tong80 | woensdag 21 augustus 2013 @ 13:54 |
De 32-jarige Joris stapt wekelijks op zijn supersnelle motor om op de openbare weg te racen. Snelheden van ruim 250 kilometer per uur zijn daarbij 'doodnormaal'. 'Ik heb een blinde vlek voor de risico's.' 'Ik voeg 's avonds op mijn achterwiel in op de snelweg. Soms met bijna 200 kilometer per uur als ik mij die dag verveelde op mijn werk. Die kick heb ik gewoon nodig. Ik ben een adrenalinejunk. Racen op de openbare weg geeft een gevoel van vrijheid en dat geeft mijn leven zin,' vertelt motorfanaat Joris uit Dordrecht. Hoewel hij doelbewust de gevaren opzoekt, is hij zeker niet dom. Hij rondde zijn universitaire studie rechten moeiteloos af en heeft inmiddels een goed betaalde baan als jurist. Zijn achternaam wil hij uit angst voor de politie niet in de krant, maar vertellen over zijn levensgevaarlijke drang wil hij wel. 'De zomer is een ideale tijd. Het is rustig op de weg en lang licht.' Joris laat filmpjes zien waarbij hij snelheden van 300 kilometer per uur haalt op de A15 of op zijn achterwiel door de polder scheurt. Zijn motor is een Suzuki GSX R 1000, favoriet bij veel raceliefhebbers die met elkaar wedijveren op het gebied van snelheid en stunts zoals 'wheelies'. Een paar keer moest hij zijn rijbewijs inleveren en hij schat inmiddels al voor vele duizenden euro's aan boetes te hebben betaald. 'Maar bijna altijd ben ik de politie te snel af. Wat kunnen ze doen? Als ik het gas opentrek, ben ik zo weg. En als ik ga racen op straat haal ik vaak de nummerplaat van mijn motor.' Kritiek op zijn rijstijl begrijpt hij goed, maar probeert hij desondanks fanatiek te weerleggen. 'Ik voel mij wel eens Jekyll en Hyde, want ik snap het wel, maar blijf toch zo rijden. Mensen zeggen vaak 'stel nou dat er een kind oversteekt' of 'je weet niet wat er allemaal kan gebeuren'. Nou, dat weet ik heel goed. Ik rijd juist heel geconcentreerd in tegenstelling tot veel andere weggebruikers. Als iemand zonder reden plots van rijbaan wisselt en mij afsnijdt terwijl ik veel te hard rijd, wie is er dan fout? Ik denk daar anders over dan de meeste mensen.' Twee jaar geleden raakte een vriend van Joris zwaargewond tijdens een straatrace. 'Hij is nu gehandicapt en kan nooit meer motorrijden. Het had weinig gescheeld of hij was dood. En ik herinner mij het dodelijke ongeluk in de Botlek nog goed. Toen reed een motorrijder met zeer hoge snelheid op een auto in. De motorrijder en het echtpaar in de auto waren op slag dood.' Politiewoordvoerder Patricia Wessels: 'Deze man is goed in staat zelf aan te geven hoe gevaarlijk het is wat hij doet. Wij zullen dit soort gasten dan ook direct van de straat plukken als we de kans krijgen. Wij zullen zijn motor proberen af te pakken en hem een gedragsmaatregel verkeer opleggen. Hij is niet alleen een gevaar voor zichzelf, maar ook voor andere onschuldige weggebruikers. Dat is nog veel zorgelijker.' Joris zegt niet onder de indruk te zijn: 'Logisch dat ze dat zeggen. Natuurlijk ken ik de gevaren, maar die schat ik wel lager in. Ik heb een blinde vlek voor de risico's, maar ik weet heel goed wat ik doe. Ik ben een kunstenaar op de motor en kan als de beste rijden.' Straatraces zijn dan ook een bewuste keus van de Dordtenaar. 'Ik aanvaard de risico's en klaag niet over boetes. Wel kan ik mij boos maken over de wanverhouding tussen de hoogte van de boetes en wat je nu werkelijk hebt misdaan. Ik beroof geen oude vrouwtjes, maar krijg meer problemen als ik word gepakt,' zegt Joris kwaad. http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ce-is-vrijheid.dhtml Zo iemand gun je toch een overstekende lantarenpaal ? ![]() | |
Disana | woensdag 21 augustus 2013 @ 13:56 |
Wat een hufter. Ik vraag me af of dit nou een sociopaat is. | |
rival | woensdag 21 augustus 2013 @ 13:57 |
Joris snapt het tenminste! | |
DonJames | woensdag 21 augustus 2013 @ 13:59 |
Hoe dichter bij Dordt.. | |
Rezania | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:00 |
Wat een mongool. ![]() | |
mstx | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:02 |
Hard rijden en wheelies maken is leuk, maar je kan ook overdrijven. ![]() | |
Osiris024 | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:02 |
Alleen voor het geld gaan...... Justitie anno 2013 ![]() | |
Coyote78 | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:02 |
In Amerika heeft de politie toch van de spijkermatten... Hebben ze Nederland volgens mij niet... Zou het anders best een mooi gezicht vinden als hij er 1 tegen kwam. | |
arjan1212 | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:02 |
Sinds wanneer steken er voetgangers de snelweg over ? en hij heeft gelijk dat een auto die iemand met hoge snelheid ziet aankomen en hem gaat snijden gewoon een foute lul is Dat je op de snelweg maar 80/100/120/130 mag klopt gewoon niet Als ie nou in de bebouwde kom 100 ging rijden, ja daar ben ik ook tegen | |
GizartFRL | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:03 |
Laat hem lekker wheelies op Assen of Zandvoort doen. | |
BRooster | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:03 |
Ik hou ook wel van doorrijden, maar die Joris klinkt toch wel als een klapjosti. En hoe goed en geconcentreerd je ook rijdt, als dit vaste prik voor je is zal je vast niet heel oud worden. Dan is het maar te hopen dan hij niemand meeneemt. | |
kovenant | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:05 |
wel de risico's begrijpen maar niet begrijpen dat je met 200 km/u onmogelijk op tijd kunt stoppen als er iets gebeurt. en dan opvoeren dat iemand anders zomaar auto voor je neus gooit. als ik in spiegel kijk en zie iemand aankomen ga ik ervanuit dat die persoon 100 - 120 rijdt op de 100 wegen. niet 200. is gewoon klapjosti die anderen in gevaar brengt. dat hij voorzichtig is wil niet zeggen dat de rest om hem heen weet wat hij doet. | |
RRD_kiter | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:06 |
dat ben ik helemaal met Joris eens, hij is niet fout dan, maar de ander is fout in zijn gedrag. Ik ben van mening dat we Joris gelijk moeten geven, ook al overleeft ie het ongeval niet omdat ie met 200 tegen een auto geknald is. Maar ja, hij heeft wel gelijk... | |
Geralt | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:06 |
Ehmz hallo lulhannes. Als ik in mijn spiegels kijk en zie heel in de verte een motor aankomen, dan verwacht ik niet dat die 300km/u doet, maar rond de 120km/u. Dat jij dan in mn bumper hangt maakt het niet mijn fout. | |
BORRREETJEEE | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:06 |
Tja, maar als hij 300 rijdt kan je de automobilist niet kwalijk nemen dat hij dat niet zo inschat. | |
rival | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:07 |
mensen die ergens vanuit gaan ipv goed kijken ![]() | |
DonJames | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:07 |
Dat. Bovendien, dan ben ik maar een lul. Ik ben in dat geval tenminste niet die uitgesmeerde bloedvlek op de achterruit. | |
rival | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:07 |
je moet ook niet verwachten gek, je moet kijken en anticiperen. | |
Ronald-Koeman | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:08 |
Uh.. hij een beetje fout en jij heel erg fout? Stereotype wegmisbruiker. Overschat z'n eigen rijkunsten en minacht die van anderen ![]() | |
The_stranger | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:08 |
Een maximale snelheid heeft ook als doel dat het grootste gros ongeveer even hard rijdt, wat in het geval van een fout, het risico op een ongeval kleiner maakt. En iedereen maakt fouten, jij, ik en ook deze aars, ook al zal hij daar ook een blinde vlek voor hebben. Door zijn achterlijke gedrag loop jij dus ook een hoger risico wanneer je een foutje maakt. En ja, die ga je maken. Ik wens niemand een ongeluk toe, maar als Jorisje een olievlek in een bocht met 200km/u tegenkomt, is iedereen toch weer wat veiliger.. | |
Perrin | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:08 |
Treurig, anderen in gevaar brengen voor je eigen adrenalineverslaving. | |
Geralt | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:09 |
Bij 120km/u doe je +/-33m/s en bij 300 doe je er +/-83m/s Niks gek dat mensen gewoon van baan wisselen als ze je in de verte zien. Daarbij rijden die mensen zelf ook +/-120km/u en verwachten ze niet dat iemand ten opzichte van hun met 300-120 = 180 = 50 meter per seconde dichterbij komt. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:09 |
Idioten als Joris horen in een gesticht thuis. | |
Geralt | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:09 |
Weet ik ook wel. Ik heb er geen problemen mee als mensen royaal 200+ willen rijden. Waar ik wel problemen mee heb is dat mensen dan fouten op iemand anders af schuiven. ![]() | |
RRD_kiter | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:09 |
zeker wel! Is gewoon fout! (niet dat die klapjosti van een Joris er iets aan heeft...hij overleeft het niet of kan de rest van zijn leven alleen nog maar kwijlen, maar hij had wel gelijk).. ps. sarcasme ![]() | |
Ronald-Koeman | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:11 |
Misschien verbieden om rijbewijs te halen als x aantal keer je rijbewijs is afgenomen? | |
kovenant | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:11 |
ik kijk nooit 5 seconden achter elkaar in de spiegel om iemand zn snelheid in te kunnen schatten. ik kijk in de spiegel om te zien of de ruimte er is die nodig is om bepaalde handeling te doen en zeker te zijn dat het veilig is. vaak genoeg zie ik in een oogopslag of iemand belachelijk hard rijd, maar soms ook niet en dan moeten ze in de ankers. | |
Ferrari_Tape | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:13 |
Elke idioot kan een rechtenstudie halen op een universiteit. En wat hij doet is geen straatrace, maar racen op straat. | |
raptorix | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:13 |
Uberhaupt snap ik niet waarom ze voertuigen op de weg toelaten die harder kunnen dan laten we zeggen 140. | |
IkStampOpTacos | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:15 |
Baas. ![]() Niet haten saaie burgerkutten. ![]() | |
Geralt | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:17 |
Imo is die Joris een beetje een Ghostrider wannabee. Hopelijk maakt ie geen onschuldige slachtoffers als ie zichzelf dood rijdt ![]() | |
wickedmen | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:18 |
| |
JohnnyKnoxville | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:21 |
Wat een ventje, die Joris. ![]() | |
Megumi | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:23 |
Ik lees dat het rijbewijs al een paar keer is ingeleverd. Raar dat hij deze dan nu weer heeft. Dit soort mensen moeten ze levenslang het rijbewijs afpakken. | |
The_stranger | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:23 |
Als ze zichzelf of elkaar tot pulp rijden, kan ik het alleen maar toejuichen.. | |
DonnieDarkno | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:24 |
Leuk man, anderen in gevaar brengen voor een adrenalinekick ![]() | |
Ronald-Koeman | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:25 |
Gisteren zag ik nog 3 auto's op hoge snelheid een stuk of 10 rondjes rijden op een rotonde alvorens ze op hoge snelheid wegreden. Eerst duizeligrijden en dan racen.. is dat een trend? | |
JohnnyKnoxville | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:25 |
Zoals ook te lezen in de OP rijden die knakkers ook anderen dood. En de dichtsbijzijnde ambulance is dan een half uur verwijderd. ![]() | |
rival | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:29 |
bron van wanneer het gruwelijk mis ging? | |
#ANONIEM | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:29 |
![]() | |
#ANONIEM | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:30 |
Daar gaat het om. | |
JohnnyKnoxville | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:32 |
Uit de OP:
| |
rival | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:33 |
ik zie nergens staan dat dat op de maasvlakte is..... | |
TheThirdMark | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:33 |
Meer kan de politie niet doen. Celstraffen zijn een zaak van Justitie. | |
ACT-F | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:36 |
Joris ![]() | |
DSVM | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:39 |
Deze mensen worden meestal niet oud. Jammer dat er vaak ook onschuldigen mensen betrokken raken. | |
bloodymary1 | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:40 |
Moet toch niet zo moeilijk te vinden zijn, iemand met de voornaam Joris, dat type Suzuki, in Dordrecht. | |
Woestijnvos | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:42 |
Hoop dat hij tegen een lantaarnpaal rijd. | |
SteveBudin | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:43 |
Het maakt me geen donder uit of Joris zich tegen een muur danwel boom te pletter rijdt* maar blijkbaar geeft hij ook niks om het leven van anderen. Wat een mongool ben je dan. * Ik zou overigens flink balen als ik vertraging oploop omdat ze Joris van het asfalt moeten schrapen, dat kost mij weer waardevolle tijd. | |
Osiris024 | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:44 |
Wie bepaalt dat traject of de inbeslagname ? Niet de politie die zijn alleen voor de opsporing/constatering. | |
TheThirdMark | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:45 |
inbeslagname valt onder kopje 5. En dat kan de politie dus ter plekke doen. Het vervolg daarvan ligt dan weer wel bij de OvJ. | |
Osiris024 | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:45 |
We begrijpen elkaar. ![]() | |
Kper_Norci | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:49 |
Dit. | |
tong80 | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:49 |
Sinds jaar en dag wordt de Maasvlakte gebruikt om de topsnelheid van een motor uit te proberen. Heb er zelf ook mijn motoren uitgeprobeerd. De omgekomen motorrijder was een bekende van me,vermoedelijk reed hij ruim over de 250. De stakkers in de Picanto konden zijn snelheid nooit goed inschatten en zijn om die reden het slachtoffer geworden. Je kan die snelheid ook niet inschatten,je ziet of niks in de verte of een koplamp,maar hoe hard dat op je af komt is bijna niet te zeggen. Ondanks het feit dat hij voorrang had is hij in mijn ogen fout,want als je met deze snelheid rijdt hoor je te weten dat mensen dat niet in kunnen schatten. 3 mensen dood,in ieder geval een vader en hoogstwaarschijnlijk ook een opa en oma. Mensen op R1,GSX 1000,ZZR enz enz,denk na,doe dit niet op de openbare weg,ga naar een circuit,voor 15 euro kan je los gaan op Zandvoort of de Nordschleife in Duitsland,niemand is berekend op deze snelheid op de openbare weg http://www.nujij.nl/algem(...)lakte.10094293.lynkx ![]() | |
The_stranger | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:53 |
Soms is je "smiley" niet helemaal passend bij de inhoud van je post. | |
Dagonet | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:54 |
Een Suzuki GSX R 1000 van een 32-jarige eigenaar in Dordrecht, die moet toch vrij makkelijk te traceren zijn? | |
tong80 | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:58 |
Postbode laatst : 'Haal die grijns eens van je gezicht man.' ![]() ![]() | |
contactpersoon | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:59 |
Sociopaat met een narcistische persoonlijkheidsstoornis, ja. Gelijk opsluiten dat tuig. ![]() | |
freako | woensdag 21 augustus 2013 @ 14:59 |
Wie zegt dat dat zijn echte leeftijd, woonplaats en motor is? Bovendien: Waar zou je hem voor willen traceren dan? Justitie kent 'm al, want hij is al een klein kapitaal aan boetes kwijt. Voor de uitspraken in het artikel kun je 'Joris' ook al lastig vervolgen, want waar is het bewijs? | |
Catch22- | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:04 |
Joris moet lekker in duitsland gaan wonen en zo vaak mogelijk de ring op. Debiel. | |
Specularium | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:07 |
Kutmentaliteit op 2 wielen. Lijkt wel een wielrenner. | |
KreKkeR | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:30 |
Ware het niet dat je iemand die met 300 km/u niet altijd even goed ziet aankomen. Je zal maar even net een paar seconde te traag naar links gaan (lees: binnenspiegel kijken, daarna te lang, -bijv. 2 sec- wachten voordat je naar links gaat) en de motorrijder is al op je geknald. | |
#ANONIEM | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:37 |
Best knap als je je in twee zinnen twee keer kunt tegenspreken. Wat een mongool zeg. | |
Schunckelstar | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:41 |
Schijt aan. Als een motorrijder nog ver weg is in mijn spiegels ga ik gewoon naar links hoor, niet mijn probleem als ie plotseling 300 blijkt te rijden, dan gaat ie maar vliegen | |
KreKkeR | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:41 |
![]() | |
Dagonet | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:42 |
Wordt elke keer behandeld alsof het z'n eerste is ofzo? | |
kipknots | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:42 |
Niet altijd even goed? Als je een halve kilometer voor een idioot die met 300 aankomt invoegt dan zal hij al vol in de ankers moeten. Kan je als automobilist echt niet zoveel aan doen. | |
KreKkeR | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:42 |
Mwoa, kan wel degelijk jouw probleem zijn helaas.
| |
FransjeVanDusschoten | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:42 |
Wel kan ik mij boos maken over de wanverhouding tussen de hoogte van de boetes en wat je nu werkelijk hebt misdaan. Ik beroof geen oude vrouwtjes, maar krijg meer problemen als ik word gepakt,' zegt Joris kwaad. wat een klapmongool....vastapen op zn moter en de afsluitdijk af laten rijden | |
ACT-F | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:46 |
Z'n wat? | |
Schunckelstar | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:46 |
Frontaal is waarschijnljjk met heel andere gevolgen als een achterop komende motor ![]() wel veel blikschade dan ![]() | |
FransjeVanDusschoten | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:46 |
Huilie.... | |
ACT-F | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:47 |
Doe je zelf. 300 km/u op een lege snelweg, poeh wat gevaarlijk: | |
#ANONIEM | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:48 |
Nee, als het tegenzit rijdt hij oude vrouwtjes dood. Dus da's veel minder erg ![]() | |
FransjeVanDusschoten | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:50 |
De 32-jarige Joris stapt wekelijks op zijn supersnelle motor om op de openbare weg te racen Hij zegt verder alleen dat de zomer de ideale tijd is omdat het dan wat rustiger is. De rest van het jaar scheurt deze meneer net zo goed op zijn moter over de snelweg. | |
Anne | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:52 |
Ik vind 'm anders behoorlijk dom overkomen. | |
Dagonet | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:52 |
Dan maar hopen dat het een vrachtwagen is die een andere vrachtwagen gaat inhalen, die voelt er wat minder van. | |
ACT-F | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:53 |
Ik heb ze dommer gezien:
| |
#ANONIEM | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:55 |
En die klappen wel vaker er zomaar voor. | |
FransjeVanDusschoten | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:56 |
![]() | |
#ANONIEM | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:56 |
Nogal ja. Niet bepaald positieve reclame voor rechtenstudies. | |
KreKkeR | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:58 |
Maar goed dat de motorrijder uit jouw filmpje op basis van realtime satellietbeelden en/of een volledig afgesloten weg zeker weet dat hij geen medeweggebruikers zal tegenkomen ![]() | |
RetepV | woensdag 21 augustus 2013 @ 15:59 |
Zo iemand gun je eigenlijk een circuit waar hij zich op af kan reageren. Maar ja: "herrie!", stank!", "milieu!", "huil!", "ween!", "snik!". We hebben twee circuits en die zijn altijd volgeboekt. Oh ja, we hebben nog een derde circuit (Lelystad). Maar die is alleen een uitdaging voor beginners en politieagenten. | |
RetepV | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:02 |
Met niet spiegelen en over je schouder kijken, en niet je knipperlicht gebruiken als je van baan verwisselt breng je andere mensen ook MOEDWILLIG in gevaar. Toch zie ik elke dag 1 op de 10 automobilisten dat doen. Honden zijn het. Trek toch eerst de balk uit je eigen belachelijke oogje voordat je op de splinter in een ander's oog wijst. | |
ACT-F | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:05 |
Satelliet nodig hebben ![]() | |
RetepV | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:06 |
Maar goed, hij rijdt hard, maar heeft niemand in gevaar gebracht. Dat zijn de feiten. Want als 'ie er wel iemand mee in gevaar had gebracht, zou je mogen verwachten dat hij er inmiddels wel een paar had doodgereden. Dus. Is de straf wel in proportie tot het feit? Kijk, er gebeuren wekelijks ongelukken omdat iemand rechts afslaat zonder richting aan te geven of te kijken. Vele fietsers hebben daardoor ongelukken gehad en hebben de rest van hun leven last van de gevolgen. Waarom worden die automobilisten dan zo laag gestraft? De gevolgen van hun gedrag zijn vele malen erger. | |
Monolith | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:07 |
Ik zie de relatie tussen beide zinnen niet zo. | |
theunderdog | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:08 |
Wat een dorpsmongool. | |
kipknots | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:08 |
En wat nou als hij in de verte iets stil ziet staan terwijl hij 300 rijd? Denk je dat zo'n motor dan binnen een meter of 5, 600 stil staat? | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:12 |
Dat. Ik maak mij meer zorgen om mensen die blind 50 rijden dan oplettend 120 | |
RetepV | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:13 |
Overigens is het gewoon zo dat de meeste anti-motorrijders van die automobilisten zijn die zich af en toe de tering schrikken van een motorrijder. En dat willen ze natuurlijk niet. Want het confronteert henzelf er mee dat ze eigenlijk niet genoeg aan het opletten zijn. En wie wil nou zichzelf de schuld geven? Natuurlijk ligt het aan de motorrijder! Dood moet 'ie!![]() En ik ben niet deze Joris aan het verdedigen, maar alle motorrijders. Ook degene die gewoon rustig rijden. Sterker nog: des te meer ik rij zoals het overige verkeer om me heen, des te minder ik opval, en des te meer kans ik loop van mijn sokken gereden te worden. En dit is een feit dat ik zelf heb geleerd door 50.000km motor te rijden. Ok ben ik een veel betere automobilist geworden door het motorrijden. Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik in mijn auto voor het laatst door een andere weggebruiker verrast ben. | |
RetepV | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:16 |
Van 250km/u naar 70km/u doe ik ongeveer 150 meter over. Maar ik ben geen ervaren coureur, er zijn mensen die mij eruit remmen. | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:16 |
Ter breedte van de complete snelweg inc vluchtstrook? | |
ACT-F | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:18 |
Ja, er zijn 2 vrachtwagens gekanteld, achter elkaar. Zelfs de berm is dicht. Gebeurt dagelijks. | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:19 |
dan zie je de rookpluimen van 25km al ![]() | |
rival | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:19 |
en dat zie je dan ook ruim 3km van te voren ![]() | |
ACT-F | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:19 |
Ga je dat wel redden? ![]() | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:20 |
geen idee, maar geen zorgen; als mijn achterband versleten is heb ik altijd nog een verse voor, die gebruik ik toch niet | |
TLC | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:23 |
als de politie hem ziet aankomen racen gewoon een ijzeren kabel over de weg trekken, en dan kijken hoe ver ie kan vliegen ![]() niet dat ze dat gaan doen, dat is dan wel weer jammer | |
kipknots | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:25 |
Zeg een file die je wat laat ziet omdat je met 300 in een bocht een auto op de buitenbaan inhaalt. Zoals deze motorrijder in dit filmpje doet. Je gaat me niet vertellen dat dat niet gevaarlijk is ![]() Sowieso, 300 rijden zou direct een inname van je rijbewijs voor het leven moeten betekenen. Dat betekend dat je niet de verantwoordelijkheid hebt om deel te nemen aan het verkeer, aangezien je geen rekening met anderen wil houden. | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:25 |
ja stel dat er een ufo op de snelweg land jaaaaaaaaaa ![]() een bocht op de snelweg ![]() als je die dan, zelfs met 300 ![]() lever je papiertje eens heel snel in ![]() | |
FransjeVanDusschoten | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:27 |
Ik snap je niet helemaal. Hij is al meerdere malen aangehouden door de politie en heeft naast duizenden euro's aan boetes zijn rijbewijs een aantal keer moeten inleveren. En dan zeg jij dat het een feit is dat hij anderen niet in gevaar heeft gebracht? enkel omdat hij nog niemand heeft doodgereden? Is dat niet een beetje krom? | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:28 |
Dus als je een boete krijg van de politie heb je iemand leven in gevaar gebracht? Dat is jouw conclusie? | |
Kper_Norci | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:28 |
Dit, helemaal mee eens. En dan zijn er hier mensen die met droge ogen beweren dat ondanks het harde rijden deze jongen nog nooit iemand in gevaar heeft gebracht ![]() | |
KreKkeR | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:30 |
Absoluut. Maar bij bepaalde hoge snelheden, zoals 200-300 wordt het snelheidsverschil met andere weggebruikers vaak zo groot en neemt de remweg dusdanig toe, dat het risico sowieso heel sterk stijgt. Ook al let de bestuurder die 200-300 rijdt goed op. | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:32 |
hij doet het op lege snelwegen, zal mijn reet roesten laat ik het beter verwoorden: ik wordt in mijn eigen wijk bijna dagelijks omvergereden als ik van huis naar werk/de super rijd, omdat men de weg opdraait zonder te kijken of voorrang weigert te geven omdat 'ik ben al bijna thuis dus ik moet er nu heen ![]() | |
hazmat88 | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:32 |
Sommige files merk je gewoon laat op. Zeker met een laagstaand zonnetje. Ik heb het zelf al meerdere keren meegemaakt dat ik lekker met 120km/h door de botlek tunnel reed en net voorbij de tunnel stond ineens alles stil. Daarnaast moet ik wel zeggen dat de n15 een hele aantrekkelijke weg is om hard te rijden. Ook op de maasvlakte en maasvlakte 2 zijn er mooie wegen om de top van je motor te testen. En gelukkig voor de hardrijders daar zit er sinds een jaar of anderhalf ook een ambulancepost op de coloradoweg ![]() | |
Kper_Norci | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:35 |
Lege snelwegen my ass, er rijdt altijd wel wat verkeer, het is niet alsof je ergens in de outback van Australië rond rijdt. Of laat je de politie de snelweg afsluiten als je wilt racen? Ik ben een voorstander van een flexibele maximumsnelheid, afhankelijk van de drukte op de weg, maar 300 km/u op de openbare weg rijden is gewoon achterlijk, hoe weinig mensen er ook op de weg rijden. | |
ACT-F | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:36 |
Of stel dat er een oud omaatje oversteekt ![]() | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:36 |
Mij is geleerd: als je niet kan zien door de lage zon (daar heb ik gewoon een zonnebril voor ![]() als jij schrikt van de file en een noodstop moet maken heb je te hard gereden en niet opgelet | |
Lucifer_Doosje | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:37 |
Dat hij maar snel tegen een brugpijler aanrijdt. | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:38 |
Hij leeft toch nog? Niemand is dood, geen ongelukken alleen wat boetes, en enkel op die basis bepaal jij vanuit je zolderkamer dat hij levensgevaarlijk bezig is.. Ik zou stellen dat jouw kortzichtige gedrag nog wel eens gevaarlijker zou zijn.. | |
hazmat88 | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:38 |
het probleem is juist dat mensen gaan remmen. Blijf met je poten van die rem af. Door het remmen krijgen mensen schrik reacties en zal al het achterop komend verkeer veel harder gaan remmen. Laat gewoon je gas los en er is niks aan de hand | |
Perrin | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:40 |
Ik ondervind nooit een schrikreactie als iemand voor me remt. Maar ik hou dan ook normale afstand van mijn voorganger.. | |
hazmat88 | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:40 |
Overigens ben ik van mening dat Joris zelf moet weten hoe hard hij rijdt zolang hij er maar geen andere mensen in gevaar brengt. Veel mensen kijken tegenwoordig niet meer in de spiegel als ze van rijstrook wisselen laat staan dat ze snelheid kunnen inschatten | |
t-8one | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:42 |
En hoe bepaal je of hij andere mensen in gevaar brengt? 300 op de openbare weg lijkt me ruimschoots over die grens. | |
The_stranger | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:42 |
Dus het nog in leven zijn is bewijs voor het veilig zijn van zijn acties? Zelden zulke onzin gehoord. Hij heeft geluk gehad, niets meer, niets minder. Tijdje geleden is iemand op een kabel over een ravijn gelopen, met succes. Betekent dat dat het veilig is? Nee, natuurlijk niet. Joris moet zo snel mogelijk van de weg af, het gaat een keer fout, dat staat vrijwel vast. En aan zijn boete geschiedenis te zien is daar een vangrail op nekhoogte voor nodig, voordat het een kia is met een gezinnetje.. | |
Kper_Norci | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:43 |
![]() Voor vele duizenden euro's aan boetes "wat boetes" noemen. En dat er niemand dood is is maar goed ook. Overigens bepaal jij op basis van exact dezelfde gegevens dat ie niet levensgevaarlijk bezig is. Maar ik zie het alweer, het zijn altijd dezelfde met een afwijkende mening, die erg naar trollen neigt. Van mij mag ie met 300 een klapband krijgen. | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:43 |
In een rechtsstaan behoor je zoiets achteraf te bewijzen, niet preventief te stellen dat snelheid X onder enige onderstandigheid levens in gevaar brengt.. | |
ACT-F | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:45 |
Op een lege snelweg? | |
t-8one | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:45 |
![]() | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:45 |
Je kunt bij gebrek bij bewijs van je eigen stelleningen natuurlijk lachen om alles wat jou niet aanstaat, maar het blijft staan... | |
hazmat88 | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:46 |
Als meneer met 300 over een lege snelweg wil vliegen is dat voor mij geen probleem. Uiteindelijk heeft hij zichzelf ermee | |
Opa2012 | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:46 |
Voor de slachtoffer doelgroep is dat gevaarlijker dan een drukke weg. | |
ACT-F | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:48 |
Slachtofferdoelgroep? ![]() | |
DonJames | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:48 |
Het is een preventieve maatregel. Verder is in dit geval natuurlijk voldoende om vast te stellen dat 'ie te hard heeft gereden. Daar is 'ie immers voor gestraft, niet voor een poging tot doodslag (wat ik niet uitsluit als 'ie daadwerkelijk iemand op zo'n manier in gevaar brengt). | |
ACT-F | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:49 |
Op de Veluwe heb je momenten dat het erg rustig is. Dan zit je zo op de 200 km/u zonder iemand tegen te komen. | |
Opa2012 | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:49 |
Ja, zoals voetgangers en fietsers. | |
hazmat88 | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:49 |
ik rijd dagelijks op de a15 en n15 er zijn genoeg momenten waar je dan flink je gas in kan trappen of met de motor het gas opentrekken ![]() | |
ACT-F | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:49 |
Op een snelweg? ![]() | |
Kper_Norci | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:51 |
Precies. Er zullen misschien stukjes van een kilometer, hooguit 2 tussen zitten dat je ff geen auto ziet, maar Nederland is zo drukbevolkt dat er ook midden in de nacht altijd wel verkeer op de snelweg rijdt. Mensen die denken dat Nederlandse snelwegen er 's nachts zo uitzien ![]() ![]() | |
The_stranger | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:55 |
Ik lach er niet om, ik ben serieus. Je kunt niet met droge ogen beweren dat tot driemaal de maximale snelheid rijden op een snelweg met andere weggebruikers veilig te noemen is. Al jaren is bekend dat snelheid(sverschillen) recht evenredig staat met de kans op ongelukken. Daarnaast bewijst de dood van de vriend van Joris het indirect, plus geeft hij het zelf ook toe. E afgezien daarvan kan ik ook zeker niet lachen om het feit dat hij de hele motor"groep" benadeeld met het bekrachtigen van het stereotype dat motrrijders aso's op de weg zijn. | |
rival | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:55 |
De A7 ziet er zo uit 's nachts. maar dan met minder heuvels ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door rival op 21-08-2013 17:00:55 ] | |
Specularium | woensdag 21 augustus 2013 @ 16:59 |
![]() | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:00 |
Waarom kan ik dat niet, het is aan JOU aan te tonen dat het daadwerkelijk zo gevaarlijk is, het is niet mijn stelling ![]() ![]() Al jaren is dat bekend, welk algemeen bekend onderzoek ondersteund dit? | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:00 |
mensen veroordelen op basis van niet gebeurde 'feiten' ja? | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:00 |
en wat beter asfalt ![]() | |
Kper_Norci | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:05 |
Logisch nadenken misschien? Verder: http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Snelheid.pdf Veel leesplezier. | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:06 |
onderzoek afgewezen: eerste zin legt uit dat het hele onderzoek op aannamens is gebaseerd, tweede is een leugen | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:08 |
je hebt gewoon geen weerwoord ![]() | |
MrBanaan1 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:08 |
Weetje, wat als het nu een Duitser was die zn verhaal deed over de Duitse Autobahn? Dan mocht het, dan wist het andere verkeer dat dat kan gebeuren, dan gebeurt het ook vaker. Dan hoor je veel minder klachten en is er ook minder kritiek van mensen. Dusja, ik vind dat men het wat meer moet relativeren. Als het rustig is etc, is er niet veel aan de hand. Ik vind dit bijvoorbeeld niet zo gevaarlijk. Het is rustig, en iedereen weet dat links mensen met hoge snelheden langs kunnen komen. Ik moet wel bekennen dat ik het gewoon dom vind om dit in NL te doen, en ook gevaarlijker dan in DLD. Op de 1e plaats kost het je in NL veel meer geld aan bekeuringen en op de 2e plaats verwachten mensen in NL het niet, omdat er daar wel een snelheidslimiet geldt. | |
tong80 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:08 |
Nu in het Nederlands. Maar als ik het goed begrijp mag je pas vaststellen dat een bepaald risico is genomen, nadat er slachtoffers zijn gevallen ? ![]() | |
Kper_Norci | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:08 |
![]() Triest figuur | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:09 |
nee, iemand veroordelen voor gevaarlijk gedrag zonder gevaar is nogal.. van wat jaar terug.. zeg maar | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:09 |
onderbuikhuillie | |
tong80 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:10 |
Je kunt ook beter in een peuterspeelzaal inbreken dan in een politiebureau. ![]() | |
The_stranger | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:10 |
Een van de eerste links op google: Zo zijn er veel meer links die aangeven dat vooral het verschil in snelheid gevaar oplevert. Het probleem is ook niet dat Jorisje 300km/u rijdt, maar dat hij dat doet waar anderen 100-120km/u rijden... | |
tong80 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:11 |
Leg eens uit. Wat was er destijds dan anders ? ![]() | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:12 |
En laat het verschil in snelheid juist hetgeen zijn wat kwetsbare groepen overeind houd Leuk op de ondebruik inspelen dat snelle dingen gevaarlijk zijn, zal iedereen tokkie mee eens zijn, ik mis nog net het zinnetje dat hardrijders pedofielen zijn ![]() | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:12 |
toen was er geen fok en moest het ook echt uitgevoerd worden | |
hazmat88 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:13 |
![]() | |
tong80 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:17 |
Waar heb jij ooit je theorie-examen gekocht ? ![]() | |
The_stranger | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:17 |
Gast, trek het helemaal in het helemaal in het belachelijke. Wil je nu werkelijk beweren dat een verschil van meer dan 100km/u juist veiliger is voor de "zwakkere" groep? Had je gezegd 10/20 km/u harder, dan had je een punt, maar stellen dat 200 tot 300km/u op een snelweg met medeweggebruikers juist veiliger is voor de "zwakke" groep, is onzin en lijkt op het verzinnen van punten om maar tegen te kunnen zijn. Feit is en blijft dat snelheidsverschillen een groter risico vormen en dat dat risico sterk toeneemt met het verschil. Dan kan jij onderzoeken afwijzen, maar dat verandert niets aan de werkelijkheid. Wat Joris doet is levensgevaarlijk, punt. | |
JohnnyKnoxville | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:17 |
Als jij zo overtuigd bent dat er geen relatie tussen snelheid en gevaar is, zoals wordt aangetoond in dat onderzoek (met bronnen) wat je af probeert te fakkelen, dan kom jij toch gewoon met een rapport waarin duidelijk blijkt dat dat zo is? | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:18 |
Nee, jij haalt het 300 km/u erbij, daar rept jouw bron niet over En dat "levensgevaarlijke" is aan jou om aan te tonen, kun je niet, pech jammer boe hoe hoe | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:19 |
Waarom zou ik, zoals ik al zei is het geen valide bron voor de stelling, derhalve hoef ik niets aan te tonen, ik ben niet de tokkie die roept dat alles eng gevaar en verboten moet worden | |
tong80 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:22 |
Tokkies vinden niks eng. Zelfs een legging zit ze niet te strak. ![]() | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:22 |
de sp wel | |
JohnnyKnoxville | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:22 |
Jouw mening is dat het geen valide bron is. | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:23 |
het is nvt in casu derhalve niet valide | |
JohnnyKnoxville | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:24 |
De onderbouwde stelling "kans op ongevallen neemt toe bij stijgende snelheid" lijkt me juist wel van toepassing op dit topic. | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:25 |
zelfs als dat waar zou zijn, ondersteund dat nog steeds de stelling niet argumenteren voor gevorderen ![]() | |
The_stranger | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:26 |
In de OP staat dat Joris films laat zien waarop te zien is dat hij snelheden van 300km/u haalt op de A15 (toch al niet een van de rustigste snelwegen in het land). In het meest positieve geval is de maximum snelheid daar 130km/u, wat een verschil oplevert van 170km/u. Persoonlijk noem ik dat een flink verschil. Mijn genoemde onderzoek geeft aan dat zonder uitzondering een voertuig dat (flink) harder rijdt dan het overige verkeer een hogere hoeveelheid crashes veroorzaakt. Met andere woorden, (veel) harder rijden geeft meer kans op ongelukken en derhalve is Joris gevaarlijk bezig. Mocht jij die conclusie anders zien, kom dan eens met een onderbouwd verhaal, want nu ben je bezig om je standpunt belachelijk te maken. | |
tong80 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:27 |
Ga alsjeblieft door. Ik geniet. ![]() | |
ACT-F | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:28 |
Dat is precies de reden dat ik in Nederland automobilisten hooguit met 160 km/u inhaal, ik vertrouw ze gewoon niet. In Duitsland kun je heerlijk 200 km/u blijven rijden, een heerlijke cruisesnelheid. De reacties in dit topic zijn weer typisch Nederlands, totaal niets gewend. | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:30 |
Politie rijd zonder uitzondering ook harder, alle motorrijders doen dat, auto's rijden ook harder dan fietsers, waar zijn meer ongelukken mee? Derhalve verworpen ![]() Als het onderzoek dus anders geweerd is het een invalide onderzoek, al helemaal voor de stelling ![]() Ik hoef niets te onderbouwen, ik ben niet de boze telegraaf lezer die zich drukt maakt over motorrijders, dat ben jij, zoek jij het maar uit ![]() | |
tong80 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:30 |
Wat zijn we niet gewend ? ![]() | |
MrBanaan1 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:30 |
Precies, dit dus. Moet er wel bij zeggen dat ik in Dld rijden vermoeiender vond, je moet wel alerter zijn. | |
ACT-F | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:30 |
Hoge snelheden. | |
hazmat88 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:31 |
klopt een heel groot gedeelte van de nederlanders zouden nog wat kunnen leren van de duitse weggebruikers. Die kunnen namelijk wel snelheid inschatten en weten wanneer je naar rechts moet. In nederland kan je prima hard rijden maar je zal altijd rekening moeten houden met de onkunde van je medeweggebruiker. | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:31 |
Precies Inhalen doe je met een snelheidsverschil, gas open, erlangs en klaar Niet met een slakkentempo ernaast blijven hangen ![]() ![]() koekblikland ![]() | |
tong80 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:31 |
Precies. Verkeerscriminelen zijn het. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:33 |
Ik ben het niet met hem eens. Je mag niet verwachten van weggebruikers dat ze er rekening mee houden dat er medeweggebruikers zijn die met 300km/h voorbij komen knallen. Daarnaast moet Joris kunnen anticiperen op onverwachte manoeuvres van anderen, bij inhalen maar ook bij uitwijkmanoeuvres of bijv. een lekke band of een noodstop. Dat is niet zo makkelijk als je met bijna 85 meter per seconde over de weg vliegt. | |
JohnnyKnoxville | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:33 |
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, over het algemeen wordt er in Duitsland netter gereden. Het is dan wel zo, dat wanneer er een Duitser een "Nederlandse" actie uithaalt (nog net voor jou een vrachtwagen in gaan halen met 100 km/u terwijl jij 150 km/u rijdt, afgelopen zomer nog meegemaakt), dat het dan daar juist veel onverwachter is. In Nederland ga je er juist van uit dat dat soort dingen gebeurt en ben je daarom alerter. | |
ietjefietje | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:35 |
Ach, alle mensen die te hard willen rijden dan is toegestaan hebben problemen thuis, ze kunnen hem niet meer omhoog krijgen of ze mogen nooit van hun vriendin, of ze hebben hele kleine piemeltjes....en dan moeten ze zich op de weg uitleven. Je zal zo'n gefrusteerde gek maar tegen komen! | |
hazmat88 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:38 |
Dat zal een uitzondering zijn. Over het algemeen genomen houden de duitsers meer rekening met hun medeweggebruikers als hier in nederland. | |
JohnnyKnoxville | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:40 |
Klopt, zijn uitzonderingen, maar daarom des te onverwachter, bedoelde ik. Hier ben je bijna verbaasd wanneer je ruimte krijgt om in te halen of in te voegen, in Duitsland juist wanneer je dat niet krijgt. | |
hazmat88 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:43 |
Daarom altijd met autorijden bezig zijn i.p.v. andere dingen. | |
waht | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:44 |
Nee, gewoon een adrenalinejunk. | |
ACT-F | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:47 |
Beter vermoeid door alertheid dan onvoorzichtig door gezapigheid. | |
hazmat88 | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:50 |
wijze uitspraak ![]() | |
JohnnyKnoxville | woensdag 21 augustus 2013 @ 17:51 |
Mêh, van die mensen die zeggen "Ik rijd altijd 20 km/u te hard, want dan ben je alerter.", moeten zich afvragen of ze überhaupt een auto moeten besturen wanneer ze het niet kunnen zonder adrenaline. | |
hazmat88 | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:11 |
ik rijd ook altijd rond de 130 km/h, niet voor de adrenaline maar gewoon omdat ik dat een lekkere snelheid vind om ontspannen te rijden. | |
The_stranger | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:16 |
Men praat al tijden over het verwijderen van brommers van het fietspad vanwege de vele ongelukken ten gevolge van het snelheidsverschil tussen brommers en fietsers. Daarnaast worden steeds vaker fietspaden gescheiden van wegen om auto's en fietsers te scheiden vanwege het verschil in snelheid en jij blijft maar volhouden dat een flink snelheidsverschil geen gevaar oplevert? ![]() Gewoon je vingers in je oren houden en heel hard la-la-la-la-la blijven roepen, dan kun je je eigen realiteit volhouden. Je hebt maar een argument en dat "ik geloof het niet, dus is het zo". En ik lees geen telegraaf, noch heb moeite met motorrijders, ik ben er zelf immers een. | |
#ANONIEM | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:16 |
Ironisch is trouwens ook wel hoe deze man zijn asociale gedrag betitelt als "vrijheid". Dat woord wordt met de dag meer misbruikt. Vooral door mensen die vinden dat ze alles mogen, ook als dat ten koste gaat van (de veiligheid van) anderen. | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:18 |
brommers mogen niet op het fietspad hoor ![]() gewoon dom blaten ![]() | |
hazmat88 | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:24 |
Juridisch gezien heeft Life2.0 gelijk. Je kan niet iets strafbaar stellen voor het gebeurd is. Zodra de verdachte een strafbaar feit begaan heeft kan hij of zij ervoor op het matje geroepen worden. Als ik van plan ben vanavond met 300km/h te gaan rijden is het pas strafbaar als ik dat daadwerkelijk gedaan heb. | |
amsoor | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:30 |
Meest irritant en gevaarlijk op de Autobahn zijn Nederlanders, vooral die met een caravan. | |
The_stranger | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:32 |
Er zijn nog genoeg verplichte brom/fietspaden waar ze beide op een rijbaan rijden. ![]() Daarnaast, wat denk je dat de reden was van het scheiden van het meeste fiets- en bromverkeer? Juist ja, het verschil in snelheid. Kom nu eens meet echte argumenten in plaats van dit kinderachtige gedoe. | |
hazmat88 | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:38 |
Er is wel een verschil tussen en fietspad en een brom/fietspad. De scheiding heeft niet alleen te maken met het verschil in snelheid maar ook met het feit dat fietsers minder oplettend in het verkeer zijn. Daarnaast zijn fietser 1 van de meest kwetsbare weggebruikers dus snap ik die scheiding prima | |
Revolution-NL | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:39 |
Op het circuit mag je niet op je achterwiel rijden ![]() Het hoeft onder bepaalde omstandigheden niet gevaarlijk te zijn om 300kmph te rijden of met 160kmph op één wiel te rijden. Maarja... maak dat de gemiddelde Nederlander maar wijs in zijn eco slowmotion hok. [ Bericht 8% gewijzigd door Revolution-NL op 21-08-2013 18:46:14 ] | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:41 |
dat is geen fietspad pauper waarom zou ik met argumenten komen, een mongooltje te leren eten, daar is zijn moeder voor | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:42 |
gelukkig iemand die het snapt, nog een beetje hoop in de mensheid | |
The_stranger | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:48 |
Oh gossie, ik heb een verplicht brom-/fietspad een fietspad genoemd, dat maakt inderdaad het gehele verhaal onwaar ![]() Gast, je voorraad van trolargumenten raakt blijkbaar op zodat je niets anders rest dan schelden en spijkers op laag water zoeken. Het is maar goed dat de scholen weer begonnen zijn, misschien leer je daar nog wat nuttigs zodat je de volgende keer een fatsoenlijke bijdrage kan leveren aan een discussie als deze... Ik wens je een prettige avond verder en veel plezier als je morgen op je fietsje, zo hard als je beentjes kunnen trappen, naar school rijdt, luid "vroem, vroem, ik ben een motor" roepend. | |
TheThirdMark | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:51 |
Het zijn eerder zelfdzame omstandigheden. Ons wegennet mag er dan wel aardig bijliggen, het is niet gebaseerd op inhaal acties met die snelheid (van standaard asfalt naar zoab1 en zoab2). En wheelies zijn automatisch gevaarlijk. Je hebt immers geen enkele controle meer over je motor zodra er ook maar iets gebeurd. Daarmee ben je niet alleen een gevaar voor anderen, maar ook voor jezelf. | |
Revolution-NL | woensdag 21 augustus 2013 @ 18:55 |
![]() Dit bedoel ik dus. Er is niks gevaarlijks aan wheelie zolang deze gecontroleerd (op het balanspunt) wordt uitgevoerd onder de juiste omstandigheden. Uiteraard ben je iets minder wendbaar (sturen is wel mogelijk door je gewicht te gebruiken) en moet je er rekening mee houden dat het twee tot drie seconden duurt voordat je kan beginnen aan je remactie (eerst landen, dan aanremmen, dan doorremmen) Nogmaals je kan hier pas over oordelen als je het zelf onder de knie hebt. | |
Revolution-NL | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:02 |
woops | |
ACT-F | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:07 |
Nu ga je ineens adrenaline bij betrekken? ![]() ![]() | |
TheThirdMark | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:07 |
Rij al 15 jaar. Juist daarom weet ik waar ik het over heb. | |
-Techno- | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:08 |
Twee tot drie seconden reactie tijd plus twee tot drie seconden jezelf manoeuvreren tot je kan remmen is idd niet gevaarlijk hoor. | |
Revolution-NL | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:10 |
Gast... leer eens begrijpend lezen. | |
hazmat88 | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:16 |
Een beetje goede weggebruiker ziet gevaar danig op tijd aankomen dat hij ruim de tijd heeft om te reageren. Daarnaast zal een goede motorrijder stunts als wheelies pas doen als hij er 100% zeker van is dat het op dat moment kan | |
-Techno- | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:17 |
Begrijp prima dat je idioot gedrag goed probeert te praten/nuanceren. Maar dergelijke acties nemen nu eenmaal risico's met zich mee. Zonder risico minder adreline..... | |
Catch22- | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:20 |
alleen zijn t niet de verstandige en goede motorrijders die van bomen en de weg gepulkt moeten worden | |
-Techno- | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:20 |
Die 100% bestaat helemaal niet in de praktijk. | |
Revolution-NL | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:22 |
Waarschijnlijk zijn je wheelie skills dan wat minder anders had je niet gezegd dat wheelies automatisch gevaarlijk zijn. Dat zijn ze namelijk niet automatisch ![]() Op een afgesloten weg kan je heel veilig kilometers lange wheelies maken bij hoge snelheden zolang je maar rekening houd met de externe factoren ![]() | |
hazmat88 | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:24 |
die 100% bestaat wel hoor. Het gaat om of die persoon het op dat moment voor de volle 100% verantwoord vind | |
hazmat88 | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:25 |
dat klopt ja. Het blijft erg ongeacht of het hun eigen schuld is of niet | |
Catch22- | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:28 |
sterker nog, ze doen veel meer schade dan alleen aan zichzelf. En dat is erg. Zon benny mist niemand, alleen hij rijdt met een beetje pech ook een gezin dood. | |
hazmat88 | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:34 |
heb je ook al gedacht aan de hulpverleners die hem van de weg mogen schrapen? Helaas heb ik dat ook vaak moeten doen net als springers voor de trein. En ja je hebt gelijk dat het meer mensen zeer doet. Maar hij heeft zelf de keuze gemaakt om zo hard te rijden. De kans dat hij een gezin meeneemt op de snelweg is vrij klein. Het neemt niet weg dat het voor niemand prettig is als er een dusdanig zwaar ongeluk gebeurd. | |
Revolution-NL | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:41 |
Dit zijn personen die minder rekening houden met de omstandigheden waardoor het wel gevaarlijk wordt![]() [ Bericht 9% gewijzigd door Revolution-NL op 21-08-2013 20:04:27 ] | |
-Techno- | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:43 |
Dat kan die wel vinden maar dat is nog geen zekerheid of "100% verantwoord". Adreline junks staan bekend om hun cognitieve dissonantie. Zelfoverschatting, goedpraterij en dan nog denken dat ze rationeel een verantwoorde beslissing kunnen nemen. Yeah right.... | |
Revolution-NL | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:52 |
Het feitelijke probleem is dat je bij vaardigheden die een hoge mate van expertise vereisen eerst een flinke leer curve moet doormaken voordat je voor jezelf de grenzen heb afgebakend zodat het op een veilige manier kan gebeuren. Zeker bij vaardigheden waar snelheid aan te pas komt zal je lopende de leercurve niet genoeg ervaring hebben om een bepaalde actie veilig uit te voeren. Als dit dan ook nog in verkeer gebeurt is het inderdaad vragen om problemen. Daarnaast is het probleem bij dit soort personen vaak dat als ze iets onder de knie krijgen ze de grens weer verder op willen zoeken. Dat wil echter niet zeggen dat het niet veilig kan. | |
-Techno- | woensdag 21 augustus 2013 @ 20:00 |
Zeker op een afgezet circuit ofzo, niet op een openbare weg. | |
Revolution-NL | woensdag 21 augustus 2013 @ 20:02 |
Bijvoorbeeld. | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 20:17 |
ja je hebt gewoon geen kennis van zaken, ga je ketel poetsen knul | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 20:22 |
Ik ben altijd bang om mensen die dergelijke 'logica' hanteren op de openbare weg tegen te komen ![]() "ik doe het al 15 jaar fout dus ik weet waar ik het over heb" ![]() ![]() | |
Life2.0 | woensdag 21 augustus 2013 @ 20:25 |
dat is pas klachtwaardig ja | |
DDDDDaaf | woensdag 21 augustus 2013 @ 21:35 |
Joris doet maar wat 'ie niet laten kan. Ik hoop alleen dat 'ie zelf het enigste slachtoffer is, wanneer 'ie mocht verongelukken... | |
Catch22- | woensdag 21 augustus 2013 @ 21:38 |
jazeker denk ik daaraan, bekende van me is piloot op een traumaheli dus ik hoor de verhalen wel af en toe. | |
Kowloon | donderdag 22 augustus 2013 @ 02:46 |
Ik snap Joris wel. Ik hou zelf ook wel van snelheid, of dat nou op de racefiets is of in de auto is. Verder vind ik bijvoorbeeld prachtig als er een motor op de snelweg voorbij komt scheuren. Extreme omstandigheden leveren spektakel op. Met 300 km/u rijden of wheelies heb ik dan ook weinig problemen (ook al doe ik het zelf niet) mits het met verstand wordt uitgevoerd. Dus goede weersomstandigheden, een wegbeeld en verkeersbeeld dat ruimte geeft om harder te rijden, materiaal wat in topconditie is en het vermogen om kritisch naar je eigen kunnen te kijken (alleen zo kan je ervaring opbouwen met hoge snelheden). Mijn ervaring is dat de meeste mensen vrij angstig zijn als het over voor hen onbekende dingen gaat. Ik ben geïnteresseerd in techniek en heb een tijd een laboratorium gehad in de schuur van mijn ouders. Daar heb ik ook zelf vuurwerk en explosieve materialen mee gemaakt en verder heb ik er met hoogspanning gewerkt voor een aantal experimenten. Velen denken dat dat erg risicovol is maar als je weet waar je mee bezig bent is het risico nihil, er is dan ook nooit iets mis gegaan. Zelfde verhaal met een geweer dat ik een tijdje in bezit heb gehad. Veel mensen trekken een uitermate angstig gezicht als je dat verteld maar bij correct gebruik is er niks engs aan. Ik schoot er slechts blikjes en oud servies mee bij een vriend in de bossen. In andere delen van de wereld is het vrij normaal om een wapen te hebben, en daar zouden mensen dan ook helemaal niet zo angstig reageren als in Nederland. | |
Kowloon | donderdag 22 augustus 2013 @ 02:56 |
Een mooi voorbeeld van hoe het moet en kan: Deze filmpjes geven trouwens ook goed aan waarom je altijd goed rechts moet rijden en altijd goed moet spiegelen en richting aangeven voordat je van baan wisselt. [ Bericht 20% gewijzigd door Kowloon op 22-08-2013 03:07:50 ] | |
rakotto | donderdag 22 augustus 2013 @ 03:52 |
Deze beste man heeft gelijk. | |
DroogDok | donderdag 22 augustus 2013 @ 07:59 |
Als ik dit lees wens ik hem inderdaad een overstekende lantaarnpaal toe. | |
DroogDok | donderdag 22 augustus 2013 @ 08:32 |
Als je dergelijke dingen op de openbare weg doet is het per definitie niet met verstand. | |
tong80 | donderdag 22 augustus 2013 @ 09:00 |
Gisteren nog een Australische jogger in Amerika voor de lol neergeknald door 3 tieners die zich verveelden. Moet hier ook kunnen. ![]() | |
Montagui | donderdag 22 augustus 2013 @ 09:05 |
We zijn een samenleving waarin we met elkaar regels afspreken. In dit geval bv maximum snelheden en gedrag op de weg. Het zou wat zijn als iedereen maar wat deed waar hij/zij op dat moment zelf zin in heeft.....omdat het zogenaamd 'kan'. Dan hou je alleen maar totale anarchie en chaos over. | |
DS4 | donderdag 22 augustus 2013 @ 09:09 |
Ik vind het maar een raar artikel. Wat wil de journalist hier in vredesnaam mee? Waarom zou Joris dit verkondigen? Het ruikt een beetje naar komkommer... | |
RetepV | donderdag 22 augustus 2013 @ 10:01 |
Helemaal mee eens. Als je hard rijdt, moet je dit ook weten. Voor 25 euro kun je de Nordschleife op. Wil je Zandvoort of Assen op, dan moet je minstens 200 euro neer leggen. | |
FransjeVanDusschoten | donderdag 22 augustus 2013 @ 11:37 |
Nee dat concludeer ik niet. Ik wijs hem enkel op de feiten die in het artikel staan en dat het in mijn ogen krom is om te zeggen: zolang je niemand dood rijd breng je niemand in gevaar. | |
FransjeVanDusschoten | donderdag 22 augustus 2013 @ 11:53 |
Jij vind dit misschien prachtig, maar anderen schrikken hier misschien van en gaan in het vervolg nog krampachtiger en langzamer rijden wat wellicht in meer ongelukken zal resulteren. Zijn deze mensen dan fout? Nee ik vind van niet. Het klopt dat we in Nederland niet aan hoge snelheden gewend zijn, maar dat komt omdat we al jaren vastgeroest zitten aan de snelheidslimiet van 120 km/h (nu dan 130). Willen we de snelheidslimiet veel verder opschroeven dan denk ik dat het verstandig is dat we ook niet zomaar jan en alleman van rijbewijs voorzien. Als ik zo eens goed om me heen kijk heb ik er weinig vertrouwen in dat iedereen met een motor (of auto wat dat betreft) dit vermogen heeft. | |
88-4 | donderdag 22 augustus 2013 @ 12:05 |
Belachelijke snelheid. Deze meneer verdient het gewoon om een fataal ongeluk te krijgen. Iedereen heeft het trouwens over mensen en overig verkeer, maar stel dat er een vogel tegen je aan vliegt of er steekt plots een of ander dier de weg over..is de tijd er dan nog om te reageren? | |
TheThirdMark | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:42 |
Afgesloten weg is geen openbare weg. En als je al 5 seconde reactietijd nodig hebt, dan is het automatisch onveilig. | |
DroogDok | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:45 |
Dat maakt niet uit, want:
| |
Life2.0 | donderdag 22 augustus 2013 @ 16:05 |
levensgevaarlijk levens ge vaar lijk ben je langzaam? | |
Life2.0 | donderdag 22 augustus 2013 @ 16:05 |
ja deze mensen zijn dan fout! ![]() | |
Life2.0 | donderdag 22 augustus 2013 @ 16:06 |
ga eens motor rijden.. | |
88-4 | donderdag 22 augustus 2013 @ 16:16 |
Nee, hoezo? | |
LXIV | donderdag 22 augustus 2013 @ 16:23 |
Het stuk in de OP geeft gewoon aan dat je in Nederland volkomen schijt kunt hebben aan de wetten en regelgeving en er gewoon mee wegkomt ook. En als deze Joris een gezin met 4 kinderen doodrijdt, dan gaat zijn advocaat krokodillentranen huilen voor de rechter. Die er vervolgens gewoon weer intrapt. | |
88-4 | donderdag 22 augustus 2013 @ 16:28 |
Dat idd. Zulke mensen lachen erom. | |
penny-wise | donderdag 22 augustus 2013 @ 16:51 |
Waren binnenkort Joris laatste woorden.. ![]() | |
Kper_Norci | donderdag 22 augustus 2013 @ 16:56 |
Ik vraag me af hoe deze Joris erover zou denken als ie zelf een gezin zou hebben. Er staat niks van in het artikel verder, maar ik kan me niet voorstellen dat wanneer je zelf een vrouw en kinderen thuis hebt zitten, of je dan nog zulke risico's neemt. | |
kipknots | donderdag 22 augustus 2013 @ 16:57 |
Ik weet wel zeker dat (bijna) alle motorrijders die ik ken de idioten die 300 rijden op de Nederlande wegen ook achterlijk vinden. En daar zit bv ook mijn schoonpa bij, die al een jaar of 40 ervaring heeft. | |
Kper_Norci | donderdag 22 augustus 2013 @ 17:00 |
Toevallig heb ik het aan een paar motorrijdende vrienden laten lezen, die waren unaniem van mening dat dit figuur een schande voor de andere motorrijders is die wel gewoon normaal rijden. | |
Life2.0 | donderdag 22 augustus 2013 @ 18:12 |
maar ik heb weinig belangstelling voor de mening van jouw beperkte vriendengroep, wat die er ook van vinden.. | |
Brede_meneer | donderdag 22 augustus 2013 @ 18:38 |
Hopelijk knalt hij tegen een boom. | |
#ANONIEM | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:54 |
Maar dat gebeurt niet want..
![]() | |
Kowloon | donderdag 22 augustus 2013 @ 23:38 |
Niet mee eens, de door mij geposte filmpjes al bekeken? Dan vind ik geen richting aangeven een stuk gevaarlijker, om het nog maar niet te hebben over door rood rijden of niet met twee handen aan het stuur zitten. | |
Kowloon | donderdag 22 augustus 2013 @ 23:39 |
En in hoeverre moet dit een reactie op mijn post vormen? | |
Drinky | donderdag 22 augustus 2013 @ 23:48 |
Met 140 met een wheelie invoegen, moet toegeven dat dat het enige aan de snelweg is wat leuk is. Het hoeft ook niet gevaarlijk te zijn; even over je schouder kijken, knipper aanzetten en netjes invoegen aan het eind van de invoegstrook. Daar kunnen vele automobilisten nog iets van opsteken. | |
Kowloon | donderdag 22 augustus 2013 @ 23:48 |
Er zal geen ongeluk ontstaan als iedereen zich gedraagt zoals het moet, dus spiegelen (je moet eigenlijk op ieder moment uit je hoofd kunnen vertellen wat er achter je gebeurd), richting aangeven en zoveel mogelijk rechts rijden. Doen mensen dat niet dan ligt de fout bij hen, en niet bij de hardrijder vind ik. Daar heb je wel een goed punt natuurlijk, nieuwe verkeersregels moeten ingeburgerd raken. Er moet dus wel een overgangsperiode komen als de maximumsnelheid verhoogd gaat worden. Op de rustige momenten moet 180 km/u zeker kunnen op de Nederlandse snelwegen. Het gevaarlijkste weggedrag zit toch echt bij slecht kijken en slecht richting aangeven (ook zeer irritant bij rotondes) is mijn idee en niet bij het rijden met hoge snelheid onder rustige en droge omstandigheden. Het rijbewijs mag strenger worden, maar dat zou ik dan echt niet alleen op het rijden met hoge snelheid toespitsen. | |
Drinky | donderdag 22 augustus 2013 @ 23:57 |
De Norschleife is gevaarlijker dan de openbare weg. Auto's of motoren die de bocht uitvliegen, olie en koelvloeistof op de baan en voor veel mensen een "circuit" met een steile leercurve. Dat circuit leer je niet in een dagje, in tegenstelling tot de meeste "echte" racecircuits. | |
Yreal | vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:22 |
Joris ![]() ![]() Gsx-r1000 ![]() ![]() Hard rijden ![]() ![]() ![]() | |
TheThirdMark | vrijdag 23 augustus 2013 @ 01:25 |
Gewoon met 180 door een woonwijk, moet kunnen ![]() Overstekende kinderen moeten gewoon oppassen voordat ze oversteken. Het verschil tussen 30kmpu en 400kmpu is verwaarloosbaar. Jij kijkt in je spiegel voordat je inhaalt, kijkt nog eens naar voren en voegt uit. En dan rijdt je iemand compleet naar de salami? Onverantwoordelijk! Jij moet het gewoon kunnen zien aankomen dat iemand met een verschil van 280kmpu langs komt! Foei! | |
MakkieR | vrijdag 23 augustus 2013 @ 01:55 |
Boetes uitreiken helpt niet, gewoon het roze papiertje inleveren, registreren bij het CBR en er voor zorgen dat hij nooit...meer zijn rijbewijs mag halen. probleem opgelost:) | |
Kowloon | vrijdag 23 augustus 2013 @ 02:23 |
Lees mijn reacties nog eens en bedenk dat wat voor onzin je hier schrijft. Doe niet zo hysterisch zeg. Goed spiegelen, richting aangeven en rechts rijden zijn echte badisvaardigheden. Kun je dat niet, dan hoor je niet in het wegverkeer thuis. Dan heb ik echt liever hardrijders op de weg. | |
Kowloon | vrijdag 23 augustus 2013 @ 02:28 |
Veel te drastisch. 200 km/u op een lege A2 in de ochtenduren in het weekend of 's nachts is helemaal niet gevaarlijk. Onzin om daar zelfs een boete voor te geven. | |
Captain_Maximum | vrijdag 23 augustus 2013 @ 04:47 |
Naar mijn mening zijn ze allebei fout bezig. Als je hard wil gaan rijden, moet je gewoon vanuit gaat dat iedereen die wilt inhalen, gewoon niet kan autorijden. Zeker in Nederland waar we niet gewend zijn dat auto's met hoge snelheden voorbij scheuren. Verder is het natuurlijk ook afhankelijk van de snelweg zelf. Een weg met 3 stroken is voor een hardrijder al een stuk fijner dan een weg met 2 stroken, omdat je altijd wel figuren hebt die met 90 km/u een vrachtwagen inhalen. In Duitsland merkte ik dat ook. De rechter strook voor het langzame verkeer, de middelste strook voor de mensen die willen inhalen en de linker strook voor de snelheidsduivels. Overigens keur ik het totaal niet goed wat deze gast doet. In het verkeer deelnemen is niet alleen goed rijden, maar ook opletten hoe de rest zich gedraagt. Dan nog zo'n goede bestuurder zijn, er zal maar net één niet goed opletten en met zo'n hoge snelheid kan het fataal worden. | |
Salvad0R | vrijdag 23 augustus 2013 @ 04:53 |
![]() | |
Salvad0R | vrijdag 23 augustus 2013 @ 04:54 |
Paper_Tiger | vrijdag 23 augustus 2013 @ 06:25 |
De man heeft gelijk. Even weg uit het strakke keurslijf. Wel op een MV agusta dan graag. Zo'n GSX kan echt niet. | |
Life2.0 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 07:12 |
als een motor 50 rijd 'verwachten' ze hem ook niet, 100% dat ze hem pas zagen toen ie voorbij was ![]() | |
DroogDok | vrijdag 23 augustus 2013 @ 07:21 |
Oh nee, omdat er mensen zijn die geen richting aangeven en door rood rijden is het prima dat een klapjostie met 200+ over de openbare weg rijdt..... ![]() | |
DroogDok | vrijdag 23 augustus 2013 @ 07:22 |
Lastig om individueel en per geval te gaan kijken of iets wel of niet gevaarlijk is. Midden in de nacht in het centrum van een grote stad door rood rijden hoeft ook niet gevaarlijk te zijn. We hebben nou eenmaal regels afgesproken voor gedrag in het verkeer, daar heb je je aan te houden (of niet, maar dan zijn er mogelijk consequenties). Het gaat veel te ver om per geval te gaan kijken of iet wel of niet gevaarlijk was. | |
Montagui | vrijdag 23 augustus 2013 @ 07:30 |
Precies, we zijn een samenleving van zo'n 16.7 miljoen inwoners en om de samenleving enigzins leefbaar te houden maken we afspraken hoe we ons gedragen in het verkeer. Dat men er zich op momenten als te hard rijden, geen richting aangeven, onjuist invoegen etc niet aan houdt getuigt alleen maar van het asociale gedrag van die persoon op dat moment. | |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 08:18 |
De moraalridders hebben wel een field day met dit komkommerberichtje, is het niet? | |
DroogDok | vrijdag 23 augustus 2013 @ 08:32 |
Meer met de trollen die het gedrag van de idioot uit het bericht goed praten. | |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 08:54 |
Je kan het ook nuanceren noemen... Je kan nl. beter op een polderweg waar je feitelijk kan constateren dat er niemand in de buurt is even het gas lostrekken dan bij een school bij slecht weer de maximum toegestane snelheid aanhouden... Dat laatste is echt gevaarlijker en veel moraalridders doen dat laatste gewoon wel 'omdat het nou eenmaal toegestaan is'. Jaarlijks 3% van de doden door te hoge snelheid en 30% door even niet opletten... Toch iets om over na te denken. | |
DDDDDaaf | vrijdag 23 augustus 2013 @ 08:59 |
Precies, daarom kun je net zo goed 200+ kilometer per uur rijden. ![]() | |
JeMoeder | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:00 |
Zolang hij zichzelf uitsmeert tegen een boom heb ik er geen problemen mee. Als er andere mensen slachtoffer worden dan veranderd dat de zaak. | |
-Techno- | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:03 |
Adrenline junks nuanceren zich haast kapot om hun eigen gedrag goed te praten. Dat hun een minderheid zijn in de statistieken maakt het niet minder idioot. | |
DroogDok | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:03 |
Waar komen die 3% en 30% vandaan? Als je bij die cijfers dan meeneemt dat 90% van de automobilisten zich over het algemeen prima aan de snelheid houdt staan ze sowieso al in een andere perspectief. | |
DDDDDaaf | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:04 |
Nee hoor, die zijn dat dan gewoon zelf schuld. Hadden ze maar beter moeten spiegelen, dan hadden ze kunnen zien dat wheelie-kunstenaar Joris er met 300 kilometer per uur aangevlogen komt... | |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:33 |
Ik snap dat het makkelijker is om mee te huilen met de wolven in het bos, maar een beetje nadenken is toch niet onverstandig. Die Joris doet waarschijnlijk dingen die inderdaad ook gevaarlijk zijn voor anderen. Dat hij dat niet moet doen en dat dat wellicht in bepaalde gevallen misdadig is klopt, alleen concluderen we dat eigenlijk net te makkelijk aan de hand van een sensationeel geschreven stukkie waarbij Joris wellicht de zaak aandikt om interessant te doen, of Joris gewoon niet bestaat en de journalist nu eenmaal een stukkie papier waar niemand een advertentie op wilde plaatsen diende te vullen. De kritiek van de moraalridders ligt vooral op snelheid, terwijl dat feitelijk een zeer beperkte invloed heeft op de veiligheid op snelwegen. Dat blijkt uit talloze onderzoeken. Sterker nog, de invloed lijkt nihil te zijn. Zo'n malloot die iemand die te hard rijdt wil corrigeren door even naar links te gaan wordt hier verdedigd, terwijl dat feitelijk een poging tot doodslag is. Dat vind ik toch een beetje vreemd... Dus ja, dat verdient wel nuance. | |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:39 |
Adviesdienst verkeer en vervoer (onderdeel Ministerie V&W), cijfers 2000 (maar immer actueel en andere landen laten vergelijkbare cijfers zien). Nou blijkt juist dat 90% van de automobilisten geregeld harder rijdt dan toegestaan, met name op wegen waar dat extra gevaarlijk is (zoals woonwijken, rondom scholen (en ja... heel vaak zijn dat de ouders die snel snel naar hun werk moeten nadat ze hun kind afgezet hebben), binnenwegen met onoverzichtelijke zijwegen), omdat men het gevaar anders inschat dan het werkelijk is. Niet opletten is volgens mij ook niet iets wat vrijwel iedere automobilist vrijwel ieder moment van de dag doet... Op snelwegen is snelheid nu eenmaal geen relevante factor als het gaat om veiligheid. Afstand houden wel en opletten ook. Met name dat afstand houden... dat lukt nou bijna niemand. Gelukkig is dat doorgaans alleen maar blikschade. En op een lege polderweg op een stukje waar je kan zien dat er niemand anders is... dan stel je alleen jezelf bloot aan gevaar. Daar heb ik niet zoveel moeite mee. Het mag niet, maar ach... | |
terrorsjaak | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:40 |
Eat een baas ![]() | |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:41 |
Dat is onzin. Je bent (ook op grond van de wet!) verplicht om zo te rijden dat je ook rekening houdt met mensen die harder rijden dan toegestaan. Het is ook niet zo dat je dat niet kan verwachten... Al is 300 km/u wel zot. Met zo'n snelheid moet je zelfs in Duitsland niet langs een andere auto willen rijden. | |
DroogDok | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:41 |
Welke onderzoeken doel je dan op? De SWOV concludeert iets heel anders: http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Snelheid.pdf Verder zijn, los van een verhoging van het risico, bij een hogere snelheid de gevolgen bij een ongeluk veel groter. | |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:41 |
Nou, eerst maar eens gewoon ontbijt. | |
kipknots | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:42 |
Waar wordt het verdedigd om naar links te gaan om iemand die te hard rijd te corrigeren? Het enige wat (naar mijn mening terecht) gezegd wordt is dat mensen bij het inhalen niet gelijk rekening zullen houden met iemand die met 300 aan komt rijden. En daar is gewoon lastig op te anticiperen. Als je bv achter een vrachtwagen invoegt en vervolgens met 90 begint met inhalen dan komt iemand die 300 rijd met meer dan 200 km/h verschil aanrijden. Als je 120 rijd terwijl je een vrachtwagen inhaalt is het verschil nog steeds 180 km/h. | |
DDDDDaaf | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:43 |
Waar lees je dat in vredesnaam?! | |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:46 |
De SWOV is gecorrumpeerd toen ze samen gingen werken met BVOM. Het zijn verdraaiingen. De onderzoeken waar ze steeds mee komen zien niet op autosnelwegen. Feitelijk is gebleken dat een verhoging van maximum snelheden op autosnelwegen MINDER slachtoffers met zich bracht. Dat kan vele oorzaken hebben (deel is natuurlijk dat het verkeer met de loop van de tijd veiliger wordt omdat auto's beter worden), maar het is natuurlijk geen toeval dat het zowel gebleken is in Zweden, Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Italië en nog wel een aantal landen die ik zo niet op kan lepelen. Dat klopt. Maar de kans op een ongeval neemt (nogmaals... bij een autosnelweg) af omdat je alerter gaat rijden. Het heft elkaar op. (wat er overigens bij speelt is dat de auto's zoveel veiliger en makkelijker zijn geworden dat de ideale snelheid gewoon hoger ligt dan de maxima die we hanteren) | |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:47 |
Dat schreef ik toch? | |
DS4 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:51 |
Verdedigd is als ik het nog eens lees te sterk... maar het wordt wel goedgepraat. B.v. En met alle respect, dan hebben we het dus over poging tot doodslag waar je (terecht!) jaren voor in de cel kan als het niet meer bij een poging is gebleven... | |
kipknots | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:51 |
Ik ga ook niet zo moeilijk doen om iemand die bv 170-180 rijd op een rustige snelweg. Maar we hebben het hier over mensen die de weg als een speeltuin gebruiken. Als je die instelling hebt mag wat mij betreft direct je rijbewijs voor een paar jaar afgenomen worden. Als je voor de kick hard wil rijden ga je maar naar een circuit. | |
pokkerdepok | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:54 |
in duitsland mag je wel lekker racen. dus net over de grens is deze meneer ineens geen crimineel meer. | |
DroogDok | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:55 |
Ik ben nog steeds heel benieuwd naar welke onderzoeken je refereert, SWOV is naar mijn idee toch wel een betrouwbaar instituut. Alerter rijden als je sneller rijdt..... Je zou bij elke snelheid op de weg moeten letten, dat dat niet gebeurt is geen excuus om dan maar harder te gaan rijden. | |
DroogDok | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:56 |
Klopt. Moet hij lekker daar heengaan. | |
kipknots | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:57 |
Mwah, ligt eraan wat je onder afsnijden verstaat. Als je over snelheden spreekt zoals in de OP dan is een inhaalactie al heel snel (onbedoeld) afsnijden. Als iemand opzettelijk afsnijd dan mag wat mij betreft zijn rijbewijs ook direct in de shredder. En als iemand bv niet spiegelt maar zijn auto er gewoon tussen gooit mag hij ook nog wel een nieuwe cursus doen | |
trancethrust | vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:03 |
Nou, de politie zal moeite hebben zeg. Voornaam, beroep, en type van gerigistreerde motor in een bericht. Ik mag hopen dat hij toch een en ander gefingeerd heeft. Anders is mijn konthaar nog `slimmer' dan deze kerel. |