abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130865598
4x4y3
:)
pi_130866198
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 22:25 schreef Hesitater het volgende:
4x4y3
:)
Ik kom op (1/16)x4y3

(−1/2)3 · (3/4)2 · (2/3)2 · (−2) = (−1/8) · 9/16 · 4/9 · (−2) = 9/16 · 4/9 · 1/4 = 1/16

[ Bericht 15% gewijzigd door Riparius op 05-09-2013 22:44:57 ]
pi_130883356
ehh..

die eerste breuk (-1/2)3 moet tot de macht -3 zijn
pi_130883390
nu kom je op die 4 als het goed is
pi_130883959
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 14:56 schreef Hesitater het volgende:
ehh..

die eerste breuk (-1/2)3 moet tot de macht -3 zijn
Inderdaad, je hebt gelijk. Ik heb het verkeerd overgenomen van de vorige pagina in dit topic. Scheelt een factor 64 en dus krijgen we inderdaad 64/16 = 4. Goed opgemerkt!
pi_130890669


Hoe ik hem ook bewerk ik kom er niet uittttt, ik ben begonnen met dat gezamenlijke kwadraat bij beide apart te doen: (-x-3y-3)2/(2(x2/y2))2

is dit de juiste eerste stap?
pi_130890899
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 18:38 schreef Hesitater het volgende:
[ afbeelding ]

Hoe ik hem ook bewerk ik kom er niet uittttt, ik ben begonnen met dat gezamenlijke kwadraat bij beide apart te doen: (-x-3y-3)2/(2(x2/y2))2

is dit de juiste eerste stap?
Dit is juist, ja. Maar bedenk ook dat je hier handig kunt werken met negatieve exponenten omdat bijvoorbeeld (y/x)2 = y2/x2 = y2x−2.
pi_130891048
Dat is inderdaad wat ik vervolgens gedaan heb, dan kom ik op dit:

(-x-3y-3)/(2(x2y-2)
pi_130891434
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 18:50 schreef Hesitater het volgende:
Dat is inderdaad wat ik vervolgens gedaan heb, dan kom ik op dit:

(-x-3y-3)/(2(x2y-2)
Je zou uiteindelijk uit moeten komen op ¼·x−2y−10, kijk maar.
pi_130891810
Jammer dat de uitwerking er niet bij staat :(
pi_130894309
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 19:11 schreef Hesitater het volgende:
Jammer dat de uitwerking er niet bij staat :(
Niet jammer, want als dat wel zo zou zijn leerde je er niets van en dat zou pas echt jammer zijn. En zo moeilijk is het toch allemaal niet? Je hebt hierboven wel x en y omgewisseld in de noemer, dat moet je uiteraard niet doen.

We hebben

((−x−3y−3)/(2(y2x−2))2 = (−½·x−3·y−3·y−2·x2)2 = (−½·x−1·y−5)2 = ¼·x−2·y−10.
  vrijdag 6 september 2013 @ 20:50:42 #212
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_130896242
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 15:17 schreef Riparius het volgende:

[..]

Inderdaad, je hebt gelijk. Ik heb het verkeerd overgenomen van de vorige pagina in dit topic. Scheelt een factor 64 en dus krijgen we inderdaad 64/16 = 4. Goed opgemerkt!
Die is toch een post voor in de analen van dit topic. Of in de OP. Riparius die een foutje maakt. :p
kloep kloep
pi_130896533
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2013 20:50 schreef Borizzz het volgende:

[..]

Die is toch een post voor in de analen van dit topic. Of in de OP. Riparius die een foutje maakt. :p
Je suggestie is wat onsmakelijk. Ik hoop dat je annalen bedoelde. En ja, ik maak fouten. Alleen zien jullie die meestal niet omdat ik dingen vaak eerst op papier uitwerk en controleer voordat ik iets post. Zo ook hier, maar ik had het verkeerd overgenomen van een voorgaande pagina van dit topic zoals ik al heb opgemerkt.
  vrijdag 6 september 2013 @ 20:58:40 #214
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_130896668
Oeps n vergeten inderdaad. En zeker: op papier uitwerken is het beste. Een van de slogans van math4all.nl. Ken je die website?
kloep kloep
pi_130899086
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2013 20:50 schreef Borizzz het volgende:

[..]

Die is toch een post voor in de analen van dit topic. Of in de OP. Riparius die een foutje maakt. :p
Het is wel eens eerder voorgekomen.

SES / [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic
pi_130906197
Ik moet de noemer rationaal maken:


Dan doe ik toch teller en noemer maal Wortel a en Wortel B, dan krijg ik teller: Wortel a + Wortel b en noemer a+b ...?
pi_130906361
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 00:03 schreef Hesitater het volgende:
Ik moet de noemer rationaal maken:
[ afbeelding ]

Dan doe ik toch teller en noemer maal Wortel a en Wortel B, dan krijg ik teller: Wortel a + Wortel b en noemer a+b ...?
Nee, je in de teller krijg je geen + maar *, als je vermenigvuldigt met wortel(a)*wortel(b). In de noemer moet je dan gebruiken dat a(b+c)=ab+ac. Jij doet zoiets als a(b+c) = ab + c, en dat is dus fout.

Hint: gebruik (a+b)(a-b)=a²-b².
pi_130906419
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 00:03 schreef Hesitater het volgende:
Ik moet de noemer rationaal maken:
[ afbeelding ]

Dan doe ik toch teller en noemer maal Wortel a en Wortel B, dan krijg ik teller: Wortel a + Wortel b en noemer a+b ...?
De methode is hier om gebruik te maken van het merkwaardig product (identiteit)

(p + q)(p − q) = p2 − q2

Als je dus teller en noemer van de breuk vermenigvuldigt met

√a − √b

dan krijg je in de noemer

(√a + √b)(√a − √b) = (√a)2 − (√b)2 = a − b
pi_130906450
Oooooh ja! Gesnopen :)
pi_130917439


Als ik begin met: = -a2n/2 klopt dit dan?
pi_130918080
Er staat wel een min in de wortel weet niet of dat zomaar kan.
pi_130918135
In de grafiek zie je een verband tussen het aantal gereden kilometers en de gemaakte kosten. Met welk bedrag nemen de kosten per kilometer toe?

200 km = ¤40
1 km = ¤0,20

Is het antwoord ¤0,20 per kilometer goed?

http://tinypic.com/r/10iguus/5
pi_130918329
http://imgur.com/pSH8zID

Een sportwinkel hanteert de bovenstaande maattabel voor zijn kleding.
Mark heeft zichzelf opgemeten:

- Lengte: 1,82 m
- Borstomvang: 122 cm
- Taille 106 cm
- Heupomvang 121 cm
- Beenlengte 84 cm

Mark zoekt een sportjack. Welke maat jack kan hij het beste kopen?
Kies uit S,M,L,XL,2XL of 3XL

Ik heb als antwoord 3XL gedaan. Klopt dat?
pi_130918376
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 18:25 schreef girlnextdoorr het volgende:

[..]

5
Klopt het antwoord 5?
pi_130918586
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 15:40 schreef girlnextdoorr het volgende:
In de grafiek zie je een verband tussen het aantal gereden kilometers en de gemaakte kosten. Met welk bedrag nemen de kosten per kilometer toe?

200 km = ¤40
1 km = ¤0,20

Is het antwoord ¤0,20 per kilometer goed?

http://tinypic.com/r/10iguus/5
20c per km klopt. Bij 200km moet je nog 120 erbij optellen. Dat zijn de constante kosten.
pi_130918745
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2013 15:52 schreef wiskundenoob het volgende:

[..]

20c per km klopt. Bij 200km moet je nog 120 erbij optellen. Dat zijn de constante kosten.
Als ik die 120 bij 200 km doe krijg ik

320 km = ¤40
1 km = 0,125
Dan veranderd het antwoord van ¤0,20 cent naar ¤0,125
Doe ik het dan wel zo goed of moet ik die ¤0,20 als mijn antwoord houden?
pi_130918811
Huh neee
pi_130918880
Het blijft 0,20 per km.

Als je 1km rijdt dan is het 0,20+120 = 120,20
Formule: 120 + 0,20*km
pi_130919058
110/250/310/450/510/650
Wat is de mediaan van deze getallenreeks?
310+450=760
760/2 = 380
Klopt het zo?
pi_130919310
De remweg van een auto is de afstand die een auto nodig heeft om tot stilstand te komen. Voor het berekenen van de remweg geldt de volgende vuistregel:
Deel de snelheid door 10 en vermenigvuldig de uitkomst met zichzelf. De remweg in meter is 3/4 deel van deze uitkomst.
Een auto heeft een remweg van 12 meter. Was was zijn snelheid? .... km/u.

40/10=4
4*4=16
16/4*3=12
12 km/u
Klopt het zo?
pi_130920028
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 15:17 schreef Hesitater het volgende:
[ afbeelding ]

Als ik begin met: = -a2n/2 klopt dit dan?
Nee. Dit is wat tricky. Je kunt (binnen de reële getallen) alleen vierkantswortels hebben van niet-negatieve getallen, en de waarde van zo'n vierkantswortel is ook altijd niet-negatief (dus: positief of nul).

Nu is (−a)2n (waarin n een natuurlijk getal voorstelt) een even macht van (−a), en die is altijd niet-negatief, vanwege de regel min maal min geeft plus, dus dat zit wel goed.

Maar, voor de vierkantswortel uit (−a)2n zijn er nu verschillende uitkomsten, afhankelijk van de waarde van n en eventueel ook afhankelijk van de waarde van a.

Als n even is, dan is (−a)n zeker niet negatief, en dan hebben we inderdaad

√((−a)2n) = (−a)n

Maar als n oneven is, dan wordt het lastiger, want dan kan (−a)n ook negatief zijn, namelijk als a positief is. Dan hebben we dus

√((−a)2n) = −(−a)n

Is daarentegen n oneven maar a negatief of nul, dan is (−a)n niet-negatief (nul of positief) en dan heb je dus weer

√((−a)2n) = (−a)n

Je ziet dus dat je zonder nadere gegevens over n en a niet kunt weten hoe je √((−a)2n) moet herschrijven.
pi_130920935
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 15:17 schreef Hesitater het volgende:
[ afbeelding ]

Als ik begin met: = -a2n/2 klopt dit dan?
Er staat daar een n-de machtswortel, geen vierkantswortel.
pi_130921228
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 17:10 schreef randomo het volgende:

[..]

Er staat daar een n-de machtswortel, geen vierkantswortel.
Nou je het zegt, ja. Maar ik kan het op mijn schermpje nauwelijks zien. En ze heeft me op het verkeerde been gezet met de exponent 2n/2. Moet ze toch echt duidelijkere plaatjes posten. Uiteraard heb je dan

n√((−a)2n) = (−a)2 = a2
pi_130921386
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 17:19 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nou je het zegt, ja. Maar ik kan het op mijn schermpje nauwelijks zien. En ze heeft me op het verkeerde been gezet met de exponent 2n/2. Moet ze toch echt duidelijkere plaatjes posten. Uiteraard heb je dan

n√((−a)2n) = (−a)2 = a2
De n valt inderdaad bijna weg, ik vraag me af of ze hem zelf wel gezien heeft.
Het geval wat jij uitlegt is natuurlijk veel interessanter en leerzamer :)
pi_130925016
Hahaha! Ik had hem inderdaad zelf ook niet gezien!
Duidelijker kan ik de plaatsjes niet maken want dit is gewoon een printscreen van het opgavenblad :)
pi_130925718
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 19:31 schreef Hesitater het volgende:
Hahaha! Ik had hem inderdaad zelf ook niet gezien!
Duidelijker kan ik de plaatsjes niet maken want dit is gewoon een printscreen van het opgavenblad :)
Ik zie dat je bijna vier jaar geleden al te kennen hebt gegeven geneeskunde te willen gaan doen en dat je enkele minuten (!) later alweer van gedachten was veranderd en ruslandkunde wilde gaan doen. Je doet je nick dus wel eer aan.

Maar goed, ik neem niet aan dat je wiskunde nodig hebt om een opleiding ruslandkunde te gaan volgen, dus ligt de gedachte voor de hand dat je - na een meerjarige winterslaap - nu eindelijk weet wat je wil en een wiskunde deficiëntie weg probeert te werken. Ik heb echter de indruk dat je niet erg doelgericht bezig bent. Misschien kun je daarom beter even aangeven welk aanvullend examen of welke toelatingstoets je precies wil gaan doen en welk studiemateriaal je daarvoor gebruikt.
pi_130930748
Hahaha je hebt je research gedaan.
Dat van Ruslandkunde was dus een grote grap, een studie die ik zou doen als ik nergens geen rekening mee hoefde te houden (arbeitsmarkt blabla).
Maar de Geneeskundedroom heb ik laten varen ja...Helaas.

En ik wil je niet met mijn levensverhaal lastigvallen, maar ik doe mijn naam zeker eer aan!
Begin over een maandje met Chemische Techniek omdat Biomedisch niet genoeg uitdaging was!
En aangezien ik wiskunde A gedaan heb (helaas!!!!!), valt de wiskunde me zwaar, maar de motivatie is er.
pi_130930799
En hetgeen waar ik mee bezig ben is gewoon een opgavenblad met allerlei verschillende opgaves waar ik een beetje probeer in te komen, heb aankomende week een intensieve Wiskunde cursus, hoop dat het wat oplevert!
pi_130931304
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 22:34 schreef Hesitater het volgende:


En ik wil je niet met mijn levensverhaal lastigvallen, maar ik doe mijn naam zeker eer aan!
is er.
Het mag. De kans dat je ooit face to face met hem praat is weliswaar groter dan 0, maar de kans dat je weet dat je face to face met hem praat is wel 0. Uit ervaring weet ik dat hij nog luistert ook.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2013 22:52:31 ]
pi_130950720
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 15:46 schreef girlnextdoorr het volgende:

[..]

Klopt het antwoord 5?
iemand?
pi_130956884
Ik heb \frac{1}{(e^{ \frac{2}{3} \cdot \pi \cdot i})^{2013}}. Als ik het invoer op Wolfram Alpha krijg ik gewoon het goede antwoord, namelijk 1. Maar als ik het intyp op mijn TI-84 krijg ik 1+1,16^{-11} \cdot i. Weet iemand hoe ik op mijn rekenmachine gewoon 1 kan krijgen? Ik heb hem al op a+bi gezet, maar dan krijg ik nog steeds dat antwoord.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_130959036
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 19:04 schreef Rezania het volgende:
Ik heb \frac{1}{(e^{ \frac{2}{3} \cdot \pi \cdot i})^{2013}}. Als ik het invoer op Wolfram Alpha krijg ik gewoon het goede antwoord, namelijk 1. Maar als ik het intyp op mijn TI-84 krijg ik 1+1,16^{-11} \cdot i. Weet iemand hoe ik op mijn rekenmachine gewoon 1 kan krijgen? Ik heb hem al op a+bi gezet, maar dan krijg ik nog steeds dat antwoord.
Je rekenmachine kent de formules van Euler en De Moivre niet en rekent intern maar met een beperkte nauwkeurigheid, dus krijg je afrondingsfouten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 08-09-2013 20:13:13 ]
pi_130962011
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 20:05 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je rekenmachine kent de formules van Euler en De Moivre niet en rekent intern maar met een beperkte nauwkeurigheid, dus krijg je afrondingsfouten.
Ah, nou ja, dan maar gewoon uit het hoofd. :P
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_130962389
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 20:52 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ah, nou ja, dan maar gewoon uit het hoofd. :P
Je snapt niet dat 10^-11 bijna 0 ?
pi_130962658
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 20:57 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Je snapt niet dat 10^-11 bijna 0 ?
Natuurlijk snap ik dat wel, maar ik vind het altijd moeilijk om te bepalen vanaf wanneer een variabele irrelevant is omdat hij zo klein is.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_130963029
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 21:00 schreef Rezania het volgende:

[..]

Natuurlijk snap ik dat wel, maar ik vind het altijd moeilijk om te bepalen vanaf wanneer een variabele irrelevant is omdat hij zo klein is.
Juist, en dat is dus een prima argument tegen het gebruik van de rekenmachine voor wiskundige opgaven met een exacte uitkomst.
pi_130963580
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 21:04 schreef Riparius het volgende:

[..]

Juist, en dat is dus een prima argument tegen het gebruik van de rekenmachine voor wiskundige opgaven met een exacte uitkomst.
Ik gebruik de rekenmachine enkel om sporadisch wat te controleren, geen zorgen. Maar dan weet ik dus ook gelijk dat ik in dit soort gevallen niet hoef te proberen.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_130975221
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 21:12 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ik gebruik de rekenmachine enkel om sporadisch wat te controleren, geen zorgen. Maar dan weet ik dus ook gelijk dat ik in dit soort gevallen niet hoef te proberen.
Waarom heb je hier een GR voor nodig?

2013*2/3 = 1342, dit is even dus een geheel veelvoud van 2, ofwel e^(1342πi) = 1

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2013 01:25:05 ]
pi_130975499
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2013 01:06 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Waarom heb je hier een GR voor nodig?

2013*2/3 = 1342, dit is even dus een veelvoud van 2, ofwel e^(1342πi) = 1
Het kan nog eenvoudiger: 2 + 0 + 1 + 3 = 6, dus 2013 is een drievoud en dus is (e⅔πi)−2013 een macht van (e⅔πi)3 = 1.
pi_130975545
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 01:24 schreef Riparius het volgende:

[..]

Het kan nog eenvoudiger: 2 + 0 + 1 + 3 = 6, dus 2013 is een drievoud en dus is (e⅔πi)−2013 een macht van (e⅔πi)3 = 1.
Waarom heeft niemand mij die trucjes ooit geleerd :?
pi_130975582
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2013 01:27 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Waarom heeft niemand mij die trucjes ooit geleerd :?
Dat moet je aan de politiek vragen, niet aan mij.
pi_130975605
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 01:30 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat moet je aan de politiek vragen, niet aan mij.
Daar gaan we weer hoor.
pi_130976397
Hij heeft natuurlijk gelijk. Vanuit de politiek is besloten om twee denkniveaus van wiskunde te hanteren op het HAVO en het VWO: A en C vs. B en D. Vanuit de politiek is besloten om een centraal examen te gebruiken, dit centrale examen te gemakkelijk te maken en een rekenmachientje toe te staan bij het centrale examen, ook nog een die grafisch is. Vanuit de politiek is besloten om de salarissen van de leraren vrij te geven, om de salarissen te ontkoppelen van het opleidingsniveau. Vanuit de politiek is besloten om toe te staan dat een tweedegraadsleraar lesgeeft aan leerlingen die slimmer zijn dan die leraar (dat geldt natuurlijk niet voor alle tweedegraadsleraren alvorens mensen zich op hun teentjes getrapt voelen).

Zo'n centraal examen is een dubbelsnijdend zwaard. Het voordeel is dat een bepaald niveau is gegarandeerd, het ririsco is dat het een niveauverlagende invloed krijgt doordat dit tevens het streefniveau wordt en doordat de schoolboekjes hierop worden aangepast.

Ik ben blij dat ik van Riparius nog wat heb geleerd maar ik merk wel dat het minder beklijft doordat ik het niet heb hoeven toe te passen. Eigenlijk zou iemand eens een goed wiskundeboek voor Nederlanders (vooral Nederlandse jongeren) moeten schrijven wat ook ingaat op de stof die vroeger wel nog werd gedoceerd.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130976408
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 21:04 schreef Riparius het volgende:

[..]

Juist, en dat is dus een prima argument tegen het gebruik van de rekenmachine voor wiskundige opgaven met een exacte uitkomst.
Inderdaad. Je kan het vergelijken van wiskunde tot op zekere hoogte vergelijken met het leren van hardlopen. In het begin is het loodzwaar, door te trainen past je lichaam zich aan en gaat het op een gegeven moment vanzelf en gemakkelijk en ga je het hardlopen zelfs leuk vinden. Ook wiskunde leer je niet vanzelf, je moet soms tig keer bepaalde theorie lezen en tussendoor oefeningen maken om iets goed te begrijpen, en om automatismes te ontwikkelen. Het grafische rekenmachientje maakt het mogelijk om dit oefenproces te vermijden. De meeste mensen kiezen graag de weg van de minste weerstand, zij gebruiken dan ook graag dat grafische rekenmachientje met als gevolg dat ze niet datgene leren wat ze zouden moeten leren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130976456
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 03:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Ik ben blij dat ik van Riparius nog wat heb geleerd maar ik merk wel dat het minder beklijft doordat ik het niet heb hoeven toe te passen. Eigenlijk zou iemand eens een goed wiskundeboek voor Nederlanders (vooral Nederlandse jongeren) moeten schrijven wat ook ingaat op de stof die vroeger wel nog werd gedoceerd.
Wat die goede wiskundeboeken betreft over stof die vroeger werd onderwezen en nu niet meer: die boeken hoeven niet meer geschreven te worden want die zijn (vroeger) al geschreven. Ik kan je aanraden eens (flink) wat tijd uit te trekken voor het doornemen van dit blog van een persoon die anoniem wenst te blijven maar die niettemin naast veel persoonlijke anekdotes ook veel zinnigs heeft te zeggen over het onderwijs van vroeger. En om aan eventuele speculaties maar meteen een eind te maken: ik ben niet de persoon achter dit blog en ik ken deze persoon ook niet, maar ik kan me vinden in veel van wat hij schrijft. Een ware Fundgrube voor titels en besprekingen van (goede) oudere boeken met name op het gebied van de exacte vakken.
pi_130976749
Ik betwist nergens dat hij gelijk heeft, neen. Het wordt alleen een beetje een wekelijkse discussie zo.

Wat betreft het blog, ik zal vanmiddag even kijken of ik me een stukje kan inlezen. Eerst naar een hoorcollege Calculus en dan nog 2 uur interactief college o.i.d. (met die clicker dus Bram!), daarna nog een studentmentor bespreking ( :') ), en dan wacht er nog huiswerk van Lineaire Algebra volgens mij. Daarnaast ben ik nog gruwelijk moe van het ArenAconcert (Roger Waters) van gisteren. _O_

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2013 07:19:36 ]
pi_130987974
quote:
met die clicker dus Bram!
Voor de buitenstaanders.
Ze zijn aan die universiteit met een nieuwe vondst gekomen om studenten op kosten te jagen. Sinds vorig jaar moet elke student die vakken volgt die onder het Bachelorcollege vallen een clicker kopen voor 50-80 Euro. Wat is dat apparaatje? Het verzendt gekoppeld aan een ID-code een A, B, C, ... naar een draadloze ontvanger die op een computer is aangesloten.
Een simpel apparaatje dus waar je wel erg veel voor betaalt (kleine schaal, opgeleukte software). Het wordt alleen vrijwel nooit gebruikt en als het gebruikt wordt dan wordt het enkel gebruikt om te testen wat studenten hun mening is of wat volgens studenten het goede antwoord is. Daar heb je niet zo'n apparaatje voor nodig. Ik weet van 1 docent die het apparaatje vorig jaar gebruikte voor tussentoets.

Zo, nu weer over wiskunde.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130988407
Een weegschaal laat het verband zien tussen het gewicht van de rode blikken en de gele blikken. Het gewicht van de rode blikken en de gele blikken is niet gelijk. Bekijk de balans en vul het juiste getal in.

Drie gele blikken zijn even zwaar als ... rode blikken.

http://i43.tinypic.com/2lmuhxt.png

Iemand enig idee?
pi_130988459
Haal eens aan beide kanten van de weegschaal hetzelfde weg totdat je maar 1 kleur aan één kant overhoudt?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_130988526
Je zou het natuurlijk ook algebraïsch kunnen oplossen.
x = geel blik, y = rood blik
2x + y = x + 3y
x = 2y

Bron van dit plaatje?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130988563
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je zou het ook algebraïsch kunnen oplossen, dan ben je minder afhankelijk van je inzicht, al zou je dit wel moeten zien.
2x + y = x + 3y
x = 2y

Bron van dit plaatje?
Dat deed ik met opzet niet omdat ik niet het hele antwoord weg wilde geven.
Ik ben er niet om haar huiswerk te maken.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_130988598
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 15:59 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Dat deed ik met opzet niet omdat ik niet het hele antwoord weg wilde geven.
Ik ben er niet om haar huiswerk te maken.
Prima! Dat is ook hoe ik het normaal gesproken doe. (ik was voordat jij reageerde van plan om als aanwijzing te geven om na te gaan wat overeenkomstig is op beide schalen).
Ik ging er echter van uit dat hij met het wegstrepen van de overeenkomstige blikken al zag/ziet wat hij van mij kan aflezen. Dat is immers in essentie wat ik doe, alleen schrijf ik het op terwijl jij het laat zien. ;)
Dat zien is volgens mij overtuigender, ik wilde er even op wijzen hoe je het jezelf gemakkelijker kan maken met dit hele kleine beetje abstractie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130988888
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 15:53 schreef girlnextdoorr het volgende:
Een weegschaal laat het verband zien tussen het gewicht van de rode blikken en de gele blikken. Het gewicht van de rode blikken en de gele blikken is niet gelijk. Bekijk de balans en vul het juiste getal in.

Drie gele blikken zijn even zwaar als ... rode blikken.

http://i43.tinypic.com/2lmuhxt.png

Iemand enig idee?
Ja, jij zou dat idee moeten hebben. Heb je nu echt zo'n slecht geheugen of zo weinig interesse dat je nu al weer vergeten bent dat ik je deze opgave nog geen vijf dagen geleden hier al heb uitgelegd?
pi_130988910
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 16:10 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ja, jij zou dat idee moeten hebben. Heb je nu echt zo'n slecht geheugen of zo weinig interesse dat je nu al weer vergeten bent dat ik je deze opgave nog geen vijf dagen geleden hier al heb uitgelegd?
_O_
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_130988996
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Prima! Dat is ook hoe ik het normaal gesproken doe. (ik was voordat jij reageerde van plan om als aanwijzing te geven om na te gaan wat overeenkomstig is op beide schalen).

De vragenstelster is een zij. En je had beter even het topic door kunnen lezen, ik heb dit haar 5 dagen geleden al uitgelegd, en toen gaf ze aan het te hebben begrepen.
pi_130989065
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Prima! Dat is ook hoe ik het normaal gesproken doe. (ik was voordat jij reageerde van plan om als aanwijzing te geven om na te gaan wat overeenkomstig is op beide schalen).
Ik ging er echter van uit dat hij met het wegstrepen van de overeenkomstige blikken al zag/ziet wat hij van mij kan aflezen. Dat is immers in essentie wat ik doe, alleen schrijf ik het op terwijl jij het laat zien. ;)
Dat zien is volgens mij overtuigender, ik wilde er even op wijzen hoe je het jezelf gemakkelijker kan maken met dit hele kleine beetje abstractie.
Abstractie maakt het juist niet voor iedereen inzichtelijker. Abstraheren komt bij sommige pubers pas na wat stappen in het ontdekkend leren.
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 16:13 schreef Riparius het volgende:

[..]

De vragenstelster is een zij. En je had beter even het topic door kunnen lezen, ik heb dit haar 5 dagen geleden al uitgelegd, en toen gaf ze aan het te hebben begrepen.
Dus bij elke poging om iemand op weg te helpen, moet men eerst het hele topic doorlezen?
Nogal een rigoureus idee om dubbele uitleg te voorkomen
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_130989363
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 16:15 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Abstractie maakt het juist niet voor iedereen inzichtelijker. Abstraheren komt bij sommige pubers pas na wat stappen in het ontdekkend leren.

[..]

Dus bij elke poging om iemand op weg te helpen, moet men eerst het hele topic doorlezen?
Nogal een rigoureus idee om dubbele uitleg te voorkomen
Nee, ik lees nooit eerst het hele topic terug. Hoeft ook niet, want dat zit in grote lijnen in mijn geheugen. En als een vragensteller (c.q. stelster) dan binnen enkele dagen weer met precies dezelfde vraag aan komt die ik eerder al heb uitgelegd, dan valt dat uiteraard direct op. Ik heb overigens ook wel eens een opmerking gemaakt over iemand die na drie jaar nog eens met dezelfde vragen uit precies hetzelfde boek kwam aanzetten. Als je van plan bent mensen hier met vragen te helpen dan is het uiteraard zinnig om het topic een beetje bij te houden.
pi_130989458
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 16:13 schreef Riparius het volgende:

[..]

De vragenstelster is een zij.
Macht der gewoonte aangezien de meeste mensen die hier reageren een jongen/man zijn.


quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 16:15 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Abstractie maakt het juist niet voor iedereen inzichtelijker. Abstraheren komt bij sommige pubers pas na wat stappen in het ontdekkend leren.
Bij mij kwam het naar aanleiding van een concrete opgave, ik herinner me nog welke opgave, ineens bleek voor mij het nut daarvan waardoor ik er aandacht voor kreeg.

quote:
Dus bij elke poging om iemand op weg te helpen, moet men eerst het hele topic doorlezen?
Nogal een rigoureus idee om dubbele uitleg te voorkomen
Ik ging er niet van uit dat iemand voor zo'n simpele vraag een tweede keer die vraag zou stellen. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130989475
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 16:23 schreef Riparius het volgende:

[..]

Als je van plan bent mensen hier met vragen te helpen dan is het uiteraard zinnig om het topic een beetje bij te houden.
Dat ben ik niet van plan, want daar heb ik de tijd niet voor (over). Sporadisch iemand helpen is haalbaar, structureel volgen niet.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_130989507
Hallo ik heb een vraagje over differentiëren van log naar 2e afgeleide:

Standaard regel:
aLog(X) --> 1 / ( x * ln (a))

Mijn voorbeeld:

7Log(X2) Klopt het dan dat het dit wordt: 2 / (x2 * ln (7))

Ik heb dan dus de kettingregel ook nog toegepast.

Vervolgens wil ik dit nog een keer differentiëren maar dan loop ik even vast, wil eerst ook even zeker weten dat de eerst goed is :P !
pi_130989610
Je moet nog vermenigvuldigen met de afgeleide van x2 om de kettingregel toe te passen.
pi_130989903


[ Bericht 57% gewijzigd door Dermatologiquement op 09-09-2013 16:49:27 ]
pi_130990028
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 16:27 schreef Dermatologiquement het volgende:
Hallo ik heb een vraagje over differentiëren van log naar 2e afgeleide:

Standaard regel:
aLog(X) --> 1 / ( x * ln (a))
Schrijf dit liever niet zo op. Je kunt de notatie van Lagrange gebruiken, dus:

f(x) = alog(x) ⇒ f'(x) = 1/(x·ln(a))

of de notatie van Leibniz:

d(alog(x))/dx = 1/(x·ln(a))

quote:
Mijn voorbeeld:

7Log(X2) Klopt het dan dat het dit wordt: 2 / (x2 * ln (7))

Ik heb dan dus de kettingregel ook nog toegepast.
Dit klopt niet. Maar maak het jezelf niet zo moeilijk, gebruik dat 7log(x2) = 2·7log(x) (voor x > 0).
quote:
Vervolgens wil ik dit nog een keer differentiëren maar dan loop ik even vast, wil eerst ook even zeker weten dat de eerst goed is :P !
pi_130991854
Okay duidelijk, dan wordt het dus f'(x) = 2 / (x * ln (7)))

Vervolgens wil ik dit nog een keer differentieren, dan kan ik de ketting en product regel pakken right?
pi_130992443
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 21:00 schreef Rezania het volgende:

[..]

Natuurlijk snap ik dat wel, maar ik vind het altijd moeilijk om te bepalen vanaf wanneer een variabele irrelevant is omdat hij zo klein is.
En terecht, want het kan ook gewoon toevallig zijn dat een waarde vlakbij een integer of mooie wiskundige constante uitkomt. Zie ook: http://mathworld.wolfram.com/AlmostInteger.html, met enkele voorbeelden van expressies die bijna op een geheel getal uitkomen.
pi_130993276
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 17:40 schreef Dermatologiquement het volgende:
Okay duidelijk, dan wordt het dus f'(x) = 2 / (x * ln (7)))

Vervolgens wil ik dit nog een keer differentieren, dan kan ik de ketting en product regel pakken right?
Nee, niet doen. Opmerkelijk genoeg maak je dezelfde denkfout als DefinitionX een tijdje terug in dit topic.

Je zou moeten zien dat 2/ln(7) een constante is, dus wat krijg je dan?
pi_130993738
Er staat dus in wezen: 2 / (x * ln7) = 2 / (x * C) => f(x) = 0,5Cx

f'(x) = 0,5 C

=> 0,5 ln7
pi_130994160
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 18:38 schreef Dermatologiquement het volgende:
Er staat dus in wezen: 2 / (x * ln7) = 2 / (x * C) => f(x) = 0,5Cx

f'(x) = 0,5 C

=> 0,5 ln7
Nee, dit gaat (weer) niet goed. Je doet net alsof 2/C gelijk is aan C/2 en dat is uiteraard niet zo. Verder vergeet je helemaal dat die x in de noemer staat. Je hebt

f'(x) = (2/ln(7))·x−1

Nu jij weer. Bedenk dat je nu de tweede afgeleide van je oorspronkelijke functie f(x) wil bepalen, en dat je die aangeeft met f''(x).
pi_131002370
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 16:23 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nee, ik lees nooit eerst het hele topic terug. Hoeft ook niet, want dat zit in grote lijnen in mijn geheugen. En als een vragensteller (c.q. stelster) dan binnen enkele dagen weer met precies dezelfde vraag aan komt die ik eerder al heb uitgelegd, dan valt dat uiteraard direct op. Ik heb overigens ook wel eens een opmerking gemaakt over iemand die na drie jaar nog eens met dezelfde vragen uit precies hetzelfde boek kwam aanzetten. Als je van plan bent mensen hier met vragen te helpen dan is het uiteraard zinnig om het topic een beetje bij te houden.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar een link naar deze post.
pi_131003862
quote:
2s.gif Op maandag 9 september 2013 21:27 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Ik ben trouwens wel benieuwd naar een link naar deze post.
Het zat toch niet helemaal goed in mijn geheugen en ik heb dat soort dingen uiteraard ook niet in mijn database. Het was 'slechts' twee jaar. Maar goed, u vraagt en wij draaien. Hier. Ook altijd leuk om dan eventuele uitvluchten van zo iemand te lezen.
pi_131005549
f (x) = 7 log (x2)

f'(x) = 2 / (x * ln(7))

f"(x) = - 2 / (x2 * ln (7))

f'''(x) = 4 / (x3 * ln (7))


Hopla, zo is het WEL goed denk ik :) Merci
pi_131005837
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 22:23 schreef Dermatologiquement het volgende:
2 / (x * ln(7))
Dat is correct. Wel zelf afgeleid met pen en papier hoop ik en niet met behulp van een GR, computerprogramma of WolframAlpha?
pi_131006026
Uiteraard ;)
pi_131008478
Klopt het dat  \neg(\exists m \in \mathbb{N} \forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[a_n \geq k] equivalent is met  \forall m \in \mathbb{N} \forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[\neg(a_n \geq k)] ? (Volgens mij is het in overeenstemming met DeMorgan's rule, maar ik weet het niet zeker aangezien het een geneste quantor is)
pi_131009504
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 23:17 schreef spacer730 het volgende:
Klopt het dat  \neg(\exists m \in \mathbb{N} \forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[a_n \geq k] equivalent is met  \forall m \in \mathbb{N} \forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[\neg(a_n \geq k)] ? (Volgens mij is het in overeenstemming met DeMorgan's rule, maar ik weet het niet zeker aangezien het een geneste quantor is)
Nee. Aangezien het een geneste quantor is, raad ik je aan de regel in meerdere stappen toe te passen.
pi_131010196
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 23:39 schreef thabit het volgende:

[..]

Nee. Aangezien het een geneste quantor is, raad ik je aan de regel in meerdere stappen toe te passen.
Ik weet niet wat de algemene regel is. Ik ken de regel namelijk alleen voor het geval er één quantor is, maar ik heb wel een vermoeden voor geneste quantoren nu ik weet dat mijn voorgaande suggestie niet klopt.  \neg(\exists m \in \mathbb{N} \forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[a_n \geq k] equivalent met  \forall m \in \mathbb{N} \exists k \in \mathbb{R} \forall n \geq m[\neg(a_n \geq k)] ?
pi_131010542
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 23:56 schreef spacer730 het volgende:

[..]

Ik weet niet wat de algemene regel is. Ik ken de regel namelijk alleen voor het geval er één quantor is, maar ik heb wel een vermoeden voor geneste quantoren nu ik weet dat mijn voorgaande suggestie niet klopt.  \neg(\exists m \in \mathbb{N} \forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[a_n \geq k] equivalent met  \forall m \in \mathbb{N} \exists k \in \mathbb{R} \forall n \geq m[\neg(a_n \geq k)] ?
Ja, zo klopt het.

Geneste quantoren werken in principe hetzelfde als één quantor, alleen dan meerdere keren achter elkaar. Als Q en Q' quantoren zijn en f(x,y) een formule is, dan is QxQ'y:f(x,y) hetzelfde als Qx:g(x), met g(x) gelijk aan Q'y:f(x,y).

Zo kun je inzien dat
 \neg(\exists m \in \mathbb{N} \forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[a_n \geq k])
equivalent is met
\forall m \in \mathbb{N}\neg(\forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[a_n \geq k]).
Dat pas je nog een keer toe en dan krijg je:
\forall m \in \mathbb{N}\exists k \in \mathbb{R}\neg(\exists n \geq m[a_n \geq k]).
En nog een laatste keer keer:
 \forall m \in \mathbb{N} \exists k \in \mathbb{R} \forall n \geq m[\neg(a_n \geq k)].
pi_131010704
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 21:54 schreef Riparius het volgende:

[..]

Het zat toch niet helemaal goed in mijn geheugen en ik heb dat soort dingen uiteraard ook niet in mijn database. Het was 'slechts' twee jaar. Maar goed, u vraagt en wij draaien. Hier. Ook altijd leuk om dan eventuele uitvluchten van zo iemand te lezen.
Het motto "U vraagt, wij draaien" is er een om hoog in het vaandel te hebben. _O_

Moest even zoeken in het volgende topic in de reeks (beste uitvinding ooit, reeksen), ziekenhuisklant _O-, als je vaste klant bij het ziekenhuis bent kun je net zo goed studeren.

En Spacer, met Verzamelingenleer bezig? We hebben woensdag pas college in dat vak, of had je de opgaven van week 1 nog niet af? Ergo, met welke opgave ben je bezig omdat ik dit vraagstuk niet herken. :P

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2013 00:12:27 ]
pi_131010823
Volgens mij is Hesitater ook nog niet heel veel opgeschoten.
pi_131010967
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 00:05 schreef thabit het volgende:

[..]

Ja, zo klopt het.

Geneste quantoren werken in principe hetzelfde als één quantor, alleen dan meerdere keren achter elkaar. Als Q en Q' quantoren zijn en f(x,y) een formule is, dan is QxQ'y:f(x,y) hetzelfde als Qx:g(x), met g(x) gelijk aan Q'y:f(x,y).

Zo kun je inzien dat
 \neg(\exists m \in \mathbb{N} \forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[a_n \geq k])
equivalent is met
\forall m \in \mathbb{N}\neg(\forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[a_n \geq k]).
Dat pas je nog een keer toe en dan krijg je:
\forall m \in \mathbb{N}\exists k \in \mathbb{R}\neg(\exists n \geq m[a_n \geq k]).
En nog een laatste keer keer:
 \forall m \in \mathbb{N} \exists k \in \mathbb{R} \forall n \geq m[\neg(a_n \geq k)].
Ja met deze uitleg maakt het intuïtief ook sense, bedankt!
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 september 2013 00:09 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Het motto "U vraagt, wij draaien" is er een om hoog in het vaandel te hebben. _O_

Moest even zoeken in het volgende topic in de reeks (beste uitvinding ooit, reeksen), ziekenhuisklant _O-, als je vaste klant bij het ziekenhuis bent kun je net zo goed studeren.

En Spacer, met Verzamelingenleer bezig? We hebben woensdag pas college in dat vak, of had je de opgaven van week 1 nog niet af? Ergo, met welke opgave ben je bezig omdat ik dit vraagstuk niet herken. :P
Dit hoort bij opgave 2.4.6 c
pi_131011218
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 00:18 schreef spacer730 het volgende:

[..]

Ja met deze uitleg maakt het intuïtief ook sense, bedankt!

[..]

Dit hoort bij opgave 2.4.6 c
Oh zo. We hadden t/m opgave 2.4.5 uitgewerkt, dus deze moeten wij ook nog. Zullen we straks na Lineaire Algebra wel doen.

Tevens begint je vraag en het antwoord daarop ook in mijn hoofd iets van begrip te krijgen. :)

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2013 00:58:52 ]
pi_131012322
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 00:05 schreef thabit het volgende:

[..]

Ja, zo klopt het.

Geneste quantoren werken in principe hetzelfde als één quantor, alleen dan meerdere keren achter elkaar. Als Q en Q' quantoren zijn en f(x,y) een formule is, dan is QxQ'y:f(x,y) hetzelfde als Qx:g(x), met g(x) gelijk aan Q'y:f(x,y).

Zo kun je inzien dat
 \neg(\exists m \in \mathbb{N} \forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[a_n \geq k])
equivalent is met
\forall m \in \mathbb{N}\neg(\forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[a_n \geq k]).
Dat pas je nog een keer toe en dan krijg je:
\forall m \in \mathbb{N}\exists k \in \mathbb{R}\neg(\exists n \geq m[a_n \geq k]).
En nog een laatste keer keer:
 \forall m \in \mathbb{N} \exists k \in \mathbb{R} \forall n \geq m[\neg(a_n \geq k)].
Dank je voor deze uitleg, nu is het volstrekt helder.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 10 september 2013 @ 16:06:12 #293
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_131025955
Zal wel een heel domme vraag zijn, maar ik kom niet uit: 3x-3x-2=24. Waarbij je dus de waarde van x moet vinden. Hoe los je zo'n vergelijking op als je de 2 delen met machten van elkaar moet aftrekken?
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_131026181
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 16:06 schreef CapnIzzy het volgende:
Zal wel een heel domme vraag zijn, maar ik kom niet uit: 3x-3x-2=24. Waarbij je dus de waarde van x moet vinden. Hoe los je zo'n vergelijking op als je de 2 delen met machten van elkaar moet aftrekken?
Zet een van de e machten eens aan de andere kant. ;)
  dinsdag 10 september 2013 @ 16:14:35 #295
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_131026235
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 16:13 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Zet een van de e machten eens aan de andere kant. ;)
e machten? :') :'(
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_131026277
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 16:14 schreef CapnIzzy het volgende:

[..]

e machten? :') :'(
ach e lijkt bijna op een 3.

Maar is het je nou al gelukt? :')
  dinsdag 10 september 2013 @ 16:16:51 #297
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_131026315
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 16:15 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

ach e lijkt bijna op een 3.
Hoe doe je dat bij 24 dan?
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_131026375
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 16:16 schreef CapnIzzy het volgende:

[..]

Hoe doe je dat bij 24 dan?
Die laat je staan?
3^(x-2) kan je het beste aan de andere kant zetten.

Dan zie je daarna vast wel wat je kan doen.
  dinsdag 10 september 2013 @ 16:22:24 #299
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_131026502
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 16:18 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Die laat je staan?
3^(x-2) kan je het beste aan de andere kant zetten.

Dan zie je daarna vast wel wat je kan doen.
3x = 24 +3x-2
3x = 24 +3x-32 ?
of
3x = 24 +3x+3-2 ?
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_131026537
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 16:22 schreef CapnIzzy het volgende:

[..]

3x = 24 +3x-2
3x = 24 +3x-32 ?
Ja en dan wil je dus 1 van de x'en weg hebben.

-edit- ho -32 moet wel 3-2 zijn.
a^{b+c} = a^b a^c

-edit-

Zie je het nu?
Of misschien dat je gelijk in het begin al door 3x kon delen?

[ Bericht 7% gewijzigd door t4rt4rus op 10-09-2013 16:44:27 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')