk? Daarbij noem je het weer laf, waarvan al was gezegd dat het helemaal niet passend is bij zelfmoord(pogingen).
quote:Op zondag 27 oktober 2013 21:37 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
In ver uit de meeste gevallen is er een uitweg waarbij je jezelf niet van het leven hoeft te nemen. Mensen geven te snel op of zijn niet sterk genoeg om door te zetten. In enkele gevallen zou zelfmoord een klein beetje gerechtvaardigd zijn. Maar dan zou ik het alsnog laf vinden want het is de makkelijke weg. Niet dat ik die mensen niet gun maar toch. En dat neemt dus echt niet weg dat ik WEL snap waarom mensen tot zo iets in staat zijn. Dus leg mij geen woorden in de mond.
Het is de moeilijke weg. Je bent vastberaden en hebt doorzettings vermogen als je zelfmoord pleegt en kiest voor de dood. En boven al je laat je niet kisten door het leven. Je verdient echt respect.quote:
Ik denk dat je het moet zien als kiezen tussen twee kwaden. Er is niet een makkelijke of moeilijke weg, het is allebei kut. Maar van een weet je ten minste zeker dat het lijden stopt.quote:Op zondag 27 oktober 2013 23:15 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Het is de moeilijke weg. Je bent vastberaden en hebt doorzettings vermogen als je zelfmoord pleegt en kiest voor de dood. En boven al je laat je niet kisten door het leven. Je verdient echt respect.
Je hoeft niet te lijden. Je hebt bijna alles zelf in de hand.quote:Op zondag 27 oktober 2013 23:28 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik denk dat je het moet zien als kiezen tussen twee kwaden. Er is niet een makkelijke of moeilijke weg, het is allebei kut. Maar van een weet je ten minste zeker dat het lijden stopt.
Was het maar zo'n feest. Of je partner bij je blijft, je werkgever je een vast contract aanbiedt, je geen psychiatrische ziekte hebt, je familie en jezelf gezond zijn en of je ouders je liefdevol opvoeden zijn allemaal zaken die je niet zelf in de hand hebt. En die toch behoorlijk veel invloed hebben op iemands leven.quote:Op zondag 27 oktober 2013 23:30 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Je hoeft niet te lijden. Je hebt bijna alles zelf in de hand.
Zeg dat maar tegen mensen die al jaren in behandeling zijn voor een psychische stoornis. Zo makkelijk is het allemaal niet.quote:Op zondag 27 oktober 2013 23:30 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Je hoeft niet te lijden. Je hebt bijna alles zelf in de hand.
Ja dit dus.quote:Op zondag 27 oktober 2013 23:45 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Was het maar zo'n feest. Of je partner bij je blijft, je werkgever je een vast contract aanbiedt, je geen psychiatrische ziekte hebt, je familie en jezelf gezond zijn en of je ouders je liefdevol opvoeden zijn allemaal zaken die je niet zelf in de hand hebt. En die toch behoorlijk veel invloed hebben op iemands leven.
Ik vind dit een hele 'gevaarlijke' zin. We mogen hier niet diagnostiseren maar blijkbaar wel erkennen dat zelfmoord een RECHT is?quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:38 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik vind het vooral heel verdrietig als mensen het gevoel hebben dat zelfmoord nog de enige oplossing is en ja, soms is dat voor bepaalde mensen ook gewoon zo en ik vind dat niemand anders hen dan het recht op zelfmoord mag ontnemen.
Zeg maar er zit gerust een steekje los. Abnormaal. Je kunt dus niet spreken van doorzettingsvermogen waar jij respect op lijkt te baseren.quote:Op zondag 27 oktober 2013 23:15 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Het is de moeilijke weg. Je bent vastberaden en hebt doorzettings vermogen als je zelfmoord pleegt en kiest voor de dood. En boven al je laat je niet kisten door het leven. Je verdient echt respect.
Empathie heeft weinig te maken met de juridische mogelijkheden.quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:30 schreef Koral het volgende:
We zijn in dit land in de bijzondere omstandigheid dat euthanasie onder bepaalde 'voorwaarden' mogelijk is. Waarom dan Empathie tonen voor zelfmoord?
Het was ook sarcastisch bedoeld. Je bent nog autistischer dan mij.quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:18 schreef Koral het volgende:
[..]
Zeg maar er zit gerust een steekje los. Abnormaal. Je kunt dus niet spreken van doorzettingsvermogen waar jij respect op lijkt te baseren.
Ja ja dat schrijf je nuquote:Op maandag 28 oktober 2013 09:56 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Het was ook sarcastisch bedoeld.
Als er blijkbaar mogelijkheden zijn, waarom dan hier door enkelen 'begrip' tonen voor een manier buiten die 'mogelijkheid' om?quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Empathie heeft weinig te maken met de juridische mogelijkheden.
Dacht dat je van mening was veranderdquote:Op maandag 28 oktober 2013 10:00 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Lees anders ff terug. Ik ben fel tegen zelfdoding.
Nee, ik verander over het algemeen niet snel van mening. Zeker niet als de argumenten zijn: Ze zijn zo zielig die mensen toon wat medeleven bla bla bla.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:03 schreef Koral het volgende:
[..]
Dacht dat je van mening was veranderd
Omdat de wet erg strikt is t.a.v. diegenen die onnoemelijk lijden en die mogelijkheden behoorlijk beperkt zijn. En dat iemand de wet overtreedt is toch geen reden om geen empathie meer te tonen?quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:01 schreef Koral het volgende:
[..]
Als er blijkbaar mogelijkheden zijn, waarom dan hier door enkelen 'begrip' tonen voor een manier buiten die 'mogelijkheid' om?
Je wilt niet weten waar je aan kan overleven.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 17:05 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Dan is het geen zelfmoordpoging. Men doet de daad immers niet met de intentie zelfmoord te plegen.
[..]
Hoezo? Trekker overhalen? Of jezelf verhangen, of voor de trein springen. Daar heb je heus geen ervaring voor nodig.
En het komt niet in je op dat als je niet in aanmerking komt, andere mogelijkheden dan wellicht (laat ik het netjes omschrijven) buiten proportioneel zijn?quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:06 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat de wet erg strikt is t.a.v. diegenen die onnoemelijk lijden en die mogelijkheden behoorlijk beperkt zijn. En dat iemand de wet overtreedt is toch geen reden om geen empathie meer te tonen?
De argumenten zijn "je weet niet wat er door mensen heen gaan". Je weet niet hoe iemand iets ervaart.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:05 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Nee, ik verander over het algemeen niet snel van mening. Zeker niet als de argumenten zijn: Ze zijn zo zielig die mensen toon wat medeleven bla bla bla.
Nee, de wet is te streng en voorziet niet in die gevallen waar mensen voor langere periode onnoemelijk lijden. En of het buiten porportioneel handelen betreft is een raar statement. Dat zou immers betekenen dat je nog beter dan de betrokkene in kan schatten of en hoeveel er geleden wordt en hoe dat zich verhoudt tot de 'oplossing'.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:11 schreef Koral het volgende:
[..]
En het komt niet in je op dat als je niet in aanmerking komt, andere mogelijkheden dan wellicht (laat ik het netjes omschrijven) buiten proportioneel zijn?
Ik heb wel ervaring er mee. Niet in mijn directe omgeving maar toch.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:12 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
De argumenten zijn "je weet niet wat er door mensen heen gaan". Je weet niet hoe iemand iets ervaart.
Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zo fel tegen zelfmoord is. Heb jij zelf negatieve ervaringen ermee of zoiets?
Iets met door de bomen het bos niet meer zien? Natuurlijk kun je dat van een afstand beter inschatten. Die zijn over het algemeen minder subjectief.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, de wet is te streng en voorziet niet in die gevallen waar mensen voor langere periode onnoemelijk lijden. En of het buiten porportioneel handelen betreft is een raar statement. Dat zou immers betekenen dat je nog beter dan de betrokkene in kan schatten of en hoeveel er geleden wordt en hoe dat zich verhoudt tot de 'oplossing'.
Je weet ook niet wat er door de mensen heen gaat als ze dronken achter het stuur gaan zitten. Acceptabel??quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:12 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
De argumenten zijn "je weet niet wat er door mensen heen gaan". Je weet niet hoe iemand iets ervaart.
Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zo fel tegen zelfmoord is. Heb jij zelf negatieve ervaringen ermee of zoiets?
Ik heb wel mensen gezien en gekend waarvan het lijden zo erg leek en dat er geen oplossing zou zijn voor hun lijden dat ik wel degelijk begrip zou hebben als ze zelfmoord zouden plegen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:44 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Ik heb wel ervaring er mee. Niet in mijn directe omgeving maar toch.
Dus jij bepaalt voor een ander of de pijn erg genoeg is om serieus genomen te worden? Aan de hand waarvan bepaal je dat eigenlijk?quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:46 schreef Koral het volgende:
[..]
Iets met door de bomen het bos niet meer zien? Natuurlijk kun je dat van een afstand beter inschatten. Die zijn over het algemeen minder subjectief.
Dat signaal wordt door diverse betrokken partijen aangegeven. Het moet makkelijker worden voor mensen om euthanasie te plegen.quote:En wie bepaald dat de wet te streng is? Misschien is het wel te zwak.
Dronken achter het stuur zitten levert veel gevaar op voor anderen. Zelfmoord plegen niet. Kromme vergelijking dus.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:49 schreef Koral het volgende:
[..]
Je weet ook niet wat er door de mensen heen gaat als ze dronken achter het stuur gaan zitten. Acceptabel??
Alsof hoe iemand iets ervaart het enige is dat telt? Doorgeslagen individualisme!
Zelfmoord plegen richt genoeg psychische schade bij anderen aan. Zo krom is de vergelijking dus niet.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dronken achter het stuur zitten levert veel gevaar op voor anderen. Zelfmoord plegen niet. Kromme vergelijking dus.
Jij wilt de patient de diagnose laten stellen begrijp ik. Verstandigquote:Op maandag 28 oktober 2013 10:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dus jij bepaalt voor een ander of de pijn erg genoeg is om serieus genomen te worden? Aan de hand waarvan bepaal je dat eigenlijk?
[..]
Dat signaal wordt door diverse betrokken partijen aangegeven. Het moet makkelijker worden voor mensen om euthanasie te plegen.
Dronken achter het stuur geeft de kans dat je andere mensen veel schade berokkent. Zelfmoord is totaal iets anders. Ik vind dat je het recht heb om te kiezen wat er met je lichaam gebeurt. Grotendeels heb je dat ook, waarom zou dat bij zelfmoord anders zijn?quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:49 schreef Koral het volgende:
[..]
Je weet ook niet wat er door de mensen heen gaat als ze dronken achter het stuur gaan zitten. Acceptabel??
Alsof hoe iemand iets ervaart het enige is dat telt? Doorgeslagen individualisme!
Jawel. In veel gevallen lijdt de omgeving ook voor langere periode mee. En staan achter de beslissing van de betrokkene. Sterker nog: er zijn situaties waarbij de omgeving misschien nog wel meer lijdt door toe te moeten kijken dan wanneer diegene er een einde aan kan maken.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:12 schreef Koral het volgende:
[..]
Zelfmoord plegen richt genoeg psychische schade bij anderen aan. Zo krom is de vergelijking dus niet.
Je bekijkt het vanuit een medische hoek. Een tevredenheidsonderzoek laat je ook niet door de onderneming zelf uitvoeren om maar met een dooddoener te komen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:15 schreef Koral het volgende:
[..]
Jij wilt de patient de diagnose laten stellen begrijp ik. Verstandig
Goh toch wel ja?quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:03 schreef tetouaribo het volgende:
Wie heeft trouwens de film one flew over coo coos nest gezien? In die eind scene vermoord die gast zijn beste vriend. Als je er zo bij ligt of in een soort gelijke situatie zit kan ik het nog wel begrijpen als je zelfmoord pleegt maar als nog is het zwak.
Ja, ik zie dat zeker als een recht ja, inherent aan (ongevraagd) geboren worden (en de huidige euthanasiewetgeving is allesbehalve toereikend).quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:16 schreef Koral het volgende:
[..]
Ik vind dit een hele 'gevaarlijke' zin. We mogen hier niet diagnostiseren maar blijkbaar wel erkennen dat zelfmoord een RECHT is?
Zelfs als je het niet erkent als recht heeft iedereen natuurlijk de mogelijkheid om het te doen. Behalve misschien als je tot aan je nek verlamd bent, dan wordt het moeilijk.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:26 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ja, ik zie dat zeker als een recht ja, inherent aan (ongevraagd) geboren worden (en de huidige euthanasiewetgeving is allesbehalve toereikend).
Het argument dat geopperd werd was 'je weet niet wat er door die mensen heen gaat'. M.a.w. niemand kan over een ander meepraten of mag enige invloed hebben op wat een ander voor zichzelf bepaald in de samenlevingquote:Op maandag 28 oktober 2013 11:15 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Dronken achter het stuur geeft de kans dat je andere mensen veel schade berokkent. Zelfmoord is totaal iets anders. Ik vind dat je het recht heb om te kiezen wat er met je lichaam gebeurt. Grotendeels heb je dat ook, waarom zou dat bij zelfmoord anders zijn?
En ook al is het anders, iemand tegen zijn/haar eigen wil verplichten door te leven (tjjdelijke zelfbescherming in bepaalde gevallen daargelaten natuurlijk) vind ik een mate van egoïsme, die vele malen groter/erger is dan het egoïsme wat bij een zelfmooord komt kijken.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Jawel. In veel gevallen lijdt de omgeving ook voor langere periode mee. En staan achter de beslissing van de betrokkene. Sterker nog: er zijn situaties waarbij de omgeving misschien nog wel meer lijdt door toe te moeten kijken dan wanneer diegene er een einde aan kan maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |