abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130975582
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2013 01:27 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Waarom heeft niemand mij die trucjes ooit geleerd :?
Dat moet je aan de politiek vragen, niet aan mij.
pi_130975605
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 01:30 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat moet je aan de politiek vragen, niet aan mij.
Daar gaan we weer hoor.
pi_130976397
Hij heeft natuurlijk gelijk. Vanuit de politiek is besloten om twee denkniveaus van wiskunde te hanteren op het HAVO en het VWO: A en C vs. B en D. Vanuit de politiek is besloten om een centraal examen te gebruiken, dit centrale examen te gemakkelijk te maken en een rekenmachientje toe te staan bij het centrale examen, ook nog een die grafisch is. Vanuit de politiek is besloten om de salarissen van de leraren vrij te geven, om de salarissen te ontkoppelen van het opleidingsniveau. Vanuit de politiek is besloten om toe te staan dat een tweedegraadsleraar lesgeeft aan leerlingen die slimmer zijn dan die leraar (dat geldt natuurlijk niet voor alle tweedegraadsleraren alvorens mensen zich op hun teentjes getrapt voelen).

Zo'n centraal examen is een dubbelsnijdend zwaard. Het voordeel is dat een bepaald niveau is gegarandeerd, het ririsco is dat het een niveauverlagende invloed krijgt doordat dit tevens het streefniveau wordt en doordat de schoolboekjes hierop worden aangepast.

Ik ben blij dat ik van Riparius nog wat heb geleerd maar ik merk wel dat het minder beklijft doordat ik het niet heb hoeven toe te passen. Eigenlijk zou iemand eens een goed wiskundeboek voor Nederlanders (vooral Nederlandse jongeren) moeten schrijven wat ook ingaat op de stof die vroeger wel nog werd gedoceerd.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130976408
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 21:04 schreef Riparius het volgende:

[..]

Juist, en dat is dus een prima argument tegen het gebruik van de rekenmachine voor wiskundige opgaven met een exacte uitkomst.
Inderdaad. Je kan het vergelijken van wiskunde tot op zekere hoogte vergelijken met het leren van hardlopen. In het begin is het loodzwaar, door te trainen past je lichaam zich aan en gaat het op een gegeven moment vanzelf en gemakkelijk en ga je het hardlopen zelfs leuk vinden. Ook wiskunde leer je niet vanzelf, je moet soms tig keer bepaalde theorie lezen en tussendoor oefeningen maken om iets goed te begrijpen, en om automatismes te ontwikkelen. Het grafische rekenmachientje maakt het mogelijk om dit oefenproces te vermijden. De meeste mensen kiezen graag de weg van de minste weerstand, zij gebruiken dan ook graag dat grafische rekenmachientje met als gevolg dat ze niet datgene leren wat ze zouden moeten leren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130976456
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 03:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Ik ben blij dat ik van Riparius nog wat heb geleerd maar ik merk wel dat het minder beklijft doordat ik het niet heb hoeven toe te passen. Eigenlijk zou iemand eens een goed wiskundeboek voor Nederlanders (vooral Nederlandse jongeren) moeten schrijven wat ook ingaat op de stof die vroeger wel nog werd gedoceerd.
Wat die goede wiskundeboeken betreft over stof die vroeger werd onderwezen en nu niet meer: die boeken hoeven niet meer geschreven te worden want die zijn (vroeger) al geschreven. Ik kan je aanraden eens (flink) wat tijd uit te trekken voor het doornemen van dit blog van een persoon die anoniem wenst te blijven maar die niettemin naast veel persoonlijke anekdotes ook veel zinnigs heeft te zeggen over het onderwijs van vroeger. En om aan eventuele speculaties maar meteen een eind te maken: ik ben niet de persoon achter dit blog en ik ken deze persoon ook niet, maar ik kan me vinden in veel van wat hij schrijft. Een ware Fundgrube voor titels en besprekingen van (goede) oudere boeken met name op het gebied van de exacte vakken.
pi_130976749
Ik betwist nergens dat hij gelijk heeft, neen. Het wordt alleen een beetje een wekelijkse discussie zo.

Wat betreft het blog, ik zal vanmiddag even kijken of ik me een stukje kan inlezen. Eerst naar een hoorcollege Calculus en dan nog 2 uur interactief college o.i.d. (met die clicker dus Bram!), daarna nog een studentmentor bespreking ( :') ), en dan wacht er nog huiswerk van Lineaire Algebra volgens mij. Daarnaast ben ik nog gruwelijk moe van het ArenAconcert (Roger Waters) van gisteren. _O_

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2013 07:19:36 ]
pi_130987974
quote:
met die clicker dus Bram!
Voor de buitenstaanders.
Ze zijn aan die universiteit met een nieuwe vondst gekomen om studenten op kosten te jagen. Sinds vorig jaar moet elke student die vakken volgt die onder het Bachelorcollege vallen een clicker kopen voor 50-80 Euro. Wat is dat apparaatje? Het verzendt gekoppeld aan een ID-code een A, B, C, ... naar een draadloze ontvanger die op een computer is aangesloten.
Een simpel apparaatje dus waar je wel erg veel voor betaalt (kleine schaal, opgeleukte software). Het wordt alleen vrijwel nooit gebruikt en als het gebruikt wordt dan wordt het enkel gebruikt om te testen wat studenten hun mening is of wat volgens studenten het goede antwoord is. Daar heb je niet zo'n apparaatje voor nodig. Ik weet van 1 docent die het apparaatje vorig jaar gebruikte voor tussentoets.

Zo, nu weer over wiskunde.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130988407
Een weegschaal laat het verband zien tussen het gewicht van de rode blikken en de gele blikken. Het gewicht van de rode blikken en de gele blikken is niet gelijk. Bekijk de balans en vul het juiste getal in.

Drie gele blikken zijn even zwaar als ... rode blikken.

http://i43.tinypic.com/2lmuhxt.png

Iemand enig idee?
pi_130988459
Haal eens aan beide kanten van de weegschaal hetzelfde weg totdat je maar 1 kleur aan één kant overhoudt?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_130988526
Je zou het natuurlijk ook algebraïsch kunnen oplossen.
x = geel blik, y = rood blik
2x + y = x + 3y
x = 2y

Bron van dit plaatje?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130988563
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je zou het ook algebraïsch kunnen oplossen, dan ben je minder afhankelijk van je inzicht, al zou je dit wel moeten zien.
2x + y = x + 3y
x = 2y

Bron van dit plaatje?
Dat deed ik met opzet niet omdat ik niet het hele antwoord weg wilde geven.
Ik ben er niet om haar huiswerk te maken.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_130988598
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 15:59 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Dat deed ik met opzet niet omdat ik niet het hele antwoord weg wilde geven.
Ik ben er niet om haar huiswerk te maken.
Prima! Dat is ook hoe ik het normaal gesproken doe. (ik was voordat jij reageerde van plan om als aanwijzing te geven om na te gaan wat overeenkomstig is op beide schalen).
Ik ging er echter van uit dat hij met het wegstrepen van de overeenkomstige blikken al zag/ziet wat hij van mij kan aflezen. Dat is immers in essentie wat ik doe, alleen schrijf ik het op terwijl jij het laat zien. ;)
Dat zien is volgens mij overtuigender, ik wilde er even op wijzen hoe je het jezelf gemakkelijker kan maken met dit hele kleine beetje abstractie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130988888
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 15:53 schreef girlnextdoorr het volgende:
Een weegschaal laat het verband zien tussen het gewicht van de rode blikken en de gele blikken. Het gewicht van de rode blikken en de gele blikken is niet gelijk. Bekijk de balans en vul het juiste getal in.

Drie gele blikken zijn even zwaar als ... rode blikken.

http://i43.tinypic.com/2lmuhxt.png

Iemand enig idee?
Ja, jij zou dat idee moeten hebben. Heb je nu echt zo'n slecht geheugen of zo weinig interesse dat je nu al weer vergeten bent dat ik je deze opgave nog geen vijf dagen geleden hier al heb uitgelegd?
pi_130988910
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 16:10 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ja, jij zou dat idee moeten hebben. Heb je nu echt zo'n slecht geheugen of zo weinig interesse dat je nu al weer vergeten bent dat ik je deze opgave nog geen vijf dagen geleden hier al heb uitgelegd?
_O_
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_130988996
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Prima! Dat is ook hoe ik het normaal gesproken doe. (ik was voordat jij reageerde van plan om als aanwijzing te geven om na te gaan wat overeenkomstig is op beide schalen).

De vragenstelster is een zij. En je had beter even het topic door kunnen lezen, ik heb dit haar 5 dagen geleden al uitgelegd, en toen gaf ze aan het te hebben begrepen.
pi_130989065
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Prima! Dat is ook hoe ik het normaal gesproken doe. (ik was voordat jij reageerde van plan om als aanwijzing te geven om na te gaan wat overeenkomstig is op beide schalen).
Ik ging er echter van uit dat hij met het wegstrepen van de overeenkomstige blikken al zag/ziet wat hij van mij kan aflezen. Dat is immers in essentie wat ik doe, alleen schrijf ik het op terwijl jij het laat zien. ;)
Dat zien is volgens mij overtuigender, ik wilde er even op wijzen hoe je het jezelf gemakkelijker kan maken met dit hele kleine beetje abstractie.
Abstractie maakt het juist niet voor iedereen inzichtelijker. Abstraheren komt bij sommige pubers pas na wat stappen in het ontdekkend leren.
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 16:13 schreef Riparius het volgende:

[..]

De vragenstelster is een zij. En je had beter even het topic door kunnen lezen, ik heb dit haar 5 dagen geleden al uitgelegd, en toen gaf ze aan het te hebben begrepen.
Dus bij elke poging om iemand op weg te helpen, moet men eerst het hele topic doorlezen?
Nogal een rigoureus idee om dubbele uitleg te voorkomen
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_130989363
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 16:15 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Abstractie maakt het juist niet voor iedereen inzichtelijker. Abstraheren komt bij sommige pubers pas na wat stappen in het ontdekkend leren.

[..]

Dus bij elke poging om iemand op weg te helpen, moet men eerst het hele topic doorlezen?
Nogal een rigoureus idee om dubbele uitleg te voorkomen
Nee, ik lees nooit eerst het hele topic terug. Hoeft ook niet, want dat zit in grote lijnen in mijn geheugen. En als een vragensteller (c.q. stelster) dan binnen enkele dagen weer met precies dezelfde vraag aan komt die ik eerder al heb uitgelegd, dan valt dat uiteraard direct op. Ik heb overigens ook wel eens een opmerking gemaakt over iemand die na drie jaar nog eens met dezelfde vragen uit precies hetzelfde boek kwam aanzetten. Als je van plan bent mensen hier met vragen te helpen dan is het uiteraard zinnig om het topic een beetje bij te houden.
pi_130989458
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 16:13 schreef Riparius het volgende:

[..]

De vragenstelster is een zij.
Macht der gewoonte aangezien de meeste mensen die hier reageren een jongen/man zijn.


quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 16:15 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Abstractie maakt het juist niet voor iedereen inzichtelijker. Abstraheren komt bij sommige pubers pas na wat stappen in het ontdekkend leren.
Bij mij kwam het naar aanleiding van een concrete opgave, ik herinner me nog welke opgave, ineens bleek voor mij het nut daarvan waardoor ik er aandacht voor kreeg.

quote:
Dus bij elke poging om iemand op weg te helpen, moet men eerst het hele topic doorlezen?
Nogal een rigoureus idee om dubbele uitleg te voorkomen
Ik ging er niet van uit dat iemand voor zo'n simpele vraag een tweede keer die vraag zou stellen. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130989475
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 16:23 schreef Riparius het volgende:

[..]

Als je van plan bent mensen hier met vragen te helpen dan is het uiteraard zinnig om het topic een beetje bij te houden.
Dat ben ik niet van plan, want daar heb ik de tijd niet voor (over). Sporadisch iemand helpen is haalbaar, structureel volgen niet.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_130989507
Hallo ik heb een vraagje over differentiëren van log naar 2e afgeleide:

Standaard regel:
aLog(X) --> 1 / ( x * ln (a))

Mijn voorbeeld:

7Log(X2) Klopt het dan dat het dit wordt: 2 / (x2 * ln (7))

Ik heb dan dus de kettingregel ook nog toegepast.

Vervolgens wil ik dit nog een keer differentiëren maar dan loop ik even vast, wil eerst ook even zeker weten dat de eerst goed is :P !
pi_130989610
Je moet nog vermenigvuldigen met de afgeleide van x2 om de kettingregel toe te passen.
pi_130989903


[ Bericht 57% gewijzigd door Dermatologiquement op 09-09-2013 16:49:27 ]
pi_130990028
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 16:27 schreef Dermatologiquement het volgende:
Hallo ik heb een vraagje over differentiëren van log naar 2e afgeleide:

Standaard regel:
aLog(X) --> 1 / ( x * ln (a))
Schrijf dit liever niet zo op. Je kunt de notatie van Lagrange gebruiken, dus:

f(x) = alog(x) ⇒ f'(x) = 1/(x·ln(a))

of de notatie van Leibniz:

d(alog(x))/dx = 1/(x·ln(a))

quote:
Mijn voorbeeld:

7Log(X2) Klopt het dan dat het dit wordt: 2 / (x2 * ln (7))

Ik heb dan dus de kettingregel ook nog toegepast.
Dit klopt niet. Maar maak het jezelf niet zo moeilijk, gebruik dat 7log(x2) = 2·7log(x) (voor x > 0).
quote:
Vervolgens wil ik dit nog een keer differentiëren maar dan loop ik even vast, wil eerst ook even zeker weten dat de eerst goed is :P !
pi_130991854
Okay duidelijk, dan wordt het dus f'(x) = 2 / (x * ln (7)))

Vervolgens wil ik dit nog een keer differentieren, dan kan ik de ketting en product regel pakken right?
pi_130992443
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 21:00 schreef Rezania het volgende:

[..]

Natuurlijk snap ik dat wel, maar ik vind het altijd moeilijk om te bepalen vanaf wanneer een variabele irrelevant is omdat hij zo klein is.
En terecht, want het kan ook gewoon toevallig zijn dat een waarde vlakbij een integer of mooie wiskundige constante uitkomt. Zie ook: http://mathworld.wolfram.com/AlmostInteger.html, met enkele voorbeelden van expressies die bijna op een geheel getal uitkomen.
pi_130993276
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 17:40 schreef Dermatologiquement het volgende:
Okay duidelijk, dan wordt het dus f'(x) = 2 / (x * ln (7)))

Vervolgens wil ik dit nog een keer differentieren, dan kan ik de ketting en product regel pakken right?
Nee, niet doen. Opmerkelijk genoeg maak je dezelfde denkfout als DefinitionX een tijdje terug in dit topic.

Je zou moeten zien dat 2/ln(7) een constante is, dus wat krijg je dan?
pi_130993738
Er staat dus in wezen: 2 / (x * ln7) = 2 / (x * C) => f(x) = 0,5Cx

f'(x) = 0,5 C

=> 0,5 ln7
pi_130994160
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 18:38 schreef Dermatologiquement het volgende:
Er staat dus in wezen: 2 / (x * ln7) = 2 / (x * C) => f(x) = 0,5Cx

f'(x) = 0,5 C

=> 0,5 ln7
Nee, dit gaat (weer) niet goed. Je doet net alsof 2/C gelijk is aan C/2 en dat is uiteraard niet zo. Verder vergeet je helemaal dat die x in de noemer staat. Je hebt

f'(x) = (2/ln(7))·x−1

Nu jij weer. Bedenk dat je nu de tweede afgeleide van je oorspronkelijke functie f(x) wil bepalen, en dat je die aangeeft met f''(x).
pi_131002370
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 16:23 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nee, ik lees nooit eerst het hele topic terug. Hoeft ook niet, want dat zit in grote lijnen in mijn geheugen. En als een vragensteller (c.q. stelster) dan binnen enkele dagen weer met precies dezelfde vraag aan komt die ik eerder al heb uitgelegd, dan valt dat uiteraard direct op. Ik heb overigens ook wel eens een opmerking gemaakt over iemand die na drie jaar nog eens met dezelfde vragen uit precies hetzelfde boek kwam aanzetten. Als je van plan bent mensen hier met vragen te helpen dan is het uiteraard zinnig om het topic een beetje bij te houden.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar een link naar deze post.
pi_131003862
quote:
2s.gif Op maandag 9 september 2013 21:27 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Ik ben trouwens wel benieuwd naar een link naar deze post.
Het zat toch niet helemaal goed in mijn geheugen en ik heb dat soort dingen uiteraard ook niet in mijn database. Het was 'slechts' twee jaar. Maar goed, u vraagt en wij draaien. Hier. Ook altijd leuk om dan eventuele uitvluchten van zo iemand te lezen.
pi_131005549
f (x) = 7 log (x2)

f'(x) = 2 / (x * ln(7))

f"(x) = - 2 / (x2 * ln (7))

f'''(x) = 4 / (x3 * ln (7))


Hopla, zo is het WEL goed denk ik :) Merci
pi_131005837
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 22:23 schreef Dermatologiquement het volgende:
2 / (x * ln(7))
Dat is correct. Wel zelf afgeleid met pen en papier hoop ik en niet met behulp van een GR, computerprogramma of WolframAlpha?
pi_131006026
Uiteraard ;)
pi_131008478
Klopt het dat  \neg(\exists m \in \mathbb{N} \forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[a_n \geq k] equivalent is met  \forall m \in \mathbb{N} \forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[\neg(a_n \geq k)] ? (Volgens mij is het in overeenstemming met DeMorgan's rule, maar ik weet het niet zeker aangezien het een geneste quantor is)
pi_131009504
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 23:17 schreef spacer730 het volgende:
Klopt het dat  \neg(\exists m \in \mathbb{N} \forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[a_n \geq k] equivalent is met  \forall m \in \mathbb{N} \forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[\neg(a_n \geq k)] ? (Volgens mij is het in overeenstemming met DeMorgan's rule, maar ik weet het niet zeker aangezien het een geneste quantor is)
Nee. Aangezien het een geneste quantor is, raad ik je aan de regel in meerdere stappen toe te passen.
pi_131010196
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 23:39 schreef thabit het volgende:

[..]

Nee. Aangezien het een geneste quantor is, raad ik je aan de regel in meerdere stappen toe te passen.
Ik weet niet wat de algemene regel is. Ik ken de regel namelijk alleen voor het geval er één quantor is, maar ik heb wel een vermoeden voor geneste quantoren nu ik weet dat mijn voorgaande suggestie niet klopt.  \neg(\exists m \in \mathbb{N} \forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[a_n \geq k] equivalent met  \forall m \in \mathbb{N} \exists k \in \mathbb{R} \forall n \geq m[\neg(a_n \geq k)] ?
pi_131010542
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 23:56 schreef spacer730 het volgende:

[..]

Ik weet niet wat de algemene regel is. Ik ken de regel namelijk alleen voor het geval er één quantor is, maar ik heb wel een vermoeden voor geneste quantoren nu ik weet dat mijn voorgaande suggestie niet klopt.  \neg(\exists m \in \mathbb{N} \forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[a_n \geq k] equivalent met  \forall m \in \mathbb{N} \exists k \in \mathbb{R} \forall n \geq m[\neg(a_n \geq k)] ?
Ja, zo klopt het.

Geneste quantoren werken in principe hetzelfde als één quantor, alleen dan meerdere keren achter elkaar. Als Q en Q' quantoren zijn en f(x,y) een formule is, dan is QxQ'y:f(x,y) hetzelfde als Qx:g(x), met g(x) gelijk aan Q'y:f(x,y).

Zo kun je inzien dat
 \neg(\exists m \in \mathbb{N} \forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[a_n \geq k])
equivalent is met
\forall m \in \mathbb{N}\neg(\forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[a_n \geq k]).
Dat pas je nog een keer toe en dan krijg je:
\forall m \in \mathbb{N}\exists k \in \mathbb{R}\neg(\exists n \geq m[a_n \geq k]).
En nog een laatste keer keer:
 \forall m \in \mathbb{N} \exists k \in \mathbb{R} \forall n \geq m[\neg(a_n \geq k)].
pi_131010704
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 21:54 schreef Riparius het volgende:

[..]

Het zat toch niet helemaal goed in mijn geheugen en ik heb dat soort dingen uiteraard ook niet in mijn database. Het was 'slechts' twee jaar. Maar goed, u vraagt en wij draaien. Hier. Ook altijd leuk om dan eventuele uitvluchten van zo iemand te lezen.
Het motto "U vraagt, wij draaien" is er een om hoog in het vaandel te hebben. _O_

Moest even zoeken in het volgende topic in de reeks (beste uitvinding ooit, reeksen), ziekenhuisklant _O-, als je vaste klant bij het ziekenhuis bent kun je net zo goed studeren.

En Spacer, met Verzamelingenleer bezig? We hebben woensdag pas college in dat vak, of had je de opgaven van week 1 nog niet af? Ergo, met welke opgave ben je bezig omdat ik dit vraagstuk niet herken. :P

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2013 00:12:27 ]
pi_131010823
Volgens mij is Hesitater ook nog niet heel veel opgeschoten.
pi_131010967
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 00:05 schreef thabit het volgende:

[..]

Ja, zo klopt het.

Geneste quantoren werken in principe hetzelfde als één quantor, alleen dan meerdere keren achter elkaar. Als Q en Q' quantoren zijn en f(x,y) een formule is, dan is QxQ'y:f(x,y) hetzelfde als Qx:g(x), met g(x) gelijk aan Q'y:f(x,y).

Zo kun je inzien dat
 \neg(\exists m \in \mathbb{N} \forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[a_n \geq k])
equivalent is met
\forall m \in \mathbb{N}\neg(\forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[a_n \geq k]).
Dat pas je nog een keer toe en dan krijg je:
\forall m \in \mathbb{N}\exists k \in \mathbb{R}\neg(\exists n \geq m[a_n \geq k]).
En nog een laatste keer keer:
 \forall m \in \mathbb{N} \exists k \in \mathbb{R} \forall n \geq m[\neg(a_n \geq k)].
Ja met deze uitleg maakt het intuïtief ook sense, bedankt!
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 september 2013 00:09 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Het motto "U vraagt, wij draaien" is er een om hoog in het vaandel te hebben. _O_

Moest even zoeken in het volgende topic in de reeks (beste uitvinding ooit, reeksen), ziekenhuisklant _O-, als je vaste klant bij het ziekenhuis bent kun je net zo goed studeren.

En Spacer, met Verzamelingenleer bezig? We hebben woensdag pas college in dat vak, of had je de opgaven van week 1 nog niet af? Ergo, met welke opgave ben je bezig omdat ik dit vraagstuk niet herken. :P
Dit hoort bij opgave 2.4.6 c
pi_131011218
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 00:18 schreef spacer730 het volgende:

[..]

Ja met deze uitleg maakt het intuïtief ook sense, bedankt!

[..]

Dit hoort bij opgave 2.4.6 c
Oh zo. We hadden t/m opgave 2.4.5 uitgewerkt, dus deze moeten wij ook nog. Zullen we straks na Lineaire Algebra wel doen.

Tevens begint je vraag en het antwoord daarop ook in mijn hoofd iets van begrip te krijgen. :)

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2013 00:58:52 ]
pi_131012322
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 00:05 schreef thabit het volgende:

[..]

Ja, zo klopt het.

Geneste quantoren werken in principe hetzelfde als één quantor, alleen dan meerdere keren achter elkaar. Als Q en Q' quantoren zijn en f(x,y) een formule is, dan is QxQ'y:f(x,y) hetzelfde als Qx:g(x), met g(x) gelijk aan Q'y:f(x,y).

Zo kun je inzien dat
 \neg(\exists m \in \mathbb{N} \forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[a_n \geq k])
equivalent is met
\forall m \in \mathbb{N}\neg(\forall k \in \mathbb{R} \exists n \geq m[a_n \geq k]).
Dat pas je nog een keer toe en dan krijg je:
\forall m \in \mathbb{N}\exists k \in \mathbb{R}\neg(\exists n \geq m[a_n \geq k]).
En nog een laatste keer keer:
 \forall m \in \mathbb{N} \exists k \in \mathbb{R} \forall n \geq m[\neg(a_n \geq k)].
Dank je voor deze uitleg, nu is het volstrekt helder.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 10 september 2013 @ 16:06:12 #293
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_131025955
Zal wel een heel domme vraag zijn, maar ik kom niet uit: 3x-3x-2=24. Waarbij je dus de waarde van x moet vinden. Hoe los je zo'n vergelijking op als je de 2 delen met machten van elkaar moet aftrekken?
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_131026181
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 16:06 schreef CapnIzzy het volgende:
Zal wel een heel domme vraag zijn, maar ik kom niet uit: 3x-3x-2=24. Waarbij je dus de waarde van x moet vinden. Hoe los je zo'n vergelijking op als je de 2 delen met machten van elkaar moet aftrekken?
Zet een van de e machten eens aan de andere kant. ;)
  dinsdag 10 september 2013 @ 16:14:35 #295
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_131026235
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 16:13 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Zet een van de e machten eens aan de andere kant. ;)
e machten? :') :'(
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_131026277
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 16:14 schreef CapnIzzy het volgende:

[..]

e machten? :') :'(
ach e lijkt bijna op een 3.

Maar is het je nou al gelukt? :')
  dinsdag 10 september 2013 @ 16:16:51 #297
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_131026315
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 16:15 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

ach e lijkt bijna op een 3.
Hoe doe je dat bij 24 dan?
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_131026375
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 16:16 schreef CapnIzzy het volgende:

[..]

Hoe doe je dat bij 24 dan?
Die laat je staan?
3^(x-2) kan je het beste aan de andere kant zetten.

Dan zie je daarna vast wel wat je kan doen.
  dinsdag 10 september 2013 @ 16:22:24 #299
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_131026502
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 16:18 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Die laat je staan?
3^(x-2) kan je het beste aan de andere kant zetten.

Dan zie je daarna vast wel wat je kan doen.
3x = 24 +3x-2
3x = 24 +3x-32 ?
of
3x = 24 +3x+3-2 ?
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_131026537
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 16:22 schreef CapnIzzy het volgende:

[..]

3x = 24 +3x-2
3x = 24 +3x-32 ?
Ja en dan wil je dus 1 van de x'en weg hebben.

-edit- ho -32 moet wel 3-2 zijn.
a^{b+c} = a^b a^c

-edit-

Zie je het nu?
Of misschien dat je gelijk in het begin al door 3x kon delen?

[ Bericht 7% gewijzigd door t4rt4rus op 10-09-2013 16:44:27 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')