En het komt niet in je op dat als je niet in aanmerking komt, andere mogelijkheden dan wellicht (laat ik het netjes omschrijven) buiten proportioneel zijn?quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:06 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat de wet erg strikt is t.a.v. diegenen die onnoemelijk lijden en die mogelijkheden behoorlijk beperkt zijn. En dat iemand de wet overtreedt is toch geen reden om geen empathie meer te tonen?
De argumenten zijn "je weet niet wat er door mensen heen gaan". Je weet niet hoe iemand iets ervaart.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:05 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Nee, ik verander over het algemeen niet snel van mening. Zeker niet als de argumenten zijn: Ze zijn zo zielig die mensen toon wat medeleven bla bla bla.
Nee, de wet is te streng en voorziet niet in die gevallen waar mensen voor langere periode onnoemelijk lijden. En of het buiten porportioneel handelen betreft is een raar statement. Dat zou immers betekenen dat je nog beter dan de betrokkene in kan schatten of en hoeveel er geleden wordt en hoe dat zich verhoudt tot de 'oplossing'.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:11 schreef Koral het volgende:
[..]
En het komt niet in je op dat als je niet in aanmerking komt, andere mogelijkheden dan wellicht (laat ik het netjes omschrijven) buiten proportioneel zijn?
Ik heb wel ervaring er mee. Niet in mijn directe omgeving maar toch.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:12 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
De argumenten zijn "je weet niet wat er door mensen heen gaan". Je weet niet hoe iemand iets ervaart.
Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zo fel tegen zelfmoord is. Heb jij zelf negatieve ervaringen ermee of zoiets?
Iets met door de bomen het bos niet meer zien? Natuurlijk kun je dat van een afstand beter inschatten. Die zijn over het algemeen minder subjectief.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, de wet is te streng en voorziet niet in die gevallen waar mensen voor langere periode onnoemelijk lijden. En of het buiten porportioneel handelen betreft is een raar statement. Dat zou immers betekenen dat je nog beter dan de betrokkene in kan schatten of en hoeveel er geleden wordt en hoe dat zich verhoudt tot de 'oplossing'.
Je weet ook niet wat er door de mensen heen gaat als ze dronken achter het stuur gaan zitten. Acceptabel??quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:12 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
De argumenten zijn "je weet niet wat er door mensen heen gaan". Je weet niet hoe iemand iets ervaart.
Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zo fel tegen zelfmoord is. Heb jij zelf negatieve ervaringen ermee of zoiets?
Ik heb wel mensen gezien en gekend waarvan het lijden zo erg leek en dat er geen oplossing zou zijn voor hun lijden dat ik wel degelijk begrip zou hebben als ze zelfmoord zouden plegen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:44 schreef tetouaribo het volgende:
[..]
Ik heb wel ervaring er mee. Niet in mijn directe omgeving maar toch.
Dus jij bepaalt voor een ander of de pijn erg genoeg is om serieus genomen te worden? Aan de hand waarvan bepaal je dat eigenlijk?quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:46 schreef Koral het volgende:
[..]
Iets met door de bomen het bos niet meer zien? Natuurlijk kun je dat van een afstand beter inschatten. Die zijn over het algemeen minder subjectief.
Dat signaal wordt door diverse betrokken partijen aangegeven. Het moet makkelijker worden voor mensen om euthanasie te plegen.quote:En wie bepaald dat de wet te streng is? Misschien is het wel te zwak.
Dronken achter het stuur zitten levert veel gevaar op voor anderen. Zelfmoord plegen niet. Kromme vergelijking dus.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:49 schreef Koral het volgende:
[..]
Je weet ook niet wat er door de mensen heen gaat als ze dronken achter het stuur gaan zitten. Acceptabel??
Alsof hoe iemand iets ervaart het enige is dat telt? Doorgeslagen individualisme!
Zelfmoord plegen richt genoeg psychische schade bij anderen aan. Zo krom is de vergelijking dus niet.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dronken achter het stuur zitten levert veel gevaar op voor anderen. Zelfmoord plegen niet. Kromme vergelijking dus.
Jij wilt de patient de diagnose laten stellen begrijp ik. Verstandigquote:Op maandag 28 oktober 2013 10:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dus jij bepaalt voor een ander of de pijn erg genoeg is om serieus genomen te worden? Aan de hand waarvan bepaal je dat eigenlijk?
[..]
Dat signaal wordt door diverse betrokken partijen aangegeven. Het moet makkelijker worden voor mensen om euthanasie te plegen.
Dronken achter het stuur geeft de kans dat je andere mensen veel schade berokkent. Zelfmoord is totaal iets anders. Ik vind dat je het recht heb om te kiezen wat er met je lichaam gebeurt. Grotendeels heb je dat ook, waarom zou dat bij zelfmoord anders zijn?quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:49 schreef Koral het volgende:
[..]
Je weet ook niet wat er door de mensen heen gaat als ze dronken achter het stuur gaan zitten. Acceptabel??
Alsof hoe iemand iets ervaart het enige is dat telt? Doorgeslagen individualisme!
Jawel. In veel gevallen lijdt de omgeving ook voor langere periode mee. En staan achter de beslissing van de betrokkene. Sterker nog: er zijn situaties waarbij de omgeving misschien nog wel meer lijdt door toe te moeten kijken dan wanneer diegene er een einde aan kan maken.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:12 schreef Koral het volgende:
[..]
Zelfmoord plegen richt genoeg psychische schade bij anderen aan. Zo krom is de vergelijking dus niet.
Je bekijkt het vanuit een medische hoek. Een tevredenheidsonderzoek laat je ook niet door de onderneming zelf uitvoeren om maar met een dooddoener te komen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:15 schreef Koral het volgende:
[..]
Jij wilt de patient de diagnose laten stellen begrijp ik. Verstandig
Goh toch wel ja?quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:03 schreef tetouaribo het volgende:
Wie heeft trouwens de film one flew over coo coos nest gezien? In die eind scene vermoord die gast zijn beste vriend. Als je er zo bij ligt of in een soort gelijke situatie zit kan ik het nog wel begrijpen als je zelfmoord pleegt maar als nog is het zwak.
Ja, ik zie dat zeker als een recht ja, inherent aan (ongevraagd) geboren worden (en de huidige euthanasiewetgeving is allesbehalve toereikend).quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:16 schreef Koral het volgende:
[..]
Ik vind dit een hele 'gevaarlijke' zin. We mogen hier niet diagnostiseren maar blijkbaar wel erkennen dat zelfmoord een RECHT is?
Zelfs als je het niet erkent als recht heeft iedereen natuurlijk de mogelijkheid om het te doen. Behalve misschien als je tot aan je nek verlamd bent, dan wordt het moeilijk.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:26 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ja, ik zie dat zeker als een recht ja, inherent aan (ongevraagd) geboren worden (en de huidige euthanasiewetgeving is allesbehalve toereikend).
Het argument dat geopperd werd was 'je weet niet wat er door die mensen heen gaat'. M.a.w. niemand kan over een ander meepraten of mag enige invloed hebben op wat een ander voor zichzelf bepaald in de samenlevingquote:Op maandag 28 oktober 2013 11:15 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Dronken achter het stuur geeft de kans dat je andere mensen veel schade berokkent. Zelfmoord is totaal iets anders. Ik vind dat je het recht heb om te kiezen wat er met je lichaam gebeurt. Grotendeels heb je dat ook, waarom zou dat bij zelfmoord anders zijn?
En ook al is het anders, iemand tegen zijn/haar eigen wil verplichten door te leven (tjjdelijke zelfbescherming in bepaalde gevallen daargelaten natuurlijk) vind ik een mate van egoïsme, die vele malen groter/erger is dan het egoïsme wat bij een zelfmooord komt kijken.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Jawel. In veel gevallen lijdt de omgeving ook voor langere periode mee. En staan achter de beslissing van de betrokkene. Sterker nog: er zijn situaties waarbij de omgeving misschien nog wel meer lijdt door toe te moeten kijken dan wanneer diegene er een einde aan kan maken.
Ook al bekijk je het van een psychische hoek. Geen verschil. Zoals met veel in het leven kun je je baseren op jezelf maar ook op anderen. Zelfde met redenen om iets wel of niet te doen. Een balans daarin is 'gezond'. Doorslaan naar het een of het ander niet. Dan kun je moeite doen om weer in balans te geraken of een eind maken aan je levenquote:Op maandag 28 oktober 2013 11:18 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je bekijkt het vanuit een medische hoek. Een tevredenheidsonderzoek laat je ook niet door de onderneming zelf uitvoeren om maar met een dooddoener te komen.
Ik bedoel niet zozeer een juridisch recht ( al zou dat van mij ook zeker verder doorgevoerd mogen worden), ik bedoel het hier vanuit een moralistisch oogpunt bekeken.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:28 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Zelfs als je het niet erkent als recht heeft iedereen natuurlijk de mogelijkheid om het te doen. Behalve misschien als je tot aan je nek verlamd bent, dan wordt het moeilijk.
Je zou het zelfs arrogant sadisme kunnen noemen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:35 schreef Forbry het volgende:
[..]
En ook al is het anders, iemand tegen zijn/haar eigen wil verplichten door te leven (tjjdelijke zelfbescherming in bepaalde gevallen daargelaten natuurlijk) vind ik een mate van egoïsme, die vele malen groter/erger is dan het egoïsme wat bij een zelfmooord komt kijken.
Inderdaad, het zou eigenlijk alleen zelfdoding genoemd moeten worden.quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:14 schreef Ammitau het volgende:
Hoe kun je tegen zelfdoding (moord is het niet) zijn of het geen recht vinden.
Er is wel een verschil. In de psychologie wordt uitgegaan van de pijn van de cliënt en dat als uitgangspuntpunt genomen voor de diagnose. Dat is in de medische wereld niet zo, daar worden klachten afgemeten aan objectieve waarden. Je been wordt niet gegipst als je been niet gebroken is.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:40 schreef Koral het volgende:
[..]
Ook al bekijk je het van een psychische hoek. Geen verschil. Zoals met veel in het leven kun je je baseren op jezelf maar ook op anderen. Zelfde met redenen om iets wel of niet te doen. Een balans daarin is 'gezond'. Doorslaan naar het een of het ander niet. Dan kun je moeite doen om weer in balans te geraken of een eind maken aan je leven
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |