Korte omschrijving depressie:quote:Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.
Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien
Korte uitleg van angststoornissen:quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Ooh dat is wel geestig.quote:Op maandag 9 september 2013 23:05 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Sommige mensen zie ik wel als vrienden, die heb ik dan al meer dan 5x irl gezien en met een iemand ook een paar keer apart afgesproken. Binnenkort weer een (prive)meet met 3 fokkers. Die overigens allemaal 15+ jaar ouder zijn dan ik, maar in veel opzichten op mij lijken en altijd genoeg stof voor gesprek. Ik zie ze denk ik meer als kenissen, ik spreek ze voornamelijk via SC en fok enzo.
Wel best veel relaties die zijn ontstaan via FOK! trouwens. Ik kan er zo 5 opnoemen.
Onderhouden is lastiger dan openstaan.quote:Op maandag 9 september 2013 23:02 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Heb ik zelf ook hoor.
Tja, is lastig. Maar hoe weet je zeker dat iemand niet meer ziet, of niet meer zou willen zien? Soms denk je te snel voor een ande.r.. terwijl diegene he niet zo ziet.. alleen omdat de signalen niet overeenkomen met hoe je het graag zou willen zien.
En dan kost het investeren, moeite. Natuurlijk niet eeuwig. Maar soms is het het wel waard.
Mijn beste vriend nu had een druk leven en zat ook niet echt op mij te wachten. Totdat we eens een biertje gingen doen en het gezellig was. Toen half jaar niet echt gesproken en toen ineens weer wel. En vanaf toen was het raak ofzo. Terwijl we jarenlang bij elkaar in de klas hebben gezeten. Ik altijd zoiets had van "ja, hij is wel tof, die wil ik beter leren kennen" en hij me niet zag staan.
Alles kan veranderen, maar je moet wel initiatief tonen.
Er zitten genoeg kutusers op FOK! om veilig vijanden te maken. Gelukkig ook een boel topusers.quote:Op maandag 9 september 2013 23:07 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Ooh dat is wel geestig.
Ik maak eigenlijk alleen vijanden op FOK!
We zijn geen professionals, maar ik vind wel dat mensen door moeten krijgen of ze een probleem hebben of niet.quote:Op maandag 9 september 2013 23:02 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat is één van de belangrijkste kenmerken. Maar ik herken de rest ook niet echt bij JR. Dan zou het nog eerder ontwijkend zijn. Maar laten we geen diagnoses stellen hier, op een forum, als onprofessionals.
Ik denk ook dat ik van alles heb, autisme enzo. Het helpt ook niet als mensen je uitmaken voor autist enzoquote:Op maandag 9 september 2013 23:05 schreef kuolema het volgende:
[..]
Als ik mezelf diagnosticeer volgens de DSM kom ik uit op: ontwijkende, obsessief-cumpulsieve en borderline persoonlijkheidsstoornis, sociale fobie, depressie (naja op dit moment niet) en dysthymie
Het is niet de bedoeling dat we mensen bang gaan maken met labeltjes terwijl we ze niet eens kennen.quote:Op maandag 9 september 2013 23:08 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
We zijn geen professionals, maar ik vind wel dat mensen door moeten krijgen of ze een probleem hebben of niet.
De meeste zullen mij wel als kutuser beschouwen. Maarja dat krijg je als je elke keer met je psychische problemen in een VBL SC gaat zittenquote:Op maandag 9 september 2013 23:08 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Er zitten genoeg kutusers op FOK! om veilig vijanden te maken. Gelukkig ook een boel topusers.
op school ed dan? Op FOK! ben je een uitzondering als je nog nooit autist bent genoemd.quote:Op maandag 9 september 2013 23:09 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Ik denk ook dat ik van alles heb, autisme enzo. Het helpt ook niet als mensen je uitmaken voor autist enzo.
Oprecht interesse hebben in mensen staat los van vrienden willen zijn.quote:Op maandag 9 september 2013 23:05 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Als ze geen vrienden met me willen zijn, dan weet ik niet of het contact oprecht is. Ik denk dat het verstandig is als ik eerst ga uitzoeken of ze vaker met me willen borrelen.
Dat ik een probleem heb lijkt me duidelijk.quote:Op maandag 9 september 2013 23:08 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
We zijn geen professionals, maar ik vind wel dat mensen door moeten krijgen of ze een probleem hebben of niet.
Ik zie je wel vaak zeggen dat mensen niet jouw type mensen zijn. Wat zijn wel jouw type mensen of zijn die heel zeldzaam? Ik heb op school ook niet mijn type mensen maar ik ben wel wezen stappen met een klein clubje van de week. Maar van de alcohol backfire heb ik nog steeds last denk ik.quote:Op maandag 9 september 2013 22:53 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Omdat ik die mensen niet echt mag en de mensen met wie ze omgingen. Is gewoon totaal niet mijn type volk. En misschien ben ik ook wel zo'n persoon dat als hij eenmaal iemand 'heeft' hij het weer kwijt wil.
Ik wel en ik ben van mening dat diagnostiek door een professional dient te gebeuren. Je kan mensen behoorlijk aan het wankelen maken door met stoornissen en kenmerken te gooienquote:Op maandag 9 september 2013 23:08 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Hoe komt dat dan? Je maakt over het algemeen op fok alleen vijanden als je onredelijk bent of andere mensen belachelijk maaktquote:Op maandag 9 september 2013 23:07 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Ooh dat is wel geestig.
Ik maak eigenlijk alleen vijanden op FOK!
Nee vandaag nog door mijn broerquote:Op maandag 9 september 2013 23:09 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
op school ed dan? Op FOK! ben je een uitzondering als je nog nooit autist bent genoemd.
Afstand is kut. Maar ik zit wel bij die mensen in de klas en vind ze ook wel tof. Maarja je kan nu eenmaal niet alles hebben. Misschien ben ik wel gewoon een mens die ongeschikt is om vrienden te hebbenquote:Op maandag 9 september 2013 23:10 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Oprecht interesse hebben in mensen staat los van vrienden willen zijn.
Vandaag paar mensen ontmoet op die open dag. Oprecht leuke mensen. Zie ze wss nooit meer ivm afstand/ander leven / geen gegevens uitgewisseld. Maar ik was geintresseerd in hen en zij in mij. Oprecht.
Je maakt het jezelf volgens mij ook niet makkelijk. Je had vrienden vertelde je. Maar die zij verwaterd of wat dan ook omdat ze niet jouw type waren.quote:Op maandag 9 september 2013 23:11 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Afstand is kut. Maar ik zit wel bij die mensen in de klas en vind ze ook wel tof. Maarja je kan nu eenmaal niet alles hebben. Misschien ben ik wel gewoon een mens die ongeschikt is om vrienden te hebben
Waarom denk je hier zo veel over na? Ik heb (echte) vrienden die ik misschien maar 1 keer in het jaar zie, en soms 4 keer in de week. Maar dan ook weer 8 maand niet. Waarom er zo veel over na denken? Verstoord dat nu juist net niet de gedachte dat zo'n vriendschap het putje kan ingaan?quote:Op maandag 9 september 2013 23:02 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Heb ik zelf ook hoor.
Tja, is lastig. Maar hoe weet je zeker dat iemand niet meer ziet, of niet meer zou willen zien? Soms denk je te snel voor een ande.r.. terwijl diegene he niet zo ziet.. alleen omdat de signalen niet overeenkomen met hoe je het graag zou willen zien.
En dan kost het investeren, moeite. Natuurlijk niet eeuwig. Maar soms is het het wel waard.
Gewoon mensen die niet echt mijn interesses delen ofzoquote:Op maandag 9 september 2013 23:10 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Ik zie je wel vaak zeggen dat mensen niet jouw type mensen zijn. Wat zijn wel jouw type mensen of zijn die heel zeldzaam? Ik heb op school ook niet mijn type mensen maar ik ben wel wezen stappen met een klein clubje van de week. Maar van de alcohol backfire heb ik nog steeds last denk ik.
Dat klopt. Ik wil eigenlijk op een vriendelijke manier aan ze duidelijk maken dat ze misschien een probleem hebben.quote:Op maandag 9 september 2013 23:09 schreef kuolema het volgende:
[..]
Het is niet de bedoeling dat we mensen bang gaan maken met labeltjes terwijl we ze niet eens kennen.
Ik heb daar helaas moeite mee. Ik denk namelijk dat mensen niet oprecht zijn, tenzij ze vaker met mij af willen spreken.quote:Op maandag 9 september 2013 23:10 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Oprecht interesse hebben in mensen staat los van vrienden willen zijn.
Vandaag paar mensen ontmoet op die open dag. Oprecht leuke mensen. Zie ze wss nooit meer ivm afstand/ander leven / geen gegevens uitgewisseld. Maar ik was geintresseerd in hen en zij in mij. Oprecht.
Heb je officieel een probleem?quote:Op maandag 9 september 2013 23:10 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Dat ik een probleem heb lijkt me duidelijk.
Ja uiteraard. Ik wil mensen eigenlijk ook gewoon naar een huisarts sturen, maar dan moeten ze van zichzelf wel inzien dat ze een probleem hebben (of zoiets).quote:Op maandag 9 september 2013 23:10 schreef minthy het volgende:
[..]
Ik wel en ik ben van mening dat diagnostiek door een professional dient te gebeuren. Je kan mensen behoorlijk aan het wankelen maken door met stoornissen en kenmerken te gooien
Omdat ik een beetje een aandachtszoeker benquote:Op maandag 9 september 2013 23:11 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Hoe komt dat dan? Je maakt over het algemeen op fok alleen vijanden als je onredelijk bent of andere mensen belachelijk maakt
Laat je diagnostiseren. Ga naar de huisarts. Dikke kans dat die je doorstuurt naar RIAGG voor een diagnose.quote:Op maandag 9 september 2013 23:09 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Ik denk ook dat ik van alles heb, autisme enzo. Het helpt ook niet als mensen je uitmaken voor autist enzo.
Ik denk er niet veel over na hoor, ik probeer wat dingen uit te leggen en daar zijn blijkbaar nogal wat woorden voor nodig.quote:Op maandag 9 september 2013 23:13 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Waarom denk je hier zo veel over na? Ik heb (echte) vrienden die ik misschien maar 1 keer in het jaar zie, en soms 4 keer in de week. Maar dan ook weer 8 maand niet. Waarom er zo veel over na denken? Verstoord dat nu juist net niet de gedachte dat zo'n vriendschap het putje kan ingaan?
Ik verwacht namelijk 0,0 van mijn vrienden, alles wat ze me geven is mooi meegenomen.
Ik zag ze ook niet echt als vrienden. Zo nodigde ze mij nooit uit ofzo en als ik hen vroeg konden ze niet.quote:Op maandag 9 september 2013 23:13 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Je maakt het jezelf volgens mij ook niet makkelijk. Je had vrienden vertelde je. Maar die zij verwaterd of wat dan ook omdat ze niet jouw type waren.
Dat weten ze zelf al, anders posten ze hier niet. Ik weet dat je het goed bedoelt, maar het kan nadelig zijn voor mensen.quote:Op maandag 9 september 2013 23:13 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Dat klopt. Ik wil eigenlijk op een vriendelijke manier aan ze duidelijk maken dat ze misschien een probleem hebben.
Wat is officieel? Er is geen ziekte of beperking vastgesteld nog. Maar dat komt omdat ik al jaren niet meer bij de dokter ben geweest.quote:
Als je vindt dat je een probleem hebt, dan moet er mee naar de dokter gaan of naar een studieadviseur.quote:Op maandag 9 september 2013 23:16 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Wat is officieel? Er is geen ziekte of beperking vastgesteld nog. Maar dat komt omdat ik al jaren niet meer bij de dokter ben geweest.
Nee, zo denk ik nietquote:Op maandag 9 september 2013 23:17 schreef kuolema het volgende:
Complex, denk je dat iemand die geen label krijgt geen serieus probleem heeft? Zo komt het een beetje over...
Veel plezier met rustenquote:Op maandag 9 september 2013 23:20 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik ga de laptop wegleggen, even tot rust komen.
Okeequote:Op maandag 9 september 2013 23:20 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Als je vindt dat je een probleem hebt, dan moet er mee naar de dokter gaan of naar een studieadviseur.
[..]
Nee, zo denk ik niet
Mensen kunnen altijd een serieus probleem hebben, ook al staat het niet bekend als een serieus probleem.
Maak er een topshow vanquote:Op maandag 9 september 2013 23:20 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik ga de laptop wegleggen, even tot rust komen.
Ik zit wel veel te dagdromen, dan denk ik aan van alles en nog wat en dan drijft mijn bewustzijn zo'n beetje weg of zo. Wel kom ik tijdens het dagdromen (zoals ik het noem) vaak op creatieve ideeen.quote:Op maandag 9 september 2013 23:48 schreef kuolema het volgende:
Zijn hier nog meer mensen die heel veel fantaseren?
Ik doe het heel veel en meestal kom ik er zelf niet in voor. Op momenten dat het echte leven me voldoening geeft (vrij zelden) doe ik het niet.
Dat is wel iets anders denk ik. Fantaseren is toch specifieker of zo.quote:Op maandag 9 september 2013 23:50 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik zit wel veel te dagdromen, dan denk ik aan van alles en nog wat en dan drijft mijn bewustzijn zo'n beetje weg of zo. Wel kom ik tijdens het dagdromen (zoals ik het noem) vaak op creatieve ideeen.
Zelfs dit topic blijft topshow niet bespaardquote:
Ik geef de schuld aan Atze.quote:Op maandag 9 september 2013 23:55 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Zelfs dit topic blijft topshow niet bespaard
Maar was even goed.
Fantaseren niet echt, ik pieker wel enorm veel. Misschien ook wel een vorm van fantaseren, van tevoren scenario's uitdenken van afspraken oidquote:Op maandag 9 september 2013 23:48 schreef kuolema het volgende:
Zijn hier nog meer mensen die heel veel fantaseren?
Ik doe het heel veel en meestal kom ik er zelf niet in voor. Op momenten dat het echte leven me voldoening geeft (vrij zelden) doe ik het niet.
Slaap lekker en succes morgenquote:Op maandag 9 september 2013 23:57 schreef Comp_Lex het volgende:
Ik ga nu lekker slapen. Morgen ga ik weer praten met mijn arts.
Ík heb het maar even opgezocht, de definitie van fantaseren is 'bedenken'. Dusja. Dan is het dus alles. Piekeren doe ik ook veel, maar nog veel meer als ik depressief ben. Dan fantaseer ik ook alleen maar over hoe ik dood gaquote:Op maandag 9 september 2013 23:59 schreef minthy het volgende:
[..]
Fantaseren niet echt, ik pieker wel enorm veel. Misschien ook wel een vorm van fantaseren, van tevoren scenario's uitdenken van afspraken oid![]()
Tijdens m'n opleidingen dacht ik vaak in de nachten na over opdrachten, ook hier grandioze ideeën over opzet en inhoud. Niet handig...
Wat is dan het verschil tussen dagdromen en fantaseren? Want je doet toch hetzelfde dan?quote:Op maandag 9 september 2013 23:52 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat is wel iets anders denk ik. Fantaseren is toch specifieker of zo.
Ik krijg altijd 's nachts als ik in bed lig en niet kan slapen geniale ingevingen
Ja weet ik veelquote:Op dinsdag 10 september 2013 00:37 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Wat is dan het verschil tussen dagdromen en fantaseren? Want je doet toch hetzelfde dan?
Of vergis ik me nou?
Ik weet het al! Ik heb lucide dagdromen!quote:Op dinsdag 10 september 2013 00:40 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ja weet ik veelDaar moet ik eerst even een nachtje over slapen. Welterusten!
Maar dan is het nog steeds hetzelfde als fantaseren.quote:Op dinsdag 10 september 2013 00:44 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik weet het al! Ik heb lucide dagdromen!
Maar als je fantaseert, dan raak je het contact met de realiteit toch niet kwijt? En fantaseren doe je toch bewust, je zet het als het ware zelf aan en uit. Dagdromen doe je onbewust. Tenminste, dat denk ik?quote:Op dinsdag 10 september 2013 00:46 schreef kuolema het volgende:
[..]
Maar dan is het nog steeds hetzelfde als fantaseren.
Lol, ik heb dat ook, zit ik zo in mijn gedachten dat ik echt een gevaar op de weg ben. Hoewel ik dan nog wel een beetje contact met de realiteit heb hoor.quote:Op dinsdag 10 september 2013 00:46 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik drijf zeg maar wel weg met m'n bewustzijn m'n dagdroom in, maar mijn bewustzijn bevind zich dan in die dagdroom en dan ben ik het contact met de realiteit volledig kwijt
Is wel lastig met fietsen soms, heb al meermalen een bijna-ongeluk gehad daardoor
Nee dat klopt. Maar fantaseren gaat ook vanzelf meestal. Maar jouw dagdromen zijn idd wel wat anders dan fantaseren.quote:Op dinsdag 10 september 2013 00:47 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Maar als je fantaseert, dan raak je het contact met de realiteit toch niet kwijt? En fantaseren doe je toch bewust, je zet het als het ware zelf aan en uit. Dagdromen doe je onbewust. Tenminste, dat denk ik?
Ik raak het contact met de realiteit dan helemaal kwijt, drijf weg in een ander soort bewustzijn ofzo. Het is in luttele secondes gebeurd en ik weet achteraf niet precies hoe lang ik aan het wegdrijven was gek genoeg. Mijn toenmalige vriendin zei toen tegen mij dat ik dan in een bubbel zit en alles om me heen weg isquote:Op dinsdag 10 september 2013 00:49 schreef kuolema het volgende:
[..]
Lol, ik heb dat ook, zit ik zo in mijn gedachten dat ik echt een gevaar op de weg ben. Hoewel ik dan nog wel een beetje contact met de realiteit heb hoor.
[..]
Nee dat klopt. Maar fantaseren gaat ook vanzelf meestal. Maar jouw dagdromen zijn idd wel wat anders dan fantaseren.
Het is wel belangrijk. Maar we zijn er nu uit toch?
Soortvan?
Dit soort dingen kan ik dus gewoon niet. ja voor 2 seconden, maar dan is of m'n aandacht er al van weg of ik bedenk mezelf dat het geen nut heeft. Want volgens mij is de klap naar de realiteit veel harder. En daar zit ik dan ook niet op te wachten.quote:Op dinsdag 10 september 2013 00:05 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ík heb het maar even opgezocht, de definitie van fantaseren is 'bedenken'. Dusja. Dan is het dus alles. Piekeren doe ik ook veel, maar nog veel meer als ik depressief ben. Dan fantaseer ik ook alleen maar over hoe ik dood ga![]()
Maar mijn persoonlijke definitie van fantaseren is meer verhaaltjes bedenken over parallelle levens of andere dimensies of gewoon over hoe je tegen een leuke jongen opbotst en wat voor fijne dingen er dan gebeurenGewoon ontsnappen aan de werkelijkheid. Leuk is dat. Het is mijn favoriete eigenschap en ik vind het ook iets fascinerends. Wat voor dingen je allemaal wel niet kunt bedenken...
Dit heb ik ook heel erg. Alleen is het soms meer lastig dan dat het helpt.quote:Op dinsdag 10 september 2013 00:05 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ík heb het maar even opgezocht, de definitie van fantaseren is 'bedenken'. Dusja. Dan is het dus alles. Piekeren doe ik ook veel, maar nog veel meer als ik depressief ben. Dan fantaseer ik ook alleen maar over hoe ik dood ga![]()
Maar mijn persoonlijke definitie van fantaseren is meer verhaaltjes bedenken over parallelle levens of andere dimensies of gewoon over hoe je tegen een leuke jongen opbotst en wat voor fijne dingen er dan gebeurenGewoon ontsnappen aan de werkelijkheid. Leuk is dat. Het is mijn favoriete eigenschap en ik vind het ook iets fascinerends. Wat voor dingen je allemaal wel niet kunt bedenken...
Comp_Lex lijkt een obsessieve fascinatie te hebben voor diagnosen. Zal wel met z'n autisme te maken hebben. Op zich geen punt, tenzij dat meteen een mens zou moeten defineren.quote:Op maandag 9 september 2013 23:17 schreef kuolema het volgende:
Complex, denk je dat iemand die geen label krijgt geen serieus probleem heeft? Zo komt het een beetje over...
Of andersom, dat iemand met een probleem per se een label moet hebben?
Heb ik ook een tijd gehad. Gaat vanzelf over als je wat verder bent met evt behandelingen etcquote:Op dinsdag 10 september 2013 09:58 schreef Gray het volgende:
[..]
Comp_Lex lijkt een obsessieve fascinatie te hebben voor diagnosen. Zal wel met z'n autisme te maken hebben. Op zich geen punt, tenzij dat meteen een mens zou moeten defineren.
Op dit moment: gestoord. Door een drilboor in de muur naast me. Op m'n werk waarvoor ik dacht de avonddienst toe moeten draaien, maar toch stiekem niet.quote:
Waardoor verandert dat dan?quote:Op dinsdag 10 september 2013 10:24 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Heb ik ook een tijd gehad. Gaat vanzelf over als je wat verder bent met evt behandelingen etc
Ik kan me dat echt moeilijk voorstellen...je weet niet wat je mist!quote:Op dinsdag 10 september 2013 08:19 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Dit soort dingen kan ik dus gewoon niet. ja voor 2 seconden, maar dan is of m'n aandacht er al van weg of ik bedenk mezelf dat het geen nut heeft. Want volgens mij is de klap naar de realiteit veel harder. En daar zit ik dan ook niet op te wachten.
Daarbij heb ik gewoon geen fantasie, geen creativiteit![]()
Denken aan de dood werkt voor mij juist rustgevend of zo, totdat ik echt denk van 'het moet nú' op een moment dat dat een beetje lastig is...dat is naar.quote:Op dinsdag 10 september 2013 08:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dit heb ik ook heel erg. Alleen is het soms meer lastig dan dat het helpt.
En zodra ik na ga denken over de dood weet ik wel hoe erg het is. Al denk ik ook wel eens na over hoe het zou zijn om 'die ene persoon' zoveel pijn als mogelijk te doen. Waarom ik dat dan doe weet ik niet, maar ik wil er altijd zo snel mogelijk vanaf.
Ik neem het hem niet kwalijk hoorquote:Op dinsdag 10 september 2013 09:58 schreef Gray het volgende:
[..]
Comp_Lex lijkt een obsessieve fascinatie te hebben voor diagnosen. Zal wel met z'n autisme te maken hebben. Op zich geen punt, tenzij dat meteen een mens zou moeten defineren.
Allebei. Je kunt niet iedereen pijn doen met de dood, dus het ligt er aan om welk individu het gaat welke waarschijnlijker is.quote:Op dinsdag 10 september 2013 11:12 schreef kuolema het volgende:
Denken aan de dood werkt voor mij juist rustgevend of zo, totdat ik echt denk van 'het moet nú' op een moment dat dat een beetje lastig is...dat is naar.
Bedoel je iemand pijn doen door dood te gaan of door geweld te gebruiken? Ik heb ook wel eens zieke gewelddadige gedachten...Maar zolang het bij gedachten blijft is er niets aan de hand
Voor m'n gevoel is dat geen goede Nederlandse zinquote:Op dinsdag 10 september 2013 10:32 schreef Gray het volgende:
Op dit moment: gestoord. Door een drilboor in de muur naast me. Op m'n werk waarvoor ik dacht de avonddienst toe moeten draaien, maar toch stiekem niet.
Same shit, different day. But I'll eat that catpoop.
Een nepwereld mis ik. Iets wat misschien wel mooi kan zijn, maar wat mijn realiteit alleen nog maar meer laat tegenvallen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 11:12 schreef kuolema het volgende:
Ik kan me dat echt moeilijk voorstellen...je weet niet wat je mist!
Ik ben officieel hoogstwaarschijnlijk niet autistisch.quote:Op dinsdag 10 september 2013 09:58 schreef Gray het volgende:
[..]
Wat boeit jou die ex?quote:Op dinsdag 10 september 2013 11:38 schreef sitting_elfling het volgende:
Er gaat voor mij iig een spannende periode in. Morgen verhuizen naar een keet dicht in de buurt waar ik nog 1 project moet afwerken. Ik verhuis naar een relatief kleine studio. Dan zal het feest vanaf morgen toch ook weer beginnen om te gaan solliciteren voor posities in het buitenland, NY, Londen, Azie zijn de 3 voorkeuren. Dan zal ik weer op en neer moeten voor sollicitaties, en moet het toch echt afgelopen zijn met de; 'uh oh, kriebels, ex mailt of belt etc'. Vanaf morgen is het feest van de onzinnigheid voorbij.
Ik denk maar goed ook, hopen dat ik ready ben.
Toe moet zijn te, wat niet zo is dankzij slaap en telefoon.quote:Op dinsdag 10 september 2013 11:51 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Voor m'n gevoel is dat geen goede Nederlandse zin
Oh, okay. Ik zag jou altijd als de topicautist.quote:Op dinsdag 10 september 2013 12:16 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik ben officieel hoogstwaarschijnlijk niet autistisch.
Ik heb vanochtend een laatste gesprek gehad. Ik begin over een paar weken met SoVa. Er is trouwens ook bloed van me afgenomen.
Gelukkig ben ik er nog, de topic reserve-autistquote:Op dinsdag 10 september 2013 13:42 schreef Gray het volgende:
[..]
Oh, okay. Ik zag jou altijd als de topicautist.
quote:Op dinsdag 10 september 2013 13:44 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Gelukkig ben ik er nog, de topic reserve-autist
Heel erg veelquote:
Officieel of niet, ik denk dat menigeen wel denkt dat je zo overkomt hier (niet slecht bedoeld). Of iig kenmerken daarvanquote:Op dinsdag 10 september 2013 12:16 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik ben officieel hoogstwaarschijnlijk niet autistisch.
Ik heb vanochtend een laatste gesprek gehad. Ik begin over een paar weken met SoVa. Er is trouwens ook bloed van me afgenomen.
Of de huisarts heeft zoiets, dafuq heb ik nu weer aan mn stok hangenquote:Op dinsdag 10 september 2013 13:27 schreef Cue_ het volgende:
Als mensen het niet zo erg vinden, dan zien ze niet in dat ze veel klagen. Dus dan zal een huisartsbezoekje ook niets helpen, want dan zien ze de ernst er nog niet genoeg van in.
Je hoeft niet autistisch te zijn om kenmerken van autisme te vertonenquote:Op dinsdag 10 september 2013 14:19 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Officieel of niet, ik denk dat menigeen wel denkt dat je zo overkomt hier (niet slecht bedoeld). Of iig kenmerken daarvan
Vergeet 1 ding niet, het zijn vaak altijd de labels die een therapeut op je plakt. En die labels zal hij baseren op een aantal kenmerken die misschien autisme vertonen. En dus krijg je het label autisme bijv. En dan ben je 'officieel' autist.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:30 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Je hoeft niet autistisch te zijn om kenmerken van autisme te vertonen
Een dergelijk label is niet op mij geplakt, ook al vertoon ik hier op het forum kenmerken van autisme.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:37 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Vergeet 1 ding niet, het zijn vaak altijd de labels die een therapeut op je plakt. En die labels zal hij baseren op een aantal kenmerken die misschien autisme vertonen. En dus krijg je het label autisme bijv. En dan ben je 'officieel' autist.
Volgens Cue of de professional?quote:Op dinsdag 10 september 2013 15:12 schreef Cue_ het volgende:
Ik heb vooral twee labels op me hangen ivm de verzekering. Ik vertoon kenmerken van eetstoornis en depressie, maar ze zijn beide niet zo ver dat de label volledig bij me past .
Sowieso volgens mijquote:Op dinsdag 10 september 2013 15:39 schreef sitting_elfling het volgende:
Volgens Cue of de professional?
Waar denk jij dat ik aan voldoe? Label technisch gezien hoe ik hier post?quote:Op dinsdag 10 september 2013 15:44 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Sowieso volgens mij![]()
Maar de psych heeft het ook een paar keer duidelijk gezegd dat ik er wel trekken van heb, maar het labeltje vooral voor de verzekering is.
Geeeen idee, ben niet zo thuis in de labels.quote:Op dinsdag 10 september 2013 15:53 schreef sitting_elfling het volgende:
Waar denk jij dat ik aan voldoe? Label technisch gezien hoe ik hier post?
Eens isquote:Op dinsdag 10 september 2013 15:57 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Geeeen idee, ben niet zo thuis in de labels.
Post-stress dinges misschien, aangezien er wel iets goed mis is mbt je ex.
Daarbij zit het ergens niet goed mbt wat je nu wil, waar je het wil en hoe je daarmee omgaat. Zoals hier wel eens is gezegd. Je draait soms ergens enorm omheen door veel gepraat, maar de kern loop je voorbij. Maar of dat een labeltje is, of gewoon iets dat aangepakt moet worden.. is maar de vraag.
Heb je trouwens al iets gevonden wat je oprecht leuk vindt om te doen?quote:Op dinsdag 10 september 2013 16:08 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Eens isHet lijkt wel een chronisch iets of ik niet goed weet wat ik wil en ik ben inderdaad goed in het gegeven' om de hete brij heen draaien '. Kuttigheid ten top, maar ik duik nu weer in het diepe met de upcoming moves komende maanden
Nope, jij wel? Ik probeer het wel.quote:Op dinsdag 10 september 2013 16:10 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Heb je trouwens al iets gevonden wat je oprecht leuk vindt om te doen?
Ik heb sowieso iets wat ik leuk vind om aan te werken en dat heb ik altijd al gehadquote:Op dinsdag 10 september 2013 16:28 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Nope, jij wel? Ik probeer het wel.
Ruilen? Ik wil best wat "s_e" bloed aftappenquote:Op dinsdag 10 september 2013 17:12 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik heb sowieso iets wat ik leuk vind om aan te werken en dat heb ik altijd al gehad
Onze problemen zijn elkaars inverse of zoiets.
Als je met mij ruilt, dan heb je tijdelijk geen problemen meerquote:Op dinsdag 10 september 2013 17:26 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ruilen? Ik wil best wat "s_e" bloed aftappen.
Wanneer zou je die afspraak hebben? Hebben ze niet meteen een nieuwe afspraak gemaakt?quote:Op dinsdag 10 september 2013 19:00 schreef Miniem het volgende:
FML echt.
Afspraak van GGZ deze week gaat niet door. Was nogal belangrijk voor me. Denk dat ik het dieptepunt nu wel bereikt en uit moet kijken dat ik niks verkeerds ga doen.
Ik snap echt niet dat mensen verkapt gaan dreigen zich van kant te maken. Ook al denk je dat dan zet je dat toch niet zo op internetquote:Op woensdag 11 september 2013 00:32 schreef kuolema het volgende:
[..]
Wanneer zou je die afspraak hebben? Hebben ze niet meteen een nieuwe afspraak gemaakt?
Geen gekke dingen doen!
Dat was geen dreigement, hij heeft niet gezegd dat hij iets van plan is. Het is alleen zijn manier om duidelijk te maken dat het niet goed gaat.quote:Op woensdag 11 september 2013 00:45 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Ik snap echt niet dat mensen verkapt gaan dreigen zich van kant te maken. Ook al denk je dat dan zet je dat toch niet zo op internet
Als het zo belangrijk is kan het ook best wachten. Zei m'n moeder altijd over terugbellen: als het belangrijk was, dan bellen ze wel terug.quote:Op dinsdag 10 september 2013 19:00 schreef Miniem het volgende:
FML echt.
Afspraak van GGZ deze week gaat niet door. Was nogal belangrijk voor me. Denk dat ik het dieptepunt nu wel bereikt en uit moet kijken dat ik niks verkeerds ga doen.
Ze hebben mn ouders gebeld.quote:Op woensdag 11 september 2013 00:32 schreef kuolema het volgende:
[..]
Wanneer zou je die afspraak hebben? Hebben ze niet meteen een nieuwe afspraak gemaakt?
Geen gekke dingen doen!
dat doet miniem echt niet hoor.quote:Op woensdag 11 september 2013 00:45 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Ik snap echt niet dat mensen verkapt gaan dreigen zich van kant te maken. Ook al denk je dat dan zet je dat toch niet zo op internet
Ik snap dat het lastig is, maar hoe eerder je een nieuwe afspraak maakt hoe beter. Dan heb je ook weer iets om aan vast te houden. Laat desnoods je ouders bellen nadat je hen hebt doorgegeven wanneer je niet kan.quote:Op woensdag 11 september 2013 07:04 schreef Miniem het volgende:
[..]
Ze hebben mn ouders gebeld.
En ik moet zelf terugbellen voor een nieuwe afspraak.
Maar totaal geen zin in.
Haat het zo als een afspraak weer doorgeschoven wordt
dat bijna huilen is iets goeds denk ik. Je lichaam ontspant waardoor die emotie wat loswrikt ipv vast blijft zitten.quote:Op woensdag 11 september 2013 12:55 schreef kuolema het volgende:
Vanochtend gesprek gehad, was anders dan normaal. Best wel mijn hart kunnen luchten, maar ik had de hele tijd het gevoel dat ik op het punt stond om te huilen, dat heb ik nog nooit gehad. Het was vreemd maar ergens wel fijn, ik had wel het idee dat ik dingen goed kon verwoorden. Door het hardop uit te spreken, begrijp ik mezelf ook meer.
Oxazepam gekregen voor als ik het moeilijk heb bij mijn studie.
Ben nogal moe nu, net geprobeerd te slapen maar ik denk te veel, maar ik ga iig nog even ontspannen terwijl Pornography (the Cure) op de achtergrond speeltSuper chill. Moet weer fit zijn als ik vanmiddag ga oppassen tot vanavond laat. Wel fijn dat ik iets te doen heb.
[..]
Ik snap dat het lastig is, maar hoe eerder je een nieuwe afspraak maakt hoe beter. Dan heb je ook weer iets om aan vast te houden. Laat desnoods je ouders bellen nadat je hen hebt doorgegeven wanneer je niet kan.
Het kan wel vaker gebeuren dat er iets tussen komt bij hulpverleners.
Ik heb zelf ook wel het idee dat het goed is.quote:Op woensdag 11 september 2013 13:03 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
dat bijna huilen is iets goeds denk ik. Je lichaam ontspant waardoor die emotie wat loswrikt ipv vast blijft zitten.
Ik ben op dit moment hard aan de gewenningsverschijnselen denk ik. Ik kan niet eens normaal een boek lezen. Pakte ook de verkeerde trein, concentratie is ver te zoeken
Fijn! Ik ben wel heel benieuwd hoe Oxazepam werkt bij jou en je studie. Heb je ook AD?quote:Op woensdag 11 september 2013 12:55 schreef kuolema het volgende:
Vanochtend gesprek gehad, was anders dan normaal. Best wel mijn hart kunnen luchten, maar ik had de hele tijd het gevoel dat ik op het punt stond om te huilen, dat heb ik nog nooit gehad. Het was vreemd maar ergens wel fijn, ik had wel het idee dat ik dingen goed kon verwoorden. Door het hardop uit te spreken, begrijp ik mezelf ook meer.
Oxazepam gekregen voor als ik het moeilijk heb bij mijn studie.
Ben nogal moe nu, net geprobeerd te slapen maar ik denk te veel, maar ik ga iig nog even ontspannen terwijl Pornography (the Cure) op de achtergrond speeltSuper chill. Moet weer fit zijn als ik vanmiddag ga oppassen tot vanavond laat. Wel fijn dat ik iets te doen heb.
[..]
Ik snap dat het lastig is, maar hoe eerder je een nieuwe afspraak maakt hoe beter. Dan heb je ook weer iets om aan vast te houden. Laat desnoods je ouders bellen nadat je hen hebt doorgegeven wanneer je niet kan.
Het kan wel vaker gebeuren dat er iets tussen komt bij hulpverleners.
Het opladen voor zoiets en dan uiteindelijk weer voor je uit moeten schuiven is iets vreselijks ja.quote:Op woensdag 11 september 2013 07:04 schreef Miniem het volgende:
[..]
Ze hebben mn ouders gebeld.
En ik moet zelf terugbellen voor een nieuwe afspraak.
Maar totaal geen zin in.
Haat het zo als een afspraak weer doorgeschoven wordt
Ja, dat lijkt me evident. Zeker als die afspraak belangrijk is.quote:Op woensdag 11 september 2013 22:37 schreef Cue_ het volgende:
Absoluut klote, maar het is ook niet handig om geen afspraak te maken, terwijl je er zelf behoefte aan hebt alleen maar omdat je zelf terug moet bellen.
Ik slik Citalopram, net als jij. Sinds 5 maanden of zo.Wanneer ben jij begonnen?quote:Op woensdag 11 september 2013 17:26 schreef rednailpolish het volgende:
[..]
Fijn! Ik ben wel heel benieuwd hoe Oxazepam werkt bij jou en je studie. Heb je ook AD?
Dan heb je dus de goede keuze gemaaktquote:Op woensdag 11 september 2013 17:33 schreef rednailpolish het volgende:
Ik heb vandaag een knoop door gehakt wbt iets wat ik naast m'n studie zou doen: ik ga het niet doen. Ben ik best blij en opgelucht over!
Verder wel misselijkmakende spanning vandaag tijdens college, waarom weet ik niet precies. Nieuwigheid in combinatie met een lange dag zorgt bij mij altijd voor veel stress. Ik hoop dat citalopram een beetje gaat werken komende weken
Ligt er een beetje aan hoe jij zelf op facebook zit.quote:Op donderdag 12 september 2013 00:16 schreef sitting_elfling het volgende:
Even serious question.
Stel, je bent met iemand goede vrienden maar je liked zijn posts op FB niet. Diegene wordt daar ontzettend kwaad over en geeft dan voorbeelden van jaren geleden dat ik het wel deed en dus mijn argumenten (FB is for pussies) niet zou gelden.
Wat vinden jullie hiervan?
Ik denk dat hij een FB-pussy is.quote:Op donderdag 12 september 2013 00:16 schreef sitting_elfling het volgende:
Even serious question.
Stel, je bent met iemand goede vrienden maar je liked zijn posts op FB niet. Diegene wordt daar ontzettend kwaad over en geeft dan voorbeelden van jaren geleden dat ik het wel deed en dus mijn argumenten (FB is for pussies) niet zou gelden.
Wat vinden jullie hiervan?
Ik heb het tot een jaar terug 4 jaar lang geslikt en ben nu eergisteren weer begonnen. Stomme vraag, maar ben je er door aangekomen? Dat was de vorige keer bij mij namelijk wel zo en daar zit ik niet zo op te wachten.quote:Op donderdag 12 september 2013 00:08 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik slik Citalopram, net als jij. Sinds 5 maanden of zo.Wanneer ben jij begonnen?
[..]
Dan heb je dus de goede keuze gemaaktTenzij de blijheid het gevolg is van reductie van cognitieve dissonantie. Stomme menselijke biases. Waar ging het om?
Ik heb kleine periode's gekent waar ik veel op FB zat, weekje vakantie of een weekend niks doen en dan 2 dagen FB afstruinen. Voor de rest gebruik ik het niet tot helemaal niet zelfs.quote:Op donderdag 12 september 2013 00:36 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ligt er een beetje aan hoe jij zelf op facebook zit.
Als jij alles en iedereen op facebook liked, behalve de berichten van die ene oude vriend, dan zou ik dat op z'n minst eigenaardig vinden.
Mijn mening over FB is sowieso al wel veranderd. Het heeft meer gezeik voor mij in elkaar gezet ivg met 'geluk'. Volgens mij waren er ook onderzoekjes met hoe meer je op FB zou spenderen, hoe kutter je zou voelen.quote:Op donderdag 12 september 2013 07:21 schreef Cue_ het volgende:
Ik heb zelfs mensen van FB gegooid omdat ze irritant posten of nooit iets erop gooiden, terwijl het vroeger goede vrienden waren. Waren ze ook niet altijd blij om.
Boeiend.
Zou zelf iets zeggen in de trant van "Jaren terug was het nieuw en boeiend, nu niet meer. Dingen veranderen, zo ook mijn mening over fb"
Dan gaan die ook weg jaquote:Op donderdag 12 september 2013 08:24 schreef Cue_ het volgende:
FB is ook geen fuck aan. Heb zelf bijna alle posts van vrienden uitgezet. Of omdat het irritant is, of te veel, of niet leuk genoeg of whatever. Ik kan zelden wat liken dus![]()
En als mensen daarover gaan zeuren is het heel simpel.
Ik vind FB nogal veel hebben van het 'bigger dick policy'. Iedereen moet laten zien dat die een grotere heeft, is het niet meer vrienden, is het wel meer likes, is het wel meer followers, etc.quote:Op donderdag 12 september 2013 08:25 schreef Cue_ het volgende:
FB wordt gebruikt om te laten zien hoe leuk je leven is. Of hoe boeiend jij denkt dat anderen jouw leven vinden.
Tja in mijn state of mind kan ik dat niet altijd hebbenGebruik het dan ook vooral voor de spelletjes
Eens + also mensen die elke dag foto's van hun hond of kat maken hoe ze zich positioneren.quote:Op donderdag 12 september 2013 08:35 schreef Cue_ het volgende:
Als ik iets uitzet is het wel mensen die de hele tijd youtubelinks erop gooien
Nicequote:Op donderdag 12 september 2013 08:38 schreef sitting_elfling het volgende:
Zit overigens in m'n nieuwe casa voor 4 maandjes. Koud, geen keuken, heerlijk begin
Ik weet niet of ik erdoor ben aangekomen, als dat zo is zal het niet zo heel veel zijn want ik pas al mijn kleren nogquote:Op donderdag 12 september 2013 08:08 schreef rednailpolish het volgende:
[..]
Ik heb het tot een jaar terug 4 jaar lang geslikt en ben nu eergisteren weer begonnen. Stomme vraag, maar ben je er door aangekomen? Dat was de vorige keer bij mij namelijk wel zo en daar zit ik niet zo op te wachten.
Het ging om een studentenproject van een grote non-profit organisatie. Omdat ik na mijn studie ook graag bij een soortgelijke organisatie zou willen werken vond ik het een moeilijke beslissing. Aan de andere kant, toen een vriendin vroeg waarom ik het nou precies wilde, antwoordde ik: "Ik wil het eigenlijk niet op dit moment, maar het staat zo goed op mijn cv". En toen was het voor mij eigenlijk al wel duidelijk dat ik het nu even niet moest doen
Je mag mij wel knuffelenquote:Op donderdag 12 september 2013 14:04 schreef kuolema het volgende:
Echt, ik heb zo'n behoefte aan huilen. Waarom kan ik het niet?
En ik wil iemand knuffelen. Mensen, dieren. Wat een rare bui dit.
You sure dat je echt dan zo'n behoefte hebt aan om te huilen? Ik heb daar dan wel twijfels bij. Het 'willen' huilen werkt mijn inziens echt niet. Het gebeurt of niet. Mentaal en fysiek heeft iedereen een threshold.quote:Op donderdag 12 september 2013 14:04 schreef kuolema het volgende:
Echt, ik heb zo'n behoefte aan huilen. Waarom kan ik het niet?
En ik wil iemand knuffelen. Mensen, dieren. Wat een rare bui dit.
Dat vond ik zo'n poep middel. Het werkt maximaal voor een uur of 3/4. Ik heb het veel gehad maar het deed echt helemaal niks. Ja, knijter dufquote:Op donderdag 12 september 2013 14:00 schreef kuolema het volgende:
Nu aan mijn huiswerk en hopen dat het lukt ondanks de spanning. Ik zou willen dat ik de oxazepam al had, maar die kan ik morgen pas ophalen.
ik heb ook wel eens van die momenten dat je idd wil huilen. Je er iets uit wilt gooien, dat de tranen dichtbij zijn, maar niet ver genoeg.quote:Op donderdag 12 september 2013 14:50 schreef sitting_elfling het volgende:
You sure dat je echt dan zo'n behoefte hebt aan om te huilen? Ik heb daar dan wel twijfels bij. Het 'willen' huilen werkt mijn inziens echt niet. Het gebeurt of niet. Mentaal en fysiek heeft iedereen een threshold.
Het is vooral laten zien hoe leuk de leuke kanten zijn.quote:Op donderdag 12 september 2013 08:25 schreef Cue_ het volgende:
FB wordt gebruikt om te laten zien hoe leuk je leven is. Of hoe boeiend jij denkt dat anderen jouw leven vinden.
Tja in mijn state of mind kan ik dat niet altijd hebbenGebruik het dan ook vooral voor de spelletjes
*geeft kuolema een knuffel*quote:
Waar komt die spanning vandaan denk je?quote:Op donderdag 12 september 2013 14:00 schreef kuolema het volgende:
Ik vind het echt fijn dat ik gister gewoon kon ontspannen. Maar vandaag werd ik alweer gespannen wakker en dat ben ik nu ook. Ik ben de laatste maanden nog meer dan normaal bezig met constant nadenken en me bewust zijn van mijn gevoelens en waar die precies vandaan komen. En genieten van fijne momenten, niet denken/verwachten dat het toch maar voor even is. Gewoon in het nu leven. Dat werkt goed. Ik probeer me niet teveel zorgen te maken over het feit dat ik me zorgen maak, maar probeer het ook te accepteren en niets te forceren. Gaat wel goed zo eigenlijk. Maar toch he...
Ik weet dat ik nog een lange weg te gaan heb. Vooral met het accepteren van mezelf. Ik ben constant in conflict, weet niet wat 'het juiste' is, de waarheid, aan welke kant ik sta, wie ik moet geloven, wie ik ben en wil zijn. Hoort natuurlijk ook wel bij mijn leeftijd, maar het gaat wel verder dan dat. Het is ratio vs. emotie maar eigenlijk weet ik niet wat wat is. Ik wil en ga eraan werken. Ik doe mijn best.
Dat gesprek van gister heeft echt iets met me gedaan denk ik. Ik heb zo'n duidelijk beeld van mijn problemen nu. Ik wist het wel, maar heb het uitgesproken en dat is anders. Voel me huilerig. En schrijverig, haha
Nu aan mijn huiswerk en hopen dat het lukt ondanks de spanning. Ik zou willen dat ik de oxazepam al had, maar die kan ik morgen pas ophalen.
Ik wil huilen. Maar het blijft ergens hangen.
Ja ik was iets van 6 kilo aangekomen, maar ik kreeg meer eetlust, ging in die tijd ook naar Londen (=andere omgeving) en at heel raar en slecht, dus ik hoop dat ik het nu een beetje binnen de perken kan houden. Ben inderdaad na het stoppen wel weer veel afgevallen en hoor vaak dat er wel iets bij mag, maar ik zit zo wel lekker in mijn vel, lichamelijk gezien. Dat heeft ook weer invloed op mijn geest natuurlijk. Alhoewel uiteindelijk de rust die ik kreeg van Citalopram veel zwaarder weegt dan die kilo's die er bij komen (pun intended).quote:Ik weet niet of ik erdoor ben aangekomen, als dat zo is zal het niet zo heel veel zijn want ik pas al mijn kleren nogMaar ik heb me al maanden niet meer gewogen. Het is beter om weegschalen te vermijden...Ik was ook heel bang voor die bijwerking. Ben trouwens wel een paar kilo aangekomen die eraf waren gegaan in de winter omdat ik toen geen eetlust had. Maar waarom vind je het een stomme vraag? Vind ik niet
Ik neem aan dat je ook weer afviel toen je stopte? Ga je nu dezelfde dosis slikken? Want dat kan ook schelen. Maar ik denk dat je wel veel kans hebt dat als je hetzelfde medicijn slikt in dezelfde dosis dat je ook dezelfde bijwerkingen gaat krijgen...niet leuk maarja. Ik weet niet om hoeveel kilo het gaat.
Als je alleen mee zou doen aan dat project omdat het goed staat op je cv, is het inderdaad verstandig dat je het niet hebt gedaan. Nou is het eigenlijk helemaal geen slechte reden hoor, maar als je niet goed in je vel zit is het niet zo handig.
Dit ja.quote:Op donderdag 12 september 2013 16:04 schreef Gray het volgende:
[..]
Het is vooral laten zien hoe leuk de leuke kanten zijn.
Daarom gebruik ik het slechts als adressenlijst en communicatiemiddel voor sommige sociale omgevingen, van werk tot studentendispuut.
Het lezen hoe iedereen zo tomeloos gelukkig overkwam maakte mij juist ongelukkig toentertijd. Als je nog geen depressie hebt, dan krijg je er dankzij Facebook wel één.
quote:Op donderdag 12 september 2013 14:50 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
You sure dat je echt dan zo'n behoefte hebt aan om te huilen? Ik heb daar dan wel twijfels bij. Het 'willen' huilen werkt mijn inziens echt niet. Het gebeurt of niet. Mentaal en fysiek heeft iedereen een threshold.
Het voelt dan echt alsof ik heel erg bijna moet huilen, - ongeveer 1 seconde ervan verwijderd- en dat wil ik ook, omdat ik weet dat dat op kan luchten. Maar het komt gewoon niet.quote:Op donderdag 12 september 2013 14:58 schreef Cue_ het volgende:
[..]
ik heb ook wel eens van die momenten dat je idd wil huilen. Je er iets uit wilt gooien, dat de tranen dichtbij zijn, maar niet ver genoeg.
Best vaag .
Want je wil het wel, maar idd omdat het voor je gevoel geen nut heeft doe je het niet (tenminste, ik dan)
Ik heb het één keer gebruikt om aan schoolwerk te kunnen en toen hielp het wel. Voelde me normaal i.p.v. heel onrustig en down en alsof ik zou gaan exploderen (en dan is automutilatie het enige dat werkt- pillen zijn dan toch een meer verantwoord alternatief). Misschien was het ook wel een placebo effect. Maar ik werd er niet duf van. Verder alleen i.c.m. alcohol dus dan is het moeilijk te zeggen wat het doetquote:Op donderdag 12 september 2013 14:51 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat vond ik zo'n poep middel. Het werkt maximaal voor een uur of 3/4. Ik heb het veel gehad maar het deed echt helemaal niks. Ja, knijter duf. Maar het zijn van die mini korte termijn oplossingkjes die snel weer oplossen. Hap slik (en doet niks)
Die spanning is angst om fouten te maken, en dat het weer de verkeerde kant op gaat. In dit geval vooral bij dingen voor school. Ik wil het perfect doen en ik ben zo bang dat het niet gaat lukken dat ik heel zenuwachtig word. En dan lukt het dus juist niet. En dan word mijn zelfvertrouwen minder, gaat het volgende ook weer fout, verlies ik het overzicht, word ik energieloos, raak ik in een depressie. Daar ben ik bang voor, en dat gebeurt.quote:Op donderdag 12 september 2013 20:51 schreef rednailpolish het volgende:
[..]
Waar komt die spanning vandaan denk je?
[..]
Ja ik was iets van 6 kilo aangekomen, maar ik kreeg meer eetlust, ging in die tijd ook naar Londen (=andere omgeving) en at heel raar en slecht, dus ik hoop dat ik het nu een beetje binnen de perken kan houden. Ben inderdaad na het stoppen wel weer veel afgevallen en hoor vaak dat er wel iets bij mag, maar ik zit zo wel lekker in mijn vel, lichamelijk gezien. Dat heeft ook weer invloed op mijn geest natuurlijk. Alhoewel uiteindelijk de rust die ik kreeg van Citalopram veel zwaarder weegt dan die kilo's die er bij komen (pun intended).
Klinkt alsof je HA een beetje snel z'n/haar conclusie getrokken heeft (dit weet ik natuurlijk niet zeker, ik was er tenslotte niet zelf bijquote:Op donderdag 12 september 2013 21:36 schreef Koen66 het volgende:
Goedenavond, ik heb het al geruime tijd niet echt meer naar m'n zin in het leven, zie alles een beetje grijs, maar kan verder wel gewoon functioneren. Vond het wel welletjes en ben eens naar de huisarts gegaan. Nu wil deze me direct aan de pillen hebben![]()
Zoveel vragen echter nog, is dit wel een depressie, zijn er geen andere opties etc.
En vooral omdat mijn vrouw pas recent van de antidepressiva af is na 8 jaar gebruik, is dit een erg beladen onderwerp hier thuis....
hey koffie, da's lang geleequote:Op donderdag 12 september 2013 22:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Klinkt alsof je HA een beetje snel z'n/haar conclusie getrokken heeft (dit weet ik natuurlijk niet zeker, ik was er tenslotte niet zelf bij).
Merk je een achteruitgang de laatste maanden?
Eens, na één gesprekje met de huisarts wil hij jou al aan de medicijnen? Heb je een geschiedenis in de psychologische zorg? Zo niet, zou ik zeggen: probeer het eerst zonder pillen, helpt dat niet genoeg, dan kun je er altijd nog aan beginnen. Denk erover na. Je hebt immers het afgelopen jaar ook zonder pillen volgehouden.quote:Op donderdag 12 september 2013 22:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Klinkt alsof je HA een beetje snel z'n/haar conclusie getrokken heeft (dit weet ik natuurlijk niet zeker, ik was er tenslotte niet zelf bij).
ik werd overrompeld door de man en kon nauwelijks nadenkenquote:Op donderdag 12 september 2013 22:05 schreef kuolema het volgende:
[..]
Eens, na één gesprekje met de huisarts wil hij jou al aan de medicijnen? Heb je een geschiedenis in de psychologische zorg? Zo niet, zou ik zeggen: probeer het eerst zonder pillen, helpt dat niet genoeg, dan kun je er altijd nog aan beginnen. Denk erover na. Je hebt immers het afgelopen jaar ook zonder pillen volgehouden.
Welkom trouwens
Kan toch ook via mail/text?quote:Op donderdag 12 september 2013 22:31 schreef Cue_ het volgende:
Nog 1 ding over FB.. het is soms best handig. Ben m'n ov-chipkaart kwijt en zowaar een bericht in m'n inbox van fb dat iemand hem gevonden heeft
De huisarts denkt dat het nodig is om pillen als ondersteuning te krijgen, maar wat denk je zelf? Zou je het zo vol kunnen houden zoals het nu gaat en het effect van therapie willen afwachten? Die medicijnen werken ook niet meteen. En die zul je uiteindelijk ook moeten afbouwen. Het is niet zomaar iets. Wat je leert in therapie hou je altijd. En als het niet klikt met een hulpverlener en je het gevoel hebt dat je niet vooruit komt, mag je dat gewoon aangeven. Misschien kan een ander je wel helpen. Zo niet, kun je altijd nog voor medicijnen kiezen. Als je twijfelt en vragen hebt, bespreek dat dan. Niet alleen met de huisarts, maar vraag of je ook een andere professional erover kunt spreken. Die pillen kunnen nog wel even wachten tot na een volgend gesprek. Er is niets mis mee om niet klakkeloos ervan uit te gaan dat een opgeleid persoon altijd weet wat het beste is voor jou. Jij kent jezelf veel langer. Het is je eigen beslissing (ook al duw ik je nu in een bepaalde richtingquote:Op donderdag 12 september 2013 22:24 schreef Koen66 het volgende:
[..]
ik werd overrompeld door de man en kon nauwelijks nadenken![]()
Was ook nog zo suf het 'proefpakket' direct op te gaan halen
pas daarna ging ik nadenken of het wel zo slim was.
Ik ben jaren terug (toen mijn vrouw met een PND zat) een paar keer bij een psycholoog geweest, toen zag ik het even niet meer zitten, maar die psych die zat me alleen naar m'n mond te praten.
Jarenlang suddert het allemaal maar een beetje verder, wellicht al langer dan een jaar.
Goed is et allemaal niet, je leeft immers maar 1x.
Koenquote:Op donderdag 12 september 2013 21:36 schreef Koen66 het volgende:
Goedenavond, ik heb het al geruime tijd niet echt meer naar m'n zin in het leven, zie alles een beetje grijs, maar kan verder wel gewoon functioneren. Vond het wel welletjes en ben eens naar de huisarts gegaan. Nu wil deze me direct aan de pillen hebben![]()
Zoveel vragen echter nog, is dit wel een depressie, zijn er geen andere opties etc.
En vooral omdat mijn vrouw pas recent van de antidepressiva af is na 8 jaar gebruik, is dit een erg beladen onderwerp hier thuis....
Tell me why?quote:Op donderdag 12 september 2013 22:42 schreef kuolema het volgende:
Het leven zonder social media is een stuk chiller, mensen.
Zo denk ik ook steeds vaker over social media, maar dan ben ik bang dat ik weer vanalles mis oidquote:Op donderdag 12 september 2013 22:39 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik denk er steeds meer over na om FB te skippen.
Wat ook weer een kutdag vandaag, zoveel gezeik, gezeur, soms heb ik het idee dat ik gewoon maar alleen moet zijn en aan het werk moet
Het kan zijn dat je gewoon even uitgeblust bent. Je schrijft dat je vrouw 8 jaar AD heeft gehad; zo'n depressie gaat je niet in de kouwe kleren zitten.quote:Op donderdag 12 september 2013 21:36 schreef Koen66 het volgende:
je hebt zeker gelijkquote:Op donderdag 12 september 2013 22:40 schreef kuolema het volgende:
[..]
De huisarts denkt dat het nodig is om pillen als ondersteuning te krijgen, maar wat denk je zelf? Zou je het zo vol kunnen houden zoals het nu gaat en het effect van therapie willen afwachten? Die medicijnen werken ook niet meteen. En die zul je uiteindelijk ook moeten afbouwen. Het is niet zomaar iets. Wat je leert in therapie hou je altijd. En als het niet klikt met een hulpverlener en je het gevoel hebt dat je niet vooruit komt, mag je dat gewoon aangeven. Misschien kan een ander je wel helpen. Zo niet, kun je altijd nog voor medicijnen kiezen. Als je twijfelt en vragen hebt, bespreek dat dan. Niet alleen met de huisarts, maar vraag of je ook een andere professional erover kunt spreken. Die pillen kunnen nog wel even wachten tot na een volgend gesprek. Er is niets mis mee om niet klakkeloos ervan uit te gaan dat een opgeleid persoon altijd weet wat het beste is voor jou. Jij kent jezelf veel langer. Het is je eigen beslissing (ook al duw ik je nu in een bepaalde richting). Misschien kun je ook even op een site kijken naar gebruikerservaringen.
Wat heb je voor medicijnen meegekregen trouwens?
Thanksquote:Op donderdag 12 september 2013 22:44 schreef Gray het volgende:
[..]
Het kan zijn dat je gewoon even uitgeblust bent. Je schrijft dat je vrouw 8 jaar AD heeft gehad; zo'n depressie gaat je niet in de kouwe kleren zitten.
Die jaren zullen een emotionele achtbaan zijn geweest, nu is het stil. Tijd om even bij te komen. Berust je maar even in de rust en kijk het voor een tijd aan.
Wanneer het problemen op gaat leveren, raadpleeg dan een psych en kijk alsnog of je wel aan de AD wil. Je zal sowieso therapeutische begeleiding op mentaal vlak naast je AD moeten hebben, dus waarom daar niet nu zelf al op richten?
Hoe dan ook: sterkte.
Minthyquote:Op donderdag 12 september 2013 22:41 schreef minthy het volgende:
[..]
Koen![]()
Je huisarts gooit het tempo er wel in zeg, sodeknakkers!
Deze nadelen heb ik niet: constant moeten checken, alles bijhouden (tot het obsessieve aan toe), dat je je zorgen moet maken als je een dagje niet hebt gekeken, blije dingen van anderen lezen waardoor je je eigen leven kut vindt, je irriteren aan domme klaagposts en last but not least: persoonlijke info op internet hebben staan. Als iemand je googelt, dat je dan blijkt te bestaan. Echt, dat vind ik geen fijn idee.quote:
Een second opinion is altijd handig.quote:Op donderdag 12 september 2013 22:47 schreef Koen66 het volgende:
[..]
je hebt zeker gelijk
Heb overigens voor volgende week een vervolgafspraak met een andere huisarts (zelfde praktijk, maar de arts die ik had is op vakantie). Kijken wat die voor mening heeft.
Is overigens Lexapro. Zie er ook niet echt veel positieve dingen over op internet
Dat zijn toch nadelen die puur aan jezelf te wijten zijn?quote:Op donderdag 12 september 2013 22:53 schreef kuolema het volgende:
[..]
Deze nadelen heb ik niet: constant moeten checken, alles bijhouden (tot het obsessieve aan toe), dat je je zorgen moet maken als je een dagje niet hebt gekeken, blije dingen van anderen lezen waardoor je je eigen leven kut vindt, je irriteren aan domme klaagposts en last but not least: persoonlijke info op internet hebben staan. Als iemand je googelt, dat je dan blijkt te bestaan. Echt, dat vind ik geen fijn idee.
Totdat ik zeker van m'n zaak ben komt er geen pil naar binnenquote:Op donderdag 12 september 2013 22:53 schreef kuolema het volgende:
[..]
Een second opinion is altijd handig.
Over het algemeen staan er veel negatieve verhalen op internet, maar dat zegt lang niet alles. Ik was ook bang na wat ik allemaal had gelezen, maar ik heb geen vervelende bijwerkingen van Citalopram. Hoewel ik ook niet het idee heb dat het echt iets doet. Maarja, het is heel persoonlijk.
Succes met het volgende gesprek
Hoe bedoel je? Ik hoor er heel veel mensen over klagen.quote:Op donderdag 12 september 2013 22:54 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Dat zijn toch nadelen die puur aan jezelf te wijten zijn?
Als iets een super slecht effect op mij zou hebben dat ik het gevaarlijk vind zou ik het eerder overwegen te delen met onbekende mensen op het internet dan als het een super effect op me heeft.quote:Op donderdag 12 september 2013 22:53 schreef kuolema het volgende:
[..]
Een second opinion is altijd handig.
Over het algemeen staan er veel negatieve verhalen op internet, maar dat zegt lang niet alles. Ik was ook bang na wat ik allemaal had gelezen, maar ik heb geen vervelende bijwerkingen van Citalopram. Hoewel ik ook niet het idee heb dat het echt iets doet. Maarja, het is heel persoonlijk.
Succes met het volgende gesprek
Ja, typisch somsquote:Op donderdag 12 september 2013 22:50 schreef Koen66 het volgende:
[..]
Minthy
Doet ie zeker
En bij langdurige verkoudheid roept ie dat het maar vanzelf over moet gaan
Dat doen ze dan toch zichzelf aan...quote:Op donderdag 12 september 2013 22:55 schreef kuolema het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Ik hoor er heel veel mensen over klagen.
ik wacht al een forse tijd dus er kan wel even bijquote:Op donderdag 12 september 2013 22:56 schreef minthy het volgende:
[..]
Ja, typisch soms![]()
Het afwachten van de mening van een tweede arts is niet verkeerd, zeker omdat je aangeeft nog te kunnen functioneren zonder.
Ik heb Lexapro ook een tijdje gehad. Werkte niet echt goed tegen m'n depressie (al was het wel een hele zware tijd voor mij) en had toch last van bijwerkingen.quote:Op donderdag 12 september 2013 22:47 schreef Koen66 het volgende:
[..]
je hebt zeker gelijk
Heb overigens voor volgende week een vervolgafspraak met een andere huisarts (zelfde praktijk, maar de arts die ik had is op vakantie). Kijken wat die voor mening heeft.
Is overigens Lexapro. Zie er ook niet echt veel positieve dingen over op internet
hoe gaat ie nu met jou?quote:Op donderdag 12 september 2013 23:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik heb Lexapro ook een tijdje gehad. Werkte niet echt goed tegen m'n depressie (al was het wel een hele zware tijd voor mij) en had toch last van bijwerkingen.
Vrij goed!quote:
klinkt goedquote:Op donderdag 12 september 2013 23:02 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Vrij goed!
M'n depressieve gevoelens zijn zo goed als weg maar heb nog wel last van angstklachten
Ik denk dat die ervaringsverhalen inderdaad niet representatief zijn voor alle gebruikers.quote:Op donderdag 12 september 2013 22:56 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Als iets een super slecht effect op mij zou hebben dat ik het gevaarlijk vind zou ik het eerder overwegen te delen met onbekende mensen op het internet dan als het een super effect op me heeft.
Ik zou het internet dus voor geen konthaar vertrouwen wat dat betreft, en geloof mij, mijn kontharen mogen ze hebben
Dat doet niet iedereen inderdaad, maar toch wel een grote meerderheid denk ik. Wordt ook snel een gewoonte. Maar genoeg over facebook!quote:Op donderdag 12 september 2013 22:56 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Dat doen ze dan toch zichzelf aan...
Je hoeft echt niet constant facebook te checken als je facebook hebt etc.
quote:Op donderdag 12 september 2013 23:02 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Vrij goed!
M'n depressieve gevoelens zijn zo goed als weg maar heb nog wel last van angstklachten
Anders leer je eerst eens goed quotenquote:Op donderdag 12 september 2013 23:05 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Je moet echt een stoppen met steeds van die beledigende opmerkingen naar mij te maken, ik kan er ook niks aan doen dat ik niet prince charming ben
Neejoh, zelfs facebook heeft zo zijn verlengde naar negatieve gevoelens, zoals je zelf ook ondervindt..quote:Op donderdag 12 september 2013 23:04 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik denk dat die ervaringsverhalen inderdaad niet representatief zijn voor alle gebruikers.
[..]
Dat doet niet iedereen inderdaad, maar toch wel een grote meerderheid denk ik. Wordt ook snel een gewoonte. Maar genoeg over facebook!
Moet ik van jou ook nog de tekst highlightenquote:Op donderdag 12 september 2013 23:06 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Anders leer je eerst eens goed quoten
Uhm.. ze heeft geen gegevens enkel datgene dat op m'n chipkaart staat hequote:Op donderdag 12 september 2013 22:39 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Kan toch ook via mail/text?
Ik denk er steeds meer over na om FB te skippen.
Wat ook weer een kutdag vandaag, zoveel gezeik, gezeur, soms heb ik het idee dat ik gewoon maar alleen moet zijn en aan het werk moet
Ach jonge tochquote:Op donderdag 12 september 2013 23:07 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Moet ik van jou ook nog de tekst highlightenNiks wat ik doe is goed genoeg voor jou.
*purrrr*quote:Op donderdag 12 september 2013 23:08 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ach jonge toch*aai over je bol*
Je mist lucht.quote:Op donderdag 12 september 2013 22:43 schreef minthy het volgende:
[..]
Zo denk ik ook steeds vaker over social media, maar dan ben ik bang dat ik weer vanalles mis oid![]()
Waar had je gezanik mee?
Klote is dat... Afleiding zoeken wil hier nog wel eens helpen.quote:Op donderdag 12 september 2013 23:13 schreef Senor__Chang het volgende:
![]()
![]()
Kutbrein, doe eens minder negatieve herinneringen ophalen aub!
Eet zequote:Op donderdag 12 september 2013 23:18 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je mist lucht.
En gezanik met mijn huidige dame. Gewoon dom gelul, ditjes en datjes. Beker gaat kapot en de wereld is te klein want voor elkaar gekocht etc. *vreet hoed op*.
Helpt ook niet echt dat het traditie is dat ik zo rond deze tijd wegzak qua stemming en vorig jaar het rond deze ook allemaal begon (afzondering, zm poging en opname)..quote:Op donderdag 12 september 2013 23:24 schreef minthy het volgende:
[..]
Klote is dat... Afleiding zoeken wil hier nog wel eens helpen.
Dat wegzakken in het najaar herken ik zeker, het is even afwachten wat het dit jaar gaat doen.quote:Op donderdag 12 september 2013 23:30 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Helpt ook niet echt dat het traditie is dat ik zo rond deze tijd wegzak qua stemming en vorig jaar het rond deze ook allemaal begon (afzondering, zm poging en opname)..
Ik denk dat het wel normaal is dat men zich slechter voelt vanaf september/oktober, maar het gaat wel erg hard zo.
Iemand anders die dat een beetje herkent?
Dat is niet je ware aard, dat is dat negatieve onderdeel van je dat weer de overhand wilt nemen.quote:Op vrijdag 13 september 2013 00:03 schreef JR-Style-93 het volgende:
Oké ik heb nu alweer het gevoel dat ik een beetje buitengesloten wordt en dat mensen me niet mogen. En dat mijn ware aard langzaam naar boven komt in het echt, die als psycho en negatieveling. Echt heel kut is dat gewoon
Mijn ware aard is wel die van vreemde humor en raar gedrag enzo. Dus fuck it, mensen mogen me niet. Of ik verzin het allemaal weer eens in mijn kopquote:Op vrijdag 13 september 2013 00:03 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Dat is niet je ware aard, dat is dat negatieve onderdeel van je dat weer de overhand wilt nemen.
Het enige wat echt ooit super goed geholpen heeft was pure valium. God, dat was echt drugs gewoon. Nog nooit zo goed gevoeld.quote:Op donderdag 12 september 2013 22:51 schreef kingtoppie het volgende:
Keb nu 3 verschillende AD's gehad, ben er allemaal mee gekapt, eigenlijk was er maar 1 met een goed effect voor mij..
Ik zou het voornamelijk nemen als je voor je gevoel een beetje machteloos staat tegen je eigen gevoel.
Chang baasquote:Op donderdag 12 september 2013 23:13 schreef Senor__Chang het volgende:
![]()
![]()
Kutbrein, doe eens minder negatieve herinneringen ophalen aub!
Yes. Merk onzekerheden, kleine dingen die groter worden gemaakt. *vreet hoed op*.quote:Op donderdag 12 september 2013 23:25 schreef minthy het volgende:
[..]
Eet ze![]()
Heb je het gevoel dat ze clingy wordt?
quote:Op vrijdag 13 september 2013 00:10 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het enige wat echt ooit super goed geholpen heeft was pure valium. God, dat was echt drugs gewoon. Nog nooit zo goed gevoeld.
Het leven is tijdelijkquote:Op vrijdag 13 september 2013 00:16 schreef kingtoppie het volgende:
[..]![]()
Maar dat is allemaal beetje tijdelijk wat dat betreft toch?
Laat dat nu net iets zijn waar jij een allergie voor hebt opgebouwdquote:Op vrijdag 13 september 2013 00:14 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Yes. Merk onzekerheden, kleine dingen die groter worden gemaakt. *vreet hoed op*.
Ik heb geen facebook hequote:Op donderdag 12 september 2013 23:06 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Neejoh, zelfs facebook heeft zo zijn verlengde naar negatieve gevoelens, zoals je zelf ook ondervindt..
Je leest nu positieve dingen en voelt je je er ook minder door.. Waar komt dat door? Voel je je klote dat jij het niet leuk kunt hebben? Of vind je dat je het zelf niet leuk mag hebben oid?
Dat klinkt heel bekend. Bij mij heeft het vooral te maken met verplichtingen die beginnen als het schooljaar start. Problemen stapelen zich op (ik kan ook gewoon niet zoveel hebben), ik moet mezelf constant forceren om 'normaal' en sociaal te doen en dan word het weer ook nog slechter...en hoppa, depressie komt weer terug.quote:Op donderdag 12 september 2013 23:30 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Helpt ook niet echt dat het traditie is dat ik zo rond deze tijd wegzak qua stemming en vorig jaar het rond deze ook allemaal begon (afzondering, zm poging en opname)..
Ik denk dat het wel normaal is dat men zich slechter voelt vanaf september/oktober, maar het gaat wel erg hard zo.
Iemand anders die dat een beetje herkent?
Heb je nog wat over voor mij?quote:Op vrijdag 13 september 2013 00:10 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het enige wat echt ooit super goed geholpen heeft was pure valium. God, dat was echt drugs gewoon. Nog nooit zo goed gevoeld.
Nopquote:
Ik ben sinds een paar weken weer opnieuw begonnen op de uni. Moet wel zeggen dat het beter gaat dan vorig jaar zo op het eerste oog. Maar toch.. dat gevoel dat je overwelmed wordt door alles, je móet 'normaal' leven. Ik ga er wel voor, want het alternatief is niet beter denk ik, maar het voelt alsof je minder werkgeheugen hebt door al het piekeren..quote:Op vrijdag 13 september 2013 00:37 schreef kuolema het volgende:
Dat klinkt heel bekend. Bij mij heeft het vooral te maken met verplichtingen die beginnen als het schooljaar start. Problemen stapelen zich op (ik kan ook gewoon niet zoveel hebben), ik moet mezelf constant forceren om 'normaal' en sociaal te doen en dan word het weer ook nog slechter...en hoppa, depressie komt weer terug.
Wat doe jij eigenlijk, werk of studie?
Heb jij niet het idee dat het helpt om een doel te hebben? Een studie dus in dit geval. Het geeft het leven een beetje meer zin, vind ik. Ik vind mijn studie (psychologie, toepasselijkquote:Op vrijdag 13 september 2013 00:45 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Ik ben sinds een paar weken weer opnieuw begonnen op de uni. Moet wel zeggen dat het beter gaat dan vorig jaar zo op het eerste oog. Maar toch.. dat gevoel dat je overwelmed wordt door alles, je móet 'normaal' leven. Ik ga er wel voor, want het alternatief is niet beter denk ik, maar het voelt alsof je minder werkgeheugen hebt door al het piekeren..
Ik herken het zeker en doe ook dezelfde studie als jij blijkbaarquote:Op vrijdag 13 september 2013 00:53 schreef kuolema het volgende:
[..]
Heb jij niet het idee dat het helpt om een doel te hebben? Een studie dus in dit geval. Het geeft het leven een beetje meer zin, vind ik. Ik vind mijn studie (psychologie, toepasselijk) echt heel interessant en haal er veel voldoening uit, maar tegelijkertijd is het wel een beetje een trigger van depressies, omdat ik het zo graag goed wil doen en dat door blokkeren door perfectionisme/faalangst vaak niet lukt. Ik kan me ook niet concentreren als ik depri ben, maar als ik me wel normaal voel ben ik ook snel afgeleid of blokkeer ik dus. Dat is op dit moment een probleem. Tweede week pas en ik ben het nu al aan het verkloten
Dus zoek ik afleiding hier op fok...
Ik hoop heel erg voor je dat het goed blijft gaanNeem aan dat het bij jou ook slecht is voor je stemming als de studie minder gaat.
True, attachment is eigenlijk heel kut. Waarom raken mensen eigenlijk attached (ik heb het zelf ook gedaan overigens, maar ik weet precies waarom ik het deed en ik zou het niet zo weer doen..).quote:Op vrijdag 13 september 2013 00:36 schreef minthy het volgende:
[..]
Laat dat nu net iets zijn waar jij een allergie voor hebt opgebouwd![]()
Stop met hoedjes opvreten, slecht voor je stoelgang...
Je hoeft niet normaal te levenquote:Op vrijdag 13 september 2013 00:45 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Ik ben sinds een paar weken weer opnieuw begonnen op de uni. Moet wel zeggen dat het beter gaat dan vorig jaar zo op het eerste oog. Maar toch.. dat gevoel dat je overwelmed wordt door alles, je móet 'normaal' leven. Ik ga er wel voor, want het alternatief is niet beter denk ik, maar het voelt alsof je minder werkgeheugen hebt door al het piekeren..
Ha, een studiegenoot!quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:01 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Ik herken het zeker en doe ook dezelfde studie als jij blijkbaar![]()
Vooral dat dikgedrukte heb ik ook last van. Eigenlijk wil je dan niet eens denken aan het feit dat het mis kan gaan, want dan sta je daar.. Zonder doel, weer een jaar verkloot.
Normaal in de zin van geen nachten meer doorhalen tot zeven uur 's ochtends of dagenlang niet eten, wat ik vorig jaar rond deze tijd deed.quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:05 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je hoeft niet normaal te leven. Het hoeft niet. Als ik zo alledaagse jeugd zie, dan wil je volgens mij daar nog niet dood tussen gevonden worden
Ik moet de Telegraaf promoten om mijn werk te verzekeren.quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:07 schreef sitting_elfling het volgende:
Jullie worden de toekomstige psychologen die depressie rijk Nederland moet verhelpen van de depressies?
Misschien heb jij een andere definitie van 'normaal'. Als je niet meegaat met de flow, kom je in de problemen.quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:05 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je hoeft niet normaal te leven. Het hoeft niet. Als ik zo alledaagse jeugd zie, dan wil je volgens mij daar nog niet dood tussen gevonden worden
De groeten, ik ga echt geen therapeut worden.quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:07 schreef sitting_elfling het volgende:
Jullie worden de toekomstige psychologen die depressie rijk Nederland moet verhelpen van de depressies?
Ik ook niet denk ik. Ben zelf te fucked up.quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:09 schreef kuolema het volgende:
[..]
De groeten, ik ga echt geen therapeut worden.
Depressieve mensen zijn saai, daar weet ik al zoveel van. Ik ga voor de seriemoordenaars.quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:10 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Ik ook niet denk ik. Ben zelf te fucked up.
Er is niks mis met tot 7 uur door knallen tochquote:Op vrijdag 13 september 2013 01:07 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Normaal in de zin van geen nachten meer doorhalen tot zeven uur 's ochtends of dagenlang niet eten, wat ik vorig jaar rond deze tijd deed.
Eens met je tweede punt.
Hoe bedoel je?quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:08 schreef kuolema het volgende:
[..]
Misschien heb jij een andere definitie van 'normaal'. Als je niet meegaat met de flow, kom je in de problemen.
Seriemoordenaars zijn saai. Allemaal hetzelfde, allemaal geen gevoel voor anderen, nul empathie en kut jeugden gehad.quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:10 schreef kuolema het volgende:
[..]
Depressieve mensen zijn saai, daar weet ik al zoveel van. Ik ga voor de seriemoordenaars.
Kuddedieren, we kunnen slecht zonder anderen. Er is wel een verschil tussen attached en overly attached. Dat laatste kan enorm veel redenen/oorzaken hebbenquote:Op vrijdag 13 september 2013 01:04 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
True, attachment is eigenlijk heel kut. Waarom raken mensen eigenlijk attached (ik heb het zelf ook gedaan overigens, maar ik weet precies waarom ik het deed en ik zou het niet zo weer doen..).
Hoevaak ik dit gelul wel niet heb moeten meemaken bij anderen.quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:12 schreef kuolema het volgende:
Ik moet wel zeggen dat ik geloof dat de beste hulpverleners degenen zijn die zelf ook in de shit hebben gezeten. En dan heb je nog iets aan je eigen problemen.
Ja, alleen was ik toen studie- en werkloos en vrat ik mijn spaargeld opquote:Op vrijdag 13 september 2013 01:12 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Er is niks mis met tot 7 uur door knallen toch? Moeten we met de menigte meelopen en van 8 tot 5 leven? En dus bewust files mee maken, het gejag en snelle gedrag van anderen? Moet daar niks van hebben. Ik werk liever van 20.00 - 07.00 ofzo
Ik wil er nu echt vanaf staan Minth.quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:13 schreef minthy het volgende:
[..]
Kuddedieren, we kunnen slecht zonder anderen. Er is wel een verschil tussen attached en overly attached. Dat laatste kan enorm veel redenen/oorzaken hebben![]()
Ik ken het zelf ook wel al doe ik dat tegenwoordig niet meer. Meer van het "graag of niet"-principe geworden.
Nou, we gaan allemaal heel snel 'vooruit', en degenen die het niet bij kunnen houden omdat ze 'natuurlijker' zijn zeg maar, die komen bij de psycholoog terecht. Dat zijn de echte mensen. Er worden allemaal dingen van ons verwacht die niet natuurlijk zijn. Veel mensen kunnen met die verandering omgaan, degenen die dat niet kunnen worden bestempeld als ziek. De achteruitgang van de mensheid.quote:
quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:16 schreef kuolema het volgende:
[..]
Nou, we gaan allemaal heel snel 'vooruit', en degenen die het niet bij kunnen houden omdat ze 'natuurlijker' zijn zeg maar, die komen bij de psycholoog terecht. Dat zijn de echte mensen. Er worden allemaal dingen van ons verwacht die niet natuurlijk zijn. Veel mensen kunnen met die verandering omgaan, degenen die dat niet kunnen worden bestempeld als ziek. De achteruitgang van de mensheid.
Natuurlijk kunnen ze je begrijpen, zich in je inleven, je helpen. Maar het is toch net even anders als je hulpverlener het zelf heeft meegemaakt. Dat geloof ik echt.quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:13 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hoevaak ik dit gelul wel niet heb moeten meemaken bij anderen.
Ja, je weet niet waar je over praat omdat het je nog niet is overkomen(!).
Maakt het dat handiger of onhandiger?quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:18 schreef kuolema het volgende:
[..]
Natuurlijk kunnen ze je begrijpen, zich in je inleven, je helpen. Maar het is toch net even anders als je hulpverlener het zelf heeft meegemaakt. Dat geloof ik echt.
Is dat juist niet meer voor jezelf? Dat je je zelf meer zeker voelt genomen omdat je weet dat degene die je helpt, zelf ook dat probleem heeft gehad.quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:18 schreef kuolema het volgende:
[..]
Natuurlijk kunnen ze je begrijpen, zich in je inleven, je helpen. Maar het is toch net even anders als je hulpverlener het zelf heeft meegemaakt. Dat geloof ik echt.
Ergens snap ik wel dat op jezelf vertrouwen fijn is (hell, ik verlang daar zelfs naarquote:Op vrijdag 13 september 2013 01:14 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik wil er nu echt vanaf staan Minth.
Ik vind het ook wel fijn om juist op mezelf te vertrouwen. Dat is best lekker, en iedereen die er bij komt staan is welkom, maar daar steun ik niet op.
Het is daarentegen wel lekker om een groepje te hebben waar je op kunt leunen als het kut gaat, maar is dat attachment? Ook wel twijfels over.
Handiger.quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:22 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Maakt het dat handiger of onhandiger?
Voor de patiënt bedoel je? Ja daar had ik het ook over in eerste instantie. En voor de hulpverlener is het fijn dat hij, nadat hij problemen heeft gehad, iets met zijn ervaring kan doen door iemand anders te helpen. Dat is iets moois.quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:23 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Is dat juist niet meer voor jezelf? Dat je je zelf meer zeker voelt genomen omdat je weet dat degene die je helpt, zelf ook dat probleem heeft gehad.
Ik heb juist het idee dat iemand er daardoor minder objectief naar kan kijken en eigen ervaringen zou delen ipv gewoon to the point zijn. Maar het heeft voor en nadelen denk ik..quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:24 schreef kuolema het volgende:
[..]
Handiger.
[..]
Voor de patiënt bedoel je? Ja daar had ik het ook over in eerste instantie. En voor de hulpverlener is het fijn dat hij, nadat hij problemen heeft gehad, iets met zijn ervaring kan doen door iemand anders te helpen. Dat is iets moois.
Daar heb je wel een puntje denk ik, je zal ook sneller te maken krijgen met je eigen gevoelens als hulpverlener. Niet dat die er niet mogen zijn maar dat kan je werk ergens ook negatief beïnvloeden ten opzichte van je cliënt.quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:28 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik heb juist het idee dat iemand er daardoor minder objectief naar kan kijken en eigen ervaringen zou delen ipv gewoon to the point zijn. Maar het heeft voor en nadelen denk ik..
Ja, snap ik. Ik zou een suïcidaal persoon liever tips willen geven voor een pijnloze dood dan hem vertellen dat er licht aan het einde van de tunnel is. Dat kan niet, dus zou ik iets moeten zeggen waar ik niet helemaal achter sta. Dat merken ze wel denk ik, en dat voelt niet goed. Voor jezelf ook zwaar.quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:28 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik heb juist het idee dat iemand er daardoor minder objectief naar kan kijken en eigen ervaringen zou delen ipv gewoon to the point zijn. Maar het heeft voor en nadelen denk ik..
Je moet wel in je rol blijven natuurlijk. Maar een verhaaltje ter illustratie kan geen kwaad.quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:33 schreef minthy het volgende:
[..]
Daar heb je wel een puntje denk ik, je zal ook sneller te maken krijgen met je eigen gevoelens als hulpverlener. Niet dat die er niet mogen zijn maar dat kan je werk ergens ook negatief beïnvloeden ten opzichte van je cliënt.
Je eigen ervaringen delen als hulpverlener vind ik persoonlijk uit den boze, vaak genoeg gezien dat cliënten zich de troostende partij voelden en niets konden met de verkregen info.
Het nadeel is dat mensen aan de andere kant van de tafel waanzinnig kunnen gaan invullen wat je hebt meegemaakt, dat kan het proces van de cliënt behoorlijk in de weg gaan staan. De mensen waar ik mee werk (ontwikkelingsstoornissen/persoonlijkheidsstoornissen/gedragsproblemen/verslaving) zijn erg pienter en doorzien je haarfijnquote:Op vrijdag 13 september 2013 01:48 schreef kuolema het volgende:
[..]
Je moet wel in je rol blijven natuurlijk. Maar een verhaaltje ter illustratie kan geen kwaad.
Je hoeft als hulpverlener ook niet te vertellen wat je hebt meegemaakt, maar het is meer indirect dat je er echt in gelooft dat het beter wordt omdat je dat zelf hebt ervaren. En dat je iemands zinnen kunt aanvullen, daarmee begrip toont wat heel veel steun kan bieden. Al leer je dat natuurlijk ook grotendeels in de studie.
Maar ik ga dat dus lekker niet doen.
Ervaringsdeskundigen naast of i.p.v. hulpverlener? Dat lijkt me zeker goed ja! Het is anders, en ik denk dat je aan allebei heel veel hebt. Er zijn alleen wel (nog) heel weinig mogelijkheden voor. Heb dit al eens besproken die dat graag wil gaan doen. Ze zouden bij elke ggz-instelling een apart bureau voor ervaringsdeskundigen moeten hebben eigenlijk.quote:Op vrijdag 13 september 2013 01:59 schreef minthy het volgende:
[..]
Het nadeel is dat mensen aan de andere kant van de tafel waanzinnig kunnen gaan invullen wat je hebt meegemaakt, dat kan het proces van de cliënt behoorlijk in de weg gaan staan. De mensen waar ik mee werk (ontwikkelingsstoornissen/persoonlijkheidsstoornissen/gedragsproblemen/verslaving) zijn erg pienter en doorzien je haarfijn
Tegenwoordig wordt er steeds meer gebruik gemaakt van ervaringsdeskundigen. Zij kunnen samen met clienten praten over hoe zij hun problemen hebben bevochten, daar ben ik dan wel weer een groot voorstander van
Ernaast, als aanvulling.quote:Op vrijdag 13 september 2013 02:04 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ervaringsdeskundigen naast of i.p.v. hulpverlener? Dat lijkt me zeker goed ja! Het is anders, en ik denk dat je aan allebei heel veel hebt. Er zijn alleen wel (nog) heel weinig mogelijkheden voor. Heb dit al eens besproken die dat graag wil gaan doen. Ze zouden bij elke ggz-instelling een apart bureau voor ervaringsdeskundigen moeten hebben eigenlijk.
Ik ben maar een simpele woonbegeleider binnen de GGZ met passie voor het vak/de cliënten. Een week of twee geleden afgestudeerd als GGZ-agoog. Gelukkig, één zorg minderquote:Op vrijdag 13 september 2013 02:07 schreef kuolema het volgende:
Wat voor hulpverlener- titel heb jij eigenlijk minthy?
Wel goed dat ze daarmee bezig zijn.quote:Op vrijdag 13 september 2013 02:12 schreef minthy het volgende:
[..]
Ernaast, als aanvulling.
Bij ons zijn ze het aan het opstarten, vanuit de cliënten binnen de instelling is er veel belangstelling voor (zowel voor gesprekken als zelf naar woonvormen gaan voor informatieverstrekking of gesprekjes). Mij zou het ook wel wat lijken, maar dan niet binnen m'n eigen instelling. Sowieso vraag ik me af of ik m'n huidige baan nog wel moet behouden en niet "gewoon" iets anders moet gaan zoeken![]()
Het is één van de weinige dingen waarvan ik weet dat ik er goed in ben maar het kriebelt... Daar moet ik nog maar eens goed over piekeren
Daar heb ik nog nooit van gehoord, GGZ-agoog. Maar tof dat je dat ondanks alles toch hebt gehaald johquote:Op vrijdag 13 september 2013 02:14 schreef minthy het volgende:
[..]
Ik ben maar een simpele woonbegeleider binnen de GGZ met passie voor het vak/de cliënten. Een week of twee geleden afgestudeerd als GGZ-agoog. Gelukkig, één zorg minder
Slaap lekkerquote:Op vrijdag 13 september 2013 02:25 schreef magnetronkoffie het volgende:
Tijd voor bed, stelletje nachtbrakers
Volgens mij is het vooralsnog op basis van een onkostenvergoeding omdat veel mensen die dat willen doen afhankelijk zijn van een uitkering (Wajong, bijstand, ed) en weinig tot niks kunnen bijverdienen. Ik ben er ook zeer positief over, de colleges op school die door ervaringskundigen zijn gegeven maakten ontzettend veel indruk.quote:Op vrijdag 13 september 2013 02:19 schreef kuolema het volgende:
[..]
Wel goed dat ze daarmee bezig zijn.
Je hebt dan natuurlijk wel het beste van twee kanten, ervaringsdeskundige met hulpverlenerskills. Klinkt wel goed toch dan? Maar zou je dan wel betaald krijgen?
[..]
Daar heb ik nog nooit van gehoord, GGZ-agoog. Maar tof dat je dat ondanks alles toch hebt gehaald johHad het ook al eerder gelezen. Het is wel echt jouw ding hè? Is het niet heel zwaar om met probleemmensen te werken? Denk je dat je geen burn-out zou hebben gekregen als je een andere baan had gehad?
Dit argument ga ik gebruiken tegen iedereen die gaat raaskallen tegen mij ivm facebookquote:Op donderdag 12 september 2013 16:04 schreef Gray het volgende:
[..]
Het is vooral laten zien hoe leuk de leuke kanten zijn.
Daarom gebruik ik het slechts als adressenlijst en communicatiemiddel voor sommige sociale omgevingen, van werk tot studentendispuut.
Het lezen hoe iedereen zo tomeloos gelukkig overkwam maakte mij juist ongelukkig toentertijd. Als je nog geen depressie hebt, dan krijg je er dankzij Facebook wel één.
De voldoening is natuurlijk waar je het voor doet, mensen helpen, blij maken, dat is mooi. Dan kan het alsnog zwaar zijn. Maar je wil het dus wel graag blijven doen?quote:Op vrijdag 13 september 2013 02:40 schreef minthy het volgende:
[..]
Volgens mij is het vooralsnog op basis van een onkostenvergoeding omdat veel mensen die dat willen doen afhankelijk zijn van een uitkering (Wajong, bijstand, ed) en weinig tot niks kunnen bijverdienen. Ik ben er ook zeer positief over, de colleges op school die door ervaringskundigen zijn gegeven maakten ontzettend veel indruk.
Het werk wordt vaak als enorm zwaar gezien maar dat vind ik persoonlijk erg meevallen. Je kan me niet blijer krijgen dan wanneer een jongen met enorme problemen een grote wens in vervulling ziet gaan, bijvoorbeeld het halen van een rijbewijs, het maken van nieuwe vrienden, het versterken van familiebanden. Dat je daaraan bij kunt dragen is geweldig, dat geeft voldoening![]()
Het vervelende is de registratiezucht van de laatste jaren, dat drukt enorm op je werk. Daarbij verdwijnt er steeds meer management en is zelfsturing het magische toverwoord (lees; als begeleider krijg je managementstaken, je wordt bevoegd gemaakt). Dat maakt het minder.
Sowieso zou ik denk ik ergens in m'n leven uitgevallen zijn door een burnout. Doordat ik binnen het beroepsveld werk en bijgeschoold ben zou het kunnen dat het eerder de kop heeft opgestoken. Die burnout vloeit oa voort uit een angststoornis en problematiek binnen m'n gezin vroeger. Als ik fabriekswerk was blijven doen een jaar of 10 geleden, dan had ik vast ook wel tegen de lamp gelopen met m'n gepieker
Het besef van dingen verkloten heb ik heel vaak. Soms doet het me wat maar je moet dat op een gegeven moment ook maar loslaten want anders is het leven echt flink kloten.quote:Op vrijdag 13 september 2013 12:24 schreef kuolema het volgende:
Ik werd wakker van mijn wekker en dacht: 'oh, gelukkig, ik heb mijn wekker op tijd gezet en ga dus wel gewoon naar college. Ik heb alleen gedroomd dat ik van plan was niet naar college te gaan.'
Maar het was 12 uur...ik had mijn wekker niet vroeg gezet, had ik besloten vannacht. Ik durf gewoon niet. En dan beginnen de zenuwen weer...wat ben ik toch een sukkel.
Dat ene korte momentje dat je net wakker wordt en alles goed lijkt, de rust...dat is het mooiste moment van de dag. En dan BAM! komt het besef weer dat je dingen weer eens volledig aan het verkloten bent.
Hebben jullie goed geslapen? Ik wel, dat gaat gelukkig goed
Wat bedoel je? Als ik klaar ben met mijn studie? Dat gaat nog heeeel lang duren op deze manierquote:Op vrijdag 13 september 2013 12:31 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het besef van dingen verkloten heb ik heel vaak. Soms doet het me wat maar je moet dat op een gegeven moment ook maar loslaten want anders is het leven echt flink kloten.
Hoe moet dat nu kuolema als je de studie (enige houvast) achter je hebt gelaten?
Wat is een woonbegeleider Minthy? wat dien je precies te doen?quote:Op vrijdag 13 september 2013 02:14 schreef minthy het volgende:
[..]
Ik ben maar een simpele woonbegeleider binnen de GGZ met passie voor het vak/de cliënten. Een week of twee geleden afgestudeerd als GGZ-agoog. Gelukkig, één zorg minder
Dat is leuk, maar er komt toch echt een moment aan dat je aan het werk moet, voor jezelf moet zorgen en de studie voorbij is?quote:Op vrijdag 13 september 2013 12:33 schreef kuolema het volgende:
[..]
Wat bedoel je? Als ik klaar ben met mijn studie? Dat gaat nog heeeel lang duren op deze manier![]()
Ik studeer liever dan dat ik ga werken. Dat is eng, en dan ben je niet alleen meer verantwoordelijk voor jezelf maar ook voor anderen.
Als ik niet zou studeren, zou ik aan de ene kant die bron van stress en zelfhaat niet meer hebben, maar aan de andere kant een doel in mijn leven verliezen. Dus ik weet het niet. Gelukkig zou ik er in elk geval niet van worden.
Moet jij niet in de banken zittenquote:Op vrijdag 13 september 2013 13:13 schreef Senor__Chang het volgende:
Ga je nog naar college zo meteen of heb je het al gemist?
Ja. Maar ik zie die toekomst niet.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:16 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat is leuk, maar er komt toch echt een moment aan dat je aan het werk moet, voor jezelf moet zorgen en de studie voorbij is?
Was vanochtend 9-11. Dus gemist. Net als de vorige keer.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:13 schreef Senor__Chang het volgende:
Ga je nog naar college zo meteen of heb je het al gemist?
Kun je de volgende keer niet gewoon gaan en het vooraf bespreken met de docent en zeggen dat de studieadviseur er ook vanaf weet (ik neem aan dat dat het geval is). Het is niet alsof je een buitenaards probleem hebt.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:19 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ja. Maar ik zie die toekomst niet.
[..]
Was vanochtend 9-11. Dus gemist. Net als de vorige keer.
Ik kan me best voorstellen dat het leuk is om te werken. Maar ik kan het niet, mijn studie afronden, een baan vinden en houden. Het gaat toch wel fout. Ik mag niet denken aan een rooskleurige toekomst. Denken aan de dood is veel fijner.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:19 schreef Cue_ het volgende:
Een kennis van mij zei altijd dat werken helemaal niets voor hem was en hij er bar ongeluk van zou worden etc etc. Totdat hij volgens mij op stage moest of in iedergeval 40uur per week moest werken.
Bleek hij het hartstikke leuk te vinden en een halve workaholic te zijn geworden.
Niet alles wat je van te voren denkt komt uit.
Dat durf ik niet en het is zo dom, toegeven dat ik zoiets simpels gewoon niet kan.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:22 schreef MCH het volgende:
[..]
Kun je de volgende keer niet gewoon gaan en het vooraf bespreken met de docent en zeggen dat de studieadviseur er ook vanaf weet (ik neem aan dat dat het geval is). Het is niet alsof je een buitenaards probleem hebt.
omdat?quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:24 schreef kuolema het volgende:
Ik mag niet denken aan een rooskleurige toekomst
Je bent echt niet de enige hoor. Je denkt misschien dat jouw probleem heel bijzonder is maar zo uniek zal je niet zijn.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:24 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik kan me best voorstellen dat het leuk is om te werken. Maar ik kan het niet, mijn studie afronden, een baan vinden en houden. Het gaat toch wel fout. Ik mag niet denken aan een rooskleurige toekomst. Denken aan de dood is veel fijner.
[..]
Dat durf ik niet en het is zo dom, toegeven dat ik zoiets simpels gewoon niet kan.
Heb nog een ruime uur.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:17 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Moet jij niet in de banken zitten?
Ik wou net hetzelfde voorstellen als MCH. Die studieadviseur zal het echt wel begrijpen en misschien is die extra steun net wat je nodig hebt om weer vooruit te kunnen qua studie.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:24 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik kan me best voorstellen dat het leuk is om te werken. Maar ik kan het niet, mijn studie afronden, een baan vinden en houden. Het gaat toch wel fout. Ik mag niet denken aan een rooskleurige toekomst. Denken aan de dood is veel fijner.
[..]
Dat durf ik niet en het is zo dom, toegeven dat ik zoiets simpels gewoon niet kan.
Omdat ik dan mezelf voor de gek hou. Het is alsof iets in me zegt dat ik allang dood had moeten zijn. En ik word er telkens weer op gewezen. Toch ben ik er nog. Maar ik moet de waarheid onder ogen zien.quote:
Ik schaam me kapot. Ik denk elke keer: nu ga ik het afmaken en inleveren, komt goed, maar dan lukt het weer niet. Ik wil het zelf fixen en niet meteen gaan zeiken dat het niet lukt.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:26 schreef MCH het volgende:
Ik denk dat het zelfs als een opluchting gaat voelen.
Al had je dood moeten zijn, al ben je over een jaar dood. Dan nog kan je toch wel het beste maken van het leven tot die tijd?quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:28 schreef kuolema het volgende:
Omdat ik dan mezelf voor de gek hou. Het is alsof iets in me zegt dat ik allang dood had moeten zijn. En ik word er telkens weer op gewezen. Toch ben ik er nog. Maar ik moet de waarheid onder ogen zien.
Dat verdien ik niet. Want ik hoor hier niet te zijn.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:30 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Al had je dood moeten zijn, al ben je over een jaar dood. Dan nog kan je toch wel het beste maken van het leven tot die tijd?
Nee het hoeft niet beter, het moet 'gewoon' af. Dat is alles wat ze willen, niet meer, niet minderquote:Op vrijdag 13 september 2013 13:30 schreef kuolema het volgende:
Als ik dit vertel, gaat het nog moeilijker worden om het uiteindelijk in te leveren, naast dat het gewoon mega awkward is. Daar heb ik ervaring mee. Sowieso, hoe langer ik wacht, hoe groter de spanning wordt. Want ik heb meer tijd gehad dus moet het nóg beter zijn.
Omdat ik niet de guts heb om er een eind aan te maken.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:31 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Blijkbaar wel, want je bent er nog steeds. Simple as that
Dus je mag er puur van jezelf niet zijn dus.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:31 schreef kuolema het volgende:
Omdat ik niet de guts heb om er een eind aan te maken.
Ik loop ook nog steeds rond met dat gevoel. Maar op dit moment is voor mij de andere optie (zelfmoord) geen optie omdat ik een verplichting voel naar mijn familie. Daarom dat ik, ondanks die gedachten, door ga en probeer aan mijzelf te werken.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:28 schreef kuolema het volgende:
[..]
Omdat ik dan mezelf voor de gek hou. Het is alsof iets in me zegt dat ik allang dood had moeten zijn. En ik word er telkens weer op gewezen. Toch ben ik er nog. Maar ik moet de waarheid onder ogen zien.
Weet je, ik zit er zelf aan te denken om binnenkort een gesprek aan te gaan met de studieadviseur. Die angsten die jij hebt herken ik en ik heb daardoor vorige week ook een aantal colleges gemist. En ik denk dat zo'n gesprek me misschien wat minder angstig kan maken, of heel misschien medicatie, maar daar heb ik nog een gesprek met mijn behandelaars over.quote:[..]
Ik schaam me kapot. Ik denk elke keer: nu ga ik het afmaken en inleveren, komt goed, maar dan lukt het weer niet. Ik wil het zelf fixen en niet meteen gaan zeiken dat het niet lukt.
Dat heb ik ook ja. Hoe mijn familie en vrienden reageerden na mijn zelfmoordpoging...best heftig.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:32 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Ik loop ook nog steeds rond met dat gevoel. Maar op dit moment is voor mij de andere optie (zelfmoord) geen optie omdat ik een verplichting voel naar mijn familie. Daarom dat ik, ondanks die gedachten, door ga en probeer aan mijzelf te werken.
Ik weet niet wat ik zelf wil. Dat schommelt. Maar het is alsof iets me steeds duidelijk probeert te maken wat ik moet doen en dat de tijd dringt.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:32 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Dus je mag er puur van jezelf niet zijn dus.
Hier ook een poging achter de rug, maar toen zat ik in een totaal andere mindset. Dat komt niet snel meer terug denk (en soms vrees) ik. De gedachten blijven natuurlijk wel rondhangenquote:Op vrijdag 13 september 2013 13:39 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat heb ik ook ja. Hoe mijn familie en vrienden reageerden na mijn zelfmoordpoging...best heftig.
Ik wil ook aan mezelf werken. Maar ben zo teleurgesteld dat ik, ondanks en doordat ik het zo graag wil, alles alweer verpest.
Maar dat gevoel zou er juist voor moeten zorgen dat je stappen onderneemt.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:41 schreef kuolema het volgende:
Ik weet niet wat ik zelf wil. Dat schommelt. Maar het is alsof iets me steeds duidelijk probeert te maken wat ik moet doen en dat de tijd dringt.
Was het een begripvolle reactie of niet? Dat kun je op z'n minst zeggen.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:35 schreef kuolema het volgende:
Studieadviseur heb ik vorig jaar ingelicht over problemen (depressie) die mijn studie belemmeren. Maar ik wil daar niet over in details treden. Daar schiet ik ook niks mee op.
Als jij plezier hebt in je werken moet je er inderdaad alles uithalen wat er in zit, wie weet is het de komende 20 jaar niet leuk meerquote:Op vrijdag 13 september 2013 13:19 schreef Cue_ het volgende:
Een kennis van mij zei altijd dat werken helemaal niets voor hem was en hij er bar ongeluk van zou worden etc etc. Totdat hij volgens mij op stage moest of in iedergeval 40uur per week moest werken.
Bleek hij het hartstikke leuk te vinden en een halve workaholic te zijn geworden.
Niet alles wat je van te voren denkt komt uit.
Wanneer was dat? Het rare was dat ik al uit het dieptepunt was toen ik het deed. Het schijnt dat je dan pas de energie hebt om het te doen.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:42 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Hier ook een poging achter de rug, maar toen zat ik in een totaal andere mindset. Dat komt niet snel meer terug denk (en soms vrees) ik. De gedachten blijven natuurlijk wel rondhangen![]()
Hoe was het trouwens met die studieadviseur? Ik weet echt niet wat ik daarvan kan verwachten mocht ik het aankaarten.
De studieadviseur gaat me vast niet uitlachen, maar waarom zou ik dit aangeven? Wat schiet ik daarmee op, behalve dat ik me kapot schaam?quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:46 schreef MCH het volgende:
[..]
Was het een begripvolle reactie of niet? Dat kun je op z'n minst zeggen.
Wtf did I just readquote:Op vrijdag 13 september 2013 13:44 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Maar dat gevoel zou er juist voor moeten zorgen dat je stappen onderneemt.
Een vriendin van me is er van overtuigd dat ze de 28 jaar niet haalt. DAt betekend dat ze over een half jaar zou moeten overlijden. Zo is ze al eens geemigreerd en alles. Maar ze beseft ook dat ze het niet zeker kan weten en zorgt er dus ook voor dat haar toekomst niet weggegooid wordt door het wachten op de dood.
Als jij een negatieve reactie hebt gehad van je studieadviseur vorig jaar dan kan ik me voorstellen dat je je nu alleen nog maar meer gaat opvreten over het uitstellen van dingen.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:51 schreef kuolema het volgende:
[..]
Wanneer was dat? Het rare was dat ik al uit het dieptepunt was toen ik het deed. Het schijnt dat je dan pas de energie hebt om het te doen.
Het gaat ook niet zo heel slecht met me nu, ben niet zwaar depressief zoals een tijdje geleden. Maar wel gespannen en alles. En daar begint het mee.
Mentor zei: als er iets is dat je studie belemmert, moet je dat op tijd aangeven bij de studieadviseur. Dus ik zei tegen de studieadviseur dat het geestelijk niet goed ging en dat dat mijn studie negatief beïnvloedde. Geen details verder, ze was heel aardig hoor en vroeg ook of ik erover wilde praten maar ik gaf aan dat ik dat niet wilde. Net wat je zelf wil. En ze zei dat ik naar een studentenpsycholoog kon ter overbrugging naar ggz-hulp. Maar dat was niet nodig want ik kon toen meteen terecht.
[..]
De studieadviseur gaat me vast niet uitlachen, maar waarom zou ik dit aangeven? Wat schiet ik daarmee op, behalve dat ik me kapot schaam?
Vorig jaar, rond deze tijd ongeveer. Was toen ook bezig met een studie.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:51 schreef kuolema het volgende:
[..]
Wanneer was dat? Het rare was dat ik al uit het dieptepunt was toen ik het deed. Het schijnt dat je dan pas de energie hebt om het te doen.
Het gaat ook niet zo heel slecht met me nu, ben niet zwaar depressief zoals een tijdje geleden. Maar wel gespannen en alles. En daar begint het mee.
Mentor zei: als er iets is dat je studie belemmert, moet je dat op tijd aangeven bij de studieadviseur. Dus ik zei tegen de studieadviseur dat het geestelijk niet goed ging en dat dat mijn studie negatief beïnvloedde. Geen details verder, ze was heel aardig hoor en vroeg ook of ik erover wilde praten maar ik gaf aan dat ik dat niet wilde. Net wat je zelf wil. En ze zei dat ik naar een studentenpsycholoog kon ter overbrugging naar ggz-hulp. Maar dat was niet nodig want ik kon toen meteen terecht.
[..]
De studieadviseur gaat me vast niet uitlachen, maar waarom zou ik dit aangeven? Wat schiet ik daarmee op, behalve dat ik me kapot schaam?
Dat ik stappen onderneem voor zelfmoord dus. Datgene vertelt me dat de tijd dringt als in, ik moet zo snel mogelijk dood.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:44 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Maar dat gevoel zou er juist voor moeten zorgen dat je stappen onderneemt.
Een vriendin van me is er van overtuigd dat ze de 28 jaar niet haalt. DAt betekend dat ze over een half jaar zou moeten overlijden. Zo is ze al eens geemigreerd en alles. Maar ze beseft ook dat ze het niet zeker kan weten en zorgt er dus ook voor dat haar toekomst niet weggegooid wordt door het wachten op de dood.
Ik vind hem lastig te volgen, ken dergelijke emoties/gevoelens niet. Maar vooral omdat het nog vaag is van het waarom enzo.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:54 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat ik stappen onderneem voor zelfmoord dus. Datgene vertelt me dat de tijd dringt als in, ik moet zo snel mogelijk dood.
Ik kreeg geen negatieve reactie, integendeel zelfs. Mensen doen altijd heel lief. En dat voelt dan verkeerd, want dat verdien ik niet.quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:53 schreef MCH het volgende:
[..]
Als jij een negatieve reactie hebt gehad van je studieadviseur vorig jaar dan kan ik me voorstellen dat je je nu alleen nog maar meer gaat opvreten over het uitstellen van dingen.
Ik wil het goed doen, een goede student zijn. En het is moeilijk om aan te geven dat het niet lukt. Maar zoiets specifieks als faalangst bij een opdracht die zelfs een 8-jarige kan uitvoeren...quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:53 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Vorig jaar, rond deze tijd ongeveer. Was toen ook bezig met een studie.
Hm ok. Ik denk dat ik het wel zie als ik ga. Beter iets dan niets. En waarom zou je je trouwens schamen voor het feit dat je depressief bent? Of angstig? Kan jij toch niks aan doen en het zegt verder weinig over wie of hoe je bent.
quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:56 schreef MCH het volgende:
Ik ben namelijk ook wel eens bij een studieadviseur geweest omdat mijn zus kanker had en dat ik daardoor wat studieproblemen had. Toen vroeg zei of ik nog thuis woonde of niet en als ik niet thuis zou wonen dan zou ik de problemen misschien wat makkelijker van me af kunnen zetten.Naar zo'n adviseur ga je dan ook niet zo snel een tweede keer.
Ga je wel gemotiveerd worden als je een keer (publiekelijk) vernederd wordt omdat je weer je opdrachten niet af hebt dan?quote:Op vrijdag 13 september 2013 14:00 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik kreeg geen negatieve reactie, integendeel zelfs. Mensen doen altijd heel lief. En dat voelt dan verkeerd, want dat verdien ik niet.
[..]
Ik wil het goed doen, een goede student zijn. En het is moeilijk om aan te geven dat het niet lukt. Maar zoiets specifieks als faalangst bij een opdracht die zelfs een 8-jarige kan uitvoeren...
[..]Lekker dan. De studieadviseur was bij mij wel begripvol gelukkig.
Nee. Maar dat is wel goed voor me.quote:Op vrijdag 13 september 2013 14:01 schreef MCH het volgende:
[..]
Ga je wel gemotiveerd worden als je een keer (publiekelijk) vernederd wordt omdat je weer je opdrachten niet af hebt dan?
I know. Vermijdingsgedrag, typisch mij. Ik ben altijd zo heerlijk tegenstrijdig.quote:Op vrijdag 13 september 2013 14:03 schreef Cue_ het volgende:
Maar op dit moment ontloop je alles. Je ontloopt de confrontatie (waarvan je zegt dat het wel goed voor je is) en je ontloopt de mogelijkheid om een goede student te zijn (wat je graag wil)
Die strijd heeft ze niet gewonnen en ik heb na een aantal jaar nog steeds geen diploma. Dus ik herken wel wat in je verhaal over het niet kunnen voltooien van dingen omdat je problemen hebt.quote:
Fucking hell. Dat is echt kut man. Sterktequote:Op vrijdag 13 september 2013 14:04 schreef MCH het volgende:
[..]
Die strijd heeft ze niet gewonnen en ik heb na een aantal jaar nog steeds geen diploma. Dus ik herken wel wat in je verhaal over het niet kunnen voltooien van dingen omdat je problemen hebt.
Ja ja, nou elk probleem heeft z'n eigen dimensie hè. Voor jou is dit gewoon nu ook heel vervelend.quote:Op vrijdag 13 september 2013 14:06 schreef kuolema het volgende:
[..]
Fucking hell. Dat is echt kut man. Sterkte![]()
Het verschil is dat jij er niets aan kon doen, en ik wel. Zo stom.
Haha, succes ermee!quote:Op vrijdag 13 september 2013 12:13 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dit argument ga ik gebruiken tegen iedereen die gaat raaskallen tegen mij ivm facebook
Sterkte gast, ik krijg altijd een brok in mijn keel als ik dat soort dingen lees. Ik zou zelf ook driedubbel door draaien bij dat soort dingen. Moet er niet aan denken.quote:Op vrijdag 13 september 2013 14:04 schreef MCH het volgende:
[..]
Die strijd heeft ze niet gewonnen en ik heb na een aantal jaar nog steeds geen diploma. Dus ik herken wel wat in je verhaal over het niet kunnen voltooien van dingen omdat je problemen hebt.
Heb het al een keer gebruikt, ik moet echt meer aan mezelf denken, mezelf egoistischer opstellen anders wordt ik echt continu door anderen opgevreten.quote:
Je bent een geweldig persoonquote:Op vrijdag 13 september 2013 14:06 schreef kuolema het volgende:
[..]
Fucking hell. Dat is echt kut man. Sterkte![]()
Het verschil is dat jij er niets aan kon doen, en ik wel. Zo stom.
Ach, ik dacht eerst ook dat het leven gewoon doorging totdat ik in allerlei zaken gigantisch vastliep. Maar dat heeft dus best wel lang geduurd voor ik dat allemaal door had.quote:Op vrijdag 13 september 2013 14:08 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Sterkte gast, ik krijg altijd een brok in mijn keel als ik dat soort dingen lees. Ik zou zelf ook driedubbel door draaien bij dat soort dingen. Moet er niet aan denken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |