Korte omschrijving depressie:quote:Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.
Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien
Korte uitleg van angststoornissen:quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Ooh dat is wel geestig.quote:Op maandag 9 september 2013 23:05 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Sommige mensen zie ik wel als vrienden, die heb ik dan al meer dan 5x irl gezien en met een iemand ook een paar keer apart afgesproken. Binnenkort weer een (prive)meet met 3 fokkers. Die overigens allemaal 15+ jaar ouder zijn dan ik, maar in veel opzichten op mij lijken en altijd genoeg stof voor gesprek. Ik zie ze denk ik meer als kenissen, ik spreek ze voornamelijk via SC en fok enzo.
Wel best veel relaties die zijn ontstaan via FOK! trouwens. Ik kan er zo 5 opnoemen.
Onderhouden is lastiger dan openstaan.quote:Op maandag 9 september 2013 23:02 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Heb ik zelf ook hoor.
Tja, is lastig. Maar hoe weet je zeker dat iemand niet meer ziet, of niet meer zou willen zien? Soms denk je te snel voor een ande.r.. terwijl diegene he niet zo ziet.. alleen omdat de signalen niet overeenkomen met hoe je het graag zou willen zien.
En dan kost het investeren, moeite. Natuurlijk niet eeuwig. Maar soms is het het wel waard.
Mijn beste vriend nu had een druk leven en zat ook niet echt op mij te wachten. Totdat we eens een biertje gingen doen en het gezellig was. Toen half jaar niet echt gesproken en toen ineens weer wel. En vanaf toen was het raak ofzo. Terwijl we jarenlang bij elkaar in de klas hebben gezeten. Ik altijd zoiets had van "ja, hij is wel tof, die wil ik beter leren kennen" en hij me niet zag staan.
Alles kan veranderen, maar je moet wel initiatief tonen.
Er zitten genoeg kutusers op FOK! om veilig vijanden te maken. Gelukkig ook een boel topusers.quote:Op maandag 9 september 2013 23:07 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Ooh dat is wel geestig.
Ik maak eigenlijk alleen vijanden op FOK!
We zijn geen professionals, maar ik vind wel dat mensen door moeten krijgen of ze een probleem hebben of niet.quote:Op maandag 9 september 2013 23:02 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat is één van de belangrijkste kenmerken. Maar ik herken de rest ook niet echt bij JR. Dan zou het nog eerder ontwijkend zijn. Maar laten we geen diagnoses stellen hier, op een forum, als onprofessionals.
Ik denk ook dat ik van alles heb, autisme enzo. Het helpt ook niet als mensen je uitmaken voor autist enzoquote:Op maandag 9 september 2013 23:05 schreef kuolema het volgende:
[..]
Als ik mezelf diagnosticeer volgens de DSM kom ik uit op: ontwijkende, obsessief-cumpulsieve en borderline persoonlijkheidsstoornis, sociale fobie, depressie (naja op dit moment niet) en dysthymie
Het is niet de bedoeling dat we mensen bang gaan maken met labeltjes terwijl we ze niet eens kennen.quote:Op maandag 9 september 2013 23:08 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
We zijn geen professionals, maar ik vind wel dat mensen door moeten krijgen of ze een probleem hebben of niet.
De meeste zullen mij wel als kutuser beschouwen. Maarja dat krijg je als je elke keer met je psychische problemen in een VBL SC gaat zittenquote:Op maandag 9 september 2013 23:08 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Er zitten genoeg kutusers op FOK! om veilig vijanden te maken. Gelukkig ook een boel topusers.
op school ed dan? Op FOK! ben je een uitzondering als je nog nooit autist bent genoemd.quote:Op maandag 9 september 2013 23:09 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Ik denk ook dat ik van alles heb, autisme enzo. Het helpt ook niet als mensen je uitmaken voor autist enzo.
Oprecht interesse hebben in mensen staat los van vrienden willen zijn.quote:Op maandag 9 september 2013 23:05 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Als ze geen vrienden met me willen zijn, dan weet ik niet of het contact oprecht is. Ik denk dat het verstandig is als ik eerst ga uitzoeken of ze vaker met me willen borrelen.
Dat ik een probleem heb lijkt me duidelijk.quote:Op maandag 9 september 2013 23:08 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
We zijn geen professionals, maar ik vind wel dat mensen door moeten krijgen of ze een probleem hebben of niet.
Ik zie je wel vaak zeggen dat mensen niet jouw type mensen zijn. Wat zijn wel jouw type mensen of zijn die heel zeldzaam? Ik heb op school ook niet mijn type mensen maar ik ben wel wezen stappen met een klein clubje van de week. Maar van de alcohol backfire heb ik nog steeds last denk ik.quote:Op maandag 9 september 2013 22:53 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Omdat ik die mensen niet echt mag en de mensen met wie ze omgingen. Is gewoon totaal niet mijn type volk. En misschien ben ik ook wel zo'n persoon dat als hij eenmaal iemand 'heeft' hij het weer kwijt wil.
Ik wel en ik ben van mening dat diagnostiek door een professional dient te gebeuren. Je kan mensen behoorlijk aan het wankelen maken door met stoornissen en kenmerken te gooienquote:Op maandag 9 september 2013 23:08 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Hoe komt dat dan? Je maakt over het algemeen op fok alleen vijanden als je onredelijk bent of andere mensen belachelijk maaktquote:Op maandag 9 september 2013 23:07 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Ooh dat is wel geestig.
Ik maak eigenlijk alleen vijanden op FOK!
Nee vandaag nog door mijn broerquote:Op maandag 9 september 2013 23:09 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
op school ed dan? Op FOK! ben je een uitzondering als je nog nooit autist bent genoemd.
Afstand is kut. Maar ik zit wel bij die mensen in de klas en vind ze ook wel tof. Maarja je kan nu eenmaal niet alles hebben. Misschien ben ik wel gewoon een mens die ongeschikt is om vrienden te hebbenquote:Op maandag 9 september 2013 23:10 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Oprecht interesse hebben in mensen staat los van vrienden willen zijn.
Vandaag paar mensen ontmoet op die open dag. Oprecht leuke mensen. Zie ze wss nooit meer ivm afstand/ander leven / geen gegevens uitgewisseld. Maar ik was geintresseerd in hen en zij in mij. Oprecht.
Je maakt het jezelf volgens mij ook niet makkelijk. Je had vrienden vertelde je. Maar die zij verwaterd of wat dan ook omdat ze niet jouw type waren.quote:Op maandag 9 september 2013 23:11 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Afstand is kut. Maar ik zit wel bij die mensen in de klas en vind ze ook wel tof. Maarja je kan nu eenmaal niet alles hebben. Misschien ben ik wel gewoon een mens die ongeschikt is om vrienden te hebben
Waarom denk je hier zo veel over na? Ik heb (echte) vrienden die ik misschien maar 1 keer in het jaar zie, en soms 4 keer in de week. Maar dan ook weer 8 maand niet. Waarom er zo veel over na denken? Verstoord dat nu juist net niet de gedachte dat zo'n vriendschap het putje kan ingaan?quote:Op maandag 9 september 2013 23:02 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Heb ik zelf ook hoor.
Tja, is lastig. Maar hoe weet je zeker dat iemand niet meer ziet, of niet meer zou willen zien? Soms denk je te snel voor een ande.r.. terwijl diegene he niet zo ziet.. alleen omdat de signalen niet overeenkomen met hoe je het graag zou willen zien.
En dan kost het investeren, moeite. Natuurlijk niet eeuwig. Maar soms is het het wel waard.
Gewoon mensen die niet echt mijn interesses delen ofzoquote:Op maandag 9 september 2013 23:10 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Ik zie je wel vaak zeggen dat mensen niet jouw type mensen zijn. Wat zijn wel jouw type mensen of zijn die heel zeldzaam? Ik heb op school ook niet mijn type mensen maar ik ben wel wezen stappen met een klein clubje van de week. Maar van de alcohol backfire heb ik nog steeds last denk ik.
Dat klopt. Ik wil eigenlijk op een vriendelijke manier aan ze duidelijk maken dat ze misschien een probleem hebben.quote:Op maandag 9 september 2013 23:09 schreef kuolema het volgende:
[..]
Het is niet de bedoeling dat we mensen bang gaan maken met labeltjes terwijl we ze niet eens kennen.
Ik heb daar helaas moeite mee. Ik denk namelijk dat mensen niet oprecht zijn, tenzij ze vaker met mij af willen spreken.quote:Op maandag 9 september 2013 23:10 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Oprecht interesse hebben in mensen staat los van vrienden willen zijn.
Vandaag paar mensen ontmoet op die open dag. Oprecht leuke mensen. Zie ze wss nooit meer ivm afstand/ander leven / geen gegevens uitgewisseld. Maar ik was geintresseerd in hen en zij in mij. Oprecht.
Heb je officieel een probleem?quote:Op maandag 9 september 2013 23:10 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Dat ik een probleem heb lijkt me duidelijk.
Ja uiteraard. Ik wil mensen eigenlijk ook gewoon naar een huisarts sturen, maar dan moeten ze van zichzelf wel inzien dat ze een probleem hebben (of zoiets).quote:Op maandag 9 september 2013 23:10 schreef minthy het volgende:
[..]
Ik wel en ik ben van mening dat diagnostiek door een professional dient te gebeuren. Je kan mensen behoorlijk aan het wankelen maken door met stoornissen en kenmerken te gooien
Omdat ik een beetje een aandachtszoeker benquote:Op maandag 9 september 2013 23:11 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Hoe komt dat dan? Je maakt over het algemeen op fok alleen vijanden als je onredelijk bent of andere mensen belachelijk maakt
Laat je diagnostiseren. Ga naar de huisarts. Dikke kans dat die je doorstuurt naar RIAGG voor een diagnose.quote:Op maandag 9 september 2013 23:09 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Ik denk ook dat ik van alles heb, autisme enzo. Het helpt ook niet als mensen je uitmaken voor autist enzo.
Ik denk er niet veel over na hoor, ik probeer wat dingen uit te leggen en daar zijn blijkbaar nogal wat woorden voor nodig.quote:Op maandag 9 september 2013 23:13 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Waarom denk je hier zo veel over na? Ik heb (echte) vrienden die ik misschien maar 1 keer in het jaar zie, en soms 4 keer in de week. Maar dan ook weer 8 maand niet. Waarom er zo veel over na denken? Verstoord dat nu juist net niet de gedachte dat zo'n vriendschap het putje kan ingaan?
Ik verwacht namelijk 0,0 van mijn vrienden, alles wat ze me geven is mooi meegenomen.
Ik zag ze ook niet echt als vrienden. Zo nodigde ze mij nooit uit ofzo en als ik hen vroeg konden ze niet.quote:Op maandag 9 september 2013 23:13 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Je maakt het jezelf volgens mij ook niet makkelijk. Je had vrienden vertelde je. Maar die zij verwaterd of wat dan ook omdat ze niet jouw type waren.
Dat weten ze zelf al, anders posten ze hier niet. Ik weet dat je het goed bedoelt, maar het kan nadelig zijn voor mensen.quote:Op maandag 9 september 2013 23:13 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Dat klopt. Ik wil eigenlijk op een vriendelijke manier aan ze duidelijk maken dat ze misschien een probleem hebben.
Wat is officieel? Er is geen ziekte of beperking vastgesteld nog. Maar dat komt omdat ik al jaren niet meer bij de dokter ben geweest.quote:
Als je vindt dat je een probleem hebt, dan moet er mee naar de dokter gaan of naar een studieadviseur.quote:Op maandag 9 september 2013 23:16 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Wat is officieel? Er is geen ziekte of beperking vastgesteld nog. Maar dat komt omdat ik al jaren niet meer bij de dokter ben geweest.
Nee, zo denk ik nietquote:Op maandag 9 september 2013 23:17 schreef kuolema het volgende:
Complex, denk je dat iemand die geen label krijgt geen serieus probleem heeft? Zo komt het een beetje over...
Veel plezier met rustenquote:Op maandag 9 september 2013 23:20 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik ga de laptop wegleggen, even tot rust komen.
Okeequote:Op maandag 9 september 2013 23:20 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Als je vindt dat je een probleem hebt, dan moet er mee naar de dokter gaan of naar een studieadviseur.
[..]
Nee, zo denk ik niet
Mensen kunnen altijd een serieus probleem hebben, ook al staat het niet bekend als een serieus probleem.
Maak er een topshow vanquote:Op maandag 9 september 2013 23:20 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik ga de laptop wegleggen, even tot rust komen.
Ik zit wel veel te dagdromen, dan denk ik aan van alles en nog wat en dan drijft mijn bewustzijn zo'n beetje weg of zo. Wel kom ik tijdens het dagdromen (zoals ik het noem) vaak op creatieve ideeen.quote:Op maandag 9 september 2013 23:48 schreef kuolema het volgende:
Zijn hier nog meer mensen die heel veel fantaseren?
Ik doe het heel veel en meestal kom ik er zelf niet in voor. Op momenten dat het echte leven me voldoening geeft (vrij zelden) doe ik het niet.
Dat is wel iets anders denk ik. Fantaseren is toch specifieker of zo.quote:Op maandag 9 september 2013 23:50 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik zit wel veel te dagdromen, dan denk ik aan van alles en nog wat en dan drijft mijn bewustzijn zo'n beetje weg of zo. Wel kom ik tijdens het dagdromen (zoals ik het noem) vaak op creatieve ideeen.
Zelfs dit topic blijft topshow niet bespaardquote:
Ik geef de schuld aan Atze.quote:Op maandag 9 september 2013 23:55 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Zelfs dit topic blijft topshow niet bespaard
Maar was even goed.
Fantaseren niet echt, ik pieker wel enorm veel. Misschien ook wel een vorm van fantaseren, van tevoren scenario's uitdenken van afspraken oidquote:Op maandag 9 september 2013 23:48 schreef kuolema het volgende:
Zijn hier nog meer mensen die heel veel fantaseren?
Ik doe het heel veel en meestal kom ik er zelf niet in voor. Op momenten dat het echte leven me voldoening geeft (vrij zelden) doe ik het niet.
Slaap lekker en succes morgenquote:Op maandag 9 september 2013 23:57 schreef Comp_Lex het volgende:
Ik ga nu lekker slapen. Morgen ga ik weer praten met mijn arts.
Ík heb het maar even opgezocht, de definitie van fantaseren is 'bedenken'. Dusja. Dan is het dus alles. Piekeren doe ik ook veel, maar nog veel meer als ik depressief ben. Dan fantaseer ik ook alleen maar over hoe ik dood gaquote:Op maandag 9 september 2013 23:59 schreef minthy het volgende:
[..]
Fantaseren niet echt, ik pieker wel enorm veel. Misschien ook wel een vorm van fantaseren, van tevoren scenario's uitdenken van afspraken oid![]()
Tijdens m'n opleidingen dacht ik vaak in de nachten na over opdrachten, ook hier grandioze ideeën over opzet en inhoud. Niet handig...
Wat is dan het verschil tussen dagdromen en fantaseren? Want je doet toch hetzelfde dan?quote:Op maandag 9 september 2013 23:52 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat is wel iets anders denk ik. Fantaseren is toch specifieker of zo.
Ik krijg altijd 's nachts als ik in bed lig en niet kan slapen geniale ingevingen
Ja weet ik veelquote:Op dinsdag 10 september 2013 00:37 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Wat is dan het verschil tussen dagdromen en fantaseren? Want je doet toch hetzelfde dan?
Of vergis ik me nou?
Ik weet het al! Ik heb lucide dagdromen!quote:Op dinsdag 10 september 2013 00:40 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ja weet ik veelDaar moet ik eerst even een nachtje over slapen. Welterusten!
Maar dan is het nog steeds hetzelfde als fantaseren.quote:Op dinsdag 10 september 2013 00:44 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik weet het al! Ik heb lucide dagdromen!
Maar als je fantaseert, dan raak je het contact met de realiteit toch niet kwijt? En fantaseren doe je toch bewust, je zet het als het ware zelf aan en uit. Dagdromen doe je onbewust. Tenminste, dat denk ik?quote:Op dinsdag 10 september 2013 00:46 schreef kuolema het volgende:
[..]
Maar dan is het nog steeds hetzelfde als fantaseren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |