Ik denk dat ik er inmiddels uit ben, nogmaals dank voor je opmerking! Zoals jij al opmerkte, niet op eigen kracht, maar ik denk toch dat ik er op deze manier meer van heb geleerd dan direct naar het antwoord kijkenquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 17:12 schreef Riparius het volgende:
[..]
Interessanter zijn dan tips voor alternatieve oplossingen. Je kunt gemakkelijk laten zien dat de integrand voor x → ∞ asymptotisch nadert tot (√(a/2) − √(b/2))·x−1/4 zodat het evident is dat de integraal niet kan convergeren voor a ≠ b. Maar dan moet je uiteraard nog steeds aantonen dat de integraal wel convergeert voor a = b.
Dit is inderdaad het idee, maar je hebt niet aangetoond datquote:Op woensdag 14 augustus 2013 23:25 schreef randomo het volgende:
[..]
Ik denk dat ik er inmiddels uit ben, nogmaals dank voor je opmerking! Zoals jij al opmerkte, niet op eigen kracht, maar ik denk toch dat ik er op deze manier meer van heb geleerd dan direct naar het antwoord kijken
In het geval a = b kan je definiëren
f(x) := √(√(x + a) - √x)
dan
f(x-a) = √(√x - √(x - a))
zodat de integraal uit de opgave wordt
∫a∞ f(x) - f(x - a) dx
= ∫a∞ f(x) dx - ∫a∞ f(x - a) dx
= ∫a∞ f(x) dx - ∫0∞ f(x) dx
= -∫0a f(x) dx
En deze integraal is natuurlijk convergent omdat f(x) begrensd is op het interval [0, a]
(er geldt bijvoorbeeld |f(x)| < |(2a)|1/4, om maar wat te noemen).
Het is helemaal duidelijk! (na drie keer doorlezen ). Achteraf gezien was ik niet echt handig bezig, ik hoop maar dat ik wat meer handigheid in integralen krijg.quote:
Bedankt! C snap ik nu.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 20:40 schreef Fsmxi het volgende:
Die veelvoudtermen in DFG zie ik ook zo snel niet, maar C kan met een simpele substitutie
stel y=x^2
dan staat er 2y^2-y-6=0 --> y= -2/3 v y = 2
y=x^2 --> x = sqrt(-2/3) v x = sqrt(2)
in R is alleen het laatste een antwoord, met opletten dat -sqrt(2) ook een antwoord is.
Dat is niet echt uitleg, maar een opgave op zichzelf (die 2 regels waar je het over hebt). Een euclidische deling uitvoeren, maar met wat?quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 20:49 schreef Tochjo het volgende:
Bij opgaven d, f en g kun je een euclidische deling gebruiken. Gezien de twee regels boven de opgave neem ik aan dat er iets over uitgelegd staat.
Je geeft te snel op; in opgave d is x = -2 wel een oplossing, dus je kunt delen door x+2.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 20:55 schreef DefinitionX het volgende:
Dat is niet echt uitleg, maar een opgave op zichzelf (die 2 regels waar je het over hebt). Een euclidische deling uitvoeren, maar met wat?
x=1 is geen oplossing, dus delen door (x-1) gaat niet. x=-1 ook niet, dus delen door (x+1) gaat ook niet.
Ik had nog -2 geprobeerd, maar zo stom geweest om dat in c in te vullen en niet in d >.<.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 20:57 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Je geeft te snel op; in opgave d is x = -2 wel een oplossing, dus je kunt delen door x+2.
Die staartdeling is geen probleem maar hoe weet je dat x = -2 een oplossing is? Willekeurig invullen?quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 20:57 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Je geeft te snel op; in opgave d is x = -2 wel een oplossing, dus je kunt delen door x+2.
Volgens mij is de bedoeling van dit soort opgaven inderdaad dat je een gehele oplossing van x achterhaalt, die bijna altijd ergens rondom 0 zit, en de bijbehorende lineaire factor uitdeelt. Het kennen van een standaard aanpak voor derdegraads functies (formule van Cardano of soortgelijk werk) lijkt me niet de bedoeling.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 23:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die staartdeling is geen probleem maar hoe weet je dat x = -2 een oplossing is? Willekeurig invullen?
Wiskundige Basisvaardigheden: http://www.bol.com/nl/p/w(...)en/9200000015501914/quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 23:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dan kunnen ze net zo goed die ene oplossing geven, of wel de technieken leren waarmee je de oplossing achterhaalt.
DefX, wat voor boekje gebruik jij?
Nee, het is hier de bedoeling om één (gehele) wortel x0 te vinden door proberen, waarna je een polynoomstaartdeling (euclidische deling) uit kunt voeren om het linkerlid van de vergelijking te schrijven als een product van (x − x0) en een kwadratische veelterm in x.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 23:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die staartdeling is geen probleem maar hoe weet je dat x = -2 een oplossing is? Willekeurig invullen?
Riparius heeft hier eens uitgelegd hoe je een derdegraadsvergelijking (met een constante in de som) kan oplossen maar ze gaan er toch zeker niet van uit dat de lezer dit kan?
c. Substitutie, zie hierboven.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 20:00 schreef DefinitionX het volgende:
Kan iemand me aub helpen? Ik ben nu vergelijkingen, ongelijkheden en stelsels aan het doen, maar ik kom bij sommige gewoon niet uit.
Ik heb met rood aangegeven welke ik niet snap.
[ afbeelding ]
Hoe kan ik het beste veeltermen zoals c, d, f en g oplossen?
Dat hangt erg van de ongelijkheid af. Als je het rechterlid van de ongelijkheid herleidt op nul en dan de nulpunten van de uitdrukking in het linkerlid bepaalt, dan kun je die uitdrukking opvatten als een functie en daarvan een tekenschema maken en hieruit vervolgens de oplossing van de ongelijkheid aflezen.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:09 schreef DefinitionX het volgende:
Kan iemand mij misschien uitleg geven over hoe ik het best een tekenverloop van een functie kan opschrijven? En dan met name bij ongelijkheden.
Bij een kwadratische functie f(x) = ax2 + bx + c met twee nulpunten x1 en x2 is het zo dat het minimum of maximum wordt bereikt precies midden tussen de beide nulpunten in, dus voor x = (x1 + x2)/2 = −b/2a, om de eenvoudige reden dat de parabool die de grafiek is van deze functie een verticale symmetrie-as heeft. Voor a > 0 is de grafiek een dalparabool en neemt de functie voor x = −b/2a een minimum aan, en voor a < 0 is de grafiek een bergparabool en neemt de functie bij x = −b/2a een maximum aan.quote:En mijn tweede vraag hierbij, hoe zou je een dergelijk tabel kunnen gebruiken om wat te zeggen over de minima en maxima van een functie? Dat wordt nog niet behandeld in het boek (pas in een later hoofdstuk), maar dit zou ik toch graag willen weten. Mijn begrip van de termen is dat een minimum de minimale y waarde is en een maximum de maximale y waarde van de top van een parabool. Maar een parabool is enkel bij een x2 functie en bij een x macht 3 functie is het anders.
Wat je hier vraagt is onduidelijk. Het boek bedoelt gewoon dat in het tekenschema het teken van de functiewaarde tussen de beide nulpunten tegengesteld is aan het teken van a. Dus, als a > 0 (a positief) dan is de functiewaarde negatief voor waarden van x tussen x1 en x2, en als a < 0 (a negatief) dan is de functiewaarde positief voor waarden van x tussen x1 en x2.quote:Je ziet ook staan in het tabel 'teken van a' en 'tegengesteld van a'. Kun je dat opschrijven gebaseerd op waarde die kleiner zijn dan x1, tussen x1 en x2 en groter dan x2? Dat je daaruit dan concludeert dat de waarde het teken van a nemen?
Aah thx man!quote:Op woensdag 21 augustus 2013 15:05 schreef Tochjo het volgende:
Schrijf de tweede vergelijking als y = 1 - 4x en substitueer dit in de eerste vergelijking.
Dus de x-5 in de noemer in mijn opgave moet ik zien als 1 geheel ipv als x en -5?quote:Op woensdag 21 augustus 2013 21:47 schreef thenxero het volgende:
Het is (x+5)*-5 in de teller. Dit kan je alleen wegdelen als er in de noemer een factor -5 staat, maar dat is niet het geval.
Controleren van je antwoorden via WolframAlpha is zeker een goed idee, maar dan wel pas nadat je de opgave uitsluitend met behulp van pen en papier hebt uitgewerkt. Houd er wel rekening mee dat WolframAlpha de uitkomsten wellicht niet altijd geeft in de vorm waarin je die gewoonlijk zou opschrijven.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 18:57 schreef DefinitionX het volgende:
Danke Riparius, ik ga er zo met een kop thee naar je uitleg kijken. Ik heb het gelezen, maar ik moet het even absorberen.
Is het trouwens verstandig om eigen wiskunde opgaves te maken en dan via w-alpha kijken of ik de juiste antwoord heb? Ongeveer zoiets als zelf 100 verschillende lineaire vergelijkingen maken en dan oplossen. Zoiets zou ook moeten kunnen bij termen tot graad 3, 4.
Ik vraag het omdat ik anders steeds dezelfde opgaves moet maken.
Ja, want de breukstreep strekt zich uit over de gehele tweeterm x − 5. De ongelijkheid die je op moet lossen in R luidt dusquote:Op woensdag 21 augustus 2013 21:59 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Dus de x-5 in de noemer in mijn opgave moet ik zien als 1 geheel ipv als x en -5?
Het gaat om deze twee regels:quote:Op woensdag 21 augustus 2013 21:19 schreef DefinitionX het volgende:
Beetje moe, maar hier komt die dan:
[ afbeelding ]
Waarom mag dit niet?
Ik heb het over de -5 elimineren uit de noemer.
Edit: zelfs al mocht het, ik zie ineens waarom de rest niet kan. Je houdt namelijk geen 2 over aan de linkerkant.
Rekenregels:quote:Op donderdag 22 augustus 2013 21:32 schreef DefinitionX het volgende:
Mag ik stellen dat:
(64^-1 * 3^-6)^x= (64^-x)*(3^-6x)
?
Mag dus wel.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 23:16 schreef Riparius het volgende:
[..]
Rekenregels:
(a·b)p = ap·bp
(ap)q = ap·q
Dus?
Inderdaad. Je kunt ook zeggen dat (64-1 · 3−6)x = (2−6 · 3−6)x = (6−6)x = 6−6xquote:
Nee, hier ga je de mist in. Als je (a + b)n uitwerkt krijg je een veelterm waarvan de coëfficiënten zogeheten binomiaalcoëfficiënten zijn, bijvoorbeeldquote:Maar wat als:
(a+b)^n
Als je dit stelt aan (a^n + b^n), hoe kun je dit dan nadien verklaren als n=2, want dan zou het eigenlijk (a^2 + 2ab + b^2) moeten zijn.
Dus dan is:
(a+b)^n
a^n + nab + b^n
Wel, als n=1, dan krijg je niet a + ab + b, maar gewoon (a+b).
Volgens mij is dan (a+b)^2 = (a^2 + 2ab + b^2 een bijzondere eigenschap?
Hoe moet je het dan uitwerken?quote:Op donderdag 22 augustus 2013 00:03 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja, want de breukstreep strekt zich uit over de gehele tweeterm x − 5. De ongelijkheid die je op moet lossen in R luidt dus
(x + 2)/(x − 5) ≤ x
Je moet trouwens je x wel iets duidelijker schrijven, deze lijkt namelijk soms meer op de Griekse letter λ.
Tip: herleid eerst het rechterlid van de ongelijkheid op nul door van beide leden x af te trekken, en herleid vervolgens het linkerlid tot één breuk. Bedenk vervolgens wat je kunt zeggen over de teller en over de noemer van een breuk waarvan de waarde kleiner dan of gelijk aan nul moet zijn.
Je oplossing is niet correct. Maar aangezien ook WolframAlpha een fout maakt bij de herleiding zal ik je even op weg helpen. De ongelijkheid luidtquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 00:38 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Hoe moet je het dan uitwerken?
Ik heb als oplossing:
3 +/- √ 11 ≤ x
Dit uitrekenen?
-x^2 -4x +2 / (x-5) ≤ 0
Dit had ik eerst:quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 14:02 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee. Je antwoord is trouwens onmogelijk omdat 3−√11 < 3+√11.
Nee. Voor deze waarden van x geldt weliswaar dat x2 − 6x − 2 ≥ 0 maar dan vergeet je helemaal dat je tegelijk ook nog aan de voorwaarde x > 5 moet voldoen. En je vergeet ook de waarden van x te bekijken waarvoor geldt x2 − 6x − 2 ≤ 0 en tevens x < 5.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 14:14 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Dit had ik eerst:
x ≥ 3+√11
x ≤ 3-√11
Klopt dit?
Bij n violen heb je danquote:Op zondag 25 augustus 2013 11:57 schreef DefinitionX het volgende:
Dit is vast wiskundig gezien het feit dat geluid een sinusbeweging maakt (als ik mijn boek mag geloven).
1 viool speelt op 80db.
2 violen beide 80db, maken een geluid zo hard als 83db.
10 violen samen van 80db elk, maken een geluid zo hard als 90db.
Hoe kun je dit wiskundig uitdrukken?
Dat mag je volgens mij niet zo stellen. Uit mijn hoofd een globale uitleg. Geluid is in essentie niets anders dan een verplaatsing van lucht. Het geluid wat je gehoor waarneemt is het gevolg van lokale verdichtingen en verdunningen van geluid (as loodrecht op je gehoorsingang) met een bepaalde frequentie. Deze veranderingen geven een zekere kracht op je trommelvlies waarachter botjes (met daaraan spiertjes) zitten die voor een sterke amplificatie van die drukveranderingen zorgen. Dit resulteert in een golf op het membraan van het slakkenhuis wat uiteindelijk fijne haartjes van het slakkenhuis doet bewegen. Deze bewegingen zorgen voor potentiaalveranderingen in de zenuwtjes waaraan die haartjes zijn verbonden die een signaal geven aan dat deel van onze hersenen wat ervoor zorgt dat wij geluid horen. Vandaar dat je sneller slechthorend wordt wanneer je vaak luide muziek hoort, vooral als dat voor een langere periode is (die spiertjes kunnen het geluid wat dempen door de botjes wat te verplaatsen en die geraken uiteindelijk vermoeid). De haartjes breken af bij overbelasting.quote:Dit is vast wiskundig gezien het feit dat geluid een sinusbeweging maakt (als ik mijn boek mag geloven).
Jij weet dat het altijd zo is dat bij een verdubbeling van de geluidsintensiteit ongeveer 3 dB erbij komt?Dat komt doordat log(2x) - log(x) = 0,301...quote:Op zondag 25 augustus 2013 11:57 schreef DefinitionX het volgende:
Dit is vast wiskundig gezien het feit dat geluid een sinusbeweging maakt (als ik mijn boek mag geloven).
1 viool speelt op 80db.
2 violen beide 80db, maken een geluid zo hard als 83db.
10 violen samen van 80db elk, maken een geluid zo hard als 90db.
Hoe kun je dit wiskundig uitdrukken? Dat je dan krijgt Functiehardheid(x)=x.l, waarin x het aantal violen is en l iets met logaritme te maken heeft. Ik zeg logaritme omdat ik dat las in een boek. Je kunt bijvoorbeeld niet zeggen dat 3 violen elk 80db samen zorgen voor een geluid van 86db.
Maar volgens mij zie ik het al:
1 viool = 80db
2 violen = 83 db
4 violen = elke unit is 2 violen, dus 1 unit is 83db en dan kun je weer gebruik maken van +3db bij dubbel zo hard, want er zijn dan 2 units. Dus 4 violen is 86db
8 violen is 89 db
10 violen is dan 90 db, hoewel, dit betekent dan dat 8 violen (89db) + 2 violen (83db) = 90db.
Is er een formule voor?
Edit:
Net wakker, niet zo helder.
In Binas gevonden, even kijken. :p
Ja, dat is juist. Je kunt het ook mooi visualiseren in het complexe vlak: een vermenigvuldiging met i betekent meetkundig een rotatie om de oorsprong over een rechte hoek tegen de klok in. Het beeldpunt van −1 is (−1;0) en als we dit punt om de oorsprong roteren over een rechte hoek tegen de klok in, dan zitten we in het punt (0; −1), en dat is het beeldpunt van −i.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 19:00 schreef DefinitionX het volgende:
Onderwerp: Complexe getallen
Mag ik stellen dat: i^3 = i x i^2 = -i
Immers i^2 = -1
Bedankt Riparius!quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 19:14 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja, dat is juist. Je kunt het ook mooi visualiseren in het complexe vlak: een vermenigvuldiging met i betekent meetkundig een rotatie om de oorsprong over een rechte hoek tegen de klok in. Het beeldpunt van −1 is (−1;0) en als we dit punt om de oorsprong roteren over een rechte hoek tegen de klok in, dan zitten we in het punt (0; −1), en dat is het beeldpunt van −i.
Hier nog een plaatje dat mooi laat zien hoe je vermenigvuldiging met i meetkundig kunt interpreteren. Na viermaal achtereen vermenigvuldigen met i, oftewel vermenigvuldiging met i4 = i2·i2 = (−1)·(−1) = 1 ben je weer terug op het uitgangspunt:
[ afbeelding ]
Ben je vertrouwd met de formule van De Moivrequote:Op dinsdag 27 augustus 2013 19:38 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Bedankt Riparius!
Hoewel ik complexe getallen niet hoef te leren voor het examen, doe ik het toch.
En dat grafiek (in lack of a better term), ziet er reuze interessant uit.
Kan jij mij misschien in de goede richting sturen met het volgende?
(1-i/wortel2)^48
Nooit van gehoord eerlijk gezegd. Maar mijn wiskunde docent had vandaag wel deels uitlegd over de getallen z en r en hoe die samenhangen met de hoek fi (volgens mij is dat teken fi).quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 19:55 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ben je vertrouwd met de formule van De Moivre
(cos φ + i·sin φ)n = cos nφ + i·sin nφ
en met de manier waarop je de cartesische vorm
z = x + iy
van een complex getal omzet in de goniometrische vorm
z = r(cos φ + i·sin φ)
?
Sorry, verkeerd geformuleerd. Ik bedoelde: (i^2)^24.quote:
Ik dacht dat dit wel wordt uitgelegd in je Vlaamse boek. Door (1 − i)/√2 eerst om te zetten in een vorm van de gedaantequote:Op dinsdag 27 augustus 2013 20:27 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Nooit van gehoord eerlijk gezegd. Maar mijn wiskunde docent had vandaag wel deels uitlegd over de getallen z en r en hoe die samenhangen met de hoek fi (volgens mij is dat teken fi).
[..]
Nee, ik denk het niet. Je plaatje bevat namelijk geen vraagstelling. Post eerst eens de complete tekst van je vraagstuk.quote:
Nou nee, je schrijft de DV's niet correct op.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 18:11 schreef bjoppe het volgende:
[ link | afbeelding ]
dit is de vraagstelling.
Opdracht 3.1 heb ik zelf uitgewerkt en klopt (2de plaatje)
Of je met de rest geen probleem hebt moeten we nog maar afwachten ...quote:Alleen om de twee DV's naar 1 DV te substitueren lukt niet,( opdracht 3.2)
De rest van de opdrachten (3.3-3.5) is niet het probleem.
Het is helaas maar al te duidelijk dat je nog steeds niet begrijpt datquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 19:50 schreef DefinitionX het volgende:
Ik kom op:
1-48i+i^48 / 2^24
Ik twijfel over 48i. Daarbij moet i^48 1 zijn, want je kunt het ontleden in 24 i^2. Ik ga uit van i^2 * i^2 = 1.
Dus dan is het 48i / 2^24.
Maar dat klopt niet.
Edit:
2-48i / 2^24
Vele dank.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 20:37 schreef Riparius het volgende:
[..]
Het is helaas maar al te duidelijk dat je nog steeds niet begrijpt dat
[ afbeelding ]
met
[ afbeelding ]
Maar goed, ook zonder kennis van de binomiaalformule en zonder de formule van De Moivre had je op het goede antwoord kunnen komen.
Je zag in ieder geval dat
(1/√2)48 = 1/224
zodat we nu nog
(1 − i)48
moeten bepalen. Welnu, met gebruik van het merkwaardig product (a − b)2 = a2 − 2ab + b2 hebben we
(1 − i)2 = 1 − 2i + i2 = 1 − 2i − 1 = −2i
zodat
(1 − i)48 = ((1 − i)2)24 = (−2i)24 = (−2)24·i24 = 224·1 = 224
En dus krijgen we
((1 − i)/√2)48 = (1 − i)48/(√2)48 = 224/224 = 1
Ik dacht al dat je het niet helemaal zou begrijpen, anders had je het zelf ook kunnen bedenken. We moeten in (3) niet h1 maar dh1/dt elimineren, en dus moeten we een uitdrukking voor dh1/dt afleiden, en dat doen we door uitdrukking (4) voor h1 te differentiëren naar t. Ik denk dat je hier op stuk liep omdat je in je DV's de d van dh1 resp. dh2 was vergeten.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 20:43 schreef bjoppe het volgende:
Bedankt Riparius,
Ik heb het verder uit zitten werken zoals jij aangaf. Ik was zelf tot (4) gekomen, omdat je bij (6) nog een keer differentieert, maar deze DV is toch al ten opzichte van de tijd. dat snap ik niet helemaal.
Nee, en dat kan ook niet. Uiteraard kun je (8) verder herleiden door de haakjes uit te werken en gelijksoortige termen samen te nemen, maar je houdt een tweede orde lineaire inhomogene DV met constante coëfficiënten voor h2 als functie van de tijd t. En die is op te lossen.quote:Hoe je het vervolgens stap voor stap uitwerkt en substitueert snap ik wel hoe je aan het antwoord op het einde komt. Alleen doordat je nog een keer differentieert bij (6) is dit eindantwoord best ingewikkeld om te simuleren want ik heb tot nu toe alleen vergelijkingen moeten simuleren waar alleen 1x dh2/dt bijvoorbeeld instaat.
Ik zie namelijk niet in hoe ik het naar een makkelijkere vergelijking moet herleiden..
Aan 'redelijk' kloppen heb je niets, het moet exact kloppen maar dat doet het niet. Ik kom opquote:Op woensdag 28 augustus 2013 21:52 schreef bjoppe het volgende:
Nogmaals bedankt, Ik snap het nu een stuk beter.
Ik heb het verder uitgewerkt en kwam op dit uit:
[ link | afbeelding ]
Ik denk dat dit wel redelijk moet kloppen?
Hoe ben je hierop gekomen? want uit mijn eigen afbeelding zie ik niet hoe je op die term bent gekomen.quote:
Eerst haakjes uitwerken in (7), termen samennemen, en dan pas substitueren in (3) en opnieuw haakjes uitwerken en termen samennemen.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 23:16 schreef bjoppe het volgende:
Hoe ben je hierop gekomen? want uit mijn eigen afbeelding zie ik niet hoe je op die term bent gekomen.
Dat klopt, maar je gaat de fout in bij de overgang van de tweede naar de derde regel van je herleiding:quote:Op woensdag 28 augustus 2013 23:16 schreef bjoppe het volgende:
Als je de tweede vergelijking ziet zitten er de termen A2·dh2/dt, A1R1/R2·dh2/dt en A1·dh2/dt in.
http://annsanders.be/Wiskunde/veeltermfuncties/euclidische_deling.htmlquote:Op donderdag 29 augustus 2013 00:02 schreef wiskundenoob het volgende:
Is een euclidische deling gewoon een staartdeling?
De volgende stap is nu dat je beredeneert wat de beginvoorwaarden voor je DV zijn. Je hebt een tweede orde DV, en dus heb je ook twee beginvoorwaarden nodig om een unieke oplossing te verkrijgen bij gegeven waarden van je constantes.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 00:01 schreef bjoppe het volgende:
Heel erg bedankt Riparius!!!
Alleen was het me nooit gelukt
De (rationale) nulpunten moeten een deler van 28 zijn, en ze zijn ook negatief, dus je hoeft niet heel gek veel uit te proberen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 22:00 schreef Amoeba het volgende:
Ik kan mezelf wel voor m'n kop hengsten zo stom. Het leuke antwoord kijk naar de eerste regel heb ik nu door.
Blijft mijn vraag staan voor de tweede regel. Stel dat je nu de eerste regel niet had, kon je dan nog steeds eenvoudig afleiden dat a = -7 een nulpunt geeft zonder trial and error?
Hmm, dat begrijp ik ja, nooit over nagedacht eigenlijk.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 22:04 schreef thabit het volgende:
[..]
De (rationale) nulpunten moeten een deler van 28 zijn, en ze zijn ook negatief, dus je hoeft niet heel gek veel uit te proberen.
Kijk eens naar het rational root theorem. Heb ik trouwens Bram onlangs ook nog op gewezen in een reactie op een vraag van DefinitionX.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 22:09 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Hmm, dat begrijp ik ja, nooit over nagedacht eigenlijk.
Thanks!
Ik snap slechts één dingetje niet. Waarom is p een deler van a0?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 22:55 schreef Riparius het volgende:
[..]
Kijk eens naar het rational root theorem. Heb ik trouwens Bram onlangs ook nog op gewezen in een reactie op een vraag van DefinitionX.
Dat staat toch uitgelegd in het elementaire bewijs in het Wikipedia artikel? Als p een deler moet zijn van −a0qn en p en q zijn onderling ondeelbaar, dan moet p een deler zijn van a0 (afgezien van het teken).quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 23:26 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ik snap slechts één dingetje niet. Waarom is p een deler van a0?
Nee, want dan kan p geen deler zijn van a0.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 23:33 schreef Amoeba het volgende:
Jazeker. Maar kunnen a0 en p ook niet copriem zijn?
Jazeker, jazeker.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 23:39 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, want dan kan p geen deler zijn van a0.
Dat wordt ook uitgelegd, p moet een deler zijn van −a0qn omdat geldtquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 23:41 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Jazeker, jazeker.
Laat ik mijn vraag anders stellen. Waarom is p een deler van het product -a0 qn?
Ligt die site er niet sowieso al máánden uit?quote:Op zondag 1 september 2013 21:07 schreef motorbloempje het volgende:
[info] Graag vanaf nu de site betahw.mine.nu NIET MEER GEBRUIKEN om je TeX-shizzle op te laden naar het internet [/info]
Waarmee?quote:Op maandag 2 september 2013 00:22 schreef Hesitater het volgende:
I need help please!
(2x/x+2) - (2x-4/(x+2)^2) + (2-x/x-2)
Nee vriend, de derde breuk = -1quote:Op maandag 2 september 2013 00:32 schreef wiskundenoob het volgende:
Ik zou de eerste en derde breuk eerst bij elkaar brengen
Dat is een rekenregel.quote:Op maandag 2 september 2013 00:30 schreef Hesitater het volgende:
het eerste wat je geschreven hebt snapte ik nog..
Maar aangezien ik drie breuken heb, gaat die formule dan nog steeds op?
Of zal ik dan eerst die derde breuk niet meerekenen?
Oh jah dat zag ik niet. Maar het kan wel.quote:Op maandag 2 september 2013 00:37 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Nee vriend, de derde breuk = -1
Je kwadrateert de noemer in de eerste breuk, dus doe je dezelfde vermenigvuldig toepassen op de teller.
Je weet dat -b/b = -1, dus dit kun je ook omzetten in een geschikte breuk.
Nee, hier maak je een fout. De tweede breuk is veel lastiger en zul je dus gebruiken om alle breuken samen te brengen.quote:Op maandag 2 september 2013 00:32 schreef wiskundenoob het volgende:
Ik zou de eerste en derde breuk eerst bij elkaar brengen
2-x = -(x-2)quote:Op maandag 2 september 2013 20:37 schreef Hesitater het volgende:
@ Amoeba, waarom doe je maal -1 bij de tweede en derde breuk (Stap (2))?
Vermenigvuldig met x. Of misbruik je daar nu x voor een maalteken?quote:Op maandag 2 september 2013 22:37 schreef Hesitater het volgende:
van 1/x+1/y naar 1+x/y ....? Dat snap ik niet..
Wat is dat?quote:Op maandag 2 september 2013 22:39 schreef Hesitater het volgende:
Nog ff voor de duidelijkheid:
Opgave: ((1/x) + (1/y)) x!!! (x+y)
Nee, beide 'uitkomsten' zijn fout. Stop het maar even in WolframAlpha.quote:Op maandag 2 september 2013 22:39 schreef Hesitater het volgende:
Nog ff voor de duidelijkheid:
Opgave: ((1/x) + (1/y))(x+y)
Mijn uitkomst: ((x+y)/xy)^2
Juiste uitkomst: ((x-y)^2/xy
Voortaan moet hij z'n uitwerking eens posten. Het lijkt allemaal vrij goed te gaan op dat kwadraat na.quote:Op maandag 2 september 2013 22:46 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, beide 'uitkomsten' zijn fout. Stop het maar even in WolframAlpha.
Heel basaal..quote:Op maandag 2 september 2013 22:56 schreef Hesitater het volgende:
Waar blijven die twee 1'en en waar komt die 2(xy)/xy vandaan..?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.dus f(√2/2 + i√2/2) = (√2/2 + i√2/2)/(√2/2 + i√2/2 + 1)2
= √2/2(1+i) / (√2/2(1+i+1/(√2/2))2
= √2/2(1+i) / (1/2(1+i+√2)2)
= √2(1+i) / (1+i√2)2
= √2(1+i) / (1 + i + √2 + i + -1 + i√2 + √2 + i√2 + 2)
= √2(1+i) / (2√2 + 2 + 2i + 2i√2)
= √2(1+i) / ((2+2i) + √2(2+2i))
= √2(1+i) / (2(1+i) + 2√2(1+i))
= √2/(2+2√2)
= √2/2 + 1/2
Waar zit mijn fout..?
[ Bericht 8% gewijzigd door Amoeba op 03-09-2013 23:09:53 ]Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
quote:Op dinsdag 3 september 2013 23:11 schreef thabit het volgende:
De "fout" zit 'm in het feit dat je met formules loopt te priegelen. Teken een plaatje, en de berekening wordt een stuk eenvoudiger.
quote:Op dinsdag 3 september 2013 23:04 schreef Amoeba het volgende:
Ik kom bij de volgende vraag op √2/2 + 1/2 uit, terwijl WolframAlpha zegt dat het antwoord 1-√2/2 is.
We hebben
f(z) = z/(z+1)2
Nu stellen we dat z = √2/2 + i√2/2
(De handgeschreven versie is in de spoiler te bewonderen!1/(a+b) ≠ 1/a + 1/b.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.dus f(√2/2 + i√2/2) = (√2/2 + i√2/2)/(√2/2 + i√2/2 + 1)2
= √2/2(1+i) / (√2/2(1+i+1/(√2/2))2
= √2/2(1+i) / (1/2(1+i+√2)2)
= √2(1+i) / (1+i√2)2
= √2(1+i) / (1 + i + √2 + i + -1 + i√2 + √2 + i√2 + 2)
= √2(1+i) / (2√2 + 2 + 2i + 2i√2)
= √2(1+i) / ((2+2i) + √2(2+2i))
= √2(1+i) / (2(1+i) + 2√2(1+i))
= √2/(2+2√2)
= √2/2 + 1/2
Waar zit mijn fout..?HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
Dan zou ik dat nog maar eens extra oefenen. Het kán inderdaad algebraïsch, maar dat is misschien niet de beste en meest inzichtelijke manier om het te doen. Ik ga niet in een berg gepriegel proberen uit te vissen bij welk =-teken er iets fout gaat; dat laat ik over aan mensen met tijd te veel.quote:Op dinsdag 3 september 2013 23:16 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Dit is toch een probleem dat gewoon zuiver algebraïsch op te lossen is. Daarnaast is het vertalen van dit probleem naar een meetkundig probleem en dat nog eens oplossen niet mijn sterkste punt.
We moesten 1/z in het complexe vlak tekenen voor een willekeurig punt z (ongelijk aan 0), maar verder dan de bepaling van op welke lijn (als in argument van 1/z t.o.v. z) kwam ik niet.
Je gaat op het laatst de fout in, namelijk bij de herleiding vanquote:Op dinsdag 3 september 2013 23:16 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Dit is toch een probleem dat gewoon zuiver algebraïsch op te lossen is. Daarnaast is het vertalen van dit probleem naar een meetkundig probleem en dat nog eens oplossen niet mijn sterkste punt.
We moesten 1/z in het complexe vlak tekenen voor een willekeurig punt z (ongelijk aan 0), maar verder dan de bepaling van op welke lijn (als in argument van 1/z t.o.v. z) kwam ik niet.
Dit is wel heel erg sneu van me.quote:
Je eerste stuk over de modulus van z kon ik zo aantonen, maar dit niet.quote:
Wat je hier moet gaan doen, is een formule opstellen. Het verhaaltje vertelt hoe je dat moet doen.quote:Op woensdag 4 september 2013 12:01 schreef girlnextdoorr het volgende:
De remweg van een auto is de afstand die een auto nodig heeft om tot stilstand te komen.
Voor het berekenen van de remweg geldt de volgende vuistregel:
Deel de snelheid door 10 en vermenigvuldig de uitkomst met zichzelf.
De remweg in meters is 3/4 deel van deze uitkomst.
Een auto heeft een remweg van 12 meter.
Wat was zijn snelheid?
...... km/u
a-n = 1/anquote:
Als je kijkt naar meting A, dan betekent die ± 3 km/u dat je er drie kilometer per uur naast mag zitten. Bij 80 km/u betekent dat dus: tussen 77 en 83 km/u. De waarde 78 km/u valt daar binnen, dus binnen de foutmarge. Je kunt nu zelf wel nagaan welke meting buiten de foutmarge valt.quote:Op woensdag 4 september 2013 16:43 schreef girlnextdoorr het volgende:
In de tweede kolom staan waarden met meetfouten. In de derde kolom staan waarden die wel of niet binnen de foutmarge vallen. Welke meting valt buiten de foutmarge?
Nee, dit klopt al niet. Arg(z + 1) stelt de hoek voor die de halve rechte vanuit de oorsprong door het beeldpunt van z + 1 maakt met de positieve reële as, niet de sinus van die hoek. Deze (rotatie)hoek is uiteraard slechts bepaald tot op een geheel veelvoud van 2π. Om toch te kunnen werken met een eenduidige waarde voor het argument van een complex getal z heeft men bedacht dat een halve slag in wijzerzin of in tegenwijzerzin voldoende is om het gehele complexe vlak te kunnen bestrijken, en gebruikt men vaak de unieke waarde van het argument op het interval (−π, π]. Deze waarde noemt men wel de hoofdwaarde van het argument. Met name door Amerikaanse auteurs wordt deze aangeduid met Arg(z), dus met een hoofdletter A, terwijl arg(z) met een kleine letter a dan staat voor de algemene waarde van het argument van z dat slechts bepaald is tot op een geheel veelvoud van 2π. Er zijn echter ook auteurs die deze notaties nu juist omwisselen en dus arg(z) gebruiken voor de hoofdwaarde van het argument van z en Arg(z) voor de verzameling van alle waarden van het argument van z. Ik zal hier echter de Amerikaanse conventie hanteren en dus Arg(z) gebruiken als aanduiding voor de hoofdwaarde van het argument van z op het interval (−π, π].quote:Op woensdag 4 september 2013 11:40 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Je eerste stuk over de modulus van z kon ik zo aantonen, maar dit niet.
arg(z+1) = sin(φ) = Im(z+1)/|z+1|
toch?
Dan is het meting C?quote:Op woensdag 4 september 2013 16:54 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Als je kijkt naar meting A, dan betekent die ± 3 km/u dat je er drie kilometer per uur naast mag zitten. Bij 80 km/u betekent dat dus: tussen 77 en 83 km/u. De waarde 78 km/u valt daar binnen, dus binnen de foutmarge. Je kunt nu zelf wel nagaan welke meting buiten de foutmarge valt.
Ik neem aan dat er een plaatje van een weegschaal of iets dergelijks gegeven is?quote:Op woensdag 4 september 2013 17:08 schreef girlnextdoorr het volgende:
Een weegschaal laat het verband zien tussen het gewicht van de rode blikken en de gele blikken. Het gewicht van de rode blikken en de gele blikken is niet gelijk. Wat is de verhouding tussen het gewicht van een geel blik en het gewicht van een rood blik?
... staat tot .....
Dat klopt.quote:
Wat denk je zelf?quote:Op woensdag 4 september 2013 18:06 schreef girlnextdoorr het volgende:
Drie mensen tellen het aantal vlinders in een vlindertuin.
Ze tellen gemiddeld 240 vlinders.
Tim telt 233 vlinders. Zijn meting valt buiten de foutmarge.
Kim telt 245 vlinders. Zijn meting valt binnen de foutmarge.
Wat is de foutmarge? Rond af op een decimaal
......%
5quote:Op woensdag 4 september 2013 18:08 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Ik neem aan dat er een plaatje van een weegschaal of iets dergelijks gegeven is?
http://imageshack.us/photo/my-images/9/7ac9.png/ (copy/paste deze link)
[..]
Dat klopt.
[..]
Wat denk je zelf?
Kijk eens goed naar je plaatje van de balans. Je hebt links twee gele blikken en één rood blik, en rechts één geel blik en drie rode blikken. Nu kun je zowel links als rechts één geel blik en één rood blik wegnemen, en de balans zal dan uiteraard in evenwicht blijven. Wat is nu je conclusie?quote:
dat 2 rode blikken gelijk is aan 1 gele blik?quote:Op woensdag 4 september 2013 18:34 schreef Riparius het volgende:
[..]
Kijk eens goed naar je plaatje van de balans. Je hebt links twee gele blikken en één rood blik, en rechts één geel blik en drie rode blikken. Nu kun je zowel links als rechts één geel blik en één rood blik wegnemen, en de balans zal dan uiteraard in evenwicht blijven. Wat is nu je conclusie?
Inderdaad. Iets nauwkeuriger: het gewicht van één geel blik is gelijk aan het gewicht van twee rode blikken, dus het gewicht van één geel blik verhoudt zich tot het gewicht van één rood blik als 2 : 1.quote:Op woensdag 4 september 2013 18:38 schreef girlnextdoorr het volgende:
[..]
dat 2 rode blikken gelijk is aan 1 gele blik?
dus het antwoord is 1 staat tot 2. Super bedankt!quote:Op woensdag 4 september 2013 18:40 schreef Riparius het volgende:
[..]
Inderdaad. Iets nauwkeuriger: het gewicht van één geel blik is gelijk aan het gewicht van twee rode blikken.
Er werd gevraagd naar de verhouding van de gewichten van geel staat tot rood, en die verhouding is 2 staat tot 1, de volgorde is hier van belang!quote:Op woensdag 4 september 2013 18:42 schreef girlnextdoorr het volgende:
[..]
dus het antwoord is 1 staat tot 2. Super bedankt!
Ik moet toe geven je legt het simpeler en makkelijker uit dan mijn rekendocent.
Nee.quote:Op woensdag 4 september 2013 18:50 schreef girlnextdoorr het volgende:
In de tabel staan de verkoopcijfers van een type auto per land en per jaar.
De auto verscheen in 2003 nieuw op de markt.
Met hoeveel procent steeg het aantal verkochte auto's in Europa tussen 2004 en 2005
Ik heb dan alles opgeteld van 2004 en 2005.
In de tabel staan de verkoopcijfers van een type auto per land en per jaar.
De auto verscheen in 2003 nieuw op de markt.
Met hoeveel procent steeg het aantal verkochte auto's in Europa tussen 2004 en 2005
Ik heb dan alles opgeteld van 2004 en 2005.
2004 = 8000
2005 = 18000
8000/10000*100 = 80%
Klopt het wat ik doe?
Laat nu eerst maar eens je eigen uitwerking zien. Het is natuurlijk niet de bedoeling om FOK te gebruiken als een soort huiswerkmachine, want dan leer je niks.quote:Op woensdag 4 september 2013 19:03 schreef girlnextdoorr het volgende:
Een onderzoeker wil weten hoe leerlingen naar school gaan.
Zij ondervraagt de klassen 4h1 en 4h2.
In klas 4h1 zitten 25 leerlingen.
In klas 4h2 zitten 24 leerlingen.
In klas 4h2 gaan meer leerlingen met de bus dan in klas 4h1.
Hoeveel leerlingen meer?
http://imageshack.us/photo/my-images/22/4zn1.png/ (copy/paste deze link)
Inderdaad. Deze vraag kon je dus best zelf beantwoorden.quote:Op woensdag 4 september 2013 19:03 schreef girlnextdoorr het volgende:
Ik had 0,16*25=4 voor klas 4h1 en bij klas 4h2 24*0,25=6
2 leerlingen meer gaan er met de bus.
Snap ik.quote:Op woensdag 4 september 2013 17:17 schreef Riparius het volgende:
Nee, dit klopt al niet. Arg(z + 1) stelt de hoek voor die de halve rechte vanuit de oorsprong door het beeldpunt van z + 1 maakt met de positieve reële as, niet de sinus van die hoek. Deze (rotatie)hoek is uiteraard slechts bepaald tot op een geheel veelvoud van 2π. Om toch te kunnen werken met een eenduidige waarde voor het argument van een complex getal z heeft men bedacht dat een halve slag in wijzerzin of in tegenwijzerzin voldoende is om het gehele complexe vlak te kunnen bestrijken, en gebruikt men vaak de unieke waarde van het argument op het interval (−π, π]. Deze waarde noemt men wel de hoofdwaarde van het argument. Met name door Amerikaanse auteurs wordt deze aangeduid met Arg(z), dus met een hoofdletter A, terwijl arg(z) met een kleine letter a dan staat voor de algemene waarde van het argument van z dat slechts bepaald is tot op een geheel veelvoud van 2π. Er zijn echter ook auteurs die deze notaties nu juist omwisselen en dus arg(z) gebruiken voor de hoofdwaarde van het argument van z en Arg(z) voor de verzameling van alle waarden van het argument van z. Ik zal hier echter de Amerikaanse conventie hanteren en dus Arg(z) gebruiken als aanduiding voor de hoofdwaarde van het argument van z op het interval (−π, π].
Zoals aangegeven wordt alles een stuk duidelijker als je een plaatje tekent. Teken een cartesisch assenstelsel dat het complexe vlak representeert en geef hierin de beeldpunten aan van de getallen 0, 1, z en z + 1, waarbij z = ½√2 + i·½√2. Merk nu op dat |z| = 1 zodat het beeldpunt van z op de eenheidscirkel ligt, en dat Arg(z) = ∠(1,0,z) = π/4. De beeldpunten van 0,1, (z + 1) en z vormen de hoekpunten van een parallellogram daar immers (z + 1) de som is van z en 1, en tevens de hoekpunten van een ruit, daar |z| = 1. In een ruit delen de diagonalen de hoeken die zij verbinden middendoor, zodat we dus hebben
Arg(z + 1) = ∠(1,0,z+1) = ½·∠(1,0,z) = ½·Arg(z) = ½·¼π = π/8
Dit ook nadat ik een tekening had gemaakt.quote:Op woensdag 4 september 2013 17:17 schreef Riparius het volgende:
Ook zijn in een parallellogram aanliggende hoekenparen supplementair, zodat we dus hebben
∠(0,1,z+1) = π − ∠(1,0,z) = π − ¼π = ¾π
Volgens de cosinusregel hebben we nu voor de driehoek gevormd door de beeldpunten van 0, 1, (z + 1)
|z + 1|2 = |1|2 + |(z + 1) − 1|2 −2·|1|·|(z + 1) − 1|·cos(¾π)
en daar uiteraard |(z + 1) − 1| = |z| = 1 en cos(¾π) = −½√2 geeft dit
|z + 1|2 = 1 + 1 − 2·(−½√2) = 2 + √2
Hier had ik wel even complexe e-machten voor nodig, maar dat was ook maar een regel. Helder.quote:Op woensdag 4 september 2013 17:17 schreef Riparius het volgende:
zodat |(z + 1)2| = 2 + √2. Ook is Arg((z + 1)2) = 2·Arg(z + 1) = π/4. Aangezien tevens |z| = 1 en Arg(z) = π/4 kunnen we nu direct zeggen dat
(z + 1)2/z = (2 + √2)
Logisch. Het is een inkoppertje dat ik het gisteren fout deed ja. Ik kon me 's ochtends wel serieus 3x voor m'n kop slaan dat ik die fout nog maak.quote:Op woensdag 4 september 2013 17:17 schreef Riparius het volgende:
en ook
z/(z + 1)2 = 1/(2 + √2) = (2 − √2)/(4 − 2) = 1 − ½√2
Takk.quote:
We hebben van mijn rekendocent soort gelijken rekenopdrachten gekregen die in de toets voorkomen volgende week. Voor de rest hebben we niet eens uitleg gekregen. Ik gebruik FOK omdat ik hier niet alleen het antwoord krijg maar ook goed uitleg.quote:Op woensdag 4 september 2013 19:06 schreef Riparius het volgende:
[..]
Laat nu eerst maar eens je eigen uitwerking zien. Het is natuurlijk niet de bedoeling om FOK te gebruiken als een soort huiswerkmachine, want dan leer je niks.
Welk handboek gebruiken jullie?quote:Op woensdag 4 september 2013 20:09 schreef girlnextdoorr het volgende:
[..]
We hebben van mijn rekendocent soort gelijken rekenopdrachten gekregen die in de toets voorkomen volgende week. Voor de rest hebben we niet eens uitleg gekregen. Ik gebruik FOK omdat ik hier niet alleen het antwoord krijg maar ook goed uitleg.
Niet echt: het quotiënt van twee complexe getallen ongelijk aan nul met dezelfde hoofdwaarde van het argument is reëel en positief en gelijk aan het quotiënt van de moduli van die complexe getallen.quote:Op woensdag 4 september 2013 20:03 schreef Amoeba het volgende:
Hier had ik wel even complexe e-machten voor nodig, maar dat was ook maar een regel. Helder.
Jazeker, daar maakte ik ook gebruik vanquote:Op woensdag 4 september 2013 20:18 schreef Riparius het volgende:
[..]
Niet echt: het quotiënt van twee complexe getallen ongelijk aan nul met dezelfde hoofdwaarde van het argument is reëel en positief en gelijk aan het quotiënt van de moduli van die complexe getallen.
Dan kun je ons vast wat van dat 'digitale handboek' laten zien. Theorie die je niet begrijpt, etc. etc.quote:Op woensdag 4 september 2013 20:18 schreef girlnextdoorr het volgende:
[..]
Dit jaar met geen. Alles gaat digitaal.
Gebruik voortaan voor je plaatjes imgur (aanbevolen) of tinypic. Imageshack werkt niet op FOK! om de een of andere duistere reden.quote:Op woensdag 4 september 2013 20:17 schreef girlnextdoorr het volgende:
Vijf werknemers meten hoelang ze onderweg zijn van hun huis naar kantoor. Elk 500 meter noteren ze de tijd. In de grafiek zie je de resultaten van de werknemers. Wat was de gemiddelde snelheid van de langzaamste werknemer?
.... km/u
http://imageshack.us/photo/my-images/62/mw5v.png/ (copy/paste deze link)
Het digitale handboek bestaat alleen uit opgaves die we elke week moeten maken voor huiswerk. Er staat helaas geen theorie.quote:Op woensdag 4 september 2013 20:26 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Dan kun je ons vast wat van dat 'digitale handboek' laten zien. Theorie die je niet begrijpt, etc. etc.
http://imgur.com/w1ntKboquote:Op woensdag 4 september 2013 20:28 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Gebruik voortaan voor je plaatjes imgur (aanbevolen) of tinypic. Imageshack werkt niet op FOK! om de een of andere duistere reden.
Wel nu, wat was de traagste werknemer? Je moet goed beseffen dat de traagste werknemer ook de grootste afstand afgelegd kan hebben. Immers, afstand zegt niets over de snelheid, en daar wordt naar gevraagd. Anders gezegd:
Welke werknemer heeft de laagste (gemiddelde) snelheid?
De grafiek is een beetje tricky, omdat hier de tijd is aangegeven langs de verticale as. Dat betekent dus: hoe steiler de grafiek van een werknemer, des te meer tijd heeft die werknemer gebruikt voor het afleggen van een bepaalde afstand. Dus, de steilste curve hoort bij de langzaamste werknemer, en dat is kennelijk Jessica.quote:Op woensdag 4 september 2013 20:17 schreef girlnextdoorr het volgende:
Vijf werknemers meten hoelang ze onderweg zijn van hun huis naar kantoor. Elk 500 meter noteren ze de tijd. In de grafiek zie je de resultaten van de werknemers. Wat was de gemiddelde snelheid van de langzaamste werknemer?
.... km/u
http://imageshack.us/photo/my-images/62/mw5v.png/ (copy/paste deze link)
Snelheid is gedefinieerd als de verandering van de afstand in een tijdsinterval.quote:
Daar weet jij helemaal niets van. Wie weet moest ze wel heel nodig de sanitaire voorzieningen in haar residentie utiliseren en ging ze daarom sneller lopen.quote:Op woensdag 4 september 2013 20:41 schreef Riparius het volgende:
Als je het verloop van de rode lijn van Jessica bekijkt, dan zie je dat ze het grootste stuk van de route (vanaf haar kantoor op 5 km afstand van huis tot 1,5 km van huis) met een constante snelheid aflegt. Maar als dichter bij huis komt wordt ze kennelijk enthousiaster en gaat ze op het stuk van 1,5 tot 1 km van huis sneller lopen (curve verloopt minder steil). En, de laatste kilometer loopt ze nóg iets sneller (curve nog iets minder steil).
Nee, daar weet ik inderdaad niets van. Maar misschien werd ze werd geënthousiasmeerd door haar aandrang (hoewel dat niet verstandig is). Of ze realiseerde zich plotseling dat haar favoriete TV-programma op het punt stond te beginnen, weet jij veel? In ieder geval kun je 'enthousiaster' opvatten als 'sneller gaan wandelen' en bezwaarlijk als 'langzamer gaan wandelen', dus ik zie het probleem niet zo. Zie het maar als een didactisch gemotiveerde woordkeus.quote:Op woensdag 4 september 2013 20:44 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Daar weet jij helemaal niets van. Wie weet moest ze wel heel nodig de sanitaire voorzieningen in haar residentie utiliseren en ging ze daarom sneller lopen.
Ik vind dat we haar motivatie om sneller te gaan wandelen buiten beschouwing moeten laten daar wij daar geen zinnig woord over kunnen zeggen.quote:Op woensdag 4 september 2013 21:11 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, daar weet ik inderdaad niets van. Maar misschien werd ze werd geënthousiasmeerd door haar aandrang (hoewel dat niet verstandig is). Of ze realiseerde zich plotseling dat haar favoriete TV-programma op het punt stond te beginnen, weet jij veel? In ieder geval kun je 'enthousiaster' opvatten als 'sneller gaan wandelen' en bezwaarlijk als 'langzamer gaan wandelen', dus ik zie het probleem niet zo. Zie het maar als een didactisch gemotiveerde woordkeus.
Die had ik ook buiten beschouwing gelaten, ik zei hierboven in mijn uitleg voor girlnextdoor alleen dat ze kennelijk enthousiaster werd op het laatste stuk van de route. Alleen maak jij dan vervolgens een probleem van mijn woordkeuze.quote:Op woensdag 4 september 2013 21:15 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ik vind dat we haar motivatie om sneller te gaan wandelen buiten beschouwing moeten laten daar wij daar geen zinnig woord over kunnen zeggen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is voor mij (en voor anderen) zo goed als onleesbaar, en dat niet vanwege het feit dat het plaatje gekanteld is maar vanwege de beroerde resolutie. Als je antwoord verwacht op je vraag zul je toch echt iets duidelijkers moeten posten.quote:
Je maakt al een fout bij het kwadrateren van 3c3/2a2b−3quote:Op woensdag 4 september 2013 22:25 schreef Hesitater het volgende:
Je tip heb ik al toegepast als het goed is...
en de allerlaatste twee moet een 4 zijn zie ik net... (2a^4b^-6))
Nee.quote:Op woensdag 4 september 2013 22:45 schreef Hesitater het volgende:
1. 9c6
2. 4a4b9...?
3. (9c6)/(4a4b9)
En wat denk je?quote:Op donderdag 5 september 2013 10:26 schreef girlnextdoorr het volgende:
In Noord-Holland wordt een fietstocht georganiseerd. De deelnemers starten in Alkmaar.Tussen elk dorp ligt een afstand van 41/2 km. Marcel fiets rechtsom via St. Pancras. Hij rijdt twee keer zo snel als Tineke.Tineke fiets linksom via Oudorp. Tineke fietst linksom via Oudorp. Marcel fiets bij het dorp Waarland. Waar is Tineke op dat moment?
http://imgur.com/Qrfi7Aw
In Noord-Holland wordt een fietstocht georganiseerd. De deelnemers starten in Alkmaar.Tussen elk dorp ligt een afstand van 41/2 km. Marcel fiets rechtsom via St. Pancras. Hij rijdt twee keer zo snel als Tineke.Tineke fiets linksom via Oudorp. Tineke fietst linksom via Oudorp. Marcel fiets bij het dorp Waarland. Waar is Tineke op dat moment?quote:
http://imgur.com/Qrfi7Awquote:
Die hele kilometers zijn ja niet nodig.quote:Op donderdag 5 september 2013 11:46 schreef Amoeba het volgende:
Je weet dat geldt:
2vtineke = vmarcel
Marcel heeft 6*4.5 km = 27km afgelegd. Dus heeft Tineke 27/2 = 13.5 km afgelegd.
13.5 / 4.5 = 3
Dus Tineke is 3 dorpen verder, dit is inderdaad Hensbroek.
Kun je in het vervolg structureel je uitwerkingen posten? Dan kunnen we je wijzen op fouten of zeggen dat je het juiste antwoord hebt. Dit topic is primair niet bedoeld om je vragen te lozen om ze door anderen op te laten lossen, we zijn Malle Pietje niet.
Hmm ja, je hebt gelijk. Maakt mijn antwoord uiteraard niet minder juist.quote:Op donderdag 5 september 2013 17:50 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Die hele kilometers zijn ja niet nodig.
Enige dat je moet weten is dat als henk 2 doet, tineke 1 verder is.
Maar zitten hier basisschoolleerlingen op fok?
Ik zou eerst uitwerken wat de uitdrukkingen boven en onder de deelstreep opleveren. Dat zijn namelijk ook beuken. Daarna idd die breukenregel.quote:Op donderdag 5 september 2013 18:38 schreef Hesitater het volgende:
[ afbeelding ]
Is het handig om te beginnen met: a/b : (c/d)-2 = a/b · c2/d2
of (a/b)-2s = 1/(a/b)2 ....?
Delen door een getal p ≠ 0 is hetzelfde als vermenigvuldigen met de inverse p−1. Bepaal dus eerst de inverse van de noemer van je breuk, dat isquote:Op donderdag 5 september 2013 18:59 schreef Hesitater het volgende:
Kun je er eentje als voorbeeld nemen? Ik weet niet zo goed wat ik met al die verschillende breuken beginnen moet..
Dat van die inverse hadden ze je op de lagere school moeten leren. Immers, als je vroeger door een breuk moest delen, dus bijvoorbeeldquote:Op donderdag 5 september 2013 19:32 schreef Hesitater het volgende:
Ik snap hem.
Maar was zelf nooit op die inverse gekomen, is er een andere manier om het zonder die inverse te doen?
Nee, twee getallen die elkaars inverse zijn hebben 1 als product:quote:En de inverse van (-1/2) is -2, moet ik dat zo denken: -1 maal 2 = -2 ..?
Mooi. Wat krijg je nu als uitkomst van opgave die je hierboven postte?quote:Op donderdag 5 september 2013 22:19 schreef Hesitater het volgende:
Dankje! Het is nu een stuk helderder geworden
Ik kom op (1/16)x4y3quote:
Inderdaad, je hebt gelijk. Ik heb het verkeerd overgenomen van de vorige pagina in dit topic. Scheelt een factor 64 en dus krijgen we inderdaad 64/16 = 4. Goed opgemerkt!quote:Op vrijdag 6 september 2013 14:56 schreef Hesitater het volgende:
ehh..
die eerste breuk (-1/2)3 moet tot de macht -3 zijn
Dit is juist, ja. Maar bedenk ook dat je hier handig kunt werken met negatieve exponenten omdat bijvoorbeeld (y/x)2 = y2/x2 = y2x−2.quote:Op vrijdag 6 september 2013 18:38 schreef Hesitater het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe ik hem ook bewerk ik kom er niet uittttt, ik ben begonnen met dat gezamenlijke kwadraat bij beide apart te doen: (-x-3y-3)2/(2(x2/y2))2
is dit de juiste eerste stap?
Je zou uiteindelijk uit moeten komen op ¼·x−2y−10, kijk maar.quote:Op vrijdag 6 september 2013 18:50 schreef Hesitater het volgende:
Dat is inderdaad wat ik vervolgens gedaan heb, dan kom ik op dit:
(-x-3y-3)/(2(x2y-2)
Niet jammer, want als dat wel zo zou zijn leerde je er niets van en dat zou pas echt jammer zijn. En zo moeilijk is het toch allemaal niet? Je hebt hierboven wel x en y omgewisseld in de noemer, dat moet je uiteraard niet doen.quote:Op vrijdag 6 september 2013 19:11 schreef Hesitater het volgende:
Jammer dat de uitwerking er niet bij staat
Die is toch een post voor in de analen van dit topic. Of in de OP. Riparius die een foutje maakt. :pquote:Op vrijdag 6 september 2013 15:17 schreef Riparius het volgende:
[..]
Inderdaad, je hebt gelijk. Ik heb het verkeerd overgenomen van de vorige pagina in dit topic. Scheelt een factor 64 en dus krijgen we inderdaad 64/16 = 4. Goed opgemerkt!
Je suggestie is wat onsmakelijk. Ik hoop dat je annalen bedoelde. En ja, ik maak fouten. Alleen zien jullie die meestal niet omdat ik dingen vaak eerst op papier uitwerk en controleer voordat ik iets post. Zo ook hier, maar ik had het verkeerd overgenomen van een voorgaande pagina van dit topic zoals ik al heb opgemerkt.quote:Op vrijdag 6 september 2013 20:50 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Die is toch een post voor in de analen van dit topic. Of in de OP. Riparius die een foutje maakt. :p
Het is wel eens eerder voorgekomen.quote:Op vrijdag 6 september 2013 20:50 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Die is toch een post voor in de analen van dit topic. Of in de OP. Riparius die een foutje maakt. :p
Nee, je in de teller krijg je geen + maar *, als je vermenigvuldigt met wortel(a)*wortel(b). In de noemer moet je dan gebruiken dat a(b+c)=ab+ac. Jij doet zoiets als a(b+c) = ab + c, en dat is dus fout.quote:Op zaterdag 7 september 2013 00:03 schreef Hesitater het volgende:
Ik moet de noemer rationaal maken:
[ afbeelding ]
Dan doe ik toch teller en noemer maal Wortel a en Wortel B, dan krijg ik teller: Wortel a + Wortel b en noemer a+b ...?
De methode is hier om gebruik te maken van het merkwaardig product (identiteit)quote:Op zaterdag 7 september 2013 00:03 schreef Hesitater het volgende:
Ik moet de noemer rationaal maken:
[ afbeelding ]
Dan doe ik toch teller en noemer maal Wortel a en Wortel B, dan krijg ik teller: Wortel a + Wortel b en noemer a+b ...?
20c per km klopt. Bij 200km moet je nog 120 erbij optellen. Dat zijn de constante kosten.quote:Op zaterdag 7 september 2013 15:40 schreef girlnextdoorr het volgende:
In de grafiek zie je een verband tussen het aantal gereden kilometers en de gemaakte kosten. Met welk bedrag nemen de kosten per kilometer toe?
200 km = ¤40
1 km = ¤0,20
Is het antwoord ¤0,20 per kilometer goed?
http://tinypic.com/r/10iguus/5
Als ik die 120 bij 200 km doe krijg ikquote:Op zaterdag 7 september 2013 15:52 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
20c per km klopt. Bij 200km moet je nog 120 erbij optellen. Dat zijn de constante kosten.
Nee. Dit is wat tricky. Je kunt (binnen de reële getallen) alleen vierkantswortels hebben van niet-negatieve getallen, en de waarde van zo'n vierkantswortel is ook altijd niet-negatief (dus: positief of nul).quote:Op zaterdag 7 september 2013 15:17 schreef Hesitater het volgende:
[ afbeelding ]
Als ik begin met: = -a2n/2 klopt dit dan?
Er staat daar een n-de machtswortel, geen vierkantswortel.quote:Op zaterdag 7 september 2013 15:17 schreef Hesitater het volgende:
[ afbeelding ]
Als ik begin met: = -a2n/2 klopt dit dan?
Nou je het zegt, ja. Maar ik kan het op mijn schermpje nauwelijks zien. En ze heeft me op het verkeerde been gezet met de exponent 2n/2. Moet ze toch echt duidelijkere plaatjes posten. Uiteraard heb je danquote:Op zaterdag 7 september 2013 17:10 schreef randomo het volgende:
[..]
Er staat daar een n-de machtswortel, geen vierkantswortel.
De n valt inderdaad bijna weg, ik vraag me af of ze hem zelf wel gezien heeft.quote:Op zaterdag 7 september 2013 17:19 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nou je het zegt, ja. Maar ik kan het op mijn schermpje nauwelijks zien. En ze heeft me op het verkeerde been gezet met de exponent 2n/2. Moet ze toch echt duidelijkere plaatjes posten. Uiteraard heb je dan
n√((−a)2n) = (−a)2 = a2
Ik zie dat je bijna vier jaar geleden al te kennen hebt gegeven geneeskunde te willen gaan doen en dat je enkele minuten (!) later alweer van gedachten was veranderd en ruslandkunde wilde gaan doen. Je doet je nick dus wel eer aan.quote:Op zaterdag 7 september 2013 19:31 schreef Hesitater het volgende:
Hahaha! Ik had hem inderdaad zelf ook niet gezien!
Duidelijker kan ik de plaatsjes niet maken want dit is gewoon een printscreen van het opgavenblad
Het mag. De kans dat je ooit face to face met hem praat is weliswaar groter dan 0, maar de kans dat je weet dat je face to face met hem praat is wel 0. Uit ervaring weet ik dat hij nog luistert ook.quote:Op zaterdag 7 september 2013 22:34 schreef Hesitater het volgende:
En ik wil je niet met mijn levensverhaal lastigvallen, maar ik doe mijn naam zeker eer aan!
is er.
Je rekenmachine kent de formules van Euler en De Moivre niet en rekent intern maar met een beperkte nauwkeurigheid, dus krijg je afrondingsfouten.quote:Op zondag 8 september 2013 19:04 schreef Rezania het volgende:
Ik heb . Als ik het invoer op Wolfram Alpha krijg ik gewoon het goede antwoord, namelijk 1. Maar als ik het intyp op mijn TI-84 krijg ik . Weet iemand hoe ik op mijn rekenmachine gewoon 1 kan krijgen? Ik heb hem al op a+bi gezet, maar dan krijg ik nog steeds dat antwoord.
Ah, nou ja, dan maar gewoon uit het hoofd.quote:Op zondag 8 september 2013 20:05 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je rekenmachine kent de formules van Euler en De Moivre niet en rekent intern maar met een beperkte nauwkeurigheid, dus krijg je afrondingsfouten.
Je snapt niet dat 10^-11 bijna 0 ?quote:Op zondag 8 september 2013 20:52 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ah, nou ja, dan maar gewoon uit het hoofd.
Natuurlijk snap ik dat wel, maar ik vind het altijd moeilijk om te bepalen vanaf wanneer een variabele irrelevant is omdat hij zo klein is.quote:Op zondag 8 september 2013 20:57 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Je snapt niet dat 10^-11 bijna 0 ?
Juist, en dat is dus een prima argument tegen het gebruik van de rekenmachine voor wiskundige opgaven met een exacte uitkomst.quote:Op zondag 8 september 2013 21:00 schreef Rezania het volgende:
[..]
Natuurlijk snap ik dat wel, maar ik vind het altijd moeilijk om te bepalen vanaf wanneer een variabele irrelevant is omdat hij zo klein is.
Ik gebruik de rekenmachine enkel om sporadisch wat te controleren, geen zorgen. Maar dan weet ik dus ook gelijk dat ik in dit soort gevallen niet hoef te proberen.quote:Op zondag 8 september 2013 21:04 schreef Riparius het volgende:
[..]
Juist, en dat is dus een prima argument tegen het gebruik van de rekenmachine voor wiskundige opgaven met een exacte uitkomst.
Waarom heb je hier een GR voor nodig?quote:Op zondag 8 september 2013 21:12 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik gebruik de rekenmachine enkel om sporadisch wat te controleren, geen zorgen. Maar dan weet ik dus ook gelijk dat ik in dit soort gevallen niet hoef te proberen.
Het kan nog eenvoudiger: 2 + 0 + 1 + 3 = 6, dus 2013 is een drievoud en dus is (e⅔πi)−2013 een macht van (e⅔πi)3 = 1.quote:Op maandag 9 september 2013 01:06 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Waarom heb je hier een GR voor nodig?
2013*2/3 = 1342, dit is even dus een veelvoud van 2, ofwel e^(1342πi) = 1
Waarom heeft niemand mij die trucjes ooit geleerdquote:Op maandag 9 september 2013 01:24 schreef Riparius het volgende:
[..]
Het kan nog eenvoudiger: 2 + 0 + 1 + 3 = 6, dus 2013 is een drievoud en dus is (e⅔πi)−2013 een macht van (e⅔πi)3 = 1.
Dat moet je aan de politiek vragen, niet aan mij.quote:Op maandag 9 september 2013 01:27 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Waarom heeft niemand mij die trucjes ooit geleerd
Daar gaan we weer hoor.quote:Op maandag 9 september 2013 01:30 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat moet je aan de politiek vragen, niet aan mij.
Inderdaad. Je kan het vergelijken van wiskunde tot op zekere hoogte vergelijken met het leren van hardlopen. In het begin is het loodzwaar, door te trainen past je lichaam zich aan en gaat het op een gegeven moment vanzelf en gemakkelijk en ga je het hardlopen zelfs leuk vinden. Ook wiskunde leer je niet vanzelf, je moet soms tig keer bepaalde theorie lezen en tussendoor oefeningen maken om iets goed te begrijpen, en om automatismes te ontwikkelen. Het grafische rekenmachientje maakt het mogelijk om dit oefenproces te vermijden. De meeste mensen kiezen graag de weg van de minste weerstand, zij gebruiken dan ook graag dat grafische rekenmachientje met als gevolg dat ze niet datgene leren wat ze zouden moeten leren.quote:Op zondag 8 september 2013 21:04 schreef Riparius het volgende:
[..]
Juist, en dat is dus een prima argument tegen het gebruik van de rekenmachine voor wiskundige opgaven met een exacte uitkomst.
Wat die goede wiskundeboeken betreft over stof die vroeger werd onderwezen en nu niet meer: die boeken hoeven niet meer geschreven te worden want die zijn (vroeger) al geschreven. Ik kan je aanraden eens (flink) wat tijd uit te trekken voor het doornemen van dit blog van een persoon die anoniem wenst te blijven maar die niettemin naast veel persoonlijke anekdotes ook veel zinnigs heeft te zeggen over het onderwijs van vroeger. En om aan eventuele speculaties maar meteen een eind te maken: ik ben niet de persoon achter dit blog en ik ken deze persoon ook niet, maar ik kan me vinden in veel van wat hij schrijft. Een ware Fundgrube voor titels en besprekingen van (goede) oudere boeken met name op het gebied van de exacte vakken.quote:Op maandag 9 september 2013 03:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ben blij dat ik van Riparius nog wat heb geleerd maar ik merk wel dat het minder beklijft doordat ik het niet heb hoeven toe te passen. Eigenlijk zou iemand eens een goed wiskundeboek voor Nederlanders (vooral Nederlandse jongeren) moeten schrijven wat ook ingaat op de stof die vroeger wel nog werd gedoceerd.
Voor de buitenstaanders.quote:met die clicker dus Bram!
Dat deed ik met opzet niet omdat ik niet het hele antwoord weg wilde geven.quote:Op maandag 9 september 2013 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je zou het ook algebraïsch kunnen oplossen, dan ben je minder afhankelijk van je inzicht, al zou je dit wel moeten zien.
2x + y = x + 3y
x = 2y
Bron van dit plaatje?
Prima! Dat is ook hoe ik het normaal gesproken doe. (ik was voordat jij reageerde van plan om als aanwijzing te geven om na te gaan wat overeenkomstig is op beide schalen).quote:Op maandag 9 september 2013 15:59 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Dat deed ik met opzet niet omdat ik niet het hele antwoord weg wilde geven.
Ik ben er niet om haar huiswerk te maken.
Ja, jij zou dat idee moeten hebben. Heb je nu echt zo'n slecht geheugen of zo weinig interesse dat je nu al weer vergeten bent dat ik je deze opgave nog geen vijf dagen geleden hier al heb uitgelegd?quote:Op maandag 9 september 2013 15:53 schreef girlnextdoorr het volgende:
Een weegschaal laat het verband zien tussen het gewicht van de rode blikken en de gele blikken. Het gewicht van de rode blikken en de gele blikken is niet gelijk. Bekijk de balans en vul het juiste getal in.
Drie gele blikken zijn even zwaar als ... rode blikken.
http://i43.tinypic.com/2lmuhxt.png
Iemand enig idee?
quote:Op maandag 9 september 2013 16:10 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja, jij zou dat idee moeten hebben. Heb je nu echt zo'n slecht geheugen of zo weinig interesse dat je nu al weer vergeten bent dat ik je deze opgave nog geen vijf dagen geleden hier al heb uitgelegd?
De vragenstelster is een zij. En je had beter even het topic door kunnen lezen, ik heb dit haar 5 dagen geleden al uitgelegd, en toen gaf ze aan het te hebben begrepen.quote:Op maandag 9 september 2013 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Prima! Dat is ook hoe ik het normaal gesproken doe. (ik was voordat jij reageerde van plan om als aanwijzing te geven om na te gaan wat overeenkomstig is op beide schalen).
Abstractie maakt het juist niet voor iedereen inzichtelijker. Abstraheren komt bij sommige pubers pas na wat stappen in het ontdekkend leren.quote:Op maandag 9 september 2013 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Prima! Dat is ook hoe ik het normaal gesproken doe. (ik was voordat jij reageerde van plan om als aanwijzing te geven om na te gaan wat overeenkomstig is op beide schalen).
Ik ging er echter van uit dat hij met het wegstrepen van de overeenkomstige blikken al zag/ziet wat hij van mij kan aflezen. Dat is immers in essentie wat ik doe, alleen schrijf ik het op terwijl jij het laat zien.
Dat zien is volgens mij overtuigender, ik wilde er even op wijzen hoe je het jezelf gemakkelijker kan maken met dit hele kleine beetje abstractie.
Dus bij elke poging om iemand op weg te helpen, moet men eerst het hele topic doorlezen?quote:Op maandag 9 september 2013 16:13 schreef Riparius het volgende:
[..]
De vragenstelster is een zij. En je had beter even het topic door kunnen lezen, ik heb dit haar 5 dagen geleden al uitgelegd, en toen gaf ze aan het te hebben begrepen.
Nee, ik lees nooit eerst het hele topic terug. Hoeft ook niet, want dat zit in grote lijnen in mijn geheugen. En als een vragensteller (c.q. stelster) dan binnen enkele dagen weer met precies dezelfde vraag aan komt die ik eerder al heb uitgelegd, dan valt dat uiteraard direct op. Ik heb overigens ook wel eens een opmerking gemaakt over iemand die na drie jaar nog eens met dezelfde vragen uit precies hetzelfde boek kwam aanzetten. Als je van plan bent mensen hier met vragen te helpen dan is het uiteraard zinnig om het topic een beetje bij te houden.quote:Op maandag 9 september 2013 16:15 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Abstractie maakt het juist niet voor iedereen inzichtelijker. Abstraheren komt bij sommige pubers pas na wat stappen in het ontdekkend leren.
[..]
Dus bij elke poging om iemand op weg te helpen, moet men eerst het hele topic doorlezen?
Nogal een rigoureus idee om dubbele uitleg te voorkomen
Macht der gewoonte aangezien de meeste mensen die hier reageren een jongen/man zijn.quote:
Bij mij kwam het naar aanleiding van een concrete opgave, ik herinner me nog welke opgave, ineens bleek voor mij het nut daarvan waardoor ik er aandacht voor kreeg.quote:Op maandag 9 september 2013 16:15 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Abstractie maakt het juist niet voor iedereen inzichtelijker. Abstraheren komt bij sommige pubers pas na wat stappen in het ontdekkend leren.
Ik ging er niet van uit dat iemand voor zo'n simpele vraag een tweede keer die vraag zou stellen.quote:Dus bij elke poging om iemand op weg te helpen, moet men eerst het hele topic doorlezen?
Nogal een rigoureus idee om dubbele uitleg te voorkomen
Dat ben ik niet van plan, want daar heb ik de tijd niet voor (over). Sporadisch iemand helpen is haalbaar, structureel volgen niet.quote:Op maandag 9 september 2013 16:23 schreef Riparius het volgende:
[..]
Als je van plan bent mensen hier met vragen te helpen dan is het uiteraard zinnig om het topic een beetje bij te houden.
Schrijf dit liever niet zo op. Je kunt de notatie van Lagrange gebruiken, dus:quote:Op maandag 9 september 2013 16:27 schreef Dermatologiquement het volgende:
Hallo ik heb een vraagje over differentiëren van log naar 2e afgeleide:
Standaard regel:
aLog(X) --> 1 / ( x * ln (a))
Dit klopt niet. Maar maak het jezelf niet zo moeilijk, gebruik dat 7log(x2) = 2·7log(x) (voor x > 0).quote:Mijn voorbeeld:
7Log(X2) Klopt het dan dat het dit wordt: 2 / (x2 * ln (7))
Ik heb dan dus de kettingregel ook nog toegepast.
quote:Vervolgens wil ik dit nog een keer differentiëren maar dan loop ik even vast, wil eerst ook even zeker weten dat de eerst goed is !
En terecht, want het kan ook gewoon toevallig zijn dat een waarde vlakbij een integer of mooie wiskundige constante uitkomt. Zie ook: http://mathworld.wolfram.com/AlmostInteger.html, met enkele voorbeelden van expressies die bijna op een geheel getal uitkomen.quote:Op zondag 8 september 2013 21:00 schreef Rezania het volgende:
[..]
Natuurlijk snap ik dat wel, maar ik vind het altijd moeilijk om te bepalen vanaf wanneer een variabele irrelevant is omdat hij zo klein is.
Nee, niet doen. Opmerkelijk genoeg maak je dezelfde denkfout als DefinitionX een tijdje terug in dit topic.quote:Op maandag 9 september 2013 17:40 schreef Dermatologiquement het volgende:
Okay duidelijk, dan wordt het dus f'(x) = 2 / (x * ln (7)))
Vervolgens wil ik dit nog een keer differentieren, dan kan ik de ketting en product regel pakken right?
Nee, dit gaat (weer) niet goed. Je doet net alsof 2/C gelijk is aan C/2 en dat is uiteraard niet zo. Verder vergeet je helemaal dat die x in de noemer staat. Je hebtquote:Op maandag 9 september 2013 18:38 schreef Dermatologiquement het volgende:
Er staat dus in wezen: 2 / (x * ln7) = 2 / (x * C) => f(x) = 0,5Cx
f'(x) = 0,5 C
=> 0,5 ln7
Ik ben trouwens wel benieuwd naar een link naar deze post.quote:Op maandag 9 september 2013 16:23 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, ik lees nooit eerst het hele topic terug. Hoeft ook niet, want dat zit in grote lijnen in mijn geheugen. En als een vragensteller (c.q. stelster) dan binnen enkele dagen weer met precies dezelfde vraag aan komt die ik eerder al heb uitgelegd, dan valt dat uiteraard direct op. Ik heb overigens ook wel eens een opmerking gemaakt over iemand die na drie jaar nog eens met dezelfde vragen uit precies hetzelfde boek kwam aanzetten. Als je van plan bent mensen hier met vragen te helpen dan is het uiteraard zinnig om het topic een beetje bij te houden.
Het zat toch niet helemaal goed in mijn geheugen en ik heb dat soort dingen uiteraard ook niet in mijn database. Het was 'slechts' twee jaar. Maar goed, u vraagt en wij draaien. Hier. Ook altijd leuk om dan eventuele uitvluchten van zo iemand te lezen.quote:Op maandag 9 september 2013 21:27 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ik ben trouwens wel benieuwd naar een link naar deze post.
Dat is correct. Wel zelf afgeleid met pen en papier hoop ik en niet met behulp van een GR, computerprogramma of WolframAlpha?quote:
Nee. Aangezien het een geneste quantor is, raad ik je aan de regel in meerdere stappen toe te passen.quote:Op maandag 9 september 2013 23:17 schreef spacer730 het volgende:
Klopt het dat equivalent is met ? (Volgens mij is het in overeenstemming met DeMorgan's rule, maar ik weet het niet zeker aangezien het een geneste quantor is)
Ik weet niet wat de algemene regel is. Ik ken de regel namelijk alleen voor het geval er één quantor is, maar ik heb wel een vermoeden voor geneste quantoren nu ik weet dat mijn voorgaande suggestie niet klopt. equivalent met ?quote:Op maandag 9 september 2013 23:39 schreef thabit het volgende:
[..]
Nee. Aangezien het een geneste quantor is, raad ik je aan de regel in meerdere stappen toe te passen.
Ja, zo klopt het.quote:Op maandag 9 september 2013 23:56 schreef spacer730 het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de algemene regel is. Ik ken de regel namelijk alleen voor het geval er één quantor is, maar ik heb wel een vermoeden voor geneste quantoren nu ik weet dat mijn voorgaande suggestie niet klopt. equivalent met ?
Het motto "U vraagt, wij draaien" is er een om hoog in het vaandel te hebben.quote:Op maandag 9 september 2013 21:54 schreef Riparius het volgende:
[..]
Het zat toch niet helemaal goed in mijn geheugen en ik heb dat soort dingen uiteraard ook niet in mijn database. Het was 'slechts' twee jaar. Maar goed, u vraagt en wij draaien. Hier. Ook altijd leuk om dan eventuele uitvluchten van zo iemand te lezen.
Ja met deze uitleg maakt het intuïtief ook sense, bedankt!quote:Op dinsdag 10 september 2013 00:05 schreef thabit het volgende:
[..]
Ja, zo klopt het.
Geneste quantoren werken in principe hetzelfde als één quantor, alleen dan meerdere keren achter elkaar. Als Q en Q' quantoren zijn en f(x,y) een formule is, dan is QxQ'y:f(x,y) hetzelfde als Qx:g(x), met g(x) gelijk aan Q'y:f(x,y).
Zo kun je inzien dat
equivalent is met
Dat pas je nog een keer toe en dan krijg je:
En nog een laatste keer keer:
Dit hoort bij opgave 2.4.6 cquote:Op dinsdag 10 september 2013 00:09 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Het motto "U vraagt, wij draaien" is er een om hoog in het vaandel te hebben.
Moest even zoeken in het volgende topic in de reeks (beste uitvinding ooit, reeksen), ziekenhuisklant , als je vaste klant bij het ziekenhuis bent kun je net zo goed studeren.
En Spacer, met Verzamelingenleer bezig? We hebben woensdag pas college in dat vak, of had je de opgaven van week 1 nog niet af? Ergo, met welke opgave ben je bezig omdat ik dit vraagstuk niet herken.
Oh zo. We hadden t/m opgave 2.4.5 uitgewerkt, dus deze moeten wij ook nog. Zullen we straks na Lineaire Algebra wel doen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 00:18 schreef spacer730 het volgende:
[..]
Ja met deze uitleg maakt het intuïtief ook sense, bedankt!
[..]
Dit hoort bij opgave 2.4.6 c
Dank je voor deze uitleg, nu is het volstrekt helder.quote:Op dinsdag 10 september 2013 00:05 schreef thabit het volgende:
[..]
Ja, zo klopt het.
Geneste quantoren werken in principe hetzelfde als één quantor, alleen dan meerdere keren achter elkaar. Als Q en Q' quantoren zijn en f(x,y) een formule is, dan is QxQ'y:f(x,y) hetzelfde als Qx:g(x), met g(x) gelijk aan Q'y:f(x,y).
Zo kun je inzien dat
equivalent is met
Dat pas je nog een keer toe en dan krijg je:
En nog een laatste keer keer:
Zet een van de e machten eens aan de andere kant.quote:Op dinsdag 10 september 2013 16:06 schreef CapnIzzy het volgende:
Zal wel een heel domme vraag zijn, maar ik kom niet uit: 3x-3x-2=24. Waarbij je dus de waarde van x moet vinden. Hoe los je zo'n vergelijking op als je de 2 delen met machten van elkaar moet aftrekken?
e machten?quote:Op dinsdag 10 september 2013 16:13 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Zet een van de e machten eens aan de andere kant.
Hoe doe je dat bij 24 dan?quote:
Die laat je staan?quote:
3x = 24 +3x-2quote:Op dinsdag 10 september 2013 16:18 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Die laat je staan?
3^(x-2) kan je het beste aan de andere kant zetten.
Dan zie je daarna vast wel wat je kan doen.
Ja en dan wil je dus 1 van de x'en weg hebben.quote:
Bekende opgave die ik jaren geleden ook al eens voorbij heb zien komen: jouw docent heeft kennelijk ook niet veel inspiratie om zelf eens iets anders te bedenken.quote:Op dinsdag 10 september 2013 16:06 schreef CapnIzzy het volgende:
Zal wel een heel domme vraag zijn, maar ik kom niet uit: 3x - 3x-2 = 24. Waarbij je dus de waarde van x moet vinden. Hoe los je zo'n vergelijking op als je de 2 delen met machten van elkaar moet aftrekken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |