Niet iedereen wil voor een trein springen en daarmee andere mensen belasten en niet iedereen wil "in stukjes" eindigen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:20 schreef feyenoordfan92 het volgende:
Zelfmoordpogingen worden te snel zo 'gediagnosticeerd' denk ik, vandaar die vreemde verhoudingen. Als je echt dood wil, springt 90% voor een trein en dan lukt dat bijna altijd. Een paar pillen in je mik gooien of wat gekras op de polsen is vaak meer een paniekactie dan een zelfmoordpoging in mijn ogen. Je instinct houd je dan tegen om niet datgene te doen waardoor je 99% zeker komt te overlijden.
Helemaal mee eens. Laffe zelfmoord bestaat niet, het is in geen enkel opzicht makkelijk om zelfmoord te (willen) plegen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:27 schreef Xaryna het volgende:
Ik zou geen enkele zelfmoordpoging laf noemen. Om zoiets te doen, moet je al je eigen instincten negeren en het is echt moeilijk. Niet de beste oplossing, maar laf absoluut niet.
Ik vind het beide erg en dat is óók een aspect wat zelfmoord plegen helemaal niet zo makkelijk maakt. Genoeg zelfmoordenaars, die ondanks hun eigen ellende, het leed voor anderen (zowel derden als dierbaren) toch wel zo veel mogelijk willen beperken.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:29 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
Ik vind een naaste ermee confronteren vanwege het emotionele aspect vele malen erger. Jij bekijkt het vanuit pragmatisch oogpunt, dan heb je gelijk.
Ik denk dat hij bedoelde dat een naaste het lichaam vindt. Behoorlijk traumatiserend.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:35 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Volgens mij moet je iemand dan nog best snel vinden ook. Ik kan me ook voorstellen dat veel mensen die zelfmoord plegen misschien niet zoveel sociale contacten hebben vanwege een psychische stoornis of sociale isolatie. Dan is de kans nog kleiner dat iemand ze zal vinden.
Dan heb je het volgens mij over minuten, wil je iemand op tijd kunnen redden.
"Gewoon normaal doen."quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:16 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Ik denk dat als je echt dood wilt dat dat zonder enige moeite lukt. Gewoon een keukenmes in je pols planten en open rijgen. Succes gegarandeerd. Mensen willen gewoon aandacht. En ik vindt ook dat er gevangenis straf op zelfmoord moet komen of op poging tot. Gewoon normaal doen.
Hier was ik het zeker wel mee eens ja. Wil je zelfmoord plegen, ben je blijkbaar zo ver heen dat je natuurlijke, menselijke driften om te overleven zijn uitgeschakeld. Tevens zijn je sociale gevoelens naar je medemens gewist. Dan is iemand dus niet meer voor rede vatbaar. Mensen die zelfmoord laf noemen lijken dat vaak te vergeten en weigeren zich in te leven in de zelfdoder.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Laffe zelfmoord bestaat niet, het is in geen enkel opzicht makkelijk om zelfmoord te (willen) plegen.
Ah, je hebt gelijk. Als zoveel zelfmoorden impulsief zijn kan ik me voorstellen dat iemand daar niet eens bij stilstaat op zo'n moment. Dan denk je alleen aan de daad zelf.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:36 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoelde dat een naaste het lichaam vindt. Behoorlijk traumatiserend.
Ik vind het vooral heel verdrietig als mensen het gevoel hebben dat zelfmoord nog de enige oplossing is en ja, soms is dat voor bepaalde mensen ook gewoon zo en ik vind dat niemand anders hen dan het recht op zelfmoord mag ontnemen. Heldhaftig zou ik het niet willen noemen, maar voor de rest vind ik zelfmoord plegen juist compleet het tegenovergestelde van "laf". Ik denk dat het één van de moeilijkste dingen is, die een mens zich (blijkbaar) genoodzaakt kan voelen om te doen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Laffe zelfmoord bestaat niet, het is in geen enkel opzicht makkelijk om zelfmoord te (willen) plegen.
Jamaar jij noemde het juist een laffe manierquote:Op zondag 27 oktober 2013 14:37 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
Hier was ik het zeker wel mee eens ja. Wil je zelfmoord plegen, ben je blijkbaar zo ver heen dat je natuurlijke, menselijke driften om te overleven zijn uitgeschakeld. Tevens zijn je sociale gevoelens naar je medemens gewist. Dan is iemand dus niet meer voor rede vatbaar. Mensen die zelfmoord laf noemen lijken dat vaak te vergeten en weigeren zich in te leven in de zelfdoder.
quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:27 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
Oh ok. Meest laffe manier dan ook nog, want in de meeste gevallen zal een naaste je ontdekken.
Is dat zo, dat ze impulsief zijn? Ik weet het eigenlijk niet, maar ging er vanuit dat ze daar al maanden/weken mee in hun hoofd zaten tot ze voordat ze een poging wagen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:37 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ah, je hebt gelijk. Als zoveel zelfmoorden impulsief zijn kan ik me voorstellen dat iemand daar niet eens bij stilstaat op zo'n moment. Dan denk je alleen aan de daad zelf.
Er is echter (bijna?) altijd iemand die het lichaam zal vinden. Is het geen dierbare, dan is het wel iemand anders. Erg traumatisch inderdaad voor de persoon in kwestie lijkt me.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:36 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoelde dat een naaste het lichaam vindt. Behoorlijk traumatiserend.
En gevangenisstraf in willen voeren voor zulke mensenquote:Op zondag 27 oktober 2013 14:36 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
"Gewoon normaal doen."
Okay iemand die zoiets zegt valt bij voorbaat al niet serieus te nemen.
Bij iemand die echt dood wil en geen andere uitweg meer heeft geef ik je gelijk. Maar een eind maken aan het lijden kan ook op een andere manier (al ziet die persoon dat op zo'n moment niet) en daarom vind ik het goed dat mensen die suicidaal zijn tegen zichzelf in bescherming kunnen worden genomen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:38 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik vind het vooral heel verdrietig als mensen het gevoel hebben dat zelfmoord nog de enige oplossing is en ja, soms is dat voor bepaalde mensen ook gewoon zo en ik vind dat niemand anders hen dan het recht op zelfmoord mag ontnemen. Heldhaftig zou ik het niet willen noemen, maar voor de rest vind ik zelfmoord plegen juist compleet het tegenovergestelde van "laf". Ik denk dat het één van de moeilijkste dingen is, die een mens zich (blijkbaar) genoodzaakt kan voelen om te doen.
Nee, ik was even uit die specifieke discussie gestapt en had het over zelfdoding in het algemeen. Daar wilde ik even op aansluiten. Wellicht paradoxaal, en dat is het ook, omdat ik even daarvoor de ene zelfmoord laffer noemde dan de andere. Vraag is natuurlijk, nu ik hier dieper over nadenk, of je wel een rangorde kan maken in de mate van lafheid. In de ogen van de zelfdoder speelt dat namelijk helemaal geen rol meer.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:39 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Jamaar jij noemde het juist een laffe manier
[..]
[..]
Is dat zo, dat ze impulsief zijn? Ik weet het eigenlijk niet, maar ging er vanuit dat ze daar al maanden/weken mee in hun hoofd zaten tot ze voordat ze een poging wagen.
Dat ben ik met je eens.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:38 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik vind het vooral heel verdrietig als mensen het gevoel hebben dat zelfmoord nog de enige oplossing is en ja, soms is dat voor bepaalde mensen ook gewoon zo en ik vind dat niemand anders hen dan het recht op zelfmoord mag ontnemen. Heldhaftig zou ik het niet willen noemen, maar voor de rest vind ik zelfmoord plegen juist compleet het tegenovergestelde van "laf". Ik denk dat het één van de moeilijkste dingen is, die een mens zich (blijkbaar) genoodzaakt kan voelen om te doen.
Zoiets meen ik te hebben gelezen ja. De mensen die het al heel lang plannen, slagen ook vaker in hun 'poging'. Rondlopen met suicidale gedachten is wat anders dan echt een plan maken incl. afscheidsbrief en dergelijke. 400 duizend mensen per jaar hebben suicidale gedachten.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:39 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Jamaar jij noemde het juist een laffe manier
[..]
[..]
Is dat zo, dat ze impulsief zijn? Ik weet het eigenlijk niet, maar ging er vanuit dat ze daar al maanden/weken mee in hun hoofd zaten tot ze voordat ze een poging wagen.
Wel een goede onderbouwing waarom het nuttig kan zijn om iemand die echt dood lijkt te willen, toch tijdelijk tegen zichzelf in bescherming te nemen ipv elk persoon de vrijheid te geven zichzelf te doden.quote:Het kan zijn dat mensen die zeker dood willen, vaak dermate maatregelen hebben genomen dat het zo goed als uitgesloten is dat ze gevonden worden: in een hotelkamer, op een tijdstip dat iedereen weg is, met drastische middelen,... Met deze mensen komen hulpverleners dan ook niet in contact, tenzij nadien als de poging niet fataal afgelopen is.
Toch moet deze uitspraak genuanceerd worden. Een suïcidale tendens verloopt in golven: soms is hij meer uitgesproken, dan weer meer op de achtergrond. Om deze reden is het zinvol suïcidale personen een tijd tegen zichzelf te beschermen, de dreiging kan immers afnemen. In deze context moet ook worden vermeld dat wanneer iemand aan een middel denkt als onderdeel van het suïcideplan en dit middel niet lukt of plots niet voorradig is, hij niet dadelijk overschakelt naar een ander middel. Deze twee vaststellingen maken het zinvol om suïcidale personen in crisis een tijd tegen zichzelf te beschermen.
http://www.suicidepreventievlaanderen.be/nl/15/faq.html
Eerst natuurlijk andere wegen bewandelen om tot een oplossing van de problemen te komen! (Als ik niet zo dacht, dan was ik nu al een heleboel familieleden/dierbaren armer... familieleden/dierbaren, waarvan sommigen nu wel degelijk best gelukkig zijnquote:Op zondag 27 oktober 2013 14:41 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Bij iemand die echt dood wil en geen andere uitweg meer heeft geef ik je gelijk. Maar een eind maken aan het lijden kan ook op een andere manier (al ziet die persoon dat op zo'n moment niet) en daarom vind ik het goed dat mensen die suicidaal zijn tegen zichzelf in bescherming kunnen worden genomen.
Iemand die zelfmoord wilt plegen heeft dat misschien al achter de rug of ziet het nut ervan niet in. Ik denk dat je geestelijk iets uitschakelt als je echt zover kan gaan..quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:47 schreef Forbry het volgende:
[..]
Eerst natuurlijk andere wegen bewandelen om tot een oplossing van de problemen te komen! (Als ik niet zo dacht, dan was ik nu al een heleboel familieleden/dierbaren armer... familieleden/dierbaren, waarvan sommigen nu wel degelijk best gelukkig zijn).
Klink wel plausibel inderdaad.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:46 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Zoiets meen ik te hebben gelezen ja. De mensen die het al heel lang plannen, slagen ook vaker in hun 'poging'. Rondlopen met suicidale gedachten is wat anders dan echt een plan maken incl. afscheidsbrief en dergelijke. 400 duizend mensen per jaar hebben suicidale gedachten.
Hoe dan ook:
[..]
Wel een goede onderbouwing waarom het nuttig kan zijn om iemand die echt dood lijkt te willen, toch tijdelijk tegen zichzelf in bescherming te nemen ipv elk persoon de vrijheid te geven zichzelf te doden.
Kwestie van overtuigd zijn van de hopeloosheid van de situatie. Dat niemand je kan helpen, dat je er nooit uit zult komen, dat iedereen in je omgeving beter af is als je er niet meer bent.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:50 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Iemand die zelfmoord wilt plegen heeft dat misschien al achter de rug of ziet het nut ervan niet in. Ik denk dat je geestelijk iets uitschakelt als je echt zover kan gaan..
Ja, voor een bepaalde groep is dat inderdaad zo. Er zijn echter wel degelijk mensen die nog daadwerkelijk geholpen kunnen worden, dus om iedereen met zelfmoordgedachten meteen maar een "goede combi" van medicijnen te geven, lijkt me ook weer niet het juiste uitgangspunt.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:50 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Iemand die zelfmoord wilt plegen heeft dat misschien al achter de rug of ziet het nut ervan niet in. Ik denk dat je geestelijk iets uitschakelt als je echt zover kan gaan..
Het is niet genuanceerd maar ik heb ervaring met suicidale mensen en mening is niet bullshit gebasseerd. Ik snap dat het leven soms tegen kan zitten en dat het soms lijkt alsof er geen uitweg is maar zelfmoord is laf,smakeloos en je veroorzaakt een hoop ellende. Poging tot idem dito. Dus vandaar: gewoon normaal doen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:36 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
"Gewoon normaal doen."
Okay iemand die zoiets zegt valt bij voorbaat al niet serieus te nemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |