Dat moet je aan de politiek vragen, niet aan mij.quote:Op maandag 9 september 2013 01:27 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Waarom heeft niemand mij die trucjes ooit geleerd
Daar gaan we weer hoor.quote:Op maandag 9 september 2013 01:30 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat moet je aan de politiek vragen, niet aan mij.
Inderdaad. Je kan het vergelijken van wiskunde tot op zekere hoogte vergelijken met het leren van hardlopen. In het begin is het loodzwaar, door te trainen past je lichaam zich aan en gaat het op een gegeven moment vanzelf en gemakkelijk en ga je het hardlopen zelfs leuk vinden. Ook wiskunde leer je niet vanzelf, je moet soms tig keer bepaalde theorie lezen en tussendoor oefeningen maken om iets goed te begrijpen, en om automatismes te ontwikkelen. Het grafische rekenmachientje maakt het mogelijk om dit oefenproces te vermijden. De meeste mensen kiezen graag de weg van de minste weerstand, zij gebruiken dan ook graag dat grafische rekenmachientje met als gevolg dat ze niet datgene leren wat ze zouden moeten leren.quote:Op zondag 8 september 2013 21:04 schreef Riparius het volgende:
[..]
Juist, en dat is dus een prima argument tegen het gebruik van de rekenmachine voor wiskundige opgaven met een exacte uitkomst.
Wat die goede wiskundeboeken betreft over stof die vroeger werd onderwezen en nu niet meer: die boeken hoeven niet meer geschreven te worden want die zijn (vroeger) al geschreven. Ik kan je aanraden eens (flink) wat tijd uit te trekken voor het doornemen van dit blog van een persoon die anoniem wenst te blijven maar die niettemin naast veel persoonlijke anekdotes ook veel zinnigs heeft te zeggen over het onderwijs van vroeger. En om aan eventuele speculaties maar meteen een eind te maken: ik ben niet de persoon achter dit blog en ik ken deze persoon ook niet, maar ik kan me vinden in veel van wat hij schrijft. Een ware Fundgrube voor titels en besprekingen van (goede) oudere boeken met name op het gebied van de exacte vakken.quote:Op maandag 9 september 2013 03:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ben blij dat ik van Riparius nog wat heb geleerd maar ik merk wel dat het minder beklijft doordat ik het niet heb hoeven toe te passen. Eigenlijk zou iemand eens een goed wiskundeboek voor Nederlanders (vooral Nederlandse jongeren) moeten schrijven wat ook ingaat op de stof die vroeger wel nog werd gedoceerd.
Voor de buitenstaanders.quote:met die clicker dus Bram!
Dat deed ik met opzet niet omdat ik niet het hele antwoord weg wilde geven.quote:Op maandag 9 september 2013 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je zou het ook algebraïsch kunnen oplossen, dan ben je minder afhankelijk van je inzicht, al zou je dit wel moeten zien.
2x + y = x + 3y
x = 2y
Bron van dit plaatje?
Prima! Dat is ook hoe ik het normaal gesproken doe. (ik was voordat jij reageerde van plan om als aanwijzing te geven om na te gaan wat overeenkomstig is op beide schalen).quote:Op maandag 9 september 2013 15:59 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Dat deed ik met opzet niet omdat ik niet het hele antwoord weg wilde geven.
Ik ben er niet om haar huiswerk te maken.
Ja, jij zou dat idee moeten hebben. Heb je nu echt zo'n slecht geheugen of zo weinig interesse dat je nu al weer vergeten bent dat ik je deze opgave nog geen vijf dagen geleden hier al heb uitgelegd?quote:Op maandag 9 september 2013 15:53 schreef girlnextdoorr het volgende:
Een weegschaal laat het verband zien tussen het gewicht van de rode blikken en de gele blikken. Het gewicht van de rode blikken en de gele blikken is niet gelijk. Bekijk de balans en vul het juiste getal in.
Drie gele blikken zijn even zwaar als ... rode blikken.
http://i43.tinypic.com/2lmuhxt.png
Iemand enig idee?
quote:Op maandag 9 september 2013 16:10 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja, jij zou dat idee moeten hebben. Heb je nu echt zo'n slecht geheugen of zo weinig interesse dat je nu al weer vergeten bent dat ik je deze opgave nog geen vijf dagen geleden hier al heb uitgelegd?
De vragenstelster is een zij. En je had beter even het topic door kunnen lezen, ik heb dit haar 5 dagen geleden al uitgelegd, en toen gaf ze aan het te hebben begrepen.quote:Op maandag 9 september 2013 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Prima! Dat is ook hoe ik het normaal gesproken doe. (ik was voordat jij reageerde van plan om als aanwijzing te geven om na te gaan wat overeenkomstig is op beide schalen).
Abstractie maakt het juist niet voor iedereen inzichtelijker. Abstraheren komt bij sommige pubers pas na wat stappen in het ontdekkend leren.quote:Op maandag 9 september 2013 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Prima! Dat is ook hoe ik het normaal gesproken doe. (ik was voordat jij reageerde van plan om als aanwijzing te geven om na te gaan wat overeenkomstig is op beide schalen).
Ik ging er echter van uit dat hij met het wegstrepen van de overeenkomstige blikken al zag/ziet wat hij van mij kan aflezen. Dat is immers in essentie wat ik doe, alleen schrijf ik het op terwijl jij het laat zien.
Dat zien is volgens mij overtuigender, ik wilde er even op wijzen hoe je het jezelf gemakkelijker kan maken met dit hele kleine beetje abstractie.
Dus bij elke poging om iemand op weg te helpen, moet men eerst het hele topic doorlezen?quote:Op maandag 9 september 2013 16:13 schreef Riparius het volgende:
[..]
De vragenstelster is een zij. En je had beter even het topic door kunnen lezen, ik heb dit haar 5 dagen geleden al uitgelegd, en toen gaf ze aan het te hebben begrepen.
Nee, ik lees nooit eerst het hele topic terug. Hoeft ook niet, want dat zit in grote lijnen in mijn geheugen. En als een vragensteller (c.q. stelster) dan binnen enkele dagen weer met precies dezelfde vraag aan komt die ik eerder al heb uitgelegd, dan valt dat uiteraard direct op. Ik heb overigens ook wel eens een opmerking gemaakt over iemand die na drie jaar nog eens met dezelfde vragen uit precies hetzelfde boek kwam aanzetten. Als je van plan bent mensen hier met vragen te helpen dan is het uiteraard zinnig om het topic een beetje bij te houden.quote:Op maandag 9 september 2013 16:15 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Abstractie maakt het juist niet voor iedereen inzichtelijker. Abstraheren komt bij sommige pubers pas na wat stappen in het ontdekkend leren.
[..]
Dus bij elke poging om iemand op weg te helpen, moet men eerst het hele topic doorlezen?
Nogal een rigoureus idee om dubbele uitleg te voorkomen
Macht der gewoonte aangezien de meeste mensen die hier reageren een jongen/man zijn.quote:
Bij mij kwam het naar aanleiding van een concrete opgave, ik herinner me nog welke opgave, ineens bleek voor mij het nut daarvan waardoor ik er aandacht voor kreeg.quote:Op maandag 9 september 2013 16:15 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Abstractie maakt het juist niet voor iedereen inzichtelijker. Abstraheren komt bij sommige pubers pas na wat stappen in het ontdekkend leren.
Ik ging er niet van uit dat iemand voor zo'n simpele vraag een tweede keer die vraag zou stellen.quote:Dus bij elke poging om iemand op weg te helpen, moet men eerst het hele topic doorlezen?
Nogal een rigoureus idee om dubbele uitleg te voorkomen
Dat ben ik niet van plan, want daar heb ik de tijd niet voor (over). Sporadisch iemand helpen is haalbaar, structureel volgen niet.quote:Op maandag 9 september 2013 16:23 schreef Riparius het volgende:
[..]
Als je van plan bent mensen hier met vragen te helpen dan is het uiteraard zinnig om het topic een beetje bij te houden.
Schrijf dit liever niet zo op. Je kunt de notatie van Lagrange gebruiken, dus:quote:Op maandag 9 september 2013 16:27 schreef Dermatologiquement het volgende:
Hallo ik heb een vraagje over differentiëren van log naar 2e afgeleide:
Standaard regel:
aLog(X) --> 1 / ( x * ln (a))
Dit klopt niet. Maar maak het jezelf niet zo moeilijk, gebruik dat 7log(x2) = 2·7log(x) (voor x > 0).quote:Mijn voorbeeld:
7Log(X2) Klopt het dan dat het dit wordt: 2 / (x2 * ln (7))
Ik heb dan dus de kettingregel ook nog toegepast.
quote:Vervolgens wil ik dit nog een keer differentiëren maar dan loop ik even vast, wil eerst ook even zeker weten dat de eerst goed is!
En terecht, want het kan ook gewoon toevallig zijn dat een waarde vlakbij een integer of mooie wiskundige constante uitkomt. Zie ook: http://mathworld.wolfram.com/AlmostInteger.html, met enkele voorbeelden van expressies die bijna op een geheel getal uitkomen.quote:Op zondag 8 september 2013 21:00 schreef Rezania het volgende:
[..]
Natuurlijk snap ik dat wel, maar ik vind het altijd moeilijk om te bepalen vanaf wanneer een variabele irrelevant is omdat hij zo klein is.
Nee, niet doen. Opmerkelijk genoeg maak je dezelfde denkfout als DefinitionX een tijdje terug in dit topic.quote:Op maandag 9 september 2013 17:40 schreef Dermatologiquement het volgende:
Okay duidelijk, dan wordt het dus f'(x) = 2 / (x * ln (7)))
Vervolgens wil ik dit nog een keer differentieren, dan kan ik de ketting en product regel pakken right?
Nee, dit gaat (weer) niet goed. Je doet net alsof 2/C gelijk is aan C/2 en dat is uiteraard niet zo. Verder vergeet je helemaal dat die x in de noemer staat. Je hebtquote:Op maandag 9 september 2013 18:38 schreef Dermatologiquement het volgende:
Er staat dus in wezen: 2 / (x * ln7) = 2 / (x * C) => f(x) = 0,5Cx
f'(x) = 0,5 C
=> 0,5 ln7
Ik ben trouwens wel benieuwd naar een link naar deze post.quote:Op maandag 9 september 2013 16:23 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, ik lees nooit eerst het hele topic terug. Hoeft ook niet, want dat zit in grote lijnen in mijn geheugen. En als een vragensteller (c.q. stelster) dan binnen enkele dagen weer met precies dezelfde vraag aan komt die ik eerder al heb uitgelegd, dan valt dat uiteraard direct op. Ik heb overigens ook wel eens een opmerking gemaakt over iemand die na drie jaar nog eens met dezelfde vragen uit precies hetzelfde boek kwam aanzetten. Als je van plan bent mensen hier met vragen te helpen dan is het uiteraard zinnig om het topic een beetje bij te houden.
Het zat toch niet helemaal goed in mijn geheugen en ik heb dat soort dingen uiteraard ook niet in mijn database. Het was 'slechts' twee jaar. Maar goed, u vraagt en wij draaien. Hier. Ook altijd leuk om dan eventuele uitvluchten van zo iemand te lezen.quote:Op maandag 9 september 2013 21:27 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ik ben trouwens wel benieuwd naar een link naar deze post.
Dat is correct. Wel zelf afgeleid met pen en papier hoop ik en niet met behulp van een GR, computerprogramma of WolframAlpha?quote:
Nee. Aangezien het een geneste quantor is, raad ik je aan de regel in meerdere stappen toe te passen.quote:Op maandag 9 september 2013 23:17 schreef spacer730 het volgende:
Klopt het datequivalent is met
? (Volgens mij is het in overeenstemming met DeMorgan's rule, maar ik weet het niet zeker aangezien het een geneste quantor is)
Ik weet niet wat de algemene regel is. Ik ken de regel namelijk alleen voor het geval er één quantor is, maar ik heb wel een vermoeden voor geneste quantoren nu ik weet dat mijn voorgaande suggestie niet klopt.quote:Op maandag 9 september 2013 23:39 schreef thabit het volgende:
[..]
Nee. Aangezien het een geneste quantor is, raad ik je aan de regel in meerdere stappen toe te passen.
Ja, zo klopt het.quote:Op maandag 9 september 2013 23:56 schreef spacer730 het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de algemene regel is. Ik ken de regel namelijk alleen voor het geval er één quantor is, maar ik heb wel een vermoeden voor geneste quantoren nu ik weet dat mijn voorgaande suggestie niet klopt.equivalent met
?
Het motto "U vraagt, wij draaien" is er een om hoog in het vaandel te hebben.quote:Op maandag 9 september 2013 21:54 schreef Riparius het volgende:
[..]
Het zat toch niet helemaal goed in mijn geheugen en ik heb dat soort dingen uiteraard ook niet in mijn database. Het was 'slechts' twee jaar. Maar goed, u vraagt en wij draaien. Hier. Ook altijd leuk om dan eventuele uitvluchten van zo iemand te lezen.
Ja met deze uitleg maakt het intuïtief ook sense, bedankt!quote:Op dinsdag 10 september 2013 00:05 schreef thabit het volgende:
[..]
Ja, zo klopt het.
Geneste quantoren werken in principe hetzelfde als één quantor, alleen dan meerdere keren achter elkaar. Als Q en Q' quantoren zijn en f(x,y) een formule is, dan is QxQ'y:f(x,y) hetzelfde als Qx:g(x), met g(x) gelijk aan Q'y:f(x,y).
Zo kun je inzien dat
equivalent is met
Dat pas je nog een keer toe en dan krijg je:
En nog een laatste keer keer:
Dit hoort bij opgave 2.4.6 cquote:Op dinsdag 10 september 2013 00:09 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Het motto "U vraagt, wij draaien" is er een om hoog in het vaandel te hebben.
Moest even zoeken in het volgende topic in de reeks (beste uitvinding ooit, reeksen), ziekenhuisklant, als je vaste klant bij het ziekenhuis bent kun je net zo goed studeren.
En Spacer, met Verzamelingenleer bezig? We hebben woensdag pas college in dat vak, of had je de opgaven van week 1 nog niet af? Ergo, met welke opgave ben je bezig omdat ik dit vraagstuk niet herken.
Oh zo. We hadden t/m opgave 2.4.5 uitgewerkt, dus deze moeten wij ook nog. Zullen we straks na Lineaire Algebra wel doen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 00:18 schreef spacer730 het volgende:
[..]
Ja met deze uitleg maakt het intuïtief ook sense, bedankt!
[..]
Dit hoort bij opgave 2.4.6 c
Dank je voor deze uitleg, nu is het volstrekt helder.quote:Op dinsdag 10 september 2013 00:05 schreef thabit het volgende:
[..]
Ja, zo klopt het.
Geneste quantoren werken in principe hetzelfde als één quantor, alleen dan meerdere keren achter elkaar. Als Q en Q' quantoren zijn en f(x,y) een formule is, dan is QxQ'y:f(x,y) hetzelfde als Qx:g(x), met g(x) gelijk aan Q'y:f(x,y).
Zo kun je inzien dat
equivalent is met
Dat pas je nog een keer toe en dan krijg je:
En nog een laatste keer keer:
Zet een van de e machten eens aan de andere kant.quote:Op dinsdag 10 september 2013 16:06 schreef CapnIzzy het volgende:
Zal wel een heel domme vraag zijn, maar ik kom niet uit: 3x-3x-2=24. Waarbij je dus de waarde van x moet vinden. Hoe los je zo'n vergelijking op als je de 2 delen met machten van elkaar moet aftrekken?
e machten?quote:Op dinsdag 10 september 2013 16:13 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Zet een van de e machten eens aan de andere kant.
Hoe doe je dat bij 24 dan?quote:
Die laat je staan?quote:
3x = 24 +3x-2quote:Op dinsdag 10 september 2013 16:18 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Die laat je staan?
3^(x-2) kan je het beste aan de andere kant zetten.
Dan zie je daarna vast wel wat je kan doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |