Blijft gelul.quote:Op zondag 18 augustus 2013 13:17 schreef arjan1212 het volgende:
Wientjes vindt het goed dat Asscher zijn collega's in het buitenland "een lesje wil leren", maar hij moet het eerst in Nederland goed regelen. "Laat het sociaal akkoord zo snel mogelijk door de Kamer heen gaan, dan zijn de problemen die Asscher beschrijft geregeld."
Het probleem is echter dat de meesten echt wel in de gaten hebben hoe ze behandeld worden maar dit accepteren omdat het relatief alsnog veel geld op brengt.quote:Op zondag 18 augustus 2013 13:53 schreef Hamilcar het volgende:
Je moet de rechten van buitenlandse werknemers gaan beschermen. Juist omdat deze gasten worden uitgebuit is het voor veel bedrijven gunstig om ze in dienst te nemen. Als je hoort hoe onze Oost-Europese vrienden worden behandeld door bedrijven in de bouwsector ..
Het minimumloon ligt dan ook te hoog.quote:Op zondag 18 augustus 2013 13:24 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Blijft gelul.
Wat het asociale accoord misschien doet is verhinderen dat de buitenlanders onder het minimum loon worden betaald. Alleen hebben de kabinetten Rutte voldoende constructies opgezet om het minimum loon op een nette en wettelijke manier te ondergraven (zoals mensen massaal te ontslaan en ze dan als ZZP-er in te huren en tarieven te betalen waardoor de ZZP-er ver onder het minimum loon uitkomt), en natuurlijk de truc waarmee gemeenten op grote schaal mensen kunnen ontslaan en ze dan kunnen dwingen hun oude baantje op bijstand te doen.
Wat Wientjes natuurlijk niet wil is dat verhinderd wordt dat Oostblokkers hier tegen ons minimumloon (wat in hun eigen land ver boven modaal ligt) werk komen doen waar Nederlanders behoorlijk meer dan minimum voor betaald zouden worden.
Integendeel, want dan zullen er nog meer buitenlanders naar Nederland komen wat het gemiddelde loon nog verder zal verlagen.quote:Op zondag 18 augustus 2013 13:24 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Blijft gelul.
Wat het asociale accoord misschien doet is verhinderen dat de buitenlanders onder het minimum loon worden betaald. Alleen hebben de kabinetten Rutte voldoende constructies opgezet om het minimum loon op een nette en wettelijke manier te ondergraven (zoals mensen massaal te ontslaan en ze dan als ZZP-er in te huren en tarieven te betalen waardoor de ZZP-er ver onder het minimum loon uitkomt), en natuurlijk de truc waarmee gemeenten op grote schaal mensen kunnen ontslaan en ze dan kunnen dwingen hun oude baantje op bijstand te doen.
Wat Wientjes natuurlijk niet wil is dat verhinderd wordt dat Oostblokkers hier tegen ons minimumloon (wat in hun eigen land ver boven modaal ligt) werk komen doen waar Nederlanders behoorlijk meer dan minimum voor betaald zouden worden.
Hoe zit dat nou met dat plan dat Rutte onlangs lanceerde, alle beroepen in de EU volledig vrijgeven voor concurrentie?quote:Op zondag 18 augustus 2013 14:39 schreef arjan1212 het volgende:
De huidige immigratie naar ons land bestaat op dit moment voor een groot deel uit Midden- en Oost-Europeanen. Daarnaast krijgen we mogelijk te maken met migratiestromen uit andere EU landen. Het grootste deel van hen werkt en levert zo een positieve bijdrage aan de Nederlandse economie.
Het vrij verkeer van personen binnen de Europese Unie is een groot goed en draagt aantoonbaar bij aan onze welvaart. Maar deze immigratie brengt ook forse problemen met zich mee waarvoor de VVD de ogen niet sluit. Mensen die voor overlast zorgen of zich crimineel gedragen zijn niet welkom in Nederland. We willen alle mogelijkheden inzetten om dit soort personen terug te sturen naar het land van herkomst.
Migranten die werkloos raken willen we stimuleren om terug te keren naar het land van herkomst. Bovendien moeten ze beperkte toegang krijgen tot sociale zekerheid. De VVD wil naar een Europees ingroeimodel, waarbij uitkeringen worden gebaseerd op daadwerkelijk in de diverse lidstaten betaalde premies. Tegen huisjesmelkers, malafide uitzendbureaus en anderen die misbruik maken van Midden- en Oost Europeanen moeten we hard optreden.
standpunt vvd.
bronquote:Door idee Rutte over openstellen Europese markt groei van ruim 1 procent' - Hoofdinhoud
woensdag 8 mei 2013, 15:47
gewijzigd
Mark Rutte
BRUSSEL (ANP i) - Een idee van premier Mark Rutte i kan leiden tot een permanente economische groei van ruim 1 procent in de Europese Unie i. Dat stelt de denktank Open Europe woensdag.
Het gaat om het voorstel van Rutte en de Britse premier David Cameron i om de Europese markt verder open te gooien voor diensten, van loodgieten tot vervoeren en verzekeren (dienstenverkeer). De premier wil desnoods met een beperkt aantal EU-lidstaten i vooruitgang boeken bij deze uitwisseling van diensten, als dat Europawijd niet mogelijk is. Een aantal landen verzet zich er namelijk tegen.
Open Europe berekende dat een zogenoemde versterkte samenwerking van een groep EU-landen i leidt tot een permanente boost van mogelijk 1,17 procent voor de EU-economie. Het gaat dan om de 12 landen die zich een jaar geleden voorstander toonden van een verdere liberalisering van de dienstenmarkt. Naast Nederland en Groot-Brittannië zijn dat Italië, Estland, Letland, Finland, Ierland, Tsjechië, Slowakije, Spanje, Zweden en Polen.
Rutte hamert al enkele jaren op een uitbreiding en versterking van de Europese dienstenmarkt omdat de geldende Europese dienstenrichtlijn van ex-Europees commissaris Frits Bolkestein i als verwaterd geldt. Een versterkte samenwerking is mogelijk als minimaal 9 van de 27 EU-lidstaten
Wie er verantwoordelijk voor is weet ik niet, maar het was, destijds nog staats-secretaris, Mark Rutte die dit soort uitspraken deed. Ik heb sowieso niet zo'n hoge pet op van zijn voorspellingen en berekeningen.quote:Op zondag 18 augustus 2013 13:17 schreef arjan1212 het volgende:
Nederland rekende op zo'n 18 duizend nieuwkomers. Nu wordt hun aantal op twee- a driehonderdduizend geschat, waarvan 150 duizend uit Polen. Voor Bulgaarse en Roemeense werkers gaan de grenzen in 2014 open.
http://www.volkskrant.nl/(...)ie-Oost-Europa.dhtml
Wie is er verantwoordelijk voor deze verkeerde inschatting ?
En toen was hij dus al premier, ten tijde van het laatste.quote:Op zondag 18 augustus 2013 15:01 schreef Ludd het volgende:
[..]
Wie er verantwoordelijk voor is weet ik niet, maar het was, destijds nog staats-secretaris, Mark Rutte die dit soort uitspraken deed. Ik heb sowieso niet zo'n hoge pet of van zijn voorspellingen en berekeningen.Wie herinnert zich dat rekenfoutje van tientallen miljarden nog?
![]()
![]()
Dat sowieso en ook dezelfde eisen aan diploma's en certificaten stellen. We zijn immers een EU.quote:Op zondag 18 augustus 2013 13:53 schreef Hamilcar het volgende:
Je moet de rechten van buitenlandse werknemers gaan beschermen. Juist omdat deze gasten worden uitgebuit is het voor veel bedrijven gunstig om ze in dienst te nemen. Als je hoort hoe onze Oost-Europese vrienden worden behandeld door bedrijven in de bouwsector ..
Hoe zie je dat voor je ? Een vrachtwagen rijd nederland in, en de politie houd hem aan 'laat jij je diploma van de transporteurs school eens zien' ?quote:Op zondag 18 augustus 2013 15:24 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat sowieso en ook dezelfde eisen aan diploma's en certificaten stellen. We zijn immers een EU.
Als je dit wilt afschaffen zullen ook de loonbelastingen drastisch omlaag moeten. Je moet natuurlijk wel je onderhoud kunnen blijven betalen hier in NL. Maar ja dat gaat dan weer ten koste van ons sociaal vangnet. En persoonlijk ben ik daar geen voorstander van.quote:Op zondag 18 augustus 2013 14:19 schreef eriksd het volgende:
[..]
Het minimumloon ligt dan ook te hoog.
Certificaten. Waarom zou je ze anders verplicht in NL moeten halen. Schaf die onzin dan ook maar af.quote:Op zondag 18 augustus 2013 15:26 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je ? Een vrachtwagen rijd nederland in, en de politie houd hem aan 'laat jij je diploma van de transporteurs school eens zien' ?
Privatiseren?quote:Op zondag 18 augustus 2013 15:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wacht even. Bedrijven betalen al geen belasting. Maar als werknemers steeds minder gaan verdienen vanwege arbeidsmigratie, wie betaald dan straks het riool en de politie?
bedrijven betalen wel belasting.. alleen hele grote bedrijven met duizenden werknemers niet.quote:Op zondag 18 augustus 2013 15:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wacht even. Bedrijven betalen al geen belasting. Maar als werknemers steeds minder gaan verdienen vanwege arbeidsmigratie, wie betaald dan straks het riool en de politie?
NS? Gezondheidszorg? Nee, dank u.quote:
Marktwerking?quote:Op zondag 18 augustus 2013 15:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
NS? Gezondheidszorg? Nee, dank u.
Economie zal wel weer gaan groeien, daarnaast kunnen Nederlanders ontslagen worden en vervangen worden door goedkopere gastarbeiders. Ja, dat gebeurt.quote:Op zondag 18 augustus 2013 15:38 schreef Re het volgende:
is er altijd werk trouwens, want als dat er niet zou zijn heeft het geen zin om naar Nederland te komen.
Als de ontslagversoepeling er doorheen gejaagd is idd.quote:Op zondag 18 augustus 2013 15:39 schreef Ludd het volgende:
[..]
Economie zal wel weer gaan groeien, daarnaast kunnen Nederlanders ontslagen worden en vervangen worden door goedkopere gastarbeiders. Ja, dat gebeurt.
Er is nog nooit een vrije markt geweest, en die zal er ook nooit komen.quote:
Toch kent de meest geleide economie nog marktwerking, het is net als water, het vind altijd een weg.quote:Op zondag 18 augustus 2013 16:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is nog nooit een vrije markt geweest, en die zal er ook nooit komen.
Er is geen vrije markt. Zodra mensen samenwerken zonder financiële transactie ter motivatie, is de markt verstoord. Je kan net zo goed proberen de overheid op te heffen, dat lukt je ook niet.quote:Op zondag 18 augustus 2013 16:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Toch kent de meest geleide economie nog marktwerking, het is net als water, het vind altijd een weg.
Zie je wel. Privatiseren lukt niet of het werkt niet.quote:
Het probleem met jouw stelling is dat dan alle diploma's en certificaten hetzelfde moeten inhouden/voorstellen. De EU is er al een tijd mee bezig om dat op universitair niveau te regelen, maar ik neem aan dat je je wel voor kunt stellen hoe lastig het is om dit op 'lagere' niveaus te regelenquote:Op zondag 18 augustus 2013 15:24 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat sowieso en ook dezelfde eisen aan diploma's en certificaten stellen. We zijn immers een EU.
Jij neemt deze woorden van Asscher serieus?quote:Op zondag 18 augustus 2013 14:40 schreef Janneke141 het volgende:
Asscher zal dus nooit steun krijgen van coalitiepartner VVD om de grens dicht te houden.
Het gaat om de mate van vrijheid van de marktquote:Op zondag 18 augustus 2013 16:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is geen vrije markt. Zodra mensen samenwerken zonder financiële transactie ter motivatie, is de markt verstoord. Je kan net zo goed proberen de overheid op te heffen, dat lukt je ook niet.
Van oorsprong waren het natuurlijk ook de linksen die bezwaar hadden tegen de import van goedkope arbeidskrachten.quote:Op zondag 18 augustus 2013 16:41 schreef SeLang het volgende:
Linksen die waarschuwen tegen een invasie uit Oost-Europa.
Times have changed....
Net zoals sommigen niets van overheden willen weten, belasting is diefstal.quote:Op zondag 18 augustus 2013 17:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het gaat om de mate van vrijheid van de markt
Maar goed, jij wilt dat toch niet weten
Eigen volk eerstquote:Op zondag 18 augustus 2013 17:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Van oorsprong waren het natuurlijk ook de linksen die bezwaar hadden tegen de import van goedkope arbeidskrachten.
Maar ik ben dus voorstander van dezelfde rechten en plichten. We hebben hier een minimumloon. Daar kun je het mee eens zijn of niet. En mij zal het worst wezen of een Pool hier werkt. Maar dan wel volgens de geldende CAO's en kwaliteitseisen. Dat is ook in het belang van de Pool.quote:Op zondag 18 augustus 2013 17:54 schreef Hamilcar het volgende:
[..]
Het probleem met jouw stelling is dat dan alle diploma's en certificaten hetzelfde moeten inhouden/voorstellen. De EU is er al een tijd mee bezig om dat op universitair niveau te regelen, maar ik neem aan dat je je wel voor kunt stellen hoe lastig het is om dit op 'lagere' niveaus te regelen
Door buitenlandse werknemers dezelfde rechten en daarbij horende bescherming te geven als Nederlandse werknemers ontneem je (foute en malafide) bedrijven een reden om juist deze mensen aan te nemen. Er is een reden dat bijv. Polen geen goed woord over hebben voor ons Nederlanders .. en dat is omdat ze vaak keihard worden uitgebuit. Okay, dat gebeurt ook door Polen zelf, maar je moet altijd kijken naar wat je zelf kunt doen
Niet geheel Piet, zie mijn bovenstaande post.quote:
Die pool gaat contracten als ZZP'er en heeft niets te schaften met minimumloon, cao's etcquote:Op zondag 18 augustus 2013 18:13 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar ik ben dus voorstander van dezelfde rechten en plichten. We hebben hier een minimumloon. Daar kun je het mee eens zijn of niet. En mij zal het worst wezen of een Pool hier werkt. Maar dan wel volgens de geldende CAO's en kwaliteitseisen. Dat is ook in het belang van de Pool.
maw we krijgen straks een generatie die totaal niets afdraagt. Want ik kan me niet voorstellen dat hij een normaal verzekeringspakket heeft met zulk laag loon. Wie gaat daar dan voor zorgen?quote:Op zondag 18 augustus 2013 18:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die pool gaat contracten als ZZP'er en heeft niets te schaften met minimumloon, cao's etc
Dat klopt, anti-immigratie is typisch links. Bescherming van het eigen arbeiders proletariaat. Rechts is pro-immigratie want vrije markt. Betekent natuurlijk wel dat immigranten geen werkloosheidsuitkering krijgen als ze geen baan hebben want dat is een vorm van subsidie.quote:Op zondag 18 augustus 2013 17:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Van oorsprong waren het natuurlijk ook de linksen die bezwaar hadden tegen de import van goedkope arbeidskrachten.
quote:Op zondag 18 augustus 2013 18:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Nieuwe tekst voor de 1 mei viering
De Nationale
Rot Op, verworpenen der aarde!
Gaat heen, verdoemde in hongers sfeer!
't Eigen Volks willen stroomt over de aarde
En die stroom rijst al meer en meer.
Sterft, gij oude vormen en gedachten!
Slaafgeboornen, gaat heen, gaat heen!
De wereld steunt op nationale krachten,
Begeerte heeft ons aangeraakt!
refrein:
Makkers, ten laatste male,
Tot den strijd ons geschaard,
en D'nationale
Zal morgen heersen op aard.
Even aangepast, Piet.quote:Op zondag 18 augustus 2013 18:21 schreef Pietverdriet het volgende:
De Internationale
Rot Op, eigen ingezetenen der aarde!
Gaat heen, verdoemd zijt gij in hongers sfeer!
De Polen, Roemenen en Bulgaren stromen over de aarde
En die stroom rijst al meer en meer!!!!!
Sterft, gij oude vormen en gedachten!
Slaafgeboornen, gaat heen, gaat heen!
De wereld steunt op onderbetaalde flexibele arbeidskrachten uit Oost-Europa
Begeerte heeft ons, managers, bankiers, multinationals, VVD'ers aangeraakt!
refrein:
Makkers, ten laatste male,
Tot den strijd ons geschaard,
en D'internationale der uitzendbureau's
Zal morgen heersen in Nederland.
Ik denk wel dat het klopt.quote:Op zondag 18 augustus 2013 19:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Jouw versie loopt niet echt, i.t.t. die van Piet.
Het klopt niet, want de Internationale is geen rechts lied, dus jouw 'parodie' slaat de plank mis, i.t.t. tot Piets parodie die haarfijn uitlegt hoe modern links in Nederland lijnrecht tegen de eigen ideologie van vroeger in gaat.quote:
Mijn parodie gaat over de tegenwoordige sociaaldemocraten, want ondanks de tegenwerpingen van Asscher nu (wat alleen maar electorale betekenis heeft), zullen ze toch wel akkoord gaan met de plannen die er nu liggen... ze hebben de normale arbeidende klasse verkwanseld... die kunnen via de moderniteit (versoepeling van het arbeidsrecht) straks allemaal op de stoep gezet worden en als uitkeringstrekkers aan de gang gaan (verplicht) in bijv. de thuiszorg... De middenklasse wordt, zoals in de VS, volledig weggevaagd, binnen.... 10 jaar, eerder nog? Het is nu al aan de gang.quote:Op zondag 18 augustus 2013 20:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Het klopt niet, want de Internationale is geen rechts lied, dus jouw 'parodie' slaat de plank mis, i.t.t. tot Piets parodie die haarfijn uitlegt hoe modern links in Nederland lijnrecht tegen de eigen ideologie van vroeger in gaat.
En jij bewijst zijn gelijk.
Spannend, dat wegvagen van de middenklasse hoor! Ik hoop wel dat het kwartje net de goede kant opvalt voor mij, als je begrijpt wat ik bedoel!quote:Op zondag 18 augustus 2013 20:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mijn parodie gaat over de tegenwoordige sociaaldemocraten, want ondanks de tegenwerpingen van Asscher nu (wat alleen maar electorale betekenis heeft), zullen ze toch wel akkoord gaan met de plannen die er nu liggen... ze hebben de normale arbeidende klasse verkwanseld... die kunnen via de moderniteit (versoepeling van het arbeidsrecht) straks allemaal op de stoep gezet worden en als uitkeringstrekkers aan de gang gaan (verplicht) in bijv. de thuiszorg... De middenklasse wordt, zoals in de VS, volledig weggevaagd, binnen.... 10 jaar, eerder nog? Het is nu al aan de gang.
Dan spreken we elkaar weer hier op FOK!
Jij bent al aan het bezuinigen terwijl je nog een dikke baan hebt.quote:Op zondag 18 augustus 2013 20:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Spannend, dat wegvagen van de middenklasse hoor! Ik hoop wel dat het kwartje net de goede kant opvalt voor mij, als je begrijpt wat ik bedoel!
In de VS al gebeurd, hier gaat dat ook in rap tempo, en ik heb het over de gewone man, dus zeg in Amerikaanse begrippen de lower middle class...quote:Op zondag 18 augustus 2013 20:08 schreef arjan1212 het volgende:
Wat is dat voor gelul , de middenklasse word niet weggevaagd..
Er is helemaal niks mis met eigen volk eerst.quote:
Maar open grenzen in een wereld met veel ongelijkheid en sterke sociale verzekeringen in delen van die wereld, dat gaat uiteindelijk ergens wringen.quote:Op zondag 18 augustus 2013 18:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat klopt, anti-immigratie is typisch links. Bescherming van het eigen arbeiders proletariaat. Rechts is pro-immigratie want vrije markt. Betekent natuurlijk wel dat immigranten geen werkloosheidsuitkering krijgen als ze geen baan hebben want dat is een vorm van subsidie.
ach man... ja joh in Amerika heb je of een villa wijk met huizen van 10 miljoen met een hek eromheen, en verder sloppenwijken zoals in Afrika wheehhequote:Op zondag 18 augustus 2013 20:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In de VS al gebeurd, hier gaat dat ook in rap tempo, en ik heb het over de gewone man, dus zeg in Amerikaanse begrippen de lower middle class...
Dat is natuurlijk heel goed te snappen: omdat we een van de rijkste landen ter wereld zijn, omdat we dus best iets kunnen missen om de wereldverbeteraar uit te hangen, en omdat heel veel Nederlanders op partijen stemmen die dat (ook) zo zien.quote:Op zondag 18 augustus 2013 20:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik snap eerder niet hoe het mogelijk is dat de Nederlandse regering zo is afgedwaald van hun kerntaak, het Nederlandse volk dienen, en zich is gaan richten op de Derde Wereld, De EU, Zuid-Europese landen, ongevraagde immigranten et cetera.
Ik bezuinig gewoon omdat het kan!quote:Op zondag 18 augustus 2013 20:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jij bent al aan het bezuinigen terwijl je nog een dikke baan hebt.
Ik denk dat jij nog niet zo oud bent, was je 52, dan zou je wrs wel snel ontslagen worden...
(Hoe oud ben je trouwens?.)
Zie je niet de contouren ontstaan van een middenklasse die weggevaagd wordt? Echt niet?quote:Op zondag 18 augustus 2013 20:12 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
ach man... ja joh in Amerika heb je of een villa wijk met huizen van 10 miljoen met een hek eromheen, en verder sloppenwijken zoals in Afrika wheehhe
Ik vind bezuinigen juist best gemakkelijk. Je moet het doen op dingen waarop je dus eigenlijk niet merkt dat je bezuinigt, dus helemaal geen last van hebt.quote:Op zondag 18 augustus 2013 20:17 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik bezuinig nog niet hoor..
Het is ook moeilijk btw...
En hij is niet grappigquote:Op zondag 18 augustus 2013 19:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Jouw versie loopt niet echt, i.t.t. die van Piet.
als jij iemand die 1600 euro verdiend middenklasse noemt wel ja.. volgens mij is iemand middenklasse als ie als alleenverdiener 3000 euro netto verdiendquote:Op zondag 18 augustus 2013 20:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zie je niet de contouren ontstaan van een middenklasse die weggevaagd wordt? Echt niet?
Kijk naar dat topic over de thuiszorg.
We hebben de PTT al gehad, de postbodes, de pakketjesbezorgers, onderkant in de industrie, Rutte wil het doortrekken naar transport, verzekeringen en loodgieten en god weet wat nog meer...
Kun je straks ipv een decent jod met een decent salaris, met je uitkering thuishulp worden... met een uitgekleed ziektekostenpakket, zodat als je iets ergs krijgt tenminste snel sneeft, opgeruimd staat netjes...
Who is John Galt?
Nee joh, dan zit je aan 65000 bruto! Dat is bijna 2x modaal.quote:Op zondag 18 augustus 2013 20:31 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
als jij iemand die 1600 euro verdiend middenklasse noemt wel ja.. volgens mij is iemand middenklasse als ie als alleenverdiener 3000 euro netto verdiend
quote:Op zondag 18 augustus 2013 20:31 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
als jij iemand die 1600 euro verdiend middenklasse noemt wel ja.. volgens mij is iemand middenklasse als ie als alleenverdiener 3000 euro netto verdiend
80% van de beroepsbevolking valt onder het plebs, zo ook ik. Dat is juist het grappige van dit soort discussies.quote:Op zondag 18 augustus 2013 20:41 schreef arjan1212 het volgende:
is een modaal inkomen hebben , middenklasse dan ? Dan ben je toch plebs ?
Och zolang je niet in de luiers terecht komt zit het wel goed. Geen zorg tot dan. En mocht dat gebeuren bestaat de kans dat je door een vrijwillige Bulgaar(ingeschakeld door de gemeente) die met behoud van een uitkering je gaat verschonen(en dat met tegenzin). Ondertussen ziet hij wat je allemaal in huis hebt waar je hard voor gewerkt hebt. En omdat je machteloos bent in een luier heeft hij alle tijd om zijn familie in te schakelen om de zaak leeg te roven. En dan schijt je nog wat meer.quote:Op zondag 18 augustus 2013 20:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Spannend, dat wegvagen van de middenklasse hoor! Ik hoop wel dat het kwartje net de goede kant opvalt voor mij, als je begrijpt wat ik bedoel!
Dat gaat niet zomaar. Asscher stelt immers dat MOE-landers door de bank genomen 'bekwamere' werknemers zijn dan laaggeschoolde Nederlanders. En wie zit er in het buitenland nou te wachten op Nederlanders die én het werk slechter doen én meer geld willen én de taal niet spreken?quote:
Ik? Nee joh, waarom zou ik. Het bevalt me prima op deze postzegel. Mogelijk als ik met pensioen ga dat ik net zoals mijn collega van dat pensioen in Thailand ga leven en daar waar allemaal gepensioneerde Hollanders genieten.quote:
Dat zou wel echt lijnrecht tegen jouw eigen gedachtegoed in gaan. Als een Pool hierheen komt en met een lagere looneis een Nederlandse verpleegster werkloos maakt dan is dat een giga-ramp, maar als je zelf een Nederlandse verpleegster werkloos kan maken door naar Thailand te gaan waar de lonen lager liggen dan grijp je die kans? Da's wel heel hypocriet.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:11 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ik? Nee joh, waarom zou ik. Het bevalt me prima op deze postzegel. Mogelijk als ik met pensioen ga dat ik net zoals mijn collega van dat pensioen in Thailand ga leven en daar waar allemaal gepensioneerde Hollanders genieten.
Je moet helemaal niet streven naar zoveel mogeljik materiele zaken als je in Nederland wil leven. Dan zit je hier gewoon niet op de beste plek. Er zijn genoeg andere plaatsen waar je veel harder kunt werken, meer van dat geld mag behouden en waar allerlei spul de helft goedkoper is.quote:
Ja. En ik vind dat leuker dan met een Iphone vol diamantjes door een airconditioned winkelcentrum stappen.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:17 schreef arjan1212 het volgende:
zoals fietsen en wandelen, dat is gratis
Wat een onzin. Ik heb met mijn eigen ogen gezien dat semi-Nederlandse bedrijven staan te springen om Nederlanders (ook laag- en middelbaar opgeleid) in het buitenland. Vaak is Nederlander-zijn een pré als het op werkmentaliteit en verantwoordelijkheidsgevoel aankomt. Helaas kiest de gemiddelde Nederlander ervoor om zijn bestaan, zeurend en zeikend, in de gouden kooi dat socialistisch-Nederland heet voort te zetten, terwijl er een wereld aan mogelijkheden buiten de landsgrenzen ligt.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat gaat niet zomaar. Asscher stelt immers dat MOE-landers door de bank genomen 'bekwamere' werknemers zijn dan laaggeschoolde Nederlanders. En wie zit er in het buitenland nou te wachten op Nederlanders die én het werk slechter doen én meer geld willen én de taal niet spreken?
Ik hoop maar dat dit allemaal niet waar is, want dat zou echt om te janken zijn.
Nee, dat vind niemand leuk natuurlijk!quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:21 schreef Zienswijze het volgende:
Maar zouden de hoogopgeleide Fok!kers het leuk vinden als hun baan door een hoogopgeleide buitenlander die bereid is voor het minimumloon te werken zou worden ingenomen?
Goedkope keukenmontage en goedkoop stucwerk is ook een belang van "de Nederlander" hoor.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:23 schreef Zienswijze het volgende:
En inderdaad, de Nederlandse regering moet zich voor de belangen van de Nederlander inspannen en niet voor de belangen van een buitenlander die toevallig op hetzelfde continent is geboren.
Je kan wel bijna al het werk vd Nederlanders door buitenlanders laten vervangen maar wat schiet je ermee op?Dat massa's werkloze Nederlanders met een uitkering zitten en hun hypotheek niet meer kunnen betalen?
Half hoogopgeleid Azie zou maar wat graag in West-Europa voor een karig loontje willen werken omdat dit nog altijd fors meer dan in het thuisland is. Maar voor deze werknemers is netjes een minimumloon van 55.000 euro per jaar vastgelegd zodat de toestroom maar heel gering is. Voor het laaggeschoolde werk is er geen minimumloon behalve het wettelijke minimumloon vastgelegd zodat massa's laagopgeleide Oost-Europeanen de banen van de Nederlanders innemen. Met andere woorden: de hoogopgeleide Fok!kerzou het niet leuk vinden als hetzelfde bij hem zou gebeuren maar als het bij een laagopgeleide zou gebeuren (wat nu ook gebeurt) dan maakt het hem niets uit. Vindt men het gek dat veel laagopgeleiden op de PVV en de SP stemmen?quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat vind niemand leuk natuurlijk!
Gelukkig is dat bij hoogopgeleid werk vaak veel lastiger natuurlijk.
Zo, Zienswijze, ik ben het met je zienswijze eens, jongen. Er zit een fundamentele onevenwichtigheid ingebouwd in de gangbare praktijk.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:29 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Half hoogopgeleid Azie zou maar wat graag in West-Europa voor een karig loontje willen werken omdat dit nog altijd fors meer dan in het thuisland is. Maar voor deze werknemers is netjes een minimumloon van 55.000 euro per jaar vastgelegd zodat de toestroom maar heel gering is. Voor het laaggeschoolde werk is er geen minimumloon behalve het wettelijke minimumloon vastgelegd zodat massa's laagopgeleide Oost-Europeanen de banen van de Nederlanders innemen. Met andere woorden: de hoogopgeleide Fok!kerzou het niet leuk vinden als hetzelfde bij hem zou gebeuren maar als het bij een laagopgeleide zou gebeuren (wat nu ook gebeurt) dan maakt het hem niets uit. Vindt men het gek dat veel laagopgeleiden op de PVV en de SP stemmen?
Gelukkig maar dat ze een soort 2e 'minimum'-loon hebben opgesteld voor de hogere salarissen. Dat wordt toch wel jaarlijks geindexeerd, hoop ik?quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:29 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Half hoogopgeleid Azie zou maar wat graag in West-Europa voor een karig loontje willen werken omdat dit nog altijd fors meer dan in het thuisland is. Maar voor deze werknemers is netjes een minimumloon van 55.000 euro per jaar vastgelegd zodat de toestroom maar heel gering is. Voor het laaggeschoolde werk is er geen minimumloon behalve het wettelijke minimumloon vastgelegd zodat massa's laagopgeleide Oost-Europeanen de banen van de Nederlanders innemen. Met andere woorden: de hoogopgeleide Fok!kerzou het niet leuk vinden als hetzelfde bij hem zou gebeuren maar als het bij een laagopgeleide zou gebeuren (wat nu ook gebeurt) dan maakt het hem niets uit. Vindt men het gek dat veel laagopgeleiden op de PVV en de SP stemmen?
Geen doorbetalingsplicht hè.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:30 schreef arjan1212 het volgende:
Dat is helemaal niet waar man, een pool moet je gewoon het cao loon betalen
Sorry, dat was meer een grap. Nee ik blijf in Nederland. In het verleden heb ik genoeg gezien. Ik ben blij in dit land te wonen. Je moet alleen hopen dat we niet te ver naar beneden afzakken mbt tot ons niveau. Dat zou spijtig zijn voor onze jongere generaties.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat zou wel echt lijnrecht tegen jouw eigen gedachtegoed in gaan. Als een Pool hierheen komt en met een lagere looneis een Nederlandse verpleegster werkloos maakt dan is dat een giga-ramp, maar als je zelf een Nederlandse verpleegster werkloos kan maken door naar Thailand te gaan waar de lonen lager liggen dan grijp je die kans? Da's wel heel hypocriet.
En hoe wederzijds is het vrije verkeer van personen in de EU? Hoeveel Nederlanders gaan er in Oost-Europa werken vergeleken met hoeveel Oost-Europeanen er in Nederland komen werken?quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Goedkope keukenmontage en goedkoop stucwerk is ook een belang van "de Nederlander" hoor.
En het recht op vrije vestiging in de hele EU is ook een belang van "de Nederlander". Maar het is tegelijk wel iets dat alleen wederzijds en niet in eenrichtingsverkeer kan worden gerealiseerd.
Enz.
Verhalen genoeg van Nederlanders die in Polen gingen boeren. Die werden vaak enorm tegengewerkt of weggepest.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:33 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
En hoe wederzijds is het vrije verkeer van personen in de EU? Hoeveel Nederlanders gaan er in Oost-Europa werken vergeleken met hoeveel Oost-Europeanen er in Nederland komen werken?
Ik denk dat we sws maar eens moeten beginnen met tandartsen, artsen, fysiotherapeuten dat drukt sws de kosten van de gezondheidszorg, een belang van iedereen! We gaan door met ict'ers, architecten etc.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Gelukkig maar dat ze een soort 2e 'minimum'-loon hebben opgesteld voor de hogere salarissen. Dat wordt toch wel jaarlijks geindexeerd, hoop ik?
Ik woon niet in Polen. Ik heb wel in Oost-Duitsland gewoond.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:34 schreef arjan1212 het volgende:
Dven en Igen wonen in Bulgarije en Polen..
Ja, en dat zal dus nooit gebeuren. Hooguit wat kleine aanvullingen bij structurele tekorten, maar nooit in tijden van werkeloosheid onder tandartsen dat er nog eens 5.000 uit Singapore gehaald worden om de tarieven lekker te drukken. Terwijl exact dat wel gebeurt bij 'gewone' arbeiders.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik denk dat we sws maar eens moeten beginnen met tandartsen, artsen, fysiotherapeuten dat drukt sws de kosten van de gezondheidszorg, een belang van iedereen! We gaan door met ict'ers, architecten etc.
Dit wordt inderdaad jaarlijks opgehoogd. Heel goed voor ons hoogopgeleiden natuurlijk maar heel oneerlijk jegens de laagopgeleiden (die er veelal niet zelf voor kunnen kiezen omdat intelligentie grotendeels erfelijk is).quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Gelukkig maar dat ze een soort 2e 'minimum'-loon hebben opgesteld voor de hogere salarissen. Dat wordt toch wel jaarlijks geindexeerd, hoop ik?
Daarom stel ik aan Asscher voor om die onevenwichtigheid in de huidige gang van zaken dan maar weg te nemen. En dan wil ik ook nog wel roepen Who is John Galt?...quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, en dat zal dus nooit gebeuren. Hooguit wat kleine aanvullingen bij structurele tekorten, maar nooit in tijden van werkeloosheid onder tandartsen dat er nog eens 5.000 uit Singapore gehaald worden om de tarieven lekker te drukken. Terwijl exact dat wel gebeurt bij 'gewone' arbeiders.
Daar zijn er echt die willen en kunnen werken, en opeens horen niet meer te hoeven komen.
Het is niet de taak van Ascher om dit soort onevenwichtigheden weg te nemen. Het is de taak van Ascher om de belangen van het Nederlandse volk te behartigen. Speciaal van die van de arbeiders, gezien zijn partijachtergrond.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Daarom stel ik aan Asscher voor om die onevenwichtigheid in de huidige gang van zaken dan maar weg te nemen. En dan wil ik ook nog roepen Who is John Galt?...
Het is de taak van dit kabinet om het begrotingstekort niet verder te laten oplopen dan 3% van het BNP, dacht ik.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is niet de taak van Ascher om dit soort onevenwichtigheden weg te nemen. Het is de taak van Ascher om de belangen van het Nederlandse volk te behartigen. Speciaal van die van de arbeiders, gezien zijn partijachtergrond.
Dat vind niemand leuk, vooral als het niet om kwaliteit gaat maar puur om de centen. En je slaat de spijker op zijn kop. Het is nu aan de onderkant bezig. Hoelang nog dat veel meer sectoren aangetast worden en doordringt naar de hoger opgeleiden. Daarom ben ik solidair met bijvoorbeeld de thuishulp en spaar ik langer door om een goede NL stukadoor te laten stuken. Ja zo gek ben ik dan. Noem het protectionisme, het interesseert me niets. Voor vakwerk betaal ik grof. Voor meuk heb ik niets over. Dan maar niets.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:21 schreef Zienswijze het volgende:
Maar zouden de hoogopgeleide Fok!kers het leuk vinden als hun baan door een hoogopgeleide buitenlander die bereid is voor het minimumloon te werken zou worden ingenomen?
Ook. Met als hoger doel gezonde staatsfinancieen, met als hoger doel een betere toekomst voor het Nederlandse volkquote:Op zondag 18 augustus 2013 21:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is de taak van dit kabinet om het begrotingstekort niet verder te laten oplopen dan 3% van het BNP, dacht ik.
Kijk daar gaat het al mis, want volstrekt niet hetzelfde. Oost-Duitsland is protestant / niet religieus. Polen is juist streng katholiek en lijkt volgens mij eerder op Ierland. Er is ook geen sterke band tussen Oost-Duitsland en Polen, terwijl er wel veel contacten met Tsjechië zijn.quote:
Nee, dat valt samen voor hen.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ook. Met als hoger doel gezonde staatsfinancieen, met als hoger doel een betere toekomst voor het Nederlandse volk
Helemaal mee eens. Als je de EU-grenzen dicht gooit roepen die EU-fanaten dat dat protectionisme is. Gek genoeg voert de EU ook protectionisme: niet EU-werkers mogen niet tegen het minimumloon de arbeidsmarkt van de EU betreden. Als de EU-fanaten zo graag protectionisme willen wegnemen moeten ze de Nederlandse arbeidsmarkt voor heel de wereld open gooien: dat is pas vrij verkeer van werknemers! Iets zegt mij dat ze dan heel anders zullen piepen als een hoogopgeleide Aziaat of Amerikaan tegen een lager loon zijn baan inneemt en hij werkloos wordt. Hoe hypocriet!quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:41 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat vind niemand leuk, vooral als het niet om kwaliteit gaat maar puur om de centen. En je slaat de spijker op zijn kop. Het is nu aan de onderkant bezig. Hoelang nog dat veel meer sectoren aangetast worden en doordringt naar de hoger opgeleiden. Daarom ben ik solidair met bijvoorbeeld de thuishulp en spaar ik langer door om een goede NL stukadoor te laten stuken. Ja zo gek ben ik dan. Noem het protectionisme, het interesseert me niets. Voor vakwerk betaal ik grof. Voor meuk heb ik niets over. Dan maar niets.
Ik denk dat vooral onze boeren gaan piepen.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:52 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Als je de EU-grenzen dicht gooit roepen die EU-fanaten dat dat protectionisme is. Gek genoeg voert de EU ook protectionisme: niet EU-werkers mogen niet tegen het minimumloon de arbeidsmarkt van de EU betreden. Als de EU-fanaten zo graag protectionisme willen wegnemen moeten ze de Nederlandse arbeidsmarkt voor heel de wereld open gooien: dat is pas vrij verkeer van werknemers! Iets zegt mij dat ze dan heel anders zullen piepen
als een hoogopgeleide Aziaat of Amerikaan tegen een lager loon zijn baan inneemt en hij werkloos wordt. Hoe hypocriet!
Ik wil niet de grenzen dicht gooien maar ik stel wel vraagtekens bij open grenzen met landen die een aanzienlijk lager welvaartsniveau dan wij hebben. Daarentegen zijn open grenzen met andere rijke West-Europese landen helemaal prima voor mij.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik denk dat vooral onze boeren gaan piepen.
Maar goed, tot op zekere hoogte gebeurt dit natuurlijk middels outsourcing.
Jij wilt de grenzen dichtgooien?
Het is allemaal complete waanzin. In het verleden voordat de muur gevallen was kon je als NLer ook in het buitenland werken. Met een werkvergunning, maar toch. Daar heb je dus al die meuk niet voor nodig. Zelf in het buitenland gewerkt voordat je al die EU waanzin had en zogenaamde vrije grenzen. Zelfs in de jaren 60 werkten vele NLers in het buitenland. Alleen dat al zegt mij dat het om hele andere zaken gaat.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:52 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Als je de EU-grenzen dicht gooit roepen die EU-fanaten dat dat protectionisme is. Gek genoeg voert de EU ook protectionisme: niet EU-werkers mogen niet tegen het minimumloon de arbeidsmarkt van de EU betreden. Als de EU-fanaten zo graag protectionisme willen wegnemen moeten ze de Nederlandse arbeidsmarkt voor heel de wereld open gooien: dat is pas vrij verkeer van werknemers! Iets zegt ze dat ze dan heel anders zullen piepen als een hoogopgeleide Aziaat of Amerikaan tegen een lager loon zijn baan inneemt en hij werkloos wordt. Hoe hypocriet!
Sowieso zijn de tijden enorm veranderd. Vroeger was de hele sfeer enorm veel relaxter in heel veel beroepen. Een postbode deed op z'n gemak een rondje, maakte overal een praatje en was om kwart over drie thuis. Met een loonzakje waarmee hij een gezin kon onderhouden. Een leraar hoefde niet van alles te administreren en te vergaderen. Die kon gewoon les geven. In gemeentehuizen werd de helft van het werk nu met het dubbele aantal mensen gedaan.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:58 schreef Cherna het volgende:
Maar dat alles in de tijd dat kwaliteit(vakwerk) voorop stond en niet de centen.
Toevallig met een buurvrouw hierover gesproken (die heeft een Surinaamse man). Je wordt daar niet door de bevolking geaccepteerd. En je komt niet aan werk, zeker niet met betere diploma's wordt je eerder als een bedreiging dan als een aanvulling gezien.quote:Op zondag 18 augustus 2013 22:06 schreef arjan1212 het volgende:
Volgens mij kan je beter naar Suriname emigreren ofzo, denk dat het door nu zo is al 30/40 jaar geleden hier
Het vrij verkeer van werknemers bestaat al sinds 1957 (toen voor de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Italië). Wel met wat meer bureaucratie dan tegenwoordig, maar toch.quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:58 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het is allemaal complete waanzin. In het verleden voordat de muur gevallen was kon je als NLer ook in het buitenland werken. Met een werkvergunning, maar toch. Daar heb je dus al die meuk niet voor nodig. Zelf in het buitenland gewerkt voordat je al die EU waanzin had en zogenaamde vrije grenzen. Zelfs in de jaren 60 werkten vele NLers in het buitenland. Alleen dat al zegt mij dat het om hele andere zaken gaat.
In Duitsland werkten massa's NLers in de bouw in de jaren 60. Maw de grenzen zijn altijd al open geweest, maar dan met meer controle en werkvergunningen.
Maar dat alles in de tijd dat kwaliteit(vakwerk) voorop stond en niet de centen.
Weet ik niet. Ik denk dat ze jou (als Nederlander) eerder als een bedreiging zien. In het geval van onze buurvrouw (die had het dus geprobeerd), kreeg ze ondanks haar mooie diploma's in de verpleging gewoon geen werk daar. Omdat ze haar hoofd dan qua kennis de baas was, dacht ze.quote:Op zondag 18 augustus 2013 22:09 schreef arjan1212 het volgende:
ow. waarom niet ? allemaal racisten ?
mijn vader heeft toen in duitsland gewerkt, van 1969 tot 1974 ofzoquote:Op zondag 18 augustus 2013 22:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Het vrij verkeer van werknemers bestaat al sinds 1957 (toen voor de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Italië). Wel met wat meer bureaucratie dan tegenwoordig, maar toch.
Maar voor de EU-uitbreiding in 2004 maakte in de praktijk bijna niemand ervan gebruik. Iets van 0,1% van de hele bevolking stond in het originele artikel van Asscher in de Volkskrant, dacht ik.
Okies, maar het is dan wel gek dat daar niemand gebruik van maakte en nu plots iedereen er gebruik van wilt maken. Dat zegt iets over kwaliteit, doordat iedere joker zich kan permitteren zich uit te geven als vakman. Als een Roemeen nu de grens overkomt kan het dus zijn dat hij thuis ooit zijn eigen schuurtje in elkaar geflanst heeft en bij jou komt stucen.Dat hij dan mogelijk 10 zakken knauf nodig heeft om iets haaks te stucen of het word totaal niets heb je als klant dan niet door. Een vakman zou immers een zak knauf nodig hebben om het haaks te krijgen.quote:Op zondag 18 augustus 2013 22:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Het vrij verkeer van werknemers bestaat al sinds 1957 (toen voor de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Italië). Wel met wat meer bureaucratie dan tegenwoordig, maar toch.
Maar voor de EU-uitbreiding in 2004 maakte in de praktijk bijna niemand ervan gebruik. Iets van 0,1% van de hele bevolking stond in het originele artikel van Asscher in de Volkskrant, dacht ik.
Maar dat is niet de schuld van de EU, van de Polen of van de open grenzen. Dat is iets wat we zelf zo hebben geregeld: door het opheffen van de bescherming van allerlei beroepsgroepen in het kader van neoliberaal denken hebben we zelf een `race to the bottom´ georganiseerd voor laagopgeleide Nederlanders en (destijds West-)Europese immigranten.quote:Op zondag 18 augustus 2013 22:18 schreef Cherna het volgende:
[..]
Okies, maar het is dan wel gek dat daar niemand gebruik van maakte en nu plots iedereen er gebruik van wilt maken. Dat zegt iets over kwaliteit, doordat iedere joker zich kan permitteren zich uit te geven als vakman. Als een Roemeen nu de grens overkomt kan het dus zijn dat hij thuis ooit zijn eigen schuurtje in elkaar geflanst heeft en bij jou komt stucen.Dat hij dan mogelijk 10 zakken knauf nodig heeft om iets haaks te stucen of het word totaal niets heb je als klant dan niet door. Een vakman zou immers een zak knauf nodig hebben om het haaks te krijgen.
Het middenstandsdiploma is dat nog nodig?
Allemaal zaken die voorheen nodig waren.
Ik zou 5 a 10 jaar wachten. Luister je radio apintie? Het is een zooitje daar, van markten die moeten staan in menselijke ontlasting omdat ze een ontploft riool niet even komen maken. Tot een ware huizennood. Bejaarden daar kregen op een gegeven moment zelfs van buurtbewoners eten kregen omdat er niet genoeg was. Nu zijn ze wel aan het opbouwen en China stopt ze af en toe wat lekkers toe maar de komende 5 jaar zijn ze druk bezig met puinruimen.quote:Op zondag 18 augustus 2013 22:06 schreef arjan1212 het volgende:
Volgens mij kan je beter naar Suriname emigreren ofzo, denk dat het daar nu zo is al 30/40 jaar geleden hier
nee nog nooit van gehoord. maar oke. en ik maar denken dat suriname een paradijs is waar alles de helft kost en het altijd lekker weer is.quote:Op zondag 18 augustus 2013 22:54 schreef sweetlady-o het volgende:
[..]
Ik zou 5 a 10 jaar wachten. Luister je radio appintie? Het is een zooitje daar, van markten die moeten staan in menselijke ontlasting omdat ze een ontploft riool niet even komen maken. Tot een ware huizennood. Bejaarden daar kregen op een gegeven moment zelfs van buurtbewoners eten kregen omdat er niet genoeg was. Nu zijn ze wel aan het opbouwen en China stopt ze af en toe wat lekkers toe maar de komende 5 jaar zijn ze druk bezig met puinruimen.
Nee das curaçao. Met een pensioen is het daar trouwens wel een paradijs. En begrijp me niet verkeerd: het gaat daar beter dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden maar dar land moet gewoon nog groeien.quote:Op zondag 18 augustus 2013 22:55 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
nee nog nooit van gehoord. maar oke. en ik maar denken dat suriname een paradijs is waar alles de helft kost en het altijd lekker weer is.
Dat is waar, ik neem het ook niemand kwalijk. Als er al iemand schuldig is, dan is het de overheid wel die ons jarenlang om de tuin heeft geleid. Zonder overheid is onmogelijk. Maar de kunst is om een overheid te hebben die daar niet voor zichzelf zit.quote:Op zondag 18 augustus 2013 22:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar dat is niet de schuld van de EU, van de Polen of van de open grenzen. Dat is iets wat we zelf zo hebben geregeld: door het opheffen van de bescherming van allerlei beroepsgroepen in het kader van neoliberaal denken hebben we zelf een `race to the bottom´ georganiseerd voor laagopgeleide Nederlanders en (destijds West-)Europese immigranten.
Ha! ik ook. Gisteren weer een kilo geplukt. Nog 4,5 kilo te gaan (voor jamquote:Op zondag 18 augustus 2013 21:20 schreef LXIV het volgende:
Vandaag weer lekker door dit landschap gefietst. Heerlijk. En bramen geplukt en gegeten. Ook heerlijk.
[ afbeelding ]
Het werkt twee kanten op he. JIJ kunt zelf ook elders gaan werken.quote:Op zondag 18 augustus 2013 20:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar open grenzen in een wereld met veel ongelijkheid en sterke sociale verzekeringen in delen van die wereld, dat gaat uiteindelijk ergens wringen.
En de minst pijnlijke oplossing is dan nog altijd het weer sluiten van die grenzen. Over die andere 'oplossingen' wil ik niet eens nadenken.
Zo terecht vind ik dat anders niet.quote:Op maandag 19 augustus 2013 09:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het werkt twee kanten op he. JIJ kunt zelf ook elders gaan werken.
Het probleem in NL is iets anders, namelijk dat allerlei overbodige mensen blijven hangen en uitkeringen/ subsidies krijgen. Zelf moest ik na 4 jaar wonen en werken in Taiwan binnen één maand oprotten nadat mijn baan daar voorbij was. En terecht. Maar ik ging wel met een flinke pot geld naar huis.
Waarom niet? Je weet van tevoren wat de condities zijn.quote:Op maandag 19 augustus 2013 09:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zo terecht vind ik dat anders niet.
Na vier jaar heb je toch enigszins een leven opgebouwd. Vind het wel wat overtrokken dat je moet oprotten als je een maandje werkloos bent.quote:Op maandag 19 augustus 2013 09:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Waarom niet? Je weet van tevoren wat de condities zijn.
In Zwitserland is dat trouwens ook zo.quote:Op maandag 19 augustus 2013 09:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Na vier jaar heb je toch enigszins een leven opgebouwd. Vind het wel wat overtrokken dat je moet oprotten als je een maandje werkloos bent.
Ja, en in Zwitserland mogen negers het zwembad niet in. Wat is je punt?quote:Op maandag 19 augustus 2013 09:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In Zwitserland is dat trouwens ook zo.
Onzin, normaal een discussie voeren is lastig, koos?quote:Op maandag 19 augustus 2013 09:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, en in Zwitserland mogen negers het zwembad niet in.
Dat je van te voren weet wat de deal is, beide partijen houden zich daaraan. Dat is correct en in orde.quote:Wat is je punt?
Ik roep dan ook nergens dat een land dergelijke regels niet mag opstellen.quote:Op maandag 19 augustus 2013 09:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat je van te voren weet wat de deal is, beide partijen houden zich daaraan. Dat is correct en in orde.
En als een land bepaalde regelgeving heeft, vind je dan dat die gehandhaafd moet worden?quote:Op maandag 19 augustus 2013 10:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik roep dan ook nergens dat een land dergelijke regels niet mag opstellen.
Ik gaf slechts mijn kijk op zaken. IK vind zulke regelgeving onwenselijk, om genoemde redenen.
Ligt een beetje aan de regelgeving, niet? Als joden niet langer welkom zijn in parken, dan is dat naar mijn idee geen regelgeving die gehandhaafd dient te worden.quote:Op maandag 19 augustus 2013 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En als een land bepaalde regelgeving heeft, vind je dan dat die gehandhaafd moet worden?
quote:Op maandag 19 augustus 2013 10:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Goed koos, als jij niet in staat bent een discussie te voeren stop ik ermee
[/quote]quote:Op maandag 19 augustus 2013 10:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Koos manier van discussie voeren
[..]
Genoeg Nederlandse kennissen in Polen die bij deze opmerking hun vraagtekens zullen plaatsen. Net als ik en mijn 100 Nederlands/Vlaamse collega's in Bulgarije..quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Verhalen genoeg van Nederlanders die in Polen gingen boeren. Die werden vaak enorm tegengewerkt of weggepest.
Het zijn er meer. Maar niet bij mij op kantoorquote:Op maandag 19 augustus 2013 11:18 schreef arjan1212 het volgende:
Wonen er maar 100 Nederlanders in Bulgarije ?
Waar is dat minimumloon van 55k dan vastgelegd?quote:Op zondag 18 augustus 2013 21:29 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik ben links(gematigd dat wel), maar vind wel dat je moet kunnen aantonen dat je vakbekwaam bent. En dat via werkvergunningen etc. Dan haal je ook mensen binnen die daadwerkelijk verstand van zaken hebben.quote:Op maandag 19 augustus 2013 10:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik roep dan ook nergens dat een land dergelijke regels niet mag opstellen.
Ik gaf slechts mijn kijk op zaken. IK vind zulke regelgeving onwenselijk, om genoemde redenen.
Selang zat naar eigen zeggen vier jaar in Taiwan en moest oprotten toen hij een maandje werkloos was.quote:Op maandag 19 augustus 2013 12:54 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ik ben links(gematigd dat wel), maar vind wel dat je moet kunnen aantonen dat je vakbekwaam bent. En dat via werkvergunningen etc. Dan haal je ook mensen binnen die daadwerkelijk verstand van zaken hebben.
En als die Pool zich hier wilt vestigen en de NL wetgeving hanteert is dat natuurlijk geen probleem om zich dan definitief hier te vestigen. Dat is in het verleden nooit anders geweest.
Maar je moet voorkomen dat iedere Jan Doedel hier even komt werken en dan hier werkloos zich laat faciliteren of terug gaat en de burger moet troep laat zitten en zich nooit meer laat zien. Natuurlijk zijn die burgers zelf schuld om zonder garantie hun huis te laten verbouwen door dit soort waardeloze vaklui die in eigen land niet meer dan hun eigen schuur hebben gebouwd. Maar toch.
Dat is niet nodig, zolang je dan niet gebruik kunt maken van de sociale middelen. Je kunt ook een maandje vakantie vieren en daarna weer je werkvergunning laten verlengen als je nog nodig bent. Dat is het probleem niet.quote:Op maandag 19 augustus 2013 12:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Selang zat naar eigen zeggen vier jaar in Taiwan en moest oprotten toen hij een maandje werkloos was.
Dat niet iedereen die hier binnenkomt gelijk werkloos thuis gaan zitten, lijkt me niet de discussie.
Volgens Asscher mag dat dus niet..quote:Op maandag 19 augustus 2013 23:19 schreef Ryan3 het volgende:
Ik hoorde vanavond over een project (in Pernis) waarin nu alleen nog Polen werken dat ze 6 ¤/u krijgen, het ligt dus niet alleen aan werken onder de vlag van Cyprus...
We krijgen een race to the bottom...
Gaat wel gebeuren, want volgens mij zijn er constructies die Asscher zelfs niet kent...quote:Op maandag 19 augustus 2013 23:30 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Volgens Asscher mag dat dus niet..
Ja, en degene van wie ik die info had vertelde het volgende: ze begonnen met 200 Nederlanders, die werden op 2 na ingewisseld voor Polen en die Polen waarmee ze het nu doen worden wrs binnenkort weer ingewisseld voor Bulgaren, die nog goedkoper zijn...quote:
Tja dat moet wel gebeuren natuurlijk om een dak boven je hoofd te kunnen bekostigen in NL. Dat lukt dus niet om van 800 euro je gezin te onderhouden. Maar dat is totaal onhoudbaar want dan moeten mensen onder NL CAO's nog meer belasting gaan afdragen. Het sociaal systeem gaat eraan. Dat is nu wel duidelijk. Want Asscher kan die strijd in Brussel nooit winnen.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 12:35 schreef arjan1212 het volgende:
http://www.economie.nl/weblog/asscher-en-migratie
Bedoeld Bas hier nou mee , dat de lonen omlaag kunnen naar 800 euro en je iemand die dat verdiend er een uitkering van 800 euro bij geeft ofzo ?
Je kunt twee dingen doen: Of de arbeidsmarkt regulieren zodat onder dezelfde tarieven en voorwaarden gewerkt word en ZZPers verplichten zich te verzekeren zodat zij ook omhoog moeten gaan met hun uurloon etc (mijn voorkeur om een vangnet te kunnen behouden)quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 13:11 schreef arjan1212 het volgende:
Ja gisteren op tv, die pool zegt, wij kunnen flexibel werken enz, zegt die nederlander: ik mag mijn werknemers niet meer dan 37,5 uur per week laten werken, anders moet ik formulieren invullen enz.
whaha
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1361419quote:Op maandag 19 augustus 2013 22:59 schreef arjan1212 het volgende:
Asscher zit bij Knevel en van de Brink.
Maar welke show? Waren die te duur of niet geschikt? Of wilden ze niet verplicht huur betalen aan de werkgever van de kassen die vaak ook voor luxe huisvesting zorgt.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:57 schreef arjan1212 het volgende:
Daar had ie ook gelijk in, er kwamen er maar 5 door de selectie dus dan is het een show
En waarom had jij precies bestaansrecht?quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 21:00 schreef Terminator2000bc het volgende:
De natuur maakt geen fouten. Alleen de sterkste, meest flexibele wezens overleven. Als ik zo rondkijk in dit topic hebben de meeste figuren überhaupt geen bestaansrecht.
Dat waren illegalen die tegen alle wetten in duizenden kilometers aflegden om tegen een hongerloontje de straat te mogen vegen terwijl hier sprake is van verkeer binnenin één politieke entiteit (EU) geheel in overeenstemming met de opgestelde wetten en regels.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 21:05 schreef arjan1212 het volgende:
Jij was toch tegen arbeidsmigratie uit Kirgizie naar Moskou ? en nu ben je ineens voor arbeidsmigratie vanuit Roemenië naar Nederland ?
Mijn bestaan staat niet ter discussie. Ik ben niet bang voor wat gezonde concurrentie. Jij wel?quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 21:06 schreef Specularium het volgende:
[..]
En waarom had jij precies bestaansrecht?
En waar in europa zou de Nederlander dan moeten gaan werken waar hij er op vooruit gaat ten opzichte van Nederland? Dat doe je alleen als je er goed op vooruit kan gaan. Aangezien wij aan de top zitten qua voorzieningen en loon kan de nederlandse arbeider nergens heen. We zullen alleen mensen aantrekken. En moet de nederlanders arbeider dan in frankrijk in magzijn gaan werken ofzoiets. Wat heeft zo'n volksverhuizing nou voor zin.quote:Op maandag 19 augustus 2013 09:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het werkt twee kanten op he. JIJ kunt zelf ook elders gaan werken.
Het probleem in NL is iets anders, namelijk dat allerlei overbodige mensen blijven hangen en uitkeringen/ subsidies krijgen. Zelf moest ik na 4 jaar wonen en werken in Taiwan binnen één maand oprotten nadat mijn baan daar voorbij was. En terecht. Maar ik ging wel met een flinke pot geld naar huis.
Noorwegen, Zwitserland.. Australie en Canadaquote:Op dinsdag 20 augustus 2013 23:49 schreef Bombshell het volgende:
[..]
En waar in europa zou de Nederlander dan moeten gaan werken waar hij er op vooruit gaat ten opzichte van Nederland? Dat doe je alleen als je er goed op vooruit kan gaan. Aangezien wij aan de top zitten qua voorzieningen en loon kan de nederlandse arbeider nergens heen. We zullen alleen mensen aantrekken. En moet de nederlanders arbeider dan in frankrijk in magzijn gaan werken ofzoiets. Wat heeft zo'n volksverhuizing nou voor zin.
Zitten allemaal niet bij de EU. Je kan daar niet zomaar aan het werk.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 00:14 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Noorwegen, Zwitserland.. Australie en Canada
Noorwegen en Zwitserland kun je wel heen hoor. Roemenen en Bulgaren straks ook.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 00:19 schreef Bombshell het volgende:
[..]
Zitten allemaal niet bij de EU. Je kan daar niet zomaar aan het werk.
Dan kunnen de polen, bulgarenen en roemenen net zo goed in hun eigen land blijven als het om koopkracht gaat volgens jouw theorie.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 09:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Noorwegen en Zwitserland kun je wel heen hoor. Roemenen en Bulgaren straks ook.
Plus, het gaat toch ook niet alleen om het loon maar ook om de koopkracht hè. Als je in bijv. Polen iets gaat doen dan kun je met minder loon dan in NL een luxer leven hebben.
Niet per se.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 09:45 schreef Bombshell het volgende:
[..]
Dan kunnen de polen, bulgarenen en roemenen net zo goed in hun eigen land blijven als het om koopkracht gaat volgens jouw theorie.
Dat "bizarre" Poolse loon is qua lokale koopkracht natuurlijk helemaal niet zo bizar maar levert meer op dan een uitkering of minimumloon in West-Europa. Immers, anders zou niemand op zoiets ingaan. Ik heb ook eens op zo'n soort baantje gesolliciteerd, je verdient wat minder dan een Nederlands minimumloon maar je hoort daarmee daar ter plekke alsnog tot de rijke stinkerds.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:26 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
En dan heb je een boel bedrijven die allemaal offshoren naar Polen (accountancy/it/hr), Heineken, Cisco, Aon, HP, etc. Die maken gebruik van de goedkope krachten daar en huren dan ook Spaanse en Italiaanse studenten in omdat die er wel willen werken tegen dat bizarre Poolse loon en natuurlijk een betere taal machtig zijn.
Dit dus. Tegenwoordig zijn wij Nederlanders gewoon veel te verwend en willen we alle nutteloze gadgets hebben. Laptop/tablet/iphone/spelcomputer/3 tv's noem het maar op. Waarom zou je tablet aanschaffen als je weinig te besteden hebt? Je kan ook prima uitzendinggemist terug bekijken op mobiel/tv tegenwoordig/laptopquote:Op zondag 18 augustus 2013 21:15 schreef LXIV het volgende:
Je moet helemaal niet streven naar zov
[..]
Je moet helemaal niet streven naar zoveel mogeljik materiele zaken als je in Nederland wil leven. Dan zit je hier gewoon niet op de beste plek. Er zijn genoeg andere plaatsen waar je veel harder kunt werken, meer van dat geld mag behouden en waar allerlei spul de helft goedkoper is.
Ga je in Dubai werken of zo. Lekker tussen die Arabische prinsen in een onderkoeld winkelcentrum midden in de woestijn. Heb je allerlei exclusieve horloges en ander spul. Kun je daar een beetje mee patsen, maar ach, iedereen daar heeft dat ook.
Je kunt je er ook gewoon niks van aantrekken. In Nederland blijven. Werken voor wat je nodig hebt. Lekker een beetje de dingen doen die je leuk vind en die niet veel kosten.
Je kan naar ieder willekeurig land verhuizen en een beter leven hebben dan in Nederland. Geloof dat de migratie uit Nederland ieder jaar een nieuw hoogtepunt bereikt dus dat geeft al genoeg aanquote:Op dinsdag 20 augustus 2013 23:49 schreef Bombshell het volgende:
[..]
En waar in europa zou de Nederlander dan moeten gaan werken waar hij er op vooruit gaat ten opzichte van Nederland? Dat doe je alleen als je er goed op vooruit kan gaan. Aangezien wij aan de top zitten qua voorzieningen en loon kan de nederlandse arbeider nergens heen. We zullen alleen mensen aantrekken. En moet de nederlanders arbeider dan in frankrijk in magzijn gaan werken ofzoiets. Wat heeft zo'n volksverhuizing nou voor zin.
Dit geldt alleen voor de kansrijke nederlanders, hoogopgeleide jongeren, vermogende gepensioneerden of mensen die iets kunnnen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 11:50 schreef Dven het volgende:
[..]
Je kan naar ieder willekeurig land verhuizen en een beter leven hebben dan in Nederland. Geloof dat de migratie uit Nederland ieder jaar een nieuw hoogtepunt bereikt dus dat geeft al genoeg aan
Polen, Bulgarije, Roemenië. Juist omdat die landen nog onderontwikkeld zijn is er enorm veel te winnen en te verdienen voor ondernemers.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 00:14 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Noorwegen, Zwitserland.. Australie en Canada
Dit dus.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 11:50 schreef Dven het volgende:
[..]
Je kan naar ieder willekeurig land verhuizen en een beter leven hebben dan in Nederland. Geloof dat de migratie uit Nederland ieder jaar een nieuw hoogtepunt bereikt dus dat geeft al genoeg aan
Een gewone Nederlandse werknemer heeft al een enorme voorsprong qua efficiëntie en werkethos ten opzichte van de gemiddelde Bulgaarse of een Poolse werknemer, in die landen zelf dan.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 14:27 schreef arjan1212 het volgende:
wellicht, maar denk dat een werknemer beter af is in die andere landen
Dat is natuurlijk weer een vorm van doorschieten.quote:
Tja, maar niet lang meer, als we het onderwijs laten verslappen. En ook dat is een spiraal naar beneden. Als je nu al hoort dat bij AH havo/vwo vereist is, voor het kassawerk dan is dit toch bizar.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 14:29 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
Een gewone Nederlandse werknemer heeft al een enorme voorsprong qua efficiëntie en werkethos ten opzichte van de gemiddelde Bulgaarse of een Poolse werknemer, in die landen zelf dan.
Flauwekul. Hier in Bulgarije bijvoorbeeld, zijn het voornamelijk de mensen die een universitaire graad hebben die het land verlaten.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 11:58 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Dit geldt alleen voor de kansrijke nederlanders, hoogopgeleide jongeren, vermogende gepensioneerden of mensen die iets kunnnen.
Terwijl het omgekeerde, immigratie, vaak kanslozen of illegalen aantrekt (een paar hoogopgeleide Chinezen uitgezonderd)
dat dit op den duur niet houdbaar is moge duidelijk zijn
Dat is toch niet het probleem van de werkgever. Die neemt de beste kandidaat aan. De maatschappij dient de gevolgen van eigen falen zelf te dragen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 14:53 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja, maar niet lang meer, als we het onderwijs laten verslappen. En ook dat is een spiraal naar beneden. Als je nu al hoort dat bij AH havo/vwo vereist is, voor het kassawerk dan is dit toch bizar.
Nog geen 30 jaar geleden was huishoudschool(spinazieacademie) voldoende.
Zeker.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 18:05 schreef arjan1212 het volgende:
Gaan die dokters enz, naar Nederland dan ?
Nee , dat is inderdaad geen probleem van de werkgever. Al eist hij WO voor kassawerk.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 18:07 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
Dat is toch niet het probleem van de werkgever. Die neemt de beste kandidaat aan. De maatschappij dient de gevolgen van eigen falen zelf te dragen.
Vandaar dat het leerlingen en studenten vrij staat om elders hun bul te behalen. Iets wat ik ook heb gedaan.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 18:26 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee , dat is inderdaad geen probleem van de werkgever. Al eist hij WO voor kassawerk.
Maar het onderwijs is wel een probleem van de overheid. Leerlingen kunnen er namelijk niets aan doen wat hun geboden word aan studie en niveau. En als we nu al het MBO t/m n3 het afvoerputje van onze maatschappij noemen zegt dat iets over het onderwijs.
En als ondernemers opmerken dat op een lager niveau vakmanschap ontbreekt dan zegt dat ook iets over het aangeboden onderwijs.
Dat kun je leerlingen niet kwalijk nemen.
Bestond die LTS nog maar.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 18:28 schreef arjan1212 het volgende:
Onzin.. een jongetje van 16 die van de lts komt, en electricien is heeft een gouden toekomst, die gaat veel meer verdienen dan een gast die HBO bedrijfskunde heeft gestudeerd
Weet het niet(voor mij was het begin jaren 70 metaal). En vanaf het eerste jaar niets dan metaal en praktijk achter draaibanken/lassen etc. t/m het vierde jaar C niveau. C niveau om door te mogen stromen naar de MTS om daar het 3e jaar over te slaan(stage jaar) met wis en nat om door te stromen naar de HTS.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 18:32 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Mja toen ik erop zat in '94 begon je gewoon in de 3de met je keuze vak.. nu nie meer dan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |