abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130848220
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 14:37 schreef Jian het volgende:

[..]

Ja aardig theoretisch verhaal, maar in de praktijk ..... :N
Er is geen andere reactie op dit machtsspel mogelijk.
Je kunt spreken over Amerikaanse belangen, maar wiens belangen zijn dat?
Je kunt spreken over Saoedische belangen, maar wiens belangen zijn dat?
Je kunt spreken over …….. belangen, maar wiens belangen zijn dat?

Burgers wereldwijd hebben geen belang bij dit soort militaire conflicten, daar zij de slachtoffers zijn. Aan het feit dat de informatie onbetrouwbaar is, kun je aflezen dat het machtsspel prevaleert boven burgerbelangen. Dat is onacceptabel en de wortel van dit kwaad.

Door je te laten meeslepen in de ontwikkelingen in Syrie bewijs je niemand een dienst.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 05-09-2013 15:50:08 ]
The view from nowhere.
  donderdag 5 september 2013 @ 14:50:10 #3
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_130848259
quote:
EU wil zo snel mogelijk tussenrapport VN

De Europese Unie hoopt dat een voorlopig rapport van de experts van de Verenigde Naties over de gifaanval in Syrië ''zo snel mogelijk'' beschikbaar is.

Dat zei EU-president Herman Van Rompuy donderdag voorafgaand aan overleg in Sint-Petersburg.

Het rapport moet duidelijkheid bieden of chemische wapens zijn gebruikt tegen de Syrische bevolking.

Volgens Van Rompuy kan de internationale gemeenschap niet ter zijde staan nu er chemische wapens zijn gebruikt. ''De gifaanval was een grove schendig van internationaal recht en een misdaad tegen de menselijkheid. Wij moeten tonen dat deze misdaden niet straffeloos zijn. Er mag geen precedent worden geschapen.''

Oplossing

Maar de oplossing voor Syrië is volgens Van Rompuy geen militaire, enkel een politieke. Hij zei dat de EU een politieke oplossing nastreeft en dat zal blijven doen.

Voorzitter van de Europese Commissie, José Manuel Barroso riep op tot een internationale consensus over hoe te reageren op de meest recente gebeurtenissen en hoe er een einde kan komen aan het conflict.

Hij sprak over de grootste humanitaire tragedie van deze tijd. ''Wij hebben een opdracht om te reageren.'' Barroso noemde het conflict in Syrië ''een vlek op het geweten van de wereld''.

Bron: nu.nl
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_130848260
quote:
3s.gif Op donderdag 5 september 2013 14:25 schreef Re het volgende:
meer dit soort terrorisme denk ik
Nee, dat kan niet. Want toen leefde Assad sr al niet meer.

Geinig melodramatisch verhaal trouwens, over die onschuldige tieners die de Derde Wereldoorlog ontketenden. Ik zou er een copietje van bewaren, voor later.
"Niets doet meer kwaad in een staat dan dat men list voor wijsheid houdt." (Francis Bacon)
pi_130848262
De link in de OP naar de topicreeks is trouwens incorrect zie ik net, dat moet Topicreeks: Crisis in Syrie zijn.
pi_130848282
quote:
3s.gif Op donderdag 5 september 2013 14:38 schreef Re het volgende:
ik denk niet dat die relipief van iran zover zat door te denken
Nou, reken maar van YES! Daar beschouwen ze het niet echt als een 'reality-soap', zoals in onze regio. En dat kan nog wel eens een aardige schok opleveren, voor de horde die denkt binnenkort voor de buis te kunnen plaatsnemen, met een zak chips en een biertje, voor 'Iraq 2.0'.
"Niets doet meer kwaad in een staat dan dat men list voor wijsheid houdt." (Francis Bacon)
pi_130848320
Tsjetsjeense jihadisten die breken met ISIS omdat ze te extremistisch zouden zijn _O-

*gaat opzoek naar het filmpje*
  donderdag 5 september 2013 @ 14:52:12 #8
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_130848330
quote:
Jihadisten in christelijke enclave

Islamitische extremisten hebben ten noordoosten van de Syrische hoofdstad Damascus een historische christelijke enclave, Maaloula, enige tijd ingenomen.

Beelden die donderdag werden verspreid tonen strijders in de lege straten van het dorp.

De strijders van onder meer het al-Nusrafront van soennitische jihadisten, vielen woensdag militairen aan de rand van Maaloula en doodden daarbij acht soldaten, volgens bronnen bij de oppositie. Donderdag meldden ze dat de strijders Maaloula weer hebben verlaten uit vrees voor tegenaanvallen.

Het dorp en de twee oude kloosters van Maaloula liggen circa 40 kilometer van Damascus.

Ongeveer tien procent van de bevolking van Syrië is christen. De islamitische meerderheid bestaat voornamelijk uit soennieten (77 procent van de bevolking). Het regime wordt gedomineerd door alawieten (10 procent van de bevolking) die een geloof aanhangen dat wortels heeft in de sjiitische islam.

Overzicht: Gebeurtenissen in Syrië l Alle berichten over Syrië

donderdag 5 september 2013 @ 14:52:31 #9
241662 Jian
Well, well, well
pi_130848344
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 14:49 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Er is geen ander reactie op dit machtsspel mogelijk.

Burgers wereldwijd hebben geen belang bij dit soort militaire conflicten, daar zij de slachtoffers zijn. Aan het feit dat de informatie onbetrouwbaar is, kun je aflezen dat het machtsspel prevaleert boven burgerbelangen. Dat is onacceptabel en de wortel van dit kwaad.

Door je te laten meeslepen in de ontwikkelingen in Syrie bewijs je niemand een dienst.
Nogmaals onzin, waarheidsvinding kan heel heilzaam zijn/werken en jouw theoretische verhaal is prachtig maar waar zet het in de praktijk zoden aan de dijk dan?
pi_130848376
Gister was er kenneljik een overzicht van welke landen er schepen lagen voor syrie, met een mooi kaartje weet iemand waar ik die kan vinden?
pi_130848484
quote:
99s.gif Op donderdag 5 september 2013 14:53 schreef Prof_Hoax het volgende:
Gister was er kenneljik een overzicht van welke landen er schepen lagen voor syrie, met een mooi kaartje weet iemand waar ik die kan vinden?

Voor zover ik begreep was dit echter meer een planning.
pi_130848509
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 14:56 schreef Floxxx het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
_O_ dank dank
pi_130848527
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 14:52 schreef Whiskers2009 het volgende:
Islamitische extremisten hebben ten noordoosten van de Syrische hoofdstad Damascus een historische christelijke enclave, Maaloula, enige tijd ingenomen.
Was gisteren al langsgekomen, met prachtige foto's van hoe het eruit zag vóór Al Qaida er binnenviel. Wat in dit artikel niet wordt verteld, is dat ze zich toegang verschaften, nadat een zelfmoordterrorist zich bij een wegversperring had opgeblazen.
En dat ze alweer weg zijn, komt vermoedelijk niet zozeer uit angst voor vergelding, maar omdat het als nieuws niet lekker viel in het 'westen', dat juist druk met de voorbereiding bezig is om Al Qaida nog wat extra wapens en explosieven voor hun zelfmoordaanvallen te sturen. Dat zit 'm in dat 'Christenen'. Waren het nou gewoon Sh'ieten geweest, dan had de beuk erin gekund.
  donderdag 5 september 2013 @ 14:58:50 #14
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_130848561
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 14:58 schreef Duizend-Bommen het volgende:

[..]

Was gisteren al langsgekomen, met prachtige foto's van hoe het eruit zag vóór Al Qaida er binnenviel. Wat in dit artikel niet wordt verteld, is dat ze zich toegang verschaften, nadat een zelfmoordterrorist zich bij een wegversperring had opgeblazen.
En dat ze alweer weg zijn, komt vermoedelijk niet zozeer uit angst voor vergelding, maar omdat het als nieuws niet lekker viel in het 'westen', dat juist druk met de voorbereiding bezig is om Al Qaida nog wat extra wapens en explosieven voor hun zelfmoordaanvallen te sturen. Dat zit 'm in dat 'Christenen'. Waren het nou gewoon Sh'ieten geweest, dan had de beuk erin gekund.
Dat weet ik, ik postte het bericht juist omdat er in staat dat ze weer vertrokken zouden zijn.
pi_130848634
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 14:52 schreef Jian het volgende:

[..]

Nogmaals onzin, waarheidsvinding kan heel heilzaam zijn/werken en jouw theoretische verhaal is prachtig maar waar zet het in de praktijk zoden aan de dijk dan?
Burgerprotest heeft al eerder een oorlog beeindigd (Vietnam). Je ziet nu ook dat burgers in de UK geen oorlog willen, en zo de rol van de UK beperken. Burgers in de VS willen ook geen oorlog. Dat kan afdwingen dat er naar een diplomatieke oplossing wordt gezocht.

Waarheidsvinding begint met de eis dat zaken verdraaien niet is toegestaan. Meineed is in een rechtszaak ook verboden. De politiek staat zichzelf toe de burger niet serieus tegemoet te treden. De leugens van de aanvalsoorlog op Irak staat iedereen nog voor de geest. Onder die voorwaarde is een militair conflict een "no go". De burger moet maar eens volwassen worden en de politiek begrenzen.

[ Bericht 19% gewijzigd door deelnemer op 05-09-2013 15:16:19 ]
The view from nowhere.
pi_130848657
quote:
Hij sprak over de grootste humanitaire tragedie van deze tijd. ''Wij hebben een opdracht om te reageren.'' Barroso noemde het conflict in Syrië ''een vlek op het geweten van de wereld''.
En we komen in de valkuil terecht van 'we moeten toch iets doen'. En voor je het weet worden we weer een eindeloos conflict ingefrummeld.
Die Lebenslust bringt dich um.
  donderdag 5 september 2013 @ 15:04:15 #17
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_130848785
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 15:01 schreef Morendo het volgende:

[..]

En we komen in de valkuil terecht van 'we moeten toch iets doen'. En voor je het weet worden we weer een eindeloos conflict ingefrummeld.
Dat was Barroso.

Van Rompuy:

quote:
Maar de oplossing voor Syrië is volgens Van Rompuy geen militaire, enkel een politieke. Hij zei dat de EU een politieke oplossing nastreeft en dat zal blijven doen.
  donderdag 5 september 2013 @ 15:04:27 #18
409657 Baws
Een Hele Grote Meneer
pi_130848796
Ik denk dat de CIA nu ook Al Qaida in Irak steunt met de autobommen op sjiitische burgers.

Alle sjiieten moeten dood, Israël en de Arabische golfstaten willen dit en de VS doet het graag.
pi_130848800
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 14:50 schreef Floxxx het volgende:
De link in de OP naar de topicreeks is trouwens incorrect zie ik net, dat moet Topicreeks: Crisis in Syrie zijn.
Fixed!
pi_130848838
quote:
14s.gif Op donderdag 5 september 2013 15:04 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Fixed!
Thanks
The view from nowhere.
pi_130848956
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 14:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
Dat weet ik, ik postte het bericht juist omdat er in staat dat ze weer vertrokken zouden zijn.
O. Okay.

Wat ik altijd verhelderend vind, is welke woorden men wanneer gebruikt. Wat wordt weggelaten. En welke speculatieve beweegredenen er door de schrijver van zo'n artikel aan worden toegevoegd.

Die zelfmoordaanval kom je bij de MSM in zo'n verhaal niet snel (meer) tegen, nu het onze vrienden zijn. Dat daar Christenen bivakkeren, maakt dat degenen die er binnenvielen wel met 'extremisten' mogen worden aangeduid. Anders waren het 'rebellen' geweest.
En ik speculeer erop dat ze vertrokken zijn, omdat het 'slechte pers' oplevert, zo kort voor de geplande aanval van Obama's horden. Gewoon als tegenwicht voor de speculatie van de schrijver van dat artikel, dat ze een 'tegenaanval van die enge Assad' vreesden. Maar het kan ook zijn, natuurlijk, dat ze gewoon weer vertrokken zijn nadat ze die kloosters hadden leeggeroofd, voor de handel. Hangt zo'n antieke Madonna straks in een yuppen-klooster in Manhattan. :(
  donderdag 5 september 2013 @ 15:12:46 #22
241662 Jian
Well, well, well
pi_130849117
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 15:00 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Burgerprotest heeft al eerder een oorlog beeindigd (Vietnam). Je ziet nu ook dat burgers in de UK geen oorlog willen, en zo de rol van de UK beperken. Burgers in de VS willen ook geen oorlog. Dat kan afdwingen dat er naar een diplomatieke oplossing wordt gezocht.
Ik zeg niet dat de publieke opinie geen rol speelt, maar de huidige publieke opinie in de UK zowel als in de VS heeft weinig te maken met de omstandigheden van de burgers in Syrië hoor, maar omdat het volk niet wederom "hun zonen en dochters" de oorlog in willen sturen. In bijna elke oorlog komen burgers in het geding, klote, maar welcome to the real world! En waarheidsvinding, big Yes!
pi_130849133
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 15:04 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dat was Barroso.

Van Rompuy:

[..]

Blijkbaar spreekt hij dan niet helemaal voor Frankrijk.
  donderdag 5 september 2013 @ 15:17:05 #24
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_130849264
quote:
2s.gif Op donderdag 5 september 2013 15:13 schreef Morendo het volgende:

[..]

Dat lijkt me een correcte conclusie. Alhoewel ik niet weet hoe het zit met eventuele EU-sancties (of onder de vlag van het EVRM) mocht Frankrijk inderdaad met de VS mee gaan doen.

En heeft Frankrijk al definitief besloten dat ze meedoen als de VS inderdaad een "beperkte oorlog" gaan voeren of weten we dat pas als/nadat de VS daadwerkelijk dat besluit neemt?
pi_130849295
pi_130849306
quote:
2s.gif Op donderdag 5 september 2013 15:13 schreef Morendo het volgende:
Zeg maar: Helemaal NIET! Frankrijk had begin 2012, of eind 2011, al militairen in Homs, die daar meevochten met Al Qaida.
pi_130849308
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 14:56 schreef Floxxx het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Voor zover ik begreep was dit echter meer een planning.
Wow, ik wist niet dat de Russen daar nog zoveel marineschepen hadden liggen. Die liggen dus zon beetje lijnrecht tegenover de Amerikaanse, Britse, en Franse schepen.

Heeft Rusland trouwens toegang tot de middellandse zee buiten Syrië om? Of is dit het enige land waar ze een basis hebben aan de middellandse zee?
pi_130849355
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 15:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
En heeft Frankrijk al definitief besloten dat ze meedoen als de VS inderdaad een "beperkte oorlog" gaan voeren of weten we dat pas als/nadat de VS daadwerkelijk dat besluit neemt?
Frankrijk is als het kleine jongetje die alleen durft te vechten wanneer hij zich bij dreigend gevaar kan verschuilen achter een sterker iemand. Maar later wel samen de overwinning claimen natuurlijk.

Frankrijk. :')
pi_130849423
Een interactief kaartje met de mogelijk doelen
klik

Iets uitgebreider:
klik
pi_130849525
Soms vraag ik me wel eens af hoeveel van die Russische legerleiders zo langzamerhand denken aan terugslaan en druk uitoefenen op Putin... De Amerikanen komen in hun ogen meer en meer in hun achtertuin spelen... en overal worden luchthavens gebouwd etc etc...
Net als die Zhirinovski ofzo die daar zit...vraag me af wat die loopt te roepen?
pi_130849629
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 15:18 schreef Breekfast het volgende:
Wow, ik wist niet dat de Russen daar nog zoveel marineschepen hadden liggen. Die liggen dus zon beetje lijnrecht tegenover de Amerikaanse, Britse, en Franse schepen.
Nee. Ik wilde daar al iets over schrijven, want dat kaartje is ook weer zo'n geval van propaganda waar je even doorheen moet prikken.

De Russen hebben ALTIJD al een vloot in de Middellandse Zee gehad. Net als de Amerikanen. De Russen hebben een langlopende 'lease' voor het gebruik van de Syrische haven bij Tartous. De graficus vond het blijkbaar 'kicken' om het zo af te beelden, met schepen naast elkaar, en tegenover elkaar. Hij voegde er suggestief aan toe dat er meer Russische schepen onderweg zijn. Wat Rusland ontkent. Er zijn wel schepen onderweg, maar dan om de schepen die er nu liggen af te lossen.

De artiest die dit plaatje maakte, noemt de Nimitz twee keer, en beeld 'm twee keer af. Maar dat komt vermoedelijk omdat hij kickt op vliegdekschepen.
Russische en Israëlische onderzeeërs staan niet afgebeeld, maar je kunt er vergif op innemen dat die er wel zijn. Temeer daar een Israëlische onderzeeër eergisteren nog kortstondig de beurs in deed storten, door onverwacht een raket af te vuren richting Syrië.
pi_130849721
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 15:24 schreef Frutsel het volgende:
Soms vraag ik me wel eens af hoeveel van die Russische legerleiders zo langzamerhand denken aan terugslaan en druk uitoefenen op Putin... De Amerikanen komen in hun ogen meer en meer in hun achtertuin spelen... en overal worden luchthavens gebouwd etc etc...
Net als die Zhirinovski ofzo die daar zit...vraag me af wat die loopt te roepen?
Tja wat willen de Russen doen? De koude oorlog is voorbij en Rusland kan zich gewoon niet meer meten met de VS. Je gaat geen risico op een directe confrontatie met de VS lopen voor een land als Syrië.

De uitbreiding van de NAVO in voormalig Oost-Europa hebben ze ook laten gebeuren zonder al te veel verzet.
pi_130850007
Turkije stuurt extra troepen naar Syrische grens

Turkije stuurt extra troepen naar de grens met buurland Syrië. Dat hebben Turkse media gemeld.

De regering heeft de afgelopen tijd herhaaldelijk troepenversterkingen gestuurd naar het Turks-Syrische grensgebied. Syrische opstandelingen en het Syrische leger hebben in Noord-Syrië geregeld strijd geleverd, waarbij herhaaldelijk projectielen op Turks grondgebied terechtkwamen.

De Turkse regering heeft zich voorstander getoond van een internationale coalitie tegen het Syrische regime.

In Turkije bevindt zich ook een Nederlandse eenheid met twee Patriot-luchtverdedigingssystemen om het land te beschermen tegen eventuele Syrische raketten.

http://www.hln.be/hln/nl/(...)Syrische-grens.dhtml
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_130850023
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 15:24 schreef Frutsel het volgende:
Een rechtstreekse confrontatie met de VS, Israël, Engeland en Frankrijk, daar zit Rusland duidelijk niet op te wachten. (En wie wel?). Maar de leiding in Rusland, van Poetin, via Medvedev, en de militaire leiding, alsmede de Chinezen, die onlangs nog een grote gezamenlijke oefening hielden, blijven duidelijk niet stilletjes in een hoekje zitten wachten op dat moment.
pi_130850035
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 15:29 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Tja wat willen de Russen doen? De koude oorlog is voorbij en Rusland kan zich gewoon niet meer meten met de VS. Je gaat geen risico op een directe confrontatie met de VS lopen voor een land als Syrië.

De uitbreiding van de NAVO in voormalig Oost-Europa hebben ze ook laten gebeuren zonder al te veel verzet.
Ja maar het verzet kan wel toenemen... en ik weet niet zo goed wat voor druk er op Poetin kan worden uitgeoefend maar er zullen generaals zijn die niet accepteren dat Rusland geen grootmacht meer is en een signaal willen afgeven. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat Rusland stil blijft en kan zitten als zowel Syrie als Iran (want dat is misschien wel de volgende) ook worden "gedemocratiseerd" en beschoten.

Het enige machtsvertoon zie je bij de Russen in hun eigen speeltuin en de voormalige lidstaten zoals Georgie, Oekraine en dan met de problemen bij Dagestan, Tsjetsjenie etc etc etc... Voor Rusland staat er economisch toch ook wat op het spel als hun "economische bondgenoten " wegvallen?

Waarom zou Rusland geen bombardement op de rebellen mogen uitvoeren als Amerika straks raketten op Assad afschiet?
pi_130850201
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 14:49 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Er is geen ander reactie op dit machtsspel mogelijk.

Dat is het probleem, iedereen heeft televisie dus miljoenen laten zich erin meeslepen (meeslepen is zich emotioneel laten beinvloeden, de beelden straks gaan zorgen voor stijgende emoties in honderden miljoenen hier en daar (woede, angst en onmacht), en die zorgen voor organisatie burgers (want er ontstaat verzet door), de politiek gaat erop inspelen via diezelfde massa media, mensen gaan stemmen op een leider die geloofwaardig klinkt, etc etc) Strike on Syria is olie op het vuur gooien kwa emoties (die al ruim twaalf jaar door y2k bug scare, toen 9/11 en de vele andere emotie losmakende gebeurtenissen die kwamen en gingen)
pi_130850486
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 15:29 schreef Breekfast het volgende:

Dat was toen. En dat 'meten', daar moet je maar niet te optimistisch over doen. De Duitsers waren bij de aanvang van de Tweede Wereldoorlog ook VERUIT superieur aan de uitgeputte Sovjet-Unie, qua 'hardware' en training. Maar de Russen wonnen uiteindelijk wel. Dito met de VS versus Vietnam. En in Irak en Afghanistan heeft de VS ook nooit iets klaargespeeld, behalve een leuke 'photo-op' van Bush op een vliegdekschip, die de overwinning claimde. Waarna het pas écht los ging!

Het enige wat je kunt zeggen, is dat de VS er ZELF nog relatief goed afgekomen is, in de zin dat de 'body-count' redelijk beperkt is gebleven tot wat kanslozen uit Detroit, die dachten dat ze door te tekenen voor US Army kans maakten op een studiebeurs, maar tussen zes plankjes eindigden ten bate van Halliburton.
Maar Rusland en China? Dan mogen ze die militaire robots wel snel perfectioneren, want gelet op de polls, zijn er weinig vrijwilligers om zich aan te melden als kanonnenvoer.

donderdag 5 september 2013 @ 16:47:48 #39
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_130852250
quote:
Koos van Dam: 'Rusland is het enige land dat gewoon met Syrië communiceert'

Nieuwsbreak Hoge piefen verzamelen zich in Sint Petersburg om te praten over de mondiale economie, al is de blik van de wereld vooral gericht op Syrië. In Egypte ontsnapt de minister van Binnenlandse Zaken ondertussen ternauwernood aan een aanslag en Blendle, 'de iTunes van de journalistiek', gaat van start. Hoe denkt topdiplomaat Koos van Dam, die onder meer in Irak, Egypte en Turkije diende als ambassadeur, over het nieuws van vandaag?

De G20-top in St. Petersburg wordt overschaduwd door de kwestie Syrië. Moeten de wereldleiders het niet gewoon over de mondiale economie hebben?
'Daar zal het ook voornamelijk over gaan. Maar voor het publiek heeft de waan van de dag voorrang. Die willen lezen over Syrië, en dus berichten de media vooral over uitspraken die aanwezigen tijdens de top doen over dit land. Terwijl de leiders zelf helemaal niet over Syrië vergaderen hoor. Die hebben daar hun ministers en mediators voor, die een communiqué hebben voorbereid.'

U denkt dus niet dat Obama en Poetin nader tot elkaar komen tijdens de top?
'Ze zullen wel moeten. Uiteindelijk moeten ze toch samen tot een oplossing zien te komen. Dan heeft het weinig zin om naast elkaar te gaan zitten en beiden de andere kant op te kijken.

'Rusland wordt tot dusverre neergezet als de kwaaie peer, terwijl zij van het begin af aan het enige land zijn - Iran daargelaten - dat gewoon communiceert met Syrië. Zij hebben daarom ook invloed op het land, terwijl de rest van de wereld machteloos toekijkt.'

Er is gebrek aan communicatie, volgens u?
'Dat is het grootste probleem van het hele conflict. Voor elke oorlog geldt dat de belangrijke partijen met elkaar moeten spreken om tot een oplossing te komen. De meeste landen hebben vanaf het begin van het conflict echter gezegd: we praten niet met Assad, want hij is niet legitiem. Ondertussen werden er sancties ingesteld en ambassades gesloten.'

Wat kan er dan bereikt worden met communicatie?
'Obama zou de oppositie onder druk kunnen zetten en Rusland het regime om met elkaar te praten. De insteek van elk conflict zou toch moeten zijn: hoe bereiken we een oplossing? In het geval van Syrië wordt er niet oplossingsgericht gedacht, al 2,5 jaar niet. Er ligt bijvoorbeeld nog geen scenario voor als Assad in de toekomst valt. Alleen communicatie kan tot een politieke oplossing leiden en die heeft toch een voorkeur boven een militaire oplossing. '

U bent tegen een militaire interventie?
'Het afstraffen van het gebruik van chemische wapens vind ik op zich een goede zaak, maar dan moet daar wel bewijs voor zijn. Dat heb ik nog niet gezien. Bovendien ben ik van mening dat de situatie door militair geweld alleen maar erger wordt. Er zijn weinig conflicten bekend waarin geweld iets geholpen heeft.'

In uw boek 'The struggle for power in Syria' noemt u Assad 'oorspronkelijk een heel vriendelijke man'. Leg eens uit?
'De vader van Bashar, Hafez al-Assad, is door strijd aan de macht gekomen. De afstand tussen hem en de machthebbers onder hem was groot. Hij had feitelijk alles te zeggen. Bij Bashar was dat anders. Hij is gewoon op de troon gezet, waardoor de afstand met zijn directe medewerkers kleiner was.'

'Bashar werd aan het begin van zijn aantreden wel Sneeuwwitje genoemd omdat hij door en door onschuldig zou zijn. Het was een vriendelijke man. Nu heeft hij zich ontpopt tot bikkelharde dictator. Hij kon ook niet anders: de mensen om hem heen stonden geen hervormingen toe. En Assad wist ook dat als hij de hervormingen zou doorzetten, dat hij de eerste zou zijn die zijn machtspositie zou moeten opgeven.'

Terwijl de blik van de wereld gericht is op Syrië, verdwijnen er in Egypte stilletjes leden van de Moslim Broederschap achter de tralies, sommigen voor levenslang. Baart u dat zorgen?
'Het is een herhaling van zetten. Eigenlijk is Mohamed Morsi om dezelfde reden vastgezet als Mubarak - hij wordt medeverantwoordelijk gehouden voor het doden van demonstranten. Het is wachten tot legerleider Al-Sisi voor hetzelfde wordt berecht.

'Ook in deze situatie zeg ik: blijven communiceren. Het zou goed zijn als de Moslim Broederschap bij het proces voor nieuwe verkiezingen betrokken wordt, maar het probleem is dat ze daar zelf niet aan mee willen werken. Dat schiet dus niet op.'

En ondertussen ontploft er een autobom die de Egyptische minister van Binnenlandse Zaken bijna het leven kost.
'Tsja. De Moslimbroeders zijn al tientallen jaren heel goed georganiseerd, maar binnen de partij zijn er extremistische cellen waar de grondorganisatie weinig grip op heeft. Dat bleek ook tijdens de moordaanslag op president Nasser.'

Verwacht u meer van dit soort aanslagen?
'In een instabiel land als Egypte is alles mogelijk.'

Vandaag is Blendle gelanceerd, de 'iTunes voor journalistiek'. Goed idee?
'Een heel aardig idee, maar ik koop toch liever een krantje waarvan ik weet dat de inhoud interessant is. Of desnoods koop ik twee krantjes. Er wordt tegenwoordig zoveel gepubliceerd. Ik denk dat het optimistische hoop is dat mensen willen betalen voor journalistieke content. Maar ik wens de initiatiefnemers veel succes.'

Viel u nog iets op aan het nieuws van vandaag?
'Als je vandaag de krant naslaat op nieuws uit Egypte, dan zoek je tevergeefs. De media zijn erg gericht op één thema. Nu is dat Syrië. Daar zijn de afgelopen 2,5 jaar heel wat bloedbaden geweest. De ene trekt veel aandacht, de andere helemaal niet.'

Tot slot: gaat u nog van het mooie weer genieten vandaag?
'Zeker. Vanmiddag ga ik naar een tentoonstelling over Arabistiek in Nederland in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Mensen vergeten wel eens dat Nederland met zijn koloniën ooit het grootste moslimland ter wereld was. Vierhonderd jaar geleden had Nederland zijn eerste hoogleraar Arabisch. Genoeg over te vertellen dus.'

Dit is aflevering 159 van de dagelijkse 4 Uur Nieuwsbreak. In deze rubriek nemen we iedere dag met een interessant, bekend persoon het nieuws van de dag door.

Bron: Volkskrant
pi_130852821
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 16:47 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Koos van Dam weet ongetwijfeld veel over Syrie en de Arabische wereld. Staat hij ook bekend om met zijn wereldberoemde boek. Maar helaas ontbreekt diezelfde kennis voor de Westerse wereld. Zijn beschuldiging dat men niet genoeg weet van Arabieren is terecht maar voor hem geldt precies hetzelfde andersom.

En die uitspraak over Rusland, dat ze 'normaal communiceren met Assad', is ronduit dom en naïef.
  Moderator donderdag 5 september 2013 @ 17:16:56 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130853098
leg uit *O*
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_130853241
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 17:16 schreef sp3c het volgende:
leg uit *O*
Omdat Rusland daar niet zit om een zo gunstig mogelijke oplossing te bedenken voor heel de wereld maar puur voor eigen belangen en dat is in dit geval Assad aan de macht houden. Hetzelfde zou gelden als Amerika zich met de oorlogsvoering gaat bemoeien. Maar san kan Rusland nog wel tien keer beter contact hebben met Assad. Dat is irrelevant als de uitkomst daar toch niet op gebouwd zal zijn.

Dat kan je dus ook geen normaal contact noemen wat daar gebeurt.
  Moderator donderdag 5 september 2013 @ 17:28:26 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130853446
klinkt als vrij normaal contact tbh
pi_130853519
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 17:28 schreef sp3c het volgende:
klinkt als vrij normaal contact tbh
Van Dam probeert het te doen overkomen alsof Rusland met Assad naar een pragmatische oplossing zoekt. Dat gebeurt niet, hun enige gewenste resultaat is winst voor Assad, met de betekenis die ik hierboven aan 'normaal' geef bewapen je een dergelijk regime niet met het ene na het andere wapen.
pi_130853771
Hahahah, ook echt vriendelijk doen he die Obama :')

Aan die kop van Putin kun je het gewoon zien.. en gelijk heeft hij :)

edit: de media :')
pi_130853864
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 17:41 schreef Polyfemos het volgende:

Ik vind Putin eerlijk gezegd een beetje zenuwachtig kijken en schud overdreven hard de hand van Obama.
pi_130853873
quote:

Ik zie maar een winnaar: Obama. Putin heeft gebluft en verloren.
pi_130853883
quote:

Hoe oud ben jij? 15?
pi_130853885
Wat een baas is die Obama toch , gewoon recht in de ogen kijken :7 . Putin kijkt snel naar de grond. :')
  Moderator donderdag 5 september 2013 @ 17:46:17 #51
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130853895
quote:

volgens mij is dit het vriendelijkste gezicht dat Putin in huis heeft anders _O-
en waarom zou hij ook anders, hij heeft alle kaarten in handen zonder dat hij daar iets voor hoefde te doen, ik zou ook blij zijn Obama te zien als ik hem was _O-

Obama heb ik wel eens vrolijker gezien
pi_130853940
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 17:46 schreef sp3c het volgende:

[..]

volgens mij is dit het vriendelijkste gezicht dat Putin in huis heeft anders _O-
en waarom zou hij ook anders, hij heeft alle kaarten in handen zonder dat hij daar iets voor hoefde te doen, ik zou ook blij zijn Obama te zien als ik hem was _O-

Obama heb ik wel eens vrolijker gezien
Putin alle kaarten in handen?
Hij staat op het punt alles te verliezen :P :P!
pi_130853959
Is Obama nu zo lang, of Putin zo klein?
  Moderator donderdag 5 september 2013 @ 17:49:19 #54
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130853962
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2013 17:47 schreef DeParo het volgende:

[..]

Putin alle kaarten in handen?
Hij staat op het punt alles te verliezen :P :P!
er staat helemaal niets op het spel voor hem, hij heeft geen rode lijnen getrokken en hij heeft Obama zijn steun hier nergens voor nodig

Obama on the other hand ...
pi_130853979
-

[ Bericht 100% gewijzigd door sp3c op 05-09-2013 17:51:48 ]
  donderdag 5 september 2013 @ 17:51:51 #56
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_130854020
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 17:49 schreef DeToffifee het volgende:
Is Obama nu zo lang, of Putin zo klein?
Poetin is 1 meter 70, Obama 1 meter 85
pi_130854069
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 17:51 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Poetin is 1 meter 70, Obama 1 meter 85
Okee, thanks. Poetin dus vrij klein en Obama voor Amerikaanse begrippen lang. Al heeft hij natuurlijk ook nog ander bloed.
pi_130854099
Zo zo.

[ Bericht 99% gewijzigd door DeParo op 05-09-2013 18:10:29 ]
pi_130854113
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 15:04 schreef Baws het volgende:
Ik denk dat de CIA nu ook Al Qaida in Irak steunt met de autobommen op sjiitische burgers.

Alle sjiieten moeten dood, Israël en de Arabische golfstaten willen dit en de VS doet het graag.
Hoe kan je met zoiets in discussie gaan? Aluhoedje roepen is hierbij gepast.
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
  Moderator donderdag 5 september 2013 @ 18:02:11 #60
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130854224
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2013 17:55 schreef DeParo het volgende:

[..]

Waarom denk je dat Rusland zich überhaupt zo ingmengt in Syrie?

En mocht Amerika ingrijpen dan staat Rusland op het punt een van haar machtigste wapens te verliezen (uit qua symbolische waarde), de VN-veto, waarom denk je dat Rusland van de week zenuwachtig riep dat ze misschien toch wel voor een interventie konden stemmen (en zelfs stiekem een klein rood lijntje op wisten te trekken).

Obama's gang naar het Congress is een meesterzet. Als het lukt te winnen heeft hij iedereen achter zich en is niet meer alleen afh van zijn eigen rode lijn. Zelfs de Republikeinen prezen zijn stap en vele van hen zijn sowieso toch al voor een interventie.

En als het niet door het Congress komt heeft Obama een democratische uitweg gevonden.

Maar sowieso denk ik dat hij punt 1 belangrijker vindt.
gewoon omdat het kan

waarom zouden ze het niet hard spelen, doen de Amerikanen ook nooit als de Russen iets willen en met lief zijn scoor je geen punten

maar aan het einde van de dag gaat het Putin zijn kop niet kosten, als het er echt op aan komt noemt hij het slecht, stuurt hij een boze brief en verplaatst hij zijn schepen naar een veiligere plek

vervolgens zegt hij nog iets over het arme Syrische volk en elke Rus ter wereld zegt 'boeiuh'
pi_130854423
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 18:02 schreef sp3c het volgende:

[..]

gewoon omdat het kan

waarom zouden ze het niet hard spelen, doen de Amerikanen ook nooit als de Russen iets willen en met lief zijn scoor je geen punten

maar aan het einde van de dag gaat het Putin zijn kop niet kosten, als het er echt op aan komt noemt hij het slecht, stuurt hij een boze brief en verplaatst hij zijn schepen naar een veiligere plek

vervolgens zegt hij nog iets over het arme Syrische volk en elke Rus ter wereld zegt 'boeiuh'
Rusland verliest zo niet alleen een belangrijke bondgenoot maar ook een machtig wapen op het internationaal toneel der beslissingen. Putin weet dat en Rusland weet dat, dit gaat over invloed en macht, en Putin staat op het punt heel wat te verliezen.
  Moderator donderdag 5 september 2013 @ 18:13:42 #62
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130854504
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2013 18:09 schreef DeParo het volgende:

[..]

Rusland verliest zo niet alleen een belangrijke bondgenoot maar ook een machtig wapen op het internationaal toneel der beslissingen. Putin weet dat en Rusland weet dat, dit gaat over invloed en macht, en Putin staat op het punt heel wat te verliezen.
het vetorecht gaan ze echt niet kwijtraken hierdoor en naast een afzetmarkt en een vlootbasis is Syrie niet van heel erg veel belang voor de Russen

reken maar dat Putin een goede dag heeft vandaag
pi_130854635
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 18:13 schreef sp3c het volgende:

[..]

het vetorecht gaan ze echt niet kwijtraken hierdoor en naast een afzetmarkt en een vlootbasis is Syrie niet van heel erg veel belang voor de Russen

reken maar dat Putin een goede dag heeft vandaag
Haha alle geloofwaardigheid van het vetorecht is weg en de VN is meer passeerbaar dan ooit. De strategische belangen van Rusland in het Midden-Oosten hebben enorm geleden onder deze strijd en gaan ze nu mogelijk nog meer verliezen.

Wie heeft Poetin nog over?
Iran?
Dat is het wel!
pi_130854712
Dat vetorecht was volgens mij altijd al symbolisch in geval van de VS. De VS is al meer oorlogen/interventies begonnen zonder toestemming van de VN als met.
  Moderator donderdag 5 september 2013 @ 18:23:05 #65
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130854723
de VN is altijd al passeerbaar geweest voor de VS

die hebben zich nog nooit tegen laten houden door een veto in de veiligheidsraad .... volgens mij zou Obama de eerste Amerikaanse president zijn die zich door de internationale gemeenschap liet afremmen

en zolang de schulden niet kwijtgescholden worden hebben de Russen sowieso een dikke vinger in de pap in het toekomstige Syrie
  Moderator donderdag 5 september 2013 @ 18:24:38 #66
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130854763
hell, zelfs Nederland is een keer zonder VN resolutie oorlogje gaan spelen in het buitenland _O-
pi_130854787
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 18:23 schreef sp3c het volgende:
de VN is altijd al passeerbaar geweest voor de VS

die hebben zich nog nooit tegen laten houden door een veto in de veiligheidsraad .... volgens mij zou Obama de eerste Amerikaanse president zijn die zich door de internationale gemeenschap liet afremmen

en zolang de schulden niet kwijtgescholden worden hebben de Russen sowieso een dikke vinger in de pap in het toekomstige Syrie
De toekomst zal het uitwijzen wie gelijk gaat krijgen :) ;). Ik blijf er bij het is een meesterzet van Obama.
  Moderator donderdag 5 september 2013 @ 18:26:40 #68
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130854825
is goed, als er een derde wereldoorlog komt en we allemaal op de berg in Limburg wonen omdat de rest van het land onder water staat dan krijg je een biertje van me
pi_130854849
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 18:26 schreef sp3c het volgende:
is goed, als er een derde wereldoorlog komt en we allemaal op de berg in Limburg wonen omdat de rest van het land onder water staat dan krijg je een biertje van me
Ben je er al bang voor? Je lijkt wel een wijf man. :')
  Moderator donderdag 5 september 2013 @ 18:29:20 #70
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130854900
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 18:27 schreef tjaptjoep het volgende:

[..]

Ben je er al bang voor? Je lijkt wel een wijf man. :')
nee ik ben daar dus niet heel erg bang voor nee :') :') :')
  donderdag 5 september 2013 @ 18:29:46 #71
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_130854912
quote:
Cameron heeft 'nieuw bewijs' voor chemische wapens

Groot-Brittannië heeft nieuwe bewijzen dat in Syrië chemische wapens zijn gebruikt.

Dat zei Britse premier David Cameron donderdag bij aankomst in het Russische Sint-Petersburg aldus de BBC.

Cameron zei niet welke bewijzen het zijn.

De premier ontkende dat hij niets meer kan doen wat betreft Syrië na de voor hem slecht afgelopen stemming in het Britse parlement.

Het Britse Lagerhuis stemde vorige week tegen een motie waarin de regering vroeg om in beginsel in te stemmen met militair ingrijpen in Syrië.

pi_130854924
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 18:29 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee ik ben daar dus niet heel erg bang voor nee :') :') :')
Wat loop je dan te zeiken man.
  Moderator donderdag 5 september 2013 @ 18:30:45 #73
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130854949
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 18:30 schreef tjaptjoep het volgende:

[..]

Wat loop je dan te zeiken man.
ongesteld ofzo :?

lees de discussie ff terug anders
pi_130854992
quote:
(RT)Moscow is puzzled by the Pentagon’s claims that Russia has been shipping chemical weapons or the means to develop them to the Syrian government of Bashar Assad, the head of the Kremlin’s administration, Sergey Ivanov, said.

“I’ve heard this statement, spoken in diplomatic language, I was very surprised and even shocked by it,” Ivanov is cited as saying by the ITAR-TASS news agency.

The official added that no matter how Congress votes on the use of force against Syria, the decision by the US lawmaker still won’t be “legitimate”.

Ivanov also said that Russia has boosted its naval presence in the Mediterranean Sea in order to evacuate Russian citizens from Syria in case of an attack.
pi_130855293
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 18:26 schreef sp3c het volgende:
En hoe kreeg je dat uit wat ik hierboven schreef?
  Moderator donderdag 5 september 2013 @ 18:44:20 #76
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130855332
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2013 18:43 schreef DeParo het volgende:

[..]

En hoe kreeg je dat uit wat ik hierboven schreef?
weet ik niet meer eigenlijk *)
  donderdag 5 september 2013 @ 18:46:17 #77
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_130855381
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 18:44 schreef sp3c het volgende:

[..]

weet ik niet meer eigenlijk *)
gewoon trek in een biertje, vermoed ik :P
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator donderdag 5 september 2013 @ 18:46:52 #78
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_130855396
is er wel weer voor :Y

ahum, ontopic

Syrie vanaf nu:
pi_130855443
Loop een beetje achter op het gebeuren. Afgelopen dagen nog belangrijk nieuws?

trouwens,

quote:
Normaal wil zeggen:
-Geen hele landen weg willen vagen.
:')
pi_130855636
Als ik alles een beetje volg begin ik te denken aan hoe dit europa en andere burgers zouden kunnen treffen als de boel escaleert (wat ik enigzins betwijfel)

Mischien een olieprijs dat door het dak gaat, of dat er een zooi vluchtelingen richting europa komt.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_130855673
quote:
Democratic Rep. Alan Grayson is a leading opponent of the resolution in the House. Grayson has set up a website, Don'tAttackSyria.com, which is gathering signatures for a petition calling on Congress to deny permission to attack Syria.
The view from nowhere.
  donderdag 5 september 2013 @ 19:06:02 #82
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_130856046
quote:
Hij zit al bijna aan zijn doel van 50.000 "handtekeningen", al zag ik er ook buitenlandse (niet-VS) tussen staan.. :D

Trouwens een "lage" lat als je bedenkt hoeveel inwoners dat land heeft..

[ Bericht 2% gewijzigd door Whiskers2009 op 05-09-2013 19:26:31 ]
  donderdag 5 september 2013 @ 19:18:11 #83
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_130856464
quote:
'Aanval VS zonder VN-mandaat in strijd met internationaal recht' - BNR Nieuwsradio

Dat zegt Geert Jan Knoops, internationaal strafrechtadvocaat en hoogleraar internationaal recht in BNR's De Wereld. "Zeker niet in vredestijd. Laten we wel zijn: er is nog geen situatie van oorlog tussen een aantal landen en Syrië, het gaat hier om een intern gewapend conflict en dan zegt het internationaal recht dat dat in beginsel niet geoorloofd is."

Een uitzondering bestaat volgens Knoop voor kleine, snelle acties die gericht zijn op het uitschakelen van een militair doel dat 'agressief is geweest tegenover de verdediger'. "Maar hier gaat het eigenlijk om een vergeldingsaanval cq. een vorm van represailles in vredestijd. Knoops wijst op een aantal resoluties van de VN-Veiligheidsraad en twee van de algemene vergadering uit 1970 en 1981. "Die zijn klip en klaar over: landen mogen geen geweld gebruiken om een vergeldingsaanval op een ander land uit te voeren."

Responsibility to protect
Ook responsibility to protect, dat in 2009 werd ingevoerd en eerder werd toegepast in Libië en Zuid-Sudan, biedt volgens Knoops geen uitkomst voor Obama. "Ook bij die variant - waarbij landen de verantwoordelijkheid hebben om in te grijpen in een ander land als daar genocide plaatsvindt of misdrijven tegen de menselijkheid - is nog steeds een VN-mandaat noodzakelijk."

Humanitaire interventie, zoals destijds in Kosovo, heeft internationaalrechtelijk nooit steun gekregen. En veel landen veroordeelden die actie.

Bron: www.bnr.nl
pi_130856622
Wat een ongekende spanning :P
Zonder wrijving geen glans
  donderdag 5 september 2013 @ 19:24:18 #85
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_130856687
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 19:22 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Wat een ongekende spanning :P
Mwa
pi_130856894
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 19:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
'Aanval VS zonder VN-mandaat in strijd met internationaal recht' -
De VS geeft er geen zak om en niemand die er iets aan doet. Dat zal voorlopig toch niet veranderen.
  donderdag 5 september 2013 @ 19:33:40 #87
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_130857054
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 19:29 schreef Straatklinker het volgende:

[..]

De VS geeft er geen zak om en niemand die er iets aan doet. Dat zal voorlopig toch niet veranderen.
Dat kan, maar dan is bij deze even heel duidelijk (bevestigd) hoe het juridisch zit.
pi_130858095
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 19:29 schreef Straatklinker het volgende:

[..]

Juist wel. De VS speelt hoog spel, vooral op het thuisfront. Het Amerikaanse volk accepteert niet dat het beleid alleen gericht is op macht en voordeel. Zolang ze denken dat er nobele doelen worden nagestreefd of Amerika zich verdedigd jegens aanvallen door anderen, steunen het beleid. Tot nog toe geloofde ze dat. Maar als de bevolking overtuigd raakt dat ze worden gemanipuleerd dan heeft, dat grote consequenties voor de politieke beheerbaarheid binnen de VS zelf. Het dringt hier in Nederland nauwelijks door hoezeer de bevolking in de VS politiek aan het schuiven is.
The view from nowhere.
pi_130858434
Amerikaanse libertarische senator prijst Held Assad

quote:
Ron Paul said in a recent statement that the chemical weapons attack (poison gas / e.g. Sarin nerve agent) near the Syrian capital Damascus was certainly an act under false flag in order to blame the use of chemical substances against the Syrian people on the government in Damascus and to create a pretext for the war against the Arab country. The former US representative Ron Paul seemed very certain in his remarks about the false flag act near Damascus in order to deliver a pretext for the US administration in Washington to launch their war on Syria – probably with the help of French and British forces.

Ron Paul also referred to the lies and fabricated facts before the war on Iraq in 2003 and compared the old lies and fabricated evidence by Washington against Saddam Hussein ten years ago with the current situation in regards of the alleged chemical weapons use by the Syrian government against their own Syrian people. In the opinion of Rand Paul, this chemical weapons attack in a suburb of Damascus was certainly a false flag act and nothing else.

Meanwhile, US Senator Rand Paul has praised Bashar al-Assad, the Syrian President, for the protection of the Christians against the foreign-backed terrorists and jihadists in Syria. Rand Paul said yesterday that the Syrian government in Damascus has “protected the Christians for a number of decades” while the US-backed Islamists and terrorists in Syria “have been attacking” them and the statement by US Senator Rand Paul is valid and correct.
http://www.syrianews.cc/r(...)otecting-christians/

Israel, door Zionisten geleide Amerikanen en de Wahabietische KSA worden door Iran gewaarschuwd om hun genocidale beleid in Syrië niet voort te zetten

quote:
The Iranian lawmakers and officials then warned the U.S. administration in Washington and the Israeli regime in Tel Aviv that one day the oppressed nations of the world will have their chance “to wipe out the axis of tyranny and oppression” and that any kind of military strike on Syria will “hasten their downfall.” In addition, the Iranian officials have recently also urged the regime in Saudi Arabia to change its stance on Syria because the Iranian MPs are aware of the machinations and intentions of the rotten ruling family in Saudi Arabia.
quote:
A part of the new statement by the Iranian MPs includes the following phrase:

“Now, who can hear the call of Syrian Muslims, who are massacred on a daily basis by wild cannibalistic Takfiris, and remain indifferent? Who can hear the news about the killing of innocent pregnant women in Syria simply because they are Alawites, and easily pass over it?”
http://www.syrianews.cc/iran-warns-usa-attack-syria/
"Hell happens when the evil of the world exceeds our belief that we can conquer it"
pi_130858692
Censuur heeft google ook bereikt.

sana komtl niet meer in de zoek resultaten voor :{

We mogen blijkbaar geen nieuws meer lezen van de Syrische regering
pi_130858721
quote:
Huis aarzelt over Syrië-aanval

donderdag 5 sep 2013, 17:36 (update: 05-09-13, 18:04)

Een meerderheid in het Huis van Afgevaardigden is vooralsnog tegen een militaire aanval op Syrië. Uit gegevens van de Amerikaanse zender ABC blijkt dat 63 parlementariërs tegen gaan stemmen en 23 voor. Van de ruim 160 twijfelaars neigt het overgrote deel naar 'tegen'. Van 189 afgevaardigden is niet bekend wat hun overpeinzingen zijn.

Het beeld is anders dan in de Amerikaanse Senaat. De Senaatscommissie voor Buitenlandse Zaken steunde afgelopen nacht een motie voor ingrijpen in Syrië, al gebeurde dat "met de hakken over de sloot", zegt NOS-correspondent Wessel de Jong. Van de zeventien senatoren stemden er tien voor ingrijpen; zeven waren tegen. Later stemt de hele Senaat over de motie.

"In het Huis van Afgevaardigden ziet het er veel slechter uit", zegt De Jong. "Je moet behoorlijk je best doen om daar iemand te spreken die vóór ingrijpen gaat stemmen."

Gewetenskwestie
Anders dan in de Senaat hebben de Democraten geen meerderheid in het Huis. Wel steunt de voorzitter van de Republikeinen in het Huis, John Boehner, het plan van president Obama om in te grijpen in Syrië.

Voor het besluit over Syrië geldt in tegenstelling tot andere stemmingen geen partijdiscipline. "De leiding van zowel de Democraten als de Republikeinen vindt dit een gewetenskwestie. Ze vinden het niet gepast om de gebruikelijke discipline te handhaven. Iedereen moet handelen naar zijn of haar geweten", zegt onze correspondent. Daardoor is er ook in Obama's Democratische kamp veel tegenstand.

Steun
Op Capitol Hill is het dezer dagen een komen en gaan van voor- en tegenstanders van ingrijpen. Er worden hoorzittingen gehouden, deels achter gesloten deuren. "Je hoort daar weinig nieuws", zegt De Jong. "Maar toch kunnen bij die besloten zittingen mensen van mening veranderen. Er moet nog veel gebeuren, maar het is te vroeg om te zeggen dat Obama geen meerderheid krijgt."

Het Huis van Afgevaardigden stemt op zijn vroegst maandag over een aanval op Syrië. Toch kan het bij een 'nee' alsnog tot een militaire aanval komen. "Obama heeft altijd gezegd: ik ga op zoek naar steun", benadrukt De Jong, "niet naar toestemming."
NOS

Mooi, vooralsnog geen aanval. 8-)
Say what?
pi_130858853
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 20:14 schreef Straatklinker het volgende:
Censuur heeft google ook bereikt.

sana komtl niet meer in de zoek resultaten voor :{

We mogen blijkbaar geen nieuws meer lezen van de Syrische regering
De site doet het ook niet... :{

http://www.sana.sy/index_eng.html

Twitteraccount wel.. https://twitter.com/SANA_English

Facebook ook... https://www.facebook.com/SANAenglish
"Hell happens when the evil of the world exceeds our belief that we can conquer it"
  donderdag 5 september 2013 @ 20:21:18 #93
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_130858931
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 20:15 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

NOS

Mooi, vooralsnog geen aanval. 8-)
Dat lees ik er niet in, hoe graag ik dat ook zou willen..
  donderdag 5 september 2013 @ 20:22:31 #94
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_130858974
quote:
Die site heeft de hele week al kuren. Zullen de vrienden van Anonymous wel meer van weten :')

Bij mij doet hij het nu prima, trouwens.
  donderdag 5 september 2013 @ 20:27:08 #96
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_130859140
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 20:22 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Die site heeft de hele week al kuren. Zullen de vrienden van Anonymous wel meer van weten :')

Ik kan geen verbinding krijgen...
pi_130859177
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 20:22 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Klopt, is al heel de tijd al zo goed als onbereikbaar. Alleen sinds vandaag? (iig nog niet vorige week) vind je er niks meer over via google ;(

Noord koreaanse propaganda is gewoon te vinden via google.
  donderdag 5 september 2013 @ 20:31:30 #98
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_130859313
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 20:27 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik kan geen verbinding krijgen...
Ik ook niet meer nu :P
  donderdag 5 september 2013 @ 20:34:48 #99
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_130859460
quote:
'Rusland gijzelt Veiligheidsraad'

Door resoluties tegen Syrië te blokkeren met een veto houdt Rusland de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties gegijzeld. Dat heeft de Amerikaanse VN-ambassadeur Samanta Power donderdag gezegd.

Power hekelde het systeem van de Veiligheidsraad, waar de vijf permanente leden - de Verenigde Staten, Rusland, China, Frankrijk en Groot-Brittannië - vetorecht hebben.

"Het systeem beschermt de voorrechten van Rusland, de beschermheer van een regime dat schaamteloos de grootste gifgasaanval in een kwart eeuw uitvoert, terwijl chemische wapeninspecteurs van de VN vlakbij waren'.

Volgens Power 'gijzelt Rusland de Veiligheidsraad en onttrekt het land zich aan zijn internationale verantwoordelijkheden'.

_O- _O- _O-
pi_130859542
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 20:28 schreef Straatklinker het volgende:

[..]

Klopt, is al heel de tijd al zo goed als onbereikbaar. Alleen sinds vandaag? (iig nog niet vorige week) vind je er niks meer over via google ;(

Noord koreaanse propaganda is gewoon te vinden via google.
Dat past allemaal in het plaatje van de ami's. Eerst de vijand monddood maken, dan demoniseren en vervolgens aanvallen. Terwijl wij er van overtuigd moeten zijn dat het in ons belang is...

---
quote:
At 4:45 a.m., some 1.5 million German troops invade Poland all along its 1,750-mile border with German-controlled territory. Simultaneously, the German Luftwaffe bombed Polish airfields, and German warships and U-boats attacked Polish naval forces in the Baltic Sea. Nazi leader Adolf Hitler claimed the massive invasion was a defensive action, but Britain and France were not convinced. On September 3, they declared war on Germany, initiating World War II.

To Hitler, the conquest of Poland would bring Lebensraum, or "living space," for the German people. According to his plan, the "racially superior" Germans would colonize the territory and the native Slavs would be enslaved. German expansion had begun in 1938 with the annexation of Austria and then continued with the occupation of the Sudetenland and then all of Czechoslovakia in 1939. Both had been accomplished without igniting hostilities with the major powers, and Hitler hoped that his invasion of Poland would likewise be tolerated.

Shortly after noon on August 31, Hitler ordered hostilities against Poland to begin at 4:45 a.m. the next morning. At 8 p.m. on August 31, Nazi S.S. troops wearing Polish uniforms staged a phony invasion of Germany, damaging several minor installations on the German side of the border. They also left behind a handful of dead concentration camp prisoners in Polish uniforms to serve as further evidence of the supposed Polish invasion, which Nazi propagandists publicized as an unforgivable act of aggression.
http://www.history.com/this-day-in-history/germans-invade-poland

Duitse burgers dachten namelijk ook dat zij onder aanval lagen toen de Wehrmacht Polen binnenmarcheerde...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')