Vorige delen:quote:Waar je over het Libertarisme kunt discussiëren. Naar aanleiding van vele topics die veranderen in Libertarisme discussies lijkt me dit een ideaal topic om over zaken te praten waar Libertariërs en Statisten van mening verschillen. Of zoals sommige FOK-Logica. 'Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'
Laten we het wel zoveel mogelijk inhoudelijk houden in plaats van ad hominem te reageren.
Mind you, er is een verschil tussen anarcho-kapitalisme en minarchisme, als een soort libertarische hardcore en light varianten:quote:Op zaterdag 28 september 2013 15:14 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
In mijn omgeving kom ik geen politiek gemotiveerde migranten tegen. Veelal speelt hereniging met familie of een zakelijke mogelijkheid een veel sterkere rol. Je vrienden, familie, werk en vertrouwde omgeving achterlaten om een politiek statement te maken lijkt me dan ook wat vergezocht.
[..]
Het erkennen is niet zozeer het probleem, getuige de deelname van libertarische partijen aan democratische verkiezingen. Libertariërs geloven enkel niet dat democratische besluitvorming voor een hoop zaken de beste wijze is.
Bovendien heb ik al eerder gesteld dat je niet kan spreken van zo'n markt, althans geen vrije markt. Daarbij zullen libertariërs stellen dat die wijze van redeneren hun eigendomsrecht niet erkent: hun woning zou "meer" van de staat zijn dan van hen.
bronquote:Anarcho-capitalism advocates abolishing the state. Minarchism has been variously defined by sources. In the strictest sense, it is the political philosophy which maintains that the state is necessary and that its only legitimate function is the protection of individuals from aggression, theft, breach of contract, and fraud, and the only legitimate governmental institutions are the military, police, and courts. In the broadest sense, it also includes fire departments, prisons, the executive, and legislatures as legitimate government functions.[4][5][6] Minarchist states are called night watchman states.
De inkomsten niet heh. Dus minder voor meer.quote:Op zondag 29 september 2013 20:04 schreef KoosVogels het volgende:
Overigens worden de uitgaven wel degelijk omlaag geschroefd. Vooral op gemeentelijk niveau is dat goed te merken.
Ik zit op de zombieapocalypse te wachten.quote:Op zondag 29 september 2013 20:12 schreef Ryan3 het volgende:
Ik wil het even hebben over het moment van resetten, wanneer en onder welke omstandigheden zal dit plaatsvinden volgens libertariërs. Wachten totdat jullie een meerderheid hebben 50% + 1? Ik denk dat je dan lang kunt wachten.
Enige mogelijkheid die overblijft? Na een pandemie, een inslag van een meteoriet, een kernwapenoorlog?
Als je moet bezuinigen ga je doorgaans niet je inkomsten drastisch verlagen. Dan moet je immers alleen maar meer bezuinigen.quote:Op zondag 29 september 2013 20:10 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De inkomsten niet heh. Dus minder voor meer.
Ik wou het niet zeggen, ik denk ik maak die gasten belachelijk, maar idd ja, na de zombie-apocalyps....quote:Op zondag 29 september 2013 20:13 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik zit op de zombieapocalypse te wachten.
De overheid is echter geen persoon met een baan. Als, zoals zo vaak, de staat als bedrijf wordt gezien gaan er mensen uit. Kostenreductie dus.quote:Op zondag 29 september 2013 20:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als je moet bezuinigen ga je doorgaans niet je inkomsten drastisch verlagen. Dan moet je immers alleen maar meer bezuinigen.
Ja, dat gebeurt toch ook?quote:Op zondag 29 september 2013 20:19 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De overheid is echter geen persoon met een baan. Als, zoals zo vaak, de staat als bedrijf wordt gezien gaan er mensen uit. Kostenreductie dus.
Je hebt natuurlijk nog steeds de minarchisten. Die kunnen gewoon een partij beginnen. Ik ben vrij fucked in mijn plan om het om te wentelen.quote:Op zondag 29 september 2013 20:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik wou het niet zeggen, ik denk ik maak die gasten belachelijk, maar idd ja, na de zombie-apocalyps....
Kan dit in de OP om verwarring te voorkomen? Komt van Wikipedia.quote:Anarcho-capitalism and minarchism are two distinct strains of libertarianism. Anarcho-capitalism advocates abolishing the state. Minarchism has been variously defined by sources. In the strictest sense, it is the political philosophy which maintains that the state is necessary and that its only legitimate function is the protection of individuals from aggression, theft, breach of contract, and fraud, and the only legitimate governmental institutions are the military, police, and courts. In the broadest sense, it also includes fire departments, prisons, the executive, and legislatures as legitimate government functions.[4][5][6] Minarchist states are called night watchman states.
Done.quote:Op zondag 29 september 2013 20:21 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Kan dit in de OP om verwarring te voorkomen? Komt van Wikipedia.
Nee, het gebeurt te weinig. Bij gemeenten gaan er echter behoorlijk wat mensen uit. Er vallen relatief weinig gedwongen ontslagen. In plaats daarvan laten gemeenten contracten aflopen en worden pensionada's niet vervangen.quote:Op zondag 29 september 2013 20:21 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee, dat gebeurt niet. Check de budgetten en belastingverhogingen.
Er worden wel wat uitgeven gekort maar over de hele linie wordt er gewoon meer uitgegeven. Bron: https://www.google.nl/url(...)217764,d.Yms&cad=rjtquote:Op zondag 29 september 2013 20:04 schreef KoosVogels het volgende:
Overigens worden de uitgaven wel degelijk omlaag geschroefd. Vooral op gemeentelijk niveau is dat goed te merken.
Het gaat om het totaalplaatje, niet dat ene budget van die gemeente. Belastingen gaan omhoog, de gemeente minder geld met afgeschepen taken.quote:Op zondag 29 september 2013 20:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, het gebeurt te weinig. Bij gemeenten gaan er echter behoorlijk wat mensen uit. Er vallen relatief weinig gedwongen ontslagen. In plaats daarvan laten gemeenten contracten aflopen en worden pensionada's niet vervangen.
Sowieso is de laatste jaren fors bezuinigd op het gemeentefonds. Dat is gewoon kostenreductie.
Tsja, de zorgkosten stijgen en doordat er meer mensen hun baan kwijtraken is de overheid meer kwijt aan uitkeringen. Lastige situatie, zo'n crisis.quote:Op zondag 29 september 2013 20:26 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Er worden wel wat uitgeven gekort maar over de hele linie wordt er gewoon meer uitgegeven. Bron: https://www.google.nl/url(...)217764,d.Yms&cad=rjt
Als je naar het totale plaatje kijkt een onhoudbare. Helaas gaat een politicus door met uitgeven tot het echt niet verder kan.quote:Op zondag 29 september 2013 20:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, de zorgkosten stijgen en doordat er meer mensen hun baan kwijtraken is de overheid meer kwijt aan uitkeringen. Lastige situatie, zo'n crisis.
Je verklaarde dat er niet of nauwelijks wordt gesneden in de uitgaven. Ik bestrijd dat.quote:Op zondag 29 september 2013 20:28 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het gaat om het totaalplaatje, niet dat ene budget van die gemeente. Belastingen gaan omhoog, de gemeente minder geld met afgeschepen taken.
Dat is geen reductie van uitgaven, dat is gewoon met geld schuiven terwijl er meer binnenkomt en minder uitgegeven.
Het komt door teveel uitgeven.quote:Op zondag 29 september 2013 20:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je verklaarde dat er niet of nauwelijks wordt gesneden in de uitgaven. Ik bestrijd dat.
Ook ik besef dat de uitgaven tegelijkertijd weer stijgen, maar dat is het gevolg van de kwakkelende economie en eerdere bezuinigingen.
Tsja, je kunt moeilijk tegen de inwoners zeggen dat niemand meer een uitkering krijgt en dat iedereen z'n eigen zorgkosten op moet hoesten.quote:Op zondag 29 september 2013 20:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als je naar het totale plaatje kijkt een onhoudbare. Helaas gaat een politicus door met uitgeven tot het echt niet verder kan.
De uitgaven stijgen door teveel uitgeven? Ja, dat is nogal wiedes.quote:Op zondag 29 september 2013 20:31 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het komt door teveel uitgeven.
Done aswell, echter maak je zo het topic overbodig by proxy hè...quote:Op zondag 29 september 2013 20:35 schreef heiden6 het volgende:
http://www.libertarischepartij.nl/veel-gestelde-vragen/
Kan deze er ook nog bij Ryan3? Thanks
quote:Op zondag 29 september 2013 20:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Done aswell, echter maak je zo het topic overbodig by proxy hè...
Ik snap dat die boodschap niet goed zal vallen. Daarom blijft men schulden maken en tegen beter weten hopen dat die vanzelf weer weggaan.quote:Op zondag 29 september 2013 20:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, je kunt moeilijk tegen de inwoners zeggen dat niemand meer een uitkering krijgt en dat iedereen z'n eigen zorgkosten op moet hoesten.
Overigens wil de oppositie nog minder bezuinigen.
Het rijk hevelt taken over naar de gemeenten, die daar een veel lager bedrag voor krijgen dan het rijk er tot nog toe aan uitgaf. Want het rijk heeft geld tekort ivm de kredietcrisis, die grotendeels het gevolg is van het speculatieve gedrag van rechtse geldwolven.quote:Op zondag 29 september 2013 20:10 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De inkomsten niet heh. Dus minder voor meer.
Inderdaad, jullie praten in rondjes.quote:Op zondag 29 september 2013 21:21 schreef Pokkelmans het volgende:
Het lijkt erop alsof de critici het er een beetje mee gehad hebben.
"Jullie"... Wie, en waar?quote:Op zondag 29 september 2013 21:36 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Inderdaad, jullie praten in rondjes.
Is er überhaupt iemand die die partij serieus neemt?quote:Op zondag 29 september 2013 21:44 schreef Wegenbouwer het volgende:
Gaan libertariers (of 'gezonde liberalen' :-) ) hier nog stemmen voor de LP?
LP Almeloquote:Op zondag 29 september 2013 21:44 schreef Wegenbouwer het volgende:
Gaan libertariers (of 'gezonde liberalen' :-) ) hier nog stemmen voor de LP?
Al die omslachtigheden die nodig zijn om alles uit te leggen bewijzen toch juist dat het libertarisme onhandig en niet-werkbaar is?quote:Op zondag 29 september 2013 21:45 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
"Jullie"... Wie, en waar?
Je moet je voorstellen dat je, bij het verdedigen van het libertarisme, elke criticus weer overnieuw door een hele lading principes en termen moet loodsen voor je bij de daadwerkelijk kritische punten aankomt. Dat je dan enkele keren terugverwijst naar iets dat je al eens eerder hebt uitgelegd kan je dan moeilijk kwalijk worden genomen, meen ik.
We hebben het libertarisme in de vorige delen al weerlegd.quote:Op zondag 29 september 2013 21:45 schreef Pokkelmans het volgende:
Welke punten zijn voor jou nog onduidelijk?
De meeste reacties hier, zeker aan het begin, waren van het kaliber "Oh, dan is *willekeurig iets* legaal? Dan gaat dat nooit werken!", of gewoon dom trollgedrag.quote:Op zondag 29 september 2013 22:09 schreef Euribob het volgende:
[..]
Al die omslachtigheden die nodig zijn om alles uit te leggen bewijzen toch juist dat het libertarisme onhandig en niet-werkbaar is?
Hele complexe systemen moeten bedacht worden om jullie libertarische samenleving ook maar een beetje werkbaar te maken, en dan moet iedereen zich er ook nog aan houden anders loopt het helemaal verkeerd af.
Oké, dan zal ik meneer Friedman even bellen dat zijn levenswerk overbodig is geworden door de fantastische inzichten van deelnemer.quote:Op zondag 29 september 2013 22:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
We hebben het libertarisme in de vorige delen al weerlegd.
Doe dat, dan zal ik hetzelfde zeggen tegen Thatcher en Reagan.quote:Op zondag 29 september 2013 22:38 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Oké, dan zal ik meneer Friedman even bellen dat zijn levenswerk overbodig is geworden door de fantastische inzichten van deelnemer.
De schokdoctrine van Naomi Klein weleens gelezen?quote:Op zondag 29 september 2013 22:38 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Oké, dan zal ik meneer Friedman even bellen dat zijn levenswerk overbodig is geworden door de fantastische inzichten van deelnemer.
Wat hebben die ergens mee te maken? (Ze zijn trouwens dood dus je kunt ze niet bellen.)quote:Op zondag 29 september 2013 22:42 schreef Euribob het volgende:
[..]
Doe dat, dan zal ik hetzelfde zeggen tegen Thatcher en Reagan.
Friedman was geen die hard libertarier.quote:Op zondag 29 september 2013 22:38 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Ik bedoel David, niet Milton.quote:Op zondag 29 september 2013 22:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Friedman was geen die hard libertarier.
Iemand die voorstander is van een comministisch instituut als een centrale bank kan ik sowieso niet als libertariër beschouwen. En het ging uiteraard om David Friedman.quote:Op zondag 29 september 2013 22:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Friedman was geen die hard libertarier.
David ken ik niet.quote:
Communistisch....quote:Op zondag 29 september 2013 22:48 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Iemand die voorstander is van een comministisch instituut als een centrale bank kan ik sowieso niet als libertariër beschouwen. En het ging uiteraard om David Friedman.
Nope.quote:Op zondag 29 september 2013 22:42 schreef Euribob het volgende:
[..]
De schokdoctrine van Naomi Klein weleens gelezen?
The Machinery of Freedom?quote:
Genoeg libertariërs die maar wat blaatten (en dan heb ik het over een langere periode) en vervolgens boos werden dat er niet serieus gereageerd werd op ze, dan roep je het ook over jezelf af natuurlijk.quote:Op zondag 29 september 2013 22:37 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
De meeste reacties hier, zeker aan het begin, waren van het kaliber "Oh, dan is *willekeurig iets* legaal? Dan gaat dat nooit werken!", of gewoon dom trollgedrag.
Mijn grote vriend deelnemer heeft je volgens mij al meermaals uitgelegd dat het knelpunt daar niet zat, maar bij het feit dat de marktwerking zonder overheidsingrijpen niet altijd tot de (meest) gewenste uitkomst leidt.quote:Het terugtreden van de overheid is slechts het begin, de uitgangspositie. Maar men stopt daar al met denken. "Oei, geen overheid, dan zijn al die diensten er niet meer". Terwijl die diensten an sich helemaal geen punt van bezwaar zijn. Het is ook helemaal niet aannemelijk dat die diensten er niet meer zullen zijn, als ze immers zo geliefd zijn.
En die mensen zitten evengoed aan de libertarische kant.quote:Om mensen dan wat verder te leiden, naar de werkelijk heikele punten (want die zijn er wel) moet je ze eerst daar omheen leiden. Sommige critici hebben dat wat sneller door dan anderen, en kunnen ook oprechte kritische punten aanwijzen Maar er zijn ook een groot aantal mensen die het simpelweg weigeren te begrijpen, of waarvan duidelijk blijkt dat ze die eerste stappen nog niet snappen. En die laatste verpesten het topic wat mij betreft een beetje.
Mijn punt was meer dat jullie allemaal complexe (private) systemen bedenken om een maatschappij op te zetten die af en toe werkt (als alle variabelen de juiste kant op vallen), terwijl we nu in een samenleving zitten die slechts wat schoonheidsfoutjes bezit en af en toe bijgeschaafd dient te worden.quote:Verder zijn die systeem helemaal niet zo gek complex. Althans, niet complexer voor de consument dan een overheid nu voor de burger is. Zo'n overheid is op zich ook een vrij complexe structuur, maar je hoeft je geen weg te banen door een boekenkast vol bestuurswetgeving om gebruik te maken van een van die diensten. Hetzelfde geldt voor private bedrijven: ik weet verdomd weinig af van telefoonnetwerken, maar kan prima een contract afsluiten.
Ik gebruik juist al mijn fantasie om een slechte invulling te geven van het verdere verloop (en veel posters met mij) en ik moet zeggen dat het ons best aardig lukt.quote:Dat die structuren uitleg behoeven heeft er dus eerder mee te maken dat men bij de uitgangspositie stopt met denken, of te weinig fantasie heeft om zelf een redelijk invulling aan het verdere verloop te kunnen geven.
Jullie willen met jullie denkbeelden alles gaan verwoesten wat de gewone man in zo'n drieduizend jaar aan samenleving heeft bereikt, wat dacht je dan?quote:En wat is dat verder met die "jullie vs. ons" mentaliteit?
Dat zou ook alleen maar van toepassing zijn geweest als het Milton was geweest, dus laat maar verder.quote:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Communist_Manifestoquote:Op zondag 29 september 2013 22:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Communistisch....
Oké man.
Het is bij jullie libertariers altijd zwart of wit, of niet?
Ik wil hier ook Milton Friedman zeker het voordeel van de twijfel geven. Hij mag dan in ogen van libertariers geen heilig figuur geweest zijn, maar hij heeft wel heel veel mensen ervan overtuigd dat de vrije markt en niet overheidsbemoeienis the way to go was.quote:Op zondag 29 september 2013 22:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Communistisch....
Oké man.
Het is bij jullie libertariers altijd zwart of wit, of niet?
Jij bent het zelf niet met Milton Friedman eens, zonder dat je dat weet.quote:Op zondag 29 september 2013 22:38 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Ja, ik heb em gelezen.quote:Op zondag 29 september 2013 22:56 schreef heiden6 het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Communist_Manifesto
Goed, enige nuance zou beide kanten sieren.quote:Op zondag 29 september 2013 22:53 schreef Euribob het volgende:
[..]
Genoeg libertariërs die maar wat blaatten (en dan heb ik het over een langere periode) en vervolgens boos werden dat er niet serieus gereageerd werd op ze, dan roep je het ook over jezelf af natuurlijk.
Klopt, maar dat heb ik ook niet bestreden. Ik heb enkel gesteld dat het tot betere allocatie leidt dan centraal aangestuurd beleid. Om dan keer op keer te wijzen op marktimperfecties, en menen dat je het libertarisme hebt weerlegd...quote:[..]
Mijn grote vriend deelnemer heeft je volgens mij al meermaals uitgelegd dat het knelpunt daar niet zat, maar bij het feit dat de marktwerking zonder overheidsingrijpen niet altijd tot de (meest) gewenste uitkomst leidt.
Ja, dat bedenken is dus het hele gedachte-experiment. Zoals bij elke politieke theorie.quote:[..]
Mijn punt was meer dat jullie allemaal complexe (private) systemen bedenken om een maatschappij op te zetten die af en toe werkt (als alle variabelen de juiste kant op vallen), terwijl we nu in een samenleving zitten die slechts wat schoonheidsfoutjes bezit en af en toe bijgeschaafd dient te worden.
Gelukkig ben je blij met je eigen bijdragen aan het topic.quote:[..]
Ik gebruik juist al mijn fantasie om een slechte invulling te geven van het verdere verloop (en veel posters met mij) en ik moet zeggen dat het ons best aardig lukt.
Voor je het weet lees je over extremistische libertariërs die een Keniaans winkelcentrum overhoop schieten ja. Obscure Youtube video's met "Vrijemarktu Akhbar", gevolgd door een luide knal. Stel je voor. Het prediken van vrijheid zou verboden moeten worden.quote:[..]
Jullie willen met jullie denkbeelden alles gaan verwoesten wat de gewone man in zo'n drieduizend jaar aan samenleving heeft bereikt, wat dacht je dan?
Oh, de zoon van Milton Friedman. Dat is helemaal geen belangrijke econoom.quote:
Ja, en nu even kijken welke Friedman ik bedoelde.quote:Op zondag 29 september 2013 22:57 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Jij bent het zelf niet met Milton Friedman eens, zonder dat je dat weet.
Volgens Milton Friedman hoef je alleen maar op lokale prijsprikkels te reageren en daarmee leidt het prijsmechanisme ons vanzelf naar het optimum (Lees: "Free To Choose"). Volgens Milton Friedman is het prijsmechanisme zo solide. Volgens jou niet.
Ik ben het daar zelf ook niet mee eens. Maar ben dan ook zo consequent dat ik de tekortkomingen van een absolute vrije markt onderken. Ik kan me wel vinden in het commentaar van Chomsky
Friedman's macroeconomie is allang weerlegt. Volgens Friedman is macroeconomie slecht een aggregatie van de microeconomie. Dat is alleen waar als er geen structuur in zit:
Maar hij sluit wel mooi aan bij zijn gedachtegoed, vandaar.quote:Op zondag 29 september 2013 23:04 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Oh, de zoon van Milton Friedman. Dat is helemaal geen belangrijke econoom.
Hecht je zoveel waarde aan authoriteit ja?quote:Op zondag 29 september 2013 23:04 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Oh, de zoon van Milton Friedman. Dat is helemaal geen belangrijke econoom.
Hij baseert zich ook het prijsmechanisme, terwijl jij dat niet zo serieus neemt.quote:Op zondag 29 september 2013 23:05 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Hecht je zoveel waarde aan authoriteit ja?
Hij is een belangrijk, zo niet de belangrijkste, anarcho-kapitalist.
Er zijn zeker marktimperfecties die zeer negatief werken voor een samenleving, en in plaats van die proberen op te lossen (zoals de overheid doet) ga je die uitvergroten (want je geeft de markt immers vrij spel). Dat maakt het in ieder geval gegrond om stevige kritiek op de ideologie te hebben.quote:Op zondag 29 september 2013 23:04 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Klopt, maar dat heb ik ook niet bestreden. Ik heb enkel gesteld dat het tot betere allocatie leidt dan centraal aangestuurd beleid. Om dan keer op keer te wijzen op marktimperfecties, en menen dat je het libertarisme hebt weerlegd...
Ja, maar een theorie is nog geen praktijk. Ik heb behalve het morele standpunt nog geen argument gehoord dat het libertarisme enige steun geeft.quote:[..]
Ja, dat bedenken is dus het hele gedachte-experiment. Zoals bij elke politieke theorie.
Als mijn mening je niet bevalt dan is dat jouw probleem.quote:[..]
Gelukkig ben je blij met je eigen bijdragen aan het topic.
En elke overheid leidt tot de holocaust, als ik sommige libertariërs mag geloven. Pot ende ketel.quote:[..]
Voor je het weet lees je over extremistische libertariërs die een Keniaans winkelcentrum overhoop schieten ja. Obscure Youtube video's met "Vrijemarktu Akhbar", gevolgd door een luide knal. Stel je voor. Het prediken van vrijheid zou verboden moeten worden.
Ik neem het prijsmechanisme wel serieus, maar ik betwist jouw punt dat dat mechanisme dwang uit zou oefenen op de marktdeelnemers.quote:Op zondag 29 september 2013 23:12 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Die baseert zich ook het prijsmechanisme, terwijl jij dat niet zo serieus neemt.
De overheid lost geen marktimperfecties op. Die imperfecties zijn er van nature, bijvoorbeeld door een gebrek aan absolute transparantie en absolute informatie. De overheid levert met zijn beleid enkel extra, kunstmatige, horde's op voor de vrije markt. Denk aan verschillende belastingen, subsidie's, minimum- en maximumprijzen...quote:Op zondag 29 september 2013 23:13 schreef Euribob het volgende:
[..]
Er zijn zeker marktimperfecties die zeer negatief werken voor een samenleving, en in plaats van die proberen op te lossen (zoals de overheid doet) ga je die uitvergroten (want je geeft de markt immers vrij spel). Dat maakt het in ieder geval gegrond om stevige kritiek op de ideologie te hebben.
Goh.quote:[..]
Ja, maar een theorie is nog geen praktijk. Ik heb behalve het morele standpunt nog geen argument gehoord dat het libertarisme enige steun geeft.
Als je mening mij niet beviel zou ik er niet op reageren. Ik doe dit voor mijn vermaak hè.quote:[..]
Als mijn mening je niet bevalt dan is dat jouw probleem, ik steek er in ieder geval genoeg moeite in.
Dat was een punt dat ik maakte omdat iemand op basis van één voorbeeld beweerde dat privatisering van alle mensen monsters zou maken. Als we zo gaan cherrypicken kan ik ook even een lijstje met genocides posten.quote:[..]
En elke overheid leidt tot de holocaust, als ik sommige libertariërs wil geloven. Pot ende ketel.
Het mechanisme beschrijft hoe mensen selectiedruk op elkaar uitoefenen, en zo de economische bedrijvigheid vormgeven. Die selectiedruk kan zeer dwingende vormen aannemen. Bijvoorbeeld als er een overschot aan arbeid is. Dat is toch evident.quote:Op zondag 29 september 2013 23:24 schreef Pokkelmans het volgende:
Ik neem het prijsmechanisme wel serieus, maar ik betwist jouw punt dat dat mechanisme dwang uit zou oefenen op de marktdeelnemers.
Het heeft zeker wel een sterke invloed maar er spelen ook een hoop andere motieven mee die je daarbij buiten beschouwing laat, en daarom vind ik dat je niet kan spreken van dwang.quote:Op zondag 29 september 2013 23:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het mechanisme beschrijft hoe mensen selectiedruk uitoefenen op elkaar, en zo de economische bedrijvigheid vormgeven. Die selectiedruk kan zeer dwingende vormen aannemen. Bijvoorbeeld als er een overschot aan arbeid is. Dat is toch evident.
En aan regels ter bescherming van het individu, zoals het minimumloon, maximaal aantal werkuren en veiligheidseisen voor bedrijven.quote:Op zondag 29 september 2013 23:24 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
De overheid lost geen marktimperfecties op. Die imperfecties zijn er van nature, bijvoorbeeld door een gebrek aan absolute transparantie en absolute informatie. De overheid levert met zijn beleid enkel extra, kunstmatige, horde's op voor de vrije markt. Denk aan verschillende belastingen, subsidie's, minimum- en maximumprijzen...
"Iedereen moet de vrijheid hebben om te kiezen hoe hij zijn leven indeelt."quote:[..]
Goh.
Welk moreel standpunt?
Ik verdedig de overheid dan ook niet, ik verdedig de overheid in zijn huidige vorm.quote:[..]
Dat was een punt dat ik maakte omdat iemand op basis van één voorbeeld beweerde dat privatisering van alle mensen monsters zou maken. Als we zo gaan cherrypicken kan ik ook even een lijstje met genocides posten.
Waarom zou er in een vrije markt een overschot aan arbeid zijn?quote:Op zondag 29 september 2013 23:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het mechanisme beschrijft hoe mensen selectiedruk op elkaar uitoefenen, en zo de economische bedrijvigheid vormgeven. Die selectiedruk kan zeer dwingende vormen aannemen. Bijvoorbeeld als er een overschot aan arbeid is. Dat is toch evident.
Ja, we kunnen het lijstje nog een stuk langer maken als je wilt. Al die elementen verstoren het natuurlijk evenwicht van de markt.quote:Op zondag 29 september 2013 23:39 schreef Euribob het volgende:
[..]
En aan regels ter bescherming van het individu, zoals het minimumloon, maximaal aantal werkuren en veiligheidseisen voor bedrijven.
Verder zit er aan al die ingrepen van de overheid ook een positieve factor, en dat is misschien nog wel veel voordeliger voor de samenleving dan wat de markt ons zou kunnen brengen.
Concentratie van macht is voor een genocide anders wel verdomd handig. Tel daarbij op nog wat geografische afbakeningen die een staat vormen, wat etnische- of religieuze minderheden en je hebt een recept voor een genocide. Vrijwel alle genocide's zijn door "de overheid" op de eigen onderdanen gepleegd. Hitler, Pol Pot, Stalin, Milosevic.quote:[..]
Ik verdedig de overheid dan ook niet, ik verdedig de overheid in zijn huidige vorm.
Je weet wel, die met een rechtstaat en mensenrechten en sociale voorzieningen zodat de lagere klassen de vrijheid hebben om zichzelf omhoog te werken. Dat wat de libertariërs door de plee willen spoelen zeg maar.
Genocides worden gepleegd door mensen, en die gebeuren net zo goed in een libertarische samenleving als eentje met een overheid. Alleen heeft de overheid (in westelijk Europa iig.) zich dusdanig ontwikkeld dat dat soort dingen niet meer voorkomen. En een libertarische samenleving zal zich nooit zo ontwikkelen, want dan is het geen libertarische samenleving meer.
Dat hoeft helemaal niet eens, want de huidige overhead is gigantisch.quote:Op zondag 29 september 2013 23:58 schreef Pokkelmans het volgende:
Sociale voorzieningen zullen er ongetwijfeld ook zijn, getuige het grote aantal mensen dat daarvoor pleit. Als al die mensen het geld dat ze nu via belastingen afdragen aan sociale voorzieningen bij elkaar leggen heb je een flinke pot.
Ja, maar ik neem aan dat je in een libertarische samenleving het ook iets gestructureerder aan wil pakken dan "hoi, ik ben zielig, geef geld".quote:Op maandag 30 september 2013 00:00 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat hoeft helemaal niet eens, want de huidige overhead is gigantisch.
Ja, maar niet met zo'n belachelijke bureaucratie natuurlijk, niemand zou aan zo'n inefficiënte organisatie geld geven. Het moet wel terecht komen bij de mensen voor wie het bedoeld is.quote:Op maandag 30 september 2013 00:05 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Ja, maar ik neem aan dat je in een libertarische samenleving het ook iets gestructureerder aan wil pakken dan "hoi, ik ben zielig, geef geld".
Mensen 12 uur per dag voor een hongerloontje gevaarlijk werk in een fabriek laten doen noem ik geen natuurlijk evenwicht van de markt, maar gewoon ongewenst.quote:Op zondag 29 september 2013 23:58 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Ja, we kunnen het lijstje nog een stuk langer maken als je wilt. Al die elementen verstoren het natuurlijk evenwicht van de markt.
Als de markt het voor het zeggen had was er nauwelijks zorg, een enorme werkloosheid, nauwelijks onderwijzers (niemand die het kan betalen immers) en geen agrarische productie in Europa meer (toch zeer kut, als je voor je voedsel afhankelijk bent van anderen).quote:Maar de overschotten en tekorten die we nu kennen, wachtlijsten in de zorg, werkloosheid, tekort aan gekwalificeerde onderwijzers, melkplassen en boterbergen, hebben hun huidige omvang vanwege falend overheidsingrijpen. Zonder dat ingrijpen lagen ze veel dichter, enkel nog gehinderd door de van nature aanwezige marktimperfecties, bij het marktevenwicht.
Geld (en dus macht) concentreert zich net zo makkelijk in een libertarische samenleving, dus ook dan zullen die genocides gewoon gaan plaatsvinden.quote:[..]
Concentratie van macht is voor een genocide anders wel verdomd handig. Tel daarbij op nog wat geografische afbakeningen die een staat vormen, wat etnische- of religieuze minderheden en je hebt een recept voor een genocide. Vrijwel alle genocide's zijn door "de overheid" op de eigen onderdanen gepleegd. Hitler, Pol Pot, Stalin, Milosevic.
Neuh, slechts een markt met als doel winstoptimalisatie.quote:Maar het punt op zich is inderdaad irrelevant.
Bovendien is een "rechtsstaat" een onzinnige term in een libertarische samenleving. Er is immers geen overheid die zich aan de wet zou moeten houden.
Niemand die zich daar aan houdt natuurlijk. In het Wilde Westen nam men het ook niet zo nauw met andermans "rechten".quote:Mensenrechten hoeven niet geïnstitutionaliseerd te worden voor gelding, dat is het concept van mensenrechten als natuurrecht. Contractjes, ter vervanging van verdragen, om mensenrechten alsnog te institutionaliseren kun je lekker met je buurman opstellen in een libertarische samenleving, mocht men zich daar prettig bij voelen.
De mensen die voor anderen zorgen zullen het afleggen tegen de mensen die dat niet doen. De principiële zorgzamen en de kanslozen verdwijnen blijvend naar de onderkant van de samenleving terwijl een kleine elite profiteert van alle "vrijheid" die ze hebben.quote:Sociale voorzieningen zullen er ongetwijfeld ook zijn, getuige het grote aantal mensen dat daarvoor pleit. Als al die mensen het geld dat ze nu via belastingen afdragen aan sociale voorzieningen bij elkaar leggen heb je een flinke pot.
Patenten kunnen enkel bestaan in een systeem met een overheid die de patenten wettelijke macht geven. In een liberale samenleving heeft een patent 0,0 nut omdat er geen wet is die zegt dat het patenten systeem nageleefd moet worden.quote:Op zondag 29 september 2013 18:05 schreef Euribob het volgende:
[..]
Patenten hoorden bij het eigendom van mensen, en dat was toch heilig?
Juist, en dus krijg je 2 bedrijven die de concurrentie met elkaar aangaan en daardoor de prijzen omlaag drijvenquote:[..]
Ja, of dat nieuwe zuivelbedrijf ziet in dat het nog meer oplevert om ook voor zo'n hoge prijs zijn zuivel te verkopen.
Google maar eens op de term "Kicking Away the Ladder"quote:Op zondag 29 september 2013 23:24 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
De overheid lost geen marktimperfecties op. Die imperfecties zijn er van nature, bijvoorbeeld door een gebrek aan absolute transparantie en absolute informatie. De overheid levert met zijn beleid enkel extra, kunstmatige, horde's op voor de vrije markt. Denk aan verschillende belastingen, subsidie's, minimum- en maximumprijzen...
Maar ik dacht dat het eigendomsrecht zo belangrijk was in een libertarische samenleving?quote:Op maandag 30 september 2013 00:13 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Patenten kunnen enkel bestaan in een systeem met een overheid die de patenten wettelijke macht geven. In een liberale samenleving heeft een patent 0,0 nut omdat er geen wet is die zegt dat het patenten systeem nageleefd moet worden.
Microchips zitten nu ook in bijna elk apparaat, toch was het helemaal niet simpel om dat tot stand te brengen. Wel of niet patenteren?quote:Als jij als bedrijf iets ontwikkelt dat eigenlijk zo simpel en makkelijk is voor andere bedrijven (of personen) om te kopiëren, dan is wat mij betreft je ontwikkeling geen patent waard.
Wil je als bedrijf je simpele ontwikkelingen voor jezelf houden, dan moet je daar maar iets op verzinnen.
Dus, hoe wil jij het hebben dan?quote:Zoiets als "slide-to-unlock" of "one-click-checkout" heeft nu een patent, dat geeft wat mij betreft het failliet aan van het patentsysteem
Al het goedkope om te bedenken is nu wel uitgevonden, nu kost onderzoek naar nieuwe dingen gewoon heel veel geld en dat wil je als investeerder graag terugzien. Vandaar de nood voor patenten.quote:En dan zullen uiteraard de onwetenden komen met het bullshitargument dat zonder patenten er geen innovatie meer zal zijn
Allereerst, patenten zijn er pas heel kort in de geschiedenis van de mens, de mens heeft het heel lang zonder patent gered.
Deze stelling verdient een onderbouwing.quote:Ten tweede is de open source community al een teken dat er absoluut wel innovatie zal bestaan zonder patentsysteem. Sterker nog, de open source ontwikkelingen worden nu zelfs tegengehouden door het patentsysteem.
Op een gegeven moment is de kapitaalkrachtige groep wel op, en dan behoudt je dan probleem dus gewoon.quote:[..]
Juist, en dus krijg je 2 bedrijven die de concurrentie met elkaar aangaan en daardoor de prijzen omlaag drijven
En mochten deze 2 bedrijven tot een prijsafspraak komen die onredelijk hoog is dan zullen dan weer nieuwe mensen opstaan om een zuivelbedrijf op te starten, want er valt tenslotte veel geld te verdienen.
Waarom zou je niet beroofd worden in een libertaire samenleving? Genoeg mensen die hun geld wel gaan verdienen met berovingen, overvallen en kidnapping.quote:Wat me overigens altijd weer opvalt in dit topic is dat mensen die tegen een liberale samenleving zijn waarin men niet met geweld wordt beroofd van alles wat men lief is... is dat die mensen echt geen flauw idee hebben waar ze het over hebben.
Iedere keer weer zie ik zoiets als patenten of loonbelasting voorbijkomen, dat alleen al toont mij dat je eigenlijk geen verstand hebt van zaken.
Misschien is de situatie een stuk rooskleuriger dan je zelf denkt, best een mogelijkheid.quote:En daarnaast verbaast het me dat ontzettend veel mensen het huidige extreem corrupte en gewelddadige systeem blijven steunen. Het is alsof die mensen het hartstikke prima vinden dat ze onder dwang meer dan 60-80% van hun verdiende geld MOETEN afstaan. Alsof die mensen het prima vinden dat de overheid steeds meer en meer taken op zich neemt die het eigenlijk niet hoeft te hebben. Alsof het prima is dat ontzettend veel van de begroting wordt verspild aan de grootst mogelijke flauwekul en onzin en corruptie.
Wanneer ik je huis binnenstorm en 60-80% van je geld eis in ruil voor iets ter waarde van 20% ofzo van dat geld... dan wordt ik voor crimineel uitgemaakt, maar wanneer de overheid dit doet dan knikken jullie allemaal ja en amen.... serieus, WTF? Hoe kun je dit OOIT mogelijk goedpraten? Daar ben ik wel eens benieuwd naar.
Patent =/= eigendom.quote:Op maandag 30 september 2013 00:28 schreef Euribob het volgende:
[..]
Maar ik dacht dat het eigendomsrecht zo belangrijk was in een libertarische samenleving?
Steeds maar weer die patent onzin, er valt niks te patenteren. Ontwikkel jij iets belangrijk dan zul je dit moeten verdedigen met behulp van bedrijfsgeheimen e.d. of je zult met iets dermate innovatiefs moeten komen dat jij als bedrijf voor een flinke tijd de enige bent die het kan produceren. Geen wet van bovenaf die jou braaf beschermt en andere belemmert.quote:[..]
Microchips zitten nu ook in bijna elk apparaat, toch was het helemaal niet simpel om dat tot stand te brengen. Wel of niet patenteren?
Brood is eigenlijk net zoiets, je vindt het nu dan wel makkelijk, maar ga het maar eens uitvinden/
Dat je dat intussen nog niet door hebtquote:[..]
Dus, hoe wil jij het hebben dan?
Want innovatie staat inderdaad compleet stil zonder patenten, dan wordt er nooit meer geld, tijd en moeite gestoken in het uitvinden van nieuwe dingen.... toch?quote:[..]
Al het goedkope om te bedenken is nu wel uitgevonden, nu kost onderzoek naar nieuwe dingen gewoon heel veel geld en dat wil je als investeerder graag terugzien. Vandaar de nood voor patenten.
Als open-source community mag ik niet iets gebruiken dat gepatenteerd is, ergo innovatie wordt tegengehouden.quote:[..]
Deze stelling verdient een onderbouwing.
En dan zijn er tig bedrijven en kartels die allemaal zuivel aanbieden tegen een veel te hoge prijs.... en dan zijn er geen kapitaalkrachtige mensen meer en dus ook geen mensen meer om zuivel te kopen.quote:[..]
Op een gegeven moment is de kapitaalkrachtige groep wel op, en dan behoudt je dan probleem dus gewoon.
Dit gebeurt nu ook, dus wat is je punt?quote:[..]
Waarom zou je niet beroofd worden in een libertaire samenleving? Genoeg mensen die hun geld wel gaan verdienen met berovingen, overvallen en kidnapping.
Nee, dat is ie niet. Ik moet tenslotte onder dwang een gigantisch deel van mijn geld af staan anders wordt ik behoorlijk gestraft.quote:[..]
Misschien is de situatie een stuk rooskleuriger dan je zelf denkt, best een mogelijkheid.
Welke motieven kan iemand zich veroorloven als de concurrent wel naar maximale efficientie streeft.quote:Op zondag 29 september 2013 23:38 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Het heeft zeker wel een sterke invloed maar er spelen ook een hoop andere motieven mee die je daarbij buiten beschouwing laat, en daarom vind ik dat je niet kan spreken van dwang.
Omdat er een huizen bubble gebarsten is. Daardoor treedt er ineens een aanzienlijke vraaguitval op. Als gevolg daarvan ontslaan werkgevers een deel van hun werknemers en verlagen ze de lonen. Dat versterkt de vraaguitval waardoor er ook weinig investering kansen zijn.quote:Op zondag 29 september 2013 23:40 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Waarom zou er in een vrije markt een overschot aan arbeid zijn?
met kicking away the ladder bedoelt men juist dat westerse bedrijven die welvarend zijn geworden door protectionisme, nu ineens de vrije markt opdringen aan ontwikkelingslanden (via het IMF) en ook ontwikkelde landen zelf (verdragen zoals NAFTA) omdat ze weten dat ze die voorsprong in de vrije markt niet meer kwijt gaan raken. Die kleine landen kunnen alleen nog tegen de westerse bedrijven opboksen als ze hun interne markten beschermen via de overheid, maar dat willen wij dus niet.quote:Op maandag 30 september 2013 00:21 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Google maar eens op de term "Kicking Away the Ladder"
Waarin bedrijven die groot zijn geworden de overheid gebruiken/omkopen om regels op te stellen die het moeilijker maakt voor concurrenten en opstartende bedrijven om tot dezelfde hoogte te komen als de al grote bedrijven. Grote bedrijven die allemaal voordelen hebben gehad die ze nu hun concurrenten proberen te ontzeggen.... door middel van overheidsingrijpen.
En dan nog zijn er mensen hier die beweren dat de overheid juist de "vrije" markt beschermt en dat er eigenlijk nog meer regels en regulaties en subsidies nodig zijn vanuit de overheid om de markt sterker te maken.
Truequote:Op maandag 30 september 2013 01:05 schreef MadScientist het volgende:
[..]
met kicking away the ladder bedoelt men juist dat westerse bedrijven die welvarend zijn geworden door protectionisme, nu ineens de vrije markt opdringen aan ontwikkelingslanden (via het IMF) en ook ontwikkelde landen zelf (verdragen zoals NAFTA) omdat ze weten dat ze die voorsprong in de vrije markt niet meer kwijt gaan raken. Die kleine landen kunnen alleen nog tegen de westerse bedrijven opboksen als ze hun interne markten beschermen via de overheid, maar dat willen wij dus niet.
Je doet nu net alsof ze heel veel extra regels opdringen via overheden, maar wat ze opdringen is juist minder regels.
Het ging over een vrije markt.quote:Op maandag 30 september 2013 00:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Welke motieven kan iemand zich veroorloven als de concurrent wel naar maximale efficientie streeft.
[..]
Omdat er een huizen bubble gebarsten is. Daardoor treedt er ineens een aanzienlijke vraaguitval op. Als gevolg daarvan ontslaan werkgevers een deel van hun werknemers en verlagen ze de lonen. Dat versterkt de vraaguitval waardoor er ook weinig investering kansen zijn.
Een vrije markt opdringen kan niet.quote:Op maandag 30 september 2013 01:05 schreef MadScientist het volgende:
[..]
met kicking away the ladder bedoelt men juist dat westerse bedrijven die welvarend zijn geworden door protectionisme, nu ineens de vrije markt opdringen aan ontwikkelingslanden (via het IMF) en ook ontwikkelde landen zelf (verdragen zoals NAFTA) omdat ze weten dat ze die voorsprong in de vrije markt niet meer kwijt gaan raken. Die kleine landen kunnen alleen nog tegen de westerse bedrijven opboksen als ze hun interne markten beschermen via de overheid, maar dat willen wij dus niet.
Je doet nu net alsof ze heel veel extra regels opdringen via overheden, maar wat ze opdringen is juist minder regels.
natuurlijk welquote:Op maandag 30 september 2013 02:40 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Een vrije markt opdringen kan niet.
Nee. Je bent vrij om er aan deel te nemen of niet.quote:
Je gaat eraan voorbij dat in een vrije markt geen bubbels kunnen ontstaan. Bubbels ontstaan als je de vraag naar geld aan gaat jagen door zomaar de rente te verlagen.quote:Op maandag 30 september 2013 00:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Welke motieven kan iemand zich veroorloven als de concurrent wel naar maximale efficientie streeft.
[..]
Omdat er een huizen bubble gebarsten is. Daardoor treedt er ineens een aanzienlijke vraaguitval op. Als gevolg daarvan ontslaan werkgevers een deel van hun werknemers en verlagen ze de lonen. Dat versterkt de vraaguitval waardoor er ook weinig investering kansen zijn.
Maar natuurlijk wel. Er wordt hier al heel wat deken actief gepleit voor het, eventueel met geweld, opdringen van een vrije markt.quote:Op maandag 30 september 2013 02:40 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Nee. Er wordt hier niet, noch zal er ooit gepleit worden voor het actief met geweld opdringen van een vrije markt. Er wordt hier beargumenteerd dat de vrije markt het beter zal doen dan de geplande markt van de staat.quote:Op maandag 30 september 2013 07:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar natuurlijk wel. Er wordt hier al heel wat deken actief gepleit voor het, eventueel met geweld, opdringen van een vrije markt.
Was het maar zo'n feestquote:Op maandag 30 september 2013 07:49 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee. Er wordt hier niet, noch zal er ooit gepleit worden voor het actief met geweld opdringen van een vrije markt.
En voor dat, niet al te best onderbouwde, theorietje moet alles wat nu bestaat wijken. Het kind wordt met het badwater weggespoeld...quote:Er wordt hier beargumenteerd dat de vrije markt het beter zal doen dan de geplande markt van de staat.
Maar dat is het helemaal niet. Misschien in jouw versie en fantasie, maar het is het gewoon niet. Net zoals de PVV niet een absolute vorm is van parlementaire democratie.quote:
Dat aanhangers vinden dat ze achter een zeer genuanceerd en logisch verhaal aanhobbelen wil nog niet zeggen dat dit ook zo isquote:Op maandag 30 september 2013 08:02 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Maar dat is het helemaal niet. Misschien in jouw versie en fantasie, maar het is het gewoon niet. Net zoals de PVV niet een absolute vorm is van parlementaire democratie.
Klopt, snijd de overheid weg en het paradijs komt zo'n beetje op aarde. En alle negatieve effecten moet je gewoon ontkennen, is die ideologie echt zoveel anders als pakweg het communisme? Wat vrij algemeen erkend is absolute ideologie...quote:Dat is juist het mooie. Alleen gewoon minder of geen overheid zodat mensen dingen zelf kunnen regelen net zoals clubs en andere organisaties dat doen.
Er zijn verschillende smaken libertarisme. Dat snap je nog steeds niet?quote:Op maandag 30 september 2013 08:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat aanhangers vinden dat ze achter een zeer genuanceerd en logisch verhaal aanhobbelen wil nog niet zeggen dat dit ook zo is.
Dat het paradijs komt is jouw verhaal. Niemand van de libertariers hier zegt dat. Beter dan nu wellicht, misschien slechter. Paradijsverhalen is meer voor overheden.quote:Klopt, snijd de overheid weg en het paradijs komt zo'n beetje op aarde. En alle negatieve effecten moet je gewoon ontkennen, is die ideologie echt zoveel anders als pakweg het communisme? Wat vrij algemeen erkend is absolute ideologie...
Je vergelijking met de PVV, hoe maf die ook zijn, slaat overigens totaal de plank mis.
Dat is inderdaad waar de term vandaan komt, echter is het toepasbaar op veel meer zaken.quote:Op maandag 30 september 2013 01:05 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Oh jij hier weer met je flauwekul?quote:Op maandag 30 september 2013 07:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar natuurlijk wel. Er wordt hier al heel wat deken actief gepleit voor het, eventueel met geweld, opdringen van een vrije markt.
Goed gezegdquote:Op maandag 30 september 2013 08:33 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Er zijn verschillende smaken libertarisme. Dat snap je nog steeds niet?
[..]
Dat het paradijs komt is jouw verhaal. Niemand van de libertariers hier zegt dat. Beter dan nu wellicht, misschien slechter. Paradijsverhalen is meer voor overheden.
Mijn vergelijking snijdt prima hout. Net als smaken partijen heb je ook smaken libertarisme. En niet alleen jouw smaak. Of wil je serieus beweren dat er geen verschillende stijlen democratie bestaan met daarin ook nog eens verschillende partijen?
Het is nog steeds jammer dat je als mod van een politiek forum blijft trollen. Dat je dat in de SC doet prima, maar hier is toch gewoon serieuze discussie mogelijk? Dat doe je niet echt.
Dat je lacht om Ron Paul-fans snap ik. Daar lach ik ook de ballen uit mijn broek van, maar er is nogal wat meer in de wereld van het libertarisme.
Jawel hoor, net zoals er tientallen smaken communisme bestaan die ook teruggrijpen op dezelfde basis. Of varianten protestantisme.quote:Op maandag 30 september 2013 08:33 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Er zijn verschillende smaken libertarisme. Dat snap je nog steeds niet?
Dit klopt gewoon niet, lees bijvoorbeeld deze topicreeks maar eens door...quote:Dat het paradijs komt is jouw verhaal. Niemand van de libertariers hier zegt dat. Beter dan nu wellicht, misschien slechter. Paradijsverhalen is meer voor overheden.
Ik ben niet aan het trollen, ik heb mijn vragen bij bepaalde politieke stromingen. En blijkbaar zijn die terecht gezien het gedraai dat elke keer begint als je vragen stelt bij dat 'geloof'.quote:Mijn vergelijking snijdt prima hout. Net als smaken partijen heb je ook smaken libertarisme. En niet alleen jouw smaak. Of wil je serieus beweren dat er geen verschillende stijlen democratie bestaan met daarin ook nog eens verschillende partijen?
Het is nog steeds jammer dat je als mod van een politiek forum blijft trollen. Dat je dat in de SC doet prima, maar hier is toch gewoon serieuze discussie mogelijk? Dat doe je niet echt.
Dat je lacht om Ron Paul-fans snap ik. Daar lach ik ook de ballen uit mijn broek van, maar er is nogal wat meer in de wereld van het libertarisme.
quote:
Marktwaarden zijn collectief subjectief. Alles wordt gewaardeerd dmv collectieve trends binnen de groep. Dit groepsgedrag gaat gepaard met hypes, want er is geen objectieve definitie van waarde. De tulpenmanie is juist karakteristiek voor markten.quote:Op maandag 30 september 2013 07:32 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je gaat eraan voorbij dat in een vrije markt geen bubbels kunnen ontstaan. Bubbels ontstaan als je de vraag naar geld aan gaat jagen door zomaar de rente te verlagen.
Nu veronderstel je dat een vrije markt de natuurlijke situatie is. Maar de natuurlijke situatie is een oligarchie.quote:Op maandag 30 september 2013 02:40 schreef heiden6 het volgende:
[..]
NAFTA streeft ernaar om alle belemmeringen voor vrijhandel te ontmantelen, zoals protectionistische wetgeving (geen import tarieven of subsidies die de concurrentie vervalsen). Ontwikkelinglanden gebruiken deze vorm van zelfbescherming om het eigen industrieen op te kunnen bouwen. Want bij aanvang zijn deze industrieen nog niet in staat om te kunnen concurreren, met de reeds lang bestaande concurrenten.quote:Op maandag 30 september 2013 08:34 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Dat is inderdaad waar de term vandaan komt, echter is het toepasbaar op veel meer zaken.
Maar wat jij niet lijkt te snappen is dat zoiets als een NAFTA of het IMF of de WTO allemaal 0,0 met de vrije markt te maken hebben. Als het daadwerkelijk vrij zou zijn dan zouden deze regels en instanties niet bestaan. Stel je namelijk voor dat ik tegen jou zeg dat je vrij bent om te doen en laten wat je wilt, een vrije wereld.... maar dan wel vrij zijn volgens de door mij opgelegde regels, anders krijg je straf. Dat heeft toch niks met vrij zijn te maken?
In een echte vrije markt zijn geen overkoepelende organen en regels, zo simpel is het. Een vrije markt/samenleving kun je simpelweg niet opdringen, anders is het namelijk niet vrij.
Als we besluiten om een markteconomie te introduceren, dan zal iedereen de aan dat systeem moeten deelnemen. Dat kun je zien aan de trend om alles te vermarkten (het streven naar markt volledigheid) om zo het systeem meer logisch consistent te maken.quote:Op maandag 30 september 2013 07:31 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee. Je bent vrij om er aan deel te nemen of niet.
Libertariers gaan uit van het idee van de natuurlijke toestand. Als er geen regels of dwang is, dan verkeren we in de natuurlijke toestand (de edele wilden van J.J Rousseau, maar dan in een vrije markt). Alleen de regels die men vervolgens in vrijheid aanvaard zijn rechtmatig (een expliciet sociaal contract).quote:Op maandag 30 september 2013 08:45 schreef Belabor het volgende:
Wow, een heel deel volgepraat binnen 24 uur. Wat hebben jullie allemaal veel tijd om handen...
Trouwens, om even terug te komen op cultuur en normen en waarden: klopt het nu echt dat een groot deel van de libertariërs geloofd in een universele moraal met vaste normen en waarden? Daar blijf ik me in de discussie over verbijsteren.
Het zijn dit soort ongefundeerde, onbeargumenteerde aannames die het discussiëren van de werkelijk kritische punten vrijwel onmogelijk maakt. Het lijkt een beetje de standaard discussietactiek te zijn hier: stel iets als feit (wat het noch een feit, noch een argument maakt), en laat de ander uitleggen waarom het niet zo is. Lekker makkelijk, want je hoeft de theorie niet te snappen, geen kennis van zaken te hebben, en geen moeite te steken in een logisch verhaal. Maar ik word er wel een beetje moe van. Ik heb dat al meerdere keren opgemerkt in dit topic. Dat is niet specifiek aan jou gericht, maar ik zie dat, over en weer, veel gebeuren.quote:Op maandag 30 september 2013 00:13 schreef Euribob het volgende:
[..]
Mensen 12 uur per dag voor een hongerloontje gevaarlijk werk in een fabriek laten doen noem ik geen natuurlijk evenwicht van de markt, maar gewoon ongewenst.
[..]
Als de markt het voor het zeggen had was er nauwelijks zorg, een enorme werkloosheid, nauwelijks onderwijzers (niemand die het kan betalen immers) en geen agrarische productie in Europa meer (toch zeer kut, als je voor je voedsel afhankelijk bent van anderen).
Is stukken moeilijker zonder geweldsmonopolie. Maargoed, dit punt vind ik, zoals gezegd, ook niet zo relevant.quote:[..]
Geld (en dus macht) concentreert zich net zo makkelijk in een libertarische samenleving, dus ook dan zullen die genocides gewoon gaan plaatsvinden.
De overheid is de grootste schender van mensenrechten. Het hele concept van mensenrechten, en een rechtsstaat, is juist om de inherente gevaren van een overheid enigszins in te perken. Daarom zijn die bepalingen aan overheden gericht.quote:[..]
Niemand die zich daar aan houdt natuurlijk. In het Wilde Westen nam men het ook niet zo nauw met andermans "rechten".
Het alternatief is onder dreiging van het geweldsmonopolie "solidariteit" afdwingen. Dat is moeilijk preferabel lijkt me.quote:[..]
De mensen die voor anderen zorgen zullen het afleggen tegen de mensen die dat niet doen. De principiële zorgzamen en de kanslozen verdwijnen blijvend naar de onderkant van de samenleving terwijl een kleine elite profiteert van alle "vrijheid" die ze hebben.
Dat als 'feit' omschrijven lijkt me wel wat optimistisch ingestoken.quote:Op maandag 30 september 2013 11:39 schreef Pokkelmans het volgende:
Allereerst is er geen enkele reden om te verwachten dat men 12 uur per dag voor een hongerloontje in een fabriek staat. Je gaat compleet voorbij aan de vakbonden, door de markt gegenereerde arboregels en het feit dat het wegvallen van een wettelijk minimumloon niet tot uitbuiting leidt.
Even grof gezegd, je ziet liever dat de onrendabelen in de goot wegrotten dan dat je wat belasting moet betalen? Dat lijkt mij moeilijk preferabel...quote:Het alternatief is onder dreiging van het geweldsmonopolie "solidariteit" afdwingen. Dat is moeilijk preferabel lijkt me.
Het is maar waar je prioriteiten liggen, inderdaad.quote:Op maandag 30 september 2013 11:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat als 'feit' omschrijven lijkt me wel wat optimistisch ingestoken.
[..]
Even grof gezegd, je ziet liever dat de onrendabelen in de goot wegrotten dan dat je wat belasting moet betalen? Dat lijkt mij moeilijk preferabel...
Of er komen vakbonden die zo machtig kunnen worden dat ze het hele bedrijfsleven plat kunnen leggen. Immers, wat is het belang voor vakbonden dan nog om op een positieve manier mee te denken zoals ze nu wel doen? Dan is het veel aantrekkelijk om een soort 'gilden' op te richten. Lekker star voor nieuwe toetreders maar voor de eigen situatie best prettig...quote:Op maandag 30 september 2013 12:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is maar waar je prioriteiten liggen, inderdaad.
Tevens lijkt het mij inderdaad wat optimistisch te veronderstellen dat werknemers in Libertopia niet 12 uur per dagen en 7 dagen per week moeten werken.
Want wat zegt de baas als je weigert? Je hoeft hier niet te werken.
Tsja, de markt heeft altijd gelijk, zou Tiger zeggen.quote:Op maandag 30 september 2013 12:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of er komen vakbonden die zo machtig kunnen worden dat ze het hele bedrijfsleven plat kunnen leggen. Immers, wat is het belang voor vakbonden dan nog om op een positieve manier mee te denken zoals ze nu wel doen? Dan is het veel aantrekkelijk om een soort 'gilden' op te richten. Lekker star voor nieuwe toetreders maar voor de eigen situatie best prettig...
Sorry hoor, al die 'feiten' over marktwerking zijn alleen waarheden, op papier, dus op zijn minst debatable. Libertariërs zijn er als eerste bij om te beweren dat er nooit een echte vrije markt heeft bestaan, maar jullie weten wel als 'feit' te presenteren dat er geen uitbuiting en externaliteiten etc gaat plaatsvinden, mochten we onszelf ooit in dit walhalla bevinden.quote:Op maandag 30 september 2013 11:39 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Het zijn dit soort ongefundeerde, onbeargumenteerde aannames die het discussiëren van de werkelijk kritische punten vrijwel onmogelijk maakt. Het lijkt een beetje de standaard discussietactiek te zijn hier: stel iets als feit (wat het noch een feit, noch een argument maakt), en laat de ander uitleggen waarom het niet zo is. Lekker makkelijk, want je hoeft de theorie niet te snappen, geen kennis van zaken te hebben, en geen moeite te steken in een logisch verhaal. Maar ik word er wel een beetje moe van. Ik heb dat al meerdere keren opgemerkt in dit topic. Dat is niet specifiek aan jou gericht, maar ik zie dat, over en weer, veel gebeuren.
Allereerst is er geen enkele reden om te verwachten dat men 12 uur per dag voor een hongerloontje in een fabriek staat. Je gaat compleet voorbij aan de vakbonden, door de markt gegenereerde arboregels en het feit dat het wegvallen van een wettelijk minimumloon niet tot uitbuiting leidt.
Het idee alleen al dat wat de markt als uitkomst geeft misschien voor de samenleving als geheel niet zo gunstig is komt helaas niet zo door...quote:Op maandag 30 september 2013 12:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, de markt heeft altijd gelijk, zou Tiger zeggen.
Het argument is simpel en is al duidelijk uitgelegd door Marx. In een vrije markt zullen werkgevers proberenquote:Op maandag 30 september 2013 11:39 schreef Pokkelmans het volgende:
Het zijn dit soort ongefundeerde, onbeargumenteerde aannames die het discussiëren van de werkelijk kritische punten vrijwel onmogelijk maakt.
Ik geef je vaak standaard economische argumenten die je vervolgens aan de kant schuift met hele zwakke tegenwerpingen. Daaraan zie ik dat je van de economie bar weinig begrijpt. Volgens mij is jouw theorie een slap rechts ideologisch verhaaltje.quote:Het lijkt een beetje de standaard discussietactiek te zijn hier: stel iets als feit (wat het noch een feit, noch een argument maakt), en laat de ander uitleggen waarom het niet zo is. Lekker makkelijk, want je hoeft de theorie niet te snappen, geen kennis van zaken te hebben, en geen moeite te steken in een logisch verhaal. Maar ik word er wel een beetje moe van. Ik heb dat al meerdere keren opgemerkt in dit topic. Dat is niet specifiek aan jou gericht, maar ik zie dat, over en weer, veel gebeuren.
Vakbonden bestaan niet in een absolute vrije markt, want vakbonden zijn een kartel van werknemers. Arbo regels zijn door vakbonden afgedwongen en zullen er dus ook niet zijn.quote:Allereerst is er geen enkele reden om te verwachten dat men 12 uur per dag voor een hongerloontje in een fabriek staat. Je gaat compleet voorbij aan de vakbonden, door de markt gegenereerde arboregels en het feit dat het wegvallen van een wettelijk minimumloon niet tot uitbuiting leidt.
Zolang mensen dat niet zelf kunnen betalen, valt er niets aan te verdienen.quote:Verder is het niet zo dat er grote hoeveelheden onbevredigde vraag zal zijn: tegenover elke vraag zal een aanbod komen. Uiteraard zal het kwaliteitsverschil tussen de vermogende consument en de minder vermogende consument in beginsel groter zijn dan deze nu is. Maar zolang er geld te verdienen valt met zorg en onderwijs voor de minderbedeelden, liggen er mogelijkheden voor investeerders.
Het gaat over de gehanteerde discussietechnieken.quote:Op maandag 30 september 2013 11:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat als 'feit' omschrijven lijkt me wel wat optimistisch ingestoken.
Ik heb liever dat zij afhankelijk zijn van welwillendheid van anderen dan dat zij woorden verzorgd met "geroofd" geld.quote:[..]
Even grof gezegd, je ziet liever dat de onrendabelen in de goot wegrotten dan dat je wat belasting moet betalen? Dat lijkt mij moeilijk preferabel...
Als vakbondslid heb je er ook geen baat bij om de lokale economie te slopen. Dus dat zie ik niet zo gauw gebeuren.quote:Op maandag 30 september 2013 12:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of er komen vakbonden die zo machtig kunnen worden dat ze het hele bedrijfsleven plat kunnen leggen. Immers, wat is het belang voor vakbonden dan nog om op een positieve manier mee te denken zoals ze nu wel doen? Dan is het veel aantrekkelijk om een soort 'gilden' op te richten. Lekker star voor nieuwe toetreders maar voor de eigen situatie best prettig...
Het gaat over de gehanteerde discussietechniek, niet de argumenten an sich. Ik stel dat het onwaarschijnlijk is dat er uitbuiting plaats zal vinden, omdat vrijwel zeker is dat er vakbonden zullen ontstaan, arboregels via de markt gegenereerd zullen worden, en we zien dat je zonder wettelijk minimumloon best een prima samenleving kan hebben zonder uitbuiting. Ik onderbouw mijn standpunten. Dat is wat anders dan "mensen werken 12 uur per dag voor een hongerloontje" en al die andere als feit gepresenteerde statements zonder enige duiding die in dit topic voorbij komen.quote:Op maandag 30 september 2013 12:18 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Sorry hoor, al die 'feiten' over marktwerking zijn alleen waarheden, op papier, dus op zijn minst debatable. Libertariërs zijn er als eerste bij om te beweren dat er nooit een echte vrije markt heeft bestaan, maar jullie weten wel als 'feit' te presenteren dat er geen uitbuiting en externaliteiten etc gaat plaatsvinden, mochten we onszelf ooit in dit walhalla bevinden.
Dat is helemaal niet mijn insteek geweest, en ook niet het "doel" van dit topic. Het gaat om de vergelijking tussen een libertarische samenleving en de huidige. Niet tussen een libertarische samenleving en de zevende hemel.quote:Het is altijd hetzelfde riedeltje: alle negatieve aspecten van het hedendaagse kapitalisme worden afgewenteld op "ja maar de staat verneukt de marktwerking!" en ondertussen weet men zeker dat er in een volledig vrije markt alleen maar positief gedrag wordt gestimuleerd dat tot een prachtig aanbod van precies díe diensten leidt die men nodig heeft (alsof dat kan). Het is filosoferen in het luchtledige.
Die vergelijking zal altijd een mal iets blijven, want die libertarische samenleving bestaat niet en kan ook nooit bestaan.quote:Op maandag 30 september 2013 12:34 schreef Pokkelmans het volgende:
Dat is helemaal niet mijn insteek geweest, en ook niet het "doel" van dit topic. Het gaat om de vergelijking tussen een libertarische samenleving en de huidige
In welk geval de werknemers hun kwalificaties en bedrijvigheid zo laag mogelijk zullen houden. Vrijwel alle moderne HR-studies wijzen uit dat gelukkige werknemers, goede werknemers zijn. Dat geldt zeker in de dienstensector.quote:Op maandag 30 september 2013 12:33 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het argument is simpel en is al duidelijk uitgelegd door Marx. In een vrije markt zullen werkgevers proberen
- de lonen zo laag mogelijk te houden en
- de productiviteit zo groot mogelijk te maken
om zo de winst te maximaliseren.
Met appelleren aan de top van de samenleving is lang niet zo veel geld te verdienen dan door te appelleren aan de massa. De grootste ondernemingen zijn "volks"ondernemingen. Zoals je zelf eens zij: het grote geld zit in de massaproductie. Wallmart, Volkswagen.quote:Daardoor ontstaat een grote ongelijkheid, een structureel tekort aan vraag onder de gewone man, en een structurele werkeloosheid die de lonen nog verder verlaagd. Een onevenredig groot deel van de vraag komt dan van de rijken, die kastelen laten bouwen / onderhouden en personeel voor zich laat werken. Kortom, je krijgt scheve verhoudingen omdat de macht niet gelijk verdeeld is.
Dat is uiteraard jouw voorstelling van zakenquote:[..]
Ik geef je vaak standaard economische argumenten die je vervolgens aan de kant schuift met hele zwakke tegenwerpingen. Daaraan zie ik dat je van de economie bar weinig begrijpt. Volgens mij is jouw theorie een slap rechts ideologisch verhaaltje.
Het neo-liberalisme staat niet gelijk aan het libertarisme. Het enkel privatiseren van een overheidsdienst betekent niet gelijk dat er andere aanbieders bestaan, of de markt enigszins vrijer is dan voorheen.quote:De laatste 30 jaar was er een neoliberale politieke wind, een pro-markt beweging die door rechts werd omarmd. Als gevolg van de kredietcrisis is deze beweging in onmin geraakt. Men zocht de schuld voor de economische crisis alleen bij de overheid, en concludeerde dat crisis het gevolg is van de afwijkingen van een absolute vrije markt. Ziedaar de reden voor de opkomst van het anarcho-kapitalisme.
Alles wijst erop, dat de marktideologie (met zijn individualistische idee van eigen verantwoordelijkheid en korte termijn winstbejag) leidde tot onverantwoordelijk gedrag. Tevens verscholen corrupte praktijken en vriendjes politiek zich achter de marktideologie omdat deze kritiekloos werd aanvaard.
Hier hebben we het al eerder over gehad: er is in een anarcho-kapitalistisch systeem geen overheid om zo'n verbod af te dwingen. In een vrije markt zullen er "kartels" van zowel werkgevers als werknemers kunnen ontstaan. Vakbonden zijn prima in een libertarisch systeem.quote:[..]
Vakbonden bestaan niet in een absolute vrije markt, want vakbonden zijn een kartel van werknemers. Arbo regels zijn door vakbonden afgedwongen en zullen er dus ook niet zijn.
Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Finland, Zweden, Italië en Cyprus.quote:Dat het wegvallen van het minimumloon leidt tot uitbuiting en het verwijderen van het fundament onder het loongebouw is evident. Je kunt dit zien aan
- de gevallen waarin mensen onder het minimumloon betaald krijgen (migranten, en flexwerkers die per stuk betaald worden).
- het feit dat in de VS veel mensen werken voor het minimumloon (dat daar lager ligt dan hier).
- de uitbuiting arbeiders in sweatshops in ontwikkelingslanden, vergelijkbaar met hier voordat er vakbonden waren.
Dus niemand heeft baat bij het instandhouden van armoede van anderen.quote:[..]
Zolang mensen dat niet zelf kunnen betalen, valt er niets aan te verdienen.
No shit. Als we jou toch niet hadden.quote:Op maandag 30 september 2013 12:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die vergelijking zal altijd een mal iets blijven, want die libertarische samenleving bestaat niet en kan ook nooit bestaan.
Het is dus een vergelijking van theorie en fantasie en de onweerlegbare praktijk en feiten van de huidige samenleving.
niet trollen... geef inhoudelijke kritiek.quote:Op maandag 30 september 2013 12:53 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
No shit. Als we jou toch niet hadden.
Vakbonden staan bekend om hun starre houding. Zie bijvoorbeeld het Frankrijk van nu en het pre-Thatcheriaanse Groot-Britannie. Het belang van de leden staat voorop en die komt niet altijd overeen met de economie. Dat lijkt met elkaar in tegenspraak, maar dat komt doordat jij uitgaat van de valse premisse dat de rationaal denkende homo economicus daadwerkelijk bestaat.quote:Op maandag 30 september 2013 12:34 schreef Pokkelmans het volgende:
Als vakbondslid heb je er ook geen baat bij om de lokale economie te slopen. Dus dat zie ik niet zo gauw gebeuren.
Ja, er ontstaan vakbonden, daar twijfel ik geen moment aan. Het probleem is echter dat niet de machtig moeten worden. En daar ziet de overheid nu op toe. In plaats van dat werkgevers en werknemers zich in de loopgraven verschansen, wordt een compromis gesloten waar beide partijen mee kunnen leven. De overheid treedt in deze op als smeermiddel van de arbeidsmarkt.quote:Het gaat over de gehanteerde discussietechniek, niet de argumenten an sich. Ik stel dat het onwaarschijnlijk is dat er uitbuiting plaats zal vinden, omdat vrijwel zeker is dat er vakbonden zullen ontstaan, arboregels via de markt gegenereerd zullen worden, en we zien dat je zonder wettelijk minimumloon best een prima samenleving kan hebben zonder uitbuiting. Ik onderbouw mijn standpunten. Dat is wat anders dan "mensen werken 12 uur per dag voor een hongerloontje" en al die andere als feit gepresenteerde statements zonder enige duiding die in dit topic voorbij komen.
Vreemd dat je dan nog aanhanger bent van het libertarisme.quote:Dat is helemaal niet mijn insteek geweest, en ook niet het "doel" van dit topic. Het gaat om de vergelijking tussen een libertarische samenleving en de huidige. Niet tussen een libertarische samenleving en de zevende hemel.
Als jij meent dat ik mij van dergelijke retoriek bedien is dat betreurenswaardig, daar ik herhaaldelijk de imperfecties van de markt heb beaamd.
Het vergelijken van een theorie en de praktijk is dus de hele insteek van deze topicserie geweest. Fijn dat je nu ook up to date bent.quote:Op maandag 30 september 2013 12:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
niet trollen... geef inhoudelijke kritiek.
Enige bezwaren van mijn kant:quote:Op maandag 30 september 2013 12:34 schreef Pokkelmans het volgende:
Het gaat over de gehanteerde discussietechnieken.
Niet trollen.quote:Op maandag 30 september 2013 13:03 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Het vergelijken van een theorie en de praktijk is dus de hele insteek van deze topicserie geweest. Fijn dat je nu ook up to date bent.
Je zegt dat men voorbij gaat aan een feit, terwijl het bepaald geen feit is...quote:Op maandag 30 september 2013 12:34 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Het gaat over de gehanteerde discussietechnieken.
Dat is dus een "Ja" op mijn vraag? Dat is namelijk nogal een stap richting barbarisme als je het mij vraagt.quote:Ik heb liever dat zij afhankelijk zijn van welwillendheid van anderen dan dat zij woorden verzorgd met "geroofd" geld.
Een vakbond of zo'n modern gilde zal vooral opkomen voor het directe belang van haar leden. Dat kan heel goed geheel anders zijn dan het belang van de samenleving of maatschappij.quote:[..]
Als vakbondslid heb je er ook geen baat bij om de lokale economie te slopen. Dus dat zie ik niet zo gauw gebeuren.
Je onderbouwing bestaat helaas voor een groot deel uit wensdenken. Er is namelijk vaak zat beargumenteerd waarom die chaos en ellende juist wel zou kunnen ontstaan in die libertarische 'samenleving', die collectieve belangen zijn namelijk vaak heel anders dan de losse belangen.quote:Het gaat over de gehanteerde discussietechniek, niet de argumenten an sich. Ik stel dat het onwaarschijnlijk is dat er uitbuiting plaats zal vinden, omdat vrijwel zeker is dat er vakbonden zullen ontstaan, arboregels via de markt gegenereerd zullen worden, en we zien dat je zonder wettelijk minimumloon best een prima samenleving kan hebben zonder uitbuiting. Ik onderbouw mijn standpunten. Dat is wat anders dan "mensen werken 12 uur per dag voor een hongerloontje" en al die andere als feit gepresenteerde statements zonder enige duiding die in dit topic voorbij komen.
Klopt, op deze wijze kan je het communisme, een theocratie of zelfs een fascistische samenleving ook als helemaal geweldig omschrijven. De theorie kent op elke dilemma een prachtig antwoord. Dit kan flink afwijken van de praktische haalbaarheid.quote:Op maandag 30 september 2013 12:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die vergelijking zal altijd een mal iets blijven, want die libertarische samenleving bestaat niet en kan ook nooit bestaan.
Het is dus een vergelijking van theorie en fantasie en de onweerlegbare praktijk en feiten van de huidige samenleving.
Veel mensen beseffen niet dat je het veel slechter kan treffen dan met de Nederlandse vakbonden.quote:Op maandag 30 september 2013 12:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vakbonden staan bekend om hun starre houding. Zie bijvoorbeeld het Frankrijk van nu en het pre-Thatcheriaanse Groot-Britannie. Het belang van de leden staat voorop en die komt niet altijd overeen met de economie. Dat lijkt met elkaar in tegenspraak, maar dat komt doordat jij uitgaat van de valse premisse dat de rationaal denkende homo economicus daadwerkelijk bestaat.
Dan kom ik gewoon met een goedkoper beter product. Nu zijn prijsafspraken verboden en dat maakt alles duurder.quote:Op maandag 30 september 2013 13:05 schreef deelnemer het volgende:
[..]
- Je beweert dat in een absolute vrije markt mensen vrij kunnen samenwerken en hun gedrag op elkaar kunnen afstemmen.
Dat leidt tot kartelvorming en dat is dan gelijk het einde van de vrije markt.
Als in een normale economie de vraag naar geld toeneemt stijgt de rente en visa versa. Door de rente kunstmatig laag te houden ontstaan slechte investeringen en te hoge prijzen.quote:Op maandag 30 september 2013 10:29 schreef deelnemer het volgende:
[..]
[..]
Marktwaarden zijn collectief subjectief. Alles wordt gewaardeerd dmv collectieve trends binnen de groep. Dit groepsgedrag gaat gepaard met hypes, want er is geen objectieve definitie van waarde. De tulpenmanie is juist karakteristiek voor markten.
Enkel in markten waar prijs de enige concurrentiemogelijkheid is. Dat gaat wellicht op voor de grondstofhandel, maar dat is het dan ook wel zo'n beetje. De enige die daar last van hebben zijn de handvol andere aanbieders, wier bedrijfsvoering minder efficiënt is. Bij veruit de meeste goederen spelen veel andere motieven, naast de prijs, een rol.quote:Op maandag 30 september 2013 13:05 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Enige bezwaren van mijn kant:
- Je beweert dat bedrijven in een absolute vrije markt niet genoodzaakt zijn te streven naar winst maximalisatie.
Maar de competitie dwingt dat af.
Het is hoogst onwaarschijnlijk dat één entiteit, behalve als het een overheid is, in staat is om zelfstandig een overschot aan arbeid te creëren. Daarbij geldt dat andersom ook: de arbeiders kunnen ook een tekort aan arbeid creëren. Equality of arms.quote:- Je beweert dat het prijsmechanisme niet dwingend is, omdat iedereen altijd vrij kan kiezen wat welke transacties hij aangaat onder welke voorwaarden.
Mensen met een zwakke onderhandelingspositie positie kun je dwingen om akkoord te gaan met een slechte voorstel. Door een overschot aan arbeid te creeren breng je arbeiders in een zwakke positie en kun je ze laten werken voor het bestaansminimum.
En een overheid beschermt ons tegen een crisis? Bovendien heb ik al eerder gesteld dat coöperatie in principe geen probleem is, daar markten onderling concurreren. Een kartel kan moeilijk alle markten in hun geheel omvatten, en als dat al zo is, dan noemen we het een totalitaire overheid.quote:- Je beweert dat marktfalen niets meer is dan wat imperfecties.
Marktfalen kan een hele economie in het slop brengen, zonder dat je daar nog uit kan komen via het prijsmechanisme. Mensen kunnen elkaar gevangen kunnen houden in een sub-optimale situatie, omdat niemand daarin individueel zijn eigen positie kan verbeteren. Dit probleem bestaat in niet-coöperatieve spelsituaties. In vrije markten zijn concurrenten per definitie niet-coöperatief.
Er is in een anarcho-kapitalistisch systeem geen overheid om zo'n kartelverbod af te dwingen. De anarcho-kapitalisten gaan er vanuit dat de markt zulke "problemen" zelf oplost. Als jij het dan geen vrije markt meer wenst te noemen is dat prima, maar weinig relevant voor de libertarische theorie.quote:- Je beweert dat in een absolute vrije markt mensen vrij kunnen samenwerken en hun gedrag op elkaar kunnen afstemmen.
Dat leidt tot kartelvorming en dat is dan gelijk het einde van de vrije markt.
Mooi.quote:Kortom, je grossiert in onzin.
Jij verwijt mij te trollen terwijl jij in deeltje negen plots met de ontdekking komt dat het libertarisme slechts een theorie is?quote:Op maandag 30 september 2013 13:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Niet trollen.
Zoals jij het omschreef ...lijkt het een vergelijking van twee realiteiten.
In fantasie kun je van alles beweren, dus.
Nee, ik zeg dat men de neiging heeft een hoop dingen als feit te stellen, zonder het te onderbouwen, en daarmee de bal constant bij de libertaristen ligt. Dat is een behoorlijk kinderachtige en inefficiënte discussiehouding. Dat het libertarische gedachtegoed bestaat op hypotheses en "waarschijnlijkheden", naast het gewenste terugtreden van de overheid dan, lijkt mij, zeker na de ontdekking van Bluesdude, evident. Maar ik doe in ieder geval moeite om mijn hypotheses aannemelijk te maken. En dat is zeker geen verwijt dat ik richting iedereen hier maak, ik heb een aantal kwalitatief goede posts van Madscientist en Deelnemer voorbij zien komen.quote:Op maandag 30 september 2013 13:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je zegt dat men voorbij gaat aan een feit, terwijl het bepaald geen feit is...
De situatie is niet zo binair als jij hem graag zou zien. Ik geef je mijn mening. Hoe jij dat in jouw binaire systeem verwerkt mag je helemaal zelf weten.quote:[..]
Dat is dus een "Ja" op mijn vraag? Dat is namelijk nogal een stap richting barbarisme als je het mij vraagt.
Uiteraard. Het is dan ook geen garantie voor de zevende hemel. Hetzelfde valt namelijk te zeggen over overheden.quote:[..]
Een vakbond of zo'n modern gilde zal vooral opkomen voor het directe belang van haar leden. Dat kan heel goed geheel anders zijn dan het belang van de samenleving of maatschappij.
[..]
Nogmaals: het zijn hypotheses die ik enigszins aannemelijk probeer te maken. Het blijft een theorie. Die argumenten zijn vaak involledig en houden op bij "er is geen overheid meer dus...", zonder verdere, mogelijke, invulling van de leemtes die die teruggetrokken overheid zal laten.quote:[..]
Je onderbouwing bestaat helaas voor een groot deel uit wensdenken. Er is namelijk vaak zat beargumenteerd waarom die chaos en ellende juist wel zou kunnen ontstaan in die libertarische 'samenleving', die collectieve belangen zijn namelijk vaak heel anders dan de losse belangen.
Je begrijpt duidelijk niet hoe de markt werkt. Hier een stukje geschiedenis.quote:Op maandag 30 september 2013 12:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is maar waar je prioriteiten liggen, inderdaad.
Tevens lijkt het mij inderdaad wat optimistisch te veronderstellen dat werknemers in Libertopia niet 12 uur per dagen en 7 dagen per week moeten werken.
Want wat zegt de baas als je weigert? Je hoeft hier niet te werken.
quote:In 1914, Henry Ford started an industrial revolution by more than doubling wages to $5 a day—a move that helped build the U.S. middle class and the modern economy. Bron: http://corporate.ford.com(...)l/677-5-dollar-a-day
Het is niet gunstig voor mensen die verwachten dat ze met niks doen andermans geld krijgen. Alle anderen worden er beter van.quote:Op maandag 30 september 2013 12:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het idee alleen al dat wat de markt als uitkomst geeft misschien voor de samenleving als geheel niet zo gunstig is komt helaas niet zo door...
Verkleining is toch helemaal niet de discussie hier? Ik ben voorstander van deregulering (waar mogelijk), lastenverlichting en een overheid die een paar stapjes terugdoet. Dat is echter iets compleet anders dan wat het libertarisme voorstaat.quote:Op maandag 30 september 2013 13:20 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik denk dat veel mensen die hier verkleining van de overheid tegenstaan niet een eigen zaak hebben. Niet met alle overheidsellende te maken hebben.
Ja, ik ken Ford. De uitzondering die de regel bevestigt. Overigens gaat die vlieger niet meer op in een sterk geglobaliseerde wereld.quote:Op maandag 30 september 2013 13:27 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je begrijpt duidelijk niet hoe de markt werkt. Hier een stukje geschiedenis.
[..]
De voortrekker die anderen liet volgen. Dat is zoals de markt werkt.quote:Op maandag 30 september 2013 13:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, ik ken Ford. De uitzondering die de regel bevestigt. Overigens gaat die vlieger niet meer op in een sterk geglobaliseerde wereld.
Volgens mij zijn de meeste mensen hier niet tegen een verkleining van de overheid of tegen lagere belastingen en efficientere dienstverlening. Ze hebben echter wel problemen met een doldwaze ideologie als het libertarisme, net zoals ze bijvoorbeeld het communisme niet zien zitten.quote:Op maandag 30 september 2013 13:20 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik denk dat veel mensen die hier verkleining van de overheid tegenstaan niet een eigen zaak hebben. Niet met alle overheidsellende te maken hebben.
Neehoor. Het minarchisme staat gewoon een overheid voor. Onderdeel van het libertarisme.quote:Op maandag 30 september 2013 13:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Verkleining is toch helemaal niet de discussie hier? Ik ben voorstander van deregulering (waar mogelijk), lastenverlichting en een overheid die een paar stapjes terugdoet. Dat is echter iets compleet anders dan wat het libertarisme voorstaat.
Nope. Lees nog eens goed wat er staat en waar het over gaat.quote:Op maandag 30 september 2013 13:28 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het is niet gunstig voor mensen die verwachten dat ze met niks doen andermans geld krijgen. Alle anderen worden er beter van.
Waarom wordt de overheid alleen maar groter en logger en neemt de regeldrift alleen maar toe dan?quote:Op maandag 30 september 2013 13:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de meeste mensen hier niet tegen een verkleining van de overheid
Anderen liet volgen? Op tal van plekken op deze aardkloot worden werknemers nog steeds onderbetaald, is sprake van kinderarbeid en absurd lange werkdagen.quote:Op maandag 30 september 2013 13:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De voortrekker die anderen liet volgen. Dat is zoals de markt werkt.
Wat koos voorstaat heeft natuurlijk niets met het 'minarchisme' of een van de tientallen andere, vers te verzinnen, substromingen van het libertarisme te maken.quote:Op maandag 30 september 2013 13:33 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Neehoor. Het minarchisme staat gewoon een overheid voor. Onderdeel van het libertarisme.
Ik vind dit echt laffe ranzige praat.quote:Op maandag 30 september 2013 13:33 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Neehoor. Het minarchisme staat gewoon een overheid voor. Onderdeel van het libertarisme.
Dat klopt, maar brengt een vrije markt je daar? Veel mensen worden ongelukkig.van agressieve competitie. Veel van de rechtse voorstanders van anarcho-kapitalime zijn uitermate agressief en kennen geen empathie of mededogen.quote:Op maandag 30 september 2013 12:52 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
In welk geval de werknemers hun kwalificaties en bedrijvigheid zo laag mogelijk zullen houden. Vrijwel alle moderne HR-studies wijzen uit dat gelukkige werknemers, goede werknemers zijn.
Alles is relatief. Het machtsmotief is gericht op 'meer zijn dan de rest' en dat is alleen een verdelingskwestie.quote:Met appelleren aan de top van de samenleving is lang niet zo veel geld te verdienen dan door te appelleren aan de massa. De grootste ondernemingen zijn "volks"ondernemingen. Zoals je zelf eens zij: het grote geld zit in de massaproductie. Wallmart, Volkswagen.
Net zoals jouw kritiek op het verloopt van de discussie de jouwe is.quote:Dat is uiteraard jouw voorstelling van zaken
Dat zij ik ook niet. Ik zei dat het neo-liberalisme populair was, en de kritiek pas aanzwelde toen het faalde. Ik zie de populariteit van het libertarisme (in het licht van de kredietcrisis) als een vlucht vooruit.quote:Het neo-liberalisme staat niet gelijk aan het libertarisme. Het enkel privatiseren van een overheidsdienst betekent niet gelijk dat er andere aanbieders bestaan, of de markt enigszins vrijer is dan voorheen.
Dan moet je het idee van een vrije markt laten varen, want dat gaat niet samen.quote:Hier hebben we het al eerder over gehad: er is in een anarcho-kapitalistisch systeem geen overheid om zo'n verbod af te dwingen. In een vrije markt zullen er "kartels" van zowel werkgevers als werknemers kunnen ontstaan. Vakbonden zijn prima in een libertarisch systeem.
Die hebben Partial Minimum Wage: Set in certain industries or by region or bargaining agreementquote:Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Finland, Zweden, Italië en Cyprus.
Dat klopt, maar dat is een inzicht die uitgaat van een globaal perspectief. Veel voorstanders van een absolute vrije markteconomie gaan alleen uit van hun eigen voordeel, zoals anarcho-kapitalisten (bv raptorix in het vorige topic deel)quote:Dus niemand heeft baat bij het instandhouden van armoede van anderen.
Is dat de wens van degenen in dit topic?quote:Op maandag 30 september 2013 13:33 schreef Luigi het volgende:
[..]
Waarom wordt de overheid alleen maar groter en logger en neemt de regeldrift alleen maar toe dan?
Nuja, dat weet ik niet zo goed, ik val er ook maar in, maar het lijkt in ieder geval niet de trend in Nederland de afgelopen 10 - 15 jaar.quote:Op maandag 30 september 2013 13:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is dat de wens van degenen in dit topic?
Dit lijkt wel de standaard tactiek van de zogenaamde 'libertariers'...quote:Op maandag 30 september 2013 13:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vind dit echt laffe ranzige praat.
Jij, en dat doe je slim overigens, doet heel bewust overkomen alsof de critici in dit topic per definitie voorstander zijn van een grote overheid.
'Die users hebben vast geen eigen bedrijf'.
Slim Appelmans.
Dat het in de praktijk tegenvalt ben ik met je eens. Maar dat wil niet zeggen dat de non-libertariërs pleiten voor een uitdijende overheidquote:Op maandag 30 september 2013 13:43 schreef Luigi het volgende:
[..]
Nuja, dat weet ik niet zo goed, ik val er ook maar in, maar het lijkt in ieder geval niet de trend in Nederland de afgelopen 10 - 15 jaar.
Nou ja, een vakbond is een machtsstructuur die uiteindelijk zijn eigen voortbestaan in stand wil houden. De lokale economie is daarbij niet het speerpunt van beleid.quote:Op maandag 30 september 2013 12:34 schreef Pokkelmans het volgende:
Nou ja, je hebt het nu over waarschijnlijkheid, maar in je post waar je het poneren van onbeargumenteerde feiten bekritiseerde, postte je een alinea verder het bovenstaande zelf al weer als feit.quote:Het gaat over de gehanteerde discussietechniek, niet de argumenten an sich. Ik stel dat het onwaarschijnlijk is dat er uitbuiting plaats zal vinden, omdat vrijwel zeker is dat er vakbonden zullen ontstaan, arboregels via de markt gegenereerd zullen worden, en we zien dat je zonder wettelijk minimumloon best een prima samenleving kan hebben zonder uitbuiting. Ik onderbouw mijn standpunten. Dat is wat anders dan "mensen werken 12 uur per dag voor een hongerloontje" en al die andere als feit gepresenteerde statements zonder enige duiding die in dit topic voorbij komen.
Nee vooral anderen eigenlijk. Maar omdat de staat een corrumperende instantie is, accepteer je de markt met die imperfecties. Daar ben ik het niet geheel mee eens, maar ook in dit topic worden zelfs die imperfecties door velen nog weggemasseerd met nogal non-empirische argumenten.quote:[..]
Dat is helemaal niet mijn insteek geweest, en ook niet het "doel" van dit topic. Het gaat om de vergelijking tussen een libertarische samenleving en de huidige. Niet tussen een libertarische samenleving en de zevende hemel.
Als jij meent dat ik mij van dergelijke retoriek bedien is dat betreurenswaardig, daar ik herhaaldelijk de imperfecties van de markt heb beaamd.
Dat snap ik. Een koe is een dier maar een dier is geen koequote:Op maandag 30 september 2013 13:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat het in de praktijk tegenvalt ben ik met je eens. Maar dat wil niet zeggen dat de non-libertariërs pleiten voor een uitdijende overheid
Nouja, laat ik het zo zeggen, ik hoop dat de mens(heid) ooit zover komt dat we het zonder overheid af kunnen. Maar of dat een erg realistische gedachte is, geen idee. Op de korte termijn niet neequote:Op maandag 30 september 2013 13:50 schreef KoosVogels het volgende:
Overigens is het libertarisme natuurlijk best schattig in al z'n eenvoud. Ergens is het goed vergelijking met The Venus Project en zijn resources based economy. Leuke ideeën, maar zijn, om te slagen, afhankelijk van een gigantische hoeveelheid ultra-positief wensdenken.
Dat was niet plots. Dat zie ik al jaren zo en schreef ik eerder in deze serie.quote:Op maandag 30 september 2013 13:27 schreef Pokkelmans het volgende:
Jij verwijt mij te trollen terwijl jij in deeltje negen plots met de ontdekking komt dat het libertarisme slechts een theorie is?
Het is ook niet zo vreemd dat in een welvarende, westerse democratie als Nederland het idee van het roer totaal omgooien niet zo heel erg populair is.quote:Op maandag 30 september 2013 13:49 schreef Luigi het volgende:
[..]
Dat snap ik. Een koe is een dier maar een dier is geen koe. Maar er is in Nederland zo weinig te kiezen op dat vlak, op écht liberaal vlak dus, niet dat rijkeluisliberalisme van de VVD, maar gewoon échte vrijheid, dat ik me voor kan stellen dat je soms een beetje doorschiet in je gedachten en gedachtengoed. Het regeltjes maken en controleren zit de Nederlander in het bloed, lijkt het.
Zelf heb ik verder niet zo veel met het libertarisme maar vanuit de ultieme vrijheidsgedachte vind ik het wel interessant.
quote:Op maandag 30 september 2013 13:27 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je begrijpt duidelijk niet hoe de markt werkt. Hier een stukje geschiedenis.
Ja, op hun eigen website gaan ze natuurlijk doen alsof ze zelf de middle class in het zadel hebben geholpen. In werkelijkheid was dat voor een groot deel te danken aan vakbonden en collectief protest van arbeiders die werkgevers stimuleerden om die onvrede 'af te kopen' met hogere lonen, voordat ze gelyncht werden.quote:In 1914, Henry Ford started an industrial revolution by more than doubling wages to $5 a day—a move that helped build the U.S. middle class and the modern economy. Bron: http://corporate.ford.com(...)l/677-5-dollar-a-day
En ook veel beter. Nederlandse vakbonden zijn al lang ingekapseld in het establishment, en accepteren loonmatiging om te 'concurreren met het buitenland'. Ooit leefde er onder vakbonden nog een idee van internationale solidariteit, maar die is al lang verkwanseld.quote:Op maandag 30 september 2013 13:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Veel mensen beseffen niet dat je het veel slechter kan treffen dan met de Nederlandse vakbonden.
Klopt. Al die jaren gematigd sociaal liberalisme / sociaal democratie hebben ons natuurlijk ook wel ergens gebracht. Maar goed, een communist in Amerika zal ook niet zien wat het kapitalisme gebracht heeftquote:Op maandag 30 september 2013 14:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is ook niet zo vreemd dat in een welvarende, westerse democratie als Nederland het idee van het roer totaal omgooien niet zo heel erg populair is.
Klopt, dat is ook mijn 'probleem' met veel libertariërs, ze rederen heel sterk vanuit hun eigen ideologische wereldbeeld en zien daardoor de praktische kanten wat over het hoofd.quote:Op maandag 30 september 2013 14:12 schreef Luigi het volgende:
[..]
Klopt. Al die jaren gematigd sociaal liberalisme / sociaal democratie hebben ons natuurlijk ook wel ergens gebracht. Maar goed, een communist in Amerika zal ook niet zien wat het kapitalisme gebracht heeft.
Aan de andere kant vind ik dat 'we' wel weer eens wat idealisme kunnen gebruiken, ipv de boekhouderscultuur die Nederland nu in zijn greep heeftquote:Op maandag 30 september 2013 14:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Klopt, dat is ook mijn 'probleem' met veel libertariërs, ze rederen heel sterk vanuit hun eigen ideologische wereldbeeld en zien daardoor de praktische kanten wat over het hoofd.
Kennelijk is het, zelfs al is het maar om je eigen zakken te vullen, goed voor de werkgever om zijn werknemers goed te behandelen.quote:Op maandag 30 september 2013 13:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat klopt, maar brengt een vrije markt je daar? Veel mensen worden ongelukkig.van agressieve competitie. Veel van de rechtse voorstanders van anarcho-kapitalime zijn uitermate agressief en kennen geen empathie of mededogen.
Ja, en wat bedoel je daarmee?quote:[..]
Alles is relatief. Het machtsmotief is gericht op 'meer zijn dan de rest' en dat is alleen een verdelingskwestie.
Vanzelfsprekend.quote:[..]
Net zoals jouw kritiek op het verloopt van de discussie de jouwe is.
Oke, dan had ik je verkeerd begrepen.quote:[..]
Dat zij ik ook niet. Ik zei dat het neo-liberalisme populair was, en de kritiek pas aanzwelde toen het faalde. Ik zie de populariteit van het libertarisme (in het licht van de kredietcrisis) als een vlucht vooruit.
Waarom zou dat niet samen gaan?quote:[..]
Dan moet je het idee van een vrije markt laten varen, want dat gaat niet samen.
Die "bargaining agreements" komen dus tot stand door vakbonden en werkgeversorganisaties.quote:
Ik denk dat eigen "belang" een betere term is, omdat een handeling niet per definitie (financieel) voordelig hoeft te zijn om in je belang te werken.quote:[..]
Dat klopt, maar dat is een inzicht die uitgaat van een globaal perspectief. Veel voorstanders van een absolute vrije markteconomie gaan alleen uit van hun eigen voordeel, zoals anarcho-kapitalisten (bv raptorix in het vorige topic deel)
Ja, in een ideale situatie heb je als arbeider ook gewoon wat aandelen in je onderneming.quote:Op maandag 30 september 2013 13:48 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Nou ja, een vakbond is een machtsstructuur die uiteindelijk zijn eigen voortbestaan in stand wil houden. De lokale economie is daarbij niet het speerpunt van beleid.
Vakbonden vertegenwoordigen arbeid, en de tegenstelling arbeid <> kapitaal zal altijd tot conflict leiden. Dat zie je nu al eeuwen aan de gang in feite. In de Sovjet-Unie dacht men dat dan op te lossen door de arbeiders via de staat ook meteen het kapitaal in handen te geven. Maar de staat kan niet arbeid vertegenwoordigen in zo'n situatie, zeker bij gebrek aan enige democratische controle.
Daarom ben ik ook voorstander van workers' self-management, dan hef je die categorieën arbeid<>kapitaal op.
Waar?quote:[..]
Nou ja, je hebt het nu over waarschijnlijkheid, maar in je post waar je het poneren van onbeargumenteerde feiten bekritiseerde, postte je een alinea verder het bovenstaande zelf al weer als feit.
Banen die er mét wettelijk minimumloon waarschijnlijk niet eens waren geweest omdat het de werkgever de moeite niet zou lonen er iemand voor in te huren.quote:Overigens heb je in Duitsland wel degelijk een legertje 'working poor', die moeten rondkomen van zgn. Minijobs terwijl dat eigenlijk ondoenlijk is.
Dat je het er niet mee eens bent was me al duidelijk geworden. Maar het is nogal frustrerend om te zien dat er mensen zijn die oprecht geloven dat libertariërs een natuurtoestand van Hobbes na willen streven, een oorlog van allen tegen allen.quote:[..]
Nee vooral anderen eigenlijk. Maar omdat de staat een corrumperende instantie is, accepteer je de markt met die imperfecties. Daar ben ik het niet geheel mee eens, maar ook in dit topic worden zelfs die imperfecties door velen nog weggemasseerd met nogal non-empirische argumenten.
Uiteindelijk is het zo dat dit soort verhitte topics altijd de neiging hebben om te verzanden in korte statements, waarbij er niet alles meer onderbouwd wordt, deels doordat er veel herhalingen van zetten zijn. Dat is wel een wetmatigheid eigenlijk.
Wat was volgens jou dan de constructieve bijdrage aan de discussie van die opmerking?quote:Op maandag 30 september 2013 14:01 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat was niet plots. Dat zie ik al jaren zo en schreef ik eerder in deze serie.
Ik vat nog eens samen hoe het zit met libertairen die dwepen met "de libertaire samenleving" . Die neigen ernaar hun fantasie als een realiteit te zien en zo denken ze dat een zinnige vergelijking met de real world mogelijk is.
Er is natuurlijk veel goeds hier in het westen. Dat zal ik nooit ontkennen. En lui achteroverzitten en andere mensen alles laten oplossen is ook een oplossing. Geen beste, maar een oplossing.quote:Op maandag 30 september 2013 14:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Klopt, dat is ook mijn 'probleem' met veel libertariërs, ze rederen heel sterk vanuit hun eigen ideologische wereldbeeld en zien daardoor de praktische kanten wat over het hoofd.
In termen van het percentage van het bbp was de overheid in de jaren 70 en 80 een stuk groter dan nu. Dat de regeldrift desondanks toeneemt heeft volgens mij twee oorzaken:quote:Op maandag 30 september 2013 13:33 schreef Luigi het volgende:
[..]
Waarom wordt de overheid alleen maar groter en logger en neemt de regeldrift alleen maar toe dan?
Dat is dus mijn grootste argument (gevoelsmatig) vóór libertarisme: een overheid zal er altijd en immer op uit zijn haar eigen macht te behouden of liefst te vergroten. Ten koste van alles.quote:Op maandag 30 september 2013 14:45 schreef Terecht het volgende:
[..]
1. Als je een ambtenarenapparaat hebt dan zullen die niet alleen de hele dag uit hun neus zitten vreten, ze zullen ook regeltjes gaan bedenken om de indruk te wekken dat ze onmisbaar werk verrichten, zeker als je budget afhankelijk is van de hoeveelheid werkzaamheden die je verricht. Voor ieder probleem is er wel een regel of draaiboek te bedenken, en dat gebeurt dan dus ook.
Hehe. Ambtenaren zijn gewoon van die oude IT-nerds van 50-60 die zichzelf onmisbaar hebben gemaakt.quote:Op maandag 30 september 2013 14:45 schreef Terecht het volgende:
[..]
In termen van het percentage van het bbp was de overheid in de jaren 70 en 80 een stuk groter dan nu. Dat de regeldrift desondanks toeneemt heeft volgens mij twee oorzaken:
1. Als je een ambtenarenapparaat hebt dan zullen die niet alleen de hele dag uit hun neus zitten vreten, ze zullen ook regeltjes gaan bedenken om de indruk te wekken dat ze onmisbaar werk verrichten, zeker als je budget afhankelijk is van de hoeveelheid werkzaamheden die je verricht. Voor ieder probleem is er wel een regel of draaiboek te bedenken, en dat gebeurt dan dus ook.
2. Voortschrijdende techniek. 30 jaar geleden kenden we nog geen internet of derivaten. Met derivaten is gebleken dat als je die ongereguleerd laat, de boel ontspoort.
quote:True freedom requires sacrifice and pain. Most human beings only think they want freedom. The truth is they yearn for the bondage of social order, rigid laws, materialism. The only freedom man really wants is to be comfortable.
De hutu's en tutsi's die elkaar uitmoorden in Rwanda, 1 miljoen in 100 dagen door een stammentwist zijn een voorbeeld dat dit toch wel stevig uit de hand kan lopen.quote:Op maandag 30 september 2013 14:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Er is natuurlijk veel goeds hier in het westen. Dat zal ik nooit ontkennen. En lui achteroverzitten en andere mensen alles laten oplossen is ook een oplossing. Geen beste, maar een oplossing.
Mijn grootste probleem met de overheid als systeem is oorlogzucht. Uiteraard zijn er ook stammenoorlogen en lokale slachtingen, maar niets moord op zo'n grote schaal als overheden.
De boel opschudden zorgt er niet voor dat de concentratie van macht blijvend verdwijnt...quote:Wellicht goed voor climate change, maar het lijkt mij niet wenselijk.
Mensen met macht gaan het misbruiken. Zo werkt de mens. Geen macht, geen misbruik en kleine macht is beter dan grote macht.
Toch klopt dit in de praktijk niet eens zo. De politiek schiet vaak alle kanten op zodat er weer noodgrepen komen maar er worden complete taken weggesneden of afgestoten.quote:Op maandag 30 september 2013 14:48 schreef Luigi het volgende:
[..]
Dat is dus mijn grootste argument (gevoelsmatig) vóór libertarisme: een overheid zal er altijd en immer op uit zijn haar eigen macht te behouden of liefst te vergroten. Ten koste van alles.
Het idee is dat het democratische proces de overheid de teugels kan aantrekken om die neiging te temperen, met gemengde successen.quote:Op maandag 30 september 2013 14:48 schreef Luigi het volgende:
[..]
Dat is dus mijn grootste argument (gevoelsmatig) vóór libertarisme: een overheid zal er altijd en immer op uit zijn haar eigen macht te behouden of liefst te vergroten. Ten koste van alles.
Nog steeds een schijntje met wat overheden doen. Het is naar, maar minder zonder overheid. Dat valt neem ik aan niet te ontkennen.quote:Op maandag 30 september 2013 15:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De hutu's en tutsi's die elkaar uitmoorden in Rwanda, 1 miljoen in 100 dagen door een stammentwist zijn een voorbeeld dat dit toch wel stevig uit de hand kan lopen.
1 miljoen doden in 100 dagen een schijntje? Toch niet vergeleken met pakweg een moderne westerse democratie?quote:Op maandag 30 september 2013 15:30 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nog steeds een schijntje met wat overheden doen. Het is naar, maar minder zonder overheid. Dat valt neem ik aan niet te ontkennen.
Wat een kansloze argumentatie.quote:Op maandag 30 september 2013 15:30 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nog steeds een schijntje met wat overheden doen. Het is naar, maar minder zonder overheid. Dat valt neem ik aan niet te ontkennen.
Nogal inderdaad, nu doet Appeltje net alsof Mark Rutte jaarlijks 10 miljoen mensen om laat brengen.quote:Op maandag 30 september 2013 15:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat een kansloze argumentatie.
Maar dat nog niet eens.quote:Op maandag 30 september 2013 15:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nogal inderdaad, nu doet Appeltje net alsof Mark Rutte jaarlijks 10 miljoen mensen om laat brengen.
Wat valt onder westerse democratie? Tellen we doden mee door overheidsfalen? Tot hoe ver gaan we terug?quote:Op maandag 30 september 2013 15:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
1 miljoen doden in 100 dagen een schijntje? Toch niet vergeleken met pakweg een moderne westerse democratie?
Ah. Een reversed Godwin. Mooi Koos.quote:Op maandag 30 september 2013 15:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar dat nog niet eens.
Ja, Rwanda was erg, maar in WOII vielen meer slachtoffers. Conclusie: de overheid zuigt.
Dan heb je een paar beste klappen van de molen gehad.
Een staat die genocide pleegt is gewoonweg geen argument voor, of tegen, het libertarisme.quote:Op maandag 30 september 2013 15:50 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ah. Een reversed Godwin. Mooi Koos.
Weet ik het hoever we terug moeten om jouw fantasie te voeden?quote:Op maandag 30 september 2013 15:48 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Wat valt onder westerse democratie? Tellen we doden mee door overheidsfalen? Tot hoe ver gaan we terug?
Wat weer een schijntje is vergeleken met wat buiten de overheden om gebeurde.quote:En ja een schijntje met wat overheden hebben afgemaakt in het verleden.
En dat wil je dan inruilen voor een systeem waarbij de mensen die het niet getroffen hebben maar gewoon weg mogen rotten in de goot.quote:Het is nu wat beter, maar ook onze heldenstaat is schuldig aan duizenden moorden. Maar als je de geschiedenis kent gaan zulke rampen op en neer.
Volgens mij probeer je zelf juist keer op keer de Godwin hier....quote:Op maandag 30 september 2013 15:50 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ah. Een reversed Godwin. Mooi Koos.
Mensen worden uitgebuit en behandeld zoals jij zegt door westerse mensen die handelsbarrières opwerpen voor mensen in derde wereld landen. Laat die mensen zelf hun spullen aan ons verkopen en ontwikkelingssamenwerking is in een klap overbodig (is het nu ook al).quote:Op maandag 30 september 2013 13:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Anderen liet volgen? Op tal van plekken op deze aardkloot worden werknemers nog steeds onderbetaald, is sprake van kinderarbeid en absurd lange werkdagen.
Het spreek wellicht voor je dat je altijd uitgaat van het positieve, maar erg realistisch is het gewoon niet.
De genocide in Rwanda blijkt zelfs een argument voor het libertarisme Koos.quote:Op maandag 30 september 2013 15:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een staat die genocide pleegt is gewoonweg geen argument voor, of tegen, het libertarisme.
Jouw oplossing is : overheden afschaffen toch ?quote:Op maandag 30 september 2013 15:48 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Wat valt onder westerse democratie? Tellen we doden mee door overheidsfalen? Tot hoe ver gaan we terug?
En ja een schijntje met wat overheden hebben afgemaakt in het verleden.
Het is nu wat beter, maar ook onze heldenstaat is schuldig aan duizenden moorden. Maar als je de geschiedenis kent gaan zulke rampen op en neer.
Wel of een overheid meer doden maakt dan een niet-overheid.quote:Op maandag 30 september 2013 15:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een staat die genocide pleegt is gewoonweg geen argument voor, of tegen, het libertarisme.
Ik heb geen oplossing, maar een overheid en dwang lijkt mij de slechtste.quote:Op maandag 30 september 2013 15:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jouw oplossing is : overheden afschaffen toch ?
Dat is een sprookje. Overheden kunnen niet definitief afgeschaft worden.
Mensen móeten overheden bouwen om de samenleving te organiseren.
Dat is geen kwestie van keuze - wel of niet een overheid bouwen- het is een sociologische wetmatigheid.
Idd de mensheid moet leren die hiërarchieën onder controle te houden.
Voorkomen dat machtconcentraties de macht overnemen voor verkeerde doeleinden.
Jonge...... wat flauw om mensen een standpunt in de schoenen te schuiven van "jij wil meer doden"quote:Op maandag 30 september 2013 15:55 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Wel of een overheid meer doden maakt dan een niet-overheid.
Een genocide krijg je niet voor elkaar zonder een overheid.
Als je meer doden wil is dat prima, maar het is mijn keuze niet,
Over welke producten met welk concreet effect heb je het nu? Want in de praktijk valt het over het algemeen erg mee. In iedere supermarkt liggen boontjes uit Ethiope en rozen uit Kenia. De varkens krijgen tapioca uit Thailand en de kippen soja uit Zuid-Amerika.quote:Op maandag 30 september 2013 15:53 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Mensen worden uitgebuit en behandeld zoals jij zegt door westerse mensen die handelsbarrières opwerpen voor mensen in derde wereld landen. Laat die mensen zelf hun spullen aan ons verkopen en ontwikkelingssamenwerking is in een klap overbodig (is het nu ook al).
Dus jij wilt niet de overheid afschaffen ?quote:Op maandag 30 september 2013 15:56 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik heb geen oplossing, maar een overheid en dwang lijkt mij de slechtste.
Hij kiest voor overheid, niet ik.quote:Op maandag 30 september 2013 15:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jonge...... wat flauw om mensen een standpunt in de schoenen te schuiven van "jij wil meer doden"
Neem de kruistochten. Mensen, verenigd door geloof, slachtten duizenden mensen af. Joden, moslims en christenen.quote:Op maandag 30 september 2013 15:55 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De genocide in Rwanda had niet zo gek veel met de overheid te maken. Behalve toen er werd ingegrepen om het te stoppen...quote:Op maandag 30 september 2013 15:55 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Een schijntje vergeleken met het aantal doden die overheden op hun naam hebben staan. 262 miljoen doden in de laatste 100 jaar door democide. http://en.wikipedia.org/wiki/Democidequote:Op maandag 30 september 2013 15:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
1 miljoen doden in 100 dagen een schijntje? Toch niet vergeleken met pakweg een moderne westerse democratie?
Onrendabelen weg laten rotten in de goot is dus stukken beter dan onze moderne westerse democratie?quote:Op maandag 30 september 2013 15:56 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik heb geen oplossing, maar een overheid en dwang lijkt mij de slechtste.
Dat is geen excuus om mensen moordlust in de schoenen te schuiven.quote:Op maandag 30 september 2013 15:57 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Hij kiest voor overheid, niet ik.
Ik weet niet wat goed is voor jou of mijn buurt. Daarom stem ik niet. Een overheid kan soms best ok zijn, maar ik geloof niet in mensen dwingen hoe te leven.quote:Op maandag 30 september 2013 15:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dus jij wilt niet de overheid afschaffen ?
Ik dacht van wel altijd .
Je gaat volgens mij niet in op mijn vraag.quote:Op maandag 30 september 2013 15:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een schijntje vergeleken met het aantal doden die overheden op hun naam hebben staan. 262 miljoen doden in de laatste 100 jaar door democide. http://en.wikipedia.org/wiki/Democide
Moet ik eriksd oproepen?quote:Op maandag 30 september 2013 15:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Onrendabelen weg laten rotten in de goot is dus stukken beter dan onze moderne westerse democratie?
Wees nou gewoon duidelijk.quote:Op maandag 30 september 2013 15:59 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik weet niet wat goed is voor jou of mijn buurt. Daarom stem ik niet. Een overheid kan soms best ok zijn, maar ik geloof niet in mensen dwingen hoe te leven.
Dat is een beetje mijn probleem. Ik stem niet, maar wil geen overheid. Ik wil zonder, maar wil het niet met dwang doen, dus door stemmen.quote:Op maandag 30 september 2013 15:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is geen excuus om mensen moordlust in de schoenen te schuiven.
Maar nu zeg je dat jij de overheid wilt afschaffen ?
Maar een stuk bozer tegen de gemiddelde overheidsontvanger.quote:Op maandag 30 september 2013 16:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die is een stuk socialer dan de gemiddelde libertarier
nou ja, in mijn ideale situatie heb je gewoon een 100% democratische onderneming, dus 1 werknemer 1 stem en geen rare aandelen-situatie waarmee uiteindelijk het management toch iha het meeste belang in handen heeft. Maar goed, beter dan niets.quote:Op maandag 30 september 2013 14:35 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Ja, in een ideale situatie heb je als arbeider ook gewoon wat aandelen in je onderneming.
Dat had ik hier in bold gequote: POL / Het Grote Libertarisme Topic #9quote:[..]
Waar?
Volgens mij is het zo dat als mensen in de onderklasse meer te besteden hebben, er procentueel het meeste nieuwe vraag gecreëerd wordt. Er zijn ook genoeg economen die onderbouwd hebben dat er bij verhogen van minimumloon niet direct arbeidsplaatsen verdwijnen. Dat zie je rond de discussie van minimumloon in de VS wel op dit moment. Bovendien komt het er in praktijk vaak op neer dat de werkgever/aandeelhouder het verrekt om zijn eigen hoge vergoeding/winsten in te krimpen ipv dat het niet zou lonen werkgevers in de onderste rangen wat meer te betalen. Maar de tucht van de markt dwingt je die winsten zo hoog mogelijk te houden. Kapitaal zoekt rendement.quote:[..]
Banen die er mét wettelijk minimumloon waarschijnlijk niet eens waren geweest omdat het de werkgever de moeite niet zou lonen er iemand voor in te huren.
Nou ja ik geloof ook niet dat wat Hobbes beschreef een natuurtoestand was. Mensen zijn namelijk geen solitaire dieren. Maar ik denk dat het evident is dat je met de vrije markt een systeem hebt waar eigenbelang wordt beloond. En daarmee stimuleer je dat gewoon. En dan kan men wel zeggen dat er in het libertarisme allerlei deugden worden bezongen, en dus realiteit zullen worden, maar daarmee is libertarisme gewoon een vat vol tegenstrijdigheden.quote:[..]
Dat je het er niet mee eens bent was me al duidelijk geworden. Maar het is nogal frustrerend om te zien dat er mensen zijn die oprecht geloven dat libertariërs een natuurtoestand van Hobbes na willen streven, een oorlog van allen tegen allen.
Omdat de huidige praktijk hem te ver gaat. Daar is ook best iets voor te zeggen. Hij is echter niet van de lijn dat mensen maar gewoon weg mogen rotten in de goot.quote:Op maandag 30 september 2013 16:03 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Maar een stuk bozer tegen de gemiddelde overheidsontvanger.
Nee, maar een nare dude kan meer doen als hij een miljoen mensen belasting kan afpersen dan een gast die 20000 euro heeft.quote:Op maandag 30 september 2013 16:03 schreef KoosVogels het volgende:
Volgens mij ontkent niemand dat er vreselijke misdaden zijn gepleegd door staten. Het is echter nogal naïef te veronderstellen dat die ellende verdwijnt wanneer je staten opdoekt.
Jullie beseffen dat achter de overheden die misdaden plegen mensen schuilgaan? Die figuren veranderen niet van de een op de andere dag.
Je oplossing is onzin.quote:Op maandag 30 september 2013 16:02 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat is een beetje mijn probleem. Ik stem niet, maar wil geen overheid. Ik wil zonder, maar wil het niet met dwang doen, dus door stemmen.
Iquote:Op maandag 30 september 2013 15:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Onrendabelen weg laten rotten in de goot is dus stukken beter dan onze moderne westerse democratie?
Is wegrotten in de goot het enige alternatief voor het verwennen van die groep met andermans geld door een ambtenaar?quote:Op maandag 30 september 2013 15:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar rijke kapitalisten wel.... en dat soort dictatortjes wil je toch stimuleren ?quote:Op maandag 30 september 2013 16:05 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee, maar een nare dude kan meer doen als hij een miljoen mensen belasting kan afpersen dan een gast die 20000 euro heeft.
Jij en ik kunnen geen paar duizend nukes kopen.
Sociaal zijn is een ambtenaar die geld uitdeelt?quote:Op maandag 30 september 2013 16:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die is een stuk socialer dan de gemiddelde libertarier
Nee, maar een clubje gelijkgestemde despoten in Libertopia wel. En een handvol nukes is genoeg om flink wat ellende te veroorzaken.quote:Op maandag 30 september 2013 16:05 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee, maar een nare dude kan meer doen als hij een miljoen mensen belasting kan afpersen dan een gast die 20000 euro heeft.
Jij en ik kunnen geen paar duizend nukes kopen.
Ik heb de hele reeks bijgelezen en ik moet zeggen dat ik met plezier jouw bijdragen en die van deelnemer heb gelezen. Goede posts.quote:
Er zijn nogal wat verschillende overheidsvormen geweest.quote:Op maandag 30 september 2013 16:06 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je oplossing is onzin.
Overheden vallen niet af te schaffen.
Je lijkt wel een paus die voorbehoedsmiddelen en buitenechtelijk seks ten strengste afwijst.
Dat is zijn oplossing tegen aids.
Maar dat is niet praktisch..... Je denkt schone handen te houden, maar ze zijn al vuil gemaakt door de realiteit niet te willen weten.
Het is wel een alternatief wat zonder sociale zekerheid veel vaker voor zal komen.quote:Op maandag 30 september 2013 16:06 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
I
[..]
Is wegrotten in de goot het enige alternatief voor het verwennen van die groep met andermans geld door een ambtenaar?
Zij hebben dat recht volgens libertairen.quote:Op maandag 30 september 2013 16:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, maar een clubje gelijkgestemde despoten in Libertopia wel. En een handvol nukes is genoeg om flink wat ellende te veroorzaken.
Wat is dit voor onzinnige vraag?quote:Op maandag 30 september 2013 16:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Sociaal zijn is een ambtenaar die geld uitdeelt?
Een horde opgezweepte gekken met kapmessen en kalashnikovs kreeg het ook voor elkaar.quote:Op maandag 30 september 2013 16:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, maar een clubje gelijkgestemde despoten in Libertopia wel. En een handvol nukes is genoeg om flink wat ellende te veroorzaken.
Die stammentwist is ook wel redelijk opgeschaald door de Belgen, dat was handiger om hun kolonie te besturen...quote:Op maandag 30 september 2013 15:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De hutu's en tutsi's die elkaar uitmoorden in Rwanda, 1 miljoen in 100 dagen door een stammentwist zijn een voorbeeld dat dit toch wel stevig uit de hand kan lopen.
Dat is nu juist het rare. Hele lieve mensen veranderen in monsters als ze in hun rol als overheidsdienaar zich de autoriteit van de staat aanmeten.quote:Op maandag 30 september 2013 16:03 schreef KoosVogels het volgende:
Volgens mij ontkent niemand dat er vreselijke misdaden zijn gepleegd door staten. Het is echter nogal naïef te veronderstellen dat die ellende verdwijnt wanneer je staten opdoekt.
Jullie beseffen dat achter de overheden die misdaden plegen mensen schuilgaan? Die figuren veranderen niet van de een op de andere dag.
Je geeft telkens als oplossing : overheden afschaffen.quote:Op maandag 30 september 2013 16:08 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Er zijn nogal wat verschillende overheidsvormen geweest.
De realiteit snap ik en ik heb al gezegd dat ik de oplossing niet weet. Ik heb ideeen over hoe het zou kunnen, dat wel.
Dat kan. Jij en ik zouden een nuke kunnen maken in je flat in Orkastan. Maar nooit op de schaal van een overheid.quote:Op maandag 30 september 2013 16:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Had het over de genocide in de jaren '90.quote:Op maandag 30 september 2013 16:10 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Die stammentwist is ook wel redelijk opgeschaald door de Belgen, dat was handiger om hun kolonie te besturen...
Nee hij geeft als wondermiddel mensen de vrijheid geven hun eigen keuzes te maken in het leven en ze niet te dwingen mee te doen aan in hun ogen falende collectieve oplossingen die de overheid dwingend aanbiedt.quote:Op maandag 30 september 2013 16:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je geeft telkens als oplossing : overheden afschaffen.
Wees dan eerlijk dat dit jouw wondermiddel is.
Je vergeet dat onderdeel van lolbertopia ook een veel grotere beschikbaarheid van wapens is. Met relatief eenvoudige wapens is heel veel dood en ellende te zaaien.quote:Op maandag 30 september 2013 16:12 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat kan. Jij en ik zouden een nuke kunnen maken in je flat in Orkastan. Maar nooit op de schaal van een overheid.
Dat laatste zou ik ook zien als keuzevrijheid.quote:Op maandag 30 september 2013 16:13 schreef Belabor het volgende:
Stelling: volledige keuzevrijheid bestaat niet, omdat in dat geval ook de keuze om in het geheel geen keuze te maken bestaat.
De mensen die achter Hitler aanliepen en hem toejuichten hadden al de schurft aan joden, nog voordat die haat in een overheidsjasje werd gestoken.quote:Op maandag 30 september 2013 16:11 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat is nu juist het rare. Hele lieve mensen veranderen in monsters als ze in hun rol als overheidsdienaar zich de autoriteit van de staat aanmeten.
Dat geeft hij niet aan.quote:Op maandag 30 september 2013 16:13 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee hij geeft als wondermiddel mensen de vrijheid geven hun eigen keuzes te maken in het leven en ze niet te dwingen mee te doen aan in hun ogen falende collectieve oplossingen die de overheid dwingend aanbiedt.
Gezien het vrij opvliegende temperament van velen die zich libertariër noemen is dat niet zo vreemdquote:Op maandag 30 september 2013 16:11 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat is nu juist het rare. Hele lieve mensen veranderen in monsters als ze in hun rol als overheidsdienaar zich de autoriteit van de staat aanmeten.
Ik heb geen wondermiddel. Lees eens. Ik weet het juist niet. Ik ben niet voor dwang en dus tegen een overheid, maar wil het niet met dwang afschaffen. Conflictie, ja, bestwel. Daarom ben ik ook tegen minarchisten en de Ron Paulers.quote:Op maandag 30 september 2013 16:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je geeft telkens als oplossing : overheden afschaffen.
Wees dan eerlijk dat dit jouw wondermiddel is.
Klopt. Daarnaast zijn er altijd omstandigheden die mensen een bepaalde richting in dwingen.quote:Op maandag 30 september 2013 16:13 schreef Belabor het volgende:
Stelling: volledige keuzevrijheid bestaat niet, omdat in dat geval ook de keuze om in het geheel geen keuze te maken bestaat.
Vraag en aanbod. Er zijn ongetwijfeld terroristen in libertopia en zonder overheid om de boel in de gaten te houden wordt het verhandelen van allerhande wapentuig wel erg makkelijk.quote:Op maandag 30 september 2013 16:12 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat kan. Jij en ik zouden een nuke kunnen maken in je flat in Orkastan. Maar nooit op de schaal van een overheid.
Chemische en biologische wapens zijn makkelijker te maken dan atoomwapens toch ?quote:Op maandag 30 september 2013 16:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je vergeet dat onderdeel van lolbertopia ook een veel grotere beschikbaarheid van wapens is. Met relatief eenvoudige wapens is heel veel dood en ellende te zaaien.
Dat zou ik maar doen ja. Jij bent als eerste je baan kwijt. Verder dan dat gaat het niet. Libertariers hangen tenslotte het NAP aan.quote:Op maandag 30 september 2013 16:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Gezien het vrij opvliegende temperament van velen die zich libertariër noemen is dat niet zo vreemd. Als dat soort figuren de meerderheid in een land vormen houd ik mijn hart vast...
Klopt. In de sociale staten ook en in onze overheidstaat krijgen lokale gekkies ook wapens. Noorwegen is best een overheid.quote:Op maandag 30 september 2013 16:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je vergeet dat onderdeel van lolbertopia ook een veel grotere beschikbaarheid van wapens is. Met relatief eenvoudige wapens is heel veel dood en ellende te zaaien.
Klopt, ook dat is een optiequote:Op maandag 30 september 2013 16:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Chemische en biologische wapens zijn makkelijker te maken dan atoomwapens toch ?
En goedkoper .
Wel..... libertairen geven iedereen dat recht . Ze willen al die verboden opheffen.
Wie zegt dat controle wegvalt als er geen overheid meer is?quote:Op maandag 30 september 2013 16:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vraag en aanbod. Er zijn ongetwijfeld terroristen in libertopia en zonder overheid om de boel in de gaten te houden wordt het verhandelen van allerhande wapentuig wel erg makkelijk.
Ze willen je verbieden geweld tegen iemand te initiëren. Verboden die de staat uitvaardigt werken niet bij criminelen en terroristen. Verboden werken alleen voor brave burgers die zonder die verboden ook al niet van die wapens zouden maken.quote:Op maandag 30 september 2013 16:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Chemische en biologische wapens zijn makkelijker te maken dan atoomwapens toch ?
En goedkoper .
Wel..... libertairen geven iedereen dat recht . Ze willen al die verboden opheffen.
Joh, mijn persoonlijke omstandigheden er keer op keer bij trekken is natuurlijk een stupide zwaktebod.quote:Op maandag 30 september 2013 16:17 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat zou ik maar doen ja. Jij bent als eerste je baan kwijt. Verder dan dat gaat het niet. Libertariers hangen tenslotte het NAP aan.
We gaan met z'n allen inlichtingendiensten van het kaliber CIA financieren?quote:Op maandag 30 september 2013 16:18 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Wie zegt dat controle wegvalt als er geen overheid meer is?
Het enige wat we steeds krijgen zijn valse onzinnige aannames die als vaststaand feit worden gepresenteerd.quote:Op maandag 30 september 2013 16:18 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Wie zegt dat controle wegvalt als er geen overheid meer is?
Dood en verderf zaaien kan dus prima op een grotere schaal dan de Noorse of Nederlandse overheid doet.quote:Op maandag 30 september 2013 16:17 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Klopt. In de sociale staten ook en in onze overheidstaat krijgen lokale gekkies ook wapens. Noorwegen is best een overheid.
Ja... je bent tegen een overheid.quote:Op maandag 30 september 2013 16:15 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik heb geen wondermiddel. Lees eens. Ik weet het juist niet. Ik ben niet voor dwang en dus tegen een overheid, maar wil het niet met dwang afschaffen. Conflictie, ja, bestwel. Daarom ben ik ook tegen minarchisten en de Ron Paulers.
Waarom zouden we dat doen? Staten hebben zulke instanties. Wat moeten burgers daarmee?quote:Op maandag 30 september 2013 16:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
We gaan met z'n allen inlichtingendiensten van het kaliber CIA financieren?
Zie Amerikaanse overheid.quote:Op maandag 30 september 2013 16:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dood en verderf zaaien kan dus prima op een grotere schaal dan de Noorse of Nederlandse overheid doet.
Ja, maar de overheid was er om iedereen te beschermen!quote:Op maandag 30 september 2013 16:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dood en verderf zaaien kan dus prima op een grotere schaal dan de Noorse of Nederlandse overheid doet.
Dat heeft alles met overheden te maken. Zonder overheden geen terroristen.quote:Op maandag 30 september 2013 16:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Klopt, ook dat is een optie. Er is niet veel nodig. Momenteel zaaien terroristen ook veel dood en verderf, dat heeft ook weinig met overheid te maken.
Dan zijn het niet dezelfde goederen.quote:Op maandag 30 september 2013 13:27 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Enkel in markten waar prijs de enige concurrentiemogelijkheid is. Dat gaat wellicht op voor de grondstofhandel, maar dat is het dan ook wel zo'n beetje. De enige die daar last van hebben zijn de handvol andere aanbieders, wier bedrijfsvoering minder efficiënt is. Bij veruit de meeste goederen spelen veel andere motieven, naast de prijs, een rol.
Een grote groep kan zich minder makkelijk organiseren dan een kleine. Dat is in het voordeel van wergeversquote:Het is hoogst onwaarschijnlijk dat één entiteit, behalve als het een overheid is, in staat is om zelfstandig een overschot aan arbeid te creëren. Daarbij geldt dat andersom ook: de arbeiders kunnen ook een tekort aan arbeid creëren. Equality of arms.
Dat is niet een kwestie van naamgeving, maar de constatering dat daarmee het prijsmechanisme wordt ondermijnt. Dat mag wel, maar dan moet je ook voor lief menen dat de markt niet zoveel meer oplost. Maar omdat jij dat wel doet is het een tegenspraak.quote:En een overheid beschermt ons tegen een crisis? Bovendien heb ik al eerder gesteld dat coöperatie in principe geen probleem is, daar markten onderling concurreren. Een kartel kan moeilijk alle markten in hun geheel omvatten, en als dat al zo is, dan noemen we het een totalitaire overheid.
Er is in een anarcho-kapitalistisch systeem geen overheid om zo'n kartelverbod af te dwingen. De anarcho-kapitalisten gaan er vanuit dat de markt zulke "problemen" zelf oplost. Als jij het dan geen vrije markt meer wenst te noemen is dat prima, maar weinig relevant voor de libertarische theorie.
Het enige wat wij krijgen is een halve maatschappij waarin al het overige wordt ingevuld met een flinke dosis wensdenken.quote:Op maandag 30 september 2013 16:20 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het enige wat we steeds krijgen zijn valse onzinnige aannames die als vaststaand feit worden gepresenteerd.
Daarom doet een staat ook aan actieve vervolgingen van criminelen ed.quote:Op maandag 30 september 2013 16:19 schreef Paper_Tiger het volgende:
Verboden die de staat uitvaardigt werken niet bij criminelen en terroristen. Verboden werken alleen voor brave burgers die zonder die verboden ook al niet van die wapens zouden maken.
Dat doen ze over het algemeen in Noorwegen en Nederland dan ook prima. Waarom dan naar een systeem willen dat vooral garant staat voor veel meer geweld?quote:Op maandag 30 september 2013 16:23 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ja, maar de overheid was er om iedereen te beschermen!
Veel terroristen zijn religieus gedreven en willen hun wil aan anderen opleggen. Of die anderen deel uitmaken van een natiestaat, doet niet terzake.quote:Op maandag 30 september 2013 16:24 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat heeft alles met overheden te maken. Zonder overheden geen terroristen.
Onzin.quote:Op maandag 30 september 2013 16:24 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat heeft alles met overheden te maken. Zonder overheden geen terroristen.
Als jij de internationale wapenhandel een beetje in de gaten wil houden, is een CIA wel handig.quote:Op maandag 30 september 2013 16:22 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Waarom zouden we dat doen? Staten hebben zulke instanties. Wat moeten burgers daarmee?
Dat systeem staat dus niet zo garant.quote:Op maandag 30 september 2013 16:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat doen ze over het algemeen in Noorwegen en Nederland dan ook prima. Waarom dan naar een systeem willen dat vooral garant staat voor veel meer geweld?
De CIA die zelf wapens verkocht aan de mexicanen. Ja, Goed plan.quote:Op maandag 30 september 2013 16:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als jij de internationale wapenhandel een beetje in de gaten wil houden, is een CIA wel handig.
Je hebt de normale sociale controle. Piet zegt tegen Jan: doe nou nie Jannnnnnnnnnnn .. daar komt shit van.quote:Op maandag 30 september 2013 16:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het enige wat wij krijgen is een halve maatschappij waarin al het overige wordt ingevuld met een flinke dosis wensdenken.
Wie zegt dat de controle wegvalt? Ja, dat kun je niet weten, want Libertopia bestaat niet. Jij en Appel nemen voor het gemak gewoon effe aan dat de controle er is. Dat slaat natuurlijk nergens op.
Ik heb het over een CIA-achtige organisatie. Wie gaat er in Libertopia op toezien dat wapens niet in verkeerde handen vallen?quote:Op maandag 30 september 2013 16:28 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De CIA die zelf wapens verkocht aan de mexicanen. Ja, Goed plan.
Welke verkeerde handen?quote:Op maandag 30 september 2013 16:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb het over een CIA-achtige organisatie. Wie gaat er in Libertopia op toezien dat wapens niet in verkeerde handen vallen?
Daar zijn we het niet over eens. Hoe naar en vervelend ook overheden voorkomen zeer veel geweld en ellende. Jij wilt dat vrij doorgang geven.quote:Op maandag 30 september 2013 16:28 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat systeem staat dus niet zo garant.
Dat lijkt mij evident.quote:Op maandag 30 september 2013 16:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daar zijn we het niet over eens. Hoe naar en vervelend ook overheden voorkomen zeer veel geweld en ellende. Jij wilt dat vrij doorgang geven.
Religieuze fanaten die anderen kwaad willen doen met biologische rommel? Een of andere despoot die zijn wil probeert op te leggen aan een gebied?quote:
Nee, bijna niemand is echt aardig. Daarom wil ik ze geen miljard aan nukes geven.quote:Op maandag 30 september 2013 16:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Religieuze fanaten die anderen kwaad willen doen met biologische rommel? Een of andere despoot die zijn wil probeert op te leggen aan een gebied?
Of is iedereen plots goedaardig?
Ook geen probleem. Libertariers zijn immers anti-geweld, toch? Dus als we het libertarisme omarmen, is iedereen plotseling tegen geweld, nietwaar?quote:Op maandag 30 september 2013 16:33 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik ben niet zo voor wapens, maar wel voor vrije verkeer van alle goederen.
Ook als dat veel dood en verderf tot gevolg heeft?quote:Op maandag 30 september 2013 16:33 schreef Boze_Appel het volgende:
Waarom zou iemand geen nukes kunnen kopen als er geen staat is? Vraag en aanbod. En zo duur zijn die dingen nou ook weer niet.quote:Op maandag 30 september 2013 16:33 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee, bijna niemand is echt aardig. Daarom wil ik ze geen miljard aan nukes geven.
Nee, uiteraard niet. Maar heb je liever een miljard euro met grote wapens dan een mafkees met een hakbijl?quote:Op maandag 30 september 2013 16:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ook geen probleem. Libertariers zijn immers anti-geweld, toch? Dus als we het libertarisme omarmen, is iedereen plotseling tegen geweld, nietwaar?
Je bedoeld die wapens die naar groepen gaan die ergens tegen een staat vechten?quote:Op maandag 30 september 2013 16:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als jij de internationale wapenhandel een beetje in de gaten wil houden, is een CIA wel handig.
Ik denk niet dat jij die tank kan kopen en onderhouden. Laat staan die heli's van de autist.quote:Op maandag 30 september 2013 16:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom zou iemand geen nukes kunnen kopen als er geen staat is? Vraag en aanbod. En zo duur zijn die dingen nou ook weer niet.
Envelopje met anthrax versturen naar iemand dus?quote:Op maandag 30 september 2013 16:33 schreef Boze_Appel het volgende:
Als je er niet in gelooft ben je cynisch en zuur.quote:Op maandag 30 september 2013 16:31 schreef KoosVogels het volgende:
Sorry, maar als je werkelijk gelooft in Libertopia ben je toch echt een kleuter.
Briefpost is een overheidsverplichting. Dus uhm.quote:Op maandag 30 september 2013 16:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Envelopje met anthrax versturen naar iemand dus?
Dat moet kunnen , in jouw ideologie. Een overheidsverbod is dwang en dat mag niet.
Al die argumenten van jouquote:Op maandag 30 september 2013 16:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Envelopje met anthrax versturen naar iemand dus?
Dat moet kunnen , in jouw ideologie. Een overheidsverbod is dwang en dat mag niet.
Waarom zou dat niet kunnen? Je zoekt eventueel wat zakenpartners en daarna wat handige technici die wat bij willen verdienen. Dat zal niet moeilijk worden want Libertopia kent geen sociaal vangnet. Extra centjes zijn dus welkom. Wie weet kun je nog de huurling uithangen.quote:Op maandag 30 september 2013 16:37 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik denk niet dat jij die tank kan kopen en onderhouden. Laat staan die heli's van de autist.
Of een optimistische realistquote:Op maandag 30 september 2013 16:38 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als je er niet in gelooft ben je cynisch en zuur.
Wat zeg je nou ?quote:Op maandag 30 september 2013 16:39 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Briefpost is een overheidsverplichting. Dus uhm.
quote:Op maandag 30 september 2013 16:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet kunnen? Je zoekt eventueel wat zakenpartners en daarna wat handige technici die wat bij willen verdienen. Dat zal niet moeilijk worden want Libertopia kent geen sociaal vangnet. Extra centjes zijn dus welkom. Wie weet kun je nog de huurling uithangen.
Alles wat je stelt is zo stupide dat ik daar geen discussie over ga hebben.quote:Op maandag 30 september 2013 16:43 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
jaja....
ga eens op de inhoud in..... blijf niet draaikonten..
De enige reden dat jij geen brieven met antrax verstuurt is dus het verbod daarop?quote:Op maandag 30 september 2013 16:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat zeg je nou ?
Je ontwijkt de gevolgen van het afschaffen van overheidsgeboden op het versturen per briefpost van dodelijke stoffen.
Jij zegt toch dat dit mag in jouw ideale wereld? En het kan ongestraft gebeuren, want straffen is dwang. En dat mag persé niet van jou
Hahaha. Wat lul je nou slap man. Briefpost is een overheidsverplichting. Ze moeten bezorgen.quote:Op maandag 30 september 2013 16:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat zeg je nou ?
Je ontwijkt de gevolgen van het afschaffen van overheidsgeboden op het versturen per briefpost van dodelijke stoffen.
Jij zegt toch dat dit mag in jouw ideale wereld? En het kan ongestraft gebeuren, want straffen is dwang. En dat mag persé niet van jou
En weinig met een verbod erop.quote:Op maandag 30 september 2013 16:45 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Hahaha. Wat lul je nou slap man. Briefpost is een overheidsverplichting. Ze moeten bezorgen.
Ik kan ook dodelijke crap je brievenbus ingooien. Dat heeft weinig met de post te maken.
Ik moet telkens al die omslachtige constructies om de brandweer en dijken te financieren slikken als zoete koek. Ook worden we beveiligd door een particuliere beveiligingsmacht.quote:
Jammer deze KV.quote:Op maandag 30 september 2013 16:31 schreef KoosVogels het volgende:
Sorry, maar als je werkelijk gelooft in Libertopia ben je toch echt een kleuter.
In de sweatshops in ontwikkelingslanden red je het niet als je streeft naar gelukkige werknemers. Mensen prijzen zich gelukkig als ze het net zo goed voor elkaar hebben als de buurman. Dus als de werkomstandigheden gelijk zijn als die van de concurrent is dat voldoende.quote:Op maandag 30 september 2013 14:27 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Kennelijk is het, zelfs al is het maar om je eigen zakken te vullen, goed voor de werkgever om zijn werknemers goed te behandelen.
Dat achter het marktmodel een machtsspel schuilgaat. Daarin zijn verschillen tussen mensen belangrijker dat absolute hoeveelheden.quote:Ja, en wat bedoel je daarmee?
Zie onderaan deze post: POL / Het Grote Libertarisme Topic #9quote:Waarom zou dat niet samen gaan?
Dat is ook geen marktwerking. Luister maar naar wat M. Thatcher daarvan vond.quote:Die "bargaining agreements" komen dus tot stand door vakbonden en werkgeversorganisaties.
Dat klopt, maar degene die uit eigenbelang alleen gaan voor het geld winnen de competitie.quote:Ik denk dat eigen "belang" een betere term is, omdat een handeling niet per definitie (financieel) voordelig hoeft te zijn om in je belang te werken.
Klopt. Maar er zijn wel de nodige regels waar je aan moet voldoen. En die zijn aangescherpt sinds Tristan. Neem aan dat die controle er niet is in Libertopia.quote:Op maandag 30 september 2013 16:51 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik kan in Nederland gewoon legaal een wapen kopen.
Die regels zijn weinig aangescherpt. Auti heeft nog gewoon wapens.quote:Op maandag 30 september 2013 16:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt. Maar er zijn wel de nodige regels waar je aan moet voldoen. En die zijn aangescherpt sinds Tristan. Neem aan dat die controle er niet is in Libertopia.
Auti kan dus een machinegeweer kopen.
Regels aanscherpen dus.quote:Op maandag 30 september 2013 16:57 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Die regels zijn weinig aangescherpt. Auti heeft nog gewoon wapens.
En een jaartje lid zijn van een schietclub is voldoende, of je nou schiet of niet.
Mwa, libertarisch betekend niet regelvrij, alleen gewoon niet door de overheid. Je krijgt dan wel een hilarische Belgische woonstaat omdat de du_kejes van deze wereld niet meer alles mogen plannen.quote:Op maandag 30 september 2013 16:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Regels aanscherpen dus.
Maar nee, in plaats daarvan wil jij alle belemmeringen voor Auti's opheffen.
Aha, dus over wapens worden wel afspraken (dus regels en handhaving, eigenlijk alweer een soort overheid) gemaakt maar bouwvoorschriften bestaan niet meer?quote:Op maandag 30 september 2013 17:01 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Mwa, libertarisch betekend niet regelvrij, alleen gewoon niet door de overheid. Je krijgt dan wel een hilarische Belgische woonstaat omdat de du_kejes van deze wereld niet meer alles mogen plannen.
Maar je kan prima met de buurt dingen afspreken bijvoorbeeld.
Je kunt wel afspraken maken, maar wie gaat erop toezien dat ze worden nageleefd? Auti kan wel zeggen dat ie geen wapens heeft, maar intussen ligt z'n hele kelder vol.quote:Op maandag 30 september 2013 17:01 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Mwa, libertarisch betekend niet regelvrij, alleen gewoon niet door de overheid. Je krijgt dan wel een hilarische Belgische woonstaat omdat de du_kejes van deze wereld niet meer alles mogen plannen.
Maar je kan prima met de buurt dingen afspreken bijvoorbeeld.
Heel wazig allemaal.quote:Op maandag 30 september 2013 17:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha, dus over wapens worden wel afspraken (dus regels en handhaving, eigenlijk alweer een soort overheid) gemaakt maar bouwvoorschriften bestaan niet meer?
Jij gaat niet naar verenigingen en clubs waar een structuur heerst?quote:Op maandag 30 september 2013 17:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha, dus over wapens worden wel afspraken (dus regels en handhaving, eigenlijk alweer een soort overheid) gemaakt maar bouwvoorschriften bestaan niet meer?
Als het egoïstisch gezien goed uitkomt moet het zeker op een bepaalde manier en anders alles vrijlaten, tot het weer vervelend uitkomt natuurlijk...quote:
Sorry maar je bent nogal wazig bezig op dit moment. Het ene moet helemaal vrij maar voor het andere moeten er stiekem toch wel afspraken en handhaving bestaan. Je mist gewoon iedere logica in je betoog...quote:Op maandag 30 september 2013 17:06 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Jij gaat niet naar verenigingen en clubs waar een structuur heerst?
Waar moeten er 4 overkoepelende extra lagen daarover zitten? Gemeente, provincie, land en de EU?
Libertarisme is het jasje dat iedereen past, zo doet men overkomen. Iedereen kan de voor hem of haar ideale samenleving creëren.quote:Op maandag 30 september 2013 17:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als het egoïstisch gezien goed uitkomt moet het zeker op een bepaalde manier en anders alles vrijlaten, tot het weer vervelend uitkomt natuurlijk...
Tuurlijk moeten er afspraken zijn, maar dat is niet nodig op overheidsniveau.quote:Op maandag 30 september 2013 17:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Sorry maar je bent nogal wazig bezig op dit moment. Het ene moet helemaal vrij maar voor het andere moeten er stiekem toch wel afspraken en handhaving bestaan. Je mist gewoon iedere logica in je betoog...
Oké dan, de lokale korfbalvereniging neemt de controle op wapenbezit ook voor zijn rekening.quote:Op maandag 30 september 2013 17:10 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Tuurlijk moeten er afspraken zijn, maar dat is niet nodig op overheidsniveau.
Lokale clubs en verenigingen, buurten en al dat soort dingen kunnen lokaal afgehandeld worden.
Waarom die controle?quote:Op maandag 30 september 2013 17:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oké dan, de lokale korfbalvereniging neemt de controle op wapenbezit ook voor zijn rekening.
quote:Op maandag 30 september 2013 17:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Libertarisme is het jasje dat iedereen past, zo doet men overkomen. Iedereen kan de voor hem of haar ideale samenleving creëren.
Hehe. Het kwartje is gevallen.quote:Op maandag 30 september 2013 17:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Libertarisme is het jasje dat iedereen past. Iedereen kan de voor hem of haar ideale samenleving creëren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |