abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131707686
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 13:27 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je begrijpt duidelijk niet hoe de markt werkt. Hier een stukje geschiedenis.
quote:
In 1914, Henry Ford started an industrial revolution by more than doubling wages to $5 a day—a move that helped build the U.S. middle class and the modern economy. Bron: http://corporate.ford.com(...)l/677-5-dollar-a-day
Ja, op hun eigen website gaan ze natuurlijk doen alsof ze zelf de middle class in het zadel hebben geholpen. In werkelijkheid was dat voor een groot deel te danken aan vakbonden en collectief protest van arbeiders die werkgevers stimuleerden om die onvrede 'af te kopen' met hogere lonen, voordat ze gelyncht werden.

En in werkelijkheid was Ford iemand die ongure types inhuurde om vakbondslieden in elkaar te meppen en journalisten hun camera's liet slopen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_the_Overpass

Maar dat zetten ze natuurlijk niet op de website

quote:
2s.gif Op maandag 30 september 2013 13:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Veel mensen beseffen niet dat je het veel slechter kan treffen dan met de Nederlandse vakbonden.
En ook veel beter. Nederlandse vakbonden zijn al lang ingekapseld in het establishment, en accepteren loonmatiging om te 'concurreren met het buitenland'. Ooit leefde er onder vakbonden nog een idee van internationale solidariteit, maar die is al lang verkwanseld.
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_131707774
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 14:08 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is ook niet zo vreemd dat in een welvarende, westerse democratie als Nederland het idee van het roer totaal omgooien niet zo heel erg populair is.
Klopt. Al die jaren gematigd sociaal liberalisme / sociaal democratie hebben ons natuurlijk ook wel ergens gebracht. Maar goed, een communist in Amerika zal ook niet zien wat het kapitalisme gebracht heeft ;).
pi_131707846
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 14:12 schreef Luigi het volgende:

[..]

Klopt. Al die jaren gematigd sociaal liberalisme / sociaal democratie hebben ons natuurlijk ook wel ergens gebracht. Maar goed, een communist in Amerika zal ook niet zien wat het kapitalisme gebracht heeft ;).
Klopt, dat is ook mijn 'probleem' met veel libertariërs, ze rederen heel sterk vanuit hun eigen ideologische wereldbeeld en zien daardoor de praktische kanten wat over het hoofd.
pi_131707906
quote:
2s.gif Op maandag 30 september 2013 14:14 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Klopt, dat is ook mijn 'probleem' met veel libertariërs, ze rederen heel sterk vanuit hun eigen ideologische wereldbeeld en zien daardoor de praktische kanten wat over het hoofd.
Aan de andere kant vind ik dat 'we' wel weer eens wat idealisme kunnen gebruiken, ipv de boekhouderscultuur die Nederland nu in zijn greep heeft ;).
pi_131708214
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 13:39 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat klopt, maar brengt een vrije markt je daar? Veel mensen worden ongelukkig.van agressieve competitie. Veel van de rechtse voorstanders van anarcho-kapitalime zijn uitermate agressief en kennen geen empathie of mededogen.
Kennelijk is het, zelfs al is het maar om je eigen zakken te vullen, goed voor de werkgever om zijn werknemers goed te behandelen.

quote:
[..]

Alles is relatief. Het machtsmotief is gericht op 'meer zijn dan de rest' en dat is alleen een verdelingskwestie.
Ja, en wat bedoel je daarmee?

quote:
[..]

Net zoals jouw kritiek op het verloopt van de discussie de jouwe is.
Vanzelfsprekend.

quote:
[..]

Dat zij ik ook niet. Ik zei dat het neo-liberalisme populair was, en de kritiek pas aanzwelde toen het faalde. Ik zie de populariteit van het libertarisme (in het licht van de kredietcrisis) als een vlucht vooruit.
Oke, dan had ik je verkeerd begrepen.

quote:
[..]

Dan moet je het idee van een vrije markt laten varen, want dat gaat niet samen.
Waarom zou dat niet samen gaan?

quote:
Die "bargaining agreements" komen dus tot stand door vakbonden en werkgeversorganisaties.
quote:
[..]

Dat klopt, maar dat is een inzicht die uitgaat van een globaal perspectief. Veel voorstanders van een absolute vrije markteconomie gaan alleen uit van hun eigen voordeel, zoals anarcho-kapitalisten (bv raptorix in het vorige topic deel)
Ik denk dat eigen "belang" een betere term is, omdat een handeling niet per definitie (financieel) voordelig hoeft te zijn om in je belang te werken.
pi_131708438
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 13:48 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Nou ja, een vakbond is een machtsstructuur die uiteindelijk zijn eigen voortbestaan in stand wil houden. De lokale economie is daarbij niet het speerpunt van beleid.
Vakbonden vertegenwoordigen arbeid, en de tegenstelling arbeid <> kapitaal zal altijd tot conflict leiden. Dat zie je nu al eeuwen aan de gang in feite. In de Sovjet-Unie dacht men dat dan op te lossen door de arbeiders via de staat ook meteen het kapitaal in handen te geven. Maar de staat kan niet arbeid vertegenwoordigen in zo'n situatie, zeker bij gebrek aan enige democratische controle.

Daarom ben ik ook voorstander van workers' self-management, dan hef je die categorieën arbeid<>kapitaal op.
Ja, in een ideale situatie heb je als arbeider ook gewoon wat aandelen in je onderneming.

quote:
[..]

Nou ja, je hebt het nu over waarschijnlijkheid, maar in je post waar je het poneren van onbeargumenteerde feiten bekritiseerde, postte je een alinea verder het bovenstaande zelf al weer als feit. ;)
Waar?
quote:
Overigens heb je in Duitsland wel degelijk een legertje 'working poor', die moeten rondkomen van zgn. Minijobs terwijl dat eigenlijk ondoenlijk is.
Banen die er mét wettelijk minimumloon waarschijnlijk niet eens waren geweest omdat het de werkgever de moeite niet zou lonen er iemand voor in te huren.
quote:
[..]

Nee vooral anderen eigenlijk. Maar omdat de staat een corrumperende instantie is, accepteer je de markt met die imperfecties. Daar ben ik het niet geheel mee eens, maar ook in dit topic worden zelfs die imperfecties door velen nog weggemasseerd met nogal non-empirische argumenten.

Uiteindelijk is het zo dat dit soort verhitte topics altijd de neiging hebben om te verzanden in korte statements, waarbij er niet alles meer onderbouwd wordt, deels doordat er veel herhalingen van zetten zijn. Dat is wel een wetmatigheid eigenlijk.
Dat je het er niet mee eens bent was me al duidelijk geworden. Maar het is nogal frustrerend om te zien dat er mensen zijn die oprecht geloven dat libertariërs een natuurtoestand van Hobbes na willen streven, een oorlog van allen tegen allen.

quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 14:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat was niet plots. Dat zie ik al jaren zo en schreef ik eerder in deze serie.
Ik vat nog eens samen hoe het zit met libertairen die dwepen met "de libertaire samenleving" . Die neigen ernaar hun fantasie als een realiteit te zien en zo denken ze dat een zinnige vergelijking met de real world mogelijk is.
Wat was volgens jou dan de constructieve bijdrage aan de discussie van die opmerking?
  † In Memoriam † maandag 30 september 2013 @ 14:42:02 #157
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_131708596
quote:
2s.gif Op maandag 30 september 2013 14:14 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Er is natuurlijk veel goeds hier in het westen. Dat zal ik nooit ontkennen. En lui achteroverzitten en andere mensen alles laten oplossen is ook een oplossing. Geen beste, maar een oplossing.

Mijn grootste probleem met de overheid als systeem is oorlogzucht. Uiteraard zijn er ook stammenoorlogen en lokale slachtingen, maar niets moord op zo'n grote schaal als overheden.

Wellicht goed voor climate change, maar het lijkt mij niet wenselijk.

Mensen met macht gaan het misbruiken. Zo werkt de mens. Geen macht, geen misbruik en kleine macht is beter dan grote macht.
Carpe Libertatem
  maandag 30 september 2013 @ 14:45:25 #158
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_131708697
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 13:33 schreef Luigi het volgende:

[..]

Waarom wordt de overheid alleen maar groter en logger en neemt de regeldrift alleen maar toe dan?
In termen van het percentage van het bbp was de overheid in de jaren 70 en 80 een stuk groter dan nu. Dat de regeldrift desondanks toeneemt heeft volgens mij twee oorzaken:
1. Als je een ambtenarenapparaat hebt dan zullen die niet alleen de hele dag uit hun neus zitten vreten, ze zullen ook regeltjes gaan bedenken om de indruk te wekken dat ze onmisbaar werk verrichten, zeker als je budget afhankelijk is van de hoeveelheid werkzaamheden die je verricht. Voor ieder probleem is er wel een regel of draaiboek te bedenken, en dat gebeurt dan dus ook.
2. Voortschrijdende techniek. 30 jaar geleden kenden we nog geen internet of derivaten. Met derivaten is gebleken dat als je die ongereguleerd laat, de boel ontspoort.
pi_131708784
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 14:45 schreef Terecht het volgende:

[..]

1. Als je een ambtenarenapparaat hebt dan zullen die niet alleen de hele dag uit hun neus zitten vreten, ze zullen ook regeltjes gaan bedenken om de indruk te wekken dat ze onmisbaar werk verrichten, zeker als je budget afhankelijk is van de hoeveelheid werkzaamheden die je verricht. Voor ieder probleem is er wel een regel of draaiboek te bedenken, en dat gebeurt dan dus ook.
Dat is dus mijn grootste argument (gevoelsmatig) vóór libertarisme: een overheid zal er altijd en immer op uit zijn haar eigen macht te behouden of liefst te vergroten. Ten koste van alles.
  † In Memoriam † maandag 30 september 2013 @ 14:49:31 #160
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_131708794
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 14:45 schreef Terecht het volgende:

[..]

In termen van het percentage van het bbp was de overheid in de jaren 70 en 80 een stuk groter dan nu. Dat de regeldrift desondanks toeneemt heeft volgens mij twee oorzaken:
2. Voortschrijdende techniek. 30 jaar geleden kenden we nog geen internet of derivaten. Met derivaten is gebleken dat als je die ongereguleerd laat, de boel ontspoort.
Hehe. Ambtenaren zijn gewoon van die oude IT-nerds van 50-60 die zichzelf onmisbaar hebben gemaakt.
Carpe Libertatem
pi_131708879
Hoewel ik er niet van hou om 'wijsheid' uit tv series te halen, moet ik bij discussies over libertarisme altijd denken aan een quote uit de serie Sons of Anarchy:

quote:
True freedom requires sacrifice and pain. Most human beings only think they want freedom. The truth is they yearn for the bondage of social order, rigid laws, materialism. The only freedom man really wants is to be comfortable.
pi_131709425
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 14:42 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Er is natuurlijk veel goeds hier in het westen. Dat zal ik nooit ontkennen. En lui achteroverzitten en andere mensen alles laten oplossen is ook een oplossing. Geen beste, maar een oplossing.

Mijn grootste probleem met de overheid als systeem is oorlogzucht. Uiteraard zijn er ook stammenoorlogen en lokale slachtingen, maar niets moord op zo'n grote schaal als overheden.
De hutu's en tutsi's die elkaar uitmoorden in Rwanda, 1 miljoen in 100 dagen door een stammentwist zijn een voorbeeld dat dit toch wel stevig uit de hand kan lopen.
quote:
Wellicht goed voor climate change, maar het lijkt mij niet wenselijk.

Mensen met macht gaan het misbruiken. Zo werkt de mens. Geen macht, geen misbruik en kleine macht is beter dan grote macht.
De boel opschudden zorgt er niet voor dat de concentratie van macht blijvend verdwijnt...
pi_131709474
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 14:48 schreef Luigi het volgende:

[..]

Dat is dus mijn grootste argument (gevoelsmatig) vóór libertarisme: een overheid zal er altijd en immer op uit zijn haar eigen macht te behouden of liefst te vergroten. Ten koste van alles.
Toch klopt dit in de praktijk niet eens zo. De politiek schiet vaak alle kanten op zodat er weer noodgrepen komen maar er worden complete taken weggesneden of afgestoten.
  maandag 30 september 2013 @ 15:21:31 #164
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_131709595
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 14:48 schreef Luigi het volgende:

[..]

Het idee is dat het democratische proces de overheid de teugels kan aantrekken om die neiging te temperen, met gemengde successen. :P Ik heb een tijdje geleden een interessant gesprek via de radio geluisterd met filosoof Teun Dekker, die uitgezocht heeft hoe en waarom men in landen over de wereld hun ambtenaren betalen, om een zo effectief mogelijk opererende overheid te bewerkstelligen.
http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)130320/hoofdgast.wmv
  † In Memoriam † maandag 30 september 2013 @ 15:30:27 #165
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_131709795
quote:
2s.gif Op maandag 30 september 2013 15:16 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De hutu's en tutsi's die elkaar uitmoorden in Rwanda, 1 miljoen in 100 dagen door een stammentwist zijn een voorbeeld dat dit toch wel stevig uit de hand kan lopen.
Nog steeds een schijntje met wat overheden doen. Het is naar, maar minder zonder overheid. Dat valt neem ik aan niet te ontkennen.
Carpe Libertatem
pi_131710004
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 15:30 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Nog steeds een schijntje met wat overheden doen. Het is naar, maar minder zonder overheid. Dat valt neem ik aan niet te ontkennen.
1 miljoen doden in 100 dagen een schijntje? Toch niet vergeleken met pakweg een moderne westerse democratie?
pi_131710017
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 15:30 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Wat een kansloze argumentatie.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131710059
quote:
15s.gif Op maandag 30 september 2013 15:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat een kansloze argumentatie.
Nogal inderdaad, nu doet Appeltje net alsof Mark Rutte jaarlijks 10 miljoen mensen om laat brengen.
pi_131710188
quote:
10s.gif Op maandag 30 september 2013 15:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nogal inderdaad, nu doet Appeltje net alsof Mark Rutte jaarlijks 10 miljoen mensen om laat brengen.
Maar dat nog niet eens.

Ja, Rwanda was erg, maar in WOII vielen meer slachtoffers. Conclusie: de overheid zuigt.

Dan heb je een paar beste klappen van de molen gehad.
  † In Memoriam † maandag 30 september 2013 @ 15:48:32 #170
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_131710208
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 15:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

1 miljoen doden in 100 dagen een schijntje? Toch niet vergeleken met pakweg een moderne westerse democratie?
Wat valt onder westerse democratie? Tellen we doden mee door overheidsfalen? Tot hoe ver gaan we terug?

En ja een schijntje met wat overheden hebben afgemaakt in het verleden.

Het is nu wat beter, maar ook onze heldenstaat is schuldig aan duizenden moorden. Maar als je de geschiedenis kent gaan zulke rampen op en neer.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † maandag 30 september 2013 @ 15:50:01 #171
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_131710252
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2013 15:47 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Maar dat nog niet eens.

Ja, Rwanda was erg, maar in WOII vielen meer slachtoffers. Conclusie: de overheid zuigt.

Dan heb je een paar beste klappen van de molen gehad.
Ah. Een reversed Godwin. Mooi Koos.
Carpe Libertatem
pi_131710333
quote:
14s.gif Op maandag 30 september 2013 15:50 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Een staat die genocide pleegt is gewoonweg geen argument voor, of tegen, het libertarisme.
pi_131710336
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 15:48 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Wat valt onder westerse democratie? Tellen we doden mee door overheidsfalen? Tot hoe ver gaan we terug?
Weet ik het hoever we terug moeten om jouw fantasie te voeden?

quote:
Wat weer een schijntje is vergeleken met wat buiten de overheden om gebeurde.
quote:
Het is nu wat beter, maar ook onze heldenstaat is schuldig aan duizenden moorden. Maar als je de geschiedenis kent gaan zulke rampen op en neer.
En dat wil je dan inruilen voor een systeem waarbij de mensen die het niet getroffen hebben maar gewoon weg mogen rotten in de goot.

Qua doden en geweld is het libertarsime natuurlijk vooral een stap achteruit...
pi_131710345
quote:
14s.gif Op maandag 30 september 2013 15:50 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Volgens mij probeer je zelf juist keer op keer de Godwin hier....
  maandag 30 september 2013 @ 15:53:27 #175
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131710355
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 13:34 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Anderen liet volgen? Op tal van plekken op deze aardkloot worden werknemers nog steeds onderbetaald, is sprake van kinderarbeid en absurd lange werkdagen.

Het spreek wellicht voor je dat je altijd uitgaat van het positieve, maar erg realistisch is het gewoon niet.
Mensen worden uitgebuit en behandeld zoals jij zegt door westerse mensen die handelsbarrières opwerpen voor mensen in derde wereld landen. Laat die mensen zelf hun spullen aan ons verkopen en ontwikkelingssamenwerking is in een klap overbodig (is het nu ook al).

Die armoede die jij omschrijft is waar je je rijkdom aan ontleent. Als iedereen op de wereld een miljoen verdient heeft geld geen enkele waarde meer.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_131710360
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2013 15:52 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Een staat die genocide pleegt is gewoonweg geen argument voor, of tegen, het libertarisme.
De genocide in Rwanda blijkt zelfs een argument voor het libertarisme Koos.
pi_131710399
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 15:48 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Jouw oplossing is : overheden afschaffen toch ?
Dat is een sprookje. Overheden kunnen niet definitief afgeschaft worden.
Mensen móeten overheden bouwen om de samenleving te organiseren.
Dat is geen kwestie van keuze - wel of niet een overheid bouwen- het is een sociologische wetmatigheid.
Idd de mensheid moet leren die hiërarchieën onder controle te houden.
Voorkomen dat machtconcentraties de macht overnemen voor verkeerde doeleinden.
  † In Memoriam † maandag 30 september 2013 @ 15:55:00 #178
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_131710403
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2013 15:52 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wel of een overheid meer doden maakt dan een niet-overheid.

Een genocide krijg je niet voor elkaar zonder een overheid.

Als je meer doden wil is dat prima, maar het is mijn keuze niet,
Carpe Libertatem
  maandag 30 september 2013 @ 15:56:12 #179
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_131710430
Dat de staat veel effectiever oorlogje kan voeren is feitelijk een bewijs dat het veel betere planners en organisatoren zijn dan de vrije markt.
  † In Memoriam † maandag 30 september 2013 @ 15:56:34 #180
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_131710439
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 15:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jouw oplossing is : overheden afschaffen toch ?
Dat is een sprookje. Overheden kunnen niet definitief afgeschaft worden.
Mensen móeten overheden bouwen om de samenleving te organiseren.
Dat is geen kwestie van keuze - wel of niet een overheid bouwen- het is een sociologische wetmatigheid.
Idd de mensheid moet leren die hiërarchieën onder controle te houden.
Voorkomen dat machtconcentraties de macht overnemen voor verkeerde doeleinden.
Ik heb geen oplossing, maar een overheid en dwang lijkt mij de slechtste.
Carpe Libertatem
pi_131710453
quote:
15s.gif Op maandag 30 september 2013 15:55 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Jonge...... wat flauw om mensen een standpunt in de schoenen te schuiven van "jij wil meer doden"
pi_131710470
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 15:53 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Mensen worden uitgebuit en behandeld zoals jij zegt door westerse mensen die handelsbarrières opwerpen voor mensen in derde wereld landen. Laat die mensen zelf hun spullen aan ons verkopen en ontwikkelingssamenwerking is in een klap overbodig (is het nu ook al).
Over welke producten met welk concreet effect heb je het nu? Want in de praktijk valt het over het algemeen erg mee. In iedere supermarkt liggen boontjes uit Ethiope en rozen uit Kenia. De varkens krijgen tapioca uit Thailand en de kippen soja uit Zuid-Amerika.
De wereldhandel is ongekend en de barrieres vallen vaak erg mee. Of zie je dat koffieboertje uit donker Afrika rechtstreeks op de Wageningse warenmarkt verkopen? Dan moet er nog wel wat meer veranderen...
pi_131710475
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 15:56 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Dus jij wilt niet de overheid afschaffen ?
Ik dacht van wel altijd .
  † In Memoriam † maandag 30 september 2013 @ 15:57:37 #184
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_131710482
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 15:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jonge...... wat flauw om mensen een standpunt in de schoenen te schuiven van "jij wil meer doden"
Hij kiest voor overheid, niet ik.
Carpe Libertatem
pi_131710494
quote:

[..]

Neem de kruistochten. Mensen, verenigd door geloof, slachtten duizenden mensen af. Joden, moslims en christenen.

Intolerantie verdwijnt niet wanneer je het statenstelsel opdoekt.

Maar misschien heb je gelijk dat er in het Midden-Oosten zullen vallen dan nu. In Europa? Mwoah.
pi_131710504
quote:

[..]

De genocide in Rwanda had niet zo gek veel met de overheid te maken. Behalve toen er werd ingegrepen om het te stoppen...
  maandag 30 september 2013 @ 15:58:47 #187
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131710518
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 15:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Een schijntje vergeleken met het aantal doden die overheden op hun naam hebben staan. 262 miljoen doden in de laatste 100 jaar door democide. http://en.wikipedia.org/wiki/Democide
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_131710523
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 15:56 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Onrendabelen weg laten rotten in de goot is dus stukken beter dan onze moderne westerse democratie?
pi_131710540
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 15:57 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Hij kiest voor overheid, niet ik.
Dat is geen excuus om mensen moordlust in de schoenen te schuiven.
Maar nu zeg je dat jij de overheid wilt afschaffen ?
  † In Memoriam † maandag 30 september 2013 @ 15:59:41 #190
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_131710553
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 15:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dus jij wilt niet de overheid afschaffen ?
Ik dacht van wel altijd .
Ik weet niet wat goed is voor jou of mijn buurt. Daarom stem ik niet. Een overheid kan soms best ok zijn, maar ik geloof niet in mensen dwingen hoe te leven.
Carpe Libertatem
pi_131710578
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 15:58 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Een schijntje vergeleken met het aantal doden die overheden op hun naam hebben staan. 262 miljoen doden in de laatste 100 jaar door democide. http://en.wikipedia.org/wiki/Democide
Je gaat volgens mij niet in op mijn vraag.
  † In Memoriam † maandag 30 september 2013 @ 16:01:02 #192
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_131710590
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 15:58 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Onrendabelen weg laten rotten in de goot is dus stukken beter dan onze moderne westerse democratie?
Moet ik eriksd oproepen?
Carpe Libertatem
pi_131710608
quote:
10s.gif Op maandag 30 september 2013 16:01 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Moet ik eriksd oproepen?
Die is een stuk socialer dan de gemiddelde libertarier :D
pi_131710610
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 15:59 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik weet niet wat goed is voor jou of mijn buurt. Daarom stem ik niet. Een overheid kan soms best ok zijn, maar ik geloof niet in mensen dwingen hoe te leven.
Wees nou gewoon duidelijk.
Dit is draaikonten.
Jij wilt de overheid, overheden afschaffen begreep ik altijd.
Maar dat is een flauwekuloplossing. Overheden vallen niet af te schaffen.
Je moet de existentie ervan accepteren en werken aan maatschappelijke controle op die overheden.
  † In Memoriam † maandag 30 september 2013 @ 16:02:27 #195
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_131710629
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 15:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat is geen excuus om mensen moordlust in de schoenen te schuiven.
Maar nu zeg je dat jij de overheid wilt afschaffen ?
Dat is een beetje mijn probleem. Ik stem niet, maar wil geen overheid. Ik wil zonder, maar wil het niet met dwang doen, dus door stemmen.
Carpe Libertatem
pi_131710656
Volgens mij ontkent niemand dat er vreselijke misdaden zijn gepleegd door staten. Het is echter nogal naïef te veronderstellen dat die ellende verdwijnt wanneer je staten opdoekt.

Jullie beseffen dat achter de overheden die misdaden plegen mensen schuilgaan? Die figuren veranderen niet van de een op de andere dag.
  † In Memoriam † maandag 30 september 2013 @ 16:03:34 #197
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_131710666
quote:
10s.gif Op maandag 30 september 2013 16:01 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Die is een stuk socialer dan de gemiddelde libertarier :D
Maar een stuk bozer tegen de gemiddelde overheidsontvanger.
Carpe Libertatem
pi_131710696
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 14:35 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Ja, in een ideale situatie heb je als arbeider ook gewoon wat aandelen in je onderneming.
nou ja, in mijn ideale situatie heb je gewoon een 100% democratische onderneming, dus 1 werknemer 1 stem en geen rare aandelen-situatie waarmee uiteindelijk het management toch iha het meeste belang in handen heeft. Maar goed, beter dan niets.
quote:
[..]

Waar?
Dat had ik hier in bold gequote: POL / Het Grote Libertarisme Topic #9
quote:
[..]

Banen die er mét wettelijk minimumloon waarschijnlijk niet eens waren geweest omdat het de werkgever de moeite niet zou lonen er iemand voor in te huren.
Volgens mij is het zo dat als mensen in de onderklasse meer te besteden hebben, er procentueel het meeste nieuwe vraag gecreëerd wordt. Er zijn ook genoeg economen die onderbouwd hebben dat er bij verhogen van minimumloon niet direct arbeidsplaatsen verdwijnen. Dat zie je rond de discussie van minimumloon in de VS wel op dit moment. Bovendien komt het er in praktijk vaak op neer dat de werkgever/aandeelhouder het verrekt om zijn eigen hoge vergoeding/winsten in te krimpen ipv dat het niet zou lonen werkgevers in de onderste rangen wat meer te betalen. Maar de tucht van de markt dwingt je die winsten zo hoog mogelijk te houden. Kapitaal zoekt rendement.
quote:
[..]

Dat je het er niet mee eens bent was me al duidelijk geworden. Maar het is nogal frustrerend om te zien dat er mensen zijn die oprecht geloven dat libertariërs een natuurtoestand van Hobbes na willen streven, een oorlog van allen tegen allen.
Nou ja ik geloof ook niet dat wat Hobbes beschreef een natuurtoestand was. Mensen zijn namelijk geen solitaire dieren. Maar ik denk dat het evident is dat je met de vrije markt een systeem hebt waar eigenbelang wordt beloond. En daarmee stimuleer je dat gewoon. En dan kan men wel zeggen dat er in het libertarisme allerlei deugden worden bezongen, en dus realiteit zullen worden, maar daarmee is libertarisme gewoon een vat vol tegenstrijdigheden.
Die deugden hebben wat mij betreft vooral de vorm van mooie beloftes, terwijl de markt van eigenbelangen veel concreter vorm heeft.
De staat wordt (terecht) bekritiseerd omdat die machtsblokken vormt die mensen schaadt, en grote bedrijven bevoordeelt door lobbyisme, maar de markt zonder staat zal ook machtsblokken vormen, en ook zonder de mogelijkheid van lobbyisme zal dat zich uiten in onrechtvaardigheid. Het komt mij voor dat de macht van grote bedrijven momenteel wel deels leunt op corporatisme, maar dat de overheid uiteindelijk ook de tucht van de markt tempert. Daarmee lijkt het me dat als je de staat omverwerpt, er een onevenwichtig machtsveld overblijft.
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_131710710
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 16:03 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Maar een stuk bozer tegen de gemiddelde overheidsontvanger.
Omdat de huidige praktijk hem te ver gaat. Daar is ook best iets voor te zeggen. Hij is echter niet van de lijn dat mensen maar gewoon weg mogen rotten in de goot.
  † In Memoriam † maandag 30 september 2013 @ 16:05:54 #200
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_131710727
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 16:03 schreef KoosVogels het volgende:
Volgens mij ontkent niemand dat er vreselijke misdaden zijn gepleegd door staten. Het is echter nogal naïef te veronderstellen dat die ellende verdwijnt wanneer je staten opdoekt.

Jullie beseffen dat achter de overheden die misdaden plegen mensen schuilgaan? Die figuren veranderen niet van de een op de andere dag.
Nee, maar een nare dude kan meer doen als hij een miljoen mensen belasting kan afpersen dan een gast die 20000 euro heeft.

Jij en ik kunnen geen paar duizend nukes kopen.
Carpe Libertatem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')